23. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
10.12.2024 o 18:29 hod.
Mgr.
Oskar Dvořák
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne pán minister za vaše vystúpenie. Ja si to naozaj vážim, lebo nie je to bežné že minister sa postaví, ide normálne diskutovať. Väčšinou to tu robia koaliční ministri, že idú na záver debaty. Čiže ja si to naozaj vážim, ďakujem vám za to. Trošku zle vám vypálila tá poznámka ironicky, že koľko je tu opozičných poslancov. Pretože potom zrazu zistíme, že 15 minút tu nemáme predsedajúceho Andreja Danka, ktorý zrazu odíde a formálne by mala byť znefunkčnená Národná rada. Tak viete, príde mi to ironické. Tu mávate hlavami kolegovia, ale keď ideme počítať opozičných poslancov tak mali by sme vedieť, že za našim chrbtom asi nie je predsedajúci a nemali by sme ani rokovať. Je mi škoda, že to takto zneuctil aj to slovo pána ministra, aj túto inštitúciu pán Danko.
A teraz k podstate. Vy ste hovorili, že odborári teda že nemajú jednotný názor. Áno, nemajú jednotný názor. Ja napríklad registrujem teraz aj odborový zväz napríklad zdravotníctva a sociálnych služieb, ktorý povedal, že máte tento zákon stiahnuť, nemáte ísť s ním ďalej . To znamená, že vy zbytočne ako keby že ešte viac týmto polarizujete ten sektor. Môj najväčší problém teda, alebo problém týchto rokovaní je to, že premiér Fico sa ich nezúčastňuje. Myslím si, že keby sa obul do toho, ako sa napríklad pred rokom obul do Mikulášskeho darčeka, ktorý sem priniesol do Národnej rady, vtedy amnestie, Trestný zákon, amnestie pre svojich kamarátov, tak o rok neskôr nám tu premiér Fico prichádza s kriminalizáciou zdravotníkov a s hrozbou väzenie. Keby namiesto toho, napríklad, venoval a nehovoril, že to nie je premiérska téma, keby venoval ten čas tým zdravotníkom, sadol si za jeden rokovací stôl a neposielal tu len nejaké vyhrážky, tak myslím si, že tá situácia by sa radikálne zlepšila a možno by teda bol tu aj nejaký postup. Ja si myslím, že je teraz úlohou pána Fica, aby naozaj sadol za rokovací stôl a ukázal, že tá vážnosť tej situácie si to vyžaduje a nech tu ukľudní nás, lebo toto, tento zákon znemožňuje ďalšie rokovanie ... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
Vystúpenia
17:44
Vystúpenie v rozprave 17:44
Kamil ŠaškoDanko, Andrej, podpredseda NR SR
Poprosím kľud v sále. Osobitne KDH Janckulíka. Nech sa páči.
Šaško, Kamil, minister zdravotníctva SR
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci. Predtým ja skutočne na to, aká je toto významná téma, neodpustím si ešte predtým, než prednesiem úvodné...
Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Poprosím kľud v sále. Osobitne KDH Janckulíka. Nech sa páči.
Šaško, Kamil, minister zdravotníctva SR
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci. Predtým ja skutočne na to, aká je toto významná téma, neodpustím si ešte predtým, než prednesiem úvodné slovo. Skutočne na to, aká je toto významná téma, tak ktorá je teda kritizovaná v tomto pléne predovšetkým zo strany opozície, tak ma mimoriadne mrzí, že tu vidím možno 15 poslancov opozície. Ale dobre. Ale dobre. Na rokovanie Národnej rady vláda predkladá návrh na skrátené legislatívne konanie k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s niektorými opatreniami na zabezpečenie dostupnosti ústavnej zdravotnej starostlivosti. Cieľom predkladaného návrhu, vládneho návrhu zákona, je zabezpečiť obyvateľom Slovenskej republiky poskytovanie ústavnej zdravotnej starostlivosti v takom rozsahu v čase a kvalite, aby v čo najnižšej miere bolo ohrozené ich ústavné právo na ochranu života a zdravia v dôsledku avizovaného masívneho odchodu lekárov z ústavných zdravotníckych zariadení. Vzhľadom na riziko nadobudnutia účinnosti hromadných výpovedí zdravotníckych pracovníkov v ústavných zdravotníckych zariadeniach môže od 01. januára 2025 dôjsť ku kolapsu nemocníc a teda zo strany štátu nebude možné garantovať výkon ústavného práva na ochranu života a zdravia. Predloženým vládnym návrhom zákona sa dopĺňa zákon o civilnej ochrane obyvateľstva o definíciu mimoriadnej udalosti kritickú nedostupnosť ústavnej zdravotnej starostlivosti. V tejto súvislosti sa v zákone o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch a stavovských organizáciách v zdravotníctve ustanovuje povinnosť zdravotníckych pracovníkov poskytovať počas tejto mimoriadnej udalosti zdravotnú starostlivosť. V záujme prevenčného pôsobenia trestnoprávnej zodpovednosti sa návrhom dopĺňa Trestný zákon a ako preventívne opatrenie sa navrhuje aj zmena a doplnenie zákona o zdravotnej starostlivosti a službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti o úpravu, ktorej cieľom je maximálna objektivizácia a transparentnosť posudzovania dočasnej pracovnej neschopnosti zdravotníckych pracovníkov. Súčasťou opatrení na dosiahnutie cieľa navrhovanej právnej úpravy je doplnenie zákona o hospodárskej mobilizácii a o zmene a doplnení zákona o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu a o vykonanie opatrení na zabezpečenie zdravotnej starostlivosti pre obyvateľstvo z dôvodu kritickej nedostupnosti ústavnej zdravotnej starostlivosti. Vládny návrh zákona je nevyhnutné prerokovať v takomto konaní vzhľadom na naliehavosť a mimoriadnosť situácie, ktorá si vyžaduje okamžitú intervenciu a to za účelom odvrátenia ohrozenia základných ľudských práv a slobôd, ochrany zdravotníckeho systému a predchádzaniu zásahom do iných práv a slobôd osôb. Štandardný proces neumožňuje včasné prijatie, preto vás žiadam o jeho schválenie. Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľujem si vás požiadať o prerokovanie predloženého návrhu vlády v prvom čítaní. Ďakujem.
Vážený pán predsedajúci ... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Poprosím kľud v sále. Osobitne KDH Janckulíka. Nech sa páči.
Šaško, Kamil, minister zdravotníctva SR
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci. Predtým ja skutočne na to, aká je toto významná téma, neodpustím si ešte predtým, než prednesiem úvodné slovo. Skutočne na to, aká je toto významná téma, tak ktorá je teda kritizovaná v tomto pléne predovšetkým zo strany opozície, tak ma mimoriadne mrzí, že tu vidím možno 15 poslancov opozície. Ale dobre. Ale dobre. Na rokovanie Národnej rady vláda predkladá návrh na skrátené legislatívne konanie k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s niektorými opatreniami na zabezpečenie dostupnosti ústavnej zdravotnej starostlivosti. Cieľom predkladaného návrhu, vládneho návrhu zákona, je zabezpečiť obyvateľom Slovenskej republiky poskytovanie ústavnej zdravotnej starostlivosti v takom rozsahu v čase a kvalite, aby v čo najnižšej miere bolo ohrozené ich ústavné právo na ochranu života a zdravia v dôsledku avizovaného masívneho odchodu lekárov z ústavných zdravotníckych zariadení. Vzhľadom na riziko nadobudnutia účinnosti hromadných výpovedí zdravotníckych pracovníkov v ústavných zdravotníckych zariadeniach môže od 01. januára 2025 dôjsť ku kolapsu nemocníc a teda zo strany štátu nebude možné garantovať výkon ústavného práva na ochranu života a zdravia. Predloženým vládnym návrhom zákona sa dopĺňa zákon o civilnej ochrane obyvateľstva o definíciu mimoriadnej udalosti kritickú nedostupnosť ústavnej zdravotnej starostlivosti. V tejto súvislosti sa v zákone o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch a stavovských organizáciách v zdravotníctve ustanovuje povinnosť zdravotníckych pracovníkov poskytovať počas tejto mimoriadnej udalosti zdravotnú starostlivosť. V záujme prevenčného pôsobenia trestnoprávnej zodpovednosti sa návrhom dopĺňa Trestný zákon a ako preventívne opatrenie sa navrhuje aj zmena a doplnenie zákona o zdravotnej starostlivosti a službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti o úpravu, ktorej cieľom je maximálna objektivizácia a transparentnosť posudzovania dočasnej pracovnej neschopnosti zdravotníckych pracovníkov. Súčasťou opatrení na dosiahnutie cieľa navrhovanej právnej úpravy je doplnenie zákona o hospodárskej mobilizácii a o zmene a doplnení zákona o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu a o vykonanie opatrení na zabezpečenie zdravotnej starostlivosti pre obyvateľstvo z dôvodu kritickej nedostupnosti ústavnej zdravotnej starostlivosti. Vládny návrh zákona je nevyhnutné prerokovať v takomto konaní vzhľadom na naliehavosť a mimoriadnosť situácie, ktorá si vyžaduje okamžitú intervenciu a to za účelom odvrátenia ohrozenia základných ľudských práv a slobôd, ochrany zdravotníckeho systému a predchádzaniu zásahom do iných práv a slobôd osôb. Štandardný proces neumožňuje včasné prijatie, preto vás žiadam o jeho schválenie. Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľujem si vás požiadať o prerokovanie predloženého návrhu vlády v prvom čítaní. Ďakujem.
Rozpracované
17:44
Vystúpenie v rozprave 17:44
Peter SlyškoVážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, pán predsedajúci. V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady pre zdravotníctvo za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona (tlač 637). Návrh zákona spĺňa z formálno-právnej stránky náležitosti uvedené v rokovacom poriadku a v legislatívnych pravidlách tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy, pardon. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 ods. zákona o rokovacom poriadku odporúčam, aby Národná rada vo všeobecnej rozprave sa uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo s tým, že uvedené výbory predmetný návrh zákona prerokujú ihneď. Pán predseda, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Rozpracované
17:59
pre zdravotníctvo, za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo s tým, že uvedené výbory predmetný návrh zákona prerokujú ihneď. Pán predseda, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Rozpracované
17:59
Takže ja začnem tým, že včera zasadla hospodárska a sociálna rada, tzv. tripartita, kde boli tak zástupcovia odborov, tak zástupcovia zamestnávateľov, a tak aj zástupcovia vlády. A po tomto vystúpení bolo prijaté spoločné stanovisko, spoločné. Na tej tlačovke stál predseda rady Erik Tomáš, stál tam pán Machunka za zamestnávateľov a stála tam pani Uhlerová ako prezidentka Konfederácie odborových zväzov, a to stanovisko ja vám, nechcem vás zdržovať celým znením, ale je tam jeden kľúčový , kľúčový odkaz. A síce, že rešpektujeme, že odbory majú zákonné právo na obhajobu svojich záujmov ich spôsob výkonu by však nemal viesť k paralyzovaniu sektoru a na druhej strane štát má právo chrániť ústavné právo občanov. Tie prijaté opatrenia v zmysle zákona, ktorý tu dnes prejednávame, neboli spochybnené nikým na tripartite, podčiarkujem, nikým. Následne poobede, som mal rokovanie tzv. odvetvovej tripartity, kde vo veľmi podobnom znení bolo prijaté opäť spoločné stanovisko, ktoré išlo v tejto línii.
To sú vážne veci, čo tu teraz hovorím a zároveň súčasťou stanoviska spoločného z odvetvovej tripartity bolo, aby keďže sa verejným priestorom šíri, že ľudia sa v tom ako keby začínajú strácať, že niečo hovorí minister zdravotníctva, niečo hovorí odborársky predák, tak bolo vyjadrené, alebo prijaté spoločné stanovisko tak, aby sa všetkých ďalších rokovaní, ak o to požiada predsedníctvo tripartity, o čo ja som okamžite samozrejme požiadal, aby týchto rokovaní bol účastný celý sektor. To znamená, aby to nebolo bilaterálne stretnutie, aby to bolo transparentné, aby sa nemohol jeden vyhovárať na druhého.
Čím samozrejme na tej tripartite boli naozaj aj zástupcovia ambulantu, štátnych poskytovateľov, súkromných poskytovateľov, odborových zväzov, nielen LOZ, čím priamo na stretnutí šéfovia, alebo teda odborársky predák pán doktor Visolajský mal problém s argumentom, že čo do toho ambulanty, alebo čo do toho ktokoľvek, pacientov, čo tam samozrejme bolo odmietnuté, pretože ak by došlo ku krízovej situácii, tak kto bude ten prvý na koho to padne? To znamená dnes, presne, tak ako vždy, v zmysle dohody, alebo slova, ktoré som dal, včera presne podľa dohody, tak ako vždy, bol odborárom zaslaný kompletný odpočet po zaslaných pripomienkach Lekárskeho odborového združenia, ten odpočet im bol včera zaslaný a v zmysle dohody boli už minulý týždeň pozvaní odborári na rokovanie na ministerstvo zdravotníctva dnes o druhej, to znamená nie je pravdou, čo sa šírilo cez víkend, že ani nie je známy ďalší termín rokovania, od začiatku to bolo jasné, že to bude dnes v utorok, akurát nebola konkrétne stanovená hodina, no a na toto rokovanie, ktoré prebehlo, som sa ja z logických dôvodov nemohol zúčastniť, lebo musím sedieť tu, tak to je. Ale bolo tam nastúpené celé komplet vedenie ministerstva zdravotníctva, boli tam všetci, alebo takmer všetci kľúčoví stakeholderi, keď tak poviem, sektora. To znamená boli tam aj zástupcovia ambulantov, boli tam všetci traja generálni riaditelia poisťovní, bol tam šéf Úradu na dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, boli tam zástupcovia poskytovateľov, boli tam proste všetci. Ak som na niekoho zabudol, tak sa ospravedlňujem. Toto je cieľ a ak nebol pozvaný náhodou dnes a má pocit, že tam má byť, samozrejme všetci sú tam vítaní.
No a predmetom toho rokovania bolo, že keďže minulý týždeň v stredu, a to mi potvrdia členovia zdravotníckeho výboru, ktorý nebol otvorený, ale ja som tam ostal aj na ňom boli v širšej miere zastúpení členovia, alebo teda stakeholderi celého sektoru, tak tá diskusia prebehla, mimochodom, toto si dovolím, možno ste to zachytili, ale akým spôsobom sa šíria potom informácie z toho rezortu, tak tá komunikácia medzi, alebo komunikácie, to akým spôsobom sú lekári, ktorí do veľkej miery, samozrejme z logických dôvodov sú informovaní predovšetkým zo strany vedenia lekárskych odborov, vo forme rôznych newslaterov, vo forme mailovej komunikácie, kde ja osobne tvrdím, a tým sa možno prihováram nie k odborárom, ale k tým lekárom, ktorí sú vo výpovediach, sa tam šíri množstvo dezinformácií. A tá komunikácia tam vyslovene hrubne, dnes vyšiel článok, kde členovia za opozíciu boli nazvaní, že sú arogantní spratkovia. Bolo tam útočené na zástupcov pacientov, na zástupcov poskytovateľov, na zástupkyňu poisťovne, to, že o mňa, to akože s tým ja som pripravený žiť, ale čo je kľúčové, tak na tom výbore sa opakovane členovia aj výboru, keďže tam boli len členovia opozičného, teda za opozíciu, ale to je v poriadku, sa pýtali konkrétne, čo teda viac vyžadujete od ministra zdravotníctva, ale konkrétne, aby bolo splnené do konca roka, ak teda nejde o platy, čo konkrétne požadujete od vlády a od ministra zdravotníctva, aby bolo splnené, aby došlo k stiahnutiu výpovedí.
Tú odpoveď sme tam nedostali. Ja som na to osobne minimálne dvakrát vyzval, aby som sa aj ja dozvedel, čo ešte môžem spraviť, aby došlo ku stiahnutiu výpovedí´. Odpoveď som nedostal. Prišiel víkend, v nedeľu v noci bolo zaslaných 19 požiadaviek, 19, a preto tvrdím, že na dohodu treba dvoch. Ja záujem o dohodu mám, trávil som 40 hodín osobne rokovaním so šéfom odborového združenia, pánom doktorom Visolajským. Po týchto 40 hodinách si naozaj trúfam úprimne povedať, že to memorandum, tak ako bolo vyrokované a uzavreté ešte počas vlády pána premiéra Hegera, tak skutočne, a to teraz ja naozaj na tejto téme naozaj nejdem politikárčiť, ale čo je kľúčové je, že v bode 12 dosť uzavretého memoranda sa hovorí o tom, že bude zriadený monitorovací výbor, ktorý má jedinú úlohu, dohliadať nad plnením memoranda. Toto sa samozrejme neudialo a možno preto sa to memorandum dostalo do nejakého stavu, no a jedným z konkrétnych výstupov našich rokovaní bolo, že minulý týždeň v stredu na vláde bolo schválené zriadenie takéhoto monitorovacieho výboru, a preto ja tvrdím, a ten dokument kľudne zverejním, toho počtu, že 90 % je buď splnených, alebo v plnení a nehovorím to teraz z nejakého dôvodu, ale objektívne sú tam veci, ktoré sa jednoducho splniť za dva mesiace nedajú. Ak má niekto predstavu, že sa dajú splniť za dva mesiace, tak ja tvrdím, že sa príjmu zle a bude to mať priame, zásadné dopady na rozpočet a na verejné financie, a takéto a iba takéto oblasti, ktoré som presvedčený, že nie je možné splniť do konca roku, ak chceme, aby boli prijaté kvalitne a nie tak ako napr. pri paragrafe o trestno-právnej zodpovednosti riaditeľov nemocníc, ktoré síce v memorande bolo napísané, ale potom išlo ešte za tej vlády, ktorá to prijala, do medzirezortného pripomienkového konania a došlo 50 zásadných pripomienok a bolo to označené za nevykonateľné. Takže takéto oblasti, na ne boli zriadené medzirezortné skupiny za účasti všetkých relevantných rezortov, alebo sektorových hráčov.
No a vo svetle aj toho bolo túto nedeľu v noci, prednesených 19 bodov, ale nie 19, že toto konkrétne potrebujeme, aby bolo splnené do konca roka a bude v poriadku, ale tak všeobecnejšie, že 19 vecí, ktoré je možné splniť do konca roka. A ja stále netuším, ktoré sú tie konkrétne body. Pretože ja sa chcem dohodnúť, no a vrátim sa nazad, to znamená boli pozvaní na rokovanie dnes o druhej zástupcovia celého sektoru, vrátane samozrejme pána doktora Visolajského a predákov, alebo teda vedúcich, alebo toho vedenia odborového združenia, za účasti celého sektoru a ja mám informáciu, že to rokovanie skončilo pred malou chvíľou, tie výstupy nemám detailné, takže nechcem to tu prezentovať, aby ma potom niekto nechytal za slovo, ale v princípe okrem otázky, ktorú nemá tam ale, že nikto mandát, ani vedenie ministerstva zdravotníctva, ale ani odborári, ani zástupcovia sektora uzavrieť, to sú otázky, ktoré ja musím informovať vládu Slovenskej republiky, napr. jeden z tých 19 bodov bola otázka platov, tak o tom tam nemá mandát nikto rozhodnúť, to ja môžem akurát tak informovať, ale tie zvyšné body, to rokovanie bolo konštruktívne, konštruktívne. Aj z tých 19 bodov tie
=====
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, ja som pri návrhu skrátené legislatívne konanie avizoval, že budem mať záujem poskytnúť komplexnejšiu informáciu pred týmto plénom. V rámci prvého čítania a poviem to tak, jak to cítim, naozaj, pretože to sú mimoriadne vážne veci, na tom sa zhodneme všetci. Tá situácia naozaj je vážna a napriek tomu, že som to avizoval, tak tu naozaj nie je toľko poslancov, ktorí, by si to zaslúžila tá situácia, aby si to vypočuli predovšetkým preto, pretože následne, či už cielene, alebo možno, že iba v dôsledku nedostatku informácií sa šíria, keď to poviem slušne, nepravdivé informácie a keď to poviem pravdivo, tak doslova až klamstvá. A ja preto, keďže viem, že toto je aj verejné vystúpenie, tak ja naozaj vyzývam všetkých, aby si toto moje vystúpenie aj pozreli a aby zvážili, aby na základe toho, čo tu odprezentujem, potom aj zvážili svoje verejné vystúpenia v záujme toho, aby sme skutočne všetci prispeli k tomu, čo verím, že je záujem celej slovenskej spoločnosti, nie koalície, nie opozície, ale slovenského pacienta, slovenských ľudí, pretože ten základný cieľ musí byť dosiahnutie dohody. A ja, hoci rokujeme o tomto zákone, alebo teda zákone k návrhom opatrení na zabezpečenie ústavnej zdravotnej starostlivosti, tak je mimoriadne dôležité, aby ste poznali fakty tak ako sú platné dnes o šiestej hodine, v utorok večer.
Takže ja začnem tým, že včera zasadla hospodárska a sociálna rada, tzv. tripartita, kde boli tak zástupcovia odborov, tak zástupcovia zamestnávateľov, a tak aj zástupcovia vlády. A po tomto vystúpení bolo prijaté spoločné stanovisko, spoločné. Na tej tlačovke stál predseda rady Erik Tomáš, stál tam pán Machunka za zamestnávateľov a stála tam pani Uhlerová ako prezidentka Konfederácie odborových zväzov, a to stanovisko ja vám, nechcem vás zdržovať celým znením, ale je tam jeden kľúčový , kľúčový odkaz. A síce, že rešpektujeme, že odbory majú zákonné právo na obhajobu svojich záujmov ich spôsob výkonu by však nemal viesť k paralyzovaniu sektoru a na druhej strane štát má právo chrániť ústavné právo občanov. Tie prijaté opatrenia v zmysle zákona, ktorý tu dnes prejednávame, neboli spochybnené nikým na tripartite, podčiarkujem, nikým. Následne poobede, som mal rokovanie tzv. odvetvovej tripartity, kde vo veľmi podobnom znení bolo prijaté opäť spoločné stanovisko, ktoré išlo v tejto línii.
To sú vážne veci, čo tu teraz hovorím a zároveň súčasťou stanoviska spoločného z odvetvovej tripartity bolo, aby keďže sa verejným priestorom šíri, že ľudia sa v tom ako keby začínajú strácať, že niečo hovorí minister zdravotníctva, niečo hovorí odborársky predák, tak bolo vyjadrené, alebo prijaté spoločné stanovisko tak, aby sa všetkých ďalších rokovaní, ak o to požiada predsedníctvo tripartity, o čo ja som okamžite samozrejme požiadal, aby týchto rokovaní bol účastný celý sektor. To znamená, aby to nebolo bilaterálne stretnutie, aby to bolo transparentné, aby sa nemohol jeden vyhovárať na druhého.
Čím samozrejme na tej tripartite boli naozaj aj zástupcovia ambulantu, štátnych poskytovateľov, súkromných poskytovateľov, odborových zväzov, nielen LOZ, čím priamo na stretnutí šéfovia, alebo teda odborársky predák pán doktor Visolajský mal problém s argumentom, že čo do toho ambulanty, alebo čo do toho ktokoľvek, pacientov, čo tam samozrejme bolo odmietnuté, pretože ak by došlo ku krízovej situácii, tak kto bude ten prvý na koho to padne? To znamená dnes, presne, tak ako vždy, v zmysle dohody, alebo slova, ktoré som dal, včera presne podľa dohody, tak ako vždy, bol odborárom zaslaný kompletný odpočet po zaslaných pripomienkach Lekárskeho odborového združenia, ten odpočet im bol včera zaslaný a v zmysle dohody boli už minulý týždeň pozvaní odborári na rokovanie na ministerstvo zdravotníctva dnes o druhej, to znamená nie je pravdou, čo sa šírilo cez víkend, že ani nie je známy ďalší termín rokovania, od začiatku to bolo jasné, že to bude dnes v utorok, akurát nebola konkrétne stanovená hodina, no a na toto rokovanie, ktoré prebehlo, som sa ja z logických dôvodov nemohol zúčastniť, lebo musím sedieť tu, tak to je. Ale bolo tam nastúpené celé komplet vedenie ministerstva zdravotníctva, boli tam všetci, alebo takmer všetci kľúčoví stakeholderi, keď tak poviem, sektora. To znamená boli tam aj zástupcovia ambulantov, boli tam všetci traja generálni riaditelia poisťovní, bol tam šéf Úradu na dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, boli tam zástupcovia poskytovateľov, boli tam proste všetci. Ak som na niekoho zabudol, tak sa ospravedlňujem. Toto je cieľ a ak nebol pozvaný náhodou dnes a má pocit, že tam má byť, samozrejme všetci sú tam vítaní.
No a predmetom toho rokovania bolo, že keďže minulý týždeň v stredu, a to mi potvrdia členovia zdravotníckeho výboru, ktorý nebol otvorený, ale ja som tam ostal aj na ňom boli v širšej miere zastúpení členovia, alebo teda stakeholderi celého sektoru, tak tá diskusia prebehla, mimochodom, toto si dovolím, možno ste to zachytili, ale akým spôsobom sa šíria potom informácie z toho rezortu, tak tá komunikácia medzi, alebo komunikácie, to akým spôsobom sú lekári, ktorí do veľkej miery, samozrejme z logických dôvodov sú informovaní predovšetkým zo strany vedenia lekárskych odborov, vo forme rôznych newslaterov, vo forme mailovej komunikácie, kde ja osobne tvrdím, a tým sa možno prihováram nie k odborárom, ale k tým lekárom, ktorí sú vo výpovediach, sa tam šíri množstvo dezinformácií. A tá komunikácia tam vyslovene hrubne, dnes vyšiel článok, kde členovia za opozíciu boli nazvaní, že sú arogantní spratkovia. Bolo tam útočené na zástupcov pacientov, na zástupcov poskytovateľov, na zástupkyňu poisťovne, to, že o mňa, to akože s tým ja som pripravený žiť, ale čo je kľúčové, tak na tom výbore sa opakovane členovia aj výboru, keďže tam boli len členovia opozičného, teda za opozíciu, ale to je v poriadku, sa pýtali konkrétne, čo teda viac vyžadujete od ministra zdravotníctva, ale konkrétne, aby bolo splnené do konca roka, ak teda nejde o platy, čo konkrétne požadujete od vlády a od ministra zdravotníctva, aby bolo splnené, aby došlo k stiahnutiu výpovedí.
Tú odpoveď sme tam nedostali. Ja som na to osobne minimálne dvakrát vyzval, aby som sa aj ja dozvedel, čo ešte môžem spraviť, aby došlo ku stiahnutiu výpovedí´. Odpoveď som nedostal. Prišiel víkend, v nedeľu v noci bolo zaslaných 19 požiadaviek, 19, a preto tvrdím, že na dohodu treba dvoch. Ja záujem o dohodu mám, trávil som 40 hodín osobne rokovaním so šéfom odborového združenia, pánom doktorom Visolajským. Po týchto 40 hodinách si naozaj trúfam úprimne povedať, že to memorandum, tak ako bolo vyrokované a uzavreté ešte počas vlády pána premiéra Hegera, tak skutočne, a to teraz ja naozaj na tejto téme naozaj nejdem politikárčiť, ale čo je kľúčové je, že v bode 12 dosť uzavretého memoranda sa hovorí o tom, že bude zriadený monitorovací výbor, ktorý má jedinú úlohu, dohliadať nad plnením memoranda. Toto sa samozrejme neudialo a možno preto sa to memorandum dostalo do nejakého stavu, no a jedným z konkrétnych výstupov našich rokovaní bolo, že minulý týždeň v stredu na vláde bolo schválené zriadenie takéhoto monitorovacieho výboru, a preto ja tvrdím, a ten dokument kľudne zverejním, toho počtu, že 90 % je buď splnených, alebo v plnení a nehovorím to teraz z nejakého dôvodu, ale objektívne sú tam veci, ktoré sa jednoducho splniť za dva mesiace nedajú. Ak má niekto predstavu, že sa dajú splniť za dva mesiace, tak ja tvrdím, že sa príjmu zle a bude to mať priame, zásadné dopady na rozpočet a na verejné financie, a takéto a iba takéto oblasti, ktoré som presvedčený, že nie je možné splniť do konca roku, ak chceme, aby boli prijaté kvalitne a nie tak ako napr. pri paragrafe o trestno-právnej zodpovednosti riaditeľov nemocníc, ktoré síce v memorande bolo napísané, ale potom išlo ešte za tej vlády, ktorá to prijala, do medzirezortného pripomienkového konania a došlo 50 zásadných pripomienok a bolo to označené za nevykonateľné. Takže takéto oblasti, na ne boli zriadené medzirezortné skupiny za účasti všetkých relevantných rezortov, alebo sektorových hráčov.
No a vo svetle aj toho bolo túto nedeľu v noci, prednesených 19 bodov, ale nie 19, že toto konkrétne potrebujeme, aby bolo splnené do konca roka a bude v poriadku, ale tak všeobecnejšie, že 19 vecí, ktoré je možné splniť do konca roka. A ja stále netuším, ktoré sú tie konkrétne body. Pretože ja sa chcem dohodnúť, no a vrátim sa nazad, to znamená boli pozvaní na rokovanie dnes o druhej zástupcovia celého sektoru, vrátane samozrejme pána doktora Visolajského a predákov, alebo teda vedúcich, alebo toho vedenia odborového združenia, za účasti celého sektoru a ja mám informáciu, že to rokovanie skončilo pred malou chvíľou, tie výstupy nemám detailné, takže nechcem to tu prezentovať, aby ma potom niekto nechytal za slovo, ale v princípe okrem otázky, ktorú nemá tam ale, že nikto mandát, ani vedenie ministerstva zdravotníctva, ale ani odborári, ani zástupcovia sektora uzavrieť, to sú otázky, ktoré ja musím informovať vládu Slovenskej republiky, napr. jeden z tých 19 bodov bola otázka platov, tak o tom tam nemá mandát nikto rozhodnúť, to ja môžem akurát tak informovať, ale tie zvyšné body, to rokovanie bolo konštruktívne, konštruktívne. Aj z tých 19 bodov tie
=====
Rozpracované
18:14
Vystúpenie v rozprave 18:14
Kamil ŠaškoDobre, ak dovolíte, v záujme, naozaj v záujme toho, aby verejnosť dostala ucelenú informáciu myslím si, že je dôležité, aby sme pokračovali. To znamená, ja možno ešte v priebehu dnešného zasadnutia budem mať nejaký konkrétnejší výstup, ale to nie je podstatné. Podstatné je, že dnes sedel celý sektor, aby sa bavil o tých devätnástich bodoch. A ja sám som veľmi zvedavý čo z toho vzniklo, ale verím, že aj po dnešnom stretnutí sme bližšie k dohode, ak nejde o platy. No a ja sa potom pýtam, lebo samozrejme tam je ešte žiadosť viete dobre všetci, že základnou červenou čiarou bolo odmietnutie zo strany vlády transformácie nemocníc na akciové spoločnosti. Nestačilo, že som to deklaroval ja, nestačilo, že to deklaroval predseda vlády, nestačilo, že to oficiálne dementovalo Ministerstvo financií akékoľvek úvahy v reakcii na vystúpenie na výbore pána štátneho tajomníka, nestačilo. Trvali na podmienke, aby transformácia na akciové spoločnosti bola odmietnutá uznesením vlády. To sa udialo minulú stredu. A navyše v tom istom texte som bol ja, ako minister zdravotníctva, priamo úkolovaný alebo aké je to správne slovo, bolo mi udelené zadanie, aby som do 31. marca predstavil konkrétny rámec akým spôsobom sa nastaví efektívne a hospodárne financovanie alebo riadenie zdrojov v nemocniciach, keď to budem parafrázovať, aby som predstavil konkrétny plán. Je to dôležité jednak z pohľadu dlhu, ktorý tlačíme pred sebou, z pohľadu možnej hroziacej pokuty, z pohľadu tej firmy, ktorá sa živí tým, že vykupuje nejaké pohľadávky nemocníc, je to dôležité z plnenia míľnika Plánu obnovy, ale predovšetkým je to dôležité z pohľadu systémového riešenia financovania slovenského zdravotníctva. Ja to hovorím od začiatku, toto je môj kľúčový záujem a toto je základný pilier spoločne s bodom jedno memoranda, ktorý má hovoriť o tom, aby boli zadefinované ekonomicky oprávnené náklady, kde je zriadená pracovná skupina, ktorá to má zadefinovať a spoločne, áno, aj so zriadením a s realizovaním dôsledného, nezávislého, personálneho, produkčného a materiálneho auditu v nemocniciach. Aby sme vedeli čo sa tam deje, vrátane úväzkov, vrátane pomerov, vrátane nákupov, vrátane všetkého. A idem ešte ďalej. Zároveň sa naštartuje centrálne verejné obstarávanie liekov, materiálu, energií v prvej fáze. Lebo iba komplexne sa vieme dostať k tomu, aby sme našli nástroj a spôsob akým spôsobom efektívnejšie financovať slovenské zdravotníctvo a preto ja som skutočne presvedčený, že tu je reálny záujem môj a tým pádom aj vlády Slovenskej republiky, aby sa s týmto pohlo ďalej. Pretože ja sa pýtam v rámci memoranda o ktorom je toľko rečí, akú hodnotu, akú protihodnotu z toho memoranda, ktoré bolo spísané, má slovenský pacient. Dostáva viac výkonu, dostáva viac dostupnosti, dostáva väčšiu kvalitu. Toto je kľúčový cieľ.
Idem ďalej. Ja som už minulý týždeň povedal, že ak to má byť o platoch, ja som pripravený hovoriť a hľadať všetky dostupné zdroje vnútri rezortu zdravotníctva, ktoré rozpočet, áno, je náročný na budúci rok. Ale pokiaľ by to malo byť o tom, že lekári, tí lekári, ktorí majú jeden úväzok nemajú, súkromné praxe, nemajú eseročky a teda ďalšie príjmy, tak tí lekári, ktorí sú tam na ten úväzok nech dostanú tých 9,7, pretože je to férové. Hádajte aká bola reakcia. Nie. Idem ďalej. Nie je pravdou, nie je pravdou, tak ako som to aj dnes zachytil, že vraj požiadavky odborárov by podporovala Slovenská lekárska komora. Nie je to pravdou. Ja chápem, že ten sektor má problémy, ale nie je riešenie, ak bude rozhádaný, ak sa bude akákoľvek reforma alebo štrukturálna zmena robiť v nejakej napätej atmosfére. Ja stále hovorím o tom, že ten sektor má šancu iba vtedy, keď bude vystupovať jednotne. A preto sa vraciam k tomu, že na dohodu treba dvoch. A to ma dostáva k téme dnešného predloženého zákona, ktorý sa skutočne veľmi nešťastne a nielen zástupcami odborárov tak skratkovito alebo zjednodušene dáva do pozície, že sa tu zavádza nútená práca pod hrozbou väzenia. A ja preto využijem ešte raz aj teraz, tí z vás, ktorí to pozeráte, ale predovšetkým lekárov, ale aj slovenskú verejnosť, toto jednoducho nie je pravdou. Žiadna nútená práca sa nezavádza. Prosím, prestaňme o tomto klamať všetci, tí ktorí to to tak hovoríte. A nehovorím teraz konkrétne na niekoho z vás tu v miestnosti, ale vo všeobecnosti. Ja vás teda prevediem tým, prečo na tom trvám a aký je teda nástroj, aký má aktuálne dnes v rukách štát v prípade, ak by z akéhokoľvek dôvodu k tej dohode nedošlo do konca roka. Pretože štát a zodpovedný manažér alebo minister musí mať v rukách predsa nástroj, aby mal nejaký plán B v prípade, že z akýchkoľvek dôvodov by k dohode nedošlo. A to nie je môj záujem. Ja opäť opakujem, že tento nástroj nechcem nikdy realizovať. Ale v súčasnosti štát má iba jeden jediný nástroj a ten nástroj sa volá núdzový stav. A predmetom tohto zákona, ktorý tu dnes predkladám, je na základe ústavného riešenia, proporčného riešenia pri zasahovaní do ľudských práv v zmysle všetkých medzinárodných dohovorov priniesť lepšie riešenie, efektívnejšie riešenie, proporčnejšie riešenie, pretože núdzový stav a ja už som to hovoril v mojej diskusii v rámci diskusie o skrátenom legislatívnom konaní, ja vám poviem čo znamená núdzový stav. V prípade, ak by došlo k zmene legislatívy, respektíve, ak by nedošlo k zmene legislatívy, ktorú tu dnes predkladám a nedošlo by ani k dohode, ku ktorej ja verím, že príde, tak jediné riešenie, aby bola zachovaná dostupná zdravotná starostlivosť pre pacienta by bolo vyhlásenie núdzového stavu. A na tomto núdzovom stave pohorela vtedy pani premiérka Radičová z objektívnych dôvodov. Pretože núdzové riešenie toto jednoducho nerieši, pretože núdzový stav má konkrétne dopady, okrem toho, že je vyhlasovaný plošne. To znamená, netýka sa iba zdravotníkov, ale týka sa všetkých ľudí na Slovensku alebo tam kde je vyhlásený, všetkých bez výnimky za vyšších sadzieb. Tak konkrétne pre lekárov v prípade núdzového stavu by to znamenalo, že nemajú garantovanú výšku mzdy, odmien, či nadčasov. Nemali by garantované dovolenky, vzdelávanie, OČR-ky, nevzťahoval by sa na nich Zákonník práce, nemali by garantované pracovné miesto a mohli by aj bez ich vlastného súhlasu byť vyslaný na prácu do iného miesta výkonu práce. To by bola diskusia, že toto je nútená práca, pretože by boli presunutý z bodu A do bodu B a nevedeli by za akých podmienok, za akých platov a tak ďalej. Lebo v takom prípade sa vydávajú takzvané pracovné príkazy, ktoré doručuje okresný úrad, čo je zásah do práv akejkoľvek fyzickej osoby. A nebudem tu komentovať tie dopady, ktoré by to malo na všetkých tých obyčajných, bežných občanov, ktorí s týmto nemajú nič spoločné. O tom je núdzový stav.
Naproti tomu dnes predkladám zákon, ktorý zavádza inštitút mimoriadnej situácie. A počúvajte dobre čo zavádza mimoriadna situácia. Okrem toho, že je to ústavné riešenie, decentralizované riešenie, zameriava sa na konkrétny región, na konkrétnu skupinu ľudí, v tomto prípade zdravotníkov, logicky, pretože zavádzame mimoriadnu situáciu v dôsledku kritickej nedostupnosti ústavnej zdravotnej starostlivosti a táto mimoriadna situácia oproti tomu núdzovému stavu, ktoré má dopady ako som pomenoval, znamená nič iné, iba že sa predlžuje trvanie pracovného pomeru a to na dobu 60 dní maximálne, ktorý môže byť jednorazovo predĺžený o ďalších 60 dní. Ale čo je podstatné, naproti núdzovému stavu v mimoriadnej situácii sú garantované všetky práva lekára ako zamestnanca vyplývajúce zo Zákonníka práce a z jeho aktuálnej pracovnej zmluvy. To znamená, je mu garantované právo na dohodnutú mzdu, garantované právo na oddych, garantované právo na dovolenku, garantované právo na vzdelávanie, garantované právo na školenia, garantované právo na starostlivosť o dieťa v rámci OČR-ky, garancia toho pracovného miesta a garancia miesta výkonu práce. To znamená, nijakým spôsobom sa nebude určovať kam, kde a ako majú vykonávať svoju profesiu. Takže ja naozaj vás veľmi pekne a úctivo chcem požiadať, aby ste toto vnímali. Navyše, čiže to bola tá prvá polovica, čiže žiadna nútená práca. A pokiaľ ide o tú údajne kriminalizáciu, núdzový stav dva až päť rokov nielen pre lekárov alebo nielen pre zdravotníkov, pre všetkých. Keď človek môže z nejakej nepozornosti napríklad spôsobiť autonehodu s nejakou škodou dvojnásobná sadzba. Toto je vylúčené v rámci predloženého riešenia. To znamená, že skutočne toto je oveľa miernejšie, oveľa adresnejšie opatrenie. Ale chcem ešte raz a desaťkrát podčiarknuť, že tu nikto nič doteraz ani neprijal, žiadna situácia nie je vyhlásená. Toto je iba nástroj, ktorý v prípade, ak by nedošlo k dohody, má vláda alebo teda ja ako minister zdravotníctva v rukách. Ja pevne verím, že nebude nikdy nutné ho realizovať, pretože som presvedčený, že je v záujme nás všetkých, opozície, koalície, odborárov, lekárov, ale predovšetkým slovenskej spoločnosti, aby k dohode došlo. Ja budem preto robiť všetko. Rokujem stále, pred nikým sa neskrývam a som pripravený rokovať až do momentu, kým tú dohodu dosiahneme. Ale musím pochopiť na čom tá dohoda stojí a padá. A chcem to počuť veľmi jasne na čom dosiahnutie dohody stojí a padá. Doteraz to neviem. A som presvedčený a verím...
=====
Napríklad jeden z tých devätnástich bodov bola otázka platov, tak o tom tam nemá nikto mandát rozhodnúť. To ja môžem akurát tak informovať, ale tie zvyšné body to rokovanie bolo konštruktívne, konštruktívne aj z tých devätnástich bodov, tie čo nie sú priamo v mojej teda zodpovednosti, o ktorých musím informovať aj koaličnú radu, aj vládu, tak mám informáciu, že v množstve z nich sa povedalo čo sa spraví a mám informáciu, že mnoho sa ešte spraví počas najbližších desiatich dní. A to čo sa nedá spraviť tam bolo pomenované. Aby tu nevznikol zase dojem, že niekto niečo hovorí, bol tam celý sektor. Takže pýtajte sa potom aj ich, to vás chcem pekne poprosiť. Ja to nebudem komentovať, lebo nemám detaily. Možno ešte v priebehu diskusie, kým dnes skončíme, tak... Prosím? Mám prestať alebo... Aby som, ako neviem, povedzte mi. Aby z toho mal niečo ten divák. Ako ja chápem, že ale... Ja budem hovoriť ešte dosť dlho. (Hlasy v pléne.) Nie, ja by som chcel, aby, lebo toto je dôležitá vec, ktorú hovorím pre verejnosť a pre tých lekárov o ktorých sa chceme. Ja budem rešpektovať pravidlá. Ak je to pravidlo, že nemôžem hovoriť, tak ja dám prestávku, ale mrzí ma to voči. Dobre, tak...
Dobre, ak dovolíte, v záujme, naozaj v záujme toho, aby verejnosť dostala ucelenú informáciu myslím si, že je dôležité, aby sme pokračovali. To znamená, ja možno ešte v priebehu dnešného zasadnutia budem mať nejaký konkrétnejší výstup, ale to nie je podstatné. Podstatné je, že dnes sedel celý sektor, aby sa bavil o tých devätnástich bodoch. A ja sám som veľmi zvedavý čo z toho vzniklo, ale verím, že aj po dnešnom stretnutí sme bližšie k dohode, ak nejde o platy. No a ja sa potom pýtam, lebo samozrejme tam je ešte žiadosť viete dobre všetci, že základnou červenou čiarou bolo odmietnutie zo strany vlády transformácie nemocníc na akciové spoločnosti. Nestačilo, že som to deklaroval ja, nestačilo, že to deklaroval predseda vlády, nestačilo, že to oficiálne dementovalo Ministerstvo financií akékoľvek úvahy v reakcii na vystúpenie na výbore pána štátneho tajomníka, nestačilo. Trvali na podmienke, aby transformácia na akciové spoločnosti bola odmietnutá uznesením vlády. To sa udialo minulú stredu. A navyše v tom istom texte som bol ja, ako minister zdravotníctva, priamo úkolovaný alebo aké je to správne slovo, bolo mi udelené zadanie, aby som do 31. marca predstavil konkrétny rámec akým spôsobom sa nastaví efektívne a hospodárne financovanie alebo riadenie zdrojov v nemocniciach, keď to budem parafrázovať, aby som predstavil konkrétny plán. Je to dôležité jednak z pohľadu dlhu, ktorý tlačíme pred sebou, z pohľadu možnej hroziacej pokuty, z pohľadu tej firmy, ktorá sa živí tým, že vykupuje nejaké pohľadávky nemocníc, je to dôležité z plnenia míľnika Plánu obnovy, ale predovšetkým je to dôležité z pohľadu systémového riešenia financovania slovenského zdravotníctva. Ja to hovorím od začiatku, toto je môj kľúčový záujem a toto je základný pilier spoločne s bodom jedno memoranda, ktorý má hovoriť o tom, aby boli zadefinované ekonomicky oprávnené náklady, kde je zriadená pracovná skupina, ktorá to má zadefinovať a spoločne, áno, aj so zriadením a s realizovaním dôsledného, nezávislého, personálneho, produkčného a materiálneho auditu v nemocniciach. Aby sme vedeli čo sa tam deje, vrátane úväzkov, vrátane pomerov, vrátane nákupov, vrátane všetkého. A idem ešte ďalej. Zároveň sa naštartuje centrálne verejné obstarávanie liekov, materiálu, energií v prvej fáze. Lebo iba komplexne sa vieme dostať k tomu, aby sme našli nástroj a spôsob akým spôsobom efektívnejšie financovať slovenské zdravotníctvo a preto ja som skutočne presvedčený, že tu je reálny záujem môj a tým pádom aj vlády Slovenskej republiky, aby sa s týmto pohlo ďalej. Pretože ja sa pýtam v rámci memoranda o ktorom je toľko rečí, akú hodnotu, akú protihodnotu z toho memoranda, ktoré bolo spísané, má slovenský pacient. Dostáva viac výkonu, dostáva viac dostupnosti, dostáva väčšiu kvalitu. Toto je kľúčový cieľ.
Idem ďalej. Ja som už minulý týždeň povedal, že ak to má byť o platoch, ja som pripravený hovoriť a hľadať všetky dostupné zdroje vnútri rezortu zdravotníctva, ktoré rozpočet, áno, je náročný na budúci rok. Ale pokiaľ by to malo byť o tom, že lekári, tí lekári, ktorí majú jeden úväzok nemajú, súkromné praxe, nemajú eseročky a teda ďalšie príjmy, tak tí lekári, ktorí sú tam na ten úväzok nech dostanú tých 9,7, pretože je to férové. Hádajte aká bola reakcia. Nie. Idem ďalej. Nie je pravdou, nie je pravdou, tak ako som to aj dnes zachytil, že vraj požiadavky odborárov by podporovala Slovenská lekárska komora. Nie je to pravdou. Ja chápem, že ten sektor má problémy, ale nie je riešenie, ak bude rozhádaný, ak sa bude akákoľvek reforma alebo štrukturálna zmena robiť v nejakej napätej atmosfére. Ja stále hovorím o tom, že ten sektor má šancu iba vtedy, keď bude vystupovať jednotne. A preto sa vraciam k tomu, že na dohodu treba dvoch. A to ma dostáva k téme dnešného predloženého zákona, ktorý sa skutočne veľmi nešťastne a nielen zástupcami odborárov tak skratkovito alebo zjednodušene dáva do pozície, že sa tu zavádza nútená práca pod hrozbou väzenia. A ja preto využijem ešte raz aj teraz, tí z vás, ktorí to pozeráte, ale predovšetkým lekárov, ale aj slovenskú verejnosť, toto jednoducho nie je pravdou. Žiadna nútená práca sa nezavádza. Prosím, prestaňme o tomto klamať všetci, tí ktorí to to tak hovoríte. A nehovorím teraz konkrétne na niekoho z vás tu v miestnosti, ale vo všeobecnosti. Ja vás teda prevediem tým, prečo na tom trvám a aký je teda nástroj, aký má aktuálne dnes v rukách štát v prípade, ak by z akéhokoľvek dôvodu k tej dohode nedošlo do konca roka. Pretože štát a zodpovedný manažér alebo minister musí mať v rukách predsa nástroj, aby mal nejaký plán B v prípade, že z akýchkoľvek dôvodov by k dohode nedošlo. A to nie je môj záujem. Ja opäť opakujem, že tento nástroj nechcem nikdy realizovať. Ale v súčasnosti štát má iba jeden jediný nástroj a ten nástroj sa volá núdzový stav. A predmetom tohto zákona, ktorý tu dnes predkladám, je na základe ústavného riešenia, proporčného riešenia pri zasahovaní do ľudských práv v zmysle všetkých medzinárodných dohovorov priniesť lepšie riešenie, efektívnejšie riešenie, proporčnejšie riešenie, pretože núdzový stav a ja už som to hovoril v mojej diskusii v rámci diskusie o skrátenom legislatívnom konaní, ja vám poviem čo znamená núdzový stav. V prípade, ak by došlo k zmene legislatívy, respektíve, ak by nedošlo k zmene legislatívy, ktorú tu dnes predkladám a nedošlo by ani k dohode, ku ktorej ja verím, že príde, tak jediné riešenie, aby bola zachovaná dostupná zdravotná starostlivosť pre pacienta by bolo vyhlásenie núdzového stavu. A na tomto núdzovom stave pohorela vtedy pani premiérka Radičová z objektívnych dôvodov. Pretože núdzové riešenie toto jednoducho nerieši, pretože núdzový stav má konkrétne dopady, okrem toho, že je vyhlasovaný plošne. To znamená, netýka sa iba zdravotníkov, ale týka sa všetkých ľudí na Slovensku alebo tam kde je vyhlásený, všetkých bez výnimky za vyšších sadzieb. Tak konkrétne pre lekárov v prípade núdzového stavu by to znamenalo, že nemajú garantovanú výšku mzdy, odmien, či nadčasov. Nemali by garantované dovolenky, vzdelávanie, OČR-ky, nevzťahoval by sa na nich Zákonník práce, nemali by garantované pracovné miesto a mohli by aj bez ich vlastného súhlasu byť vyslaný na prácu do iného miesta výkonu práce. To by bola diskusia, že toto je nútená práca, pretože by boli presunutý z bodu A do bodu B a nevedeli by za akých podmienok, za akých platov a tak ďalej. Lebo v takom prípade sa vydávajú takzvané pracovné príkazy, ktoré doručuje okresný úrad, čo je zásah do práv akejkoľvek fyzickej osoby. A nebudem tu komentovať tie dopady, ktoré by to malo na všetkých tých obyčajných, bežných občanov, ktorí s týmto nemajú nič spoločné. O tom je núdzový stav.
Naproti tomu dnes predkladám zákon, ktorý zavádza inštitút mimoriadnej situácie. A počúvajte dobre čo zavádza mimoriadna situácia. Okrem toho, že je to ústavné riešenie, decentralizované riešenie, zameriava sa na konkrétny región, na konkrétnu skupinu ľudí, v tomto prípade zdravotníkov, logicky, pretože zavádzame mimoriadnu situáciu v dôsledku kritickej nedostupnosti ústavnej zdravotnej starostlivosti a táto mimoriadna situácia oproti tomu núdzovému stavu, ktoré má dopady ako som pomenoval, znamená nič iné, iba že sa predlžuje trvanie pracovného pomeru a to na dobu 60 dní maximálne, ktorý môže byť jednorazovo predĺžený o ďalších 60 dní. Ale čo je podstatné, naproti núdzovému stavu v mimoriadnej situácii sú garantované všetky práva lekára ako zamestnanca vyplývajúce zo Zákonníka práce a z jeho aktuálnej pracovnej zmluvy. To znamená, je mu garantované právo na dohodnutú mzdu, garantované právo na oddych, garantované právo na dovolenku, garantované právo na vzdelávanie, garantované právo na školenia, garantované právo na starostlivosť o dieťa v rámci OČR-ky, garancia toho pracovného miesta a garancia miesta výkonu práce. To znamená, nijakým spôsobom sa nebude určovať kam, kde a ako majú vykonávať svoju profesiu. Takže ja naozaj vás veľmi pekne a úctivo chcem požiadať, aby ste toto vnímali. Navyše, čiže to bola tá prvá polovica, čiže žiadna nútená práca. A pokiaľ ide o tú údajne kriminalizáciu, núdzový stav dva až päť rokov nielen pre lekárov alebo nielen pre zdravotníkov, pre všetkých. Keď človek môže z nejakej nepozornosti napríklad spôsobiť autonehodu s nejakou škodou dvojnásobná sadzba. Toto je vylúčené v rámci predloženého riešenia. To znamená, že skutočne toto je oveľa miernejšie, oveľa adresnejšie opatrenie. Ale chcem ešte raz a desaťkrát podčiarknuť, že tu nikto nič doteraz ani neprijal, žiadna situácia nie je vyhlásená. Toto je iba nástroj, ktorý v prípade, ak by nedošlo k dohody, má vláda alebo teda ja ako minister zdravotníctva v rukách. Ja pevne verím, že nebude nikdy nutné ho realizovať, pretože som presvedčený, že je v záujme nás všetkých, opozície, koalície, odborárov, lekárov, ale predovšetkým slovenskej spoločnosti, aby k dohode došlo. Ja budem preto robiť všetko. Rokujem stále, pred nikým sa neskrývam a som pripravený rokovať až do momentu, kým tú dohodu dosiahneme. Ale musím pochopiť na čom tá dohoda stojí a padá. A chcem to počuť veľmi jasne na čom dosiahnutie dohody stojí a padá. Doteraz to neviem. A som presvedčený a verím...
=====
Rozpracované
18:29
Takže ja sa snažím naozaj tú diskusiu držať vo všetkej slušnosti, snažím sa to plniť. Ja si mimoriadne, a chcem to aj z tohto miesta zdôrazniť, mimoriadne vážim všetkých slovenských lekárov. Sú to mimoriadne vzdelaní ľudia, mimoriadne inteligentní ľudia, spoločnosť ich potrebuje, pre spoločnosť sú nenahraditeľní a využil som aj tento čas, aby som ich možno poinformoval, jednak ich, jednak aj verejnosť, ale jednak aj vás, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, o tom mojom pohľade. Ak sa niekde mýlil, ak som niečo informoval možnože nepresne, ja nemám problém sa k tomu vyjadriť a uviesť to na pravú mieru. Ale budem rád, pokiaľ aj lekári dostanú informáciu nielen zo strany odborárov, pretože vidím akým spôsobom je to voči nim komunikované. A považujem to za neúctu voči tým samotným lekárom.
Takže na záver. Mojim základným a jediným záujmom je nájsť dohodu. Urobím pre to všetko a budem rokovať, a som pripravený rokovať až do momentu a neustále, kým túto dohodu dosiahneme. Budem trvať na to, aby na tejto diskusii bol účastný celý sektor, lebo je to férové, je to transparentné. Myslím si, že situácii prospeje ak by bol zvolaný ešte aj mimoriadny výbor o čom sme dnes na výbore rokovali. Ja nemám čo skrývať, naozaj nemám čo skrývať, ale ešte raz, na dohodu treba dvoch.
Ďakuje pekne. (Potlesk.)
A som pripravený rokovať až do momentu kým tú dohodu dosiahneme. Ale musím pochopiť na čom tá dohoda stojí a padá. A chcem to počuť veľmi jasne na čom dosiahnutie dohody stojí a padá. Doteraz to neviem. A som presvedčený a verím, že ak sa nám podarilo z tých 19 bodov, ku ktorým verím že už nepribudnú žiadne ďalšie, a ak sa podarilo dnes uzavrieť alebo dohodnúť v rámci sektorovej diskusie na počte x a budem vedieť, že toto sú tie konkrétne oblasti, tak verte, že budem robiť všetko preto aby boli splnené. Ak neplatí to, čo bolo od začiatku deklarované, že o platy nejde. A ak ide, tak úctivo žiadam, aby to bolo jasne pomenované. Pretože mne sa veľmi, veľmi ťažko ide za ministrom financií v konsolidačnom úsilí a žiadal ministra financií o zdroje, keď on mi odpovie, ale však o platy nejde, to deklarujú odborári.
Takže ja sa snažím naozaj tú diskusiu držať vo všetkej slušnosti, snažím sa to plniť. Ja si mimoriadne, a chcem to aj z tohto miesta zdôrazniť, mimoriadne vážim všetkých slovenských lekárov. Sú to mimoriadne vzdelaní ľudia, mimoriadne inteligentní ľudia, spoločnosť ich potrebuje, pre spoločnosť sú nenahraditeľní a využil som aj tento čas, aby som ich možno poinformoval, jednak ich, jednak aj verejnosť, ale jednak aj vás, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, o tom mojom pohľade. Ak sa niekde mýlil, ak som niečo informoval možnože nepresne, ja nemám problém sa k tomu vyjadriť a uviesť to na pravú mieru. Ale budem rád, pokiaľ aj lekári dostanú informáciu nielen zo strany odborárov, pretože vidím akým spôsobom je to voči nim komunikované. A považujem to za neúctu voči tým samotným lekárom.
Takže na záver. Mojim základným a jediným záujmom je nájsť dohodu. Urobím pre to všetko a budem rokovať, a som pripravený rokovať až do momentu a neustále, kým túto dohodu dosiahneme. Budem trvať na to, aby na tejto diskusii bol účastný celý sektor, lebo je to férové, je to transparentné. Myslím si, že situácii prospeje ak by bol zvolaný ešte aj mimoriadny výbor o čom sme dnes na výbore rokovali. Ja nemám čo skrývať, naozaj nemám čo skrývať, ale ešte raz, na dohodu treba dvoch.
Ďakuje pekne. (Potlesk.)
Rozpracované
18:29
Rozpracované
18:29
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:29
Oskar DvořákA teraz k podstate. Vy ste hovorili, že odborári teda že nemajú jednotný názor. Áno, nemajú jednotný názor. Ja napríklad registrujem teraz aj odborový zväz napríklad zdravotníctva a sociálnych služieb, ktorý povedal, že máte tento zákon stiahnuť, nemáte ísť s ním ďalej . To znamená, že vy zbytočne ako keby že ešte viac týmto polarizujete ten sektor. Môj najväčší problém teda, alebo problém týchto rokovaní je to, že premiér Fico sa ich nezúčastňuje. Myslím si, že keby sa obul do toho, ako sa napríklad pred rokom obul do Mikulášskeho darčeka, ktorý sem priniesol do Národnej rady, vtedy amnestie, Trestný zákon, amnestie pre svojich kamarátov, tak o rok neskôr nám tu premiér Fico prichádza s kriminalizáciou zdravotníkov a s hrozbou väzenie. Keby namiesto toho, napríklad, venoval a nehovoril, že to nie je premiérska téma, keby venoval ten čas tým zdravotníkom, sadol si za jeden rokovací stôl a neposielal tu len nejaké vyhrážky, tak myslím si, že tá situácia by sa radikálne zlepšila a možno by teda bol tu aj nejaký postup. Ja si myslím, že je teraz úlohou pána Fica, aby naozaj sadol za rokovací stôl a ukázal, že tá vážnosť tej situácie si to vyžaduje a nech tu ukľudní nás, lebo toto, tento zákon znemožňuje ďalšie rokovanie ... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
10.12.2024 o 18:29 hod.
Mgr.
Oskar Dvořák
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne pán minister za vaše vystúpenie. Ja si to naozaj vážim, lebo nie je to bežné že minister sa postaví, ide normálne diskutovať. Väčšinou to tu robia koaliční ministri, že idú na záver debaty. Čiže ja si to naozaj vážim, ďakujem vám za to. Trošku zle vám vypálila tá poznámka ironicky, že koľko je tu opozičných poslancov. Pretože potom zrazu zistíme, že 15 minút tu nemáme predsedajúceho Andreja Danka, ktorý zrazu odíde a formálne by mala byť znefunkčnená Národná rada. Tak viete, príde mi to ironické. Tu mávate hlavami kolegovia, ale keď ideme počítať opozičných poslancov tak mali by sme vedieť, že za našim chrbtom asi nie je predsedajúci a nemali by sme ani rokovať. Je mi škoda, že to takto zneuctil aj to slovo pána ministra, aj túto inštitúciu pán Danko.
A teraz k podstate. Vy ste hovorili, že odborári teda že nemajú jednotný názor. Áno, nemajú jednotný názor. Ja napríklad registrujem teraz aj odborový zväz napríklad zdravotníctva a sociálnych služieb, ktorý povedal, že máte tento zákon stiahnuť, nemáte ísť s ním ďalej . To znamená, že vy zbytočne ako keby že ešte viac týmto polarizujete ten sektor. Môj najväčší problém teda, alebo problém týchto rokovaní je to, že premiér Fico sa ich nezúčastňuje. Myslím si, že keby sa obul do toho, ako sa napríklad pred rokom obul do Mikulášskeho darčeka, ktorý sem priniesol do Národnej rady, vtedy amnestie, Trestný zákon, amnestie pre svojich kamarátov, tak o rok neskôr nám tu premiér Fico prichádza s kriminalizáciou zdravotníkov a s hrozbou väzenie. Keby namiesto toho, napríklad, venoval a nehovoril, že to nie je premiérska téma, keby venoval ten čas tým zdravotníkom, sadol si za jeden rokovací stôl a neposielal tu len nejaké vyhrážky, tak myslím si, že tá situácia by sa radikálne zlepšila a možno by teda bol tu aj nejaký postup. Ja si myslím, že je teraz úlohou pána Fica, aby naozaj sadol za rokovací stôl a ukázal, že tá vážnosť tej situácie si to vyžaduje a nech tu ukľudní nás, lebo toto, tento zákon znemožňuje ďalšie rokovanie ... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
18:29
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:29
Ondrej DostálTen odsek 3 tam pôvodne nebol, dostal sa tam v minulom volebnom období. Tak ja chcem veriť, že teda nebolo to úmyselné klamstvo, len ste dostali zle podklady. Ale neplatí ten argument.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
10.12.2024 o 18:29 hod.
Mgr.
Ondrej Dostál
Videokanál poslanca
Pán minister, no tak poďme si nejaké tie nepresnosti ujasňovať. Vy ste aj vo svojom vystúpení teraz, aj v tej záverečnej reči k návrhu na skrátené legislatívne konanie ako argument v prospech toho, že je lepšia mimoriadna situácia ako núdzový stav povedali, že napríklad sa sprísňujú sadzby. Za krízovej situácie naozaj v rámci kvalifikačných znakov je to kvalifikované skutková podstata. Nie všetky, ale niektoré trestné činy sa posudzujú prísnejšie a sú tam vyššie sadzby ak je ten trestný čin spáchaný počas krízovej situácie, pričom krízová situácia je zadefinovaná v § 134 ods. 2 Trestného zákona kde sa hovorí, že krízovou situáciou sa na účely tohto zákona rozumie po a) núdzový stav, b) výnimočný stav, c) vojnový stav, alebo po d) vojna. Čiže potiaľ to sedí. Ale je tam doplnený ods. 3, ktorý hovorí, že od ustanovenia odseku 2 písm. a) a b), ktoré sa týkajú núdzové a výnimočného stavu, sa nepoužijú, ak trestný čin nebol spáchaný v súvislosti s vyhláseným núdzovým stavom alebo výnimočným stavom. Čiže to čo ste vy hovorili, že niekto niekomu spôsobí ublíženie na zdraví, napríklad pri autonehode, alebo akýkoľvek iný trestný čin, ak to nemá súvislosť s vyhláseným núdzovým stavom, tak tam sa to nepovažuje za krízovú situáciu a nedochádza k sprísneniu trestov. Čiže ja teraz neviem si predstaviť, ako by ublíženie na zdraví, že niekto by úmyselne zrazil lekára, alebo ublížil lekárovi aby prehĺbil ten krízový stav, tak v takom prípade by sa to prísnejšie kvalifikovalo. Ale v bežnej situácii nie.
Ten odsek 3 tam pôvodne nebol, dostal sa tam v minulom volebnom období. Tak ja chcem veriť, že teda nebolo to úmyselné klamstvo, len ste dostali zle podklady. Ale neplatí ten argument.
Rozpracované
18:29
Chcem oceniť prístup pána ministra, ktorý je v úrad zhruba dva mesiace a dokáže slušne komunikovať napriek tomu, že je neustále provokovaný viacerými predstaviteľmi či už tu v parlamente alebo aj v rámci tých rôznych inštitúcií. A konkrétne spomeniem pani Kaveckú, ktorá tu s nami sedela minulé funkčné obdobie v radoch poslaneckého klubu OĽANO a teraz predstavuje nejakú, nejakú organizáciu.
No a teraz druhá otázka. Druhú otázku vo mne evokuje tých nových 19 požiadaviek, ktoré prišlo v nedeľu, ako si správne povedal. A bola by možná taká skúška správnosti, bolo by možné urobiť, že čo by sa stalo, keby si zabezpečila, alebo keby vláda zabezpečila splnenie požiadavky č. 13, to znamená platy, hej, doplatiť, ale ostatné by sa nesplnili. Naďalej by trvali odborári na tom, že nestiahnu, lebo však oni tie výpovede nakoniec dávali, nestiahnu výpovede. Toto je otázka, ktorú si tiež kladiem v tejto súvislosti. Ďakujem.
Ďakujem za slovo. Vážený pán minister, evokovali ste svojim vystúpením vo mne dve také otázky. Prvá je, k memorandu ako takému. Memorandum 22 nazvime ho. A chcem len na úvod povedať, že memorandum je prejav vôle, nie je to žiadna záväzná listina, nie je to zmluva. A ja sa pýtam, že prečo sa od roku 2022 dodnes nikto nezaujímal o plnenie memoranda. Lebo 7 z 8 požiadaviek, tam bolo 8 požiadaviek, alebo je, sa neplnilo. Naplnila sa iba jedna, tá ktorá sa týka platov.
Chcem oceniť prístup pána ministra, ktorý je v úrad zhruba dva mesiace a dokáže slušne komunikovať napriek tomu, že je neustále provokovaný viacerými predstaviteľmi či už tu v parlamente alebo aj v rámci tých rôznych inštitúcií. A konkrétne spomeniem pani Kaveckú, ktorá tu s nami sedela minulé funkčné obdobie v radoch poslaneckého klubu OĽANO a teraz predstavuje nejakú, nejakú organizáciu.
No a teraz druhá otázka. Druhú otázku vo mne evokuje tých nových 19 požiadaviek, ktoré prišlo v nedeľu, ako si správne povedal. A bola by možná taká skúška správnosti, bolo by možné urobiť, že čo by sa stalo, keby si zabezpečila, alebo keby vláda zabezpečila splnenie požiadavky č. 13, to znamená platy, hej, doplatiť, ale ostatné by sa nesplnili. Naďalej by trvali odborári na tom, že nestiahnu, lebo však oni tie výpovede nakoniec dávali, nestiahnu výpovede. Toto je otázka, ktorú si tiež kladiem v tejto súvislosti. Ďakujem.
Rozpracované