35. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
3.6.2025 o 15:42 hod.
Ing.
Veronika Šrobová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Ja budem krátka. Ja sa chcem navrhovateľov opýtať, navrhovateľov tohto zákona, lebo tomu nerozumiem, že čo by sa stalo koalícii a koaličným poslancom, keby konečne schválili a hlasovali za nejaký zákon, ktorý pomôže ľuďom na Slovensku. Že čo by sa stalo? Lebo je mi to záhadou, že prečo sa to nedeje.
Ďakujem.
Rozpracované
Vystúpenia
15:06
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:06
Ingrid KosováNo, školský zákon nie je žiadny hasiaci prístroj, ktorý by mal hasiť nejaké problémy, ktoré tu už máme desaťročia, a skrátené legislatívne konanie by teda nemalo byť reflexom pri každom starom probléme v novom balení. Ale možno sme si niečo nevšimli, možno to skrátené legislatívne konanie je namieste a my tu máme nejakú epidémiu alebo pandémiu neospravedlnených hodín, možno. Lenže viete, asi nie je namieste byť ani...
No, školský zákon nie je žiadny hasiaci prístroj, ktorý by mal hasiť nejaké problémy, ktoré tu už máme desaťročia, a skrátené legislatívne konanie by teda nemalo byť reflexom pri každom starom probléme v novom balení. Ale možno sme si niečo nevšimli, možno to skrátené legislatívne konanie je namieste a my tu máme nejakú epidémiu alebo pandémiu neospravedlnených hodín, možno. Lenže viete, asi nie je namieste byť ani ironická a ani si z toho robiť srandu, pretože v konečnom dôsledku tu ide o deti. Dokonca tu ide o celé komunity, ktoré už dnes nedôverujú tomuto systému, štátu a ani ľuďom v ňom, majorite. To je veľmi závažná vec. A toto by si naozaj vyžadovalo citlivý prístup, podporu týmto ľuďom, terénnych sociálnych pracovníkov, sociálnych vychovávateľov, psychológov, veľkú spoluprácu s rodinou a miesto toho my tu šijeme ďalší bič na tých najchudobnejších ľudí v tejto krajine. Osobne sme presvedčení v Progresívnom Slovensku, že žiadne pokuty, žiadne sankcie tento problém nevyriešia bez toho, aby sme týmto ľuďom naozaj pomohli z chudoby.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
3.6.2025 o 15:06 hod.
Ing. Mgr. PhD.
Ingrid Kosová
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo.
No, školský zákon nie je žiadny hasiaci prístroj, ktorý by mal hasiť nejaké problémy, ktoré tu už máme desaťročia, a skrátené legislatívne konanie by teda nemalo byť reflexom pri každom starom probléme v novom balení. Ale možno sme si niečo nevšimli, možno to skrátené legislatívne konanie je namieste a my tu máme nejakú epidémiu alebo pandémiu neospravedlnených hodín, možno. Lenže viete, asi nie je namieste byť ani ironická a ani si z toho robiť srandu, pretože v konečnom dôsledku tu ide o deti. Dokonca tu ide o celé komunity, ktoré už dnes nedôverujú tomuto systému, štátu a ani ľuďom v ňom, majorite. To je veľmi závažná vec. A toto by si naozaj vyžadovalo citlivý prístup, podporu týmto ľuďom, terénnych sociálnych pracovníkov, sociálnych vychovávateľov, psychológov, veľkú spoluprácu s rodinou a miesto toho my tu šijeme ďalší bič na tých najchudobnejších ľudí v tejto krajine. Osobne sme presvedčení v Progresívnom Slovensku, že žiadne pokuty, žiadne sankcie tento problém nevyriešia bez toho, aby sme týmto ľuďom naozaj pomohli z chudoby.
Ďakujem.
Rozpracované
15:07
Vystúpenie 15:07
Tomáš DruckerPani poslankyňa Kalmárová, zapísal som si váš, a možno, že sa hráme o slovíčkach, ale hovoríte o významných národnohospodárskych škodách. Paragraf 89 ods. 1 hovorí o značných hospodárskych škodách, ktoré máme asi len v Trestnom zákone vypočítané na sumu 250-tisíc euro, ja hovorím o viac ako 50 mil. euro, ktoré sú kvantifikované. A či sa to malo riešiť skôr alebo neskôr, môžete sa pýtať aj vašich kolegov z...
Pani poslankyňa Kalmárová, zapísal som si váš, a možno, že sa hráme o slovíčkach, ale hovoríte o významných národnohospodárskych škodách. Paragraf 89 ods. 1 hovorí o značných hospodárskych škodách, ktoré máme asi len v Trestnom zákone vypočítané na sumu 250-tisíc euro, ja hovorím o viac ako 50 mil. euro, ktoré sú kvantifikované. A či sa to malo riešiť skôr alebo neskôr, môžete sa pýtať aj vašich kolegov z opozície, prečo sa to neriešilo. Reagujeme tak, aby sme týmto deťom naozaj pomohli. A ja rešpektujem, že uprednostňujete teraz viac politiky ako reálny záujem týmto deťom pomáhať a že nemáte záujem pomáhať. Toto je moje videnie. Plne to rešpektujem a myslím, že aj kolegovia z koalície to takto rešpektujú.
Ďakujem.
Iba krátko, aby som zareagoval.
Pani poslankyňa Kalmárová, zapísal som si váš, a možno, že sa hráme o slovíčkach, ale hovoríte o významných národnohospodárskych škodách. Paragraf 89 ods. 1 hovorí o značných hospodárskych škodách, ktoré máme asi len v Trestnom zákone vypočítané na sumu 250-tisíc euro, ja hovorím o viac ako 50 mil. euro, ktoré sú kvantifikované. A či sa to malo riešiť skôr alebo neskôr, môžete sa pýtať aj vašich kolegov z opozície, prečo sa to neriešilo. Reagujeme tak, aby sme týmto deťom naozaj pomohli. A ja rešpektujem, že uprednostňujete teraz viac politiky ako reálny záujem týmto deťom pomáhať a že nemáte záujem pomáhať. Toto je moje videnie. Plne to rešpektujem a myslím, že aj kolegovia z koalície to takto rešpektujú.
Ďakujem.
Rozpracované
15:09
Vystúpenie 15:09
Tomáš DruckerÚčelom návrhu tohto zákona je odstrániť podstatné aplikačné problémy, zjednodušiť prax služobných úradov, pružnejšie nastaviť niektoré inštitúty a v neposlednom rade aj zatraktívniť a zmodernizovať štátnu službu. S...
Účelom návrhu tohto zákona je odstrániť podstatné aplikačné problémy, zjednodušiť prax služobných úradov, pružnejšie nastaviť niektoré inštitúty a v neposlednom rade aj zatraktívniť a zmodernizovať štátnu službu. S cieľom zatraktívnenia štátnej služby sa napríklad zmierňuje zákaz podnikania a zákaz výkonu zhodnej a obdobnej zárobkovej činnosti. Zákaz podnikania sa bude vzťahovať iba na vybrané skupiny štátnych zamestnancov. Naďalej bude platiť úplný zákaz podnikania pre takzvané politické pozície v štátnej službe, napríklad vedúci ostatných ústredných orgánov štátnej správy, štátni tajomníci, generálni tajomníci služobného úradu, splnomocnenci, veľvyslanci a podobne. Zároveň uvedenou úpravou nie sú dotknuté povinnosti štátneho zamestnanca súvisiace s princípom nestrannosti, politickej neutrality a profesionality a povinnosti súvisiace s predchádzaním konfliktu záujmov v štátnej službe. Právna úprava týkajúca obmedzenia členstva štátneho zamestnanca v riadiacich, kontrolných a dozorných orgánoch právnických osôb vykonávajúcich podnikateľskú činnosť sa nemení.
V súvislosti so zatraktívnením štátnej služby sa ďalej navrhuje čiastočne platená forma služobného voľba, voľna, pardon, tzv. sabatikalu. Pre uchádzačov o štátnu službu sa rozširujú možnosti preukazovania ovládania cudzieho jazyka, zjednodušuje sa aj preukazovanie vysokoškolského vzdelania získaného v cudzine. So zámerom zvýšenia flexibility právnej úpravy sa modifikuje úprava služobného hodnotenia, vzdelávania štátnych zamestnancov a disciplinárnej zodpovednosti štátneho zamestnanca.
V oblasti vzdelávania bude môcť napríklad služobný úrad uložiť štátnemu zamestnancovi povinnosť opätovne absolvovať adaptačné vzdelávanie, ak nevykonával štátnu službu dlhšie ako tri roky, pôjde napríklad o mamičky po návrate z materskej a rodičovskej dovolenky. Pri disciplinárnej zodpovednosti sa napríklad ustanovuje postup, kedy každé porušenie služobnej disciplíny, nielen teda menej závažné ako doteraz, obligatórne vždy preskúma poradná komisia generálneho tajomníka služobného úradu. V súvislosti s kolektívnym vyjednávaním sa upravuje možnosť dohodnúť v určenom rozsahu kratší služobný čas a dlhšiu výmeru dovolenky nad rámec Zákonníka práce aj v podnikovej kolektívnej zmluve, ak tieto benefity neboli dohodnuté v rámci kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa.
V nadväznosti na programové vyhlásenie vlády sa na podporu lepšej uplatniteľnosti bakalárov navrhuje úprava kvalifikačných predpokladov, a to rozšírením možnosti nahradiť požadovaný stupeň vzdelania odbornou praxou. Zároveň sa v súvislosti s novou právnou úpravou vzdelávania dospelých navrhuje možnosť preukazovania splnenia kvalifikačných požiadaviek aj mikroosvedčením o získaní profesijnej kvalifikácie. Medzi zmeny v právnej úprave, ktoré súvisia s reformami prebiehajúcimi v rezorte školstva, patrí taktiež osobitná úprava započítavania služobnej praxe školských inšpektorov. K zavedeniu tejto právnej úpravy sa pristúpilo v reakcii na požiadavku ministerstva školstva, ktorá vzišla z dlhodobej potreby riešenia konkrétnych problémov v oblasti školstva.
Spolu so zmenou zákona o štátnej službe sa navrhuje aj novelizácia viacerých právnych predpisov, napríklad aj zákona o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme. Navrhuje sa doplnenie platových náležitostí o príplatok riaditeľa školy vo výške 10 %. Novela zákona o výkone práce vo verejnom záujme ďalej precizuje doterajšia zákonná úprava tak, aby bolo zrejmé, že ustanovenia tohto zákona sa vzťahujú aj na zamestnancov vykonávajúcich prácu na základe dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru, nakoľko v praxi dochádzalo k rôznym prístupom jednotlivých rezortov pri uzatváraní predmetných dohôd, čo je predmetom dlhodobej kritiky aj zo strany Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky. Aby sa zdôraznila zásada výnimočnosti uzatvárania dohôd mimopracovného pomeru, zavádza sa povinnosť zamestnávateľa upraviť náležitosti uzatvárania dohôd v pracovnom poriadku alebo v inom internom predpise zamestnávateľa.
A v nadväznosti na zosúladenie s právnou úpravou registra trestov, ktorá nadobudne účinnosť 1. januára 2026, sa realizujú aj nevyhnutné úpravy týkajúce sa preukazovania bezúhonnosti v zákone o štátnej službe a v zákone o výkone práce vo verejnom záujme a v zákonoch v pôsobnosti ministerstva vnútra, Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže a Železničnej polície. Ide o zosúladenie úpravy preukazovania bezúhonnosti podľa uvedených zákonov so zákonom č. 192/2023 Z. z. o registri trestov.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne a vážení páni poslanci, ďakujem za vašu pozornosť a dovoľujem si požiadať o prerokovanie aj tohto predloženého materiálu.
Ďakujem.
Ďakujem veľmi pekne. Ešte raz, pán predsedajúci, pani poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi, aby som teraz uviedol návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o doplnení niektorých zákonov.
Účelom návrhu tohto zákona je odstrániť podstatné aplikačné problémy, zjednodušiť prax služobných úradov, pružnejšie nastaviť niektoré inštitúty a v neposlednom rade aj zatraktívniť a zmodernizovať štátnu službu. S cieľom zatraktívnenia štátnej služby sa napríklad zmierňuje zákaz podnikania a zákaz výkonu zhodnej a obdobnej zárobkovej činnosti. Zákaz podnikania sa bude vzťahovať iba na vybrané skupiny štátnych zamestnancov. Naďalej bude platiť úplný zákaz podnikania pre takzvané politické pozície v štátnej službe, napríklad vedúci ostatných ústredných orgánov štátnej správy, štátni tajomníci, generálni tajomníci služobného úradu, splnomocnenci, veľvyslanci a podobne. Zároveň uvedenou úpravou nie sú dotknuté povinnosti štátneho zamestnanca súvisiace s princípom nestrannosti, politickej neutrality a profesionality a povinnosti súvisiace s predchádzaním konfliktu záujmov v štátnej službe. Právna úprava týkajúca obmedzenia členstva štátneho zamestnanca v riadiacich, kontrolných a dozorných orgánoch právnických osôb vykonávajúcich podnikateľskú činnosť sa nemení.
V súvislosti so zatraktívnením štátnej služby sa ďalej navrhuje čiastočne platená forma služobného voľba, voľna, pardon, tzv. sabatikalu. Pre uchádzačov o štátnu službu sa rozširujú možnosti preukazovania ovládania cudzieho jazyka, zjednodušuje sa aj preukazovanie vysokoškolského vzdelania získaného v cudzine. So zámerom zvýšenia flexibility právnej úpravy sa modifikuje úprava služobného hodnotenia, vzdelávania štátnych zamestnancov a disciplinárnej zodpovednosti štátneho zamestnanca.
V oblasti vzdelávania bude môcť napríklad služobný úrad uložiť štátnemu zamestnancovi povinnosť opätovne absolvovať adaptačné vzdelávanie, ak nevykonával štátnu službu dlhšie ako tri roky, pôjde napríklad o mamičky po návrate z materskej a rodičovskej dovolenky. Pri disciplinárnej zodpovednosti sa napríklad ustanovuje postup, kedy každé porušenie služobnej disciplíny, nielen teda menej závažné ako doteraz, obligatórne vždy preskúma poradná komisia generálneho tajomníka služobného úradu. V súvislosti s kolektívnym vyjednávaním sa upravuje možnosť dohodnúť v určenom rozsahu kratší služobný čas a dlhšiu výmeru dovolenky nad rámec Zákonníka práce aj v podnikovej kolektívnej zmluve, ak tieto benefity neboli dohodnuté v rámci kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa.
V nadväznosti na programové vyhlásenie vlády sa na podporu lepšej uplatniteľnosti bakalárov navrhuje úprava kvalifikačných predpokladov, a to rozšírením možnosti nahradiť požadovaný stupeň vzdelania odbornou praxou. Zároveň sa v súvislosti s novou právnou úpravou vzdelávania dospelých navrhuje možnosť preukazovania splnenia kvalifikačných požiadaviek aj mikroosvedčením o získaní profesijnej kvalifikácie. Medzi zmeny v právnej úprave, ktoré súvisia s reformami prebiehajúcimi v rezorte školstva, patrí taktiež osobitná úprava započítavania služobnej praxe školských inšpektorov. K zavedeniu tejto právnej úpravy sa pristúpilo v reakcii na požiadavku ministerstva školstva, ktorá vzišla z dlhodobej potreby riešenia konkrétnych problémov v oblasti školstva.
Spolu so zmenou zákona o štátnej službe sa navrhuje aj novelizácia viacerých právnych predpisov, napríklad aj zákona o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme. Navrhuje sa doplnenie platových náležitostí o príplatok riaditeľa školy vo výške 10 %. Novela zákona o výkone práce vo verejnom záujme ďalej precizuje doterajšia zákonná úprava tak, aby bolo zrejmé, že ustanovenia tohto zákona sa vzťahujú aj na zamestnancov vykonávajúcich prácu na základe dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru, nakoľko v praxi dochádzalo k rôznym prístupom jednotlivých rezortov pri uzatváraní predmetných dohôd, čo je predmetom dlhodobej kritiky aj zo strany Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky. Aby sa zdôraznila zásada výnimočnosti uzatvárania dohôd mimopracovného pomeru, zavádza sa povinnosť zamestnávateľa upraviť náležitosti uzatvárania dohôd v pracovnom poriadku alebo v inom internom predpise zamestnávateľa.
A v nadväznosti na zosúladenie s právnou úpravou registra trestov, ktorá nadobudne účinnosť 1. januára 2026, sa realizujú aj nevyhnutné úpravy týkajúce sa preukazovania bezúhonnosti v zákone o štátnej službe a v zákone o výkone práce vo verejnom záujme a v zákonoch v pôsobnosti ministerstva vnútra, Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže a Železničnej polície. Ide o zosúladenie úpravy preukazovania bezúhonnosti podľa uvedených zákonov so zákonom č. 192/2023 Z. z. o registri trestov.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne a vážení páni poslanci, ďakujem za vašu pozornosť a dovoľujem si požiadať o prerokovanie aj tohto predloženého materiálu.
Ďakujem.
Rozpracované
15:14
Vystúpenie spoločného spravodajcu 15:14
Michal StuškaVážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi predložiť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony pod tlačou 732a.
Národná rada...
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi predložiť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony pod tlačou 732a.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 814 z 27. marca 2025 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru, výboru pre vzdelávanie, vedu, mládež, šport a cestovný ruch a výboru pre sociálne veci. Určila zároveň výbor pre sociálne veci ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch. Predmetný návrh zákona prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť všetky určené výbory.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto spoločnej správy vyplýva 25 pozmeňujúcich návrhov. Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 až 25 v štvrtej časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom gestorského výboru schváliť. Gestorský výbor odporúča návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich návrhov schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 116 z 27. mája 2025. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informoval o výsledku rokovania výborov a predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady. Zároveň určil náhradníkov spravodajcu.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
3.6.2025 o 15:14 hod.
Mgr.
Michal Stuška
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán predsedajúci.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi predložiť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony pod tlačou 732a.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 814 z 27. marca 2025 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru, výboru pre vzdelávanie, vedu, mládež, šport a cestovný ruch a výboru pre sociálne veci. Určila zároveň výbor pre sociálne veci ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch. Predmetný návrh zákona prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť všetky určené výbory.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto spoločnej správy vyplýva 25 pozmeňujúcich návrhov. Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 až 25 v štvrtej časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom gestorského výboru schváliť. Gestorský výbor odporúča návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich návrhov schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 116 z 27. mája 2025. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informoval o výsledku rokovania výborov a predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady. Zároveň určil náhradníkov spravodajcu.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
Rozpracované
15:17
Vystúpenie v rozprave 15:17
Július JakabSúčasná vláda hovorí o konsolidácii, o tom, ako treba šetriť, už sme si to vypočuli snáď miliónkrát. Vypočuli sme si, ako je rozvrátený rozpočet, aj keď súčasná vláda zadlžuje našu krajinu dvojnásobne oproti tým predchádzajúcim, na ktorých sa stále vyhovárajú. Počúvame rôzne opatrenia z konsolidačných úsilí, alebo ja...
Súčasná vláda hovorí o konsolidácii, o tom, ako treba šetriť, už sme si to vypočuli snáď miliónkrát. Vypočuli sme si, ako je rozvrátený rozpočet, aj keď súčasná vláda zadlžuje našu krajinu dvojnásobne oproti tým predchádzajúcim, na ktorých sa stále vyhovárajú. Počúvame rôzne opatrenia z konsolidačných úsilí, alebo ja to ani nepoviem, že konsolidácia, to je normálne že ožobračovanie. V prvej konsolidácii obrali tých ľudí, II. pilier znížili odvody, aby si šetrili menej na svoj dôchodok, zvýšili viac ako 900 poplatkov, zaviedli vyššie odvody, napríklad tie zdravotné, aby potom v druhej konsolidácii druhýkrát ožobračili ľudí tým, že im zobrali príspevok na deti, daňový bonus na deti, aby dôchodcom zobrali rodičovský dôchodok, aby zvýšili dépeháčku na 23 % alebo aby zaviedli transakčnú daň. A za tú transakčnú daň tu hlasovala väčšina poslancov všetkých, vlastne všetci poslanci, ktorí sú tu za vládnu koalíciu, tak tí hlasovali za transakčnú daň, ktorú dnes čiastočne zrušili pre živnostníkov a malých podnikateľov. Aj to sa im podarilo len kvôli tomu, že my sme im pomohli tento zákon prerokovať. Áno, aj celá opozícia hlasovala za čiastočné zrušenie transakčnej dane, pretože považujeme to za absolútne zlo.
A keď sa bavíme o tom, o tom, ako treba šetriť a ako súčasná vláda sa stále na niekoho vyhovára, pritom oni dvojnásobne zadlžujú Slovensko a celému národu hovoria, ako treba šetriť, tak na sebe nešetria. Majú dvojnásobné platy, doživotné renty, užívajú si svoj luxus a míňajú ako po nebohom. A budem to hovoriť dokola a tisíckrát, pretože keď Igor Matovič počas najťažších kríz mal deficit a zadlžoval krajinu v priemere 4 mld. eur ročne, tak vy momentálne zadlžujete tempom 7 mld. eur ročne, takmer dvojnásobne. A to si ešte požičiavate tie peniaze na trhu rekordne draho. A to je špirála smrti pre Slovenskú republiku, pretože tie dlhy nezaplatia ani naše vnúčatá.
A keď sa bavíme o tej transakčnej dani, ktorá ruinuje našu ekonomiku a za ktorou si tak tvrdohlavo stojíte, no svoje rozhadzovanie nevidíte, tak sa dostávame presne aj k tomuto zákonu. Dostávame sa k tomuto zákonu, ktorý hovorí o tom, že, o nejakom podnikaní pre štátnych úradníkov. Ale treba sa pozrieť, vážení, do roku 2024, do toho minulého roku, čo ste spôsobili zmenou práve zákona o štátnej službe. Vy sami ste si tam pod rúškom zmeny rôznych bodov, ktoré sa na tento zákon vzťahovali, zmenili aj jeden konkrétny bod, a to je, že ste vypustili maximálnu hranicu odmien pre vysokých štátnych úradníkov. To ste spravili v polovici minulého roka. To ste spravili vtedy, keď ste hovorili ľuďom, že treba šetriť. To ste spravili vtedy, keď ste hovorili ľuďom že 4,2 mld. eur im idete vyťahovať každý deň z vrecák, každý rok, pardon, z vrecák. To ste povedali vtedy, keď ste plánovali už aj tretiu konsolidáciu, ktorú chystáte teraz. To je, to je, ľuďom hovoríte, že majú šetriť a vy nešetríte ani za mak.
Ja si tu pamätám Roberta Fica, ktorý hovoril, že či sme pripravení na to, že prepustí polovicu zamestnancov štátu. Či sme pripravení na to, že prepustí tretinu zamestnancov štátu. Ako to dopadlo? Dopadlo to tak, ako ste si schválili vo svojom rozpočte na rok 2024 a na rok 2025. Za jeden a pol roka vlády sa vám podarilo zvýšiť, nie znížiť, ale zvýšiť počet štátnych úradníkov o 10-tisíc. Čiže nieže ste prepustili polovicu alebo tretinu, vy ste zvýšili počet štátnych úradníkov o 10-tisíc. A štátnych tajomníkov? Tak štátnych tajomníkov máte rekordný, historický počet, ktorých nikdy toľko nebolo v dejinách Slovenskej republiky. Máte 36 postov štátnych tajomníkov. Máte o 33 % viac, o tretinu viac štátnych tajomníkov, ako ich mal Igor Matovič počas najťažších kríz, keď ste mu hovorili, že on rozhadzuje peniaze, ktorému ste vyčítali, že on odovzdal nejaký rozvrátený rozpočet. O tretinu viac vysokých úradníkov máte, ale tam ste sa nezastavili. Okrem toho, že ste si schválili historický počet štátnych tajomníkov, tak ste im schválili neobmedzené odmeny. Minulý rok, v polovičke roka ste schválili presne zmenu tohto zákona o štátnej službe, o ktorom teraz rokujeme, že títo vysokí štátni funkcionári majú mať neobmedzené odmeny. A rovno ste sa podľa toho aj zariadili.
A nepoďme ďaleko, poďme sa pozrieť rovno na vedúceho úradu vlády Gedru. Čo ten urobil? Ten okamžite, odkedy tento zákon začal platiť, každý jeden mesiac si dáva schvaľovať extra odmenu k svojmu 6-tisícovému platu vo výške približne 5-tisíc eur. Len za polroka platnosti tohto zákona, za rok 2024, za polroka v roku 2024 zinkasoval len na odmenách 32-tisíc eur. Šesťtisíc mesačne, si spočítajte koľko je, krát 12, to máte 72-tisíc eur ročne, plus k tomu ďalších 32-tisíc eur na odmenách. To je váš vedúci úradu vlády Gedra, ktorý okamžite využil to, že nie je strop na odmeny vysokých štátnych funkcionárov a nie je sám. Môžte si pozrieť článok, myslím, že s tým prišli Aktuality, máte celý zoznam vášho rekordného počtu štátnych tajomníkov, ktorí majú historicky odmeny také, aké by nemohli mať, keby ste neschválili tento, túto zmenu zákona.
Vy hovoríte, že ľudia majú šetriť. Ľudia vedia, že máte dvojnásobné platy vo vláde, že ministri si schválili zvýšené paušálne náhrady, ktoré sa nezdaňujú, že premiér má schválenú doživotnú rentu, že aj Žilinkovi ste schválili doživotnú rentu, a o ktorej sa bude ešte rokovať tuná v Národnej rade, to ľudia vedia. Ale málokto z nich vie, že vy ste zrušili strop na ročné odmeny pre svojich top, top najbližších štátnych úradníkov, ktorých máte rekordný počet a ktorí dostávajú rekordné odmeny, ktoré by podľa platnosti minulého zákona nikdy nedostali. Tridsaťtisíc ročne, 25-tisíc ročne, 20-tisíc ročne ďalší, ďalší 18-tisíc ročne k svojmu výbornému a luxusnému platu, to ste vy schválili.
A preto som si dovolil vystúpiť k tomuto zákonu práve aj s pozmeňujúcim návrhom, kde hovorím, že keď vy ľuďom sa dokážete postaviť pred kamery a rozprávať, ako treba šetriť a konsolidovať, tak musíte začas od seba. Už sme tu stáli s niekoľkými návrhmi zákonov. S jedným, aby sa vrátili naspäť platy ministrov a premiéra, pretože považujeme za nemorálne to umelé navýšenie, ktoré ste spravili hneď, ako ste prišli do vlády, že dvojnásobné platy, aby nebola doživotná renta, hlasovali ste proti tomu. Doniesli sme návrh zákona, aby participovali politické strany, ktoré majú vysoké príjmy zo štátneho rozpočtu, na konsolidácii, na znižovanie nákladu. Aby politické stany začali samé od seba, nehlasovali ste za to, boli ste proti. Priniesli sme zákon aby sa zmrazili platy poslancov, pretože je nemorálne, aby ste si zvyšovali platy, keď na ľudí privádzate konsolidáciu. Áno, týkalo by sa to aj všetkých opozičných poslancov. Nehlasovali ste za to, boli ste proti, aj keď ste do kamery rozprávali, že podporíte zníženie platov poslancov. Nič sa nestalo, na svoje platy ste nikdy nesiahli a preto prichádzam tu znova, znovu tu prichádzam, aby som vám predložil pozmeňujúci návrh, kde vrátime naspäť strop a limit na odmeňovanie vysokých štátnych úradníkov, pretože keď hovoríte, že treba šetriť, treba začať aj od týchto vysokých štátnych úradníkov.
Momentálne máme ešte aj iný návrh zákona, ktorý rieši paušálne náhrady poslancov, pretože aj pán Blcháč na finančnom výbore povedal, škoda, že tí z toho hnutia SLOVENSKO stiahli ten návrh na zmrazenie platov poslancov, teraz sa pol roka nedá o tom rokovať. Tak my sme našli spôsob, a to je extra zdraženie paušálnych náhrad, tam môžte na tejto schôdzi ukázať, ako to myslíte vážne s konsolidáciou a so siahnutím aj na vlastné platy, páni poslanci.
Čiže teraz by som poprosil zastaviť čas. Budem čítať pozmeňujúci návrh na to, aby váš historický počet, rekordný počet štátnych tajomníkov a vysokých štátnych úradníkov nemal neobmedzené odmeny, ktoré využívajú tak, že to ešte nikto na Slovensku nevidel, aké brutálne odmeny si sami sebe schvaľujete. Poprosím zastaviť čas. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Poprosím zastavte čas pánovi poslancovi.
Nech sa páči.
Jakab, Július, poslanec NR SR
Doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Júliusa Jakaba k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
V čl. I sa za doterajší bod 173 vkladá nový bod 174, ktorý znie:
„174. V § 142 sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
„(3) Štátnemu zamestnancovi podľa § 7 ods. 2 písm. b), okrem riaditeľa kancelárie bezpečnostnej rady, je možné poskytnúť odmenu podľa odseku 1 písm. a), b), g), h) najviac do výšky 20 % jeho ročného funkčného platu."."
Doterajší odsek 3 sa označuje ako odsek 4.
Doterajšie body sa primerane prečíslujú.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. júla 2025, čo sa primerane premietne do ustanovenia o účinnosti v čistopise schváleného zákona.
Ďakujem veľmi pekne.
Ďakujem za slovo. Dámy a páni, pán predsedajúci, budem prednášať pozmeňujúci návrh, potom vás poprosím o zastavenie času.
Súčasná vláda hovorí o konsolidácii, o tom, ako treba šetriť, už sme si to vypočuli snáď miliónkrát. Vypočuli sme si, ako je rozvrátený rozpočet, aj keď súčasná vláda zadlžuje našu krajinu dvojnásobne oproti tým predchádzajúcim, na ktorých sa stále vyhovárajú. Počúvame rôzne opatrenia z konsolidačných úsilí, alebo ja to ani nepoviem, že konsolidácia, to je normálne že ožobračovanie. V prvej konsolidácii obrali tých ľudí, II. pilier znížili odvody, aby si šetrili menej na svoj dôchodok, zvýšili viac ako 900 poplatkov, zaviedli vyššie odvody, napríklad tie zdravotné, aby potom v druhej konsolidácii druhýkrát ožobračili ľudí tým, že im zobrali príspevok na deti, daňový bonus na deti, aby dôchodcom zobrali rodičovský dôchodok, aby zvýšili dépeháčku na 23 % alebo aby zaviedli transakčnú daň. A za tú transakčnú daň tu hlasovala väčšina poslancov všetkých, vlastne všetci poslanci, ktorí sú tu za vládnu koalíciu, tak tí hlasovali za transakčnú daň, ktorú dnes čiastočne zrušili pre živnostníkov a malých podnikateľov. Aj to sa im podarilo len kvôli tomu, že my sme im pomohli tento zákon prerokovať. Áno, aj celá opozícia hlasovala za čiastočné zrušenie transakčnej dane, pretože považujeme to za absolútne zlo.
A keď sa bavíme o tom, o tom, ako treba šetriť a ako súčasná vláda sa stále na niekoho vyhovára, pritom oni dvojnásobne zadlžujú Slovensko a celému národu hovoria, ako treba šetriť, tak na sebe nešetria. Majú dvojnásobné platy, doživotné renty, užívajú si svoj luxus a míňajú ako po nebohom. A budem to hovoriť dokola a tisíckrát, pretože keď Igor Matovič počas najťažších kríz mal deficit a zadlžoval krajinu v priemere 4 mld. eur ročne, tak vy momentálne zadlžujete tempom 7 mld. eur ročne, takmer dvojnásobne. A to si ešte požičiavate tie peniaze na trhu rekordne draho. A to je špirála smrti pre Slovenskú republiku, pretože tie dlhy nezaplatia ani naše vnúčatá.
A keď sa bavíme o tej transakčnej dani, ktorá ruinuje našu ekonomiku a za ktorou si tak tvrdohlavo stojíte, no svoje rozhadzovanie nevidíte, tak sa dostávame presne aj k tomuto zákonu. Dostávame sa k tomuto zákonu, ktorý hovorí o tom, že, o nejakom podnikaní pre štátnych úradníkov. Ale treba sa pozrieť, vážení, do roku 2024, do toho minulého roku, čo ste spôsobili zmenou práve zákona o štátnej službe. Vy sami ste si tam pod rúškom zmeny rôznych bodov, ktoré sa na tento zákon vzťahovali, zmenili aj jeden konkrétny bod, a to je, že ste vypustili maximálnu hranicu odmien pre vysokých štátnych úradníkov. To ste spravili v polovici minulého roka. To ste spravili vtedy, keď ste hovorili ľuďom, že treba šetriť. To ste spravili vtedy, keď ste hovorili ľuďom že 4,2 mld. eur im idete vyťahovať každý deň z vrecák, každý rok, pardon, z vrecák. To ste povedali vtedy, keď ste plánovali už aj tretiu konsolidáciu, ktorú chystáte teraz. To je, to je, ľuďom hovoríte, že majú šetriť a vy nešetríte ani za mak.
