12. schôdza

16.4.2024 - 14.5.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie spoločného spravodajcu

17.4.2024 o 16:50 hod.

JUDr.

Ján Richter

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:50

Ján Richter
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Odporúčam, aby sme hlasovali teraz o sedemnástej hodine o tomto návrhu. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

17.4.2024 o 16:50 hod.

JUDr.

Ján Richter

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:37

Juraj Blanár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Už to je v poriadku. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, vláda Slovenskej republiky, tak ako som už uvádzal, 11. apríla 2024 schválila vládny návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 564/2004 o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení ďalších predpisov.
Cieľom v tomto návrhu je poskytnúť samosprávam v roku 2024 zvýšený podiel na výnose dane z príjmov fyzických osôb zo zdrojov dane z príjmov právnických osôb už do konca mája 2024 a umožniť obciam tak, rovnako aj vyšším územným celkom do konca roka 2024 použiť ich na krytie výdavkov bežného rozpočtu, ale aj na zdroje z rezervného fondu.
Týka sa to 157,7 milióna eur pre samosprávy a pre vyš... pre obce a mestá, čiže pre komunálnu sféru, a pre vyššie územné celky je to 67,6 milióna eur.
Toľko na úvod, keďže som to už predtým uvádzal, panie poslankyne, páni poslanci vedia, o čo ide, som pripravený na diskusiu v druhom čítaní.
Ďakujem, skončil som, pán predsedajúci.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

17.4.2024 o 17:37 hod.

Ing.

Juraj Blanár

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:39

Daniel Karas
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, dovoľte mi, prosím, ako určenému spravodajcovi výboru predniesť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorým sa dopĺňa zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 260.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 197 zo dňa 17. apríla 2024 pridelila vládny návrh zákona, tlač 260, prostredníctvom skráteného legislatívneho konania týmto výborom: Výboru Národnej rady pre financie a rozpočet, Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady, Výboru Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Určila zároveň Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie na výboroch ihneď.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu. K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská: odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť, Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet uznesením č. 68 zo dňa 17. apríla 2024, Ústavnoprávny výbor Národnej rady uznesením č. 75 zo dňa 17. apríla 2024.
Po druhé, Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj nerokoval, pretože nebol uznášaniaschopný.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, tlač 260, odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný vládny návrh zákona schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady o prerokovaní vládneho návrhu zákona, tlač 260, bola schválená uznesením gestorského výboru č. 69 zo 17. apríla 2024. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril ako spoločného spravodajcu, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom vládnom návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Vážený pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

17.4.2024 o 17:39 hod.

Mgr.

Daniel Karas

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:40

Marek Lackovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci. Ja budem na záver alebo už pri tomto druhom čítaní veľmi-veľmi vecný a veľmi stručný.
Aby som to zhrnul, jedná sa tu teda o to, že samosprávy, mestá, obce, kraje majú tento rok dostať z DPPO mestá a obce 236 mil. a kraje 101 mil. a z týchto 236 zostáva 157 mil. pre mestá a obce a 67 mil. pre kraje. Obidve tieto tranže, ktoré im mali postupne nabiehať počas celého roku, dostanú teraz do konca mája ´24.
Druhá časť toho zákona sa týka rezervného fondu, resp. toho, že ho budú môcť využiť samosprávy aj na bežné výdavky.
Progresívne Slovensko podporilo túto vec v prvom čítaní, pretože tak ako, pretože tvrdili sme, že v tomto prípade naozaj ide o kritickú chvíľu, kritický okamih a aj záplata je lepšia ako diera v nohaviciach. Zároveň na druhú stranu ale hovoríme a každý deň budeme opakovať, že potrebujeme koncepčné, že potrebujeme systémové a že potrebujeme predvídateľné a dlhodobé financovanie a riešenia pre slovenské samosprávy. K tomuto teda vyzývam aj vládnu koalíciu a ich predstaviteľov. My v Progresívnom Slovensku, ale verím, že aj ostatné opozičné strany majú záujem o slušný, normálny, kultivovaný dialóg, o ktorý sa tu od začiatku pokúšame.
Na záver, mrzí ma, že dnešný výbor pre regionálny rozvoj a verejnú správu bol neuznášaniaschopný a nebol na ňom ani jeden jediný koaličný poslanec. Dnes sme sa tak už po tretíkrát, pretože začalo to minulý týždeň, pokračovalo to, myslím, že v pondelok a bolo to zavŕšené dnes, tri výbory pre regionálny rozvoj a verejnú správu a tomuto, tejto štvrť miliarde pre samosprávy, sme sa nevenovali ani jednou jedinou vetou. To ma mrzí a na to neexistuje asi zo strany vládnej moci žiadne legitímne ospravedlnenie.
Ešte raz opakujem, Progresívne Slovensko stojí za všetkými samosprávami aj za starostami, aj za primátormi, ale bude tvrdošijne bazírovať na systémových, koncepčných, dlhodobých a predvídateľných opatreniach a riešeniach, nie na takýchto malých záplatách, na takýchto, na takomto šití horúcimi ihlami, pretože dlhodobo sa takto fungovať nedá.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

17.4.2024 o 17:40 hod.

MBA

Marek Lackovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:43

Jozef Hajko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, milé kolegyne, milí kolegovia, máme predložený návrh zákona, ktorý má riešiť finančné problémy samospráv, a ja poviem toľko, že samosprávy oprávnene si žiadajú peniaze, ale sú v takej situácii, že si musia pomáhať už aj sami, a to opatreniami, ktoré určite nie sú populárne medzi obyvateľmi a vlastne voličmi týchto manažérov, ktorí riadia samosprávy.
Poviem príklady. Daň z nehnuteľnosti. Daň z nehnuteľnosti na rok 2024 v porovnaní s rokom 2023, o koľko stúpli tieto dane? Mám tu pár príkladov, niekoľko miest. Žilina 45 % medziročne, Michalovce 50 %, Trenčín 51 %, Ružomberok 60 %, Martin 100 %, Snina 173 %, Poprad 186 %. O toľkoto stúpli dane z nehnuteľnosti tento rok v týchto mestách. Niekde dokonca sú príklady, prípady, že takýto skokovitý nárast daní je už niekoľkýkrát po sebe.
Poplatok za komunálne odpady. Opäť porovnanie, rok 2004 v porovnaní s rokom 2003, 2023: Košice 27 %, Tornaľa 30 %, Detva 36, Nové Zámky 43 %, Prievidza 54 %, Ružomberok 60 %, Trebišov 87, Piešťany dokonca 100 %. Teda poplatky za komunálny odpad, odpad v Piešťanoch išli na dvojnásobok.
Najväčšou zmenou, ktorá vlastne donútila samosprávy v tomto prípade siahnuť po vyšších, vyšších poplatkoch za komunálne odpady, sú ceny, najmä ceny za nakladanie odpadov, s odpadmi na skládkach, tam ceny šli výrazne hore.
Musím však povedať jedným dychom, že zdvíhanie, takéto zdvíhanie dane z nehnuteľností nevedie k výberu účelovo viazaných prostriedkov. Pri odpadoch je to jednoznačné, ale pri daniach z nehnuteľnosti sú to peniaze, ktoré potrebujú samosprávy vyslovene na svoj chod. Látajú sa tým diery v hospodárení obcí. Vo všeobecnosti zdvíhajú náklady obcí výpadky z podielových daní, vyššie výdavky na ľudí po valorizovaní miezd a zmeny vo financovaní neštátnych škôl, to sú tie hlavné dôvody.
Najväčší výpadok pre samosprávy v poslednom období znamená daňový bonus. Áno, je to daňový bonus z dielne vlád Igora Matoviča a Eduarda Hegera. My, ako som už hovoril, v KDH daňový bonus ako nástroj na podporu rodín vítame. Na druhej strane tieto vlády nedotiahli takúto reformu do konca, to znamená, nechali tento problém na samosprávach a veľké výpadky podielových daní sa riešia tým, že vláda od prípadu k prípadu samosprávy, samosprávam peniaze vypláca.
Ako som povedal, my daňový bonus podporujeme, pretože to je prorodinné opatrenie, ale podporujeme ho aj preto, lebo je to nástroj, ktorý odmeňuje rodičov, ktorí pracujú. To znamená, okrem toho, že pracujú a uživia svoje rodiny, tak platia štátu dane a odvody. Mohli by sme si povedať, že takýmto spôsobom, takýmto vynúteným spôsobom samosprávy riešia problém, ktorý súvisí s, so štruktúrou daní. Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj nám odporúča, aby sme zdvíhali majetkové dane, dane na jednej strane a na druhej strane, aby sme znižovali zaťaženie práce. Ono sa to vlastne deje, ale je to z donútenia, nie je to vôbec koncepčné. Terajší spôsob pre... rozdelenia kompetencií medzi centrálnu vládu a samosprávu vrátane finančných vzťahov je nedostatočne kvantifikovaný. Prvým krokom by malo byť vykonanie auditu súčasných kompetencií samospráv a ich financovania. Na základe týchto výsledkov bude treba definovať kroky na nápravu stavu. Teraz som povedal prvý bod, že vlastne čo by sa podľa predstáv KDH malo diať so samosprávami.
V druhej fáze budeme presadzovať, chceme presadzovať, aby sa spustila ďalšia vlna decentralizácie, o tej sa tu vôbec nehovorí. V nej sa stanoví nielen rozsah nových prenesených kompetencií, zváži sa aj nový model samosprávneho usporiadania Slovenska vrátane vzájomných hierarchických vzťahov medzi jednotlivými úrovňami samospráv a ich postavenia voči centrálnej vláde. Princípom bude, aby v konečnom stave na samosprávy prešlo všetko, čo dokážu zvládnuť vo vlastnej réžii, a na centrálnej vláde ostali len nutné celoštátne právomoci. Zároveň treba nastaviť daňový mix financovania samospráv zo štátneho rozpočtu. Namiesto jediného príjmu z dane z príjmu fyzických osôb treba nastaviť nový vzorec, ktorý bude kombináciou príjmov z viacerých daní, napríklad z podielu dane z príjmov fyzických, dane z príjmov právnických osôb, dane z pridanej hodnoty a spotrebných daní. Jednou z možností je postupne znižovať podiel daní zo štátneho rozpočtu a výpadok kompenzovať existujúcimi miestnymi daňami. Treba nám tiež zvážiť, či nebude vhodné zainteresovať samosprávy na výbere daní z príjmov, a to buď výberom priamo obcami, alebo väčšími lokálnymi celkami. Časť vybraných daní by ostala samosprávam. To by motivovalo samosprávy vytvárať vhodné prostredie pre miestnych podnikateľov, priťahovať investície, zvyšovať lokálnu zamestnanosť a tým aj skvalitňovať život pre svojich obyvateľov. Viedlo by to k vhodnej konkurencii medzi regiónmi.
Centrálna vláda by mala nastaviť jasný vzorec na znižovanie ekonomických rozdielov medzi regiónmi na Slovensku. Bude treba zároveň nastaviť model na zníženie neprijateľnej rozdrobenosti samospráv, podporovať spoluprácu obcí a prijať schému kompetenčného rozvrstvenia podľa veľkosti obcí alebo ich združení a trebárs aj zvážiť finančné zvýhodňovanie obcí, ktoré sa rozhodnú spájať svoje sily.
A napokon posledná poznámka, treba zabezpečiť presunutie rozhodujúcej časti európskych fondov za jasne stanovených podmienok na regióny, lebo tie ich po príklade Česka alebo Poľska dokážu čerpať rýchlejšie, efektívnejšie a adresnejšie, podľa potrieb regiónov. Zároveň treba sprofesionalizovať riadenie čerpania európskych zdrojov na úrovni štátu a samosprávnych krajov. V zdôvodnených prípadoch by sa malo umožniť čerpanie eurofondov so zníženou až nulovou spoluúčasťou samospráv.
To bolo len pár poznámok, ale vyplýva z nich veľa úloh. Toto je predstava KDH, čo by sa vlastne malo diať so samosprávami, ako by mala konať vláda. Žiaľ, ani po pol roku sme nezaznamenali ani náznak, že by vláda uvažovala o nejakom koncepčnom prístupe. Azda len minister Raši vypúšťa signály, že eurofondy pôjdu vo väčšej miere z centra na regióny. V skutočnosti sa nedeje nič a vláda spí. Len si pozrime štatistiku štátneho rozpočtu, plnenia štátneho rozpočtu za prvý kvartál tohto roka. V prvom kvartáli boli príjmy z Európskej únie 9 mil. eur, 9 miliónov. Vlani v rovnakom období to bolo 336 mil. eur.
Pozrime sa na plán obnovy. Sama implementačná jednotka, ktorá hodnotí plán obnovy a ktorá komunikuje s Európskou komisiou, dospela, dospela k takému záveru, že z päťdesiatich oblastí, kde žiadala, teda, alebo z päťdesiatich návrhov, ktoré dali jednotlivé ministerstvá, ako upraviť plán obnovy, aby sa čerpal, bolo 38 ne-pri-ja-teľ-ných.
Iba v dvanástich prípadoch mohla implementačná jednotka zaregistrovať tieto návrhy a rokovať o nich s Európskou komisiou.
Takže tých problémov je veľmi veľa. Spomenutých 158 mil. eur pre obce a 68 mil. pre župy sú určite peniaze, ktoré im patria, ale zatiaľ to stále iba plátame. Vo svetle problémov, o ktorých som hovoril, je to možno v podstate iba taká odrobinka, treba to skutočne koncepčné riešenie. Napriek tomu, že tú koncepciu nejakú zatiaľ nevidíme, tak KDH podporí presun týchto peňazí na samosprávy, pretože tieto peniaze im patria.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

17.4.2024 o 17:43 hod.

Ing.

Jozef Hajko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:46

Jozef Hajko
Skontrolovaný text

Vystúpenie v rozprave

17.4.2024 o 17:46 hod.

Ing.

Jozef Hajko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:56

Jana Vaľová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Viete, ja to počúvam na každom výbore. Na jednej strane, ako ste povedali, že schvaľujete, aby ostal bonus na dieťa, na druhej strane tento daňový bonus zobral peniaze mestám a obcám. Mestám a obciam, je to tak. To znamená, že vy stále rozprávate "dajte" v svojich zákonoch a na druhej strane ešte nás kritizujete, odkiaľ to zoberieme, keď bývalá vláda astronomicky zadlžila, astronomicky zadlžila tento štát, 18,9 mld., čo znamená, že my musíme konsolidovať.
Spomenul ste, že mestá, obce majú zvýšené výdavky. Áno, majú, ale majú aj na energetické energie, nielen teda, nielen teda na energie a nielen z nakladania s odpadom. Nakladanie s odpadom, si pamätám, že my sme ešte presúvali o rok neskôr smernicu, aby sa mestá, obce mohli pripraviť na to, že si budú robiť zberné dvory. Ja môžem len toľko povedať, že kúzelníci môžme byť, pretože naozaj po tejto, ja poviem, po obrovskej finančnej diere a po obrovskom zadlžení Slovenska ja som vôbec rada, že Slovensko takýmto spôsobom ešte finančne funguje a že máme takéto sociálne opatrenia, ktoré pred chvíľou budeme brať.
A na druhej strane by som poradila, ak dávame kapitály mestám a obciam, pán kolega, aby ste si pozreli svojich primátorov a čo robia vaši v KDH v regiónoch. Nemôže v Humennom prednostka okresné... mestského úradu, ktorá odchádza do dôchodku, zobrať mimo zákona nezákonne šesťmesačné odstupné 20-tisíc euro. Ja nie som celkom nadšená tomu, že dávame kapitály na bežné, čiže treba si pozrieť, čo robia vaši primátori, čo robia vaši starostovia, ako míňajú peniaze na odmeny pre svojich, a potom možno nájdu aj inde peniaze. Čiže viete, najlepšie je kritizovať, ale pozrime sa na tých, ktorí sú za vás funkcionári a trošku môžu na tých mestách aj šetriť. Naozaj pani prednostka v Humennom zobrala odstupné 20-tisíc euro zaokrúhlene, šesť mesiacov, keď išla do dôchodku, na čo nemala nárok, je zo zákona dva mesiace.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.4.2024 o 17:56 hod.

PhDr.

Jana Vaľová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:58

Karol Janas
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán poslanec, ďakujem za príspevok, ktorý podľa mňa bol aj korektne vedený, aj ukázal niektoré zásadné chyby, ktoré v samospráve sú, o tom, o tom určite by sme vedeli dlho rozprávať aj o tom, že treba pripraviť nejakú zásadnú zmenu koncepcie financovania samospráv, pretože to, čo bola vlajková loď vždycky, daň z príjmu fyzických osôb, ktorá bola výborné vymyslená a ktorá vždycky s tým, ako rastú príjmy, tak rástli príjmy aj samosprávam a vedeli sa s tým vysporiadať, sa úplne za Matovičovej a Hegerovej vlády zrušila, pretože jednoducho tým, že sa tam dal daňový bonus, tak tam prišlo k prudkému poklesu príjmov a jednoducho mestá a obce si s tým nevedeli poradiť a nevedia poradiť. A keď máte miliónové výpadky, včera sme to vypočítali na nejakých 750 mil. euro pre celé samosprávy, tak určite, určite si s tým nevedeli poradiť starostovia a primátori bez zvyšovania daní a poplatkov.
Ale možno len niektoré veci na upresnenie. Ja nemám rád, keď sa rozprávajú tie štatistické čísla, o koľko percent sa kde navýšili dane, pretože treba vždycky povedať, že z akej základnej sumy sa vychádzalo, na akú sa došlo, pretože niekde boli dane účelovo držané nízko, pretože mohla mať samospráva iné zdroje a nemohla si s ním poradiť.
A taktiež ešte jedna pripomienka k tomu poplatku za komunálny odpad, ktorý dnes sa taktiež nedodržiava platná legislatíva, že to treba rozrátať medzi obyvateľov, jednoducho koľko stoja náklady, toľko treba rozrátať. Mnohé samosprávy to dotovali a dodnes dotujú, čo nie je úplne správne, ale treba tam na upresnenie povedať, že poplatok za komunálny odpad sa môže využiť len na komunálny odpad. Nie je možné to využiť na nič iné, takže neobstojí to tvrdenie, že zvýšením poplatkov za komunálny odpad si samosprávy hradia nejaké iné výdavky, ktoré majú. Jednoducho len plnia legislatívu a musia to rozrátať medzi obyvateľov.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.4.2024 o 17:58 hod.

doc. PhDr. PaedDr. PhD.

Karol Janas

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:00

Jozef Hajko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Páni kolegovia, ďakujem za vaše poznámky.
K pani Vaľovej. Ak ste ma, pani kolegyňa, dobre počúvali, tak tej kritiky tam nebolo až tak veľa. Ja som skôr navrhol nejaké koncepčné riešenie, nie teda ja, ale je to program KDH. Ono sa to zanedbáva dlhé roky.
Spomeniem ďalší stupeň decentralizácie. Už len takéto opatrenie by spôsobilo, že samosprávy, ako to aj vidíme, by vedeli účelnejšie využívať a efektívnejšie hlavne prostriedky, s ktorými hospodári dnes vláda. Vláda hospodári šialeným spôsobom. Ja s vami súhlasím, ale nie je to len otázka posledných rokov, je to otázka skutočne možno, možno aj desaťročí. Tento štát ešte sa nedožil toho, že by bol v prebytkovom hospodárení, stále ideme na dlh.
K poznámke pána Janasa, čo sa týka komunál, poplatkov za komunálny odpad, ja som to presne povedal, že to sú účelovo viazané peniaze, takže ste ma asi slabo počúvali.
Čo sa týka výšky tých daní z nehnuteľností, podnikateľská aliancia Slovenska robí už niekoľko rokov porovnávanie výšky daní a dvíhajú sa. Buď, neklesajú určite, ale dvíhajú sa už niekoľko rokov. Takže ten základ už je v mnohých, v mnohých prípadoch už dnes veľmi vysoký.
A ešte predsa len sa k, mám chvíľku času, vrátim k poznámke pani poslankyne Vaľovej. Tie odstupné, ja neviem, ako to je v prípade vašich primátorov a starostov, ale tie odstupné čiastky sú často definované v kolektívnych zmluvách. A dokonca sú tam, sú definované za čias, keď tí ľudia tam vôbec ešte nesedeli. Takže často sa len preberá to, čo bolo v minulosti.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.4.2024 o 18:00 hod.

Ing.

Jozef Hajko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

18:02

Juraj Blanár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci, a ďakujem aj obom poslancom, ktorí vystúpili v rozprave, ale aj tým, ktorí v faktických poznámkach sa pripojili, a oceňujem tento konštruktívny tón aj za to, že podporíte tento zákon, túto úpravu pre samosprávy.
Chcel som pánovi Lackovičovi odpovedať, keď volal po nejakom trvalom riešení. Ambíciou tohto návrhu nebolo trvalé riešenie a zdôrazňujem to ešte raz, ale oceňujem predovšetkým to, že ste povedali, že ste pripravený na vecný dialóg, a to si myslím, že je ten správny prístup. A rovnako to bolo aj zo strany pána poslanca Hajka, ktorý vlastne rozobral tú tému, o ktorej sa už dlhodobo bavíme, pretože súčasné rozdelenie, a potvrdil to aj pán poslanec Janas, bolo postavené do dobrého počasia. Za našich vlád sme prerozdelili všetky finančné prostriedky, ktoré išli z daní fyzických osôb, lebo ešte časť predtým bola na ministerstve financií. My sme povedali, že 70 ku 30 to bude prerozdelené, a tým, že sa znižovala nezamestnanosť, tak, samozrejme, rástli príjmy, pretože boli veľké odvody. Ale nikto nepočítal s tým, že sem príde niekto s atómovkou, ktorá nebude počítať s tým, ako vykompenzovať samosprávam výpadky, ktoré súvisia práve s daňovým bonusom.
A súhlasím aj s pánom Hajkom, my sme rovnako za podporu rodiny a robili sme mnoho opatrení, ale nie takto nezodpovedne, ako to bolo urobené, bohužiaľ. Ak to malo byť urobené, podporili by sme to vtedy, keby to bolo urobené tak, že daňový bonus sa síce zvýši, ale prenastaví sa financovanie samosprávy. A to sa, bohužiaľ, neudialo a to nás čaká, pretože budeme musieť na to nejakým spôsobom reagovať a, aby sme nepoškodili rodiny z hľadiska bonusu a ich sociálneho nastavenia. Čiže som rád, že chcete rovnako prispieť k tej diskusii.
A ešte raz chcem podotknúť, že čerpanie eurofondov, ako ste aj vy naznačili, pán poslanec Hajko, je aj našou ambíciou, aby sme to dali na samosprávy. Hovorili sme o tom aj na výjazdovom zasadnutí v Prešovskom kraji, kde sa zúčastnil aj váš pán predseda ako šéf VÚC-ky, pretože si myslíme, že je to bližšie k problémom obcí a miest, ktoré sú najväčšími čerpateľmi, a tie ostatné infraštrukturálne projekty sa dajú čerpať z inej úrovne.
Čiže sme pripravení na tú diskusiu, ale ja by som vás chcel poprosiť aj, aby ste podporili zákon o úprave verejného obstarávania, lebo my sa nepohneme s čerpaním eurofondov veľmi významne, pokiaľ sa neupraví aj zákon o verejnom obstarávaní, a to vám určite vaši starostovia povedia, pretože ten zákon majú v okolitých krajinách, napríklad v Poľsku, nastavený tak, že je to omnoho flexibilnejšie. A s koncepčným riešením určite prídeme, len dnes je potrebné vyriešiť samosprávy, a preto vám chcem všetkým poďakovať, že ste porozumeli tomuto návrhu, že samosprávy dokážeme sanovať práve v tom májovom období, kedy budú mať najmenší príjem, a potom to budú riešiť do konca roka. A dôverujme im, že budú určite zodpovedne robiť aj s tým rezervným fondom. Ja si nemyslím, že ho budú zneužívať. Sú tam poslanci, ktorí takisto cítia, že je potrebné byť veľmi opatrný pri rezervnom fonde. Ja som presvedčený, že sú to ľudia, ktorí sú zodpovední. Samozrejme, všade sa nájde aj niekto, kto to môže zneužiť, ale to je promile zanedbateľné. Pristupujme k nim s dôverou a takto to aj predkladáme v tomto návrhu zákona.
Ešte raz ďakujem za podporu všetkým.
Skryt prepis

17.4.2024 o 18:02 hod.

Ing.

Juraj Blanár

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video