22. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vstup predsedajúceho
22.10.2024 o 14:49 hod.
gen. v. v. PaedDr.
Tibor Gašpar
Videokanál poslanca
Ďakujem, na vaše vystúpenie registrujem dve faktické poznámky. Prvý pán poslanec Čaučík, máte slovo.
Rozpracované
Vystúpenia
14:03
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:03
Ivan HazuchaĎakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
22.10.2024 o 14:03 hod.
Ing.
Ivan Hazucha
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Pán poslanec, snažil som sa pozorne počúvať, najmä v začiatku vášho vystúpenia, a uviedli ste, že výber daní bude nižší ako bol doteraz, lebo sa zavádza daň z transakcií. To je len váš predpoklad alebo váš odhad, nie ako fakt, ako sa to snažíte podsunúť. Takže taktiež, že životná úroveň bude stagnovať, teda nie klesať, ani stúpať. Keďže rastú niektoré dane, tak zrejme beriete do úvahy, keďže nebude klesať životná úroveň, že tam budú aj nejaké spôsoby kompenzácie týchto opatrení. To je však ale v rozpore, čo ste následne povedal, že nominálna mzda, potom ste sa opravil, že priemerná mzda na Slovensku v roku 2025 neporastie. Som presvedčený, že určite porastie, aj s ohľadom na nárast minimálnej mzdy, ktorý je plánovaný. Preto nepovažujem za správne, že tieto informácie podsúvate ako fakty. To však určite fakty nie sú, len vaše, verím, že chybné predpoklady. A preto si myslím, že je zbytočné strašiť obyvateľov, lebo keď tomu tak nebude, o rok sa ospravedlníte, že ste sa 22. októbra mýlil?
Ďakujem.
Rozpracované
14:03
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:03
Štefan KiššA ten širší bod, ktorý som hovoril, že vaše vlády smerácke, ktoré tu sú 13 rokov z posledných 18, zabezpečili, že relatívne voči ostatným krajinám, regiónu aj Európskej únie, sme si pohoršili. To znamená, nominálne tá mzda narástla za tých posledných 20 rokov, ale keď sa porovnávame voči ostatným krajinám, tak sme klesli. Kedysi sme boli 2004, 2005, 2006 druhý, tuším, za Slovinskom, ak si to správne pamätám, dnes sme na poslednom mieste v celej EÚ, ak sa porovnávame, čo sa týka čistých miezd. Sú to oficiálne čísla ministerstva financií, ak chcete ospravedlnenie, že sa ministerstvo financií pomýli, tak to môžem urobiť... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
22.10.2024 o 14:03 hod.
Ing. MSc.
Štefan Kišš
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Pán Hazucha, to, na čo som referoval, sú oficiálne čísla ministerstva financií, teda vlády o prognóze ekonomiky a prognóze výberu daní. Tie hovoria napríklad, že inflácia bude budúci rok 5,5 %, z toho 1,2 % spôsobí zvýšenie dépeháčky dokopy vrátane znížených vybraných sadzieb, ale no veď poznáte ten príbeh. Takisto hovorí, že priemerná mzda v ekonomike, čistá, a tuná oceňujem, že ste ma naozaj počúvali pozorne, pretože myslím, že som nepovedal to slovo čistá, takže beriem túto pripomienku, áno, čistá priemerná mzda v ekonomike budúci rok neporastie, resp. ak mám byť úplne exaktný, tak podľa prognóz ministerstva financií porastie o 0,5 %, ostatné inštitúcie majú iné, podobné prognózy, tuším, že NBS-ka a RRZ sú niekde bližšie k nule. Ale 0,5 % ma vedie ku konštatovaniu, že životná úroveň, ak dovolíte, neporastie. Ale ak chcete byť exaktný, tak porastie o 0,5 %.
A ten širší bod, ktorý som hovoril, že vaše vlády smerácke, ktoré tu sú 13 rokov z posledných 18, zabezpečili, že relatívne voči ostatným krajinám, regiónu aj Európskej únie, sme si pohoršili. To znamená, nominálne tá mzda narástla za tých posledných 20 rokov, ale keď sa porovnávame voči ostatným krajinám, tak sme klesli. Kedysi sme boli 2004, 2005, 2006 druhý, tuším, za Slovinskom, ak si to správne pamätám, dnes sme na poslednom mieste v celej EÚ, ak sa porovnávame, čo sa týka čistých miezd. Sú to oficiálne čísla ministerstva financií, ak chcete ospravedlnenie, že sa ministerstvo financií pomýli, tak to môžem urobiť... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
14:03
Vystúpenie v rozprave 14:03
Tibor GašparMáte slovo, nech sa páči.
Máte slovo, nech sa páči.
Vystúpenie v rozprave
22.10.2024 o 14:03 hod.
gen. v. v. PaedDr.
Tibor Gašpar
Videokanál poslanca
Ďakujem. Ďalší písomne prihlásený za klub je pán poslanec Matovič.
Máte slovo, nech sa páči.
Rozpracované
14:03
Vystúpenie v rozprave 14:03
Igor MatovičAle teda k tomuto návrhu zákona. Ja by som veľmi rád bol, aby tu bol teraz vedľa mňa možno Erik Tomáš, lebo mám na neho, ako minister práce a sociálnych vecí, lebo mám na neho osobnú otázku, ale nechcem ho preháňať, sedí tam vzadu pod balkónom, zrejme prerokováva vážnu vec. Lebo ja som sa ho tak osobne chcel opýtať, že či si myslí, že je niečo viac on alebo ostatní kolegovia ministri, alebo Robert Fico, ako obyčajný, pospolitý volič, pracujúci volič strany HLAS, SMER, SNS, ktorý pracuje za minimálnu mzdu. Lebo chcel by som teda Erikovi Tomášovi takto do poslednej lavice ako ministrovi práce, sociálnych vecí, a to ešte predtým, jak to poviem, poviem, že my sme tento návrh zákona podporili v prvom čítaní a podporili sme ho naozaj dobromyseľne a teda vysvetlím aj prečo. Následne aj potom nakoniec chcem prečítať aj pozmeňujúci návrh, že my sme sa rozhodli, že my budeme pomáhať SMER-u a HLAS-u, aby plnili svoje sľuby. Lebo malo by to tak byť, aby tie politické strany, ktoré ľuďom sľubujú, že keď ich budú voliť voliči, že im zabezpečia vyššiu životnú úroveň alebo keď SMER a HLAS aj konkrétne súčasný minister práce, sociálnych vecí s jeho predsedom strany Petrom Pellegrinim, súčasným prezidentom, ľuďom sľubovať, že voľte nás, zvýšime vám minimálnu mzdu, tak by sa patrilo ten sľub predsa naplniť.
A ja sa teda, preto som sa na začiatku opýtal, že či si myslíte, pán minister, že ste niečo viac ako ten obyčajný, pracujúci volič strany HLAS alebo SMER, alebo SNS, ktorý pracuje za minimálnu mzdu. Ten volič, ktorému ste sľúbili, že keď vás bude voliť, tak vy mu zabezpečíte zvýšenie minimálnej mzdy. Jasné, že on nepočítal s tým, že mu zvýšite niečo, na čo má zákonný nárok, aleže mu zvýšite to percento, ktoré sa počas covidu vzhľadom na ťažkú ekonomickú situáciu firiem znížilo zo 60 na 57 %. No a teraz sa pýtam ešte raz tú otázku: Vy si naozaj myslíte, že ste niečo viac? Lebo z vašich skutkov mi to vyplýva, že si myslíte, že ste niečo viac ako ten obyčajný, pracujúci volič SMER-u, HLAS-u, Republiky, SNS, ktorý ste sľúbili ľuďom, že im zvýšite minimálnu mzdu. Lebo tí ľudia podľa toho, čo ste predložili do parlamentu na splnenie vašeho sľubu, majú čakať až do volieb. Vy ste sa na nich vykašlali v roku 2023 po voľbách, mohli ste lúsknutím prsta zmeniť zákon, mohli mať ľudia ešte do konca minulého roku mohli mať vyššiu minimálnu mzdu. Vykašlali ste sa počas celého tohto roka na nich. Čiže aj počas celého tohto roka budú mať tí ľudia, ktorým ste sľúbili minimálnu mzdu vyššiu, stále rovnakú. Aj počas budúceho roka ste sa na nich vykašlali. A teraz hovoríte podľa návrhu zákona, ktorý predkladáte, že až potom teda, keď bude znovu pred voľbami, potom im teda splníte ten sľub. Lenže jeden sľub hoci ste ho vôbec nesľúbili, ste splnili, ale sami sebe. Lebo nikde tým ľudom pracujúcim za minimálnu mzdu ste pred voľbami nehovorili, že vy si po voľbách bez hanby sami sebe zvýšite platy o sto percent.
Pán minister, klopem na vaše svedomie. Pýtam sa, ako je možné, že sami sebe po voľbách, pár mesiacov po voľbách si sami sebe s vlastným prstom na tlačítku, ktoré máte na úrade vlády, sami sebe zvýšite platy, napríklad konkrétne vo vašom prípade o 3 772 eur v čistom. Nie ročne, ale mesačne. Ale pracujúcim ľuďom za minimálnu mzdu, ktorí vás vo veľkom volili, hovoríte, no splníme ten sľub, ale až potom, keď znova budú voľby v roku 2026. Rok pred voľbami vám to splníme. A zároveň hovoríte týmto ľudom, že im dáte o 130-krát menej, alebo teda 130-krát menej ako sami sebe. Lebo tým ľudom tým návrhom, ktorý predkladáte, pridáte 31 eur v čistom mesačne v roku 2026. Ale sľúbili ste im, že keď vás budú voliť, že to spravíte hneď. Ale ste sa na nich vykašľali! A majú tí ľudia čakať dva a pol roka, kedy konečne splníte sľub. Ale sľub, ktorý ste nikomu nedali, iba sami sebe, ste perverzne splnili, že bez toho, aby ste tým istým ľuďom povedali, že sebe si nadelíte 130-krát viac, to ste urobili už vo februári tohto roku.
Pán Erik Tomáš, nie je vám hanba? Vy sa dokážete postaviť pred kamery a hovoriť, že vám záleží na pracujúcom ľude? Vám nie je hanba sa postaviť pred kamery a hovoriť, že vy vlastne vždy ako sociálna demokracia ste vždy hájili záujmy pracujúcich ľudí? Ešte raz sa pýtam. Ste viac, alebo ste menej ako tí obyčajní, pracujúci ľudia, ktorí vám naleteli, ktorí pracujú za minimálnu mzdu a uverili vám vaše fantazmagórie a bludy, že im zvýšite hneď po voľbách minimálnu mzdu. Vykašľali ste sa na nich! Poviedli ste ich a zároveň ste sami sebe si nadelili už od tohto februára 130-krát viac. A pre Fica? 5 694 eur v čistom na budúci rok. Od februára tohto roku mu to vyplácate v čistom, to je 190-krát viac. Akoby bol Fico zrazu 190-krát viac človekom ako obyčajný, poctivý, pracujúci človek, volič SMER-u, HLAS-u, SNS, ktorý pracuje za minimálnu mzdu. A vy vo vašom prípade, aj všetci ministri hovoríte, že vy ste 130-krát viac človekom a keď spočítame to, že vy to už si vyplácate od tohto februára, ale tým chudákom, ktorí vám naleteli, to budete vyplácať až od nie ani budúceho februára, ale až od toho ďalšieho februára, tak ste ich úplne dokonale poviedli. Ste krásne ich podviedli, ako ste podviedli dôchodcov pri tom, ako ste im sľubovali, voľte nás, dáme vám plnohodnotný trinásty dôchodok! Po prvé, to nebol ani plnohodnotný trinásty dôchodok a po druhé ste tým chudátkam rodičom zabudli povedať, že im zároveň ukradnete rodičovský dôchodok. A všetky peniaze, čo im dáte navyše cez trinásty dôchodok, im zoberiete z druhého vrecka, lebo im ukradnete peniaze, ktoré majú za to, že si dovolili vychovať deti, ktoré si dovolili pracovať na Slovensku, ktoré si dovolili prispievať do slovenského sociálneho systému na to, aby aj ostatní dôchodci mali svoje dôchodky.
Sľúbili ste aj vy osobne, pán minister, že sa nebude znižovať životná úroveň ľudí, že nikomu sa nebude brať nič z toho, čo má. Ale čo ste v skutočnosti urobili? Minulý rok 1,5 mld. ste ešte pred Vianocami ukradli ľuďom! Tu áno, sem ste prišli navrhovali ste zákony, ktoré zobrali ľuďom 1,5 mld. eur. Tento rok 2,7 mld. eur. Keď to zrátame, to je dokopy, tento rok to vychádza 500 eur na domácnosť, pardon, na osobu, na občana Slovenskej republiky bez ohľadu na jeho vek, postavenie, čokoľvek. Lebo 2,7 mld. deleno 5,4 mil. ľudí je 500 eur. Minulý rok, keď to bolo 1,5 mld., tak to bude niekde okolo, povedzme, že 300 eur. Čiže len to, čo ste spáchali voči ľuďom minulý rok a tento rok, je dokopy už 800 eur ročne, čo kvôli vám ľudia strácajú. Osemsto eur ročne deleno dvanásť, tak sme kde, niekde plus-mínus na 70 eurách. Sedemdesiat eur ročne beriete, mesačne, každému jednému občanovi Slovenskej republiky len na týchto dvoch zlodejinách, ktoré ste spáchali, a nehanbíte sa ľuďom povedať, že vy im za dva roky nadelíte až 31 eur mesačne, aby ste si splnili predvolebný sľub. Ale ako hovorím, aj som povedal predtým, čo ma najviac mrzí, že ste zároveň týmto ľuďom napľuli do tváre. Jednou ranou tým, že ste ten sľub odkladali dva a pol roka odvtedy, odkedy ste ho mohli splniť, a urobíte ho a splníte ho až teda pred voľbami, až v tom predvolebnom roku. A druhýkrát, že ste napľuli, a to ma mrzí ešte omnoho viac, týmto ľuďom práce do tváre tým, že sami sebe ste si zvýšili platy, pri Ficovi o 100 %, vo vašom prípade niečo okolo 90 %. Nikto na Slovensku nemá tú moc okrem, samozrejme, podnikateľov, ale nikto, žiaden zamestnaný človek nemá tú moc, aby si sám sebe mohol zvýšiť plat a dupľom, aby si ho len tak, bez akejkoľvek príčiny zvýšil o 100 %. Vy ste to urobili, naďalej si za tým stojíte, keď sme vám dali možnosť, aby ste to opravili, aby ste zastavili zvyšovanie, alebo vrátili to zvýšenie nemorálne, amorálne zvýšenie platov späť, tak ste náš návrh nepodporili.
Každopádne, čo predkladáme, ako som povedal na začiatku, sme sa rozhodli predkladať, áno, klopať na vaše svedomie alebo nesvedomie, ale predkladať návrhy zákonov, ktorými budeme napĺňať váš predvolebný program, alebo vaše predvolebné sľuby. Preto sme predkladali to, aby ste zachovali rodičovský dôchodok, aby ste nespáchali túto zlodejinu. Preto sme predkladali návrh zákona, aby ste naozaj vyplácali plnohodnotný trinásty dôchodok a nie niečo, čo je spred dvoch rokov. Lebo ste všetkým plnohodnotný priemerný dôchodok. Zrazu ste invalidom dali priemerný invalidný, sirotám priemerný sirotský, hoci ste všetkým sľúbili, že všetci budú mať vyplácaný aktuálny priemerný dôchodok, ktorý je dramaticky, dramaticky vyšší.
Ale teda ako hovorím, keďže sme sľúbili, alebo sme si povedali, že budeme plniť vaše sľuby, alebo budeme vám dávať možnosť, aby ste vaše sľuby plnili, tak predkladám návrh zákona, aby sa minimálna mzda zvýšila na 60 % nie od 1. januára 2026, ale od 1. januára 2025. Vzhľadom na to, a to je najkľúčovejší argument, že vy ste si ako členovia vlády sami sebe zvýšili už od februára tohto roku platy o 100 %, tí ľudia, ktorí pracujú za minimálnu mzdu, nemajú žiaden dôvod na to, aby čakali na vaše veličenstvo ďalší rok, rok aj štvrť, kedy konečne splníte ich sľub a kedy im dáte odrobinku z toho, čo ste si sami sebe nadelili. Preto teda predkladám ten pozmeňujúci návrh a dovoľte, aby som ho aj prečítal.
Pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Igora Matoviča k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, č. parlamentnej tlače 410.
V čl. I bode 5 § 9c vrátane nadpisu znie:
„Prechodné ustanovenia k úprave účinnej od 1. januára 2025.
(1) Na rok 2025 sa ustanovuje
a) suma mesačnej minimálnej mzdy na 858 eur,
b) suma minimálnej mzdy za každú hodinu odpracovanú zamestnancom na 4,931 eura.
(2) Na určenie sumy mesačnej minimálnej mzdy na rok 2025 sa ustanovenie § 8 neuplatní.
(3) V roku 2025 sumami minimálnej mzdy na účely tohto zákona sú sumy podľa odseku 1.
(4) Ustanovenia § 9 ods. 1 druhej vety a tretej vety sa vzťahujú na sumy minimálnej mzdy podľa odseku 1."
Ďakujem pekne, skončil som.
Vystúpenie v rozprave
22.10.2024 o 14:03 hod.
Mgr.
Igor Matovič
Videokanál poslanca
Kolegovia, kolegyne, chcel by som na začiatok poopraviť ekonomického experta strany Progresívne Slovensko pán Kišša, že teraz v tom vystúpení, čo sa tu dohadovali o čistej mzde, hovorili ste opakovane, že podľa prognóz na budúci rok čistá mzda porastie o 0,5 % a obhajovali ste tento postoj, evidentne sa v tejto veci mýlite. Mýlite si trošíčku pojem čistá a reálna mzda. O reálnej mzde hovorí NBS aj Rada pre rozpočtovú zodpovednosť, že tá, porastie reálna, mzda o 0,5 %, samozrejme čistá mzda porastie výrazne viac, lebo čistá mzda je v podstate to, čo dostanú ľudia reálne vyplatené, to bude výrazne viac ako pol percenta. Ale reálna mzda, tá bude určite, pri tej sa vlastne berie do úvahy, že ako ľudia vlastne následne tie prostriedky môžu premietnuť na tovary a služby a tam ten nárast sa očakáva len zanedbateľných 0,5 %. Takže hovorili ste o reálnej, nie čistej mzde.
