19. schôdza

10.9.2024 - 3.10.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

1.10.2024 o 17:29 hod.

RNDr. MSc.

Karol Galek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:59

Dávid Dej
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Ďakujem veľmi pekne za obidve faktické, pokúsim sa zareagovať na obidvoch pánov poslancov.
Kolega Glück, no tak, samozrejme, že keď boli síce nižšie úroky na hypotéky, tak sa k tomu mohlo dostať viacej ľudí, ale to mám taký úvod do ekonómie, že čím väčšia je tá ponuka tej možnosti, tak, samozrejme, tým pádom aj ten dopyt je väčší a to ovplyvňuje tú cenu, čiže ono by sa dalo inými slovami povedať, že sme tu mali lacné hypotéky na drahé bývanie.
To znamená, že ak tie úvery boli lacné, tak potom ten záujem o tie byty, ktoré boli, tak tí predávajúci tých bytov mohli s tými cenami v zásade si robiť, čo chceli a zvyšovali tú cenu, pretože keď dneska na nejaký byt je päť záujemcov, pretože sa k tomu veru nemá, alebo nevie nikto dostať a iné je, keď je päťdesiat záujemcov, tak, samozrejme, že to ovplyvňuje aj tú cenu tej nehnuteľnosti tá dostupnosť tých hypoték. Takže jedna vec je výška úrokovej sadzby a druhá vec je samotná tá cena tej nehnuteľnosti. My sme mali napríklad príspevok na bývanie, ktorý je úplne adresný, reálne môže pomôcť ľuďom si udržať to bývanie a toto by napríklad vyriešilo aj túto situáciu. Pán poslanec, ste spomínali to, že sa prihováram nejakej časti ľudí, ktorí tu ostali, tak ja sa prihováram všetkým ľuďom na Slovensku alebo aj v zahraničí, ktorí naozaj by chceli raz žiť v krajine, ktorá je sociálne spravodlivá, naozaj tu politici majú jasnú víziu, prichádzajú s reformami takými, ktoré zvyšujú mzdy, zdostupňujú bývanie a naozaj mladí ľudia vidia uplatnenie na Slovensku. A mne to je úplne jedno, či tí mladí ľudia sú niekde na východe, na západe, na severe, na juhu, ja sa prihováram všetkým ľuďom, ktorí tu ostali a ak ste mali pocit, že sa nečudujem, že mladí ľudia odchádzajú, tak áno, pri osemnástich rokoch vášho vládnutia sa nečudujem.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.10.2024 o 16:59 hod.

