23. schôdza

26.11.2024 - 11.12.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie spoločného spravodajcu

4.12.2024 o 12:33 hod.

Mgr.

Martin Šmilňák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie 12:31

Martina Bajo Holečková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci.
Predkladám uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky k pomoci jednorodičovským domácnostiam a rodinám s viacerými deťmi. V tomto uznesení zaväzujeme vládu Slovenskej republiky, aby do 31. 12. 2024 predstavila opatrenia, ktorými v nasledujúcom roku pomôže skupinám, ktoré sú najviac ohrozené chudobou, a teda jednorodičovským domácnostiam a rodinám s viacerými deťmi.
Priblížim viac v rozprave a ďakujem veľmi pekne, a teda hlásim sa do rozpravy, vďaka.
Skryt prepis

Vystúpenie

4.12.2024 o 12:31 hod.

Mgr.

Martina Bajo Holečková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie spoločného spravodajcu 12:33

Martin Šmilňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, dovoľte mi predložiť informáciu o tom, ako dopadol tento návrh na sociálnom výbore.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 612 z 8. novembra 2024 pridelil predmetný návrh, tlač 595, na prerokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a súčasne ho určil ako gestorský výbor s tým, že podá Národnej rade Slovenskej republiky informáciu o výsledku prerokovania predloženého materiálu vo výbore a návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci prerokoval návrh na prijatie uznesenia, tlač 595, dňa 25. novembra 2024. Výbor k predloženému návrhu neprijal platné uznesenie, nakoľko návrh uznesenia schváliť, návrh na prijatie uznesenia nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných členov výboru podľa § 52 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Výbor ma určil za spravodajcu s tým, aby som podal informáciu o výsledku prerokovania uvedeného materiálu na výbore. Zároveň určil aj náhradníkov spravodajcov, čiže vo výbore tento návrh nezískal podporu.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

4.12.2024 o 12:33 hod.

Mgr.

Martin Šmilňák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie 12:35

Martina Bajo Holečková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Vážené pani poslankyne, páni poslanci, ja sa pokúsim byť byť teraz už a naozaj veľmi, veľmi stručná, lebo v podstate sme sa už o tejto téme tu rozprávali. To, čo vlastne vláda prijala a čo čaká vlastne ľudí v budúcom roku, všetci veľmi dobre vieme, bude to zdražovanie.
Najviac ohrozenými chudobou sú dve skupiny a sú to jednorodičovské domácnosti a rodiny s viacerými deťmi. Myslím si, že je veľmi dôležité, aby štát práve týmto rodinám, ktoré sú najviac ohrozené chudobou, pomohol špeciálne v budúcom roku potom, ako na nich uvalil poviem to, že zvýšené dane, zvýšené energie, zvýšené vodu, vlastne zvýšené bude všetko, pretože naozaj tie vstupy budú vyššie pri všetkom a naozaj sa to odrazí v rozpočtoch, a preto som navrhla uznesenie, aby vláda predstavila opatrenia, ktoré pomôžu týmto, týmto rodinám. Keď som sa pýtala, teda čo konkrétne ministerstvo pripravuje v budúcom roku, aby im, poviem to, nejakým spôsobom kompenzovalo tú ťažobu, ktorú, ktorú na tieto rodiny uvalilo, zobralo im daňový bonus, tak som dostala odpoveď, že, že zatiaľ neplánuje vlastne (povedané so smiechom) urobiť nič, a preto je tu toto uznesenie a prosím o jeho podporu, lebo myslím si, že všetci tu v sále si uvedomujeme, aké náročné to bude pre tie rodiny, ktoré už dnes sú, poviem to, že vylúčené a ohrozené chudobou. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie

4.12.2024 o 12:35 hod.

Mgr.

Martina Bajo Holečková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
23. schôdza NR SR - 7.deň - B. popoludní
 

13:59

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Takže, vážený pán predsedajúci, vážená kolegyňa.... vážené kolegyne, pardon (povedané so smiechom), vážení kolegovia, sme teda vo veľmi komornom móde, ale nevadí, takže predkladám návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorými sa menia niektoré zákony.
Cieľom návrhu je zrušiť novozavedenú daň z finančných transakcií ako celok, z dôvodu jej zásadného škodlivého vplyvu pre slovenské podnikateľské prostredie a následne, samozrejme, aj na občanov, ako aj z dôvodu hroziaceho rozporu s európskym právom.
Zákon... (Rečník si odkašlal.) Pardon. Zákon je, samozrejme, v súlade s Ústavou Slovenskej... Navrhnutý zákon je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými predpismi Slovenskej republiky a predpokladá teda negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie a sociálne vplyvy a nepredpokladá vplyvy na informatizáciu spoločnosti alebo služby verejnej správy pre občana a takisto ani na vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Ďakujem pekne, viac a bližšie teda porozprávam v rozprave, do ktorej sa hlásim ako prvý. Ďakujem pekne pán predsedajúci, skončil som.
Skryt prepis

4.12.2024 o 13:59 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

13:59

Darina Luščíková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bola určená výborom za spravodajkyňu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov a zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa, ako spravodajkyňu, vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výboru Národnej rady pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedená návrh prerokovali do 31. januára 2025 a gestorský výbor do 3. februára 2025.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Skryt prepis

4.12.2024 o 13:59 hod.

Ing. PhD.

Darina Luščíková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

13:59

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, takže chcel by som bližšie vysvetliť, o čom teda je môj návrh zákona. Začnime určitou históriou.
No, začali sme tým, že nás vládna koalícia, ústami aj pána premiéra priamo, alebo aj ministra financií, presviedčala rovnako ako pri dépeháčke, že teda žiadne zvýšenie DPH sa nechystá, tak rovnako k tomu pridávali a nechystá sa ani žiadne zavedenie transakčnej dane na spôsob Maďarska, to sú len opozičné výmysly a opozičné reči. No ale teda reči sa hovoria a chleba sa je a dnes sme v stave, kedy teda bol, bola táto novozavedená daň z finančných transakcií schválená. Medzičasom už teda bola dokonca aj novelizovaná a medzičasom bol už schválený už aj rozpočet, ktorý, samozrejme, s príjmami z tejto dane počíta.
No a toto je teda tá realita, kam sme sa dostali. A ja tvrdím, že celý ten konsolidačný balíček a následne teda ten pohľad na celý rozpočet, keď by sme mali vybrať že jednu najškodlivejšiu vec a vec, ktorá najviac poškodí celú ekonomiku, celú podnikateľskú sféru, následne, samozrejme, každého jedného občana, tak je to presne táto transakčná daň.
To, že vládna koalícia stvorila zvera, ktorého bude veľmi ťažko kŕmiť, ktorého bude veľmi ťažko držať v klietke a ktorého bude veľmi ťažko udržať v takom nejakom, aspoň v akej-takej zmysluplnosti, tak to sme tiež hovorili a pochopila to koalícia. Keďže tá prvá novelizácia, ktorá už bola, priniesla – inak bola dlhšia v podstate než samotný zákon – priniesla asi päť strán rôznych výnimiek, ktoré, áno, niekto môže povedať, že ten zákon vylepšujú. Vylepšujú ho v tom, že do tej dane transakčnej bude padať menej a menej subjektov. Ale ja hovorím, že to je priznanie vlády, že jednoducho fakt je to nezmyselný škaredý zver, ktorý škodí a hryzie, takže teda vyradila, samozrejme, samu seba, všetky vládne inštitúcie, všetky sociálne inštitúcie, všetky zdravotnícke inštitúcie, vyradila aj inštitúcie, alebo teda organizácie tretieho sektora. A viac-menej teda zostal v podstate už len chudák ten podnikateľ, ktorý akože stále bude mať možnosti, pretože tie strany výnimiek dajú šancu rôznym daňovým poradcom a dajú šancu rôznej daňovej optimalizácii, čo, samozrejme, deje sa aj v Maďarsku, takže toto všetko vlastne sa bude diať. A nakoniec zostane tým najviac poškodeným malá slovenská firma, ktorá nemá možnosti a schopnosti sa vlastne vyhnúť ani nejakým únikom do zahraničia, ani nejakými drahými a komplikovanými obštrukciami, optimalizáciami nazvime to.
Čiže preto je jediné správne riešenie a to je zrušiť túto daň ako celok. Majú ju v Maďarsku, majú ju vo Venezuele a tým končí aj vyspelý, aj menej vyspelý svet, kde by sa dalo hľadať nejakú inšpiráciu, že či je tento nástroj dobrý. No jednoducho nie je dobrý, je škodlivý, poškodzuje každého jedného a treba ho zrušiť, takže tento návrh dávam a dáva to vládnej koalícii šancu, hovorím, zrušiť tú najškodlivejšiu vec, akú, akú vôbec do toho balíčka dali. Niežeby bola jediná škodlivá. Je tam, samozrejme, množstvo iných škodlivých vecí, ktoré, ja to kľudne poviem, spôsobujú ekonomickú vlastizradu, ktorej sa dopustila vládna koalícia. No ale teraz sa bavíme o tomto návrhu zákona.
Na ja ešte to uvediem, že vládna koalícia sa často akoby háji tým, že ale veď mi pomáhame tým menším firmám a niektorým sme tam dokonca aj znížili o niečo daň. Ale keď sa pozrieme na transakčnú daň, ako je nastavená, tak je nastavená tak, že má teda 0,4 % z finančnej transakcie ako tú sadzbu a má tam, samozrejme, ten horný limit a to je 40 euro. No a to znamená, že tie faktúry do 10-tisíc euro sú zdaňované najviac, hej, tá 10-tisíc vychádza vlastne tá horná hranica, a potom už každá vyššia faktúra už má vlastne tú sadzbu že 40 euro. Tak sa už neuplatňuje 0,4 % zo sumy, ale tá horná hranica 40 euro.
No ak sa na to pozrieme, tak, samozrejme, faktúra jednej malej slovenskej firmy, nejaké inštalatérskej, ktorá si platí u svojho dodávateľa za nejaké tepelné čerpadlo, ktoré namontuje nejakému zákazníkovi, proste platí tam 10-tisíc euro a zaplatí proste 40 euro ako transakčnú daň.
Samozrejme, keď nejaká veľká firma zaplatí, ja neviem, za veľa, veľa komponentov do nejakej výroby, Hodnota faktúry nech je 1 mil., 10 mil., proste veľká faktúra, tak zaplatí rovnakých 40 euro. Čiže ak vláda chcela poškodiť slovenské firmy, malé firmy a tie malé firmy sú väčšinou slovenské firmy, tak to nemohla urobiť inak a – v úvodzovkách – lepšie. Proste zásadne poškodí takto malé firmy.
Ďalšia vec, kde poškodí špeciálne tých malých, slabších v celom tom ekonomickom reťazci, je to, že, samozrejme, firmy sa budú brániť normálne že zákonnými optimalizáciami a to napríklad tak, že teda už nebudú platiť za každú faktúru, ale urobia nejakú zhrňujúcu faktúru, napríklad za obdobie, kľudne môžu mesiac, kľudne môžu 45 dní, zaplatia teda jednu faktúru jedným prevodom a s jednou, s jednou platbou dane. No ale to vie spraviť veľká firma voči menšej a tým pádom ten cash-flow tých menších firiem bude zasa len horší, pretože tie peniaze, ku ktorým sa i dnes dostávajú ťažko, vieme, že jedným z problémov našej ekonomiky je dlhá splatnosť faktúr, ktorá zasa zásadne zaťažuje tých malých, tak sa jednoducho ešte predĺži. Takže vlastne tá malá firma, tí rôzni subdodávatelia v reťazci budú na tom ešte horšie, pretože sa k svojim výkonom, k zaplate... k preplateniu svojich faktúr dostanú neskôr. To je ďalší zásadný problém tento dane. No a potom je tu ešte jeden problém, že tá daň sa platí vlastne v celom reťazci.
A ja si použijem ešte tento príklad, že keď chceme, aby sa chleba piekol slovenský, zo slovenských surovín na Slovensku, takže začnime, teda že poľnohospodár musí vypestovať obilie, vypestovať pšenicu, raž, alebo už teda z čohokoľvek budeme ten chleba piecť. Takže je to slovenský poľnohospodár, samozrejme, musí zaplatiť za osivá, hnojivá, musí zaplatiť za obrábanie. Jednoducho vo všetkých svojich faktúrach bude mať transakčnú daň. Dobre. Následne už máme teda dopestované obilie, to treba pomlieť, takže chceme, aby to teda nejaký slovenský mlyn pomlel, ktorý, samozrejme, musí zaplatiť za surovinu, to znamená za obilie, musí zaplatiť za všetky suroviny, musí zaplatiť svojim zamestnancom. No na všetky tieto operácie proste sa zasa bude vzťahovať táto transakčná daň. Takže už máme v tomto momente múku, takisto tá múka vlastne pôjde niekam do pekární, takže chceli by sme teda slovenský pekár, slovenská pekáreň, zasa musí zaplatiť energie, ľudí, múku, toto všetko je vrátane, vrátane transakčnej dane. Samozrejme, všetko toto sa preváža, takže v celom tom logistickom reťazci takisto sa aplikuje transakčná daň.
No a nakoniec si predajňa potravín kúpi teda upečený chlieb a zaplatí transakčnú daň. Zaplatí ju aj na Slovensku. Ale teraz ten pohľad je, že ten chleba si môžu kúpiť aj z Poľska a tá transakčná daň je zaplatená len raz pri kúpe zahraničného produktu z vonka a možno päťkrát pri kúpe porovnateľného produktu, ktorý sme vyprodukovali tuná na Slovensku. To neznamená nič iné než že ten slovenský produkt bude drahší a ten predajca potravín pozerá, že tak kúpim chleba slovenský, ktorý bude drahší, alebo zahraničný, ktorý bude aj z titulu transakčnej dane lacnejší.
Takže ak vláda chcela poškodiť výrobným reťazcom na Slovensku, hurá, urobila to, bohužiaľ, veľmi efektívne transakčnou daňou. A čím je ten reťazec na Slovensku dlhší, tým viackrát sa transakčná daň aplikuje a tým väčší dosah má.
No poviem už len toľko, že návrh zákona je koncipovaný tak, že ak by teda sa koalícia rozhodla, ale, samozrejme, uchádzam sa o podporu kolegov z opozície, tak by prišlo k zrušeniu dane ešte pred začiatkom účinnosti, ktorý teda je až od druhého kvartálu budúceho roka, tým pádom vlastne by sa stala nulová varianta, nebola by aplikovaná a vlastne zbavili by sme sa tejto jednej obrovskej škodlivej veci. Mňa veľmi mrzí, že sa vláda pustila do, do takýchto riešení, pretože keď sa fakt pozrieme, že to je jedno, celá európska 27, celá európska 27, je tam jediná krajina, ktorá ju má, Maďarsko, tam si ideme pre príklad. Nezoberieme si príklad tých 26 krajín, ktoré asi to z nejakého dôvodu nemajú, ale nie, proste ide sa pozerať pre príklad do Maďarska.
Toto síce už je vyriešené, ale asi ste zachytili, že výhrady mala napríklad aj Európska centrálna banka, ktorá takisto hovorila, že jednoducho je to zle nastavené, spôsobí to nerovnováhy. Treba povedať, že tie výhrady koalícia teda uplatnila a v tej prvej novelizácii, ktorá bola, prijala, ale tam tiež treba povedať, že tá Európska centrálna banka hovorila, že slovenská vláda by mala prehodnotiť zavedenie transakčnej dane alebo odstrániť nedostatky, ktoré sú jej vyčítané, čiže aj to prvé, to prvé riešenie alebo ten návrh riešenia aj z Európskej centrálnej banky bol, že prehodnotiť zavedenie, to znamená nezavádzať, takže okej, pripomienky boli prijaté, ale to samotné bolo, odporúčanie nezavádzať túto daň. Ja si myslím, že je ešte možné, že budú nasledovať ešte aj z Európskej komisie ďalšie výhrady, jednoducho je to fakt celé zle, ale nepozerajme možno na tak, až tak tú Európu v tomto prípade, pozerajme na škody, ktoré to urobí pre slovenské firmy, malé firmy a proste pre tuná slovenských podnikateľov.
Ja si dovolím ešte predikovať dve veci. Aj po novelizácii je tento návrh zákona nevykonate... už prijatý zákon o transakčnej dani nevykonateľný. Banky, z ktorých vlastne vláda urobila ďalší daňový úrad, lebo banky sú tie inštitúcie, ktoré budú vyberať túto transakčnú daň, to jednoducho nevedia nastaviť, nevedia urobiť softvér a nebudú to vedieť vyberať tak, aby všetky tie výnimky do toho neboli zahrnuté, a proste to, čo tam teda je, bude, čiže budú nasledovať ďalšie novelizácie.
A ja som vo finále presvedčený, že ešte táto vláda bude nútená alebo si uvedomí svoju chybu a túto škodlivú daň zruší. Prvá možnosť, ako ju zrušiť, je teraz tuná na stole.
Ďakujem pekne za pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis

4.12.2024 o 13:59 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:14

Peter Pollák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Marián, ďakujem ti za tvoju rozpravu aj za takú tvoju iniciatívu, takú stálu pri týchto finančných veciach a v niektorých veciach môžme súhlasiť, v iných nie, ale som rád, že pri tomto bode tak klopeš na svedomie, ako zvykne hovoriť Igor Matovič, na svedomie koaličným poslancom, len, bohužiaľ, tu nikto nie je, hej, že by sa v nich to svedomie nejakým spôsobom ozvalo.
Čo ma však mrzí ešte viac, že tu nie je nikto z tvojich kolegov zo SAS-ky, aby ťa podporili pri tomto návrhu zákona, ktorý naozaj ruší veľmi dôležitú a takú škodnú vec, ktorou presadila vládna koalícia. Marián, ďakujem ti naozaj za tvoju iniciatívu a takú neustálu bojovnosť v tých finančných veciach. A ak sa... vlastne sa ani nečudujem, že, že tu koaliční poslanci nie sú, skôr sa čudujem, že tu nie je žiaden tvoj kolega zo SAS-ky, že by ťa podporil v tomto.
Od nás tú podporu máš.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

4.12.2024 o 14:14 hod.

Mgr.

Peter Pollák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:14

Július Jakab
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem.
Podľa mňa dobrý návrh. My ti, Marián, tú podporu dáme. Transakčná daň, tak ako si hovoril, je zlo, ktoré na svete nemá obdobu, keď nerátam Maďarsko a Venezuelu, a samotný INESS napočítal, že je to vlastne zaťaženie 3,3 % v tom reťazci, že 3,3 % ako keby daňové zaťaženie navyše oproti všetkému tomu, čo súčasná vládna koalícia vymyslela, čo napríklad pri tých firmách, ako si ich spomínal, ktoré majú teda vyšší obrat, tak nielenže budú mať daň z právnických osôb na úrovni 24 %, ale plus tých 3,3 % v transakčnej dani, čiže daňové zaťaženie týchto firiem proste skočí na 27,3 %, čo, znova hovorím, vypočítal to INESS a nemá to obdobu v Európskej únii.
Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

4.12.2024 o 14:14 hod.

Ing.

Július Jakab

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:14

Jozef Pročko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Naozaj aj ja chcem povedať, že ťa podporíme, naozaj veľmi tiež mi je ľúto, že nikto tu nie je zo SAS-ky, aby ťa podporil, ale my ti to dáme, my ťa naozaj podporujeme, pretože si o tebe naozaj myslím, že si veľmi seriózny chalan, ktorý chce pomôcť Slovensku, takže len musíme povedať, že, že transakčná daň môže mať rôzne podmienky... Kde? Aha, tam si, Marián (Rečník sa obrátil k navrhovateľovi.) ... rôzne podmienky v závislosti krajín, ale u nás tá transakčná daň je naozaj škodlivá, lebo neprináša žiaden úžitok, a je to vec, ktorú podľa mňa aj SNS, aj Andrej Danko podporia, pretože pre mňa je Andrej Danko jeden človek, ktorý vie, ako škodí táto transakčná... Bolí vás hlava, Andrej? (Rečník sa obrátil k predsedajúcemu.) ... ako škodí táto daň ľuďom, takže my ťa podporíme, naozaj, aj keď ťa tvoji ľudia tu nechodia podporiť, my ťa podporíme.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

4.12.2024 o 14:14 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 14:14

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
No, ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. A, kolegovia, ďakujem pekne za, za podporu, áno, ďakujem (povedané so smiechom), ďakujem pekne aj za výčitku.
No, holt vidíme, ako sa program hýbe, tak teraz som tu ja, takže predkladám ja, tak toto je v poriadku. No ale poďme k veci. Skutočne povedal to kolega Julo Jakab, že už 24-percentné daňové zaťaženie ako daň z príjmu právnických osôb je najvyššie zo všetkých bývalých komunistických krajín, a proste je našou obrovskou nevýhodou, to tiež bolo vlastne zvýšené teraz v konsolidačnom balíčku, ktorý je konsolidačný len v úvodzovkách, lebo jediné, čo robí, zvyšuje príjmy štátu, teda berie ekonomike.
No a áno, skutočne tie výpočty hovoria, že vplyv transakčnej dane je ako zvýšenie korporátnej dane o ďalšie vyše 3 %, takže skutočne sa blížime k daňovému zaťaženiu 27,5 %.
A ja sa už len spýtam, že prečo by sa mala, už keď koniec-koncov aj to Maďarsko, prečo by sa mala nejaká priama zahraničná investícia, nejaká firma rozhodnúť pre Slovensko, kde budeme zdaňovať vlastne 27,5 %, keď môže ísť napr. do Maďarska, tiež s kopou problémov, ale s daňou z príjmu právnických osôb na úrovni 9 %, hej, že ono dalo sa inšpirovať aj v tom Maďarsku niečím, čo by dávalo ďaleko väčší zmysel a pomáhalo by ekonomike. On ten pohľad je a ja si myslím, že ono sa to, ľudia si to, bohužiaľ, budúci rok uvedomia. Nie je cesta, aby vláda 5 mld. vybrala, niečo sa po ceste stratilo a potom niečo sa pomohlo ľuďom.
Najviac, čo môže ekonomika dosiahnuť je, ak tie peniaze zostanú u ľudí, zostanú u firiem a jednoducho budú podporovať vlastne silu a a schopnosť ekonomiky konkurovať, schopnosť ekonomiky investovať a toto je, toto je vlastne... (Prerušenie vystúpenia časomerom. Dlhotrvajúci potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

4.12.2024 o 14:14 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom