19. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
.
Rozpracované
Vystúpenia
16:44
Vystúpenie v rozprave 16:44
Martina HolečkováVystúpenie v rozprave
1.10.2024 o 16:44 hod.
Mgr.
Martina Holečková
Videokanál poslanca
.
Rozpracované
16:44
Vystúpenie v rozprave 16:44
Dávid DejVážený pán minister, vážení členovia a členky parlamentu, strana SMER riadi túto krajinu viac ako 4 700 dní.
Od roku 2006 do súčasnosti s nejakými prestávkami je to teda takmer 18 rokov. Ak sa mladý človek, alebo teda ak sa niekto narodil v roku 2006, dnes má 18 rokov, to znamená, že aj teda s nejakými prestávkami ste túto krajinu viedli 70 % času človeka, ktorý má dnes 18 rokov....
Vážený pán minister, vážení členovia a členky parlamentu, strana SMER riadi túto krajinu viac ako 4 700 dní.
Od roku 2006 do súčasnosti s nejakými prestávkami je to teda takmer 18 rokov. Ak sa mladý človek, alebo teda ak sa niekto narodil v roku 2006, dnes má 18 rokov, to znamená, že aj teda s nejakými prestávkami ste túto krajinu viedli 70 % času človeka, ktorý má dnes 18 rokov. Takže mali ste v zásade najväčšiu príležitosť túto krajinu niekde posunúť, zlepšiť životnú úroveň na Slovensku a priblížiť túto krajinu ku krajinám, hospodársky vyspelým a civilizovaným krajinám Európy. Samozrejme, každý si môže zodpovedať túto otázku, že v akom stave je naša krajina, či naozaj sa vám podarilo za tie roky a za tie možnosti, ktoré ste ako najdlhšie vládnuca strana na Slovensku mali, či ste naozaj túto príležitosť využili.
Chcel by som sa vo svojom príspevku venovať teda tomu, ako táto chystaná konsolidácia zasiahne aj mladých ľudí, akým spôsobom ovplyvní ich budúcnosť a či ich čaká niečo lepšie. Chcel by som ešte podotknúť, že vlády, ktoré teda majú lepšie obdobie, kedy sa viacej darí, tak sa za normálnych okolností snažia šetriť práve na to, keď prídu či už väčšie alebo menšie krízy, či už lokálne, alebo globálne, tak sa snažia práve preto šetriť, aby keby tieto krízy prišli, mali z čoho nejakým spôsobom adresovať tú pomoc. No teda, ako sa tá konsolidácia dotkne aj mladých ľudí, mám tu taký nadpis, že Vysoké životné náklady a nízka mzda. Naozaj dneska mladí ľudia do veku 24 rokov, ktorí sa zamestnajú, tak zarábajú omnoho menej ako ich rovesníci, teda ako starší ľudia, ktorí už dajme tomu sú osem alebo viac rokov zamestnaní. Z prieskumu vyplýva, že mladí ľudia vo veku od 20 do 24 rokov robia z výplaty do výplaty, niektorí, bohužiaľ, musia mať dokonca až dve zamestnania na to, aby si dokázali zaplatiť bývanie, alebo vôbec ako tak obstojne a dôstojne žiť.
A spomeniem ešte, že kvôli teda tej Ficovej drahote budú mať infláciu budúci rok vyše 5 %, čo znamená, že reálne mzdy budú ešte menšie a z tých peňazí, ktoré majú dnes, si budú môcť dovoliť ešte menej. Nehovoriac o tom, ak sa mladí ľudia na Slovensku dneska rozhodnú, že by teda chceli podnikať, tak naozaj táto konsolidácia je len ďalším polenom pod nohy, ktorá skôr mladých ľudí na Slovensku demotivuje sa k niečomu takémuto pridať. Naozaj táto konsolidácia nemotivuje mladých ľudí, aby tvorili hodnoty, aby podnikali, aby ostali na Slovensku, ale, práve naopak, viacej ich od toho ešte nejakým spôsobom odrádza. Aj tí odvážnejší, ktorí by sa rozhodli, tak to naozaj budú mať, bohužiaľ, po tejto konsolidácií ťažké. No, ako som hovoril, teda mladí ľudia žijú z výplaty do výplaty a ak by sa teda aj chceli osamostatniť, pretože dnes sme v rámci Európskej únie takmer na úplnom chvoste veku osamostatnenia sa od rodičov, na Slovensku je ten priemerný vek okolo 31 rokov, v Európe je to v podstate stabilné, ten vek je okolo 26 rokov. Ono to ani nie je o tom, že by mladí ľudia nevedeli, alebo nechceli odísť od rodičov, ale tá situácia je pomerne naozaj náročná, netreba sa tomu čudovať, pretože, ak sa chce dnes mladý človek na Slovensku osamostatniť, tak má de facto dve možnosti.
Tá prvá je, že môže platiť teda drahý komerčný nájom, priemerná cena za rok 2023 v 4. kvartáli v Bratislave, cena nájmu, teda komerčného nájmu je takmer 900 euro. Inými slovami teda ak sa chce mladý človek osamostatniť od rodičov a prenajímať si komerčný nájom, môže ho to vyjsť až na dve tretiny jeho príjmu.
Tá druhá možnosť je, kúpiť si teda vlastný byt, respektíve skúsiť vôbec sa dostať k hypotéke, a tu je ten kameň toho problému. Žiadna banka vám v súčasnosti totiž nedá 100 % úver, to znamená, že vo väčšine prípadov musíte mať aspoň 20 % svojich zdrojov z tej kúpnej sumy. Dnes sa najnovšie alebo teda novšie dvojizbové byty v Bratislave okolo 50 m2 pohybujú okolo 200-tisíc euro. Inými slovami to znamená, že ak chce mladý človek na Slovensku hypotéku, musí mať teda tých 20 % z kúpnej sumy, čo pri 200-tisíc eur znamená takmer 40-tisíc euro na to, aby si vôbec mohol vziať úver. Naozaj pri súčasných platoch a tej výške toho odvodovo daňového zaťaženia je naozaj veľmi ťažké, aby si mladý človek, ktorý skončil, vyštudoval či už strednú, alebo vysokú školu, zamestnal sa, mohol našetriť takúto sumu, musel by pracovať naozaj veľmi veľa rokov a obávam sa, že ten vek, kedy by dokázal vôbec odísť od rodičov, sa blíži niekde k 40-tke. To ešte nehovoríme o tých úrokových sadzbách. Prečo to vôbec spomínam, je aj ten dôvod, že okrem teda Európskej centrálnej banky tie úrokové sadzby sú ovplyvnené aj stavom teda našich dlhopisov. Vzhľadom na to, v akom stave sú naše verejné financie, asi ani nemôžeme čakať nejaké znižovanie úrokových sadzieb. Ak by ale teda predsa mladý človek sa dostal k tej hypotéke, mohol sa teda osamostatniť, pri súčasnej úrokovej sadzbe, ktorá sa hýbe niekde okolo 4 %, vychádza mesačná splátka hypotéky niekde medzi 800 až vyše 900 eur.
Naozaj táto konsolidácia nepomôže ani tomu, aby sa mladí ľudia osamostatnili, pretože ak by chceli platiť drahý komerčný nájom, tak z tej chystanej konsolidácie alebo na základe tej inflácie, ktorá nás budúci rok čaká, mladí ľudia budú mať ešte menej peňazí, ako mali teraz, nehovoriac o tom, že ak by chceli zobrať hypotéku, tak neviem, v akom prípade by na to mohli za relatívne krátky čas našetriť. Nie každý má tú možnosť, že rodičia vedia podporiť mladých ľudí na to, aby sa mohli teda osamostatniť, väčšina ľudí takúto šancu nemá.
No a teraz čo je horšie, je to, že už v súčasnosti viac ako dve tretiny mladých ľudí do veku 26 rokov uvažujú, že na Slovensku nechcú ani ostať, tým pádom vlastne prichádzame o akýsi potencionálny kapitál, ktorý by pomáhal rozvíjať našu ekonomiku, tvoriť tu hodnoty a myslím si, že teda netreba sa na mladých ľudí pozerať len ako keby nejaký zdroj vysokej finančnej návratnosti, ale aj na to, že sú to občania tejto krajiny a majú právo tu žiť. Ale keď už sa chceme teda baviť o tých číslach, tak naozaj každý odchod mladého človeka, bolo to tu už veľakrát spomínané, stojí niekoľko miliónov eur. Mňa najviac na tomto celom mrzí to, ako to tu už bolo spomínané, že už len ten proces, ako sme sa vôbec k celej tejto konsolidácii dostali, že v podstate za pár dní narýchlo ťažko možno povedať o nejakej diskusii, ale vôbec ako kebyže máme to tu dnes, musíme sa o tom teda baviť, ja by som bol rád, keby tu nejaká diskusia prebiehala aj s koaličnými poslancami, mňa by to veľmi zaujímalo, čo si o tomto myslíte, tak ako to tu už bolo spomínané, naozaj s vysokou pravdepodobnosťou hrozí, že sa tu konsolidácia ešte cez nejaké pozmeňováky zopárkrát vráti a budete to zase narýchlo opravovať. No a naozaj nie je to nič pozitívne, nie je to žiadna pozitívna vízia toho, akým smerom by sa mohla uberať naša krajina aj v tom, aby sa tu mladí ľudia vedeli uplatniť, aby sa im tu oplatilo podnikať, aby naozaj mladí ľudia, ktorí sú zamestnaní, mali dôstojné pracovné podmienky, ale napríklad aj to, aby vedeli byť dôstojne finančne ohodnotení.