Dávid Dej

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 16:59

Karol Galek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobrý deň.
Ďakujem veľmi pekne za možnosť vystúpiť aj v druhom čítaní k tomuto konsolidačnému balíčku a transakčnej dani. Ide to naozaj ako z rýchlika a aj si to viem asi veľmi dobre sám pred sebou ospravedlniť, prečo možno ani kolegovia nevystupujú, ale asi nikoho neprekvapí, že pri tomto tempe tej diskusie je veľmi zložité si pripraviť nejaký kvalitný výstup. Veď si vezmite, že posledný výbor, gestorský výbor, na ktorom boli schvaľované posledné pozmeňováky, bol včera, alebo začal včera o šestnástej hodine. My sme mali tiež včera výbor, hospodársky výbor, prišiel nám na výbor štátny tajomník ministerstva financií pán Majerský. Padlo tam viacero otázok, asi vás neprekvapí, že sa pýtala najmä opozícia, pretože koalícii je ako sa hovorí vsjo jasno. Na niektoré paradoxne otázky odpovedať nevedel, na niektoré vedel. Ja sa najprv dotknem minimálne tých, ktoré teda boli, nepoviem, že pozitívne, ale boli zodpovedané a dostali sme odpovede, ktoré nás posunú v tých myšlienkach niekam ďalej, pretože o tomto konsolidačnom balíčku naozaj vieme veľmi málo. A keď som tento konsolidačný balíček priamo pred ním označil za šitý horúcou ihlou, tak sa voči tomu ohradil a tvrdil, že tie rokovania prebiehali od začiatku roka. Ale tiež nám prezradil, že tieto rokovania prebiehali medzi ministerstvami a medzi koaličnými partnermi, ale to akože ministerstvá a koaliční partneri sú jediní, koho sa dotkne tento konsolidačný balíček? Kde je odborná verejnosť? Kde sú odborári? A aj s tými koaličnými partnermi mám taký pocit, že trošku preháňal, pretože vidíme aj to množstvo pozmeňovacích návrhov, ktoré boli podané na výboroch a množstvo zmien, ktoré vzišli práve po mnohých kritikách aj od koaličných partnerov.
Takže naozaj stále som presvedčený o tom, že celý tento balíček je ušitý horúcou ihlou a nielen to, ale tento balíček je akýmsi stavaním domu od strechy. To znamená, že najprv začneme riešiť, že čo všetko by sme mohli urobiť, koľko môžme na tom vybrať a potom zisťujeme, aké to vlastne bude mať dopady na ekonomiku, na ľudí. No je asi pochopiteľné a ani pán minister Kamenický sa tým už netají, že naozaj ten dopad na ekonomiku bude negatívny.
Ja dúfam, že to nenaštartuje tú povestnú grécku cestu, ako som upozorňoval už minulý týždeň v rozprave, pretože ak škrtíte tú ekonomiku, tak môžte to robiť do nejakého, do nejakého bodu, do nejakého momentu, ale akonáhle to preženiete, tak tú ekonomiku jednoducho uškrtíte a ten ekonomický rast zabijete. Koniec koncov tie posledné prognózy aj ministerstva financií sú pomerne negatívne. Vidíme, že spomalenie rastu ekonomiky má byť iba na dve percentá, čo je z môjho pohľadu naozaj akási štatistická odchýlka, štatistická chyba. Inflácia 5,4 % a obávam sa, že toto naozaj nebude ešte konečná. A je naozaj veľmi paradoxné, keď sledujete okolité krajiny a vidíte, že tieto hlásia zlacňovanie. Hovorím napríklad o nájme, o energetike, energiách, kde v Českej republike bežia dennodenne, beží tam niekoľko reklám, kde vás poskytovatelia energií upozorňujú, alebo dávajú ponuky na to, že vám vedia dať lacnejšiu energiu.
Toto, samozrejme, súvisí aj s nejakým vývojom cien energií na trhu, a toto sme mohli zaznamenať veľmi dobre aj u nás, ale tie informácie sú absolútne protichodné. Jednak je to zvyšovanie z dôvodu cien energií, ktoré už od budúceho roku nebudú dotované, bavíme sa o distribučných poplatkoch, bavíme sa o plyne, bavíme sa o teple.
Ja verím, že tá elektrina, tak ako bola nastavená ešte na základe memoranda, ktoré uzavrel Richard Sulík so Slovenskými elektrárňami, takže naozaj táto k dispozícii za tých 61 eur bude aj na ten budúci rok, pretože toto by bolo pre všetky domácnosti naozaj katastrofické, katastrofický scenár, kde by už naozaj tá štátna kasa nemala šancu na akékoľvek kompenzácie.
No a čo sa týka energetiky, priamo v tomto konsolidačnom balíčku bolo zahrnuté aj zvýšenie tzv. osobitného odvodu. Osobitný odvod, ktorý mal stúpnuť, ktorý mal byť 30 %, v štvrtok sme sa ale dozvedeli aj od pána štátneho tajomníka, že tento sa pre energetické firmy zvyšovať nebude. Sám som to kritizoval, lebo tak ako to bolo aj v minulosti, tak by to bolo aj v budúcnosti, akékoľvek zvýšenie alebo akýkoľvek osobitný odvod, ktorý tu je od toho roku 2012, sa vždy pretavil do cien energií, a to práve z toho dôvodu, že naozaj ten regulátor nemal dôvod odstraňovať tie nedokonalosti regulácie, o ktorých sa hovorilo, že by mali byť práve tými, prečo sa takýto odvod do našej legislatívy zavádza.
Súčasne sme sa ale dozvedeli, že sa zvýši korporátna daň. Táto korporátna daň postihne všetky, všetky firmy s obratom nad 5 mil. eur a tieto budú po novom platiť 24 %. To znamená, že to, čo sa nepodarí vybrať na osobitnom odvode, pretože mnohé energetické firmy namietali a bolo úplne jasné, že napr. v prípade Slovenských elektrární by to znamenalo ohrozenie memoranda, ohrozenie zmluvy, pretože priamo v memorande sa hovorilo práve o tom, že v prípade pokiaľ dôjde k zvýšeniu daní, tak Slovenská republika bude musieť doplácať rozdiel, ktorý bol vytvorený medzi tou trhovou cenou a práve tou cenou dohodnutou v memorande. Ale pre ministerstvo financií, pre túto vládu to znamená, že keď už si nakreslili tých 2,7 mld., možnože to budú 3 mld., tak tieto aj dodržia, a teda vyzbierajú sa na to firmy, ktoré majú obrat viac ako 5 mil. eur. A takýchto firiem naozaj nie je málo. V podstate bavíme sa o obrate, to znamená, že naozaj jedna šikovnejšia firma, kľudne aj jedno, dvoj-osobová vie takýto obrat ľahko dosiahnuť, pokiaľ dovezie, alebo predá nejaký hodnotnejší tovar.
No a čo je nevýhodou, pokiaľ sa zvyšujú tieto korporátne dane v porovnaní s práve tým osobitným odvodom, spomínal som, že ten osobitný odvod bol vždy zahrnutý v tej cene nejakým spôsobom, bol akousi poistkou aj pre toho regulátora, ale nemohol byť oficiálne súčasne cenového návrhu. V prípade zvýšenej korporátnej dane to tak ale nie je. Tu naozaj tým firmám nebude nič brániť, aby si pretavili práve tie jednotlivé ceny svojich výrobkov a služieb, aby tam pretavili práve túto zvýšenú daň. No a tým pádom to bude znamenať, samozrejme, možno že aj zníženie odbytu, zníženie konkurencieschopnosti, ľudia budú možnože svoje tovary a služby viacej nakupovať v zahraničí, pretože pre ľudí je svojím spôsobom jedno, či budú platiť poplatky cez zvýšený odvod alebo práve cez zvýšenú korporátnu daň, ktorú budú mať práve firmy, u ktorých doteraz boli zvyknutí nakupovať.
Sám som upozorňoval v rozprave teda, že naozaj toto zvyšovanie odvodu nemá význam a tvrdil som tiež, že pokiaľ bude zvýšený tento odvod a opäť sa zvýšia ceny energií, tak to bude mať vplyv aj na koncové ceny aj pre domácnosti, a teda bude potrebné vyplatiť viacej na tzv. energo-pomoci. Cez víkend sme sa dozvedeli opäť iba neoficiálne, žiaľ, takto sú komunikované všetky opatrenia v rámci konsolidačného balíčka, že na energo-pomoc, napokon predsa len bude vyčlenených, a to konkrétne 100 mil. eur. Ale na energo-pomoc v roku 2023 bolo vyčlenených 1,2 mld. eur. V roku 2024, teda do septembra, resp. do konca augusta to bolo 400 mil. eur.
