23. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Kolegyne, kolegovia predkladáme opäť zo skupinou poslancov návrh zákona, ktorý má riešiť mechanizmus odškodnenia žien, ktoré boli sterilizované v rozpore s právom. Tento návrh tu predkladáme pomerne dlho, ak sa vezme doba od minulého volebného obdobia až po dnešok, niekoľkokrát sme rozprávali o tých krivdách, ktoré sa páchali na ženách počas komunistického režimu, až do roku 2004, kedy sa potom, samozrejme, prijala legislatíva, ktorá už neumožňovala, aby sa naďalej mohli nejakým spôsobom ženy sterilizovať, alebo teda nezákonne sterilizovať.
Ja som iba rád, že sa nám podarilo túto tému otvoriť na tých najvyšších miestach, alebo teda na miestach, kde o tom môžeme rozhodovať, kým v minulosti to boli skôr nejaké neziskové organizácie alebo potom aj verejný ochranca práv z úst vtedajšej predsedkyne, alebo teda, áno, riaditeľky profesorky Patakyovej, ktorá sa naozaj tejto téme rovnako venovala, tak sa nám podarilo počas minulého volebného obdobia doniesť túto tému na tie najvyššie poschodia politiky.
A ten prvý krok sme smerom k týmto ženám urobili. A to je ten, že vláda Slovenskej republiky úst vtedajšieho premiéra Eduarda Hegera sa ospravedlnila za tieto ohavnosti, ktoré sa páchali na ženách v komunistickom režime, a, samozrejme, že to týmto ohavnostiam prichádzali aj ženy počas... aj po komunistickom režime. Samozrejme, že odškodnenie či finančné, alebo v tomto prípade, áno, finančné, nejakým spôsobom neumožní, alebo teda nevráti späť etapu života tým ženám a berme to iba akúsi náplasť, cez ktorú, samozrejme, tie ženy naďalej budú krvácať, lebo nevrátime im späť to, čo im bolo vzaté.
A tieto ženy, ktoré predišli, alebo teda prišli k tomu, že, bohužiaľ, boli sterilizované na základe vtedajšej vyhlášky, alebo teda zákonov, ktoré umožňovali túto, túto, túto sterilizáciu tak ich postretli naozaj veľmi nešťastné osudy. My sme počas minulého volebného obdobia tieto ženy prijali na prijali na výbore pre ľudské práva a národnostné menšiny, kde som mal česť vlastne nejaký moment predsedať tomuto výboru ako dočasný predseda, keďže predsedu sme nemali, tak ako podpredseda som viedol tento výbor, a verte, že tie spovede, alebo teda výpovede tých žien boli veľmi emotívne a sme sa držali aj s ďalšími členmi tohto výboru, aby sme nepustili nejakú slzu.
O to viac si vážim naozaj že táto téma prišla aj do parlamentu a môžeme o nej rozprávať ako zástupcovia z menšiny, ktorí vlastne obhajujú túto tému smerom k ženám, ktoré poväčšine, áno, boli rómskej národnosti, kde vyhláška rozprávala, alebo teda hovorila čisto o cigánskom nejakom probléme, kde takýmto spôsobom sa vysporiadavali s tým, aby cigánsky problém kvázi neprerástol, aby nebolo umožnené cigánskym ženám viac rodiť. Aj toto sú vlastne zverstvá komunistického režimu. Áno, aj v našej komunite sú ľudia, ktorí nejakým spôsobom stále majú takú nostalgiu za komunistickým režimom, a hovoria, že počas komunizmu mali nejakú väčšiu istotu, ale jednoducho, alebo teda, resp. že mohli pracovať. Áno, kým komunisti zobrali Rómom možno husle, tak demokracia lopatu, avšak také svetielko nádeje tu prišla Európska únia. V ’89. rovnako rovnako Rómovia stáli na tých námestiach a bojovali za takú tu lepšiu budúcnosť, len tu budúcnosť nevybojovali pre seba, ale pre každého iného, lebo po páde komunistického režimu Rómov v demokracii, v tej novodobej, čakali, nečakala taká možno jasná budúcnosť ako možno nás ostatných, menej pracovných príležitostí a tak ďalej.
Áno, svetielko nádeje tu prišla Európska únia, vstup do Európskej únie a európske projekty, vyčlenené peniaze na Rómov a my sme vďačný naozaj za tento projekt Európskej únie a určite Rómovia sa budú byť za to, aby Slovensko patrilo naďalej do Európskej únie, lebo čerpáme z toho výhody, tak ako aj ostatní. Poznáme krivdy komunistického režimu. Aj v mojom prípade ide naozaj o to, aby sme možno aj tým Rómom, ktorí dnes môžu mať takú nostalgickú chvíľku a spomínať na komunistický režim, aby sme aj cez tieto činy hovorili o zverstvách komunistického režimu, lebo aj Rómovia majú svoje obete, aj skrz takýto návrh, ktorý neumožňoval viac podľa toho návrhu cigánskym ženám, aby viac rodili. Úprimne som rád, že aj pri kontakte s touto vládnou koalíciou minulý rok, myslím, v takomto čase padla otázka na ministra spravodlivosti, z môjho pohľadu najpovolanejšieho muža tejto vládnej koalície, smerom k tejto téme, že akoby sa on dokázal vysporiadať s touto témou, a som rád, že povedal áno, že túto tému treba raz a navždy vyriešiť, a áno, mňa potešili tieto slová, aj preto som vlastne cez tieto návrhy zákonov, alebo teda cez tento návrh zákona vyzývam ministra spravodlivosti k tomu, aby sa naozaj podujal riešiť túto tému, lebo my sme si úplne vedomí toho, že my v opozícii zrejme tento návrh nejakým spôsobom nepretlačíme k tomu, aby vládna koalícia zaňho zahlasovala, iba z princípu, že ho podáva opozícia. Ale tento návrh zákona, dámy a páni, bol pripravovaný ľuďmi z ministerstva spravodlivosti. S tými istými ľuďmi, ktorí sú tam aj do dnes. Áno sú to odborníci. Dôležité pri tejto otázke je, že tí ľudia, ktorí vypracovali tento návrh zákona, ktorý som si ja osvojil, a od minulého volebného obdobia ho neustále predkladám a k tomu sa dostaneme vlastne, že prečo ho stále predkladám, bolo aj politické zadanie. A politické zadanie pri tomto návrhu zákona bolo také, aby pripravili návrh zákona, ktorý umožní, aby ženy, ktoré boli sterilizované v rozpore s právom, boli naozaj odškodnené. A toto je veľmi dôležitý moment pri tomto návrhu, ktorý predkladáme. Áno, my sme mali aj na výbore pre ľudské práva zástupcov z ministerstva spravodlivosti, konkrétne pani štátnu tajomníčku aj splnomocnenca vlády pre rómske komunity, ktorý áno, však môžu komentovať tento návrh zákona a môžu mať iný pohľad na vec, ale v prvom rade sa musíme baviť o tom, či naozaj aj týmto ľuďom ide o to, aby sme umožnili a pripravili návrh zákona, ktorý umožní tieto ženy finančne kompenzovať za krivdy, ktoré sa stali v minulosti.
A toto je veľmi dôležitý moment. Ja mám ten pocit a mňa to mrzí, že to politické zadanie príde, áno, z ministerstva spravodlivosti vytvoriť nejaký, nejaký mechanizmus k tomu, aby sme tieto ženy, ktoré utrpeli krivdu v minulosti odškodnili, avšak ten návrh zákona nemusí byť účinný, resp. nebudeme môcť odškodňovať tieto ženy, lebo budú potrebovať k tomu nehoráznu administratívu, a jednoducho dokumenty, ktoré dnes, bohužiaľ, nie sú k dispozícii a neboli k dispozícii už ani desiatky rokov pred dneškom.
A keď sa naozaj chceme baviť o tom, že sa chceme vysporiadať s krivdami komunistického režimu musíme hľadať spôsoby, ako naozaj umožniť týmto ženám akúsi náplasť, cez ktorú budú krvácať. Áno, nevrátime im späť etapu života, ale budeme sa vedieť ako krajina, demokratická krajina vysporiadať s krivdami z minulosti. A môžeme si tu hovoriť, naozaj či sme sa vedeli vysporiadať s krivdami z minulosti v iných prípadoch – ja si myslím, že nie –, ale pri tejto téme mi to naozaj, pri tejto téme mi veľmi, veľmi, veľmi záleží na tom, aby raz tieto ženy, kým ešte žijú, boli odškodnené s tým, že ako krajina ukážeme, že v tomto prípade, áno, vieme sa vysporiadať s minulosťou.
A keď sa pýtate, prečo ho neustále predkladám, áno, správna otázka, že prečo ho predkladám neustále, keďže v minulom volebnom období sme vládli, a tento návrh zákona nebol prijatý a ja akceptujem tento názor, aj keď ma niekto z koalície bude ním konfrontovať, lebo je pravdivý, bohužiaľ. Tento návrh zákona som predkladal opakovane, teda prvý krát počas nášho volebného obdobia. Prvým čítaním prešiel. V druhom čítaní bol, prijali sa nejaké pripomienky k tomuto návrhu zákona, ktoré sme zapracovali, ale tesne predtým, dámy a páni, keď prišlo k hlasovaniu v druhom čítaní o tomto návrhu zákona, to bola posledná schôdza bývalej vládnej garnitúry, ktorá bola zarezaná pred hlasovaním v druhom čítaní. Boli sme takýto kúsok od toho (rečník prstami znázornil veľmi malý rozmer), naozaj aby sme sa ako demokratická krajina vysporiadali s krivdami komunistického režimu. Takýto kúsok. (Rečník prstami znázornil veľmi malý rozmer.) A dnes by sme neotravovali spoločnosť z môjho pohľadu, a teda z pohľadu možno nejakých koaličných poslancov, ktorí sa nemajú k tejto téme, avšak, okej, to je ich názor, nemali by sme o čom diskutovať.
A tým pádom mne nič iné neostáva, dámy a páni, aby som len neustále a neustále týmto návrhom, ja som si vedomý toho, čiže tento návrh zákona cez koalíciu neprejde, ale ja chcem pripomínať tejto vládnej koalícii, konkrétne ministrovi spravodlivosti, že my nezabúdame. Možno on má naozaj veľa roboty, však je minister, ale ja mu budem cez tento návrh zákona iba pripomínať jeho slová, že raz a navždy sa treba s touto témou vysporiadať, lebo to povedal minister spravodlivosti Boris Susko. A ja opakovane budem hovoriť, áno, ja som počas minulého volebného obdobia obdivoval Borisa Suska s jeho konštruktívnymi pripomienkami k bodom, k rôznym bodom schôdzi a sám som bol niekedy akože presvedčený jeho argumentovaním, a neraz sa stalo, že aj my s nášho klubu sme zahlasovali za niektoré pripomienky Borisa Suska, preto si myslím, aby som, že Boris Susko tým, že je minister spravodlivosti, má veľa roboty, že moja práca bude v tomto volebnom období, pri tomto návrhu mu pripomínať, kým sa neprijme tento návrh zákona alebo kým koalícia nepríde s týmto návrhom zákona, kde naozaj som ochotný im odovzdať takto tento zákon, aby si ho osvojili (rečník zobral do rúk písomný materiál, ukazujúc ho plénu), lebo toto je návrh, ktorý umožní, aby sa ženy, ktoré boli sterilizované v rozpore s právom, aj odškodnili. A všetko to záleží od toho, aké zadanie dá ľuďom ministerstvo spravodlivosti, konkrétne minister Susko, alebo teda štátna tajomníčka ministerstva spravodlivosti, či odškodniť, tieto ženy alebo neodškodniť tieto ženy. Všetko závisí od toho. Áno, dá sa pripraviť aj taký návrh zákona, ktorý bude pro forma predkladaný, a budú hovoriť o tom, že áno, pripravili nejaký návrh zákona, ktorý umožní týmto ženám nejakým spôsobom sa odškodniť, ale v skutočnosti nebude aktívny, resp. efektívny, a tieto ženy skôr budú trpieť na tom, lebo tak ako som povedal, žiadna dokumentácia zdravotná v tomto prípade neexistuje. Urobili sme zmeny, áno, prijali sme pripomienky NGO-viek, resp. neziskových organizácií, ktorí v tejto téme pracujú dlhodobo, a súhlasili sme s nimi. Rád by som o týchto pripomienkach potom možno hovoril ďalej v rozprave, ak teda vidím kolegov, ktorí sa prihlásili do faktických. V tomto prípade som mal za potrebu hovoriť o takom tom duchu a jednoducho o princípe toho, že naozaj, ak chceme byť raz nejakou modernou demokraciou, tak sa musíme vysporiadať s činmi, ktoré sa v minulosti diali, aby sa v budúcnosti nediali.
Veľmi pekne ďakujem.
Rozpracované
Vystúpenia
18:14
Takže vážené dámy poslankyne, vážení páni, vážený pán predsedajúci, je to uznesenie k bezpečnosti pedagogických a nepedagogických zamestnancov a je to v podstate uznesenie, ktoré bolo preložené z predchádzajúcej schôdze, keďže sa nestihli prerokovať všetky body. Ale dovoľte mi povedať k tomu zopár vecí.
Už niekoľko mesiacov totiž čelia viaceré inštitúcie vrátane teda škôl anonymným hrozbám bombovými útokmi,...
Takže vážené dámy poslankyne, vážení páni, vážený pán predsedajúci, je to uznesenie k bezpečnosti pedagogických a nepedagogických zamestnancov a je to v podstate uznesenie, ktoré bolo preložené z predchádzajúcej schôdze, keďže sa nestihli prerokovať všetky body. Ale dovoľte mi povedať k tomu zopár vecí.
Už niekoľko mesiacov totiž čelia viaceré inštitúcie vrátane teda škôl anonymným hrozbám bombovými útokmi, ktoré neprestávajú, aj v posledných dňoch vyhrážky bombovými útokmi pokračovali, pričom za cieľ si väčšinou páchatelia vyberajú školy s maloletými deťmi, čo je mimoriadne nepríjemné, pretože každý, kto má maloleté školopovinné deti, vám povie, že opakované hrozby spôsobujú stres, pocit ohrozenia u detí, ale aj u rodičov, nehovoriac o narúšaní vzdelávacieho procesu a dennom fungovaní rodín. Veľmi časti sa stáva, možno tí, ktorí máte deti v školách, tak viete, že vám zavolajú alebo vám cinkne správa, že vyučovanie bolo prerušené z dôvodu, z dôvodu výhražných mailov.
V návrhu uznesenia pripomíname, že vyšetrovanie identických útokov v susednej Českej republike už niekoľko mesiacov konštatuje charakter hybridnej hrozby. Dokonca šéf spravodajskej služby u českých susedov sa pred dvoma týždňami vyjadril, že, a budem ho citovať: „Za výhražnými e-mailami o umiestnení výbušnín na stovkách škôl v Česku a na Slovensku je jasne viditeľná ruská stopa.“ A sme v situácii, kedy, bohužiaľ, serióznosť a profesionalitu tajnej služby Českej republiky nemôžeme porovnávať so slovenskou tajnou službou, na ktorú sa zásluhou vlády rozvratu a chaosu pozerajú cez prsty všetci seriózni partneri. Napriek tomu je na mieste otázka, prečo slovenské bezpečnostné zložky nehovoria ani o hybridnej hrozbe, a nieto ešte o ruskej stope, a preto možno je na mieste pýtať sa, kto riadi naše bezpečnostné zložky, keďže aj najnovšie informácie o podivných ruských poradcoch ministra zahraničných vecí dokazujú, že v tejto krajine je už možné čokoľvek.
Takže žiadame v tomto uznesení v mene občanov Slovenskej republiky, aby si vláda Slovenskej republiky plnila svoje základné povinnosti, medzi ktoré patrí ochrana života, ochrana zdravia a majetku svojich občanov, jasne pomenovala aktuálne hrozby a občanom a poslancom Národnej rady Slovenskej republiky predstavila, ako chce túto krajinu chrániť.
Zatiaľ ale ochrana Slovenska v réžii vládnej koalície je veľká katastrofa, nakoľko namiesto garancie bezpečnosti trestnou novelou sa zvýšila kriminalita a namiesto boja proti reálnym hrozbám si táto vláda vymýšľa nejakých fiktívnych teroristov, dokonca organizuje bezpečnostné rady a týchto akože teroristov nakoniec pustia dokonca bez akéhokoľvek obvinenia. To znamená, že buď teda šíria v spoločnosti strach, alebo... alebo si nevedia poradiť s bezpečnostnými hrozbami. Reálne hrozby, ktorými sú hlavne nástroje hybridnej vojny, vláda nielenže riešiť nevie, ale, naopak, zrejme ani nechce a jednotliví predstavitelia vlády Slovenskej republiky sa správajú tak, akoby hybridnú vojnu, rozdelenie spoločnosti a šírenie strachu a nenávisti ešte dokonca podporovali.
Je preto povinnosťou poslancov Národnej rady, aby sme zastupovali záujmy občanov Slovenskej republiky, ochranu ich zdravia, života, majetku a kontrolovali vládu, ktorá si túto povinnosť podľa nás neplní.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci, skončila som, otvorte rozpravu.
Ďakujem.
Áno, to je uznesenie.
Takže vážené dámy poslankyne, vážení páni, vážený pán predsedajúci, je to uznesenie k bezpečnosti pedagogických a nepedagogických zamestnancov a je to v podstate uznesenie, ktoré bolo preložené z predchádzajúcej schôdze, keďže sa nestihli prerokovať všetky body. Ale dovoľte mi povedať k tomu zopár vecí.
Už niekoľko mesiacov totiž čelia viaceré inštitúcie vrátane teda škôl anonymným hrozbám bombovými útokmi, ktoré neprestávajú, aj v posledných dňoch vyhrážky bombovými útokmi pokračovali, pričom za cieľ si väčšinou páchatelia vyberajú školy s maloletými deťmi, čo je mimoriadne nepríjemné, pretože každý, kto má maloleté školopovinné deti, vám povie, že opakované hrozby spôsobujú stres, pocit ohrozenia u detí, ale aj u rodičov, nehovoriac o narúšaní vzdelávacieho procesu a dennom fungovaní rodín. Veľmi časti sa stáva, možno tí, ktorí máte deti v školách, tak viete, že vám zavolajú alebo vám cinkne správa, že vyučovanie bolo prerušené z dôvodu, z dôvodu výhražných mailov.
V návrhu uznesenia pripomíname, že vyšetrovanie identických útokov v susednej Českej republike už niekoľko mesiacov konštatuje charakter hybridnej hrozby. Dokonca šéf spravodajskej služby u českých susedov sa pred dvoma týždňami vyjadril, že, a budem ho citovať: „Za výhražnými e-mailami o umiestnení výbušnín na stovkách škôl v Česku a na Slovensku je jasne viditeľná ruská stopa.“ A sme v situácii, kedy, bohužiaľ, serióznosť a profesionalitu tajnej služby Českej republiky nemôžeme porovnávať so slovenskou tajnou službou, na ktorú sa zásluhou vlády rozvratu a chaosu pozerajú cez prsty všetci seriózni partneri. Napriek tomu je na mieste otázka, prečo slovenské bezpečnostné zložky nehovoria ani o hybridnej hrozbe, a nieto ešte o ruskej stope, a preto možno je na mieste pýtať sa, kto riadi naše bezpečnostné zložky, keďže aj najnovšie informácie o podivných ruských poradcoch ministra zahraničných vecí dokazujú, že v tejto krajine je už možné čokoľvek.
Takže žiadame v tomto uznesení v mene občanov Slovenskej republiky, aby si vláda Slovenskej republiky plnila svoje základné povinnosti, medzi ktoré patrí ochrana života, ochrana zdravia a majetku svojich občanov, jasne pomenovala aktuálne hrozby a občanom a poslancom Národnej rady Slovenskej republiky predstavila, ako chce túto krajinu chrániť.
Zatiaľ ale ochrana Slovenska v réžii vládnej koalície je veľká katastrofa, nakoľko namiesto garancie bezpečnosti trestnou novelou sa zvýšila kriminalita a namiesto boja proti reálnym hrozbám si táto vláda vymýšľa nejakých fiktívnych teroristov, dokonca organizuje bezpečnostné rady a týchto akože teroristov nakoniec pustia dokonca bez akéhokoľvek obvinenia. To znamená, že buď teda šíria v spoločnosti strach, alebo... alebo si nevedia poradiť s bezpečnostnými hrozbami. Reálne hrozby, ktorými sú hlavne nástroje hybridnej vojny, vláda nielenže riešiť nevie, ale, naopak, zrejme ani nechce a jednotliví predstavitelia vlády Slovenskej republiky sa správajú tak, akoby hybridnú vojnu, rozdelenie spoločnosti a šírenie strachu a nenávisti ešte dokonca podporovali.
Je preto povinnosťou poslancov Národnej rady, aby sme zastupovali záujmy občanov Slovenskej republiky, ochranu ich zdravia, života, majetku a kontrolovali vládu, ktorá si túto povinnosť podľa nás neplní.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci, skončila som, otvorte rozpravu.
Ďakujem.
Rozpracované
18:29
Vystúpenie v rozprave 18:29
Jaroslav SpišiakVýbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť túto správu prerokoval, zároveň ju prerokoval aj ako výbor určený ako gestorský výbor. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť však po prerokovaní tlače číslo 467 v určenej lehote neprijal...
Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť túto správu prerokoval, zároveň ju prerokoval aj ako výbor určený ako gestorský výbor. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť však po prerokovaní tlače číslo 467 v určenej lehote neprijal platné uznesenie, keďže návrh uznesenia nezískal potrebnú väčšinu hlasov poslancov. Prílohu tejto spravodajskej správy je návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky v znení predloženého návrhu poslancov.
Ďakujem, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu k tomuto bodu.
Vystúpenie v rozprave
4.12.2024 o 18:29 hod.
JUDr.
Jaroslav Spišiak
Videokanál poslanca
Vážený pán predsedajúci, dovoľte, aby som predniesol túto správu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť o výsledku prerokovania návrhu skupiny poslancov.
Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť túto správu prerokoval, zároveň ju prerokoval aj ako výbor určený ako gestorský výbor. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť však po prerokovaní tlače číslo 467 v určenej lehote neprijal platné uznesenie, keďže návrh uznesenia nezískal potrebnú väčšinu hlasov poslancov. Prílohu tejto spravodajskej správy je návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky v znení predloženého návrhu poslancov.
Ďakujem, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu k tomuto bodu.
Rozpracované
18:29
Vystúpenie v rozprave 18:29
Veronika RemišováVážené dámy poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi prezentovať návrh uznesenia k čerpaniu eurofondov.
Opäť je to uznesenie, ktoré sme presúvali zo schôdze na schôdzu, kde bola hrozba zastavenia eurofondov v dôsledku stavu právneho štátu, a ja by som to rozšírila ešte aj na samotné čerpanie eurofondov, ktoré je v rovnakom ohrození. Podľa posledných informácií z ministerstva financií je totiž z 12,5...
Vážené dámy poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi prezentovať návrh uznesenia k čerpaniu eurofondov.
Opäť je to uznesenie, ktoré sme presúvali zo schôdze na schôdzu, kde bola hrozba zastavenia eurofondov v dôsledku stavu právneho štátu, a ja by som to rozšírila ešte aj na samotné čerpanie eurofondov, ktoré je v rovnakom ohrození. Podľa posledných informácií z ministerstva financií je totiž z 12,5 miliardy eur, ktoré máme k dispozícii na programové obdobie do roku 2027 po roku vládnutia a manažovania eurofondov vyčerpaných 243 mil. eur, to znamená, že to nie sú ani 2 %, 1,9 % po roku vládnutia.
Najhoršie ministerstvá v čerpaní sú ministerstvo investícií, ktoré eurofondy manažuje, ministerstvo životného prostredia, ministerstvo vnútra, ministerstvo hospodárstva. Títo majú vyčerpaných presne nula percent eur. A viete veľmi dobre, že Európska komisia stanovuje míľniky, to znamená, koľko musíte v každom roku vyčerpať, ak tieto peniaze nevyčerpáte, nevyužijete, tak peniaze vám prepadnú. Volá sa to pravidlo N+3. Najbližším míľnikom je takto presne o rok nutnosť vyčerpať prvé plnenie podľa míľnika N+3, ktoré bude vyhodnocované v roku ’25, to znamená, že je potrebné vyčerpať 1,54 mld. eur. To znamená, že za rok sa vyčerpalo 240 mil. eur, 243 mil. eur, a za ďalší rok sa má ešte dočerpať 1,4 mld. eur. To jednoducho to je nerealizovateľné, keď za rok vláda vyčerpala 240 mil., nie je reálne, aby vyčerpala 1,4 mld. za ďalší rok.
Ďalším míľnikom, čo je ešte horšia správa, bude plnenie k N+3 k 31. 12. 2026, a vtedy už musíme mať vyčerpaných 3,65 mld. To znamená, že z 240 mil., ktoré máme po roku vlády vyčerpaných dnes, tak máme skočiť na 3,6 mld. Ja si myslím, že je absolútne vylúčené, hlavne pri takomto type riadenia a čo v realite, čo to znamená. Všetko, čo nevyčerpáte k tomu míľniku, tak to jednoducho vraciame do Bruselu. Tie peniaze prepadnú. Nenávratne sú pre Slovensko stratené. Stalo sa to v rokoch, myslím, že 2017, 18, kedy nám takto prepadlo 150 mil. eur kvôli škandálu s eurofondami, ktoré boli určené na vedu a výskum.
Vláda sa v materiáli chváli, koľko výziev bolo vypísaných, ale výzvy, aby som to tak povedala, je to voda v koši, pretože podstatná informácia, ktorá zaujíma Európsku komisiu, je, koľko eurofondov máte reálne vyčerpaných, a skutočne, skutočné čerpanie je žalostne nízke, priam katastrofálne, ani nie 2 % a pri taktom slabom výkone nám môžu naozaj na budúci rok prepadnúť stámilióny eur z tohto nového programového obdobia, čo by bola obrovská, obrovská škoda na hlavne pri stave verejných financií alebo pri stave konsolidácie, ktoré, ktoré sa uvalilo na občanov. To znamená, že jediné peniaze na investície, ktoré sú, tak sú práve peniaze, peniaze z eurofondov.
Vyhlásená výzva neznamená nič, pretože do výzvy, keď ju vyhlásite, sa najprv musia prihlásiť nejakí žiadatelia, tí žiadatelia si musia dať vypracovať projekt, keď sa prihlásia, tak ich musí niekto vyhodnotiť, to nejaký čas trvá, keď ich vyhodnotí, tak musí s nimi uzavrieť zmluvu, následne títo žiadatelia musia predmet projektu vysúťažiť, verejné obstarávanie sa musí skontrolovať, následne musia projekt zrealizovať a toto celé obdobie, to je viac ako rok, to znamená, že takéto čerpanie, keď sme v takomto stave, v akom sme, čo je podľa vládneho materiálu, tak je absolútne, absolútne nereálne. Navyše ešte aj vo výzvach, vo výzvach zaostávame, pretože, pretože nie je vyhlásených ani polovica výziev, ktoré boli v harmonograme, ktoré si stanovila samotná vláda, píšu to vo vládnom materiáli. Ministerstvá majú problém nielen teda čerpať tie peniaze, ale dokonca vyhodnotiť projekty, keďže... a zazmluvniť ich následne, keďže z 2 689 žiadostí, ktoré dostali, je zazmluvnených len zlomok, 754 projektov, čo keď nemáte zmluvu, nemôžete projekt, samozrejme, ani realizovať. Plán čerpania, ktorý si vláda stanovila podľa vládneho materiálu, opäť nie sú to moje slová ako opozičnej poslankyne, uvádza to ministerstvo financií a minister Raši sa plní na 7 %, na 7 % sa plní. To znamená, že na konci ich vládnutia sa ocitneme znovu v podobnej situácii, ako sme sa ocitli v roku 2020, kedy po 7 rokoch čerpania eurofondov bolo vyčerpaných 29 %, a teraz my sme mali za tri roky sme mali dočerpať 70 % z eurofondov. Áno, dokázali sme to, ale robili sme 12 hodín denne, makali sme a naozaj sme prvýkrát vôbec v histórii Slovenska vyčerpali všetky eurofondy na 100 %. Nemyslím si, že vláda je pripravená podávať takéto výkony a obávam sa, že sa rútime do, do podobnej katastrofy ako v predchádzajúcich rokoch.
Samotná vláda hovorí, že infraštruktúrne projekty sa vôbec nestíhajú zazmluvniť, a dokonca upozorňuje, že na prelome rokov 2024 a ’25 nebude vytvorený dostatočný časový priestor na realizáciu a kontrolu verejných obstarávaní, to znamená, že nebude využitá stavebná sezóna v roku 2025. Tí, ktorí pochádzate z regiónov alebo ste z praxe, tak viete, že v podstate na infraštruktúrne projekty, kanalizácie, cesty, vodovody máte v roku pomerne krátky čas, hlavne teda letnú sezónu, pokiaľ nezačne mrznúť, kedy sa dá ešte stavať a ak túto sezónu nevyužijete, tak máte na stavebné práce, máte celý rok stratený. To sa môže teraz stať, keďže pri veľkých infraštruktúrnych problémoch, čo najmä ministerstvo dopravy, ale aj ďalšie ministerstvá stoja, stoja projekty takmer rok, ktoré priznáva vláda, nestíha ani skontrolovať verejné obstarávanie.
Dovoľte mi upozorniť aj na ďalší problém, ktorý, si myslím, že je mimoriadne dôležitý. Je tu pomoc pre najchudobnejších ľudí. Teraz sme mali rozpočet, kedy v podstate je to rozpočet ožobračovania, zvyšujú sa dane, zvyšujú sa poplatky, berie sa sociálna pomoc ľuďom, ale vláda teda núti ľudí uťahovať si opasky, ale v eurofondoch je vyhradených minimálne 60 mil. eur na potravinovú pomoc pre najchudobnejších. To znamená, že Európska komisia špecificky hovorí, že sú to potravinové balíčky, hygienické balíčky pre tých najodkázanejších, či už sú to ľudia bez domova, ale nemusia to byť len ľudia v hmotnej núdzi. To môžu byť aj mnohopočetné rodiny, ktoré, ktoré žijú z ruky do úst, a práve na to je vyhradená táto potravinová pomoc. Je rok, ide zima a z tejto potravinovej pomoci 60 mil. eur nie je využité ani jediné euro pre tých najchudobnejších. Minister práce, sociálnych vecí pán Erik Tomáš sa vyhovára, že, že musí nastaviť alebo prednastaviť procesy, ja sa pýtam, čo rok robí, že musí prenastavovať procesy, lebo nevidieť absolútne žiadnu prácu.
V tom predchádzajúcom našom, počas našej vlády my sme mali výbornú spoluprácu s charitami, napríklad so Slovenskou katolíckou charitou, ktorí majú prehľad o tom, kto sú tí najodkázanejší žiadatelia, boli partnermi tohto projektu a táto potravinová pomoc veľmi dobre fungovala. Teraz nie je tam, ani jedno euro nie je využité. A podľa ministerstva práce to ešte bude trvať niekoľko mesiacov. Preto navrhujeme v tomto uznesení, aby vládna koalícia predstavila body s cieľom lepšieho čerpania eurofondov, aby sme predišli katastrofe, do ktorej si pri takomto pomalom čerpaní eurofondov rútime. Ďakujem vám veľmi pekne.
Vystúpenie v rozprave
4.12.2024 o 18:29 hod.
Mgr. art. M.A., ArtD.
Veronika Remišová
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán predsedajúci.
Vážené dámy poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi prezentovať návrh uznesenia k čerpaniu eurofondov.
Opäť je to uznesenie, ktoré sme presúvali zo schôdze na schôdzu, kde bola hrozba zastavenia eurofondov v dôsledku stavu právneho štátu, a ja by som to rozšírila ešte aj na samotné čerpanie eurofondov, ktoré je v rovnakom ohrození. Podľa posledných informácií z ministerstva financií je totiž z 12,5 miliardy eur, ktoré máme k dispozícii na programové obdobie do roku 2027 po roku vládnutia a manažovania eurofondov vyčerpaných 243 mil. eur, to znamená, že to nie sú ani 2 %, 1,9 % po roku vládnutia.
Najhoršie ministerstvá v čerpaní sú ministerstvo investícií, ktoré eurofondy manažuje, ministerstvo životného prostredia, ministerstvo vnútra, ministerstvo hospodárstva. Títo majú vyčerpaných presne nula percent eur. A viete veľmi dobre, že Európska komisia stanovuje míľniky, to znamená, koľko musíte v každom roku vyčerpať, ak tieto peniaze nevyčerpáte, nevyužijete, tak peniaze vám prepadnú. Volá sa to pravidlo N+3. Najbližším míľnikom je takto presne o rok nutnosť vyčerpať prvé plnenie podľa míľnika N+3, ktoré bude vyhodnocované v roku ’25, to znamená, že je potrebné vyčerpať 1,54 mld. eur. To znamená, že za rok sa vyčerpalo 240 mil. eur, 243 mil. eur, a za ďalší rok sa má ešte dočerpať 1,4 mld. eur. To jednoducho to je nerealizovateľné, keď za rok vláda vyčerpala 240 mil., nie je reálne, aby vyčerpala 1,4 mld. za ďalší rok.
Ďalším míľnikom, čo je ešte horšia správa, bude plnenie k N+3 k 31. 12. 2026, a vtedy už musíme mať vyčerpaných 3,65 mld. To znamená, že z 240 mil., ktoré máme po roku vlády vyčerpaných dnes, tak máme skočiť na 3,6 mld. Ja si myslím, že je absolútne vylúčené, hlavne pri takomto type riadenia a čo v realite, čo to znamená. Všetko, čo nevyčerpáte k tomu míľniku, tak to jednoducho vraciame do Bruselu. Tie peniaze prepadnú. Nenávratne sú pre Slovensko stratené. Stalo sa to v rokoch, myslím, že 2017, 18, kedy nám takto prepadlo 150 mil. eur kvôli škandálu s eurofondami, ktoré boli určené na vedu a výskum.
Vláda sa v materiáli chváli, koľko výziev bolo vypísaných, ale výzvy, aby som to tak povedala, je to voda v koši, pretože podstatná informácia, ktorá zaujíma Európsku komisiu, je, koľko eurofondov máte reálne vyčerpaných, a skutočne, skutočné čerpanie je žalostne nízke, priam katastrofálne, ani nie 2 % a pri taktom slabom výkone nám môžu naozaj na budúci rok prepadnúť stámilióny eur z tohto nového programového obdobia, čo by bola obrovská, obrovská škoda na hlavne pri stave verejných financií alebo pri stave konsolidácie, ktoré, ktoré sa uvalilo na občanov. To znamená, že jediné peniaze na investície, ktoré sú, tak sú práve peniaze, peniaze z eurofondov.
Vyhlásená výzva neznamená nič, pretože do výzvy, keď ju vyhlásite, sa najprv musia prihlásiť nejakí žiadatelia, tí žiadatelia si musia dať vypracovať projekt, keď sa prihlásia, tak ich musí niekto vyhodnotiť, to nejaký čas trvá, keď ich vyhodnotí, tak musí s nimi uzavrieť zmluvu, následne títo žiadatelia musia predmet projektu vysúťažiť, verejné obstarávanie sa musí skontrolovať, následne musia projekt zrealizovať a toto celé obdobie, to je viac ako rok, to znamená, že takéto čerpanie, keď sme v takomto stave, v akom sme, čo je podľa vládneho materiálu, tak je absolútne, absolútne nereálne. Navyše ešte aj vo výzvach, vo výzvach zaostávame, pretože, pretože nie je vyhlásených ani polovica výziev, ktoré boli v harmonograme, ktoré si stanovila samotná vláda, píšu to vo vládnom materiáli. Ministerstvá majú problém nielen teda čerpať tie peniaze, ale dokonca vyhodnotiť projekty, keďže... a zazmluvniť ich následne, keďže z 2 689 žiadostí, ktoré dostali, je zazmluvnených len zlomok, 754 projektov, čo keď nemáte zmluvu, nemôžete projekt, samozrejme, ani realizovať. Plán čerpania, ktorý si vláda stanovila podľa vládneho materiálu, opäť nie sú to moje slová ako opozičnej poslankyne, uvádza to ministerstvo financií a minister Raši sa plní na 7 %, na 7 % sa plní. To znamená, že na konci ich vládnutia sa ocitneme znovu v podobnej situácii, ako sme sa ocitli v roku 2020, kedy po 7 rokoch čerpania eurofondov bolo vyčerpaných 29 %, a teraz my sme mali za tri roky sme mali dočerpať 70 % z eurofondov. Áno, dokázali sme to, ale robili sme 12 hodín denne, makali sme a naozaj sme prvýkrát vôbec v histórii Slovenska vyčerpali všetky eurofondy na 100 %. Nemyslím si, že vláda je pripravená podávať takéto výkony a obávam sa, že sa rútime do, do podobnej katastrofy ako v predchádzajúcich rokoch.
Samotná vláda hovorí, že infraštruktúrne projekty sa vôbec nestíhajú zazmluvniť, a dokonca upozorňuje, že na prelome rokov 2024 a ’25 nebude vytvorený dostatočný časový priestor na realizáciu a kontrolu verejných obstarávaní, to znamená, že nebude využitá stavebná sezóna v roku 2025. Tí, ktorí pochádzate z regiónov alebo ste z praxe, tak viete, že v podstate na infraštruktúrne projekty, kanalizácie, cesty, vodovody máte v roku pomerne krátky čas, hlavne teda letnú sezónu, pokiaľ nezačne mrznúť, kedy sa dá ešte stavať a ak túto sezónu nevyužijete, tak máte na stavebné práce, máte celý rok stratený. To sa môže teraz stať, keďže pri veľkých infraštruktúrnych problémoch, čo najmä ministerstvo dopravy, ale aj ďalšie ministerstvá stoja, stoja projekty takmer rok, ktoré priznáva vláda, nestíha ani skontrolovať verejné obstarávanie.
Dovoľte mi upozorniť aj na ďalší problém, ktorý, si myslím, že je mimoriadne dôležitý. Je tu pomoc pre najchudobnejších ľudí. Teraz sme mali rozpočet, kedy v podstate je to rozpočet ožobračovania, zvyšujú sa dane, zvyšujú sa poplatky, berie sa sociálna pomoc ľuďom, ale vláda teda núti ľudí uťahovať si opasky, ale v eurofondoch je vyhradených minimálne 60 mil. eur na potravinovú pomoc pre najchudobnejších. To znamená, že Európska komisia špecificky hovorí, že sú to potravinové balíčky, hygienické balíčky pre tých najodkázanejších, či už sú to ľudia bez domova, ale nemusia to byť len ľudia v hmotnej núdzi. To môžu byť aj mnohopočetné rodiny, ktoré, ktoré žijú z ruky do úst, a práve na to je vyhradená táto potravinová pomoc. Je rok, ide zima a z tejto potravinovej pomoci 60 mil. eur nie je využité ani jediné euro pre tých najchudobnejších. Minister práce, sociálnych vecí pán Erik Tomáš sa vyhovára, že, že musí nastaviť alebo prednastaviť procesy, ja sa pýtam, čo rok robí, že musí prenastavovať procesy, lebo nevidieť absolútne žiadnu prácu.
V tom predchádzajúcom našom, počas našej vlády my sme mali výbornú spoluprácu s charitami, napríklad so Slovenskou katolíckou charitou, ktorí majú prehľad o tom, kto sú tí najodkázanejší žiadatelia, boli partnermi tohto projektu a táto potravinová pomoc veľmi dobre fungovala. Teraz nie je tam, ani jedno euro nie je využité. A podľa ministerstva práce to ešte bude trvať niekoľko mesiacov. Preto navrhujeme v tomto uznesení, aby vládna koalícia predstavila body s cieľom lepšieho čerpania eurofondov, aby sme predišli katastrofe, do ktorej si pri takomto pomalom čerpaní eurofondov rútime. Ďakujem vám veľmi pekne.
Rozpracované
18:29
Vystúpenie v rozprave 18:29
Július JakabVýbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a...
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k priamemu ohrozeniu čerpania finančných prostriedkov z fondov Európskej únie a Plánu obnovy a odolnosti, tlač 468, podáva Národnej rade Slovenskej republiky túto spravodajskú správu. Predseda Národnej rady Slovenskej republiky svojím rozhodnutím č. 499 z 10. septembra 2024 pridelil návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k priamemu ohrozeniu čerpania finančných prostriedkov z fondov Európskej únie a Plánu obnovy a odolnosti, tlač 468, na prerokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet aj ako gestorskému výboru.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet prerokoval návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k priamemu ohrozeniu čerpania finančných prostriedkov z fondov Európskej únie a Plánu obnovy a odolnosti, tlač 468, v určenej lehote a neprijal platné uznesenie, keďže návrh uznesenia nezískal potrebnú väčšinu hlasov poslancov podľa § 52 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Prílohou tejto spravodajskej správy je návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky v znení predloženého návrhu poslancov. (Krátka pauza. Rečník listuje v podkladoch.)
Mám prečítať aj ten návrh uznesenia? (Rečník sa obrátil k predsedajúcemu.)
Lebo to je normálny ten materiál, ktorý ako sa prerokovával, čiže...
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, prednesiem správu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet o výsledku prerokovania návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k priamemu ohrozeniu čerpania finančných prostriedkov z fondov Európskej únie a Plánu obnovy a odolnosti (tlač 468).
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k priamemu ohrozeniu čerpania finančných prostriedkov z fondov Európskej únie a Plánu obnovy a odolnosti, tlač 468, podáva Národnej rade Slovenskej republiky túto spravodajskú správu. Predseda Národnej rady Slovenskej republiky svojím rozhodnutím č. 499 z 10. septembra 2024 pridelil návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k priamemu ohrozeniu čerpania finančných prostriedkov z fondov Európskej únie a Plánu obnovy a odolnosti, tlač 468, na prerokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet aj ako gestorskému výboru.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet prerokoval návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k priamemu ohrozeniu čerpania finančných prostriedkov z fondov Európskej únie a Plánu obnovy a odolnosti, tlač 468, v určenej lehote a neprijal platné uznesenie, keďže návrh uznesenia nezískal potrebnú väčšinu hlasov poslancov podľa § 52 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Prílohou tejto spravodajskej správy je návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky v znení predloženého návrhu poslancov. (Krátka pauza. Rečník listuje v podkladoch.)
Mám prečítať aj ten návrh uznesenia? (Rečník sa obrátil k predsedajúcemu.)
Lebo to je normálny ten materiál, ktorý ako sa prerokovával, čiže...
Rozpracované
18:29
Vystúpenie v rozprave 18:29
Veronika RemišováMilí kolegovia, ja som v podstate všetko povedala už v tom úvodnom slove, ale keby k tomu chcel mať niekto ešte faktické poznámky alebo nejaké pripomienky, tak nech sa páči, dávam týmto možnosť. Cieľom je teda, aby vláda predstavila plán a harmonogram krokov, tak aby sa predišlo eurofondovej katastrofe. Keď máte vyčerpaných po roku 2 % a máte vyčerpať 1,54 mld. eur na budúci rok, to znamená, 1,3 za rok máte...
Milí kolegovia, ja som v podstate všetko povedala už v tom úvodnom slove, ale keby k tomu chcel mať niekto ešte faktické poznámky alebo nejaké pripomienky, tak nech sa páči, dávam týmto možnosť. Cieľom je teda, aby vláda predstavila plán a harmonogram krokov, tak aby sa predišlo eurofondovej katastrofe. Keď máte vyčerpaných po roku 2 % a máte vyčerpať 1,54 mld. eur na budúci rok, to znamená, 1,3 za rok máte vyčerpať, hoci ste vyčerpali 243 mil., tak, si myslím, že to je sakra problém. Takže aby sa predišlo k tomuto, tak chceme dávať uznesenie Národnej rady.
Ďakujem veľmi pekne.
Vystúpenie v rozprave
4.12.2024 o 18:29 hod.
Mgr. art. M.A., ArtD.
Veronika Remišová
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne.
Milí kolegovia, ja som v podstate všetko povedala už v tom úvodnom slove, ale keby k tomu chcel mať niekto ešte faktické poznámky alebo nejaké pripomienky, tak nech sa páči, dávam týmto možnosť. Cieľom je teda, aby vláda predstavila plán a harmonogram krokov, tak aby sa predišlo eurofondovej katastrofe. Keď máte vyčerpaných po roku 2 % a máte vyčerpať 1,54 mld. eur na budúci rok, to znamená, 1,3 za rok máte vyčerpať, hoci ste vyčerpali 243 mil., tak, si myslím, že to je sakra problém. Takže aby sa predišlo k tomuto, tak chceme dávať uznesenie Národnej rady.
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
18:44
Vážené pani poslankyne, páni poslanci, pán predsedajúci, predkladám návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona o jednorazovom finančnom odškodnení osôb sterilizovaných v rozpore s právom a o doplnení zákona Slovenskej Národnej rady č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v znení neskorších predpisov, tlač Národnej rady...
Vážené pani poslankyne, páni poslanci, pán predsedajúci, predkladám návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona o jednorazovom finančnom odškodnení osôb sterilizovaných v rozpore s právom a o doplnení zákona Slovenskej Národnej rady č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v znení neskorších predpisov, tlač Národnej rady Slovenskej republiky č. 539, ktorý ďalej opíšem v rámci rozpravy, do ktorej sa hlásim ako prvý. Ďakujem pekne.
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci.
Vážené pani poslankyne, páni poslanci, pán predsedajúci, predkladám návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona o jednorazovom finančnom odškodnení osôb sterilizovaných v rozpore s právom a o doplnení zákona Slovenskej Národnej rady č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v znení neskorších predpisov, tlač Národnej rady Slovenskej republiky č. 539, ktorý ďalej opíšem v rámci rozpravy, do ktorej sa hlásim ako prvý. Ďakujem pekne.
Rozpracované
18:44
Návrh zákona spĺňa z formálnoprávnej stránky náležitosti uvedené v rokovacom poriadku a legislatívnych pravidlách tvorby zákonov. Návrh zákona obsahuje stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky...
Návrh zákona spĺňa z formálnoprávnej stránky náležitosti uvedené v rokovacom poriadku a legislatívnych pravidlách tvorby zákonov. Návrh zákona obsahuje stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky a Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo.
Odporúčam, aby výbory prerokovali predmetný návrh zákona v druhom čítaní do 31. januára 2025 a v gestorskom výbore do 3. februára 2025.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, v súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku som bol určený gestorským výborom Národnej rady pre zdravotníctvo za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona, tlač 539.
Návrh zákona spĺňa z formálnoprávnej stránky náležitosti uvedené v rokovacom poriadku a legislatívnych pravidlách tvorby zákonov. Návrh zákona obsahuje stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky a Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo.
Odporúčam, aby výbory prerokovali predmetný návrh zákona v druhom čítaní do 31. januára 2025 a v gestorskom výbore do 3. februára 2025.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
Rozpracované
18:44
Vystúpenie v rozprave 18:44
Peter PollákKolegyne, kolegovia predkladáme opäť zo skupinou poslancov návrh zákona, ktorý má riešiť mechanizmus odškodnenia žien, ktoré boli sterilizované v rozpore s právom. Tento návrh tu predkladáme pomerne dlho, ak sa vezme doba od minulého volebného obdobia až po dnešok, niekoľkokrát sme rozprávali o tých krivdách, ktoré sa páchali na ženách počas komunistického režimu, až do roku 2004, kedy sa potom,...
Kolegyne, kolegovia predkladáme opäť zo skupinou poslancov návrh zákona, ktorý má riešiť mechanizmus odškodnenia žien, ktoré boli sterilizované v rozpore s právom. Tento návrh tu predkladáme pomerne dlho, ak sa vezme doba od minulého volebného obdobia až po dnešok, niekoľkokrát sme rozprávali o tých krivdách, ktoré sa páchali na ženách počas komunistického režimu, až do roku 2004, kedy sa potom, samozrejme, prijala legislatíva, ktorá už neumožňovala, aby sa naďalej mohli nejakým spôsobom ženy sterilizovať, alebo teda nezákonne sterilizovať.
Ja som iba rád, že sa nám podarilo túto tému otvoriť na tých najvyšších miestach, alebo teda na miestach, kde o tom môžeme rozhodovať, kým v minulosti to boli skôr nejaké neziskové organizácie alebo potom aj verejný ochranca práv z úst vtedajšej predsedkyne, alebo teda, áno, riaditeľky profesorky Patakyovej, ktorá sa naozaj tejto téme rovnako venovala, tak sa nám podarilo počas minulého volebného obdobia doniesť túto tému na tie najvyššie poschodia politiky.
A ten prvý krok sme smerom k týmto ženám urobili. A to je ten, že vláda Slovenskej republiky úst vtedajšieho premiéra Eduarda Hegera sa ospravedlnila za tieto ohavnosti, ktoré sa páchali na ženách v komunistickom režime, a, samozrejme, že to týmto ohavnostiam prichádzali aj ženy počas... aj po komunistickom režime. Samozrejme, že odškodnenie či finančné, alebo v tomto prípade, áno, finančné, nejakým spôsobom neumožní, alebo teda nevráti späť etapu života tým ženám a berme to iba akúsi náplasť, cez ktorú, samozrejme, tie ženy naďalej budú krvácať, lebo nevrátime im späť to, čo im bolo vzaté.
A tieto ženy, ktoré predišli, alebo teda prišli k tomu, že, bohužiaľ, boli sterilizované na základe vtedajšej vyhlášky, alebo teda zákonov, ktoré umožňovali túto, túto, túto sterilizáciu tak ich postretli naozaj veľmi nešťastné osudy. My sme počas minulého volebného obdobia tieto ženy prijali na prijali na výbore pre ľudské práva a národnostné menšiny, kde som mal česť vlastne nejaký moment predsedať tomuto výboru ako dočasný predseda, keďže predsedu sme nemali, tak ako podpredseda som viedol tento výbor, a verte, že tie spovede, alebo teda výpovede tých žien boli veľmi emotívne a sme sa držali aj s ďalšími členmi tohto výboru, aby sme nepustili nejakú slzu.
O to viac si vážim naozaj že táto téma prišla aj do parlamentu a môžeme o nej rozprávať ako zástupcovia z menšiny, ktorí vlastne obhajujú túto tému smerom k ženám, ktoré poväčšine, áno, boli rómskej národnosti, kde vyhláška rozprávala, alebo teda hovorila čisto o cigánskom nejakom probléme, kde takýmto spôsobom sa vysporiadavali s tým, aby cigánsky problém kvázi neprerástol, aby nebolo umožnené cigánskym ženám viac rodiť. Aj toto sú vlastne zverstvá komunistického režimu. Áno, aj v našej komunite sú ľudia, ktorí nejakým spôsobom stále majú takú nostalgiu za komunistickým režimom, a hovoria, že počas komunizmu mali nejakú väčšiu istotu, ale jednoducho, alebo teda, resp. že mohli pracovať. Áno, kým komunisti zobrali Rómom možno husle, tak demokracia lopatu, avšak také svetielko nádeje tu prišla Európska únia. V ’89. rovnako rovnako Rómovia stáli na tých námestiach a bojovali za takú tu lepšiu budúcnosť, len tu budúcnosť nevybojovali pre seba, ale pre každého iného, lebo po páde komunistického režimu Rómov v demokracii, v tej novodobej, čakali, nečakala taká možno jasná budúcnosť ako možno nás ostatných, menej pracovných príležitostí a tak ďalej.
Áno, svetielko nádeje tu prišla Európska únia, vstup do Európskej únie a európske projekty, vyčlenené peniaze na Rómov a my sme vďačný naozaj za tento projekt Európskej únie a určite Rómovia sa budú byť za to, aby Slovensko patrilo naďalej do Európskej únie, lebo čerpáme z toho výhody, tak ako aj ostatní. Poznáme krivdy komunistického režimu. Aj v mojom prípade ide naozaj o to, aby sme možno aj tým Rómom, ktorí dnes môžu mať takú nostalgickú chvíľku a spomínať na komunistický režim, aby sme aj cez tieto činy hovorili o zverstvách komunistického režimu, lebo aj Rómovia majú svoje obete, aj skrz takýto návrh, ktorý neumožňoval viac podľa toho návrhu cigánskym ženám, aby viac rodili. Úprimne som rád, že aj pri kontakte s touto vládnou koalíciou minulý rok, myslím, v takomto čase padla otázka na ministra spravodlivosti, z môjho pohľadu najpovolanejšieho muža tejto vládnej koalície, smerom k tejto téme, že akoby sa on dokázal vysporiadať s touto témou, a som rád, že povedal áno, že túto tému treba raz a navždy vyriešiť, a áno, mňa potešili tieto slová, aj preto som vlastne cez tieto návrhy zákonov, alebo teda cez tento návrh zákona vyzývam ministra spravodlivosti k tomu, aby sa naozaj podujal riešiť túto tému, lebo my sme si úplne vedomí toho, že my v opozícii zrejme tento návrh nejakým spôsobom nepretlačíme k tomu, aby vládna koalícia zaňho zahlasovala, iba z princípu, že ho podáva opozícia. Ale tento návrh zákona, dámy a páni, bol pripravovaný ľuďmi z ministerstva spravodlivosti. S tými istými ľuďmi, ktorí sú tam aj do dnes. Áno sú to odborníci. Dôležité pri tejto otázke je, že tí ľudia, ktorí vypracovali tento návrh zákona, ktorý som si ja osvojil, a od minulého volebného obdobia ho neustále predkladám a k tomu sa dostaneme vlastne, že prečo ho stále predkladám, bolo aj politické zadanie. A politické zadanie pri tomto návrhu zákona bolo také, aby pripravili návrh zákona, ktorý umožní, aby ženy, ktoré boli sterilizované v rozpore s právom, boli naozaj odškodnené. A toto je veľmi dôležitý moment pri tomto návrhu, ktorý predkladáme. Áno, my sme mali aj na výbore pre ľudské práva zástupcov z ministerstva spravodlivosti, konkrétne pani štátnu tajomníčku aj splnomocnenca vlády pre rómske komunity, ktorý áno, však môžu komentovať tento návrh zákona a môžu mať iný pohľad na vec, ale v prvom rade sa musíme baviť o tom, či naozaj aj týmto ľuďom ide o to, aby sme umožnili a pripravili návrh zákona, ktorý umožní tieto ženy finančne kompenzovať za krivdy, ktoré sa stali v minulosti.
A toto je veľmi dôležitý moment. Ja mám ten pocit a mňa to mrzí, že to politické zadanie príde, áno, z ministerstva spravodlivosti vytvoriť nejaký, nejaký mechanizmus k tomu, aby sme tieto ženy, ktoré utrpeli krivdu v minulosti odškodnili, avšak ten návrh zákona nemusí byť účinný, resp. nebudeme môcť odškodňovať tieto ženy, lebo budú potrebovať k tomu nehoráznu administratívu, a jednoducho dokumenty, ktoré dnes, bohužiaľ, nie sú k dispozícii a neboli k dispozícii už ani desiatky rokov pred dneškom.
A keď sa naozaj chceme baviť o tom, že sa chceme vysporiadať s krivdami komunistického režimu musíme hľadať spôsoby, ako naozaj umožniť týmto ženám akúsi náplasť, cez ktorú budú krvácať. Áno, nevrátime im späť etapu života, ale budeme sa vedieť ako krajina, demokratická krajina vysporiadať s krivdami z minulosti. A môžeme si tu hovoriť, naozaj či sme sa vedeli vysporiadať s krivdami z minulosti v iných prípadoch – ja si myslím, že nie –, ale pri tejto téme mi to naozaj, pri tejto téme mi veľmi, veľmi, veľmi záleží na tom, aby raz tieto ženy, kým ešte žijú, boli odškodnené s tým, že ako krajina ukážeme, že v tomto prípade, áno, vieme sa vysporiadať s minulosťou.
A keď sa pýtate, prečo ho neustále predkladám, áno, správna otázka, že prečo ho predkladám neustále, keďže v minulom volebnom období sme vládli, a tento návrh zákona nebol prijatý a ja akceptujem tento názor, aj keď ma niekto z koalície bude ním konfrontovať, lebo je pravdivý, bohužiaľ. Tento návrh zákona som predkladal opakovane, teda prvý krát počas nášho volebného obdobia. Prvým čítaním prešiel. V druhom čítaní bol, prijali sa nejaké pripomienky k tomuto návrhu zákona, ktoré sme zapracovali, ale tesne predtým, dámy a páni, keď prišlo k hlasovaniu v druhom čítaní o tomto návrhu zákona, to bola posledná schôdza bývalej vládnej garnitúry, ktorá bola zarezaná pred hlasovaním v druhom čítaní. Boli sme takýto kúsok od toho (rečník prstami znázornil veľmi malý rozmer), naozaj aby sme sa ako demokratická krajina vysporiadali s krivdami komunistického režimu. Takýto kúsok. (Rečník prstami znázornil veľmi malý rozmer.) A dnes by sme neotravovali spoločnosť z môjho pohľadu, a teda z pohľadu možno nejakých koaličných poslancov, ktorí sa nemajú k tejto téme, avšak, okej, to je ich názor, nemali by sme o čom diskutovať.
A tým pádom mne nič iné neostáva, dámy a páni, aby som len neustále a neustále týmto návrhom, ja som si vedomý toho, čiže tento návrh zákona cez koalíciu neprejde, ale ja chcem pripomínať tejto vládnej koalícii, konkrétne ministrovi spravodlivosti, že my nezabúdame. Možno on má naozaj veľa roboty, však je minister, ale ja mu budem cez tento návrh zákona iba pripomínať jeho slová, že raz a navždy sa treba s touto témou vysporiadať, lebo to povedal minister spravodlivosti Boris Susko. A ja opakovane budem hovoriť, áno, ja som počas minulého volebného obdobia obdivoval Borisa Suska s jeho konštruktívnymi pripomienkami k bodom, k rôznym bodom schôdzi a sám som bol niekedy akože presvedčený jeho argumentovaním, a neraz sa stalo, že aj my s nášho klubu sme zahlasovali za niektoré pripomienky Borisa Suska, preto si myslím, aby som, že Boris Susko tým, že je minister spravodlivosti, má veľa roboty, že moja práca bude v tomto volebnom období, pri tomto návrhu mu pripomínať, kým sa neprijme tento návrh zákona alebo kým koalícia nepríde s týmto návrhom zákona, kde naozaj som ochotný im odovzdať takto tento zákon, aby si ho osvojili (rečník zobral do rúk písomný materiál, ukazujúc ho plénu), lebo toto je návrh, ktorý umožní, aby sa ženy, ktoré boli sterilizované v rozpore s právom, aj odškodnili. A všetko to záleží od toho, aké zadanie dá ľuďom ministerstvo spravodlivosti, konkrétne minister Susko, alebo teda štátna tajomníčka ministerstva spravodlivosti, či odškodniť, tieto ženy alebo neodškodniť tieto ženy. Všetko závisí od toho. Áno, dá sa pripraviť aj taký návrh zákona, ktorý bude pro forma predkladaný, a budú hovoriť o tom, že áno, pripravili nejaký návrh zákona, ktorý umožní týmto ženám nejakým spôsobom sa odškodniť, ale v skutočnosti nebude aktívny, resp. efektívny, a tieto ženy skôr budú trpieť na tom, lebo tak ako som povedal, žiadna dokumentácia zdravotná v tomto prípade neexistuje. Urobili sme zmeny, áno, prijali sme pripomienky NGO-viek, resp. neziskových organizácií, ktorí v tejto téme pracujú dlhodobo, a súhlasili sme s nimi. Rád by som o týchto pripomienkach potom možno hovoril ďalej v rozprave, ak teda vidím kolegov, ktorí sa prihlásili do faktických. V tomto prípade som mal za potrebu hovoriť o takom tom duchu a jednoducho o princípe toho, že naozaj, ak chceme byť raz nejakou modernou demokraciou, tak sa musíme vysporiadať s činmi, ktoré sa v minulosti diali, aby sa v budúcnosti nediali.
Veľmi pekne ďakujem.
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Kolegyne, kolegovia predkladáme opäť zo skupinou poslancov návrh zákona, ktorý má riešiť mechanizmus odškodnenia žien, ktoré boli sterilizované v rozpore s právom. Tento návrh tu predkladáme pomerne dlho, ak sa vezme doba od minulého volebného obdobia až po dnešok, niekoľkokrát sme rozprávali o tých krivdách, ktoré sa páchali na ženách počas komunistického režimu, až do roku 2004, kedy sa potom, samozrejme, prijala legislatíva, ktorá už neumožňovala, aby sa naďalej mohli nejakým spôsobom ženy sterilizovať, alebo teda nezákonne sterilizovať.
Ja som iba rád, že sa nám podarilo túto tému otvoriť na tých najvyšších miestach, alebo teda na miestach, kde o tom môžeme rozhodovať, kým v minulosti to boli skôr nejaké neziskové organizácie alebo potom aj verejný ochranca práv z úst vtedajšej predsedkyne, alebo teda, áno, riaditeľky profesorky Patakyovej, ktorá sa naozaj tejto téme rovnako venovala, tak sa nám podarilo počas minulého volebného obdobia doniesť túto tému na tie najvyššie poschodia politiky.
A ten prvý krok sme smerom k týmto ženám urobili. A to je ten, že vláda Slovenskej republiky úst vtedajšieho premiéra Eduarda Hegera sa ospravedlnila za tieto ohavnosti, ktoré sa páchali na ženách v komunistickom režime, a, samozrejme, že to týmto ohavnostiam prichádzali aj ženy počas... aj po komunistickom režime. Samozrejme, že odškodnenie či finančné, alebo v tomto prípade, áno, finančné, nejakým spôsobom neumožní, alebo teda nevráti späť etapu života tým ženám a berme to iba akúsi náplasť, cez ktorú, samozrejme, tie ženy naďalej budú krvácať, lebo nevrátime im späť to, čo im bolo vzaté.
A tieto ženy, ktoré predišli, alebo teda prišli k tomu, že, bohužiaľ, boli sterilizované na základe vtedajšej vyhlášky, alebo teda zákonov, ktoré umožňovali túto, túto, túto sterilizáciu tak ich postretli naozaj veľmi nešťastné osudy. My sme počas minulého volebného obdobia tieto ženy prijali na prijali na výbore pre ľudské práva a národnostné menšiny, kde som mal česť vlastne nejaký moment predsedať tomuto výboru ako dočasný predseda, keďže predsedu sme nemali, tak ako podpredseda som viedol tento výbor, a verte, že tie spovede, alebo teda výpovede tých žien boli veľmi emotívne a sme sa držali aj s ďalšími členmi tohto výboru, aby sme nepustili nejakú slzu.
O to viac si vážim naozaj že táto téma prišla aj do parlamentu a môžeme o nej rozprávať ako zástupcovia z menšiny, ktorí vlastne obhajujú túto tému smerom k ženám, ktoré poväčšine, áno, boli rómskej národnosti, kde vyhláška rozprávala, alebo teda hovorila čisto o cigánskom nejakom probléme, kde takýmto spôsobom sa vysporiadavali s tým, aby cigánsky problém kvázi neprerástol, aby nebolo umožnené cigánskym ženám viac rodiť. Aj toto sú vlastne zverstvá komunistického režimu. Áno, aj v našej komunite sú ľudia, ktorí nejakým spôsobom stále majú takú nostalgiu za komunistickým režimom, a hovoria, že počas komunizmu mali nejakú väčšiu istotu, ale jednoducho, alebo teda, resp. že mohli pracovať. Áno, kým komunisti zobrali Rómom možno husle, tak demokracia lopatu, avšak také svetielko nádeje tu prišla Európska únia. V ’89. rovnako rovnako Rómovia stáli na tých námestiach a bojovali za takú tu lepšiu budúcnosť, len tu budúcnosť nevybojovali pre seba, ale pre každého iného, lebo po páde komunistického režimu Rómov v demokracii, v tej novodobej, čakali, nečakala taká možno jasná budúcnosť ako možno nás ostatných, menej pracovných príležitostí a tak ďalej.
Áno, svetielko nádeje tu prišla Európska únia, vstup do Európskej únie a európske projekty, vyčlenené peniaze na Rómov a my sme vďačný naozaj za tento projekt Európskej únie a určite Rómovia sa budú byť za to, aby Slovensko patrilo naďalej do Európskej únie, lebo čerpáme z toho výhody, tak ako aj ostatní. Poznáme krivdy komunistického režimu. Aj v mojom prípade ide naozaj o to, aby sme možno aj tým Rómom, ktorí dnes môžu mať takú nostalgickú chvíľku a spomínať na komunistický režim, aby sme aj cez tieto činy hovorili o zverstvách komunistického režimu, lebo aj Rómovia majú svoje obete, aj skrz takýto návrh, ktorý neumožňoval viac podľa toho návrhu cigánskym ženám, aby viac rodili. Úprimne som rád, že aj pri kontakte s touto vládnou koalíciou minulý rok, myslím, v takomto čase padla otázka na ministra spravodlivosti, z môjho pohľadu najpovolanejšieho muža tejto vládnej koalície, smerom k tejto téme, že akoby sa on dokázal vysporiadať s touto témou, a som rád, že povedal áno, že túto tému treba raz a navždy vyriešiť, a áno, mňa potešili tieto slová, aj preto som vlastne cez tieto návrhy zákonov, alebo teda cez tento návrh zákona vyzývam ministra spravodlivosti k tomu, aby sa naozaj podujal riešiť túto tému, lebo my sme si úplne vedomí toho, že my v opozícii zrejme tento návrh nejakým spôsobom nepretlačíme k tomu, aby vládna koalícia zaňho zahlasovala, iba z princípu, že ho podáva opozícia. Ale tento návrh zákona, dámy a páni, bol pripravovaný ľuďmi z ministerstva spravodlivosti. S tými istými ľuďmi, ktorí sú tam aj do dnes. Áno sú to odborníci. Dôležité pri tejto otázke je, že tí ľudia, ktorí vypracovali tento návrh zákona, ktorý som si ja osvojil, a od minulého volebného obdobia ho neustále predkladám a k tomu sa dostaneme vlastne, že prečo ho stále predkladám, bolo aj politické zadanie. A politické zadanie pri tomto návrhu zákona bolo také, aby pripravili návrh zákona, ktorý umožní, aby ženy, ktoré boli sterilizované v rozpore s právom, boli naozaj odškodnené. A toto je veľmi dôležitý moment pri tomto návrhu, ktorý predkladáme. Áno, my sme mali aj na výbore pre ľudské práva zástupcov z ministerstva spravodlivosti, konkrétne pani štátnu tajomníčku aj splnomocnenca vlády pre rómske komunity, ktorý áno, však môžu komentovať tento návrh zákona a môžu mať iný pohľad na vec, ale v prvom rade sa musíme baviť o tom, či naozaj aj týmto ľuďom ide o to, aby sme umožnili a pripravili návrh zákona, ktorý umožní tieto ženy finančne kompenzovať za krivdy, ktoré sa stali v minulosti.
A toto je veľmi dôležitý moment. Ja mám ten pocit a mňa to mrzí, že to politické zadanie príde, áno, z ministerstva spravodlivosti vytvoriť nejaký, nejaký mechanizmus k tomu, aby sme tieto ženy, ktoré utrpeli krivdu v minulosti odškodnili, avšak ten návrh zákona nemusí byť účinný, resp. nebudeme môcť odškodňovať tieto ženy, lebo budú potrebovať k tomu nehoráznu administratívu, a jednoducho dokumenty, ktoré dnes, bohužiaľ, nie sú k dispozícii a neboli k dispozícii už ani desiatky rokov pred dneškom.
A keď sa naozaj chceme baviť o tom, že sa chceme vysporiadať s krivdami komunistického režimu musíme hľadať spôsoby, ako naozaj umožniť týmto ženám akúsi náplasť, cez ktorú budú krvácať. Áno, nevrátime im späť etapu života, ale budeme sa vedieť ako krajina, demokratická krajina vysporiadať s krivdami z minulosti. A môžeme si tu hovoriť, naozaj či sme sa vedeli vysporiadať s krivdami z minulosti v iných prípadoch – ja si myslím, že nie –, ale pri tejto téme mi to naozaj, pri tejto téme mi veľmi, veľmi, veľmi záleží na tom, aby raz tieto ženy, kým ešte žijú, boli odškodnené s tým, že ako krajina ukážeme, že v tomto prípade, áno, vieme sa vysporiadať s minulosťou.
A keď sa pýtate, prečo ho neustále predkladám, áno, správna otázka, že prečo ho predkladám neustále, keďže v minulom volebnom období sme vládli, a tento návrh zákona nebol prijatý a ja akceptujem tento názor, aj keď ma niekto z koalície bude ním konfrontovať, lebo je pravdivý, bohužiaľ. Tento návrh zákona som predkladal opakovane, teda prvý krát počas nášho volebného obdobia. Prvým čítaním prešiel. V druhom čítaní bol, prijali sa nejaké pripomienky k tomuto návrhu zákona, ktoré sme zapracovali, ale tesne predtým, dámy a páni, keď prišlo k hlasovaniu v druhom čítaní o tomto návrhu zákona, to bola posledná schôdza bývalej vládnej garnitúry, ktorá bola zarezaná pred hlasovaním v druhom čítaní. Boli sme takýto kúsok od toho (rečník prstami znázornil veľmi malý rozmer), naozaj aby sme sa ako demokratická krajina vysporiadali s krivdami komunistického režimu. Takýto kúsok. (Rečník prstami znázornil veľmi malý rozmer.) A dnes by sme neotravovali spoločnosť z môjho pohľadu, a teda z pohľadu možno nejakých koaličných poslancov, ktorí sa nemajú k tejto téme, avšak, okej, to je ich názor, nemali by sme o čom diskutovať.
A tým pádom mne nič iné neostáva, dámy a páni, aby som len neustále a neustále týmto návrhom, ja som si vedomý toho, čiže tento návrh zákona cez koalíciu neprejde, ale ja chcem pripomínať tejto vládnej koalícii, konkrétne ministrovi spravodlivosti, že my nezabúdame. Možno on má naozaj veľa roboty, však je minister, ale ja mu budem cez tento návrh zákona iba pripomínať jeho slová, že raz a navždy sa treba s touto témou vysporiadať, lebo to povedal minister spravodlivosti Boris Susko. A ja opakovane budem hovoriť, áno, ja som počas minulého volebného obdobia obdivoval Borisa Suska s jeho konštruktívnymi pripomienkami k bodom, k rôznym bodom schôdzi a sám som bol niekedy akože presvedčený jeho argumentovaním, a neraz sa stalo, že aj my s nášho klubu sme zahlasovali za niektoré pripomienky Borisa Suska, preto si myslím, aby som, že Boris Susko tým, že je minister spravodlivosti, má veľa roboty, že moja práca bude v tomto volebnom období, pri tomto návrhu mu pripomínať, kým sa neprijme tento návrh zákona alebo kým koalícia nepríde s týmto návrhom zákona, kde naozaj som ochotný im odovzdať takto tento zákon, aby si ho osvojili (rečník zobral do rúk písomný materiál, ukazujúc ho plénu), lebo toto je návrh, ktorý umožní, aby sa ženy, ktoré boli sterilizované v rozpore s právom, aj odškodnili. A všetko to záleží od toho, aké zadanie dá ľuďom ministerstvo spravodlivosti, konkrétne minister Susko, alebo teda štátna tajomníčka ministerstva spravodlivosti, či odškodniť, tieto ženy alebo neodškodniť tieto ženy. Všetko závisí od toho. Áno, dá sa pripraviť aj taký návrh zákona, ktorý bude pro forma predkladaný, a budú hovoriť o tom, že áno, pripravili nejaký návrh zákona, ktorý umožní týmto ženám nejakým spôsobom sa odškodniť, ale v skutočnosti nebude aktívny, resp. efektívny, a tieto ženy skôr budú trpieť na tom, lebo tak ako som povedal, žiadna dokumentácia zdravotná v tomto prípade neexistuje. Urobili sme zmeny, áno, prijali sme pripomienky NGO-viek, resp. neziskových organizácií, ktorí v tejto téme pracujú dlhodobo, a súhlasili sme s nimi. Rád by som o týchto pripomienkach potom možno hovoril ďalej v rozprave, ak teda vidím kolegov, ktorí sa prihlásili do faktických. V tomto prípade som mal za potrebu hovoriť o takom tom duchu a jednoducho o princípe toho, že naozaj, ak chceme byť raz nejakou modernou demokraciou, tak sa musíme vysporiadať s činmi, ktoré sa v minulosti diali, aby sa v budúcnosti nediali.
Veľmi pekne ďakujem.
Rozpracované
18:59
Vystúpenie v rozprave 18:59
Tibor GašparVystúpenie v rozprave
4.12.2024 o 18:59 hod.
gen. v. v. PaedDr.
Tibor Gašpar
Videokanál poslancaNa vaše vystúpenie dve faktické, pán poslanec Bužo, ako prvý a potom pani poslankyňa Záborská. Nech sa páči máte, pán poslanec, slovo.
Rozpracované
18:59
Vystúpenie v rozprave 18:59
Lukáš BužoÁno, Peťo, tento návrh prinášame už viackrát do parlamentu a verím, že to odškodnenie, o ktorom sa tu bavíme, a vlastne tá krivda, ktorá bola spôsobená na ženách, ktoré už viac vo svojom živote nemohli mať deti, tak Slovenská republika sa s tým vysporiada, tak ako aj iné štáty. A takým príkladným štátom je Česká republika, kde naozaj došlo aj k ospravedlneniu sa, ale aj k takej náhrade tej finančnej. A vlastne tento...
Áno, Peťo, tento návrh prinášame už viackrát do parlamentu a verím, že to odškodnenie, o ktorom sa tu bavíme, a vlastne tá krivda, ktorá bola spôsobená na ženách, ktoré už viac vo svojom živote nemohli mať deti, tak Slovenská republika sa s tým vysporiada, tak ako aj iné štáty. A takým príkladným štátom je Česká republika, kde naozaj došlo aj k ospravedlneniu sa, ale aj k takej náhrade tej finančnej. A vlastne tento návrh v sebe obsahuje tú druhú časť, náhradu tým poškodeným, je tam nejaká určitá suma, čo však nikdy nevykryje tú bolesť a ako keby znevýhodnenie voči ostatným rodinám alebo ostatným ženám, že viac už nemohli mať deti.
A tak preto vyzývam aj sám seba, možno opozičných (povedané so smiechom), ale aj ostatných poslancov v tejto snemovni, aby sme naozaj raz a navždy uzatvorili túto tému, a tak ukázali aj, aj takú ľudskosť, aj takú nášho štátu, že sa vieme vysporiadať aj s činmi z minulosti, ktoré boli spáchané či už na týchto ženách, alebo iné krivdy voči iným skupinám. A takéto návrhy alebo vysporiadanie svedčia iba o vyspelosti, zopakujem, a o ľudskosti.
Ďakujem za tento návrh.
Ďakujem za slovo.
Áno, Peťo, tento návrh prinášame už viackrát do parlamentu a verím, že to odškodnenie, o ktorom sa tu bavíme, a vlastne tá krivda, ktorá bola spôsobená na ženách, ktoré už viac vo svojom živote nemohli mať deti, tak Slovenská republika sa s tým vysporiada, tak ako aj iné štáty. A takým príkladným štátom je Česká republika, kde naozaj došlo aj k ospravedlneniu sa, ale aj k takej náhrade tej finančnej. A vlastne tento návrh v sebe obsahuje tú druhú časť, náhradu tým poškodeným, je tam nejaká určitá suma, čo však nikdy nevykryje tú bolesť a ako keby znevýhodnenie voči ostatným rodinám alebo ostatným ženám, že viac už nemohli mať deti.
A tak preto vyzývam aj sám seba, možno opozičných (povedané so smiechom), ale aj ostatných poslancov v tejto snemovni, aby sme naozaj raz a navždy uzatvorili túto tému, a tak ukázali aj, aj takú ľudskosť, aj takú nášho štátu, že sa vieme vysporiadať aj s činmi z minulosti, ktoré boli spáchané či už na týchto ženách, alebo iné krivdy voči iným skupinám. A takéto návrhy alebo vysporiadanie svedčia iba o vyspelosti, zopakujem, a o ľudskosti.
Ďakujem za tento návrh.
Rozpracované
