19. schôdza

10.9.2024 - 3.10.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie spoločného spravodajcu

1.10.2024 o 9:10 hod.

Ing.

Igor Válek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 13:43

Zuzana Števulová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem.
Ja budem pomerne stručná. Tento návrh sme predložili, aby sme vyriešili situáciu krízovú, ktorú v parlamente musíme dlhé mesiace znášať, odkedy sa stal bývalý predseda Národnej rady pán Pellegrini prezidentom Slovenskej republiky.
My máme za to v klube Progresívne Slovensko, že situácia kedy Národná rada nemá právoplatne zvoleného predsedu Národnej rady, ale má len povereného podpredsedu a ďalších, v súčasnosti len dvoch podpredsedov, ktorí vedú a riadia schôdze Národnej rade, je neudržateľná, nemá oporu v právnom poriadku Slovenskej republiky, pretože v zásade Národnú radu by mal viesť človek, ktorý ako predseda Národnej rady získal dôveru všetkých poslancov, alebo teda poslancov a poslankýň Národnej rady Slovenskej republiky.
Preto sme na túto schôdzu predložili uznesenie, na základe ktorého by Národná rada vyhlásila voľbu na predsedu Národnej rady a mohol by byť navrhnutý akýkoľvek kandidát alebo kandidátka. Predsedom by sa stal ten, ktorý by získal väčšinu hlasov.
Myslíme si, že táto situácia a prijatie tohto uznesenia by vyriešili aj tú situáciu, ktorú tu zažívame za posledné dni, kedy sa parlament zaoberá svojvoľným výkladom rokovacieho poriadku z hľadiska dvoch podpredsedov, s ktorými máme viacerí výkladové problémy, kde sa musíme zaoberať nálepkami, kde sú poslanci a poslankyne rôznym spôsobom excesívne upozorňovaní a kde človek, ktorý vedie schôdzu, častokrát, či už je to jeden, alebo druhý, používa skôr policajné metódy, ktoré sa nehodia do poslaneckej snemovne, kde, ako pripomínam, mandát poslanca a poslankyne je zakotvený ústavou, je daný ako slobodný mandát podľa svedomia konkrétneho poslanca a poslankyne ohraničený ústavným sľubom.Tá sloboda je v čo najširšej možnej miere a tie pravidlá,ktoré tu platia, ako aj povedal Ústavný súd v náleze Ústavného súdu, ktorý som citovala ešte aj na ústavnoprávnom výbore v stredu večer, majú byť predvídateľné, tak aby mandát ten poslanec alebo poslankyňa vedeli vykonávať spôsobom, že vždy vedia, že v prípade niečoho, ak nastane vec A, tak bude dôsledok B, ale nie, že sa pravidlá budú iracionálne a svojvoľne autoritatívne meniť počas výkonu nášho mandátu.
Ako aj povedal Ústavný súd Slovenskej republiky v náleze, ktorý sa týkal práve toho momentálne sporného paragrafu zákona o rokovacom poriadku, ktorý hovorí o tom, že či, čo sú teda tie iné obdobné vizuálne pomôcky alebo zobrazenia, tak síce parlament má právo prijať vnútorný predpis, ktorým môže regulovať svoju činnosť a postupy, avšak táto regulácia nesmie byť excesívna, nesmie zasahovať a obmedzovať reštriktívnym spôsobom slobodný výkon ústavou garantovaného mandátu poslanca alebo poslankyne Národnej rady.
Myslím si preto, že zvolenie predsedu Národnej rady Slovenskej republiky by mohlo aj ukončiť tieto žabomyšie vojny a spory a bolo by signálom, že Národná rada si uvedomuje, že tento stav je neudržateľný.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

27.9.2024 o 13:43 hod.

JUDr.

Zuzana Števulová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

13:43

Alojz Hlina

Vystúpenie v rozprave 13:44

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
(Rečník sa vrátil k rečníckemu pultu.)
Úprimne, nie som si celkom istý, či tomu rozumiem. Čiže čo sa stalo? (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Gašpar Tibor, podpredseda NR SR
Pán poslanec, ešte pozastavím vám čas, aby ste oň neprišiel. Ja vám to ešte raz vysvetlím a prečítam. Dobre?
V § 32 sa hovorí, že do rokovacej sály je zakázané vnášať transparenty, plagáty, letáky alebo iné obdobné vizuálne zobrazenia. Čo sa týka zbraní, výbušnín... to nebudem ďalej čítať.
Ústavnoprávny výbor sa zaoberal zatiaľ otázkou, či nálepky na vašom notebooku, ktoré sú viditeľné na kamere pri vašom vystúpení, sú alebo nie sú obdobné vizuálne zobrazenia, bez nutnosti posudzovania ich obsahu. Ja som ani raz neposudzoval obsah týchto zobrazení, či už pani poslankyni Plavákovej, tentokrát pri vás, ale konštatujem, že ste vniesol a používate viditeľne iné obdobné vizuálne zobrazenia, čo je porušenie rokovacieho poriadku.
Za to vás nevykazujem zo sály, dávam vám slovo, môžte dokončiť svoje vystúpenie, nech sa páči.


Hlina, Alojz, poslanec NR SR
Vytvárame nebezpečný precedens, lebo ak porušujem niečo, tak treba postupovať striktne podľa tých nariadení, lebo pokiaľ viem, dvakrát za toto isté bola kolegyňa vykázaná zo sály.
A my naozaj musíme dať veľký pozor, pán predsedajúci, práve od nás by to malo ísť, že sme spravodliví. Spravodliví voči všetkým. A teraz očakávam, že budete spravodlivý aj v tomto prípade. Akože ak porušujem, máte o tomto vedomie a presvedčenie, konajte, prosím vás, v zmysle rokovacieho poriadku.
Teraz, prísne vzaté, som mierne popletený, že čo mám vlastne robiť, lebo porušujem rokovací poriadok, a napriek tomu tu môžem byť? Potom sa to celé nejakým spôsobom asi rozsype a od to... o to je dôležitejšie mať nejakého predsedu. Nuž tak neviem, či ideme počkať na rozklad ústavnoprávneho výboru, ale nevychádza mi to.
Ak niečo porušujem, tak by ste mali, lebo ste to skonštatovali, dokonca teraz už aj druhýkrát, tak je podľa mňa už nie že vašou možnosťou, ale vašou povinnosťou postupovať v zmysle rokovacieho poriadku. No ak nebudete, vytvárame nebezpečný precedens. Očakávam prípadne vašu reakciu na to.
(Krátka pauza. Reakcia predsedajúceho mimo mikrofónu: „Môžte pokračovať v rozprave, máte času, ale beží vám čas.“)
Čiže vytvárame precedens v tom, že pokiaľ tu má niekto nálepky, ktoré nie sú nejak, by som povedal, že komfortné s tým s nejakým presvedčením niekoho a nejakými politickými deklaráciami, tak postupujete striktne podľa rokovacieho poriadku, a pokiaľ máte politický rešpekt a máte obavu vykázať kríž a znak rodiny, tak síce skonštatujete, že porušujem rokovací poriadok a ma nevykážete? Naozaj to je dosť, by som povedal, z pohľadu toho, že akým spôsobom sa aplikuje ustanovenia rokovacieho poriadku, dosť nebezpečný precedens.
Takže ak porušujem rokovací poriadok, očakávam výzvu na neporušovanie, keď napriek tomu zotrvám v tom porušovaní, tak očakávam výzvu na vykázanie. Ja neviem, podľa mňa, tak je to napísané v tom rokovacom poriadku. Rád sa nechám opraviť, prípadne... Takže mali by ste postupovať spravodlivo z pohľadu toho, že pri jednom prípade áno, v druhom prípade nie. Takže ja môžem, áno, tak? Pán predsedajúci?
(Reakcie z pléna. Reakcia predsedajúceho mimo mikrofónu: „Beží vám vystúpenie, takže nech sa páči.“ Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Gašpar Tibor, podpredseda NR SR
Ja vás môžem akurát vyzvať, že začnite už vystupovať k téme. Nech sa páči.


Hlina, Alojz, poslanec NR SR
Dobre, takže budem k tomu, čo vlastne je meritom bodu, a k tomuto sa možno niekedy niekde vrátime.
Ako veriaci človek poviem, že pomaly na úrovni znamenia, že takto v piatok úplne na konci v tejto dobe a za týchto okolností. A ja mám rád také veci, ktoré nejakým spôsobom v určitý moment sadnú, hej, tak toto mi tiež určitým spôsobom sadlo.
Samotný návrh uznesenia hovorí o tom, že je čas, a je to svojím spôsobom paradox (povedané so smiechom), že vás vyzýva opozičná strana návrhom uznesenia, aby Národná rada konala a mala, mala svojho predsedu.
Ja som v živote už aj niečo riadil, bol som už na veľa miestach, a kde som nebol, ako ten múdry hovorí, sa chystám, hej, ale v zásade nikto nepopiera taký systém toho riadenia v tom, že musí byť niekto za niečo zodpovedný. To sa vyvinulo proste historicky, evolučne s ľudským rodom, čiže nepopierajme ten princíp. V niečom je nespochybniteľný. Tak ma zaráža, hej, že kvôli vašej politickej neschopnosti my aplikujeme systém, že popierame princíp toho, že riadiť sa musí. Aj orgán, ako je Národná rad, je nevyhnutné, nielen preto, že to má v zákone, nielen preto, ale preto, že to je z princípu dôležité, aby taký orgán ako je Národná rada riadenie mal, takže neviem, ako hlboko mám ísť do toho, do analýzy toho, že je nevyhnutné alebo že je dôležité mať predsedu. Ak vy usudzujete, že tento stav môže pretrvávať dlhodobo, dokonca som začul nejaké úvahy typu – však nevadí, až do konca roka, či vlastne do konca volebného obdobia. Tak si skúsme prípadne porozprávať, že či sú s tým, alebo nie sú s tým spojené nejaké riziká, a že či to je nejaký stav, ktorý vlastne vykazuje o tom, že sme plnokrvný a plnoplatný člen demokratických národov a demokratických spoločností, že či si vlastne my tie tradície ctíme. To slobodomurári hovoria, že čo z krvi nie je zrodené, nie je pevné. Viete, a častokrát tie hrdé národy, tie veľké, silné národy ako Nemci, Francúzi, Taliani proste za to bojovali. Za to, že majú ten luxus, že môžu mať parlament. Za to, že môžu proste tvoriť zákony v parlamente, prelievali krv. Oni to chceli.
Bojím sa to až povedať, mám pocit, že keby to bolo na nás, my by sme sa zmierili, to je jedno či chanátom, či sultanátom, či s kráľom, či s vajdom, či s neviem s kým. Úplne jedno, hej? Čiže nás, my sme za túto výsadu ... (Ruch v sále. Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Gašpar Tibor, podpredseda NR SR
Pán poslanec, zabezpečte, aby vám nehralo zariadenie.


Hlina, Alojz, poslanec NR SR
My sme za túto výsadu, veľkú výsadu byť v rodine demokratických štátov, teda veľa, veľa krvi nepreronili, možno aj preto máme k tomu taký vzťah. Možno aj preto nekričíme až tak, keď o to prichádzame. A to je napríklad to, čo bolo včera, hej, čo mňa dostalo o hladinu vyššie, by sa dalo povedať, z pohľadu tóniny, hej, že vlastne načo som tu. Alebo načo je vlastne... načo sme to stvorili? Parlare. Parlare, to je z toho nie, že rozprávame. Načo sme to stvorili, keď to popierame? Načo to vôbec platíme, keď to popierame? Od toho to vzniklo, aby sme sa rozprávali, tu malo nejaký kultivovaný priebeh, aby to malo nejakú fazónu, aby to malo nejaké nastavenia, a my ten princíp poprieme, že netreba sa rozprávať.
Takže a zdá sa, že nám to zachutilo. Zdá sa, že tým, že skúsili sme raz, skúsime druhýkrát, neni až taký veľký krik, tak bude na tretíkrát a nakoniec skončíme možno tak, že budeme sedieť doma a príde nám mailom nejaké, že ako máme hlasovať. Ja viem, že niektorí kolegovia by s tým boli úplne komfortní, len mne sa potom stráca význam tej preliatej krvi. Tých potokov preliatej krvi za tú výsadu byť členom demokratickej rodiny. Načo tí, vlastne tí ľudia padlí, načo tí ľudia sa obetovali, keď je tu nejaký národ, krajina v srdci strednej Európy, ktorá si povie: „Načo? pošlite mi to mailom.“ A ešte môžte veľkoryso, keď by ste chceli niečo povedať, aj včera bolo povedané, nie, jak pán Žiga povedal, však pošl... dajte mi to písomne.
Načo sa cibrilo rečnícke umenie? Načo čítame Cicera? Načo rozprávame o tom, že niekto niekedy niečo povedal a malo to význam? Načo? Mi pošlite to mailom.
Viete, a my naozaj my prichádzame o to, čo parlamentarizmus vlastne je a ide strach z toho, ako ľahko. Ide strach z toho, ako nám nevadí, že nemáme predsedu a ideme sa rozprávať o tom, že nevadí, že nebude predseda možno až do konca volebného obdobia.
Nikomu nebliká, že proste je to stav neúnosný? Už aj čisto, by som povedal, cez fazónu? Ja som to tu už nie raz povedal. Anglickú kráľovnú, teraz už máme kráľa, ale pri Alžbete som to hovoril, anglickú kráľovnú utiahnu dva kone, vám garantujem, aj jeden by utiahol ten koč, v ktorom by sedela. A prečo ju ťahá šesť? Prečo? Prečo ťahá anglickú kráľovnú šesť párov koní? Viete, čo to je zvládnuť šesť párov koní? Viete, aké je to náročné? Lebo je to niečo, lebo je to nejaký signál. Je to nejaké, nejaká fazóna, niečo, čo robí veci symbolicky.
Koho prijímajú, pán predsedajúci, kto prijíma návštevy, keď sem príde nejaká návšteva parlamentná, kto ich prijíma? Pani z bufetu? Alebo jak to máte tam podelené? Viete, že to je, pri všetkej úcte k pani z bufetu, hej, že proste lebo to je neúcta voči tým ľuďom, ktorí sem prídu. Pred tisíc rokmi sa očakávalo, že vyslanca prijme niekto a mal tam byť koberec, buď červený koberec, alebo dýka, hej? Proste to, áno, vývoj bol zložitý. A my ako realizujeme ten parlamentarizmus? Ako riešime to, že príde nejaká delegácia, kto ich prijme? Zastupujúci predseda, ktorý dostal to poverenie za takých podivných okolností? Že vlastne radšej o tom nehovorte, lebo keby sme sa do toho moc vŕtali, tak by sme zistili, že to poverenie, prísne vzaté, možno ani neplatilo, čisto ani teoreticky to nebolo možné. Nie je to urážajúce voči tým ľuďom, ktorí sem prídu a očakávajú prijatie nejakej parlamentnej delegácie? Aký je to výraz úcty k tým ľuďom, čo k nám prídu? To nepotrebujeme riešiť? Ten váš vnútorný žabomyší boj, ktorý vy tu zvádzate. Prečo vy, vy... proste dávate do rizika, do zlého mena, do zlého obrazu našu krajinu? Čo my stým máme? Čo my s tým máme, že neviete vládnuť? Že neviete riadiť. Nikto nehovorí, že tu bol taký politický pokus, ale však máte väčšinu.
Viete, viete si odhlasovať skrátenie rozpravy na hodinu a pol, viete si odhlasovať vykázanie poslankyne za to, že si nalepí nejaké nálepky na počítač. Však a prečo neviete odhlasovať, že potrebujete mať predsedu? Veď nebláznite. Nikto nikdy spochybnil princíp, že riadiť treba. Niekto veci musí lídovať. Proste je nejaká štruktúra, ide to s nami cez evolúciu, až kým neprišla vláda SMER-u, HLAS-u a SNS.
Má to veľa, veľa, by som povedal, že rovín toho, že prečo je návrh tohto uznesenia namieste. Je to vaša smutná vizitka, že to dáva opozičná strana, vaša hanba. Ale prosím vás, že poďme to konečne vyriešiť. Však sa už tam na niekom dohodnite. Nebláznite. Však vás je, koľko je, 79, to nenájdete jedného, kto by to mohol robiť? Na ktorom sa zhodnete?
A áno, tá skutočnosť je o to, by som povedal, dôvodnejšia po tom všetkom, čo mi tu teraz zažívame jednak cez tie procedúry procesné aj toho, ako tu tápeme v hmlách.
Tým, že mám kríž na počítači, porušujem rokovací poriadok a vykázaný som nebol len a len preto, lebo sa bojí. (Rečník ukazuje palcom za seba k miestu predsedajúceho.) Lebo sa bojí ma vykázať. Ale nebál sa pani Plavákovej! Viete, lebo politicky to obhája, toto by bolo náročné obhajovať.
Viete, tak aký máme meter a čo sa očakáva od poslancov Národnej rady? Čo sa očakáva od toho orgánu, ktorý sa stvoril stáročiami, evolúciou? Čo sa od nej očakáva? Spravodlivosť. A to už ani parlament nebude spravodlivý? To už aj tu budeme mať dvojaký meter? Aj tu budeme pozerať na veci cez prizmu... Čo? Aký signál ideme vyslať?
Úprimne poviem, že som nemal pripravené toto vystúpenie, lebo som očakával, že budem vylúčený. (Povedané so smiechom.) Tak som išiel takú free-style trošku to, ale také že zo srdca možno viacej, že čo som vám chcel povedať.
Je čas začať konať, aby sme o tú demokraciu neprišli. Ja viem, že niektorí z vás, možno aj tu, čo sedíte, alebo my čo sme, čo ste tu členovia, že vám to je jedno. Ale ja stále chcem veriť... Ono si ju treba zaslúžiť, to je pravda, tú demokraciu a stále chcem veriť, že nás je dosť na to, ktorí chápeme, že systém parlamentnej demokracie aj s tými rizikami, čo obnáša, je stále ten najlepší, ako evolučne ľudstvo dokázalo na svoje riadenie si vecí a procesov vyvinúť.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

27.9.2024 o 13:44 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
19. schôdza NR SR - 12.deň - A. dopoludnia
 

Vystúpenie 9:05

Ladislav Kamenický
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne.
Vážený pán predsedajúci, ušetrím si úvodné slovo a chcem sa hneď prihlásiť do rozpravy.
Skryt prepis

Vystúpenie

1.10.2024 o 9:05 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:06

Daniel Karas
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, dovoľte, aby som ako určený spravodajca výboru predniesol spoločnú správu výborov Národnej rady o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií, tlač 483. Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva Národnej rade túto spoločnú správu výborov. Národná rada uznesením č. 543 zo dňa 26. septembra 2024 pridelila vládny návrh zákona prostredníctvom skráteného legislatívneho konania týmto výborom Národnej rady: ústavnoprávnemu výboru, výboru pre financie a rozpočet, výboru pre hospodárske záležitosti, výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj, výboru pre sociálne veci, výboru pre zdravotníctvo. Určila zároveň výbor pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie predmetného vládneho návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch ihneď. Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko. K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady tieto stanoviská:
1. Odporúčanie pre Národnú radu návrh schváliť. Výbor pre sociálne veci, výbor pre zdravotníctvo, výbor pre hospodárske záležitosti a ústavnoprávny výbor.
2. Odporúčanie pre Národnú radu návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. Výbor pre financie a rozpočet.
3. Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj o návrhu nerokoval, pretože nebol uznášaniaschopný.
Z uznesenia výboru Národnej rady uvedeného pod bodom III. tejto správy vyplývajú pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ktoré sú uvedené pod bodom IV. tejto správy. Gestorský výbor odporúča o návrhoch výboru, ktoré sú uvedené v spoločnej správe, hlasovať takto:
O bodoch spoločnej správy č. 1 a 32 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov odporúča predmetný vládny návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. Spoločná správa výborov Národnej rady o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií, tlač 483a, bola schválená uznesením gestorského výboru č. 128 z 30. septembra 2024. Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Daniela Karasa, aby na schôdzi Národnej rady predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku a zároveň určil poslancov Jána Blcháča, Pavla Ľuptáka, Zdenka Svobodu, Radomíra Šalitroša, Igora Váleka a Dušana Muňka, aby plnili úlohu spravodajcov.
Pán predsedajúci, ďakujem, skončil som, otvorte prosím rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

1.10.2024 o 9:06 hod.

Mgr.

Daniel Karas

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:10

Igor Válek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Vážený pán predsedajúci, dovoľte, aby som predniesol ako spravodajca spoločnú správu výborov Národnej rady o prerokovaní vládneho návrhu zákona o dani z finančných transakcií a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva Národnej rade túto spoločnú správu výborov. Národná rada uznesením č. 544 zo dňa 26. septembra 2024 pridelila vládny návrh zákona o dani z finančných transakcií a o zmene a doplnení niektorých zákonov prostredníctvom skráteného legislatívneho konania týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru, výboru pre financie a rozpočet a výboru pre hospodárske záležitosti. Určila zároveň výbor pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie predmetného vládneho návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch ihneď. Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko.
K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady tieto stanoviská: odporúčanie pre Národnú radu návrh schváliť - ústavnoprávny výbor a výbor pre hospodárske záležitosti. Odporúčanie pre Národnú radu návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi - výbor pre financie a rozpočet. Z uznesenia výboru Národnej rady uvedeného pod bodom III. tejto správy vyplýva pozmeňujúci a doplňujúci návrh, ktorý je uvedený pod bodom IV. tejto správy. Gestorský výbor odporúča o bode 1 zo spoločnej správy hlasovať s návrhom gestorského výboru schváliť. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov odporúča Národnej rade vládny návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. Spoločná správa výborov Národnej rady bola schválená uznesením gestorského výboru č. 129 z 30. septembra 2024. Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Igora Válka, aby na schôdzi Národnej rady predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku, a zároveň určil poslancov Jana Blcháča, Pavla Ľuptáka, Zdenka Svobodu, Radomíra Šalitroša, Daniela Karasa a Dušana Muňka, aby plnili úlohy spravodajcov.
Ďakujem, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

1.10.2024 o 9:10 hod.

Ing.

Igor Válek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie 9:13

Ladislav Kamenický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, tak opäť sa stretávame pri tzv. konsolidácii, lex konsolidácia, kde teda zároveň prejednávame aj zákon o finančných transakciách. Chcem sa poďakovať za včerajšiu debatu na výbore pre financie a rozpočet, trvalo to asi tri hodiny. V mnohých veciach sme sa určite nezhodli, ale napriek tomu si vážim, že debata, aspoň teda z 90 % považujem tú debatu za korektnú, až na niektoré excesy, ktoré možno niektorí by si mohli odpustiť, ale tomu asi nezabránime, sme v politike.
Dnes sa chcem venovať, samozrejme, konsolidácii a budem reagovať aj na vystúpenia pánov poslancov, asi nie každého spomeniem, ale hlavných rečníkov, hlavne za kluby sa budem snažiť nevynechať a budem hovoriť nejaké svoje názory na tie veci, ktoré tu už zazneli v prvom čítaní.

Preto som sa rozhodol aj na úvod druhého čítania vystúpiť v rozprave, aby ste na mňa mohli reagovať. Ja, samozrejme, si potom rád vypočujem opätovne vaše argumenty a dúfam teda, že zostaneme viac v rovine argumentov, ako v rovine nejakých invektív. Poďme sa pobaviť hlavne o tom, že prečo vlastne musíme konsolidovať. To je asi základná otázka, ktorou sa budeme zaoberať a zaoberáme sa už niekoľko dní. Ja sa teším jednej veci, aspoň teda, že si rozumieme všetky politické strany, až na jednu, že potreba konsolidácie tu proste je. Že treba konsolidovať verejné financie, že verejné financie sú v zlom stave. Sú v stave jednej z najhorších v Európskej únii a treba ich proste zlepšovať. Jediný komu teda, a to budem reagovať možno už na niektoré vystúpenia, ktorému to asi nevysvetlíme, je Igor Matovič, ktorý si myslí, že nám tu zanechal dobré verejné financie, ale k tomu sa tiež budem za chvíľu vyjadrovať. A budem sa snažiť operovať s číslami a nie vykrikovaním, kto je tu diletant a kto tu nie je diletant. Máme verejné financie v katastrofálnom stave a trvám na tom, aj keď teda pán Matovič je dobrý demagóg a sa snaží teda nahovoriť, že čo tu on všetko zanechal. Ja mu to za chvíľu vysvetlím. Zanechal mi deficit vo výške, aj bývalá vláda, ktorú ste tu rok naťahovali, len aby sa nekonali predčasné voľby, počas tohto obdobia sa zdevastovali verejné financie natoľko, že ste mi tu zanechali 6,5 % deficit HDP. Bavíme sa o ôsmich miliardách. 8,5 miliardy eur. Ja som si pozeral deficity za našich vlád, posledné tri roky sme deficity dostávali niekde okolo 1 %. Znižovali sme dlh. Posledný rok 2019 to bolo 1,3 % HDP, bavíme sa o výške 1,2 miliardy. 1,2 miliardy verzus 8,5 miliardy, ktoré som zdedil na rok ´24. Tí, čo sa trošku verejným financiám venujú, tak vedia, že pri 3 % deficite, keď je ten deficit nižší ako 3 %, tak dlh vám ide dole. A to sa aj udialo. 1,5 % v roku 2019 oproti roku 2018 klesol verejný dlh. Samozrejme, veľmi záleží, ako sa vyvíja nominálne HDP, ktoré pomohlo napríklad pánu Matovičovi vďaka dvom obrovským a najvyšším infláciám, ktoré sme tu mali za posledné desaťročia. Tomu sa tiež budem za chvíľu, aj tomu sa budem venovať, inflácii. Čiže zanechali sme tu verejné financie, ktoré robili to, že budú, naďalej je možné znižovať dlh Slovenskej republiky. Dnes, keď tu mám 6,5 % dlh, dokedy nedosiahneme úroveň 3 %, tak ten dlh pôjde naďalej hore, bohužiaľ, bohužiaľ. Toto nemusel pán Matovič riešiť. Nemusel, lebo mal deficit na úrovni 1,3 % HDP. A budem tu počúvať, samozrejme, očakávam, že pán Kišš mi bude hovoriť, iní mali prebytky a iní mali toto. Ale, poďme sa nie, ja sa nehádam o niektorých faktoch, ale deficit 1 %, to nie je katastrofa pre verejné financie a pán Kišš to vie veľmi dobre, veľmi dobre. Teraz budem reagovať na to, čo sa tu naklamalo. A budem hovoriť pánu Matovičovi. Bohužiaľ, tu dnes neni, ja som ho tu, mne tu vrieskal do ucha dvakrát po jednej hodine pomaly, raz polhodinu, potom skoro hodinu. A teraz, keď teda očakávam, že by tu mohol byť, viem, že ma ísť do rozpravy, tak mohol by sem prísť. Potom príde a potom mi tu bude zase vrieskať hodinu do ucha.

Takže poďme sa porozprávať o tom, že aký dlh nám tu zanechal pán Matovič. Čo tu porozprával klamstvá.

Ak si pamätáte v prvej rozprave, pán Matovič rozprával, že mi zanechal v hotovosti 12 miliárd. Plný mešec peňazí. To je klamstvo, dámy a páni, klamstvo. Chcem vás upozorniť na jedno číslo. V roku 1993, vráťme sa do, na začiatok vzniku Slovenskej republiky, bol dlh Slovenskej republiky na úrovni štyroch miliárd. Štyri miliardy. A to bavíme sa o hrubom dlhu, ale budem za chvíľu hovoriť o tom čistom dlhu, ktorý tu pán Matovič skresľujúco klame, klame.

Čiže štyri miliardy v roku ´93 a môžte si overiť tieto čísla. 3,859 miliardy, pozrel som si presné čísla. V roku 2019 nominálny dlh 45,306 miliardy. Čiže za 30 rokov, skoro za 30 rokov, čiže je to menej, samozrejme, do roku 2009, to máme 19, počkať, to máme 19, 26 rokov, nám dlh narástol o 41 miliárd. Viete, koľko narástol dlh za tri roky bačovania poslednej vlády? 23,5 miliardy, 23,5 miliardy. Čiže od vzniku Slovenskej republiky 41 miliárd, za tri a pol roka bačovania poslednej vlády 23,5 miliardy. Vyše 50 % nárast. Toto je výsledok, čo tu pán Matovič rozpráva, aké super verejné financie nám tu nechal. Potom nám tu pán Matovič vysvetľoval, že v roku ´23, 68 miliárd 830 miliónov nárast dlhu. To je to, čo som povedal. Poďme sa teraz pozrieť, ako to vyzerá s tým čistým dlhom. Lebo on tu hovoril, aké super je, tu nám vysvetľoval rozdiel medzi hrubým, čistým dlhom, to je hotovosť, ktorú nám tu nechal, ja mu to za chvíľu vysvetlím. Tak nárast za, od roku, keď si zoberieme, roku ´93, keď hovorím, že 3,8 miliardy bol vtedy dlh, tak čistý dlh mohol byť niekde okolo miliardy menej. Tak si to vypočítajte. Čistý dlh v roku 2019 bol 40,6 miliardy. Rozdiel bol 4,6 miliardy. To je tá hotovosť, ktorú tu zanechal Kamenický pánu Matovičovi. A môžme sa sporiť, či to je málo, či to je veľa, ale je to 4,6 miliardy. V roku 2023 nárast na 59,3 miliardy, 18,6 miliardy. Viete, koľko to je?

Od roku 1993 aj čistý dlh nám stúpol o 50 %. To je pravda, pán Matovič. To sú tie super verejné financie.

A čo hovorí, že mi tu zanechal 12 miliárd? Tak keď nám hrubý dlh stúpol o 23,5 miliardy a čistý dlh o 18,62 miliardy, tak tú hotovosť, čo mi zanechal pán Matovič nie je 12 miliárd, ani deväť miliárd, ktoré hovorí pán Pročko. 4,9 miliardy, takto klame pán Matovič a priráta si k tomu ešte aj mojich päť miliárd, ktoré som mu tu ja nechal, aby povedal, že 12 miliárd. Hovadina, poviem to po slovensky, že takto sa tu klame. Skrúcajú sa čísla, každý tu niečo prispôsobuje. Ja to chápem, však v politike sa to robí, ale neklamme tu, neklamme tu. 50 % nárast dlhu za tri a pol roka od vzniku Slovenskej republiky, keď to porovnáme, tak je to o vyše 50 % nárast. A prečo sa to stalo? Ja vám poviem. Keď ja som bol ministrom financií v roku 2019, platili fiškálne pravidlá, platili. Ja som musel predkladať, predkladať rozpočet do Európskej komisie. Európska komisia musela náš rozpočet odsúhlasiť. Čo bolo počas covidu, všetky pravidlá padli, nikto nikoho nekontroloval, žiadne fiškálne pravidlá neexistovali a na smolu Slovenskej republiky, Igor Matovič sa stal ministrom, najprv premiér ministrom a potom ministrom financií Slovenskej republiky. Obrovská smola pre Slovenskú republiku. A ja stále budem opakovať, že Igor Matovič nemal byť nikdy ministrom financií Slovenskej republiky. A budem hovoriť o farizejstve, ktoré sa tu vyrába. Vyrába sa tu farizejstvo v zmysle, ja som včera na výbore počul, že chodia za nami samosprávy, že im chýbajú peniaze, pán Jakab, že? Kto zobral samosprávam tie peniaze, vy ste rozhodli takto, daňový bonus zobereme samosprávam, pol miliardy, neni problém. Nie ja som spôsobil to, že samosprávy nemajú peniaze, ani tie samosprávy za to nemôžu. Ja sa ospravedlňujem všetkým, všetkým tým primátorom, ktorí teraz na mňa tlačia, aby som im dal peniaze. Vy sa tam vyškierate, pán Jakab, áno. To je do smiechu... (Reakcia z pléna.) Nevykrikujte, nevykrikujte. Vy ste, oni majú ísť za vami a od vás si pýtať tie peniaze. Vy ste to spôsobili. Vy ste im proste ukradli tie peniaze a teraz ich pýtajú odo mňa. To je pravda o tom, čo ste tu nechali.

Pokračujme v tom, koľko, teda prečo musíme konsolidovať. Hovoríme tu, mnohokrát tu bolo hovorené a myslím, že aj ešte predtým, ako vznikla vôbec táto vláda, ako myslím, že pán Ódor to bol. Povedal, že sme na gréckej ceste a ja s tým súhlasím, že sme boli na gréckej ceste. Hrozili nám prepady ratingov a nebudem hovoriť o tých, ktorí sa možno aj tešili, keby to nastalo. Ja chcem poďakovať kolegom všetkým tým, ktorí sa snažili o to, aby sme napríklad predali Švajčiarsku dlhopisy. Nie za to, že sme potrebovali ďalší trh, my sme chceli diverzifikovať. Ale že to je úspech pre Slovenskú republiku a jeden z tých úspechov, ktorý nám pomohol stabilizovať dlh. Môžte sa opýtať pána Bytčánka z Ardalu, ten vám to vysvetlí. Keď nám dôverujú švajčiarske trhy, samozrejme, sme ich, museli sme tam ísť osobne, no tak to niečo znamená aj pre tie finančné trhy, to nám pomáha. Našťastie predávame ešte stále dlhopisy a našťastie sa Slovenská republika môže financovať. Ale ak by sme pokračovali v tom, čo sme, čo sme prebrali, tak ten dlh nám pôjde stále hore a proste nezastavíme problémy slovenskej ekonomiky.

Potrebujeme to zvrátiť. Plán je jasný. V roku ´27 chceme dosiahnuť deficit 3 % a poviem otvorene, ideme ambicióznejšou cestou. Ja som to včera vysvetľoval na finančnom trhu. Ak by sme sa držali sedemročného plánu, tak ten dlh nám ustrelí úplne, úplne nám vyletí hore. My to chceme otočiť. My sme znižovali dlhy posledné roky našej vlády na 1 %. A chceme to otočiť, aby sme sa dostali na tie 3 %, aby ten dlh mohol ísť opäť dole, aby prestal rásť. Dokedy nebude 3 % deficit, dovtedy bude ten dlh rásť. A vy mi tu budete vypočítavať, ako my sme zadlžili a podobne. Nech sa páči, za každým, keď budete klamať, vystúpim a budem vám na to poukazovať, páni, tam hore. (Reakcie z pléna.) Sme, momentálne nás veľmi silne sledujú všetky ratingové agentúry. (Reakcie z pléna.)

Ja som mal posledne, nevykrikujte! (Reakcie z pléna.)

Pán, pán predsedajúci, Andrej, upozorni ich, lebo neviem hovoriť... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Danko, Andrej, podpredseda NR SR

Poprosím kľud v sále a nevykrikujte, máte na to faktické.

Nech sa páči, pán minister.

Kamenický, Ladislav, minister financií SR

No čiže ratingové agentúry sa na nás pozerajú a mali sme stretnutie s niektorými, ktorí, samozrejme, my ich nemôžme, ani nechceme ovplyvňovať. A oni dnes sa nás pýtajú, ako ideme konsolidovať. Či tá konsolidácia bude dostatočná, alebo nebude. Pýtajú sa, či dodržíme celkový ten limit, o ktorých, limity verejných výdavkov, páni, tam hore. Opäť, kto zaviedol limity verejných výdavkov? Pán Matovič. A kto si urobil výnimku v roku 2023? Pán Matovič. Vy tam, páni, hore. A nechali ste to pre ďalšiu vládu. Hej, super. Môžte sa smiať, to je škodoradosť, páni. Limity verejných výdavkov, limity verejných výdavkov obmedzujú, samozrejme, výšku vynakladania výdavkov štátu.

Aj preto je to jeden z faktorov, prečo musíme konsolidovať vo výške 2,7 miliardy. Ja budem vysvetľovať donekonečna, keď to teda niekto nechápe, že prečo 2,7 miliardy. K tomu sa za chvíľu dostanem.

Prečo musíme konsolidovať. Opäť musíme, keď znížime, ukážeme finančným trhom, že sme zodpovední hospodári, mali by sme si požičiavať za menej. Keď si budeme požičiavať za menej, nebudeme míňať stovky miliónov na financovanie dlhu. To pri tej výške každé jedno, jeden bod znamená obrovské peniaze. Dobrá správa je, že posledná aukcia skončila, že sa nám znižuje, asi o päť bodov sa nám znížila prirážka na nemecké dlhopisy. A teda dúfam, že sa to bude znižovať ešte viacej v budúcnosti. To je dôležité pre Slovenskú republiku. Prečo? Lebo úspora týchto stoviek miliónov, môžme ju použiť práve na to, čo potrebujeme. Zlepšenie života Slovákov, zlepšenie sociálneho štandardu. A môžte povedať, že nie, že treba to dať podnikateľom, my budeme stále bojovať za ľudí na Slovensku. Chceme viac peňazí na sociálne programy. Takisto tí, ktorí majú hypotéky. My sme pomohli s hypotékami, vy možno poviete, že to netreba, však ste hovorili, že to je to posledné. Ľudí zaujíma, samozrejme, prvé, čo vyplatia je hypotéka, lebo chcú bývať. Jasné, že niekto povie, že non performing loans takzvané, tie zlyhané úvery nám nestúpajú, lebo ľudia sú zodpovední. Samozrejme, že si prvé vyplatia, vyplatia hypotéku a potom tie ostatné peniaze použijú niekde inde. My sme pomohli na to, aby sa im neznižoval ten štandard, lebo tie peniaze, čo im zostanú, im zostanú na to, aby mohli kvalitnejšie žiť. Ak sa znížia úroky na štátny dlh, to znamená na dlhopisoch, tak aj hypotekárne banky budú vedieť znižovať úroky na hypotékach.
A môžte sa o tom sporiť. Celková miera konsolidácie, trvám na tom, že to je 2,7 miliardy. Na to, aby sme dosiahli plánovaný deficit niekde okolo 4,7-4,6 %, to som včera hovoril, tak máme tu dodatočné riziká, ktoré musíme vykryť. To je 1,1 miliardy, o ktorej sme sa bavili včera a pätnásťkrát sa ma to môžte pýtať, budem teraz o tom hovoriť. Národná stratégia na vedu a výskum inovácie. To nie je náš program, dámy a páni. 120 miliónov navyše na budúci rok. To je váš program, ktorý ešte bývalá vláda schválila. Keď mi poviete, že netreba, tak ja ho škrtnem a nebude. Ušetríme 120 miliónov. Prihláste sa, kto poviete, že to netreba, lebo niekto mi tu hovorí, že 1,1 miliardy netreba. Presun materských škôl pod samosprávy, to nie je, Plán obnovy sme nerobili my, to ste robili vy. Vy ste navrhovali presun materských škôl pod samosprávy. Štát to stojí vyše 100 miliónov. Zase povedzte, že to netreba, lebo potom budete kričať zase, že neplníme Plán obnovy, že nám treba zobrať peniaze, na ktoré máme nárok. Toto mi nejak nesedí. Medziročný nárast transferu pre vysoké školy. Príspevky na opatrovanie medziročne rastú 130 miliónov. Povedzte, že netreba opatrovateľom, ktorí sa starajú o svojich blízkych, dobre alebo o ľudí, ktorých majú v opatere. Poskytovanie, finančný príspevok na poskytovanie sociálnych služieb, príspevky na osobnú asistenciu, ľudia, ktorí potrebujú pomoc, lebo všetci sa tu tvárite, vy ste najsociálnejší, ale tak povedzte, že škrtnite to. Ja to neškrtnem, lebo viem, že tieto výdavky prídu a každý sa môžte o tom so mnou sporiť, že či prídu, alebo neprídu tieto výdavky. Nárast zdravotných výdavkov na zdravotné poistenie, áno, to je vec, ktorú treba riešiť a môžme o tom hlboko diskutovať. Ja poprosím kolegov alebo vás, ktorí sa vyznáte do zdravotníctva, tak môžte o tom veľa hovoriť a treba urobiť manažérske rozhodnutia v rámci zdravotníctva, lebo zdravotníctvo nás stojí skoro deväť miliárd. Deväť miliárd je taká vysoká suma, že tam keď sa len posuniete napríklad o pol miliardy, tak musíme, sme neefektívni, musíme urobiť napríklad možno desať nových daní, ktoré ja nechcem robiť. Súhlas.
Tak poďme do toho a musíme zlepšiť to zdravotníctvo. Poďme ďalej, medziročný nárast výdavkov environmentálneho fondu. A mnohí ste tu hovorili o rôznych programoch envirofondu, ktoré sa financujú na zlepšenie životného prostredia. Opäť, nie je to moja parketa, ale povedzte, že mám škrtnúť 137 miliónov. Tak nebudú. Samozrejme, sú tu aj investície, ktorými vy ste sa chválili. Valaliky, Volvo a ja to nespochybňujem, že to prišlo za minulej vlády, ja tu nebudem hovoriť, že to je náš projekt, ale ten projekt stojí peniaze. Každý rok žiada nejaké peniaze na to, aby ten side, teda to miesto sa pripravilo a aby samotná výstavba toho závodu ďalej pokračovala. My chceme, aby tu bola investícia napríklad ďalej v automobilovom priemysle. Sú to aj iné strategické investície a môžme sa o tom baviť. Takže toto je zdôvodnenie toho, čo som vám chcel povedať k tej 1,1 miliarde.
Môžme sa baviť o výške, môžme sa baviť o čomkoľvek, ale proste nedá sa spochybniť, že celková suma 2,7 miliardy je potrebná. To cielenie je, stále hovorím, o deficite 4,6-4,7%, ja chcem poďakovať aj mojim kolegom na ministerstve financií, Radovi Majerskému, štátnemu tajomníkovi, ostatným, Sašovi Cirákovi, šéfovi rozpočtu, ktorí teraz majú veľa roboty na to, aby zostavili rozpočet. Samozrejme, tá kniha, samozrejme, tabuľky a ďalšie veci, máme na to málo času. Ja uznávam a mnohí budete hovoriť, mali sme tu byť s konsolidačným balíkom vo februári. No tak to chcem vidieť, páni, keď budete traja v koalícii a mi donesiete vo februári rozpočet. To chcem vidieť.
Realita je niekde úplne inde a vy to všetci dobre viete. Samozrejme, kritizovať sa kritizuje veľmi ľahko. Takže pre mňa je dôležité jedno a pre finančné trhy takisto je dôležité jedno. Či prejde konsolidačný balík Slovenskej republiky na rok ´25 v parlamente. Ak prejde, tak aj finančné trhy si to budú ctiť. Ak neprejde, tak sa nám budú tie podmienky, za ktorých si napríklad Slovenská republika požičiava, zhoršovať a o to menej stoviek miliónov budeme mať na to, aby sme mohli ďalej používať na sociálne programy.
Poďme ďalej, nebudem hovoriť o, znova vám nebudem opakovať celú prezentáciu, ktorú som už mal, viete, čo v nej je, však mnohí ste o tých veciach hovorili. Pristavím sa ku dvom pozmeňujúcim návrhom, ktoré sme dali včera vo finančnom výbore. Tri hodine sme o nich diskutovali, takže ja som pripravený diskutovať, samozrejme, ďalej. Hovoríme o tom, že bol tu veľký dopyt po znížení DPH na knihy, brožúry, letáky, hudobniny, detské knihy a takisto na tlačoviny, časopisy, noviny, ktoré nás, bohužiaľ, stoja asi 62 miliónov, ale dobre. Ja som povedal, dobre, znížime DPH. Znížili sme dokonca, po prvýkrát sme znížili DPH aj na e-knihy. Doteraz bola základná sadzba 20 %. Znížili sme DPH na 5 % aj na audioknihy. A ja teraz očakávam, očakávam, že aj tie predajne, ktoré majú skutočne obrovské marže na tých knihách, urobia niečo pre to, aby ľudia mali väčší prístup k tým knihám, keď teda toto je najväčší problém, dobre. Takže očakávam, budem sledovať tie vývoje. Viete, keď si pozriete dnes napríklad cenu e-knihy, je minimálny rozdiel medzi normálnou tlačenou knihou a tou e-knihou, možno 2-3 eurá. Samozrejme, je tam rozdielna DPH dneska a podobne, odrátajte si DPH. Ten rozdiel je fakt malý. Ja sa pýtam, ako môže byť digitálny záznam knihy taký drahý oproti tlačenej knihe. Chápem, že pri audioknihách, kde to nahovorí nejaký herec, alebo neviem, kto, že tam majú dodatočný náklad, tie sú drahšie jak normálne tlačené knihy. Ja neviem tú politiku, ale budem určite osobne sledovať teda, ako aj tie kníhkupectvá sprístupnia vzdelanie, a teda dostupnosť kníh na Slovensku. Bavíme sa o DPH na ubytovanie 5 %, zníženú. Bola to požiadavka cestovného ruchu. Samozrejme, koaličných partnerov, ktorí sa zaoberajú a ja musím nájsť, samozrejme, vždycky nejaký kompromis, aj keď teda ako minister financií vždy ma to stojí z toho balíka, napríklad 3% DPH sú asi 1,5 miliardy a každé jedno opatrenie, kde znížime DPH, ma stojí nejaké peniaze. A teraz niekto povedal, že načo ste toľko poznižovali tie DPH, keď teda, však mohli ste to, zvýšiť DPH iba o 2 % a že tie ostatné ste nemuseli robiť. No to je prístup, ktorý, bohužiaľ, ja to, možno ma kolegovia budú opäť napádať, ale musím to, je to prístup pána Ódora. Áno, aj tak sa dá k tomu pristupovať, že dáme základnú sadzbu a potom dáme nejaké, ja neviem, nejaké príspevky alebo niečo také a všetci budú platiť základnú sadzbu DPH. Ale my to nechceme. My chceme, aby ľudia, tí nízkopríjmoví mali zníženú DPH napríklad na všetky potraviny, čo sme aj zabezpečili. Na základný balík sme dali, znížili sme z 10 na 5 a z 20 ideme na 19 %. Takže to sme zabezpečili. Ľudí na Slovensku trápia napríklad ceny liekov, zdravotníckych pomôcok, takisto sme ich znížili na 5 %. 5 % DPH zavádzame, a to bola opäť požiadavka koaličného partnera, na fitnescentrá a na vstup na športoviská. To nestojí veľa peňazí, ale je to stále, je to, samozrejme, pre ministra financií nejaký náklad. Bavíme sa o 900-tisíc a o 2 miliónoch cirka. Ale toto vieme prežiť.
Včera sme spomínali aj to, včera vyšla správa ministerstva hospodárstva, ktoré upozornilo na to, že v oblasti energetiky, kde ja som chcel zaviesť s mojimi kolegami odvod taký, ako majú banky, aby energetické spoločnosti platili odvod. Dostali sme informáciu, že v memorande, ktoré uzatvorila bývalá vláda, takže neviem, komu sa mám za to poďakovať, či pánovi Sulíkovi, alebo pánovi Matovičovi, je klauzula, ktorá hovorí o tom, že ak zavedieme mimoriadny odvod, tak musíme, štát musí doplatiť naspäť rozdiel medzi trhovou cenou elektriny a tým 61,20, tou zafixovanou cenou. Kalkulácia ministerstva hospodárstva hovorí, že to je 900 miliónov. Získame 150 a prídeme o 900. Museli sme od toho upustiť, preto som dával aj pozmeňujúci návrh do Národnej, teda do výboru pre financie a rozpočet. Oznamujem, že zvýšili sme daň z príjmu právnických osôb na 24% pre tých, ktorí majú zdaniteľný príjem nad päť miliónov a rušíme 22% sadzbu pre tých, ktorí majú zdaniteľný príjem nad jeden milión. Toto nám prinesie dodatočný zdroj, tu zdaníme dodatočne aj energo firmy, samozrejme. A ďalšia vec, cucneme si od energetických firiem aj dividendy. Nikdy sme ich nedostali z energetiky. Po prvýkrát Slovenská republika si zoberie aj dividendy od energetikov. Takže takto sa budú podieľať aj tieto firmy. Samozrejme, bavíme sa o mimoriadnom odvode aj pre telekomunikačné firmy. 26 miliónov si zoberieme, sú to bohaté firmy, myslím, že nemajú čo plakať. Každý sa musí nejakým spôsobom podieľať na tom, čo tu máme, čo sme zdedili.
Ďalšia vec, máme, samozrejme, bavíme sa o platoch zdravotníkov a môže byť debata, ja si zdravotníkov vážim a napriek tomu, že každý z vás aj z nás by im dopriali vysoké platy, ale momentálne proste štátny rozpočet má dieru, ktorú musíme zaplátať. Nehovorím, že na úkor zdravotníkov. Dali sme valorizáciu 3 %. Hovoríme o priemerných číslach, lebo niekto povie, že máme to vrátane služieb, samozrejme, ale keď je 4 800 priemerný plat vrátane tých služieb, to uznávam, niekto zarába viac, nikto zarába menej. A práve tu sme sa sústredili na to, že sú tu kategórie ľudí, ktorí majú nižší príjem, to sú tí sanitári, rôzni laboranti a pod., ktorí robia za najnižšie platy v zdravotníctve a tam sme tú valorizáciu zvýšili. Nebudem vás zaťažovať tými koeficientami, ale bavíme sa nie o 3 % valorizácii, ale o približne 6 % valorizácii miezd týchto zdravotníkov s najnižšími mzdami. Stojí nás to 40 miliónov opäť dekonsolidácia, ale sme si povedali, že to nám stojí za to, aby sme mali nejaký sociálny zmier. Ale my sa budeme, samozrejme, ešte zajtra na koaličnej rade baviť aj o problémoch zdravotníkov, budeme sa snažiť s nimi ďalej komunikovať a túto diskusiu určite neuzatvárame. Bavili sme sa o tom aj včera s koaličnými partnermi, takže budeme ďalej komunikovať. Nebudeme sa schovávať.
Máme tu ďalej výnimku z platenia daňovej licencie pre sociálne podniky. Majú takúto výnimku aj chránené dielne. Takže toto nás bude stáť asi jeden milión, to sme dali do včerajšieho pozmeňujúceho návrhu. A predĺženie investičného obdobia na odpočet výdavkov na investície. Volkswagen má jednu veľkú 300-miliónovú investíciu, keby sme im to nepredĺžili, tak proste nemôžu čerpať určité výhody. Bavíme sa tu o dopade asi dvoch miliónov eur. Nie je to až taký obrovský dopad. Samozrejme, všetky tieto výpadky musíme kompenzovať a tá 24 % daň pre bohaté firmy, hovorím so zdaniteľným príjmom nad päť miliónov, by mala vykompenzovať časť týchto výdavkov.
Na druhej strane, bavíme sa o tom, že sme, plánovali sme zvýšiť sociálne odvody pre tých najbohatších manažérov, bavíme sa o ľudí, ktorí zarábajú viac ako 10 700 eur až do úrovne niekde okolo 16 000. Čiže zvyšujeme sociálne odvody, ten maximálne zdaniteľný základ zo 7-násobku na 11-násobok priemernej mzdy. Takže, to je tiež opatrenie, ktoré nám prinesie asi 88 miliónov eur. Samozrejme, ja stále budem opakovať donekonečna, že každý výpadok sa musí niečím vykompenzovať. Čiže akákoľvek, ja som už aj kolegom povedal, že musíme skončiť, lebo takto nedokonsolidujeme a akékoľvek nápady sa musia vykompenzovať a nechcem ďalej, aby sme tu navyšovali ostatné dane len za to, že máme tu rôzne požiadavky. Nejaké drobnosti viem ešte riešiť, možno celiakia, nejaký chlieb pre celiatikov môžme riešiť, ale ja už som teraz povedal, nepokračujme v tejto diskusii, lebo to bude donekonečna. Musíme uzavrieť konsolidačný balík a moji kolegovia, ja som to ponúkol aj tým, ktorí prišli napríklad s takouto požiadavkou, nech sa urobí nejaká kvantifikácia, nech sa povie, čo by mohlo byť ešte v zníženej sadzbe, ale nemôžme, bude záležať, samozrejme, od dopadov a podobne. Mal som tam požiadavku na detské plienky, vložky a podobné iné veci. To myslím, že kolegovia neviem, či aj také dáta majú, ale v poriadku. Môžme sa s tým zaoberať. Čiže toľkoto k tomu prvému pozmeňujúcemu návrhu, ktorý prešiel včera vo výbore. Chcel som to povedať, aby ste všetci ostatní mali informáciu.
K dani z finančných transakcií, samozrejme, všetci viete, že je tam sadzba 0,4 % maximálne, samozrejme, keď niekto prevádza veľkú sumu, maximálna suma by bola na úrovni 40 eur. Som ochotný sa baviť o čomkoľvek, ale boli včera diskusie, toto je taká zlá daň, onaká daň. Ale trvám na tom a ja som bol pri tých debatách v roku 2019, že desať členských krajín, ktorého súčasťou, tohto projektu, nieže projektu, to bola nejaká, vždy keď minimálne osem členských krajín sa dá dokopy, tak sú určité témy, o ktorých sa potom diskutuje medzi ministrami financií, tak sa sme sa bavili aj o dani z finančných transakcií. Lídrom toho bol práve kancelár Scholz, ktorý tlačil túto tému a chcel ju veľmi, veľmi presadiť ešte pred voľbami v Nemecku. Nepodarilo sa mu to. Ja vysvetlím, prečo.
Opäť, viete, lebo hovorím jednu zásadu. Jeden je na dohodu málo, dvaja veľa a traja už dohoda skoro nemožná. Desať krajín, najprv jeden, toto chcel, druhé, toto nechcel. Tak sa vyhodilo, to, čo nechcel, sa vyhodilo. Išlo sa k druhej krajine, k tretej, štvrtej, desiatej a oholilo sa to tak, že z toho, bohužiaľ, veľa nezostalo. A preto aj to nedopadlo dobre. My sme však suveréna krajina a vieme takúto daň, ktorá je čisto sociálna, sociálnodemokratická daň. A to bol aj kancelár Scholz, samozrejme, by ju nepresadzoval pred voľbami. Chcel si pripnúť, že toto je môj úspech a presadil som FTT medzi členskými krajinami. A môže tu niekto ísť, že len v Maďarsku a vo Venezuele a neviem, aké dehonestácie, poviem jedno. V Maďarsku tá daň prináša peniaze, ale sú zdanení aj obyčajní ľudia.
My sme k tomuto nepristúpili. Čiže nehovorte o tom, že toto je rovnaká daň ako v Maďarsku. Nie je to pravda. Bežný človek túto daň nebude platiť. Hovoríme o podnikateľoch. Áno, bavíme sa aj o podnikateľoch fyzických osobách, ale ja sa pýtam, a to som včera povedal aj na výbore, keby sme nič iné nerobili, len DPH-čku, na 2,7 miliardy musíte zvýšiť DPH o 6 percentuálnych bodov. Keby sme nič iné nerobili, iba daň z príjmu právnických osôb, musíte zvýšiť daň z príjmu právnických osôb o 13 percentuálnych bodov. Toto chceme? Asi nie. Toto keby sme urobili, tak tu bude asi revolúcia. My sme hľadali, a to je opäť výtka, ktorú mám voči kolegom, ktorí tu diskutovali o tom, že čo všetko, jak by oni všetko zoškrtali a ušetrili a k tomu sa ešte budem vyjadrovať. Ale nikto neprišiel s nejakým opatrením aspoň za pol miliardy. My potrebujeme, ja by som chcel vidieť opatrenia, pán Kišš hovorí, že pol miliardy vie ušetriť, tak hovorím, dajte ešte 2,2. Dajte aspoň miliardu. Nič som sa nedozvedel.
Vážim si na SaS, pán Viskupič aspoň otvorene povie, že by škrtol trináste dôchodky, čo by sme my nikdy neurobili. Ušetril by možno jednu miliardu, 800, teraz 830 miliónov, ale aspoň niečo povie. Myslím, že aj pán, pán Hlina má názor. Ale tu som nepočul iné. Dobre, KDH. Pán Hajko, boli sme na rokovaní s pánom Majerským. Ja si tiež ctím, že aspoň niečo ste priniesli. Priniesli ste, hej? Ale musím podotknúť, že čo sa týka vášho, vášho návrhu, ja som, ja som si ho ešte včera napísal, aby som zase nerozprával iba tak, že všeobecne, to by asi nebolo dobré.
Hovoríte o znížení počtu zamestnancov vo verejnom sektore, podobne ako pán, pán Viskupič. Teória je jedna vec, druhá vec je prax, to je prvá vec. Druhá vec, bavíme sa tu o veľkom objeme. Bavíme sa tu o celom objeme 400-tisíc zamestnancov. My sme, my chceme redukovať v podstate 10 % tých zamestnancov, ktorí, ktorí sú hlavne napojení na ministerstvá a podriadené organizácie. V tom je rozdiel a dnes viete, keď som ja vo vláde tak isto a chcel som povedať pánu Kiššovi, však pán Kišš je z ministerstva financií, nech mi povie, my ideme škrtnúť 10 % ľudí.
Minulý rok sme viazali 5 %. Nech mi povie, keď hovorí, že vie ušetriť 20, 30 %. Nech mi povie tých 30 % ľudí alebo 20 % ľudí na ministerstve financií menovite, ktorých by vyhodil. Ak teda tých pozná, tých, čo nič nerobia, tak ja to zajtra urobím. Nemám problém. Ale to neni také jednoduché. Za každým menom sa skrýva nejaký osud, za každým menom, ktorého vyhodíte, sa skrýva nejaká rodina. Môže si nájsť inú robotu, beriem. Ale nie je to jednoduché, verte mi. A ja si tých ľudí, ktorí robia aj na tých ministerstvách, ctím.
Napriek tomu ideme, ideme šetriť aj na štáte, ideme redukovať 10 % zamestnancov. Je to úspora 124 miliónov, ale napríklad aj z dôvodu zvýšenia DPH nedávame navyše peniaze, čiže tú DPH-čku budú musieť tie ministerstvá ušetriť a tak isto je tu nejaká inflácia okolo 5 %. Takže aj tu budú musieť tie ministerstvá ušetriť, čiže nie je to len z tých 124 miliónov.
Poďme k pozmeňováku, ktorý sme podali vo výbore pre financie a rozpočet ohľadne finančných transakcií. Vyhodil som odtiaľ jednu formuláciu, ktorá, ktorá bola tak dezinterpretovaná a myslím, že aj pán Viskupič to spomínal, neboli ste včera na výbore, ale môžem povedať jednu vec. Nejedná sa o žiadne, o žiadne povinnosti, aby obchodníci museli prijímať platobné karty, ako to bolo prezentované, že budú platiť 2 až 5 % a všetci tí, ktorí to narozprávali, urobili si videá, odkazujem, že nemajú pravdu. My nechceme, aby obchodníci, lebo ja viem, že čo je problém obchodníka. On vám povie, že ja nechcem POS terminál, lebo platím poplatky banke, platím poplatky kartovej spoločnosti a ja to plne rešpektujem. Nebudem teraz o tom hovoriť, lebo to nesúvisí s touto témou.
Ale budeme predstavovať boj s daňovými únikmi a to opäť aj, pán Hajko, ja plne súhlasím s tým, čo ste povedali, že treba bojovať s daňovými únikmi a predstavíme nejaký plán a budem hovoriť aj o nejakom spôsobe, ako zabrániť tomu, aby sme mali, myslím, že pani Luščíková včera hovorila, že ja som hovoril, že máme kontroly, kde poviem príklad, urobíme 137 kontrol, finančná správa, však budeme o tom hovoriť a polovica napríklad tých podnikateľov nevydá vôbec žiadny bloček. A veľakrát a musím spomenúť, včera bola nejaká, to som dostal informáciu od šéfa finančnej správy, bola nejaká akcia na základe podnetu v jednom podniku bratislavskom a pozdravujem pána Valla, ktorý sa veľmi ohradil, že to je strašné, čo sa tam udialo. Majú na to záznamy, všetko je na kamerách. Ľudia v tom podniku, bol plný podnik, 40 minút prešlo a nebol vydaný jeden bloček, dámy a páni, jeden bloček. Čo tam tí ľudia robili? Seansu? Čo robili? Druhá vec. Prišli policajti, začali hádzať na zem drogy, kryštalické biele látky, aby som niekoho neosočil. A ešte aj na ten DJ-ský pult, aby sa nezistilo, komu patrili. A pán Vallo toto ide obhajovať?
No tak ako, nech sa páči. Keď takto chceme robiť, že budeme obhajovať to, že niekto neplatí dane. Poviem vám jednu vec. Niekto hovorí, že keď to mám bez DPH, mám to lacnejšie. Ja sa len opýtam jednu vec. Ten podnikateľ, ktorý vydáva ten bloček, odvedie štátu DPH-čku, zaplatí dane z príjmu právnických osôb. A teraz ten, ktorý to nerobí, si strčí tú DPH-čku do vrecka, aj daň z príjmu právnických osôb. Trošku je lacnejší a, samozrejme, zlikviduje toho, kto poctivo podniká. Toto je systém, ktorý tu chceme, chceme akože podporovať? Ja si nemyslím, že to je dobrý systém. Ak chceme teda, aby štát mal dostatok peňazí. Ja súhlasím s pánom Hajkom, že treba v tom niečo urobiť. Súhlasím, budeme robiť. Tak isto bola tu kritika, efektívna daňová sadzba, áno, treba s tým niečo robiť a budeme s tým robiť. A potom uvidíme, jak budete podporovať tie návrhy, ktoré tu prednesieme.
K tomu návrhu pána Hajka ešte, aby som to dokončil. Mám tu, hovoril som, že sa vyjadrím k rozpravám. Znížiť výdavky ministerstiev o 10 %, súhlas. Ja poviem sám za seba. Tento rok ja mám niekoľko desiatok miliónov, ktoré ušetrím a možno to budú práve peniaze, ktoré poskytneme tým samosprávam, ktorým tento rok napríklad vypadli nejaké peniaze. Odpredanie prebytočného majetku, treba sa zaoberať, ale poviem, je to jednorazový príjem, nie je to konsolidácia. To asi, asi sa nebudeme sporiť. Lebo konsolidácia je vždy diskrečné opatrenie, to znamená, že musí pretrvávať do ďalších rokov. A rovno som aj povedal, že to, čo predkladáme tento rok, že dokonca to, nechcem to povedať, že pochválili, ale povedali áno. Jedná sa o trvalé opatrenia, ktoré konsolidujú, môže každý niečo kritizovať, ale toto je nespochybniteľné. Zlepšiť výber DPH, o tom sme sa bavili, to som povedal a zvýšiť odvod z hazardných hier. Súhlas, máme v pláne, robíme na tom. Aj budúci rok budeme konsolidovať miliardu, aj ten ďalší rok možno ešte ďalšie dve, tri, hej? A hazard je trošku citlivý na jednu vec. Ak máte nejakú sadzbu, ak ju príliš zdvihnete, tak vám utečú do zahraničia a nebudete mať z toho nič. Čiže mi ju musíme tak nastaviť, aby sme ju zdvihli o toľko, aby sme z toho vybrali navyše peniaze. To nie je úplne jednoduché, treba sa, ja sa o tomto bavím, samozrejme, s Úradom pre kontrolu hazardných hier na to, aby povedali, aká je tá hodnota, pri ktorej vieme vybrať peniaze. Je tam priestor niekde vyše 100 miliónov určite vybrať. Ale budeme, robíme na tom, ako nebojte sa. Bude, ešte aj toto príde. Lenže 100 miliónov nás nezachráni. Hej? Poviem otvorene, že je to tak isto príjem a budeme si ho chcieť vybrať, ale nezachráni nás. Dobre.
To, že ste povedali, že by ste 95 % ušetrili a 5 % mínus minuli, s tým nesúhlasím, lebo to viete sám, že to nie je reálne, pán Hajko, teda keby som sa zastavil pri vás a vyčítate zastropovanie cien energií v roku 2024. Ja hovorím jedno, áno, keby sme to neurobili, tak ušetríme, ale sme pomohli ľuďom. A boli sme za to kritizovaní aj v Európskej komisii. Tento rok s tými energiami tiež musíme niečo urobiť, stále prebieha debata. Nemusíme to teraz ešte uzavrieť, máme, vieme, aké máme časové rámce. Pani ministerka Saková má predložiť nejaký spôsob kompenzácie, bavíme sa aj s premiérom, takže uvidíme. Chceme, samozrejme, aby to bolo adresné. Tá suma sa ešte dohodne a tú sumu musíme, samozrejme, zvládnuť v rámci toho deficitu, ktorý chceme nakoniec doručiť. Dobre. Tak aby sme vybavili tých menších, máme tu, dobre, idem sa už vyjadrovať, mohol by som tu ešte dlho hovoriť. K pánu Matovičovi som sa už vyjadril. Pán Viskupič, áno. Mám tu, že zrušili by ste trináste dôchodky. Poviem jednu vec. Boli ste súčasťou vlády Igora Matoviča a tej zodpovednosti sa proste nezbavíte. A môžete tu hovoriť, čo chcete. Hovoríte o zrušení 10 % všetkých štátnych zamestnancov. Hovorili ste o 14 miliárd, 1,4 miliardy. To by sa týkalo určite aj policajtov, hasičov, zdravotníkov, učiteľov a podobne, ale to už vy asi môžete, musíte vysvetľovať potom tým voličom, ktorých chcete, aby vás volili.
Pán Kišš, neni tu. Šetril by a škrtal a škrtal, prepustil by, neviem koľko, čoho. Keď tu bude v reále, možno sa raz dostane do vlády a bude ministrom financií, tak potom mu to všetko pripomeniem. Jak hovoril o tom, jak treba zoškrtať pol miliardy z rozpočtu. Tak to potom si budem, ja si na ňom zmlsnem. Tak som zvedavý, jak to potom dodrží. Bohužiaľ, nedozvedel som sa, čo by urobil. Ja som ho včera vyzýval. Povedzte jedno opatrenie za pol miliardy alebo za miliardu. Nebol, nedostal som žiadnu odpoveď. A to bolo to isté aj na tom stretnutí s premiérom.
Spochybňuje výšku konsolidácie, budem to 14-krát opakovať, čo hovorím, moji kolegovi napočítali číslo, ktorého sa ja musím držať, lebo na konci dňa z toho rozpočtu musí vypadnúť 4,7 % deficit alebo o niečo lepší. Dúfam, že bude o 0,1 možno, ale možnože nie. Nechceme, samozrejme, hovorí o tom, že 13 dôchodkov by sa nedotýkal. Nepovedal, čo by teda urobil. Toľko asi k nemu. Nechcem to nejak naťahovať.
Pán Štefunko, pán Štefunko, hovorili ste, že načo sme dotovali energie? Dobre, načo. Však keď budete vo vláde, tak proste nedotujte. Tu na druhej strane počúvam od OĽANA a energie nám idú hore, treba dotovať. Tak potom ja chápem, že a všetci ste hovorili, že poďme sa dohodnúť, poďme debatovať. To sú také protichodné názory, pri ktorých sa nikdy nevieme dohodnúť. Jedni chcete to, druhí chcete to. Pán Štefunko, spomínali ste Orwellov román 1984, ja na vašom mieste by som to asi nespomínal. Hovoríte, že biele sa stane čiernou. Áno, to sledujeme všetci. Ja hovorím, že nám už chýba iba ministerstvo pravdy, ktoré zavediete, keď sa dostanete ku vláde. A možno ešte ten, už nám chýba iba ten veľký brat, čo sa bude pozerať. To je len taká poznámka.
Dlho som nespomenul, nechcem teda, pána Jakaba som nespomenul. Pán Jakab, no vidíte, konečne som sa aj k vám dostal. Takže vy ste, vy ste klonom pána Matoviča, takže to je úplne jedno, čo vy poviete, lebo vy rozprávate presne to isté, čo on. Chválili ste sa tu obedmi zadarmo, jak ste ich zaviedli, jak ste zaviedli znova 100 euro pre prváčikov. Tak najprv ste ich zrušili, to ste zabudli povedať a pred voľbami ste ich znova dali naspäť.
Pán Matovič sa tu chválil, že on zabezpečil zníženie DPH na ubytovanie na 5 %. Nie je to pravda. Bola to debata so Slovenskou národnou stranou, Andrejom Dankom, nie je to pán Matovič. A nakoniec ste povedali, že my sme vychcaní, to vás citujem. Ja také slova moc nepoužívam. Hovoríte, že my sme vychcaní, tak ja hovorím, že podľa seba, súdim teba, pán Jakab.
Teraz sa pristavím pri výroku "Ficova dražoba", páni, vy ste marketéri, ja viem. Ficova dražoba, ale nechajte ma hovoriť, lebo moc vykrikujete... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Prosím, páni poslanci, máte faktickú, dobre?


Kamenický, Ladislav, minister financií SR
Takže poviem jedno, nepodarený marketing, dámy a páni, poviem prečo. Inflácia za vás v roku 2022 bola 12,8 %, potravinová bola niekde okolo 19 %. Inflácia v roku 2023 10,5 %, potravinová inflácia 17,5 %, 35 % ste zvýšili ceny potravín vďaka vám. A vy nám idete hovoriť, že Ficova dražoba? A teraz, keď tu budeme musieť zavádzať kvôli vám, kvôli vám, páni, nové dane, tak vy idete hovoriť na Fica, že on spôsobil dražobu? Ja vám poviem jedno, páni, toto je Matovičova dražoba, Hegerova alebo Ódorova. Môžete si vybrať. (Potlesk v sále.)
Poďme teraz si povedať, na čom ste sa v rozprave zhodli, alebo sme sa zhodli. Budem už za chvíľu končiť, aby ste mohli reagovať, samozrejme. Zhodli ste sa na potrebe konsolidácie okrem pána Matoviča a OĽANA. Tí hovoria, máme všetko super. Tak asi máte jediní pravdu, zo všetkých. Všetci ste sa predháňali, koľko by ste škrtli zamestnancov. Beriem, keď budete v reál politike, tak to asi hovoriť nebudete. Keď ste boli pri moci, nič ste neurobili, pán Viskupič, pán Matovič, a spol. Podľa správy NKÚ, teda keď chcete škrtať zamestnancov, ste mali škrtať tých vašich dohodárov, ktorých ste si nabrali v tisíckach na tie ministerstvá. Obrovské sumy ste im dali aj za to, že nič nerobili. A NKÚ na to upozorňuje. Jeden dohodár napríklad na Všeobecne zdravotnej poisťovni zarobil 100 000 euro. Vy idete hovoriť niečo o korupcii? Ste si tam napchali svojich kamarátov a dávali ste im platy zadarmo. (Potlesk v sále.) Vodu kážete, víno pijete! Mnohí ste sa zhodli, že treba dať tam alebo tam, len akosi ste zabudli mnohí, že konsolidujeme. Bavíme o konsolidácii, nie o dekonsolidácii.
Na čom ste sa v rozprave nezhodli, jeden by zrušil trináste dôchodky, druhý by ich ponechal. Jeden je za rodičovské dôchodky, druhý by ich zrušil, tretí by dal dva dôchodky. Jedni by dali, daňový bonus na dieťa by rozšírili a dali viac peňazí, druhí by ho hneď zoškrtli a zrušili. Jeden by ľuďom na energie nedal nič, iný by bol adresný a tretí by rozdal úplne všetko, aj sám seba. A takto by som mohol dlho pokračovať.
Hovoríte o tom, že mali sme sa o tom baviť a mohli sme sa na niečom dohodnúť. No ja sa pýtam, pri takto rozdelených názoroch na mnohé veci sa nedá dohodnúť. Vy to viete veľmi dobre. A ja som neni naivka, som v politike nejaký čas a nie som naivný na to, aby som si myslel, že opozícia sa chce na niečom dohodnúť s koalíciou. A jedno je pravda, my sme prevzali tú zodpovednosť a nebudeme tu vyplakávať. Budeme robiť to, čo treba robiť a budeme s vami ďalej debatovať, ale ja nečakám, že nás budete chváliť, že nám budete radiť, ako to máme robiť. Nečakám to, ale bolo by fér, keď teda hovoríte, že toto nie je dobré, tak povedať, čo je teda podľa vás dobré a potom sa môžme pobaviť.
Takže na záver chcem povedať jednu vec, ďakujem všetkým tým, ktorí uznali, že konsolidovať treba a poďme sa o tom ďalej baviť.
Ďakujem pekne za pozornosť. (Potlesk v sále.)

Skryt prepis

Vystúpenie

1.10.2024 o 9:13 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 9:59

Andrej Danko
Skontrolovaný text
Ďakujem.
Na vystúpenie pána ministra 15 faktických, uzatváram možnosť prihlásenia.
Pani poslankyňa Mesterová.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.10.2024 o 9:59 hod.

JUDr.

Andrej Danko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:03

Zuzana Mesterová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
No, pán minister Kamenický, bol to pekný stand-up, pekné silné reči. Len ma udivuje, že vy po roku, po roku vlády sa tu postavíte s týmto a začnete obhajovať konsolidačný balíček raziou v hudobnom klube, kde nebolo vydaných 40 bločkov. No ja vám poviem, čo priniesla táto vláda. Táto vláda priniesla to, že nezaplatenie dane do 20 000 eur už nie je trestným činom, tak neviem, čo tieto vaše razie prinesú, či budeme priestupky takýmito komandami riešiť alebo čo. A vy sa nehanbíte tu po roku postaviť a vyvolávať tu poslancov Národnej rady ako žiakov a pýtať sa, kto vám aké opatrenie priniesol. No v prvom rade vy skladáte účty tomuto plénu, vy ste získali dôveru a vy máte prísť s návrhmi riešenia, nie s otázkami, nie s výpočtom toho, kto tu, čo urobil, neurobil. To ste sa zabudli v kampani, pán minister. S týmto ste kampaňovali, chceli ste ísť do vlády, chceli ste zastaviť chaos a priniesť odbornosť a čo ste priniesli? No čo ste priniesli? Toto lacné vystúpenie?
Ďakujem pekne. (Potlesk v sále.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.10.2024 o 10:03 hod.

JUDr.

Zuzana Mesterová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:05

Július Jakab
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán minister, toto čo ste predviedli, to bolo ako absolútny amaterizus. Prosím vás, nabudúce, keď budem rozprávať v rozprave, tak sa nerozprávajte s pani kolegyňou, dobre počúvajte, robte si tie poznámky správne. Lebo potom sa nemusíte strápňovať s niečím, čo ja som vôbec ani nepovedal v pléne a chcete na to reagovať.
Druhá vec, vy ste sľubovali lacnejšie energie a lacnejšie potraviny, tak teraz sa nesťažujte, že to neplníte a že my na to upozorňujeme. Sú to vaše predvolebné sľuby. Oblepili ste tými bilbordami celé Slovensko. Hovoríte tu o nejakých drogách, hovoríte tu o nejakých daniach. Vy ste si schválili trestné kódexy, upravili ste trestné zákony tak, že sa zvyšuje kriminalita a že do 20 000 eur, ako hovorila kolegyňa, daňové podvody nie sú trestným činom a o tom svedčí aj horší výber dane. 500 miliónov eur ročne strácate na horšom výbere daní.
Tam sústreďte svoju pozornosť. Somariny, ktoré ste tu schválili, ktoré ubližujú Slovensku, idete látať tak, že tie peniaze vytiahnete ľuďom z vrecák. To je tá pravda! Sami ste si rozpočet na tento rok schválili a teraz tu plačete, čo ste si to vlastne schválili a snažíte sa to hodiť na kadekoho iného. Hovoríte, že ďakujete samosprávam, ale vy sám ste v tomto konsolidačnom balíku tým samosprávam sekol po krížoch, lebo ste zobrali rozpočet aj VÚC- kam aj obciam. A skrývate to za nejaké materské školy. Tak vám poviem možno novinku, VÚC-ky materské školy nemajú a beriete to aj obciam, ktoré materské školy nemajú, o čom vedia aj vaši poslanci, však som sa s nimi o tom bavil a nesúhlasia s tým.
Druhá vec, pán minister, toto je úplne že amatérsky pripravené. Každý deň to meníte. Tie daňové sadzby sa zmenili už aj päťkrát pri niektorých položkách. Včera to bolo inak, zajtra to bude inak. Normálne sme tu jak na tureckom trhu. Vy tu dávate plamenné reči, ale povedzme si pravdu. To, čo aj včera odznelo na výbore. Koaličná rada bude v stredu, takže vo štvrtok, vám garantujem, že tu budete znova stáť a budete hovoriť nové veci, lebo Danko vás uprace a budú úplne zase tie sadzby inak vyzerať. (Potlesk v sále.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.10.2024 o 10:05 hod.

Ing.

Július Jakab

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom