33. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
1.4.2025 o 15:27 hod.
RNDr. Ing.
Marián Viskupič
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. Ďakujem obom kolegom za faktické. Skúsim reagovať.
Áno, určite je nespochybniteľné, že obce, špeciálne malé obce sú v extrémne zložitej situácii, ale platí to, samozrejme, pre celú samosprávu, pre vúcky aj pre veľké mestá. Jednoducho rastú výrazne výdavky. Tie príjmy buď nie, alebo veľmi minimálne. Povedzme si na rovinu, 23-percentná dépeháčka, transakčná daň alebo inflácia celkovo, povinnosť vyplatiť 800-eurovú odmenu. Čiže skutočne tá situácia samospráv je v zásade zlá a proste stále zložitejšia. Absolútny súhlas.
No, čo sa týka, áno, určite treba urobiť, jedna vec je, že väčšia decentralizácia a zároveň ale opačne, tie malé obce, áno, aby sa tak nejak spájali. Som presvedčený, že toto musí ísť dobrým príkladom. A to, čo kolega Ledecký hovoril v bardejovskom okrese, táto dobrá lastovička určite je cesta, cesta správnym smerom. Ja by som si len dovolil upozorniť zasa na jednu, trošku síce staršiu, ale tiež výskum OECD, kde je jedným z odporúčaní pre Slovensko skutočne, že máme výrazne veľký priestor na hospodársky rast práve tým, ak by sme zabezpečili väčšiu decentralizáciu, a teda takú tú reformu samospráv, presne aj v tomto zmysle ako bolo spomínané. Skutočne by to mohlo výrazne pomôcť nášmu hospodárskemu rastu, lebo asi sa tu v priebehu dvoch minút nepodebatujeme na tú správnosť výšky daní, ale určite sa za tých zvyšných 20 sekúnd zhodneme na tom, že najjednoduchšie riešenie je vyrásť z tých problémov. To znamená zvýšiť robustnosť našej ekonomiky, zvýšiť produktivitu práce. Jednoducho zväčšiť ten koláč a potom sa z neho bude ďaleko jednoduchšie hľadať vlastne, ako ho rozkrájať na všetky potrebné, potrebné... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
Vystúpenia
15:14

Vystúpenie v rozprave 15:14
Marián ViskupičÁno, to, čo tu máme predložené ako návrh zákona, ktorý teda doplatí za ten máj 50 mil. vúckam a 100 mil. samosprávam, resp. nie doplatí, ale presunie cash flow z konca roka teraz, aby teda vykryli, vykryli...
Áno, to, čo tu máme predložené ako návrh zákona, ktorý teda doplatí za ten máj 50 mil. vúckam a 100 mil. samosprávam, resp. nie doplatí, ale presunie cash flow z konca roka teraz, aby teda vykryli, vykryli tieto problémy, s tým sa v podstate nedá nič iné, než súhlasiť a podporiť, hej? Tak to aj urobíme, len jasne treba povedať, že nie je to žiadne systematické riešenie, nie je to dokonca v tomto momente ani že euro navyše pre obce a ani to nerieši ani jeden z tých problémov, ktoré tu boli spomínané, ale teda okej. Tento návrh treba podporiť, len teda už po roku a pol vládnutia aktuálnej vlády už by to chcelo aj viac než len teda zasa lepenie veľkej diery hrubou záplatou, ale už by to teda chcelo systematické riešenia.
Ešte úplne na začiatok by som chcel poprosiť pána ministra, skutočne, myslím si, že celá táto debata sa vedie vo veľmi rozumnom a konštruktívnom duchu. Všetci kolegovia vystupovali úplne že k veci. Pán minister, ja ťa chcem poprosiť, že keby si vedel vystúpiť v rozprave, tak aby sme každý dostali aspoň tie dve minúty a mohli ešte potom reagovať vlastne na ten tvoj pohľad. Čiže ak je to len trošku možné, prosím v rozprave, nie v záverečnom slove. Myslím si, že fakt táto debata a... si to fakt zaslúži. Dobre.
No čo sa týka ale, že kam ďalej? Ja možno poviem, že ten systém, že obce sú založené, alebo gro ich financovania obcí a celé financovanie vúciek je založené len na jednej jedinej dani, dani z príjmu fyzických osôb, v podstate roky fungovalo, hej? Ten systém fungoval práve v tom, že vo finále daňové zaťaženie práce a teda občanov rástlo. Zároveň takisto dosť významne rástli aj príjmy, to treba tiež povedať, a tým pádom rástol aj výnos tejto dane a bola to viac-menej asi v dlhodobom horizonte najrýchlejšie rastúca daň. Čiže ono to nejaké tie roky skutočne fungovalo, zabezpečovalo to rast príjmov obcí, zabezpečovalo to rast príjmov vúciek a v podstate ten systém akoby do nejakej miery išiel. No, veď okej, aj nedokonalý systém v nejakom časovom horizonte vie fungovať. No, následne ale prišli zásahy, fakt tá veľká sekera, kde sme to aj my kritizovali a nielen kritizovali, ale boli sme proti tomu za bývalej vlády vlastne, daňový bonus, ktorý, okej, zásadne prilepšil rodinám, zároveň ale zásadne ubral samosprávam a jednoducho tá trhlina, vlastne to naviazanie na tú jednu daň sa ukázalo, tu sa ukázala tá slabina toho systému.
Zároveň teda, aj keď sa už to do nejakej miery vylepšilo, stále, stále to vlastne len a len ukazuje, že do budúcna už tá cesta nie je, aby dokázali obce fungovať, len na jednej jedinej dani. Ja poviem, aj preto nie, pretože my sa nevyhneme tomu, aby sme znižovali daňovo-odvodové zaťaženie práce a v podstate akokoľvek by sa znížila daň z príjmu fyzických osôb, čo teda áno, pomôže ekonomike, pomôže podnikateľom, pomôže k tomu, aby sme ako Slovensko boli konkurencieschopnejšie, no ale zároveň to, že vlastne nie na tej istej lodi plávajú aj tie samosprávy, tak pre nich to znamená automaticky zase zníženie ich príjmov. Preto si myslím a bolo by dobré teda, keby z pôdy MF SR prišiel nejaký návrh vlastne na nejaký daňový mix. Už to, áno, aj kolega Hajko z KDH to spomínal, myslím si, že aj kolegovia z PS-ka. Všetci to cítime, že je potrebné dostať ten štát a samosprávy na jednu loď, aby to financovanie bolo vyváženejšie a aby to bolo teda nejakým daňovým mixom. Takisto aj my máme takéto niečo v našom programe a som presvedčený, že naviazať financovanie obcí na povedzme že tri základné dane, daň z príjmu fyzických osôb, daň z príjmu právnických osôb a daň z pridanej hodnoty, a takto vlastne, takto nastaviť toto financovanie by určite pomohlo stabilite, pomohlo by, pomohlo by prediktabilnosti a jednoducho celé, celé by to vedelo fungovať lepšie.
Plus, ďalšia vec je, že by bolo veľmi dobré, aby sa tam dostal parameter, že, ono sa to hovorí, že nie na mojom dvore, hej? Častokrát to tak funguje, že aj štát podporuje investície, ale proste každý sa bojí a toto má nejaký vplyv. Jednoducho, dnes tie samosprávy dostatočne nie sú motivované, aby priťahovali vlastne tú ekonomickú činnosť alebo ekonomickú aktivitu na svoje územie. Čiže popritom že nejaký daňový mix by bolo dobré do toho celého systému zapojiť aj toto. Aby sa oplatilo samosprávam podporovať ekonomický rozvoj, aby ťahali tie investície k sebe a aby potom následne z tej ekonomickej aktivity, samozrejme, končilo niečo viac než len napríklad teda daň z nehnuteľnosti v ich rozpočtoch. Takže toto je tá nejaká vízia, ktorú teda my opoziční poslanci môžme z rôznych strán pomenúvať, ale teda tú šancu má len vláda a bolo by dobré s tým niečo urobiť.
No ale zároveň teda hovorím, že ale tak, aby neprichádzalo k zvyšovaniu celkového daňovo... daňového zaťaženia v tomto prípade. Pretože, áno, jeden návrh som počul a viem, že sa teda o ňom rokuje medzi zástupcami samospráv a ministerstvom financií, a to je teda zvyšovanie dane z nehnuteľností. Tu by som si dovolil povedať, že, áno, som saskár a my hovoríme, že všetky dane treba skôr znižovať alebo teda aspoň držať na nejakej úrovni, vôbec nie zvyšovať, ale tuto to platí ešte špeciálne, pretože, áno, súhlasím, že ako krajina máme nižšie dane z nehnuteľností, než je nejaký priemer Európskej únie. Áno, ale je to jedna z mála konkurenčných výhod, jedna z mála takých tých pozitívnych bonusov, ktoré máme ako krajina. Ak sa teraz proste príde k dohode, že sa akýmkoľvek spôsobom, či formou zvýšenia sadzieb, alebo prenosom tých rozhodnutí na štát, alebo zdaňovaním násobne druhej a tretej nehnuteľnosti, akokoľvek keď sa tá daň z nehnuteľnosti zvýši, tak proste fakt to spôsobí viac škôd ako úžitku, pretože prídeme o ďalšiu, možno jednu z posledných konkurenčných výhod a ja sa pýtam, že a čím by sme ju nahradili. To je jedna vec.
Druhá vec je, samozrejme, tá, že aj ten pohľad, no, že nemáme cenové mapy a tieto veci, to je ďalšia vec, ale aj ten pohľad, že to zdanenie druhej a tretej nehnuteľnosti, veď ale kto tam býva? Niekto, kto na tú nehnuteľnosť vôbec nemá a vlastne zasa možno mladým sa zvýši, zvýši cena za podnájom. Čiže toto všetko treba veľmi-veľmi vážiť. My sme v špecifickej situácii, my sme, myslím, druhá alebo tretia krajina Európy, kde je najvyššie vlastníctvo nehnuteľností. To je jednou z našich, zasa jedným z našich špecifík a treba to tak zachovať a treba to vnímať. Častokrát práve, my máme za jedno veľmi veľa našich občanov mladých študuje v zahraničí, ale teda aj starších pracujú v zahraničí a so Slovenskom ich spája po 20-25 rokoch, čo žijú v zahraničí, posledná vec, a to to, že tu majú na Slovensku nehnuteľnosť, o ktorú sa starajú, ktorú proste zveľaďujú a jednoducho povedia si to, že áno, stojí mi to za to, to je ten kúsok mojej domoviny a pokiaľ tie dane nie sú nejaké extrémne, tak jednoducho ja to tak budem robiť. Čiže ak by sa ten problém financovania samospráv riešil práve vyšším zdaňovaním nehnuteľností, ja sa veľmi bojím, že veľa ľudí by si povedalo, že jednoducho už mi nedáva zmysel starať sa o tú nehnuteľnosť, platiť tie dane a dúfať, že jedného dňa sa vrátim na to Slovensko, lebo sa tu situácia diametrálne zmení a jednoducho budem mať takúto možnosť sa vrátiť. Takže aj toto treba mať vždy na pamäti, že nie vždy je cesta pozerať na nejaký európsky priemer daní a tam kde máme náhodou dane nižšie, tam ich ešte treba zvýšiť. Určite nie.
Dobre, toľko asi.
Ďakujem za pozornosť. Už toho asi viacej nestihnem. Ďakujem.
Vystúpenie v rozprave
1.4.2025 o 15:14 hod.
RNDr. Ing.
Marián Viskupič
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, no, myslím si, že už tu v rozprave padlo toho veľa. Dovolím si teda aj ja pár slovami sa ešte k tejto téme vyjadriť, ale začnem úplne od konca.
Áno, to, čo tu máme predložené ako návrh zákona, ktorý teda doplatí za ten máj 50 mil. vúckam a 100 mil. samosprávam, resp. nie doplatí, ale presunie cash flow z konca roka teraz, aby teda vykryli, vykryli tieto problémy, s tým sa v podstate nedá nič iné, než súhlasiť a podporiť, hej? Tak to aj urobíme, len jasne treba povedať, že nie je to žiadne systematické riešenie, nie je to dokonca v tomto momente ani že euro navyše pre obce a ani to nerieši ani jeden z tých problémov, ktoré tu boli spomínané, ale teda okej. Tento návrh treba podporiť, len teda už po roku a pol vládnutia aktuálnej vlády už by to chcelo aj viac než len teda zasa lepenie veľkej diery hrubou záplatou, ale už by to teda chcelo systematické riešenia.
Ešte úplne na začiatok by som chcel poprosiť pána ministra, skutočne, myslím si, že celá táto debata sa vedie vo veľmi rozumnom a konštruktívnom duchu. Všetci kolegovia vystupovali úplne že k veci. Pán minister, ja ťa chcem poprosiť, že keby si vedel vystúpiť v rozprave, tak aby sme každý dostali aspoň tie dve minúty a mohli ešte potom reagovať vlastne na ten tvoj pohľad. Čiže ak je to len trošku možné, prosím v rozprave, nie v záverečnom slove. Myslím si, že fakt táto debata a... si to fakt zaslúži. Dobre.
No čo sa týka ale, že kam ďalej? Ja možno poviem, že ten systém, že obce sú založené, alebo gro ich financovania obcí a celé financovanie vúciek je založené len na jednej jedinej dani, dani z príjmu fyzických osôb, v podstate roky fungovalo, hej? Ten systém fungoval práve v tom, že vo finále daňové zaťaženie práce a teda občanov rástlo. Zároveň takisto dosť významne rástli aj príjmy, to treba tiež povedať, a tým pádom rástol aj výnos tejto dane a bola to viac-menej asi v dlhodobom horizonte najrýchlejšie rastúca daň. Čiže ono to nejaké tie roky skutočne fungovalo, zabezpečovalo to rast príjmov obcí, zabezpečovalo to rast príjmov vúciek a v podstate ten systém akoby do nejakej miery išiel. No, veď okej, aj nedokonalý systém v nejakom časovom horizonte vie fungovať. No, následne ale prišli zásahy, fakt tá veľká sekera, kde sme to aj my kritizovali a nielen kritizovali, ale boli sme proti tomu za bývalej vlády vlastne, daňový bonus, ktorý, okej, zásadne prilepšil rodinám, zároveň ale zásadne ubral samosprávam a jednoducho tá trhlina, vlastne to naviazanie na tú jednu daň sa ukázalo, tu sa ukázala tá slabina toho systému.
Zároveň teda, aj keď sa už to do nejakej miery vylepšilo, stále, stále to vlastne len a len ukazuje, že do budúcna už tá cesta nie je, aby dokázali obce fungovať, len na jednej jedinej dani. Ja poviem, aj preto nie, pretože my sa nevyhneme tomu, aby sme znižovali daňovo-odvodové zaťaženie práce a v podstate akokoľvek by sa znížila daň z príjmu fyzických osôb, čo teda áno, pomôže ekonomike, pomôže podnikateľom, pomôže k tomu, aby sme ako Slovensko boli konkurencieschopnejšie, no ale zároveň to, že vlastne nie na tej istej lodi plávajú aj tie samosprávy, tak pre nich to znamená automaticky zase zníženie ich príjmov. Preto si myslím a bolo by dobré teda, keby z pôdy MF SR prišiel nejaký návrh vlastne na nejaký daňový mix. Už to, áno, aj kolega Hajko z KDH to spomínal, myslím si, že aj kolegovia z PS-ka. Všetci to cítime, že je potrebné dostať ten štát a samosprávy na jednu loď, aby to financovanie bolo vyváženejšie a aby to bolo teda nejakým daňovým mixom. Takisto aj my máme takéto niečo v našom programe a som presvedčený, že naviazať financovanie obcí na povedzme že tri základné dane, daň z príjmu fyzických osôb, daň z príjmu právnických osôb a daň z pridanej hodnoty, a takto vlastne, takto nastaviť toto financovanie by určite pomohlo stabilite, pomohlo by, pomohlo by prediktabilnosti a jednoducho celé, celé by to vedelo fungovať lepšie.
Plus, ďalšia vec je, že by bolo veľmi dobré, aby sa tam dostal parameter, že, ono sa to hovorí, že nie na mojom dvore, hej? Častokrát to tak funguje, že aj štát podporuje investície, ale proste každý sa bojí a toto má nejaký vplyv. Jednoducho, dnes tie samosprávy dostatočne nie sú motivované, aby priťahovali vlastne tú ekonomickú činnosť alebo ekonomickú aktivitu na svoje územie. Čiže popritom že nejaký daňový mix by bolo dobré do toho celého systému zapojiť aj toto. Aby sa oplatilo samosprávam podporovať ekonomický rozvoj, aby ťahali tie investície k sebe a aby potom následne z tej ekonomickej aktivity, samozrejme, končilo niečo viac než len napríklad teda daň z nehnuteľnosti v ich rozpočtoch. Takže toto je tá nejaká vízia, ktorú teda my opoziční poslanci môžme z rôznych strán pomenúvať, ale teda tú šancu má len vláda a bolo by dobré s tým niečo urobiť.
No ale zároveň teda hovorím, že ale tak, aby neprichádzalo k zvyšovaniu celkového daňovo... daňového zaťaženia v tomto prípade. Pretože, áno, jeden návrh som počul a viem, že sa teda o ňom rokuje medzi zástupcami samospráv a ministerstvom financií, a to je teda zvyšovanie dane z nehnuteľností. Tu by som si dovolil povedať, že, áno, som saskár a my hovoríme, že všetky dane treba skôr znižovať alebo teda aspoň držať na nejakej úrovni, vôbec nie zvyšovať, ale tuto to platí ešte špeciálne, pretože, áno, súhlasím, že ako krajina máme nižšie dane z nehnuteľností, než je nejaký priemer Európskej únie. Áno, ale je to jedna z mála konkurenčných výhod, jedna z mála takých tých pozitívnych bonusov, ktoré máme ako krajina. Ak sa teraz proste príde k dohode, že sa akýmkoľvek spôsobom, či formou zvýšenia sadzieb, alebo prenosom tých rozhodnutí na štát, alebo zdaňovaním násobne druhej a tretej nehnuteľnosti, akokoľvek keď sa tá daň z nehnuteľnosti zvýši, tak proste fakt to spôsobí viac škôd ako úžitku, pretože prídeme o ďalšiu, možno jednu z posledných konkurenčných výhod a ja sa pýtam, že a čím by sme ju nahradili. To je jedna vec.
Druhá vec je, samozrejme, tá, že aj ten pohľad, no, že nemáme cenové mapy a tieto veci, to je ďalšia vec, ale aj ten pohľad, že to zdanenie druhej a tretej nehnuteľnosti, veď ale kto tam býva? Niekto, kto na tú nehnuteľnosť vôbec nemá a vlastne zasa možno mladým sa zvýši, zvýši cena za podnájom. Čiže toto všetko treba veľmi-veľmi vážiť. My sme v špecifickej situácii, my sme, myslím, druhá alebo tretia krajina Európy, kde je najvyššie vlastníctvo nehnuteľností. To je jednou z našich, zasa jedným z našich špecifík a treba to tak zachovať a treba to vnímať. Častokrát práve, my máme za jedno veľmi veľa našich občanov mladých študuje v zahraničí, ale teda aj starších pracujú v zahraničí a so Slovenskom ich spája po 20-25 rokoch, čo žijú v zahraničí, posledná vec, a to to, že tu majú na Slovensku nehnuteľnosť, o ktorú sa starajú, ktorú proste zveľaďujú a jednoducho povedia si to, že áno, stojí mi to za to, to je ten kúsok mojej domoviny a pokiaľ tie dane nie sú nejaké extrémne, tak jednoducho ja to tak budem robiť. Čiže ak by sa ten problém financovania samospráv riešil práve vyšším zdaňovaním nehnuteľností, ja sa veľmi bojím, že veľa ľudí by si povedalo, že jednoducho už mi nedáva zmysel starať sa o tú nehnuteľnosť, platiť tie dane a dúfať, že jedného dňa sa vrátim na to Slovensko, lebo sa tu situácia diametrálne zmení a jednoducho budem mať takúto možnosť sa vrátiť. Takže aj toto treba mať vždy na pamäti, že nie vždy je cesta pozerať na nejaký európsky priemer daní a tam kde máme náhodou dane nižšie, tam ich ešte treba zvýšiť. Určite nie.
Dobre, toľko asi.
Ďakujem za pozornosť. Už toho asi viacej nestihnem. Ďakujem.
Rozpracované
15:23

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:23
Richard DubovickýČo som chcel...
Čo som chcel povedať ešte v rámci tvojho vystúpenia, je to, že čo sa týka nastavení tých daní, sme najlacnejší, nie sme najlacnejší. Máme niekde rozdiel medzi mestami, kde ozaj že mestá majú vysoké dane a niektoré obce majú že úplne že nízke dane na nehnuteľnosti. Možnože týmto spôsobom by som sa nejak na to pozrel, čo sa týka efektívnosti. Môžme sa rozprávať o odpadoch, že niektoré mestá doplácajú z daní na odpady, a pritom ak sa nemýlim, tak NKÚ tvrdí, že to tak nemá byť. Máme veľmi, príliš veľa nástrojov, ako bojovať, resp. ako lepšie financovať tie samosprávy, ale my ich nevyužívame. Takže tak.
A čo sa týka zahraničia, povedzme nejakej konkurencieschopnosti medzi štátmi alebo medzi okresmi. Neviem, tu mám trošku iný názor, lebo napríklad v zahraničí, povedzme v tých prvých desiatich krajinách povedzme, ktoré majú najdrahšie dane, majú, naopak, tú najvyššiu životnú úroveň, povedzme tie najlepšie sociálne služby, tak či tak tie podniky tam sú, tie platy sú tam vysoké. Skôr si myslím, že ide o nastavenie toho, ako by mohla fungovať tá samospráva a ako nie a aké služby sú poskytnuté, aké služby štát poskytuje svojim občanom. Ale hovorím, vždycky je to na diskusiu a nejaký zdravý stred, ako si vravel, nejaký daňový mix by sa vedel nájsť.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
1.4.2025 o 15:23 hod.
MBA
Richard Dubovický
Videokanál poslanca
Ďakujem, Marián. Tiež by som z tohto miesta chcel apelovať, že ja si myslím, že táto debata v rámci tohto bodu bola veľmi konštruktívna, nebola vôbec o emóciách, verím, že takto bude pokračovať ďalej. Myslím si, že tak ako ty si povedal, aj my v PS, aj kolega z KDH, že proste záleží nám na tých samosprávach, aby fungovali, aby boli správne financované, aby nemuseli doplácať na tú konsolidáciu a aby boli správne financované.
Čo som chcel povedať ešte v rámci tvojho vystúpenia, je to, že čo sa týka nastavení tých daní, sme najlacnejší, nie sme najlacnejší. Máme niekde rozdiel medzi mestami, kde ozaj že mestá majú vysoké dane a niektoré obce majú že úplne že nízke dane na nehnuteľnosti. Možnože týmto spôsobom by som sa nejak na to pozrel, čo sa týka efektívnosti. Môžme sa rozprávať o odpadoch, že niektoré mestá doplácajú z daní na odpady, a pritom ak sa nemýlim, tak NKÚ tvrdí, že to tak nemá byť. Máme veľmi, príliš veľa nástrojov, ako bojovať, resp. ako lepšie financovať tie samosprávy, ale my ich nevyužívame. Takže tak.
A čo sa týka zahraničia, povedzme nejakej konkurencieschopnosti medzi štátmi alebo medzi okresmi. Neviem, tu mám trošku iný názor, lebo napríklad v zahraničí, povedzme v tých prvých desiatich krajinách povedzme, ktoré majú najdrahšie dane, majú, naopak, tú najvyššiu životnú úroveň, povedzme tie najlepšie sociálne služby, tak či tak tie podniky tam sú, tie platy sú tam vysoké. Skôr si myslím, že ide o nastavenie toho, ako by mohla fungovať tá samospráva a ako nie a aké služby sú poskytnuté, aké služby štát poskytuje svojim občanom. Ale hovorím, vždycky je to na diskusiu a nejaký zdravý stred, ako si vravel, nejaký daňový mix by sa vedel nájsť.
Ďakujem.
Rozpracované
15:25

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:25
Vladimír LedeckýĎakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
1.4.2025 o 15:25 hod.
PhDr.
Vladimír Ledecký
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne, Marián Viskupič. Ja by som chcel reagovať na teba asi v tom, že naozaj tie samosprávy sú v dosť veľkej finančnej mizérii. Ja sa stretávam so starostami a primátormi, dlhé roky som bol starosta a vlastne tí, čo sú služobne najstarší a sú tam naozaj tretie-štvrté volebné obdobie, tak hovoria, že taká situácia ešte nikdy nebola. Jednak tie finančné zdroje, ktoré prichádzajú, nie sú až také vysoké, ale ešte viacej ich trápi to množstvo finančných tokov, ktoré musia urobiť vďaka tomu, že vláda prijíma opatrenie, ktoré sa týkajú samosprávy. A ja naozaj si myslím, že je najvyšší čas začať riešiť reformu verejnej správy, aspoň tých malých obcí. Tu pán minister sociálnych vecí sa chváli alebo prezentuje, že koľko našli péeniek, ktoré sú neoprávnené, a po každých voľbách v tých malých obciach to funguje tak, že ten nový starosta, aby vyplatil tomu starému to odstupné, na ktoré má nárok, sa hodí na péenku, lebo v tých malých obciach tie podielové dane naozaj gro alebo všetky idú na plat toho starostu, poprípade pracovníčky a vlastne my takýmto spôsobom vieme tú obec zabezpečiť jedine, že on sa dá na maródku a kým starosta berie odstupné, tak on si ten plat nevypláca. Však to je, to je smiešne. Naozaj zoberme kompetencie alebo dohodnime sa s malými obcami aj s peniazmi, aby ich vykonával ten, kto ich vie robiť, kto ich vie robiť kvalitne. A nemusíme ísť ďaleko. Na Slovensku, myslím, že v okrese Bardejov je samospráva, ktorá vedie spoločnú úradovňu, kde je gro kompetencií a myslím, že má 82 obcí. Takže naozaj si zoberme skúsenosti, ktoré sú pozitívne na Slovensku, a zefektívnime to podľa toho.
Ďakujem.
Rozpracované
15:27

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:27
Marián ViskupičÁno, určite je nespochybniteľné, že obce, špeciálne malé obce sú v extrémne zložitej situácii, ale platí to, samozrejme, pre celú samosprávu, pre vúcky aj pre veľké mestá. Jednoducho rastú výrazne výdavky. Tie príjmy buď nie, alebo veľmi minimálne. Povedzme si na rovinu, 23-percentná dépeháčka, transakčná daň alebo inflácia celkovo, povinnosť...
Áno, určite je nespochybniteľné, že obce, špeciálne malé obce sú v extrémne zložitej situácii, ale platí to, samozrejme, pre celú samosprávu, pre vúcky aj pre veľké mestá. Jednoducho rastú výrazne výdavky. Tie príjmy buď nie, alebo veľmi minimálne. Povedzme si na rovinu, 23-percentná dépeháčka, transakčná daň alebo inflácia celkovo, povinnosť vyplatiť 800-eurovú odmenu. Čiže skutočne tá situácia samospráv je v zásade zlá a proste stále zložitejšia. Absolútny súhlas.
No, čo sa týka, áno, určite treba urobiť, jedna vec je, že väčšia decentralizácia a zároveň ale opačne, tie malé obce, áno, aby sa tak nejak spájali. Som presvedčený, že toto musí ísť dobrým príkladom. A to, čo kolega Ledecký hovoril v bardejovskom okrese, táto dobrá lastovička určite je cesta, cesta správnym smerom. Ja by som si len dovolil upozorniť zasa na jednu, trošku síce staršiu, ale tiež výskum OECD, kde je jedným z odporúčaní pre Slovensko skutočne, že máme výrazne veľký priestor na hospodársky rast práve tým, ak by sme zabezpečili väčšiu decentralizáciu, a teda takú tú reformu samospráv, presne aj v tomto zmysle ako bolo spomínané. Skutočne by to mohlo výrazne pomôcť nášmu hospodárskemu rastu, lebo asi sa tu v priebehu dvoch minút nepodebatujeme na tú správnosť výšky daní, ale určite sa za tých zvyšných 20 sekúnd zhodneme na tom, že najjednoduchšie riešenie je vyrásť z tých problémov. To znamená zvýšiť robustnosť našej ekonomiky, zvýšiť produktivitu práce. Jednoducho zväčšiť ten koláč a potom sa z neho bude ďaleko jednoduchšie hľadať vlastne, ako ho rozkrájať na všetky potrebné, potrebné... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
1.4.2025 o 15:27 hod.
RNDr. Ing.
Marián Viskupič
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. Ďakujem obom kolegom za faktické. Skúsim reagovať.
Áno, určite je nespochybniteľné, že obce, špeciálne malé obce sú v extrémne zložitej situácii, ale platí to, samozrejme, pre celú samosprávu, pre vúcky aj pre veľké mestá. Jednoducho rastú výrazne výdavky. Tie príjmy buď nie, alebo veľmi minimálne. Povedzme si na rovinu, 23-percentná dépeháčka, transakčná daň alebo inflácia celkovo, povinnosť vyplatiť 800-eurovú odmenu. Čiže skutočne tá situácia samospráv je v zásade zlá a proste stále zložitejšia. Absolútny súhlas.
No, čo sa týka, áno, určite treba urobiť, jedna vec je, že väčšia decentralizácia a zároveň ale opačne, tie malé obce, áno, aby sa tak nejak spájali. Som presvedčený, že toto musí ísť dobrým príkladom. A to, čo kolega Ledecký hovoril v bardejovskom okrese, táto dobrá lastovička určite je cesta, cesta správnym smerom. Ja by som si len dovolil upozorniť zasa na jednu, trošku síce staršiu, ale tiež výskum OECD, kde je jedným z odporúčaní pre Slovensko skutočne, že máme výrazne veľký priestor na hospodársky rast práve tým, ak by sme zabezpečili väčšiu decentralizáciu, a teda takú tú reformu samospráv, presne aj v tomto zmysle ako bolo spomínané. Skutočne by to mohlo výrazne pomôcť nášmu hospodárskemu rastu, lebo asi sa tu v priebehu dvoch minút nepodebatujeme na tú správnosť výšky daní, ale určite sa za tých zvyšných 20 sekúnd zhodneme na tom, že najjednoduchšie riešenie je vyrásť z tých problémov. To znamená zvýšiť robustnosť našej ekonomiky, zvýšiť produktivitu práce. Jednoducho zväčšiť ten koláč a potom sa z neho bude ďaleko jednoduchšie hľadať vlastne, ako ho rozkrájať na všetky potrebné, potrebné... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
15:33

Pán Hajko, jedna vec. Čiže najprv si vybavme jednu vec, s ktorou ste ma osočili, a ja si to vyprosujem, aby ste takto hovorili bez overenia si absolútne základných faktov. A poviem jednu vec, a to je kritika do radov predsedu Rady pre rozpočtovú...
Pán Hajko, jedna vec. Čiže najprv si vybavme jednu vec, s ktorou ste ma osočili, a ja si to vyprosujem, aby ste takto hovorili bez overenia si absolútne základných faktov. A poviem jednu vec, a to je kritika do radov predsedu Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, aby niekto informoval verejnosť o tom, a budem o tom písať dneska, že máme najhoršie... iba polovičnú pravdu, že máme najhoršiu udržateľnosť verejných financií, bez toho, aby si niekto prečítal teda celý report, ktorý má niekoľko desiatok strán. Volá sa Debt sustainability monitor 2024. Teda kto si to chcete naštudovať, aj, pán Hajko, odkazujem, tak si to naštudujte a pozrite si stranu 58, kde sa píše o tom, že Slovenská republika sa aj vďaka konsolidácii a najmä vďaka konsolidácii najviac zlepšila zo všetkých krajín Európskej únie v zlepšovaní dlhodobej udržateľnosti. Napriek tomu, áno, a je pravda, že máme, z toho reportu vyplýva, že máme najhoršiu udržateľnosť, ale musíte povedať, z čoho sme sa teda dostávali, čo sme tu zdedili. Čo sme tu zdedili? To je jasný dôkaz. Táto správa je jasným dôkazom toho, čo sme hovorili stále, že zdedili sme verejné financie v katastrofálnom stave. Snažíme sa ich zlepšovať. Aj to hovorí táto správa, kde by som teda očakával od pána Tótha, ktorý je predsedom Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, nech nehovorí len polovičnú informáciu. Ako je možné, že zamlčal informáciu o tom, že sa Slovensko zlepšilo najviac zo všetkých krajín Európskej únie v dlhodobej udržateľnosti? To je taká nepodstatná informácia, ktorú si nikto v Rade pre rozpočtovú zodpovednosť nevšimol? Samozrejme, že Denník N, ostatné denníky informujú, ako sa im zachce. Však len to zlé povieme. To, čo je dobré, nikde nepovie. Takto budeme selektovať informácie?! Ja toto absolútne odmietam. Takže, pán Hajko, keď teda chcete mňa osočovať, tak si prečítajte celý tento report! Tam sú všetky informácie.
Hovoríte o korektnej debate. Dobre, poďme sa korektne rozprávať. Takže ja som chcel vystúpiť, samozrejme, musím, chcel som si vypočuť ešte aj v druhom čítaní všetky vaše pripomienky. Takže budem, budem teraz sa snažiť byť obšírny. Vystupujem v rozprave, aby ste mohli na mňa, samozrejme, reagovať.
Takže poďme sa pozrieť všeobecne na to, čo robíme, prečo sme to navrhli. Na jednej strane chceme pomôcť samosprávam, chceme pomôcť obciam a vúckam a každý, kto ste tu, a všetci, čo hovoríte tomu treba dať, tamtomu treba dať, tak sa odvolávam na to, čo som tu všetko zdedil. A môžte si hovoriť, čo chcete, že nevyhovárajte sa. Bývalá vláda, pán Lackovič, bývalá vláda pripravila samosprávy o 700 mil. eur. To je pravda. A to môžte si hovoriť čo chcete, môžte rozdávať komu, čo chcete, ale toto je nepopierateľný fakt. A takisto tá vláda, ktorá videla, že je prúser, lebo tie samosprávy padajú na kolená, tak musela časť daní z príjmu právnických osôb potom delegovať naspäť, lebo to bolo asi 200 mil., lebo tie samosprávy padali na hubu. Poviem to, ako to je, po slovensky. Kto z nich vrátil tie peniaze? Vrátil z vás niekto tie peniaze tým samosprávam? Ja o tom neviem. A poviem jednu vec. A je to vďaka čomu? Daňovému bonusu. Daňový bonus, ktorý ste tu toľko všetci obhajovali. Ježišmaria, len to neberte, lebo tam prichádzajú rodiny o peniaze. Ja berem, však dajme ľuďom. Ale nech tu potom nikto nekritizuje, že prečo samosprávy nemajú peniaze! A my sme daňový bonus, niekto hovoril, vy ste hovorili, že zrušte ho. Však keď... (Reakcia z pléna.) Ste to povedali, tak keď prídete k vláde, tak ho zrušte úplne. My sme ho upravili a upravili sme ho takým spôsobom, že tie najnižšie príjmové skupiny ho dostanú skorej a potom od nejakej úrovne začne vyklesávať. Čiže tá adresnosť, o ktorej ste tu toľko všetci rozprávali, že keď urobíme niečo adresne, to je zle. Keď urobíme helicopter money, to je zle. Všetko je zle. To je presne tak, ako som sa dočítal v Denníku N a vo všetkých, ktorí informovali o tom, ako sa vyvíjajú verejné financie. Tak buďme korektní, keď teda chceme byť korektní a chceme mať korektnú debatu. Buďme korektní!
Čo sa stalo, prečo je ten výpadok v tom máji? Však áno, každý rok je nižší ten stav. No je to aj vďaka tomu, lebo sú daňové priznania, samozrejme, v apríli sa to všetko zúčtuje, niekto si požiada o vratky a potom v máji sa to prejaví. A tento rok sa teda bolo, to bolo, bolo to vďaka hlavne daňovému bonusu, prečo to vzniklo. My sme zmenili zákon o daňovom bonuse, ale každý hovoríte, že nič sme tu neurobili, že vlastne ten stav zostane aj na budúci rok taký, aký je. Poviem vám, že nezostane. Zase to nemáte naštudované. Tento rok áno. Je pravdou, a mám tu čísla, o ktorých sa môžme baviť, by samosprávy skutočne klesli vďaka tomu, čo som teraz povedal, na veľmi nízke číslo, asi 15 mil. obce a 8,5 mil. by dostali vúcky. Preto sme to, a hovorím, v apríli je to 182 mil. a v júni je to 137. Čiže aby sme to zmiernili, tak sme to urobili, že dáme obciam, aby mali aspoň tých 100 mil., čo neni možno najviac, ale je, stačí na to, aby prefungovali, a 50 mil. vúckam, aby vedeli ďalej fungovať. Čiže to je fakt.
Mám prepočty na budúci rok. Vďaka tej reforme, o ktorej sme tu hovorili, že sme daňové bonusy dali adresne, tak bude stav taký, že ak to teda pozrem, a to mi robia, vďaka, moji odborníci, ktorí sa samosprávou dennodenne zaoberajú a všetky tieto veci, čo vám dneska budem rozprávať, nie sú len z mojej hlavy, ale sú to z hlavy týchto ľudí, ktorí sa tým dennodenne zaoberajú, a sú to ľudia, ktorí komunikujú so samosprávami na dennodennej báze. Takže niekto, keď tu hovorí, že my s nimi nekomunikujeme, nie je to pravda.
Tak budúci rok tie príjmy v máji by sa mali pohybovať niekde v obci okolo 110 mil. a vúcky okolo 58 vďaka tým zmenám, ktoré sme urobili. Je to zase menej ako každý rok, ale z toho sa dá už prežiť. Z 15 miliónov sa nedá prežiť. Čiže toto sú fakty. Budem sa vám snažiť hovoriť len fakty, aby ste zas nepovedali, že som si tu niečo vymyslel. Ja na tomto politiku robiť nejdem. Ja nepotrebujem robiť na tomto politiku.
Ja poviem jednu vec. Ja si vážim každého starostu. Viem, čo robí pre... máme tu aj našich starostov, ktorí, viem, čo robia pre svoje obce. Starajú sa o to, aby skutočne tie obce prosperovali. A môžem povedať, že ja chápem, že majú, mnohé obce aj mestá majú zlú situáciu, tak ako ju má štát. A ony to vedia, že ten štát má zlú situáciu. Ony nechodia za mnou pýtať ďalšie peniaze, lebo vedia, že som v zlej situácii. Na druhú stranu máme aj obce, kde my vidíme, však moji kolegovia vidia zostatky na účtoch, že niektorým obciam tie zostatky rastú, že niektoré sú neni až na tom tak zle. Ale sú aj obce, ktoré majú veľké problémy a my sa to snažíme nejak riešiť. Tým, že to, čo ste hovorili, že čo budeme robiť, ježišmaria, že čo ideme robiť. Áno, ideme sa snažiť jedno, ja potrebujem jedno, že v rámci toho, v akom stave máme verejné financie, tak ja potrebujem zabezpečiť, aby naše obce odo mňa nepýtali ďalšie peniaze, ktoré nemám. Mám to povedať ešte nejako ináč? Po maďarsky, po anglicky alebo po rusky? Mne to je jedno, jak vám to poviem. Nemám peniaze. Vďaka tomu, aké som dostal verejné financie. Ale chceme urobiť pre obce to, že im dáme možnosť. A to je ich požiadavka. Ony prišli s takým nápadom, že poďme sa baviť. My im dáme nejakú legislatívnu... nejaký dáždnik, ktorý povieme, že to a to si vieme predstaviť. Aj keď teda bolo tu povedané, pán Dubovi... Dubovický sa voláte? No, bolo povedané, a to musím povedať, že viete, lebo starostovia obcí, nikto nechce robiť nepopulárne opatrenie, lebo zvyšovanie daní z nehnuteľností sú nepopulárne opatrenia. No áno, sú. Kamenický môže robiť čokoľvek. Ja môžem urobiť akékoľvek nepopulárne opatrenie, ale ja s tým nemám problém. Ja chcem, aby sa zlepšili verejné financie a postavím aj svoju tvár na to. A robím to. Takže niekedy aj tí starostovia sa musia postaviť pred tých svojich, pred tých svojich občanov. Nie je to jednoduché. Ale ja som podal pomocnú ruku. Poďme to urobiť spoločne. Ak sa za to spoločne postavíme, ja s tým nemám vôbec žiadny problém. A rozdelíme si to, tú mieru zodpovednosti. Len ja potrebujem jednu vec a ja chápem, že obce potrebujú viac peňazí. Dostanú ich. Musia sa za to niečím pričiniť, ale odo mňa nemôžu dostať ďalšie peniaze, ktoré nemám. A vy všetci hovoríte: dajte, dajte, nedajte! Tak ako ja sa pýtam: vy, keď máte výplatu nejakú, tak vy ju celú miniete a potom niekto za vami príde, že dajte, tak mu dáte? Z čoho mu dáte, keď nemáte? To je proste tak. Jednoduché. Takže toto je situácia, v ktorej sa momentálne nachádzame. Čo sa týka tých príjmov, bolo tu veľa narozprávané, preto som povedal, že niektorí tárate. Prepáčte za ten výraz, prepáčte za ten výraz. Všetci tu spomínate, že sa znížilo percento, lebo sa, platí na Slovensku, alebo platilo, že celé dane z príjmu fyzických osôb išli obciam a mestám, rozdelené boli 70 ku 30, tak to vždycky bolo. Teraz boli tu nejaké reformy, zobrali sme nejaké škôlky, podobne, čiže s tým, že museli znížiť aj to percento, aby sme to vykompenzovali. A berem, že vúcky, vúckám sme zobrali pol percenta na to, že ideme konsolidovať, že všetci konsolidujeme. A keď niekto povie, že vy nešetríte, oznamujem, že ja som na ministerstve financií ušetril 52 mil., že sme škrtli 5 % mzdovej obálky, teda potom sme škrtli 10 % ľudí a ideme škrtať ďalej. Len ja sa pýtam, dokedy sa dá takto škrtať. Keď budete niekto z vás ministrom financií, tak budete chápať, o čom tu ja dneska rozprávam. To neni také jednoduché. A my to urobíme. Papier znesie všetko. A prvý, kto príde, budú ministri vaši, ktorých budete mať, a povedia: tu sa nedá, tam sa nedá, onam sa nedá. To je realita, s ktorou ja musím žiť a, bohužiaľ, musím na to reagovať.
Vzhľadom na to rozdelenie klesli, samozrejme, zobrali, s tými kompetenciami sa zobrali nejaké peniaze a opäť tu mám tabuľku, kde teda vidím, že medzi rokom ´24-´25 bude nárast... Tam, samozrejme, vzhľadom na tú reformu, ktorá prebehla, bol pokles, ale teraz tu vidím nárasty príjmov v roku ´25, očakávaná skutočnosť asi, a to vidíme aj na tých vývojoch, ktoré idú, aj z hľadiska príjmov asi 8,3-percentný nárast financií. A v roku ´26 dúfam, že ten problém bude zažehnaný, tiež nárast okolo 12,8 %. To sú neni čísla, ktoré som si ja vycucal z prsta. To je tak, jak sa rozprávame, že vieme, aké budú cirka príjmy, ako sú rozdelené, tak to hovorím čísla, ktoré mi dali moji kolegovia.
Takže potom, poďme sa pobaviť o tom, keď teda už ste chceli, aby som vystúpil v rozprave, čo ja, samozrejme, vítam, sme hovorili o tom, že sme dali, áno, na jednej strane to, čo dáme dopredu, sa rozdelí. Čiže nie, je pravdou a to priznávam, že viac peňazí tam nepôjde, ale budeme tu musieť riešiť nejak ináč. Čo sme sa snažili urobiť, že sme predplatili, že siedmy deň budú dostávať tie podielové dane. Ďalej sme urobili to, že môžu na úhradu bežných výdavkov použiť aj zdroje z rezervného fondu a úvery, čiže toto sú opatrenia, ktoré vieme urobiť. To sme aj spravili. S tým, čo teraz prichádzame, je, že by sme toto preklenuli a ja dúfam, že budúci rok už ten problém bude, nejaký menší bude, ale nebude až takýto. Myslím si, že samosprávy by to mohli dokonca z toho, čo som povedal, zvládnuť, tak jak som povedal, miesto 15 mil. a 8 mil. by to malo byť 110 a 58 mil. v máji budúceho roku, ak teda všetky predpoklady sa naplnia. A poviem jedno, ekonomika je vždy dynamický proces a. samozrejme. uvidíme, ako sa to bude vyvíjať.
Čo sa týka, tento návrh zákona v podstate je odkonzultovaný aj na základe požiadaviek ZMOS-u, Únie miest Slovenska. Veľa tu bolo hovorené o tom, a to sa pristavím pri tom, čo ste tu spomínali, že treba, ž teda sú to dane z príjmu, lebo samosprávy nemajú z čoho žiť, musia dvíhať platy, teda výda... zdvíhať dane. Tak áno, vidíte sami, že to neni také jednoduché. Tiež oni majú určitý počet ľudí, každý potrebuje si zabezpečiť nejaké fungovanie a tiež siahajú po tom, že najprv si naplňme príjmy. Každý si napĺňa príjmy, aj minister financií, to vždycky, keď chcete konsolidovať, môžte na strane príjmov a výdavkov. A my to robíme aj tam, aj tam a tento rok to bude musieť byť trošku masívnejšie aj na tej výdavkovej strane, ale to isté platí pre samosprávy. Lebo ja poviem za seba, samospráva má určité ústavné práva, ktoré ja neviem narušiť. A dokonca my keď odovzdá... my vieme kontrolovať iba niektoré veci u samospráv, ale keby sme mali, audit ja nemôžem urobiť napríklad u samosprávy. A vy ste tu mnohí hovorili, že urobme audity. NKÚ vie robiť audity, nie ministerstvo financií, keď budú nejaké problémy. Čiže ja sa tiež pýtam, že teda vy ste tu viacerí navrhovali, že urobiť audity, ja napríklad netuším ako. Lebo viete, keď samospráva príde o nejaké milióny, tak, samozrejme, bude kričať: nahraďte nám to. Ale nikto nepovie, či mám viac, alebo menej, alebo ja som na tom lepšie ako ten druhý, to vám nikto nepovie. A platí takisto, že keď sa samosprávam darí a tečú do toho mešca peniaze, ja nehovorím, že to je prípad posledných rokov, tak vtedy vám nikto nepríde za ministrom financií, že, pán minister, viete čo, my vám pomôžeme a dáme vám naspäť peniaze. Keď nie sú peniaze, tak to vždycky sa príde za ministrom financií. Ja to chápem, ale budeme kore... ale musíme byť korektní jeden k druhému. A ja považujem toto za tak vážnu tému, to tu sa bavíme, preto som si dovolil teda vystúpiť trošku obsiahlejšie.
Poďme ďalej. Ja pociťujem skôr tú potrebu pri tých menších obciach, ktoré majú nejaké väčšie výpadky, ale hovorím, budeme sa snažiť niečo, niečo nastaviť tak, aby sme to vedeli, vedeli doručiť. Ten podiel na výnosoch skonkretizujem, zo 70 išiel na 55,1 %, to súvisí s reformou. A to, čo sa týka VÚC, to som takisto už povedal.
Čo sa týka samotnej reformy, súhlas, pán Viskupič. Súhlas, poďme urobiť iný daňový mix alebo niečo také. Ale ja sa pýtam, my sme, aj Robert Fico vyzval samosprávy: Dámy a páni, poďte, navrhnite nám reformu ako... lebo týka sa to vás, lebo my keď to od zeleného stola navrhneme, tak budete kričať, že to neni dobre, lebo... a ja môžem za seba povedať. Daň z príjmu fyzických osôb je najstabilnejšia daň. Keď sa nám znižuje nezamestnanosť, zvyšuje zamestnanosť, zvyšujú sa vám platy, z toho je vždy najviac peňazí. A ja sa pýtam, keď zmeníte mix, pán Viskupič, tak sú tam aj dane, kde máme výpadky, hej, daň z príjmu právnických osôb, podobne, tak keď ten mix bude nejaký, tak vždycky na konci samosprávy bude zaujímať, koľko dostanú peňazí. A ja sa pýtam teda, keď teda sa o tom bavíme, že či samosprávy budú súhlasiť s tým, aby mali iný daňový mix za toľko isto peňazí? Tak to som teda zvedavý. Vy ste to sami mohli urobiť, nikdy ste to neurobili. Prečo ste to nikdy neurobili? To je prvá vec. Druhá vec, že či to ja mám urobiť. My sme vyzvali samotné samosprávy, ale môžem vám zodpovedne povedať, v samotnom ZMOS-e nemajú dohodu. Oni sa nevedia dohodnúť, ako to má vyzerať. Únia miest Slovenska, opýtajte sa ich, akú majú veľkú zhodu. A pýtam sa, že keď sme teda povedali, je to o vás a nechceme, aby to bolo bez vás, tak nám niečo navrhnite, žiadny návrh nemáme. Takže reformovať sa môže.
A teraz sa bavme nielen o tých príjmoch, o ktorých ste tu hovorili, že dane, dane, ale bavme sa o výdavkoch. Ukážte mi jedného starostu z malej obce, ktorý chce zrušiť sám seba a zlúčiť sa do štvorobce, kde teda, alebo nejaké štyri obce dokopy, kde budú mať spoločné nejaké, ja nehovorím, že sa to niekde nedeje, ale urobte to niekde na celom Slovensku. Sa vám vzbúria všetky obce a tí starostovia, ktorých sa to bude týkať. A áno, bolo by to efektívnejšie. Načo majú mať štyroch kontrolórov, načo majú štyroch takých, onakých, makových. Bude to efektívnejšie, bude to stáť menej peňazí. A ja si myslím, že aj samotné samosprávy, a to si vážim, že si uvedomujú, že týmto smerom, tak jak ide štát, musí ísť aj tá samospráva. Ja neviem povedať, viete, dneska každý vám povie, ja som prišiel o to a daj mi to, ale ja fakt nevidím detailne do financovania. Keď poviete nejakému primátorovi: vieš čo, tak urobme audit. No tak uvidíte, jak vás poženú. Veď to neni vaša právomoc, lebo to je ich ústavné právo, lebo my sme samospráva. Takto to proste funguje.
Investičný dlh, samozrejme, každý má investičný dlh, štát má obrovský investičný dlh, má. Takisto musíme nájsť, najprv musíme ozdraviť verejné financie, musíme dobre čerpať a to, s tým súhlasím. Čerpanie eurofondov, čerpanie plánu obnovy, plný súhlas, tieto peniaze treba vyčerpať, to je úlohou možno iných ministrov, ako som momentálne ja.
Ešte pozerám, čo by som vám povedal, aby som to... (Rečník hľadal vo svojich podkladoch.) Dobre. Som ochotný o čomkoľvek debatovať. Strašne veľa tu zaznelo, ja len chcem poprosiť jednu vec, že to, že ja viem, že všetci budete bojovať za samosprávy, za obce, však každý by im chcel dať viac peňazí. Ja by som bol rád, keby aj štát mal viac peňazí, čiže potrebujeme tých financií všade viacej, potrebujeme doháňať investičný dlh a viem, že som v parlamente, nie som naivný, ja som tu bol 12 rokov a viem, že politický boj je nejaký. Poďme do toho. A chcem poďakovať možno za to, že ste možno pokojnejšie ako ja debatovali, ale môžme sa baviť o tom ďalej, ale držme sa, držme situácie a faktov.
Ďakujem pekne za pozornosť. (Potlesk.)
Chýba mi tu pán Hajko. Je to škoda, lebo ma z niečoho obvinil a nerád by som mu zostal niečo dlžný. Neviem, či príde, alebo sa niekde schoval. Takže bolo by možno fajn, keby prišiel.
Pán Hajko, jedna vec. Čiže najprv si vybavme jednu vec, s ktorou ste ma osočili, a ja si to vyprosujem, aby ste takto hovorili bez overenia si absolútne základných faktov. A poviem jednu vec, a to je kritika do radov predsedu Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, aby niekto informoval verejnosť o tom, a budem o tom písať dneska, že máme najhoršie... iba polovičnú pravdu, že máme najhoršiu udržateľnosť verejných financií, bez toho, aby si niekto prečítal teda celý report, ktorý má niekoľko desiatok strán. Volá sa Debt sustainability monitor 2024. Teda kto si to chcete naštudovať, aj, pán Hajko, odkazujem, tak si to naštudujte a pozrite si stranu 58, kde sa píše o tom, že Slovenská republika sa aj vďaka konsolidácii a najmä vďaka konsolidácii najviac zlepšila zo všetkých krajín Európskej únie v zlepšovaní dlhodobej udržateľnosti. Napriek tomu, áno, a je pravda, že máme, z toho reportu vyplýva, že máme najhoršiu udržateľnosť, ale musíte povedať, z čoho sme sa teda dostávali, čo sme tu zdedili. Čo sme tu zdedili? To je jasný dôkaz. Táto správa je jasným dôkazom toho, čo sme hovorili stále, že zdedili sme verejné financie v katastrofálnom stave. Snažíme sa ich zlepšovať. Aj to hovorí táto správa, kde by som teda očakával od pána Tótha, ktorý je predsedom Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, nech nehovorí len polovičnú informáciu. Ako je možné, že zamlčal informáciu o tom, že sa Slovensko zlepšilo najviac zo všetkých krajín Európskej únie v dlhodobej udržateľnosti? To je taká nepodstatná informácia, ktorú si nikto v Rade pre rozpočtovú zodpovednosť nevšimol? Samozrejme, že Denník N, ostatné denníky informujú, ako sa im zachce. Však len to zlé povieme. To, čo je dobré, nikde nepovie. Takto budeme selektovať informácie?! Ja toto absolútne odmietam. Takže, pán Hajko, keď teda chcete mňa osočovať, tak si prečítajte celý tento report! Tam sú všetky informácie.
Hovoríte o korektnej debate. Dobre, poďme sa korektne rozprávať. Takže ja som chcel vystúpiť, samozrejme, musím, chcel som si vypočuť ešte aj v druhom čítaní všetky vaše pripomienky. Takže budem, budem teraz sa snažiť byť obšírny. Vystupujem v rozprave, aby ste mohli na mňa, samozrejme, reagovať.
Takže poďme sa pozrieť všeobecne na to, čo robíme, prečo sme to navrhli. Na jednej strane chceme pomôcť samosprávam, chceme pomôcť obciam a vúckam a každý, kto ste tu, a všetci, čo hovoríte tomu treba dať, tamtomu treba dať, tak sa odvolávam na to, čo som tu všetko zdedil. A môžte si hovoriť, čo chcete, že nevyhovárajte sa. Bývalá vláda, pán Lackovič, bývalá vláda pripravila samosprávy o 700 mil. eur. To je pravda. A to môžte si hovoriť čo chcete, môžte rozdávať komu, čo chcete, ale toto je nepopierateľný fakt. A takisto tá vláda, ktorá videla, že je prúser, lebo tie samosprávy padajú na kolená, tak musela časť daní z príjmu právnických osôb potom delegovať naspäť, lebo to bolo asi 200 mil., lebo tie samosprávy padali na hubu. Poviem to, ako to je, po slovensky. Kto z nich vrátil tie peniaze? Vrátil z vás niekto tie peniaze tým samosprávam? Ja o tom neviem. A poviem jednu vec. A je to vďaka čomu? Daňovému bonusu. Daňový bonus, ktorý ste tu toľko všetci obhajovali. Ježišmaria, len to neberte, lebo tam prichádzajú rodiny o peniaze. Ja berem, však dajme ľuďom. Ale nech tu potom nikto nekritizuje, že prečo samosprávy nemajú peniaze! A my sme daňový bonus, niekto hovoril, vy ste hovorili, že zrušte ho. Však keď... (Reakcia z pléna.) Ste to povedali, tak keď prídete k vláde, tak ho zrušte úplne. My sme ho upravili a upravili sme ho takým spôsobom, že tie najnižšie príjmové skupiny ho dostanú skorej a potom od nejakej úrovne začne vyklesávať. Čiže tá adresnosť, o ktorej ste tu toľko všetci rozprávali, že keď urobíme niečo adresne, to je zle. Keď urobíme helicopter money, to je zle. Všetko je zle. To je presne tak, ako som sa dočítal v Denníku N a vo všetkých, ktorí informovali o tom, ako sa vyvíjajú verejné financie. Tak buďme korektní, keď teda chceme byť korektní a chceme mať korektnú debatu. Buďme korektní!
Čo sa stalo, prečo je ten výpadok v tom máji? Však áno, každý rok je nižší ten stav. No je to aj vďaka tomu, lebo sú daňové priznania, samozrejme, v apríli sa to všetko zúčtuje, niekto si požiada o vratky a potom v máji sa to prejaví. A tento rok sa teda bolo, to bolo, bolo to vďaka hlavne daňovému bonusu, prečo to vzniklo. My sme zmenili zákon o daňovom bonuse, ale každý hovoríte, že nič sme tu neurobili, že vlastne ten stav zostane aj na budúci rok taký, aký je. Poviem vám, že nezostane. Zase to nemáte naštudované. Tento rok áno. Je pravdou, a mám tu čísla, o ktorých sa môžme baviť, by samosprávy skutočne klesli vďaka tomu, čo som teraz povedal, na veľmi nízke číslo, asi 15 mil. obce a 8,5 mil. by dostali vúcky. Preto sme to, a hovorím, v apríli je to 182 mil. a v júni je to 137. Čiže aby sme to zmiernili, tak sme to urobili, že dáme obciam, aby mali aspoň tých 100 mil., čo neni možno najviac, ale je, stačí na to, aby prefungovali, a 50 mil. vúckam, aby vedeli ďalej fungovať. Čiže to je fakt.
Mám prepočty na budúci rok. Vďaka tej reforme, o ktorej sme tu hovorili, že sme daňové bonusy dali adresne, tak bude stav taký, že ak to teda pozrem, a to mi robia, vďaka, moji odborníci, ktorí sa samosprávou dennodenne zaoberajú a všetky tieto veci, čo vám dneska budem rozprávať, nie sú len z mojej hlavy, ale sú to z hlavy týchto ľudí, ktorí sa tým dennodenne zaoberajú, a sú to ľudia, ktorí komunikujú so samosprávami na dennodennej báze. Takže niekto, keď tu hovorí, že my s nimi nekomunikujeme, nie je to pravda.
Tak budúci rok tie príjmy v máji by sa mali pohybovať niekde v obci okolo 110 mil. a vúcky okolo 58 vďaka tým zmenám, ktoré sme urobili. Je to zase menej ako každý rok, ale z toho sa dá už prežiť. Z 15 miliónov sa nedá prežiť. Čiže toto sú fakty. Budem sa vám snažiť hovoriť len fakty, aby ste zas nepovedali, že som si tu niečo vymyslel. Ja na tomto politiku robiť nejdem. Ja nepotrebujem robiť na tomto politiku.
Ja poviem jednu vec. Ja si vážim každého starostu. Viem, čo robí pre... máme tu aj našich starostov, ktorí, viem, čo robia pre svoje obce. Starajú sa o to, aby skutočne tie obce prosperovali. A môžem povedať, že ja chápem, že majú, mnohé obce aj mestá majú zlú situáciu, tak ako ju má štát. A ony to vedia, že ten štát má zlú situáciu. Ony nechodia za mnou pýtať ďalšie peniaze, lebo vedia, že som v zlej situácii. Na druhú stranu máme aj obce, kde my vidíme, však moji kolegovia vidia zostatky na účtoch, že niektorým obciam tie zostatky rastú, že niektoré sú neni až na tom tak zle. Ale sú aj obce, ktoré majú veľké problémy a my sa to snažíme nejak riešiť. Tým, že to, čo ste hovorili, že čo budeme robiť, ježišmaria, že čo ideme robiť. Áno, ideme sa snažiť jedno, ja potrebujem jedno, že v rámci toho, v akom stave máme verejné financie, tak ja potrebujem zabezpečiť, aby naše obce odo mňa nepýtali ďalšie peniaze, ktoré nemám. Mám to povedať ešte nejako ináč? Po maďarsky, po anglicky alebo po rusky? Mne to je jedno, jak vám to poviem. Nemám peniaze. Vďaka tomu, aké som dostal verejné financie. Ale chceme urobiť pre obce to, že im dáme možnosť. A to je ich požiadavka. Ony prišli s takým nápadom, že poďme sa baviť. My im dáme nejakú legislatívnu... nejaký dáždnik, ktorý povieme, že to a to si vieme predstaviť. Aj keď teda bolo tu povedané, pán Dubovi... Dubovický sa voláte? No, bolo povedané, a to musím povedať, že viete, lebo starostovia obcí, nikto nechce robiť nepopulárne opatrenie, lebo zvyšovanie daní z nehnuteľností sú nepopulárne opatrenia. No áno, sú. Kamenický môže robiť čokoľvek. Ja môžem urobiť akékoľvek nepopulárne opatrenie, ale ja s tým nemám problém. Ja chcem, aby sa zlepšili verejné financie a postavím aj svoju tvár na to. A robím to. Takže niekedy aj tí starostovia sa musia postaviť pred tých svojich, pred tých svojich občanov. Nie je to jednoduché. Ale ja som podal pomocnú ruku. Poďme to urobiť spoločne. Ak sa za to spoločne postavíme, ja s tým nemám vôbec žiadny problém. A rozdelíme si to, tú mieru zodpovednosti. Len ja potrebujem jednu vec a ja chápem, že obce potrebujú viac peňazí. Dostanú ich. Musia sa za to niečím pričiniť, ale odo mňa nemôžu dostať ďalšie peniaze, ktoré nemám. A vy všetci hovoríte: dajte, dajte, nedajte! Tak ako ja sa pýtam: vy, keď máte výplatu nejakú, tak vy ju celú miniete a potom niekto za vami príde, že dajte, tak mu dáte? Z čoho mu dáte, keď nemáte? To je proste tak. Jednoduché. Takže toto je situácia, v ktorej sa momentálne nachádzame. Čo sa týka tých príjmov, bolo tu veľa narozprávané, preto som povedal, že niektorí tárate. Prepáčte za ten výraz, prepáčte za ten výraz. Všetci tu spomínate, že sa znížilo percento, lebo sa, platí na Slovensku, alebo platilo, že celé dane z príjmu fyzických osôb išli obciam a mestám, rozdelené boli 70 ku 30, tak to vždycky bolo. Teraz boli tu nejaké reformy, zobrali sme nejaké škôlky, podobne, čiže s tým, že museli znížiť aj to percento, aby sme to vykompenzovali. A berem, že vúcky, vúckám sme zobrali pol percenta na to, že ideme konsolidovať, že všetci konsolidujeme. A keď niekto povie, že vy nešetríte, oznamujem, že ja som na ministerstve financií ušetril 52 mil., že sme škrtli 5 % mzdovej obálky, teda potom sme škrtli 10 % ľudí a ideme škrtať ďalej. Len ja sa pýtam, dokedy sa dá takto škrtať. Keď budete niekto z vás ministrom financií, tak budete chápať, o čom tu ja dneska rozprávam. To neni také jednoduché. A my to urobíme. Papier znesie všetko. A prvý, kto príde, budú ministri vaši, ktorých budete mať, a povedia: tu sa nedá, tam sa nedá, onam sa nedá. To je realita, s ktorou ja musím žiť a, bohužiaľ, musím na to reagovať.
Vzhľadom na to rozdelenie klesli, samozrejme, zobrali, s tými kompetenciami sa zobrali nejaké peniaze a opäť tu mám tabuľku, kde teda vidím, že medzi rokom ´24-´25 bude nárast... Tam, samozrejme, vzhľadom na tú reformu, ktorá prebehla, bol pokles, ale teraz tu vidím nárasty príjmov v roku ´25, očakávaná skutočnosť asi, a to vidíme aj na tých vývojoch, ktoré idú, aj z hľadiska príjmov asi 8,3-percentný nárast financií. A v roku ´26 dúfam, že ten problém bude zažehnaný, tiež nárast okolo 12,8 %. To sú neni čísla, ktoré som si ja vycucal z prsta. To je tak, jak sa rozprávame, že vieme, aké budú cirka príjmy, ako sú rozdelené, tak to hovorím čísla, ktoré mi dali moji kolegovia.
Takže potom, poďme sa pobaviť o tom, keď teda už ste chceli, aby som vystúpil v rozprave, čo ja, samozrejme, vítam, sme hovorili o tom, že sme dali, áno, na jednej strane to, čo dáme dopredu, sa rozdelí. Čiže nie, je pravdou a to priznávam, že viac peňazí tam nepôjde, ale budeme tu musieť riešiť nejak ináč. Čo sme sa snažili urobiť, že sme predplatili, že siedmy deň budú dostávať tie podielové dane. Ďalej sme urobili to, že môžu na úhradu bežných výdavkov použiť aj zdroje z rezervného fondu a úvery, čiže toto sú opatrenia, ktoré vieme urobiť. To sme aj spravili. S tým, čo teraz prichádzame, je, že by sme toto preklenuli a ja dúfam, že budúci rok už ten problém bude, nejaký menší bude, ale nebude až takýto. Myslím si, že samosprávy by to mohli dokonca z toho, čo som povedal, zvládnuť, tak jak som povedal, miesto 15 mil. a 8 mil. by to malo byť 110 a 58 mil. v máji budúceho roku, ak teda všetky predpoklady sa naplnia. A poviem jedno, ekonomika je vždy dynamický proces a. samozrejme. uvidíme, ako sa to bude vyvíjať.
Čo sa týka, tento návrh zákona v podstate je odkonzultovaný aj na základe požiadaviek ZMOS-u, Únie miest Slovenska. Veľa tu bolo hovorené o tom, a to sa pristavím pri tom, čo ste tu spomínali, že treba, ž teda sú to dane z príjmu, lebo samosprávy nemajú z čoho žiť, musia dvíhať platy, teda výda... zdvíhať dane. Tak áno, vidíte sami, že to neni také jednoduché. Tiež oni majú určitý počet ľudí, každý potrebuje si zabezpečiť nejaké fungovanie a tiež siahajú po tom, že najprv si naplňme príjmy. Každý si napĺňa príjmy, aj minister financií, to vždycky, keď chcete konsolidovať, môžte na strane príjmov a výdavkov. A my to robíme aj tam, aj tam a tento rok to bude musieť byť trošku masívnejšie aj na tej výdavkovej strane, ale to isté platí pre samosprávy. Lebo ja poviem za seba, samospráva má určité ústavné práva, ktoré ja neviem narušiť. A dokonca my keď odovzdá... my vieme kontrolovať iba niektoré veci u samospráv, ale keby sme mali, audit ja nemôžem urobiť napríklad u samosprávy. A vy ste tu mnohí hovorili, že urobme audity. NKÚ vie robiť audity, nie ministerstvo financií, keď budú nejaké problémy. Čiže ja sa tiež pýtam, že teda vy ste tu viacerí navrhovali, že urobiť audity, ja napríklad netuším ako. Lebo viete, keď samospráva príde o nejaké milióny, tak, samozrejme, bude kričať: nahraďte nám to. Ale nikto nepovie, či mám viac, alebo menej, alebo ja som na tom lepšie ako ten druhý, to vám nikto nepovie. A platí takisto, že keď sa samosprávam darí a tečú do toho mešca peniaze, ja nehovorím, že to je prípad posledných rokov, tak vtedy vám nikto nepríde za ministrom financií, že, pán minister, viete čo, my vám pomôžeme a dáme vám naspäť peniaze. Keď nie sú peniaze, tak to vždycky sa príde za ministrom financií. Ja to chápem, ale budeme kore... ale musíme byť korektní jeden k druhému. A ja považujem toto za tak vážnu tému, to tu sa bavíme, preto som si dovolil teda vystúpiť trošku obsiahlejšie.
Poďme ďalej. Ja pociťujem skôr tú potrebu pri tých menších obciach, ktoré majú nejaké väčšie výpadky, ale hovorím, budeme sa snažiť niečo, niečo nastaviť tak, aby sme to vedeli, vedeli doručiť. Ten podiel na výnosoch skonkretizujem, zo 70 išiel na 55,1 %, to súvisí s reformou. A to, čo sa týka VÚC, to som takisto už povedal.
Čo sa týka samotnej reformy, súhlas, pán Viskupič. Súhlas, poďme urobiť iný daňový mix alebo niečo také. Ale ja sa pýtam, my sme, aj Robert Fico vyzval samosprávy: Dámy a páni, poďte, navrhnite nám reformu ako... lebo týka sa to vás, lebo my keď to od zeleného stola navrhneme, tak budete kričať, že to neni dobre, lebo... a ja môžem za seba povedať. Daň z príjmu fyzických osôb je najstabilnejšia daň. Keď sa nám znižuje nezamestnanosť, zvyšuje zamestnanosť, zvyšujú sa vám platy, z toho je vždy najviac peňazí. A ja sa pýtam, keď zmeníte mix, pán Viskupič, tak sú tam aj dane, kde máme výpadky, hej, daň z príjmu právnických osôb, podobne, tak keď ten mix bude nejaký, tak vždycky na konci samosprávy bude zaujímať, koľko dostanú peňazí. A ja sa pýtam teda, keď teda sa o tom bavíme, že či samosprávy budú súhlasiť s tým, aby mali iný daňový mix za toľko isto peňazí? Tak to som teda zvedavý. Vy ste to sami mohli urobiť, nikdy ste to neurobili. Prečo ste to nikdy neurobili? To je prvá vec. Druhá vec, že či to ja mám urobiť. My sme vyzvali samotné samosprávy, ale môžem vám zodpovedne povedať, v samotnom ZMOS-e nemajú dohodu. Oni sa nevedia dohodnúť, ako to má vyzerať. Únia miest Slovenska, opýtajte sa ich, akú majú veľkú zhodu. A pýtam sa, že keď sme teda povedali, je to o vás a nechceme, aby to bolo bez vás, tak nám niečo navrhnite, žiadny návrh nemáme. Takže reformovať sa môže.
A teraz sa bavme nielen o tých príjmoch, o ktorých ste tu hovorili, že dane, dane, ale bavme sa o výdavkoch. Ukážte mi jedného starostu z malej obce, ktorý chce zrušiť sám seba a zlúčiť sa do štvorobce, kde teda, alebo nejaké štyri obce dokopy, kde budú mať spoločné nejaké, ja nehovorím, že sa to niekde nedeje, ale urobte to niekde na celom Slovensku. Sa vám vzbúria všetky obce a tí starostovia, ktorých sa to bude týkať. A áno, bolo by to efektívnejšie. Načo majú mať štyroch kontrolórov, načo majú štyroch takých, onakých, makových. Bude to efektívnejšie, bude to stáť menej peňazí. A ja si myslím, že aj samotné samosprávy, a to si vážim, že si uvedomujú, že týmto smerom, tak jak ide štát, musí ísť aj tá samospráva. Ja neviem povedať, viete, dneska každý vám povie, ja som prišiel o to a daj mi to, ale ja fakt nevidím detailne do financovania. Keď poviete nejakému primátorovi: vieš čo, tak urobme audit. No tak uvidíte, jak vás poženú. Veď to neni vaša právomoc, lebo to je ich ústavné právo, lebo my sme samospráva. Takto to proste funguje.
Investičný dlh, samozrejme, každý má investičný dlh, štát má obrovský investičný dlh, má. Takisto musíme nájsť, najprv musíme ozdraviť verejné financie, musíme dobre čerpať a to, s tým súhlasím. Čerpanie eurofondov, čerpanie plánu obnovy, plný súhlas, tieto peniaze treba vyčerpať, to je úlohou možno iných ministrov, ako som momentálne ja.
Ešte pozerám, čo by som vám povedal, aby som to... (Rečník hľadal vo svojich podkladoch.) Dobre. Som ochotný o čomkoľvek debatovať. Strašne veľa tu zaznelo, ja len chcem poprosiť jednu vec, že to, že ja viem, že všetci budete bojovať za samosprávy, za obce, však každý by im chcel dať viac peňazí. Ja by som bol rád, keby aj štát mal viac peňazí, čiže potrebujeme tých financií všade viacej, potrebujeme doháňať investičný dlh a viem, že som v parlamente, nie som naivný, ja som tu bol 12 rokov a viem, že politický boj je nejaký. Poďme do toho. A chcem poďakovať možno za to, že ste možno pokojnejšie ako ja debatovali, ale môžme sa baviť o tom ďalej, ale držme sa, držme situácie a faktov.
Ďakujem pekne za pozornosť. (Potlesk.)
Rozpracované
15:53

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:53
Marián ViskupičNo v prvom rade, pán minister, ďakujem pekne, že si vystúpil v rozprave. To veľmi a jasne chválim. No, poďme, ale buďme féroví.
Čo sa týka daňového bonusu, tak SaS-ka sme boli vždy proti, pretože ten, tak ako to bolo nastavené za minulej vlády, to jednoducho fungovať nemohlo ani nefungovalo. A takisto buďme féroví, nepočul si odo mňa, pán minister, že by som kritizoval zadresnenie daňového...
No v prvom rade, pán minister, ďakujem pekne, že si vystúpil v rozprave. To veľmi a jasne chválim. No, poďme, ale buďme féroví.
Čo sa týka daňového bonusu, tak SaS-ka sme boli vždy proti, pretože ten, tak ako to bolo nastavené za minulej vlády, to jednoducho fungovať nemohlo ani nefungovalo. A takisto buďme féroví, nepočul si odo mňa, pán minister, že by som kritizoval zadresnenie daňového bonusu a, práve naopak, viackrát som aj ja osobne povedal, že poslanec zo svojím platom nemá čo mať daňový bonus na dieťa. To proste, to je, minimálne to musí byť náš podiel na konsolidácii. Čiže to buďme féroví, takto to je.
Spomínal si teda obce, že majú zostatky na účtoch, tie prosím, ale tie treba chváliť. Pretože to sú tie obce, ktoré vedia hospodáriť, a teda vedia mať aj nejaký zostatok. To, prosím, nepoužívajme na to, že jednoducho že majú veľa peňazí. Nie, to sú práve tie zodpovedné obce, ktoré nejdú do dlhov, ktoré si vedia aj ušetriť a potom, samozrejme, aj efektívne minúť.
No, ja veľmi chcem tiež pochváliť pána ministra, že teda ušetril 52 mil., to je super. Len ono to musí fungovať celé, pretože kolega za 50 mil. kúpil dva luxusné bombardiéry na prevoz poslancov, resp. vlády hlavne teda, takže veľmi rýchlo sa minuli, bohužiaľ.
A potom ešte asi stihnem jednu vec, fakt sa nedá na všetko. Pán minister hovorí, že sa konsoliduje aj tam, aj tam, No takto, treba byť féroví zasa. Dane sa zvýšili, ich výber medziročne o 25 %, čiže ľudia teda platia, tá konsolidácia proste na ľudí dopadla, to sedí, tam konsoliduje pán minister, akurát už pri tých bežných výdavkoch nie, pretože tie stúpli o 10 %. Čiže vláda na sebe teda, bohužiaľ, nekonsoliduje. Takže aj tuto treba, treba byť féroví.
Ale ešte raz veľmi pekne ďakujem, že si teda, pán minister, vystúpil v rozprave, veľmi si to vážim. Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
1.4.2025 o 15:53 hod.
RNDr. Ing.
Marián Viskupič
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
No v prvom rade, pán minister, ďakujem pekne, že si vystúpil v rozprave. To veľmi a jasne chválim. No, poďme, ale buďme féroví.
Čo sa týka daňového bonusu, tak SaS-ka sme boli vždy proti, pretože ten, tak ako to bolo nastavené za minulej vlády, to jednoducho fungovať nemohlo ani nefungovalo. A takisto buďme féroví, nepočul si odo mňa, pán minister, že by som kritizoval zadresnenie daňového bonusu a, práve naopak, viackrát som aj ja osobne povedal, že poslanec zo svojím platom nemá čo mať daňový bonus na dieťa. To proste, to je, minimálne to musí byť náš podiel na konsolidácii. Čiže to buďme féroví, takto to je.
Spomínal si teda obce, že majú zostatky na účtoch, tie prosím, ale tie treba chváliť. Pretože to sú tie obce, ktoré vedia hospodáriť, a teda vedia mať aj nejaký zostatok. To, prosím, nepoužívajme na to, že jednoducho že majú veľa peňazí. Nie, to sú práve tie zodpovedné obce, ktoré nejdú do dlhov, ktoré si vedia aj ušetriť a potom, samozrejme, aj efektívne minúť.
No, ja veľmi chcem tiež pochváliť pána ministra, že teda ušetril 52 mil., to je super. Len ono to musí fungovať celé, pretože kolega za 50 mil. kúpil dva luxusné bombardiéry na prevoz poslancov, resp. vlády hlavne teda, takže veľmi rýchlo sa minuli, bohužiaľ.
A potom ešte asi stihnem jednu vec, fakt sa nedá na všetko. Pán minister hovorí, že sa konsoliduje aj tam, aj tam, No takto, treba byť féroví zasa. Dane sa zvýšili, ich výber medziročne o 25 %, čiže ľudia teda platia, tá konsolidácia proste na ľudí dopadla, to sedí, tam konsoliduje pán minister, akurát už pri tých bežných výdavkoch nie, pretože tie stúpli o 10 %. Čiže vláda na sebe teda, bohužiaľ, nekonsoliduje. Takže aj tuto treba, treba byť féroví.
Ale ešte raz veľmi pekne ďakujem, že si teda, pán minister, vystúpil v rozprave, veľmi si to vážim. Ďakujem.
Rozpracované
15:55

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:55
Richard DubovickýOpäť, aj ja by som povedal za seba, že chcem sa veľmi pekne poďakovať, pán minister, že bola to konštruktívna debata, si myslím, že určite nesúhlasíte so všetkým, čo sme my povedali. Samozrejme, my tiež nesúhlasíme so všetkým, čo ste vy povedali, ale možnože by som vás poopravil v jednej veci a je to skôr na zamyslenie. Vy ste povedali, že je dôležité sa sústrediť na tie menšie obce, a opravte ma, ak sa mýlim, v rámci...
Opäť, aj ja by som povedal za seba, že chcem sa veľmi pekne poďakovať, pán minister, že bola to konštruktívna debata, si myslím, že určite nesúhlasíte so všetkým, čo sme my povedali. Samozrejme, my tiež nesúhlasíme so všetkým, čo ste vy povedali, ale možnože by som vás poopravil v jednej veci a je to skôr na zamyslenie. Vy ste povedali, že je dôležité sa sústrediť na tie menšie obce, a opravte ma, ak sa mýlim, v rámci nejakého financovania, ale keď si uvedomíte, že práve tie okresné a krajské mestá spĺňajú desiatky a možnože aj o stovky viac úloh, ako tie malé obce, povedzme už len MHD-čkou alebo rôznymi inými službami, ja by som ich nedával nijakým spôsobom nabok. Lebo ony robia tie služby, resp. poskytujú tie služby aj tým menším obciam v okolí alebo v okolí daného mesta, takže.
Ale skôr ma zarazilo to a možno je to na nejakú inú diskusiu, že diskutujete s úniou, so ZMOS-om a že neprichádzajú s nejakou jasnou reformou, čo sa týka verejnej správy. To znamená, že je to nejakým spôsobom teraz zaseknuté na tomto bode a reforma nebude alebo? Možnože iba v skratke potom, keď sa dá povedať niečo k tomu.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
1.4.2025 o 15:55 hod.
MBA
Richard Dubovický
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo.
Opäť, aj ja by som povedal za seba, že chcem sa veľmi pekne poďakovať, pán minister, že bola to konštruktívna debata, si myslím, že určite nesúhlasíte so všetkým, čo sme my povedali. Samozrejme, my tiež nesúhlasíme so všetkým, čo ste vy povedali, ale možnože by som vás poopravil v jednej veci a je to skôr na zamyslenie. Vy ste povedali, že je dôležité sa sústrediť na tie menšie obce, a opravte ma, ak sa mýlim, v rámci nejakého financovania, ale keď si uvedomíte, že práve tie okresné a krajské mestá spĺňajú desiatky a možnože aj o stovky viac úloh, ako tie malé obce, povedzme už len MHD-čkou alebo rôznymi inými službami, ja by som ich nedával nijakým spôsobom nabok. Lebo ony robia tie služby, resp. poskytujú tie služby aj tým menším obciam v okolí alebo v okolí daného mesta, takže.
Ale skôr ma zarazilo to a možno je to na nejakú inú diskusiu, že diskutujete s úniou, so ZMOS-om a že neprichádzajú s nejakou jasnou reformou, čo sa týka verejnej správy. To znamená, že je to nejakým spôsobom teraz zaseknuté na tomto bode a reforma nebude alebo? Možnože iba v skratke potom, keď sa dá povedať niečo k tomu.
Ďakujem.
Rozpracované
15:57

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:57
Marek LackovičĎakujem veľmi pekne za vystúpenie, pán minister. Vy ste v určitom momente v tej rozprave povedali vetu, že, alebo snažili ste sa to, možno úmyselne, možno neúmyselne, neviem, dostať do takého nejakého naratívu, že obce potrebujú viac peňazí. Len podľa mňa nebolo toto highlight tých našich, alebo aj mojej konkrétnej, môjho konkrétneho vystúpenia v rozprave. Ja som hovoril skôr o tom, že chýba základná predvídateľnosť...
Ďakujem veľmi pekne za vystúpenie, pán minister. Vy ste v určitom momente v tej rozprave povedali vetu, že, alebo snažili ste sa to, možno úmyselne, možno neúmyselne, neviem, dostať do takého nejakého naratívu, že obce potrebujú viac peňazí. Len podľa mňa nebolo toto highlight tých našich, alebo aj mojej konkrétnej, môjho konkrétneho vystúpenia v rozprave. Ja som hovoril skôr o tom, že chýba základná predvídateľnosť financovania tých samospráv. Jednoducho vy nemôžte napríklad povedať, že majú dať 800-eurové odmeny svojim zamestnancom v čase, kedy už majú schválené svoje rozpočty na rok 2025. Pretože ony to jednoducho nevedia vyplatiť, ony musia hospodáriť s vyrovnaným účtom alebo prebytkovým rozpočtom na konci roku, nemôžu ísť do deficitu. Čiže tu chýba tá základná, elementárna predvídateľnosť. A o tom som ja hovoril, že nemôžme robiť, alebo nemôžte robiť také rozhodnutia, ktoré rozbíjajú úplne akúkoľvek ich nejakú predikciu, predvídateľnosť a plánovanie na ten konkrétny rok. Čiže rovnako tak nemôžte mi povedať, že majú ony v septembri dvíhať o 7 % platy v školstve, školských kluboch detí, jedálňach a tak ďalej tým svojim zamestnancom v originálnych kompetenciách. Ony to, ony jednoducho fyzicky nemajú tie peniaze a musia hospodáriť s vyrovnaným rozpočtom na konci roka, čiže toto je ten problém. Povedať a priori, že obce potrebujú viac peňazí, je také veľmi skratkovité a veľmi lacné. Nebol by som úplne rád, keby sme sa hýbali úplne len do tohto jedného naratívu, lebo o tom to nie je.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
1.4.2025 o 15:57 hod.
MBA
Marek Lackovič
Videokanál poslanca
Ďakujem, za slovo.
Ďakujem veľmi pekne za vystúpenie, pán minister. Vy ste v určitom momente v tej rozprave povedali vetu, že, alebo snažili ste sa to, možno úmyselne, možno neúmyselne, neviem, dostať do takého nejakého naratívu, že obce potrebujú viac peňazí. Len podľa mňa nebolo toto highlight tých našich, alebo aj mojej konkrétnej, môjho konkrétneho vystúpenia v rozprave. Ja som hovoril skôr o tom, že chýba základná predvídateľnosť financovania tých samospráv. Jednoducho vy nemôžte napríklad povedať, že majú dať 800-eurové odmeny svojim zamestnancom v čase, kedy už majú schválené svoje rozpočty na rok 2025. Pretože ony to jednoducho nevedia vyplatiť, ony musia hospodáriť s vyrovnaným účtom alebo prebytkovým rozpočtom na konci roku, nemôžu ísť do deficitu. Čiže tu chýba tá základná, elementárna predvídateľnosť. A o tom som ja hovoril, že nemôžme robiť, alebo nemôžte robiť také rozhodnutia, ktoré rozbíjajú úplne akúkoľvek ich nejakú predikciu, predvídateľnosť a plánovanie na ten konkrétny rok. Čiže rovnako tak nemôžte mi povedať, že majú ony v septembri dvíhať o 7 % platy v školstve, školských kluboch detí, jedálňach a tak ďalej tým svojim zamestnancom v originálnych kompetenciách. Ony to, ony jednoducho fyzicky nemajú tie peniaze a musia hospodáriť s vyrovnaným rozpočtom na konci roka, čiže toto je ten problém. Povedať a priori, že obce potrebujú viac peňazí, je také veľmi skratkovité a veľmi lacné. Nebol by som úplne rád, keby sme sa hýbali úplne len do tohto jedného naratívu, lebo o tom to nie je.
Rozpracované
15:59

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:59
Simona PetríkPán minister, ja by som tiež v prvom rade vám chcela poďakovať za to, že ste vystúpili v rozprave a máme možnosť na vás reagovať. Bodaj by sa takto, týmto vaším prístupom inšpirovali aj iní členovia a členky vlády. No a ja by som teda tiež sa chcela dotknúť toho daňového bonusu, o ktorom ste vy tu hovorili, a naozaj treba uviesť na správnu mieru fakty, ktoré ste vy tiež chceli počuť. Tak ja vám dám tie fakty. Tie...
Pán minister, ja by som tiež v prvom rade vám chcela poďakovať za to, že ste vystúpili v rozprave a máme možnosť na vás reagovať. Bodaj by sa takto, týmto vaším prístupom inšpirovali aj iní členovia a členky vlády. No a ja by som teda tiež sa chcela dotknúť toho daňového bonusu, o ktorom ste vy tu hovorili, a naozaj treba uviesť na správnu mieru fakty, ktoré ste vy tiež chceli počuť. Tak ja vám dám tie fakty. Tie fakty sú, že my sme napríklad za Progresívne Slovensko nikdy neboli za zrušenie daňového bonusu ako inštitútu, ako nástroja. To je dobrý nástroj, len ho treba dobre nastaviť. A kritizovali sme matovičovu atómovku, kde dal helikoptérové peniaze aj domácnostiam, ktoré to naozaj nepotrebovali, a potom vyslovene ohrozil samosprávy. To sme kritizovali.
Ale zároveň pri tomto vašom novom riešení, ktoré ste predostreli tu za tejto vlády, sme zasa kritizovali to, že ste úplne odobrali daňový bonus rodičom detí nad 18 rokov. Takže dalo sa tam úplne v pohode pohrať s tou, s tým najvyšším stropom, hej? Tam teraz je to 3 600 eur, kedy vlastne daňový bonus bez ohľadu na vek dieťaťa zaniká. Tak sa dalo hrať s tým stropom toho príjmu a možno by ste tie peniaze našli tak, aby ste oveľa citlivejšie potom reagovali napríklad na situáciu rodín, ktoré majú deti nad 18 rokov. To sú stredoškoláci, stredoškoláčky, vysokoškoláci, ktorých náklady na život sú oveľa vyššie ako možno mladších detí a špeciálne v situácii, keď je potrebné konsolidovať a keď všetko zdražuje. To bol náš point a to je tá kritika, ktorú my vám adresujeme. A adresovali sme ju aj cez pozmeňujúci návrh, ktorý sme predkladali k tomuto, a ktorý, samozrejme, neprešiel. Takže, takže toto je ten postreh, ktorý my máme k daňovému bonusu.
Ale ďakujem tiež za poctivú diskusiu. Vďaka.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
1.4.2025 o 15:59 hod.
Mgr.
Simona Petrík
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo.
Pán minister, ja by som tiež v prvom rade vám chcela poďakovať za to, že ste vystúpili v rozprave a máme možnosť na vás reagovať. Bodaj by sa takto, týmto vaším prístupom inšpirovali aj iní členovia a členky vlády. No a ja by som teda tiež sa chcela dotknúť toho daňového bonusu, o ktorom ste vy tu hovorili, a naozaj treba uviesť na správnu mieru fakty, ktoré ste vy tiež chceli počuť. Tak ja vám dám tie fakty. Tie fakty sú, že my sme napríklad za Progresívne Slovensko nikdy neboli za zrušenie daňového bonusu ako inštitútu, ako nástroja. To je dobrý nástroj, len ho treba dobre nastaviť. A kritizovali sme matovičovu atómovku, kde dal helikoptérové peniaze aj domácnostiam, ktoré to naozaj nepotrebovali, a potom vyslovene ohrozil samosprávy. To sme kritizovali.
Ale zároveň pri tomto vašom novom riešení, ktoré ste predostreli tu za tejto vlády, sme zasa kritizovali to, že ste úplne odobrali daňový bonus rodičom detí nad 18 rokov. Takže dalo sa tam úplne v pohode pohrať s tou, s tým najvyšším stropom, hej? Tam teraz je to 3 600 eur, kedy vlastne daňový bonus bez ohľadu na vek dieťaťa zaniká. Tak sa dalo hrať s tým stropom toho príjmu a možno by ste tie peniaze našli tak, aby ste oveľa citlivejšie potom reagovali napríklad na situáciu rodín, ktoré majú deti nad 18 rokov. To sú stredoškoláci, stredoškoláčky, vysokoškoláci, ktorých náklady na život sú oveľa vyššie ako možno mladších detí a špeciálne v situácii, keď je potrebné konsolidovať a keď všetko zdražuje. To bol náš point a to je tá kritika, ktorú my vám adresujeme. A adresovali sme ju aj cez pozmeňujúci návrh, ktorý sme predkladali k tomuto, a ktorý, samozrejme, neprešiel. Takže, takže toto je ten postreh, ktorý my máme k daňovému bonusu.
Ale ďakujem tiež za poctivú diskusiu. Vďaka.
Rozpracované
16:01

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:01
Július JakabVystúpenie s faktickou poznámkou
1.4.2025 o 16:01 hod.
Ing.
Július Jakab
Videokanál poslancaĎakujem za slovo a ďakujem za vystúpenie pánovi ministrovi, aj keď musím povedať, že vystúpenie pána ministra považujem trochu za taký prvoaprílový vtip v niektorých číslach a v niektorých údajoch. Povedzme si teda pravdu, keď hovoríte o 700 mil. eur, o ktoré prišli samosprávy kvôli daňovému bonusu. No tak ten daňový bonus ste znížili a v niektorých prípadoch aj zrušili pri veku od 18 do 25 rokov a nevidím, že by tie stovky miliónov teraz natiekli do tých samospráv. Zrušili ste rodičovský dôchodok, dali ste 23-percentnú dépeháčku, zvýšili ste poplatky, diaľničné známky zdraželi, odvody zdravotné. Milión vecí ste spravili, cez ktoré vám prúdia miliardy eur cez konsolidácie. Zabudol som na maďarsko-venezuelský maisterstück transakčnú daň, ktorá od dnes platí, cez ktorú budete prijímať ďalšie miliardy eur do rozpočtu. 1,5 mld. jedna konsolidácia, 2,7 mld. ročne ďalšia konsolidácia. Hovoríte o ďalšej konsolidácii tretej za ďalšie miliardy eur. Tak sa pýtam, že kde sú tie peniaze. Kde sú tie peniaze, keď hovoríte, že nemáme a nemáme? Možno by si niekto povedal, že znižujete deficit, alebo že, pardon, že znižujete dlh. Ale ani to sa nedeje. Keď si pozriete, ako ste na tom s deficitom, tak tie predchádzajúce vlády, na ktoré sa vyhovárate, Matovič, Heger, Ódor, 4 mld. eur deficit priemerne ročne. Vy, pozerám sa do tabuľky vášho ministerstva financií, 8 mld. za 24. rok, 7 mld. za 25. a plánujete ďalších vyše 7 mld. eur míňať každý jeden rok, robiť deficit. Keď sa pozriem na čistý dlh, lebo ten máte rád, pán minister, tak vývoj čistého dlhu vyzerá tak, že odkedy ste prevzali vládu, tak idete čistý dlh počas svojej vlády zvýšiť o 30 mld. eur. A tu vykrikujete o 20 mld. hrubého dlhu predchádzajúcim vládam. Ľudia to vidia. Hovoríte, že nemáme, nemáte, ale im beriete peniaze a strašne plytváte. Ministerstvo športu, zákazka pre švagra za 30 mil., tryskáče za 50 miliónov. Plytváte, a preto nemá... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované