19. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
26.9.2024 o 14:45 hod.
Mgr.
Ondrej Dostál
Videokanál poslanca
Ďakujem, pani ministerka, za odpoveď, aj keď veľká časť tej odpovede smerovala niekam úplne inam, ako som sa pýtal, ale, samozrejme, máte právo odpovedať, ako uznáte za vhodné, aj keď ja tu nie som ani za pána poslanca Stachuru, ani teda nejdem hodnotiť, čo moji kolegovia hovorili. Ja som sa pýtal na dezinformácie, ktoré sú šírené v súvislosti, v súvislosti s covidom-19 a v tejto súvislosti neviem, či to je ešte v tej nepripravenej časti vašej odpovede, by ma naozaj zaujímal postoj k tým vyjadreniam. Tiež je to poslanec Národnej rady a je to splnomocnenec vlády pán Kotlár, ktorý už sa blíži k záveru svojho vyšetrovania, a teda podľa toho, čo bolo medializované, tak sa chystá odporučiť, aby bolo zakázané očkovanie mRNA vakcínami. Čiže by ma, by ma teda zaujímalo, ako toto vnímate a či sa neobávate, že takéto vyjadrenia môžu znížiť dôveru verejnosti v očkovanie. A teda keď už ste, keď už ste o tej sieti začali nemocníc a ambulancií, ktoré budú očkovať, tak som rád, že ten zoznam bude nakoniec asi širší ako to, čo je doteraz zverejnený ten, ten zoznam nemocníc, na to som sa ja tiež chcel spýtať ešte v doplňujúcej otázke, ale k tomu ste sa vyjadrili. Tak naozaj by ma len zaujímal váš postoj k tomu, čo šíri pán splnomocnenec a pán poslanec Kotlár ohľadom očkovania proti COVID-19, lebo ja sa obávam, že to môže negatívne vplývať na záujem verejnosti alebo záujem ľudí zaočkovať sa aj tých skupín, kde je to potrebné.
Ďakujem.
Rozpracované
Vystúpenia
14:45
Vystúpenie v rozprave 14:45
Zuzana DolinkováĎakujem pekne.
Ďakujem veľmi pekne. No presne preto, že aj ja s tým mám osobnú skúsenosť a naozaj viem porovnať tú kvalitu domáceho upečeného chleba alebo chleba z pekárni, no z pekárni, ale na ten nedostanete pravdepodobne teda túto zľavu alebo úhradu zo zdravotnej poisťovne. A toho chleba, ktorý teda si kúpite, je podľa mňa neporovnateľný. Naozaj tie deti, pokiaľ sa aj naučia, alebo celiatici, jesť ten balený chlieb, tak nedá sa to porovnať s tou kvalitou, to musím povedať aj ja osobne. Ale táto úprava nebola mojím výmyslom, nebola výmyslom jedného človeka, ale naozaj to prešlo širokou odbornou diskusiou jednak s lekárskou obcou a potom aj s tými podnetmi, ktoré sa množia. Naozaj si neviem predstaviť, že si na mesiac kúpite neviem koľko kg alebo 10 kg chleba a ten chleba vám zostane celý mesiac. Možno si to dáte, samozrejme, do mrazáku, je takáto možnosť, ale keď hovoríme aj o bezpečnosti potravín, tak asi je bezpečnejší aj zdravší oveľa ten chlieb, ktorý si kúpite ako čerstvý, a nie ten, ktorý neviem koľko mesiacov alebo teda týždňov skladujete potom v mrazničke.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
14:45
Vystúpenie v rozprave 14:45
Zuzana DolinkováZároveň ak môžem spomenúť o dezinformáciách, ktoré šírite aj vy ako poslanci strany Sloboda a Solidarita, konkrétne váš kolega, tu nie je teraz prítomný, poslanec pán Tomáš Szalay, ktorý hovorí, že kvôli tomu, že ja, a dokonca je to aj jeden z dôvodov na moje odvolanie, nebude k tomu mimoriadna schôdza, to by som tiež chcela upriamiť pozornosť ako mnohí opoziční politici tvrdíte, pretože ste to nepodali správne, nebol to návrh na mimoriadne odvolanie členky vlády ministerky zdravotníctva, ale bude to zaradený ako riadny bod programu na asi pravdepodobne na rokovanie teda tejto súčasnej schôdze Národnej rady Slovenskej republiky.
A hovoríte, že kvôli tomu, že ministerstvo zdravotníctva neplní míľniky a ciele plánu obnovy a odolnosti, tak prídeme o bruselské peniaze, o 1,2 mld., ktoré máme z plánu obnovy a odolnosti. Možno by ste si mohli pozrieť aj včera prijatý materiál na vláde Slovenskej republiky, kde ministerstvo zdravotníctva plní ako jeden z najlepších rezortov a čerpá peniaze, ktoré boli alokované pre rezort zdravotníctva. Čiže bola by som rada, keby možno aj opoziční poslanci prestali šíriť hoaxy a dezinformácie a takisto zobrali zodpovednosť za to, ako sa v krajine komunikuje, aké informácie sa médiám podsúvajú a nepodsúvajú.
Ale ak sa vrátim k tomu covidu-19 a tá otázka, ktorá k tomu smerovala, tak pripomínam, že rezort zdravotníctva sa vždy opiera o odborné a vedecké fakty a poznatky. Dôkazom toho je aj to, že som rozšírila počet členov pracovných skupín pôsobiacich v rámci pandemickej komisie k dokumentom z dielne Svetovej zdravotníckej organizácie o hlavných odborníkov odborných spoločností, o zástupcov samospráv, Slovenskej akadémie vied a takisto aj ďalších odborníkov z radov lekárskej verejnosti. Ostatné rokovanie pandemickej komisie, ktoré sa konalo 26. augusta 2024, bolo za účelom prediskutovania a schválenia štatútov dvoch odborných pracovných skupín, ktoré boli zriadené k schvaľovaným dokumentom z dielne Svetovej zdravotníckej organizácie. Pri rozhodovaní o týchto dokumentoch z dielne WHO sa opierame vždy o názory odbornej a takisto aj zdravotnej verejnosti.
Jedna pracovná skupina bude po odbornej stránke posudzovať práve návrhy pandemickej zmluvy, ktorej prijatie je plánované až na svetovom zdravotníckom zhromaždení, ktoré sa bude konať budúci rok, v máji roku 2025, v prípade, že sa štátom nepodarí dosiahnuť konsenzus v skoršom termíne.
Druhá pracovná skupina k medzinárodným zdravotným predpisom bude posudzovať znenie revidovaných článkov, ktoré boli prijaté dňa 1. júna tohto roku. Cieľom ministerstva zdravotníctva je prispieť k jednotnému postoju, ktorý bude v maximálne možnej miere chrániť záujmy Slovenskej republiky a takisto aj jej občanov.
Dovolím si zásadne nesúhlasiť s tvrdením, že ustupujeme dezinformáciám a medicíne založenej na dôkazoch. Svedčí o tom aj fakt, že ministerstvo zdravotníctva prijalo opatrenia na rozšírenie očkovacej siete, a to proti covidu-19 už túto sezónu, a to nielen v štátnych nemocniciach, ale aj v súkromných poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, teda v ambulanciách, pričom od 1. 10. 2024 je zazmluvnených už, myslím, okolo 80 poskytovateľov ambulantnej zdravotnej starostlivosti, ktorí budú očkovať proti covidu-19. Rovnako ministerstvo zdravotníctvo otvorilo aj druhé kolo výziev, aby sa mohli prihlásiť ambulancie, ktoré majú záujem očkovať v spolupráci s vyššími územnými celkami, a to či už sú to ambulancie všeobecných lekárov, pediatrov, imunológov alebo pneumológov. Prihlásenie na vykon... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, vážený pán poslanec Ondrej Dostál, v prvom rade by som chcela zdôrazniť, že uvedená otázka nie je len otázkou politických postojov a rozmerov, ale predovšetkým otázkou aj zodpovednosti voči našim občanom a zodpovednosť za šírenie hoaxov má každý jeden z nás, a to nielen čo sa týka témy COVID-19. A mne pri tejto príležitosti, keď mám možnosť sa vyjadriť v pléne Národnej rady Slovenskej republiky, môžem povedať, že žiaľ dezinformácie šíria aj tu prítomní poslanci Národnej rady. Ja som si dnes teda mala možnosť prečítať prepis, nevidela som tlačovú konferenciu, poslancov za Kresťanskodemokratické hnutie, kde pán poslanec Stachura opäť o mne rozprával, žiaľ, nič iné ako klamstvá. Mám pocit, že klamstvá sú naozaj jeho pracovnou metódou. Pretože ak povie, že som na včerajší, na včerajšie zasadnutie vlády Slovenskej republiky nepriniesla komplexný, niekoľko desiatok stranový materiál, ktorý hovorí o ozdravných a systémových zmenách slovenského zdravotníctva, a že som sa tomu vyhla, a preto sa muselo preložiť rokovanie vlády, ktoré sa tomuto venuje na nejaký ďalší termín, tak je to, žiaľ, bohapusté klamstvo a lož, pretože to nie je pravda. Materiály boli pripravené, ale vzhľadom aj na rozsiahlosť tohto materiálu a preto, že sa museli s nimi aj členovia vlády Slovenskej republiky vrátane pána premiéra oboznámiť, tak bolo, tak ako som aj včera komunikovala, presunuté a ešte dokonca ten materiál musí prejsť aj rokovaním koaličnej rady, tak bolo to presunuté na iné rokovanie vlády Slovenskej republiky, ktorá sa bude venovať iba zdravotníctvu.
