88. schôdza

14.3.2023 - 31.3.2023
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

22.3.2023 o 14:01 hod.

JUDr. Mgr. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 12:00

Peter Cmorej
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Pán predsedajúci, je mi to už trošku trápne, ale zákon o majetku obcí, ktorý teraz hľadám, ktorá je to tlač, o druhej mal byť terminovaný, tak by som vás chcel poprosiť, či by sme mohli to termínovanie zmeniť a dať ho o týždeň, nakoľko ešte na poslednú chvíľu prišli ďalšie pripomienky.

Kollár, Boris, predseda NR SR
S tým súhlasím, nakoľko chceme zvolať stretnutie ZMOS-u a SK8. Je to korektné, takže určite vám to podporíme. Je, prosím, všeobecný súhlas?

Cmorej, Peter, poslanec NR SR
Ja by som navrhoval termínovanie na stredu, na štvrtok tridsiateho, ja neviem, o deviatej, ak tam už nič neni. (Reakcia z pléna.) Na štvrtok tridsiateho? (Reakcie z pléna.)

Kollár, Boris, predseda NR SR
Pozrite mi hore, čo máme v stredu alebo štvrtok.

Cmorej, Peter, poslanec NR SR
Štvrtok tridsiateho. Myslím, že sme sa bavili o štvrtku teraz hore.

Kollár, Boris, predseda NR SR
Na ktorú to chcete dať?

Cmorej, Peter, poslanec NR SR
Neviem. Na deviatu, alebo to dáme na druhú. Síce vlastne tam je potom hodina otázok... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

22.3.2023 o 12:00 hod.

Mgr. Ing.

Peter Cmorej

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
88. schôdza NR SR - 6.deň - B. popoludní
 

Vystúpenie v rozprave 14:01

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Začínam tretíkrát svoju rozpravu, tak verím, že už dokončím svoju rozpravu bez prerušenia. Ukončil som svoje vystúpenie pri tom poslednom úseku, ktorý je uvedený v prílohe k 669 z 2007, a to je rýchlostná cesta R4 štátna hranica medzi Slovenskou republikou a Poľskou republikou až po Kapušany.
A ja by som chcel ešte uviesť, že tento obsah tohto legislatívneho návrhu dosť zásadne vychádza aj z úloh, ktoré boli prerokované na zasadnutí vlády 7. novembra minulého roku 2022, pretože vtedy ešte pán minister dopravy, pán Doležal, prišiel na rokovanie vlády s požiadavkou, aby došlo k zabezpečeniu prípravy rýchlostnej cesty. A taktiež toho 7. novembra došlo k prijatiu uznesenia vlády č. 688/2022, kde vláda súhlasila s návrhom na zabezpečenie postupu prípravy rýchlostnej cesty R4 s návrhom na zefektívnenie procesov prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. Vláda aj v tej úlohe bé uložila podpredsedovi vlády a ministrovi financií zabezpečiť, aby Útvar hodnoty za peniaze v rámci ekonomického hodnotenia projektov cestnej infraštruktúry poskytol súčinnosť za účelom zefektívnenia procesov prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest a zároveň ministrovi dopravy v rámci aktualizácie harmonogramu prípravy a výstavby projektov cestnej infraštruktúry doplniť investičný projekt v rozsahu zabezpečenia projektovej prípravy, ako aj prípravy projektovej dokumentácie pre všetky úseky rýchlostnej cesty R4 od hranice s Poľskom až po Kapušany v plnom profile, získať územné rozhodnutia pre všetky úseky rýchlostnej cesty R4 štátnej hranice s Poľskom po Kapušany v plnom profile, tam bol termín do 31. mája 2025 a zabezpečiť, a toto je podstatné, návrh novely zákona č. 669/2007 Z. z. o jednorazových mimoriadnych opatreniach do 30. novembra 2022.
Preto som aj spomenul v predchádzajúcej rozprave, že táto novela bola aj involvovaná, teda zapracovaná do návrhu stavebného zákona, teda zmeny stavebného zákona, ale ktorú som musel stiahnuť, pretože demokrati, ktorých máme nových v parlamente, to blokovali. Takže nakoniec som to stiahol a dal som to osobitným poslaneckým návrhom.
Následne sú tam aj úlohy pre ministra hospodárstva, vnútra, životného prostredia, pôdohospodárstva, ako aj pre predsedu novozriadeného úradu pre územné plánovanie a výstavbu, aby za účelom zefektívnenia procesov prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest 669/2007 poskytli absolútnu súčinnosť pri posudzovaní predpokladaných alebo predkladaných materiálov potrebných na zabezpečenie príslušných stanovísk, odborných vyjadrení, rozhodnutí a tak ďalej.
Čiže táto novela, tento obsah, ktorý tu máme, už bola obsiahnutá v uznesení, ktoré som spomínal. Rozhodla o tom dokonca vláda, čiže nikto nemôže ani namietať, že tento poslanecký návrh je, je nejaký nový alebo neprerokovaný s jednotlivými ministerstvami. Dokonca som zaznamenal, že vraj Útvaru hodnoty za peniaze beriem nejaké kompetencie. To môžu spomínať len tí, ktorí neprečítali tento poslanecký návrh, túto legislatívnu úpravu. To môžu hovoriť len tí, ktorí nepoznajú tú historickú genézu, že celý tento návrh bol aj prerokovaný s jednotlivými ministerstvami. To môžu hovoriť tí, ktorí ani nevedia, že toto niečo už bolo riešené na rokovaní vlády v novembri 2022, že je k tomu prijaté uznesenie vlády a že je to návrh, ktorý bol prekonzultovaný s jednotlivými ministerstvami, ktorých sa dotýka táto úprava.
Čo sa týka ešte R4, tak v rámci toho uznesenia, ak vás môžem nasmerovať, lebo ja to tu nebudem čítať celé, to by bolo na dlhé hodiny, tak je k tomu pripojený aj materiál, v ktorom sa píše, že aké možnosti v rámci financovania sú k dispozícii pri R4. Pri R4 môžeme využiť aj projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty). Pamätáte si, že pred 12-13 rokmi sme tu mali projekty, cez ktoré by sa vybudovali zvyšné časti D1 aj R1. Stihla sa vybudovať len Pribina a obchvat Pribiny a severný úsek alebo severný obchvat Banskej Bystrice smerom na Slovenskú Ľupču. Zvyšné PPV projekty boli vtedajšou koaličnou radou, predovšetkým na naliehanie pána Sulíka, zrušené. Takže dnes sme tu mohli mať úseky, ktoré už mohli byť vystavané. Mohli sme tu mať úseky, ktoré by boli bezpečnejšie, ľudia by boli rýchlejšie v práci, viac by ušetrili pohonné hmoty. Mohli sme tu mať rodiny, kde by boli prítomní aj otcovia, lebo by sa nepozabíjali na cestách prvej triedy, doslova a do písmena. Takže po tých 13 rokoch stále nemáme dobudovanú tú diaľničnú sieť tak, ako by sme si zaslúžili.
Čo sa týka toho uznesenia vlády, ktoré som spomínal, tak je potrebné ešte schváliť aj pripravovanú aktualizáciu harmonogramu prípravy a výstavby projektov cestnej infraštruktúry, ktorej súčasťou bude aj doplnenie všetkých úsekov rýchlostných ciest, rýchlostnej cesty R4, za účelom legitimizácie čerpania finančných prostriedkov potrebných pre zabezpečenie dokumentácie k územnému rozhodnutiu aj k územnému rozhodnutiu pre všetky úseky R4 v plnom profile. Po schválení aktualizácie harmonogramu prípravy a výstavby projektov cestnej infraštruktúry, samozrejme, že čaká potom príslušné orgány verejnej správy povinnosť zabezpečiť finančné krytie ďalšej prípravy, predovšetkým v súvislosti s dopracovaním DÚR-iek, aby bolo možné pre všetky úseky rýchlostnej cesty R4 získať aj územné rozhodnutia. Následne za účelom tej akcelerácie investičnej prípravy úsekov rýchlostnej cesty R4 a zefektívnenia investičnej prípravy stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá bude potrebné schváliť, lebo pripravený už je, ale aj v tom uznesení sa píše, že je potrebné pripraviť a schváliť, takže máme tu na stole už pripravený legislatívny návrh zmeny 669 v druhom čítaní, ktorého obsahom by mali byť predovšetkým možnosti predĺženia platnosti záverečného stanoviska EIA o najviac dva roky, a to aj opakovane, pričom celková dĺžka platnosti záverečného stanoviska EIA nepresiahne desať rokov. Potom predĺženie platnosti územného rozhodnutia o najviac dva roky, a to aj opakovane. Pri stavbách dia... teda predĺženie platnosti územného rozhodnutia pri stavbách diaľnic podľa prílohy č. 2 669/2007 na päť rokov odo dňa nadobudnutia vykonateľnosti rozhodnutia o umiestnení stavby. A sú tam aj ďalšie, samozrejme, povinnosti pre dotknuté subjekty, ako by sa malo postupovať v tejto oblasti.
Takže, dámy a páni, ak by som mohol poprosiť, treba si tu uvedomiť jednu vec. Máme na stole legislatívny návrh, ktorým máme možnosť skrátiť prípravu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest v niektorých úsekoch, ako som spomínal, rýchlostná cesta R4 medzi Poľskom, poľskou a slovenskou hranicou až po Kapušany o 18 mesiacov, čo je rok a pol, ja si myslím, že to je dosť značný časový úsek. A ja vám poviem tak aj od srdca, že je mi trošku trápne tu stáť, pretože napríklad tá D1 sa začala stavať ešte v čase, keď som nebol ani na svete a ja tu dnes v dvadsiatom treťom stojím ako štyridsiatnik a poslanec Národnej rady a tak trošku vás prosím o tú podporu, aby sme sa posunuli ďalej a možno skrátili aj tie konania. Samozrejme, že pri plnom zabezpečení všetkých legálnych a zákonných ustanovení, ktoré máme, samozrejme, v povinnosti si plniť, tak ja tu dnes ako štyridsiatnik stojím a prosím o to, aby sme sa posunuli ďalej a rýchlejšie v rámci výstavby diaľnic. Myslím si, že je to veľmi veľká hanba. Veľmi veľká hanba, že dnes v dvadsiatom treťom roku v 21. storočí nemáme vôbec dobudované diaľnice, rýchlostné cesty a že takto ideme meniť zákony, aby sme sa mohli čo ešte rýchlejšie posunúť v rámci prípravy diaľnic a rýchlostných ciest.
Ja som vám aj povedal v časti, že mali sme tu v minulosti napríklad tri balíky PPP projektov. Bohužiaľ, dva z nich boli zrušené, napríklad tam sa rátalo s výstavbou diaľnice okolo Žiliny až okolo, až po Kraľovany, obchvat Ružomberka. A potom ďalší balík bol mierený a orientovaný na diaľnicu na východe okolo Prešova. Tá diaľnica okolo Prešova je už dobudovaná, aj keď veľmi dobre vieme, že aké máme problémy s Braniskom, lebo máme tam ešte len jednu rúru, bude treba v najbližšom čase riešiť aj tú druhú tunelovú rúru. Neviem si absolútne predstaviť, že by sa na jeden rok napríklad časovo odstavilo Branisko, že čo by to znamenalo pre dopravnú infraštruktúru na východe Slovenska. Neviem si to živo predstaviť a fakt sa dochá... do, fakt dochádzame aj do stavu, keď budeme musieť riešiť, lebo na, na, respektíve Národná diaľničná spoločnosť musí otvoriť túto otázku.
Takže máme tu, máme tu na stole návrh zákona, ktorý, musím povedať, že v prvom čítaní dokonca nepodporila ani strana SaS. Dokonca aj tí noví Demokrati, o ktorých hovorím. A mňa aj napríklad zastavovali ľudia na ulici, keď som bol v Michalovciach, alebo keď som bol v Trebišove, že, pán poslanec, povedzte mi, že prečo napríklad nepodporil pán Tomáš Šudík, ktorý je z Humenného, takýto návrh zákona, lebo vie, že čo je to diaľnica na Zemplín. Však aj s vami sa fotil, chodil na tie rokovania, že prečo sa zdržal pri tomto rokovaní. Tak aj takto na diaľku by som chcel poprosiť aj tých Demokratov, ktorí sú tuto v pléne, že by podporili tento návrh zákona, pretože týmto návrhom ideme, ako už opakovane som hovoril, zrýchliť tie lehoty, zrýchliť možnosti prípravy výstavby diaľnic a rýchlostných ciest.
Úplne záverom by som chcel poďakovať aj ministerstvu dopravy, špeciálne aj pánovi štátnemu tajomníkovi pánovi Kmeťovi, ktorý so svojím tímom na sekcii cestnej dopravy, s pánom Tvrdoňom aj ďalšími ľuďmi pripravovali túto legislatívu. Dlhé mesiace nad tým sedeli a veľmi dobre vieme, že v čom nám táto legislatíva pomôže. No a samozrejme aj v spolupráci s generálnym riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti a možno aj s tými ľuďmi, ktorí žijú v tých regiónoch a ktorí otvárajú túto tému na každom rokovaní, ako napríklad Prešovčania, Zemplínčania, Občianske združenie Diaľnica na Zemplín, pán Báthory, pán Janič, pán Kerekeš, ktorí sa tiež venujú tejto oblasti, a stretávam sa s nimi na týždennej báze a ideme fakt krok po kroku, aby sme otvorili a riešili túto otázku.
Čiže ja by som vás opakovane chcel poprosiť, že toto je legislatívna úprava, ktorá fakt pomôže. Tu za tým nemusíte nič hľadať. Vyslovene ide nám o spoločnú dobrú vec, aby sme sa posunuli niekam bližšie do tej západnej Európy. Do tej Európy aj tými diaľnicami, aj rýchlostnými cestami. Lebo myslím si, že ľudia po tých sľuboch už tomu neveria a potrebujú aj reálne kroky. A tým reálnym krokom je napríklad aj zmenená a prijatá táto legislatíva.
Ďakujem pekne, že ste ma vydržali sledovať a počúvať.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

22.3.2023 o 14:01 hod.

JUDr. Mgr. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:14

Eduard Kočiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja sa ti chcem, Miloš, v prvom rade poďakovať za tvoju rozpravu, aj keď zväčša si to buď hovoril prázdnemu plénu Národnej rady Slovenskej republiky, alebo sa poslanci bavili a nepočúvali tvoju rozpravu, ale to je len znak toho, že všetci si myslia, že Slovensko začína niekde v Bratislave a končí niekde pri Nitre. Nie, kolegyne a kolegovia, Slovensko je aj Horný a Dolný Zemplín a my dvaja o tom čosi vieme, keďže ty pochádzaš z Dolného Zemplína, ja pochádzam z Horného Zemplína. Horný a Dolný Zemplín tvorí osem okresov, z toho sedem okresov je v dvadsiatke najmenej rozvinutých okresov, kolegyne a kolegovia. Zopakujem to ešte raz, sedem z ôsmich je v dvadsiatke najmenej rozvinutých okresov. Pokiaľ nebude dobudovaná D1, to znamená diaľnica cez michalovský okres smerom na ukrajinskú hranicu, pokiaľ nebude dobudovaná R4, tak jednoducho Horný a Dolný Zemplín je odsúdený na dve veci.
Prvá vec je totálny exodus nielen ľudského potenciálu a pracovnej sily, ale inteligenčne vyspelého obyvateľstva ďalej na západ či už Slovenska, alebo na západ do západnej Európy a potom je absolútny nezáujem investorov prísť na Horný a Dolný Zemplín a budovať čosi, čomu sa hovorí priemyselné parky. Pretože kde nie je infraštruktúra, kde nie je kvalitná cesta, tam nepríde seriózny investor. Pretože naozaj chodiť po tých našich hrboľoch na východnom Slovensku je obzvlášť ťažké.
Jedna pani, neviem si spomenúť, ako sa volala, ale myslím, že desať rokov dozadu telefonovala do jednej relácie, kde bol hosťom vtedajší minister dopravy a povedala mu, že ona preňho má jednoduché riešenie, akým spôsobom postaviť diaľnice na celom Slovensku behom pár mesiacov. On sa tak nadšene spýtal, že ako. Tak ona mu povedala, pán minister, začnite ich stavať z východu na západ. Vtedy by to bolo vyriešené.
Pán kolega, hnutie REPUBLIKA tento zákon opäť podporí, tak ako v prvom čítaní.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.3.2023 o 14:14 hod.

PhDr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:16

Viliam Zahorčák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, vážený pán predsedajúci.
Pán poslanec Svrček, Miloš, ja vítam túto iniciatívu veľmi. My sme sa neraz na túto tému bavili a ja ti takisto ďakujem za to, že s týmto návrhom tu predstupuješ. Považujem to za veľmi prospešné a pevne verím, že aj toto prispeje k tomu, že výstavba diaľnic, rýchlostných ciest na Slovensku sa pohne dopredu.
Mňa osobitne, samozrejme, zaujíma najmä Zemplín a potvrdzujem tie tvoje slová, že dnes na Zemplíne nemáme ani kilometer diaľnice a náš kraj to takisto potrebuje. Nielen kvôli bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Pretože všetci dobre vieme, že je to hlavne o tom, ale je to aj kvôli tomu, že potrebujeme, aby náš kraj bol nejak rozšírený, aby tam pribudli noví investori. Ako primátor som mal možnosť neraz rozprávať s mnohými tými, ktorí mali záujem prísť a investovať na Zemplín, a ak nie je prvou otázkou, tak jednou z prvých bolo, ako to vyzerá s diaľnicou. A bolo mi ťažké hovoriť o tom, že je to v nedohľadne. Aj keď, samozrejme, kroky sa robili vždy. Pamätám sa, ako sme riešili privádzač do Michaloviec, ale dnes už je to zas neaktuálne, takže bude potrebné sa k tomu opätovne vrátiť.
My ale vieme aj to, že náš kraj okrem teda tých možných investícií je aj krajom bohatým na kultúrne prírodné dedičstvo, kde by takisto ľudia mohli prísť a častokrát neprichádzajú aj kvôli tomu, že cesta k nám im trvá dlho a cesty nie sú bezpečné, čo nejeden z nich hovoril. Takže tá diaľnica naozaj by výrazne pomohla Zemplínu, pomohla by východnému Slovensku a tie kroky, ktoré si tu prezentoval, by k tomu výrazne mohli prispieť.
Takže ja za seba určite toto podporím a verím, že to prejde aj celým parlamentom. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.3.2023 o 14:16 hod.

Viliam Zahorčák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:18

Milan Kuriak

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:20

Slavěna Vorobelová

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:21

Tomáš Taraba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Bavíme sa tu o zrýchlení výstavby diaľnic, no podľa mňa je predovšetkým obrovská hanba, že už takmer 40 rokov, pomaly od revolúcie onedlho, my nemáme popreplietané Slovensko diaľnicami zhora dole, z východu až po, po Ukrajinu, po západ. A práve naopak, čoraz viac prekážok, kadejakých environmentalistov tu donekonečna bude jednoducho tento proces spomaľovať, vydierať tých ľudí a podobne. Treba dať maximálnu prioritu tým, výstavbe je. Je pravda, že kde nie sú cesty, tam nie je život. Tam, kde, v podstate najdrahšia diaľnica je tá, ktorá sa nepostavila. Keď si zoberieme teraz za Radičovej vlády, čo sa poprerušovali výstavby diaľnic, lebo sa im zdali, že boli predražené a potom babráckym spôsobom povytendrovali nové, tak dnes tie staré ceny, ktoré oni porušili, tak dneska by sme to brali všetkými desiatimi, aby sa za tie, za tie ceny to vedelo postaviť.
Takže ja plne podporujem tento návrh zákona. Štát by sa mal ospravedlniť skôr tým ľuďom na Orave, na východe a podobne, že dodnes neni ani spojené nielenže, ani Košice sú neni napojené priamo na tú Bratislavu. Všetky štáty nás obchádzajú naokolo, ktorí už to majú hotové. Proste celý svet to vie robiť, celá Európa to vie robiť, len my sa tu stále tvárime, že, že treba tu len dávať pozor na medvede, na vlkov a na neviem koho. Proste sú štátne ekonomické priority a tento zákon musí posunúť ten fókus úplne na maximálnu výstavbu. A keď toto sa nestane, nebudú sem do tých lokalít ani chodiť investori. Choďte sa pozrieť, aký je vyľudnený na Slovensku vidiek. Jednoducho skoncentrovalo sa to tu do pár miest. Na, na ten vidiek už sa chodí pomaly len prespávať alebo na víkendy za, na čučoriedky. A nie ako je to na Západe, kde ten vidiek je absolútne životaschopný, pretože je dostupný a je tam aktivita.
Takže ja toto podporím.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.3.2023 o 14:21 hod.

Ing. Mgr.

Tomáš Taraba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:23

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. No ja ďakujem jednotlivým pánom poslancom.
Pán poslanec Kočiš, ďakujem za stanovisko REPUBLIKY. Ty si z Horného Zemplína, tiež si uvedomuješ, že ľudia potrebujú tú kvalitnú infraštruktúru, aby sa rýchlo vedeli dostať do práce. Lebo nie každý má tú možnosť ísť pracovať do Bratislavy. Ale potreboval by sa za tú polhodinu alebo tých 45 minút dostať kvalitne do prvého krajského mesta, aby mohol mať dobrú prácu. A to je nielen diaľnica, ale aj jednotlivé privádzače. A ja verím, že pri tej diaľnici na Zemplín sa určite bude realizovať aj privádzač smerom na sever, čiže smerom cez Strážske, Humenné a potom na Vranov. Čiže to je jedna vec.
A potom druhá vec, dole na Dolný Zemplín k Trebišovu. S tým že absolútne musím súhlasiť, aj s tým, že niektorí v minulosti rozprávali, že ako by sa rýchlejšie stavali diaľnice. No keby sa išlo z východu na západ, nám to dokonca povedali na niektorých rokovaniach aj ukrajinskí poslanci, že, chlapci, keby ste chceli mať postavenú diaľnicu od východu na západ, tak ste mali začať od Užhorodu stavať a už by bola dávno po Bratislavu vystavaná diaľnica. Čiže dáva to logiku. Len, samozrejme, že tu boli asi iné priority.
Ale ďakujem ešte raz za stanovisko aj REPUBLIKY, aj pánovi poslancovi Zahorčákovi za stranu SMER. Však boli sme na iks rokovaniach, veľmi dobre vieš tiež, že aké sú tie boľačky v našom regióne. Čiže veľmi si vážim túto podporu.
Áno, pani poslankyňa Vorobelová, to je presne dobrá otázka, že prečo nepodporili ten návrh zákona. Ja som za niektorými aj bol. Som sa pýtal, čo vám vadí. Zostali ticho, krútili hlavou. Nevedeli. Kývali plecami, nevieme, že prečo sme nepodporili. A to ich zaujíma, aj ľudí v regiónoch, že prečo nepodporili takýto návrh v prvom čítaní. Čiže ja budem veľmi teraz zvedavý, ako sa zachovajú v druhom čítaní a nech mi povedia, prečo tu nesedia. Mohli sme si to vydiskutovať. Prečo nesed... prečo mi to nepovedali na výboroch? Na výbore všetci boli ticho... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.3.2023 o 14:23 hod.

JUDr. Mgr. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:25

Milan Kuriak
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Vážený pán predsedajúci, vážený pán predkladateľ, pán spravodajca, pani kolegyňa, kolegovia, dovoľte mi krátko vystúpiť v rozprave k tomuto dôležitému návrhu zákona, na konci ktorej prednesiem pozmeňujúci návrh kolegu Miloša Svrčeka a (rečník si odkašľal), pardon, a mňa.
Kolega Miloš Svrček, vo svojej síce rozsiahlej, ale veľmi zaujímavej rozprave si vystúpil a konkrétne a argumentačne si vyjadril, si sa vyjadril k dôležitým diaľničným a cestným úsekom, ktoré by mali mať naozaj už konečne zvýšenú pozornosť zo strany štátu. Ja k týmto úsekom, ktoré majú byť a už aj doslova nevyhnutne musia byť zaradené k prioritným projektom, na konci rozpravy prečítam, ako som spomenul, pozmeňujúci a doplňujúci návrh.
Čo sa týka úseku R3 Orava, o ktorom, o ktorom budem, budem krátko sa vyjadrovať, je, je veľmi dôležité, aby sa už vybudované úseky prepojili, aby už konečne sa zvýšila aj na Orave nielen plynulosť, ale hlavne aj bezpečnosť cestnej premávky, lebo naozaj je to čím ďalej viac alarmujúce. Na Orave máme za desaťročia sľubov vybudované dva krátke úseky, dve rýchlostné cesty okolo mesta Trstenej, potom okolo Oravského Podzámku, teraz konečne aj vďaka ústretovosti pána ministra dopravy a aj vtedajšieho ministra financií Eduarda Hegera sa mi po desiatich mesiacoch podarilo presvedčiť týchto dvoch ministrov, že naozaj už treba konečne na Orave rozhýbať tieto úseky a podarilo sa mi ich presvedčiť, aby aj keď síce bolo to na začiatku, bolo obdobie covidu, a aby aj v tej ťažkej ekonomickej situácii aby našli tých pár desiatok miliónov eur na, na ďalší úsek a práve teraz v tomto období prebiehajú práce na úseku rýchlostnej cesty mesta Tvrdošín. V tejto, od otvorenia tohto úseku sa už ľudia naozaj nielen mesta Tvrdošín, ale aj celej Oravy nevedia dočkať. Žijem v tomto meste a naozaj, keďže sme blízko pri poľských hraniciach, tak je to neúnosné v čase dopravnej špičky premiestniť sa nejaký kilometer, kilometer a pol z jednej časti mesta na druhý trvá niekoľko minút. Naozaj sme taký, taký uzol, taký lievik, kde sa to všetko zlieva z okresu Námestovo zo spomínanej, keďže sme blízko poľskej hranice, tak veľká časť cestujúcich, motoristov je práve z Poľskej republiky. Ako vieme, Poliaci radi migrujú, chodia za prácou do zahraničia, takže naozaj tam aj veľký počet motoristov pribúda práve, práve od týchto občanov.
No a ešte, ešte ďalší veľmi významný počet motoristov je aj z dôvodu, ako som vo faktickej spomenul, z dôvodu toho, že Orava je nádherný turistický klenot, ktorý s radosťou navštevujú, môžem povedať, aj stovky tisíc turistov, lebo čo som si pozeral, tak len Oravský Podzámok v jeden rok navštívilo 200-tisíc turistov, takže naozaj. Ale v priemere ide o desiatky tisíc turistov, ktorí pribúdajú na tieto naozaj úplne chabé, chabé cesty a cestné prepojenia na Orave a tým ešte, tým ešte viac sa, tým ešte viac kolabuje doprava.
Takže naozaj som veľmi rád a ďakujem kolegovi Milošovi Svrčekovi za predloženie návrhu zákona, kde spomína aj tie, aj tie úseky, o ktorých sa vyjadroval v rozprave. Ďakujem mu aj za jeho čas, ktorý, ktorý strávil pri rokovaní na ministerstve dopravy a verím tomu, že pomalými krokmi rozhýbeme, spoločnými silami rozhýbeme tieto, budovanie týchto, týchto úsekov aj mimo Bratislavy, lebo naozaj je to veľmi potrebné a nielen kvôli rýchlosti dostať sa do cieľa, ale aj kvôli bezpečnosti, lebo sám viem, keď cestujem do Bratislavy, napríklad aj teraz keď som išiel v pondelok, keď som išiel do Martina, je to, je to nejakých 70 kilometrov, bez nejakých komplikácií v cestnej premávke mi cesta trvá hodinu, hodinu 12 minút, no ale keďže cesty sú preplnené kamiónmi a inými dopravnými prostriedkami, tak teraz pred pár dňami, neviem, v pondelok, myslím, že sme cestovali, alebo v utorok, v utorok, tak som o 20 minút dlhšie cestoval tento úsek, 72 km je to presne, aj keď som si pozeral, takže to je naozaj katastrofa, veď to sa zo Žiliny dostanem pomaly rýchlejšie ako, ako z Oravy do Martina, kde som vyzdvihol tuto spolu, spolu, vedľa spolusediaceho kolegu, keďže spolu cestujeme, takže. A 20 minút, ja si myslím, že to je, to je nielen strata času, ale je to aj, má to vplyv v tejto dobe, čo treba spomenúť, má to vplyv aj na peňaženky, peňaženky občanov, lebo navyše 20 minút byť v aute, tak má to vplyv aj na, na pohonné hmoty.
Takže naozaj tento, mám veľký dôvod, aby som tento návrh zákona rozšíril o, aj o tú, nie Pánom Bohom, ale často štátom zabudnutý krásny kút Slovenska. A veľmi ma mrzí, že Orava mala v tomto pléne od ´89. roku niekoľko zástupcov, ktorí v omnoho lepšej finančnej situácii, ktorí mali omnoho viac možností ako, ako pohnúť s týmto problémom, čo sa týka cestnej infraštruktúry, ale z rôznych dôvodov veľakrát, veľakrát, keď aj spomínaný úsek obchvat z Tvrdošína, ten, myslím, že začal pred nejakými 20 rokmi a veľakrát už bolo, každý poslanec, keď sa vymenili poslanci v tomto pléne, z Oravy, tak vždy si to dávali do predvolebných sľubov, ale skončilo to naozaj len pri sľuboch a častokrát bolo: Už sa ide budovať, už sa, a zrazu, ako tvrdili, že peniaze sa použili na iné projekty, možno niekde tu v okolí Bratislavy. Samozrejme, ja som rád, že sa rieši aj, aj úsek v Bratislave, D4, myslím, že to je, D7, dobre som sa? R4, R7, sa mi to poplietlo, ale však vieme, o čo ide. Tak som veľmi rád, že aj, že aj pred Bratislavou sa rieši tiež tento veľmi dôležitý problém s privádzačom.
Ako člen hospodárskeho výboru, samozrejme, pri rokovaniach som to vždy podporil, som to vždy podporil a som rád, že sa to aktuálne aj, aj teraz rieši.
Takže, vážené plénum, dovoľte mi, koľko mám? (Rečník sa pozrel na elektronickú tabuľu s časomerom.) Dovoľte mi predložiť doplňujúci návrh k predloženému návrhu novely zákona č. 669/2007 Z. z. o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá. Jedná sa o veľmi jednoduchý návrh, ktorý dopĺňa prílohu č. 2 k predloženej novele zákona. Príloha sa dopĺňa o spomínaný úsek R3 na Orave, konkrétne už existujúci úsek Tvrdošín, potom následne sa dopĺňa o rýchlostnú cestu Nižná, potom o úsek Nižná nad Oravou – Dlhá nad Oravou, ďalej Dlhá nad Oravou – Sedliacka Dubová, úsek Oravský Podzámok už je, už slúži motoristom, ten je už niekoľko rokov vybudovaný, a potom je ešte potrebné napojiť sa od Oravského Podzámku – Dolný Kubín a ďalej Dolný Kubín, Juh – Križovatka D1.
Osobne považujem za potrebné, aby spomínaná príloha k zákonu o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá obsahovala aj spomínanú R3, ktorá je pre, ako som spomínal, pre región Oravy kľúčovou stavbou. Kľúčová je najmä z toho dôvodu, že aktuálna dopravná situácia je v smere od Dolného Kubína až po poľskú hranicu naozaj kritická a vplýva to na kvalitu občanov tohto regiónu, ale aj návštevníkov, ale aj motoristov zo spomínaného, zo spomínanej Poľskej republiky. Vzhľadom na skutočnosť, že táto oblasť, ako som spomínal, je turisticky – ešte budem čítať ten konkrétny pozmeňovací návrh.

Blanár, Juraj, podpredseda NR SR
Pán poslanec, čiže už vám vypršal čas, teraz môžete už len prečítať pozmeňujúci návrh, keby ste zdôvodnili, nech sa páči.

Kuriak, Milan, poslanec NR SR
Áno, tak, dobre, tak prečítam. Dovoľte mi teraz predniesť pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Milana Kuriaka a Miloša Svrčeka k návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Miloša Svrčeka na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 669/2007 Z. z. o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov, tlač 1398.
V čl. I bode 5 prílohe č. 2 sa za slová „D3 Žilina – Kysucké Nové Mesto – Čadca – Skalité – štátna hranica Slovenskej republiky/Poľskej republiky" vkladajú slová „R3 Tvrdošín – Nižná – Nižná nad Oravou – Dlhá nad Oravou – Sedliacka Dubová – Oravský Podzámok – Dolný Kubín, Juh – Križovatka D1":
Odôvodnenie: Rýchlostná cesta R3 je pre región Oravy kľúčovou stavbou s medzinárodným významom. Plánovaný cestný úsek prispeje k bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, vodičom skráti čas jazdy a prinesie úsporu pohonných hmôt. Úsek R3 odľahčí okrem mesta Tvrdošín aj zvyšné obce v regióne Orava, ktorými prechádza kamiónová doprava smerujúca z Poľska, ktorá častokrát spôsobuje predĺženie jazdy týmto regiónom rádovo v desiatkach minút. Predkladatelia pozmeňujúceho návrhu sú toho názoru, že rýchlostná cesta R3 by mala byť tiež zaradená medzi prioritné úseky diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, pre ktoré sa bude aplikovať ustanovenie § 1a.
Ďakujem pekne za pozornosť a za podporu tohto návrhu zákona. Verím tomu, ako spomenula pani kolegyňa Vorobelová, že všetci prítomní poslanci že tento návrh podporia.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

22.3.2023 o 14:25 hod.

Milan Kuriak

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:38

Miroslav Suja
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Pán Kuriak, čo ste robil pred troma rokmi? Dva a pol? Dvoma? Rok a pol? Alebo pred rokom? Pýtam sa, čo ste robil? Podporoval ste každú sprostosť, každú atómovú bombu, s čím prišla táto vláda, kde rozhádzala stovky miliónov, dovolím si tvrdiť, že miliardy! A keď bolo treba o dobrú vec, tak vy hovoríte, že ste musel žobroniť?! Ja sa pýtam, vy ako kresťan, prečo ste podporoval takúto vládu, ktorá nerobila dobré veci pre ľudí a vy musíte žobrať o dobrú vec? Teraz vaše vystúpenie beriem čisto len ako predvolebnú kampaň, hoci je dobré, súhlasím s tým. Ale čo ste robil pred dva a pol rokom? Pred troma? Prečo takýto návrh neprišiel vtedy? Dneska tá cesta, už nejaké časti mohli stáť. Ale máme pár mesiacov do volieb a zrazu, pozrite sa, čo prišlo. Ako ste hlasoval o 500-eurových oných, keď Matovič to tu navrhoval? Tam bolo dva a pol miliardy, možno tri a pol miliardy! To vám nevadilo, že sproste vyhodené peniaze! Ale že by za tie prachy sa dali spraviť všetky tie cesty, ktoré ste vymenoval na Orave, to vás nenapadlo!
Beriem to čisto len ako farizejské z vašej strany, tak ako ste vtedy nepočul, keď mi tam Matovič nadával. Účelovo čo vám vyhovuje, to využívate vo svoj prospech. Môžete sa hanbiť, že ste kresťan!
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.3.2023 o 14:38 hod.

PaedDr. Mgr.

Miroslav Suja

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video