100 mil. eur, dobre, ceny energií na tom trhu, samozrejme, klesajú, bude tam nejaký nárast, ktorý bude spôsobený práve tým, že tieto ceny nebudú zastropované, alebo budú trhové, to znamená napr. v prípade plynu pôjdeme z 25 eur na 37 eur aj 33 centov, a teda ten nárast bude naozaj veľký. Upozornil na to už aj predseda regulačného úradu, ktorý hovoril, že iba v plyne domácnostiam môže stúpnuť cena plynu o 400 eur ročne. Možnože ste dostali rôzne nahnevané emaily, kde sa ľudia pýtajú a kde na toto majú zobrať, pokiaľ im pôjde hore DPH-čka, pokiaľ im pôjdu hore všetky ceny potravín, pokiaľ tu bude v prípade podnikateľov zavedená transakčná daň, ako oni majú zaplatiť 400 eur ročne v prípade plynu? Tou barličkou bola doteraz tá energo-pomoc, ešte minulý rok o takomto čase v októbri sme vraveli, že tá pomoc musí byť adresná. Adresná, vtedy sme hovorili o tom, že dobre, keď nie je možné okamžite prepojiť tú sociálnu poisťovňu napr. s tými dodávateľmi alebo minimálne s tým organizátorom krátkodobého trhu s elektrinou, tak minimálne urobte to cez tarifné triedy. V tarifných triedach vidíte veľmi jednoducho, kto má akú spotrebu, viete si tam definovať, do akého objemu viete poskytnúť zlacnenú elektrinu, zlacnený plyn v tomto prípade, lebo my sme toto navrhovali v minulosti aj v elektrine, ale nič z tohto sa nedeje. Namiesto toho sa z ministerstva hospodárstva dozvedáme, že energo-pomoc bude opäť plošná. Ale viete, čo bude znamenať 100 mil. eur v prípade plošnej pomoci?
Ak máme na Slovensku 2,4 mil. domácností, tak to bude 40 eur na domácnosť, ročne. 400 eur pôjde plyn iba hore, ale 40 eur bude to, čo táto vláda bude schopná poskytnúť domácnostiam. A teda aj z toho miesta chcem apelovať na pána ministra Kamenického, aby pri rokovaniach s ministerstvom hospodárstva veľmi dôrazne trval na adresnosti, akejkoľvek adresnosti tejto pomoci a pokiaľ sa ukáže ako nevyhnutné, tak aj na navýšení tohto balíčka tejto energo-pomoci. Napokon vy máte dnes 1 miliardu, ktorá vám visí vo vzduchu, ktorá nemá slúžiť na nejakú konsolidáciu verejných financií, ale jednoducho na nejaké rozhadzovanie, možno na nejaké kupovanie si voličov.
S energiami v rámci konsolidačného balíčka súvisí ešte jedna vec, a to je DPH na elektrinu, ktorá má klesnúť o 1 percentuálny bod. No ja neviem, akým spôsobom toto vie pomôcť tým domácnostiam alebo tým podnikateľom. Možno viete, že teda samotná elektrina, samotná komodita tvorí v koncovej cene 50 %, ale to 1 % naozaj si asi ťažko niekto všimne. Ale na druhej strane ako nám povedal aj pán štátny tajomník, DPH na všetky ostatné energie stúpne na 23 %, plyn, uhlie. Jednoducho toto všetko, bohužiaľ, pôjde hore. Takže 1 % dole, 3 % hore. No a ešte sme sa tiež dozvedeli, že výpadok, ktorý teda nastane kvôli tomu, že nebude ten energo-odvod v plnej výške, tak bude tiež kompenzovaný zmenami pri vyplácaní dividendy od energo-firiem. Tiež sme sa dozvedeli, že sú tam nejaké dividendy, ktoré si Slovenská republika v minulosti neuplatňovala. Tak ja neviem, opäť nedozvedáme sa žiadnu komplexnú informáciu, bude to forma nejakej super dividendy, alebo Slovenské elektrárne konečne od roku 2008 prvýkrát vyplatia nejakú dividendu? Táto dividenda v prípade Slovenských elektrární doteraz slúžila na dostavbu Mochoviec. Tú sa nám, chvalabohu, v prípade trojky podarilo dotiahnuť do konca, ešte kým sme boli na ministerstve hospodárstva, a to práve vďaka tomu, že sme naozaj dôsledne dohliadali na to, akým spôsobom tam tie práce prebiehajú. Naozaj sme tam dosadili skúsených ľudí.
V prípade štvorky to tak, ale, bohužiaľ, vôbec nevyzerá. Hovorí sa, že štvorka bude spustená v budúcom roku, ale teda nie som som celkom istý, či to naozaj tak bude a zrazu sa dozvedáme, že možno tu budú nejaké dividendy, možno aj od Slovenských elektrární, to znamená, že Slovenské elektrárne na dofinancovanie štvorky už nepotrebujú žiadne peniaze? Ako to by bola naozaj skvelá správa, ak by tomu tak bolo, ale obávam sa, že tomu tak nebude. Pokiaľ Slovenské elektrárne v budúcnosti prídu s požiadavkou na navýšenie rozpočtu, tak som veľmi, veľmi zvedavý, ako bude reagovať pán minister financií.
No a ešte sa dotknem tej transakčnej dane, keďže naozaj toto je tá druhá časť, alebo ten druhý balíček. Bolo to už tu viackrát spomenuté v rámci rozpravy, tiež sme to otvorili v rámci výboru. Transakčná daň je dnes platená v Maďarsku, v niektorých krajinách Latinskej Ameriky, no a v konečnom dôsledku je to nejaká forma akumulovanej dane, ktorá na konci dňa môže znamenať naozaj enormné zvýšenie cien, enormný nárast inflácie na Slovensku. Poškodí slovenských podnikateľov aj konkurencieschopnosť voči zahraničiu. Ja verím, že v okolitých krajinách rôzne firmy sa už tešia, ako prídu na náš trh a budú dodávať ich tovary a mne je naozaj iba ľúto tých, tých našich domácich podnikateľov, ktorí naozaj si mysleli, že na Slovensku sa bude dať aj nejakým normálnym spôsobom fungovať. A v rámci tejto dane, ale teda nie transakčnej, ale ešte sa vrátim možno k tomu odvodu z tých regulovaných odvetví, nám vyskočila jedna skupina. A to sú telekomunikační operátori. Títo teda budú mať tú daň zavedenú, tak ako je navrhnutá, tam sa nič nemení, akurát na výbore upozornili na to, že ministerstvo financií kdesi urobilo pre výpočte chybu. Kým mali napočítané príjmy z tejto, z tohto odvodu vo výške 25 mil., tak reálne im to vychádza, že to bude až 40 mil. Obhajoba štátneho tajomníka bola, že dobre, veď pozrime sa na to, ale neviem teda kedy, pokiaľ tento zákon má byť odhlasovaný už vo štvrtok a súčasne tam bola čosi ako výčitka, že veď vy ste najziskovejší podnikatelia na Slovensku, veď vy ste najziskovejší sektor, tak čo chcete? Čo vy chcete?
To, že musia investovať do broadbandu, to, že na budúci rok budú nakupovať nové frekvencie, kde zahučí asi 360 mil. eur, zahučí, bude na strane príjmov zo strany štátu, tak toto ministerstvo financií zrejme nezaujíma. Každopádne v prípade telekomunikačných operátorov opäť toto môže mať iba priamy vplyv na to, že ceny hovorov, esemesiek, ememesiek, dát môžu vzrásť. A teda neviem, ako vy, ale sú stránky, kde si veľmi jednoducho viete porovnať, kto, kde, koľko platí za práve tieto služby telekomunikačných operátorov a naozaj Slovensko z tohto nevychádza žiadnym spôsobom nejak lichotivo.
No a moja posledná otázka na pána štátneho tajomníka alebo predposledná bola, že ak príjem z konsolidačného balíčka je teda napočítaný na 2,7 až 4 mld., ale 1 mld. z toho nie je na znižovanie tej zadlženosti, ale naopak na nové výdavky, či by nebolo najjednoduchšie naozaj škrtnúť niektoré z tých daní na úkor práve tejto dividendy, napr. tej transakčnej dane, ktorá tu už bola spomínaná a či majú, majú nejaký prepočet, koľko by práve škrtanie daní mohlo priniesť našej ekonomike. Pretože nie je pravda, že rušenie alebo znižovanie daní nepomôže, videli sme to v prípade rovnej dane, videli sme to, ako to už dneska Marián Viskupič spomínal, v prípade krajín ako je Kanada, alebo ako je Írsko. Bohužiaľ, tento prepočet na ministerstve financií absentuje, áno, je určite potrebné nazbierať nejaké konkrétne dáta z praxe, ale minimálne, minimálne sa na ministerstve financií mohli zamyslieť aj nad touto variantou. Nielen zvyšovať, ale možnože aj zvyšovať a možnože toto by bola najlepšia cesta.
No a moja posledná, posledná otázka na pána štátneho tajomníka bola, či mi vie povedať nejaké dve, prípadne tri prorastové opatrenia, prorastové opatrenia pre našu ekonomiku, ktoré vyplývajú z tohto konsolidačného balíčka.
Čo myslíte, čo povedal pán štátny tajomník? Že on nevie, že nič ho nenapadá, že toto bude predmetom štátneho rozpočtu. Takže na jednej strane je úplne jasné, že konsolidačný balíček vyždíma našu ekonomiku a ministerstvo financií ani náznakom, ani jednou vetou sa nezmieni, akým spôsobom by tento konsolidačný balíček mohol našej ekonomike pomôcť, lebo inflácia 5,4 %, lebo rast ekonomiky spadnutý na 2 %.
Ja sa naozaj obávam, že toto je čisto čiste grécka cesta, a teda tento balíček nemožno podporiť a súčasne by som chcel požiadať vrátiť ho na dopracovanie.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.10.2024 o 16:59 hod.