Zároveň ak môžem spomenúť o dezinformáciách, ktoré šírite aj vy ako poslanci strany Sloboda a Solidarita, konkrétne váš kolega, tu nie je teraz prítomný, poslanec pán Tomáš Szalay, ktorý hovorí, že kvôli tomu, že ja, a dokonca je to aj jeden z dôvodov na moje odvolanie, nebude k tomu mimoriadna schôdza, to by som tiež chcela upriamiť pozornosť ako mnohí opoziční politici tvrdíte, pretože ste to nepodali správne, nebol to návrh na mimoriadne odvolanie členky vlády ministerky zdravotníctva, ale bude to zaradený ako riadny bod programu na asi pravdepodobne na rokovanie teda tejto súčasnej schôdze Národnej rady Slovenskej republiky.
A hovoríte, že kvôli tomu, že ministerstvo zdravotníctva neplní míľniky a ciele plánu obnovy a odolnosti, tak prídeme o bruselské peniaze, o 1,2 mld., ktoré máme z plánu obnovy a odolnosti. Možno by ste si mohli pozrieť aj včera prijatý materiál na vláde Slovenskej republiky, kde ministerstvo zdravotníctva plní ako jeden z najlepších rezortov a čerpá peniaze, ktoré boli alokované pre rezort zdravotníctva. Čiže bola by som rada, keby možno aj opoziční poslanci prestali šíriť hoaxy a dezinformácie a takisto zobrali zodpovednosť za to, ako sa v krajine komunikuje, aké informácie sa médiám podsúvajú a nepodsúvajú.
Ale ak sa vrátim k tomu covidu-19 a tá otázka, ktorá k tomu smerovala, tak pripomínam, že rezort zdravotníctva sa vždy opiera o odborné a vedecké fakty a poznatky. Dôkazom toho je aj to, že som rozšírila počet členov pracovných skupín pôsobiacich v rámci pandemickej komisie k dokumentom z dielne Svetovej zdravotníckej organizácie o hlavných odborníkov odborných spoločností, o zástupcov samospráv, Slovenskej akadémie vied a takisto aj ďalších odborníkov z radov lekárskej verejnosti. Ostatné rokovanie pandemickej komisie, ktoré sa konalo 26. augusta 2024, bolo za účelom prediskutovania a schválenia štatútov dvoch odborných pracovných skupín, ktoré boli zriadené k schvaľovaným dokumentom z dielne Svetovej zdravotníckej organizácie. Pri rozhodovaní o týchto dokumentoch z dielne WHO sa opierame vždy o názory odbornej a takisto aj zdravotnej verejnosti.
Jedna pracovná skupina bude po odbornej stránke posudzovať práve návrhy pandemickej zmluvy, ktorej prijatie je plánované až na svetovom zdravotníckom zhromaždení, ktoré sa bude konať budúci rok, v máji roku 2025, v prípade, že sa štátom nepodarí dosiahnuť konsenzus v skoršom termíne.
Druhá pracovná skupina k medzinárodným zdravotným predpisom bude posudzovať znenie revidovaných článkov, ktoré boli prijaté dňa 1. júna tohto roku. Cieľom ministerstva zdravotníctva je prispieť k jednotnému postoju, ktorý bude v maximálne možnej miere chrániť záujmy Slovenskej republiky a takisto aj jej občanov.
Dovolím si zásadne nesúhlasiť s tvrdením, že ustupujeme dezinformáciám a medicíne založenej na dôkazoch. Svedčí o tom aj fakt, že ministerstvo zdravotníctva prijalo opatrenia na rozšírenie očkovacej siete, a to proti covidu-19 už túto sezónu, a to nielen v štátnych nemocniciach, ale aj v súkromných poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, teda v ambulanciách, pričom od 1. 10. 2024 je zazmluvnených už, myslím, okolo 80 poskytovateľov ambulantnej zdravotnej starostlivosti, ktorí budú očkovať proti covidu-19. Rovnako ministerstvo zdravotníctvo otvorilo aj druhé kolo výziev, aby sa mohli prihlásiť ambulancie, ktoré majú záujem očkovať v spolupráci s vyššími územnými celkami, a to či už sú to ambulancie všeobecných lekárov, pediatrov, imunológov alebo pneumológov. Prihlásenie na vykon... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
14:45
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:45
Ondrej DostálĎakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
26.9.2024 o 14:45 hod.
Mgr.
Ondrej Dostál
Videokanál poslanca
Ďakujem, pani ministerka, za odpoveď, aj keď veľká časť tej odpovede smerovala niekam úplne inam, ako som sa pýtal, ale, samozrejme, máte právo odpovedať, ako uznáte za vhodné, aj keď ja tu nie som ani za pána poslanca Stachuru, ani teda nejdem hodnotiť, čo moji kolegovia hovorili. Ja som sa pýtal na dezinformácie, ktoré sú šírené v súvislosti, v súvislosti s covidom-19 a v tejto súvislosti neviem, či to je ešte v tej nepripravenej časti vašej odpovede, by ma naozaj zaujímal postoj k tým vyjadreniam. Tiež je to poslanec Národnej rady a je to splnomocnenec vlády pán Kotlár, ktorý už sa blíži k záveru svojho vyšetrovania, a teda podľa toho, čo bolo medializované, tak sa chystá odporučiť, aby bolo zakázané očkovanie mRNA vakcínami. Čiže by ma, by ma teda zaujímalo, ako toto vnímate a či sa neobávate, že takéto vyjadrenia môžu znížiť dôveru verejnosti v očkovanie. A teda keď už ste, keď už ste o tej sieti začali nemocníc a ambulancií, ktoré budú očkovať, tak som rád, že ten zoznam bude nakoniec asi širší ako to, čo je doteraz zverejnený ten, ten zoznam nemocníc, na to som sa ja tiež chcel spýtať ešte v doplňujúcej otázke, ale k tomu ste sa vyjadrili. Tak naozaj by ma len zaujímal váš postoj k tomu, čo šíri pán splnomocnenec a pán poslanec Kotlár ohľadom očkovania proti COVID-19, lebo ja sa obávam, že to môže negatívne vplývať na záujem verejnosti alebo záujem ľudí zaočkovať sa aj tých skupín, kde je to potrebné.
Ďakujem.
Rozpracované
14:45
Vystúpenie v rozprave 14:45
Zuzana DolinkováA čo...
A čo sa týka vyjadrení pána splnomocnenca vlády pre manažovanie pandémie, ja by som si naozaj počkala na tú jeho finálnu správu, myslím, že sme teraz všetci čítali, že potrebuje ešte nejaký čas do októbra, aby predložil to finálne, finálne svoje vyjadrenie a zhodnotenie celej situácie a nejaké čiastkové informácie, ako ktoré unikajú, čo ste aj vy spomínali, alebo aj napríklad z toho môjho, z tých mojich ozdravných opatrení v zdravotníctve, ktoré unikli pre niektoré médiá, ja nebudem komentovať. Keď budeme mať na stole komplexnú, hotovú oficiálnu správu a stanovisko, tak potom sa k tomu, ak dovolíte, vyjadrím.
Ďakujem veľmi pekne.
Ďakujem veľmi pekne. Tak iba dopoviem tú už poslednú vetu, ktorú som hovorila, že lekári, respektíve ambulancie, ktoré budú chcieť očkovať proti covidu-19, samozrejme, dobrovoľne očkovať, nikto nikoho očkovať nenúti, tak sa môžu ešte ďalej prihlasovať. Áno, budú to, bude to, už je to teraz okolo 100 ambulancií a predpokladáme, že ten záujem bude ešte vyšší, čiže už sa dá očkovať aj v ambulanciách a nielen v nemocniciach štátnych.
A čo sa týka vyjadrení pána splnomocnenca vlády pre manažovanie pandémie, ja by som si naozaj počkala na tú jeho finálnu správu, myslím, že sme teraz všetci čítali, že potrebuje ešte nejaký čas do októbra, aby predložil to finálne, finálne svoje vyjadrenie a zhodnotenie celej situácie a nejaké čiastkové informácie, ako ktoré unikajú, čo ste aj vy spomínali, alebo aj napríklad z toho môjho, z tých mojich ozdravných opatrení v zdravotníctve, ktoré unikli pre niektoré médiá, ja nebudem komentovať. Keď budeme mať na stole komplexnú, hotovú oficiálnu správu a stanovisko, tak potom sa k tomu, ak dovolíte, vyjadrím.
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
15:00
Vystúpenie v rozprave 15:00
Zuzana DolinkováĎakujem veľmi pekne.
... že ten záujem bude ešte vyšší, čiže už sa dá očkovať aj v ambulanciách a nielen v nemocniciach štátnych. A čo sa týka vyjadrení pána splnomocnenca vlády pre manažovanie pandémie, ja by som si naozaj počkala na tú jeho finálnu správu, myslím, že sme teraz všetci čítali, že potrebuje ešte nejaký čas do októbra, aby predložil to finálne, finálne svoje vyjadrenie a zhodnotenie celej situácie a nejaké čiastkové informácie, ako ktoré unikajú, čo ste aj vy spomínali, alebo aj napríklad z toho môjho, z tých mojich ozdravných opatrení v zdravotníctve, ktoré unikli pre niektoré médiá, ja nebudem komentovať. Keď budeme mať na stole komplexnú, hotovú oficiálnu správu a stanovisko, tak potom sa k tomu, ak dovolíte, vyjadrím.
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
15:00
Vystúpenie v rozprave 15:00
Erik TomášĎakujem za otázku. Pani štátna tajomníčka Gabriela Matečná mala zastúpiť podpredsedu vlády Slovenskej republiky a ministra životného prostredia Tomáša Tarabu len vzhľadom na jeho neplánovú hospitalizáciu. Pani Matečná ani pán Matečný nie sú súčasťou delegácie vlády, ani nie sú členmi expertných skupín a ani sa nezúčastnili...
