19. schôdza

10.9.2024 - 3.10.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

11.9.2024 o 14:51 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

14:35

Ladislav Kamenický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážení kolegovia, predkladám vládny návrh zákona o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov. Hlavným cieľom návrhu zákona je zakotviť právnu úpravu elektronického hlasovania do predmetného zákona. Toto sa osvedčilo počas doby covidovej a v podstate keby sme neprijali úpravu, tak to elektronické hlasovanie by ďalej nebolo možné.
Zároveň sa navrhuje možnosť prerokovať na schôdzi vlastníkov bytov a nebytových priestorov umiestnenie nabíjacieho bodu a návrh reaguje na úpravu v oblasti stavebnej legislatívy. Toľko.
Ďakujem a chcem poprosiť o podporu tohto zákona. Ďakujem.
Skryt prepis

11.9.2024 o 14:35 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:40

Jaroslav Mego
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Takže, vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, páni poslanci, ospravedlňujem sa za to meškanie, trošku som zadýchaný.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma určil za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov, tlač č. 403. V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Za tretie, vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
Po štvrté, v súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Za piate, za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

11.9.2024 o 14:40 hod.

Jaroslav Mego

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:43

Jaroslav Mego
Skontrolovaný text
Môžem to prečítať ešte raz. Samozrejme nie, ďakujem za slovo. Navrhujem hlasovanie dnes o sedemnástej hodine.
Skryt prepis

11.9.2024 o 14:43 hod.

Jaroslav Mego

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:44

Ladislav Kamenický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Veľmi krátko. Jedná sa o transpozíciu smernice Európskej únie a implementáciu niektorých ustanovení nariadení Európskeho parlamentu a Rady o digitálnej prevádzkovej odolnosti, tzv. DORA. Zákon zavádza opatrenia, ktoré majú potenciál znížiť riziká kybernetických útokov, posilnenie vnútorných politík inštitúcií pôsobiacich na finančnom trhu. Zároveň zákonom sa vytvárajú nové kompetencie pre Národnú banku Slovenska v oblasti dohľadu nad kybernetickou bezpečnosťou finančného sektora a pri predchádzaní kybernetickým hrozbám. Chcem len povedať, doteraz táto kompetencia bola na Národnom bezpečnostnom úrade, ale aj v ostatných členských krajinách je táto kompetencia kompetenciou národných bánk. Takže dávame to do stavu, v ktorom je to aj v iných krajinách.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

11.9.2024 o 14:44 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:44

Daniel Karas
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci, vážený pán predsedajúci. V súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený výborom za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Vychádzajúc z oprávnení, zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokoval Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet, Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky. Za gestorský výbor navrhuje Výbor Národnej rady pre financie, navrhujem Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Skryt prepis

11.9.2024 o 14:44 hod.

Mgr.

Daniel Karas

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:45

Ladislav Kamenický
Skontrolovaný text
Veľmi krátko, jednou vetou. Jedná sa o štandardnú zmluvu o zamedzení dvojakého zdanenia, aké sme tu už prijímali veľké množstvo. Takže asi toľko k tomu.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

11.9.2024 o 14:45 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:47

Zdenko Svoboda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Pán predsedajúci, dovoľte, aby som ako spravodajca predniesol správu výboru Národnej rady o výsledku prerokovania návrhu na vyslovenie súhlasu Národnej rady Slovenskej republiky so Zmluvou medzi Slovenskou republikou a Kirgizskou republikou a o zamedzení dvojitého zdanenia v oblasti daní z príjmov a zabrániť daňového úniku a vyhýbaniu sa daňovým povinnostiam.
Predseda Národnej rady rozhodnutím č. 395 z 12. júla 2024 pridelil návrh, tlač 277, na prerokovanie tomuto výboru: Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, ústavnoprávnemu výboru. Za gestorský výbor určil výbor pre financie a rozpočet. Uvedené výbory prerokovali predmetný návrh na vyslovenie súhlasu Národnej rady Slovenskej republiky s uvedeným návrhom v stanovenom termíne.
K predmetnému návrhu zaujali výbory toto stanovisko: Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky podľa čl. 86 písm. d) Ústavy Slovenskej republiky so Zmluvou medzi Slovenskou republikou a Kirgizskou republikou o zamedzení dvojitého zdanenia v oblasti daní z príjmov a zabránení daňovému úniku a vyhýbaniu sa daňovým povinnostiam, tlač 277, vysloviť súhlas a rozhodnúť o tom, že ide o medzinárodnú zmluvu podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky, ktorá má prednosť pred zákonmi – Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet, Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky. Z uznesenia výboru Národnej rady Slovenskej republiky uvedeným pod bodom II tejto správy nevyplynuli iné návrhy.
Gestorský výbor na základe stanoviska výboru k návrhu na vyslovenie súhlasu, tlač 277, vyjadrených k uzneseniu uvedeného pod bodom II tejto správy odporúča Národnej rade Slovenskej republiky podľa čl. 86 pís. d) Ústavy Slovenskej republiky vysloviť súhlas Národnej rady Slovenskej republiky so Zmluvou medzi Slovenskou republikou a Kirgizskou republikou o zamedzení dvojitého zdanenia v oblasti dane z príjmov a zabránení daňovému úniku a vyhýbaniu sa daňovým povinnostiam a rozhodnúť o tom, že ide o medzinárodnú zmluvu podľa článku 7, podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky, ktorá má prednosť pred zákonmi.
Predmetná správa výboru bola schválená uznesením gestorského výboru č. 119 10. septembra 2024. Výbor určil poslanca Zdenka Svobodu za spravodajcu výboru. Zároveň ho poveril predniesť správu na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky, po druhé, navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky postupu pri hlasovaní. Návrh na uznesení Národnej rady Slovenskej republiky je prílohou tejto správy.
Ďakujem, skončil som. Otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

11.9.2024 o 14:47 hod.

Mgr. MBA

Zdenko Svoboda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:51

Ladislav Kamenický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ide v podstate o požiadavku na základe zákona o rozpočtovej zodpovednosti, ktorú máme, aspoň teda ja mám dlhodobú skúsenosť. Tento zákon v podstate, my sme sa snažili v minulých vládach SMER-u plniť, ak si teda pozriete čísla, tak v roku 2019, keď som bol ministrom financií, tak sme sa dostali pod sankčné pásma zákona o dlhovej brzde. Dlh nám za poslednej vlády vystúpal natoľko, že musíme, samozrejme, dnes odôvodňovať nárasty dlhu, ale musím povedať, že ten nárast dlhu nie je, nebol spôsobený touto vládou, ale tou predchádzajúcou. Ja len pre vašu predstavu, dynamika nárastu dlhu bola asi o 24 mld. euro. Ak si to pozriete a porovnáte s dynamikou nárastu dlhu v predchádzajúcich obdobiach, tak bol to asi päťnásobok až šesťnásobná rýchlosť zadlžovania Slovenskej republiky. Dnes v podstate zákon, ktorý kedysi ešte navrhoval pán, aj pán Ódor, aj teda súčasťou tých rokovaní bol aj pán Kažimír aj všetci ostatní, sa stal v podstate nefunkčným vzhľadom na to, že už dlhodobou podľa čísel, ktoré máme plniť, prekračujeme piate najvyššie sankčné pásmo tohto zákona. Musím povedať jednu vec, že vôľa v tejto snemovni nie je na to, aby sa to upravilo, aby sa to zreálnilo a nebola a nebude, mám pocit, čo spôsobuje obrovské problémy, samozrejme, nielen tejto vláde, ale budúcej.
Ja za seba, ten materiál hovorí o tom, že navrhnime opatrenia na to, aby sa znižoval tento dlho, na to jednoduchá odpoveď. Minulý rok konsolidácia vo výške dvoch miliárd euro. Ďalší konsolidačný balík, ktorý pripravujeme, ktorý predstavíme budúci týždeň. To je jediný recept, ako sa s týmto vysporiadať. Za mňa musím povedať, že plán je jasný, ak teda chceme, aby sa dlh Slovenskej republiky v roku 2027 otočil niekde na úrovni okolo 61 %, 60,7 % presnejšie, tak musíme prijať rad konsolidačných opatrení, ktoré musíme prijať na to, aby sa ten dlh otočil. Toto je jasný plán, ktorý máme, a musím povedať, túto cestu sme si nevybrali. My sme to zdedili a musíme ju proste naplniť.
Takže asi môžeme sa tu baviť o tom, čo všetko treba urobiť, na toto je jediná jasná odpoveď, konsolidovať aj v tomto roku tak ako minulý rok a budeme sa s týmto boriť ešte ďalšie, minimálne ďalšie dva roky, aby sme dlh Slovenskej republiky otočili.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

11.9.2024 o 14:51 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:55

Daniel Karas
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Dovoľte, aby som ako určený spravodajca predniesol túto správu zdôvodnenia výšky hrubého dlhu Slovenskej republiky a návrhu opatrení na jeho zníženie, tlač 379a. Pridelil predseda Národnej rady Slovenskej republiky svojím zdôvodnením č. 407 zo dňa 1. augusta 2024 na prerokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej rady pre financie a rozpočet do 9. septembra 2024. Správa bola predložená podľa čl. 12 ods. 3 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti. Ako gestorský výbor určil Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, ktorý pripraví správu o výsledku prerokovania uvedeného materiálu vo výbore a návrhu na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky.
Výsledok rokovania vo výbore. Uvedenú správu prerokoval Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a prijal k nej uznesenie č. 112 zo dňa 6. septembra 2024. Uvedený výbor predloženú správu zároveň vzal na vedome a odporučil ju Národnej rade Slovenskej republiky vziať na vedomie. Zo strany výboru ani poslancov neboli predložené žiadne stanoviská alebo pripomienky. Gestorský výbor podľa § 79 ods. 4 a 5 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov schválil uvedenú správu uznesením č. 112 zo dňa 10. decembra 2024. Zároveň určil poslanca Daniela Karasa za spravodajcu výboru. Výbor ho poveril predniesť správu výboru na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky a navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky postup pri hlasovaní podľa príslušných ustanovení zákona č. 350/1993 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky. Návrh uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky je prílohou tejto správy.
Ďakujem, pán predsedajúci, skončil som. Otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

11.9.2024 o 14:55 hod.

Mgr.

Daniel Karas

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:57

Štefan Kišš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pekné popoludnie všetkým. Vážený pán predsedajúci, pán minister, kolegyne, kolegovia, my sme veľa diskutovali o týchto veciach ráno, takže teraz len špecificky k tomuto materiálu niekoľko poznámok. Tri také okruhy.
Prvý, áno, súhlasím s pánom ministrom, za súčasný stav verejných financií je zodpovedná predchádzajúca vláda. Teda konkrétne tá, ktorej ste vy boli minister financií a ktorá v roku 2019 a 2020 úplne dramaticky zhoršila udržateľnosť verejných financií opatreniami, ktoré boli vtedy tesne pred voľbami vami a premiérom pánom Ficom a pánom, neskôr pánom Pellegrinim prijaté. To je prvá vec.
Druhá, ja úplne rozumiem tomu, čo ste hovorili, že všetko máte prepočítané, pripravené rôzne alternatívy a väčšinu času a energie vám zaberú tie politické rokovania a snaha o dosiahnutie toho, nejakej dohody, ktorú potrebujete v koalícii. A to je presne ten problém. Hovoril som o ňom, o ňom dnes ráno. Že v koalícii máte chaos. Jedna ruka robí iné, čo druhá. Neviete sa dohodnúť skoro na ničom. Neviete sa dohodnúť na predsedovi Národnej rady. Pán Danko hovorí opačné veci, ako hovoríte vy. Vymýšľate si vyfabulované problémy, ako je najnovšie odvolávanie nášho predsedu a podpredsedu Národnej rady a podobne. Na to využívate aj svoj politický kapitál a to je škoda. A minister financií vždycky aj za minulých vlád SMER-u patril k tým, k tomu kultivovanejšiemu, kultivovanejšej časti politického spektra. Tak ja by som vám prial, aby ste si to udržali, ale pozeral som si schválne váš Facebook teraz počas toto vášho úvodného vystúpenia. Tak vy ste sa do tejto politiky tiež teda vymyslených, absurdných problémov tiež pridali svojím statusom z 3. septembra. To je škoda, venujte sa radšej tej konsolidácii a dosiahnutiu politicky dohody na nej. Takže to je druhý bod.
A tretí k samotnému materiálu, som si ho tuná priniesol. On sa volá Zdôvodnenie výšky hrubého dlhu a návrh opatrení na jeho zníženie. A ten materiál je dobrý, je pekný a ja ho poznám. Robil ho Inštitút finančnej politiky, sú v ňom grafy, je veľmi zrozumiteľne, prehľadne napísaný. Koho trochu zaujímajú verejné financie, odporúčam, aby si ho pozrel. Je zároveň aj krátky, dá sa to zvládnuť. A obsahuje viacero zaujímavých informácií. Napríklad sa tu píše to, ale čo hovoríte, teda hovoríte aj inde a veľmi ľahko sa dá, teda v iných materiáloch, a ľahko sa dá dohľadať, teda že to, čo vy voláte v programovom vyhlásení vlády stabilizácia dlhu, v skutočnosti znamená zvyšovanie dlhu. A tuná sú o tom aj veľmi, veľmi presné dáta. Že týmto porušujete jeden zo svojich volebných sľubov, ktoré máte v programovom vyhlásení vlády. Ale dozviete sa tu aj kopec ďalších vecí. Ale teda, aby som nerobil iba promo tomuto materiálu, tá druhá časť toho názvu sa volá Návrh opatrení na jeho zníženie. No a teraz je taká stránka, celkom vtipná, sa volá Financial Bullshit Generator, keď si tam zadáte nejaké kľúčové slová, tak on vám vygeneruje na základe base wordov proste niečo, čo iba znie to finančne, ale v skutočnosti je to smiešne. Tak k opatreniam, ktoré na jar teda navrhlo ministerstvo financií, napísalo, že sa plánujú viaceré opatrenia ako na príjmovej, ako aj výdavkovej strane. Na príjmovej by malo ísť o opatrenia, ktoré rozložia záťaž zo zvýšenia daňových príjmov naprieč spoločnosťou s dôrazom na zdanenie väčších firiem, vysokopríjmových zamestnancov a negatívnych externalít. Na výdavkovej strane sa analyzujú, analyzujú možnosti šetrenia na prevádzke štátu, úspory na strane výdavkov na mzdy a aj zadresnenie niektorých dávok. Tak toto je podľa, toto sú podľa ministra alebo ministerstva financií opatrenia, ktorými chce stabilizovať dlh a dostať nás teda z toho najvyššieho sankčného pásma, v ktorom sa dnes nachádzame a kvôli tomu dnes platíme viacej na splátky dlhu ako by sme, ako platíme za nemocnice alebo školy. Hovoril som o tom viac ráno, tak už to nebudem naťahovať.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

11.9.2024 o 14:57 hod.

Ing. MSc.

Štefan Kišš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video