Ale teda k tomuto návrhu zákona. Ja by som veľmi rád bol, aby tu bol teraz vedľa mňa možno Erik Tomáš, lebo mám na neho, ako minister práce a sociálnych vecí, lebo mám na neho osobnú otázku, ale nechcem ho preháňať, sedí tam vzadu pod balkónom, zrejme prerokováva vážnu vec. Lebo ja som sa ho tak osobne chcel opýtať, že či si myslí, že je niečo viac on alebo ostatní kolegovia ministri, alebo Robert Fico, ako obyčajný, pospolitý volič, pracujúci volič strany HLAS, SMER, SNS, ktorý pracuje za minimálnu mzdu. Lebo chcel by som teda Erikovi Tomášovi takto do poslednej lavice ako ministrovi práce, sociálnych vecí, a to ešte predtým, jak to poviem, poviem, že my sme tento návrh zákona podporili v prvom čítaní a podporili sme ho naozaj dobromyseľne a teda vysvetlím aj prečo. Následne aj potom nakoniec chcem prečítať aj pozmeňujúci návrh, že my sme sa rozhodli, že my budeme pomáhať SMER-u a HLAS-u, aby plnili svoje sľuby. Lebo malo by to tak byť, aby tie politické strany, ktoré ľuďom sľubujú, že keď ich budú voliť voliči, že im zabezpečia vyššiu životnú úroveň alebo keď SMER a HLAS aj konkrétne súčasný minister práce, sociálnych vecí s jeho predsedom strany Petrom Pellegrinim, súčasným prezidentom, ľuďom sľubovať, že voľte nás, zvýšime vám minimálnu mzdu, tak by sa patrilo ten sľub predsa naplniť.
A ja sa teda, preto som sa na začiatku opýtal, že či si myslíte, pán minister, že ste niečo viac ako ten obyčajný, pracujúci volič strany HLAS alebo SMER, alebo SNS, ktorý pracuje za minimálnu mzdu. Ten volič, ktorému ste sľúbili, že keď vás bude voliť, tak vy mu zabezpečíte zvýšenie minimálnej mzdy. Jasné, že on nepočítal s tým, že mu zvýšite niečo, na čo má zákonný nárok, aleže mu zvýšite to percento, ktoré sa počas covidu vzhľadom na ťažkú ekonomickú situáciu firiem znížilo zo 60 na 57 %. No a teraz sa pýtam ešte raz tú otázku: Vy si naozaj myslíte, že ste niečo viac? Lebo z vašich skutkov mi to vyplýva, že si myslíte, že ste niečo viac ako ten obyčajný, pracujúci volič SMER-u, HLAS-u, Republiky, SNS, ktorý ste sľúbili ľuďom, že im zvýšite minimálnu mzdu. Lebo tí ľudia podľa toho, čo ste predložili do parlamentu na splnenie vašeho sľubu, majú čakať až do volieb. Vy ste sa na nich vykašlali v roku 2023 po voľbách, mohli ste lúsknutím prsta zmeniť zákon, mohli mať ľudia ešte do konca minulého roku mohli mať vyššiu minimálnu mzdu. Vykašlali ste sa počas celého tohto roka na nich. Čiže aj počas celého tohto roka budú mať tí ľudia, ktorým ste sľúbili minimálnu mzdu vyššiu, stále rovnakú. Aj počas budúceho roka ste sa na nich vykašlali. A teraz hovoríte podľa návrhu zákona, ktorý predkladáte, že až potom teda, keď bude znovu pred voľbami, potom im teda splníte ten sľub. Lenže jeden sľub hoci ste ho vôbec nesľúbili, ste splnili, ale sami sebe. Lebo nikde tým ľudom pracujúcim za minimálnu mzdu ste pred voľbami nehovorili, že vy si po voľbách bez hanby sami sebe zvýšite platy o sto percent.
Pán minister, klopem na vaše svedomie. Pýtam sa, ako je možné, že sami sebe po voľbách, pár mesiacov po voľbách si sami sebe s vlastným prstom na tlačítku, ktoré máte na úrade vlády, sami sebe zvýšite platy, napríklad konkrétne vo vašom prípade o 3 772 eur v čistom. Nie ročne, ale mesačne. Ale pracujúcim ľuďom za minimálnu mzdu, ktorí vás vo veľkom volili, hovoríte, no splníme ten sľub, ale až potom, keď znova budú voľby v roku 2026. Rok pred voľbami vám to splníme. A zároveň hovoríte týmto ľudom, že im dáte o 130-krát menej, alebo teda 130-krát menej ako sami sebe. Lebo tým ľudom tým návrhom, ktorý predkladáte, pridáte 31 eur v čistom mesačne v roku 2026. Ale sľúbili ste im, že keď vás budú voliť, že to spravíte hneď. Ale ste sa na nich vykašľali! A majú tí ľudia čakať dva a pol roka, kedy konečne splníte sľub. Ale sľub, ktorý ste nikomu nedali, iba sami sebe, ste perverzne splnili, že bez toho, aby ste tým istým ľuďom povedali, že sebe si nadelíte 130-krát viac, to ste urobili už vo februári tohto roku.
Pán Erik Tomáš, nie je vám hanba? Vy sa dokážete postaviť pred kamery a hovoriť, že vám záleží na pracujúcom ľude? Vám nie je hanba sa postaviť pred kamery a hovoriť, že vy vlastne vždy ako sociálna demokracia ste vždy hájili záujmy pracujúcich ľudí? Ešte raz sa pýtam. Ste viac, alebo ste menej ako tí obyčajní, pracujúci ľudia, ktorí vám naleteli, ktorí pracujú za minimálnu mzdu a uverili vám vaše fantazmagórie a bludy, že im zvýšite hneď po voľbách minimálnu mzdu. Vykašľali ste sa na nich! Poviedli ste ich a zároveň ste sami sebe si nadelili už od tohto februára 130-krát viac. A pre Fica? 5 694 eur v čistom na budúci rok. Od februára tohto roku mu to vyplácate v čistom, to je 190-krát viac. Akoby bol Fico zrazu 190-krát viac človekom ako obyčajný, poctivý, pracujúci človek, volič SMER-u, HLAS-u, SNS, ktorý pracuje za minimálnu mzdu. A vy vo vašom prípade, aj všetci ministri hovoríte, že vy ste 130-krát viac človekom a keď spočítame to, že vy to už si vyplácate od tohto februára, ale tým chudákom, ktorí vám naleteli, to budete vyplácať až od nie ani budúceho februára, ale až od toho ďalšieho februára, tak ste ich úplne dokonale poviedli. Ste krásne ich podviedli, ako ste podviedli dôchodcov pri tom, ako ste im sľubovali, voľte nás, dáme vám plnohodnotný trinásty dôchodok! Po prvé, to nebol ani plnohodnotný trinásty dôchodok a po druhé ste tým chudátkam rodičom zabudli povedať, že im zároveň ukradnete rodičovský dôchodok. A všetky peniaze, čo im dáte navyše cez trinásty dôchodok, im zoberiete z druhého vrecka, lebo im ukradnete peniaze, ktoré majú za to, že si dovolili vychovať deti, ktoré si dovolili pracovať na Slovensku, ktoré si dovolili prispievať do slovenského sociálneho systému na to, aby aj ostatní dôchodci mali svoje dôchodky.
Sľúbili ste aj vy osobne, pán minister, že sa nebude znižovať životná úroveň ľudí, že nikomu sa nebude brať nič z toho, čo má. Ale čo ste v skutočnosti urobili? Minulý rok 1,5 mld. ste ešte pred Vianocami ukradli ľuďom! Tu áno, sem ste prišli navrhovali ste zákony, ktoré zobrali ľuďom 1,5 mld. eur. Tento rok 2,7 mld. eur. Keď to zrátame, to je dokopy, tento rok to vychádza 500 eur na domácnosť, pardon, na osobu, na občana Slovenskej republiky bez ohľadu na jeho vek, postavenie, čokoľvek. Lebo 2,7 mld. deleno 5,4 mil. ľudí je 500 eur. Minulý rok, keď to bolo 1,5 mld., tak to bude niekde okolo, povedzme, že 300 eur. Čiže len to, čo ste spáchali voči ľuďom minulý rok a tento rok, je dokopy už 800 eur ročne, čo kvôli vám ľudia strácajú. Osemsto eur ročne deleno dvanásť, tak sme kde, niekde plus-mínus na 70 eurách. Sedemdesiat eur ročne beriete, mesačne, každému jednému občanovi Slovenskej republiky len na týchto dvoch zlodejinách, ktoré ste spáchali, a nehanbíte sa ľuďom povedať, že vy im za dva roky nadelíte až 31 eur mesačne, aby ste si splnili predvolebný sľub. Ale ako hovorím, aj som povedal predtým, čo ma najviac mrzí, že ste zároveň týmto ľuďom napľuli do tváre. Jednou ranou tým, že ste ten sľub odkladali dva a pol roka odvtedy, odkedy ste ho mohli splniť, a urobíte ho a splníte ho až teda pred voľbami, až v tom predvolebnom roku. A druhýkrát, že ste napľuli, a to ma mrzí ešte omnoho viac, týmto ľuďom práce do tváre tým, že sami sebe ste si zvýšili platy, pri Ficovi o 100 %, vo vašom prípade niečo okolo 90 %. Nikto na Slovensku nemá tú moc okrem, samozrejme, podnikateľov, ale nikto, žiaden zamestnaný človek nemá tú moc, aby si sám sebe mohol zvýšiť plat a dupľom, aby si ho len tak, bez akejkoľvek príčiny zvýšil o 100 %. Vy ste to urobili, naďalej si za tým stojíte, keď sme vám dali možnosť, aby ste to opravili, aby ste zastavili zvyšovanie, alebo vrátili to zvýšenie nemorálne, amorálne zvýšenie platov späť, tak ste náš návrh nepodporili.
Každopádne, čo predkladáme, ako som povedal na začiatku, sme sa rozhodli predkladať, áno, klopať na vaše svedomie alebo nesvedomie, ale predkladať návrhy zákonov, ktorými budeme napĺňať váš predvolebný program, alebo vaše predvolebné sľuby. Preto sme predkladali to, aby ste zachovali rodičovský dôchodok, aby ste nespáchali túto zlodejinu. Preto sme predkladali návrh zákona, aby ste naozaj vyplácali plnohodnotný trinásty dôchodok a nie niečo, čo je spred dvoch rokov. Lebo ste všetkým plnohodnotný priemerný dôchodok. Zrazu ste invalidom dali priemerný invalidný, sirotám priemerný sirotský, hoci ste všetkým sľúbili, že všetci budú mať vyplácaný aktuálny priemerný dôchodok, ktorý je dramaticky, dramaticky vyšší.
Ale teda ako hovorím, keďže sme sľúbili, alebo sme si povedali, že budeme plniť vaše sľuby, alebo budeme vám dávať možnosť, aby ste vaše sľuby plnili, tak predkladám návrh zákona, aby sa minimálna mzda zvýšila na 60 % nie od 1. januára 2026, ale od 1. januára 2025. Vzhľadom na to, a to je najkľúčovejší argument, že vy ste si ako členovia vlády sami sebe zvýšili už od februára tohto roku platy o 100 %, tí ľudia, ktorí pracujú za minimálnu mzdu, nemajú žiaden dôvod na to, aby čakali na vaše veličenstvo ďalší rok, rok aj štvrť, kedy konečne splníte ich sľub a kedy im dáte odrobinku z toho, čo ste si sami sebe nadelili. Preto teda predkladám ten pozmeňujúci návrh a dovoľte, aby som ho aj prečítal.
Pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Igora Matoviča k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, č. parlamentnej tlače 410.
V čl. I bode 5 § 9c vrátane nadpisu znie:
„Prechodné ustanovenia k úprave účinnej od 1. januára 2025.
(1) Na rok 2025 sa ustanovuje
a) suma mesačnej minimálnej mzdy na 858 eur,
b) suma minimálnej mzdy za každú hodinu odpracovanú zamestnancom na 4,931 eura.
(2) Na určenie sumy mesačnej minimálnej mzdy na rok 2025 sa ustanovenie § 8 neuplatní.
(3) V roku 2025 sumami minimálnej mzdy na účely tohto zákona sú sumy podľa odseku 1.
(4) Ustanovenia § 9 ods. 1 druhej vety a tretej vety sa vzťahujú na sumy minimálnej mzdy podľa odseku 1."
Ďakujem pekne, skončil som.
Rozpracované
14:23
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:23
Július JakabTakže toto je súčasná vláda. Vám zoberú cez tie super konsolidačné balíčky lex ožobračovania z peňaženiek dokopy už 4 mld. eur vo všetkom, čo som vymenoval, ale odmietajú tým najchudobnejším zvýšiť minimálnu mzdu tak, ako im to sľúbili. A to je hanba súčasnej vlády.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
22.10.2024 o 14:23 hod.
Ing.
Július Jakab
Videokanál poslanca
Ďakujem, Igor, za vystúpenie. Ja spravím taký súhrn, čo táto vláda spravila za rok svojho pôsobenia. Tak za prvé, zvýšili ľuďom viac ako 900 rôznych poplatkov, zvýšili im odvody, nedali im sľúbené dôchodky na konci roku 2023, znížili odvod do II. piliera a pripravili ich o budúce dôchodky a to, čo si sporili. Zvýšili poplatok na diaľničnú známku o 50 %, zobrali rodičovský dôchodok, znížili alebo úplne zrušili daňový bonus na dieťa a rodiny pripravili o stovky eur. Rekordne zvýšili DPH na 23 %, zvýšili dane zamestnávateľom, zaviedli podľa vzoru Maďarska a Venezuely transakčnú daň. No neváhali ani minútu a sebe zvýšili platy o päťtisíc eur, tak ako si hovoril. Porušili všetky svoje sľuby. Fico kedy hovoril, že sa nebude rušiť nič z toho, čo ľudia majú, alebo že je odporcom zvyšovania daní. Alebo Danko, že nezrušia rodičovský dôchodok, lebo by mu mama hlavu odtrhla. Alebo že nezdvihnú ceny za diaľničné známky, kým nebudú diaľnice kompletne dostavané. Alebo že zabezpečia nízke ceny potravín a nízke ceny energií. A tie sú absolútne v nedohľadne a stále dražejú. A aj napriek tomuto, čo všetko ľuďom zobrali, im odmietajú splniť sľub o zvýšení minimálnej mzdy a odkladajú ho až na tok 2026.
Takže toto je súčasná vláda. Vám zoberú cez tie super konsolidačné balíčky lex ožobračovania z peňaženiek dokopy už 4 mld. eur vo všetkom, čo som vymenoval, ale odmietajú tým najchudobnejším zvýšiť minimálnu mzdu tak, ako im to sľúbili. A to je hanba súčasnej vlády.
Rozpracované
14:23
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:23
Michal ŠipošVystúpenie s faktickou poznámkou
22.10.2024 o 14:23 hod.
Mgr.
Michal Šipoš
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Tu sa krásne ukazuje, ako vládna koalícia to myslí s ľuďmi. Ako to myslia pred voľbami, keď im sľubujú hory-doly, jasné, zavedieme hneď, prvé Vianoce budete mať plnohodnotný trinásty dôchodok 640 euro. Jasné, nezoberieme vám žiadne sociálne výhody, sociálny štandard. Nebojte sa, len nás voľte, všetko bude super, budeme tu ako profesionáli riadiť túto krajinu, tento parlamentu. A aká je realita po voľbách, rok po voľbách? Samozrejme v prvom rade upratať všetky kauzy, políciu rozobrať, vyšetrovateľov zničiť, špeciálnu prokuratúru zrušiť, následne poďme na svoje platy. Ministri päťtisíc eur mesačne navýšené platy, bez hanby. Ľuďom ani tú minimálnu mzdu nevedia dať od 1. 1. 2025. Môžeme sa baviť 1. 1. ´26, toto je návrh vlády. Prečo im nedáte tú minimálnu mzdu tých 858 eur od 1. 1. 2025? Keď sebe viete hneď zvyšovať platy o päťtisíc euro mesačne. Ficovi doživotná renta, šofér, ochranka. Toto viete robiť. Pellegrinimu 4 mil. eur navyše viete dať. Tam sú peniaze, tam sa dá. Tam sa dá nájsť. Ale keď treba dať ľuďom, ktorí zarábajú minimálnu mzdu, ktorí prežívajú z mesiaca na mesiac, tak zrazu nie. Tým až od 1. 1. 2026. Ľuďom ste zvýšili dane neúmerným spôsobom, každá jedna vec pôjde budúci rok hore, ale už budúci rok im neviete zvýšiť minimálnu mzdu. Je to obrovská hanba, čo tu robíte. A verím, že ľudia na Slovensku to všetci sledujú a verím, že v ďalších voľbách vám to zrátajú.
Rozpracované
14:23
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:23
Igor MatovičVystúpenie s faktickou poznámkou
22.10.2024 o 14:23 hod.
Mgr.
Igor Matovič
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Som rád, Julo, že si vymenoval v podstate taký krátky sumár toho, čo spáchali, až keď si to vymenovával, normálne postupne mi zimomriavky nabiehali z toho, čo títo ľudia boli schopní za jeden rok spáchať. Ako nasľubovať ľuďom hory-doly, voľte nás, bude tu pomaly raj na zemi, konečne tu nebude ten zlý Matovič, budete sa mať konečne lepšie a oni rok nerobia nič iné, len orú na ľuďoch. Rok berú ľuďom, čo sa len zobrať dá, ako som hovoril, že minulý rok 1,5 mld., ale to je opatrenie, to nebolo jednorazovo, to znamená, to, čo prijali to ošlbávanie ľudí cez zvyšovanie poplatkov, zdravotné odvody a podobne, to už bolo ten minulý rok prijaté a toto bude každý jeden rok. Jeden a pol miliardy, tento rok k tomu 2,7 mld., to je dokopy 4,2 mld. eur, čo ročne zoberú ľuďom. Bez hanby 800 eur na každého jedného občana Slovenskej republiky, či má dva roky, či má 90, či pracuje, či je nezamestnaný, 800 eur na zlodejiny, ktoré tu títo vagabundi páchali, za čo si udelili amnestiu, lebo nič iné ich nezaujímalo, a popritom ešte pľujú tým ľuďom do očí, že sami sebe si zvýšiť platy o 100 % (povedané s pobavením). Však to je normálne že až, ja som keď som to vtedy čítal tú správu, ja som myslel normálne, že sa mi sníva, že to asi je nejaký 1. apríl, pozrel som si dátum, nie dátum nesedí, je február. Oni si fakt normálne že Fico a spol. sami sebe si zvýšili platy o päťtisíc eur v čistom každý jeden, samému sebe. A teraz keď včera si prečítam, že oni dali Kotlárovi za tie bludy 50-tisíc eur, ale tým nezamestnaným alebo zamestnaným ľuďom za minimálnu mzdu hovoria, že minimálnu mzdu im zvýšia o 31 eur až potom, pred voľbami rok, tak tu je krásne vidieť tá perverznosť, tá odpornosť v tých ľuďoch a toto je krásne ich zrkadlo, ako ľuďmi pohŕdajú. (Potlesk.)
Rozpracované
14:23
Vystúpenie v rozprave 14:23
Jozef HajkoNa úvod poviem toľko, že pochopiteľne doprajeme ľuďom, aby u nás dobre zarábali, skutočne, keď sa pozrieme na štatistiky, tak...
Na úvod poviem toľko, že pochopiteľne doprajeme ľuďom, aby u nás dobre zarábali, skutočne, keď sa pozrieme na štatistiky, tak nevyzerá to vôbec dobre. Tie relevantné štatistiky, ktoré sa týkajú, ktoré prichádzajú z Bruselu a ktoré prevádzkuje Eurostat, hovoria o tom, že Slovensko už niekoľko rokov stagnuje, čo sa týka dobiehania priemeru štátov Európskej únie. Predbehli nás pomaly všetci a skutočne nie je to vôbec priaznivé konštatovanie. Na druhej strane Slovensko zápasí s obrovskými problémami, ktoré sa týkajú zdravia verejných financií a musí tieto verejné financie konsolidovať a prijímať aj konsolidačné opatrenia. Samozrejme, že názor na konsolidačné opatrenia zo strany KDH je úplne iný, ako má súčasná vláda, ja to len zopakujem. Namiesto toho, aby vláda šetrila a zbierala peniaze na firmách a občanoch, stále máme utkvelú predstavu o tom, že je priestor na to, aby to otočila a oveľa viac šetrila na sebe. Napokon čoskoro prídeme aj s ďalšími našimi analýzami, ktoré len dokazujú, že štát na sebe budúci rok nijako mimoriadne šetriť nebude.
Práve spomenutý konsolidačný balík spôsobuje, že bude sa to týkať čistých príjmov obyvateľov. Ja teraz sa vyjadrím k tým číslam, čo tu padali. Áno, tie prognózy na budúci rok hovoria o tom, že reálna mzda, priemerná reálna mzda sa len nepatrne zvýši a v podstate bude stagnovať. Priemerná reálna mzda znamená čo ten človek zarobí, porovná sa to s infláciou a nárast jeho nominálnej mzdy, keď sa dá dohromady s tou infláciou, tak nás to vyjde to číslo, že koľko vlastne tí ľudia zarobia. A my hovoríme o tom, podľa, je to aj podľa ministerstva financií, vyjadrila sa k tomu aj Rada pre rozpočtovú zodpovednosť, že reálne mzdy po zohľadnení tej vysokej inflácie, ktorá nás čaká budúci rok, tak nepatrne vzrastú. Hrubé, hrubé mzdy, nie čisté. A tu je ten rozdiel, aby som to dal na pravú mieru. Čisté mzdy ľudí budúci rok v porovnaní s tými cenami, ktoré tu budú, tak klesnú. A hneď poviem prečo.
Asi ten najvážnejší dôsledok je, že výrazne obmedzujeme daňový bonus. To znamená, z tej zaplatenej dane, ktoré musí zaplatiť každý zamestnanec, z tej zaplatenej dane mu zostane menej, ako mu zostane tento rok. Iný spôsobom povedané to znamená, že to, čo ostane vo vrecku po zaplatení všetkých daní a započítaním daňového bonusu, bude budúci rok menej, ako je to tento rok. Je to veľmi jednoduché, pretože daňový bonus nám klesá a bude sa uplatňovať iba na deti do 18 rokov.
Ďalšiu vec, čo spomeniem, je v podstate zlikvidovanie rodičovského bonusu, ináč to nemôžem nazvať, pretože preklopenie jednorodičovského bonusu do asignácie dane je v podstate neporovnateľné z hľadiska príjmov, ako to je v súčasnosti, to znamená, že tie peniaze, ktoré potenciálne budú dostávať dôchodcovia, budú oveľa menšie budúci rok z tohto rodičovského bonusu alebo z tej asignácie, ako to je v súčasnosti z rodičovského bonusu. Horšie je, ako som už spomínal, že tá tendencia z hľadiska porovnania s ostatnými štátmi Európskej únie je hrozivá. Spomeňme si, že ešte pred desiatimi rokmi Poliaci na nás hľadeli ako na ľudí, ktorí zarábajú pomerne slušné peniaze. Dnes nás Poliaci predbiehajú 10-20 % v priemerných mzdách, nehovorím už o Česku, v podstate Slovensko, Slovensko stagnuje. No a to je ten vlastne kameň úrazu, že akým spôsobom docieliť, a to dožičíme ľuďom, aby mali vyššie čisté mzdy. Názor vlády je taký, že budeme tlačiť od stola na to, aby sa zdvíhala minimálna mzdy. To znamená, tí najmenej zarábajúci, aby dostali od zamestnávateľov väčšie peniaze, garantované peniaze a tým pádom budú mať vyššie príjmy.
K inštitútu minimálnej mzdy poviem toľko. Minimálne mzda je nástroj, ktorý sme by používať vo vzájomných rokovaniach zamestnávatelia a zamestnanci. Oni sa mali dohodnúť na tom, aká tá mzda má byť. Samozrejme, že sa to vždy nedarí a keď sa to nedarí, tak vstupuje do toho vláda a podľa zákona vláda môže nadiktovať v podstate, aká tá minimálna mzda bude. Kým doteraz to je 57 % z priemernej mzdy spred dvoch rokov, tak po novom to má byť 60 %. Toto je vlastne prístup vlády. Tak ako to vidíme v mnohých ďalších oblastiach, vláda sa, vláda sa utieka k nástrojom, ktoré riešia problémy, sociálne problémy a ekonomické problémy od stola. A úplne, ako sa len dá, tak vytláča vlastne z tohto prostredia prirodzené trhové sily, ktoré majú, samozrejme, svoj význam a keď sa pozrieme do vyspelých štátov, tak tie trhové sily zohrávajú svoju úlohu.
Čo z tohto ináč bude mať vláda, to sa tu ešte dnes nepovedalo. Keď sa pozriete na doložku, tak tam uvidíte pozitívne a negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy. Spomeniem najskôr pozitívne. Ak sa nemýlim, nemám to tu presne, nestihol som sa pripraviť v tej krátkosti času, ale je tam zhruba 60 mil. eur, ktoré má získať vláda budúci rok, alebo verejné financie. Prečo? Keď zvýšite mzdy, zvýšite odvody, je to veľmi jednoduché. To znamená, že bude mať vláda vyššie odvody, vyšší príjem z odvodov. Ale sú tam aj výdavky. A prečo? No pretože máme tu aj zamestnancov štátnych, to znamená, že aj im musíme zdvíhať minimálne mzdy. Ako sa to robí dnes? Včera som položil túto otázku na hospodárskom výbore štátnemu tajomníkovi ministerstva práce, aký toto bude mať dosah vôbec na mzdy zamestnancov vo verejnom sektore. Máme na to, aby sme zaplatili minimálne mzdy? Odpoveď bola takáto: Nuž, nemáme ani dnes a riešime to osobnými príplatkami. K tým tabuľkovým mzdám, ktoré nestíhajú dobiehať minimálnu mzdu, tak dávame osobné príplatky a tým vlastne, tým to látame. Pretože minimálna mzda, ako vieme, tak musí platiť pre všetkých, pochopiteľne. Pre všetkých zamestnávateľov na Slovensku. Takže bude to, samozrejme, znamenať aj výdavok štátu, ak si dobre pamätám, tak zhruba tretina z tých príjmov, ktoré získa štát na vyšších odvodoch, tak ho to bude štát, že nejakým spôsobom bude musieť doplatiť svojim zamestnancom. To hovorím v situácii, keď som apeloval a KDH apelovalo na to, aby štát šetril na sebe. Nebude šetriť na sebe. Vidíte, že bude musieť viac peňazí vynakladať na zaplatenie svojich pracovníkov, aby mali zaplatenú minimálnu mzdu.
Tak som sa pýtal predstaviteľov ministerstva práce včera na výbore, či to nejakým spôsobom vyvolá tlak na tabuľkové mzdy. Priamu odpoveď som nedostal, ale štátny tajomník priznal, že môže to mať nejaký vplyv, samozrejme, na tabuľkové mzdy. To znamená, že možnože vláda bude dotlačená k tomu, aby sa zamyslela nad tými ľuďmi, ktorí vo verejnej správe dosahujú nižšie mzdy ako minimálne, aby ich nejakým spôsobom upravovala. A keď vy dvíhate minimálnu mzdu, tak pochopiteľne je to o to bolestivejšie. To bola vláda a štát.
Firmy. Firmy budúci rok budú veľmi výrazným spôsobom zaťažené konsolidačným balíkom, zhruba 35 % celého toho konsolidačného balíka dopadne na firmy. A tých opatrení tam je, tam je veľmi veľa. Nebudem ich teraz ... (výpadok zvuku), však ich všetci dobre poznáte. To znamená, že firmy budúci rok budú veľmi ťažko skúšané. Samozrejme, že nedá sa hľadieť na hospodárenie firiem alebo na pôsobenie firiem len cez ich daňové povinnosti, cez odvodové povinnosti, cez poplatkové povinnosti. Oveľa horšie je a krásny príklad je transakčná daň z finančných operácií, že firmy vlastne sa dostávajú do veľmi neistého stavu. Tie firmy jednoducho nevedia, čo ich čaká. Ja som aj svojím spôsobom opísal na svojom facebooku, akým spôsobom vznikla 24-percentná daň z príjmu právnických osôb. Jednoducho tak, že vláda to pri predkladaní konsolidačného balíka zbabrala pri odvode energetických firiem. A tak to jednoducho si vynahradila tým, že zdvihla všetkých firmám s daňovým základom nad 5 mil. eur na 24 %, to znamená 3 percentuálne body. A tá transakčná daň, ktorá, ako mi povedal jeden z podnikateľov, no nejako to tie firmy zvládnu, ale ich to strašne otrávi. Strašne ich to otrávi. To znamená, že to je to je možno ešte dôležitejšia, ako tá priama záťaž, tá neistota, tá nevypočítateľnosť, čo sa tu bude diať, s čím možno počítať, ako si môžem zostavovať finančné plány, to je podľa mňa ešte nebezpečnejšie, ako zaťažiť firmy priamymi výdavkami. Spomeniem len príklad z Českej republiky, tam keď hovorili o konsolidačnom balíku, povedali to pol roka pre začiatkom kalendárneho roka, aby bolo jasné, s čím firmy môžu počítať. Aby bolo jasné, s čím môžu počítať. My sme sa to dozvedeli v septembri.
Živnostníci. To sa tu vôbec nespomínalo. Ako viete, odvody, minimálne odvody živnostníkov sú viazané na minimálnu mzdu. Budú viazané na minimálnu mzdu? (Reakcia navrhovateľa.) Áno? A neviem, ako sa to dostalo von odtiaľ, pán minister. V každom prípade musíme myslieť aj na živnostníkov. Opakujem znovu, keď som sa včera predstaviteľov ministerstva práce pýtal, že ak to zasiahne živnostníkov, že či s nimi komunikovali a aké to bude mať dosahy na celé prostredie. Dostal som veľmi zaujímavú odpoveď. Však si to prenesú, tie náklady, do cien. To znamená, či firmách alebo živnostníkov, tu máme jasnú koreláciu, ak zdvihneme náklady zamestnávateľov, zdvihnime ceny firiem a tým pádom k tej zhruba 5,5-percentnej inflácii, ktorá nás čaká budúci rok, môžeme pripočítať nejaké, nejaké ďalšie číslo. To znamená, že inflácia bude budúci rok ešte vyššia.
Rozširovanie kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa. Je to veľmi, veľmi nebezpečný nástroj. Ja nie som proti tomu, aby na Slovensku pôsobili odbory. Dokonca si myslím, že ten tlak na mzdy by mal prichádzať zdola, od zamestnancov. Ale ak donútime zamestnávateľov, aby pristúpili k nejakým zmluvám, o ktorých ani nechyrovali, a aby prijímali podmienky z týchto kolektívnych zmlúv pre seba, tak to je nielen záťaž, ale to je ďalší zdroj neistoty. Ono my sme to tu už dakedy mali. Jednoducho keď sa podujalo ministerstvo práce, že rozšíri kolektívnu zmluvu na nejakú firmu, tak to zverejnil v obchodnom vestníku a tá firma musela tie podmienky splniť. Bez ohľadu na to, či ten zamestnávateľ na to má, alebo nemá. Je to veľmi nebezpečný nástroj. Preto sa vôbec nedivím zamestnávateľom, keď pri prerokovaní, pri pripomienkovom konaní k tomuto zákonu nesúhlasili s rozširovaním kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa. Odbory sú u nás málo reprezentatívne. Opakujem, opakujem, ako keby sme chceli suplovať to, že odbory u nás nie sú nejaké rozvinuté, skôr tá krivka je klesajúca. To znamená, tá odborová angažovanosť je nízka. Opakujem, nič proti odborom, ale neriešme situáciu, že nám odbory nedokážu sa dostať do rovnocenného stavu pri rokovaní so zamestnávateľmi, neriešme to od stola tým, že jednoducho tam napríklad, kde nie sú odbory, tak to prikážeme tej firme rozšírením kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa a povieme, takéto podmienky budú, takéto mzdové a tak ďalej. Bez toho, aby sme brali ohľad na to, čo to s tou firmou spôsobí. A či tá firma napokon nebude prepúšťať, pretože to jednoducho nebude môcť dovoliť. Aj také prípady boli. Takže zamýšľame sa nad tým, že keď rozširujeme kolektívne zmluvy, aký dosah to bude mať na nezamestnanosť? Zatiaľ nemáme problémy s nezamestnanosťou, ale tie problémy môžu veľmi rýchle prísť. Preto som to spomínal, tie podmienky na podnikanie pre firmy, pre zamestnávateľov budú budúci rok a ten ďalší rok veľmi ťažké.
Keď k tomuto pridáme problémy, problémy bankového sektora, ako viete, bankový sektor je zaťažený osobitným odvodom, ktorý síce postupne klesá, ale je to vysoký odvod, banky budú mať tiež problémy s tou transakčnou daňou. Jednoducho banky, ktoré tiež táto vláda považuje za svojich nepriateľov skôr, mám to priamo od ministra financií, ktorý sa s nimi nechcel ani baviť, hej, mám to aj od bánk, že sa ozaj s nimi nechcel minister financií rozprávať. Keď považujem banky za nepriateľov, popri tých zamestnávateľov za nepriateľov, tak vlastne odkiaľ chceme, aby sa tomuto štátu darilo, aby ľudia u nás dobre zarábali, aby mali vysoké mzdy. Však tí zamestnávatelia, tie firmy, ony ich zamestnávajú. Spoľahneme sa na to, že bude 440-tisíc pracovníkov robiť stále vo verejnom sektore a že ich budeme platiť týmto spôsobom? Ale však ten verejný sektor platí len z toho, čo vytvoria firmy. To je, my si podpiľujeme konár pod sebou, keď útočíme na firmy. A teraz ja tu nie som zástanca nejakých firiem, ktorí chcú zdierať ľudí, alebo čo. To je úplne obyčajná logika. Jednoducho firmy sú dôležité a my sa nemôžeme s nimi hádať, ale my jednoducho s nimi musíme vychádzať. A to nevidím.
Vždy keď predkladám nejakú kritiku nejakého opatrenia, tak sa snažím pochopiteľne prísť aj s nejakým riešením. Pretože najjednoduchšie je kritizovať. Nezávidím v tomto prípade často členom vlády, pretože riešia niekoľko problémov naraz. V poriadku, ale mám teda svoju predstavu alebo v KDH máme svoju predstavu, čo s tým robiť. Nuž je to dosť jednoduché. Ak chceme, aby naši ľudia zarábali viac, potrebujeme inú výrobu. Jednoducho potrebujeme iný typ výroby. A nemusíme chodiť po príklady ďaleko. Stačí, keď sa pozrieme k susedom. Poviem jeden krásny príklad. Slovensko minulý týždeň získalo ďalšiu investíciu automobilky do Novák. Výborne. Chceme pokračovať v trojzmennej prevádzke, aby ľudia pracovali v noci? U nás každý jedenásty človek pracuje v noci. Vyspelé štáty sú pod piatimi percentami. Toto chceme? Chceme, aby sme tu mali montážnu výrobu? Nič proti automobilkám, sú dôležité. Ale tá jednostranná upnutosť na automobily a najmä na elektromobily nám môže skutočne, skutočne ako podraziť nohy. Preto by Slovensko malo investovať, tie investičné stimuly ponúkať viac firmám, ktoré prichádzajú so sofistikovanou výrobou.
A teraz ten príklad. Kým my tvrdošijne trváme na podpore automobilového priemyslu, Česi dávajú investičné stimuly na polovodiče. To znamená sofistikovanejšiu výrobu, ktorá prináša vyššie mzdy. A niet inej cesty, ako viac zdvihnúť mzdy na Slovensku, ako priniesť sem výrobu, ktorá bude tie vyššie mzdy ponúkať. Je to veľmi jednoduché. Hovorí sa tomu, však ekonómovia to vedia, o čom hovorím, je to pasca stredného príjmu, jednoducho my sme v tej pasci. Že máme tú montážnu výrobu a stále sa do nej zahrabávame hlbšie a hlbšie a tým pádom odsudzujeme našich obyvateľov, aby zarábali pomerne nízke peniaze. Ak si myslíme, že to budeme dokázať riešiť od stola, že budeme diktovať firmám, aké mzdy majú platiť a pritom tie firmy budú produkovať pomerne jednoduchú výrobu, tak neurobíme nič iné, ibaže ich otrávime alebo jednoducho znechutíme až tak, že budú prepúšťať, alebo zaniknú. Je to veľmi jednoduché. Preto vytýkam tejto vláde, že nepredostrela žiaden plán nejakej hospodárskej, alebo nejakú hospodársku politiku, ktorá by jasne povedala, že áno, ideme sa zamerať na takéto oblasti, alebo takýmto spôsobom sem chceme prilákať takých investorov, ktorí nám sem prinesú prácu, výrobu s vyššou pridanou hodnotou a tým pádom aj lepšie ocenenú prácu. Namiesto toho sa zamotávame niekde inde.
Takže na záver poviem toľko, že záleží, záleží mne a záleží aj nám v KDH na mzdách, aké majú ľudia, ale myslíme si, že sú účinnejšie oveľa iné nástroje, ako diktovanie minimálnej mzdy od stola a nútenie zamestnávateľov, aby platili cez kolektívne zmluvy určité mzdy zamestnancovi.
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, takisto sa vyjadrím k predloženému návrhu zákona o minimálnej mzde a vysvetlím, že aký je môj prístup k tomuto inštitútu a aká je rola štátu vôbec pri dbaní o svojich obyvateľov, aby zarábali primerané, primerané peniaze.
Na úvod poviem toľko, že pochopiteľne doprajeme ľuďom, aby u nás dobre zarábali, skutočne, keď sa pozrieme na štatistiky, tak nevyzerá to vôbec dobre. Tie relevantné štatistiky, ktoré sa týkajú, ktoré prichádzajú z Bruselu a ktoré prevádzkuje Eurostat, hovoria o tom, že Slovensko už niekoľko rokov stagnuje, čo sa týka dobiehania priemeru štátov Európskej únie. Predbehli nás pomaly všetci a skutočne nie je to vôbec priaznivé konštatovanie. Na druhej strane Slovensko zápasí s obrovskými problémami, ktoré sa týkajú zdravia verejných financií a musí tieto verejné financie konsolidovať a prijímať aj konsolidačné opatrenia. Samozrejme, že názor na konsolidačné opatrenia zo strany KDH je úplne iný, ako má súčasná vláda, ja to len zopakujem. Namiesto toho, aby vláda šetrila a zbierala peniaze na firmách a občanoch, stále máme utkvelú predstavu o tom, že je priestor na to, aby to otočila a oveľa viac šetrila na sebe. Napokon čoskoro prídeme aj s ďalšími našimi analýzami, ktoré len dokazujú, že štát na sebe budúci rok nijako mimoriadne šetriť nebude.
Práve spomenutý konsolidačný balík spôsobuje, že bude sa to týkať čistých príjmov obyvateľov. Ja teraz sa vyjadrím k tým číslam, čo tu padali. Áno, tie prognózy na budúci rok hovoria o tom, že reálna mzda, priemerná reálna mzda sa len nepatrne zvýši a v podstate bude stagnovať. Priemerná reálna mzda znamená čo ten človek zarobí, porovná sa to s infláciou a nárast jeho nominálnej mzdy, keď sa dá dohromady s tou infláciou, tak nás to vyjde to číslo, že koľko vlastne tí ľudia zarobia. A my hovoríme o tom, podľa, je to aj podľa ministerstva financií, vyjadrila sa k tomu aj Rada pre rozpočtovú zodpovednosť, že reálne mzdy po zohľadnení tej vysokej inflácie, ktorá nás čaká budúci rok, tak nepatrne vzrastú. Hrubé, hrubé mzdy, nie čisté. A tu je ten rozdiel, aby som to dal na pravú mieru. Čisté mzdy ľudí budúci rok v porovnaní s tými cenami, ktoré tu budú, tak klesnú. A hneď poviem prečo.
Asi ten najvážnejší dôsledok je, že výrazne obmedzujeme daňový bonus. To znamená, z tej zaplatenej dane, ktoré musí zaplatiť každý zamestnanec, z tej zaplatenej dane mu zostane menej, ako mu zostane tento rok. Iný spôsobom povedané to znamená, že to, čo ostane vo vrecku po zaplatení všetkých daní a započítaním daňového bonusu, bude budúci rok menej, ako je to tento rok. Je to veľmi jednoduché, pretože daňový bonus nám klesá a bude sa uplatňovať iba na deti do 18 rokov.
Ďalšiu vec, čo spomeniem, je v podstate zlikvidovanie rodičovského bonusu, ináč to nemôžem nazvať, pretože preklopenie jednorodičovského bonusu do asignácie dane je v podstate neporovnateľné z hľadiska príjmov, ako to je v súčasnosti, to znamená, že tie peniaze, ktoré potenciálne budú dostávať dôchodcovia, budú oveľa menšie budúci rok z tohto rodičovského bonusu alebo z tej asignácie, ako to je v súčasnosti z rodičovského bonusu. Horšie je, ako som už spomínal, že tá tendencia z hľadiska porovnania s ostatnými štátmi Európskej únie je hrozivá. Spomeňme si, že ešte pred desiatimi rokmi Poliaci na nás hľadeli ako na ľudí, ktorí zarábajú pomerne slušné peniaze. Dnes nás Poliaci predbiehajú 10-20 % v priemerných mzdách, nehovorím už o Česku, v podstate Slovensko, Slovensko stagnuje. No a to je ten vlastne kameň úrazu, že akým spôsobom docieliť, a to dožičíme ľuďom, aby mali vyššie čisté mzdy. Názor vlády je taký, že budeme tlačiť od stola na to, aby sa zdvíhala minimálna mzdy. To znamená, tí najmenej zarábajúci, aby dostali od zamestnávateľov väčšie peniaze, garantované peniaze a tým pádom budú mať vyššie príjmy.
K inštitútu minimálnej mzdy poviem toľko. Minimálne mzda je nástroj, ktorý sme by používať vo vzájomných rokovaniach zamestnávatelia a zamestnanci. Oni sa mali dohodnúť na tom, aká tá mzda má byť. Samozrejme, že sa to vždy nedarí a keď sa to nedarí, tak vstupuje do toho vláda a podľa zákona vláda môže nadiktovať v podstate, aká tá minimálna mzda bude. Kým doteraz to je 57 % z priemernej mzdy spred dvoch rokov, tak po novom to má byť 60 %. Toto je vlastne prístup vlády. Tak ako to vidíme v mnohých ďalších oblastiach, vláda sa, vláda sa utieka k nástrojom, ktoré riešia problémy, sociálne problémy a ekonomické problémy od stola. A úplne, ako sa len dá, tak vytláča vlastne z tohto prostredia prirodzené trhové sily, ktoré majú, samozrejme, svoj význam a keď sa pozrieme do vyspelých štátov, tak tie trhové sily zohrávajú svoju úlohu.
Čo z tohto ináč bude mať vláda, to sa tu ešte dnes nepovedalo. Keď sa pozriete na doložku, tak tam uvidíte pozitívne a negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy. Spomeniem najskôr pozitívne. Ak sa nemýlim, nemám to tu presne, nestihol som sa pripraviť v tej krátkosti času, ale je tam zhruba 60 mil. eur, ktoré má získať vláda budúci rok, alebo verejné financie. Prečo? Keď zvýšite mzdy, zvýšite odvody, je to veľmi jednoduché. To znamená, že bude mať vláda vyššie odvody, vyšší príjem z odvodov. Ale sú tam aj výdavky. A prečo? No pretože máme tu aj zamestnancov štátnych, to znamená, že aj im musíme zdvíhať minimálne mzdy. Ako sa to robí dnes? Včera som položil túto otázku na hospodárskom výbore štátnemu tajomníkovi ministerstva práce, aký toto bude mať dosah vôbec na mzdy zamestnancov vo verejnom sektore. Máme na to, aby sme zaplatili minimálne mzdy? Odpoveď bola takáto: Nuž, nemáme ani dnes a riešime to osobnými príplatkami. K tým tabuľkovým mzdám, ktoré nestíhajú dobiehať minimálnu mzdu, tak dávame osobné príplatky a tým vlastne, tým to látame. Pretože minimálna mzda, ako vieme, tak musí platiť pre všetkých, pochopiteľne. Pre všetkých zamestnávateľov na Slovensku. Takže bude to, samozrejme, znamenať aj výdavok štátu, ak si dobre pamätám, tak zhruba tretina z tých príjmov, ktoré získa štát na vyšších odvodoch, tak ho to bude štát, že nejakým spôsobom bude musieť doplatiť svojim zamestnancom. To hovorím v situácii, keď som apeloval a KDH apelovalo na to, aby štát šetril na sebe. Nebude šetriť na sebe. Vidíte, že bude musieť viac peňazí vynakladať na zaplatenie svojich pracovníkov, aby mali zaplatenú minimálnu mzdu.
Tak som sa pýtal predstaviteľov ministerstva práce včera na výbore, či to nejakým spôsobom vyvolá tlak na tabuľkové mzdy. Priamu odpoveď som nedostal, ale štátny tajomník priznal, že môže to mať nejaký vplyv, samozrejme, na tabuľkové mzdy. To znamená, že možnože vláda bude dotlačená k tomu, aby sa zamyslela nad tými ľuďmi, ktorí vo verejnej správe dosahujú nižšie mzdy ako minimálne, aby ich nejakým spôsobom upravovala. A keď vy dvíhate minimálnu mzdu, tak pochopiteľne je to o to bolestivejšie. To bola vláda a štát.
Firmy. Firmy budúci rok budú veľmi výrazným spôsobom zaťažené konsolidačným balíkom, zhruba 35 % celého toho konsolidačného balíka dopadne na firmy. A tých opatrení tam je, tam je veľmi veľa. Nebudem ich teraz ... (výpadok zvuku), však ich všetci dobre poznáte. To znamená, že firmy budúci rok budú veľmi ťažko skúšané. Samozrejme, že nedá sa hľadieť na hospodárenie firiem alebo na pôsobenie firiem len cez ich daňové povinnosti, cez odvodové povinnosti, cez poplatkové povinnosti. Oveľa horšie je a krásny príklad je transakčná daň z finančných operácií, že firmy vlastne sa dostávajú do veľmi neistého stavu. Tie firmy jednoducho nevedia, čo ich čaká. Ja som aj svojím spôsobom opísal na svojom facebooku, akým spôsobom vznikla 24-percentná daň z príjmu právnických osôb. Jednoducho tak, že vláda to pri predkladaní konsolidačného balíka zbabrala pri odvode energetických firiem. A tak to jednoducho si vynahradila tým, že zdvihla všetkých firmám s daňovým základom nad 5 mil. eur na 24 %, to znamená 3 percentuálne body. A tá transakčná daň, ktorá, ako mi povedal jeden z podnikateľov, no nejako to tie firmy zvládnu, ale ich to strašne otrávi. Strašne ich to otrávi. To znamená, že to je to je možno ešte dôležitejšia, ako tá priama záťaž, tá neistota, tá nevypočítateľnosť, čo sa tu bude diať, s čím možno počítať, ako si môžem zostavovať finančné plány, to je podľa mňa ešte nebezpečnejšie, ako zaťažiť firmy priamymi výdavkami. Spomeniem len príklad z Českej republiky, tam keď hovorili o konsolidačnom balíku, povedali to pol roka pre začiatkom kalendárneho roka, aby bolo jasné, s čím firmy môžu počítať. Aby bolo jasné, s čím môžu počítať. My sme sa to dozvedeli v septembri.
Živnostníci. To sa tu vôbec nespomínalo. Ako viete, odvody, minimálne odvody živnostníkov sú viazané na minimálnu mzdu. Budú viazané na minimálnu mzdu? (Reakcia navrhovateľa.) Áno? A neviem, ako sa to dostalo von odtiaľ, pán minister. V každom prípade musíme myslieť aj na živnostníkov. Opakujem znovu, keď som sa včera predstaviteľov ministerstva práce pýtal, že ak to zasiahne živnostníkov, že či s nimi komunikovali a aké to bude mať dosahy na celé prostredie. Dostal som veľmi zaujímavú odpoveď. Však si to prenesú, tie náklady, do cien. To znamená, či firmách alebo živnostníkov, tu máme jasnú koreláciu, ak zdvihneme náklady zamestnávateľov, zdvihnime ceny firiem a tým pádom k tej zhruba 5,5-percentnej inflácii, ktorá nás čaká budúci rok, môžeme pripočítať nejaké, nejaké ďalšie číslo. To znamená, že inflácia bude budúci rok ešte vyššia.
