22. schôdza

22.10.2024 - 7.11.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

30.10.2024 o 17:19 hod.

PhDr. MBA

Alena Nováková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

17:19

Alena Nováková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi predložiť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Ľubice Laššákovej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia dopĺňajú niektoré zákony, tlač 399a.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 470 zo 17. septembra 2024 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru a výboru pre sociálne veci. Určila zároveň výbor pre sociálne veci ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch. Predmetný návrh zákona, tlač 399, prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť oba určené výbory.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto spoločnej správy vyplývajú štyri pozmeňujúce návrhy. Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 až 4 štvrtej časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom gestorského výboru schváliť. Gestorský výbor odporúča návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich návrhov schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 75 z 22. októbra 2024. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informovala o výsledku rokovania výborov a predkladala návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady. Zároveň určil náhradníkov spravodajcu.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

30.10.2024 o 17:19 hod.

PhDr. MBA

Alena Nováková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:22

Jozef Cech
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, panie poslankyne, páni poslanci, predkladám dva pozmeňujúce návrhy, ktoré krátko odôvodním.
Prvý sa týka toho, že nárok na 13. dôchodok má každý poberateľ dôchodku zo Sociálnej poisťovne v sume priemerného dôchodku, a to bez ohľadu na skutočnosť, či poberajú čiastkový alebo tzv. plný dôchodok zo Slovenskej republiky. Čiastkový dôchodok poberajú také osoby, ktoré na Slovensku nezískali potrebnú dobu na nárok na dôchodok, ale k získaniu slovenského dôchodku si pomohli odpracovaným obdobím v zahraničí. Pozmeňujúci návrh sa zameriava na úpravu 13. dôchodku pre túto skupiny ľudí, pre poberateľov starobného dôchodku a predčasného starobného dôchodku, ktorí získali menej ako desať rokov slovenského obdobia dôchodkového poistenia, sa navrhuje čiastkovať ich sumy 13. dôchodku. Tí poberatelia, ktorí získali viac ako desať rokov slovenského obdobia, budú mať nárok na plný 13. dôchodok. Táto hranica bola zvolená z dôvodu, že ide o historicky minimálnu hranicu potrebnú na nárok na starobný dôchodok. Jej aplikácia zabezpečí, aby poberatelia čiastkových dôchodkov, ktorí odpracovali rovnaký počet rokov na Slovensku, získali 13. dôchodok v rovnakej sume. Suma 13. dôchodku pre poberateľov, ktorí nezískali 10 rokov slovenského obdobia, sa bude pomerne krátiť podľa počtu rokov, ktoré získali, a to tak, že pre 13. dôchodok vyplatený za rok 2024 bude za jeden rok slovenského obdobia 13. dôchodok v sume 60,70 eur, čo predstavuje jednu desatinu plnohodnotného 13. dôchodku. Za dva roky slovenského obdobia 13. dôchodok v sume 121,30 eur, čo predstavuje dve desatiny plného 13. dôchodku. Táto úprava sa však nebude uplatňovať v prípade poberateľov československých dôchodkov, keďže podľa judikatúry Najvyššieho súdu Slovenskej republiky sa československé obdobie nepovažuje za obdobie získané v cudzine. Poberatelia československých dôchodkov tak budú mať nárok na 13. dôchodok v plnej výške.