Je naozaj pre mňa absurdné, že prvýkrát sa teda vládnuca strana SMER dostala k moci v roku 2006, ako som spomínal, je to osemnásť rokov, takže ak sa niekto narodil v roku 2006, dnes má osemnásť rokov, tak na narodeniny od strany SMER dostal teda škrtnutie daňového bonusu, naozaj veľmi pekný darček a mrzí ma, že keď ste vládli v čase, aj keď sa, dajme tomu, Slovensku darilo aspoň teda minimálne v rôznych ukazovateľoch, tak ste nešetrili a nepripravovali ste túto krajinu na to, že môžu prísť rôzne krízy, ktoré aj, bohužiaľ, prišli a ešte viacej ten dlh v štátnom rozpočte prehĺbili. Bohužiaľ, táto vláda nás opäť doviedla iba k drahote a túto drahotu, bohužiaľ, zaplatia ľudia. Ako pri každej kríze najhoršie na tom je, že na aj túto konsolidáciu doplatia opäť iba tí najzraniteľnejší. Tieto drahé riešenia a nezodpovedné kroky budú mať dopad na veľa mladých ľudí, ktorí už teraz rozmýšľajú, či vôbec tu majú ostať. Najhoršie na tom je, rozumiem, že bolo to tu už spomínané to zvyšovanie platov v rámci ako keby, v pomere tej konsolidácie nie možno až tak zásadná suma, ale naozaj to gesto a ten signál všetkým ľuďom, ktorí naozaj robia z výplaty do výplaty, dve tretiny ich príjmu, bohužiaľ, ten výdavok ide na bývanie, tak vy si v podstate zvýšite platy, vy zvýšite sebe platy a týmto ľuďom zvýšite dane. Mne to príde naozaj absolútne, absolútne nedôstojné, mrzí ma to, pretože táto konsolidácia podľa mňa vôbec nie je systémová, zaplatia to len ľudia, zaplatia to len tí najzraniteľnejší a opäť sa stane len to, že doplatí na to ekonomika a mladí ľudia, ktorí by tu chceli, naozaj by tu chceli dôstojne žiť, chceli by tu podnikať, chceli by tu pracovať, tak budú ešte o to viacej nútení z tejto krajiny odísť. Nie preto, že by nemali radi túto krajinu, nie preto, že by nemali radi svojich rodičov, ale preto, pretože strana, ktorá je tu v podstate osemnásť rokov, ktorá mala najväčšiu zodpovednosť a mala najväčšiu príležitosť robiť niečo s touto krajinou, tak, bohužiaľ, ste viacej riešili seba ako ľudí.
Ďakujem veľmi pekne.
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci.
Vážený pán minister, vážení členovia a členky parlamentu, strana SMER riadi túto krajinu viac ako 4 700 dní.
Od roku 2006 do súčasnosti s nejakými prestávkami je to teda takmer 18 rokov. Ak sa mladý človek, alebo teda ak sa niekto narodil v roku 2006, dnes má 18 rokov, to znamená, že aj teda s nejakými prestávkami ste túto krajinu viedli 70 % času človeka, ktorý má dnes 18 rokov. Takže mali ste v zásade najväčšiu príležitosť túto krajinu niekde posunúť, zlepšiť životnú úroveň na Slovensku a priblížiť túto krajinu ku krajinám, hospodársky vyspelým a civilizovaným krajinám Európy. Samozrejme, každý si môže zodpovedať túto otázku, že v akom stave je naša krajina, či naozaj sa vám podarilo za tie roky a za tie možnosti, ktoré ste ako najdlhšie vládnuca strana na Slovensku mali, či ste naozaj túto príležitosť využili.
Chcel by som sa vo svojom príspevku venovať teda tomu, ako táto chystaná konsolidácia zasiahne aj mladých ľudí, akým spôsobom ovplyvní ich budúcnosť a či ich čaká niečo lepšie. Chcel by som ešte podotknúť, že vlády, ktoré teda majú lepšie obdobie, kedy sa viacej darí, tak sa za normálnych okolností snažia šetriť práve na to, keď prídu či už väčšie alebo menšie krízy, či už lokálne, alebo globálne, tak sa snažia práve preto šetriť, aby keby tieto krízy prišli, mali z čoho nejakým spôsobom adresovať tú pomoc. No teda, ako sa tá konsolidácia dotkne aj mladých ľudí, mám tu taký nadpis, že Vysoké životné náklady a nízka mzda. Naozaj dneska mladí ľudia do veku 24 rokov, ktorí sa zamestnajú, tak zarábajú omnoho menej ako ich rovesníci, teda ako starší ľudia, ktorí už dajme tomu sú osem alebo viac rokov zamestnaní. Z prieskumu vyplýva, že mladí ľudia vo veku od 20 do 24 rokov robia z výplaty do výplaty, niektorí, bohužiaľ, musia mať dokonca až dve zamestnania na to, aby si dokázali zaplatiť bývanie, alebo vôbec ako tak obstojne a dôstojne žiť.
A spomeniem ešte, že kvôli teda tej Ficovej drahote budú mať infláciu budúci rok vyše 5 %, čo znamená, že reálne mzdy budú ešte menšie a z tých peňazí, ktoré majú dnes, si budú môcť dovoliť ešte menej. Nehovoriac o tom, ak sa mladí ľudia na Slovensku dneska rozhodnú, že by teda chceli podnikať, tak naozaj táto konsolidácia je len ďalším polenom pod nohy, ktorá skôr mladých ľudí na Slovensku demotivuje sa k niečomu takémuto pridať. Naozaj táto konsolidácia nemotivuje mladých ľudí, aby tvorili hodnoty, aby podnikali, aby ostali na Slovensku, ale, práve naopak, viacej ich od toho ešte nejakým spôsobom odrádza. Aj tí odvážnejší, ktorí by sa rozhodli, tak to naozaj budú mať, bohužiaľ, po tejto konsolidácií ťažké. No, ako som hovoril, teda mladí ľudia žijú z výplaty do výplaty a ak by sa teda aj chceli osamostatniť, pretože dnes sme v rámci Európskej únie takmer na úplnom chvoste veku osamostatnenia sa od rodičov, na Slovensku je ten priemerný vek okolo 31 rokov, v Európe je to v podstate stabilné, ten vek je okolo 26 rokov. Ono to ani nie je o tom, že by mladí ľudia nevedeli, alebo nechceli odísť od rodičov, ale tá situácia je pomerne naozaj náročná, netreba sa tomu čudovať, pretože, ak sa chce dnes mladý človek na Slovensku osamostatniť, tak má de facto dve možnosti.
Tá prvá je, že môže platiť teda drahý komerčný nájom, priemerná cena za rok 2023 v 4. kvartáli v Bratislave, cena nájmu, teda komerčného nájmu je takmer 900 euro. Inými slovami teda ak sa chce mladý človek osamostatniť od rodičov a prenajímať si komerčný nájom, môže ho to vyjsť až na dve tretiny jeho príjmu.
Tá druhá možnosť je, kúpiť si teda vlastný byt, respektíve skúsiť vôbec sa dostať k hypotéke, a tu je ten kameň toho problému. Žiadna banka vám v súčasnosti totiž nedá 100 % úver, to znamená, že vo väčšine prípadov musíte mať aspoň 20 % svojich zdrojov z tej kúpnej sumy. Dnes sa najnovšie alebo teda novšie dvojizbové byty v Bratislave okolo 50 m2 pohybujú okolo 200-tisíc euro. Inými slovami to znamená, že ak chce mladý človek na Slovensku hypotéku, musí mať teda tých 20 % z kúpnej sumy, čo pri 200-tisíc eur znamená takmer 40-tisíc euro na to, aby si vôbec mohol vziať úver. Naozaj pri súčasných platoch a tej výške toho odvodovo daňového zaťaženia je naozaj veľmi ťažké, aby si mladý človek, ktorý skončil, vyštudoval či už strednú, alebo vysokú školu, zamestnal sa, mohol našetriť takúto sumu, musel by pracovať naozaj veľmi veľa rokov a obávam sa, že ten vek, kedy by dokázal vôbec odísť od rodičov, sa blíži niekde k 40-tke. To ešte nehovoríme o tých úrokových sadzbách. Prečo to vôbec spomínam, je aj ten dôvod, že okrem teda Európskej centrálnej banky tie úrokové sadzby sú ovplyvnené aj stavom teda našich dlhopisov. Vzhľadom na to, v akom stave sú naše verejné financie, asi ani nemôžeme čakať nejaké znižovanie úrokových sadzieb. Ak by ale teda predsa mladý človek sa dostal k tej hypotéke, mohol sa teda osamostatniť, pri súčasnej úrokovej sadzbe, ktorá sa hýbe niekde okolo 4 %, vychádza mesačná splátka hypotéky niekde medzi 800 až vyše 900 eur.
Naozaj táto konsolidácia nepomôže ani tomu, aby sa mladí ľudia osamostatnili, pretože ak by chceli platiť drahý komerčný nájom, tak z tej chystanej konsolidácie alebo na základe tej inflácie, ktorá nás budúci rok čaká, mladí ľudia budú mať ešte menej peňazí, ako mali teraz, nehovoriac o tom, že ak by chceli zobrať hypotéku, tak neviem, v akom prípade by na to mohli za relatívne krátky čas našetriť. Nie každý má tú možnosť, že rodičia vedia podporiť mladých ľudí na to, aby sa mohli teda osamostatniť, väčšina ľudí takúto šancu nemá.
No a teraz čo je horšie, je to, že už v súčasnosti viac ako dve tretiny mladých ľudí do veku 26 rokov uvažujú, že na Slovensku nechcú ani ostať, tým pádom vlastne prichádzame o akýsi potencionálny kapitál, ktorý by pomáhal rozvíjať našu ekonomiku, tvoriť tu hodnoty a myslím si, že teda netreba sa na mladých ľudí pozerať len ako keby nejaký zdroj vysokej finančnej návratnosti, ale aj na to, že sú to občania tejto krajiny a majú právo tu žiť. Ale keď už sa chceme teda baviť o tých číslach, tak naozaj každý odchod mladého človeka, bolo to tu už veľakrát spomínané, stojí niekoľko miliónov eur. Mňa najviac na tomto celom mrzí to, ako to tu už bolo spomínané, že už len ten proces, ako sme sa vôbec k celej tejto konsolidácii dostali, že v podstate za pár dní narýchlo ťažko možno povedať o nejakej diskusii, ale vôbec ako kebyže máme to tu dnes, musíme sa o tom teda baviť, ja by som bol rád, keby tu nejaká diskusia prebiehala aj s koaličnými poslancami, mňa by to veľmi zaujímalo, čo si o tomto myslíte, tak ako to tu už bolo spomínané, naozaj s vysokou pravdepodobnosťou hrozí, že sa tu konsolidácia ešte cez nejaké pozmeňováky zopárkrát vráti a budete to zase narýchlo opravovať. No a naozaj nie je to nič pozitívne, nie je to žiadna pozitívna vízia toho, akým smerom by sa mohla uberať naša krajina aj v tom, aby sa tu mladí ľudia vedeli uplatniť, aby sa im tu oplatilo podnikať, aby naozaj mladí ľudia, ktorí sú zamestnaní, mali dôstojné pracovné podmienky, ale napríklad aj to, aby vedeli byť dôstojne finančne ohodnotení.
Je naozaj pre mňa absurdné, že prvýkrát sa teda vládnuca strana SMER dostala k moci v roku 2006, ako som spomínal, je to osemnásť rokov, takže ak sa niekto narodil v roku 2006, dnes má osemnásť rokov, tak na narodeniny od strany SMER dostal teda škrtnutie daňového bonusu, naozaj veľmi pekný darček a mrzí ma, že keď ste vládli v čase, aj keď sa, dajme tomu, Slovensku darilo aspoň teda minimálne v rôznych ukazovateľoch, tak ste nešetrili a nepripravovali ste túto krajinu na to, že môžu prísť rôzne krízy, ktoré aj, bohužiaľ, prišli a ešte viacej ten dlh v štátnom rozpočte prehĺbili. Bohužiaľ, táto vláda nás opäť doviedla iba k drahote a túto drahotu, bohužiaľ, zaplatia ľudia. Ako pri každej kríze najhoršie na tom je, že na aj túto konsolidáciu doplatia opäť iba tí najzraniteľnejší. Tieto drahé riešenia a nezodpovedné kroky budú mať dopad na veľa mladých ľudí, ktorí už teraz rozmýšľajú, či vôbec tu majú ostať. Najhoršie na tom je, rozumiem, že bolo to tu už spomínané to zvyšovanie platov v rámci ako keby, v pomere tej konsolidácie nie možno až tak zásadná suma, ale naozaj to gesto a ten signál všetkým ľuďom, ktorí naozaj robia z výplaty do výplaty, dve tretiny ich príjmu, bohužiaľ, ten výdavok ide na bývanie, tak vy si v podstate zvýšite platy, vy zvýšite sebe platy a týmto ľuďom zvýšite dane. Mne to príde naozaj absolútne, absolútne nedôstojné, mrzí ma to, pretože táto konsolidácia podľa mňa vôbec nie je systémová, zaplatia to len ľudia, zaplatia to len tí najzraniteľnejší a opäť sa stane len to, že doplatí na to ekonomika a mladí ľudia, ktorí by tu chceli, naozaj by tu chceli dôstojne žiť, chceli by tu podnikať, chceli by tu pracovať, tak budú ešte o to viacej nútení z tejto krajiny odísť. Nie preto, že by nemali radi túto krajinu, nie preto, že by nemali radi svojich rodičov, ale preto, pretože strana, ktorá je tu v podstate osemnásť rokov, ktorá mala najväčšiu zodpovednosť a mala najväčšiu príležitosť robiť niečo s touto krajinou, tak, bohužiaľ, ste viacej riešili seba ako ľudí.
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
16:59
Vystúpenie v rozprave 16:59
Dávid Dej.
Rozpracované
16:59
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:59
Richard GlückVystúpenie s faktickou poznámkou
1.10.2024 o 16:59 hod.
JUDr.
Richard Glück
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne, pán poslanec, za tvoje vystúpenie. Myslím, že aj vzhľadom na náš vek, tak by sme chceli čo najviac urobiť pre mladých. Ja od roku asi 2015 s menšími prestávkami som vždycky robil s realitami a nehovoril si pravdu, pokiaľ si hovoril o tých hypotekárnych úveroch, pretože správne si povedal, že úroková sadzba sa odvíja od medzinárodných ukazovateľov a od toho ratingu, ako si Slovensko požičiava a, samozrejme, aj od nejakej stability, ktorá je v tej ktorej krajine a od roku 2015 boli tie úroky minimálne, 0,5, 0,6, 0,7 % si mladé rodiny požičiavali nieže 100 %, aj to bolo možné, ale požičiavali si dokonca aj 110 %, keď sa zmenila trošku v zmluve hodnota toho bytu, že čerpali viacej peňazí, ako reálne nehnuteľnosť stála. Tie peniaze využívali predovšetkým na dozariaďovanie toho bytu. Úrokové sadzby vystrelili v roku 2023 a my sme urobili zákon, ktorým sme potom čo Hegerova a Ódorova vláda sa tejto téme vôbec, ale že vôbec nevenovala, tak sme prijali opatrenia, ako pomôcť týmto mladým. A ja by som chcel aj od teba počuť jedno riešenie, že ako by si ty pomohol v tejto situácii mladým, ako by si konsolidoval 2,7 miliardy, pretože z vašich úst všetkých počúvam možnože dva milióny ušetrené na nejakých platoch, tak to je taká čiastka, ktorú zhruba vytiahli Šimečkovci zo štátneho rozpočtu.
Rozpracované
16:59
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:59
Vladimír FaičPán poslanec, tri poznámky mám k vášmu vystúpeniu. Prvé, oceňujem slušný príspevok v rozprave od vás, aj čo sa týka vecného obsahu a druhá poznámka je k tomu a vy to určite dobre viete, že to nie je pravda, že podstatnú časť prostriedkov, ktoré sa majú ako zdroje vytvoriť konsolidačnými opatreniami, zaplatia ľudia s najmenšími príjmami a najzraniteľnejší. Viete sám, že to nie je pravda.
A tú...
Pán poslanec, tri poznámky mám k vášmu vystúpeniu. Prvé, oceňujem slušný príspevok v rozprave od vás, aj čo sa týka vecného obsahu a druhá poznámka je k tomu a vy to určite dobre viete, že to nie je pravda, že podstatnú časť prostriedkov, ktoré sa majú ako zdroje vytvoriť konsolidačnými opatreniami, zaplatia ľudia s najmenšími príjmami a najzraniteľnejší. Viete sám, že to nie je pravda.
A tú druhú poznámku, to je z celkového toho vystúpenia, viackrát ste povedali asi, asi také úvahy, ako keby sa väčšina mladých ľudí na Slovensku chystala opustiť republiku a mali už zbalené a vy oslovujete ešte tú inú časť ďalšiu, ktorá sa tak nerozhodla a postavili ste do pľacu tú úroveň, ktorá tu teda je, aby sa rozhodli tak, že tú republiku opustia. Možno si to neuvedomujete, ale toto vyšlo ako podstatné z vášho vystúpenia.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
1.10.2024 o 16:59 hod.
RSDr.
Vladimír Faič
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Pán poslanec, tri poznámky mám k vášmu vystúpeniu. Prvé, oceňujem slušný príspevok v rozprave od vás, aj čo sa týka vecného obsahu a druhá poznámka je k tomu a vy to určite dobre viete, že to nie je pravda, že podstatnú časť prostriedkov, ktoré sa majú ako zdroje vytvoriť konsolidačnými opatreniami, zaplatia ľudia s najmenšími príjmami a najzraniteľnejší. Viete sám, že to nie je pravda.
A tú druhú poznámku, to je z celkového toho vystúpenia, viackrát ste povedali asi, asi také úvahy, ako keby sa väčšina mladých ľudí na Slovensku chystala opustiť republiku a mali už zbalené a vy oslovujete ešte tú inú časť ďalšiu, ktorá sa tak nerozhodla a postavili ste do pľacu tú úroveň, ktorá tu teda je, aby sa rozhodli tak, že tú republiku opustia. Možno si to neuvedomujete, ale toto vyšlo ako podstatné z vášho vystúpenia.
Ďakujem.
Rozpracované
16:59
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:59
Dávid DejĎakujem veľmi pekne za obidve faktické, pokúsim sa zareagovať na obidvoch pánov poslancov.
Kolega Glück, no tak, samozrejme, že keď boli síce nižšie úroky na hypotéky, tak sa k tomu mohlo dostať viacej ľudí, ale to mám taký úvod do ekonómie, že čím väčšia je tá ponuka tej možnosti, tak, samozrejme, tým pádom aj ten dopyt je väčší a to ovplyvňuje tú cenu, čiže ono by sa dalo inými slovami povedať, že sme tu...
Ďakujem veľmi pekne za obidve faktické, pokúsim sa zareagovať na obidvoch pánov poslancov.
Kolega Glück, no tak, samozrejme, že keď boli síce nižšie úroky na hypotéky, tak sa k tomu mohlo dostať viacej ľudí, ale to mám taký úvod do ekonómie, že čím väčšia je tá ponuka tej možnosti, tak, samozrejme, tým pádom aj ten dopyt je väčší a to ovplyvňuje tú cenu, čiže ono by sa dalo inými slovami povedať, že sme tu mali lacné hypotéky na drahé bývanie.
To znamená, že ak tie úvery boli lacné, tak potom ten záujem o tie byty, ktoré boli, tak tí predávajúci tých bytov mohli s tými cenami v zásade si robiť, čo chceli a zvyšovali tú cenu, pretože keď dneska na nejaký byt je päť záujemcov, pretože sa k tomu veru nemá, alebo nevie nikto dostať a iné je, keď je päťdesiat záujemcov, tak, samozrejme, že to ovplyvňuje aj tú cenu tej nehnuteľnosti tá dostupnosť tých hypoték. Takže jedna vec je výška úrokovej sadzby a druhá vec je samotná tá cena tej nehnuteľnosti. My sme mali napríklad príspevok na bývanie, ktorý je úplne adresný, reálne môže pomôcť ľuďom si udržať to bývanie a toto by napríklad vyriešilo aj túto situáciu. Pán poslanec, ste spomínali to, že sa prihováram nejakej časti ľudí, ktorí tu ostali, tak ja sa prihováram všetkým ľuďom na Slovensku alebo aj v zahraničí, ktorí naozaj by chceli raz žiť v krajine, ktorá je sociálne spravodlivá, naozaj tu politici majú jasnú víziu, prichádzajú s reformami takými, ktoré zvyšujú mzdy, zdostupňujú bývanie a naozaj mladí ľudia vidia uplatnenie na Slovensku. A mne to je úplne jedno, či tí mladí ľudia sú niekde na východe, na západe, na severe, na juhu, ja sa prihováram všetkým ľuďom, ktorí tu ostali a ak ste mali pocit, že sa nečudujem, že mladí ľudia odchádzajú, tak áno, pri osemnástich rokoch vášho vládnutia sa nečudujem.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
1.10.2024 o 16:59 hod.
Dávid Dej
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne.
Ďakujem veľmi pekne za obidve faktické, pokúsim sa zareagovať na obidvoch pánov poslancov.
Kolega Glück, no tak, samozrejme, že keď boli síce nižšie úroky na hypotéky, tak sa k tomu mohlo dostať viacej ľudí, ale to mám taký úvod do ekonómie, že čím väčšia je tá ponuka tej možnosti, tak, samozrejme, tým pádom aj ten dopyt je väčší a to ovplyvňuje tú cenu, čiže ono by sa dalo inými slovami povedať, že sme tu mali lacné hypotéky na drahé bývanie.
To znamená, že ak tie úvery boli lacné, tak potom ten záujem o tie byty, ktoré boli, tak tí predávajúci tých bytov mohli s tými cenami v zásade si robiť, čo chceli a zvyšovali tú cenu, pretože keď dneska na nejaký byt je päť záujemcov, pretože sa k tomu veru nemá, alebo nevie nikto dostať a iné je, keď je päťdesiat záujemcov, tak, samozrejme, že to ovplyvňuje aj tú cenu tej nehnuteľnosti tá dostupnosť tých hypoték. Takže jedna vec je výška úrokovej sadzby a druhá vec je samotná tá cena tej nehnuteľnosti. My sme mali napríklad príspevok na bývanie, ktorý je úplne adresný, reálne môže pomôcť ľuďom si udržať to bývanie a toto by napríklad vyriešilo aj túto situáciu. Pán poslanec, ste spomínali to, že sa prihováram nejakej časti ľudí, ktorí tu ostali, tak ja sa prihováram všetkým ľuďom na Slovensku alebo aj v zahraničí, ktorí naozaj by chceli raz žiť v krajine, ktorá je sociálne spravodlivá, naozaj tu politici majú jasnú víziu, prichádzajú s reformami takými, ktoré zvyšujú mzdy, zdostupňujú bývanie a naozaj mladí ľudia vidia uplatnenie na Slovensku. A mne to je úplne jedno, či tí mladí ľudia sú niekde na východe, na západe, na severe, na juhu, ja sa prihováram všetkým ľuďom, ktorí tu ostali a ak ste mali pocit, že sa nečudujem, že mladí ľudia odchádzajú, tak áno, pri osemnástich rokoch vášho vládnutia sa nečudujem.
Ďakujem.
Rozpracované
16:59
Vystúpenie v rozprave 16:59
Karol GalekĎakujem veľmi pekne za možnosť vystúpiť aj v druhom čítaní k tomuto konsolidačnému balíčku a transakčnej dani. Ide to naozaj ako z rýchlika a aj si to viem asi veľmi dobre sám pred sebou ospravedlniť, prečo možno ani kolegovia nevystupujú, ale asi nikoho neprekvapí, že pri tomto tempe tej diskusie je veľmi zložité si pripraviť nejaký kvalitný výstup. Veď si vezmite, že posledný výbor, gestorský výbor, na ktorom boli...
Ďakujem veľmi pekne za možnosť vystúpiť aj v druhom čítaní k tomuto konsolidačnému balíčku a transakčnej dani. Ide to naozaj ako z rýchlika a aj si to viem asi veľmi dobre sám pred sebou ospravedlniť, prečo možno ani kolegovia nevystupujú, ale asi nikoho neprekvapí, že pri tomto tempe tej diskusie je veľmi zložité si pripraviť nejaký kvalitný výstup. Veď si vezmite, že posledný výbor, gestorský výbor, na ktorom boli schvaľované posledné pozmeňováky, bol včera, alebo začal včera o šestnástej hodine. My sme mali tiež včera výbor, hospodársky výbor, prišiel nám na výbor štátny tajomník ministerstva financií pán Majerský. Padlo tam viacero otázok, asi vás neprekvapí, že sa pýtala najmä opozícia, pretože koalícii je ako sa hovorí vsjo jasno. Na niektoré paradoxne otázky odpovedať nevedel, na niektoré vedel. Ja sa najprv dotknem minimálne tých, ktoré teda boli, nepoviem, že pozitívne, ale boli zodpovedané a dostali sme odpovede, ktoré nás posunú v tých myšlienkach niekam ďalej, pretože o tomto konsolidačnom balíčku naozaj vieme veľmi málo. A keď som tento konsolidačný balíček priamo pred ním označil za šitý horúcou ihlou, tak sa voči tomu ohradil a tvrdil, že tie rokovania prebiehali od začiatku roka. Ale tiež nám prezradil, že tieto rokovania prebiehali medzi ministerstvami a medzi koaličnými partnermi, ale to akože ministerstvá a koaliční partneri sú jediní, koho sa dotkne tento konsolidačný balíček? Kde je odborná verejnosť? Kde sú odborári? A aj s tými koaličnými partnermi mám taký pocit, že trošku preháňal, pretože vidíme aj to množstvo pozmeňovacích návrhov, ktoré boli podané na výboroch a množstvo zmien, ktoré vzišli práve po mnohých kritikách aj od koaličných partnerov.
Takže naozaj stále som presvedčený o tom, že celý tento balíček je ušitý horúcou ihlou a nielen to, ale tento balíček je akýmsi stavaním domu od strechy. To znamená, že najprv začneme riešiť, že čo všetko by sme mohli urobiť, koľko môžme na tom vybrať a potom zisťujeme, aké to vlastne bude mať dopady na ekonomiku, na ľudí. No je asi pochopiteľné a ani pán minister Kamenický sa tým už netají, že naozaj ten dopad na ekonomiku bude negatívny.
Ja dúfam, že to nenaštartuje tú povestnú grécku cestu, ako som upozorňoval už minulý týždeň v rozprave, pretože ak škrtíte tú ekonomiku, tak môžte to robiť do nejakého, do nejakého bodu, do nejakého momentu, ale akonáhle to preženiete, tak tú ekonomiku jednoducho uškrtíte a ten ekonomický rast zabijete. Koniec koncov tie posledné prognózy aj ministerstva financií sú pomerne negatívne. Vidíme, že spomalenie rastu ekonomiky má byť iba na dve percentá, čo je z môjho pohľadu naozaj akási štatistická odchýlka, štatistická chyba. Inflácia 5,4 % a obávam sa, že toto naozaj nebude ešte konečná. A je naozaj veľmi paradoxné, keď sledujete okolité krajiny a vidíte, že tieto hlásia zlacňovanie. Hovorím napríklad o nájme, o energetike, energiách, kde v Českej republike bežia dennodenne, beží tam niekoľko reklám, kde vás poskytovatelia energií upozorňujú, alebo dávajú ponuky na to, že vám vedia dať lacnejšiu energiu.
Toto, samozrejme, súvisí aj s nejakým vývojom cien energií na trhu, a toto sme mohli zaznamenať veľmi dobre aj u nás, ale tie informácie sú absolútne protichodné. Jednak je to zvyšovanie z dôvodu cien energií, ktoré už od budúceho roku nebudú dotované, bavíme sa o distribučných poplatkoch, bavíme sa o plyne, bavíme sa o teple.
Ja verím, že tá elektrina, tak ako bola nastavená ešte na základe memoranda, ktoré uzavrel Richard Sulík so Slovenskými elektrárňami, takže naozaj táto k dispozícii za tých 61 eur bude aj na ten budúci rok, pretože toto by bolo pre všetky domácnosti naozaj katastrofické, katastrofický scenár, kde by už naozaj tá štátna kasa nemala šancu na akékoľvek kompenzácie.
No a čo sa týka energetiky, priamo v tomto konsolidačnom balíčku bolo zahrnuté aj zvýšenie tzv. osobitného odvodu. Osobitný odvod, ktorý mal stúpnuť, ktorý mal byť 30 %, v štvrtok sme sa ale dozvedeli aj od pána štátneho tajomníka, že tento sa pre energetické firmy zvyšovať nebude. Sám som to kritizoval, lebo tak ako to bolo aj v minulosti, tak by to bolo aj v budúcnosti, akékoľvek zvýšenie alebo akýkoľvek osobitný odvod, ktorý tu je od toho roku 2012, sa vždy pretavil do cien energií, a to práve z toho dôvodu, že naozaj ten regulátor nemal dôvod odstraňovať tie nedokonalosti regulácie, o ktorých sa hovorilo, že by mali byť práve tými, prečo sa takýto odvod do našej legislatívy zavádza.
Súčasne sme sa ale dozvedeli, že sa zvýši korporátna daň. Táto korporátna daň postihne všetky, všetky firmy s obratom nad 5 mil. eur a tieto budú po novom platiť 24 %. To znamená, že to, čo sa nepodarí vybrať na osobitnom odvode, pretože mnohé energetické firmy namietali a bolo úplne jasné, že napr. v prípade Slovenských elektrární by to znamenalo ohrozenie memoranda, ohrozenie zmluvy, pretože priamo v memorande sa hovorilo práve o tom, že v prípade pokiaľ dôjde k zvýšeniu daní, tak Slovenská republika bude musieť doplácať rozdiel, ktorý bol vytvorený medzi tou trhovou cenou a práve tou cenou dohodnutou v memorande. Ale pre ministerstvo financií, pre túto vládu to znamená, že keď už si nakreslili tých 2,7 mld., možnože to budú 3 mld., tak tieto aj dodržia, a teda vyzbierajú sa na to firmy, ktoré majú obrat viac ako 5 mil. eur. A takýchto firiem naozaj nie je málo. V podstate bavíme sa o obrate, to znamená, že naozaj jedna šikovnejšia firma, kľudne aj jedno, dvoj-osobová vie takýto obrat ľahko dosiahnuť, pokiaľ dovezie, alebo predá nejaký hodnotnejší tovar.
No a čo je nevýhodou, pokiaľ sa zvyšujú tieto korporátne dane v porovnaní s práve tým osobitným odvodom, spomínal som, že ten osobitný odvod bol vždy zahrnutý v tej cene nejakým spôsobom, bol akousi poistkou aj pre toho regulátora, ale nemohol byť oficiálne súčasne cenového návrhu. V prípade zvýšenej korporátnej dane to tak ale nie je. Tu naozaj tým firmám nebude nič brániť, aby si pretavili práve tie jednotlivé ceny svojich výrobkov a služieb, aby tam pretavili práve túto zvýšenú daň. No a tým pádom to bude znamenať, samozrejme, možno že aj zníženie odbytu, zníženie konkurencieschopnosti, ľudia budú možnože svoje tovary a služby viacej nakupovať v zahraničí, pretože pre ľudí je svojím spôsobom jedno, či budú platiť poplatky cez zvýšený odvod alebo práve cez zvýšenú korporátnu daň, ktorú budú mať práve firmy, u ktorých doteraz boli zvyknutí nakupovať.
Sám som upozorňoval v rozprave teda, že naozaj toto zvyšovanie odvodu nemá význam a tvrdil som tiež, že pokiaľ bude zvýšený tento odvod a opäť sa zvýšia ceny energií, tak to bude mať vplyv aj na koncové ceny aj pre domácnosti, a teda bude potrebné vyplatiť viacej na tzv. energo-pomoci. Cez víkend sme sa dozvedeli opäť iba neoficiálne, žiaľ, takto sú komunikované všetky opatrenia v rámci konsolidačného balíčka, že na energo-pomoc, napokon predsa len bude vyčlenených, a to konkrétne 100 mil. eur. Ale na energo-pomoc v roku 2023 bolo vyčlenených 1,2 mld. eur. V roku 2024, teda do septembra, resp. do konca augusta to bolo 400 mil. eur.
100 mil. eur, dobre, ceny energií na tom trhu, samozrejme, klesajú, bude tam nejaký nárast, ktorý bude spôsobený práve tým, že tieto ceny nebudú zastropované, alebo budú trhové, to znamená napr. v prípade plynu pôjdeme z 25 eur na 37 eur aj 33 centov, a teda ten nárast bude naozaj veľký. Upozornil na to už aj predseda regulačného úradu, ktorý hovoril, že iba v plyne domácnostiam môže stúpnuť cena plynu o 400 eur ročne. Možnože ste dostali rôzne nahnevané emaily, kde sa ľudia pýtajú a kde na toto majú zobrať, pokiaľ im pôjde hore DPH-čka, pokiaľ im pôjdu hore všetky ceny potravín, pokiaľ tu bude v prípade podnikateľov zavedená transakčná daň, ako oni majú zaplatiť 400 eur ročne v prípade plynu? Tou barličkou bola doteraz tá energo-pomoc, ešte minulý rok o takomto čase v októbri sme vraveli, že tá pomoc musí byť adresná. Adresná, vtedy sme hovorili o tom, že dobre, keď nie je možné okamžite prepojiť tú sociálnu poisťovňu napr. s tými dodávateľmi alebo minimálne s tým organizátorom krátkodobého trhu s elektrinou, tak minimálne urobte to cez tarifné triedy. V tarifných triedach vidíte veľmi jednoducho, kto má akú spotrebu, viete si tam definovať, do akého objemu viete poskytnúť zlacnenú elektrinu, zlacnený plyn v tomto prípade, lebo my sme toto navrhovali v minulosti aj v elektrine, ale nič z tohto sa nedeje. Namiesto toho sa z ministerstva hospodárstva dozvedáme, že energo-pomoc bude opäť plošná. Ale viete, čo bude znamenať 100 mil. eur v prípade plošnej pomoci?
Ak máme na Slovensku 2,4 mil. domácností, tak to bude 40 eur na domácnosť, ročne. 400 eur pôjde plyn iba hore, ale 40 eur bude to, čo táto vláda bude schopná poskytnúť domácnostiam. A teda aj z toho miesta chcem apelovať na pána ministra Kamenického, aby pri rokovaniach s ministerstvom hospodárstva veľmi dôrazne trval na adresnosti, akejkoľvek adresnosti tejto pomoci a pokiaľ sa ukáže ako nevyhnutné, tak aj na navýšení tohto balíčka tejto energo-pomoci. Napokon vy máte dnes 1 miliardu, ktorá vám visí vo vzduchu, ktorá nemá slúžiť na nejakú konsolidáciu verejných financií, ale jednoducho na nejaké rozhadzovanie, možno na nejaké kupovanie si voličov.
S energiami v rámci konsolidačného balíčka súvisí ešte jedna vec, a to je DPH na elektrinu, ktorá má klesnúť o 1 percentuálny bod. No ja neviem, akým spôsobom toto vie pomôcť tým domácnostiam alebo tým podnikateľom. Možno viete, že teda samotná elektrina, samotná komodita tvorí v koncovej cene 50 %, ale to 1 % naozaj si asi ťažko niekto všimne. Ale na druhej strane ako nám povedal aj pán štátny tajomník, DPH na všetky ostatné energie stúpne na 23 %, plyn, uhlie. Jednoducho toto všetko, bohužiaľ, pôjde hore. Takže 1 % dole, 3 % hore. No a ešte sme sa tiež dozvedeli, že výpadok, ktorý teda nastane kvôli tomu, že nebude ten energo-odvod v plnej výške, tak bude tiež kompenzovaný zmenami pri vyplácaní dividendy od energo-firiem. Tiež sme sa dozvedeli, že sú tam nejaké dividendy, ktoré si Slovenská republika v minulosti neuplatňovala. Tak ja neviem, opäť nedozvedáme sa žiadnu komplexnú informáciu, bude to forma nejakej super dividendy, alebo Slovenské elektrárne konečne od roku 2008 prvýkrát vyplatia nejakú dividendu? Táto dividenda v prípade Slovenských elektrární doteraz slúžila na dostavbu Mochoviec. Tú sa nám, chvalabohu, v prípade trojky podarilo dotiahnuť do konca, ešte kým sme boli na ministerstve hospodárstva, a to práve vďaka tomu, že sme naozaj dôsledne dohliadali na to, akým spôsobom tam tie práce prebiehajú. Naozaj sme tam dosadili skúsených ľudí.
V prípade štvorky to tak, ale, bohužiaľ, vôbec nevyzerá. Hovorí sa, že štvorka bude spustená v budúcom roku, ale teda nie som som celkom istý, či to naozaj tak bude a zrazu sa dozvedáme, že možno tu budú nejaké dividendy, možno aj od Slovenských elektrární, to znamená, že Slovenské elektrárne na dofinancovanie štvorky už nepotrebujú žiadne peniaze? Ako to by bola naozaj skvelá správa, ak by tomu tak bolo, ale obávam sa, že tomu tak nebude. Pokiaľ Slovenské elektrárne v budúcnosti prídu s požiadavkou na navýšenie rozpočtu, tak som veľmi, veľmi zvedavý, ako bude reagovať pán minister financií.
No a ešte sa dotknem tej transakčnej dane, keďže naozaj toto je tá druhá časť, alebo ten druhý balíček. Bolo to už tu viackrát spomenuté v rámci rozpravy, tiež sme to otvorili v rámci výboru. Transakčná daň je dnes platená v Maďarsku, v niektorých krajinách Latinskej Ameriky, no a v konečnom dôsledku je to nejaká forma akumulovanej dane, ktorá na konci dňa môže znamenať naozaj enormné zvýšenie cien, enormný nárast inflácie na Slovensku. Poškodí slovenských podnikateľov aj konkurencieschopnosť voči zahraničiu. Ja verím, že v okolitých krajinách rôzne firmy sa už tešia, ako prídu na náš trh a budú dodávať ich tovary a mne je naozaj iba ľúto tých, tých našich domácich podnikateľov, ktorí naozaj si mysleli, že na Slovensku sa bude dať aj nejakým normálnym spôsobom fungovať. A v rámci tejto dane, ale teda nie transakčnej, ale ešte sa vrátim možno k tomu odvodu z tých regulovaných odvetví, nám vyskočila jedna skupina. A to sú telekomunikační operátori. Títo teda budú mať tú daň zavedenú, tak ako je navrhnutá, tam sa nič nemení, akurát na výbore upozornili na to, že ministerstvo financií kdesi urobilo pre výpočte chybu. Kým mali napočítané príjmy z tejto, z tohto odvodu vo výške 25 mil., tak reálne im to vychádza, že to bude až 40 mil. Obhajoba štátneho tajomníka bola, že dobre, veď pozrime sa na to, ale neviem teda kedy, pokiaľ tento zákon má byť odhlasovaný už vo štvrtok a súčasne tam bola čosi ako výčitka, že veď vy ste najziskovejší podnikatelia na Slovensku, veď vy ste najziskovejší sektor, tak čo chcete? Čo vy chcete?
To, že musia investovať do broadbandu, to, že na budúci rok budú nakupovať nové frekvencie, kde zahučí asi 360 mil. eur, zahučí, bude na strane príjmov zo strany štátu, tak toto ministerstvo financií zrejme nezaujíma. Každopádne v prípade telekomunikačných operátorov opäť toto môže mať iba priamy vplyv na to, že ceny hovorov, esemesiek, ememesiek, dát môžu vzrásť. A teda neviem, ako vy, ale sú stránky, kde si veľmi jednoducho viete porovnať, kto, kde, koľko platí za práve tieto služby telekomunikačných operátorov a naozaj Slovensko z tohto nevychádza žiadnym spôsobom nejak lichotivo.
No a moja posledná otázka na pána štátneho tajomníka alebo predposledná bola, že ak príjem z konsolidačného balíčka je teda napočítaný na 2,7 až 4 mld., ale 1 mld. z toho nie je na znižovanie tej zadlženosti, ale naopak na nové výdavky, či by nebolo najjednoduchšie naozaj škrtnúť niektoré z tých daní na úkor práve tejto dividendy, napr. tej transakčnej dane, ktorá tu už bola spomínaná a či majú, majú nejaký prepočet, koľko by práve škrtanie daní mohlo priniesť našej ekonomike. Pretože nie je pravda, že rušenie alebo znižovanie daní nepomôže, videli sme to v prípade rovnej dane, videli sme to, ako to už dneska Marián Viskupič spomínal, v prípade krajín ako je Kanada, alebo ako je Írsko. Bohužiaľ, tento prepočet na ministerstve financií absentuje, áno, je určite potrebné nazbierať nejaké konkrétne dáta z praxe, ale minimálne, minimálne sa na ministerstve financií mohli zamyslieť aj nad touto variantou. Nielen zvyšovať, ale možnože aj zvyšovať a možnože toto by bola najlepšia cesta.
No a moja posledná, posledná otázka na pána štátneho tajomníka bola, či mi vie povedať nejaké dve, prípadne tri prorastové opatrenia, prorastové opatrenia pre našu ekonomiku, ktoré vyplývajú z tohto konsolidačného balíčka.
Čo myslíte, čo povedal pán štátny tajomník? Že on nevie, že nič ho nenapadá, že toto bude predmetom štátneho rozpočtu. Takže na jednej strane je úplne jasné, že konsolidačný balíček vyždíma našu ekonomiku a ministerstvo financií ani náznakom, ani jednou vetou sa nezmieni, akým spôsobom by tento konsolidačný balíček mohol našej ekonomike pomôcť, lebo inflácia 5,4 %, lebo rast ekonomiky spadnutý na 2 %.
Ja sa naozaj obávam, že toto je čisto čiste grécka cesta, a teda tento balíček nemožno podporiť a súčasne by som chcel požiadať vrátiť ho na dopracovanie.
Ďakujem.
Vystúpenie v rozprave
1.10.2024 o 16:59 hod.
RNDr. MSc.
Karol Galek
Videokanál poslanca
Dobrý deň.
Ďakujem veľmi pekne za možnosť vystúpiť aj v druhom čítaní k tomuto konsolidačnému balíčku a transakčnej dani. Ide to naozaj ako z rýchlika a aj si to viem asi veľmi dobre sám pred sebou ospravedlniť, prečo možno ani kolegovia nevystupujú, ale asi nikoho neprekvapí, že pri tomto tempe tej diskusie je veľmi zložité si pripraviť nejaký kvalitný výstup. Veď si vezmite, že posledný výbor, gestorský výbor, na ktorom boli schvaľované posledné pozmeňováky, bol včera, alebo začal včera o šestnástej hodine. My sme mali tiež včera výbor, hospodársky výbor, prišiel nám na výbor štátny tajomník ministerstva financií pán Majerský. Padlo tam viacero otázok, asi vás neprekvapí, že sa pýtala najmä opozícia, pretože koalícii je ako sa hovorí vsjo jasno. Na niektoré paradoxne otázky odpovedať nevedel, na niektoré vedel. Ja sa najprv dotknem minimálne tých, ktoré teda boli, nepoviem, že pozitívne, ale boli zodpovedané a dostali sme odpovede, ktoré nás posunú v tých myšlienkach niekam ďalej, pretože o tomto konsolidačnom balíčku naozaj vieme veľmi málo. A keď som tento konsolidačný balíček priamo pred ním označil za šitý horúcou ihlou, tak sa voči tomu ohradil a tvrdil, že tie rokovania prebiehali od začiatku roka. Ale tiež nám prezradil, že tieto rokovania prebiehali medzi ministerstvami a medzi koaličnými partnermi, ale to akože ministerstvá a koaliční partneri sú jediní, koho sa dotkne tento konsolidačný balíček? Kde je odborná verejnosť? Kde sú odborári? A aj s tými koaličnými partnermi mám taký pocit, že trošku preháňal, pretože vidíme aj to množstvo pozmeňovacích návrhov, ktoré boli podané na výboroch a množstvo zmien, ktoré vzišli práve po mnohých kritikách aj od koaličných partnerov.
Takže naozaj stále som presvedčený o tom, že celý tento balíček je ušitý horúcou ihlou a nielen to, ale tento balíček je akýmsi stavaním domu od strechy. To znamená, že najprv začneme riešiť, že čo všetko by sme mohli urobiť, koľko môžme na tom vybrať a potom zisťujeme, aké to vlastne bude mať dopady na ekonomiku, na ľudí. No je asi pochopiteľné a ani pán minister Kamenický sa tým už netají, že naozaj ten dopad na ekonomiku bude negatívny.
Ja dúfam, že to nenaštartuje tú povestnú grécku cestu, ako som upozorňoval už minulý týždeň v rozprave, pretože ak škrtíte tú ekonomiku, tak môžte to robiť do nejakého, do nejakého bodu, do nejakého momentu, ale akonáhle to preženiete, tak tú ekonomiku jednoducho uškrtíte a ten ekonomický rast zabijete. Koniec koncov tie posledné prognózy aj ministerstva financií sú pomerne negatívne. Vidíme, že spomalenie rastu ekonomiky má byť iba na dve percentá, čo je z môjho pohľadu naozaj akási štatistická odchýlka, štatistická chyba. Inflácia 5,4 % a obávam sa, že toto naozaj nebude ešte konečná. A je naozaj veľmi paradoxné, keď sledujete okolité krajiny a vidíte, že tieto hlásia zlacňovanie. Hovorím napríklad o nájme, o energetike, energiách, kde v Českej republike bežia dennodenne, beží tam niekoľko reklám, kde vás poskytovatelia energií upozorňujú, alebo dávajú ponuky na to, že vám vedia dať lacnejšiu energiu.
Toto, samozrejme, súvisí aj s nejakým vývojom cien energií na trhu, a toto sme mohli zaznamenať veľmi dobre aj u nás, ale tie informácie sú absolútne protichodné. Jednak je to zvyšovanie z dôvodu cien energií, ktoré už od budúceho roku nebudú dotované, bavíme sa o distribučných poplatkoch, bavíme sa o plyne, bavíme sa o teple.
Ja verím, že tá elektrina, tak ako bola nastavená ešte na základe memoranda, ktoré uzavrel Richard Sulík so Slovenskými elektrárňami, takže naozaj táto k dispozícii za tých 61 eur bude aj na ten budúci rok, pretože toto by bolo pre všetky domácnosti naozaj katastrofické, katastrofický scenár, kde by už naozaj tá štátna kasa nemala šancu na akékoľvek kompenzácie.
No a čo sa týka energetiky, priamo v tomto konsolidačnom balíčku bolo zahrnuté aj zvýšenie tzv. osobitného odvodu. Osobitný odvod, ktorý mal stúpnuť, ktorý mal byť 30 %, v štvrtok sme sa ale dozvedeli aj od pána štátneho tajomníka, že tento sa pre energetické firmy zvyšovať nebude. Sám som to kritizoval, lebo tak ako to bolo aj v minulosti, tak by to bolo aj v budúcnosti, akékoľvek zvýšenie alebo akýkoľvek osobitný odvod, ktorý tu je od toho roku 2012, sa vždy pretavil do cien energií, a to práve z toho dôvodu, že naozaj ten regulátor nemal dôvod odstraňovať tie nedokonalosti regulácie, o ktorých sa hovorilo, že by mali byť práve tými, prečo sa takýto odvod do našej legislatívy zavádza.
Súčasne sme sa ale dozvedeli, že sa zvýši korporátna daň. Táto korporátna daň postihne všetky, všetky firmy s obratom nad 5 mil. eur a tieto budú po novom platiť 24 %. To znamená, že to, čo sa nepodarí vybrať na osobitnom odvode, pretože mnohé energetické firmy namietali a bolo úplne jasné, že napr. v prípade Slovenských elektrární by to znamenalo ohrozenie memoranda, ohrozenie zmluvy, pretože priamo v memorande sa hovorilo práve o tom, že v prípade pokiaľ dôjde k zvýšeniu daní, tak Slovenská republika bude musieť doplácať rozdiel, ktorý bol vytvorený medzi tou trhovou cenou a práve tou cenou dohodnutou v memorande. Ale pre ministerstvo financií, pre túto vládu to znamená, že keď už si nakreslili tých 2,7 mld., možnože to budú 3 mld., tak tieto aj dodržia, a teda vyzbierajú sa na to firmy, ktoré majú obrat viac ako 5 mil. eur. A takýchto firiem naozaj nie je málo. V podstate bavíme sa o obrate, to znamená, že naozaj jedna šikovnejšia firma, kľudne aj jedno, dvoj-osobová vie takýto obrat ľahko dosiahnuť, pokiaľ dovezie, alebo predá nejaký hodnotnejší tovar.
No a čo je nevýhodou, pokiaľ sa zvyšujú tieto korporátne dane v porovnaní s práve tým osobitným odvodom, spomínal som, že ten osobitný odvod bol vždy zahrnutý v tej cene nejakým spôsobom, bol akousi poistkou aj pre toho regulátora, ale nemohol byť oficiálne súčasne cenového návrhu. V prípade zvýšenej korporátnej dane to tak ale nie je. Tu naozaj tým firmám nebude nič brániť, aby si pretavili práve tie jednotlivé ceny svojich výrobkov a služieb, aby tam pretavili práve túto zvýšenú daň. No a tým pádom to bude znamenať, samozrejme, možno že aj zníženie odbytu, zníženie konkurencieschopnosti, ľudia budú možnože svoje tovary a služby viacej nakupovať v zahraničí, pretože pre ľudí je svojím spôsobom jedno, či budú platiť poplatky cez zvýšený odvod alebo práve cez zvýšenú korporátnu daň, ktorú budú mať práve firmy, u ktorých doteraz boli zvyknutí nakupovať.
Sám som upozorňoval v rozprave teda, že naozaj toto zvyšovanie odvodu nemá význam a tvrdil som tiež, že pokiaľ bude zvýšený tento odvod a opäť sa zvýšia ceny energií, tak to bude mať vplyv aj na koncové ceny aj pre domácnosti, a teda bude potrebné vyplatiť viacej na tzv. energo-pomoci. Cez víkend sme sa dozvedeli opäť iba neoficiálne, žiaľ, takto sú komunikované všetky opatrenia v rámci konsolidačného balíčka, že na energo-pomoc, napokon predsa len bude vyčlenených, a to konkrétne 100 mil. eur. Ale na energo-pomoc v roku 2023 bolo vyčlenených 1,2 mld. eur. V roku 2024, teda do septembra, resp. do konca augusta to bolo 400 mil. eur.
100 mil. eur, dobre, ceny energií na tom trhu, samozrejme, klesajú, bude tam nejaký nárast, ktorý bude spôsobený práve tým, že tieto ceny nebudú zastropované, alebo budú trhové, to znamená napr. v prípade plynu pôjdeme z 25 eur na 37 eur aj 33 centov, a teda ten nárast bude naozaj veľký. Upozornil na to už aj predseda regulačného úradu, ktorý hovoril, že iba v plyne domácnostiam môže stúpnuť cena plynu o 400 eur ročne. Možnože ste dostali rôzne nahnevané emaily, kde sa ľudia pýtajú a kde na toto majú zobrať, pokiaľ im pôjde hore DPH-čka, pokiaľ im pôjdu hore všetky ceny potravín, pokiaľ tu bude v prípade podnikateľov zavedená transakčná daň, ako oni majú zaplatiť 400 eur ročne v prípade plynu? Tou barličkou bola doteraz tá energo-pomoc, ešte minulý rok o takomto čase v októbri sme vraveli, že tá pomoc musí byť adresná. Adresná, vtedy sme hovorili o tom, že dobre, keď nie je možné okamžite prepojiť tú sociálnu poisťovňu napr. s tými dodávateľmi alebo minimálne s tým organizátorom krátkodobého trhu s elektrinou, tak minimálne urobte to cez tarifné triedy. V tarifných triedach vidíte veľmi jednoducho, kto má akú spotrebu, viete si tam definovať, do akého objemu viete poskytnúť zlacnenú elektrinu, zlacnený plyn v tomto prípade, lebo my sme toto navrhovali v minulosti aj v elektrine, ale nič z tohto sa nedeje. Namiesto toho sa z ministerstva hospodárstva dozvedáme, že energo-pomoc bude opäť plošná. Ale viete, čo bude znamenať 100 mil. eur v prípade plošnej pomoci?
Ak máme na Slovensku 2,4 mil. domácností, tak to bude 40 eur na domácnosť, ročne. 400 eur pôjde plyn iba hore, ale 40 eur bude to, čo táto vláda bude schopná poskytnúť domácnostiam. A teda aj z toho miesta chcem apelovať na pána ministra Kamenického, aby pri rokovaniach s ministerstvom hospodárstva veľmi dôrazne trval na adresnosti, akejkoľvek adresnosti tejto pomoci a pokiaľ sa ukáže ako nevyhnutné, tak aj na navýšení tohto balíčka tejto energo-pomoci. Napokon vy máte dnes 1 miliardu, ktorá vám visí vo vzduchu, ktorá nemá slúžiť na nejakú konsolidáciu verejných financií, ale jednoducho na nejaké rozhadzovanie, možno na nejaké kupovanie si voličov.
S energiami v rámci konsolidačného balíčka súvisí ešte jedna vec, a to je DPH na elektrinu, ktorá má klesnúť o 1 percentuálny bod. No ja neviem, akým spôsobom toto vie pomôcť tým domácnostiam alebo tým podnikateľom. Možno viete, že teda samotná elektrina, samotná komodita tvorí v koncovej cene 50 %, ale to 1 % naozaj si asi ťažko niekto všimne. Ale na druhej strane ako nám povedal aj pán štátny tajomník, DPH na všetky ostatné energie stúpne na 23 %, plyn, uhlie. Jednoducho toto všetko, bohužiaľ, pôjde hore. Takže 1 % dole, 3 % hore. No a ešte sme sa tiež dozvedeli, že výpadok, ktorý teda nastane kvôli tomu, že nebude ten energo-odvod v plnej výške, tak bude tiež kompenzovaný zmenami pri vyplácaní dividendy od energo-firiem. Tiež sme sa dozvedeli, že sú tam nejaké dividendy, ktoré si Slovenská republika v minulosti neuplatňovala. Tak ja neviem, opäť nedozvedáme sa žiadnu komplexnú informáciu, bude to forma nejakej super dividendy, alebo Slovenské elektrárne konečne od roku 2008 prvýkrát vyplatia nejakú dividendu? Táto dividenda v prípade Slovenských elektrární doteraz slúžila na dostavbu Mochoviec. Tú sa nám, chvalabohu, v prípade trojky podarilo dotiahnuť do konca, ešte kým sme boli na ministerstve hospodárstva, a to práve vďaka tomu, že sme naozaj dôsledne dohliadali na to, akým spôsobom tam tie práce prebiehajú. Naozaj sme tam dosadili skúsených ľudí.
V prípade štvorky to tak, ale, bohužiaľ, vôbec nevyzerá. Hovorí sa, že štvorka bude spustená v budúcom roku, ale teda nie som som celkom istý, či to naozaj tak bude a zrazu sa dozvedáme, že možno tu budú nejaké dividendy, možno aj od Slovenských elektrární, to znamená, že Slovenské elektrárne na dofinancovanie štvorky už nepotrebujú žiadne peniaze? Ako to by bola naozaj skvelá správa, ak by tomu tak bolo, ale obávam sa, že tomu tak nebude. Pokiaľ Slovenské elektrárne v budúcnosti prídu s požiadavkou na navýšenie rozpočtu, tak som veľmi, veľmi zvedavý, ako bude reagovať pán minister financií.
No a ešte sa dotknem tej transakčnej dane, keďže naozaj toto je tá druhá časť, alebo ten druhý balíček. Bolo to už tu viackrát spomenuté v rámci rozpravy, tiež sme to otvorili v rámci výboru. Transakčná daň je dnes platená v Maďarsku, v niektorých krajinách Latinskej Ameriky, no a v konečnom dôsledku je to nejaká forma akumulovanej dane, ktorá na konci dňa môže znamenať naozaj enormné zvýšenie cien, enormný nárast inflácie na Slovensku. Poškodí slovenských podnikateľov aj konkurencieschopnosť voči zahraničiu. Ja verím, že v okolitých krajinách rôzne firmy sa už tešia, ako prídu na náš trh a budú dodávať ich tovary a mne je naozaj iba ľúto tých, tých našich domácich podnikateľov, ktorí naozaj si mysleli, že na Slovensku sa bude dať aj nejakým normálnym spôsobom fungovať. A v rámci tejto dane, ale teda nie transakčnej, ale ešte sa vrátim možno k tomu odvodu z tých regulovaných odvetví, nám vyskočila jedna skupina. A to sú telekomunikační operátori. Títo teda budú mať tú daň zavedenú, tak ako je navrhnutá, tam sa nič nemení, akurát na výbore upozornili na to, že ministerstvo financií kdesi urobilo pre výpočte chybu. Kým mali napočítané príjmy z tejto, z tohto odvodu vo výške 25 mil., tak reálne im to vychádza, že to bude až 40 mil. Obhajoba štátneho tajomníka bola, že dobre, veď pozrime sa na to, ale neviem teda kedy, pokiaľ tento zákon má byť odhlasovaný už vo štvrtok a súčasne tam bola čosi ako výčitka, že veď vy ste najziskovejší podnikatelia na Slovensku, veď vy ste najziskovejší sektor, tak čo chcete? Čo vy chcete?
To, že musia investovať do broadbandu, to, že na budúci rok budú nakupovať nové frekvencie, kde zahučí asi 360 mil. eur, zahučí, bude na strane príjmov zo strany štátu, tak toto ministerstvo financií zrejme nezaujíma. Každopádne v prípade telekomunikačných operátorov opäť toto môže mať iba priamy vplyv na to, že ceny hovorov, esemesiek, ememesiek, dát môžu vzrásť. A teda neviem, ako vy, ale sú stránky, kde si veľmi jednoducho viete porovnať, kto, kde, koľko platí za práve tieto služby telekomunikačných operátorov a naozaj Slovensko z tohto nevychádza žiadnym spôsobom nejak lichotivo.
No a moja posledná otázka na pána štátneho tajomníka alebo predposledná bola, že ak príjem z konsolidačného balíčka je teda napočítaný na 2,7 až 4 mld., ale 1 mld. z toho nie je na znižovanie tej zadlženosti, ale naopak na nové výdavky, či by nebolo najjednoduchšie naozaj škrtnúť niektoré z tých daní na úkor práve tejto dividendy, napr. tej transakčnej dane, ktorá tu už bola spomínaná a či majú, majú nejaký prepočet, koľko by práve škrtanie daní mohlo priniesť našej ekonomike. Pretože nie je pravda, že rušenie alebo znižovanie daní nepomôže, videli sme to v prípade rovnej dane, videli sme to, ako to už dneska Marián Viskupič spomínal, v prípade krajín ako je Kanada, alebo ako je Írsko. Bohužiaľ, tento prepočet na ministerstve financií absentuje, áno, je určite potrebné nazbierať nejaké konkrétne dáta z praxe, ale minimálne, minimálne sa na ministerstve financií mohli zamyslieť aj nad touto variantou. Nielen zvyšovať, ale možnože aj zvyšovať a možnože toto by bola najlepšia cesta.
No a moja posledná, posledná otázka na pána štátneho tajomníka bola, či mi vie povedať nejaké dve, prípadne tri prorastové opatrenia, prorastové opatrenia pre našu ekonomiku, ktoré vyplývajú z tohto konsolidačného balíčka.
Čo myslíte, čo povedal pán štátny tajomník? Že on nevie, že nič ho nenapadá, že toto bude predmetom štátneho rozpočtu. Takže na jednej strane je úplne jasné, že konsolidačný balíček vyždíma našu ekonomiku a ministerstvo financií ani náznakom, ani jednou vetou sa nezmieni, akým spôsobom by tento konsolidačný balíček mohol našej ekonomike pomôcť, lebo inflácia 5,4 %, lebo rast ekonomiky spadnutý na 2 %.
Ja sa naozaj obávam, že toto je čisto čiste grécka cesta, a teda tento balíček nemožno podporiť a súčasne by som chcel požiadať vrátiť ho na dopracovanie.
Ďakujem.
Rozpracované
17:14
.
Rozpracované
17:29
.
Rozpracované
17:29
Pán kolega, spomínali ste, že sa obávate veľké nárastu cien potravín. Ale DPH na potraviny ide plošne dole na 19 % a na vybrané základné potraviny na 5 %. Vy tvrdíte, že 1 % si ľudia ani nevšimnú a 3 % si teda tak dramaticky všimnú? Však pri cenách a pri rozkolísanosti cien z rokov 2020 až ´23 by si nárast o 3 % ani nevšimli, keby sme o tom hovorili. Napríklad chladnička, ktorá stojí 600 eur, sa zvýši na 618. Je to až aké...
Pán kolega, spomínali ste, že sa obávate veľké nárastu cien potravín. Ale DPH na potraviny ide plošne dole na 19 % a na vybrané základné potraviny na 5 %. Vy tvrdíte, že 1 % si ľudia ani nevšimnú a 3 % si teda tak dramaticky všimnú? Však pri cenách a pri rozkolísanosti cien z rokov 2020 až ´23 by si nárast o 3 % ani nevšimli, keby sme o tom hovorili. Napríklad chladnička, ktorá stojí 600 eur, sa zvýši na 618. Je to až aké drastické? Alebo Aku vŕtačka, ktorá stojí 50 eur, zdražie na 51,50 kvôli DPH. Toto je likvidačné? Hovorili ste, že ceny plynu o 30 %, nárast ceny plynu je zdrvujúci, nezvládnuteľný. To za vašej vlády nám cena plynu, vykurujeme si sami bytovku, vzrástla o 70 %. Pýtal sa nás niekto, ako to zvládneme? Váš predseda Sulík nám odporučil, aby sme sa prihlásili a napísali mu, že on nás zaradí medzi regulované subjekty, lebo ináč by nám ten plyn zdražel o 150 %. Toto ale dopustila vaša vláda a treba uviesť, že svetové ceny ropy ani plynu vôbec nezodpovedali takému nárastu. Vrecká si napchali špekulatívni obchodníci tak ako aj pri elektrine. A vy ste toto všemožne podporovali. A teraz máte zrazu obrovské obavy?
Také nárasty, aké boli za vašej vlády, aj vašej, lebo ste boli sulíkovci vo vláde, nikdy v histórii neboli. Násobkovo rástli ceny v mnohých komoditách, vedel by som o tom hovoriť. A teraz strašíte a burcujete.
Ďakujem pekne.
Pán kolega, spomínali ste, že sa obávate veľké nárastu cien potravín. Ale DPH na potraviny ide plošne dole na 19 % a na vybrané základné potraviny na 5 %. Vy tvrdíte, že 1 % si ľudia ani nevšimnú a 3 % si teda tak dramaticky všimnú? Však pri cenách a pri rozkolísanosti cien z rokov 2020 až ´23 by si nárast o 3 % ani nevšimli, keby sme o tom hovorili. Napríklad chladnička, ktorá stojí 600 eur, sa zvýši na 618. Je to až aké drastické? Alebo Aku vŕtačka, ktorá stojí 50 eur, zdražie na 51,50 kvôli DPH. Toto je likvidačné? Hovorili ste, že ceny plynu o 30 %, nárast ceny plynu je zdrvujúci, nezvládnuteľný. To za vašej vlády nám cena plynu, vykurujeme si sami bytovku, vzrástla o 70 %. Pýtal sa nás niekto, ako to zvládneme? Váš predseda Sulík nám odporučil, aby sme sa prihlásili a napísali mu, že on nás zaradí medzi regulované subjekty, lebo ináč by nám ten plyn zdražel o 150 %. Toto ale dopustila vaša vláda a treba uviesť, že svetové ceny ropy ani plynu vôbec nezodpovedali takému nárastu. Vrecká si napchali špekulatívni obchodníci tak ako aj pri elektrine. A vy ste toto všemožne podporovali. A teraz máte zrazu obrovské obavy?
Také nárasty, aké boli za vašej vlády, aj vašej, lebo ste boli sulíkovci vo vláde, nikdy v histórii neboli. Násobkovo rástli ceny v mnohých komoditách, vedel by som o tom hovoriť. A teraz strašíte a burcujete.
Rozpracované