Rozširovanie kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa. Je to veľmi, veľmi nebezpečný nástroj. Ja nie som proti tomu, aby na Slovensku pôsobili odbory. Dokonca si myslím, že ten tlak na mzdy by mal prichádzať zdola, od zamestnancov. Ale ak donútime zamestnávateľov, aby pristúpili k nejakým zmluvám, o ktorých ani nechyrovali, a aby prijímali podmienky z týchto kolektívnych zmlúv pre seba, tak to je nielen záťaž, ale to je ďalší zdroj neistoty. Ono my sme to tu už dakedy mali. Jednoducho keď sa podujalo ministerstvo práce, že rozšíri kolektívnu zmluvu na nejakú firmu, tak to zverejnil v obchodnom vestníku a tá firma musela tie podmienky splniť. Bez ohľadu na to, či ten zamestnávateľ na to má, alebo nemá. Je to veľmi nebezpečný nástroj. Preto sa vôbec nedivím zamestnávateľom, keď pri prerokovaní, pri pripomienkovom konaní k tomuto zákonu nesúhlasili s rozširovaním kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa. Odbory sú u nás málo reprezentatívne. Opakujem, opakujem, ako keby sme chceli suplovať to, že odbory u nás nie sú nejaké rozvinuté, skôr tá krivka je klesajúca. To znamená, tá odborová angažovanosť je nízka. Opakujem, nič proti odborom, ale neriešme situáciu, že nám odbory nedokážu sa dostať do rovnocenného stavu pri rokovaní so zamestnávateľmi, neriešme to od stola tým, že jednoducho tam napríklad, kde nie sú odbory, tak to prikážeme tej firme rozšírením kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa a povieme, takéto podmienky budú, takéto mzdové a tak ďalej. Bez toho, aby sme brali ohľad na to, čo to s tou firmou spôsobí. A či tá firma napokon nebude prepúšťať, pretože to jednoducho nebude môcť dovoliť. Aj také prípady boli. Takže zamýšľame sa nad tým, že keď rozširujeme kolektívne zmluvy, aký dosah to bude mať na nezamestnanosť? Zatiaľ nemáme problémy s nezamestnanosťou, ale tie problémy môžu veľmi rýchle prísť. Preto som to spomínal, tie podmienky na podnikanie pre firmy, pre zamestnávateľov budú budúci rok a ten ďalší rok veľmi ťažké.
Keď k tomuto pridáme problémy, problémy bankového sektora, ako viete, bankový sektor je zaťažený osobitným odvodom, ktorý síce postupne klesá, ale je to vysoký odvod, banky budú mať tiež problémy s tou transakčnou daňou. Jednoducho banky, ktoré tiež táto vláda považuje za svojich nepriateľov skôr, mám to priamo od ministra financií, ktorý sa s nimi nechcel ani baviť, hej, mám to aj od bánk, že sa ozaj s nimi nechcel minister financií rozprávať. Keď považujem banky za nepriateľov, popri tých zamestnávateľov za nepriateľov, tak vlastne odkiaľ chceme, aby sa tomuto štátu darilo, aby ľudia u nás dobre zarábali, aby mali vysoké mzdy. Však tí zamestnávatelia, tie firmy, ony ich zamestnávajú. Spoľahneme sa na to, že bude 440-tisíc pracovníkov robiť stále vo verejnom sektore a že ich budeme platiť týmto spôsobom? Ale však ten verejný sektor platí len z toho, čo vytvoria firmy. To je, my si podpiľujeme konár pod sebou, keď útočíme na firmy. A teraz ja tu nie som zástanca nejakých firiem, ktorí chcú zdierať ľudí, alebo čo. To je úplne obyčajná logika. Jednoducho firmy sú dôležité a my sa nemôžeme s nimi hádať, ale my jednoducho s nimi musíme vychádzať. A to nevidím.
Vždy keď predkladám nejakú kritiku nejakého opatrenia, tak sa snažím pochopiteľne prísť aj s nejakým riešením. Pretože najjednoduchšie je kritizovať. Nezávidím v tomto prípade často členom vlády, pretože riešia niekoľko problémov naraz. V poriadku, ale mám teda svoju predstavu alebo v KDH máme svoju predstavu, čo s tým robiť. Nuž je to dosť jednoduché. Ak chceme, aby naši ľudia zarábali viac, potrebujeme inú výrobu. Jednoducho potrebujeme iný typ výroby. A nemusíme chodiť po príklady ďaleko. Stačí, keď sa pozrieme k susedom. Poviem jeden krásny príklad. Slovensko minulý týždeň získalo ďalšiu investíciu automobilky do Novák. Výborne. Chceme pokračovať v trojzmennej prevádzke, aby ľudia pracovali v noci? U nás každý jedenásty človek pracuje v noci. Vyspelé štáty sú pod piatimi percentami. Toto chceme? Chceme, aby sme tu mali montážnu výrobu? Nič proti automobilkám, sú dôležité. Ale tá jednostranná upnutosť na automobily a najmä na elektromobily nám môže skutočne, skutočne ako podraziť nohy. Preto by Slovensko malo investovať, tie investičné stimuly ponúkať viac firmám, ktoré prichádzajú so sofistikovanou výrobou.
A teraz ten príklad. Kým my tvrdošijne trváme na podpore automobilového priemyslu, Česi dávajú investičné stimuly na polovodiče. To znamená sofistikovanejšiu výrobu, ktorá prináša vyššie mzdy. A niet inej cesty, ako viac zdvihnúť mzdy na Slovensku, ako priniesť sem výrobu, ktorá bude tie vyššie mzdy ponúkať. Je to veľmi jednoduché. Hovorí sa tomu, však ekonómovia to vedia, o čom hovorím, je to pasca stredného príjmu, jednoducho my sme v tej pasci. Že máme tú montážnu výrobu a stále sa do nej zahrabávame hlbšie a hlbšie a tým pádom odsudzujeme našich obyvateľov, aby zarábali pomerne nízke peniaze. Ak si myslíme, že to budeme dokázať riešiť od stola, že budeme diktovať firmám, aké mzdy majú platiť a pritom tie firmy budú produkovať pomerne jednoduchú výrobu, tak neurobíme nič iné, ibaže ich otrávime alebo jednoducho znechutíme až tak, že budú prepúšťať, alebo zaniknú. Je to veľmi jednoduché. Preto vytýkam tejto vláde, že nepredostrela žiaden plán nejakej hospodárskej, alebo nejakú hospodársku politiku, ktorá by jasne povedala, že áno, ideme sa zamerať na takéto oblasti, alebo takýmto spôsobom sem chceme prilákať takých investorov, ktorí nám sem prinesú prácu, výrobu s vyššou pridanou hodnotou a tým pádom aj lepšie ocenenú prácu. Namiesto toho sa zamotávame niekde inde.
Takže na záver poviem toľko, že záleží, záleží mne a záleží aj nám v KDH na mzdách, aké majú ľudia, ale myslíme si, že sú účinnejšie oveľa iné nástroje, ako diktovanie minimálnej mzdy od stola a nútenie zamestnávateľov, aby platili cez kolektívne zmluvy určité mzdy zamestnancovi.
Rozpracované
14:49
Vstup predsedajúceho 14:49
Tibor GašparVstup predsedajúceho
22.10.2024 o 14:49 hod.
gen. v. v. PaedDr.
Tibor Gašpar
Videokanál poslanca
Ďakujem, na vaše vystúpenie registrujem dve faktické poznámky. Prvý pán poslanec Čaučík, máte slovo.
Rozpracované
14:49
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:49
Marián ČaučíkĎakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
22.10.2024 o 14:49 hod.
Ing.
Marián Čaučík
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pán kolega Hajko, dobre, že si upozornil na to, ako Slovenská republika stagnuje, čo sa týka dobiehania priemeru Európskej únie, a to, že sa prepadáme v porovnaní so susedmi s Českom alebo s Poľskom. Je treba, aby ľudia mali primerané príjmy a naoko aj tento zákon o minimálnej mzde tomu chce pomôcť, ale podľa mňa veľmi dobre si to dal do kontextu aj konsolidácie, kde som tiež presvedčený, že vláda ide zlým trendom, keď konsolidáciu dáva na bremeno na plecia podnikateľom a občanom, vláda by jednoznačne mala šetriť aj na sebe. A táto konsolidácia, ako bola prijatá, zaťaží čisté príjmy občanov. Je to aj preto, lebo obmedzuje daňový bonus a preklápa rodičovský dôchodok do asignácie a súhlasím s tým, ako si to nazval, že toto je faktické zlikvidovanie rodičovského dôchodku. KDH bolo za zachovanie daňového bonusu aj rodičovského dôchodku v súčasnej podobe a myslím si, že toto si skôr či neskôr ľudia uvedomia a takýto prístup vlády bude znamenať aj začiatok konca štvrtej Ficovej vlády. A som rád aj za to, že si upozornil na výdavky zamestnancov štátu. Ak nemáme ani na to, aby štát vyplácal minimálne mzdy svojim zamestnancom, tak toto bolo treba najskôr doriešiť predtým, ako bude chcieť dvíhať minimálnu mzdu, ktorá bude mať široké dopady na tvorbu miezd aj na firmy, ako si na to správne poukázal.
Ďakujem.
Rozpracované