12. schôdza

16.4.2024 - 14.5.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.4.2024 o 13:08 hod.

Mgr. art.

Dana Kleinert

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 12:51

Ondrej Dostál
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Vážený pán predkladateľ, vážený pán podpredseda Národnej rady, vážené kolegyne, vážení kolegovia to, že tu nie je pani poslankyňa Vaľová, lebo chcel som reagovať na ňu, keďže opakovane sa tu vnáša ten, ten regionálny rozmer a ako jeden, jeden z dôvodov nespokojnosti žiadateľov je práve to, že nadproporčne sú, sú podporované projekty z Bratislavského kraja v porovnaní s inými krajmi. Tak ja som tu už, teda že opakovane sa snažil, snažil argumentovať tým, že regionálne rozdelenie z hľadiska úspešnosti žiadateľov je od 52 - 60 % a že, že je pomerne malý rozptyl a že sú dva kraje, to tu zaznelo aj od rečníčky, pani poslankyne Kleinert, myslím že, že dva kraje sú percentuálne úspešnejšie, ako Bratislava, 60 % a 59 %, čiže Žilinský kraj a Banskobystrický kraj. Bratislava je tretia z 58 % a najhoršie na tom je Prešovský kraj s 52 %. Ale hovorím, sú to rozdiely, ale nie sú to dramatické, dramatické rozdiely. Ale keď je to, samozrejme, že keď tých žiadostí príde viacej, tak percento je v celkovej, v celkovom počte projektov v absolútnych číslach, samozrejme že, že väčšie, áno. A je to tak, že najviac projektov, ktoré sú podporené, prichádza z Bratislavy. Ale najmä najviac žiadostí prichádza, prichádza z Bratislavy.
A možno by teda, keď toto je argument, tak sa na to pozrime aj z opačnej strany, že koľko projektov je nepodporených. Celkove za rok 2016 - 2023 prišlo 47 657 žiadostí o podporu. Z nich 27 236 bolo podporených, 20 421 bolo nepodporených. Z tých 20 421 nepodporených projektov najviac bolo, čo myslíte? Z Bratislavského kraja. 7 394 nepodporených žiadostí bolo z Bratislavského kraja. To je suverénne, suverénne najviac. Z Prešovského kraja napríklad bolo nepodporených 2 263, to je tretina v porovnaní s Bratislavou. Alebo z Banskobytrického 2 524, ešte menej, alebo z Nitrianskeho kraja 1 571 nepodporených, z Trnavského 1 209 nepodporených v porovnaní zo 7 394 nepodporených žiadostí Bratislavského kraja. Čiže s celkového počtu nepodporených žiadostí 36 %, až 36 % bolo, bolo z Bratislavského kraja. Čiže áno, sú, sú, Bratislavský kraj nadproporčne z hľadiska absolútnych čísel je medzi úspešnými, ale rovnako nadproporčne z hľadiska, z hľadiska čísel je aj medzi, medzi tými neus, nepodporenými. Takže teoreticky, ak by sme, ak by sme toto vzali ako kritériu, no tak najviac nespokojných žiadateľov je z Bratislavy. Lebo tuto je najviac nepodporených projektov, ale teda z Bratislavského kraja.
Ale nemyslím si, že toto je ten správny spôsob, akým by sme mali, mali nazerať na veci. A ešte raz, to čo, to čo je moja hlavná výhrada je, že nemyslím si, že ten systém, ktorý sa teraz ide zmeniť, z nezávislej inštitúcie na politickú ovládanú inštitúciu, kde rozhodujúce slovo bude mať rada, nie komisie, ich, ich odporúčania budú len nezáväzné, môže akokoľvek pomôcť napríklad v tom...
=====
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.4.2024 o 12:51 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:01

Tina Gažovičová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Ja som si teda včera vypočula asi hodinové zdôvodnenie od pána predkladateľa poslanca Michelku a naozaj som mala pocit, že sme sa zrazu premiestnili z Národnej rady a teda zákonodarného orgánu demokratickej krajiny na nejaké literárne fórum a teda dostali sme veľa informácií o tom, aké má, aký má literárny vkus pán Michelko, to je úplne v poriadku, každý môžme mať nejaký, ale naozaj si nemyslím, že ako Národná rada toto by malo byť to určujúce na to, aby sme nastavili systém. A ja mám tiež nejaký literárny vkus, zároveň sa určite nepovažujem za odborníčku na umenie, ale myslím si, že rozumiem tomu, ako by mali fungovať nejaké demokratické procesy a toto, čo navrhujete, naozaj s demokratickými procesmi nemá nič dočinenia. Keď sa raz povie, že, a obzvlášť pri umení, kde neni nejaký objektívny názor, kde nemôžme k tomu vytvoriť nejakú excelovskú tabuľku a jednoznačne hodnotiť, tam vždy bude nejaké subjektívne hodnotenie a na to by tam mali byť tie odborné komisie. A veď ako tu už bolo od, od viacerých vrátane pána poslanca Dostála uvedené, môžu sa viesť diskusie o tom, ako tie komisie vylepšiť. Ale dať nad, nad to de facto politicky menovanú radu, ktorá arbitrárne sa rozhodne, že tak tieto rozhodnutia komisie prijme a iné neprijme, a vôbec nebude jasné, či to robia na základe teda svojho súkromného literárneho alebo iného umeleckého vkusu, alebo na základe známostí, alebo na základe korupcie, alebo na základe toho teda, odkiaľ teda pochádzam, a aby sme mali regionálne delenie, tak to dám teda ľuďom z môjho mesta alebo mojej obce, príde mi to absolútne netransparentné toto riešenie a tým pádom naozaj nedemokratické a takmer nehodné demokratickej krajiny.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.4.2024 o 13:01 hod.

Mgr. PhD.

Tina Gažovičová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:03

Mária Kolíková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Ja budem mať aj samostatné vystúpenie za chvíľku, ale teraz iba v krátkosti.
Pán poslanec Michelko, ja aj z tých vašich vyjadrení, ak dobre rozumiem, tak vaším cieľom je priniesť do kultúry kultúru, ktorá sa vám zdá, že tam chýba. A ja sa pýtam, že myslíte si, že naozaj politici sú tí, ktorí majú viac tej kultúry? Máte dojem, že tento parlament ukazuje, že je tu viac kultúry? Máte dojem, že vyjadrenia politikov dnes ukazujú, že sú naozaj kultúrni? Máte pocit, že oni naozaj pomáhajú tomu, že táto spoločnosť je viac kultúrna? Takže vy ste skutočne presvedčený o tom, že keď teraz politikom, osobitne pani ministerke kultúry, teda tú asi považujete za najviac kultúrnu osobnosť a osobu vo vašom živote, tak tomu rozumiem, že tá stelesňuje tú kultúru, tak potom bude Slovensko viac kultúrne. Tak tomu dobre rozumiem.
A mňa by teda naozaj zaujímalo, že o tomto ste naozaj hlboko presvedčený? Že v tomto tkvie tá kultúra? Že tí politici, osobitne asi politici Slovenskej národnej strany, nominanti, tí dnes stelesňujú kultúru a chcete, aby o tomto bola celá naša kultúra na Slovensku. O tom asi ste hlboko presvedčený, lebo to, čo my sa vám tu snažíme zdeliť, že medzi tom, týmto, asi medzi nami je vážne, hlboké nedorozumenie a teraz máme rešpekt k tomu, že veci vidíme inak, ale domnievame sa, že nie je správne, aby ste sa rozhodli, že celá kultúra bude teraz taká, ako si to predstavujete práve vy, že toto je to zlé a nesprávne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.4.2024 o 13:03 hod.

Mgr.

Mária Kolíková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:05

Gábor Grendel
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Skúsim úplne natvrdo pomenovať to riziko, ako bude môcť po novom Fond na podporu umenia rozdeľovať peniaze. Projekty budú naďalej posudzovať odborné hodnotiace komisie, tak ako tomu bolo doteraz. To, čo sa zmení, je, že keď hodnotiaca komisia nejaký projekt neodporučí podporiť, tak nespokojný uchádzač zdvihne telefón, posťažuje sa ministerke kultúry a tá, ak jej to pán poslanec Michelko odobrí, zariadi cez svojich nominantov v rade fondu, že v rozpore s odporúčaním hodnotiacej komisie pôvodne neúspešný projekt rada fondu predsa len podporí. To riziko, že môžu byť rozhodnutia fondu takto politicky ovplyvnené, sa touto novelou zákona zvyšuje. Z jedného percenta na 99 %.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.4.2024 o 13:05 hod.

Mgr.

Gábor Grendel

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:06

Roman Michelko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
To, čo povedal kolega Grendel, je absolútne nepochopenie. Takto to naozaj fungovať nebude. Ešte raz. Komisie budú rozhodovať, ale žiadateľ sa predsa nemá ako oficiálne dostať k výsledkom tých komisií. On sa o tom, dneska je to tiež tak, že rozhodne komisia, vy sa o výsledkoch dozviete vtedy, keď je rozhodnutie riaditeľa fondu, ktorý povie ex post áno, na to som myslel, že by mali byť odvolačky, ale dobre, bolo by to extrémne náročné. Nie, ja si myslím, alebo teda jediné, čo bude nové, je to, že v rade fondu budú odborníci, ktorí sa pozrú na výsledky komisie. Tí žiadatelia ani nebudú mať ako intervenovať, pretože rozhodnutia komisie sú dôverné. Tí členovia komisie, tuším, aj píšu nejaký reverz o tom, že nebudú o tom hovoriť a jednoducho iba do neba volajúce, nechcem povedať že absurdity, ale jednoducho veci, ktoré veľmi nesedia, tak bude môcť odborník v rade fondu, ktorý sa danou oblasťou umenia zaujíma, povedať kolegom a vysvetliť, pozrite sa, pozrel som si projekt takého a takého autora alebo výtvarníka alebo divadelníka a nie je podporený, ako to je možné? Ako je možné, že etalón kvality v tanečnom umení nikdy nedostáva. Pozrime sa na to, čo to je. Čiže toto bude. Žiadne také, že, že ako niekto bude volať. Toto je len záchranná brzda. Ja verím, že tam budú kompetentní ľudia a že z vlastných týchto budú skrátka korigovať niečo, čo kričí, to je všetko. A vy z tohto robíte úplne že drámu, ktorá je totálne mimo reality. Pointa celého bola iba a iba v tom.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.4.2024 o 13:06 hod.

Mgr.

Roman Michelko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:08

Dana Kleinert
Skontrolovaný text
Pani poslankyňa Dana Kleinert.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.4.2024 o 13:08 hod.

Mgr. art.

Dana Kleinert

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:08

Dana Kleinert
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. A tak neviem, či my všetci ideme v protismere a iba pán Michelko ide ako inak, lebo akože všetci sa predsa zhodujeme na tom, že je to nejako nastavené vrátane teda aj zjavne pôvodného autora pána ministra kultúry za SMER, ktorý nejaký ten systém nastavil. Akože to, že čiže rada fondu, kde budú odborníci, ktorí budú tiež vlastne odborníci, tak ako v odborných radách fondu, tak sa bude, vlastne urobí rovnakú robotu, ako tie odborné komisie fondu, pretože sa chce na to pozrieť aj z pohľadu, že čo keď náhodou niečo teda nevybrali. Čiže vy, čiže tu vlastne vylučuje pán Michelko to, že niekto zavolá do rady fondu a povie: mám tam taký projekt, prosím ťa, mohol by si sa mi naňho pozrieť? Viem, že ešte neviem výsledky, ale môžem, môžeš sa na to, prosím ťa, pozrieť, lebo predsa len poistime to.
A teraz bavíme sa o tom, že včera pán Michelko povedal, že 90 až 95 % bude teda podporených a ja sa teda pýtam, že odkiaľ to vie, a teda že však veď teda tu sa budú korigovať iba akože veci, ktoré sú do neba volajúce, citujem, ale veď vy hovoríte, že osem ľudí tam bude nominovaných z ministerstva kultúry. A to my nevieme, podľa akých kritérií to bude. To môže byť niekto, kto má dve deti, tri deti, sedem, kto je, býva v Kittsee alebo býva pri pánovi Michelkovi, to môže byť niekto, kto má dva obrazy jeleňov doma alebo naopak, ja neviem, nejakého iného autora, kto číta viac alebo menej, veď, veď, akože to sú také veci, že tam potom vám vyjde rada, ktorá má nejaký vkus a tá rada bude podľa toho vkusu rozhodovať a podľa toho tá rada aj povie teda, že ako ja si myslím, že teda tuto nieže vy ste tu rozhodli veľmi dobre, milá odborná komisia, ale môžem povedať, že vy ste tu rozhodli úplne zle a ideme to celé akože nanovo a tým, čo ste dali, tak tým nedáme, a my zase naopak si myslíme, že by sme mali dať tým iným. Veď vy tu vytvárate akože také korupčné prostredie, že ja nerozumiem tomu, že nerozumiete takýmto základným argumentom, ktoré vám tu dávame.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.4.2024 o 13:08 hod.

Mgr. art.

Dana Kleinert

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:13

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem kolegyniam a kolegom za reakcie.
Pani poslankyňa Gažovičová, ja som mal teda presne ten istý pocit, keď som včera počúval pána poslanca Michelka, že on má nejaký vkus, ktorý je legitímny, a fond nerozhoduje podľa jeho vkusu. Nedostali podporu tí žiadatelia, o ktorých si on myslí, že by mali dostať a možno mali dostať, ja to neviem posúdiť, ja sa necítim byť kompetentný toto posudzovať, ale presne preto si myslím, že nemáme to robiť my politici. Nemáme, nemáme my meniť systém tak, aby doňho politici mohli, mohli zasahovať, lebo nie politici majú byť tí, ktorí majú mať na to, na to vplyv, lebo sú politici s lepším vkusom, s horším vkusom, politici, ktorí sa vyznajú v kultúre, nevyznajú v kultúre, ale to nie je naša úloha, to má byť úloha tých odborných komisií.
A teda pán poslanec Michelko síce nereagoval celkom na mňa, reagoval na to, čo pred ním povedal pán poslanec Grendel vo faktickej poznámke, čo teda nie je celkom v súlade so zákonom o rokovacom poriadku, ale myslím si, že to bolo užitočné z hľadiska toho, aby sme pochopili, ako, ako uvažuje, no a áno, presne to je tak, že ten žiadateľ sa to nemusí dozvedieť napriamo, ale teda keď v rade budú politickí nominanti, on má nejaké kontakty na tých, ktorých tam nominovali, tak si môže nájsť cestu na to, aby sa dozvedel aj, aj predtým ako bude definitívne rozhodovať, rozhodovať rada. A že to má byť obmedzené na do neba volajúce absurdity, ktoré nesedia, že ak projekt nejakého kvalitného umelca nedostane podporu, ale však aj kvalitný projekt môže, kvalitný umelec môže mať projekt, ktorý je menej kvalitný ako iné projekty a aby som to posúdil, tak by som musel všetky pozrieť, nie... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.4.2024 o 13:13 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 13:13

Zora Jaurová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci, ja upozorňujem, že budem na konci čítať pozmeňujúci a doplňujúci návrh.
Ja vlastne už v tejto ústnej rozprave by som len chcela zareagovať na niektorých predrečníkov v miere, v ktorej sa to nevošlo do faktických poznámok a teda potom prísť s tým pozmeňujúcim a doplňujúcim návrhom.
Pán Malatinec tu hovoril veľa o tom regionálnom rozmere podpory kultúry, čo je podľa mňa veľmi dôležitá téma a možno by sme sa o nej tu mohli rozprávať aj trocha viac a v trocha širších kontextoch a je to dôležitá téma aj v súvislosti s Fondom na podporu umenia, lebo ten fond od začiatku mal ambíciu oveľa viac fungovať aj v regiónoch, ale, bohužiaľ, nikdy na to nemal rozpočet, na to napríklad, aby mal nejaké regionálne zastúpenia, o čom sa rozpráva, odkedy ten fond existuje. Čiže opäť sa dostávame k téme, že rozpočet fondu je problém.
A ja by som len uviedla na pravú mieru, lebo vlastne pán Malatinec spomínal, že v rade fondu nie sú zastúpení ľudia z regiónov. No momentálne je v rade fondu napríklad pani Lukáčová, ktorá je z Banskej Bystrice, pani Součková, ktorá je z Prešova, alebo pán Piačka, ktorý je z Pezinka, takže myslím, že zastúpenie v tejto rade určite ľudia z regiónov majú. A padli tu aj také nejaké poznámky, že nevieme, kto je v tých komisiách, no tak všetci členovia komisie sú, samozrejme, zverejnení na webe, sú tam zverejnené dokonca aj ich životopisy a profesionálny nejaký background.
Zachytila som tu potom, myslím si, že od pani poslankyne Vaľovej taký výraz, že tá činnosť fondu je absolútne nekontrolovaná, tak ja iba chcem upozorniť, že Fond na podporu umenia za posledné roky mal každý rok minimálne tri veľké kontroly. Každý rok mal kontrolu z NKÚ, každý rok prešiel vládnym auditom, každý rok mal kontrolu z ministerstva kultúry. Ja by som skôr si tipla, že Fond na podporu umenia je hádam najkontrolovanejšia inštitúcia, verejná, momentálne, takže určite výhrady voči tomu, že nikto tento fond nekontroluje, nie sú úplne korektné.
Pán poslanec Grendel navrhol vo svojom doplňujúcom návrhu vlastne tú inflačnú valorizáciu, ak tomu dobre rozumiem, rozpočtu fondu, čo určite je veľmi dobrý návrh, lebo všetci vieme, že ten fond má momentálne stanovenú sumu v zákone a nie nejaký koeficient a teda aj, aj pán poslanec Michelko to ocenil. No z môjho pohľadu je troška škoda, že s týmto návrhom neprišla vláda a neprišla pani ministerka kultúry, lebo tento návrh má podrobne spracovaný s paragrafovým znením v šuflíku, kde jej ho pripravila predchádzajúca úradnícka vláda, ktorá to 18. októbra predložila aj na vládu, len oni nemohli schvaľovať takéto veci, lebo sa týkali rozpočtu, stačilo to z toho šuflíka vytiahnuť. A keď hovoríte, že to je ťažké vyjednať, no tak ja neviem, načo máme tú ministerku, však hádam špeciálne na to, že teda má ísť za tým svojím kolegom pánom Kamenickým a má to ísť vyjednať. Už sme tu ten návrh zákona mohli mať a podľa mňa by sme zaňho všetci hlasovali.
Zároveň tu bola výhrada, že my všetci teda hľadáme, ako sa to nedá realizovať, to, čo tu bolo navrhnuté. Ja znovu hovorím, že podľa mňa problém nie je, že my hľadáme, že sa to nedá, ale že vy ste to navrhli tak, ako sa to nedá urobiť a my len na to upozorňujeme, a to bez ohľadu na to, že či súhlasíme s tou filozofiou toho návrhu, alebo nie, ale tu sedia ľudia, ktorí poznajú naozaj praktické fungovanie fondu a sedeli v tých orgánoch a my vieme, že to, čo navrhujete, v tom časovom horizonte, v akom to navrhujete, je proste prakticky nemožné zrealizovať.
No a tá najdôležitejšia vec, ktorú tu chcem povedať, že my vlastne od začiatku kritizujeme predovšetkým ten proces, ktorým sa tento zákon prijíma, a to aj preto, že ten proces dôsledne v každom jednom bode vylúčil akúkoľvek odbornú alebo vlastne akúkoľvek diskusiu. A ja sa tu dnes dozviem, že vlastne ja som mala s niekým viac diskutovať za ostatných osem dní a keďže som nediskutovala, tak to je problém, prečo to už dnes je ten zákon na stole. Ja som opozičná poslankyňa, podotýkam. Čiže, čiže ešte dokonca, že som vlastne nediskutovala s pánom Michelkom, ale s nejakými inými členmi výboru pre kultúru, tak ja si myslím, že my sme naozaj o tom veľmi veľa diskutovali, pán Michelko, ja som to tu už spomínala. Ale, bohužiaľ, naozaj je problém, že vy ste zvolili ten proces, ktorý tú debatu vylúčil veľmi dôsledne.
Vy ste to dali poslaneckým návrhom, nebolo MPK, vy ste ani medzi prvým a druhým čítaním to malé MPK, čo bolo, sa týkalo toho pôvodného návrhu, ktorý sme schválili v prvom čítaní. Vy ste to dali pred ôsmimi dňami do výboru, dokonca ste si to neprediskutovali ani so svojimi koaličnými kolegami a my tu teraz ako opozícia čelíme výhradám, že sme mali o tom skôr diskutovať? Kedy teda a kde sme o tom mali diskutovať? Však ani na tom výbore o tom tá diskusia nebola. A ale teda napriek tomu ja si myslím, že toho času je dosť ešte stále, že stále sme iba v druhom čítaní, na to má ten legislatívny proces niekoľko čítaní, na to má všelijaké aj opravné prostriedky a máte to plne v rukách. Vy ako predkladatelia to máte plne v rukách, stačí sa dohodnúť na návrh troch poslaneckých klubov, môžte to odložiť kedykoľvek, môžme opakovať druhé čítanie, je milión možností, akými vieme, keďže je evidentné z tejto debaty, že ten konsenzus presahuje delenie medzi koalíciou a opozíciou o tom, že treba ešte o tom debatovať. A ja vám naozaj viem sľúbiť, že budem s kýmkoľvek kedykoľvek diskutovať, koľko len bude možné, koľko budem mať času, aby sme našli lepšie riešenie na tie problémy, ktoré chcete riešiť.
A teda ako by to mohlo vyzerať napríklad, o tom hovorí ten pozmeňovací a doplňujúci návrh, ktorý chcem predniesť, aj keď teda musím povedať, že vzhľadom k tomu, že vy ste zvolili stratégiu riešenia tej problematiky pozmeňujúcim návrhom vlastného návrhu, tak je veľmi ťažké legislatívne čisto robiť pozmeňovací návrh pozmeňovacieho návrhu, čo vlastne ani nie je možné, a preto vlastne ten môj návrh vyzerá, ako vyzerá. Takže budem čítať pozmeňujúci a doplňujúci návrh.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Zory Jaurovej k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 284/2014 Z. z. o Fonde na podporu umenia a o zmene a doplnení zákona č. 434/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v znení zákona č. 79/2013 Z. z. v znení neskorších predpisov, tlač 151.
1. V čl. I sa pred bod 1 vkladajú nové body 1 a 2, ktoré znejú:
„1. V § 4 ods. 2 písmeno d) znie:
„d) oboznamuje sa s informáciou o pridelení finančných prostriedkov fondom, ktorú jej pred uzavretím zmluvy o poskytnutí finančných prostriedkov (ďalej len „zmluva”) so žiadateľom predkladá riaditeľ, rada môže uznesením požiadať riaditeľa o predloženie stanoviska k žiadosti aj so žiadosťou a jej hodnotením podľa § 17 ods. 8 na účely vyhodnotenia uplatnenia zásad a priorít podpornej činnosti fondu,
2. V § 4 ods. 2 písmeno r) znie:
„r) rozhoduje o odvolaniach voči rozhodnutiu riaditeľa."."
Ostatné novelizačné body čl. I sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie: Navrhuje sa, aby Rada Fondu na podporu umenia získala kompetenciu rozhodovať o odvolaniach voči rozhodnutiam o financovaní.
3. V čl. I sa za bod 1 vkladajú nové body 2 až 7, ktoré znejú:
"2. V § 4 ods. 2 písmene n) sa slovo „podľa" nahrádza slovami „v súlade”.
3. § 4 ods. 2 znie:
„(2) Rada ako najvyšší orgán fondu
a) schvaľuje štatút fondu, rokovací poriadok rady, organizačný poriadok a rokovací poriadok odborných komisií, organizačný poriadok kancelárie a ďalšie vnútorné predpisy fondu, okrem rokovacieho poriadku dozornej komisie,
b) schvaľuje zásady, spôsob a kritériá hodnotenia žiadosti,
c) schvaľuje zásady poskytovania finančných prostriedkov,
d) oboznamuje sa s informáciou o pridelení finančných prostriedkov fondom, ktorú jej pred uzavretím zmluvy o poskytnutí finančných prostriedkov (ďalej len „zmluva") so žiadateľom predkladá riaditeľ; rada môže uznesením požiadať riaditeľa o predloženie stanoviska k žiadosti spolu so žiadosťou a jej hodnotením podľa § 17 ods. 8 na účely vyhodnotenia uplatnenia zásad a priorít podpornej činnosti fondu,
e) schvaľuje na návrh riaditeľa a aj na základe stanoviska dozornej komisie rozpočet fondu na príslušné rozpočtové obdobie a zmeny rozpočtu fondu počas príslušného rozpočtového obdobia,
f) schvaľuje na návrh riaditeľa a na základe stanoviska dozornej komisie výročnú správu fondu a účtovnú závierku fondu overenú audítorom,
g) schvaľuje v nadväznosti na strategické zámery a dlhodobé koncepcie rozvoja umenia, kultúry a kreatívneho priemyslu v Slovenskej republike krátkodobé a strednodobé ciele fondu a zásady a priority podpornej činnosti fondu na konkrétne obdobie a priebežne vyhodnocuje ich plnenie,
h) rozhoduje o nakladaní s majetkom fondu podľa osobitného predpisu,
i) prijíma rozhodnutia o návrhoch a k stanoviskám dozornej komisie,
j) volí zo svojich členov predsedu rady a podpredsedu rady na funkčné obdobie dvoch rokov a odvoláva ich z funkcie,
k) volí a odvoláva riaditeľa,
l) rozhoduje o odpísaní pohľadávok fondu alebo o trvalom upustení od vymáhania pohľadávok fondu,
m) vymenúva a odvoláva členov odborných komisií,
n) rozhoduje o novom návrhu zmluvy v súlade s § 22 ods. 5,
o) poveruje riaditeľa rozhodovaním o poskytnutí finančných prostriedkov fondom podľa § 18 ods. 8.".
4. § 4 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3) Rada vykonáva ďalšie funkcie súvisiace s činnosťou fondu.".
5. § 5 odsek 1 znie:
„§ 5 Zloženie rady a členstvo v rade
(1) Rada má jedenásť členov. Piatich členov rady vymenúva a odvoláva minister kultúry Slovenskej republiky (ďalej len "minister") bez návrhu. Jedného člena vymenúva a odvoláva minister na návrh Združenia miest a obcí Slovenska, SK8, Únie miest Slovenska. Piatich členov rady vymenúva a odvoláva minister na návrh profesijných združení aktívne činných v oblasti umenia, kultúry alebo kreatívneho priemyslu, ktoré sú registrované alebo evidované na Ministerstve vnútra Slovenskej republiky, alebo na návrh právnických osôb zriadených zákonom, ktoré pôsobia v oblasti umenia, kultúry alebo kreatívneho priemyslu, tak, aby bol
a) jeden člen rady za oblasť hudobnej tvorby,
b) jeden člen rady za oblasť divadla,
c) jeden člen rady za oblasť literatúry,
d) jeden člen rady za oblasť vizuálneho umenia,
e) jeden člen rady za oblasť nehmotného kultúrneho dedičstva.".
6. § 6 ods. 1 sa dopĺňa takto: „Každé dva roky sa obmieňa jedna tretina členov rady.".
7. V § 6 sa vypúšťa odsek 2.
Doterajšie odseky 3 a 4 sa označujú ako odseky 2 a 3. Ostatné novelizačné body čl. I sa primerane prečíslujú."
4. V čl. I bod 3 znie:
„3. § 10 odsek 1 znie:
„(1) Dozorná komisia má päť členov. Dvoch členov dozornej komisie volí a odvoláva rada v tajnom hlasovaní. Troch členov dozornej komisie vymenúva a odvoláva minister, z toho jedného vymenúva minister na návrh ministra financií Slovenskej republiky."." .
5. V čl. I sa za bod 3 vkladajú nové body 4 až 12, ktoré znejú:
„4. V čl. I § 10 ods. 4 znie:
„(4) Člen dozornej komisie je povinný bezodkladne písomne oznámiť zmenu všetkých skutočností podľa odsekov 2 a 3 ministrovi.".
5. V čl. I § 12 ods. 1 písm. b) znie:
„b) vzdaním sa funkcie, pričom členstvo zaniká dňom doručenia oznámenia o vzdaní sa funkcie ministrovi, ak v oznámení nie je uvedený neskorší deň vzdania sa funkcie,".
6. V § 17 ods. 1 znie:
„(1) Na posudzovanie všetkých žiadostí fond zriaďuje odborné komisie.".
7. V § 17 ods. 3 znie:
„(3) Člen odbornej komisie ani jemu blízka osoba nesmie byť štatutárnym orgánom alebo nesmie byť členom štatutárneho orgánu žiadateľa, ktorý je právnickou osobou, členom riadiaceho, kontrolného alebo členom dozorného orgánu žiadateľa, ktorý je právnickou osobou, a nesmie byť žiadateľom v tých programoch, v ktorých je hodnotiteľom žiadostí. Člen odbornej komisie ani jemu blízka osoba nesmie byť v priamom realizačnom vzťahu k projektu, ktorý je predmetom žiadosti predloženej odbornej komisii na posúdenie a hodnotenie. Priamym realizačným vzťahom sa na účely tohto zákona rozumie najmä autorský alebo aj iný realizačný podiel na projekte alebo majetkový podiel v právnickej osobe, ktorá je žiadateľom vo vzťahu k príslušnej žiadosti.".
8. V § 17 ods. 7 znie:
„ (7) Odborné komisie hodnotia každú žiadosť v súlade so zásadami, spôsobom a kritériami hodnotenia žiadostí a aj s prioritami schválenými radou z hľadiska
a) umeleckého a tvorivého potenciálu,
b) celkového prínosu pre umenie, kultúru a kreatívny priemysel v Slovenskej republike,
c) opodstatnenosti a primeranosti požadovaných finančných prostriedkov.".
9. V § 17 odsek 8 znie:
„ (8) Odborné komisie predkladajú svoje hodnotenie v písomnej forme riaditeľovi; v písomnom hodnotení odporučia alebo neodporučia poskytnutie finančných prostriedkov a navrhnú sumu finančných prostriedkov v súlade so schváleným rozpočtom fondu a základný časový rámec pre poskytnutie a použitie finančných prostriedkov.".
10. V § 17 ods. 9 znie:
„ (9) Hodnotenie odborných komisií musí byť v súlade s týmto zákonom a všetkými vnútornými predpismi fondu.".
11. V § 18 odseky 8 a 9 znejú:
„(8) O poskytnutí finančných prostriedkov rozhoduje riaditeľ do 90 pracovných dní od posledného dňa obdobia určeného fondom na predkladanie žiadostí, ktorá je úplná, a to na základe hodnotenia odbornej komisie. Riaditeľ rozhodne o
a) poskytnutí finančných prostriedkov, ak poskytnutie finančných prostriedkov na konkrétnu žiadosť odborná komisia odporučila a ak je poskytnutie finančných prostriedkov v súlade s pravidlami poskytovania štátnej pomoci podľa osobitného predpisu,
b) neposkytnutí finančných prostriedkov, ak poskytnutie finančných prostriedkov na konkrétnu žiadosť odborná komisia neodporučila alebo ak poskytnutie finančných prostriedkov nie je v súlade s pravidlami poskytovania štátnej pomoci podľa osobitného predpisu.
(9) Rozhodnutie riaditeľa podľa odseku 8 fond zverejní v súlade s § 26 na svojom webovom sídle. Proti tomuto rozhodnutiu sa možno odvolať len v prípade, ak sa pri konkrétnej žiadosti podľa § 4 ods. 2 písm. d) preukáže nedostatočné uplatnenie zásad a priorít podpornej činnosti fondu. Rada fondu sa bude odvolaním zaoberať, pokiaľ ho na rokovanie predloží nadpolovičná väčšina členov rady.".
12. V § 20 ods. 11 znie:
„(11) Žiadosť, ktorá je úplná, predkladá kancelária príslušnej odbornej komisii na jej posúdenie. Odborná komisia žiadosť spolu s jej písomným hodnotením predkladá riaditeľovi na rozhodnutie.".".
5. V čl. I sa vypúšťa bod 4.
6. Čl. II znie:
„Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2025.".
Odôvodnenie: Navrhujú sa doplniť kompetencie rady v odvolacom konaní žiadateľov. Ak odvolanie predloží na radu nadpolovičná väčšina členov rady, rada toto podanie prerokuje.
Skončila som. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.4.2024 o 13:13 hod.

Mgr. art.

Zora Jaurová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:33

Tina Gažovičová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo a ďakujem kolegyni Jaurovej. Ja by som chcela reagovať na dve veci.
Prvá je ten nesúlad medzi tým, čo tu na jednej strane odznieva ako kritika fondu a toho riešenia, ktoré prišlo ako, ako návrh poslanca Michelka. A konkrétne teda, keď hovoríme o tom regionálnom rozmere, ja rozumiem, že je to nejakým spôsobom téma a oceňujem, že kolegyňa Jaurová na to jasne poukázala, že áno, diskutuje sa o tom dlhodobo a určite je na zváženie, čím by sa našiel rozpočet na možno nejaké regionálne komisie, alebo ako inak ten regionálny rozmer do, do toho prideľovania projektov zakomponovať. Ale opäť nevidím žiadnu nejakú logickú súvislosť medzi tým, že tvrdíme, že chýba regionálny rozmer prideľovania projektov a potom, že dáme nejakú veľmi nejasnú kompetenciu zasahovať do projektov ľuďom z ministerstva. Ako naozaj tam nevidím, nevidím žiadnu záruku ani žiadne logické pojítko, prečo by táto kompetencia zo strany ministerstva mala jednoznačne zlepšiť nejaký regionálny princíp prideľovania.
A druhý aspekt sa týka toho procesu, že tuto sa, teda poslanec Michelko predložil návrh a zároveň poslanec Michelko bol iniciátorom toho, aby sa teda v druhom čítaní dal pozmeňovák, ktorý ten pôvodný návrh ešte zásadným spôsobom mení, čo napríklad komplikuje aj možnosť teda reagovať, aj možnosť podávať doplňujúce návrhy a myslím si, že z pohľadu nejakej transparentnosti a procesu to naozaj nie je, nie je v poriadku, keď sa to takto robí.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.4.2024 o 13:33 hod.

Mgr. PhD.

Tina Gažovičová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video