Ďakujem za otázku. Pani štátna tajomníčka Gabriela Matečná mala zastúpiť podpredsedu vlády Slovenskej republiky a ministra životného prostredia Tomáša Tarabu len vzhľadom na jeho neplánovú hospitalizáciu. Pani Matečná ani pán Matečný nie sú súčasťou delegácie vlády, ani nie sú členmi expertných skupín a ani sa nezúčastnili rokovaní o sústave vodných diel Gabčíkovo – Nagymaros s delegáciami Maďarska. Nie sú informovaní o priebehu rokovaní a ani inak neparticipujú na ich realizácii. Podľa dostupných informácií sa v minulosti pán docent Matečný a Prírodovedecká fakulta Univerzity Komenského podieľali na monitorovaní vplyvu prevádzky vodného diela Gabčíkovo na niektoré zložky životného prostredia, avšak naposledy pred viac ako štyrmi rokmi. Ich podiel monitoringu prevzal Výskumný ústav vodného hospodárstva tak, ako prevzal aj časti monitoringu vykonávaného Konzultačnou skupinou PODZEMNÁ VODA s. r. o. Z uvedených dôvodov možno konflikt záujmov vylúčiť.
Ďakujem pekne.
Ďakujem pekne. Vážený pán poslanec, z logických dôvodov zastúpim pána Tomáša Tarabu, takže tlmočím jeho odpoveď.
Ďakujem za otázku. Pani štátna tajomníčka Gabriela Matečná mala zastúpiť podpredsedu vlády Slovenskej republiky a ministra životného prostredia Tomáša Tarabu len vzhľadom na jeho neplánovú hospitalizáciu. Pani Matečná ani pán Matečný nie sú súčasťou delegácie vlády, ani nie sú členmi expertných skupín a ani sa nezúčastnili rokovaní o sústave vodných diel Gabčíkovo – Nagymaros s delegáciami Maďarska. Nie sú informovaní o priebehu rokovaní a ani inak neparticipujú na ich realizácii. Podľa dostupných informácií sa v minulosti pán docent Matečný a Prírodovedecká fakulta Univerzity Komenského podieľali na monitorovaní vplyvu prevádzky vodného diela Gabčíkovo na niektoré zložky životného prostredia, avšak naposledy pred viac ako štyrmi rokmi. Ich podiel monitoringu prevzal Výskumný ústav vodného hospodárstva tak, ako prevzal aj časti monitoringu vykonávaného Konzultačnou skupinou PODZEMNÁ VODA s. r. o. Z uvedených dôvodov možno konflikt záujmov vylúčiť.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
15:00
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:00
Ľubomír GalkoĎakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
26.9.2024 o 15:00 hod.
Mgr.
Ľubomír Galko
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. No konštatujem, že bude tých náhod asi veľa, lebo moja doplňujúca otázka sa týka práve tej expertnej komisie, o ktorej ste hovorili, kde boli vymenení práve experti pri tých rokovaniach s Maďarskom, ktorí voči tomu zámeru prehradiť staré koryto Dunaja mali výhrady. Hej, čiže moja doplňujúca otázka, aj keď zrejme ju asi nebudete vedieť vy zodpovedať, pán minister, prečo práve títo, títo odborníci boli v tej komisii vymenení, hej, s týmto, s týmto názorom, pretože potom je tých náhod už veľmi veľa.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
15:00
Vystúpenie v rozprave 15:00
Ladislav KamenickýNa rokovanie predkladám návrh zákona, kde teda opatrenia zlepšujú stav verejných financií a to najmä v oblasti úpravy...
Na rokovanie predkladám návrh zákona, kde teda opatrenia zlepšujú stav verejných financií a to najmä v oblasti úpravy daňových zákonov, zákony o DPH, dani z príjmu a osobitnom odvode z podnikania v regulovaných odvetviach. DPH, základná sadzba DPH sa navrhuje vo výške 23 %. Prinesie to, samozrejme, nejaké peniaze, ale avizujem, že potraviny, bude sa znižovať sadzba DPH z 10 na 5 % a pri zvyšných potravinách z 20 na 19 %, čiže všetky potraviny pre ľudí na Slovensku by mali zlacnieť. Samozrejme, budeme robiť všetko preto, aby, máme aj dohodu s reťazcami, aby premietli zníženú DPH do cien.
Ako som už dnes avizoval, predložím cez poslancov Národnej rady pozmeňovák k toľko kritizovaným knihám. Už na učebnice sme avizovali zníženie sadzby DPH z 10 na 5 %, budeme znižovať DPH aj na knihy, ktoré boli v 10-percentnej sadzbe predtým a dnes pôjdu na 5 %. Avizujem, že e-knihy a audioknihy, ktoré doteraz boli v základnej sadzbe 20 %, pôjdu tiež na 5 %, lebo mnohí ľudia už dnes čítajú práve tieto knihy a tam sú vysoké, vysoké ceny kníh. Tu chcem avizovať aj to, že budem teda očakávať, ako sa premietnu tieto zníženia nielen do zníženia sadzby DPH, ale aj do toho, ako tu mnohí vykrikovali, hlavne tí, ktorí vykrikovali teda, že kde sú, kde budú nižšie tie marže tých veľkých predajcov, tých veľkých kníhkupectvách, ktoré zarábajú desiatky percent na knihách a dnes tu vinia za všetko ministra financií.
Ideme znižovať lieky z 10 % základnej sadzby na 5-percentnú základnú sadzbu, hovoríme aj o zdravotníckych pomôckach. Pri elektrine, ktorá v základe harmonizácie môže mať s Európskou úniou, môže mať zníženú sadzbu, znižujeme sadzbu DPH z 20 % na 19 %, tak ako sme už spomínali aj po tlačovej konferencii po vláde, práve na stravovacie služby znižujeme gastro, znižujeme DPH, takisto z 10-percentnej zníženej sadzby na 5-percentnú sadzbu. Päťpercentná sadzba DPH bude aj na sociálne podniky a štátom podporované nájomné bývanie. Okrem toho už bolo avizované aj mojimi kolegami, ktorí avizovali, že bude ubytovanie, ubytovanie na Slovensku bude takisto v zníženej sadzbe DPH, chceme podporiť takto cestovný ruch, odmietam to, čo tu predviedol pán Matovič, ktorý si to hneď prilepil, že to je jeho zásluha. Nie je to jeho zásluha, je to zásluha toho, že sme museli nájsť, samozrejme, financie na zníženie DPH.
Fitnescentrá takisto, to nie je veľký objem, ale tam budeme znižovať DPH, takisto športové podujatia. Toľko, čo sa týka samotnej DPH.
Dane z príjmov, hovoríme o tom, že sme v prvom čítaní, čiže predtým ako prebehnú výbory, samozrejme, avizujem, že cez výbory budú ešte podané pozmeňujúce návrhy, o ktorých budeme diskutovať, samozrejme, v druhom čítaní, ale avizujem takisto zvýšenú sadzbu DPH hlavne pre právnické osoby s vyššími zdaniteľnými príjmami, momentálne je nastavených 22 %, u právnických osôb so zdaniteľnými príjmami viac ako 1 mil. eur. Na podporu podnikania hlavne malé eseročky, malé firmy, ktoré majú obrat do 100-tisíc eur, sa bude znižovať sadzba DPH, teda sadzba dane z príjmu právnických osôb z 15 na 10 %. Považujem za významný posun hlavne pre malé firmy, ktoré skutočne si zaslúžia zníženú sadzbu na daň príjmu právnických osôb. Takisto avizujem, že podnikateľom sa znižuje sadzba dane z dividend z 10 na 7 %.
Upravujeme podmienky na vznik nároku na daňový bonus tak, aby sa zvýhodnili hlavne nízkopríjmové skupiny ľudí. Čiže daňový bonus sa bude vyplácať skôr, ako sa vyplácal doteraz. A hlavne nízkopríjmové skupiny budú mať ten daňový bonus vyšší, aj keď teda, jak sme hovorili, z tej obrovskej sumy skoro 1 mld., aby sme nejakú časť dokázali skonsolidovať, tak sme daňový bonus zrušili na osoby staršie ako 18 rokov.
Zavádzajú sa opatrenia na podporu elektromobility, ďalej, samozrejme, riešime osobitné odvody pre rafinérie, zavádzame osobitný odvod takisto pre telekomunikačných operátorov. V oblasti energetiky avizujem zatiaľ problém s podpísaným memorandom. To bude riešiť pani ministerka hospodárstva, to budeme, samozrejme, komunikovať tak, aby, budú ešte nejaké úpravy do druhého čítania v tejto oblasti.
Čo sa týka, upravujeme takisto predpisy v oblasti sociálneho poistenia, zabezpečenia súvisiacich s takisto nahradením rodičovského dôchodku asignáciou, zaplatenie dane z príjmov. Tu chcem povedať jednu vec, ohradzujem sa proti tomu, že niekto tu hovorí, že my tu niečo zásadne rušíme. Bývalá, teda čo sa týka našej vlády, keď sme prišli, tak sme pomohli dôchodcom vo výške 300 eur na konci roka. Táto pomoc bola vo výške vyše 400 mil. eur, zaviedli sme plnohodnotný trinásty dôchodok, ktorý predtým, ako si dobre pamätám, bývalá vláda na začiatku svojej vlády zrušila, nahradili ju nejakou sociálnou dávkou, my sme naspäť vrátili, to čo sme sľúbili, to znamená plnohodnotný trinásty dôchodok. Samozrejme stojí to dosť vysokú sumu, asi 820 mil., čiže dôchodcom sme dali pomoc vo výške asi 1,2 mld. a od začiatku, keď sme zavádzali trinásty, plnohodnotný trinásty dôchodok, sa hovorilo o nahradení rodičovského dôchodku.
Napriek tomu, samozrejme, my rodičovský dôchodok zachovávame a meníme ho tak, lebo som dostal aj otázku od svojich kolegov, že bude možné asignovať trikrát po 2 % dane. To znamená, že pre tie neziskovky, ktoré doteraz dostávali 2-percentnú asignáciu dane, sa nič nemení, tak ako doteraz, že ak mal, niekto platil nejakému športovému klubu, napr. dieťa hralo nejaký hokej alebo niečo, 2 % asignoval zo svoje dane tomuto športovému klubu, tak to zostáva, a nahrádzame to, alebo teda rozširujeme to o to, že 2 % môžte asignovať aj pre svoju mamu, a teda rodičov a 2 % môžte asignovať pre svojho otca. Upozorňujem na to, že nedá sa urobiť to, že celých 6 % niekto asignuje len pre neziskové organizácie, resp. nemôže nikto asignovať napr. 4 % pre jedného rodiča, ale stále tu platí, že to sú tri šuflíky, každý je vlastne vo výške tých 2 % a je na každom, či sa rozhodne tie 2 % komu dá a komu nedá, môže dať iba jednému, môže dať trom, to už je na každom, ako sa v podstate rozhodne.
Takisto hovoríme o, upravujeme valorizáciu platov zdravotníckych pracovníkov. Avizujem takisto určité zmeny pre tých najnižšie príjmových zdravotníkov, kde máme opatrenie, ktoré prebehne cez výbory, vo výške asi 40, bude to stáť asi 40 mil. eur, takže toto bude tiež ešte úprava. A takisto sa bavíme o, čo sa týka nejakých úprav, hlavne teda, samozrejme, je to spojená rozprava aj s daňou z finančných transakcií, prečo ju zavádzame. No potrebujeme to, čo som sa ja nedozvedel na tých stretnutiach s opozičnými kolegami, že teda ako ideme asignovať. Všetci hovoria ideme ušetriť a avizujem to, že ušetriť 2,7 mld. sa nedá. Ja som počul nejaké šetriace predstavy tých, ktorí to nemusia robiť, ale papier znesie všetko. Tak sme sa bavili, niekto povedal 200 mil., bavili sme sa dokonca o 500 mil., takéto ambície, dokonca som počul, zrušme 10 % všetkých zamestnancov, 1,4 mld., to by sa týkalo, samozrejme, aj policajtov, učiteľov, zdravotníkov a všetkých ostatných pracovníkov, ktorých štát platí. My stále hovoríme, štátnych úradníkov, ktorých je asi plus teda nejakých podriadených organizácií, bavíme sa asi o sume 50-tisíc zamestnancov, čiže my tu chceme ušetriť 10 % všetkých tých personálnych nákladov vo výške asi 124 mil. eur. Samozrejme budú, tieto organizácie musia platiť aj tú zvýšenú DPH, čiže na ktorú sme im peniaze nedali, čiže aj to musia ušetriť a takisto bude tu inflácia, ktorú budú takisto musieť ušetriť. Čiže sú to dodatočné zdroje.
Čo sa týka dane z finančných transakcií, tam ten výnos ročný sa pohybuje vo výške asi 700 mil. Bavíme sa 0,4 % z prevodu iba odchádzajúcich platieb podnikateľov. Samozrejme týka sa to aj fyzických osôb podnikateľov, aby to bolo jasné. Nezavádzame to, čo je v Maďarsku, ako to tu niekto avizuje, kde platia daň z finančných transakcií aj každá bežná osoba a každý občan Maďarska. U nás to tak nebude a považujem to za hoaxy nepotvrdené, ktoré sa tu šírili a podobne. Samozrejme na to, aby sme zabránili tomu, a to už sú skúsenosti z iných krajín, aby tu bolo nejaké hotovostné hospodárstvo, samozrejme museli sme zvýšiť aj sadzbu na výber z bankomatu pre podnikateľov, opakujem, nie pre bežného človeka, bežného človeka sa to priamo nedotkne. Takže asi toľko.
Samozrejme, daň z finančných transakcií plánujeme zaviesť až od 1. apríla budúceho roku. Na to, aby, bude sa vyberať prostredníctvom bánk. My komunikujeme s bankami, lebo musí to naimplementovať a potrebujú na to určitý, určitý čas. Takže oni budú tí, ktorí budú vyberať túto daň za tie povinné osoby a budeme a budú kolektovať a odvádzať štátu.
Chcem upozorniť ešte na jednu vec, veľká diskusia je aj to tom, že či sa bude podieľať na konsolidácii nejakým spôsobom aj obrana, je tomu tak. Pri konsolidačných rozhovoroch sme sa bavili o tom, že obrana sa bude musieť spolupodieľať niekoľkými stovkami miliónov na to, že bude prispievať na duálne projekty, ktoré môžu slúžiť aj pre obranu, aj pre civilné obyvateľstvo. Môže to byť oprava nejakých ciest, môžu to byť mosty, môžu to byť iné projekty, napr. je tam aj výstavba nemocnice v Prešove, čiže pán minister bude komunikovať so všetkými ministrami o tom, kde je nejakým spôsobom pomôcť pri znížení práve tých nákladov, ktoré by inak museli vynaložiť jednotlivé ministerstvá. Budeme prehodnocovať na základe uznesenia vlády všetky poistné zmluvy, čiže sa ide šetriť. Poistné zmluvy sa prehodnotia do takého, do takej úrovne, že budeme vedieť, alebo teda musíme sa rozhodnúť, čo poistiť, čo nepoistiť. Tam vieme ušetriť niekoľko desiatok, možno miliónov. Ja si myslím, že majetok niektorý skutočne, ktorého je veľa, netreba poisťovať vzhľadom na to, že keď jedna vec bude mať totálnu škodu, tak tie ostatné vlastne to, čo ušetríme na poistnom, vieme v podstate vysanovať tú škodu, ktorá štátu vznikne, ale určite sa nebudeme zbavovať poistenia pri nejakom povinnom zmluvnom poistení automobilov, samozrejme pri havarijnom poistení, tam by som zvážil nepoisťovať vzhľadom na to, že tá flotila je natoľko veľká, že skutočne zopár totálnych škôd nespôsobí, je možno menšia suma, ako zaplatiť za to havarijné poistenie na tieto vozidlá.
Ďalším opatrením sme hovorili, a preto to aj hovorím, lebo ideme do nejakej väčšej diskusie o tom, čo sa bude diať. O tom, že máme tu výdavky, ktoré nám rastú veľmi neúmerne, to je hlavne v zdravotníctve. Ja hovorím o tom, že zdravotníctvo musí byť manažérsky prísne riadené, nakoľko to sú stovky miliónov, ktoré ak nebudú vynakladané efektívne, tak sa nám môže stať, že tu budeme musieť zavádzať úplne zbytočné dane, alebo nejaké iné poplatky, ktoré budeme musieť zaviesť. Čiže za mňa, ja si myslím, že v zdravotníctve je veľký priestor aj na úspory, ja by som bol radšej, aby mi zdravotníctvo pol miliardy nepýtalo navyše, ale niekde ušetrilo a o to menej by sme museli robiť konsolidačných opatrení.
Takže toľko asi za mňa. Samozrejme, ja som pripravený na akúkoľvek serióznu aj neserióznu debatu, lebo neočakávam, že tu bude, zavládne zrazu pokoj a výborná atmosféra, ale treba o tomto diskutovať. Ešte tie výčitky, že prečo, prečo až teraz, prečo sme to nedali vo februári a neviem, kedy sme to mali dať. Ja len chcem pripomenúť jednu vec, keď som prišiel, a to je moja veľká výtka aj voči pani prezidentke, voči vám všetkým, ktorí ste trvali na tom, aby predčasné voľby boli až 30. 9., tak za celý ten rok sa tu šafárilo tak, že je tu, sú to zlikvidované verejné financie, bolo pred voľbami, samozrejme, bolo treba všetko minúť. A budem hovoriť aj o tom, vzhľadom na to, že niektorí kolegovia už zabudli, že tu nemá niekto problém, pán Matovič napríklad, minúť 500 eur na jedného voliča, hej, čiže keď tu toľko rozpráva o tej veľkej konsolidácii, usmieva sa, nemá problém, 1,3 mld. alebo 1,5 mld. minúť na hocičo, len aby bol zvolený, aby sa v tomto parlamente mohol opäť rozdrapovať.
Takže za mňa, som pripravený na diskusiu a budem vás počúvať.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Ďakujem pekne. Vážení kolegovia, ktorí ste v sále, vážený pán predsedajúci, na rokovanie predkladám návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním stavu verejných financií. O tom, prečo sme v takomto stave, budem, samozrejme, hovoriť v rozprave s mojimi kolegami, budeme diskutovať.
Na rokovanie predkladám návrh zákona, kde teda opatrenia zlepšujú stav verejných financií a to najmä v oblasti úpravy daňových zákonov, zákony o DPH, dani z príjmu a osobitnom odvode z podnikania v regulovaných odvetviach. DPH, základná sadzba DPH sa navrhuje vo výške 23 %. Prinesie to, samozrejme, nejaké peniaze, ale avizujem, že potraviny, bude sa znižovať sadzba DPH z 10 na 5 % a pri zvyšných potravinách z 20 na 19 %, čiže všetky potraviny pre ľudí na Slovensku by mali zlacnieť. Samozrejme, budeme robiť všetko preto, aby, máme aj dohodu s reťazcami, aby premietli zníženú DPH do cien.
Ako som už dnes avizoval, predložím cez poslancov Národnej rady pozmeňovák k toľko kritizovaným knihám. Už na učebnice sme avizovali zníženie sadzby DPH z 10 na 5 %, budeme znižovať DPH aj na knihy, ktoré boli v 10-percentnej sadzbe predtým a dnes pôjdu na 5 %. Avizujem, že e-knihy a audioknihy, ktoré doteraz boli v základnej sadzbe 20 %, pôjdu tiež na 5 %, lebo mnohí ľudia už dnes čítajú práve tieto knihy a tam sú vysoké, vysoké ceny kníh. Tu chcem avizovať aj to, že budem teda očakávať, ako sa premietnu tieto zníženia nielen do zníženia sadzby DPH, ale aj do toho, ako tu mnohí vykrikovali, hlavne tí, ktorí vykrikovali teda, že kde sú, kde budú nižšie tie marže tých veľkých predajcov, tých veľkých kníhkupectvách, ktoré zarábajú desiatky percent na knihách a dnes tu vinia za všetko ministra financií.
Ideme znižovať lieky z 10 % základnej sadzby na 5-percentnú základnú sadzbu, hovoríme aj o zdravotníckych pomôckach. Pri elektrine, ktorá v základe harmonizácie môže mať s Európskou úniou, môže mať zníženú sadzbu, znižujeme sadzbu DPH z 20 % na 19 %, tak ako sme už spomínali aj po tlačovej konferencii po vláde, práve na stravovacie služby znižujeme gastro, znižujeme DPH, takisto z 10-percentnej zníženej sadzby na 5-percentnú sadzbu. Päťpercentná sadzba DPH bude aj na sociálne podniky a štátom podporované nájomné bývanie. Okrem toho už bolo avizované aj mojimi kolegami, ktorí avizovali, že bude ubytovanie, ubytovanie na Slovensku bude takisto v zníženej sadzbe DPH, chceme podporiť takto cestovný ruch, odmietam to, čo tu predviedol pán Matovič, ktorý si to hneď prilepil, že to je jeho zásluha. Nie je to jeho zásluha, je to zásluha toho, že sme museli nájsť, samozrejme, financie na zníženie DPH.
Fitnescentrá takisto, to nie je veľký objem, ale tam budeme znižovať DPH, takisto športové podujatia. Toľko, čo sa týka samotnej DPH.
Dane z príjmov, hovoríme o tom, že sme v prvom čítaní, čiže predtým ako prebehnú výbory, samozrejme, avizujem, že cez výbory budú ešte podané pozmeňujúce návrhy, o ktorých budeme diskutovať, samozrejme, v druhom čítaní, ale avizujem takisto zvýšenú sadzbu DPH hlavne pre právnické osoby s vyššími zdaniteľnými príjmami, momentálne je nastavených 22 %, u právnických osôb so zdaniteľnými príjmami viac ako 1 mil. eur. Na podporu podnikania hlavne malé eseročky, malé firmy, ktoré majú obrat do 100-tisíc eur, sa bude znižovať sadzba DPH, teda sadzba dane z príjmu právnických osôb z 15 na 10 %. Považujem za významný posun hlavne pre malé firmy, ktoré skutočne si zaslúžia zníženú sadzbu na daň príjmu právnických osôb. Takisto avizujem, že podnikateľom sa znižuje sadzba dane z dividend z 10 na 7 %.
Upravujeme podmienky na vznik nároku na daňový bonus tak, aby sa zvýhodnili hlavne nízkopríjmové skupiny ľudí. Čiže daňový bonus sa bude vyplácať skôr, ako sa vyplácal doteraz. A hlavne nízkopríjmové skupiny budú mať ten daňový bonus vyšší, aj keď teda, jak sme hovorili, z tej obrovskej sumy skoro 1 mld., aby sme nejakú časť dokázali skonsolidovať, tak sme daňový bonus zrušili na osoby staršie ako 18 rokov.
Zavádzajú sa opatrenia na podporu elektromobility, ďalej, samozrejme, riešime osobitné odvody pre rafinérie, zavádzame osobitný odvod takisto pre telekomunikačných operátorov. V oblasti energetiky avizujem zatiaľ problém s podpísaným memorandom. To bude riešiť pani ministerka hospodárstva, to budeme, samozrejme, komunikovať tak, aby, budú ešte nejaké úpravy do druhého čítania v tejto oblasti.
Čo sa týka, upravujeme takisto predpisy v oblasti sociálneho poistenia, zabezpečenia súvisiacich s takisto nahradením rodičovského dôchodku asignáciou, zaplatenie dane z príjmov. Tu chcem povedať jednu vec, ohradzujem sa proti tomu, že niekto tu hovorí, že my tu niečo zásadne rušíme. Bývalá, teda čo sa týka našej vlády, keď sme prišli, tak sme pomohli dôchodcom vo výške 300 eur na konci roka. Táto pomoc bola vo výške vyše 400 mil. eur, zaviedli sme plnohodnotný trinásty dôchodok, ktorý predtým, ako si dobre pamätám, bývalá vláda na začiatku svojej vlády zrušila, nahradili ju nejakou sociálnou dávkou, my sme naspäť vrátili, to čo sme sľúbili, to znamená plnohodnotný trinásty dôchodok. Samozrejme stojí to dosť vysokú sumu, asi 820 mil., čiže dôchodcom sme dali pomoc vo výške asi 1,2 mld. a od začiatku, keď sme zavádzali trinásty, plnohodnotný trinásty dôchodok, sa hovorilo o nahradení rodičovského dôchodku.
Napriek tomu, samozrejme, my rodičovský dôchodok zachovávame a meníme ho tak, lebo som dostal aj otázku od svojich kolegov, že bude možné asignovať trikrát po 2 % dane. To znamená, že pre tie neziskovky, ktoré doteraz dostávali 2-percentnú asignáciu dane, sa nič nemení, tak ako doteraz, že ak mal, niekto platil nejakému športovému klubu, napr. dieťa hralo nejaký hokej alebo niečo, 2 % asignoval zo svoje dane tomuto športovému klubu, tak to zostáva, a nahrádzame to, alebo teda rozširujeme to o to, že 2 % môžte asignovať aj pre svoju mamu, a teda rodičov a 2 % môžte asignovať pre svojho otca. Upozorňujem na to, že nedá sa urobiť to, že celých 6 % niekto asignuje len pre neziskové organizácie, resp. nemôže nikto asignovať napr. 4 % pre jedného rodiča, ale stále tu platí, že to sú tri šuflíky, každý je vlastne vo výške tých 2 % a je na každom, či sa rozhodne tie 2 % komu dá a komu nedá, môže dať iba jednému, môže dať trom, to už je na každom, ako sa v podstate rozhodne.
Takisto hovoríme o, upravujeme valorizáciu platov zdravotníckych pracovníkov. Avizujem takisto určité zmeny pre tých najnižšie príjmových zdravotníkov, kde máme opatrenie, ktoré prebehne cez výbory, vo výške asi 40, bude to stáť asi 40 mil. eur, takže toto bude tiež ešte úprava. A takisto sa bavíme o, čo sa týka nejakých úprav, hlavne teda, samozrejme, je to spojená rozprava aj s daňou z finančných transakcií, prečo ju zavádzame. No potrebujeme to, čo som sa ja nedozvedel na tých stretnutiach s opozičnými kolegami, že teda ako ideme asignovať. Všetci hovoria ideme ušetriť a avizujem to, že ušetriť 2,7 mld. sa nedá. Ja som počul nejaké šetriace predstavy tých, ktorí to nemusia robiť, ale papier znesie všetko. Tak sme sa bavili, niekto povedal 200 mil., bavili sme sa dokonca o 500 mil., takéto ambície, dokonca som počul, zrušme 10 % všetkých zamestnancov, 1,4 mld., to by sa týkalo, samozrejme, aj policajtov, učiteľov, zdravotníkov a všetkých ostatných pracovníkov, ktorých štát platí. My stále hovoríme, štátnych úradníkov, ktorých je asi plus teda nejakých podriadených organizácií, bavíme sa asi o sume 50-tisíc zamestnancov, čiže my tu chceme ušetriť 10 % všetkých tých personálnych nákladov vo výške asi 124 mil. eur. Samozrejme budú, tieto organizácie musia platiť aj tú zvýšenú DPH, čiže na ktorú sme im peniaze nedali, čiže aj to musia ušetriť a takisto bude tu inflácia, ktorú budú takisto musieť ušetriť. Čiže sú to dodatočné zdroje.
Čo sa týka dane z finančných transakcií, tam ten výnos ročný sa pohybuje vo výške asi 700 mil. Bavíme sa 0,4 % z prevodu iba odchádzajúcich platieb podnikateľov. Samozrejme týka sa to aj fyzických osôb podnikateľov, aby to bolo jasné. Nezavádzame to, čo je v Maďarsku, ako to tu niekto avizuje, kde platia daň z finančných transakcií aj každá bežná osoba a každý občan Maďarska. U nás to tak nebude a považujem to za hoaxy nepotvrdené, ktoré sa tu šírili a podobne. Samozrejme na to, aby sme zabránili tomu, a to už sú skúsenosti z iných krajín, aby tu bolo nejaké hotovostné hospodárstvo, samozrejme museli sme zvýšiť aj sadzbu na výber z bankomatu pre podnikateľov, opakujem, nie pre bežného človeka, bežného človeka sa to priamo nedotkne. Takže asi toľko.
Samozrejme, daň z finančných transakcií plánujeme zaviesť až od 1. apríla budúceho roku. Na to, aby, bude sa vyberať prostredníctvom bánk. My komunikujeme s bankami, lebo musí to naimplementovať a potrebujú na to určitý, určitý čas. Takže oni budú tí, ktorí budú vyberať túto daň za tie povinné osoby a budeme a budú kolektovať a odvádzať štátu.
Chcem upozorniť ešte na jednu vec, veľká diskusia je aj to tom, že či sa bude podieľať na konsolidácii nejakým spôsobom aj obrana, je tomu tak. Pri konsolidačných rozhovoroch sme sa bavili o tom, že obrana sa bude musieť spolupodieľať niekoľkými stovkami miliónov na to, že bude prispievať na duálne projekty, ktoré môžu slúžiť aj pre obranu, aj pre civilné obyvateľstvo. Môže to byť oprava nejakých ciest, môžu to byť mosty, môžu to byť iné projekty, napr. je tam aj výstavba nemocnice v Prešove, čiže pán minister bude komunikovať so všetkými ministrami o tom, kde je nejakým spôsobom pomôcť pri znížení práve tých nákladov, ktoré by inak museli vynaložiť jednotlivé ministerstvá. Budeme prehodnocovať na základe uznesenia vlády všetky poistné zmluvy, čiže sa ide šetriť. Poistné zmluvy sa prehodnotia do takého, do takej úrovne, že budeme vedieť, alebo teda musíme sa rozhodnúť, čo poistiť, čo nepoistiť. Tam vieme ušetriť niekoľko desiatok, možno miliónov. Ja si myslím, že majetok niektorý skutočne, ktorého je veľa, netreba poisťovať vzhľadom na to, že keď jedna vec bude mať totálnu škodu, tak tie ostatné vlastne to, čo ušetríme na poistnom, vieme v podstate vysanovať tú škodu, ktorá štátu vznikne, ale určite sa nebudeme zbavovať poistenia pri nejakom povinnom zmluvnom poistení automobilov, samozrejme pri havarijnom poistení, tam by som zvážil nepoisťovať vzhľadom na to, že tá flotila je natoľko veľká, že skutočne zopár totálnych škôd nespôsobí, je možno menšia suma, ako zaplatiť za to havarijné poistenie na tieto vozidlá.
Ďalším opatrením sme hovorili, a preto to aj hovorím, lebo ideme do nejakej väčšej diskusie o tom, čo sa bude diať. O tom, že máme tu výdavky, ktoré nám rastú veľmi neúmerne, to je hlavne v zdravotníctve. Ja hovorím o tom, že zdravotníctvo musí byť manažérsky prísne riadené, nakoľko to sú stovky miliónov, ktoré ak nebudú vynakladané efektívne, tak sa nám môže stať, že tu budeme musieť zavádzať úplne zbytočné dane, alebo nejaké iné poplatky, ktoré budeme musieť zaviesť. Čiže za mňa, ja si myslím, že v zdravotníctve je veľký priestor aj na úspory, ja by som bol radšej, aby mi zdravotníctvo pol miliardy nepýtalo navyše, ale niekde ušetrilo a o to menej by sme museli robiť konsolidačných opatrení.
Takže toľko asi za mňa. Samozrejme, ja som pripravený na akúkoľvek serióznu aj neserióznu debatu, lebo neočakávam, že tu bude, zavládne zrazu pokoj a výborná atmosféra, ale treba o tomto diskutovať. Ešte tie výčitky, že prečo, prečo až teraz, prečo sme to nedali vo februári a neviem, kedy sme to mali dať. Ja len chcem pripomenúť jednu vec, keď som prišiel, a to je moja veľká výtka aj voči pani prezidentke, voči vám všetkým, ktorí ste trvali na tom, aby predčasné voľby boli až 30. 9., tak za celý ten rok sa tu šafárilo tak, že je tu, sú to zlikvidované verejné financie, bolo pred voľbami, samozrejme, bolo treba všetko minúť. A budem hovoriť aj o tom, vzhľadom na to, že niektorí kolegovia už zabudli, že tu nemá niekto problém, pán Matovič napríklad, minúť 500 eur na jedného voliča, hej, čiže keď tu toľko rozpráva o tej veľkej konsolidácii, usmieva sa, nemá problém, 1,3 mld. alebo 1,5 mld. minúť na hocičo, len aby bol zvolený, aby sa v tomto parlamente mohol opäť rozdrapovať.
Takže za mňa, som pripravený na diskusiu a budem vás počúvať.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Rozpracované
15:15
Ideme znižovať lieky z 10 % základnej sadzby na 5-percentnú základnú sadzbu, hovoríme aj o zdravotníckych pomôckach. Pri elektrine, ktorá v základe harmonizácie môže mať s Európskou úniou, môže mať zníženú sadzbu, znižujeme sadzbu DPH z 20 % na 19 %, tak ako sme už spomínali aj po tlačovej konferencii po vláde, práve na stravovacie služby znižujeme gastro, znižujeme DPH, takisto z 10-percentnej zníženej sadzby na 5-percentnú sadzbu. Päťpercentná sadzba DPH bude aj na sociálne podniky a štátom podporované nájomné bývanie. Okrem toho už bolo avizované aj mojimi kolegami, ktorí avizovali, že bude ubytovanie, ubytovanie na Slovensku bude takisto v zníženej sadzbe DPH, chceme podporiť takto cestovný ruch, odmietam to, čo tu predviedol pán Matovič, ktorý si to hneď prilepil, že to je jeho zásluha. Nie je to jeho zásluha, je to zásluha toho, že sme museli nájsť, samozrejme, financie na zníženie DPH.
Fitnescentrá takisto, to nie je veľký objem, ale tam budeme znižovať DPH, takisto športové podujatia. Toľko, čo sa týka samotnej DPH.
Dane z príjmov, hovoríme o tom, že sme v prvom čítaní, čiže predtým ako prebehnú výbory, samozrejme, avizujem, že cez výbory budú ešte podané pozmeňujúce návrhy, o ktorých budeme diskutovať, samozrejme, v druhom čítaní, ale avizujem takisto zvýšenú sadzbu DPH hlavne pre právnické osoby s vyššími zdaniteľnými príjmami, momentálne je nastavených 22 %, u právnických osôb so zdaniteľnými príjmami viac ako 1 mil. eur. Na podporu podnikania hlavne malé eseročky, malé firmy, ktoré majú obrat do 100-tisíc eur, sa bude znižovať sadzba DPH, teda sadzba dane z príjmu právnických osôb z 15 na 10 %. Považujem za významný posun hlavne pre malé firmy, ktoré skutočne si zaslúžia zníženú sadzbu na daň príjmu právnických osôb. Takisto avizujem, že podnikateľom sa znižuje sadzba dane z dividend z 10 na 7 %.
Upravujeme podmienky na vznik nároku na daňový bonus tak, aby sa zvýhodnili hlavne nízkopríjmové skupiny ľudí. Čiže daňový bonus sa bude vyplácať skôr, ako sa vyplácal doteraz. A hlavne nízkopríjmové skupiny budú mať ten daňový bonus vyšší, aj keď teda, jak sme hovorili, z tej obrovskej sumy skoro 1 mld., aby sme nejakú časť dokázali skonsolidovať, tak sme daňový bonus zrušili na osoby staršie ako 18 rokov.
Zavádzajú sa opatrenia na podporu elektromobility, ďalej, samozrejme, riešime osobitné odvody pre rafinérie, zavádzame osobitný odvod takisto pre telekomunikačných operátorov. V oblasti energetiky avizujem zatiaľ problém s podpísaným memorandom. To bude riešiť pani ministerka hospodárstva, to budeme, samozrejme, komunikovať tak, aby, budú ešte nejaké úpravy do druhého čítania v tejto oblasti.
Čo sa týka, upravujeme takisto predpisy v oblasti sociálneho poistenia, zabezpečenia súvisiacich s takisto nahradením rodičovského dôchodku asignáciou, zaplatenie dane z príjmov. Tu chcem povedať jednu vec, ohradzujem sa proti tomu, že niekto tu hovorí, že my tu niečo zásadne rušíme. Bývalá, teda čo sa týka našej vlády, keď sme prišli, tak sme pomohli dôchodcom vo výške 300 eur na konci roka. Táto pomoc bola vo výške vyše 400 mil. eur, zaviedli sme plnohodnotný trinásty dôchodok, ktorý predtým, ako si dobre pamätám, bývalá vláda na začiatku svojej vlády zrušila, nahradili ju nejakou sociálnou dávkou, my sme naspäť vrátili, to čo sme sľúbili, to znamená plnohodnotný trinásty dôchodok. Samozrejme stojí to dosť vysokú sumu, asi 820 mil., čiže dôchodcom sme dali pomoc vo výške asi 1,2 mld. a od začiatku, keď sme zavádzali trinásty, plnohodnotný trinásty dôchodok, sa hovorilo o nahradení rodičovského dôchodku.
Napriek tomu, samozrejme, my rodičovský dôchodok zachovávame a meníme ho tak, lebo som dostal aj otázku od svojich kolegov, že bude možné asignovať trikrát po 2 % dane. To znamená, že pre tie neziskovky, ktoré doteraz dostávali 2-percentnú asignáciu dane, sa nič nemení, tak ako doteraz, že ak mal, niekto platil nejakému športovému klubu, napr. dieťa hralo nejaký hokej alebo niečo, 2 % asignoval zo svoje dane tomuto športovému klubu, tak to zostáva, a nahrádzame to, alebo teda rozširujeme to o to, že 2 % môžte asignovať aj pre svoju mamu, a teda rodičov a 2 % môžte asignovať pre svojho otca. Upozorňujem na to, že nedá sa urobiť to, že celých 6 % niekto asignuje len pre neziskové organizácie, resp. nemôže nikto asignovať napr. 4 % pre jedného rodiča, ale stále tu platí, že to sú tri šuflíky, každý je vlastne vo výške tých 2 % a je na každom, či sa rozhodne tie 2 % komu dá a komu nedá, môže dať iba jednému, môže dať trom, to už je na každom, ako sa v podstate rozhodne.
Takisto hovoríme o, upravujeme valorizáciu platov zdravotníckych pracovníkov. Avizujem takisto určité zmeny pre tých najnižšie príjmových zdravotníkov, kde máme opatrenie, ktoré prebehne cez výbory, vo výške asi 40, bude to stáť asi 40 mil. eur, takže toto bude tiež ešte úprava. A takisto sa bavíme o, čo sa týka nejakých úprav, hlavne teda, samozrejme, je to spojená rozprava aj s daňou z finančných transakcií, prečo ju zavádzame. No potrebujeme to, čo som sa ja nedozvedel na tých stretnutiach s opozičnými kolegami, že teda ako ideme asignovať. Všetci hovoria ideme ušetriť a avizujem to, že ušetriť 2,7 mld. sa nedá. Ja som počul nejaké šetriace predstavy tých, ktorí to nemusia robiť, ale papier znesie všetko. Tak sme sa bavili, niekto povedal 200 mil., bavili sme sa dokonca o 500 mil., takéto ambície, dokonca som počul, zrušme 10 % všetkých zamestnancov, 1,4 mld., to by sa týkalo, samozrejme, aj policajtov, učiteľov, zdravotníkov a všetkých ostatných pracovníkov, ktorých štát platí. My stále hovoríme, štátnych úradníkov, ktorých je asi plus teda nejakých podriadených organizácií, bavíme sa asi o sume 50-tisíc zamestnancov, čiže my tu chceme ušetriť 10 % všetkých tých personálnych nákladov vo výške asi 124 mil. eur. Samozrejme budú, tieto organizácie musia platiť aj tú zvýšenú DPH, čiže na ktorú sme im peniaze nedali, čiže aj to musia ušetriť a takisto bude tu inflácia, ktorú budú takisto musieť ušetriť. Čiže sú to dodatočné zdroje.
Čo sa týka dane z finančných transakcií, tam ten výnos ročný sa pohybuje vo výške asi 700 mil. Bavíme sa 0,4 % z prevodu iba odchádzajúcich platieb podnikateľov. Samozrejme týka sa to aj fyzických osôb podnikateľov, aby to bolo jasné. Nezavádzame to, čo je v Maďarsku, ako to tu niekto avizuje, kde platia daň z finančných transakcií aj každá bežná osoba a každý občan Maďarska. U nás to tak nebude a považujem to za hoaxy nepotvrdené, ktoré sa tu šírili a podobne. Samozrejme na to, aby sme zabránili tomu, a to už sú skúsenosti z iných krajín, aby tu bolo nejaké hotovostné hospodárstvo, samozrejme museli sme zvýšiť aj sadzbu na výber z bankomatu pre podnikateľov, opakujem, nie pre bežného človeka, bežného človeka sa to priamo nedotkne. Takže asi toľko.
Samozrejme, daň z finančných transakcií plánujeme zaviesť až od 1. apríla budúceho roku. Na to, aby, bude sa vyberať prostredníctvom bánk. My komunikujeme s bankami, lebo musí to naimplementovať a potrebujú na to určitý, určitý čas. Takže oni budú tí, ktorí budú vyberať túto daň za tie povinné osoby a budeme a budú kolektovať a odvádzať štátu.
Chcem upozorniť ešte na jednu vec, veľká diskusia je aj to tom, že či sa bude podieľať na konsolidácii nejakým spôsobom aj obrana, je tomu tak. Pri konsolidačných rozhovoroch sme sa bavili o tom, že obrana sa bude musieť spolupodieľať niekoľkými stovkami miliónov na to, že bude prispievať na duálne projekty, ktoré môžu slúžiť aj pre obranu, aj pre civilné obyvateľstvo. Môže to byť oprava nejakých ciest, môžu to byť mosty, môžu to byť iné projekty, napr. je tam aj výstavba nemocnice v Prešove, čiže pán minister bude komunikovať so všetkými ministrami o tom, kde je nejakým spôsobom pomôcť pri znížení práve tých nákladov, ktoré by inak museli vynaložiť jednotlivé ministerstvá. Budeme prehodnocovať na základe uznesenia vlády všetky poistné zmluvy, čiže sa ide šetriť. Poistné zmluvy sa prehodnotia do takého, do takej úrovne, že budeme vedieť, alebo teda musíme sa rozhodnúť, čo poistiť, čo nepoistiť. Tam vieme ušetriť niekoľko desiatok, možno miliónov. Ja si myslím, že majetok niektorý skutočne, ktorého je veľa, netreba poisťovať vzhľadom na to, že keď jedna vec bude mať totálnu škodu, tak tie ostatné vlastne to, čo ušetríme na poistnom, vieme v podstate vysanovať tú škodu, ktorá štátu vznikne, ale určite sa nebudeme zbavovať poistenia pri nejakom povinnom zmluvnom poistení automobilov, samozrejme pri havarijnom poistení, tam by som zvážil nepoisťovať vzhľadom na to, že tá flotila je natoľko veľká, že skutočne zopár totálnych škôd nespôsobí, je možno menšia suma, ako zaplatiť za to havarijné poistenie na tieto vozidlá.
Ďalším opatrením sme hovorili, a preto to aj hovorím, lebo ideme do nejakej väčšej diskusie o tom, čo sa bude diať. O tom, že máme tu výdavky, ktoré nám rastú veľmi neúmerne, to je hlavne v zdravotníctve. Ja hovorím o tom, že zdravotníctvo musí byť manažérsky prísne riadené, nakoľko to sú stovky miliónov, ktoré ak nebudú vynakladané efektívne, tak sa nám môže stať, že tu budeme musieť zavádzať úplne zbytočné dane, alebo nejaké iné poplatky, ktoré budeme musieť zaviesť. Čiže za mňa, ja si myslím, že v zdravotníctve je veľký priestor aj na úspory, ja by som bol radšej, aby mi zdravotníctvo pol miliardy nepýtalo navyše, ale niekde ušetrilo a o to menej by sme museli robiť konsolidačných opatrení.
Takže toľko asi za mňa. Samozrejme, ja som pripravený na akúkoľvek serióznu aj neserióznu debatu, lebo neočakávam, že tu bude, zavládne zrazu pokoj a výborná atmosféra, ale treba o tomto diskutovať. Ešte tie výčitky, že prečo, prečo až teraz, prečo sme to nedali vo februári a neviem, kedy sme to mali dať. Ja len chcem pripomenúť jednu vec, keď som prišiel, a to je moja veľká výtka aj voči pani prezidentke, voči vám všetkým, ktorí ste trvali na tom, aby predčasné voľby boli až 30. 9., tak za celý ten rok sa tu šafárilo tak, že je tu, sú to zlikvidované verejné financie, bolo pred voľbami, samozrejme, bolo treba všetko minúť. A budem hovoriť aj o tom, vzhľadom na to, že niektorí kolegovia už zabudli, že tu nemá niekto problém, pán Matovič napríklad, minúť 500 eur na jedného voliča, hej, čiže keď tu toľko rozpráva o tej veľkej konsolidácii, usmieva sa, nemá problém, 1,3 mld. alebo 1,5 mld. minúť na hocičo, len aby bol zvolený, aby sa v tomto parlamente mohol opäť rozdrapovať.
Takže za mňa, som pripravený na diskusiu a budem vás počúvať.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
DPH z 10 na 5 %, budeme znižovať DPH aj na knihy, ktoré boli v 10-percentnej sadzbe predtým a dnes pôjdu na 5 %, avizujem, že e-knihy a audioknihy, ktoré doteraz boli v základnej sadzbe 20 %, pôjdu tiež na 5 %, lebo mnohí ľudia už dnes čítajú práve tieto knihy a tam sú vysoké, vysoké ceny kníh. Tu chcem avizovať aj to, že budem teda očakávať, ako sa premietnu tieto zníženia nielen do zníženia sadzby DPH, ale aj do toho, ako tu mnohí vykrikovali, hlavne tí, ktorí vykrikovali teda, že kde sú, kde budú nižšie tie marže tých veľkých predajcov, tých veľkých kníhkupectvách, ktoré zarábajú desiatky percent na knihách a dnes tu vinia za všetko ministra financií.
Ideme znižovať lieky z 10 % základnej sadzby na 5-percentnú základnú sadzbu, hovoríme aj o zdravotníckych pomôckach. Pri elektrine, ktorá v základe harmonizácie môže mať s Európskou úniou, môže mať zníženú sadzbu, znižujeme sadzbu DPH z 20 % na 19 %, tak ako sme už spomínali aj po tlačovej konferencii po vláde, práve na stravovacie služby znižujeme gastro, znižujeme DPH, takisto z 10-percentnej zníženej sadzby na 5-percentnú sadzbu. Päťpercentná sadzba DPH bude aj na sociálne podniky a štátom podporované nájomné bývanie. Okrem toho už bolo avizované aj mojimi kolegami, ktorí avizovali, že bude ubytovanie, ubytovanie na Slovensku bude takisto v zníženej sadzbe DPH, chceme podporiť takto cestovný ruch, odmietam to, čo tu predviedol pán Matovič, ktorý si to hneď prilepil, že to je jeho zásluha. Nie je to jeho zásluha, je to zásluha toho, že sme museli nájsť, samozrejme, financie na zníženie DPH.
Fitnescentrá takisto, to nie je veľký objem, ale tam budeme znižovať DPH, takisto športové podujatia. Toľko, čo sa týka samotnej DPH.
Dane z príjmov, hovoríme o tom, že sme v prvom čítaní, čiže predtým ako prebehnú výbory, samozrejme, avizujem, že cez výbory budú ešte podané pozmeňujúce návrhy, o ktorých budeme diskutovať, samozrejme, v druhom čítaní, ale avizujem takisto zvýšenú sadzbu DPH hlavne pre právnické osoby s vyššími zdaniteľnými príjmami, momentálne je nastavených 22 %, u právnických osôb so zdaniteľnými príjmami viac ako 1 mil. eur. Na podporu podnikania hlavne malé eseročky, malé firmy, ktoré majú obrat do 100-tisíc eur, sa bude znižovať sadzba DPH, teda sadzba dane z príjmu právnických osôb z 15 na 10 %. Považujem za významný posun hlavne pre malé firmy, ktoré skutočne si zaslúžia zníženú sadzbu na daň príjmu právnických osôb. Takisto avizujem, že podnikateľom sa znižuje sadzba dane z dividend z 10 na 7 %.
Upravujeme podmienky na vznik nároku na daňový bonus tak, aby sa zvýhodnili hlavne nízkopríjmové skupiny ľudí. Čiže daňový bonus sa bude vyplácať skôr, ako sa vyplácal doteraz. A hlavne nízkopríjmové skupiny budú mať ten daňový bonus vyšší, aj keď teda, jak sme hovorili, z tej obrovskej sumy skoro 1 mld., aby sme nejakú časť dokázali skonsolidovať, tak sme daňový bonus zrušili na osoby staršie ako 18 rokov.
Zavádzajú sa opatrenia na podporu elektromobility, ďalej, samozrejme, riešime osobitné odvody pre rafinérie, zavádzame osobitný odvod takisto pre telekomunikačných operátorov. V oblasti energetiky avizujem zatiaľ problém s podpísaným memorandom. To bude riešiť pani ministerka hospodárstva, to budeme, samozrejme, komunikovať tak, aby, budú ešte nejaké úpravy do druhého čítania v tejto oblasti.
Čo sa týka, upravujeme takisto predpisy v oblasti sociálneho poistenia, zabezpečenia súvisiacich s takisto nahradením rodičovského dôchodku asignáciou, zaplatenie dane z príjmov. Tu chcem povedať jednu vec, ohradzujem sa proti tomu, že niekto tu hovorí, že my tu niečo zásadne rušíme. Bývalá, teda čo sa týka našej vlády, keď sme prišli, tak sme pomohli dôchodcom vo výške 300 eur na konci roka. Táto pomoc bola vo výške vyše 400 mil. eur, zaviedli sme plnohodnotný trinásty dôchodok, ktorý predtým, ako si dobre pamätám, bývalá vláda na začiatku svojej vlády zrušila, nahradili ju nejakou sociálnou dávkou, my sme naspäť vrátili, to čo sme sľúbili, to znamená plnohodnotný trinásty dôchodok. Samozrejme stojí to dosť vysokú sumu, asi 820 mil., čiže dôchodcom sme dali pomoc vo výške asi 1,2 mld. a od začiatku, keď sme zavádzali trinásty, plnohodnotný trinásty dôchodok, sa hovorilo o nahradení rodičovského dôchodku.
Napriek tomu, samozrejme, my rodičovský dôchodok zachovávame a meníme ho tak, lebo som dostal aj otázku od svojich kolegov, že bude možné asignovať trikrát po 2 % dane. To znamená, že pre tie neziskovky, ktoré doteraz dostávali 2-percentnú asignáciu dane, sa nič nemení, tak ako doteraz, že ak mal, niekto platil nejakému športovému klubu, napr. dieťa hralo nejaký hokej alebo niečo, 2 % asignoval zo svoje dane tomuto športovému klubu, tak to zostáva, a nahrádzame to, alebo teda rozširujeme to o to, že 2 % môžte asignovať aj pre svoju mamu, a teda rodičov a 2 % môžte asignovať pre svojho otca. Upozorňujem na to, že nedá sa urobiť to, že celých 6 % niekto asignuje len pre neziskové organizácie, resp. nemôže nikto asignovať napr. 4 % pre jedného rodiča, ale stále tu platí, že to sú tri šuflíky, každý je vlastne vo výške tých 2 % a je na každom, či sa rozhodne tie 2 % komu dá a komu nedá, môže dať iba jednému, môže dať trom, to už je na každom, ako sa v podstate rozhodne.
Takisto hovoríme o, upravujeme valorizáciu platov zdravotníckych pracovníkov. Avizujem takisto určité zmeny pre tých najnižšie príjmových zdravotníkov, kde máme opatrenie, ktoré prebehne cez výbory, vo výške asi 40, bude to stáť asi 40 mil. eur, takže toto bude tiež ešte úprava. A takisto sa bavíme o, čo sa týka nejakých úprav, hlavne teda, samozrejme, je to spojená rozprava aj s daňou z finančných transakcií, prečo ju zavádzame. No potrebujeme to, čo som sa ja nedozvedel na tých stretnutiach s opozičnými kolegami, že teda ako ideme asignovať. Všetci hovoria ideme ušetriť a avizujem to, že ušetriť 2,7 mld. sa nedá. Ja som počul nejaké šetriace predstavy tých, ktorí to nemusia robiť, ale papier znesie všetko. Tak sme sa bavili, niekto povedal 200 mil., bavili sme sa dokonca o 500 mil., takéto ambície, dokonca som počul, zrušme 10 % všetkých zamestnancov, 1,4 mld., to by sa týkalo, samozrejme, aj policajtov, učiteľov, zdravotníkov a všetkých ostatných pracovníkov, ktorých štát platí. My stále hovoríme, štátnych úradníkov, ktorých je asi plus teda nejakých podriadených organizácií, bavíme sa asi o sume 50-tisíc zamestnancov, čiže my tu chceme ušetriť 10 % všetkých tých personálnych nákladov vo výške asi 124 mil. eur. Samozrejme budú, tieto organizácie musia platiť aj tú zvýšenú DPH, čiže na ktorú sme im peniaze nedali, čiže aj to musia ušetriť a takisto bude tu inflácia, ktorú budú takisto musieť ušetriť. Čiže sú to dodatočné zdroje.
Čo sa týka dane z finančných transakcií, tam ten výnos ročný sa pohybuje vo výške asi 700 mil. Bavíme sa 0,4 % z prevodu iba odchádzajúcich platieb podnikateľov. Samozrejme týka sa to aj fyzických osôb podnikateľov, aby to bolo jasné. Nezavádzame to, čo je v Maďarsku, ako to tu niekto avizuje, kde platia daň z finančných transakcií aj každá bežná osoba a každý občan Maďarska. U nás to tak nebude a považujem to za hoaxy nepotvrdené, ktoré sa tu šírili a podobne. Samozrejme na to, aby sme zabránili tomu, a to už sú skúsenosti z iných krajín, aby tu bolo nejaké hotovostné hospodárstvo, samozrejme museli sme zvýšiť aj sadzbu na výber z bankomatu pre podnikateľov, opakujem, nie pre bežného človeka, bežného človeka sa to priamo nedotkne. Takže asi toľko.
Samozrejme, daň z finančných transakcií plánujeme zaviesť až od 1. apríla budúceho roku. Na to, aby, bude sa vyberať prostredníctvom bánk. My komunikujeme s bankami, lebo musí to naimplementovať a potrebujú na to určitý, určitý čas. Takže oni budú tí, ktorí budú vyberať túto daň za tie povinné osoby a budeme a budú kolektovať a odvádzať štátu.
Chcem upozorniť ešte na jednu vec, veľká diskusia je aj to tom, že či sa bude podieľať na konsolidácii nejakým spôsobom aj obrana, je tomu tak. Pri konsolidačných rozhovoroch sme sa bavili o tom, že obrana sa bude musieť spolupodieľať niekoľkými stovkami miliónov na to, že bude prispievať na duálne projekty, ktoré môžu slúžiť aj pre obranu, aj pre civilné obyvateľstvo. Môže to byť oprava nejakých ciest, môžu to byť mosty, môžu to byť iné projekty, napr. je tam aj výstavba nemocnice v Prešove, čiže pán minister bude komunikovať so všetkými ministrami o tom, kde je nejakým spôsobom pomôcť pri znížení práve tých nákladov, ktoré by inak museli vynaložiť jednotlivé ministerstvá. Budeme prehodnocovať na základe uznesenia vlády všetky poistné zmluvy, čiže sa ide šetriť. Poistné zmluvy sa prehodnotia do takého, do takej úrovne, že budeme vedieť, alebo teda musíme sa rozhodnúť, čo poistiť, čo nepoistiť. Tam vieme ušetriť niekoľko desiatok, možno miliónov. Ja si myslím, že majetok niektorý skutočne, ktorého je veľa, netreba poisťovať vzhľadom na to, že keď jedna vec bude mať totálnu škodu, tak tie ostatné vlastne to, čo ušetríme na poistnom, vieme v podstate vysanovať tú škodu, ktorá štátu vznikne, ale určite sa nebudeme zbavovať poistenia pri nejakom povinnom zmluvnom poistení automobilov, samozrejme pri havarijnom poistení, tam by som zvážil nepoisťovať vzhľadom na to, že tá flotila je natoľko veľká, že skutočne zopár totálnych škôd nespôsobí, je možno menšia suma, ako zaplatiť za to havarijné poistenie na tieto vozidlá.
Ďalším opatrením sme hovorili, a preto to aj hovorím, lebo ideme do nejakej väčšej diskusie o tom, čo sa bude diať. O tom, že máme tu výdavky, ktoré nám rastú veľmi neúmerne, to je hlavne v zdravotníctve. Ja hovorím o tom, že zdravotníctvo musí byť manažérsky prísne riadené, nakoľko to sú stovky miliónov, ktoré ak nebudú vynakladané efektívne, tak sa nám môže stať, že tu budeme musieť zavádzať úplne zbytočné dane, alebo nejaké iné poplatky, ktoré budeme musieť zaviesť. Čiže za mňa, ja si myslím, že v zdravotníctve je veľký priestor aj na úspory, ja by som bol radšej, aby mi zdravotníctvo pol miliardy nepýtalo navyše, ale niekde ušetrilo a o to menej by sme museli robiť konsolidačných opatrení.
Takže toľko asi za mňa. Samozrejme, ja som pripravený na akúkoľvek serióznu aj neserióznu debatu, lebo neočakávam, že tu bude, zavládne zrazu pokoj a výborná atmosféra, ale treba o tomto diskutovať. Ešte tie výčitky, že prečo, prečo až teraz, prečo sme to nedali vo februári a neviem, kedy sme to mali dať. Ja len chcem pripomenúť jednu vec, keď som prišiel, a to je moja veľká výtka aj voči pani prezidentke, voči vám všetkým, ktorí ste trvali na tom, aby predčasné voľby boli až 30. 9., tak za celý ten rok sa tu šafárilo tak, že je tu, sú to zlikvidované verejné financie, bolo pred voľbami, samozrejme, bolo treba všetko minúť. A budem hovoriť aj o tom, vzhľadom na to, že niektorí kolegovia už zabudli, že tu nemá niekto problém, pán Matovič napríklad, minúť 500 eur na jedného voliča, hej, čiže keď tu toľko rozpráva o tej veľkej konsolidácii, usmieva sa, nemá problém, 1,3 mld. alebo 1,5 mld. minúť na hocičo, len aby bol zvolený, aby sa v tomto parlamente mohol opäť rozdrapovať.
Takže za mňa, som pripravený na diskusiu a budem vás počúvať.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Rozpracované
15:15
=====
=====
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci,
=====
Rozpracované