Druhý pozmeňovací návrh je práve o tom, nakoľko predchádzajúci poslanecký návrh, tlač 399, bol predložený pred schválením zákona č. 278/2024 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií, resp. pred jeho uverejnením v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, pričom uvedený zákon, ako aj predložený poslanecký návrh upravujú § 33b zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a zmene a doplnení niektorých zákonov je potrebné legislatívne vyriešiť kolíziu účinnosti navrhovaných zmien § 33b a za týmto účelom predkladám krátky legislatívno-technický pozmeňujúci návrh.
V tejto chvíli by som predniesol prvý pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Jozefa Cecha k návrhu poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Ľubici Laššákovej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony, tlač 399.
1. V čl. I sa pred bodom 1 vkladajú nové body 1 až 3, ktoré znejú:
„1. V § 77b ods. 1 druhej vete sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová: „ak tento zákon neustanovuje inak.”
2. V § 77b sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
„(2) Suma 13. dôchodku poberateľa starobného dôchodku alebo predčasného starobného dôchodku, ktorého suma bola určená s prihliadnutím na obdobie poistenia získané v cudzine podľa osobitného predpisu alebo podľa medzinárodnej zmluvy získaného v cudzine podľa osobitného predpisu. Ospravedlňujem sa, alebo podľa medzinárodnej zmluvy sa určí ako súčin 13. dôchodku určeného podľa odseku 1 a koeficientu určeného ako podiel počtu rokov dôchodkového poistenia získaného poistencom podľa tohto zákona a číslo 10; za obdobie poistenia získané v cudzine podľa osobitného predpisu alebo podľa medzinárodnej zmluvy sa nepovažuje československé obdobie dôchodkového poistenia podľa § 60 ods. 9. Na hodnotu koeficientu prevyšujúcu hodnotu 1 sa neprihliada."
Doterajšie odseky 2 až 5 sa označujú ako odseky 3 až 6.
3. V § 77b ods. 6 sa za slová „priznaní 13. dôchodku” vkladajú slová „vyplateného v priemernej mesačnej sume príslušnej dôchodkovej dávky"."
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Tieto body nadobúdajú účinnosť dňom vyhlásenia, čo sa premietne do článku účinnosti.
Odôvodnenie: Navrhuje sa čiastkovať sumu 13. dôchodku poberateľom čiastkového starobného dôchodku, vrátane čiastkového pomerného starobného dôchodku a čiastkového predčasného starobného dôchodku (ďalej len „starobný dôchodok”), ktorí získali menej ako 10 rokov „slovenského obdobia dôchodkového poistenia".
Minimálny rozsah obdobia dôchodkového poistenia, ktorý je potrebný na priznanie starobného dôchodku bol právnymi predpismi v rôznych obdobiach stanovený rôzne, konkrétne to bolo 10, 15 rokov, 20 rokov a 25 rokov.
Suma 13. dôchodku vyplácaná za poberanie starobného dôchodku poberateľom, ktorí právnymi predpismi stanovené najnižšie minimálne obdobie dôchodkového poistenia potrebné na priznanie starobného dôchodku získali len s prihliadnutím na obdobie získané „v zahraničí", sa upravuje úmerne, a to podľa pomeru „slovenského obdobia dôchodkového poistenia” a číslovky 10. Suma 13. dôchodku poberateľovi čiastkového starobného dôchodku, ktorý nezískal ani 10 rokov „slovenského obdobia dôchodkového poistenia” tak v roku 2024 bude za jeden rok v sume 60,70 eur, za dva roky v sume 121,30 eur a tak ďalej.
V súlade s konštantnou judikatúrou súdov Slovenskej republiky, podľa ktorej československé obdobie dôchodkového poistenia nie je obdobím získaným v cudzine, sa navrhuje, aby československé obdobie dôchodkového poistenia, teda doba zamestnania a náhradná doba získané podľa právnych predpisov účinných pred 1. januárom 1993, sa ani na jeho účely úmernej úpravy sumy 13. dôchodku nepovažovali za obdobie poistenia získané v cudzine.
Rozhodnutie: Navrhuje sa, aby písomné rozhodnutie o sume Sociálnou poisťovňou priznaného 13. dôchodku sa ani naďalej nevyhotovovalo, pokiaľ sa 13. dôchodok poistencovi priznáva v nezníženej sume 13. dôchodku, ktorá zodpovedá priemernej mesačnej sume podľa § 77b ods. 1 zákona o sociálnom poistení. Naopak, o priznaní 13. dôchodku poistencovi, ktorý získal menej ako 10 rokov „slovenského obdobia dôchodkového poistenia” a preto má nárok na 13. dôchodok v upravenej sume, sa navrhuje, aby Sociálna poisťovňa rozhodovala písomným rozhodnutím odôvodňujúcim postup výpočtu sumy 13. dôchodku.
2. V čl. I sa za bod 19 vkladá nový bod 20, ktorý znie:
„20. Za § 293gj sa vkladá 293gja, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 293gja
Prechodné ustanovenia účinné dňom vyhlásenia
(1) 13. dôchodok určený podľa § 77b ods. 2 sa za rok 2024 vyplatí najneskôr do 30. septembra 2025.
(2) Poistencovi, ktorý má nárok na starobný dôchodok alebo predčasný starobný dôchodok uvedený v § 77b ods. 2 a súčasne má nárok aj na dôchodok podľa osobitného predpisu,56ab) 13. dôchodok v roku 2024 vyplatí podľa osobitného predpisu56ab) príslušný útvar sociálneho zabezpečenia alebo Vojenský úrad sociálneho zabezpečenia. Ak suma 13. dôchodku podľa tohto zákona je vyššia ako suma 13. dôchodku vyplateného podľa prvej vety, Sociálna poisťovňa vyplatí rozdiel týchto súm najneskôr do 30. septembra 2025.
Nasledujúci bod sa primerane prečísluje, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Tento bod nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Odôvodnenie: Predpokladom určenia sumy 13. dôchodku je úprava informačných systémov Sociálnej poisťovne vrátane ich doplnenia tak, aby boli k dispozícii presné údaje na určenie sumy čiastkového 13. dôchodku. Navrhuje sa preto poskytnúť Sociálnej poisťovni potrebný časový priestor na vyplatenie úmerne čiastkových 13. dôchodkov, a to do 30. septembra 2025.
Ak ide o poistenca, ktorý má nárok na výplatu dôchodku od dvoch platiteľov dôchodku v Slovenskej republiky, pričom jeden z dôchodkov je čiastkový starobný dôchodok alebo predčasný starobný dôchodok, nárok na 13. dôchodok sa vyp... nárok na 13. dôchodok vyplatí príslušný útvar sociálneho zabezpečenia ozbrojených zborov a Vojenský úrad sociálneho zabezpečenia podľa zákona o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Ak Sociálna poisťovňa zistí, že suma 13. dôchodku k čiastkovému starobnému dôchodku alebo predčasnému starobnému dôchodku je vyššia ako suma 13. dôchodku vyplatená príslušným útvarom sociálneho zabezpečenia ozbrojených zborov alebo Vojenským úradom sociálneho zabezpečenia do 30. septembra 2025, vyplatí Sociálna poisťovňa poistencovi rozdiel na sume 13. dôchodku.
Teraz prednesiem druhý pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Jozefa Cecha k návrhu poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Ľubice Laššákovej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony, tlač 399.
Za čl. III sa vkladá nový čk. IV, ktorý znie:
„Čl. IV
Zákon č. 278/2024 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním verejných financií, sa mení takto:
V čl. XV sa slová „1. januára 2026" nahrádzajú slovami „1. januára 2029".
Nasledujúci článok sa primerane prečísluje.
Tento článok nadobúda účinnosť 1. januára 2025, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Odôvodnenie: Keďže v poslaneckom návrhu zákona, tlač 399, sa posúva účinnosť takzvanej novej výplatnej fázy v starobnom dôchodkovom sporení na 1. januára 2029, je potrebné posunúť účinnosť ustanovenia týkajúcich sa novej výplatnej fázy v starobnom dôchodkovom sporení aj v zákone, ktorým a menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií.
Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

