23. schôdza

26.11.2024 - 11.12.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.11.2024 o 15:54 hod.

Mgr.

Rastislav Krátky

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

15:44

Dušan Muňko
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
169-2
Do dnešného dňa sme to nedostali, máte možnosť, podporte ma, aby sme dali, aby nám vysvetlili, koľko je peňazí v druhom pilieri a koľko, aký je rast tam. Berme do úvahy, ja som za to, aby sa každý staral o svoje peniaze, ale do druhého piliera nemá význam, aby boli ľudia, ktorí majú 800, do 800 euro. Sú tam také veci, ktoré nikde nie sú, že Sociálna poisťovňa vyberá peniaze, keď niekto nezaplatí do druhého piliera. Ale môžme sa vrátiť, páni z PS, a s tými, čo tu boli, čo vládli, tí to zapríčinili, ale pôjdem ďalej. Keď prídem, kedy padol, daňová, keď si zoberiete, padol daňový systém v roku 2012, áno? Takisto pokiaľ hovoríte o diaľniciach, keby bol býval Figeľ nezrušil PP projekty, ktoré boli pripravené, mohli sme byť v diaľniciach niekde inde, nehovoriac o tom, že by neboli stáli tie peniaze, ktoré je.
Ešte sa vrátim k Slovenským elektrárňam, lebo pán kolega má pravdu. Veď tie Slovenské elektrárne boli hlboko podané pod cenu, potom boli všetci precenené, a potom boli zvýšené ceny. Tam dobehli, tam narastá ten náš dlh, pretože naše podniky na to neboli pripravené.
Gabčíkovo bolo dané na tridsať rokov za jednu korunu, zmluva. Keď to chcete, pravdu počuť, podarilo sa nám dostať naspäť, že podali sme žalobu nakoniec za vlády, keď bol minister hospodárstva, sa nakoniec podarilo vysúdiť to naspäť. Vieme, koľko to robí.
Idem ďalej. To treba si povedať, že ako ten dlh narastá, lebo vy všetci sa kukáte, keď spadol daňový systém, tak dva roky sme dávali daňový systém dohromady, pretože Mikloš odmietol zaplatiť košickej firme 28 mil. a nemali nič. Daňové riaditeľstvo dávalo, bralo súvahy výsledkov a nahadzovalo to dva roky. Tak si to, povedzme si na rovinu, ako to fungovalo. Podaktorí na ministerstve financií, čo ste sedeli, viete, ako to fungovalo.
Problém bol takisto pokiaľ sa týka ministerstva vnútra, pretože tak ako je nastavený, vieme, že prečo je nastavený, chodil som do Bruselu s predsedkyňou z Najvyššieho súdu ohľadom dôchodkov. My sme ho nastavili, nepodarilo sa nám ani raz zrealizovať, pretože jednoducho rezorty silové, a teraz to nie je len ministerstvo vnútra, SIS-ka, odmietli prakticky, tak ako je, Brusel tlačil, aby sme spravili reformu aj tam s tým, že až dovŕši dôchodkový vek, tak bude môcť poberať ten dôchodok a nie ako je teraz, že ide päťdesiatročný, teraz fakticky po 25 rokoch ide do dôchodku.
A predtým bola tam ďalšia vec, ktorá bola, že predtým, keď ste odišli do dôchodku zo silových rezortov, ste museli odrobiť 15 rokov, to sme museli zmeniť, pretože Brusel to požadoval, že akékoľvek podrobenie záležitostí musia byť zarátané do dôchodkovej tejto.
Takže aby sme si nehovorili, že to, nehovoriac o kríze 2008, nehovoriac o tom, že zmluva s Enelom bola postavená tak, že sme nemali ani tú jednu tretinu, pretože mali zlatú akciu, čiže prakticky, a ešte mali podpísanú zmluvu tak, že z dividend môžu robiť výstavbu tretieho bloku. Samozrejme, nerobili nič, tunelovali, nakoniec vieme, ako dopadli, ako dopadli Slovenské elektrárne. Pokúšali sme sa Slovenské elektrárne kúpiť naspäť, nepodarilo sa to, nemali sme jednoducho na to finančné prostriedky a poviem vám preč. Pretože nesúhlasili banky, pretože tam bol úver vtedy, resp. zadlženosť 4,8 mld. No tak teraz, nakoniec sa podarilo, že Křetínský tam spravil určité úpravy a znížil to na 4,2 miliardy. Tu niektorý kolega povedal, že bol v Japonsku, samozrejme, bola sprísnená EIA , tento štvrtý blok, ktorý sa stavia, bude stáť možno 1,2, 1,8 miliardy, neviem, koľko ešte bude na dostavbu. Treba povedať jedno, že tie finančné prostriedky nie sú a keď berieme toto, čo tu je, ja sa teraz nechcem ani vyhovárať, ani nie. Tá situácia, podarilo sa mi dať dokopy s Richterom, s ministrom Sociálnu poisťovňu, že v roku 2016 sme sa pomerne blížili k vyrovnanému rozpočtu, proste sme nemali sekeru. Dneska si pozrite, za tri roky je 2,7 mld., ktoré potrebujeme dostať, naliať do Sociálnej poisťovne. Samozrejme, je to zadlženosť hlavne, kde ten problém robí zdravotníctvo, a preto hovorím jednu vec, vrátim sa k zdravotníctvu a vrátim sa potom aj k iným veciam, ktoré sú, teraz ešte pri mojom vystúpení. Pokiaľ nespravíme cisársky rez v zdravotníctve, pretože Všeobecná zdravotná poisťovňa má najhorší kmeň, má tam prebytočných zamestnancov dosť proste jednoducho. A ďalšiu vec, pokiaľ sa týka liekovej starostlivosti, resp. Rakúšania majú 11 %, Česi majú 18 %, my máme skoro 30 %, pardon 20 %, nie 30 % na lieky. Tam treba spraviť jeden poriadok.
Druhý poriadok, treba zriadiť organizáciu, ktorá bude nakupovať pre všetky fakultné nemocnice lieky.
Za tretie, nemôžme vyvážať lieky von. Nepočul som od vás ani jeden, aby ste to boli poriadne zadefinovali, že toto treba spraviť.
Za štvrté, žiaden lekár nemôže robiť tak, ako robí u nás, že príde ráno do roboty a o dvanástej alebo o desiatej odchádza preč. Tak jak je to v Pente, že keď zostane, tak bude tam sedieť a nemôže proste ani robiť pre inú organizáciu. Takže tie veci, ktoré sú a z čoho to celé vznikalo. Tam tie veci narastajú a pán kolega povedal presne, že po covide sa ešte zdravotníctvo ďaleko zhoršilo. A čo ma ešte najviac hnevá, že 50 % dostali navýšenie platu, preto som povedal, že treba to zrušiť to memorandum, a 10 % poklesli výkony. A ja nemám obavy, že tí lekári, keď odídu, ja sa pýtam, všetky fakultné nemocnice sú prezamestnané. Máme problémy so všeobecnými lekármi, máme so zubármi, máme na vidieku problémy. Ale nemáme problémy ani v Bratislave, ani v Trnave, ani v Nitre, keď si zoberiete Sociálna poisťovňa má všetky tie veci, ktoré má.
No a pokiaľ sa týka, keď sa vraciame k tomu, že konsolidácia. Veď konsolidácia je čo? Presne keby sme neboli konsolidovali, tak je to presne tie isté náklady, ktoré ste nám tu nechali. Ten rast musí byť niečím zabezpečený a čím ho zabezpečíte? Vráťme sa k ďalšej veci. 12 nadnárodných spoločností tu robí 90 % HDP. Koľko priamych daní tu zaplatia, čo podporujú? Šport, kultúru alebo čo, keď sa nad tým zamyslíme? Ešte hŕba majú daňové prázdniny. Takže tá konsolidácia sa veľmi zle robí. To nie že, teraz nemá význam sa vyhovárať. Všetci musíme sa spojiť, či je to ľavica, pravica, alebo akokoľvek, ale ťahať za jeden povraz. To je moje posolstvo s tým, že konečne sa spamätajme a druhá vec, ešte sa vrátim, lebo tu všetci kritizujete cestovný ruch.
Vzhľadom na to, že v akom stave je automobilový priemysel, nemáme jedinú možnosť, kde by sme mali investovať a spraviť strategické veci, to je cestovný ruch. Sú to Vysoké Tatry, Nízke Tatry, sú to kúpele. Postupne to dávať dohromady. Ja nechcem to dneska kritizovať, lebo tam dostali málo peňazí, ale takisto treba... zadefinovala doprava strategické investície, tak ich treba zadefinovať aj v cestovnom ruchu, to treba povedať narovinu. Ak to nezadefinujeme, žiadne výsledky z toho nebudú. To je jedna možnosť, kde môžu rásť výkony, pretože všade výkony a resp. príjmy cestovného ruchu rastú a my nemáme, ja to poviem ináč, pozrite sa na propagáciu alebo marketing Maďarov, pozrime sa, čo Maďari robia napr. v poľovníctve, kde máme takisto hodne zveri, ale mohol by som zadefinovať iné veci, ktoré z hľadiska cestovného ruchu sú, ale je to môj konflikt záujmov, lebo ja v tom podnikám, resp. moje dcéry.
Prečo to hovorím všetko? (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

29.11.2024 o 15:44 hod.

Ing.

Dušan Muňko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:52

Ondrej Dostál
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Pán poslanec Muňko, som rád, že sa do rozpravy o zákone roka konečne zapojil aj zástupca poslaneckého klubu Slovenskej národnej strany, lebo HLAS, SNS tu dosiaľ v tej diskusii chýbal, tak teraz to konečne máme kompletné. No ale vážne, ja keď som počúval vaše vystúpenie, tak som mal dojem, že vystupuje predstaviteľ SMER-u niekedy v roku 2006, ktorý sa po štyroch rokoch vlády pravicových strán dostal konečne k moci a s hrôzou zistil, čo to tie pravicové strany vlastne aké zlé reformy porobili a čo budete musieť naprávať.
No ale dnes nie je rok 2006, dnes je 2024 a už ubehlo osemnásť a pol roka, odkedy sa SMER dostal prvýkrát k moci a z toho osemnásť a pol roka trinásť rokov SMER vládol. Čiže ak ste tam identifikovali nejaké problémy, tak ste ich mali riešiť. Mali ste priestor na to, aby ste riešili. A tu ste bedákali nad zdravotníckou reformou Rudolfa Zajaca, že bola urobená z večera do rána a teraz nás dobieha a podľa môjho názoru nás dobieha to, že nebola dotiahnutá do konca, ale však ste to mohli zmeniť, ale nič ste nezmenili.
Hovorili ste o druhom pilieri, že čo z toho Slovensko má, že sú tam uložené peniaze, aký je rast. Tak jednak ten rast tam nie je práve preto, ako ste vy stále zasahovali do podmienok fungovania druhého piliera a do celého nastavenia druhého piliera, preto je tam dnes oveľa menej peňazí, ako by tam mohlo byť. A veď udržateľnosť verejných financií je primárne problémom dôchodkového systému a druhý pilier zlepšuje situáciu.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.11.2024 o 15:52 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:54

Rastislav Krátky
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Tiež chcem oceniť, že sa zapojil člen z koaličného zoskupenia a tiež sa chcem pridať ku kolegom, som nemal čas v tej predchádzajúcej faktickej, tak jednu vetu, pán predsedajúci, ešte spätne tiež to považujem za seriózny prístup od pána ministra, že vystúpil. Ja zažívam, keďže sedím na dvoch výboroch a sledujem si ešte aj tento, tých ministrov viacero, takže to som rád, že takáto diskusia prišla o rozpočte je aj za účasti ministra, ktorý na seba nechá reagovať. Samozrejme, že som nemal priestor povedať všetko, tak ja určite ešte vystúpim a budem sa snažiť reagovať k pánovi Muňkovi, Trošku viac by som chcel, ako sme sa rozprávali predtým v tej diskusii, aby ste hovorili o tom ekonomickom raste, ako ste chceli o ňom hovoriť. Nuž ja stále teda aj po vašej rozprave vnímam to tak, že táto konsolidácia ho len pridusí. Takže to je jednoznačné, len toto sa dá konštatovať a tie nové dane zvlášť, tá transakčná daň bude pôsobiť veľmi, veľmi nešťastne a odrádzať nových investorov, aby sem prichádzali.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.11.2024 o 15:54 hod.

Mgr.

Rastislav Krátky

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:56

Marián Viskupič
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
No, kolega Dušan Muňko, prešiel si históriu Slovenska, asi sa môžme, mohli by sme sa debatovať o tom, že či to úplne všetko bolo tak, ako hovoríš, ale ako okej, určite platí to, že sa urobilo v minulosti veľa chýb. Chyby robili vlády SMER-u, chyby robili aj ostatné vlády, o tom asi tiež nemusí byť debata.
No ale aj dnes sme v situácii, kedy vláda touto konsolidáciou a týmto rozpočtom proste ide robiť zásadné chyby.
Ja som presvedčený, že chyby to rangu, že keď nejaký iný pán poslanec Dušan Muňko o desať, pätnásť rokov bude robiť podobné takéto historické vystúpenie k histórii Slovenska, tak tie chyby tam budú spomínané, presne v tejto istej kategórii. Veľkých chýb, ktoré neumožnili Slovensku rásť, uvrhli Slovensko do problémov, a toto je, toto je na tom smutné, akože to zavedenie transakčnej dane, to som presvedčený, že bude v učebniciach. To bude v učebniciach, ako poškodiť ekonomike, firmám, čiže toto je na tom trošku smutné a, samozrejme, aj ďalšie veci.
Ale ešte sa teda povenujem tej Sociálnej poisťovni, tam, samozrejme, pán Muňko ako dlhoročný šéf Sociálnej poisťovne sa v tomto vyzná, ja to rešpektujem. Áno, aj správne povedal, pre budúci rok nám bude chýbať 2,7 mld. eur, len teda pre budúci rok trinásty rozpočet je 1 mld., ale skôr chcem sa venovať ešte aj predčasným dôchodkom, ktoré nás budú stáť v budúcom roku pol miliardy. A ja sa teraz pýtam, krajina, ktorá aj budúci rok vygeneruje 6,5 mld. nového dlhu a nemáme koho, kto by pracoval na tom pracovnom trhu, tak či si toto môžme dovoliť, aby proste jednoducho mali sme veľa schopných v podstate ešte aj stále aj zdravých ľudí, ktorí by mohli pracovať a koniec koncov si zarábať, či máme na to, aby boli v predčasnom dôchodku.
Čiže toto by som ja považoval napr. za jedno z opatrení konsolidácie... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.11.2024 o 15:56 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:58

Štefan Kišš
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Ja ak dovolíte, na záver piatku trošku voľnejšie. Mali sme tu zaujímavé dni, dva dni o rozpočtovej rozprave a počuli sme veľa celkom zaujímavých vystúpení. Bohužiaľ, drvivá väčšina z nich bola opozičná a počuli sme dvoch zástupcov strany HLAS, pána Blcháča, pána Svobodu. Počuli sme opozičného pána Huliaka, a teda na záver dňa aj pána Muňka, teda technicky zo strany SNS alebo teda z klubu SNS, ale nepočuli sme nikoho iného zo SMER-u okrem pána ministra, ale oceňujem teda tú diskusiu, ktorú sme mali.
A pán predsedajúci Žiga v nejakom bode nám navrhol, že nech si to ideme vydiskutovať do Parlamentky, keď teda všetci z PS-ka chceme na to reagovať, na rozpočet, tak ja súhlasím, že môžme, my to pozvanie radi prijmeme.
Ale zároveň si myslím, že je adekvátne, aby sme si tieto veci povedali tuto v pléne a vystúpili mnohí moji kolegovia i kolegyne, na toto dnes nemám čas, ale myslím, že sme ten rozpočet rozobrali celkom do šroubíkov.
A keď by som mal zhrnúť možno do jedného nejakého sloganu to, o čom to tu celé bolo, tak to sú priority, a síce, že tento rozpočet ma pomýlené priority a pozerá sa viacej smerom dozadu namiesto toho, aby sa pozeral dopredu.
A keby pozeral dopredu, tak by víťazom rozpočtu mohli byť občania a takto sú nimi rôzne záujmové skupiny. Ja som povedal pán Danko, pán Kaliňák, zaznelo tu aj že IT firmy, mnohí iní, ale víťazmi rozpočtu teda občania nie sú. Ďakujem. vymazať
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.11.2024 o 15:58 hod.

Ing. MSc.

Štefan Kišš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:00

Dušan Muňko
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Poslancom, ktorí ste reagovali, ešte by som sa vrátil k reforme verejnej správy, pretože som, tam bude mať pán minister pomerne zložitú situáciu, to, čo tam ostalo. Lebo to nie je len ten dlh, ktorý bol z covidu, ale tých 750 miliónov, miliárd, 750 miliónov, ktoré tam ostali, že bude musieť nájsť ešte počas budúceho roku.
Ale chcem sa vrátiť, prečo. Všetci ste tu plakali, že je proste treba spraviť reformu verejnej správy a samosprávy. Pokiaľ sa to nespraví, páni, je tá možnosť, keď sme to my analyzovali v Sociálnej poisťovni, zhruba 60-tisíc ľudí by sa mohlo nájsť, ktorí by sa dali použiť vo výrobnej sfére. Ale ja nebudem teraz tu hovoriť, pretože to, čo tu sme dali z hľadiska konsolidácie, tá konsolidácia nebude pokračovať, ak tie štyri roky, ja som presvedčený, že to bude ďaleko dlhšie, aby sme sa dostali k vyrovnanému rozpočtu a ešte musíme dať veľmi veľký pozor, aby sa Nemecko nedostalo do recesie.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.11.2024 o 16:00 hod.

Ing.

Dušan Muňko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
23. schôdza NR SR - 5.deň - A. dopoludnia
 

Vystúpenie v rozprave 10:07

Štefan Kišš
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Dobré ráno všetkým. Slovami kolegyne z dnes rána, nemám chodiť do práce, keď ostatní neprídu. Na otvorení schôdze tu veľa poslancov a poslankýň teda nebolo, nie je to oveľa lepšie, ale napriek tomu teda pre vás, čo ste tu, a pre všetkých, čo či už online teraz, alebo neskôr budú túto rozpravu sledovať, mojich niekoľko poznámok. A, samozrejme, tieto poznámky obzvlášť také trochu zhrňujúce aj pre ministra financií.
Mali sme celkom zaujímavú rozpravu minulý týždeň. Myslím, že sa niesla v celkom konštruktívnom duchu. Jej malá nevýhoda bola, že v konštruktívnom duchu vystupovali najmä teda opoziční poslanci a poslankyne, z koalície tých vystúpení veľa nebolo, teda okrem ministra financií sme počuli jednak pána Blcháča ako spravodajcu aj predsedu finančného výboru na začiatku, s krátkymi poznámkami pán Žiga, vystúpil pán Svoboda, v rozprave aj pán Huliak, neviem, či ho považovať za koaličného, skôr rétorikou opozičného poslanca, a vystúpili viacerí teda moji kolegovia a kolegyne z PS-ka a teda aj ďalších opozičných strán. A keby som zhrnul to, o čom sme sa celý, celé tie, tuším, dva aj niečo dni bavili, tak, a dal tomu nejaký jeden prívlastok, tak to sú pomýlené priority, ktoré tento rozpočet má. Dáva peniaze na to, čo nie je také dôležité, naopak, míňa oveľa menej na to, čo dôležité je a, samozrejme, tie peniaze vyzbierava od ľudí. Nazvali sme to aj „ľuďom berú, sebe dávajú".
Ak dovolíte, konkrétnejšie k tomu, čo sme počuli, skúsim tak za radom ku svojim kolegyniam a kolegom. Napríklad kolega Hargaš vám veľmi konkrétne hovoril, ako sa dá ušetriť na sebe a bude o tom ešte, ešte v rámci ústnej rozpravy hovoriť. Kolegyňa Nash o športe a o zbytočnom ministerstve, ktoré si založil pán Danko. Kolegyne Kosová, Gažovičová aj Kalmárová o školstve, ktoré podľa mňa je kľúčový sektor a kľúčová priorita a hlavný dôvod, prečo sme tento rozpočet nazvali rozpočet minulosti. Kolegyňa Stohlová a kolega Sabo o envirorezorte, ako tam sa míňa na to, čo je priorita pána ministra Tarabu, ale nie na to, ako pomôcť životnému prostrediu a zmene klímy. Kolega Dvořák, samozrejme, o zdravotníctve, veľká vec, ktorá opäť si nezaslúžila pozornosť premiéra a ani rozpočtovú prioritu, pretože to, čo na zdravotníctvo ide z rozpočtu, nedosahuje ani výšku inflácie. Kolegyňa Hanuliaková, Dubovický a Lackovič konkrétnejšie o samosprávach, o tom, ako sa skryte privatizujú vodárne, o tom, aká priorita by mala byť kanalizácia a ďalšie a ďalšie veci v samosprávach. Kolega Vančo o spravodlivosti a o jednom z mnohých zbytočných výdavkov, ktoré ste si, ktoré zavádzate zatiaľ iba v prvom čítaní, rente pre ďalšieho dôchodcu, ktorého, ktorého pripravujete, pána generálneho prokurátora. Kolegyňa Jaurová, kolegyňa Kleinert ku kultúre, kde na príklade kultúry sme vám lustrovali, ako nešetríte na sebe. Áno, nájdeme tam desaťpercentné šetrenie na mzdách. Ministerka kultúry to využíva ako zámienku, ako vyhodiť nepohodlných ľudí, minister financií ju zaviazal mzdovými výdavkami v kapitole, tie klesajú o 10 %, celková kapitola v kultúre ale rastie o, tuším, nejakých 8 %, nejakých 50 mil., ak sa nemýlim, teraz to nemám to číslo pri sebe. Celkové výdavky na kultúru rastú, aj keď nie na kultúrne inštitúcie, ale na rozpočet pána Machalu, ktorý s tým bude robiť bohvie čo. Kolegyňa Luščíková hovorila o podnikaní, o tom, ako dusíte ekonomiku. Hovorili sme o tom veľa. Kolega Štefunko o energiách, o energopomoci, ku ktorej sa možno dnes konečne dozvieme viacej, či teda idete minúť úplne celú makrorezervu takzvanú, ktorá je za pol miliardy, alebo tam ešte niečo necháte na tie negatívne makroekonomické vplyvy, alebo teda riziká z nich vyplývajúce, ktoré môžu nastať, na čo je tá rezerva mimochodom určená, ale teda nič nenasvedčuje tomu, že to na to idete minúť.
A tieto všetky argumenty a výstupy nám ukazujú, že prioritou tohto rozpočtu nie sú občania. Mali sme tu takú malú súťaž v tom, že kto teda je víťaz. Ja som povedal, že pán Danko a pán Kaliňák, minister obrany, ktorý dostal veľa peňazí. On nejde ich míňať na obranu, ale na všeličo iné. Že vraj na nemocnicu, však je v poriadku, nemocnicu, samozrejme, potrebujeme, len prečo ju stavia minister obrany v utajenom režime. Alebo na súkromný biznis jety za 80 mil. Čo je teda pre mňa level papalášizmu ultimate. A toto, alebo takisto vo vystúpení kolegu Hlinu sme počuli, že víťazmi sú IT firmy. O tom nám určite ešte povie viac kolega Hargaš. Títo politici alebo sektory možno sú víťazi tohto rozpočtu, ale, ako som povedal, občania nimi nie sú.
No a to ma privádza k niekoľko otázkam na ministra financií. Ako napríklad chce emitovať tých obrovských 13 mld., ktoré v rozpočte potrebuje na to, aby zafinancoval tieto rôzne priority a to nešetrenie, ktoré v tomto rozpočte vidíme. Tak trochu, a to považujem za trochu nefér, Laco, že ty dobre vieš aj ostatní, že ja si veľmi vážim prácu ministerstva financií aj kolegov, ktorí, mojich bývalých a kolegýň, ktorí tam pracujú, ale my sme mali pána Bičanka priamo na finančnom výbore a sme sa o tom rozprávali. Ty si tam nebol, bol tam štátny vtedy. A rozprávali sme sa o tom, že aké ťažké je vyemitovať také obrovské peniaze v čase jednak veľmi krehkom, geopoliticky to nazvime, alebo aj ekonomicky, hej, padajúce Nemecko, alebo teda Nemecko v problémoch, Spojené štáty a tak ďalej. To je objektívne ťažká ekonomická situácia z vonku. A subjektívne, v úvodzovkách teda, špecificky pre Slovensko v tom, v akej situácii sme. A teda moja otázka je: Ako chcete vyemitovať 13 mld.? Doteraz keď tá potreba financovania bola rádovo, rádovo nižšia. Kedysi v roku 2022, nebolo to tak dávno a predtým tá potreba bola okolo 5 mld. Dnes potrebujeme 13, to je rádovo oveľa viac. Aj tento rok to bolo iba 10. Ešte aj oproti tomu je to oveľa viac. A toto je v skutočnosti najväčšie rozpočtové riziko, o ktorom sa potrebujeme normálne rozprávať. A na to, aby sme ho ustáli, potrebujeme vidieť naozajstnú daňovú stratégiu, teda lepšieho výberu daní. Minister financií minulý týždeň predstavil QR kód od roku 2026 a volá to stratégia daňových únikov. Mimochodom minulý týždeň som ešte nenašiel žiadny dokument k tomu. Zaujímalo by ma, zaujímalo by ma nejaký text, nielen teda tlačovka. Minister financií potrebuje tiež predstaviť naozajstnú stratégiu financovania dlhu. Naozajstnú, resp. teraz neexistuje žiadna. Ide sa len v princípe od emisie k emisii. A túto diskusiu potrebujeme viesť. Aj tu v parlamente, minimálne na finančnom výbore. A takisto potrebujeme skutočný plán šetrenia, ktorý opäť ide len tak akože z mesiaca na mesiac, z roka na rok. Ale to, ako chce vláda dosiahnuť ciele, ktoré píše v rozpočtovom dokumente, o tom nevieme nič. Vieme, že ich chce, že chce ušetriť takmer 2 % HDP v predvolebnom roku. To žiadna krajina demokratická dobrovoľne na svete neurobila. Naozaj neviem, ako to chce, ako to chce vláda zaviesť.
A chceme vidieť skutočný plán šetrenia, pretože, a už sme to spomínali, pán minister, budete v knižkách možno za daň z finančných transakcií a určite nie za to, čo ste povedali v tom vystúpení minulý týždeň, že vraj toto je najväčšia konsolidácia, akú si Slovensko pamätá. Tak som sa v duchu zasmial, pretože konsolidácia znamená znižovanie deficitu, znižovanie dlhu. Čo robí táto vláda? Z jedného vrecka berie, z druhého dáva. Na konci dňa to konsolidácia nie je. A ukázali sme veľmi konkrétne, že za dva roky sa rozpočtový deficit vlastne vôbec nezmení, pretože na začiatku vlády sme videli 4,8 %, na konci roku 2025 podľa rozpočtu vidíme 4,7.
Asi toľko k môjmu vystúpeniu, viac nestihnem. Každopádne, tento rozpočet je pre nás rozpočet minulosti a rozpočet rastúceho dlhu a želal by som si, aby tie priority nastavil trochu ináč.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

2.12.2024 o 10:07 hod.

Ing. MSc.

Štefan Kišš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:17

Richard Dubovický
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci.
Števo, ďakujeme ti veľmi pekne za zhrnutie. Áno, je pravda, že si treba povedať, že Slovensko je ako jediná z ôsmich konsolidujúcich krajín, ktorá medziročne navyšuje výdavky a nešetríme. Sme krajina, ktorá, alebo v súčasnosti vláda, ktorá urobila to so samosprávami, že sú na pokraji krachu. A neviem, či vládni politici chodia medzi ľudí, alebo chodia medzi samosprávy, ja viem, že je pekné prísť, vyhodiť tam pár miliónov, ale my tu potrebujeme úplne nové kroky tak, aby samosprávy mali lepšie financovanie, aby dokázali lepšie fungovať. A budem tvrdiť to, čo som tvrdil aj v rozprave, že keby sme sa venovali viac reforme verejnej správy, venovali by sme sa viac samosprávam, tak ako ste sa venovali Trestnému zákonu, tak možnože v tejto situácii tieto samosprávy dnes, v tejto situácii tieto samosprávy dnes nemuseli byť.
Možnože taká informácia pre vás, ja som si dal urobiť poslanecký prieskum. Už 50 % samospráv zase ide navyšovať dane z nehnuteľnosti, takže väčšina samospráv už to robí tretí rok po sebe s tým, že tieto samosprávy očakávali, že tento rok tieto dane nebudú musieť dvíhať, lebo už sú na vysokej úrovni v niektorých mestách. A poviem príklad mesto Snina, minulý rok cca 200 % dvihla dane za nehnuteľnosti. Takže áno, súhlasím so všetkým, čo si povedal. Možnože ešte na margo toho, čo sa týka cestovného ruchu. V tejto krajine chýba vízia a vízia, ako by mohol vyzerať tento cestovný ruch a momentálne to, čo robí ministerstvo cestovného ruchu... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.12.2024 o 10:17 hod.

MBA

Richard Dubovický

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:19

Veronika Šrobová
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. A ďakujem ti, kolega, že si pekne zhrnul rozpravu k rozpočtu, ktorú sme tu mali vyše dvoch dní. Tento rozpočet naozaj má nesprávne priority a mňa by naozaj zaujímalo, ako chce pán minister toto vysvetliť ľuďom na Slovensku, že neviete efektívne hospodáriť s peniazmi daňových poplatníkov a že neviete šetriť aj na sebe. Tie zodpovedné rodiny, ktoré zodpovedne pristupujú k svojim rodinným rozpočtom, musia šetriť, musia si jednoducho dávať pozor na to, kde míňajú tie jednorodičovské rodiny, kde matematicky ten jeden príjem priemerný bude vždy menej ako dva priemerné príjmy, im nič iné nezostáva len jednoducho šetriť na sebe a byť zodpovedný. Ako im chcete vysvetliť, že vy zodpovední k tým financiám verejným byť nemusíte, že vy nemusíte šetriť na sebe. Vy im vlastne odkazujete, že vy nemusíte. A je to vidieť aj na tomto rozpočte.
A nemôžte sa vyhovárať na nikoho. SMER tu vládne posledných, za posledných 18 rokov celkovo viac ako 13 rokov, to nie sú, to nie je situácia z dvoch-troch posledných rokov, na ktoré sa vy vyhovárate. Ja každý, a toto je také, že osobné, ja každý týždeň cestujem do tejto práce z Oravy a každý týždeň sa zamýšľam nad tým, ako je možné, že v jednej takejto malej krajine my nemáme dokončené jedno diaľničné prepojenie z východu na západ. A vždy sa nad tým zamýšľam ako človek, nie ako ani poslankyňa, pretože je to dehonestujúce, je to proste aj nebezpečné pre tých ľudí, ktorí každý deň cestujú a musia ...
===== 6.
...ako je možné, že v jednej takejto malej krajine my nemáme dokončené jedno diaľničné prepojenie z východu na západ. A vždy sa nad tým zamýšľam ako človek, nie ako ani poslankyňa, pretože je to dehonestujúce, je to proste aj nebezpečné pre tých ľudí, ktorí každý deň cestujú a musia si dávať pozor, kde sa čomu majú vyhnúť. Ja o tom dobre viem a je to naozaj smutné, toto je vaša hanba, toto nie je absolútne situácia za posledné dva-tri roky, na ktoré sa vy vyhovárate. Takže čo odkážete tým ro... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.12.2024 o 10:19 hod.

Ing.

Veronika Šrobová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:26

Darina Luščíková
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Musím oceniť kolegu Kišša, že opätovne rozprával o tom, ako vláda nešetrí na sebe, pretože to naozaj treba sústavne pripomínať. Nešetrí na sebe a nešetrí na výdavkoch, úplne nezmyselných niektorých výdavkoch, ktoré občanom tejto krajiny vôbec nepomôžu. A paradoxne to, čo by našej krajine pomohlo, je to naštartovať ekonomický rast, aby sa darilo podnikateľom, aby sa darilo firmám, aby v budúcnosti tieto firmy mohli platiť vyššie dane, nie z vyššej sadzby, ale z toho, že im dokáže rásť zisk. A toto vôbec nerobíte, pretože nie sú v tejto konsolidácii žiadne prorastové opatrenia, aj keď pán minister spomínal, že sú tam prorastové opatrenia, ak myslíte prorastovými opatreniami to, že ste uľahčili trošičku život firmám a podnikateľom s obratom do 100-tisíc eur, tak to nie je systematické, efektívne opatrenie, ktoré by do budúcnosti pomohlo štátu inovovať, modernizovať. Tento rozpočet je naozaj bez vízie, bez vízie modernej krajiny, bez vízie rastu podnikateľov a nepomáha občanom tejto krajiny.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.12.2024 o 10:26 hod.

Ing. PhD.

Darina Luščíková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video