88. schôdza

14.3.2023 - 31.3.2023
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.3.2023 o 10:47 hod.

Mgr.

Peter Kremský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:24

Tomáš Taraba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Práve tento predkladaný návrh je dôkazom toho, že ten prorodinný balík nevytvoril absolútne žiadny problém pre ekonomiku. Ten prorodinný balík vložil peniaze do peňaženiek rodičov, ktorí majú deti. Je, povedali predrečníci, že sme ľudia, robíme chyby, SaS ich robí každý deň, tie chyby, pretože tento návrh je teraz len dôkazom toho, že ten bordel a cirkus, ktorý ste tu robili pol roka, bol absolútne fiktívny, umelý, úplne umelo živený, stačilo trošku zapojiť rozumu a vedelo by sa, že žiaden problém to nevygeneruje.
Takže dnes všetkým tým, ktorí hlasovali za ten prorodinný balík, sa podaril vlastne naplniť aj dlhodobo nejaký predvolebný program SaS, ja by som skôr očakával, že sa tu postavíte a nám poďakujete, že sme vám pomohli naplniť program, že pracujúci, ktorí majú prácu, ktorí majú príjmy budú mať väčšie príjmy v peňaženke cez daňovú úľavu. Je to ten najspravodlivejší model a systém.
A myslím si, že raz a navždy by sme tu mali skončiť s tvrdeniami, že kvôli prorodinnému balíku vznikli nejaké problémy na obciach, pretože ak správne počúvame, tak ide všetko na kompenzáciu vysokých cien energií, takže, drahá SaS-ka, vaše... a podpora sankčnej politiky, ktorá spôsobila vysoké ceny energií, spôsobila problémy obciam a mestám, takže nie prorodinný balík, ale to, že ste vy podporili sankcie, že ste ich udržiavali, že ste tu boli najväčší advokát, toto uvrhlo mestá a obce do problémov.
Takže všetky tieto návrhy, ktoré robíme, robíme preto, aby sme vaše chybné kroky, drahá SaS-ka, napravili, a som veľmi rád, že to tu je, a myslím si, že ako tvrdíte, že ľudia robia chyby, tak ich prestaňte tak často robiť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.3.2023 o 10:24 hod.

Ing. Mgr.

Tomáš Taraba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:26

Lukáš Kyselica
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, Igor, za ďalšiu atómovku. Som rád, že si to spomenul takto v rozprave, len sa teraz obávam, či niektorí politici nezmenia po facebookoch nejaké svoje vyhlásenia, že čo si to Matovič dovolil, že včera prešlo skrátené naprieč celým politickým spektrom a zahlasovali za to aj ĽSNS, REPUBLIKA, že čo si to dovoľuje. Ktovie, či nebudú takéto komentáre.
A ja budem stále tvrdiť, že prorodinný balíček nebolo zlé riešenie. Už vtedy, keď prebiehali tie komunikácie, tak Igor Matovič hlásil ako minister financií, áno, obce teraz prídu o nejaké peniaze, vždycky, alebo ideme nastavovať ďalšie riešenia, aby tie výpadky obcí neboli až také veľké, a to sa podarilo postupne spraviť. A toto je ten posledný krok a tie príjmy obcí sú vyššie oproti minulému roku.
A čo sa týka energií, všetci dobre vieme, prečo máme vysoké tie faktúry a kvôli komu a kvôli čomu sa na ÚRSO nastavil ten referenčný rámec podľa dvoch mesiacov, keď boli najvyššie ceny energií na burze. A to malo vplyv na faktúry, ktoré boli posielané podnikateľom.
Vďaka.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.3.2023 o 10:26 hod.

Mgr.

Lukáš Kyselica

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:27

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Nechcel som dávať ani faktickú, ale keď kolega Viskupič z SaS povie, že my SaS-ka sa vždy správame konštruktívne, tak sa mi to nejako tak samovoľne stlačilo, takže dovolím si upozorniť na to, vždy konštruktívne správanie sa SaS-ky v otázke energií, vy, váš minister hospodárstva s vaším štátnym tajomníkom požiadal nezávislý Úrad pre reguláciu sieťových odvetví, aby posunul minulý rok to regulačné obdobie z bežného druhého kvartálu a tretieho, čiže z tých šesť mesiacov od apríla do septembra, aby ho posunul, že aby začalo to regulačné obdobie až tretím kvartálom od júla, už to bolo prekročenie právomocí.
Potom prišlo, prišla ďalšia žiadosť na konci júna, aby posunuli to regulačné obdobie len na august a september. Čuduj sa svete, majstri konštruktívneho prístupu v SaS takto vylobovali pre slovenských podnikateľov, samosprávy tie najvyššie možné ceny za elektrickú energiu, aké boli, lebo najvyššie ceny za celé to regulačné, normálne, bežné regulačné obdobie od marca do septembra boli, čuduj sa svete, v auguste a v septembri. Čiže keď šuflikanti, hochštapleri, akože konštruktívni politici z SaS mali pomôcť podnikateľom a samosprávam, tak im takto pomohli.
A práve kvôli tomu, tým vysokým zálohovým faktúram, vznikol problém s cash flow, čiže s tokom peňazí v rámci samospráv, práve kvôli vašim žiadostiam voči nezávislému Úradu pre reguláciu sieťových odvetví a tým pádom to, čo tu dnes predkladáme, tú Matovičovu atómovku, riešime váš problém, ktorý vy ste spôsobili. Čiže toto je ten váš konštruktívny prísľub a úplne najkrajší znak konštruk... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.3.2023 o 10:27 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:30

Ján Ferenčák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Takže, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte tiež, aby som sa vyjadril k tejto téme nielen ako primátor mesta, ktorý už deviaty rok riadi mesto, ale aj ako poslanec Národnej rady, ktorý niekoľkokrát tu vystupoval na tejto pôde a upozorňoval, že samospráva je súčasť riadenia vecí verejných, samospráva, už z jej podstaty vychádza, že riadi veci samostatne a má riadiť veci samostatne, že sa má podieľať, tak ako je na úrovni štátu či vláda, alebo parlament, na riadení vecí pre občanov a má mať nielen dostatok právomocí, ale aj dostatok financií, aby dokázala tieto úlohy plniť.
Musím konštatovať, žiaľ, že tí, ktorí najviac vystupujú a najviac možno hovoria o samospráve, absolútne nemajú poňatie, o čom hovoria, nevedia vôbec, ako samospráva funguje, ako je postavená, čo všetko musí plniť a aká je jej úloha, a pripravujú, ako už tu bolo povedané, rôzne atómovky a posledné roky, ktoré tá vláda, alebo resp. posledné tri roky môžme hodnotiť, že to fakt boli niekedy až sedem biblických, posledných rán pre samosprávu. A dnes, dnes hovoríme o zákone, ktoré, ktoré čiastočne má vôbec zmierniť, ale nezmierňuje, len si kupuje čas, aby niektoré samosprávy už nepadli a jednoducho aspoň prežili do leta a možno prežili do toho septembra, čo však neznamená, že po septembri vec je vyriešená, si myslím, že nová vláda, ktorá nastúpi, bude mať obrovské problémy a bude mať obrovské úlohy, ako zasanovať túto samosprávu.
Ako bolo, som spomínal, posledných, posledné tri roky pre samosprávu boli veľmi náročných, len vymenujem jednoducho, bola tu pandemická kríza, kde sme zachytili, rôzne SMP-čka sa tu robili, za všetko sme boli zodpovední, museli sme riadiť, samospráva, utečenecká kríza takisto - pomôžte, spravte, od príchodu utečencov, stravy, až, až po ich ubytovanie a tak ďalej, znova samospráva, energetická kríza - áno, dôsledok sankcií, dôsledok všetkého, áno, je to pravda. Na základe toho sa zvýšila inflácia, čo tiež nikto nepredpokladal, zvýšili sa ceny tovarov, služieb, dnes máme okrem toho už aj potravinovú krízu, čo môžme definovať. Všetko to dopadá takisto na samosprávu, pretože tie rozpočty sa nenafúkli a takisto nerástli takým rýchlym tempom ako, ako sa tu hovorilo.
A výsledok čoho? No jednoducho samospráva obstála tieto úlohy a dnes má viac ako 80-percentnú dôveru a ľudia si uvedomujú, že nebyť lokálnych zástupcov a lídrov, tak jednoducho tento štát už by bol dávno v rozklade, v rozpade, pretože takto riadiť veci z jedného miesta a prevziať si tu úlohu nejakého spasiteľa, jednoducho to neexistuje, a takýto človek, môžem povedať, neexistuje ani v Slovenskej republike. A kto sa do tejto úlohy pasoval, tak dnes trpíme a jednoducho budeme hasiť mnoho problémov, ktoré ešte sú pred nami, a môžem povedať, že ani po septembri sa to nevyrieši, bude to možno niekoľko rokov, ak nie desaťročí naprávania škôd.
Pre vás, čo neviete, čo je... alebo aké sú úlohy vôbec miest a obcí, pretože ľahko sa riadi z parlamentu a nemáte ani poňatie, o čom hovoríte. V prvom rade mestá a obce sú prvé na rane pred občanmi, pretože sa im priamo zodpovedajú a ten primátor alebo ten starosta ich stretáva na tej ulici a jednoducho každý deň s nimi komunikuje. Sú zodpovedné za rozvoj miest a obcí, to znamená, stoja na to, že tá obec nielen prežíva, ale obec aj rozvíja, a čo je dôležité, samosprávy sú nositeľom demokracie, pretože čím viac rozložíte tú moc na viacerých lídrov, lokálnych lídrov, tým viac jednoducho štátna politika vás neovplyvní v nasmerovaní v nesprávnom.
To znamená, tam síce môže nastať vnútorný boj možno alebo vnútorné predchádzanie sa, ktorý z tých lídrov je lepší, ale jednoducho zostáva to na tej nižšej úrovni a tým dokážete jednoducho pozdvihnúť celú spoločnosť. Slabá samospráva znamená ohrozenie, ak nie koniec demokracie a návrat totality.
Treba si ešte uvedomiť – podľa OECD –, ak by došlo k decentralizácii moci, Slovensko, Slovensku je prognostikované 10 % v navýšení DHP len v decentralizácii, aby sa to nerozhodovalo z jedného miesta, vlády a len parlamentu, ale časť kompetencií aby sa presunula na miesta, obce a regióny. A v najmenej rozvinutých regiónoch alebo v regiónoch, ktoré najviac trpia, sa prognózuje až 30-percentný nárast HDP. My už inú možnosť nebudeme mať, pretože sme druhí najhorší v rámci Európskej únie a jednoducho životná úroveň Slovákov končí a padá a môžme byť možno realitou, čeliť realite, za pár rokov budeme poslední, už aj tí Bulhari nás predbehnú, pretože budú vedieť, ako riadiť veci lepšie verejné, a nie uzurpovať si moc do jednej stoličky a jednoducho hovoriť, že my všetci všetko vieme a vy nič neviete, pretože my sme naj... najmúdrejší. A to platí, samozrejme, aj pre niektorých tuná v rámci parlamentu.
Aby som povedal, miestne, mestá a obce sú zodpovedné za všetko, čo sa deje na ich území, a to je od rozvoja miestnej infraštruktúry, priestorov a tak ďalej, rozvoj komunít, spravovanie vecí verejných, ale aj financií a zastupovanie miestnych obyvateľov. Všetky tieto faktory ukazujú, že miestne samosprávy majú kľúčovú úlohu v riadení a v rozvoji miest a obcí v štáte sú nevyhnutné pre vytváranie prosperujúcej udržateľnosti miestnych komunít a zlepšovanie kvality života miestny obyvateľov. A to je celá priorita, čo sa stráca v štátnej politike - občan. Nejako tu nikto nemyslí na občana, každý myslí na seba a na svoje politické ambície, jak jeden pred... druhému ukázať, že je múdrejší, lepší a prinesie lepšiu atómovku ako ten druhý, a jednoducho tu prichádza k tomu, že každý mesiac tu máme nové atómovky a nových ľudí, ktorí prichádzajú s lepšími riešeniami. Nikto neberie koncepčne, čo sa udeje v tom potom na tom najnižšom stupni toho riadenia a čo bude za päť rokov, desať rokov, hlavné, že sa to poprijíma a bude to v poriadku.
Konkrétne realita Slovenska, samosprávy dnes prevádzkuje 2 700 materských škôl, 1 800 základných škôl, pobytových zariadení, sociálnych služieb je 700, kultúrnych domov 2,5-tisíc, samospráv. Mnohé samosprávy prevádzkujú čistiarne odpadových vôd, verejné budovy, hovorím, viac ako o 10-tisíc budovách, ako o ktorých sa za... starajú mestá a obce. Takisto všade tam sa poskytujú nielen verejné služby, ale takisto, preto vplýva na ceny elektriny a tepla, pretože sú to tieto budovy, o ktorých sa musí starať. Jednoducho všetko je vo výdavkoch a ekonomicky oprávnených výdavkoch, ktoré sa počítajú aj do poplatkov, preto niektoré samosprávy boli nútené zvyšovať dane pre občanov, pretože sa to udialo.
Ako vláda pomáhala? No, žiaľ, Európska charta takisto konštatuje, že jednoducho dochádza k porušovaniu a Rada Európy urobila monitoring na Slovensku a zistila, že charta, Európska charta územnej samosprávy je na Slovensku porušovaná, pretože štát káže samosprávam robiť niečo, na čo im nedá financie.
Možno len za minulý rok, ak spomeniem, čo sa udialo, odpustenie, návraty finančných výpomocí sa ani neudialo, pretože štát dal pôžičky samosprávam na Slovensku. Takisto nám prikázal vyplatiť odmeny zamestnancom vo verejnej službe 500 eur. Takisto na to nedal peniaze, ale súkromným zariadeniam a súkromným zriaďovateľom dal, ako keby štát mal väčšiu emancipáciu k súkromným poskytovateľom, ako k verejnému sektoru, a to je mestám a obciam.
Vláda prikázala takisto vyplatiť 350, mimoriadne odmeny a odvody do 30. 6. takisto z vlastných zdrojov samospráv. Poskytovať príspevok na poskytovanie verejným poskytovateľom sociálnej služby, povinnosť, musíte tým verejným zariadeniam to dofinancovávať. Nikto nepozerá, že mestá a obce sú tiež zriaďovatelia sociálnych zariadení, ako keby štát to nezaujímalo, veď jednoducho, tu sa, niekto hovorí, že (povedané so smiechom) niekto sa stará len o súkromníkov, ale, žiaľ, tie rozhodnutia sú presne určované, aby sa podporoval súkromný sektor, a nie verejné samosprávy alebo mestá a obce.
Samosprávy musia poskytovať súkromným zriaďovateľom základných škôl alebo materských škôl, školských zariadení v rovnakej výške ako verejným zriaďovateľom. No keď štát to chcel, prečo si to nezobral na vlastnú ťarchu a ich nedofinancoval, prečo to prikázal samosprávam, mestám a obciam? Jednoducho tu hovoríme, že všetky tieto opatrenia zhruba zobrali samosprávam v minulom roku 1 mld., 1 mld., aby ste počuli. To nie je jednoducho, čo teraz sa hovoríme, o nejakých 244 mil. dane z príjmov právnických osôb, miliardu.
Ak aj došlo k nejakým teraz možno ústupkom a ja vám poviem, čo sa stalo (povedané so smiechom), jednoducho vláda sama priznala v terajšom zákone, ktorý predkladá, zaplatiť, aby nimi zriadené organizácie, a to je mestám a obciam a regiónom v období povinnosť zaplatiť zvýšené sumy faktúr za energie, pričom pomoc zo štátneho rozpočtu zo schémy ministerstva hospodárstva bude nabiehať postupne. Veď to je absolútne priznanie zlyhania. Veď vy ste si sami, vy ste si priznali zlyhanie, že ste jednoducho samospráve zobrali, nikto na to nepočítal, že sa taká vec stane, a teraz ste priznali, aby tie mestá a obce doslova nepadli a vám to tu nehodili na stôl, tak ste priznali, že aspoň toto vyplaťme skôr, aj keď im nedáme ani korunu, pretože jednoducho idú voľby, do septembra je treba si kúpiť čas, to je celé.
V septembri to padne celé, pretože stále tu zostalo 530 mil., ktoré jednoducho nie sú dofinancované, a tá samospráva to do budúcna už neutiahne. Ak sa nezmenia ceny energie, ak sa nezmenia jednoducho prístup alebo dofinancovanie štátu, ak sa neodpustí pôžička, ktorá bola daná mestám a obciam, mestá a obce sú zadlžené, mestá a obce nebudú mať z čoho platiť faktúry, jednoducho ste si len kúpili čas do septembra, podporíme to, pretože rýchla pomoc vždy dvakrát dáva, pretože niektoré obce jednoducho, ak by toto nebolo schválené, skolabujú a niektoré obce jednoducho by už neprežili. Možno aj tak sa dá robiť reforma verejnej správy, nechať padnúť, a oni nech sa spoja, však nás to nezaujíma, my si budeme vládnuť ďalej.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

30.3.2023 o 10:30 hod.

PhDr. Mgr. MBA

Ján Ferenčák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:40

Ján Blcháč
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Máš to, pán kolega Ferenčák, ťažké, lebo je dva... osem, budeš mať čo robiť odpovedať, ale chcem vysloviť, podporiť to, čo si povedal, úplne vo všetkom, pretože pre mňa osobne je tento návrh zákona veľkým prekvapením, veľkým prekvapením, a to po tom, keď sme si mohli všetci všimnúť na lištách televízií rôznych, vyjadrenie premiéra a zároveň ministra financií Eduarda Hegera, bolo to, myslím, minulý týždeň v piatok, keď sa vyjadril, že mestá a obce majú viac peňazí, ako sa očakávalo. Ešte raz, formulácia ako z marketingovej učebnice - mestá a obce majú viac peňazí, ako sa očakávalo.
Toto keď si niekto prečítal, ktorý nemá vedomosť, tak si myslí, pomyslí, mnohé tie mestá a obce, čo sa sťažujú, veď majú viac peňazí, ako sa očakávalo, ale pritom to nie je pravda, viete. Veď už sme si zvykli, že sa tu klame ráno, klame sa na obed, klame sa večer. A klame sa aj teraz, pri tomto návrhu zákona, ktorý síce fyzicky pomôže obciam a mestám, pretože zrazu budú mať starostovia, primátori, zriaď... obecné zriaď... obecné... tie zastupiteľstvá peniaze, aby mohli konať, ale no tak potom budú mať o to menej, ako som už pred chvíľkou povedal, o tie ďalšie mesiace budú mať 8 až 10 % menej, tie, ktoré majú narozpočtované. To bude menšia katastrofa.
A katastrofa bude tiež aj v tom, že keď prídu tieto peniaze, pomerne veľké peniaze naraz na obec, tak čo s tým, viete, čo s tým, kam ich dať. Tak toto je vážna otázka, nad ktorou si asi nikto nedal námahu si zodpovedať.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.3.2023 o 10:40 hod.

Ing. PhD.

Ján Blcháč

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:42

Ľubica Laššáková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci.
Ja by som len chcela, len krátko, dvoma vetami doplniť kolegu Janka Ferenčáka v tom, že možno sa zabúda na to, že samosprávy sú aj zriaďovateľom kultúrnych inštitúcií.
Veľa samospráv má v zriaďovateľskej pôsobnosti divadlá, knižnice, múzeá a podobne. Práve tento sektor bol najviac opomínaný počas pandémie, galérie, múzeá, knižnice a divadlá boli na samom chvoste pomoci, o tom nechcem hovoriť, pretože niekoľkokrát som už o tom hovorila. To znamená... Aký bude výsledok teraz? Opäť sú na chvoste pomoci, ja to absolútne chápem, pretože ten primátor, župan, starosta si uvedomí, či dofinancuje škôlky, školy a podobne alebo či dá na osvetlenie, na nové expozície v múzeách, knižniciach a galériách, takže chcem upozorniť na tento moment.
Kultúrne inštitúcie, ktoré sú v zriaďovateľskej pôsobnosti samospráv, opäť na to iba doplácajú.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.3.2023 o 10:42 hod.

PhDr.

Ľubica Laššáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:43

Anna Mierna
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Ja... včera sme tu mali toto na výbore finančnom a som rada, že tento zákon máme a že teda určite to podporím. Ale vrátim sa k jednému, k jednej vete alebo dvom, ktoré povedal pán poslanec Ferenčák, a využijem tú príležitosť, že tu máme ministra školstva.
Ja som od začiatku hovorila to, že súkromné školy, stredné a základné, ktoré sú financované zo samospráv, by mal štát prevziať na seba, na seba. My sme vlastne prijali vtedy ten zákon, keď sú dofinancované toto na 100 %, a predtým to bolo tých 88 %, zastupiteľstvá sa o tom rozhodovali, ale začiatkom 21. storočia, neviem presne, v ktorom roku to bolo, na ministerstve financií to presne vedia, došlo k zmene financovania, lebo pôvodne súkromné školy financoval štát, a stále som toho názoru, že tieto súkromné školy by mali prejsť pod financovanie štátu, takže toto určite zastávam, ten názor, ktorý mal aj pán poslanec Ferenčák.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.3.2023 o 10:43 hod.

Ing.

Anna Mierna

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:44

Lukáš Kyselica
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vďaka.
Ja som sa počas volebného obdobia viacerých tých našich primátorov pýtal na jednu záležitosť, s vami som sa osobne o tom nerozprával, tak by som rád počul taký názor.
Fakt je ten, že teraz príjmy sú vyššie oproti minulému roku, samozrejme, pribudli aj niektoré kompetencie, čo sa poschvaľovali niektoré tie poslanecké návrhy, hovorili ste, že mestá a obce sú zadlžené. Ale aj štát je zadlžený. Viem, že ste tu, viem, že ste primátor, rozprávali ste tu teraz ako zástupca mesta alebo ako zástupca štátu?
Ak by ste riadili štát, sa deriete k moci, že trebárs by ste boli vládna strana, tak chcem sa vás spýtať, že keď sú aj mestá a obce, ale aj štát ako zadlžené, že aký máte názor na financovanie samospráv tzv. daňovým mixom, lebo je pravda, že PDF stúpa stále, stále, tam tie čiastky sú pomerne stabilné, DPPO ako kedy, DHP záleží od toho, kto vládne, kto jak vyberá tie dane, lebo bolo niektoré sedenia aj na ministerstve financií, kde aj ZMOS chcel nejaký ten daňový mix, ale keď zistili, že to DP... DPH je také nestabilné, tak od tohto kroku nejakým spôsobom ustúpili.
Takže fakt ma zaujíma, že z toho globálu ak by ste vládli a do budúcna nastavovali nejak financovanie samospráv, či by ste išli touto cestou financovania.
Vďaka.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.3.2023 o 10:44 hod.

Mgr.

Lukáš Kyselica

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:46

Jana Majorová Garstková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Trošku si zaspomínam, ako reagovala vláda Róberta Fica na finančnú krízu, ktorá vypukla v roku 2008. Veľa rokovaní a tlačových konferencií, ale žiadne konkrétne kroky, žiadne konkrétne opatrenia, všetkým bolo jasné, že Slovensko bude čeliť vážnej kríze, ale štátny rozpočet na túto situáciu nereagoval. Až následne v roku 2009 potom vláda konečne začala prijímať opatrenia. Jedným z tých správnych opatrení bolo zvýšenie nezdaniteľnej časti základu dane pri dani z príjmu fyzických osôb. Náklady tohto opatrenia, samozrejme, znášali najmä samosprávy a výpadok príjmov im však kompenzovaný nebol.
Porovnajme si to so situáciou z dnešných dní, opäť je tu kríza, vláda sa rozhodla pomáhať ľuďom prostredníctvom daňového bonusu a samosprávam opäť hrozil výpadok z príjmov. Rozdielne je to, že vláda reagovala, doteraz bolo samosprávam vyplatených 325,8 mil. eur z celkových 525,8 mil. eur, a to na mesačnej báze. V súčasnosti, v súčasnej situácii taktiež obciam a nimi zriadeným organizáciám, vyšším územným celkom a nimi zriadeným organizáciám chodia zvýšené sumy za faktúry na energie. Keďže pomoc zo štátneho rozpočtu zo schém ministerstva hospodárstva bude nabiehať postupne, máme na stole návrh zákona, ktorý navrhuje preklenúť toto obdobie, aby samosprávy mohli ihneď vyplatiť náklady vzniknuté s energetickou krízou, tak zvyšných 224 mil. eur sa vyplatí v jednom balíku do konca apríla.
Poprosím všetkých kritikov zo SMER-u a HLAS-u, aby sa pozreli do zrkadla a potom kritizovali túto vládu za prístup k samosprávam.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.3.2023 o 10:46 hod.

Mgr.

Jana Majorová Garstková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:47

Peter Kremský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Pán poslanec Ferenčák, ja by som len chcel zareagovať na niektoré polopravdy a nezmysly, ktoré tu šírite k podielovým daniam.
Hovoríte o tom, že samosprávy dostali menej, že prišli o 1 mld. eur, tak povedzme si fakty. V roku 2022 o takomto čase zhruba do konca marca samosprávy dostali jednu mld. celá... dvest... áno, 1,023 mld. z podielových daní, z daní z príjmu fyzických osôb. Tento rok to bolo už 1,078 mld., čo je o 5,4 mil. viac, plus obce dostali podiel z daní z príjmu právnických osôb 81 mil., ktoré minulý rok nedostali. Celkovo teda dostali len za tieto prvé tri mesiace o 136 mil. eur viac mestá a obce, čiže o 13,3 %. Čiže rozprávať tu o tom, že ste dostali menej, je nezmysel, je to klamstvo. Dostali ste výrazne viac.
Že ste nedostali toľko, koľko by ste si želali alebo narozpočtovali, to asi nemyslíte vážne?! Ja keď si zaželám, že by som chcel mať 100-tisíc eur príjem tento mesiac a potom dostanem iba päť, tak poviem, že mi niekto 95 ukradol? Alebo zobral? To je nezmysel.
Rozprávate tu o atómovkách. Áno, daňový bonus podporuje rodiny s deťmi. Práve tých, ktorí sú najviac ohrození chudobou v tejto krajine. Neviem, či niekto z vás, alebo niekto zo SaS-ky, ktorá kvôli tomu odišla z vlády, sa vzdal toho daňového bonusu na deti. Vzdali ste sa ho vy, pán poslanec Ferenčák alebo pán poslanec Viskupič? Nevidel som jediného človeka, ktorý by sa ho vzdal, aby ste zachránili štátny rozpočet.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.3.2023 o 10:47 hod.

Mgr.

Peter Kremský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video