30.10.2024 o 17:22 hod.

PaedDr.

Jozef Cech

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

17:35

Alena Nováková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, cieľom navrhovaného zákona je dočasne upraviť sídlo úradov práce, sociálnych vecí a rodiny a ich obvodov pre agendu koordinácie rodinných dávok v rámci Európskej únie. Pri výbere konkrétnych úradov práce, sociálnych vecí a rodiny sa vychádza z množstva agendy koordinácie rodinných dávok z rovnomerného rozloženia tejto agendy z hľadiska počtu prípadov v rámci celého územia Slovenskej republiky a z dostupnosti určených úradov pre klientov. Prechodná úprava miestnej príslušnosti úradov zo 46 súčasných na 11 je odôvodnená trvaním národného projektu Inovácia v poskytovaní pomoci osobám ohrozených chudobou alebo sociálnym vylúčením v hlavnej aktivite 2 podpora skvalitnenia odborných činností, vykonávaných zamestnancami úradov práce sociálnych vecí a rodiny.
Na základe uvedeného sa navrhuje prechodne po dobu realizácie tohto projektu do 31. decembra 2026 upraviť miestnu príslušnosť úradov práce. Projekt bude po skončení vyhodnotený z hľadiska dosiahnutia cieľov realizovateľnosti, účelnosti a efektívnosti a hlavne prínosu pre klientov a po ukončení a vyhodnotení bude na zvážení rezortu práce sociálnych vecí a rodiny, či príslušnosť určených úradov upraví natrvalo.
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2025.
Ďakujem.
Skryt prepis

30.10.2024 o 17:35 hod.

PhDr. MBA

Alena Nováková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

17:37

Ľubica Laššáková

17:40

Alena Nováková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, návrhom zákona sa umožňuje agentúre dočasného zamestnávania dočasne prideľovať štátnych príslušníkov tretej krajiny k užívateľskému zamestnávateľovi po vydaní súhlasného potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta a podaní žiadostí o prechodný pobyt na účel zamestnania do právoplatného skončenia konania o udelenie prechodného pobytu na účel zamestnania za podmienky, že ide o výkon zamestnania nedostatkových profesiách. V súčasnosti možno zamestnávania príslušníkov tretej krajiny pred udelením prechodného pobytu na účel zamestnania a na základe vydaného súhlasného potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta sa vzťahuje len na zamestnávateľa, ktorý nie je agentúrou dočasného zamestnania. Predmetným návrhom sa to umožní aj agentúre dočasného zamestnávania pri nedostatkových profesiách.
Ďakujem.
Skryt prepis

30.10.2024 o 17:40 hod.

PhDr. MBA

Alena Nováková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

17:41

Jozef Cech
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Vážený pán predsedajúci, panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi predložiť správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Aleny Novákovej na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 416 a.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 533 z 25. septembra 2024 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru a výboru pre sociálne veci. Určila zároveň výbor pre sociálne veci ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
Predmetný návrh zákona, tlač 416, prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť oba určené výbory. Z uznesení Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto spoločnej správy nevyplývajú žiadne pozmeňujúce návrhy. Gestorský výbor odporúča návrh zákona ako celok schváliť.
Spoločná správa výboru Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 77 z 22. októbra 2024. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri prerokovaní o predmetnom návrhu zákona informoval o výsledku rokovania výborov a predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady. Zároveň určil náhradníkov spravodajcu.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

30.10.2024 o 17:41 hod.

PaedDr.

Jozef Cech

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:43

Lucia Plaváková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo, ja budem len veľmi krátko.
Ja som už teda to spomínala aj na ústavnoprávnom výbore ale, keďže medzi časom tu nebol žiaden pozmeňujúci návrh, tak len zopakujem, že k predmetnému návrhu zákona zaslalo stanovisko ministerstvo hospodárstva, ktoré upozorňuje na to, že tento zákon má dopad na podnikateľské prostredie a v takom prípade nám § 19 ods. 6 zákona o tvorbe právnych predpisov určuje, že účinnosť zákona má byť buď 1. januára, alebo 1. júla, a tento zákon má nastavenú účinnosť na 1. decembra. Takže ak by sme tu chceli teda zachovať nejakú čistotu legislatívneho prostredia a rešpektovať právne predpisy, ktoré u nás máme, tak by bolo dobré to posunúť na 1. januára. To sa teda nestalo, tak len aby som zadosťučinila zákonu, tak to tu pripomínam.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

30.10.2024 o 17:43 hod.

JUDr. PhD.

Lucia Plaváková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:44

Alena Nováková
Skontrolovaný text
Nie je potrebné meniť účinnosť začiatku tohto zákona, nakoľko predmetným zákonom nebudú narušené žiadne procesy, ktoré sú pri ostatných, že sa musia systémovo meniť nejaké veci na začiatku alebo v polovici roka. (Reakcia z pléna.) Ja som to takto odkonzultovala, tak z tohto dôvodu sme to nemenili.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.10.2024 o 17:44 hod.

PhDr. MBA

Alena Nováková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:45

Zuzana Števulová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Ja už som aj predtým s vami, pani navrhovateľka, hovorila, že teda tento návrh podporujem, uvedomujem si, že tam tie agentúry dočasného zamestnávania chýbajú, aj keď teda veľa by sme sa mohli baviť aj o praktikách agentúr dočasného zamestnávania, ale keďže tento návrh sa týka témy, teda toho, aby cudzinci, ktorí teda už majú dajme tomu predschválené, pre laikov, možnosť teda obsadenia pracovného miesta na Slovensku, mohli začať pracovať skôr, ešte pred vydaním vlastne povolenia na zamestnanie, tak považujem za dôležité využiť túto situáciu tohto zákona, upozorniť na veľmi vážny problém, ktorý vlastne riešim už dlhodobo, a to je nefunkčnosť práve registračného systému pre cudzincov na rezervovanie termínov na oddeleniach cudzineckej polície všeobecne po Slovensku.
Je to tak vážna téma, že túto situáciu kritizovala a obrátila sa na ministra vnútra Únia miest Slovenska, prezident Peter Pellegrini pri nedávnej návšteve Nitry to tiež skritizoval a ja som sa minulý týždeň pána ministra vnútra Šutaja Eštoka pýtala na hodine otázok, že čo sa deje. Ide totižto o to, že registračný systém na cudzineckej polícii je zásadná vec pre viac ako 200-tisíc cudzincov, ktorí na území Slovenskej republiky žijú, pracujú, študujú. Týka sa to teda aj ľudí, ktorí si chcú vybaviť povolenie na zamestnanie. Tí, ktorí tu podnikajú, chcú si predĺžiť toto povolenie. Študenti, doktorandi, o ktorých sme sa dnes ráno bavili aj tu s ministrom Druckerom, na ktorého som tiež apelovala, aby túto situáciu riešil. Písali už o tom aj médiá. Tento systém je mesiace nefunkčný, nie sú tam voľné termíny a s týmito termínmi sa prekvapivo, písali o tom, opakujem, médiá a minister Šutaj Eštok tvrdí, že to bude vyšetrovať polícia, obchoduje na čiernom trhu, kedy za termíny sa platí 200-300 eur.
Tá situácia je neúnosná a pán minister mi minulý štvrtok odpovedal, že už vo štvrtok vraj implementovali technické riešenia, ktoré mali priniesť nové termíny a mali túto situáciu nejakým spôsobom zlepšiť aj preskúmať, že čo je vlastne problém, lebo však tie termíny sú, PIN kód sa posiela vlastne na konkrétne telefónne číslo, je tam uvedené vlastne meno toho žiadateľa, čiže naozaj ak sú tam podozrenia, že priekupníci s termínmi hackli vlastne tento systém ministerstva vnútra, tak je to podľa mňa veľmi vážne a naozaj sa tým treba zaoberať.
Ja som ministrovu odpoveď zverejnila na svojich sociálnych sieťach v pondelok a odvtedy mi prišli desiatky reakcií od cudzincov, ich manželiek, manželov, známych, že naďalej to nefunguje, že tie termíny prosto nie sú, že systém padá, že nedá sa im nalogovať. Čiže ja na vás, pani navrhovateľka, aj touto cestou apelujem ako na ďalšiu z politikov a političiek vládnych koalícií, ktorí riešia teda situáciu, ktorá sa nejakým spôsobom týka cudzincov, aby ste, prosím, apelovali na ministra vnútra, že táto situácia je vážna. Už včera bolo neskoro a my tu naozaj reálne bránime tým cudzincom, keď pretrváva tá situácia s nedostatkami termínov, že oni si nevedia splniť svoje zákonné náležitosti. Čiže kľudne sa tu môže stať, že, či síce cudzinec, ktorý bude zamestnaný cez agentúru dočasného zamestnávania, nebude mať možnosť si upraviť tie svoje zákonné povinnosti včas, aby vlastne stihol tú lehotu na podanie žiadosti o prechodný pobyt za účelom zamestnania, alebo ak už tu pracuje, tak nevie stihnúť lehotu na obnovenie tohto povolenia.
Takže je to naozaj veľmi vážny problém, týka sa naozaj že veľmi veľkého množstva ľudí, všimol si to nakoniec aj pán prezident aj Únia miest Slovenska a ďalší, takže by som chcela využiť túto príležitosť a poprosiť vás, aby ste apelovali na pána ministra. Ja som mu posielala ešte aj interpeláciu, aby túto situáciu urgentne riešil.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

30.10.2024 o 17:45 hod.

JUDr.

Zuzana Števulová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:50

Ján Ferenčák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som vám predstavil návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 o majetku obcí v znení neskorších predpisov. Tak ako som tento zákon predstavil v prvom čítaní, tak by som vám dovolil predstaviť aj v druhom čítaní aj so zmenami, ktoré ako tvorca a predkladateľ som akceptoval.
V prvom rade treba povedať, že samotný návrh zákona, ak by som sa na to pozrel možno s odstupom času, tak by som ho rozvrhol asi do troch samostatných zákonov, ale ambíciou, ambíciou mojou aj tých, ktorí sa pripomienkami na tom podieľali, bolo to zhrnúť do jedného návrhu, aby sa vyriešili, vyriešili problémy, ktoré vznikli s aplikovaním zákona z novembra 2023.
Ako som spomínal, aplikačná prax nám preukázala, že v niektorých oblastiach schváleného zákona, ktorý je momentálne platný, sú ustanovenia, ktoré nám bránia v plnom výkone alebo neumožňujú nám využiť samotný zákon, ktorý bol predložený. Týka sa to hlavne predaja, prenájmu majetku, kde v tej prvej časti sa doplnila možnosť, možnosť nielen elektronického podania, ale doplnenie aj o písomnú možnosť podania. Tam musím povedať, že sme akceptovali pripomienku legislatívy, aby uchádzač nerozhodoval o spôsobe, ale o podobe, podobe podania. To znamená, je to korektné a formulačne sa to spresňuje. Samotný pozmeňujúci návrh bol predložený na rokovaní finančného výboru a bol takisto schválený.
V ďalšej časti, kde sa odstraňuje duplicita v prípade zmlúv pri poskytnutí dotačných prostriedkov, či sú to aj európske štrukturálne fondy alebo dotačné schémy Slovenskej republiky, a samotná zmluva poukazuje na prenájom tohto majetku pre určité skupiny, napr. opravíte športovú halu a je uvedené, že pre športovcov, ktorí budú využívať túto halu, má to nájomné byť znížené. Podľa súčasného návrhu zákona musíte buď ísť systémom verejného obstarávania, alebo potom prípad osobitého zreteľa, čo v podstate duplicitne, duplicitne rieši danú problematiku.
Takisto po pripomienkach na ústavnoprávnom výbore, ktoré boli prednesené, tak sme akceptovali doplnenie, že v článku č. 1 bode 3 § 9a ods. 2 písm. f) znie: „f) majetku obce obstaraného z verejných prostriedkov podľa osobitných predpisov, ak ich poskytnutie bolo podmienené povinnosťou obce zabezpečiť využitie tohto majetku v súlade s podmienkami, za ktorých sa verejné prostriedky poskytli," a potom v popise je, že: „zároveň platí, že poskytnutie majetku obce do užívania bez vykonania súťažného postupu je možné len počas obdobia, kedy bude obec plniť a dodržiavať podmienky, za ktorých dodržanie boli finančné prostriedky poskytnuté, napr. obdobie udržateľnosti projektu. Po uplynutí tejto doby táto možnosť zanikne a majetok musí byť prenechávaný do užívania prostredníctvom niektorého zo súťažných postupov uvedených v § 9a ods. 1 zákona. Z dôvodu, že navrhované ustanovenie je súčasne výnimkou z povinnosti obce prenechať majetok obce do nájmu najmenej za také nájomné, za aké sa v tom čase a na to mieste obvykle prenecháva do nájmu na dohodnutý účel veci toho istého druhu alebo porovnateľné veci, je predmetné ustanovenie nutné vykladať aj vo vzťahu k tejto povinnosti obce rovnakým spôsobom."
Musím povedať, že na zasadnutí ústavnoprávneho výboru boli pripomienky či už pána Dostála alebo pani Plavákovej, a to je presne ustanovenie, ktoré sme sa snažili tam doplniť, aby tieto podmienky boli splnené. Nenašli sme lepšie paragrafové znenie, ale vyšli sme v tej ústretovosti, musíte hodnotiť pozitívne, že tá snaha tam bola to jednoducho spraviť a akceptovať aj tieto pripomienky, ktoré tam odzneli.
A ešte doplnením na záver, čo sa predložilo v pozmeňujúcom návrhu, je akceptácia prechodného obdobia. To znamená predaj majetku obce podľa § 9a ods. 1 písm. a) a c) alebo prenechávanie majetku obce do užívania podľa § 9a ods. 1, je nedokončené, do 31. decembra 2024 sa dokončí podľa tohto zákona v znení účinnom do 31. decembra 2024. To sme tiež akceptovali pripomienku, ktorá bola vznesená legislatívne, je to v poriadku, aby bolo jasne explicitne určené, odkedy ten zákon platí a do akého obdobia musia platiť pravidlá, ktoré sú zákonom dané.
V tej tretej oblasti, ako som spomínal, je to prenechávanie, prenechávanie možnosti prenájmu, prenájmu na verejnoprospešné účely hnuteľného majetku do 3,5-tisíc alebo nehnuteľného majetku do 10 dní, ale musí tam byť splnená podmienka verejnoprospešného účelu.
Týka sa to všetkých, chcem vás poprosiť o podporu tohto zákona a nie je, ja poviem, výhodou týchto zákonov pre samosprávu je, že sa týkajú všetkých bez určenia nejakej politickej príslušnosti alebo bez určenia akejkoľvek veľkosti obce. To znamená, je to, či obec má 50 obyvateľov, alebo má 500-tisíc, tak máme tie isté problémy, pretože všetci podľa súčasnej legislatívy máme rovnaké kompetencie a samotný návrh zákona, ktorý je tu predkladaný, môžem vám garantovať, že 90 % problémov majú tie najmenšie obce s dodržiavaním, respektíve aby splnili tieto podmienky.
Chcem ešte možno prečítať stanovisko Generálnej prokuratúry, a to ma veľmi potešilo a je možno aj takým výsledkom, prečo tento zákon je predložený. Samotná Generálna prokuratúra v medzirezortnom pripomienkovom konaní hovorí: „Súhlasíme s cieľom sledovaným navrhovanou legislatívnou zmenou, t. j. s úpravou niektorých problematických postupov pri nakladaní s majetkom obce, ktorý z vecného a právneho hľadiska považujeme za legitímny a racionálny. Čo sa týka spôsobu dosiahnutia cieľa sledovaného navrhovanou zmenou vrátane legislatívneho riešenia, v celom rozsahu sa stotožňujeme so stanoviskom Ministerstva financií Slovenskej republiky k predloženému návrhu zákona," a ministerstvo financií takisto súhlasilo v plnom rozsahu. Samozrejme, snažili sme sa aj ako predkladateľ vypočuť pripomienky a takto ich aj legislatívne a v rámci pozmeňujúceho návrhu doplniť.
Ďakujem veľmi pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

30.10.2024 o 17:50 hod.

PhDr. Mgr. MBA

Ján Ferenčák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video