19. schôdza

10.9.2024 - 3.10.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.9.2024 o 10:15 hod.

PhDr.

Juraj Krúpa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:09

Tina Gažovičová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobrý deň, ďakujem za slovo.
Vážené panie poslankyne, vážení poslanci, podpredseda Výrobu Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ma uznesením určil za spravodajkyňu k návrhu poslankýň Zuzany Števulovej a Zuzany Mesterovej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, tlač 431. V súlade s príslušným paragrafom podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Návrh zákona spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona následne prerokovali ústavnoprávny výbor a výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

18.9.2024 o 10:09 hod.

Mgr. PhD.

Tina Gažovičová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:11

Zuzana Števulová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem.
Vážení kolegovia, vážené kolegyne, ako som povedala, podstatou nášho návrhu je novela priestupkového zákona, ktorá reaguje vlastne na tú zmenenú situáciu v oblasti priestupkového práva po novele Trestného zákona a Trestného poriadku, ktorý vlastne zdvihol výšku malej škody na 700 eur. To znamená,všetko pod tým je vlastne v súčasnosti majetkovým priestupkom, za ktorý však hrozí len pokuta vo výške 331 eur. Bez ohľadu na to, že či teda vnímame tú potrebu z praxe, ktorá po účinnosti novely Trestného zákona nám ukazujem teda, že naozaj vzrastajú skúsenosti, či už obchodníkov, alebo bežných ľudí s drobnými majetkovými krádežami, ktoré sú dnes posudzované po novom ako priestupky. Tak bez ohľadu, že či vnímame túto spoločenskú situáciu, alebo nie, myslím si, že je veľmi dôležité povedať a zhodnúť sa na tom aj z hľadiska koalície, nielen nás v opozícii, že situácia, kedy priestupok na úrovni vlastne majetku môže nastať až do výšky hodnoty veci 700 eur, pričom tú pokutu za ten priestupok naďalej sme ponechali na úrovni 331 eur, je situácia, kde je vo verejnom záujme, aby sme vykonali ako zákonodarný zbor nápravu.
My sme teda mali avizované už pred časom aj zo strany ministerstva spravodlivosti, že údajne príde tento návrh, na ktorý bude reagovať, na túto disbalanciu medzi výškou pokuty a výškou škody v priestupkovom práve. Avšak doteraz sme žiaden takýto návrh nevideli ani len v medzirezortnom pripomienkovom konaní napriek tomu, že bolo dosť času tak urobiť, keďže teda sme tu počúvali mesiace o tom, ako je trestná novela výborne pripravená a všetky nadväzujúce oblasti budú v podstate dobre pripravené a bude sa na to reagovať. No práve pri priestupkoch vidíme, že na toto bolo zjavne zabudnuté.
Preto s kolegyňou Mesterovou navrhujeme právnu úpravu, kde sa v prvom rade zvýši výška pokuty za takýto majetkový priestupok na 1400 eur, to znamená, tá maximálna výška bude v dvojnásobnej hodnote tej najvyššej škody, ktorá ešte môže byť posúdená ako priestupok, čo podľa nášho názoru by malo mať odstrašujúci a preventívny účinok na časť páchateľov. Zároveň, keďže v priestupkovom práve je dlhodobo problémom aj to, že sa poškodený nevie domôcť náhrady škody, ak je teda páchateľ zistený, tak sme navrhli mechanizmus, kde v prípade, ak páchateľ počas toho priestupkového konania vlastne uzná tú škodu, ktorú spôsobil a nahradí ju poškodenému, ako aj vlastne zaplatí tie trovy konania, tak bude môcť dostať vlastne polovičnú pokutu, aká by mu hrozila v prípade, že by tak neurobil. Máme za to, že tento mechanizmus by mohol pri časti páchateľov pôsobiť vo vzťahu k poškodeným priaznivo, že by sa teda ľahšie domohli tej náhrady škody. Nezabudli sme ani na právnu úpravu pri mladistvých, kde doteraz teda platilo a bude platiť aj po novom, že tá pokuta by mala byť teda len v polovičnej výške.
Toto je teda vlastne gro nášho návrhu a teším sa na vaše faktické pripomienky. Myslím si, že aj z radov koalície by sa mala nájsť podpora pre túto úpravu, pretože ako hovorím, je úplne jedno, či momentálne vnímane, alebo nevnímame ten nárast drobnej majetkovej krádeže, ale myslím si, že sa minimálne vieme zhodnúť na situácii, že ponechať mesiace v platnosti situáciu, kedy za priestupok v hodnote veci 700 eur hrozí pokuta len 331 eur rozhodne nie je v záujme obyvateľov a obyvateliek tejto krajiny a neprispieva to k bezpečnosti ich majetku.
Takže na vás apelujem, aby ste prekonali naše koalično-opozičné rozdiely a aby ste tento náš návrh zákona posunuli do druhého čítania, kde v prípade ak máte nejaké výhrady alebo pripomienky, budeme môcť tieto zapracovať.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

18.9.2024 o 10:11 hod.

JUDr.

Zuzana Števulová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:15

Juraj Krúpa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pani Števulová, za tento návrh zákona, aj SaS-ka prišla s podobným návrhom zákona a myslím si, že teda vnímame situáciu podobne alebo v podstate rovnako. A uvedomujeme si, že došlo naozaj vzhľadom na následky novely Trestného zákona k zhoršeniu situácie na Slovensku, práve čo sa týka takejto kriminality, ktorá začína stúpať. Sú ľudia, ktorí to začínajú pociťovať na vlastnej koži, sú to aj obchodné reťazce. Sú to rôzni obchodníci, ale sú to aj bežní ľudia, ktorým začínajú miznúť veci a keď je aj páchateľ pristihnutý, tak pokuta na mieste je 33 eur, čo je smiešne. A áno, potom v správnom konaní je to 330 eur, čo naozaj môže, nie je odstrašujúcim príkladom, pretože keď ukradnete niečo za 700 eur, zaplatíte za to 330, tak sa vám to stále oplatí, zarobili ste.
Čiže áno, je na mieste, aby sme sa zamýšľali nad tým, akým spôsobom túto chybu v novele Trestného zákona, ktorá je ináč plná chýb, napraviť. Ale zas by som to bral aj z tej druhej strany, každá minca má dve strany, a to je, keď teraz týmto konsolidačným balíkom sa zvýšilo DPH na knihy na 23%, tak viete, keď ukradnete knihy za 700 eur, nie je to trestný čin.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.9.2024 o 10:15 hod.

PhDr.

Juraj Krúpa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:17

Zuzana Mesterová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, zároveň vám, pán predsedajúci, hlásim, že nepôjdem do rozpravy, lebo kolegyňa obsiahla celú šírku problematiky. Ja by som len zdôraznila pre kolegov z vládnej koalície, že zámerne nezasahujeme do noviel trestných kódexov, lebo si myslíme, že takéto ad hoc zásahy len viacej škodia veci. Chceme fakticky a na základe skutočností, ktoré boli ešte pred schválenou novelou, prispieť k tomu, aby sa konania priestupkov skvalitnili a ja verím tomu, že tak ako my podporíme dobré vládne návrhy a hlasujeme za nich, že aj vy v tejto veci uvážite, že je to v prospech občanov, že je to v prospech veci a podporíte tento návrh a posuniete ho do druhého čítania, lebo neevidujeme alternatívny návrh z vašej strany. A naozaj tá situácia v priestupkovom konaní bola, čo sa týka poškodených zlá už pred samotnou novelou trestných kódexov a tá sa ešte zhoršila tým zvýšením kriminality, tak vás len prosím, pristupujte k tomu racionálne a podporte tento návrh.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.9.2024 o 10:17 hod.

JUDr.

Zuzana Mesterová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:18

Zuzana Števulová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja ďakujem svojim kolegom za reakciu a najmä vám, pán poslanec Krúpa, aj ten návrh SaS, samozrejme, podporujem, myslím si, že je tiež veľmi prínosný a bolo by skvelé, ak by jeden z týchto návrhov dostal do druhého čítania. Myslím si, že je tam priestor na spojenie, prípadne zapracovanie pripomienok z radov koalície a úplne s vami súhlasím, že tá situácia vo verejnosti a v oblasti ochrany majetku je podľa mňa vážna. Ja som aj minulý týždeň, ma úplne zarazilo, keď som videla príbeh influencerky, ktorá teda je nejakou športovkyňou, alpinistkou a mali jej byť cez doručovaciu službu doručené nové hodinky a vlastne jej ich niekto ukradol v rámci toho doručovania, čo je len teda ďalší príbeh do tej skladačky, ktorá sa tu reportuje.
A tiež súhlasím s tým, že, žiaľ, možno niektorým ľuďom, ktorí čakali na tie lacnejšie potraviny alebo aj lacnejšie vzdelanie, nakoniec neostane nič iné, len sa spoľahnúť na to, že akousi perfídnou cestou zlacneli krádeže drobného majetk. Možno nakoniec nebudú mať, žiaľ, inú možnosť.
Ďkujem za to, že ste toto nasvietili.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.9.2024 o 10:18 hod.

JUDr.

Zuzana Števulová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:20

Michal Truban
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené poslankyne, vážení poslanci, dnes tu mám presne taký zákon, o ktorom som hovoril aj na schôdzi pri odvolávaní podpredsedu parlamentu Michala Šimečku a veľmi sa hodí ako aj taký dobrý príklad práve ku konsolidácii, lebo je to presne taký technický, neideologický zákon, ktorý je jednoduchý na prijatie, ktorý dokáže podporiť koalícia a veľmi pomôže a aspoň trošku pomôže podnikateľom. To, čo je dôležité možno na úvod povedať rovno a týka sa to aj tej konsolidácie, je, že tento zákon sme si dali prepočítať Radou pre rozpočtovú zodpovednosť a tá vyčíslila, že najbližšie tri roky nebude mať žiaden dopad na verejné financie, respektíve nebude mať negatívny dopad na verejné financie. A tento zákon v podstate rieši jeden z veľkých neduhov slovenského podnikateľského prostredia, a to je neplatenie faktúr.
Tento zákon trošku zlepšuje práve odpisovanie neplatených faktúr. Zlepšuje to, že keď vy ako podnikateľ vystavíte faktúru niekomu, ten človek vám ju nezaplatí ale vy už ste si ju dali do účtovníctva a musíte potom z nej platiť aj daň. Samozrejme, tento problém naozaj nie je maličký, pretože aj podľa európskeho platobného reportu za rok 2024 až 55 % dlžníkov neplatí načas, čo je veľký problém častokrát pre firmy s ich cashflow-om.
A zároveň firmy, a je to veď aj logické, že hovoria, že práve takéto chýbajúce peniaze im chýbajú potom na investície a ďalší rozvoj svojej firmy. Podobný zákon už dnes máme, resp. už existuje možnosť dnes si odpísať takúto pohľadávku, ktorú nemáte zaplatenú. Ona sa volá účtovne nepremlčaná pohľadávka. Problém je ale, že dnes je ten systém znova komplikovaný a nie úplne efektívny, pretože takúto faktúru si dnes môžte dať do nákladov, resp. odpísať až po jednom roku, aj to iba 20 %, potom po dvoch rokoch 50 % a až po troch rokoch, keď ju nemáte zaplatenú, tak si viete dať 100 %. Čiže vy keď vystavíte faktúru, podnikateľ nejaký vám ju neuhradí, tak vy musíte z nej zaplatiť daň, ale túto daň, túto v zásade stratu, si môžte reálne odpísať až po troch rokoch.
My prichádzame s veľmi jednoduchou úpravou, všetko toto chceme zrýchliť a zjednodušiť, a teda po prvom roku by sa dalo odpísať si už 50 % a po druhom roku by ste už mali odpísaných 100 % tejto pohľadávky, takže by ste si aspoň takto trošku túto stratu mohli vykompenzovať.
Zároveň navrhujeme, aby sa do tejto, do tohto odpisovania dalo dodať aj prípadné úroky, ktoré máte z tejto meškajúcej platby. Dneska to môžte, samozrejme, spraviť znova až po troch rokoch.
Čiže naším jednoduchým cieľom je, aby sa podnikatelia aspoň čiastkou vedeli dostať a trošku rýchlejšie k takýmto neuhradeným faktúram. Je to veľmi jednoduché, konštruktívne a praktické opatrenie, žiadna ideológia, žiadny náklad pre verejné financie, žiadna komplikovaná implementácia. A pritom by to dokázalo naozaj pomôcť veľmi veľa podnikateľom. Je to presne taký návrh, ako by koalícia mohla podporiť, keby jej naozaj záležalo na ľuďom, záležalo na podnikateľoch, záležalo na tom, že pomaličky, jednoducho vylepšujeme niektoré veci, ktoré nie sú úplne efektívne a dajú sa fakt že veľmi jednoducho vylepšiť.
A podobne, je to veľmi podobný návrh, ako sú aj naše predchádzajúce návrhy, keď sme tu hovorili, ako sa dá lepšie podporiť investície v slovenských firmách iným zlepšeným odpisovaním, ako znížiť byrokraciu, ako zaviesť predvyplnené daňové priznanie, ako zvýšiť mzdy nízkopríjmových zamestnancov.
A preto, ak chceme, aby Slovensko malo stabilnú a prosperujúcu ekonomiku, moderné a produktívne firmy a dobre zaplatené pracovné miesta pre vzdelaných ľudí, takýmito opatreniam by sme sa mali venovať oveľa viac a verím, že sa aj budeme.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

18.9.2024 o 10:20 hod.

