9. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
15.7.2020 o 17:58 hod.
MUDr. PhD., MPH
Richard Raši
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Pán poslanec Jarjabek, ďakujem pekne a... (povedané so smiechom), ja som, ja som to pochopil, ako ste reagovali takou okľukou. (Smiech v sále.) Ale chcel by som zareagovať teda a súhlasím s vašou faktickou poznámkou. (Reakcia z pléna.)
A chcel by som reagovať na pána poslanca Vetráka. Ešte raz, my tu volíme a budeme voliť generálneho prokurátora a špeciálneho prokurátora. Nie generálneho advokáta alebo špeciálneho sudcu, alebo generálneho notára. My budeme voliť prokurátora. Nie je to politická funkcia, je to najvyššia odborná funkcia v sústave Generálnej prokuratúry a takisto je to na Špeciálnej prokuratúre. To nie je politik. Vy teraz robíte to, čo ste kritizovali v celej predvolebnej kampani na predchádzajúcich vládach. Robíte presne to a robíte to ešte horšie. A vyhovárať sa na to, že poslanecký návrh je legitímny proces, áno, je legitímny proces, ale vy ste ho využili preto, aby ste sa vyhli medzirezortnému pripomienkovému konaniu, kde by vás odborná verejnosť rozbila na..., a rozšroubovala na úplne na drobné. Vyhli ste tomu preto, aby sa pripomienkové konanie, kde by boli stovky pripomienok, vôbec..., aby sa teda úplne obišlo.
A keď sa hovorí, že o nás bez nás, tak vy robíte rozhodnutia o prokuratúre bez prokurátorov. A naozaj na čele prokuratúry, či generálny prokurátor, alebo špeciálny prokurátor by mal byť jednoznačne prokurátor, pretože keď tam vojde niekto neznalý veci, tak bude to naozaj jeden neprofesionálny krok.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
Vystúpenia
17:47
Vystúpenie v rozprave 17:47
Richard RašiA keďže sa do tohto návrhu zákona dostalo aj pozmeňujúcim návrhom, vlastne zmeny týkajúce sa Špeciálnej prokuratúry, ja verím, že takýto, takáto podmienka bude aplikovaná aj na špeciálneho prokurátora.
V druhom pozmeňujúcom návrhu, ktorým predložím, bude reagovať na viaceré zmeny týkajúce sa najmä voľby generálneho prokurátora a jednou z takýchto najmarkantnejších zmien je otvorenie prístupu k funkcii generálneho prokurátora aj osobám, ktoré nie sú prokurátormi.
Myslím si, že generálny prokurátor je to najvyššie a to najodbornejšie, čo by malo o našej prokuratúre, teda funkcia generálneho prokurátora, rozhodovať. Ak sa človek rozhodne venovať profesii prokurátora, funkcia generálneho prokurátora je prirodzeným kariérnym vrcholom, ktorý môže dosiahnuť. Pokiaľ niekto pracuje ako stomatológ, väčšinou nebýva vymenovaný za primára ortopédie napriek tomu, že je lekár. A taktiež ak právnik vykonáva pätnásť rokov povolenie notára, je prirodzené, že takýto profesionál nebude kandidovať na predsedu napr. Najvyššieho súdu, pretože zákon mu to napokon ani neumožňuje. Predkladaný, tento predkladaný návrh zákona však umožní kandidovať na pozíciu generálneho prokurátora bez akýchkoľvek skúseností, človeku bez akýchkoľvek skúseností a znalostí o fungovaní prokuratúry.
Návrh zákona taktiež prináša zmenu, ktorá by umožnila Národnej rade Slovenskej republiky navrhnúť odvolanie generálneho prokurátora v prípade, že svoju funkciu prestal vykonávať riadne, čestne, nezávisle a nestranne. Táto dikcia sa takisto stretla s vlnou kritiky odbornej aj laickej verejnosti, nakoľko dáva generálneho prokurátora na milosť vládnej väčšine poslancov v Národnej rade, pretože iba oni budú posudzovať, či boli tieto veľmi nejednoznačné a neurčité podmienky naplnené, a týmto spôsobom by sa stratil aspekt nezávislosti výkonu funkcie generálneho prokurátora a dostal by sa pod bezprecedentný politický dohľad.
Preto mi dovoľte, aby som prečítal pozmeňujúci návrh poslancov Richarda Rašiho a Róberta Puciho k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Juraja Šeligu, Alojza Baránika, Ondreja Dostála, Petry Hajšelovej a Milana Vetráka na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (tlač 108).
V čl. 1 v bode 2 § 7 ods. 7 sa slová „úmyselný trestný čin, a v prípade obzvlášť závažného zločinu trestného činu zneužívania právomoci verejného činiteľa, trestného činu prijímania úplatku, trestného činu podplácania a trestného činu nepriamej korupcie aj ten, komu bolo odsúdenie za takýto trestný čin zahľadené alebo na ktorého sa hľadí, akoby nebol pre takýto trestný čin odsúdený“ nahrádzajú slovami „trestný čin, aj ak mu bolo odsúdenie zahľadené, alebo ak sa naňho hľadí akoby nebol odsúdený“.
Dovoľte mi predložiť aj druhý pozmeňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Matúša Šutaja Eštoka a Petra Pellegriniho, Richarda Rašiho a Erika Tomáša k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v znení neskorších predpisov a ktorým a mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (tlač 108).
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, sa mení takto:
„1. V čl. I sa vypúšťa bod 1.
Doterajšie body 2 až 5 sa označujú ako body 1 až 4.
2. V čl. I v bode 1 sa vypúšťajú ods. 4 a 5.
Doterajšie ods. 6 a 7 sa označujú ako ods. 4 a 5.
3. V čl. I sa vypúšťa bod 2.
Doterajšie body 3 a 4 sa označujú ako body 2 a 3.
4. V čl. I sa vypúšťa bod 3.“
Ďakujem pekne, pán predsedajúci, skončil som.
Vystúpenie v rozprave
15.7.2020 o 17:47 hod.
MUDr. PhD., MPH
Richard Raši
Videokanál poslanca
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, koaliční poslanci navrhli novelu zákona o prokuratúre, ktorú poznáme pod názvom lex Lipšic, a tento zákon podala koalícia ako poslanecký návrh, aby sa vyhli medzirezortnému pripomienkovému konaniu, pretože so zákonom nesúhlasia aj mnohé odborné, odborníci ako Rada prokurátorov a ďalší, pretože problémom je, že nebola možnosť ho riadne pripomienkovať v rámci medzirezortného pripomienkového konania. Keďže sa obávame, že tento zákon je šitý na to, aby sa generálnym prokurátorom, a možno po tejto vsuvke so špeciálnym prokurátorom, aby sa možno generálnym alebo špeciálnym prokurátorom stal Daniel Lipšic, a keďže všetci tvrdia, že tento zákon nie je šitý na mieru, tak prednesiem za chvíľu pozmeňujúci návrh, aby sa generálnym prokurátorom mohla stať len osoba, ktorá má čistý register trestov vzhľadom na to, že generálny prokurátor má predstavovať najvyššiu morálnu autoritu v sústave prokuratúry Slovenskej republiky, je odôvodnené, aby išlo o osobu, ktorá nebola nikým odsúdená za žiaden trestný čin, a preto navrhneme, aby sa od kandidáta na generálneho prokurátora vyžadovalo, aby nemal žiaden zápis v registri trestov, teda, aby mal čistý nielen výpis, ale aj odpis registra trestov.
A keďže sa do tohto návrhu zákona dostalo aj pozmeňujúcim návrhom, vlastne zmeny týkajúce sa Špeciálnej prokuratúry, ja verím, že takýto, takáto podmienka bude aplikovaná aj na špeciálneho prokurátora.
V druhom pozmeňujúcom návrhu, ktorým predložím, bude reagovať na viaceré zmeny týkajúce sa najmä voľby generálneho prokurátora a jednou z takýchto najmarkantnejších zmien je otvorenie prístupu k funkcii generálneho prokurátora aj osobám, ktoré nie sú prokurátormi.
Myslím si, že generálny prokurátor je to najvyššie a to najodbornejšie, čo by malo o našej prokuratúre, teda funkcia generálneho prokurátora, rozhodovať. Ak sa človek rozhodne venovať profesii prokurátora, funkcia generálneho prokurátora je prirodzeným kariérnym vrcholom, ktorý môže dosiahnuť. Pokiaľ niekto pracuje ako stomatológ, väčšinou nebýva vymenovaný za primára ortopédie napriek tomu, že je lekár. A taktiež ak právnik vykonáva pätnásť rokov povolenie notára, je prirodzené, že takýto profesionál nebude kandidovať na predsedu napr. Najvyššieho súdu, pretože zákon mu to napokon ani neumožňuje. Predkladaný, tento predkladaný návrh zákona však umožní kandidovať na pozíciu generálneho prokurátora bez akýchkoľvek skúseností, človeku bez akýchkoľvek skúseností a znalostí o fungovaní prokuratúry.
Návrh zákona taktiež prináša zmenu, ktorá by umožnila Národnej rade Slovenskej republiky navrhnúť odvolanie generálneho prokurátora v prípade, že svoju funkciu prestal vykonávať riadne, čestne, nezávisle a nestranne. Táto dikcia sa takisto stretla s vlnou kritiky odbornej aj laickej verejnosti, nakoľko dáva generálneho prokurátora na milosť vládnej väčšine poslancov v Národnej rade, pretože iba oni budú posudzovať, či boli tieto veľmi nejednoznačné a neurčité podmienky naplnené, a týmto spôsobom by sa stratil aspekt nezávislosti výkonu funkcie generálneho prokurátora a dostal by sa pod bezprecedentný politický dohľad.
Preto mi dovoľte, aby som prečítal pozmeňujúci návrh poslancov Richarda Rašiho a Róberta Puciho k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Juraja Šeligu, Alojza Baránika, Ondreja Dostála, Petry Hajšelovej a Milana Vetráka na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (tlač 108).
V čl. 1 v bode 2 § 7 ods. 7 sa slová „úmyselný trestný čin, a v prípade obzvlášť závažného zločinu trestného činu zneužívania právomoci verejného činiteľa, trestného činu prijímania úplatku, trestného činu podplácania a trestného činu nepriamej korupcie aj ten, komu bolo odsúdenie za takýto trestný čin zahľadené alebo na ktorého sa hľadí, akoby nebol pre takýto trestný čin odsúdený“ nahrádzajú slovami „trestný čin, aj ak mu bolo odsúdenie zahľadené, alebo ak sa naňho hľadí akoby nebol odsúdený“.
Dovoľte mi predložiť aj druhý pozmeňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Matúša Šutaja Eštoka a Petra Pellegriniho, Richarda Rašiho a Erika Tomáša k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v znení neskorších predpisov a ktorým a mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (tlač 108).
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, sa mení takto:
„1. V čl. I sa vypúšťa bod 1.
Doterajšie body 2 až 5 sa označujú ako body 1 až 4.
2. V čl. I v bode 1 sa vypúšťajú ods. 4 a 5.
Doterajšie ods. 6 a 7 sa označujú ako ods. 4 a 5.
3. V čl. I sa vypúšťa bod 2.
Doterajšie body 3 a 4 sa označujú ako body 2 a 3.
4. V čl. I sa vypúšťa bod 3.“
Ďakujem pekne, pán predsedajúci, skončil som.
Rozpracované
17:54
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:54
Milan VetrákHovorí sa tu o kritizovanom návrhu, ale to je v podstate taká, taká fáma, ktorá sa, taký falošný pocit, ktorý sa tu tiež vytvára, pretože tento návrh, ktorý sme predložili, má nielen oporu v programovom vyhlásení vlády, ale je aj široko akceptovateľný až na jednu-dve otázky, ktoré majú viaceré legitímne riešenia, a my sme sa rozhodli pre jedno z nich. To, že keby bol niekto na našom mieste, sa rozhodne pre iné legitímne riešenie, keď bude na tom mieste, tak bude mať tú možnosť.
Pokiaľ ide o riadny legislatívny proces, znova sa tu vytvára nejaký falošný dojem, že poslanci keď predložia zákon, tak to nie je riadny legislatívny proces, ale potom my spochybňujeme alebo tí ľudia, ktorí to hovoria, spochybňujú ústavu. Veď v ústave je jasne napísané, že poslanci, výbory a vláda sú rovnocenní predkladatelia. Čiže to, čo oni predložia do legislatívneho procesu, je taký istý riadny legislatívny proces. A práve preto, že tu, že vláda vlastne, bývalá vláda zrušila to pravidlo, že sa bude vyjadrovať k poslaneckým návrhom zákonov, ktoré prejdú do druhého čítania, to je vlastne váš nedostatok, to, čo ste vy spôsobili, teraz sa to napráva v novele legislatívnych pravidiel vlády, tak my sme robili otvorenú verejnú diskusiu, aby sme mohli zapracovať aj pripomienky prokurátorov, Rady prokurátorov a ďalších subjektov.
Takže nepodsúvajme tu takého falošné dojmy a vyhlásenie, lebo to nie je pravda.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
15.7.2020 o 17:54 hod.
JUDr. PhD.
Milan Vetrák
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Niekoľko poznámok k tomu, čo bolo povedané. Ten úvod, to je už taká naozaj podsúvaná fráza lex Lipšic, priznám sa, že ja vôbec netuším, či pán Lipšic bude kandidovať, ale keď pán Raši o tom vie, tak nič mu nebráni, aby pána Lipšica nominoval ako kandidáta do tohto procesu. (Smiech v sále.) Ja sa snažím vytvoriť pravidlá, aby mohol uspieť najlepší, a nezaujímam sa o to, aké to bude meno, to uvidíme až podľa kandidátov, ktorí budú nominovaní.
Hovorí sa tu o kritizovanom návrhu, ale to je v podstate taká, taká fáma, ktorá sa, taký falošný pocit, ktorý sa tu tiež vytvára, pretože tento návrh, ktorý sme predložili, má nielen oporu v programovom vyhlásení vlády, ale je aj široko akceptovateľný až na jednu-dve otázky, ktoré majú viaceré legitímne riešenia, a my sme sa rozhodli pre jedno z nich. To, že keby bol niekto na našom mieste, sa rozhodne pre iné legitímne riešenie, keď bude na tom mieste, tak bude mať tú možnosť.
Pokiaľ ide o riadny legislatívny proces, znova sa tu vytvára nejaký falošný dojem, že poslanci keď predložia zákon, tak to nie je riadny legislatívny proces, ale potom my spochybňujeme alebo tí ľudia, ktorí to hovoria, spochybňujú ústavu. Veď v ústave je jasne napísané, že poslanci, výbory a vláda sú rovnocenní predkladatelia. Čiže to, čo oni predložia do legislatívneho procesu, je taký istý riadny legislatívny proces. A práve preto, že tu, že vláda vlastne, bývalá vláda zrušila to pravidlo, že sa bude vyjadrovať k poslaneckým návrhom zákonov, ktoré prejdú do druhého čítania, to je vlastne váš nedostatok, to, čo ste vy spôsobili, teraz sa to napráva v novele legislatívnych pravidiel vlády, tak my sme robili otvorenú verejnú diskusiu, aby sme mohli zapracovať aj pripomienky prokurátorov, Rady prokurátorov a ďalších subjektov.
Takže nepodsúvajme tu takého falošné dojmy a vyhlásenie, lebo to nie je pravda.
Rozpracované
17:56
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:56
Dušan JarjabekĎakujem za pozornosť.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
15.7.2020 o 17:56 hod.
doc. Mgr. art.
Dušan Jarjabek
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedujúci, predsedajúci. Dámy a páni, opäť len taký krátky pohľad do minulosti a pamätám si tuná v tom bývalom parlamente, keď tuná bola veľmi ostrá dibata, debata o kandidátoch na funkciu ústavného sudcu. Dlhé hodiny sme sa tuná bavili o špecifikácii kandidátov na ústavného sudcu, kde súčasná koalícia, vtedy opozícia, tvrdo trvala na tej špecifikácii, tvrdo trvala, ja sa pamätám, v prípade istých ľudí, kde nebolo jasné, či sú len notári, alebo aj niečo iné, kde ste mali obrovské výhrady a kde dokonca to zaváňalo aj daním na Ústavný súd, dnes ako keby to neplatili. Dnes hovoríte niečo úplne iného v rámci špecifikácie a v podstate by sa mohol stať kandidátom, alebo dokonca teda aj generálnym prokurátorom, alebo teda špeciálnym prokurátorom akýkoľvek absolvent právnickej fakulty. V tejto chvíli vám to je úplne jedno. Na tú špecifikáciu vôbec nehladíte. Práve naopak, otvárate dokorán v rámci demokracie ponímanej vami, otvárate dvere dokorán všetkým, proste prihláste sa, ak sa chcete prihlásiť, a pri tom Ústavnom súde vám to vadilo. Presne ste hovorili opak a tiež ste hovorili o tej tzv. demokracii presne takisto, ako o tom hovoríte teraz. Tak čo vlastne chcete? Kde sú tie pravidlá hry, ktoré vy chcete dodržiavať, vážení právnici?
Ďakujem za pozornosť.
Rozpracované
17:58
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:58
Richard RašiA chcel by som reagovať na pána poslanca Vetráka. Ešte raz, my tu volíme a budeme voliť generálneho prokurátora a špeciálneho prokurátora. Nie generálneho advokáta alebo špeciálneho sudcu,...
A chcel by som reagovať na pána poslanca Vetráka. Ešte raz, my tu volíme a budeme voliť generálneho prokurátora a špeciálneho prokurátora. Nie generálneho advokáta alebo špeciálneho sudcu, alebo generálneho notára. My budeme voliť prokurátora. Nie je to politická funkcia, je to najvyššia odborná funkcia v sústave Generálnej prokuratúry a takisto je to na Špeciálnej prokuratúre. To nie je politik. Vy teraz robíte to, čo ste kritizovali v celej predvolebnej kampani na predchádzajúcich vládach. Robíte presne to a robíte to ešte horšie. A vyhovárať sa na to, že poslanecký návrh je legitímny proces, áno, je legitímny proces, ale vy ste ho využili preto, aby ste sa vyhli medzirezortnému pripomienkovému konaniu, kde by vás odborná verejnosť rozbila na..., a rozšroubovala na úplne na drobné. Vyhli ste tomu preto, aby sa pripomienkové konanie, kde by boli stovky pripomienok, vôbec..., aby sa teda úplne obišlo.
A keď sa hovorí, že o nás bez nás, tak vy robíte rozhodnutia o prokuratúre bez prokurátorov. A naozaj na čele prokuratúry, či generálny prokurátor, alebo špeciálny prokurátor by mal byť jednoznačne prokurátor, pretože keď tam vojde niekto neznalý veci, tak bude to naozaj jeden neprofesionálny krok.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
15.7.2020 o 17:58 hod.
MUDr. PhD., MPH
Richard Raši
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Pán poslanec Jarjabek, ďakujem pekne a... (povedané so smiechom), ja som, ja som to pochopil, ako ste reagovali takou okľukou. (Smiech v sále.) Ale chcel by som zareagovať teda a súhlasím s vašou faktickou poznámkou. (Reakcia z pléna.)
A chcel by som reagovať na pána poslanca Vetráka. Ešte raz, my tu volíme a budeme voliť generálneho prokurátora a špeciálneho prokurátora. Nie generálneho advokáta alebo špeciálneho sudcu, alebo generálneho notára. My budeme voliť prokurátora. Nie je to politická funkcia, je to najvyššia odborná funkcia v sústave Generálnej prokuratúry a takisto je to na Špeciálnej prokuratúre. To nie je politik. Vy teraz robíte to, čo ste kritizovali v celej predvolebnej kampani na predchádzajúcich vládach. Robíte presne to a robíte to ešte horšie. A vyhovárať sa na to, že poslanecký návrh je legitímny proces, áno, je legitímny proces, ale vy ste ho využili preto, aby ste sa vyhli medzirezortnému pripomienkovému konaniu, kde by vás odborná verejnosť rozbila na..., a rozšroubovala na úplne na drobné. Vyhli ste tomu preto, aby sa pripomienkové konanie, kde by boli stovky pripomienok, vôbec..., aby sa teda úplne obišlo.
A keď sa hovorí, že o nás bez nás, tak vy robíte rozhodnutia o prokuratúre bez prokurátorov. A naozaj na čele prokuratúry, či generálny prokurátor, alebo špeciálny prokurátor by mal byť jednoznačne prokurátor, pretože keď tam vojde niekto neznalý veci, tak bude to naozaj jeden neprofesionálny krok.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
18:00
Vystúpenie v rozprave 18:00
Milan VetrákTo, čo sa tu uvádza, že ako je predkladaný návrh zákona v súlade s programovým vyhlásením vlády, pretože to bolo spochybňované, ja verím, že sme to aj v rámci otvorenej verejnej diskusie dostatočne zdôvodnili. My vychádzame z programového vyhlásenia vlády a snažíme sa naplniť to, čo je v ňom uvedené. Nakoniec, to nie je programové vyhlásenie členov vlády, to je programové vyhlásenie vlády v širšom zmysle, ktorá, ktorá zahŕňa aj vládnu koalíciu, aj preto má dôvod a je dôvodné predkladať poslanecké návrhy zákonov a toto nie je prvý ani posledný poslanecký návrh zákona, ktorým budeme chcieť realizovať programové vyhlásenie vlády. Čiže ide o riadny legislatívny proces, ktorý, verím, že v budúcnosti sa vráti a bude vylepšený, vráti do čias, kedy v druhom čítaní tie návrhy poslanecké, ktoré prešli do druhého čítania, boli pripomienkované vládou, boli dané aj na rezorty, boli dané do Legislatívnej rady vlády a vláda k nim prijímala stanovisko, ktoré tiež pomáhalo vylepšiť návrh zákona.
Takisto vytváral sa tu falošný dojem, že, či už pani prezidentka, pán premiér, pán predseda parlamentu majú nejaké vážne výhrady voči predloženému návrhu zákona, ale to je tiež ďalší falošný dojem a mýtus, ktorý sa tu vytváral, pretože ak pani prezidentka alebo pani ministerka mali voči niečomu výhradu, tak mali výhradu voči otázke, nakoľko prokuratúra má byť otvorená, pokiaľ ide o voľbu generálneho prokuratúra. A pokiaľ ide o pána premiéra a o pána predsedu parlamentu, tak tie pochybnosti, ktoré mali sa nám podarilo na vzájomnom stretnutí s nimi ako predkladateľmi, teda s nimi ako predsedam, predsedom parlamentu a premiérom vysvetliť a tie pochybnosti dnes už nemajú. Čiže nevytvárajme tu falošný dojem, že tento návrh zákona je nejakým spôsobom neprijateľný mimo okruhu predkladateľov. Nakoniec to, ako je prijateľný pre poslancov Národnej rady, sa ukáže v samotnom hlasovaní.
Keď som končil svoj príspevok v prvom čítaní, tak som vyzval všetkých, že tí, ktorí máte záujem o kvalitný návrh zákona a ešte kvalitnejší, ako sme ho predložili do prvého čítania, pripojte sa, príďte na otvorenú verejnú diskusiu, navrhnite vylepšenia a my vylepšenia, ktoré budú v súlade s konceptom a s filozofiou predloženého návrhu zákona, radi akceptujeme.
Nakoniec výsledkom toho, že sme to nemysleli ako frázu alebo prázdne slová, je aj ten rozsiahly pozmeňovák, ktorý je v podstate väčší ako samotný pôvodne predložený návrh zákona, kde sme sa snažili vyjsť v ústrety všetkým, ktorí mali úprimný záujem o vylepšenie návrhu zákona a ktorí na tej odbornej verejnej diskusii, ktorá sa konala, a to je tiež niečo výnimočné, bežne sa to tak nerobí, že by poslanecké návrhy zákonov boli predložené na odbornú verejnú diskusiu, tak tí, ktorí mali úprimný záujem návrh vylepšovať, tak..., a bolo to v súlade s cieľom predloženej právnej úpravy, ktorá je v dôvodovej správe uvedené, tak sme to akceptovali.
Ja nebudem prechádzať teraz jednotlivé vylepšenia, pretože ten pozmeňujúci návrh je skutočne rozsiahly. Ja len uvediem, že napríklad to, čo nám dala ako návrh na vylepšenie parlamentná legislatíva, tak sme všetko akceptovali, to, čo poznáte pod..., tradične pod tým bodom C stanoviska, tak z toho sme akceptovali všetko. Pokiaľ išlo o určité úvahové pripomienky, tak z nich sme akceptovali polovicu.
Ale poďme tam k tým najväčším veciam, ktoré o ktoré je ten návrh pozmenený. Hovorilo sa tu o tom, že akým spôsobom vie Rada prokurátorov vstupovať do procesu a či má vstupovať do tohto procesu. My sme nechceli ísť nejako nad rámec zákona v tom, že by sme nejakým spôsobom obmedzovali právomoci pani prezidentky, ale videli sme určitú možnosť vylepšenia toho návrhu v tom, že Rade prokurátorov sa dá možnosť na požiadanie pani prezidentky, alebo teda prezidenta Slovenskej republiky vyjadriť stanovisko k odvolaniu generálneho prokurátora. Toto, toto vylepšenie nie je nejaké marginálne, pretože ak sú, ak by naozaj to odvolanie malo byť neopodstatnené, tak už aj z toho samotného stanoviska Rady prokurátorov, ktorá bude, samozrejme, skôr smerovať k tomu, že budú obhajovať toto generálneho prokurátora, tak tam v tom stanovisku to bude naznačené a naozaj by som tiež neprejudikoval, že či už Národná rada, alebo prezident je, má tendenciu k nejakému svojvoľnému rozhodovaniu, a myslím, že aj toto stanovisko bude slúžiť prezidentovi Slovenskej republiky, aby sa rozhodol objektívne, ak taký návrh na odvolanie príde.
Ďalší, veľmi dôležitý, dôležitá pripomienka je, že kandidát v rámci verejného vypočutia, už pred ním bude musieť predložiť projekt riadenia a rozvoja prokuratúry. Prečo to hovorím? Pretože nie politici ani poslanci Národnej rady, oni nebudú rozhodovať o tom, ako sa bude ďalej rozvíjať prokuratúra, ale my potrebujeme nájsť najlepšie kandidáta na tú funkciu a to je jedno, či je to prokurátor, neprokurátor, jednoducho najlepšieho, ktorý sa ukáže v tom vypočutí, že, že má na to a je čestný, vie to robiť riadne, bude to vykonávať nestranne a nezávisle, ale ktorý aj predstaví nejaký projekt, nejakú víziu, ktorá bude zodpovedať jednak programovému vyhláseniu vlády, ale jednak aj tomu, aby prokuratúra opäť nadobudla dôveryhodnosť, ktorú za bývalých vlád stratila. A to je takisto vylepšenie, ktoré napríklad nemáme ani u kandidátov na ústavných sudcov a je to tiež námet na vylepšenie napríklad pre takéto voľby do budúcna.
Pokiaľ ide o to, že ako budovať otvorenú alebo neotvorenú prokuratúru, aj počas otvorenej odbornej diskusie sme jasne povedali, že Slovensko je ešte v procese budovania právneho štátu, a takýto stav aj Benátska komisia uznáva ako stav, kedy je možné prokuratúru otvárať. Veď v súčasnosti je Slovensko spolu s Maďarskom jednou z dvoch krajín, ktoré má najviac uzavretý systém. Všetky ostatné systémy sú otvorenejšie.
Čiže nie je to nič neobvyklé, že to otvárame, a pokiaľ nemáme na Slovensku vybudovaný právny štát, čo nemáme, a myslím si, že na tom je, to je celospoločenská zhoda na tom, to netvrdíme len my, tak je, je odôvodnené, aby sme prokuratúru otvorili a dali možnosť, nakoniec dali možnosť samotným prokurátorom počas toho vypočutia dokázať, že sú lepší ako neprokurátori. Čoho sa bojíme? Ak sa prihlásia kvalitní prokurátori, tak veď vzhľadom na svoje skúsenosti musia v tom vypočutí jednoznačne ukázať, že sú lepší, veď inak sa ani nemôže stať, že nejaký neprokurátor, ktorý príde do toho vypočutia, aby ich mal nejakým spôsobom prevýšiť, ak je to naozaj tak, ako sa tvrdí.
Pokiaľ ide o iné pozmeňujúce návrhy, nie je už čas to nejak podrobne teraz zdôvodňovať, prečo ich neodporúčam prijať, ale zjednodušene by som povedal, že nie sú v súlade s filozofiou a cieľmi predloženého návrhu zákona. Sú svojím spôsobom iným videním sveta alebo iným videním stavu prokuratúry a takým videním, ktorý nezodpovedá realite, a preto aj všetkým poslancom odporúčam, aby tie pozmeňujúce návrhy neschválili.
Vystúpenie v rozprave
15.7.2020 o 18:00 hod.
JUDr. PhD.
Milan Vetrák
Videokanál poslanca
Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, v prvom rade máte už za sebou prvé čítanie, dostávame sa, máme možnosť sa dostať hlbšie v diskusii aj k jednotlivým ustanovenia predkladaného návrhu zákona, ja by som sa ale predsa len vrátil ešte na úvod a položil si tú základnú otázku, ktorú sme si kládli aj v prvom čítaní, čo je vlastne cieľom tohto predloženého návrhu zákona, pretože to je ten základ toho, prečo tu dnes o tom diskutujeme. Základom je očista prokuratúry, základom je zvýšenie dôveryhodnosti prokuratúry, ktorá je súčasťou justície, pretože všetci dobre vieme, ako Slovensko má hodnotenia, pokiaľ ide o dôveryhodnosť justície ako takej. Sme na chvoste členských štátov Európskej únie a treba s tým niečo robiť. Nie títo predkladatelia, či už pán poslanec Baránik, Vetrák, Dostál a ďalší si z voľnej chvíle povedali, že chcú niečo robiť s prokuratúrou, ale verejnosť povedala, že nedôveruje tomu systému, ktorý je tu zavedený, a nevie sa domôcť spravodlivosti. A bez očisty prokuratúry, bez systémových zmien, ktoré chceme postupne zaviesť, a touto začíname, tú dôveryhodnosť prokuratúry nebudeme vedieť zvýšiť a nebudeme vedieť naplniť očakávania ľudí. A to nie sú len voliči vládnej koalície, to sú voliči všetkých vás, ktorí tu dnes v parlamente ste a ktorí ste aj v rámci predvolebných sľubov ľuďom sľubovali takisto, že chce robiť systémové zmeny a chcete tiež zvyšovať dôveryhodnosť prokuratúry.
To, čo sa tu uvádza, že ako je predkladaný návrh zákona v súlade s programovým vyhlásením vlády, pretože to bolo spochybňované, ja verím, že sme to aj v rámci otvorenej verejnej diskusie dostatočne zdôvodnili. My vychádzame z programového vyhlásenia vlády a snažíme sa naplniť to, čo je v ňom uvedené. Nakoniec, to nie je programové vyhlásenie členov vlády, to je programové vyhlásenie vlády v širšom zmysle, ktorá, ktorá zahŕňa aj vládnu koalíciu, aj preto má dôvod a je dôvodné predkladať poslanecké návrhy zákonov a toto nie je prvý ani posledný poslanecký návrh zákona, ktorým budeme chcieť realizovať programové vyhlásenie vlády. Čiže ide o riadny legislatívny proces, ktorý, verím, že v budúcnosti sa vráti a bude vylepšený, vráti do čias, kedy v druhom čítaní tie návrhy poslanecké, ktoré prešli do druhého čítania, boli pripomienkované vládou, boli dané aj na rezorty, boli dané do Legislatívnej rady vlády a vláda k nim prijímala stanovisko, ktoré tiež pomáhalo vylepšiť návrh zákona.
Takisto vytváral sa tu falošný dojem, že, či už pani prezidentka, pán premiér, pán predseda parlamentu majú nejaké vážne výhrady voči predloženému návrhu zákona, ale to je tiež ďalší falošný dojem a mýtus, ktorý sa tu vytváral, pretože ak pani prezidentka alebo pani ministerka mali voči niečomu výhradu, tak mali výhradu voči otázke, nakoľko prokuratúra má byť otvorená, pokiaľ ide o voľbu generálneho prokuratúra. A pokiaľ ide o pána premiéra a o pána predsedu parlamentu, tak tie pochybnosti, ktoré mali sa nám podarilo na vzájomnom stretnutí s nimi ako predkladateľmi, teda s nimi ako predsedam, predsedom parlamentu a premiérom vysvetliť a tie pochybnosti dnes už nemajú. Čiže nevytvárajme tu falošný dojem, že tento návrh zákona je nejakým spôsobom neprijateľný mimo okruhu predkladateľov. Nakoniec to, ako je prijateľný pre poslancov Národnej rady, sa ukáže v samotnom hlasovaní.
Keď som končil svoj príspevok v prvom čítaní, tak som vyzval všetkých, že tí, ktorí máte záujem o kvalitný návrh zákona a ešte kvalitnejší, ako sme ho predložili do prvého čítania, pripojte sa, príďte na otvorenú verejnú diskusiu, navrhnite vylepšenia a my vylepšenia, ktoré budú v súlade s konceptom a s filozofiou predloženého návrhu zákona, radi akceptujeme.
Nakoniec výsledkom toho, že sme to nemysleli ako frázu alebo prázdne slová, je aj ten rozsiahly pozmeňovák, ktorý je v podstate väčší ako samotný pôvodne predložený návrh zákona, kde sme sa snažili vyjsť v ústrety všetkým, ktorí mali úprimný záujem o vylepšenie návrhu zákona a ktorí na tej odbornej verejnej diskusii, ktorá sa konala, a to je tiež niečo výnimočné, bežne sa to tak nerobí, že by poslanecké návrhy zákonov boli predložené na odbornú verejnú diskusiu, tak tí, ktorí mali úprimný záujem návrh vylepšovať, tak..., a bolo to v súlade s cieľom predloženej právnej úpravy, ktorá je v dôvodovej správe uvedené, tak sme to akceptovali.
Ja nebudem prechádzať teraz jednotlivé vylepšenia, pretože ten pozmeňujúci návrh je skutočne rozsiahly. Ja len uvediem, že napríklad to, čo nám dala ako návrh na vylepšenie parlamentná legislatíva, tak sme všetko akceptovali, to, čo poznáte pod..., tradične pod tým bodom C stanoviska, tak z toho sme akceptovali všetko. Pokiaľ išlo o určité úvahové pripomienky, tak z nich sme akceptovali polovicu.
Ale poďme tam k tým najväčším veciam, ktoré o ktoré je ten návrh pozmenený. Hovorilo sa tu o tom, že akým spôsobom vie Rada prokurátorov vstupovať do procesu a či má vstupovať do tohto procesu. My sme nechceli ísť nejako nad rámec zákona v tom, že by sme nejakým spôsobom obmedzovali právomoci pani prezidentky, ale videli sme určitú možnosť vylepšenia toho návrhu v tom, že Rade prokurátorov sa dá možnosť na požiadanie pani prezidentky, alebo teda prezidenta Slovenskej republiky vyjadriť stanovisko k odvolaniu generálneho prokurátora. Toto, toto vylepšenie nie je nejaké marginálne, pretože ak sú, ak by naozaj to odvolanie malo byť neopodstatnené, tak už aj z toho samotného stanoviska Rady prokurátorov, ktorá bude, samozrejme, skôr smerovať k tomu, že budú obhajovať toto generálneho prokurátora, tak tam v tom stanovisku to bude naznačené a naozaj by som tiež neprejudikoval, že či už Národná rada, alebo prezident je, má tendenciu k nejakému svojvoľnému rozhodovaniu, a myslím, že aj toto stanovisko bude slúžiť prezidentovi Slovenskej republiky, aby sa rozhodol objektívne, ak taký návrh na odvolanie príde.
Ďalší, veľmi dôležitý, dôležitá pripomienka je, že kandidát v rámci verejného vypočutia, už pred ním bude musieť predložiť projekt riadenia a rozvoja prokuratúry. Prečo to hovorím? Pretože nie politici ani poslanci Národnej rady, oni nebudú rozhodovať o tom, ako sa bude ďalej rozvíjať prokuratúra, ale my potrebujeme nájsť najlepšie kandidáta na tú funkciu a to je jedno, či je to prokurátor, neprokurátor, jednoducho najlepšieho, ktorý sa ukáže v tom vypočutí, že, že má na to a je čestný, vie to robiť riadne, bude to vykonávať nestranne a nezávisle, ale ktorý aj predstaví nejaký projekt, nejakú víziu, ktorá bude zodpovedať jednak programovému vyhláseniu vlády, ale jednak aj tomu, aby prokuratúra opäť nadobudla dôveryhodnosť, ktorú za bývalých vlád stratila. A to je takisto vylepšenie, ktoré napríklad nemáme ani u kandidátov na ústavných sudcov a je to tiež námet na vylepšenie napríklad pre takéto voľby do budúcna.
Pokiaľ ide o to, že ako budovať otvorenú alebo neotvorenú prokuratúru, aj počas otvorenej odbornej diskusie sme jasne povedali, že Slovensko je ešte v procese budovania právneho štátu, a takýto stav aj Benátska komisia uznáva ako stav, kedy je možné prokuratúru otvárať. Veď v súčasnosti je Slovensko spolu s Maďarskom jednou z dvoch krajín, ktoré má najviac uzavretý systém. Všetky ostatné systémy sú otvorenejšie.
Čiže nie je to nič neobvyklé, že to otvárame, a pokiaľ nemáme na Slovensku vybudovaný právny štát, čo nemáme, a myslím si, že na tom je, to je celospoločenská zhoda na tom, to netvrdíme len my, tak je, je odôvodnené, aby sme prokuratúru otvorili a dali možnosť, nakoniec dali možnosť samotným prokurátorom počas toho vypočutia dokázať, že sú lepší ako neprokurátori. Čoho sa bojíme? Ak sa prihlásia kvalitní prokurátori, tak veď vzhľadom na svoje skúsenosti musia v tom vypočutí jednoznačne ukázať, že sú lepší, veď inak sa ani nemôže stať, že nejaký neprokurátor, ktorý príde do toho vypočutia, aby ich mal nejakým spôsobom prevýšiť, ak je to naozaj tak, ako sa tvrdí.
Pokiaľ ide o iné pozmeňujúce návrhy, nie je už čas to nejak podrobne teraz zdôvodňovať, prečo ich neodporúčam prijať, ale zjednodušene by som povedal, že nie sú v súlade s filozofiou a cieľmi predloženého návrhu zákona. Sú svojím spôsobom iným videním sveta alebo iným videním stavu prokuratúry a takým videním, ktorý nezodpovedá realite, a preto aj všetkým poslancom odporúčam, aby tie pozmeňujúce návrhy neschválili.
Rozpracované
18:10
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:10
Erik TomášTvrdíte napriek všetkému, napriek faktom, že tento váš zákon je v súlade s programovým vyhlásením vlády. Normálne prídete za tento pult a to tvrdíte, pritom vaša pani ministerka spravodlivosti, ktorá stať aj o Generálnej prokuratúre písala, povedala, že tento zákon nie je v súlade s tým, čo ona napísala do...
Tvrdíte napriek všetkému, napriek faktom, že tento váš zákon je v súlade s programovým vyhlásením vlády. Normálne prídete za tento pult a to tvrdíte, pritom vaša pani ministerka spravodlivosti, ktorá stať aj o Generálnej prokuratúre písala, povedala, že tento zákon nie je v súlade s tým, čo ona napísala do programového vyhlásenia vlády.
Tvrdíte, že okrem vás, vašej skupiny poslancov, ktorí to predkladáte, máte podporu aj v iných kruhoch politických a odborných. Ani to nie je pravda. Jednoducho aj pani prezidentka Čaputová má stále tú výhradu, že prokurátor by mal byť vyberaný len z prokurátorov, teda generálny prokurátor, a vy normálne budete presviedčať, že to je falošný dojem, že tu niekto vytvára falošný dojem, že tá pani prezidentka takýto názor má. Vaša ministerka spravodlivosti má rovnaký názor a vy hovoríte o falošnom dojme.
Rada prokurátorov aj po tej vašej diskusii, ktorá bola len figovým listom a mala nahradiť riadny proces legislatívny s medzirezortným pripomienkovým konaním, bla bla bla, teda s odbornou verejnosťou a tak ďalej, tiež tvrdí, že to nie je v poriadku. Takže, pán Vetrák, ste v tom sami. Ste v tom sami s tým, že samozrejme, valec koaličný zaberie a napokon už onedlho bude celá verejnosť svedkom toho, čo tvrdíme od začiatku, že one man show, že táto legislatíva sa robí len pre jedného jediného muža.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
15.7.2020 o 18:10 hod.
Mgr.
Erik Tomáš
Videokanál poslanca
Pán kolega Vetrák, ja naozaj žasnem, že po takom dlhom legislatívnom procese k tomuto návrhu zákona dokážete povedať niektoré veci.
Tvrdíte napriek všetkému, napriek faktom, že tento váš zákon je v súlade s programovým vyhlásením vlády. Normálne prídete za tento pult a to tvrdíte, pritom vaša pani ministerka spravodlivosti, ktorá stať aj o Generálnej prokuratúre písala, povedala, že tento zákon nie je v súlade s tým, čo ona napísala do programového vyhlásenia vlády.
Tvrdíte, že okrem vás, vašej skupiny poslancov, ktorí to predkladáte, máte podporu aj v iných kruhoch politických a odborných. Ani to nie je pravda. Jednoducho aj pani prezidentka Čaputová má stále tú výhradu, že prokurátor by mal byť vyberaný len z prokurátorov, teda generálny prokurátor, a vy normálne budete presviedčať, že to je falošný dojem, že tu niekto vytvára falošný dojem, že tá pani prezidentka takýto názor má. Vaša ministerka spravodlivosti má rovnaký názor a vy hovoríte o falošnom dojme.
Rada prokurátorov aj po tej vašej diskusii, ktorá bola len figovým listom a mala nahradiť riadny proces legislatívny s medzirezortným pripomienkovým konaním, bla bla bla, teda s odbornou verejnosťou a tak ďalej, tiež tvrdí, že to nie je v poriadku. Takže, pán Vetrák, ste v tom sami. Ste v tom sami s tým, že samozrejme, valec koaličný zaberie a napokon už onedlho bude celá verejnosť svedkom toho, čo tvrdíme od začiatku, že one man show, že táto legislatíva sa robí len pre jedného jediného muža.
Rozpracované
18:12
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:12
Miloš SvrčekChcel by som sa ešte dotknúť aj v krátkosti tej koncepcie riadenia. No čo je lepšie ako práve tým, že budeme v rámci ústavnoprávneho výboru, v rámci toho híringu vypočúvať tých kandidátov, od ktorých budeme jasne počuť, aká je ich predstava riadenia, ako chcú rozvíjať tú Generálnu prokuratúru alebo tú sústavu prokuratúr na Slovensku, ako, ako ju chcú reformovať, ako si predstavujú, ako by mala fungovať Generálna prokuratúra, tak tam získame aj okruh ďalších otázok, ktoré rozšíria v podstate ten okruh vedomostí o tom kandidátovi. Čiže tým sa dozvieme úplne najdetailnejšie to, akým spôsobom myslí ten kandidát na generálneho prokurátora.
A myslím si, že práve na záver dňa budete mať vybratého toho najlepšieho. A ja sa veľmi čudujem, že niekto s tým má problém. Ako stále sa to dookola otvárajú tie isté veci, ale pritom absolútne nesúvisia s týmto návrhom.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
15.7.2020 o 18:12 hod.
JUDr. Bc. PhD., LL.M.
Miloš Svrček
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. Veľmi pekne ďakujem, pán poslanec Vetrák, za tvoje vystúpenie, pretože fakt veľmi detailne aj za tých pár minút bolo vysvetlené to, že čo bolo najpodstatnejšie pri predložení tohto poslaneckého návrhu. Práve tým, že v programovom vyhlásení na 2020 až 2024 bolo jasne povedané, že táto vláda chce zvýšiť dôveru občanov v právny štát, bojovať proti korupcii a taktiež klientelizmom. Tým, že predložíme legislatívne zmeny, ktorými jednoducho ukážeme aj ľuďom tuto na Slovensku, že ide nám o to, aby sa stransparentnil výber kandidátov na generálneho prokurátora, tak toto je v podstate de facto aj výsledok dlhomesačnej diskusie v rámci ústavnoprávneho výboru, v rámci diskusií s odbornou obcou, s akademickou obcou pri príprave a predložení tohto poslaneckého návrhu.
Chcel by som sa ešte dotknúť aj v krátkosti tej koncepcie riadenia. No čo je lepšie ako práve tým, že budeme v rámci ústavnoprávneho výboru, v rámci toho híringu vypočúvať tých kandidátov, od ktorých budeme jasne počuť, aká je ich predstava riadenia, ako chcú rozvíjať tú Generálnu prokuratúru alebo tú sústavu prokuratúr na Slovensku, ako, ako ju chcú reformovať, ako si predstavujú, ako by mala fungovať Generálna prokuratúra, tak tam získame aj okruh ďalších otázok, ktoré rozšíria v podstate ten okruh vedomostí o tom kandidátovi. Čiže tým sa dozvieme úplne najdetailnejšie to, akým spôsobom myslí ten kandidát na generálneho prokurátora.
A myslím si, že práve na záver dňa budete mať vybratého toho najlepšieho. A ja sa veľmi čudujem, že niekto s tým má problém. Ako stále sa to dookola otvárajú tie isté veci, ale pritom absolútne nesúvisia s týmto návrhom.
Ďakujem.
Rozpracované
18:14
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:14
Ján KrošlákČiže aké obavy? Obavy z toho, že, že napríklad nadriadený prokurátor nepríde za svojim podriadeným a neodoberie mu spis a nedá ho niekomu inému, čo bola bežná prax, keď nejaký obyčajný, radový prokurátor sa dostal k nejakej veci, začal niečo vyšetrovať, čo bolo citlivé, a prišiel jeho nadriadený, mal tú právomoc mu to zobrať a dať to niekomu inému? Tohto sa obávajú? Ja nechápem, prečo tieto slová sa vôbec používajú, že obávame sa, že nejakého politického prenasledovania. Však príde generálny prokurátor a ten nemôže ovládať tých prokurátorov, tých, čo sú pod ním a prikazovať im čo robiť. Takže aké obavy?
Ja sa teším, že príde nový prokurátor, že to nebude žiaden spolužiak nejakého najväčšieho podvodníka v histórii slovenskej politiky, proste bude to transparentné a začnú sa konečne vyšetrovať veci bez strachu.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
15.7.2020 o 18:14 hod.
Ján Krošlák
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Ja by som tak tiež trošku obkľukou, už keď to pán Šeliga dovolil pánovi Jarjabkovi, lebo ja som nestihol na pána Rašiho, on tak rýchlo strašne skončil vtedy, tak sa spýtam teba, Milan, že pán Raši vlastne začal tú svoju rozpravu vetou nejakou a bolo tam slovíčko, že my sa obávame. Tak ja sa teda pýtam teba, Milan, že čoho sa obávajú. Prečo sa tak boja toho Lipšica alebo Mišíkovej, alebo tých ďalších, ktorí pravdepodobne budú? Obávajú sa nejakého politického prenasledovania? Alebo že príde proste nový generálny prokurátor a že prikáže svojim podriadeným, že teraz tohto treba zavrieť? To prečo, prečo stále používajú to slovíčko obávame sa, obávame sa. Ja tomu nerozumiem, lebo tu je 53 poslancov na tejto strane a my sa neobávame ničoho. Nemáme sa čoho obávať, nech tam príde hocikto z tých kandidátov, ktorí tam budú.
Čiže aké obavy? Obavy z toho, že, že napríklad nadriadený prokurátor nepríde za svojim podriadeným a neodoberie mu spis a nedá ho niekomu inému, čo bola bežná prax, keď nejaký obyčajný, radový prokurátor sa dostal k nejakej veci, začal niečo vyšetrovať, čo bolo citlivé, a prišiel jeho nadriadený, mal tú právomoc mu to zobrať a dať to niekomu inému? Tohto sa obávajú? Ja nechápem, prečo tieto slová sa vôbec používajú, že obávame sa, že nejakého politického prenasledovania. Však príde generálny prokurátor a ten nemôže ovládať tých prokurátorov, tých, čo sú pod ním a prikazovať im čo robiť. Takže aké obavy?
Ja sa teším, že príde nový prokurátor, že to nebude žiaden spolužiak nejakého najväčšieho podvodníka v histórii slovenskej politiky, proste bude to transparentné a začnú sa konečne vyšetrovať veci bez strachu.
Rozpracované
18:16
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:16
Milan VetrákPokiaľ ide o pána poslanca Krošláka, no viete, ťažko sa vyjadruje k obavám druhých ľudí, ale povedzme si naozaj úprimne, že čo je, čo je kľúčom, že prečo sa nevyšetrujú niektoré zločiny v tomto štáte. No, kľúčom je práve to, že prokuratúra je v takom stave, v akom je. A ak má niekto obavy, že sa tento...
Pokiaľ ide o pána poslanca Krošláka, no viete, ťažko sa vyjadruje k obavám druhých ľudí, ale povedzme si naozaj úprimne, že čo je, čo je kľúčom, že prečo sa nevyšetrujú niektoré zločiny v tomto štáte. No, kľúčom je práve to, že prokuratúra je v takom stave, v akom je. A ak má niekto obavy, že sa tento stav zmeniť a môže prokuratúra konečne začať riadne fungovať, tak potom asi si viete domyslieť aj odpoveď, prečo také obavy sú, lebo ja myslí..., ja si myslím, že niektorí ľudia sa majú čoho báť. A najviac toho, že začne tá prokuratúra riadne fungovať.
A pokiaľ ide o pána poslanca Tomáša, no, ja rozumiem tomu, že nemôžete sa venovať všetkému a vyjadrovať sa ku všetkému, aj keď často to robíte, ale nemali by ste zamrznúť v prvom čítaní, lebo vy teraz hovoríte svoje dojmy a pocity ešte z prvého čítania. Ale to už malo nejaký vývoj a nejaký priebeh. Takisto programové vyhlásenie vlády nepísala iba pani ministerka, písali ho viacerí ľudia. Písal som ho aj ja, písali ho ďalší zástupcovia koaličných strán, jednoducho lebo to nie je programové vyhlásenie členov vlády, to je programové vyhlásenie vlády, a to, že pani ministerka si, má iný názor na konkrétnu, špecifickú otázku, ku ktorej sa už medzitým mesiac vôbec nevyjadrovala, že by jej to nejako vadilo, tak mali by ste sa aj vy niekde posunúť ďalej a takisto ako premiér a pán predseda parlamentu po vysvetlení uznali, že nie je dôvod mať nejaké vážne výhrady voči tomuto poslaneckému návrhu, tak mohli by ste aj vy zamyslieť nad, nad tým, že čo hovoríte, lebo ak lex Lipšic, alebo lex nejaký iný, tak asi vy viete, že chcete tohto pána alebo niekoho konkrétneho nominovať, a nebojte sa toho, ale nedávajte to nám do... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
15.7.2020 o 18:16 hod.
JUDr. PhD.
Milan Vetrák
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. K pánovi poslancovi Svrčekovi tam nejaké by som povedal, nebudeme si tu tak nadbiehať, ale ďakujem pekne za tie slová.
Pokiaľ ide o pána poslanca Krošláka, no viete, ťažko sa vyjadruje k obavám druhých ľudí, ale povedzme si naozaj úprimne, že čo je, čo je kľúčom, že prečo sa nevyšetrujú niektoré zločiny v tomto štáte. No, kľúčom je práve to, že prokuratúra je v takom stave, v akom je. A ak má niekto obavy, že sa tento stav zmeniť a môže prokuratúra konečne začať riadne fungovať, tak potom asi si viete domyslieť aj odpoveď, prečo také obavy sú, lebo ja myslí..., ja si myslím, že niektorí ľudia sa majú čoho báť. A najviac toho, že začne tá prokuratúra riadne fungovať.
A pokiaľ ide o pána poslanca Tomáša, no, ja rozumiem tomu, že nemôžete sa venovať všetkému a vyjadrovať sa ku všetkému, aj keď často to robíte, ale nemali by ste zamrznúť v prvom čítaní, lebo vy teraz hovoríte svoje dojmy a pocity ešte z prvého čítania. Ale to už malo nejaký vývoj a nejaký priebeh. Takisto programové vyhlásenie vlády nepísala iba pani ministerka, písali ho viacerí ľudia. Písal som ho aj ja, písali ho ďalší zástupcovia koaličných strán, jednoducho lebo to nie je programové vyhlásenie členov vlády, to je programové vyhlásenie vlády, a to, že pani ministerka si, má iný názor na konkrétnu, špecifickú otázku, ku ktorej sa už medzitým mesiac vôbec nevyjadrovala, že by jej to nejako vadilo, tak mali by ste sa aj vy niekde posunúť ďalej a takisto ako premiér a pán predseda parlamentu po vysvetlení uznali, že nie je dôvod mať nejaké vážne výhrady voči tomuto poslaneckému návrhu, tak mohli by ste aj vy zamyslieť nad, nad tým, že čo hovoríte, lebo ak lex Lipšic, alebo lex nejaký iný, tak asi vy viete, že chcete tohto pána alebo niekoho konkrétneho nominovať, a nebojte sa toho, ale nedávajte to nám do... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
18:18
Vystúpenie 18:18
Alojz BaránikHneď tu skraja začneme pánom Tomášom, niežeby som mu pripisoval až takú dôležitosť, nerobte z toho ďalekosiahle závery, pán...
Hneď tu skraja začneme pánom Tomášom, niežeby som mu pripisoval až takú dôležitosť, nerobte z toho ďalekosiahle závery, pán kolega, ale ubezpečujem vás, že koalícia koná v tomto jednotne. Vieme presne, čo chceme, a vieme, prečo to chceme. A to, že vy namietate, chápeme to, rozumieme, prečo to namietate a nepopustíme. Je jedno, že koľko a ako budete o tom klamať, čo je teda vaša primárna rola vo vašom politickom pôsobení, ale my nepopustíme.
Všimol som si aj jednu takú zaujímavosť, že najviac, čo nielen kolegovi Tomášovi, ale aj iným z jeho grupy vadí, je to, že by sa do postavenia, do vedúceho postavenia na prokuratúre mal dostať niekto mimo, kto je mimo toho prostredia prokurátorského. Rozumiem tej obave. A práve preto na tom trváme, že ak chce prokurátor viesť naďalej prokuratúru, musí nám preukázať, že to bude robiť inak, ako to bolo doteraz. To, že by to robil niekto z prostredia mimo prokuratúry tak, ako to bolo, teda inak, ako to bolo doteraz, to je väčšia pravdepodobnosť. Ale to všetko je na zváženie. Ak nás prokurátor presvedčí o tom, že všetko, čo bolo na prokuratúre robené zle, že on by robil inak, prosím, nech sa páči.
Ale, rozumiete tomu, že čím viacej trváte na tom, že by budúci generálny prokurátor mal byť prokurátor, tak tým viac nám potvrdzujete to, že aký je zlý stav na tej prokuratúre, že vám to je jedno, kto to bude viesť, len aby to bol, preboha, len aby to bol prokurátor, lebo o tých o všetkých vieme, že to sú naši ľudia, že tí nám zabezpečovali, že môžme robiť to, čo sme robili tu doteraz 12 rokov. Takže o toto vám ide, chápeme to, a preto nepopustíme.
Veľmi zaujímavý bol príspevok kolegu Krošláka v tomto istom duchu. Čoho sa bojíte? No odpoveď je jasná. Boja sa toho, že sa funkcia generálneho prokurátora bude vykonávať riadne. Že sa nebudú diať také veci ako v Liptovskom Mikuláši, že keď, keď prokurátor chce stíhať nejakého smeráckeho panáčika, že jednoducho je dočasne preložený do Žiliny, a tam príde niekto iný a ten tú celú vec zametie pod koberec. Takto to funguje, aby ste tomu rozumeli, toto sú, toto sú tie všelijaké finty, ktoré sa robia okolo ustanovenia, že nie je možné odobrať spis. No, spis nie je možné odobrať, nie je možné dať negatívny príkaz, tak sa to vyrieši takto. Dá sa, chlapec sa na dva mesiace uprace niekam inam a medzitým vec uprace niekto iný. Toto, o tomto hovoríme, o tomto hovoríme. A vy tiež o tom hovoríte, o tom istom, keď hovoríte, že len tam, preboha, aby tam bol nejaký prokurátor, lebo tí ostatní, tí tomu nerozumejú, to ako keby tunák pán doktor nám to, nám to tu vysvetlil, že, že aký je rozdiel medzi stomatológom a ortopédom či tak nejak. Nie, toto nie je až tak zložité.
A navyše, podotýkam, na rozdiel od ortopédie, my tu nehovoríme o výkone prokurátorskej činnosti, to znamená vedení žaloby, písania žaloby, vystupovanie na súde. My hovoríme o vedení prokuratúry. To je ne..., to je iná činnosť. To je činnosť, kde prvým predpokladom je osobná integrita, nie, nie schopnosť vedieť stíhať jednotlivé trestné činy a poznať nuansy rozhodnutí Najvyššieho súdu v nejakých trestných veciach. Nie. To je o vedení prokuratúry, o tom, či sa to vykonáva čestne, riadne a nezávislo. Tak ako to my chceme, aby to fungovalo. Čiže zase nie, mimo ste..., ani nemôžem povedať, že nepochopili. Podľa mňa práveže ste pochopili, o čom to je, a bojíte sa, a preto tu navrhujete všetko možné, preto aby ste to storpédovali, a odvolávate sa na, na pani prezidentku a na pani ministerku, ktorá, mimochodom, s týmto návrhom nemá žiaden zásadný problém, veď jej úrad participoval od samého začiatku na tvorbe tohto návrhu.
Potom tu bola zaujímavá poznámka od, od kolegu Jarjabka. To je tiež taký podobný prípad. Tam sa prihováral veľmi za tajnú voľbu, pretože je treba podľa neho vziať v úvahu to, ako sa budú cítiť tí, tí kandidáti, a potom prípadne aj, aj vybratý kandidát vo vzťahu k tým, ktorí zaňho hlasovali alebo nehlasovali.
Mám pre vás, mám pre vás vysvetlenie. My potrebujeme na vo vedení prokuratúry človeka, ktorý sa vie povzniesť nad to, že kto zaňho hlasoval a kto zaňho nehlasoval. Ak to nie je taký človek, tak potom tam nemá čo robiť. A o tomto to celé je. My zodpovedáme našim voličom, my musíme našim voličom preukázať, za koho sme hlasovali. A to je rozhodujúce. Ak niekto z kandidátov s tým má problém, nech sa nehlási.
Veľmi veľa tu bolo povedané o tom, že sa jedná o zákon, ktorý je ušitý pre, pre jedného človeka. Pán kolega Krošlák to povedal skoro perfektne, ale ja to ešte zhrniem. No a čo keby to bol Lipšic? No čo keby to bol Lipšic? Aký, aký je v tom problém? Ako chcete povedať, že lebo Lipšic, Lipšic nebude ten, ktorý, ktorý povie, že no teraz všetci z OĽANO môžete kradnúť tak, ako pred tým kradli smeráci, a my pôjdeme len po smerákoch. To nám chcete povedať? Nie. Vy chcete povedať to, že Lipšic by išiel po nás. To chcete povedať. No ale však čo, máte, máte niečo za ušami? Alebo nemáte? Tak keď nemáte, tak asi čo vám..., však nie Lipšic rozhoduje o tom, či, o tom, či pôjdete do basy, ale súd. To znamená on bude na vás podávať falošné žaloby, aby bol neúspešný na súde? No asi ťažko. Čiže vám ide len a len o to, aby tam bol niekto, kto nebude u vás vzbudzovať ten šialený, panický strach, ktorý máte z tohto návrhu.
V tej súvislosti pripomínam to, čo už bolo povedané, že najlepší, to je všeobecne uznávané, že najlepší generálny prokurátor v našich dejinách bol, bol JUDr. Hanzel, ktorý nikdy prokurátorom pred..., predtým nebol, bol politik. Všetci to uznávajú, že to bol naj..., najlepší, najslušnejší prokurátor v ťažkých časoch, takže tieto všetky argumentácie sú liché.
A ja myslím, že z defilé tých následných generálnych prokurátorov, či už Trnka, alebo Čižnár, je jasné, že nestačí byť prokurátorom na to, aby niekto bol aj dobrý generálny prokurátor. Dúfam, že sa nechcete, nechce tu niekto zastávať Trnku alebo Čižnára, ktorý, mimochodom, a to v Národnej rade, mimochodom, Čižnára, ktorý štyri roky sa tu neukázal napriek tomu, že má povinnosť tu byť na zavolanie. Štyri roky nepovažoval za potrebné nás poctiť svojou prítomnosťou, aby nám vysvetlil to, čo sa tam deje v jeho úrade. Nie, načo. Sa môže vykašlať na takých truľov, ako sme, ako sú poslanci Národnej rady. Čo on s nami má? (Reakcia z pléna.) Ty nie. Tie, dobre. Nie, nie, zapisuje..., zapisujem si to.
Takže ešte celkom na záver poviem niečo k tým všelijakým nerozumným tézam o tom, že by sa jednalo o politickú funkciu alebo že by to bolo spolitizovanie Generálnej prokuratúry. Ešte raz zdôrazňujem, prokuratúra je politický orgán, tak ako je politickým orgánom Ministerstvo zdravotníctva, Ministerstvo sociálnych vecí, Ministerstvo aj spravodlivosti do veľkej miery, pretože, preto, o tom je politika, pretože doteraz bola Generálna prokuratúra presne taká, aká, akú ju strana SMER chcela mať. To znamená, že sa kradlo, zbíjalo, koľko sa len dalo. A odteraz bude Generálna prokuratúra taká, ako ju chce mať koalícia slušných ľudí. Zločinci sa budú musieť báť a slušní ľudia budú chodiť vystretí po uliciach pretože budú vedieť, že žijú v právnom štáte. To je to, čo vám vadí! Toto vám vadí na tom, na tých zmenách, ktoré chceme vykonať v Generálnej prokura..., na, na prokuratúre. To vám vadí, že chceme za generálneho prokurátora a za špeciálneho prokurátor..., prokurátora niekoho, kto si bude vykonávať svoje povinnosti riadne a slušne, čestne.
Tieto slová, že čestne, ja viem, že vám, že vám z toho, že máte z toho husiu kožu, keď niekto povie tak, že tak, že čestne. To musí byť, bŕŕŕ, strašné. Nie. Zmena tu bude a budete sa, budete sa pozerať. My si dáme na toto pozor.
Ďakujem pekne.
Ďakujem pekne. Dovolím si reagovať na to, čo tu bolo povedané, tak aby ste nemali pocit, že vás ignorujeme. K tomu ignorovaniu sa ale vrátime, lebo môj dojem z tohto, z tejto debaty tu je, že poslanci opozície majú tendenciu ignorovať to, čo bolo povedané, a potom majú tendenciu klamať o tom, čo bolo povedané.
Hneď tu skraja začneme pánom Tomášom, niežeby som mu pripisoval až takú dôležitosť, nerobte z toho ďalekosiahle závery, pán kolega, ale ubezpečujem vás, že koalícia koná v tomto jednotne. Vieme presne, čo chceme, a vieme, prečo to chceme. A to, že vy namietate, chápeme to, rozumieme, prečo to namietate a nepopustíme. Je jedno, že koľko a ako budete o tom klamať, čo je teda vaša primárna rola vo vašom politickom pôsobení, ale my nepopustíme.
Všimol som si aj jednu takú zaujímavosť, že najviac, čo nielen kolegovi Tomášovi, ale aj iným z jeho grupy vadí, je to, že by sa do postavenia, do vedúceho postavenia na prokuratúre mal dostať niekto mimo, kto je mimo toho prostredia prokurátorského. Rozumiem tej obave. A práve preto na tom trváme, že ak chce prokurátor viesť naďalej prokuratúru, musí nám preukázať, že to bude robiť inak, ako to bolo doteraz. To, že by to robil niekto z prostredia mimo prokuratúry tak, ako to bolo, teda inak, ako to bolo doteraz, to je väčšia pravdepodobnosť. Ale to všetko je na zváženie. Ak nás prokurátor presvedčí o tom, že všetko, čo bolo na prokuratúre robené zle, že on by robil inak, prosím, nech sa páči.
Ale, rozumiete tomu, že čím viacej trváte na tom, že by budúci generálny prokurátor mal byť prokurátor, tak tým viac nám potvrdzujete to, že aký je zlý stav na tej prokuratúre, že vám to je jedno, kto to bude viesť, len aby to bol, preboha, len aby to bol prokurátor, lebo o tých o všetkých vieme, že to sú naši ľudia, že tí nám zabezpečovali, že môžme robiť to, čo sme robili tu doteraz 12 rokov. Takže o toto vám ide, chápeme to, a preto nepopustíme.
Veľmi zaujímavý bol príspevok kolegu Krošláka v tomto istom duchu. Čoho sa bojíte? No odpoveď je jasná. Boja sa toho, že sa funkcia generálneho prokurátora bude vykonávať riadne. Že sa nebudú diať také veci ako v Liptovskom Mikuláši, že keď, keď prokurátor chce stíhať nejakého smeráckeho panáčika, že jednoducho je dočasne preložený do Žiliny, a tam príde niekto iný a ten tú celú vec zametie pod koberec. Takto to funguje, aby ste tomu rozumeli, toto sú, toto sú tie všelijaké finty, ktoré sa robia okolo ustanovenia, že nie je možné odobrať spis. No, spis nie je možné odobrať, nie je možné dať negatívny príkaz, tak sa to vyrieši takto. Dá sa, chlapec sa na dva mesiace uprace niekam inam a medzitým vec uprace niekto iný. Toto, o tomto hovoríme, o tomto hovoríme. A vy tiež o tom hovoríte, o tom istom, keď hovoríte, že len tam, preboha, aby tam bol nejaký prokurátor, lebo tí ostatní, tí tomu nerozumejú, to ako keby tunák pán doktor nám to, nám to tu vysvetlil, že, že aký je rozdiel medzi stomatológom a ortopédom či tak nejak. Nie, toto nie je až tak zložité.
A navyše, podotýkam, na rozdiel od ortopédie, my tu nehovoríme o výkone prokurátorskej činnosti, to znamená vedení žaloby, písania žaloby, vystupovanie na súde. My hovoríme o vedení prokuratúry. To je ne..., to je iná činnosť. To je činnosť, kde prvým predpokladom je osobná integrita, nie, nie schopnosť vedieť stíhať jednotlivé trestné činy a poznať nuansy rozhodnutí Najvyššieho súdu v nejakých trestných veciach. Nie. To je o vedení prokuratúry, o tom, či sa to vykonáva čestne, riadne a nezávislo. Tak ako to my chceme, aby to fungovalo. Čiže zase nie, mimo ste..., ani nemôžem povedať, že nepochopili. Podľa mňa práveže ste pochopili, o čom to je, a bojíte sa, a preto tu navrhujete všetko možné, preto aby ste to storpédovali, a odvolávate sa na, na pani prezidentku a na pani ministerku, ktorá, mimochodom, s týmto návrhom nemá žiaden zásadný problém, veď jej úrad participoval od samého začiatku na tvorbe tohto návrhu.
Potom tu bola zaujímavá poznámka od, od kolegu Jarjabka. To je tiež taký podobný prípad. Tam sa prihováral veľmi za tajnú voľbu, pretože je treba podľa neho vziať v úvahu to, ako sa budú cítiť tí, tí kandidáti, a potom prípadne aj, aj vybratý kandidát vo vzťahu k tým, ktorí zaňho hlasovali alebo nehlasovali.
Mám pre vás, mám pre vás vysvetlenie. My potrebujeme na vo vedení prokuratúry človeka, ktorý sa vie povzniesť nad to, že kto zaňho hlasoval a kto zaňho nehlasoval. Ak to nie je taký človek, tak potom tam nemá čo robiť. A o tomto to celé je. My zodpovedáme našim voličom, my musíme našim voličom preukázať, za koho sme hlasovali. A to je rozhodujúce. Ak niekto z kandidátov s tým má problém, nech sa nehlási.
Veľmi veľa tu bolo povedané o tom, že sa jedná o zákon, ktorý je ušitý pre, pre jedného človeka. Pán kolega Krošlák to povedal skoro perfektne, ale ja to ešte zhrniem. No a čo keby to bol Lipšic? No čo keby to bol Lipšic? Aký, aký je v tom problém? Ako chcete povedať, že lebo Lipšic, Lipšic nebude ten, ktorý, ktorý povie, že no teraz všetci z OĽANO môžete kradnúť tak, ako pred tým kradli smeráci, a my pôjdeme len po smerákoch. To nám chcete povedať? Nie. Vy chcete povedať to, že Lipšic by išiel po nás. To chcete povedať. No ale však čo, máte, máte niečo za ušami? Alebo nemáte? Tak keď nemáte, tak asi čo vám..., však nie Lipšic rozhoduje o tom, či, o tom, či pôjdete do basy, ale súd. To znamená on bude na vás podávať falošné žaloby, aby bol neúspešný na súde? No asi ťažko. Čiže vám ide len a len o to, aby tam bol niekto, kto nebude u vás vzbudzovať ten šialený, panický strach, ktorý máte z tohto návrhu.
V tej súvislosti pripomínam to, čo už bolo povedané, že najlepší, to je všeobecne uznávané, že najlepší generálny prokurátor v našich dejinách bol, bol JUDr. Hanzel, ktorý nikdy prokurátorom pred..., predtým nebol, bol politik. Všetci to uznávajú, že to bol naj..., najlepší, najslušnejší prokurátor v ťažkých časoch, takže tieto všetky argumentácie sú liché.
A ja myslím, že z defilé tých následných generálnych prokurátorov, či už Trnka, alebo Čižnár, je jasné, že nestačí byť prokurátorom na to, aby niekto bol aj dobrý generálny prokurátor. Dúfam, že sa nechcete, nechce tu niekto zastávať Trnku alebo Čižnára, ktorý, mimochodom, a to v Národnej rade, mimochodom, Čižnára, ktorý štyri roky sa tu neukázal napriek tomu, že má povinnosť tu byť na zavolanie. Štyri roky nepovažoval za potrebné nás poctiť svojou prítomnosťou, aby nám vysvetlil to, čo sa tam deje v jeho úrade. Nie, načo. Sa môže vykašlať na takých truľov, ako sme, ako sú poslanci Národnej rady. Čo on s nami má? (Reakcia z pléna.) Ty nie. Tie, dobre. Nie, nie, zapisuje..., zapisujem si to.
Takže ešte celkom na záver poviem niečo k tým všelijakým nerozumným tézam o tom, že by sa jednalo o politickú funkciu alebo že by to bolo spolitizovanie Generálnej prokuratúry. Ešte raz zdôrazňujem, prokuratúra je politický orgán, tak ako je politickým orgánom Ministerstvo zdravotníctva, Ministerstvo sociálnych vecí, Ministerstvo aj spravodlivosti do veľkej miery, pretože, preto, o tom je politika, pretože doteraz bola Generálna prokuratúra presne taká, aká, akú ju strana SMER chcela mať. To znamená, že sa kradlo, zbíjalo, koľko sa len dalo. A odteraz bude Generálna prokuratúra taká, ako ju chce mať koalícia slušných ľudí. Zločinci sa budú musieť báť a slušní ľudia budú chodiť vystretí po uliciach pretože budú vedieť, že žijú v právnom štáte. To je to, čo vám vadí! Toto vám vadí na tom, na tých zmenách, ktoré chceme vykonať v Generálnej prokura..., na, na prokuratúre. To vám vadí, že chceme za generálneho prokurátora a za špeciálneho prokurátor..., prokurátora niekoho, kto si bude vykonávať svoje povinnosti riadne a slušne, čestne.
Tieto slová, že čestne, ja viem, že vám, že vám z toho, že máte z toho husiu kožu, keď niekto povie tak, že tak, že čestne. To musí byť, bŕŕŕ, strašné. Nie. Zmena tu bude a budete sa, budete sa pozerať. My si dáme na toto pozor.
Ďakujem pekne.
Rozpracované