RNDr. MSc.

Karol Galek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

17:14

Karol Galek
Skontrolovaný text

1.10.2024 o 17:14 hod.

RNDr. MSc.

Karol Galek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

17:29

Karol Galek
Skontrolovaný text

1.10.2024 o 17:29 hod.

RNDr. MSc.

Karol Galek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

17:29

Ivan Hazucha
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Pán kolega, spomínali ste, že sa obávate veľké nárastu cien potravín. Ale DPH na potraviny ide plošne dole na 19 % a na vybrané základné potraviny na 5 %. Vy tvrdíte, že 1 % si ľudia ani nevšimnú a 3 % si teda tak dramaticky všimnú? Však pri cenách a pri rozkolísanosti cien z rokov 2020 až ´23 by si nárast o 3 % ani nevšimli, keby sme o tom hovorili. Napríklad chladnička, ktorá stojí 600 eur, sa zvýši na 618. Je to až aké drastické? Alebo Aku vŕtačka, ktorá stojí 50 eur, zdražie na 51,50 kvôli DPH. Toto je likvidačné? Hovorili ste, že ceny plynu o 30 %, nárast ceny plynu je zdrvujúci, nezvládnuteľný. To za vašej vlády nám cena plynu, vykurujeme si sami bytovku, vzrástla o 70 %. Pýtal sa nás niekto, ako to zvládneme? Váš predseda Sulík nám odporučil, aby sme sa prihlásili a napísali mu, že on nás zaradí medzi regulované subjekty, lebo ináč by nám ten plyn zdražel o 150 %. Toto ale dopustila vaša vláda a treba uviesť, že svetové ceny ropy ani plynu vôbec nezodpovedali takému nárastu. Vrecká si napchali špekulatívni obchodníci tak ako aj pri elektrine. A vy ste toto všemožne podporovali. A teraz máte zrazu obrovské obavy?
Také nárasty, aké boli za vašej vlády, aj vašej, lebo ste boli sulíkovci vo vláde, nikdy v histórii neboli. Násobkovo rástli ceny v mnohých komoditách, vedel by som o tom hovoriť. A teraz strašíte a burcujete.
Skryt prepis

1.10.2024 o 17:29 hod.

Ing.

Ivan Hazucha

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

17:29

Vladimír Faič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Pán poslanec Galek, keby som vás nepoznal z predchádzajúcich volebných období tu v parlamente alebo v iných funkciách, tak by som si nedovolil vás požiadať o jednu zásadnú vec. Vy ste pravdepodobne jediný, ktorý by mohol ozrejmiť, ako je možné, že sme sa z hľadiska verejných financií dostali do takého stavu v predchádzajúcej vláde, kde ste fungovali. Nepýtam sa to iných, pretože asi pravdepodobne nemajú také schopnosti a vedomosti na to, aby to vedeli povedať, ale vy ich máte. A druhú otázku, kedy ste zmenili názor na výstavbu tretieho a štvrtého bloku Mochoviec? Pretože viem, že ste veľmi razantne označovali všetky vlády Roberta Fica, že hazardujú s tým, že sa dostavba uskutoční, že pôjdu ceny bezvýznamne dolu, že to neni treba, že sa Slovensko zbytočne zaťažuje veľmi ťažkými investíciami. Kedy ste ten názor zmenili? Ďakujem.
Skryt prepis

1.10.2024 o 17:29 hod.

RSDr.