Ja si tu pamätám Roberta Fica, ktorý hovoril, že či sme pripravení na to, že prepustí polovicu zamestnancov štátu. Či sme pripravení na to, že prepustí tretinu zamestnancov štátu. Ako to dopadlo? Dopadlo to tak, ako ste si schválili vo svojom rozpočte na rok 2024 a na rok 2025. Za jeden a pol roka vlády sa vám podarilo zvýšiť, nie znížiť, ale zvýšiť počet štátnych úradníkov o 10-tisíc. Čiže nieže ste prepustili polovicu alebo tretinu, vy ste zvýšili počet štátnych úradníkov o 10-tisíc. A štátnych tajomníkov? Tak štátnych tajomníkov máte rekordný, historický počet, ktorých nikdy toľko nebolo v dejinách Slovenskej republiky. Máte 36 postov štátnych tajomníkov. Máte o 33 % viac, o tretinu viac štátnych tajomníkov, ako ich mal Igor Matovič počas najťažších kríz, keď ste mu hovorili, že on rozhadzuje peniaze, ktorému ste vyčítali, že on odovzdal nejaký rozvrátený rozpočet. O tretinu viac vysokých úradníkov máte, ale tam ste sa nezastavili. Okrem toho, že ste si schválili historický počet štátnych tajomníkov, tak ste im schválili neobmedzené odmeny. Minulý rok, v polovičke roka ste schválili presne zmenu tohto zákona o štátnej službe, o ktorom teraz rokujeme, že títo vysokí štátni funkcionári majú mať neobmedzené odmeny. A rovno ste sa podľa toho aj zariadili.
A nepoďme ďaleko, poďme sa pozrieť rovno na vedúceho úradu vlády Gedru. Čo ten urobil? Ten okamžite, odkedy tento zákon začal platiť, každý jeden mesiac si dáva schvaľovať extra odmenu k svojmu 6-tisícovému platu vo výške približne 5-tisíc eur. Len za polroka platnosti tohto zákona, za rok 2024, za polroka v roku 2024 zinkasoval len na odmenách 32-tisíc eur. Šesťtisíc mesačne, si spočítajte koľko je, krát 12, to máte 72-tisíc eur ročne, plus k tomu ďalších 32-tisíc eur na odmenách. To je váš vedúci úradu vlády Gedra, ktorý okamžite využil to, že nie je strop na odmeny vysokých štátnych funkcionárov a nie je sám. Môžte si pozrieť článok, myslím, že s tým prišli Aktuality, máte celý zoznam vášho rekordného počtu štátnych tajomníkov, ktorí majú historicky odmeny také, aké by nemohli mať, keby ste neschválili tento, túto zmenu zákona.
Vy hovoríte, že ľudia majú šetriť. Ľudia vedia, že máte dvojnásobné platy vo vláde, že ministri si schválili zvýšené paušálne náhrady, ktoré sa nezdaňujú, že premiér má schválenú doživotnú rentu, že aj Žilinkovi ste schválili doživotnú rentu, a o ktorej sa bude ešte rokovať tuná v Národnej rade, to ľudia vedia. Ale málokto z nich vie, že vy ste zrušili strop na ročné odmeny pre svojich top, top najbližších štátnych úradníkov, ktorých máte rekordný počet a ktorí dostávajú rekordné odmeny, ktoré by podľa platnosti minulého zákona nikdy nedostali. Tridsaťtisíc ročne, 25-tisíc ročne, 20-tisíc ročne ďalší, ďalší 18-tisíc ročne k svojmu výbornému a luxusnému platu, to ste vy schválili.
A preto som si dovolil vystúpiť k tomuto zákonu práve aj s pozmeňujúcim návrhom, kde hovorím, že keď vy ľuďom sa dokážete postaviť pred kamery a rozprávať, ako treba šetriť a konsolidovať, tak musíte začas od seba. Už sme tu stáli s niekoľkými návrhmi zákonov. S jedným, aby sa vrátili naspäť platy ministrov a premiéra, pretože považujeme za nemorálne to umelé navýšenie, ktoré ste spravili hneď, ako ste prišli do vlády, že dvojnásobné platy, aby nebola doživotná renta, hlasovali ste proti tomu. Doniesli sme návrh zákona, aby participovali politické strany, ktoré majú vysoké príjmy zo štátneho rozpočtu, na konsolidácii, na znižovanie nákladu. Aby politické stany začali samé od seba, nehlasovali ste za to, boli ste proti. Priniesli sme zákon aby sa zmrazili platy poslancov, pretože je nemorálne, aby ste si zvyšovali platy, keď na ľudí privádzate konsolidáciu. Áno, týkalo by sa to aj všetkých opozičných poslancov. Nehlasovali ste za to, boli ste proti, aj keď ste do kamery rozprávali, že podporíte zníženie platov poslancov. Nič sa nestalo, na svoje platy ste nikdy nesiahli a preto prichádzam tu znova, znovu tu prichádzam, aby som vám predložil pozmeňujúci návrh, kde vrátime naspäť strop a limit na odmeňovanie vysokých štátnych úradníkov, pretože keď hovoríte, že treba šetriť, treba začať aj od týchto vysokých štátnych úradníkov.
Momentálne máme ešte aj iný návrh zákona, ktorý rieši paušálne náhrady poslancov, pretože aj pán Blcháč na finančnom výbore povedal, škoda, že tí z toho hnutia SLOVENSKO stiahli ten návrh na zmrazenie platov poslancov, teraz sa pol roka nedá o tom rokovať. Tak my sme našli spôsob, a to je extra zdraženie paušálnych náhrad, tam môžte na tejto schôdzi ukázať, ako to myslíte vážne s konsolidáciou a so siahnutím aj na vlastné platy, páni poslanci.
Čiže teraz by som poprosil zastaviť čas. Budem čítať pozmeňujúci návrh na to, aby váš historický počet, rekordný počet štátnych tajomníkov a vysokých štátnych úradníkov nemal neobmedzené odmeny, ktoré využívajú tak, že to ešte nikto na Slovensku nevidel, aké brutálne odmeny si sami sebe schvaľujete. Poprosím zastaviť čas. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Poprosím zastavte čas pánovi poslancovi.
Nech sa páči.
Jakab, Július, poslanec NR SR
Doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Júliusa Jakaba k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
V čl. I sa za doterajší bod 173 vkladá nový bod 174, ktorý znie:
„174. V § 142 sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
„(3) Štátnemu zamestnancovi podľa § 7 ods. 2 písm. b), okrem riaditeľa kancelárie bezpečnostnej rady, je možné poskytnúť odmenu podľa odseku 1 písm. a), b), g), h) najviac do výšky 20 % jeho ročného funkčného platu."."
Doterajší odsek 3 sa označuje ako odsek 4.
Doterajšie body sa primerane prečíslujú.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. júla 2025, čo sa primerane premietne do ustanovenia o účinnosti v čistopise schváleného zákona.
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
15:29
Vystúpenie 15:29
Ján HargašTento návrh zákona v zásade zavádza takzvané predvyplnené daňové priznanie. Viac k tomu poviem potom v rozprave, do ktorej sa zároveň hlásim aj prvý.
Ďakujem.
Tento návrh zákona v zásade zavádza takzvané predvyplnené daňové priznanie. Viac k tomu poviem potom v rozprave, do ktorej sa zároveň hlásim aj prvý.
Ďakujem.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci.
Tento návrh zákona v zásade zavádza takzvané predvyplnené daňové priznanie. Viac k tomu poviem potom v rozprave, do ktorej sa zároveň hlásim aj prvý.
Ďakujem.
Rozpracované
15:29
Vystúpenie spoločného spravodajcu 15:29
Darina LuščíkováNávrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky a Ministerstva...
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky a Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet, Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedené návrhy prerokovali do 5. septembra ´25 a gestorský výbor do 8. septembra ´25.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
3.6.2025 o 15:29 hod.
Ing. PhD.
Darina Luščíková
Videokanál poslanca
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bola určená výborom za spravodajkyňu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky a Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet, Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedené návrhy prerokovali do 5. septembra ´25 a gestorský výbor do 8. septembra ´25.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Rozpracované
15:31
Vystúpenie 15:31
Ján HargašVážené kolegyne, vážení kolegovia v hojnom počte, teraz len pre tých, ktorí to nevidia, túto sálu, tak aktuálne opozícia masívne vyhráva nad koalíciou v počte poslancov v sále. Ak som správne rátal, opozičných nás je tu, myslím, že deväť, teraz jedna kolegyňa prišla, koaličných štyria, piati aj s pánom predsedajúcim, a potom tu je taký hlúčik, ktorý tu na boku ešte diskutuje o školskom zákone....
Vážené kolegyne, vážení kolegovia v hojnom počte, teraz len pre tých, ktorí to nevidia, túto sálu, tak aktuálne opozícia masívne vyhráva nad koalíciou v počte poslancov v sále. Ak som správne rátal, opozičných nás je tu, myslím, že deväť, teraz jedna kolegyňa prišla, koaličných štyria, piati aj s pánom predsedajúcim, a potom tu je taký hlúčik, ktorý tu na boku ešte diskutuje o školskom zákone. No tak skúsim presvedčiť, ja pevne verím, že všetci to pozerajú v kanceláriách, tak skúsim presvedčiť tých koaličných poslancov, ktorí tu nie sú, ale aj tých, ktorí tu sú.
Čo vám poviem? Toto je podľa mňa dobrý zákon. Toto je dobrý zákon. A viete, že často počúvam v diskusiách, že aká sme my nekonštruktívna opozícia, šírime nenávisť a neviem, všetko možné nám tam rozprávate v tých diskusiách. A tuto máte krásny príklad konštruktívnej opozičnej práce. Vy ste v programovom vyhlásení vlády povedali, že chcete zaviesť predvyplnené daňové priznanie. Super! Tlieskam, naozaj, to je niečo, taký sen už dlhodobo v digitalizácii, tie krajiny, ktoré sú ďalej pred nami severské – Švédsko, Nórsko, Fínsko, Dánsko – tí to majú už desiatky rokov zavedené. Ja som sa potešil, keď som to uvidel v programovom vyhlásení vlády a povedal som si, že tak vám aj pomôžeme, keď to myslíte vážne, tak poďme na to. Takže tento zákon je o tom, aby sme to predvyplnené daňové priznanie zaviedli. A nie som tu prvýkrát, som tu už druhýkrát, pretože už pred rokom sme navrhovali tento zákon. Keby ste ho vtedy schválili, tak už tento rok by finančná správa mohla zbierať údaje na to, aby v marci ´26 predvyplnila daňové priznanie. Vtedy ste to neschválili, takže zase o rok som tu. Trochu sa obávam, že sa tu uvidíme aj ďalší rok, lebo zatiaľ som nevidel žiadnu legislatívnu iniciatívu z finančnej správy alebo z ministerstva financií, ktorá by riešila predvyplnené daňové priznanie. Čo je škoda. Naozaj si myslím, že keď chcete od nás, aby sme boli konštruktívna opozícia, tak tu je konštruktívny návrh, preto som sa prihlásil do rozpravy, aby ste na mňa mohli reagovať cez faktické poznámky, že čo vám na ňom vadí, čo sa vám na ňom nepáči, okrem toho, že je opozičný, neviem, čo vecne je na ňom zlé. Ja si myslím, že naozaj toto by mohlo pomôcť ľuďom.
A ako by to mohlo pomôcť ľuďom? No veľmi konkrétne. Dnes máme na Slovensku približne 150-tisíc ľudí, alebo 150-tisíc daňových priznaní typu A a B, ktoré sa podávajú, podávajú sa a ľudia musia manuálne prepisovať nejaké údaje z potvrdení od svojho zamestnávateľa do toho daňového priznania. A paradox je to preto, že všetky tie údaje tá finančná správa na konci dňa aj tak má. Hej? Čiže 150-tisíc ľudí minimálne nútime vypĺňať číselká z nejakého potvrdenia od zamestnávateľa do daňového priznania, aj keď finančná správa tie číselká už má a mohla by ich kľudne ona sama predvyplniť pre toho občana. O tom je predvyplnené daňové priznanie. Hej? Týka sa to ľudí, ktorí buď majú príjem iba zo závislej činnosti, čiže sú len zamestnanci a majú viacero zamestnávateľov, hej? Viete si to predstaviť? Máte jedno zamestnanie, dve-tri dohody, neviem čo dohromady, a potom keď podávate daňové priznanie, sám za seba si ho podávate, tak musíte všetky tie potvrdenia si od zamestnávateľov vyzbierať a prepísať to číselko, tak na tomto zamestnaní som dostal takýto príjem, napíšem do daňového priznania, od tohto som na dohodu dostal takýto príjem, napíšem to do daňového priznania a takáto mravenčia robota je za tým. A nič z toho by ste nemuseli robiť.
Tá druhá kategória, ktorej sa to týka, sú ľudia, ktorí napr. majú živnosť a popritom majú aj závislú činnosť. Čiže majú živnosť a ešte sú aj niekde zamestnaní alebo majú niekde dohodu. No tak aj títo ľudia, žiaľ, musia tie informácie o tých zamestnaniach a o tých dohodách do toho svojho daňového priznania manuálne prepisovať. Aj keď by to tak nemuselo byť, pretože všetky tie údaje finančná správa má, alebo po miernej úprave zákona, ktorú navrhujeme, môže mať. To je celá pointa tohto zákona. Čiže predstavme si krásne zajtrajšky, ako by to mohlo fungovať. Žiaľ, už nie v marci ´26, lebo pred rokom ste neschválili tento náš návrh, takže bude to najskôr v marci ´27, lebo na to, aby sa to dalo spraviť, potrebujeme, aby finančná správa celý rok si tie údaje zhromažďovala, ktoré aj tak jej zamestnávatelia dávajú, ale v trochu inej štruktúre, takže potrebujeme zmeniť zákon, aby tá štruktúra sedela. Čiže najskôr v marci 2027 sa toho dočkáme, ak sa toho dočká aj táto koalícia, ak dovtedy vydrží. Lebo inak tento sľub z PVV neviem si predstaviť, ako splníte, naozaj. Sľúbili ste, že to bude, takže tento rok je ten posledný, kedy môžte vy prísť s nejakou legislatívnou iniciatívou, aby ste to do konca volebného obdobia stihli. Len dávam varovanie, že už tikajú hodinky. Máte tam sľub, zavedieme predvyplnené daňové priznanie. Ak ho chcete zaviesť, tak tento rok musíte schváliť ten zákon. Takže je čo? Čo je, jún? Už je jún, takže šesť mesiacov na to máte. No, už začínam byť skeptický. Takže možno by sa oplatilo zahlasovať za tento zákon, keďže my sme to už predložili druhýkrát.
Takže to je tá pointa, umožniť finančnej správe, čiže zasnívajme si tie krásne zajtrajšky. Predstavte si, že teda budete podávať daňové priznanie a namiesto toho, aby ste prepisovali manuálne číselká z jedného papiera do druhého papiera alebo do nejakého, z jedného papiera do elektronického systému, tak sa prihlásite na portál finančnej správy pod svojím menom a tam si už nájdete predvyplnené daňové priznanie, ktoré v zásade bude hovoriť, že my, finančná správa, máme od vašich zamestnávateľov takéto údaje, na základe nich vieme, koľko ste u nich zarobili a tým pádom sme vám predpripravili toto daňové priznanie. A ak ste mali ešte nejaký iný príjem, samozrejme, dajte nám o tom vedieť, možno o ňom nevieme my a vy viete, tak tu ho doplňte, ale v zásade, ak ste nemali žiaden príjem, tak my si myslíme, že takto je to správne, stačí trikrát kliknúť a je to podané. To by bolo super. Ale naozaj dá sa to spraviť, technické prostriedky na to máme, legislatívu tu máme teraz, hej, toto vieme schváliť. A môže to takto krásne fungovať od marca 2027. Aspoň o krôčik sa priblížime k tým krajinám, o ktorých tu už desiatky rokov snívame, že, Bože, bolo to super, keby sme boli ako tie severské krajiny, ktoré majú predvyplnené daňové priznanie.
Takže naozaj technicky to realizovateľné je, legislatívne to spraviť vieme, pre tých zamestnávateľov to nebude žiadna administratívna záťaž navyše, pretože oni aj tak tie dáta na konci dňa tej finančnej správe odreportujú už dnes. My len hovoríme, aby ich reportovali priebežne počas roka a nie až na jeho konci, to je technikália, ale to nemusíme tu rozoberať. V zásade nie je tam žiadna dodatočná záťaž na zamestnávateľov, dokonca to možno uvítajú, že to nebudú musieť tie zúčtovania všetky robiť oni. V zásade ja si myslím, že win, win, win, win, win, win, win, win na všetkých možných stranách. Pre zamestnanca, pre zamestnávateľa, pre štát.
Ešte k tomu, k tým benefitom pre štát. Jeden benefit, ktorý napr. v dobe konsolidácie by sa nám mohol hodiť. Pretože dnes pri daňových priznaniach sa nám stáva to, že strašne veľa ľudí si nesprávne uplatňuje daňový bonus na dieťa, hej. Daňový bonus na dieťa, trošku ste ho okresali, ale stále tam je, nesprávne si ho tí partneri uplatňujú, hej. Uplatnia si ho obaja, aj keď teda to môže spraviť iba jeden, a potom tam vznikajú duplicity a finančná správa na to príde až keď jej podáte to daňové priznanie. Celé je to nepríjemné. Napríklad, dám vám štatistiku, v roku 2022 si až šesťtisíc párov nesprávne uplatnilo daňový bonus. Šesťtisíc párov, hej. A celkovo išlo o chyby v sume 3,7 mil. To sú oficiálne dáta z finančnej správy. Čiže 3,7 mil., ktoré sa potom museli nejak riešiť, rozlúsknuť. Viete, úradník musel napísať rozhodnutie, vyzvať na vrátenie, neviem čo, medzi sebou si tam posielali papiere, aby sa to nejak vyriešilo. Tomuto všetkému by sa dalo vyhnúť. Dalo by sa tomu vyhnúť, pretože finančná správa by tie dáta mala už priebežne počas roka, takže by vedeli vopred upozorniť, že pozor, daňový bonus si uplatníte iba vy, lebo zároveň si ho zaškrtol aj váš partner, tak sa medzi sebou rýchlo dohodnite, skôr, ako príde termín daňového priznania.
Čiže aj takýto benefit v čase konsolidácie asi by sa nám, asi by sa nám zišiel, aby sme nemuseli míňať drahocenný čas ľudí a úradníkov a zdroje, drahocenné zdroje štátu na to, aby sa riešili chyby, ktorým sa dá predísť. Chyby, ktorým sa dá predísť, keby sme tieto údaje efektívne využívali.
To je asi za mňa všetko. Vidím, že som vyprovokoval jednu otázku z koaličných radov, to som veľmi rád. Snáď to neni omyl, lebo tu nevidím toho, kto sa má pýtať... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Prepáčte, najprv upozorním tú skupinku. Prosím vás, trochu rušíte. Pán minister školstva...
Hargaš, Ján, poslanec NR SR
Budeme vás musieť rozsadiť, pán minister, ak ti to poviem tak tematicky. (Povedané s pobavením.)
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Pán poslanec Habánik, skúste ísť vonku za dvere, môžte pokračovať, lebo rušíte, poprosím vás. Dobre?
Hargaš, Ján, poslanec NR SR
Aj koaličných, aj opozičných, bez pardonu.
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Bez mihnutia oka, áno.
Hargaš, Ján, poslanec NR SR
Bez mihnutia oka a rozsadiť.
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Nech sa páči, pán poslanec. Skončili ste, či ešte chcete pokračovať?
Hargaš, Ján, poslanec NR SR
Asi som skončil. Neviem, či teda, ak máte nejaké otázky k tomuto, veľmi rád ich zodpoviem naozaj. Ja si myslím, že to naozaj dáva zmysel, druhýkrát to predkladáme. Verím, že to nebudeme musieť tretíkrát predkladať, lebo tentokrát to už prejde. Takže budeme si držať palce dnes o piatej a ak by boli nejaké otázky, veľmi rád ich zodpoviem.
Ďakujem za pozornosť.
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia v hojnom počte, teraz len pre tých, ktorí to nevidia, túto sálu, tak aktuálne opozícia masívne vyhráva nad koalíciou v počte poslancov v sále. Ak som správne rátal, opozičných nás je tu, myslím, že deväť, teraz jedna kolegyňa prišla, koaličných štyria, piati aj s pánom predsedajúcim, a potom tu je taký hlúčik, ktorý tu na boku ešte diskutuje o školskom zákone. No tak skúsim presvedčiť, ja pevne verím, že všetci to pozerajú v kanceláriách, tak skúsim presvedčiť tých koaličných poslancov, ktorí tu nie sú, ale aj tých, ktorí tu sú.
Čo vám poviem? Toto je podľa mňa dobrý zákon. Toto je dobrý zákon. A viete, že často počúvam v diskusiách, že aká sme my nekonštruktívna opozícia, šírime nenávisť a neviem, všetko možné nám tam rozprávate v tých diskusiách. A tuto máte krásny príklad konštruktívnej opozičnej práce. Vy ste v programovom vyhlásení vlády povedali, že chcete zaviesť predvyplnené daňové priznanie. Super! Tlieskam, naozaj, to je niečo, taký sen už dlhodobo v digitalizácii, tie krajiny, ktoré sú ďalej pred nami severské – Švédsko, Nórsko, Fínsko, Dánsko – tí to majú už desiatky rokov zavedené. Ja som sa potešil, keď som to uvidel v programovom vyhlásení vlády a povedal som si, že tak vám aj pomôžeme, keď to myslíte vážne, tak poďme na to. Takže tento zákon je o tom, aby sme to predvyplnené daňové priznanie zaviedli. A nie som tu prvýkrát, som tu už druhýkrát, pretože už pred rokom sme navrhovali tento zákon. Keby ste ho vtedy schválili, tak už tento rok by finančná správa mohla zbierať údaje na to, aby v marci ´26 predvyplnila daňové priznanie. Vtedy ste to neschválili, takže zase o rok som tu. Trochu sa obávam, že sa tu uvidíme aj ďalší rok, lebo zatiaľ som nevidel žiadnu legislatívnu iniciatívu z finančnej správy alebo z ministerstva financií, ktorá by riešila predvyplnené daňové priznanie. Čo je škoda. Naozaj si myslím, že keď chcete od nás, aby sme boli konštruktívna opozícia, tak tu je konštruktívny návrh, preto som sa prihlásil do rozpravy, aby ste na mňa mohli reagovať cez faktické poznámky, že čo vám na ňom vadí, čo sa vám na ňom nepáči, okrem toho, že je opozičný, neviem, čo vecne je na ňom zlé. Ja si myslím, že naozaj toto by mohlo pomôcť ľuďom.
A ako by to mohlo pomôcť ľuďom? No veľmi konkrétne. Dnes máme na Slovensku približne 150-tisíc ľudí, alebo 150-tisíc daňových priznaní typu A a B, ktoré sa podávajú, podávajú sa a ľudia musia manuálne prepisovať nejaké údaje z potvrdení od svojho zamestnávateľa do toho daňového priznania. A paradox je to preto, že všetky tie údaje tá finančná správa na konci dňa aj tak má. Hej? Čiže 150-tisíc ľudí minimálne nútime vypĺňať číselká z nejakého potvrdenia od zamestnávateľa do daňového priznania, aj keď finančná správa tie číselká už má a mohla by ich kľudne ona sama predvyplniť pre toho občana. O tom je predvyplnené daňové priznanie. Hej? Týka sa to ľudí, ktorí buď majú príjem iba zo závislej činnosti, čiže sú len zamestnanci a majú viacero zamestnávateľov, hej? Viete si to predstaviť? Máte jedno zamestnanie, dve-tri dohody, neviem čo dohromady, a potom keď podávate daňové priznanie, sám za seba si ho podávate, tak musíte všetky tie potvrdenia si od zamestnávateľov vyzbierať a prepísať to číselko, tak na tomto zamestnaní som dostal takýto príjem, napíšem do daňového priznania, od tohto som na dohodu dostal takýto príjem, napíšem to do daňového priznania a takáto mravenčia robota je za tým. A nič z toho by ste nemuseli robiť.
Tá druhá kategória, ktorej sa to týka, sú ľudia, ktorí napr. majú živnosť a popritom majú aj závislú činnosť. Čiže majú živnosť a ešte sú aj niekde zamestnaní alebo majú niekde dohodu. No tak aj títo ľudia, žiaľ, musia tie informácie o tých zamestnaniach a o tých dohodách do toho svojho daňového priznania manuálne prepisovať. Aj keď by to tak nemuselo byť, pretože všetky tie údaje finančná správa má, alebo po miernej úprave zákona, ktorú navrhujeme, môže mať. To je celá pointa tohto zákona. Čiže predstavme si krásne zajtrajšky, ako by to mohlo fungovať. Žiaľ, už nie v marci ´26, lebo pred rokom ste neschválili tento náš návrh, takže bude to najskôr v marci ´27, lebo na to, aby sa to dalo spraviť, potrebujeme, aby finančná správa celý rok si tie údaje zhromažďovala, ktoré aj tak jej zamestnávatelia dávajú, ale v trochu inej štruktúre, takže potrebujeme zmeniť zákon, aby tá štruktúra sedela. Čiže najskôr v marci 2027 sa toho dočkáme, ak sa toho dočká aj táto koalícia, ak dovtedy vydrží. Lebo inak tento sľub z PVV neviem si predstaviť, ako splníte, naozaj. Sľúbili ste, že to bude, takže tento rok je ten posledný, kedy môžte vy prísť s nejakou legislatívnou iniciatívou, aby ste to do konca volebného obdobia stihli. Len dávam varovanie, že už tikajú hodinky. Máte tam sľub, zavedieme predvyplnené daňové priznanie. Ak ho chcete zaviesť, tak tento rok musíte schváliť ten zákon. Takže je čo? Čo je, jún? Už je jún, takže šesť mesiacov na to máte. No, už začínam byť skeptický. Takže možno by sa oplatilo zahlasovať za tento zákon, keďže my sme to už predložili druhýkrát.
Takže to je tá pointa, umožniť finančnej správe, čiže zasnívajme si tie krásne zajtrajšky. Predstavte si, že teda budete podávať daňové priznanie a namiesto toho, aby ste prepisovali manuálne číselká z jedného papiera do druhého papiera alebo do nejakého, z jedného papiera do elektronického systému, tak sa prihlásite na portál finančnej správy pod svojím menom a tam si už nájdete predvyplnené daňové priznanie, ktoré v zásade bude hovoriť, že my, finančná správa, máme od vašich zamestnávateľov takéto údaje, na základe nich vieme, koľko ste u nich zarobili a tým pádom sme vám predpripravili toto daňové priznanie. A ak ste mali ešte nejaký iný príjem, samozrejme, dajte nám o tom vedieť, možno o ňom nevieme my a vy viete, tak tu ho doplňte, ale v zásade, ak ste nemali žiaden príjem, tak my si myslíme, že takto je to správne, stačí trikrát kliknúť a je to podané. To by bolo super. Ale naozaj dá sa to spraviť, technické prostriedky na to máme, legislatívu tu máme teraz, hej, toto vieme schváliť. A môže to takto krásne fungovať od marca 2027. Aspoň o krôčik sa priblížime k tým krajinám, o ktorých tu už desiatky rokov snívame, že, Bože, bolo to super, keby sme boli ako tie severské krajiny, ktoré majú predvyplnené daňové priznanie.
Takže naozaj technicky to realizovateľné je, legislatívne to spraviť vieme, pre tých zamestnávateľov to nebude žiadna administratívna záťaž navyše, pretože oni aj tak tie dáta na konci dňa tej finančnej správe odreportujú už dnes. My len hovoríme, aby ich reportovali priebežne počas roka a nie až na jeho konci, to je technikália, ale to nemusíme tu rozoberať. V zásade nie je tam žiadna dodatočná záťaž na zamestnávateľov, dokonca to možno uvítajú, že to nebudú musieť tie zúčtovania všetky robiť oni. V zásade ja si myslím, že win, win, win, win, win, win, win, win na všetkých možných stranách. Pre zamestnanca, pre zamestnávateľa, pre štát.
Ešte k tomu, k tým benefitom pre štát. Jeden benefit, ktorý napr. v dobe konsolidácie by sa nám mohol hodiť. Pretože dnes pri daňových priznaniach sa nám stáva to, že strašne veľa ľudí si nesprávne uplatňuje daňový bonus na dieťa, hej. Daňový bonus na dieťa, trošku ste ho okresali, ale stále tam je, nesprávne si ho tí partneri uplatňujú, hej. Uplatnia si ho obaja, aj keď teda to môže spraviť iba jeden, a potom tam vznikajú duplicity a finančná správa na to príde až keď jej podáte to daňové priznanie. Celé je to nepríjemné. Napríklad, dám vám štatistiku, v roku 2022 si až šesťtisíc párov nesprávne uplatnilo daňový bonus. Šesťtisíc párov, hej. A celkovo išlo o chyby v sume 3,7 mil. To sú oficiálne dáta z finančnej správy. Čiže 3,7 mil., ktoré sa potom museli nejak riešiť, rozlúsknuť. Viete, úradník musel napísať rozhodnutie, vyzvať na vrátenie, neviem čo, medzi sebou si tam posielali papiere, aby sa to nejak vyriešilo. Tomuto všetkému by sa dalo vyhnúť. Dalo by sa tomu vyhnúť, pretože finančná správa by tie dáta mala už priebežne počas roka, takže by vedeli vopred upozorniť, že pozor, daňový bonus si uplatníte iba vy, lebo zároveň si ho zaškrtol aj váš partner, tak sa medzi sebou rýchlo dohodnite, skôr, ako príde termín daňového priznania.
Čiže aj takýto benefit v čase konsolidácie asi by sa nám, asi by sa nám zišiel, aby sme nemuseli míňať drahocenný čas ľudí a úradníkov a zdroje, drahocenné zdroje štátu na to, aby sa riešili chyby, ktorým sa dá predísť. Chyby, ktorým sa dá predísť, keby sme tieto údaje efektívne využívali.
To je asi za mňa všetko. Vidím, že som vyprovokoval jednu otázku z koaličných radov, to som veľmi rád. Snáď to neni omyl, lebo tu nevidím toho, kto sa má pýtať... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Prepáčte, najprv upozorním tú skupinku. Prosím vás, trochu rušíte. Pán minister školstva...
Hargaš, Ján, poslanec NR SR
Budeme vás musieť rozsadiť, pán minister, ak ti to poviem tak tematicky. (Povedané s pobavením.)
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Pán poslanec Habánik, skúste ísť vonku za dvere, môžte pokračovať, lebo rušíte, poprosím vás. Dobre?
Hargaš, Ján, poslanec NR SR
Aj koaličných, aj opozičných, bez pardonu.
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Bez mihnutia oka, áno.
Hargaš, Ján, poslanec NR SR
Bez mihnutia oka a rozsadiť.
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Nech sa páči, pán poslanec. Skončili ste, či ešte chcete pokračovať?
Hargaš, Ján, poslanec NR SR
Asi som skončil. Neviem, či teda, ak máte nejaké otázky k tomuto, veľmi rád ich zodpoviem naozaj. Ja si myslím, že to naozaj dáva zmysel, druhýkrát to predkladáme. Verím, že to nebudeme musieť tretíkrát predkladať, lebo tentokrát to už prejde. Takže budeme si držať palce dnes o piatej a ak by boli nejaké otázky, veľmi rád ich zodpoviem.
Ďakujem za pozornosť.
Rozpracované
15:40
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:40
Juraj KrúpaVystúpenie s faktickou poznámkou
3.6.2025 o 15:40 hod.
PhDr.
Juraj Krúpa
Videokanál poslancaĎakujem veľmi pekne, pán kolega, za tento návrh. Naozaj ho považujem za veľmi dobrý návrh, ktorý by mohol naozaj pomôcť ľuďom, nestál by veľa finančných prostriedkov, zefektívnil by fungovanie finančnej správy a tým pádom aj štátu, výber daní a tak ďalej a tak ďalej. Myslím si, že ten problém, ktorý na Slovensku máme, je práve tá byrokracia, tá totálna byrokracia, ktorá vyslovene funguje na princípe, že potrebujete potvrdenie na to, že nepotrebujete potvrdenie a presne tuto sa to ukazuje. Vy ste aj spomínal len taký malý výsek, že šesťtisíc párov, ktoré robia chyby pri žiadosti o, čo to bolo, o daňový bonus na dieťa, kde vlastne štát príde o 3,7 mil., všimne si to až ex post a tak ďalej. Tak si predstavte, o koľko miliónov ročne prichádza štát pri tejto byrokratizácii. Zároveň si uvedomte, že nemáte ani prepojené tie informačné systémy, hej. Že každý si robí po svojom. To znamená, každý informačný systém si vyžaduje vlastné, vlastný maintenance, investície, všetko toto. Ja si myslím, že tu by nebola potrebná ani konsolidácia, keby sa upratalo v IT sektore a vôbec v IT spektre tejto vlády alebo vôbec tohto štátu a zistili by sme, že by sme naozaj vedeli ušetriť obrovské peniaze a zjednodušili by sme ľuďom život a možno by sme ich preniesli z 19. do 21 storočia. A prečo hovorím 19.? Pretože my sme zvyknutí na tú byrokraciu, my bez nej nevieme žiť. A to nie je nejaký prežitok komunizmu. Toto máme od Františka Jozefa. Ja si spomínam, ešte keď som robil na ministerstve obrany, tak všetko muselo byť na papieri a email nebola oficiálna komunikácia. Čiže sa prenášali spisy z kancelárie do kancelárie, museli ich všetci podpísať, lebo ináč to nebolo oficiálne. Toto funguje dodnes a nevieme sa toho zbaviť. Je to jedna veľká hanba.
Rozpracované
15:42
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:42
Veronika ŠrobováĎakujem.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
3.6.2025 o 15:42 hod.
Ing.
Veronika Šrobová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Ja budem krátka. Ja sa chcem navrhovateľov opýtať, navrhovateľov tohto zákona, lebo tomu nerozumiem, že čo by sa stalo koalícii a koaličným poslancom, keby konečne schválili a hlasovali za nejaký zákon, ktorý pomôže ľuďom na Slovensku. Že čo by sa stalo? Lebo je mi to záhadou, že prečo sa to nedeje.
Ďakujem.
Rozpracované
