23. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie v rozprave
5.12.2024 o 18:59 hod.
MUDr. PhD.
Tomáš Szalay
Videokanál poslanca
Vážený pán predsedajúci, ďakujem za slovo. Dámy, páni, pán minister, tretí z trojice zákonov na ktorom celý rok pracovala Zuzana Dolinková, je zákon o národnom zdravotníckom informačnom systéme a teda v zásade dá sa povedať zákon o NCZI. Nevyužijem celých tridsať minút, lebo nie je tu veľmi čo komentovať. Rok prípravy tohto zákona viedol k tomu, že po pripomienkovom konaní, schválení vládou a posunutí do prvého čítania sme ho aj tu v snemovni aj opoziční poslanci podporili a potom prišlo čítanie druhé a na výbor prišiel pozmeňovací návrh, poslanecký pozmeňovací návrh, ale všetci vieme, že to je ministerský pozmeňovací návrh, ktorým ministerstvo opravuje nedostatky v predloženej legislatíve, zapracoval pripomienky parlamentnej legislatívy. Nič menej prišiel pozmeňovák a ten pozmeňovák bol zhruba tak veľký ako pôvodný originálny návrh zákona. Keď som počítal počet slov, počet znakov, počet strán, zhruba je to to isté, 31 tisíc znakov v originálnom návrhu zákona, 28 tisíc znakov v pozmeňovacom návrhu. V zásade sa vymenil ten kus za kus, úplne iný typ zákona bol predložený na zdravotnícky výbor o ktorom sme, kde sme o ňom rokovali. O úplne inom type zákona diskutoval Ústavnoprávny výbor. Oni vôbec netušili, že čo vlastne na konci dňa budeme tu v tejto snemovni schvaľovať, pretože dostali len ten pôvodný návrh z toho NCZI. A tak tu stojíme, diskutujeme o zákone, ktorý je úplne iný, ktorý v danej chvíli sme si nemali šancu nikto naštudovať. Kto si vie naštudovať sedemdesiat strán textu, ktoré prídu zo dňa na deň? A ja sa pýtam, ako sa dá takýmto spôsobom pripravovať legislatíva? Čo sa ten rok robilo na tom ministerstve alebo na tom NCZI? Prečo sme sa dostali do toho, že v druhom čítaní schvaľujeme pozmeňovák, ktorý je tak dlhý ako originálny zákon? Čo to je za prípravu legislatívy? Potom sa čudujeme, že to furt musíme opravovať, že sú frustrovaní odborári, pacienti, daňoví poplatníci, lebo máme bordel a anarchiu v legislatíve. Takto sa to, prosím vás pekne, nerobí. Čiže, ak by ste mohli, pán minister, prosím vás pekne, tlmočiť kolegom v NCZI, je to vaša podriadená organizácia, vy ste zriaďovateľ, vy máte na nich dosah, že takto sa to, prosím, nerobí. Ja mám pocit, že digitalizácia vôbec v celej tej elektronizácii zdravotníctva nemáme jasnú cestu. Vy ju možno máte, možno tam niekde na nejakých podujatiach diskutujete, ale nemám pocit, že máme ucelenú politiku, ktorou chceme kráčať a bijú sa tu medzi ministerstvo s NCZI a, že kto bude mať v ruke ten volant ktorým smerom to zdravotníctvo a tú elektronizáciu povedieme. Uvádzajú sa tu nejaké veci, ktoré, zase citujem ten one pager, ktorý ma v tomto prípade asi dve strany, kde je stručne zosumarizované o čom ten návrh zákona je. A sú to také technikálie, opäť je to mierny pokrok v medziach zákona, rozširuje sa údajová základňa o údaje súvisiace s úmrtiami, ktoré sa budú riešiť aj elektronicky, je tam rušenie nejakých registrov, založenie nejakých registrov, také praktické veci, že elektronicky sa bude uzatvárať kapitačná dohoda so všeobecným lekárom alebo s primárnym gynekológom. Azda najprevratnejšia alebo najzásadnejšia zmena je ELAP, teda elektronizácia laboratórnych vyšetrení. Dúfam, že ju teda NCZI zvládne lepšie ako zvládalo zavádzanie e-preskripcie, lebo to trvalo veľa rokov, stálo to veľa desiat miliónov eur a na konci dňa to aj tak nefungovalo a použilo sa riešenie, ktoré vyvinuli súkromné zdravotné poisťovne.
Téma o ktorej chcem hovoriť v tomto svojom vystúpení, lebo toto som už povedal vlastne v prvom čítaní, je pozmeňovací návrh, ktorý zaznie predpokladám onedlho v pléne. Je to opäť niečo k čomu sme sa nemali možnosť vyjadriť. Dneska som si to zase našiel na internete, že to zaznie a je to pozmeňovák, aby sa k údajom, ktoré zbiera Národné centrum zdravotníckych informácií mohlo dostať Ministerstvo zdravotníctva pri tvorbe zdravotnej politiky. Je 5. decembra roku 2024. Národné centrum zdravotníckych informácií pod týmto názvom funguje koľko, dvadsať rokov a my tu riešime otázku, či sa zriaďovateľ NCZI, teda Ministerstvo zdravotníctva môže dostať k údajom, ktoré NCZI má na tvorbu zdravotnej politiky. Akože haló, ako hádam by malo mať Ministerstvo zdravotníctva cez svoju podriadenú organizáciu prístup k tým dátam. Prečo sa do toho musíme vlúpavať cez zákon, cez pozmeňovací návrh v druhom čítaní v pléne? Ako sme sa dostali do tejto situácie, že toto neprešlo normálnym pripomienkovým konaním a prečo to riešime v roku 2024 v decembri? Toto mala byť absolútne prirodzená súčasť fungovania tohto štátu, ak chceme prijímať rozhodnutia na základe dát evidence-based policymaking a chceme riadiť to čo meriame, tak považujem za absolútnu nevyhnutnosť, že Ministerstvo zdravotníctva má prístup k dátam o zdravotníctve. A to, že ten prístup nemá, vnímam, akože je niečo choré v tomto štáte. Je nejaký rozpor medzi Ministerstvom zdravotníctva a NCZI v tom ako si vykladáte prístup k tým dátam? Ako je možné, že sa musíte dobýjať cez legislatívu k týmto dátam? To znamená, NCZI nie je súčinné s Ministerstvom zdravotníctva? Kam sme sa to dostali, že podriadené organizácie budú skákať regulátorovi po hlave? Treba to naozaj upratať a v tomto prípade, na rozdiel od mnohých tých iných v pléne navrhovaných pozmeňovacích návrhov, tento pozmeňujúci návrh podporím. Ale opakujem, frustrovane ho podporím, lebo toto už malo dávno platiť a malo to prejsť normálnym legislatívnym procesom, možno, a to je tá opatrná hypotéza, možno ste to takto navrhli práve preto, aby NCZI nedokázalo zabrániť prijatiu takéhoto pozmeňovacieho zákona tým, že by lobovalo medzi poslancami. Lebo ja mám pocit a veľmi rád si ho nechám vyvrátiť, ja mám pocit, že Národné centrum zdravotníckych informácií je žaba, ktorá sedí na prameni zdravotníckych dát a za toho boha ho nechce pustiť.
Včera a predvčerom som mal tú možnosť byť účastníkom veľkej zdravotníckej konferencie Helf kersamit kde teda bola reč aj o dátach a boli tam aj kolegovia z Českej republiky, ktorý hovorili o tej dátovej politike a také registre. Registre do ktorých zdravotníci, odborníci posielajú dáta na sledovanie niektorých typov ochorení, mnohé z nich vedie práve NCZI a často sa od týchto lekárov, odborných kapacít, mienkotvorcov dopočujem, že to je vlastne keď tam reportujeme, to ako keby sme hádzali kamene do studne. Hodíte kameň do studne a je taká hlboká, že ani to čľup, keď dopadne ten kameň nepočujete. A potom keď chcú títo odborníci s tými dátami niečo robiť, ktoré reportujú z celého Slovenska tak zistia, že sa k dátam nevedia dostať, lebo GDPR, lebo ochrana osobných údajov, lebo ja neviem čo, lebo je to strašne hlboká studňa a NCZI ako keby vyhovovalo, že je to hlboká studňa. My potrebujeme mať dostupné dáta, my potrebujeme mať open data, možno nie surové dáta, ale možno, ako sme sa včera na tej konferencii aj zhodli, možno otvorené informácie o slovenskom zdravotníctve. To znamená spracované surové dáta do podoby informácií ku ktorým by mal mať prístup každý. Pseudonimizované, anonymizované, každý, nielen Ministerstvo zdravotníctva, aj nejaké INOKO, INEZ, HPI, každý kto to bude chcieť analyzovať, médiá, takí novinári, onakí novinári, Lekárske odborové združenie, každý kto má záujem sa pozrieť a rýpať a počítať si v tých dátach čo chce a robiť si svoje kondingenčné tabuľky by mal mať k tomu prístup. Zatiaľ NCZI túto funkcionalitu verejnosti neposkytuje a zatiaľ ani neviem či má toto v úmysle. Bol by som veľmi rád, teda keby ste sa rozhodli tú policy, tú politiku digitalizácie dátovej výmeny a tak ďalej, keby ste na toto mysleli, lebo a toto vám poviem ako, akože silný zážitok a silný príklad, ktorý zaznel aj vravím včera na tej konferencii, zverejňovanie dát samé o sebe je riešením, je skutočným riešením problémov zdravotníctva. Medzi zverejnením dát a zmenou správania subjektov na trhu či už poskytovateľov, poisťovní, pacientov, kohokoľvek iného, medzi tým je nejaká čierna skrinka. A mne je jedno čo sa deje v tej čiernej skrinke. V okamihu, keď zverejníte dáta niečo sa v ľuďoch stane a zmenia svoje správanie. Vy ich k tomu nemusíte nútiť, vy im k tomu nemusíte dávať motiváciu alebo sankciu za to, keď niečo robia. Stačí, že tie dáta zverejníte. Skúsenosť z Českej republiky. Majú tam register pre mŕtvice a začali medzi iktovými centrami robiť beachmarking, teda porovnávanie výkonnosti a koľko trvá kým príde pacient, koľko trvá kým ju dajú trombolýzu, s akými výsledkami sa stretávajú. A už len skutočnosť, že tieto veci merajú a dajú tým subjektom spätnú väzbu, že tu sa nachádzate v tom grafe, toto je váš stĺpček vedie k tomu, že sa zlepšujú tie medicínske kvalitatívne parametre. lebo tie pracoviská chcú medzi sebou súťažiť, chcú sa porovnávať, nechcú byť na konci toho rebríčka, chcú robiť niečo iné a keď dostanú k tomu kvalifikované dáta oni zmenia ...
=====
Rozpracované
Vystúpenia
18:44
Ak to nechceme robiť a chceme vystaviť tú Všeobecnú zdravotnú poisťovňu takémuto plávaniu po rozbúrenej hladine a dúfať, že sa tá loď nepotopí, je to veľmi, veľmi nezodpovedné.
Ďakujem veľmi pekne. Technické rezervy sú vec, ktorá zabezpečí dostupnosť starostlivosť, dostupnosť financií na zaplatenie starostlivosti pre slovenských pacientov, keď tu vláda navrhuje, alebo teda pardon, vládny poslanec navrhuje odklad účinnosti tohto ustanovenia a ja viem, že sa v koalícii rozpráva o tom, že ustanovenie zrušia úplne, tak to zásadným spôsobom oslabí práva pacientov a posilní to práva práve tých oligarchov v slovenskom zdravotníctve, ktorých tu všetci kritizujú a v tomto prípade ich budem kritizovať aj ja, ak sa takéto niečo umožní a práve preto by sme nemali súhlasiť s tým, aby sa povinnosť tvoriť technické rezervy odkladala, alebo aby sa nebodaj úplne zrušila. Ak zdravotná poisťovňa nebude mať dostatok zdrojov na plánované výkony, ak bude žiť z ruky do úst, naozaj a bude sa každý deň báť, že či jej príde naozaj dosť odvodov od poistencov a od firiem, tak to nebude pre slovenských pacientov bezpečné a udržateľné. Naozaj sa môže stať, ideme do divných časov. Automobilový priemysel v Európe je v kríze. Na Slovensku sme dosť závislí od automobilového priemyslu, ak tu prestane fungovať nejaká veľká fabrika, neprídu odvody do poisťovne, Všeobecnej zdravotnej poisťovne načas, tak sa môže stať, že nebudú mať peniaze na úhradu plánovaných výkonov pre slovenských pacientov. Preto sú potrebné technické rezervy, aby pacienti mali nejaké istoty.
Ak to nechceme robiť a chceme vystaviť tú Všeobecnú zdravotnú poisťovňu takémuto plávaniu po rozbúrenej hladine a dúfať, že sa tá loď nepotopí, je to veľmi, veľmi nezodpovedné.
Rozpracované
18:44
Tak skutočnosť je taká, že ani Dôvere, ani Unionu tento zákon neurobí problém, samozrejme, že nie. Ony dnes majú našetrené, že desiatky miliónov eur, alebo odložené ako technické rezervy na plánovanú starostlivosť pre svojich pacientov, majú pokrytú zdravotnú starostlivosť na čakačkách, v podstate a jediný kto to nemá je všeobecka. A teraz, keď vlastne zabránite tomu, aby si všeobecka musela odkladať, síce zabránite tomu, aby sa teda dostala do mínusu, ale zároveň zabránite, aby si súkromné poisťovne museli odkladať, a to čo majú odložené, si môžu takto vybrať. Áno dobre, máme tu obmedzený zisk 1 %, čo je mimochodom úplná hlúposť, hej, ale dobre, máme tu obmedzený zisk na 1 %, tak si možno to percento z toho vybrať, ale tak veď si ho budú vyberať postupne, každý rok, za nič. Čiže pacient má menšiu istotu, má tak akurát istotu, že nemá garantované, že jeho plánovaná starostlivosť bude zaplatená a poisťovňa môže mať väčší zisk, a to je tak asi všetko, lebo zastávame Všeobecnú zdravotnú poisťovňu v dlhoch.
My naozaj, keď blokujeme tie večné dotácie do štátnej poisťovne, keď bojujeme proti tomu, aby mala výnimky, naozaj na to nemusíte byť akože, na to stačí mať zdravý rozum, na to vás nemusí nikto platiť, jediné čo musíte, mať záujem reálne sa na to pozrieť z toho helikoptér... a úplne jasne vidíte, že toto sú strašne zlé a škodlivé kroky. Povinnosť tvorby technických rezerv znižuje zisk zdravotných poisťovní a zvyšuje istotu pacienta. Zrušiť túto povinnosť zvyšuje zisk zdravotných poisťovní a znižuje istotu pacienta. Vy idete toto urobiť týmto pozmeňovákom, v zákone, ktorý my by sme boli inak schopní podporiť, dáte tam vec, pre ktorú ja ten zákon nepodporím, keď to tam dáte, lebo ja nebudem podporovať, aby sa zároveň zvyšoval zisk a zvyšovalo riziko pre pacienta. Toto má akú logiku, prosím vás? Okej, keď je všeobecka v dlhoch, dobre nájdite iné riešenie, my by sme našli. To ja súhlasím, ja by som ich predala, mala z toho miliardu na liečbu ľudí, dala by som to v medzinárodnom tendri, aby to nemali tie zdravotné poisťovne, ktoré tu dnes už máme, bola by väčšia konkurencia, mala by som viac peňazí a nemusela by som sa večne starať o nemožných nominantov, ktorých treba, ktorých hospodárenie večne musia zachraňovať práve tí najnutnejší z nás.
Dobre, nájdite iné riešenie, chápem, že toto nie je politicky ľahké, lebo potom tu vykrikuje nejaký pacient, že vás niekto platí. Rozumiem, nájdite iné, ale určite nie také, že poviete, že no tak ideme teda zvyšovať zisk a zvyšovať riziko pre pacienta. Prepáčte, s týmto súhlasiť nemôžem a veľmi sa čudujem kolegom, že toto predložili, lebo toto je teda vysoko riskantný návrh a veľmi, veľmi zlý pre pacienta. Myslím si, že aj pán minister to veľmi dobre chápe. Ďakujem pekne.
Som zabudla, už som tu dlho nebola. No, napriek tým nie pravdivým rečiam, ja chcem pripomenúť, pán minister, vy ste tu aj nový a teda aj teda k tým vyjadreniam, ktoré tu s Tomášom vedieme, ja chcem teda pripomenúť, že naozaj nemáme my proti zisku nič, naopak ja osobne som jednoznačne za zisk, ale zisk naviazaný na konkrétny prínos pre pacienta. To je obrovský rozdiel. Tento návrh zákona spôsobuje, že v podstate je možnosť väčšieho zisku a zároveň je to ešte väčší dopad na pacienta. Je to obrovsky nebezpečné, preto a teraz akože ja hrám aj na to, na čo je citlivé plénum, lebo to poznám, ale je to obrovsky nebezpečné pre pacienta preto, lebo veď aj vy ste, páni, pacienti aj vládni poslanci, tak aj vaše rodiny, no tak keď máte plánovanú starostlivosť, majú si tie poisťovne na to odložiť peniaze. Dnes ich majú odložené, najmä súkromné poisťovne, štátna to nezvládala. Toto je jediný dôvod, prečo je tento pozmeňovák k zrušeniu technických rezerv jediný. Keby 31. 12. 2024 platil zákon tak ako je, všeobecka je v mínuse 100 až 120 mil. eur, podľa ich vlastných vyjadrení a podľa verejných známych záverov. Toto je naozaj veľký problém, že kvôli štátnemu molochu, večne a dookola sa dotuje z peňazí všetkých neefektivita, a to potom chýba na liečbu iných. Je to nebezpečné a v tomto prípade ešte aj zdôrazňujem, že Union aj Dôvera, napriek tomu, čo sa tu hovorilo, lebo teda keď sa povedalo, že je to aj kvôli Unionu, tak som si dovolila, tí čo ma poznáte, viete, že ja si teda veci overím. Napísala som do toho zdravotníckeho pléna, kde máme tých stakeholderov, zavolala som do Dôvery, do Unionu, opýtala som sa.
Tak skutočnosť je taká, že ani Dôvere, ani Unionu tento zákon neurobí problém, samozrejme, že nie. Ony dnes majú našetrené, že desiatky miliónov eur, alebo odložené ako technické rezervy na plánovanú starostlivosť pre svojich pacientov, majú pokrytú zdravotnú starostlivosť na čakačkách, v podstate a jediný kto to nemá je všeobecka. A teraz, keď vlastne zabránite tomu, aby si všeobecka musela odkladať, síce zabránite tomu, aby sa teda dostala do mínusu, ale zároveň zabránite, aby si súkromné poisťovne museli odkladať, a to čo majú odložené, si môžu takto vybrať. Áno dobre, máme tu obmedzený zisk 1 %, čo je mimochodom úplná hlúposť, hej, ale dobre, máme tu obmedzený zisk na 1 %, tak si možno to percento z toho vybrať, ale tak veď si ho budú vyberať postupne, každý rok, za nič. Čiže pacient má menšiu istotu, má tak akurát istotu, že nemá garantované, že jeho plánovaná starostlivosť bude zaplatená a poisťovňa môže mať väčší zisk, a to je tak asi všetko, lebo zastávame Všeobecnú zdravotnú poisťovňu v dlhoch.
My naozaj, keď blokujeme tie večné dotácie do štátnej poisťovne, keď bojujeme proti tomu, aby mala výnimky, naozaj na to nemusíte byť akože, na to stačí mať zdravý rozum, na to vás nemusí nikto platiť, jediné čo musíte, mať záujem reálne sa na to pozrieť z toho helikoptér... a úplne jasne vidíte, že toto sú strašne zlé a škodlivé kroky. Povinnosť tvorby technických rezerv znižuje zisk zdravotných poisťovní a zvyšuje istotu pacienta. Zrušiť túto povinnosť zvyšuje zisk zdravotných poisťovní a znižuje istotu pacienta. Vy idete toto urobiť týmto pozmeňovákom, v zákone, ktorý my by sme boli inak schopní podporiť, dáte tam vec, pre ktorú ja ten zákon nepodporím, keď to tam dáte, lebo ja nebudem podporovať, aby sa zároveň zvyšoval zisk a zvyšovalo riziko pre pacienta. Toto má akú logiku, prosím vás? Okej, keď je všeobecka v dlhoch, dobre nájdite iné riešenie, my by sme našli. To ja súhlasím, ja by som ich predala, mala z toho miliardu na liečbu ľudí, dala by som to v medzinárodnom tendri, aby to nemali tie zdravotné poisťovne, ktoré tu dnes už máme, bola by väčšia konkurencia, mala by som viac peňazí a nemusela by som sa večne starať o nemožných nominantov, ktorých treba, ktorých hospodárenie večne musia zachraňovať práve tí najnutnejší z nás.
Dobre, nájdite iné riešenie, chápem, že toto nie je politicky ľahké, lebo potom tu vykrikuje nejaký pacient, že vás niekto platí. Rozumiem, nájdite iné, ale určite nie také, že poviete, že no tak ideme teda zvyšovať zisk a zvyšovať riziko pre pacienta. Prepáčte, s týmto súhlasiť nemôžem a veľmi sa čudujem kolegom, že toto predložili, lebo toto je teda vysoko riskantný návrh a veľmi, veľmi zlý pre pacienta. Myslím si, že aj pán minister to veľmi dobre chápe. Ďakujem pekne.
Rozpracované
18:44
Nech sa štát sústredí na jednu vec a nech ju robí poriadne, nech je to naozaj ten, kto kormidluje a nech nevesluje, nech sa nevenuje nemocniciam, nech nemocnice dá na samosprávne kraje, samosprávy, univerzity, cirkev, nech poisťovňu rozdelí a predá nech sa venuje zdravotnej politike.
Ďakujem, Janka, čo si povedala. Poďme o tom ešte diskutovať, že ak prejde pozmeňovák, aký bude tvoj postoj k zákonu, ale veľmi rozumiem tvojim obavám, čudujem sa, že tu teraz nezaznela väčšia diskusia aj od tých väčších haterov, ktorí, finančných skupín, ako sme my, pretože potom naozaj snaha záchranu všeobecky pomáha súkromným zdravotným poisťovniam, hej. Toto je , že vedľajší efekt tohto celého, čo ste tu predložili, a to je tá pasca, do ktorej sa štát dostal, že je v konflikte záujmov, že je zároveň regulátorom, ktorý prijíma legislatívu, že je zároveň prevádzkovateľom najväčšej zdravotnej poisťovne cez, ktorú tečie najviac peňazí v slovenskom zdravotníctve a zároveň prevádzkuje štátne nemocnice, ktoré od tých poisťovní dostávajú tie peniaze. A je to pacient, ktorý je chromý na všetky tri nohy, nefungujú tie štátne nemocnice, nefunguje štátna poisťovňa a legislatíva sa deje, že živelným spôsobom, že ju tu opravujeme v druhom čítaní poslaneckými pozmeňovákmi, že nám prichádzajú pozmeňováky, ktoré sú pomaly, že dlhšie ako originálny pôvod zákona. To, že opravujeme pozmeňováky, ktoré boli schválené v minulom hlasovaní, lebo sme ich nechceli tak vlastne prijímať, že sa tá legislatíva prijíma tak, že sa medzi parlamentnou legislatívou a ministerskou legislatívou prebieha nejaká prestrelka. Potom ako zlá legislatívna technika bola použitá, to že sa o týchto veciach nediskutuje so stakeholdermi, ale že to tu riešime v podstate až na konci.
Nech sa štát sústredí na jednu vec a nech ju robí poriadne, nech je to naozaj ten, kto kormidluje a nech nevesluje, nech sa nevenuje nemocniciam, nech nemocnice dá na samosprávne kraje, samosprávy, univerzity, cirkev, nech poisťovňu rozdelí a predá nech sa venuje zdravotnej politike.
Rozpracované
18:44
Úplne súhlasím, už len krátko doplním, aby to teda zaznelo, toto sa netýka len tejto vlády, toto sa týka úplne každej vlády doteraz. Každá vláda doteraz, vrátane tej, ktorej sme boli súčasťou, a preto sme sa dostávali často do rozporov, dotovalo neefektivitu štátnej poisťovne v stovkách, v stovkách miliónov eur a robí sa to dokola, a to je ten môj sen o ministerke, alebo ministrovi, ktorý povie konečne, že stačilo. A keď taký príde, tak naozaj sme pripravení bez ohľadu na našu politickú pozíciu, podporiť tento správny boj za pacientov, lebo na to sme tu všetci. Ďakujem.
Rozpracované
18:44
====
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, účelom tohto návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon 153/2013 o národnom zdravotníckom informačnom systéme je úprava nových služieb elektronizácie v zdravotníctve so záväzkami vlády Slovenskej republiky v oblasti strednodobých priorít vyplývajúcich z Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na roky 2023 až 27, v súvislosti s prípravou dátovej reformy, ktorej cieľom je predovšetkým odbremenenie zdravotníkov od zbytočného vykazovania a zlepšenie dátovej dostupnosti a kvality. Navrhuje sa ustanoviť elektronizácia laboratórnych vyšetrení, vzniká služba elektronického objednávania pacienta na vyšetrenie k poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti, prostredníctvom jednotného centrálneho systému, ktorého úlohou je prepojiť objednávacie systémy, či ďalšia služba, ktorou je elektronické uzatváranie dohôd o poskytovaní všeobecnej a špecializovanej gynekologickej starostlivosti, rozširuje sa údajová základňa národného zdravotníckeho informačného systému a údaje súvisiace s úmrtiami, ktoré sa budú taktiež
====
Rozpracované
18:59
Vystúpenie v rozprave 18:59
Kamil ŠaškoVážený pán predseda, vážené panie poslankyne, páni poslanci, dovoľujem si vás požiadať o prerokovanie predloženého návrhu zákona. Ďakujem pekne.
...objednávacie systémy či ďalšia služba ktorou je elektronické uzatváranie dohôd o poskytovaní všeobecnej a špecializovanej gynekologickej starostlivosti. Rozširuje sa údajová základňa Národného zdravotníckeho a informačného systému a údaje súvisiace s úmrtiami, ktoré sa budú taktiež oproti doterajšej právnej úprave poskytovať elektronicky. Ďalej sa upravuje oblasť nových prístupov zdravotníckych pracovníkov regionálnych úradov verejného zdravotníctva a Úradu verejného zdravotníctva k určeným elektronickým zdravotným záznamom z elektronickej zdravotnej knižky, či poskytovanie údajov Národným centrom centrom zdravotníckych informácií. Zároveň sa precizujú viaceré procesy a ustanovenia ktorých potreba úpravy vzišla z aplikačnej praxe, napríklad ustanovenia o vydávaní elektronických preukazov pracovníkov v zdravotníctve, ktoré sa rozširujú o prehliadajúcich lekárov a lekárov vykonávajúcich pitvu osoby. V tejto súvislosti sa pre Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou ustanovuje vedenie zoznamov daných pracovníkov a povinnosti zasielania údajov do registra pracovníkov v zdravotníctve s prístupom do národného zdravotníckeho informačného systému vedeného NCZI. Vytvára sa aj národný register očkovania a národný register duševných ochorení a prevádzkovanie národného registra prenosných ochorení prechádza na Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky. Z dôvodu neefektívnosti sa ruší aj národný register úrazov vyžadujúcich poskytovanie ústavnej zdravotnej starostlivosti. Návrhom sa tiež zosúlaďujú zákony týkajúce sa zoznamu poistencov čakajúcich na poskytnutie plánovanej zdravotnej starostlivosti.
Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, páni poslanci, dovoľujem si vás požiadať o prerokovanie predloženého návrhu zákona. Ďakujem pekne.
Rozpracované
18:59
Vládny návrh...
Vládny návrh zákona, tlač 518, prerokovali určené výbory Ústavnoprávny výbor a Výbor pre zdravotníctvo ako gestorský výbor. Ústavnoprávny výbor súhlasil s návrhom zákona a odporučil návrh zákona schváliť. Výbor pre zdravotníctvo súhlasil s uvedeným návrhom zákona a odporučil Národnej rade návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi, ktoré sú obsiahnuté v IV časti spoločnej správy. Gestorský výbor nedostal žiadne stanoviská poslancov, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tlač 518, vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanovisku gestorského výboru odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona, tlač 518, schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. Spoločná správa obsahuje 77 pozmeňujúcich návrhov. Gestorský výbor odporučil hlasovať o bodoch 1 až 77 spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť. Spoločná správa výborov bola schválená uznesením č. 104 z 28. novembra 2024, kde ma výbor poveril za spoločného spravodajcu k predmetnému návrhu zákona. Pán predsedajúci, skončil som, môžte otvoriť rozpravu.
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, ako spoločný spravodajca výboru predkladám spoločnú správu o prerokovaní vládneho návrhu, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky, tlač 518a.
Vládny návrh zákona, tlač 518, prerokovali určené výbory Ústavnoprávny výbor a Výbor pre zdravotníctvo ako gestorský výbor. Ústavnoprávny výbor súhlasil s návrhom zákona a odporučil návrh zákona schváliť. Výbor pre zdravotníctvo súhlasil s uvedeným návrhom zákona a odporučil Národnej rade návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi, ktoré sú obsiahnuté v IV časti spoločnej správy. Gestorský výbor nedostal žiadne stanoviská poslancov, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tlač 518, vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanovisku gestorského výboru odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona, tlač 518, schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. Spoločná správa obsahuje 77 pozmeňujúcich návrhov. Gestorský výbor odporučil hlasovať o bodoch 1 až 77 spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť. Spoločná správa výborov bola schválená uznesením č. 104 z 28. novembra 2024, kde ma výbor poveril za spoločného spravodajcu k predmetnému návrhu zákona. Pán predsedajúci, skončil som, môžte otvoriť rozpravu.
Rozpracované
18:59
Vystúpenie v rozprave 18:59
Tomáš SzalayTéma o ktorej chcem hovoriť v tomto svojom vystúpení, lebo toto som už povedal vlastne v prvom čítaní, je pozmeňovací návrh, ktorý zaznie predpokladám onedlho v pléne. Je to opäť niečo k čomu sme sa nemali možnosť vyjadriť. Dneska som si to zase našiel na internete, že to zaznie a je to pozmeňovák, aby sa k údajom, ktoré zbiera Národné centrum zdravotníckych informácií mohlo dostať Ministerstvo zdravotníctva pri tvorbe zdravotnej politiky. Je 5. decembra roku 2024. Národné centrum zdravotníckych informácií pod týmto názvom funguje koľko, dvadsať rokov a my tu riešime otázku, či sa zriaďovateľ NCZI, teda Ministerstvo zdravotníctva môže dostať k údajom, ktoré NCZI má na tvorbu zdravotnej politiky. Akože haló, ako hádam by malo mať Ministerstvo zdravotníctva cez svoju podriadenú organizáciu prístup k tým dátam. Prečo sa do toho musíme vlúpavať cez zákon, cez pozmeňovací návrh v druhom čítaní v pléne? Ako sme sa dostali do tejto situácie, že toto neprešlo normálnym pripomienkovým konaním a prečo to riešime v roku 2024 v decembri? Toto mala byť absolútne prirodzená súčasť fungovania tohto štátu, ak chceme prijímať rozhodnutia na základe dát evidence-based policymaking a chceme riadiť to čo meriame, tak považujem za absolútnu nevyhnutnosť, že Ministerstvo zdravotníctva má prístup k dátam o zdravotníctve. A to, že ten prístup nemá, vnímam, akože je niečo choré v tomto štáte. Je nejaký rozpor medzi Ministerstvom zdravotníctva a NCZI v tom ako si vykladáte prístup k tým dátam? Ako je možné, že sa musíte dobýjať cez legislatívu k týmto dátam? To znamená, NCZI nie je súčinné s Ministerstvom zdravotníctva? Kam sme sa to dostali, že podriadené organizácie budú skákať regulátorovi po hlave? Treba to naozaj upratať a v tomto prípade, na rozdiel od mnohých tých iných v pléne navrhovaných pozmeňovacích návrhov, tento pozmeňujúci návrh podporím. Ale opakujem, frustrovane ho podporím, lebo toto už malo dávno platiť a malo to prejsť normálnym legislatívnym procesom, možno, a to je tá opatrná hypotéza, možno ste to takto navrhli práve preto, aby NCZI nedokázalo zabrániť prijatiu takéhoto pozmeňovacieho zákona tým, že by lobovalo medzi poslancami. Lebo ja mám pocit a veľmi rád si ho nechám vyvrátiť, ja mám pocit, že Národné centrum zdravotníckych informácií je žaba, ktorá sedí na prameni zdravotníckych dát a za toho boha ho nechce pustiť.
Včera a predvčerom som mal tú možnosť byť účastníkom veľkej zdravotníckej konferencie Helf kersamit kde teda bola reč aj o dátach a boli tam aj kolegovia z Českej republiky, ktorý hovorili o tej dátovej politike a také registre. Registre do ktorých zdravotníci, odborníci posielajú dáta na sledovanie niektorých typov ochorení, mnohé z nich vedie práve NCZI a často sa od týchto lekárov, odborných kapacít, mienkotvorcov dopočujem, že to je vlastne keď tam reportujeme, to ako keby sme hádzali kamene do studne. Hodíte kameň do studne a je taká hlboká, že ani to čľup, keď dopadne ten kameň nepočujete. A potom keď chcú títo odborníci s tými dátami niečo robiť, ktoré reportujú z celého Slovenska tak zistia, že sa k dátam nevedia dostať, lebo GDPR, lebo ochrana osobných údajov, lebo ja neviem čo, lebo je to strašne hlboká studňa a NCZI ako keby vyhovovalo, že je to hlboká studňa. My potrebujeme mať dostupné dáta, my potrebujeme mať open data, možno nie surové dáta, ale možno, ako sme sa včera na tej konferencii aj zhodli, možno otvorené informácie o slovenskom zdravotníctve. To znamená spracované surové dáta do podoby informácií ku ktorým by mal mať prístup každý. Pseudonimizované, anonymizované, každý, nielen Ministerstvo zdravotníctva, aj nejaké INOKO, INEZ, HPI, každý kto to bude chcieť analyzovať, médiá, takí novinári, onakí novinári, Lekárske odborové združenie, každý kto má záujem sa pozrieť a rýpať a počítať si v tých dátach čo chce a robiť si svoje kondingenčné tabuľky by mal mať k tomu prístup. Zatiaľ NCZI túto funkcionalitu verejnosti neposkytuje a zatiaľ ani neviem či má toto v úmysle. Bol by som veľmi rád, teda keby ste sa rozhodli tú policy, tú politiku digitalizácie dátovej výmeny a tak ďalej, keby ste na toto mysleli, lebo a toto vám poviem ako, akože silný zážitok a silný príklad, ktorý zaznel aj vravím včera na tej konferencii, zverejňovanie dát samé o sebe je riešením, je skutočným riešením problémov zdravotníctva. Medzi zverejnením dát a zmenou správania subjektov na trhu či už poskytovateľov, poisťovní, pacientov, kohokoľvek iného, medzi tým je nejaká čierna skrinka. A mne je jedno čo sa deje v tej čiernej skrinke. V okamihu, keď zverejníte dáta niečo sa v ľuďoch stane a zmenia svoje správanie. Vy ich k tomu nemusíte nútiť, vy im k tomu nemusíte dávať motiváciu alebo sankciu za to, keď niečo robia. Stačí, že tie dáta zverejníte. Skúsenosť z Českej republiky. Majú tam register pre mŕtvice a začali medzi iktovými centrami robiť beachmarking, teda porovnávanie výkonnosti a koľko trvá kým príde pacient, koľko trvá kým ju dajú trombolýzu, s akými výsledkami sa stretávajú. A už len skutočnosť, že tieto veci merajú a dajú tým subjektom spätnú väzbu, že tu sa nachádzate v tom grafe, toto je váš stĺpček vedie k tomu, že sa zlepšujú tie medicínske kvalitatívne parametre. lebo tie pracoviská chcú medzi sebou súťažiť, chcú sa porovnávať, nechcú byť na konci toho rebríčka, chcú robiť niečo iné a keď dostanú k tomu kvalifikované dáta oni zmenia ...
=====
Vystúpenie v rozprave
5.12.2024 o 18:59 hod.
MUDr. PhD.
Tomáš Szalay
Videokanál poslanca
Vážený pán predsedajúci, ďakujem za slovo. Dámy, páni, pán minister, tretí z trojice zákonov na ktorom celý rok pracovala Zuzana Dolinková, je zákon o národnom zdravotníckom informačnom systéme a teda v zásade dá sa povedať zákon o NCZI. Nevyužijem celých tridsať minút, lebo nie je tu veľmi čo komentovať. Rok prípravy tohto zákona viedol k tomu, že po pripomienkovom konaní, schválení vládou a posunutí do prvého čítania sme ho aj tu v snemovni aj opoziční poslanci podporili a potom prišlo čítanie druhé a na výbor prišiel pozmeňovací návrh, poslanecký pozmeňovací návrh, ale všetci vieme, že to je ministerský pozmeňovací návrh, ktorým ministerstvo opravuje nedostatky v predloženej legislatíve, zapracoval pripomienky parlamentnej legislatívy. Nič menej prišiel pozmeňovák a ten pozmeňovák bol zhruba tak veľký ako pôvodný originálny návrh zákona. Keď som počítal počet slov, počet znakov, počet strán, zhruba je to to isté, 31 tisíc znakov v originálnom návrhu zákona, 28 tisíc znakov v pozmeňovacom návrhu. V zásade sa vymenil ten kus za kus, úplne iný typ zákona bol predložený na zdravotnícky výbor o ktorom sme, kde sme o ňom rokovali. O úplne inom type zákona diskutoval Ústavnoprávny výbor. Oni vôbec netušili, že čo vlastne na konci dňa budeme tu v tejto snemovni schvaľovať, pretože dostali len ten pôvodný návrh z toho NCZI. A tak tu stojíme, diskutujeme o zákone, ktorý je úplne iný, ktorý v danej chvíli sme si nemali šancu nikto naštudovať. Kto si vie naštudovať sedemdesiat strán textu, ktoré prídu zo dňa na deň? A ja sa pýtam, ako sa dá takýmto spôsobom pripravovať legislatíva? Čo sa ten rok robilo na tom ministerstve alebo na tom NCZI? Prečo sme sa dostali do toho, že v druhom čítaní schvaľujeme pozmeňovák, ktorý je tak dlhý ako originálny zákon? Čo to je za prípravu legislatívy? Potom sa čudujeme, že to furt musíme opravovať, že sú frustrovaní odborári, pacienti, daňoví poplatníci, lebo máme bordel a anarchiu v legislatíve. Takto sa to, prosím vás pekne, nerobí. Čiže, ak by ste mohli, pán minister, prosím vás pekne, tlmočiť kolegom v NCZI, je to vaša podriadená organizácia, vy ste zriaďovateľ, vy máte na nich dosah, že takto sa to, prosím, nerobí. Ja mám pocit, že digitalizácia vôbec v celej tej elektronizácii zdravotníctva nemáme jasnú cestu. Vy ju možno máte, možno tam niekde na nejakých podujatiach diskutujete, ale nemám pocit, že máme ucelenú politiku, ktorou chceme kráčať a bijú sa tu medzi ministerstvo s NCZI a, že kto bude mať v ruke ten volant ktorým smerom to zdravotníctvo a tú elektronizáciu povedieme. Uvádzajú sa tu nejaké veci, ktoré, zase citujem ten one pager, ktorý ma v tomto prípade asi dve strany, kde je stručne zosumarizované o čom ten návrh zákona je. A sú to také technikálie, opäť je to mierny pokrok v medziach zákona, rozširuje sa údajová základňa o údaje súvisiace s úmrtiami, ktoré sa budú riešiť aj elektronicky, je tam rušenie nejakých registrov, založenie nejakých registrov, také praktické veci, že elektronicky sa bude uzatvárať kapitačná dohoda so všeobecným lekárom alebo s primárnym gynekológom. Azda najprevratnejšia alebo najzásadnejšia zmena je ELAP, teda elektronizácia laboratórnych vyšetrení. Dúfam, že ju teda NCZI zvládne lepšie ako zvládalo zavádzanie e-preskripcie, lebo to trvalo veľa rokov, stálo to veľa desiat miliónov eur a na konci dňa to aj tak nefungovalo a použilo sa riešenie, ktoré vyvinuli súkromné zdravotné poisťovne.
Téma o ktorej chcem hovoriť v tomto svojom vystúpení, lebo toto som už povedal vlastne v prvom čítaní, je pozmeňovací návrh, ktorý zaznie predpokladám onedlho v pléne. Je to opäť niečo k čomu sme sa nemali možnosť vyjadriť. Dneska som si to zase našiel na internete, že to zaznie a je to pozmeňovák, aby sa k údajom, ktoré zbiera Národné centrum zdravotníckych informácií mohlo dostať Ministerstvo zdravotníctva pri tvorbe zdravotnej politiky. Je 5. decembra roku 2024. Národné centrum zdravotníckych informácií pod týmto názvom funguje koľko, dvadsať rokov a my tu riešime otázku, či sa zriaďovateľ NCZI, teda Ministerstvo zdravotníctva môže dostať k údajom, ktoré NCZI má na tvorbu zdravotnej politiky. Akože haló, ako hádam by malo mať Ministerstvo zdravotníctva cez svoju podriadenú organizáciu prístup k tým dátam. Prečo sa do toho musíme vlúpavať cez zákon, cez pozmeňovací návrh v druhom čítaní v pléne? Ako sme sa dostali do tejto situácie, že toto neprešlo normálnym pripomienkovým konaním a prečo to riešime v roku 2024 v decembri? Toto mala byť absolútne prirodzená súčasť fungovania tohto štátu, ak chceme prijímať rozhodnutia na základe dát evidence-based policymaking a chceme riadiť to čo meriame, tak považujem za absolútnu nevyhnutnosť, že Ministerstvo zdravotníctva má prístup k dátam o zdravotníctve. A to, že ten prístup nemá, vnímam, akože je niečo choré v tomto štáte. Je nejaký rozpor medzi Ministerstvom zdravotníctva a NCZI v tom ako si vykladáte prístup k tým dátam? Ako je možné, že sa musíte dobýjať cez legislatívu k týmto dátam? To znamená, NCZI nie je súčinné s Ministerstvom zdravotníctva? Kam sme sa to dostali, že podriadené organizácie budú skákať regulátorovi po hlave? Treba to naozaj upratať a v tomto prípade, na rozdiel od mnohých tých iných v pléne navrhovaných pozmeňovacích návrhov, tento pozmeňujúci návrh podporím. Ale opakujem, frustrovane ho podporím, lebo toto už malo dávno platiť a malo to prejsť normálnym legislatívnym procesom, možno, a to je tá opatrná hypotéza, možno ste to takto navrhli práve preto, aby NCZI nedokázalo zabrániť prijatiu takéhoto pozmeňovacieho zákona tým, že by lobovalo medzi poslancami. Lebo ja mám pocit a veľmi rád si ho nechám vyvrátiť, ja mám pocit, že Národné centrum zdravotníckych informácií je žaba, ktorá sedí na prameni zdravotníckych dát a za toho boha ho nechce pustiť.
Včera a predvčerom som mal tú možnosť byť účastníkom veľkej zdravotníckej konferencie Helf kersamit kde teda bola reč aj o dátach a boli tam aj kolegovia z Českej republiky, ktorý hovorili o tej dátovej politike a také registre. Registre do ktorých zdravotníci, odborníci posielajú dáta na sledovanie niektorých typov ochorení, mnohé z nich vedie práve NCZI a často sa od týchto lekárov, odborných kapacít, mienkotvorcov dopočujem, že to je vlastne keď tam reportujeme, to ako keby sme hádzali kamene do studne. Hodíte kameň do studne a je taká hlboká, že ani to čľup, keď dopadne ten kameň nepočujete. A potom keď chcú títo odborníci s tými dátami niečo robiť, ktoré reportujú z celého Slovenska tak zistia, že sa k dátam nevedia dostať, lebo GDPR, lebo ochrana osobných údajov, lebo ja neviem čo, lebo je to strašne hlboká studňa a NCZI ako keby vyhovovalo, že je to hlboká studňa. My potrebujeme mať dostupné dáta, my potrebujeme mať open data, možno nie surové dáta, ale možno, ako sme sa včera na tej konferencii aj zhodli, možno otvorené informácie o slovenskom zdravotníctve. To znamená spracované surové dáta do podoby informácií ku ktorým by mal mať prístup každý. Pseudonimizované, anonymizované, každý, nielen Ministerstvo zdravotníctva, aj nejaké INOKO, INEZ, HPI, každý kto to bude chcieť analyzovať, médiá, takí novinári, onakí novinári, Lekárske odborové združenie, každý kto má záujem sa pozrieť a rýpať a počítať si v tých dátach čo chce a robiť si svoje kondingenčné tabuľky by mal mať k tomu prístup. Zatiaľ NCZI túto funkcionalitu verejnosti neposkytuje a zatiaľ ani neviem či má toto v úmysle. Bol by som veľmi rád, teda keby ste sa rozhodli tú policy, tú politiku digitalizácie dátovej výmeny a tak ďalej, keby ste na toto mysleli, lebo a toto vám poviem ako, akože silný zážitok a silný príklad, ktorý zaznel aj vravím včera na tej konferencii, zverejňovanie dát samé o sebe je riešením, je skutočným riešením problémov zdravotníctva. Medzi zverejnením dát a zmenou správania subjektov na trhu či už poskytovateľov, poisťovní, pacientov, kohokoľvek iného, medzi tým je nejaká čierna skrinka. A mne je jedno čo sa deje v tej čiernej skrinke. V okamihu, keď zverejníte dáta niečo sa v ľuďoch stane a zmenia svoje správanie. Vy ich k tomu nemusíte nútiť, vy im k tomu nemusíte dávať motiváciu alebo sankciu za to, keď niečo robia. Stačí, že tie dáta zverejníte. Skúsenosť z Českej republiky. Majú tam register pre mŕtvice a začali medzi iktovými centrami robiť beachmarking, teda porovnávanie výkonnosti a koľko trvá kým príde pacient, koľko trvá kým ju dajú trombolýzu, s akými výsledkami sa stretávajú. A už len skutočnosť, že tieto veci merajú a dajú tým subjektom spätnú väzbu, že tu sa nachádzate v tom grafe, toto je váš stĺpček vedie k tomu, že sa zlepšujú tie medicínske kvalitatívne parametre. lebo tie pracoviská chcú medzi sebou súťažiť, chcú sa porovnávať, nechcú byť na konci toho rebríčka, chcú robiť niečo iné a keď dostanú k tomu kvalifikované dáta oni zmenia ...
=====
Rozpracované
19:14
Každopádne zmerali sme to po celom Slovensku, zmerali sme to po všetkých pracoviskách medzi poisťovňami. Urobili sme tlačovú besedu, kde sme zverejnili tabuľku ako dlho sa čaká na tieto výkony na Slovensku. Po prvýkrát sa ukázala takáto tabuľka na verejnosti. Na druhé deň, samozrejme, najhoršie skončila Všeobecná zdravotná poisťovňa mala najviac čakajúcich, najdlhšie čakacie doby. Na druhú deň, riaditeľ Všeobecnej zdravotnej poisťovne zvolal svoju tlačovku, povedal, že s tým chcú niečo robiť, lebo je hanba byť posledný v tom rebríčku. Ja som bol ..., ja som nebol človek, ktorý ich vedel donútiť s pištoľou pri hlave, ale oni to urobili, lebo je to blbá reputácia ak si chcete získavať pacientov v prestupnej sezóne, nemôžete byť najhoršia poisťovňa.
Urobili tlačovku a povedali, idú s tým niečo robiť. A viete čo urobili? Rozhodli sa, že za každú operatívnu hospitalizáciu, teda hospitalizáciu v nemocnici, ktorá končí operáciou na chirurgii, ale bo na chirurgických odboroch, zaplatia dodatočných 100 a neskôr to zvýšili na 200 euro za každú takú hospitalizáciu. A tlačili na primárov, aby tam neboli konzervatívne hospitalizácie, ale aby tam boli operatívne, aby sa skracovali tie čakačky na tie operácie, aby primári povťahovali šuplíky so svojimi zošitkami kde sú popísané nejaké mená a bohvie akým spôsob sa to tam potom ešte mimo oficiálnych kanálov riešilo. Každopádne výsledok bol, že keď sme robili tento istý experiment o rok neskôr a zisťovali sme dĺžku čakania o rok neskôr, čakacie doby vo Všeobecnej zdravotnej poisťovne, vo všetkých zdravotných poisťovniach klesli a najviac samozrejme v tej všeobecke, kde bol najväčší tlak, lebo vznikla motivácia to meniť, lebo všeobecka dala peniaze na to, aby sa skrátili čakačky a dala ich preto, lebo boli zverejnené dáta. Do zverejnenie dát má obrovský výchovný účinok, čiže moja, vrátim sa k téme, moja obrovská prosba je urobme čo najviac open informácií s tých dát, ktoré máje v i-Health. To samotné bude robiť tie politiky. Nebudete vy musieť rozmýšľať že čo treba robiť, lebo tie odborné spoločnosti sa na to pozrú a povedia si, okej, niektorých to nebude baviť, ale niektorých to baviť bude. To je významný prvok a takmer nič to nestojí chcem povedať, že vy si nemusíte páliť s tým prsty. Je to reforma sama osebe zverejňovanie dát.
Vrátim sa ešte k tým registrom jedným slovkom. Tým, že je to studňa do ktorej sa hádžu kamene a nepočujete ani čľup, tak mnohé z tých mienkotvorných organizácii, mienkotvorných kapacít a podporných spoločností sa rozhodli, že nechcú sa s NCZI nich spoločné. A registre si zakladajú paralelne mimo NCZI, lebo majú väčšiu kontrolu čo sa tam zapisuje, ako sa tam zapisuje, majú väčší prístup a lepší prístup k tým dátam. Štát má menšiu kontrolu nad tým čo sa s tým deje. Ale tí zdravotníci sú spokojnejší, pretože NCZI neposkytuje ten typ saportu, ten typ podpory, ten typ služieb a servisu, ktorí by chceli na prevádzkovanie registrov. Čiže opäť je tu niečo divné, niečo choré a chceme mať nejaký centrálny H.., prečo nie je ten centrálny H.. vľúdnejší a priateľskejší k sektoru.
Určite máme strašne veľa duplicitných, triplicitných a a kvadruplycitných vykazovaných na najrôznejšie typy organizácií. Vypočul som si od Martina Smatanu, že v zdravotníctve sa zbiera 10 333 rôznych typov údajov, ktoré sa nejakým spôsobom nahlasujú. Mnohé sú duplicitné, mnohé sa vyzbiera ten istý údaj, ale inou metodikou, takže dospievate k iným číslam. Takto to zdravotníctvo fungovať nemôže. Ja sa nečudujem lekárom, že sú frustrovaní ak majú vypĺňať údaje o 10 333 informáciách v zdravotníctve. To treba upratať. Treba tie duplicitné a triplicitné vykazovanie zrušiť, zredukovať, lebo nie, takto si ten socializmus v zdravotníctve nevybudujeme.
Národné centrum zdravotníckych informácií, opakovane hovorím, že by malo byť spálené plameňometom do tla a postavené nanovo na zelenej lúke. Ja to budem opakovať stále, pretože si to stále myslím. To je ako starý rímsky senátor hovoril, že Kartágo musí byť zničené, tak hovorí, že NCZI treba spáliť. Máte šancu pán minister, snáď toto nie je posledná novela tohto zákona, že ukázať životaschopnosť NCZI. Uvidíme to pomerne rýchlo, vzhľadom na to že v NCZI došlo k zásadnej výmene dodávateľa IT riešenia. A elektronické zdravie ezdravie, ktoré sme tu budovali od Rašiho čias. Koľko? Pätnásť rokov. Ideme budovať nanovo, ide sa to prekódovať, ide sa urobiť nové ezdravie, ktoré bude už modernejšie a budú schopné komunikovať s okolitým svetom. Už nebude treba prepisovať z jedného počítača do druhého počítača údaje, lebo to som zistil, že to sa dnes reálne deje, myslím že aj Peťo Stachura na to upozornil, že máme dva systémy a tam sa to že ručne prepisuje. Počúvajte, to je jak čínska manufaktúra zneužívanie detskej práce a neviem. Mi to príde ako nonsens v inštitúcii, ktorá pracuje s desiatkami miliónov eur. Sľubujú, že bude teda nové ezdravie a to nové ezdravie by malo začať fungovať v septembri budúceho roku. Okej, bude to mať nejaké nábehové problémy, detské chorôbky, odlaďovania. Ale do konca budúceho roku, najneskôr do prvého kvartálu roku 2026 si viem predstaviť, že by, ak teda hovoria, že to naozaj bude, že to naozaj budeme vidieť, že si to ohmatáme. A keď si to neohmatáme, keď to nebude fungovať, keď to skončí fiaskom ako skončila hromada iných projektov pod vedením NCZI, ta dúfam, ak tu ešte budete pán minister s nami, teda aspoň v tejto pozícii, tak že by sme sa k tomu NCZI mohli postaviť a k tomu zberu dát nejakým razantnejším a radikálnejším spôsob. Inak nás salámovou metódou budú stále obchádzať a snažiť sa dostať bez rebríka na povalu.
Zdravotnícke dáta sú dôležité. Dobré dáta sú dôležité pre správne rozhodovanie a preto je dôležité aby NCZI fungovalo dobre. Aby ten centrálny H.., kde sú dáta fungoval dobre. Zatiaľ ten pocit nemám, a nemám ani pocit, že NCZI rozumie tomu čo robí. Má možno dobrých IT-čkárov, ale nemyslím si, že má dobrých zdravotníckych analytikov. Zdravotníckych analytikov máte na ministerstve vy pán minister. Máte Inštitút zdravotníckych analýz, akurát ten nemá prístup k tým dátam, preto tu máte pozmeňovák. Bolo by dobré keby ste s touto inštitúciou vychádzali dobre a na prospech všetkých v tom systéme. To je všetko čo som chcel k danému zákonu povedať. Ďakujem vám veľmi pekne za pozornosť.
Subjektom spätnú väzbu, že tu sa nachádzate v tom grafe, toto je váš stĺpček, vedie k tomu, že sa zlepšujú tie medicínske, kvalitatívne parametre. Lebo tie pracoviská chcú medzi sebou súťažiť, chcú sa porovnávať, nechcú byť na konci toho rebríčka, chcú robiť niečo iné a keď dostanú k tomu kvalifikované dáta oni zmenia svoje správanie. Toto si myslím inak, mimochodom pán minister, aj o DRG. Keby ten Excel, na ktorom robí CKS, bol verejný a nemuseli by sa tak šolichať a posielať akože potajomky medzi sebou. A keby verejnosť mala možnosť vidieť, nie každý tomu bude rozumieť, ale príde nejaký novinár, ktorý sa do toho pozrie, príde nejaký analytik, ktorý sa do toho pozrie a verejnosť by vedela aké hospitalizácie prebiehajú na akých oddelenia, aký keysmix je na ktorom oddelení, ako náročné prípady tam riešia. A keby ešte aj vedeli koľko ľudí na tom oddelení pracuje, tak by sme videli aké priepastné rozdiely sú medzi slovenskými nemocnicami, medzi slovenskými oddeleniami a vznikol by prirodzený tlač, ktorý by sme nemuseli drive-vovať ani vy, ani riaditelia tých nemocníc. Lebo drive-vovala by to verejná mienka, Drive-voval by to tretí sektor, zdravotné poisťovne a tak ďalej. Už zverejnenie tých dát je zmena k lepšiemu, pretože to vedie k zmene politík. Poviem ešte jeden taký príklad z vlastnej skúsenosti. Keď sme v roku 2011 v Health Policy Institute začali merať čakacie doby na plánované operácie teda očí a veľkých kĺbov, tak sme urobili mystery shopping. Obvolali sme všetky pracoviská kde a tieto operácie vykonávajú. Hrali sme sa na pacienta alebo jeho príbuzného v telefóne a pýtali sme sa ako dlho trvá kým dostaneme termín na danú operáciu. Záviselo od toho z ktorej sme poisťovne, áno, v niektorých poisťovniach to bolo rýchlejšie, v niektorých to bolo pomalšie. A samozrejme záviselo od toho do ktorej nemocnice voláme. V tom čase, napríklad, v prešovskej nemocnici endoprotéza kolenného kĺbu trvala tri roky. V neďaleko vzdialených Košiciach, ani je pol hodina jazdy autom, bola tá čakacia doba necelých šesť mesiacov na ten istý výkon. Akurát o tom pacienti nevedeli a tíško trpeli tri roky v Prešove, hoci mohli, možno za pol hodinu sa odviesť do Košíc a skrátiť svoju čakaciu dobu o dva a pol roka.
Každopádne zmerali sme to po celom Slovensku, zmerali sme to po všetkých pracoviskách medzi poisťovňami. Urobili sme tlačovú besedu, kde sme zverejnili tabuľku ako dlho sa čaká na tieto výkony na Slovensku. Po prvýkrát sa ukázala takáto tabuľka na verejnosti. Na druhé deň, samozrejme, najhoršie skončila Všeobecná zdravotná poisťovňa mala najviac čakajúcich, najdlhšie čakacie doby. Na druhú deň, riaditeľ Všeobecnej zdravotnej poisťovne zvolal svoju tlačovku, povedal, že s tým chcú niečo robiť, lebo je hanba byť posledný v tom rebríčku. Ja som bol ..., ja som nebol človek, ktorý ich vedel donútiť s pištoľou pri hlave, ale oni to urobili, lebo je to blbá reputácia ak si chcete získavať pacientov v prestupnej sezóne, nemôžete byť najhoršia poisťovňa.
Urobili tlačovku a povedali, idú s tým niečo robiť. A viete čo urobili? Rozhodli sa, že za každú operatívnu hospitalizáciu, teda hospitalizáciu v nemocnici, ktorá končí operáciou na chirurgii, ale bo na chirurgických odboroch, zaplatia dodatočných 100 a neskôr to zvýšili na 200 euro za každú takú hospitalizáciu. A tlačili na primárov, aby tam neboli konzervatívne hospitalizácie, ale aby tam boli operatívne, aby sa skracovali tie čakačky na tie operácie, aby primári povťahovali šuplíky so svojimi zošitkami kde sú popísané nejaké mená a bohvie akým spôsob sa to tam potom ešte mimo oficiálnych kanálov riešilo. Každopádne výsledok bol, že keď sme robili tento istý experiment o rok neskôr a zisťovali sme dĺžku čakania o rok neskôr, čakacie doby vo Všeobecnej zdravotnej poisťovne, vo všetkých zdravotných poisťovniach klesli a najviac samozrejme v tej všeobecke, kde bol najväčší tlak, lebo vznikla motivácia to meniť, lebo všeobecka dala peniaze na to, aby sa skrátili čakačky a dala ich preto, lebo boli zverejnené dáta. Do zverejnenie dát má obrovský výchovný účinok, čiže moja, vrátim sa k téme, moja obrovská prosba je urobme čo najviac open informácií s tých dát, ktoré máje v i-Health. To samotné bude robiť tie politiky. Nebudete vy musieť rozmýšľať že čo treba robiť, lebo tie odborné spoločnosti sa na to pozrú a povedia si, okej, niektorých to nebude baviť, ale niektorých to baviť bude. To je významný prvok a takmer nič to nestojí chcem povedať, že vy si nemusíte páliť s tým prsty. Je to reforma sama osebe zverejňovanie dát.
Vrátim sa ešte k tým registrom jedným slovkom. Tým, že je to studňa do ktorej sa hádžu kamene a nepočujete ani čľup, tak mnohé z tých mienkotvorných organizácii, mienkotvorných kapacít a podporných spoločností sa rozhodli, že nechcú sa s NCZI nich spoločné. A registre si zakladajú paralelne mimo NCZI, lebo majú väčšiu kontrolu čo sa tam zapisuje, ako sa tam zapisuje, majú väčší prístup a lepší prístup k tým dátam. Štát má menšiu kontrolu nad tým čo sa s tým deje. Ale tí zdravotníci sú spokojnejší, pretože NCZI neposkytuje ten typ saportu, ten typ podpory, ten typ služieb a servisu, ktorí by chceli na prevádzkovanie registrov. Čiže opäť je tu niečo divné, niečo choré a chceme mať nejaký centrálny H.., prečo nie je ten centrálny H.. vľúdnejší a priateľskejší k sektoru.
Určite máme strašne veľa duplicitných, triplicitných a a kvadruplycitných vykazovaných na najrôznejšie typy organizácií. Vypočul som si od Martina Smatanu, že v zdravotníctve sa zbiera 10 333 rôznych typov údajov, ktoré sa nejakým spôsobom nahlasujú. Mnohé sú duplicitné, mnohé sa vyzbiera ten istý údaj, ale inou metodikou, takže dospievate k iným číslam. Takto to zdravotníctvo fungovať nemôže. Ja sa nečudujem lekárom, že sú frustrovaní ak majú vypĺňať údaje o 10 333 informáciách v zdravotníctve. To treba upratať. Treba tie duplicitné a triplicitné vykazovanie zrušiť, zredukovať, lebo nie, takto si ten socializmus v zdravotníctve nevybudujeme.
Národné centrum zdravotníckych informácií, opakovane hovorím, že by malo byť spálené plameňometom do tla a postavené nanovo na zelenej lúke. Ja to budem opakovať stále, pretože si to stále myslím. To je ako starý rímsky senátor hovoril, že Kartágo musí byť zničené, tak hovorí, že NCZI treba spáliť. Máte šancu pán minister, snáď toto nie je posledná novela tohto zákona, že ukázať životaschopnosť NCZI. Uvidíme to pomerne rýchlo, vzhľadom na to že v NCZI došlo k zásadnej výmene dodávateľa IT riešenia. A elektronické zdravie ezdravie, ktoré sme tu budovali od Rašiho čias. Koľko? Pätnásť rokov. Ideme budovať nanovo, ide sa to prekódovať, ide sa urobiť nové ezdravie, ktoré bude už modernejšie a budú schopné komunikovať s okolitým svetom. Už nebude treba prepisovať z jedného počítača do druhého počítača údaje, lebo to som zistil, že to sa dnes reálne deje, myslím že aj Peťo Stachura na to upozornil, že máme dva systémy a tam sa to že ručne prepisuje. Počúvajte, to je jak čínska manufaktúra zneužívanie detskej práce a neviem. Mi to príde ako nonsens v inštitúcii, ktorá pracuje s desiatkami miliónov eur. Sľubujú, že bude teda nové ezdravie a to nové ezdravie by malo začať fungovať v septembri budúceho roku. Okej, bude to mať nejaké nábehové problémy, detské chorôbky, odlaďovania. Ale do konca budúceho roku, najneskôr do prvého kvartálu roku 2026 si viem predstaviť, že by, ak teda hovoria, že to naozaj bude, že to naozaj budeme vidieť, že si to ohmatáme. A keď si to neohmatáme, keď to nebude fungovať, keď to skončí fiaskom ako skončila hromada iných projektov pod vedením NCZI, ta dúfam, ak tu ešte budete pán minister s nami, teda aspoň v tejto pozícii, tak že by sme sa k tomu NCZI mohli postaviť a k tomu zberu dát nejakým razantnejším a radikálnejším spôsob. Inak nás salámovou metódou budú stále obchádzať a snažiť sa dostať bez rebríka na povalu.
Zdravotnícke dáta sú dôležité. Dobré dáta sú dôležité pre správne rozhodovanie a preto je dôležité aby NCZI fungovalo dobre. Aby ten centrálny H.., kde sú dáta fungoval dobre. Zatiaľ ten pocit nemám, a nemám ani pocit, že NCZI rozumie tomu čo robí. Má možno dobrých IT-čkárov, ale nemyslím si, že má dobrých zdravotníckych analytikov. Zdravotníckych analytikov máte na ministerstve vy pán minister. Máte Inštitút zdravotníckych analýz, akurát ten nemá prístup k tým dátam, preto tu máte pozmeňovák. Bolo by dobré keby ste s touto inštitúciou vychádzali dobre a na prospech všetkých v tom systéme. To je všetko čo som chcel k danému zákonu povedať. Ďakujem vám veľmi pekne za pozornosť.
Rozpracované
19:14
Odôvodnenie k bodu 1: V súvislosti s vložením nového odseku o poskytovaní pseudonymizovaných údajov zo zisťovaní charakterizujúcich zdravotný stav populácie ministerstvu zdravotníctva sa z predmetného ustanovenia odstraňuje zasielanie anonymizovaných údajov Ministerstvu zdravotníctva Slovenskej republiky.
K bodu 2: V súvislosti s vložením...
Odôvodnenie k bodu 1: V súvislosti s vložením nového odseku o poskytovaní pseudonymizovaných údajov zo zisťovaní charakterizujúcich zdravotný stav populácie ministerstvu zdravotníctva sa z predmetného ustanovenia odstraňuje zasielanie anonymizovaných údajov Ministerstvu zdravotníctva Slovenskej republiky.
K bodu 2: V súvislosti s vložením nového odseku o poskytovaní pseudonymizovaných údajov z národných zdravotných registrov Ministerstvu zdravotníctva Slovenskej republiky sa z predmetného ustanovenia odstraňuje zasielanie dôverných štatistických údajov Ministerstvu zdravotníctva Slovenskej republiky.
K bodu 3: Dopĺňa sa kompetencia Národného centra zdravotníckych informácií na účely výkonu štátnej zdravotnej politiky poskytovať Ministerstvu zdravotníctva Slovenskej republiky údaje z národných zdravotných registrov, z registra záznamov o narodení a zo zisťovaní udalostí charakterizujúcich zdravotný stav populácie.
Pozmeňovací návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Vladimíra Baláža, Zdenka Svobodu a Petra Slyška k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 518).
1. V čl. I 17. bode § 3a odsek 5 znie:
"(5) Anonymizované údaje zo zisťovaní udalostí charakterizujúcich zdravotný stav populácie podľa § 10 ods. 1 sa poskytujú Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo práce”) a Ministerstvu financií Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo financií”) na štatistické účely.”.
2. V čl. I 17. bode § 3a odsek 13 znie:
"(13) Spracúvané dôverné štatistické údaje, okrem osobných údajov z národných zdravotných registrov podľa § 3 ods. 1 písm. b), sa poskytujú na štatistické účely
a) ministerstvu práce,
b) ministerstvu financií,
c) úradu pre dohľad,
d) úradu verejného zdravotníctva.”.
3. V čl. I 17. bode § 3a sa za odsek 22 vkladajú odseky 23 až 25, ktoré znejú:
"(23) Pseudonymizované údaje z národných zdravotných registrov podľa § 3 ods. 1 písm. b) sa poskytujú ministerstvu zdravotníctva na účely výkonu štátnej zdravotnej politiky.
(24) Spracúvané osobné údaje v pseudonymizovanej podobe z registra záznamov o narodení sa na účely výkonu štátnej zdravotnej politiky poskytujú ministerstvu zdravotníctva.
(25) Pseudonymizované údaje zo zisťovaní udalostí charakterizujúcich zdravotný stav populácie podľa § 10 ods. 1 sa poskytujú ministerstvu zdravotníctva na účely výkonu štátnej zdravotnej politiky.”.
Nasledujúci odsek sa primerane prečísluje.
Ďakujem, skončil som.
Ďakujem pán predsedajúci. Vážení kolegovia, kolegyne, dovoľte mi predniesť pozmeňujúci návrh.
Odôvodnenie k bodu 1: V súvislosti s vložením nového odseku o poskytovaní pseudonymizovaných údajov zo zisťovaní charakterizujúcich zdravotný stav populácie ministerstvu zdravotníctva sa z predmetného ustanovenia odstraňuje zasielanie anonymizovaných údajov Ministerstvu zdravotníctva Slovenskej republiky.
K bodu 2: V súvislosti s vložením nového odseku o poskytovaní pseudonymizovaných údajov z národných zdravotných registrov Ministerstvu zdravotníctva Slovenskej republiky sa z predmetného ustanovenia odstraňuje zasielanie dôverných štatistických údajov Ministerstvu zdravotníctva Slovenskej republiky.
K bodu 3: Dopĺňa sa kompetencia Národného centra zdravotníckych informácií na účely výkonu štátnej zdravotnej politiky poskytovať Ministerstvu zdravotníctva Slovenskej republiky údaje z národných zdravotných registrov, z registra záznamov o narodení a zo zisťovaní udalostí charakterizujúcich zdravotný stav populácie.
Pozmeňovací návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Vladimíra Baláža, Zdenka Svobodu a Petra Slyška k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 518).
1. V čl. I 17. bode § 3a odsek 5 znie:
"(5) Anonymizované údaje zo zisťovaní udalostí charakterizujúcich zdravotný stav populácie podľa § 10 ods. 1 sa poskytujú Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo práce”) a Ministerstvu financií Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo financií”) na štatistické účely.”.
2. V čl. I 17. bode § 3a odsek 13 znie:
"(13) Spracúvané dôverné štatistické údaje, okrem osobných údajov z národných zdravotných registrov podľa § 3 ods. 1 písm. b), sa poskytujú na štatistické účely
a) ministerstvu práce,
b) ministerstvu financií,
c) úradu pre dohľad,
d) úradu verejného zdravotníctva.”.
3. V čl. I 17. bode § 3a sa za odsek 22 vkladajú odseky 23 až 25, ktoré znejú:
"(23) Pseudonymizované údaje z národných zdravotných registrov podľa § 3 ods. 1 písm. b) sa poskytujú ministerstvu zdravotníctva na účely výkonu štátnej zdravotnej politiky.
(24) Spracúvané osobné údaje v pseudonymizovanej podobe z registra záznamov o narodení sa na účely výkonu štátnej zdravotnej politiky poskytujú ministerstvu zdravotníctva.
(25) Pseudonymizované údaje zo zisťovaní udalostí charakterizujúcich zdravotný stav populácie podľa § 10 ods. 1 sa poskytujú ministerstvu zdravotníctva na účely výkonu štátnej zdravotnej politiky.”.
Nasledujúci odsek sa primerane prečísluje.
Ďakujem, skončil som.
Rozpracované