19. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
11.9.2024 o 10:04 hod.
RNDr. Ing.
Marián Viskupič
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo.
Kolega Štefan Kišš, ďakujem pekne za vystúpenie, s veľa-veľa vecami, samozrejme, sa jedine dá súhlasiť, ďakujem za to zarámcovanie. A ja si dovolím, teda možno pán predseda bude zdielny, keď zrovna spomeniem jeho, že normálne musíme pochváliť aj pána predsedajúceho za to, že ozaj nechal rozprávať, pretože k samotnej dani z tabaku to bolo až úplne na konci. Ale okej, veď presne tak, je to nejaký balík zákonov, čiže ďakujem, že ste nechali kolegu povedať proste toto celé.
No ja možno ešte mám chvíľku, tak len doplním vlastne to, o čom Štefan hovoril, o tom veľmi-veľmi zlom stave verejných financií, o úplne aktuálne údaje. No ku včerajšku bol hotovostný deficit štátneho rozpočtu 5,162 mld., ale pozrime sa ešte o deň skôr, už to bolo 5,3 mld. a zhodou okolností zrovna teda včera prišla, neviem presne, čo to je, ale 250 mil. z Európskej únie, takže dnes je ten deficit o niečo nižší. Ale každopádne sú to veľmi-veľmi zlé čísla a proste skutočne platí to, náš deficit je fakt najvyšší, tak ako Štefan hovoril, naša udržateľnosť dlhodobá je na najhoršej úrovni a nevidieť žiadne zlepšenie a, samozrejme, a aj daň z tabaku tiež nie je cesta, ktorá to dokáže celé akoby vyriešiť, ale viacej už poviem vo vystúpení.
Ďakujem pekne, Štefan, ešte raz za vystúpenie.
Rozpracované
Vystúpenia
9:55
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:55
Ivan ŠtefunkoChcel som o tom rozprávať viac, ale vlastne druhú časť mojej dvojminútovky by som chcel venovať ako keby kultúre v rámci tohto parlamentu a líder opozície PS má svojho odborníka, ktorý sa prihovára najväčšej vládnej strane, ktorý sa venuje financiám. Ten človek, minister Kamenický, ani neviem, či tu je vôbec teraz, sa otočí zadkom ku Štefanovi Kiššovi, rozpráva s predsedom poslaneckého klubu SMER-u a ešte tam príde aj predsedajúci Národnej rady. Mne to pripadá že fakt úplne nefér, ja by som to ako v živote nespravil, že vlastne niekto konštruktívne rozpráva, nenadáva vám a tak ďalej a vy sa im doslova, prepáčte, otočíte zadkom, mne to pripadá nefér, viem, že to tu takto prebiehalo, pán Richter možno vie, že je to štandard, ale mne ako nováčikovi to vôbec ako štandard nepripomína.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
11.9.2024 o 9:55 hod.
Mgr.
Ivan Štefunko
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne za tento prejav, priznám sa, že so Štefanom spolupracujem už rok veľmi intenzívne, poznám dôvody, prečo to rozprával, poznám aj kontext, v akom to rozpráva. Priznám sa, že tento prejav veľmi jasne a dobre popísal smutnú ročnú históriu tejto podľa mňa nekonštruktívnej vlády, z toho dôvodu nekonštruktívnej, že ako Štefan popísal, skrátka na jednej strane ste polroka rozhadzovali, aby ste si uhrali buď politické body alebo prepustili svojich ľudí z basy. A na druhej strane vlastne v skutočnosti týmto konsolidačným balíkom v skutočnosti necielite tie najväčšie problémy, ale v skutočnosti len látate.
Chcel som o tom rozprávať viac, ale vlastne druhú časť mojej dvojminútovky by som chcel venovať ako keby kultúre v rámci tohto parlamentu a líder opozície PS má svojho odborníka, ktorý sa prihovára najväčšej vládnej strane, ktorý sa venuje financiám. Ten človek, minister Kamenický, ani neviem, či tu je vôbec teraz, sa otočí zadkom ku Štefanovi Kiššovi, rozpráva s predsedom poslaneckého klubu SMER-u a ešte tam príde aj predsedajúci Národnej rady. Mne to pripadá že fakt úplne nefér, ja by som to ako v živote nespravil, že vlastne niekto konštruktívne rozpráva, nenadáva vám a tak ďalej a vy sa im doslova, prepáčte, otočíte zadkom, mne to pripadá nefér, viem, že to tu takto prebiehalo, pán Richter možno vie, že je to štandard, ale mne ako nováčikovi to vôbec ako štandard nepripomína.
Ďakujem.
Rozpracované
10:04
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:04
Marián ViskupičKolega Štefan Kišš, ďakujem pekne za vystúpenie, s veľa-veľa vecami, samozrejme, sa jedine dá súhlasiť, ďakujem za to zarámcovanie. A ja si dovolím, teda možno pán predseda bude zdielny, keď zrovna spomeniem jeho, že normálne musíme pochváliť aj pána predsedajúceho za to, že ozaj nechal rozprávať, pretože k samotnej dani z tabaku to bolo až úplne na konci. Ale okej, veď presne tak, je to nejaký balík zákonov,...
Kolega Štefan Kišš, ďakujem pekne za vystúpenie, s veľa-veľa vecami, samozrejme, sa jedine dá súhlasiť, ďakujem za to zarámcovanie. A ja si dovolím, teda možno pán predseda bude zdielny, keď zrovna spomeniem jeho, že normálne musíme pochváliť aj pána predsedajúceho za to, že ozaj nechal rozprávať, pretože k samotnej dani z tabaku to bolo až úplne na konci. Ale okej, veď presne tak, je to nejaký balík zákonov, čiže ďakujem, že ste nechali kolegu povedať proste toto celé.
No ja možno ešte mám chvíľku, tak len doplním vlastne to, o čom Štefan hovoril, o tom veľmi-veľmi zlom stave verejných financií, o úplne aktuálne údaje. No ku včerajšku bol hotovostný deficit štátneho rozpočtu 5,162 mld., ale pozrime sa ešte o deň skôr, už to bolo 5,3 mld. a zhodou okolností zrovna teda včera prišla, neviem presne, čo to je, ale 250 mil. z Európskej únie, takže dnes je ten deficit o niečo nižší. Ale každopádne sú to veľmi-veľmi zlé čísla a proste skutočne platí to, náš deficit je fakt najvyšší, tak ako Štefan hovoril, naša udržateľnosť dlhodobá je na najhoršej úrovni a nevidieť žiadne zlepšenie a, samozrejme, a aj daň z tabaku tiež nie je cesta, ktorá to dokáže celé akoby vyriešiť, ale viacej už poviem vo vystúpení.
Ďakujem pekne, Štefan, ešte raz za vystúpenie.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
11.9.2024 o 10:04 hod.
RNDr. Ing.
Marián Viskupič
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo.
Kolega Štefan Kišš, ďakujem pekne za vystúpenie, s veľa-veľa vecami, samozrejme, sa jedine dá súhlasiť, ďakujem za to zarámcovanie. A ja si dovolím, teda možno pán predseda bude zdielny, keď zrovna spomeniem jeho, že normálne musíme pochváliť aj pána predsedajúceho za to, že ozaj nechal rozprávať, pretože k samotnej dani z tabaku to bolo až úplne na konci. Ale okej, veď presne tak, je to nejaký balík zákonov, čiže ďakujem, že ste nechali kolegu povedať proste toto celé.
No ja možno ešte mám chvíľku, tak len doplním vlastne to, o čom Štefan hovoril, o tom veľmi-veľmi zlom stave verejných financií, o úplne aktuálne údaje. No ku včerajšku bol hotovostný deficit štátneho rozpočtu 5,162 mld., ale pozrime sa ešte o deň skôr, už to bolo 5,3 mld. a zhodou okolností zrovna teda včera prišla, neviem presne, čo to je, ale 250 mil. z Európskej únie, takže dnes je ten deficit o niečo nižší. Ale každopádne sú to veľmi-veľmi zlé čísla a proste skutočne platí to, náš deficit je fakt najvyšší, tak ako Štefan hovoril, naša udržateľnosť dlhodobá je na najhoršej úrovni a nevidieť žiadne zlepšenie a, samozrejme, a aj daň z tabaku tiež nie je cesta, ktorá to dokáže celé akoby vyriešiť, ale viacej už poviem vo vystúpení.
Ďakujem pekne, Štefan, ešte raz za vystúpenie.
Rozpracované
10:04
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:04
Štefan KiššA ďakujem ešte raz kolegom.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
11.9.2024 o 10:04 hod.
Ing. MSc.
Štefan Kišš
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, ja len krátko. Na začiatku som to uviedol, že teda tu dnes rokujeme o viacerých bodoch, tak som to zarámcoval aj k tomu bodu, ktorý nás čaká o chvíľu, že ako chce vláda konsolidovať verejný dlh, ktorý závratne stúpa, a vláda sa nám snaží teda zalepiť oči daňou z cukru a tabaku a túto predstiera verejnú diskusiu, ktorá, teda tieto dve opatrenia, tieto dve dane sú teda akokoľvek a ktokoľvek má na to aký názor, sú malým zlomkom toho, čo tu potrebujeme. Vláda naťahuje tú gumičku do poslednej chvíle až kým nepraskne, ale opatrenia, na opatrenia stále čakáme a tú verejnú diskusiu v skutočnosti nemáme, takže tieto témy pomenúvame my a otvárame veci, témy, ktoré sú zjavne na stole, len vládna koalícia ich obchádza.
A ďakujem ešte raz kolegom.
Rozpracované
10:04
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:04
Marián ViskupičVážený pán minister, kolegyne, kolegovia, no ja budem viacej rozprávať k samotnej dani z tabaku, Štefan v podstate skutočne zarámcoval to, o čom sa tu bavíme, podľa mňa ozaj správne, patrí to sem, takže ja nebudem, aby som sa neopakoval, takže idem v podstate priamo už k samotnému teda jednému z mála prezentovaných a štandardným spôsobom legislatívnym teda pripraveným konsolidačným opatrením.
Vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, no ja budem viacej rozprávať k samotnej dani z tabaku, Štefan v podstate skutočne zarámcoval to, o čom sa tu bavíme, podľa mňa ozaj správne, patrí to sem, takže ja nebudem, aby som sa neopakoval, takže idem v podstate priamo už k samotnému teda jednému z mála prezentovaných a štandardným spôsobom legislatívnym teda pripraveným konsolidačným opatrením.
No, začnem pozitívne, sú tu aj kolegovci z MF, zaslúžia si pochvalu, viem, koľko sme sa trápili napríklad s tou kontrolnou známkou a nepodarilo sa to vyriešiť v minulom volebnom období. Len pre vysvetlenie, proste tých označení a všetkého je na tých cigaretách už toľko, že tá väčšia, ktorú sme mali, kontrolná známka, sa tam jednoducho nevedela vojsť, neboli vidieť potom ostatné označenia, zároveň všetky tie nové produkty toho elektrického fajčenia, čo ja viem, čoho všetkého, sú malé, takže super, som rád, že sa podarila táto kontrolná známka, že to celé teda už by už malo byť funkčné a je to menšia a spĺňa to všetky parametre. Takže za toto chcem veľmi poďakovať.
Zároveň poďakujem ešte za to, že teda, aby sme to všetci vnímali, sedíme tu nad nejakým teda daňovým kalendárom spotrebnej dane z tabaku, všetci si pamätáme, že teda vláda takýto kalendár už dávala do toho lex konsolidácia vlani, čo bolo ale v skrátenom legislatívnom konaní, samozrejme, aj Ústavný súd, ale aj zdravý rozum vtedy hovoril to, že asi ťažko by sa mali v skrátenom legislatívnom konaní, lebo „horí", to zjednoduším, robiť veci, ktoré majú platnosť o dva roky. Takže takisto chcem poďakovať vlastne, že sa ide teraz štandardným spôsobom, štandardným legislatívnym procesom a vlastne ten ďalší je v ´27. že potom, dobre hovorím, pán minister, v ´27. je potom ten ďalší kalendárový krok, takže toto chcem takisto, takisto akoby pochváliť.
No a teraz ale poďme k samotnej spotrebnej dani. Tuto je fakt, že, a to hovorím aj ja, že spotrebné dane z negatívnych externalít sú fakt, majú svoj zmysel a majú byť, toto hovorím aj ja. Takisto, samozrejme, ak vznikajú nové tabakové výrobky, či už tie žuvacie tabaky alebo tie rôzne elektronické formy, ktoré ja ako nefajčiar neviem ani pomenovať, tak, samozrejme, aj z hľadiska nejakej tej spravodlivosti majú byť zaťažované nejakou spotrebnou daňou, s týmto sa takisto dá súhlasiť. Ak správne vnímam, tak myslím si, že v tomto návrhu zákona je aj parameter, ktorý vlastne všetko nové, čo vznikne, zároveň hodí už do nejakej daňovej sadzby, takže vlastne akoby sa vyriešilo aj to predbiehanie vlastne reality daniam, takže vlastne aj toto môžem len a len pochváliť, že ak vznikne nejaká nová forma elektronických cigariet alebo čohokoľvek, tak to bude zaradené do nejakej, nazvime to, že „zbernej sadzby dane". Takisto pochvala, okej.
No, ale teraz teda, samozrejme, spotrebné dane áno, ale treba sa baviť o jej výške. A tu, samozrejme, sú rôzne parametre a zasa ja poviem, samozrejme, ono to ministerstvo financií sleduje okolité krajiny, veď my sme, Slovensko sme malá krajina, možno je zaujímavý fakt, že 50 % nášho obyvateľstva žije rádovo do 50 kilometrov alebo proste takúto zmysluplnú vzdialenosť od daní. To znamená, že polovica Slovákov si bez problémov môže ísť kúpiť aj cigarety do zahraničia, ak tam budú lacnejšie, aj potraviny do zahraničia, ak tam budú lacnejšie, aj malinovky, ak budú lacnejšie v zahraničí, proste jednoducho na toto vždy treba dávať pozor. A to sa, samozrejme, dá robiť do dvoch pohľadov, hej. Jeden je pohľad taký, ktorý teda razí momentálne pán minister a Slovensko, že teda mali by sme byť nejak plus-mínus na úrovni zahraničia. To znamená, že brániť nákupnej turistike Slovákov do zahraničia. Áno, správny postup. Ale proste chcime viac, hej, akože vždy sa dá urobiť viacej, a tu viac je to, že sa pozrieť na to, že či nižšia daňová sadzba, a teraz zasa, dobre, sme pri dani z tabaku, ale môžme sa baviť o čomkoľvek, hej, že napadá ma tak napríklad ten benzín, ktorý často spomínam, alebo samozrejme aj tie potraviny a čokoľvek ďalšie všetko spojené, napríklad ak sa zvýši dépeháčka, že pozrieť sa na to, že nieže brániť nákupnej turistike Slovákov do zahraničia, ale nižšími sadzbami, nižšími cenami podporovať nákupnú turistiku zahraničných ľudí na Slovensko. A profitovať z toho, že si tu jednoducho aj tie cigarety proste kúpia aj ľudia z zahraničia. Toto napríklad fungovalo dlhodobo v Čechách.
Česi sú vo veľmi podobnej situácii, Česi mali nižšie alebo o hodne nižšie daňové sadzby na cigarety ako hlavne teda Nemecko a Rakúsko, ale dokonca aj Poľsko. A fungovalo to tak, že ten príjem spotrebnej dane z tabaku mali fakt že veľký. Potom si povedali, však poďme harmonizovať, poďme sa teda dostať bližšie k úrovni, viete, aký bol výsledok? Ono obraciam sa tuto, ale vlastne sem by som viacej na kolegov z koalície hovoriť. Výsledok bol ten, že Česko výrazne zvýšilo daňové sadzby na tabakové výrobky krížom cez všetky kategórie a trvalo tri roky, trvalo tri roky, kým sa vôbec vrátili na ten výber dane, ktorý mali predtým. Prečo? Nie pretože tie vysoké sadzby odradili fajčiarov fajčiť, to by bolo fajn, ale takto funguje veľmi málo, až vôbec, ale jednoducho neoplatilo sa už Nemcov, neoplatilo sa Rakúšanom, neoplatilo sa Poliakom ísť si kupovať cigarety do Česka. A to je presne o tých daňových sadzbách, že jednoducho, áno, lineárne prepočty, samozrejme, hovoria vyššie percento zdanenia, viacej peňazí, alebo vyššia daňová sadzba, viacej peňazí, bohužiaľ, nie vždy to tak funguje. Český prípad, ešte raz, je, mali tri roky, alebo dva roky jasného poklesu, tretí rok vyrovnanie na hotovostnej úrovni, to znamená, cez časovú hodnotu peňazí ešte aj ten tretí rok bol slabší, ale, prosím, kolegovia, toto predkladáte ako konsolidačné opatrenie, to znamená, čakáte, že príde vám do rozpočtu viacej, tak len treba vnímať, že uvidíme, ako sa to trafilo, škoda, proste nie sme v situácii, že by sa oplatilo zahraničným občanom kupovať tuná, to je zasa určitá akoby nevyužitá príležitosť. Čiže nižšie dane, paradoxne častokrát znamenajú vyšší príjem, čiže aj tu hovorím, že možno určitá, určitá príležitosť bola možno prepásnutá.
No zároveň konsolidácia, už som to tu spomínal v minulom vystúpení, môžme znižovať príjmy alebo zvyšovať rozsah ekonomiky, podporovať ekonomiku, aby pri rovnakých sadzbách sme mali viacej, to je to zväčšovanie koláča, to sme sa zhodli aj s pánom premiérom Ficom pred voľbami, len teraz to nejak už nevidieť, ale potom, samozrejme, je tu ten typ konsolidácie, že vybrať od ľudí viacej. Zasa, čokoľvek, čo tu máme, zatiaľ je presne v tomto režime. Že ideme, idete vyberať od občanov viac peňazí. Toto sa týka dnes teda aj spotrebnej dane z tabaku a myslím, že už ďalší bod máme daň zo sladených nápojov. Bohužiaľ, samozrejme ako už aj Štefan, Štefan avizoval, pripravujete kopu ďalších vecí, ktoré, ktoré urobia presne to isté, zvýšia daňové zaťaženie alebo poplatkové, alebo odvodové zaťaženie občanov, proste vyberú, vyberú peniaze ľuďom z peňaženiek.
Čiže a ja chcem aj poprosiť pána ministra, ono je fakt každá jedna konsolidácia bolí človeka, no koho iného má bolieť proste, veď, veď jednoducho vo finále všetko platí človek, len proste to tvárenie sa, že my nezaťažíme občanov a my zaťažíme len firmy a my zaťažíme len, ja neviem koho, bohatých. Proste ono to tak jednoducho nie je, normálne tu pán minister by mal predstúpiť a povedať, že to, čo naplánovali, zaťaží občanov a paradox je ten, že to zaťaží občanov ešte, že ešte viacej vašich voličov ako proste možno našich voličov. Pretože keby sa, aj tá miera fajčenia je u finančne slabšej vrstvy obyvateľstva je rozšírenejšia. Proste ten robotník na stavbe fajčí častejšie a viac ako, ja neviem, možno úradník niekde, hej. A ale ešte, ešte úplne jasnejšie je to aj pri tej dane zo sladených nápojov, hej, my tu v klimatizovanej miestnosti moc tých sladených nápojov, moc tej energie nepotrebujeme. Ale ten robotník na tej stavbe, ktorý od rána prekladá tehly, ja neviem čo, nosí, stavá lešenie, jednoducho ten vypije tých sladených nápojov viacej, on potrebuje tú energiu, hej. Takže to všetko vlastne toto sa týka, sa týka len ľudí. Takže chýbajú, chýbajú mi tu opatrenia, verím, že nejaké prídu, ale zatiaľ žiadne nie sú avizované, ktoré by sa týkali, ktoré by sa týkali priamo štátu, že by šetril na sebe. A ja si možno to poviem, poviem tuná, že je veľmi jednoduché zvýšiť sadzbu, nechať to zaplatiť ľudí, ale je to fakt cesta do pekla.
Mám jeden príklad, kolegovia, možno ste si nevšimli, dvaja ministri aktuálnej vlády, jeden pán minister školstva Drucker, druhý pán minister cestovného ruchu a športu. Neuveríte, obaja si zabezpečovali nové sídlo. Okej, dobre. No a teraz pánovi Druckerovi sa to podarilo v lokalite, je to inak bývalá budova Tatra Banky, triáčková budova, krásny výhľad, pri Dunaji z petržalskej strany, normálne že nájomné, veľmi jednoducho poviem, len pre najbližší rok 10,56 eura. Perfektné. Keď som si pozrel za čo teda ten realiťák ponúkal tú budovu, bolo tam, že od jedenásť. Takže zobrali veľa, dostali nejakú miernu zľavu, super, proste dobre. Možnože ešte sa niečo ušetrí na tom, že sa možno nejaká budova štátu predá, resp. bude efektívnejšie, keď sa presťahujú. Čiže okej, s týmto sa dá súhlasiť, možno až pochváliť.
A z druhej strany Váhu, ten slávny Sklad 8, ktorý inak nie je chránený bratislavskou povodňovou hrádzou, to znamená, keď je storočná voda, tak to bude vždy vytopené, to len aby sme vedeli, tá budova sa dlho-dlho nedala prenajať, tak neuveríte, pán minister Keketi to prenajal za 19,96 za rovnaký meter štvorcový, hej. Za raz toľko. Keby aspoň, keby ministerstvo, ministerstvo cestovného ruchu a športu dokázalo svoje priestory prenajať za cenu, ktorú dokázal iný minister vašej vlády, tak len ročne by sa ušetrilo na verejných financiách 560-tisíc. Na jednej jedinej budove za jeden jediný rok.
Toto by mala byť konsolidácia. Takto by to malo byť. Toto treba ukazovať ľuďom a ja to preto to tu hovorím, pretože chceme po ľuďoch, aby platili. A jednoducho to, kde mohol štát ušetriť, kde to jeden minister dokázal a druhý nie, tej istej vlády, tak jednoducho to nie. Čiže toto, toto je konsolidácia, ktorú aj ja osobne po vás chcem a toto chcú po vás aj občania.
A ďakujem pekne a na záver ešte prečítam pozmeňujúci návrh, ktorý teda ešte predtým uvediem.
Tak ako som povedal, áno, však rešpektujeme, že tie sadzby nejak rastú, ale je tam jedna kategória rezaný tabak a zasa sme pri tých ľuďoch, ktorí sú najnižšie sociálne postavení, to sú vlastne ľudia, ktorí teda asi kupujú rezaný tabak, tie cigarety si šúľajú a je to pre nich taká tá posledná záchrana, lebo aj pre štát je to posledná záchrana pred tým, aby takýto ľudia odišli či už do čierneho trhu, alebo do nákupu zo zahraničia, ale v tomto prípade väčšinou do čierneho trhu. A že to tak je, ako keď si pozrieme, tak finančná správa, zasa ich pochválim, veľmi často chytá či už výrobne cigariet a čo ja viem čoho, jednoducho ten rezaný tabak tu je, dá sa na čiernom trhu kúpiť, samozrejme podporuje to nejakú formu, formu trestnej činnosti a štát z toho nemá nič. No a práve táto kategória, ktorá aj doteraz, ona bola menej zdaňovaná z presne z tejto logiky, že je to pre sociálne najslabšie vrstvy obyvateľstva, tak sa teda pán minister rozhodol to výrazne zvýšiť proste a akoby zrušiť túto nevýho... túto doterajšiu výhodu vlastne toho rezaného tabaku. Ja mám za to, že toto zasa, je to inak okrajová časť, nie je to veľký, veľký príjem do štátneho rozpočtu a ani veľký výpadok, keďže chcem tie sadzby trošku znížiť, ale jednoducho, jednoducho som presvedčený, že pri tých vyšších sadzbách zasa ten štát nieže príde k peniazom, ale príde o peniaze, lebo fakt tí ľudia si ten rezaný tabak kúpia niekde inde. Viete si ho kúpiť dve kilá naraz proste, je to, ak je niečo jednoduché si kúpiť na čiernom trhu, tak proste akože rezaný tabak, hej, už keď to poviem, v taške.
Takže navrhujem, aby sme, aby sa teda znížilo to tempo rastu dane pri rezanom tabaku a teda odôvodňujem to presne týmito, týmito vecami, ktoré som povedal, a v tomto momente by som si dovolil teda prečítať samotné znenie pozmeňujúceho návrhu.
Pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Mariána Viskupiča k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov, číslo parlamentnej tlače 313.
1. V čl. l 5. bode § 6 ods. 1 sa slová „tabak 209,50 eura/kg.” nahrádzajú slovami „tabak 175 eur/kg.”
2. V čl. l 28. bode § 44ai ods. 7 sa slová „tabaku 177 eur/kg.” nahrádzajú slovami „tabaku 158 eur/kg.”
Ďakujem pekne, to je všetko. Ďakujem za pozornosť.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
11.9.2024 o 10:04 hod.
RNDr. Ing.
Marián Viskupič
Videokanál poslanca
Pán predsedajúci, ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, no ja budem viacej rozprávať k samotnej dani z tabaku, Štefan v podstate skutočne zarámcoval to, o čom sa tu bavíme, podľa mňa ozaj správne, patrí to sem, takže ja nebudem, aby som sa neopakoval, takže idem v podstate priamo už k samotnému teda jednému z mála prezentovaných a štandardným spôsobom legislatívnym teda pripraveným konsolidačným opatrením.
No, začnem pozitívne, sú tu aj kolegovci z MF, zaslúžia si pochvalu, viem, koľko sme sa trápili napríklad s tou kontrolnou známkou a nepodarilo sa to vyriešiť v minulom volebnom období. Len pre vysvetlenie, proste tých označení a všetkého je na tých cigaretách už toľko, že tá väčšia, ktorú sme mali, kontrolná známka, sa tam jednoducho nevedela vojsť, neboli vidieť potom ostatné označenia, zároveň všetky tie nové produkty toho elektrického fajčenia, čo ja viem, čoho všetkého, sú malé, takže super, som rád, že sa podarila táto kontrolná známka, že to celé teda už by už malo byť funkčné a je to menšia a spĺňa to všetky parametre. Takže za toto chcem veľmi poďakovať.
Zároveň poďakujem ešte za to, že teda, aby sme to všetci vnímali, sedíme tu nad nejakým teda daňovým kalendárom spotrebnej dane z tabaku, všetci si pamätáme, že teda vláda takýto kalendár už dávala do toho lex konsolidácia vlani, čo bolo ale v skrátenom legislatívnom konaní, samozrejme, aj Ústavný súd, ale aj zdravý rozum vtedy hovoril to, že asi ťažko by sa mali v skrátenom legislatívnom konaní, lebo „horí", to zjednoduším, robiť veci, ktoré majú platnosť o dva roky. Takže takisto chcem poďakovať vlastne, že sa ide teraz štandardným spôsobom, štandardným legislatívnym procesom a vlastne ten ďalší je v ´27. že potom, dobre hovorím, pán minister, v ´27. je potom ten ďalší kalendárový krok, takže toto chcem takisto, takisto akoby pochváliť.
No a teraz ale poďme k samotnej spotrebnej dani. Tuto je fakt, že, a to hovorím aj ja, že spotrebné dane z negatívnych externalít sú fakt, majú svoj zmysel a majú byť, toto hovorím aj ja. Takisto, samozrejme, ak vznikajú nové tabakové výrobky, či už tie žuvacie tabaky alebo tie rôzne elektronické formy, ktoré ja ako nefajčiar neviem ani pomenovať, tak, samozrejme, aj z hľadiska nejakej tej spravodlivosti majú byť zaťažované nejakou spotrebnou daňou, s týmto sa takisto dá súhlasiť. Ak správne vnímam, tak myslím si, že v tomto návrhu zákona je aj parameter, ktorý vlastne všetko nové, čo vznikne, zároveň hodí už do nejakej daňovej sadzby, takže vlastne akoby sa vyriešilo aj to predbiehanie vlastne reality daniam, takže vlastne aj toto môžem len a len pochváliť, že ak vznikne nejaká nová forma elektronických cigariet alebo čohokoľvek, tak to bude zaradené do nejakej, nazvime to, že „zbernej sadzby dane". Takisto pochvala, okej.
No, ale teraz teda, samozrejme, spotrebné dane áno, ale treba sa baviť o jej výške. A tu, samozrejme, sú rôzne parametre a zasa ja poviem, samozrejme, ono to ministerstvo financií sleduje okolité krajiny, veď my sme, Slovensko sme malá krajina, možno je zaujímavý fakt, že 50 % nášho obyvateľstva žije rádovo do 50 kilometrov alebo proste takúto zmysluplnú vzdialenosť od daní. To znamená, že polovica Slovákov si bez problémov môže ísť kúpiť aj cigarety do zahraničia, ak tam budú lacnejšie, aj potraviny do zahraničia, ak tam budú lacnejšie, aj malinovky, ak budú lacnejšie v zahraničí, proste jednoducho na toto vždy treba dávať pozor. A to sa, samozrejme, dá robiť do dvoch pohľadov, hej. Jeden je pohľad taký, ktorý teda razí momentálne pán minister a Slovensko, že teda mali by sme byť nejak plus-mínus na úrovni zahraničia. To znamená, že brániť nákupnej turistike Slovákov do zahraničia. Áno, správny postup. Ale proste chcime viac, hej, akože vždy sa dá urobiť viacej, a tu viac je to, že sa pozrieť na to, že či nižšia daňová sadzba, a teraz zasa, dobre, sme pri dani z tabaku, ale môžme sa baviť o čomkoľvek, hej, že napadá ma tak napríklad ten benzín, ktorý často spomínam, alebo samozrejme aj tie potraviny a čokoľvek ďalšie všetko spojené, napríklad ak sa zvýši dépeháčka, že pozrieť sa na to, že nieže brániť nákupnej turistike Slovákov do zahraničia, ale nižšími sadzbami, nižšími cenami podporovať nákupnú turistiku zahraničných ľudí na Slovensko. A profitovať z toho, že si tu jednoducho aj tie cigarety proste kúpia aj ľudia z zahraničia. Toto napríklad fungovalo dlhodobo v Čechách.
Česi sú vo veľmi podobnej situácii, Česi mali nižšie alebo o hodne nižšie daňové sadzby na cigarety ako hlavne teda Nemecko a Rakúsko, ale dokonca aj Poľsko. A fungovalo to tak, že ten príjem spotrebnej dane z tabaku mali fakt že veľký. Potom si povedali, však poďme harmonizovať, poďme sa teda dostať bližšie k úrovni, viete, aký bol výsledok? Ono obraciam sa tuto, ale vlastne sem by som viacej na kolegov z koalície hovoriť. Výsledok bol ten, že Česko výrazne zvýšilo daňové sadzby na tabakové výrobky krížom cez všetky kategórie a trvalo tri roky, trvalo tri roky, kým sa vôbec vrátili na ten výber dane, ktorý mali predtým. Prečo? Nie pretože tie vysoké sadzby odradili fajčiarov fajčiť, to by bolo fajn, ale takto funguje veľmi málo, až vôbec, ale jednoducho neoplatilo sa už Nemcov, neoplatilo sa Rakúšanom, neoplatilo sa Poliakom ísť si kupovať cigarety do Česka. A to je presne o tých daňových sadzbách, že jednoducho, áno, lineárne prepočty, samozrejme, hovoria vyššie percento zdanenia, viacej peňazí, alebo vyššia daňová sadzba, viacej peňazí, bohužiaľ, nie vždy to tak funguje. Český prípad, ešte raz, je, mali tri roky, alebo dva roky jasného poklesu, tretí rok vyrovnanie na hotovostnej úrovni, to znamená, cez časovú hodnotu peňazí ešte aj ten tretí rok bol slabší, ale, prosím, kolegovia, toto predkladáte ako konsolidačné opatrenie, to znamená, čakáte, že príde vám do rozpočtu viacej, tak len treba vnímať, že uvidíme, ako sa to trafilo, škoda, proste nie sme v situácii, že by sa oplatilo zahraničným občanom kupovať tuná, to je zasa určitá akoby nevyužitá príležitosť. Čiže nižšie dane, paradoxne častokrát znamenajú vyšší príjem, čiže aj tu hovorím, že možno určitá, určitá príležitosť bola možno prepásnutá.
No zároveň konsolidácia, už som to tu spomínal v minulom vystúpení, môžme znižovať príjmy alebo zvyšovať rozsah ekonomiky, podporovať ekonomiku, aby pri rovnakých sadzbách sme mali viacej, to je to zväčšovanie koláča, to sme sa zhodli aj s pánom premiérom Ficom pred voľbami, len teraz to nejak už nevidieť, ale potom, samozrejme, je tu ten typ konsolidácie, že vybrať od ľudí viacej. Zasa, čokoľvek, čo tu máme, zatiaľ je presne v tomto režime. Že ideme, idete vyberať od občanov viac peňazí. Toto sa týka dnes teda aj spotrebnej dane z tabaku a myslím, že už ďalší bod máme daň zo sladených nápojov. Bohužiaľ, samozrejme ako už aj Štefan, Štefan avizoval, pripravujete kopu ďalších vecí, ktoré, ktoré urobia presne to isté, zvýšia daňové zaťaženie alebo poplatkové, alebo odvodové zaťaženie občanov, proste vyberú, vyberú peniaze ľuďom z peňaženiek.
Čiže a ja chcem aj poprosiť pána ministra, ono je fakt každá jedna konsolidácia bolí človeka, no koho iného má bolieť proste, veď, veď jednoducho vo finále všetko platí človek, len proste to tvárenie sa, že my nezaťažíme občanov a my zaťažíme len firmy a my zaťažíme len, ja neviem koho, bohatých. Proste ono to tak jednoducho nie je, normálne tu pán minister by mal predstúpiť a povedať, že to, čo naplánovali, zaťaží občanov a paradox je ten, že to zaťaží občanov ešte, že ešte viacej vašich voličov ako proste možno našich voličov. Pretože keby sa, aj tá miera fajčenia je u finančne slabšej vrstvy obyvateľstva je rozšírenejšia. Proste ten robotník na stavbe fajčí častejšie a viac ako, ja neviem, možno úradník niekde, hej. A ale ešte, ešte úplne jasnejšie je to aj pri tej dane zo sladených nápojov, hej, my tu v klimatizovanej miestnosti moc tých sladených nápojov, moc tej energie nepotrebujeme. Ale ten robotník na tej stavbe, ktorý od rána prekladá tehly, ja neviem čo, nosí, stavá lešenie, jednoducho ten vypije tých sladených nápojov viacej, on potrebuje tú energiu, hej. Takže to všetko vlastne toto sa týka, sa týka len ľudí. Takže chýbajú, chýbajú mi tu opatrenia, verím, že nejaké prídu, ale zatiaľ žiadne nie sú avizované, ktoré by sa týkali, ktoré by sa týkali priamo štátu, že by šetril na sebe. A ja si možno to poviem, poviem tuná, že je veľmi jednoduché zvýšiť sadzbu, nechať to zaplatiť ľudí, ale je to fakt cesta do pekla.
Mám jeden príklad, kolegovia, možno ste si nevšimli, dvaja ministri aktuálnej vlády, jeden pán minister školstva Drucker, druhý pán minister cestovného ruchu a športu. Neuveríte, obaja si zabezpečovali nové sídlo. Okej, dobre. No a teraz pánovi Druckerovi sa to podarilo v lokalite, je to inak bývalá budova Tatra Banky, triáčková budova, krásny výhľad, pri Dunaji z petržalskej strany, normálne že nájomné, veľmi jednoducho poviem, len pre najbližší rok 10,56 eura. Perfektné. Keď som si pozrel za čo teda ten realiťák ponúkal tú budovu, bolo tam, že od jedenásť. Takže zobrali veľa, dostali nejakú miernu zľavu, super, proste dobre. Možnože ešte sa niečo ušetrí na tom, že sa možno nejaká budova štátu predá, resp. bude efektívnejšie, keď sa presťahujú. Čiže okej, s týmto sa dá súhlasiť, možno až pochváliť.
A z druhej strany Váhu, ten slávny Sklad 8, ktorý inak nie je chránený bratislavskou povodňovou hrádzou, to znamená, keď je storočná voda, tak to bude vždy vytopené, to len aby sme vedeli, tá budova sa dlho-dlho nedala prenajať, tak neuveríte, pán minister Keketi to prenajal za 19,96 za rovnaký meter štvorcový, hej. Za raz toľko. Keby aspoň, keby ministerstvo, ministerstvo cestovného ruchu a športu dokázalo svoje priestory prenajať za cenu, ktorú dokázal iný minister vašej vlády, tak len ročne by sa ušetrilo na verejných financiách 560-tisíc. Na jednej jedinej budove za jeden jediný rok.
Toto by mala byť konsolidácia. Takto by to malo byť. Toto treba ukazovať ľuďom a ja to preto to tu hovorím, pretože chceme po ľuďoch, aby platili. A jednoducho to, kde mohol štát ušetriť, kde to jeden minister dokázal a druhý nie, tej istej vlády, tak jednoducho to nie. Čiže toto, toto je konsolidácia, ktorú aj ja osobne po vás chcem a toto chcú po vás aj občania.
A ďakujem pekne a na záver ešte prečítam pozmeňujúci návrh, ktorý teda ešte predtým uvediem.
Tak ako som povedal, áno, však rešpektujeme, že tie sadzby nejak rastú, ale je tam jedna kategória rezaný tabak a zasa sme pri tých ľuďoch, ktorí sú najnižšie sociálne postavení, to sú vlastne ľudia, ktorí teda asi kupujú rezaný tabak, tie cigarety si šúľajú a je to pre nich taká tá posledná záchrana, lebo aj pre štát je to posledná záchrana pred tým, aby takýto ľudia odišli či už do čierneho trhu, alebo do nákupu zo zahraničia, ale v tomto prípade väčšinou do čierneho trhu. A že to tak je, ako keď si pozrieme, tak finančná správa, zasa ich pochválim, veľmi často chytá či už výrobne cigariet a čo ja viem čoho, jednoducho ten rezaný tabak tu je, dá sa na čiernom trhu kúpiť, samozrejme podporuje to nejakú formu, formu trestnej činnosti a štát z toho nemá nič. No a práve táto kategória, ktorá aj doteraz, ona bola menej zdaňovaná z presne z tejto logiky, že je to pre sociálne najslabšie vrstvy obyvateľstva, tak sa teda pán minister rozhodol to výrazne zvýšiť proste a akoby zrušiť túto nevýho... túto doterajšiu výhodu vlastne toho rezaného tabaku. Ja mám za to, že toto zasa, je to inak okrajová časť, nie je to veľký, veľký príjem do štátneho rozpočtu a ani veľký výpadok, keďže chcem tie sadzby trošku znížiť, ale jednoducho, jednoducho som presvedčený, že pri tých vyšších sadzbách zasa ten štát nieže príde k peniazom, ale príde o peniaze, lebo fakt tí ľudia si ten rezaný tabak kúpia niekde inde. Viete si ho kúpiť dve kilá naraz proste, je to, ak je niečo jednoduché si kúpiť na čiernom trhu, tak proste akože rezaný tabak, hej, už keď to poviem, v taške.
Takže navrhujem, aby sme, aby sa teda znížilo to tempo rastu dane pri rezanom tabaku a teda odôvodňujem to presne týmito, týmito vecami, ktoré som povedal, a v tomto momente by som si dovolil teda prečítať samotné znenie pozmeňujúceho návrhu.
Pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Mariána Viskupiča k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov, číslo parlamentnej tlače 313.
1. V čl. l 5. bode § 6 ods. 1 sa slová „tabak 209,50 eura/kg.” nahrádzajú slovami „tabak 175 eur/kg.”
2. V čl. l 28. bode § 44ai ods. 7 sa slová „tabaku 177 eur/kg.” nahrádzajú slovami „tabaku 158 eur/kg.”
Ďakujem pekne, to je všetko. Ďakujem za pozornosť.
Rozpracované
10:19
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:19
Richard DubovickýVšetko, čo tu bolo povedané, dá sa súhlasiť, či to už bol pán poslanec Viskupič alebo pán poslanec Kišš. Ale ja by som len dodal takú poznámku, že každé jedno dvihnutie hocijakej dane, a to nielen dane za tabak, ale zajtra prídu, resp. prídu tie dane za sladké vody a asi myslím, že tá avizovaná dépeháčka, ktorú aj pán premiér spomínal v sobotu, že už je viac-menej ako reálna vec. Ja by som chcel len...
Všetko, čo tu bolo povedané, dá sa súhlasiť, či to už bol pán poslanec Viskupič alebo pán poslanec Kišš. Ale ja by som len dodal takú poznámku, že každé jedno dvihnutie hocijakej dane, a to nielen dane za tabak, ale zajtra prídu, resp. prídu tie dane za sladké vody a asi myslím, že tá avizovaná dépeháčka, ktorú aj pán premiér spomínal v sobotu, že už je viac-menej ako reálna vec. Ja by som chcel len povedať, že každé jedno zvýšenie daní má dopad na disponibilný príjem pre každú jednu rodinu. To znamená, že tie rodiny budú mať nižší príjem, to znamená, že budú si vedieť môcť menej kúpiť. Na druhej strane od januára končí daňový bonus v tej výške, v ktorej súčasnosti je, to znamená, že tie rodiny budú mať opäť o niečo nižší príjem. Takže neviem, že či toto je to pravé opatrenie, ktorým chceme povedzme zachrániť Slovensko, zachrániť rozpočet alebo mali by sme sa zamyslieť nad tým, aby vláda fakt že začala šetriť na sebe, lebo povedzme si úprimne, za posledné mesiace, čo tu bolo schválené, stojí nás to, pán minister, vy asi budete vedieť presnú sumu, ale je to okolo jednej miliardy eur navyše, ak to správne počítam, plus-mínus.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
11.9.2024 o 10:19 hod.
MBA
Richard Dubovický
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Všetko, čo tu bolo povedané, dá sa súhlasiť, či to už bol pán poslanec Viskupič alebo pán poslanec Kišš. Ale ja by som len dodal takú poznámku, že každé jedno dvihnutie hocijakej dane, a to nielen dane za tabak, ale zajtra prídu, resp. prídu tie dane za sladké vody a asi myslím, že tá avizovaná dépeháčka, ktorú aj pán premiér spomínal v sobotu, že už je viac-menej ako reálna vec. Ja by som chcel len povedať, že každé jedno zvýšenie daní má dopad na disponibilný príjem pre každú jednu rodinu. To znamená, že tie rodiny budú mať nižší príjem, to znamená, že budú si vedieť môcť menej kúpiť. Na druhej strane od januára končí daňový bonus v tej výške, v ktorej súčasnosti je, to znamená, že tie rodiny budú mať opäť o niečo nižší príjem. Takže neviem, že či toto je to pravé opatrenie, ktorým chceme povedzme zachrániť Slovensko, zachrániť rozpočet alebo mali by sme sa zamyslieť nad tým, aby vláda fakt že začala šetriť na sebe, lebo povedzme si úprimne, za posledné mesiace, čo tu bolo schválené, stojí nás to, pán minister, vy asi budete vedieť presnú sumu, ale je to okolo jednej miliardy eur navyše, ak to správne počítam, plus-mínus.
Ďakujem.
Rozpracované
10:21
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:21
Ján BlcháčVážený pán kolega Viskupič, vy ste boli súčasťou vlády, ktorá zaťažila za ostatné tri a pol roka verejné financie zhruba viac než 20 mld. eur, preto je problém s verejnými financiami a preto treba niečo robiť krok po kroku. Asi si to treba priznať a prispôsobiť tomu svoju pokoru a postoje. Ale hovorili ste tiež, ste sa dotkli okrem teda tabakových výrobkov aj cien benzínu a cien potravín a ja vás chcem informovať, že...
Vážený pán kolega Viskupič, vy ste boli súčasťou vlády, ktorá zaťažila za ostatné tri a pol roka verejné financie zhruba viac než 20 mld. eur, preto je problém s verejnými financiami a preto treba niečo robiť krok po kroku. Asi si to treba priznať a prispôsobiť tomu svoju pokoru a postoje. Ale hovorili ste tiež, ste sa dotkli okrem teda tabakových výrobkov aj cien benzínu a cien potravín a ja vás chcem informovať, že ceny benzínu sú napriek existujúcim sadzbám spotrebnej dane na najnižšej úrovni za ostatných päť-šesť rokov a že ceny potravín v priemere klesli za ostatné obdobie o 4 % a keď sa pozeráte, keď prechádzate Slovenskom po cestách, na bilbordoch sú odkazy od obchodných reťazcov, že ceny naďalej padajú. To znamená, že, nečítate? Ja to čítam. No a treba si to uvedomiť a aj to asi potvrdiť.
Chcem tiež pripomenúť, že ministerstvo financií, máme o tom, samozrejme, informácie, v priebehu, medzi prvým a týmto čítaním vykonalo viacero rokovaní so zástupcami výrobcov tabakových výrobkov a vlastne toto je taká akoby zhoda. Neevidoval som žiadne nejaké odpory k tomuto, k tomuto riešeniu, ktoré sa predkladá, preto budem rád, ak ho podporíme.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
11.9.2024 o 10:21 hod.
Ing. PhD.
Ján Blcháč
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo.
Vážený pán kolega Viskupič, vy ste boli súčasťou vlády, ktorá zaťažila za ostatné tri a pol roka verejné financie zhruba viac než 20 mld. eur, preto je problém s verejnými financiami a preto treba niečo robiť krok po kroku. Asi si to treba priznať a prispôsobiť tomu svoju pokoru a postoje. Ale hovorili ste tiež, ste sa dotkli okrem teda tabakových výrobkov aj cien benzínu a cien potravín a ja vás chcem informovať, že ceny benzínu sú napriek existujúcim sadzbám spotrebnej dane na najnižšej úrovni za ostatných päť-šesť rokov a že ceny potravín v priemere klesli za ostatné obdobie o 4 % a keď sa pozeráte, keď prechádzate Slovenskom po cestách, na bilbordoch sú odkazy od obchodných reťazcov, že ceny naďalej padajú. To znamená, že, nečítate? Ja to čítam. No a treba si to uvedomiť a aj to asi potvrdiť.
Chcem tiež pripomenúť, že ministerstvo financií, máme o tom, samozrejme, informácie, v priebehu, medzi prvým a týmto čítaním vykonalo viacero rokovaní so zástupcami výrobcov tabakových výrobkov a vlastne toto je taká akoby zhoda. Neevidoval som žiadne nejaké odpory k tomuto, k tomuto riešeniu, ktoré sa predkladá, preto budem rád, ak ho podporíme.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
10:23
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:23
Marián ViskupičĎakujem, ďakujem za všetky pripomienky. Urobíme to tak, že hlavne teda, samozrejme, ku pánovi predsedovi finančného výboru sa prihlásim ešte do ústnej rozpravy a skúsim tak nejak presnejšie rozobrať to, čo práve povedal.
Ďakujem pekne.
Ďakujem, ďakujem za všetky pripomienky. Urobíme to tak, že hlavne teda, samozrejme, ku pánovi predsedovi finančného výboru sa prihlásim ešte do ústnej rozpravy a skúsim tak nejak presnejšie rozobrať to, čo práve povedal.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
11.9.2024 o 10:23 hod.
RNDr. Ing.
Marián Viskupič
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo.
Ďakujem, ďakujem za všetky pripomienky. Urobíme to tak, že hlavne teda, samozrejme, ku pánovi predsedovi finančného výboru sa prihlásim ešte do ústnej rozpravy a skúsim tak nejak presnejšie rozobrať to, čo práve povedal.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
10:23
Vystúpenie v rozprave 10:23
Jozef HajkoTento, tento návrh zákona, ktorý má zvýšiť dane z tabaku a z tabakových výrobkov, pokladáme v prvom rade za príspevok do konsolidácie verejných financií. KDH nikdy nebolo proti tomu, aby sa konsolidovali verejné financie, potrebujeme to, sme skutočne v žalostnej situácii a Slovensko vlastne aj z hľadiska...
Tento, tento návrh zákona, ktorý má zvýšiť dane z tabaku a z tabakových výrobkov, pokladáme v prvom rade za príspevok do konsolidácie verejných financií. KDH nikdy nebolo proti tomu, aby sa konsolidovali verejné financie, potrebujeme to, sme skutočne v žalostnej situácii a Slovensko vlastne aj z hľadiska svojich obyvateľov, podnikateľov, samospráv a tak ďalej potrebuje, aby vláda konala. Potiaľto je to v poriadku.
Keď prejdem k tomuto konkrétnemu návrhu zákona, lebo predpokladám, že ten balík konsolidačných opatrení bude širší, tak poviem toľko, že nie je nič ľahšie, ako zdvihnúť dane zo spotrebný, spotrebné dane, spotrebné dane na čokoľvek, napríklad v tomto prípade z tabakových výrobkov. Je to veľmi jednoduché. Zoberete si zákon, máte tam čísla, pomeníte číselká, tým pádom od účinnosti zákona jednoducho idú sadzby hore, štát vyberie viac. Je to skutočne veľmi jednoduché a na prvý pohľad, na prvý pohľad je aj vypočítateľné, že koľko zhruba takouto úpravou získate do štátneho rozpočtu.
Takže vôbec sa nečudujem tomu, že ministerstvo financií prišlo a vláda prišli s takýmto návrhom už v polovici roka a tie nepríjemnejšie opatrenia a tie ťažšie opatrenia si nechávajú na neskoršie obdobie a sám som zvedavý, že dokedy budeme čakať na tie konsolidačné opatrenia zvyšné. A tie podstatné, lebo toto sú by som povedal opatrenia, opatrenia kozmetické z hľadiska, z hľadiska príjmov.
V prvom rade ja som to hovoril aj pri prvom čítaní a hovoril som to aj v našom hospodárskom výbore. Hľadám skutočný dôvod, prečo vlastne ministerstvo financií a vláda predkladá takýto návrh zákona. Prečo? Lebo sú tam uvedené dva dôvody. Prvý, že sledujeme zdravotný stav obyvateľov a druhý, že sledujeme, aby mal štátny rozpočet dostatok prostriedkov. Dá sa zvažovať jeden aj druhý argument, len poviem, že keď niekto predkladá dva argumenty na zdôvodnenie svojho počinu, tak je to, je to divné a napokon ani jeden nemusí byť úprimný. Takže mne tam viac chýbalo tej otvorenosti, čo vlastne presne týmto ministerstvo financií sleduje.
Takže poďme k tomu prvému dôvodu, a to je sledovanie zdravotného stavu, stavu obyvateľov. Vieme všetci, že fajčenie neprispieva k zdraviu a že spôsobuje rozličné ochorenia, spôsobuje predčasné úmrtia. Nevidíme tam teda v tomto, v tomto predloženom návrhu zákona nejaký, nejaký jasný, jasný ťah a možno by sa očakávalo, že tam bude spolupráca aj s ministerstvom zdravotníctva, že akým spôsobom by v tomto prípade sa malo lepšie chrániť, lepšie, mal lepšie chrániť zdravotný stav obyvateľov.
Teraz prejdem k tomu druhému, k tomu druhému argumentu, ktorý používa predkladateľ, a to je, to je sledovanie výnosu, ktorý má naplniť štátny rozpočet. Samozrejme, už som to hovoril na začiatku, keď zdvihnete tie číselká, tak vlastne hodíte tie číselká do Excelu a jednoducho vám vypadnú na konci dňa vyššie čísla, koľko peňazí sa vyberie, o koľko peňazí sa vyberie viac, keď zdvihnete tie spotrebné dane. Samozrejme, že keď zdvihnete spotrebné dane, tak zdvihnete aj výber DPH, pretože DPH pokračuje až so spotrebnými daňami.
No a teraz ide o ten výnos. Je tu, je tu mechanický prepočet, predpokladá sa, že budúci rok by sa týmto spôsobom malo získať do štátneho rozpočtu 15 mil. eur. Lenže už to tu aj spomínali moji predrečníci dvaja, problém je v tom, že vy neviete presne odhadnúť, že koľko získate, pretože môže sa zmeniť spotreba. To by sme potom sledovali ten, ten zdravotný dôvod, hej, že ľudia prestanú menej fajčiť, pretože budú drahšie cigarety. Ale sú tu cezhraničné nákupy. Kolega Viskupič spomínal aj ten krásny príklad, že ako zdvihli spotrebné dane v Českej republike a prepálili to a museli čakať tri roky, kým sa im vrátil ten, ten výber dane na tie hodnoty, ktoré očakávali.
Ak ministerstvo financií chce, aby týmto spôsobom sa dostali do štátneho rozpočtu tie, skutočne tie peniaze, tak musí sprísniť kontrolu. Ona to hovorí aj v dôvodovej správe. Hovorí o sprísnení kontroly nad výrobkami súvisiacimi s tabakovými výrobkami. Skutočne tú, tú kontrolu bude treba sprísniť, pretože napríklad akcia Garáž, to je z júna tohto roka, odhalila 520-tisíc kusov cigariet, nelegálne vyrobených cigariet. Škoda na spotrebnej dani bola 84-tisíc eur. Štatistika finančnej správy hovorí o tom, že v roku 2022 kriminálny úrad zaistil 27 mil. kusov cigariet a 40-tisíc ton tabaku. To znamená, že nelegálny predaj s vyššími daňami stúpa a my aj môžeme očakávať, že ten nelegálny, nelegálna výroba, nelegálny predaj budú stúpať a treba nám vytvoriť silnejšiu kontrolu a kontrolovať proste, aby sa tieto pašované alebo nelegálne vyrábané cigarety a tabakové výrobky, aby sa nedostávali na trh.
Štúdia jednej z najväčších poradenských firiem na svete hovorí o tom, že čierny trh s cigaretami prekvitá tam, kde sú vysoké dane. Je to dosť logické. Ja budem aj citovať zo správy tejto renomovanej svetovej inštitúcie: „Agresívna fiškálna politika, prohibičné prístupy a nedostatok odstrašovania sú len prínosom pre zločincov a tlačia fajčiarov na čierny trh." Takže musíme zvažovať aj toto.
Na záver poviem toľko, že aj ministerstvo financií a bude musieť vytvoriť ozaj silnejšie mechanizmy, aby sa kontrolovalo, či skutočne tie, či tie cigarety a tabakové výrobky, ktoré sa predávajú na Slovensku, či nepochádzajú z čierneho trhu. A to bude stáť nejaké peniaze a pochopiteľne aj silnejšiu administratívu a peniaze. Zároveň to musí urobiť nielen voči štátnemu rozpočtu a zodpovednosti za hospodárenie štátu, ale musí to urobiť aj voči legálnym výrobcom. Či sa to niekomu páči, alebo nie, ľudia u nás fajčia a fajčiť aj budú ďalej a ak je, ak sú na trhu, ak na trhu pôsobia legálni výrobcovia, tak pochopiteľne, že nelegálni im konkurujú veľmi výrazne, pretože tie ceny sú výrazne nižšie.
Spomínam to na záver preto, lebo KDH bude podporovať opatrenia, ktoré, ktoré otvárajú dvere a, ktoré otvárajú dvere a podporujú tých legálnych, legálnych podnikateľov a vôbec biznis na Slovensku podporujú a podporujú riadne pravidlá, podľa ktorých sa má podnikať. Spomínam to aj preto, že takéto opatrenia by sme očakávali aj v celom konsolidačnom balíku, pretože zatiaľ vidíme len to, že na podnikateľov sa hľadí ako na tých, kde môže štát vybrať vyššie peniaze, ale zatiaľ nevidíme, že by štát nejakým spôsobom motivoval podnikateľov, aby zvyšovali svoju ekonomickú aktivitu. Je to jedna, je to veľmi jednoduchá úmera. Ak sa ekonomicky darí podnikateľom na Slovensku, tak sa darí aj celému štátu, pretože má to priamy vplyv na výber daní a odvodov. Je to skutočne veľmi jednoduchá matematika a my čakáme, že vláda príde aj s takýmito opatreniami. Zatiaľ vidíme, žiaľ, len opak. A samozrejme, že aby sa darilo podnikateľom, nie je samoúčelné, nejde len o štát, ide aj o tých obyvateľov, pretože ak sa darí podnikateľom, tak zamestnávajú ľudí a môžu im platiť primerané mzdy.
Na záver poviem toľko, že KDH nebude hlasovať proti takémuto návrhu zákona, lebo si uvedomuje, uvedomuje dôležitosť konsolidovania verejných financií. Na druhej strane budeme očakávať, že vláda, ministerstvo financií a vláda prídu aj s takými opatreniami, ktoré nebudú len vyberať peniaze z vreciek daňových poplatníkov, ale umožnia aj, aby tie základy, z ktorých sa tie dane platia, boli vyššie. To znamená, že bude podporovať podnikateľské prostredie.
Ďakujem za pozornosť.
Vážený pán predsedajúci, vážený pán odchádzajúci minister, dovoľte, aby som sa vyjadril za klub KDH tiež k tomuto návrhu zákona.
Tento, tento návrh zákona, ktorý má zvýšiť dane z tabaku a z tabakových výrobkov, pokladáme v prvom rade za príspevok do konsolidácie verejných financií. KDH nikdy nebolo proti tomu, aby sa konsolidovali verejné financie, potrebujeme to, sme skutočne v žalostnej situácii a Slovensko vlastne aj z hľadiska svojich obyvateľov, podnikateľov, samospráv a tak ďalej potrebuje, aby vláda konala. Potiaľto je to v poriadku.
Keď prejdem k tomuto konkrétnemu návrhu zákona, lebo predpokladám, že ten balík konsolidačných opatrení bude širší, tak poviem toľko, že nie je nič ľahšie, ako zdvihnúť dane zo spotrebný, spotrebné dane, spotrebné dane na čokoľvek, napríklad v tomto prípade z tabakových výrobkov. Je to veľmi jednoduché. Zoberete si zákon, máte tam čísla, pomeníte číselká, tým pádom od účinnosti zákona jednoducho idú sadzby hore, štát vyberie viac. Je to skutočne veľmi jednoduché a na prvý pohľad, na prvý pohľad je aj vypočítateľné, že koľko zhruba takouto úpravou získate do štátneho rozpočtu.
Takže vôbec sa nečudujem tomu, že ministerstvo financií prišlo a vláda prišli s takýmto návrhom už v polovici roka a tie nepríjemnejšie opatrenia a tie ťažšie opatrenia si nechávajú na neskoršie obdobie a sám som zvedavý, že dokedy budeme čakať na tie konsolidačné opatrenia zvyšné. A tie podstatné, lebo toto sú by som povedal opatrenia, opatrenia kozmetické z hľadiska, z hľadiska príjmov.
V prvom rade ja som to hovoril aj pri prvom čítaní a hovoril som to aj v našom hospodárskom výbore. Hľadám skutočný dôvod, prečo vlastne ministerstvo financií a vláda predkladá takýto návrh zákona. Prečo? Lebo sú tam uvedené dva dôvody. Prvý, že sledujeme zdravotný stav obyvateľov a druhý, že sledujeme, aby mal štátny rozpočet dostatok prostriedkov. Dá sa zvažovať jeden aj druhý argument, len poviem, že keď niekto predkladá dva argumenty na zdôvodnenie svojho počinu, tak je to, je to divné a napokon ani jeden nemusí byť úprimný. Takže mne tam viac chýbalo tej otvorenosti, čo vlastne presne týmto ministerstvo financií sleduje.
Takže poďme k tomu prvému dôvodu, a to je sledovanie zdravotného stavu, stavu obyvateľov. Vieme všetci, že fajčenie neprispieva k zdraviu a že spôsobuje rozličné ochorenia, spôsobuje predčasné úmrtia. Nevidíme tam teda v tomto, v tomto predloženom návrhu zákona nejaký, nejaký jasný, jasný ťah a možno by sa očakávalo, že tam bude spolupráca aj s ministerstvom zdravotníctva, že akým spôsobom by v tomto prípade sa malo lepšie chrániť, lepšie, mal lepšie chrániť zdravotný stav obyvateľov.
Teraz prejdem k tomu druhému, k tomu druhému argumentu, ktorý používa predkladateľ, a to je, to je sledovanie výnosu, ktorý má naplniť štátny rozpočet. Samozrejme, už som to hovoril na začiatku, keď zdvihnete tie číselká, tak vlastne hodíte tie číselká do Excelu a jednoducho vám vypadnú na konci dňa vyššie čísla, koľko peňazí sa vyberie, o koľko peňazí sa vyberie viac, keď zdvihnete tie spotrebné dane. Samozrejme, že keď zdvihnete spotrebné dane, tak zdvihnete aj výber DPH, pretože DPH pokračuje až so spotrebnými daňami.
No a teraz ide o ten výnos. Je tu, je tu mechanický prepočet, predpokladá sa, že budúci rok by sa týmto spôsobom malo získať do štátneho rozpočtu 15 mil. eur. Lenže už to tu aj spomínali moji predrečníci dvaja, problém je v tom, že vy neviete presne odhadnúť, že koľko získate, pretože môže sa zmeniť spotreba. To by sme potom sledovali ten, ten zdravotný dôvod, hej, že ľudia prestanú menej fajčiť, pretože budú drahšie cigarety. Ale sú tu cezhraničné nákupy. Kolega Viskupič spomínal aj ten krásny príklad, že ako zdvihli spotrebné dane v Českej republike a prepálili to a museli čakať tri roky, kým sa im vrátil ten, ten výber dane na tie hodnoty, ktoré očakávali.
Ak ministerstvo financií chce, aby týmto spôsobom sa dostali do štátneho rozpočtu tie, skutočne tie peniaze, tak musí sprísniť kontrolu. Ona to hovorí aj v dôvodovej správe. Hovorí o sprísnení kontroly nad výrobkami súvisiacimi s tabakovými výrobkami. Skutočne tú, tú kontrolu bude treba sprísniť, pretože napríklad akcia Garáž, to je z júna tohto roka, odhalila 520-tisíc kusov cigariet, nelegálne vyrobených cigariet. Škoda na spotrebnej dani bola 84-tisíc eur. Štatistika finančnej správy hovorí o tom, že v roku 2022 kriminálny úrad zaistil 27 mil. kusov cigariet a 40-tisíc ton tabaku. To znamená, že nelegálny predaj s vyššími daňami stúpa a my aj môžeme očakávať, že ten nelegálny, nelegálna výroba, nelegálny predaj budú stúpať a treba nám vytvoriť silnejšiu kontrolu a kontrolovať proste, aby sa tieto pašované alebo nelegálne vyrábané cigarety a tabakové výrobky, aby sa nedostávali na trh.
Štúdia jednej z najväčších poradenských firiem na svete hovorí o tom, že čierny trh s cigaretami prekvitá tam, kde sú vysoké dane. Je to dosť logické. Ja budem aj citovať zo správy tejto renomovanej svetovej inštitúcie: „Agresívna fiškálna politika, prohibičné prístupy a nedostatok odstrašovania sú len prínosom pre zločincov a tlačia fajčiarov na čierny trh." Takže musíme zvažovať aj toto.
Na záver poviem toľko, že aj ministerstvo financií a bude musieť vytvoriť ozaj silnejšie mechanizmy, aby sa kontrolovalo, či skutočne tie, či tie cigarety a tabakové výrobky, ktoré sa predávajú na Slovensku, či nepochádzajú z čierneho trhu. A to bude stáť nejaké peniaze a pochopiteľne aj silnejšiu administratívu a peniaze. Zároveň to musí urobiť nielen voči štátnemu rozpočtu a zodpovednosti za hospodárenie štátu, ale musí to urobiť aj voči legálnym výrobcom. Či sa to niekomu páči, alebo nie, ľudia u nás fajčia a fajčiť aj budú ďalej a ak je, ak sú na trhu, ak na trhu pôsobia legálni výrobcovia, tak pochopiteľne, že nelegálni im konkurujú veľmi výrazne, pretože tie ceny sú výrazne nižšie.
Spomínam to na záver preto, lebo KDH bude podporovať opatrenia, ktoré, ktoré otvárajú dvere a, ktoré otvárajú dvere a podporujú tých legálnych, legálnych podnikateľov a vôbec biznis na Slovensku podporujú a podporujú riadne pravidlá, podľa ktorých sa má podnikať. Spomínam to aj preto, že takéto opatrenia by sme očakávali aj v celom konsolidačnom balíku, pretože zatiaľ vidíme len to, že na podnikateľov sa hľadí ako na tých, kde môže štát vybrať vyššie peniaze, ale zatiaľ nevidíme, že by štát nejakým spôsobom motivoval podnikateľov, aby zvyšovali svoju ekonomickú aktivitu. Je to jedna, je to veľmi jednoduchá úmera. Ak sa ekonomicky darí podnikateľom na Slovensku, tak sa darí aj celému štátu, pretože má to priamy vplyv na výber daní a odvodov. Je to skutočne veľmi jednoduchá matematika a my čakáme, že vláda príde aj s takýmito opatreniami. Zatiaľ vidíme, žiaľ, len opak. A samozrejme, že aby sa darilo podnikateľom, nie je samoúčelné, nejde len o štát, ide aj o tých obyvateľov, pretože ak sa darí podnikateľom, tak zamestnávajú ľudí a môžu im platiť primerané mzdy.
Na záver poviem toľko, že KDH nebude hlasovať proti takémuto návrhu zákona, lebo si uvedomuje, uvedomuje dôležitosť konsolidovania verejných financií. Na druhej strane budeme očakávať, že vláda, ministerstvo financií a vláda prídu aj s takými opatreniami, ktoré nebudú len vyberať peniaze z vreciek daňových poplatníkov, ale umožnia aj, aby tie základy, z ktorých sa tie dane platia, boli vyššie. To znamená, že bude podporovať podnikateľské prostredie.
Ďakujem za pozornosť.
Rozpracované
10:34
Vystúpenie v rozprave 10:34
Marián ViskupičVážený pán minister, kolegyne, kolegovia, ja si dovolím teda, samozrejme, k veci, ale teda reagovať na slová pána, pána predsedu finančného výboru. Som veľmi rád, že sa ozval, že tu sedí a teda že reagoval.
No začal by som tým, že 20 mld., si pozrie deficity za tie tri roky, tak tú dvadsiatku nezráta. Akože to je prvá vec, že to číslo nie je úplne správne. Ale druhá vec je tá, že ja som tu...
Vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, ja si dovolím teda, samozrejme, k veci, ale teda reagovať na slová pána, pána predsedu finančného výboru. Som veľmi rád, že sa ozval, že tu sedí a teda že reagoval.
No začal by som tým, že 20 mld., si pozrie deficity za tie tri roky, tak tú dvadsiatku nezráta. Akože to je prvá vec, že to číslo nie je úplne správne. Ale druhá vec je tá, že ja som tu kritizoval celé minulé volebné obdobie, že aj tá naša vláda bola rozpočtovo nezodpovedná, ja si za tým stojím a koniec koncov aj preto sme z nej odišli, kvôli rozpočtovej nezodpovednosti, ale táto vláda našla skratku, pretože pán predseda finančného výboru 7,6 mld., ono to kľudne môže byť aj osem, ku dnešku je to, hovorím, tých 5,2 mld. hotovostného deficitu, bude za rok, za jeden rok vášho vládnutia ten deficit nový bude takmer 8 mld., hej? Takže veď ste hovorili, že to budete robiť lepšie, zatiaľ to teda nejak tak nevyzerá, tak len toľko akože k tým číslam a potom, á, to už nebudem otvárať. Dobre. To je jedna vec.
Druhá vec. No, bilbordy, tak že padajú ceny, to rozprávajú, to rozprávajú reťazce vždy a všade, tak som rád, pán predseda, že tomu veríte. Ja to skôr vidím ako marketing a porovnal by som to s marketingom, tomu ste možno tiež verili, ja moc nie, ale výsledok sa ukázal, že pravda to nebola. Viete, boli také pekné, pekné bilbordy pána Pellegriniho, ktorý sľuboval nižšie ceny potravín, že si ich ľudia zaslúžia, či čo, také niečo tam bolo napísané. Tak však porovnajme si, tá, akože tá história je fajn v tom, že už je to rok dozadu a tie potraviny, bohužiaľ, ale lacnejšie nie sú. A dobre sa to dá porovnať ešte vôbec akože s okolitými krajinami. Keď si zoberieme, že priemerný, priemerný Európan zaplatí 100 euro za teda nejaký balík potravín, tak priemerný Slovák zaplatí dnes 105,5 eura. Viac ako priemerný Európan. Podotýkam, že naše príjmy sú nižšie ako priemerné, výrazne. No taký Poliak, ten zaplatí nejakých cca 80, sedemdesiat deväť je, myslím, tá suma, takže vlastne to je o 25 % nižšie potraviny ako, ako teda Slovák.
Takže, pán predseda finančného výboru, už vládnete takmer rok a tie potraviny ste nielenže nedokázali znížiť, ale všetky vaše opatrenia, či za chvíľku daň zo sladených nápojov či zvýšenie dépeháčky, či zvýšenie odvodov, čohokoľvek, v podstate transakčná daň, všetko, čo tu máte naplánované, vo finále urobí jediné, zapracuje sa do nákladových cien potravín, následne, samozrejme, do predajných cien a zaplatia to ľudia. Takže nielenže nie ste na správnej trajektórii, ale tým, čo tu bude za chvíľku prezentované od pána ministra, myslím, budúci týždeň alebo teda už kedy, bude mať presne opačný efekt, že tie potraviny budú ešte drahšie. A ja sa vrátim k tomu, lebo pán predseda finančného výboru spomínal aj benzín. Perfektné, som strašne rád, že to spomenul. A teraz áno, sú to skutočne tie, tie benzíny sú lacnejšie. Prečo? Pretože normálne že svetové ceny ropy jednoducho sú nižšie. No teraz je obdobie, kedy sú že výrazne nízke. Za dlhé obdobie. Má to rôzne príčiny, ale určite to nemá žiadnu príčinu, ktorá by súvisela s pánom premiérom Ficom alebo s pánom prezidentom, alebo teda povedzme so šéfom finančného výboru alebo so Slovenskom. Jednoducho na svetové ceny ropy má Slovensko že nulový dosah. To znamená, áno, ceny sú nižšie, znamená to, že aj ceny benzínu sú na Slovensku nižšie. V poriadku, to je dobré, ľudia platia menej. Ale zasa. Veď, ale veď chceli ste, chcete robiť, tak ja dávam návrh, robme viacej, pretože tie nižšie ceny ale znamenajú to isté, že v Rakúsku sú nižšie ako u nás, v Maďarsku sú nižšie ako u nás, v Poľsku sú nižšie u nás. Naši ľudia platia nižšie ceny, ako platili pred rokom, súhlasím. Ale stále platia viac ako občania v okolitých krajinách, lebo máme vyššie daňové zaťaženie, lebo možno ďalšie príčiny. Toto je to.
Čiže aby mohol pán predseda finančného výboru povedať, že teda nejak zasiahol alebo pomohol, aby ceny benzínu boli nižšie, tak jednoducho musel by zmeniť nejakú daňovú sadzbu, znížiť, alebo nejaké iné opatrenie. Nič z toho sa nestalo. A ešte raz to poviem, ľudia, Slováci platia v absolútnych číslach menej ako pred rokom za benzín, jasné, ale v rovnakých absolútnych číslach viac ako všetci okolití občania v okolitých krajinách. Ešte aj v Rakúsku je ten benzín o jeden, dva centy lacnejší ako u nás. To je to isté, čo nech sa vrátim k tým spotrebným daniam z tabaku, že veď majme tú ambíciu. Dobre, máme tu rafinériu, vyrábame veľa benzínu, veľa nafty. Prečo nespravíme to, aby tie naše dane boli o niečo nižšie a aby sme nielenže zabránili, že Slováci pôjdu nakupovať do zahraničia. Nech tí Rakúšania, nech tí Česi, nech tí Poliaci, nech si idú kúpiť ku nám ten benzín, nech je tu lacnejší a zarobíme proste na tom že z rozsahu, pretože keď, keď tu príde ktokoľvek z okolitých krajín, tak jednoducho nechá tu spotrebnú daň, nechá tu, samozrejme, dépeháčku a podporí tým náš štát. Ale, a len fakt pre tú srandu, už to tu bolo spomenuté, že, kolegovia, majme na pamäti, že akákoľvek spotrebná daň, či teraz tabak, alebo o chvíľku sladené nápoje, ten štát funguje čarovne v tom, že ešte aj tej spotrebnej dani, proste na to sa nadväzuje dépeháčka. Takže vlastne áno, aj ten výber dépeháčky (povedané so smiechom) bude vyšší ešte aj o tú daň, ktorá je tam, dvojnásobný dosah na toho nášho občana.
A skutočne, že toto, toto fakt nie je, nie je cesta zaťažovať len a len ľudí. Proste to, čo je tu napláno... takto, začnem tým, to, čo je tu predložené, znamená jediné, proste ľudia budú mať drahší život. To, čo je plánované predložiť, je, že firmy budú mať ťažší život a následne ľudia zasa ešte drahší. Takto jednoduché to je a takto by som bol strašne rád, keby to aj pán minister povedal. Proste na rozdiel od vašich sľubov ordinujete ľuďom proste vyššie a vyššie platby, vyššie a vyššie dane, vyššie a vyššie odvody. Jednoducho beriete im z peňaženiek už pomaly aj to, čo tam skutočne nemajú.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Vystúpenie v rozprave
11.9.2024 o 10:34 hod.
RNDr. Ing.
Marián Viskupič
Videokanál poslanca
Pán predsedajúci, ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, ja si dovolím teda, samozrejme, k veci, ale teda reagovať na slová pána, pána predsedu finančného výboru. Som veľmi rád, že sa ozval, že tu sedí a teda že reagoval.
No začal by som tým, že 20 mld., si pozrie deficity za tie tri roky, tak tú dvadsiatku nezráta. Akože to je prvá vec, že to číslo nie je úplne správne. Ale druhá vec je tá, že ja som tu kritizoval celé minulé volebné obdobie, že aj tá naša vláda bola rozpočtovo nezodpovedná, ja si za tým stojím a koniec koncov aj preto sme z nej odišli, kvôli rozpočtovej nezodpovednosti, ale táto vláda našla skratku, pretože pán predseda finančného výboru 7,6 mld., ono to kľudne môže byť aj osem, ku dnešku je to, hovorím, tých 5,2 mld. hotovostného deficitu, bude za rok, za jeden rok vášho vládnutia ten deficit nový bude takmer 8 mld., hej? Takže veď ste hovorili, že to budete robiť lepšie, zatiaľ to teda nejak tak nevyzerá, tak len toľko akože k tým číslam a potom, á, to už nebudem otvárať. Dobre. To je jedna vec.
Druhá vec. No, bilbordy, tak že padajú ceny, to rozprávajú, to rozprávajú reťazce vždy a všade, tak som rád, pán predseda, že tomu veríte. Ja to skôr vidím ako marketing a porovnal by som to s marketingom, tomu ste možno tiež verili, ja moc nie, ale výsledok sa ukázal, že pravda to nebola. Viete, boli také pekné, pekné bilbordy pána Pellegriniho, ktorý sľuboval nižšie ceny potravín, že si ich ľudia zaslúžia, či čo, také niečo tam bolo napísané. Tak však porovnajme si, tá, akože tá história je fajn v tom, že už je to rok dozadu a tie potraviny, bohužiaľ, ale lacnejšie nie sú. A dobre sa to dá porovnať ešte vôbec akože s okolitými krajinami. Keď si zoberieme, že priemerný, priemerný Európan zaplatí 100 euro za teda nejaký balík potravín, tak priemerný Slovák zaplatí dnes 105,5 eura. Viac ako priemerný Európan. Podotýkam, že naše príjmy sú nižšie ako priemerné, výrazne. No taký Poliak, ten zaplatí nejakých cca 80, sedemdesiat deväť je, myslím, tá suma, takže vlastne to je o 25 % nižšie potraviny ako, ako teda Slovák.
Takže, pán predseda finančného výboru, už vládnete takmer rok a tie potraviny ste nielenže nedokázali znížiť, ale všetky vaše opatrenia, či za chvíľku daň zo sladených nápojov či zvýšenie dépeháčky, či zvýšenie odvodov, čohokoľvek, v podstate transakčná daň, všetko, čo tu máte naplánované, vo finále urobí jediné, zapracuje sa do nákladových cien potravín, následne, samozrejme, do predajných cien a zaplatia to ľudia. Takže nielenže nie ste na správnej trajektórii, ale tým, čo tu bude za chvíľku prezentované od pána ministra, myslím, budúci týždeň alebo teda už kedy, bude mať presne opačný efekt, že tie potraviny budú ešte drahšie. A ja sa vrátim k tomu, lebo pán predseda finančného výboru spomínal aj benzín. Perfektné, som strašne rád, že to spomenul. A teraz áno, sú to skutočne tie, tie benzíny sú lacnejšie. Prečo? Pretože normálne že svetové ceny ropy jednoducho sú nižšie. No teraz je obdobie, kedy sú že výrazne nízke. Za dlhé obdobie. Má to rôzne príčiny, ale určite to nemá žiadnu príčinu, ktorá by súvisela s pánom premiérom Ficom alebo s pánom prezidentom, alebo teda povedzme so šéfom finančného výboru alebo so Slovenskom. Jednoducho na svetové ceny ropy má Slovensko že nulový dosah. To znamená, áno, ceny sú nižšie, znamená to, že aj ceny benzínu sú na Slovensku nižšie. V poriadku, to je dobré, ľudia platia menej. Ale zasa. Veď, ale veď chceli ste, chcete robiť, tak ja dávam návrh, robme viacej, pretože tie nižšie ceny ale znamenajú to isté, že v Rakúsku sú nižšie ako u nás, v Maďarsku sú nižšie ako u nás, v Poľsku sú nižšie u nás. Naši ľudia platia nižšie ceny, ako platili pred rokom, súhlasím. Ale stále platia viac ako občania v okolitých krajinách, lebo máme vyššie daňové zaťaženie, lebo možno ďalšie príčiny. Toto je to.
Čiže aby mohol pán predseda finančného výboru povedať, že teda nejak zasiahol alebo pomohol, aby ceny benzínu boli nižšie, tak jednoducho musel by zmeniť nejakú daňovú sadzbu, znížiť, alebo nejaké iné opatrenie. Nič z toho sa nestalo. A ešte raz to poviem, ľudia, Slováci platia v absolútnych číslach menej ako pred rokom za benzín, jasné, ale v rovnakých absolútnych číslach viac ako všetci okolití občania v okolitých krajinách. Ešte aj v Rakúsku je ten benzín o jeden, dva centy lacnejší ako u nás. To je to isté, čo nech sa vrátim k tým spotrebným daniam z tabaku, že veď majme tú ambíciu. Dobre, máme tu rafinériu, vyrábame veľa benzínu, veľa nafty. Prečo nespravíme to, aby tie naše dane boli o niečo nižšie a aby sme nielenže zabránili, že Slováci pôjdu nakupovať do zahraničia. Nech tí Rakúšania, nech tí Česi, nech tí Poliaci, nech si idú kúpiť ku nám ten benzín, nech je tu lacnejší a zarobíme proste na tom že z rozsahu, pretože keď, keď tu príde ktokoľvek z okolitých krajín, tak jednoducho nechá tu spotrebnú daň, nechá tu, samozrejme, dépeháčku a podporí tým náš štát. Ale, a len fakt pre tú srandu, už to tu bolo spomenuté, že, kolegovia, majme na pamäti, že akákoľvek spotrebná daň, či teraz tabak, alebo o chvíľku sladené nápoje, ten štát funguje čarovne v tom, že ešte aj tej spotrebnej dani, proste na to sa nadväzuje dépeháčka. Takže vlastne áno, aj ten výber dépeháčky (povedané so smiechom) bude vyšší ešte aj o tú daň, ktorá je tam, dvojnásobný dosah na toho nášho občana.
A skutočne, že toto, toto fakt nie je, nie je cesta zaťažovať len a len ľudí. Proste to, čo je tu napláno... takto, začnem tým, to, čo je tu predložené, znamená jediné, proste ľudia budú mať drahší život. To, čo je plánované predložiť, je, že firmy budú mať ťažší život a následne ľudia zasa ešte drahší. Takto jednoduché to je a takto by som bol strašne rád, keby to aj pán minister povedal. Proste na rozdiel od vašich sľubov ordinujete ľuďom proste vyššie a vyššie platby, vyššie a vyššie dane, vyššie a vyššie odvody. Jednoducho beriete im z peňaženiek už pomaly aj to, čo tam skutočne nemajú.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Rozpracované
10:41
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:41
Richard DubovickýOpäť dá sa so všetkým súhlasiť, čo si povedal. Áno, všetci vieme, že čo sa týka cien pohonných hmôt, tak to neznamená, že urobila niečo táto vláda alebo Slovensko, je to vývoj na svetových trhoch a ono to zvyčajne pred sezónou tie ceny idú hore, po sezóne idú ceny dole. Ale neviem, akým spôsobom je ministerstvo presvedčené tým, že zvýšením hocijakej dane sa zvýši príjem do štátneho rozpočtu a neviem...
Opäť dá sa so všetkým súhlasiť, čo si povedal. Áno, všetci vieme, že čo sa týka cien pohonných hmôt, tak to neznamená, že urobila niečo táto vláda alebo Slovensko, je to vývoj na svetových trhoch a ono to zvyčajne pred sezónou tie ceny idú hore, po sezóne idú ceny dole. Ale neviem, akým spôsobom je ministerstvo presvedčené tým, že zvýšením hocijakej dane sa zvýši príjem do štátneho rozpočtu a neviem si predstaviť momentálne iný konsolidačný balíček, ako šetrenie vlády v prvom rade samej na sebe. Lebo tým pádom, ak my zaťažíme čoby len podniky s tým, čo plánujete, alebo domácnosti alebo podnikateľov, ja si myslím, že bude mať veľmi negatívny dopad na túto, na štátny rozpočet a vôbec na rodiny ako tak. Tak ja by som sa chcel opýtať skôr pána ministra aj v rámci toho, čo povedal pán poslanec Viskupič, že akým spôsobom viete garantovať ten príjem do štátneho rozpočtu. Lebo to sú všetko iba štatistiky, to všetko sú iba dáta a áno, akým spôsobom potom budete tvrdiť, že Slováci išli nakúpiť do susedných štátov, kde je to omnoho, omnoho lacnejšie oproti tomu, čo máme tu. Ja sa len pýtam, lebo vy vychádzate predpokladám z nejakých štatistických ukazovateľov, ale ten štatistický ukazovateľ môže ukazovať aj zlé údaje a to znamená, že ten sociálny dopad na tie rodiny môže byť úplne iný ako predikuje ministerstvo financií.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
11.9.2024 o 10:41 hod.
MBA
Richard Dubovický
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Opäť dá sa so všetkým súhlasiť, čo si povedal. Áno, všetci vieme, že čo sa týka cien pohonných hmôt, tak to neznamená, že urobila niečo táto vláda alebo Slovensko, je to vývoj na svetových trhoch a ono to zvyčajne pred sezónou tie ceny idú hore, po sezóne idú ceny dole. Ale neviem, akým spôsobom je ministerstvo presvedčené tým, že zvýšením hocijakej dane sa zvýši príjem do štátneho rozpočtu a neviem si predstaviť momentálne iný konsolidačný balíček, ako šetrenie vlády v prvom rade samej na sebe. Lebo tým pádom, ak my zaťažíme čoby len podniky s tým, čo plánujete, alebo domácnosti alebo podnikateľov, ja si myslím, že bude mať veľmi negatívny dopad na túto, na štátny rozpočet a vôbec na rodiny ako tak. Tak ja by som sa chcel opýtať skôr pána ministra aj v rámci toho, čo povedal pán poslanec Viskupič, že akým spôsobom viete garantovať ten príjem do štátneho rozpočtu. Lebo to sú všetko iba štatistiky, to všetko sú iba dáta a áno, akým spôsobom potom budete tvrdiť, že Slováci išli nakúpiť do susedných štátov, kde je to omnoho, omnoho lacnejšie oproti tomu, čo máme tu. Ja sa len pýtam, lebo vy vychádzate predpokladám z nejakých štatistických ukazovateľov, ale ten štatistický ukazovateľ môže ukazovať aj zlé údaje a to znamená, že ten sociálny dopad na tie rodiny môže byť úplne iný ako predikuje ministerstvo financií.
Ďakujem.
Rozpracované