Ing.

Michal Truban

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:25

Daniel Karas
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený výborom za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona. Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky a Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbor pre financie a rozpočet, Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a výbor pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor navrhujem výbor Národnej rady pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

18.9.2024 o 10:25 hod.

Mgr.

Daniel Karas

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:28

Zuzana Mesterová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Vážení kolegovia, vážené kolegyne, dovoľte mi predniesť v tejto rozprave návrh poslancov Martina Dubéciho, Zuzany Mesterovej a Zuzany Števulovej na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k zriadeniu Komisie na prešetrenie atentátu na predsedu vlády Roberta Fica a prevenciu ďalších útokov na ústavných činiteľov a iné verejne činné osoby. V skratke, potom sa budem bližšie venovať tomu v rozprave, je to návrh na zriadenie komisie za celú Národná radu, za všetky klubu koaličné, opozičné, aby sme sa po viac ako štyroch mesiacoch pohli ďalej v tom, čo sa vlastne stalo premiérovi. Myslíme si, že je to tak vážna situácia, ktorá si zaslúži náležitý postup aj zo strany Národnej rady a keďže dodnes nemáme žiadne informácie relevantné a ani verejnosť nemá žiadne relevantné informácie, považujeme to aj za takú neúctu voči premiérovi samotnému, že štyri mesiace po atentáte a tak vážnom čine nikto nevie vrátane verejnosti, čo sa vlastne stalo.
Takže bližšie sa tomu budem venovať v rozprave, a zároveň sa do rozpravy hlásim ako prvá.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

18.9.2024 o 10:28 hod.

JUDr.

Zuzana Mesterová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:29

Michal Bartek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Vážený pán predsedajúci, dovoľte, aby ja som predniesol túto informáciu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť o výsledku prerokovania návrhu poslancov Národnej rady Martina Dubéciho, Zuzany Mesterovej a Zuzany Števulovej na prijatie uznesenia Národnej rady k zriadeniu Komisie na prešetrenie atentátu na predsedu vlády Roberta Fica a prevenciu ďalších útokov na ústavných činiteľov a iné verejne činné osoby, tlač 428.
Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor k návrhu poslancov Národnej rady, tlač 428, podáva Národnej rade túto informáciu. Predseda Národnej rady svojím rozhodnutím č. 456 z 27. augusta 2024 pridelil predmetný návrh na prerokovanie výboru pre obranu a bezpečnosť ako gestorskému výboru.
Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť prerokoval uvedený návrh, tlač 428, v určenej lehote na svojej 24. schôdzi výboru a neprijal k nemu platné uznesenie, nakoľko návrh uznesenia nezískal potrebnú väčšinu členov výboru. Prílohou tejto informácie je návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky v znení predloženého návrhu skupiny poslancov.
Ďakujem, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

18.9.2024 o 10:29 hod.

Michal Bartek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:31

Zuzana Mesterová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, tento mesiac ubehli štyri mesiace od atentátu na premiéra Roberta Fica.
Za štyri mesiace sme vo verejnom priestore počuli od niektorých predstaviteľov vládnej koalície, od niektorých poslancov a poslankýň vládnej koalície veľa hodnotiacich úsudkov, ako po novom v tomto pléne pomenúvame názory jednotlivých poslancov a poslankýň, o tom, kto za atentát môže, prečo sa stal, prečo konal atentátnik, kto ho vyprovokoval, kto ho vycvičil a podobné a podobné hodnotiace úsudky. Samozrejme, smerujúce k tomu, že za to môže opozícia, médiá a kultúrna obec a neviem, kto všetko, už som započula. Ale ešte sme nepočuli žiadne relevantné, objektívne závery nejakého vyšetrenia, nejakého orgánu, ktorý je relevantný konať v tejto veci, ktorý by odborne, náležite preskúmal, čo sa stalo, ako sa to stalo a prečo sa to stalo. Žiadnym spôsobom sme k tomu nepočuli vyjadriť sa ministra vnútra a ďalšie kompetentné osoby zo strany vládnej koalície, tak aby tie závery a tie informácie, ktoré sa vo verejnom priestore objavujú, nevzbudzovali ešte väčšiu nedôveru verejnosti, nevzbudzovali a nevytvárali priestor na ešte väčšie konšpirácie o tom, čo sa vlastne stalo. Všetci sme tu volali po pokoji, nielen koalícia, ale aj opozícia, my bezprostredne po atentáte sme sa zdržali akýchkoľvek prejavov, ktoré by smerovali k tomu, že nejakým spôsobom vyhrocujeme túto situáciu.
Na oplátku prišlo z druhej strany veľa veľkých slov o tom, ako opozícia spôsobila tento atentát, ale málo predložených faktov, preto sme sa rozhodli za náš klub s kolegami a kolegyňou predložiť tento návrh a myslíme si, že zriadenie takejto komisie je jedno z najtransparentnejších postupov v tejto veci, čo môže urobiť Národná rada.
My navrhujeme, aby táto komisia bola zložená zo všetkých klubov, tak z opozičných, ako aj koaličných, ako dočasného predsedu tejto komisie navrhujeme pána dočasne povereného predsedajúceho pána Žigu, aby do času, kým bude komisia riadne zriadená a bude mať zvoleného riadneho predsedu, konal v tejto veci. A aby sme sa konečne pohli v tejto veci ďalej, tak aby aj verejnosť dostala adekvátne informácie, čo sa vlastne stalo, aj vy ako ústavní činitelia, aj ďalší iní ústavní činitelia, ktorí každý deň dostávajú rôzne vyhrážky, rôzne nenávistné prejavy, burcované ešte niektorými vyjadreniami aj, bohužiaľ, musím povedať, koaličných poslancov a poslankýň z týchto radov.
Mňa veľmi mrzí, ako k tomu pristúpil výbor, pretože na jednej strane voláte po pokoji a po zdržanlivosti zo strany opozície, priam nemôžme už ani žiadnu kritiku na koalíciu a na premiéra vysloviť, pretože tým burcujeme nenávisť, vytvárame napätie v spoločnosti a tým pádom ako keby vytvárame všeobecné ohrozenie. No na druhej strane nezverejníte výsledky, čo sa vlastne stalo a kto mohol v tejto veci aj pochybiť, nielen kto útočil, ale nás vyzývate k tomu, aby my sme nič nekomentovali. Toto vytvára priestor jednak na strach, jednak je to netransparentné voči verejnosti, verejnosť si zaslúži vedieť, čo sa vlastne stalo a či máme naozaj dobre pokrytú ochranu najvyšších ústavných činiteľov, či náhodou nezlyhali aj nejaké zložky štátu v tejto veci. Veď zo zahraničia máme príklady toho, ako sa v takýchto veciach postupuje.
Tu výbor nechce schváliť ani zriadenie komisie Národnej rady ako najvyššieho zákonodarného orgánu, ktorý vyslovuje dôveru vlády, aby vôbec mala možnosť sa zaoberať tým, čo sa stalo premiérovi tejto republiky. No skúsme sa nad tým spoločne zamyslieť bez ohľadu na to, či sme koaliční, alebo opoziční poslanci, či toto je postup, či je to vôbec úcta k premiérovi, keď výbor Národnej rady a Národná rada prijme uznesenie, že ju to nezaujíma a ona nezriadi komisiu, ktorá by sa naprieč politickým spektrom zaoberala tým, čo sa premiérovi stalo. Vy nechcete vedieť, či hlava, či hlava štátu, či premiér tejto republiky, prípadne až raz bude zvolený predseda Národnej rady, je náležite štátom chránený?
Vás to nezaujíma? Lebo to nie je len o tom, že sa skutok stal, je dôležité aj o tom, ako sa stal a či mu bolo možné predchádzať.
Čiže, vážené kolegyne, vážení kolegovia, ak tento návrh Národná rada odmietne a neprijme ho, tak vás potom všetkých koaličných poslancov a poslankyne prosím, už nikdy viac neotvárajte tému atentátu, už nikdy viac neukazujte prstom na to, kto za to môže, pretože keď máte teraz možnosť vytvoriť orgán, ktorý sa mu môže venovať transparentne a môže dohliadať na to, aby sme naozaj zistili, čo sa stalo, tak ak tento návrh odmietnete, už nikdy viac neotvárajte tému atentátu.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

18.9.2024 o 10:31 hod.

JUDr.

Zuzana Mesterová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video