Vladimír Faič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

17:29

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec Galek, veľmi správne si upozornil na to, aké bude mať dôsledky tento konsolidačný balíček na ekonomiku, na ekonomický rast, lepšie povedané na jeho zastavenie, a tým pádom aj na životnú úroveň ľudí.
Mňa priam fascinuje, ako predstavitelia vládnej koalície zľahčujú tie dopady na ľudí, pretože chystajú sa konsolidovať na úrovni 2,7 mld. eur., z toho 80 % na príjmovej stránke. To znamená, že 80 % z tých 2,7 mld. vyberú od ľudí a firiem. A keď to vyberú od firiem, tak tie firmy to predsa premietnu niekde a tak či tak to nakoniec zaplatia ľudia. A zároveň sa tvária, no však veď to percento sem, percento tam, to nie je nejako dramatické zvýšenie.
Však tu treba povedať, že to všetko zaplatia ľudia, o to viac zaplatia ľudia. Štát nesporí na sebe, štát nesporí na tom, čo prerozdeľuje, čo vyberá od ľudí a potom to dáva iným, či už podnikom, alebo na nejaké účely, alebo prerozdeľuje to iným ľuďom, častokrát aj tým istým, že im zároveň berie, aj dáva, miesto toho, aby im to nechal.
Ale tvária sa, že to nie je žiadny problém. Ale je to tak, zaplatia to ľudia. Tak či tak to budú ľudia, ktorí to nakoniec zaplatia. Keď nám vyčítajú nejakú infláciu, no, samozrejme, častokrát býva inflácia spôsobená energetickými faktormi. Ale toto zvyšovanie cien, ktoré bude, pôjde na úkor vládnych opatrení, alebo bude dôsledkom vládnym opatrení. Nie toho, že rastú ceny energií vo svete. Ale dôsledkom toho, že Ficova vláda zvyšuje dane.
Skryt prepis

1.10.2024 o 17:29 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

17:29

Karol Galek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Ďakujem za faktické, aj za ich vecný obsah.
Pán Hazucha, najprv možno k tým cenám. Ja som nehovoril o cenách potravín, ja som hovoril najmä o cenách energií. A tých 19 %, to bude na elektrinu a tých 23 %, to bude na plyn. A ten plyn naozaj ľudia, alebo na teplo, a ten plyn naozaj ľudia potrebujú každý deň. To nie je chladnička, to nie je Aku vŕtačka, to je niečo, čo naozaj spotrebujeme každý jeden boží deň, boží, povedal som ako liberál, dobre. Každopádne 23 % to pôjde hore a na toto sa treba pripraviť, a to je každá jedna kilowatthodina. No vy ste hovorili aj o tej bytovke a o tej pomoci.
No áno, pokiaľ ste boli neregulovaným subjektom tak ste boli na tom voľnom trhu. Bolo potrebné si nakúpiť ten plyn dopredu. Je mi jasné, že toto každý neurobil. Preto sme vtedy vytvorili jeden produkt alebo teda sériu produktov práve pre takých, ktorí to nestihli nakúpiť a malo to poskytnúť štátne SPP. Veľmi veľa práve bytoviek to využilo a naozaj im to výrazne pomohlo v tej kríze.
A potom ste sa pýtali aj na to, že prečo, a spojím to s tou odpoveďou pre pána Faiča, čo sa týka tých verejných financií, že prečo sme tu mali tú energokrízu, že za našich čias tie ceny najdramatickejšie rástli. No rástli, ale mali sme tu covid, mali sme tu vojnu na Ukrajine, ktorú, bohužiaľ, ešte stále máme a rozpútal ju ten agresor Rusko.
Tak isto nastúpila energokríza, ktorá tak isto bola ovplyvnená práve napríklad tou vojnou.
Čiže my sme sa potýkali naozaj s problémami, ktoré si vy neviete ani predstaviť. Ale dovolím si povedať, že zachránili sme domácnosti, zachránili sme našich podnikateľov a ustáli to, ustáli to možno ako jedni z najlepších.
A ešte rýchlo k pánovi Faičovi k tým slovenským elektrárňam. Názor som zmenil hneď, ako sme prišli na ministerstvo a videli sme, v akom stave sa nachádzajú a zistili sme, že dá sa to zachrániť, alebo je to... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

1.10.2024 o 17:29 hod.

RNDr. MSc.

Karol Galek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

17:29

Ján Hargaš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Vážení kolegovia, vážené kolegyne, prítomní a prítomné v sále, ďakujem za možnosť vystúpiť ku tomuto konsolidačnému balíčku. My sme tu zástupcovia ľudí, myslím, že keby som vám mal povedať názor ľudí na tento konsolidačný balíček, úplne by sa to nehodilo do dekóra Národnej rady, takže zdržím sa tohto komentára. Ale budem sa snažiť naozaj konštruktívne pristúpiť k tomu, čo ste navrhli, aj k tomu, čo ste nenavrhli a prečo ste to navrhnúť mali. Najprv by som chcel dať na poriadok fakty, pretože aj v médiách sledujem, že veľmi sa chytil ten váš naratív, že konsolidácia je 2,7 mld. eur. Konsolidácia aj podľa plánu stability, ktorý ministerstvo financií vydalo, je 1,7 mld. eur. A treba to opakovať, pretože očividne je to lepkavé, táto vaša polopravda, že to je 2,7. Nie, na to, aby sme konsolidovali podľa plánu, ktorý sme si stanovili, potrebujeme nájsť 1,7 mld. Vy ste využili príležitosť, že môžte ľudí trošku ozbíjať a pribalili ste k tomu ešte 1 mld. navyše. A do dnešného dňa, aj keď som sledoval pána ministra, snažil sa to všemožne vysvetliť, načo tá miliarda pôjde, stále, keď si to narátate, do miliardy to proste nevychádza. Jednoducho fabulujete, každý deň vyťahujete nové čísla, na čo tá miliarda pôjde. Povedzte už, prosím vás, konečne raz a navždy, načo tam potrebujete tú miliardu navyše. Na konsolidáciu vám stačí 1,7. Vy od ľudí idete zobrať 2,7 mld. O miliardu navyše a zatiaľ ste naozaj nepovedali, načo tá miliarda pôjde, to je po prvé, prvý fakt.
Druhý fakt, že z vášho konsolidačného balíčka vyplýva, že 95 % tejto konsolidácie z tých 2,7 mld., ktoré ste si povedali ako cieľ, zaplatia ľudia. Len 5 % ste ochotní šetriť na sebe. Keď sme tu rokovali o prvom konsolidačnom balíčku pred rokom v decembri, tak som dával takú analógiu, že keď som veľmi prižmúril očkom, tak vtedy som tam našiel asi 20-percentné šetrenie na štáte a 80-percentné šetrenie na ľuďoch. No a teraz ste išli ešte ďalej. Už ani tých 20 % nešetríte na štáte, šetríte 5 % a 95 % majú zaplatiť ľudia zo svojich peňaženiek a podnikatelia, to je druhý fakt.
A po tretie, čím by som rád začal túto rozpravu, prosím vás, prestaňme sa už baviť o tom, koho je to všetko vina.
Ja chápem, že potrebujete svojim voličom nejak vysvetliť, prečo im idete zvyšovať ceny a dane, a tým pádom si potrebujete nájsť nejakého vinníka. A tým pádom potrebujete tu na slajdy dávať, že platíme účty za bývalé vlády a neviem aké, aké hlúposti. Viete čo, že naozaj, že skúsme chvíľu, skúsme sa hrať tak, že budeme predpokladať, že je úplne jedno, koho je to vina. Pretože naozaj to je jedno, koho je to vina. Chvíľu sa môžme hrať, že to je Matovičova vina, čo si nemyslím a nesúhlasím s tým, ale chvíľu sa tak môžme hrať, aby ste boli spokojní, aby sme sa mohli dostať k veci. Pretože to, čo je skutočne dôležité, nie je to, že koho je to vina a prečo sme tu a ja neviem čo, dôležité je, že spôsob konsolidácie, ktorý ste si vy zvolili, si odnesú ľudia a odmietate šetriť na sebe.
To je tá dôležitá vec. A ja chápem, že potrebujete čím ďalej, tým viac rozprávať o tom, že bývalé vlády, Ódorova vláda, Matovičova, dobreže nie Radičovej vláda a o tomto potrebujete rozprávať, ale to je úplne irelevantné, dobre? Sme tu, potrebujeme 1,7 mld. na konsolidáciu. Je úplne jedno, koho je to vina. A teraz sa poďme pozrieť na to, že ako ste sa s týmto zadaním vysporiadali.
Tak čo robí táto vláda? Za prvé, už som to povedal, takmer žiadne šetrenie na sebe. Jediné šetrenie na sebe, ktoré tam naozaj je vidieť, je nejakých 100, 120, 130 mil., pán minister ma prípadne opraví, ak hovorím nepresné číslo, minimum, minimum v podobe znižovania platov v štátnej správe. To, čo v skutočnosti robíte, je, že dvíhate spotrebné dane, dvíhate po novom už aj dane podnikateľom nad rámec, ako to bolo v tom pôvodnom návrhu. Každý deň niečo iné, ale ten základný naratív je, dvíhate dane. Darmo si dáte na slajdy, ktoré dépeháčky znižujete, to celkové daňové zaťaženie sa zvýši, čiže dvíhate dane a tým spôsobujete drahotu, ktorá nás budúci rok zaplaví, ako to už povedal kolega Kišš, zaplaví nás ako taká povodeň.
A tretie, čo robíte a čo si myslím, že osobne, že je najhoršie, že tú konsolidáciu robíte tak, že dusíte ekonomiku. Dusíte ekonomický rast a ešte sa k tomu vrátim na konci môjho vystúpenia.
Dnes sme už povedali opakovane, že sa to dá robiť aj inak. A veľmi konkrétne sme vám povedali, ako by sme konsolidáciu robili my.
1. Začali by sme výdavkami štátu. Pretože naozaj je kde šetriť a o chvíľu vám poviem zo svojho fachu z oblasti informatizácie, kde sa dá naozaj šetriť.
2. Podporili by sme ekonomický rast, pretože tá najlepšia konsolidácia je zdravý ekonomický rast. Keď sa zväčšuje koláč, tak máte viac na rozdávanie, a tým pádom musíte, môžete konsolidovať oveľa menej.
3. Ďalšie príjmy by sme hľadali v externalitách, čiže vo veciach, ktoré spôsobujú zhoršovanie životného prostredia, zhoršovanie zdravotného stavu populácie alebo príjmy od naozaj tých najbohatších a najmajetnejších a môžte si predstaviť tie vily na Slavíne, koho tým mám na mysli.
A toto dohromady, kolega Kišš to vysvetľoval veľmi podrobne, takže ja nepôjdem do podrobností, ale toto dohromady sa vie naskladať na približne dve miliardy eur. Takže priniesli sme vám konkrétny návrh, ako by sme to robili my, ako by sme v prvom rade šetrili na sebe, ako by sme naštartovali ekonomický rast a ako by sme tie príjmy hľadali v tzv. negatívnych externalitách, čo vy vôbec nejak veľmi nerobíte.
No a teraz ten príklad z môjho fachu. Tak kde sa dá šetriť? Je to také príznačné, ale usvedčili vás vaši vlastní zamestnanci, pán minister. Pretože ako tu už bolo spomenuté, tak približne pred dvoma týždňami, niekoľko dní dozadu vydal Útvar hodnoty za peniaze takú analýzu toho, koľko štát platí zbytočne na prevádzkových zmluvách svojim IT dodávateľom. Oni spravili nejakú vzorku, približne 30 zmlúv, ktoré nás ročne stoja asi 40 mil. eur na prevádzke a na týchto zmluvách rôznymi opatreniami našli potenciálnu úsporu až 30 %. Ročne štát dáva na prevádzku IT systémov 280 mil. eur. Čiže ak by sa v každej jednej zmluve dala nájsť takáto 30-percentná úspora, ktorú na tej vzorke našli, tak máte ušetrených 90 mil. eur ročne na prevádzke IT systémov.
Taktiež sa pozreli na rozvoj týchto systémov, pretože to ide tiež zo štátneho rozpočtu a v tom rozvoji, tiež na tej istej vzorke našli rovnakú úsporu, potenciál okolo 30 % z 30 mil., ktoré nás ročne stoja a to je len tá vzorka, to nie sú všetky systémy, to je len tá vzorka. Čiže ak tam ušetríme 30 %, máme ďalších 10 mil. eur. Cakomprásk dohromady, ak by sa vám chcelo a chceli by ste šetriť na prevádzke IT systémov, tak viete nájsť, možno nie hneď v prvom roku plných 100 mil. eur, možno to bude postupne nabiehať, ale viete nájsť 100 mil. eur.
Čo je na tom najzaujímavejšie, je, že najväčší potenciál tejto úspory je v rezortoch strany HLAS. Ministerstvo vnútra, to má najväčšie IT-čko, takmer najväčšie IT-čko zo slovenskej štátnej správy, ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny a v neposlednom rade ministerstvo informatizácie. To je to ministerstvo, ktoré by na ostatných malo vytvárať tlak. Chlapi alebo dámy, potrebujeme konsolidovať, nájdite mi 30-percentné úspory na našich prevádzkových zmluvách. Nerobia to.
Ďalšie úspory vám našli zdravotníci, zdravotnícki odborári, 20 mil. tu, 30 mil. tam a teraz to, čo je, (povedané so smiechom) to, čo je kľúčové, že ja chápem, že to je ťažké. Ja chápem, že to je ťažké, tie úspory hľadať. Oveľa jednoduchšie je prísť do parlamentu a zmeniť jedno číselko, DPH na 23 %, vybavené. Robota hotová.
Takže budem to dávať aj trošku do kontextu, prečo sa vám táto robota nechce robiť. Vám sa jednoducho naozaj nechce šetriť na štáte. Keby ste šetrili na tých IT zmluvách, tak ľudia nemusia platiť zvýšené diaľničné známky a ešte vám 50 mil. ostane k dobru na konsolidáciu. A bol by som veľmi rád, keby ste toto vysvetľovali svojim voličom. Prečo sa vám nechce šetriť na štáte? To nie je, že idete teraz osekávať nejaké sociálne benefity, sociálny štandard, dávky v hmotnej... nič také. To je len optimalizácia prevádzkových zmlúv na IT. A keby ste to robili, ľudia nemusia platiť zvýšené diaľničné známky. A dúfam, že si to každý zapamätá. Dúfam, že si to každý zapamätá, keď v januári si bude kupovať o polovicu drahšiu diaľničnú známku, že toto všetko tu nemuselo byť, keby sa ministrom strany HLAS chcelo. Špeciálne pánovi Rašimu, ktorý by na to mal vyvíjať tlak, na to šetrenie.
No ale aby som tu nevytváral pocit, že našiel som si nejakú správu ÚHP a teraz sa tvárim ako najmúdrejší na svete, ja vám dám aj konkrétne príklady, že naozaj sa to dá, naozaj sa tam tá úspora dá nájsť. Keby ste sa náhodou chceli brániť, že nedá sa, no tak dá sa. Keď som ja pôsobil na ministerstve informatizácie, tiež sme šetrili. Šetrili sme. Napríklad poznáte taký portál Slovensko.sk, nie je veľmi populárny, ale je dosť drahý. Keď sme nastúpili, tak portál stál približne 1 mil. eur ročne, sme platili dodávateľovi, 1 mil. eur mesačne sme platili za prevádzku toho portálu. Nebolo to ľahké, boli to ťažké rokovania, párkrát sa jedna strana postavila od stola a odišla, buchla dverami, párkrát druhá strana, ale dostali sme tú sumu za prevádzku na polovicu. Šesť miliónov eur sme dokázali ušetriť ročne len na prevádzke jedného systému. Ďalší systém sme nakúpili o 27 %, pardon, 37 % lacnejšie, ako ho prevádzkoval pôvodný dodávateľ. Len vďaka tomu, že sme otvorili konkurenciu, otvorili sme súťaž a mohli sa prihlásiť aj iné firmy ako ten pôvodný dodávateľ. Bum. Zrazu 30 %-ná úspora. Len vďaka tomu, že sme otvorili súťaž. Dlho sa tu všetci tvárili, že prevádzkovať IT systémy môže len ten, kto ich vytvoril. Nie je to pravda. Tu je dôkaz a dokonca to môže byť lacnejšie.
Ďalej, ministerstvo informatizácie drží kasu na IT systémoch. Stráži ostatné ministerstvá, čo míňajú na IT.
My sme to robili poriadne počas rozpočtových rokovaní, napr. pri tvorbe rozpočtu 2022 sme takýmto spôsobom našli ďalšie úspory 16 mil. eur. Len tým, že každé ministerstvo to skúša, chceli si tam nabaliť nejakú vatu, neviem čo, zosekali sme im to, 16 mil. eur.
Ďalšie úspory vďaka konkurencii. Kým za predošlých vlád SMER-u sa "súťažilo" a priemerná úspora oproti predpokladanej hodnoty zákazky na IT zákazkách bola asi 4 %, tak my sme začali súťaže otvárať konkurencii, prihlásilo sa nám asi o 20 % viac firiem do týchto súťaží a úspora sa dosiahla až na 17 %. Na 17 % zo 4 %.
Čiže férové súťaže, férová konkurencia, bum, ďalšie úspory.
Tam sú vaše peniaze, pán minister, tam sú vaše peniaze. A opakujem, ja viem, že to je makačka, to je akože piplať sa s tým, viete, to musíte aj trošku manažérsky dohľad nad tým držať, nejak strážiť, že keď ste sa zaviazali ministrovi financií, nejaké úspory priniesť, tak niekto to musí strážiť, niekto musí tie verejné obstarávania vypisovať. To nie je len tak kamarátovi zadať zákazku na priamo. Jednoducho, áno, je to piplačka. Ale tak snáď ste nechceli vládnuť preto, aby ste nemuseli makať? Snáď vás ľudia nevolili preto, aby ste si tam išli oddýchnuť. Vy tam máte makať. A to je to jedno slovo, ktoré toto všetko spája, proste makačka. A vám, drahá koalícia, sa nechce makať.
A preto radšej dvihnete sadzby DPH alebo daní z príjmov právnických osôb, prípadne diaľničné známky.
A dnes som to už spomínal v jednej faktickej, ale spomeniem to aj tu v rozprave. Ráno pán minister povedal, povedzte mi jedno opatrenie aspoň za 500 mil. eur, aspoň jedno za 500. A to je celý váš prístup ku konsolidácii.
Vy hľadáte nejaké zázračné prútiky, že šmahnem trikrát a mám 1,5 mld. Mám tri opatrenia a šup, šup, šup, 1,5 mld. A takto to nefunguje. Však to by vedel každý takto konsolidovať. Tá skutočná makačka je naozaj hľadať tie úspory na strane štátu, tu som vám dal veľmi konkrétne príklady, kde môžte hľadať a že sa to naozaj dá a to je tá makačka a to sa vám nechce.
Čiže keby som to zosumarizoval, že čo nám vlastne vláda hovorí aj týmto konsolidačným balíčkom. Vláda nám hovorí, že my sme si zvýšili platy, my ako vládni ministri a vládni politici sme si zvýšili platy, neočakávajte ale od nás nejaký lepší výkon za tie väčšie peniaze, pretože my v skutočnosti, makať sa nám veľmi nechce, takže, keď už musíme konsolidovať, tak všetko to vlastne hodíme na vás, drahí občania, a zaplatíte tú konsolidáciu vy. A fakt nad tým, prestáva mi nad tým rozum stáť. Že prečo, keď vám tu prinesieme konkrétne príklady, kde sa dá šetriť a to nie je šetrenie na žiadnych sociálnych dávkach, žiaden sociálny štandard, to je vata, ktorá tam je a ktorá sa dá odstraňovať, tak proste sa vám nechce. A myslím, že je dôležité, aby to ľudia počuli, aby videli, ako ste k tejto konsolidácii pristúpili. Tu nejde, tu nejde o to zmrazenie vašich platov alebo zníženie našich platov. Súhlasím s pánom ministrom, to sú drobné. A to, čo je oveľa podstatnejšie, že za tie zvýšené platy vy nemakáte viac, jednoducho nechcete makať viac. A keďže tu sme v parlamente a v tomto parlamente niekto o tom bude hlasovať, tak by som chcel vyzvať všetkých poslancov a poslankyne, aby to vysvetľovali svojim voličom, keď sú pripravení za túto konsolidáciu zahlasovať. Čiže otázka, ktorú by sa vás vaši voliči, ktorí vás sem dostali svojimi hlasmi, mali pýtať, je, prečo ste nešetrili na tom IT-čku, keď by sme vďaka tomu mohli mať diaľničné známky za pôvodnú sumu a nie drahšie. Naozaj by sa vás to mali pýtať, každého jedného, každej jednej z vás a špeciálne by som to chcel adresovať teda poslancom a poslankyniam HLAS-u, pretože to mal byť ten hlas rozumu v tejto koalícii, tak rozum káže šetriť a šetriť aj na sebe. Tak vidím tu jedného pána kolegu, tak zase nebudem taký zlý, že by si to zniesol všetko on, ale špeciálne na túto stranu by som sa obracal. Jednak kvôli tomu, že tie úspory sú v IT, za čo je zodpovedná strana HLAS, jednak kvôli tomu, že tie úspory sú najviac v rezortoch, ktoré vedú ministri za stranu HLAS, tak špeciálne vás by sa mali ľudia pýtať. Prečo platím o 50 % vyššiu diaľničnú známku, keď by sa tie úspory dali nájsť aj niekde inde, keby sa vám chcelo? Toto by sa vás mali pýtať. Špeciálne tí, ktorí vás krúžkovali a vás sem dostali, z vašich regiónov.
A posledná vec, ktorú spomeniem. Najhoršie, čo v tomto konsolidačnom balíčku robíte, je naozaj dusenie ekonomiky. A kľudne si pripomeňme tieto slová, ktoré teraz o chvíľku poviem, o rok, pretože aj o rok budete musieť konsolidovať, to je jasné z toho dlhodobého plánu, aj o rok sa bude musieť konsolidovať, ale vďaka tomu, že dusíte ekonomiku, tak tá konsolidácia bude bolieť oveľa viac, ako by mala a ako by mohla. Keby ste nedusili ekonomiku, zväčšil by sa celý koláč, z ktorého rozdeľujeme a tá budúcoročná konsolidácia by mohla byť jednoduchšia.
Takže odporúčam všetkým vašim voličom a voličkám, aby sa vás pýtali, prečo teraz nešetríte a prečo ešte k tomu aj dusíte tú ekonomiku tak, že to bude bolieť aj ten ďalší a ten ďalší rok. Toto sú tie otázky, na ktoré by ste sa mali zodpovedať svojim voličom. Pretože to, čo naozaj robíte v tom konsolidačnom balíčku, to je, snažil som sa nájsť nejakú paralelu, napadlo mi, že to je auto. Auto so zatiahnutou ručnou brzdou. Vy hovoríte, že musíme nejak rozbehnúť to auto, aby nám tá ekonomika začala šľapať, ale zároveň ste zatiahli ručnú brzdu. A hovoríte, že no nie, my sa budeme v tom aute viesť, my, my politici vládni, my na sebe šetriť nebudeme, čiže my tam budeme sedieť a hovoríte ľuďom, že ľudia, prosím vás, poďte nás roztlačiť. Čiže jednak odmietate vystúpiť z toho, aby ste im to uľahčili a jednak ste zatiahli ručnú brzdu, aby sa to auto nemohlo rozbehnúť aj samo. To je to, čo robíte tým dusením ekonomiky.
A ešte naozaj posledná poznámka a hovoril som to, aj keď sme preberali Trestný zákon a je to taký symptóm aj dnes. Vtedy som sa pýtal, že kto vlastne z nejakých odborných kruhov naozaj že podporuje tú novelu trestnej politiky, tak ako ste ju predstavili. Že kto sa bije do hrude, že toto je dobrá vec a môže to bolieť, ale ja túto vládu podržím, je to dobrá vec. Tak sa vás pýtam, že kto sa dnes bije za tento konsolidačný balíček. Kto zo zamestnávateľských zväzov, z odborných združení, už ani tí odborári nie sú s vami, sociálni demokrati. Už aj odborári sa búria proti vám. Tak ja sa naozaj pýtam, že kto, že vieme, kto je proti, ale ja sa pýtam, že kto je za. Okrem 79 poslancov v tejto sále a ministrov tejto vlády, kto je za túto konsolidáciu z odborných kruhov. Skúste mi odpovedať vo faktickej poznámke. Zatiaľ tam nevidím žiadnu koaličnú, tak žiadneho koaličného poslanca, poslankyňu. Že naozaj kto podporuje tento balíček. Že dá nabok nejaké politikárčenie a povie si, že toto, musíme to spraviť, bude to bolieť, ale dobre to spravili na tom ministerstve, ten pán Kamenický, popasoval sa s tým, dobre to spravil. Kto za vami stojí.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

1.10.2024 o 17:29 hod.

Ing.

Ján Hargaš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

17:29

Július Jakab
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem.
Ja by som chcel len uviesť na pravú mieru, že pán Gašpar, keď bol vtedy predsedajúci, sa rozprával s iným kolegom a tým pádom nezaregistroval žiadosť prednášajúceho Igora Matoviča, že chce predniesť svoje pozmeňujúce návrhy. Zaregistroval to až po uplynutí času a potom mu tento čas dal. Znova mu ho zapol a povedal, že tie pozmeňujúce návrhy môže prečítať. Takže v tomto myslím, že sám predsedajúci vtedy vykonal svoj rozsudok a povedal, že áno, bolo to v poriadku a dal Igorovi Matovičovi čas, aby prečítal pozmeňujúce návrhy.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

1.10.2024 o 17:29 hod.

Ing.

Július Jakab

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom