35. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
4.6.2025 o 15:28 hod.
MBA
Marek Lackovič
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo pán predsedajúci. Mňa mrzí, že táto vláda sa vybrala skôr opačným smerom a tie posledné kroky, ktoré vidíme v kontexte tejto témy je, že chcú skôr rozdeliť tie komunálne voľby do miestnej samosprávy a krajské voľby na županov a poslancov krajských, VÚC zastupiteľstiev. Argumentujú tým, že toto vraj teda nejako pomôže opäť zvýšiť účasť na týchto voľbách a podobne. No však ale ukazuje sa, skúsenosť práve ukazuje opak, že práve spojenie týchto volieb prinieslo jednak vyššiu volebnú účasť, dokonca aj úspory na úrovni jedného milióna eur, minimálne. Naposledy v roku 2022. Takže oni idú skôr opačným smerom, nie tým, aby sa účasť na týchto voľbách zvyšovala, aby sa zvyšovala tá občianska participácia, aby sme viac ťahali do týchto volieb aj participáciu mladých, aby sme celkovo urobili z tých volieb taký naozaj veľký
===== .. naposledy v roku 2022. Takže ony idú skôr opačným smerom. Nie tým, aby sa účasť na týchto voľbách zvyšovala, aby sa zvyšovala tá občianska participácia, aby sme viac ťahali do týchto volieb aj participáciu mladých, aby sme celkovo urobili z tých volieb taký naozaj veľký sviatok demokracie aj na tej komunálnej miestnej úrovni. Vyberajú sa skôr opačným smerom. Takže pre mňa nepochopiteľné ale ak by sa niekto snažil, aby tá účasť bola stále menšia a menšia tak by to nerobil inak. Ďakujem pekne.
Rozpracované
Vystúpenia
14:51
Vystúpenie 14:51
Beáta JuríkCieľom nášho návrhu je znížiť vekovú hranicu aktívneho volebného práva vo voľbách do orgánov územnej samosprávy zo súčasných osemnásť rokov na šestnásť. Veková hranica pre...
Cieľom nášho návrhu je znížiť vekovú hranicu aktívneho volebného práva vo voľbách do orgánov územnej samosprávy zo súčasných osemnásť rokov na šestnásť. Veková hranica pre právo voliť v ostatných typoch voľby neupravujeme.
Ďakujem, pán predsedajúci, skončila som a hlásim sa do rozpravy ako prvá.
Vážený pán predseda, vážené kolegyne, kolegovia, tento návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, predkladám spoločne s kolegyňou Janou Hanuliakovou.
Cieľom nášho návrhu je znížiť vekovú hranicu aktívneho volebného práva vo voľbách do orgánov územnej samosprávy zo súčasných osemnásť rokov na šestnásť. Veková hranica pre právo voliť v ostatných typoch voľby neupravujeme.
Ďakujem, pán predsedajúci, skončila som a hlásim sa do rozpravy ako prvá.
Rozpracované
14:52
Vystúpenie spoločného spravodajcu 14:52
Marek LackovičNávrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej...
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky a Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky.
V zmysle z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 874 z 12. mája 2025 navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj a odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 5. septembra 2025 a v gestorskom výbore do 8. septembra 2025
Prosím, pán predsedajúci, otvorte všeobecnú rozpravu.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
4.6.2025 o 14:52 hod.
MBA
Marek Lackovič
Videokanál poslanca
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol výborom určený za spravodajcu k návrhu zákona, ktorý je uvedenou pod tlačou 831. Predkladám informáciu k predloženému návrhu ústavného zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky a Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky.
V zmysle z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 874 z 12. mája 2025 navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj a odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 5. septembra 2025 a v gestorskom výbore do 8. septembra 2025
Prosím, pán predsedajúci, otvorte všeobecnú rozpravu.
Rozpracované
14:54
Vystúpenie v rozprave 14:54
Igor MatovičNaše hnutie predkladá návrh zákona, aby sme konečne povedali, že mladí ľudia od šestnásť rokov sú plnohodnotnými občanmi Slovenskej republiky, aby sme im dali volebné právo. Možno niekto si povie, že počkať, počkať, akože malé decká šestnásťročné majú tu zrazu...
Naše hnutie predkladá návrh zákona, aby sme konečne povedali, že mladí ľudia od šestnásť rokov sú plnohodnotnými občanmi Slovenskej republiky, aby sme im dali volebné právo. Možno niekto si povie, že počkať, počkať, akože malé decká šestnásťročné majú tu zrazu voliť akože? Však to veky-vekúce patrí ľuďom od 18 rokov, prečo by 16-ročné decká mali voliť? No ale potom si dajme ruku na srdce, že či nie sme voči nim trošku nefér, lebo hovoríme, že od štrnásť rokov sú zodpovední za trestné činy. Od pätnásť rokov môžu pracovať a musia platiť dane v súvislosti s tou svojou prácou, tak prečo by sme im nemohli, preboha, od šestnástich rokov dať volebné právo?
Možno by som pochopil, samozrejme, dvadsať, tridsať rokov dozadu dávať si otázku, že či majú dostatočné penzum informácií, či vedia, ako ten štát funguje. V dnešnej dobe sociálnych sietí, zase ruku na srdce, tí šestnásťroční toho vedia omnoho viacej, ako ten štát funguje a kde si nájsť informácie, jako tí starší, či už moja generácia, alebo úplne dôchodci. Dupľom alebo pridupľovaný argument navyše, že Slovensko sa naozaj nachádza vo veľmi zlej situácii, najmä geograficky, že nám sa nenarodilo za posledných tridsať päť rokov od revolúcie, keď porovnáme si pôrodnosť pred revolúciou alebo iba rok 1989 a súčasnú pôrodnosť alebo za tých posledných 35 rokov, tak nám sa de facto nenarodilo 600-tisíc detí. My stojíme pred najväčšou demografickou krízou v celej Európe a Slovensko má šancu prežiť iba vtedy, ak dostaneme na palubu, obrazne povedané, aj tých mladých ľudí. Ak tí mladí ľudia, možno áno, aj od tých šestnástich rokov budú mať pocit, že sú súčasťou tej spoločnej lode a myslíme na nich a chceme rozhodovať spolu s nimi, tak máme šancu na to, aby tí mladí tu zostali v dostatočnom množstve, aby tu bol niekto, kto bude zarábať na naše dôchodky. A nie nás (rečník gestikuláciou rúk naznačil, že ide o prítomných v sále), myslím, že všetci sme zabezpečení a na tých dôchodkoch nebudeme odkázaní na dôchodok. Ale toho pospolitého ľudu na tie dôchodky našich voličov.
A ešte hneď na začiatok poviem jeden veľmi dôležitý argument, že sme asi vzdušnou čiarou tri kilometre od Rakúska a Rakúšania túto zmenu urobili v roku 2007 a evidentne im vôbec neublížila. Oni od roku 2007 majú plnohodnotné volebné právo od šestnástich rokov a myslím si, že nikto, keď si aj pozerá vývoj hospodárstva Rakúska a nás a porovnáva teda, že či tam nejaké devastačné zmeny nastali kvôli tomu, že mladí ľudia od šestnástich rokov môžu voliť, tak nikto takú devastačnú zmenu nenájde. A kebyže ideme úplne sprosto, pozrieme sa len trebárs miezd, tak v absolútnej sume rakúske mzdy za tých osemnásť rokov narástli výrazne viac ako slovenské mzdy. Takže zúžil som to, veľmi, uznávam, ale nemyslím si, že by sme, že nenastal čas, aby sme nabrali trošku odvahy a ukázali, že nám záleží aj na ľuďoch, ktorých v podstate chceme v prvom rade získať pre to, aby tu zostali žiť. Slovensko dnes v každom jednom rebríčku sa nachádza na úrovni Bulharska a Rumunska. Rumunské mzdy dosiahli v tomto kvartáli rovnakú výšku ako slovenské mzdy. Rumunské mzdy dosiahli rovnakú výšku ako pracujúci ľudia na Slovensku. Toto nie je prostredie, v ktorom by mladí ľudia chceli zostať žiť.
Keď idete na stredné školy, tak dve tretiny mladých ľudí vám povedia, že oni na Slovensku nechcú ani zostať študovať, ani tu nechcú zostať žiť. To je katastrofálna situácia pre budúcnosť tejto krajiny, ktorej my sme správcovia a stojíme na piedestáli, sme tu zvolení, je nás tu 150 a mali by sme prijímať rozhodnutia, ktoré zabezpečia budúcnosť. A ak sú tu medzi nami ľudia, ktorí si hovoria vlastenci, že nám záleží na krajine a vlasti, v ktorej žijeme, tak alfa-omega je to, že chceme, aby sa tu tí ľudia cítili dobre, aby cítili vzťah ku krajine, v ktorej žijú, aby cítili spolupatričnosť a toto je to gesto, ktoré môžme urobiť.
Rozdiel medzi naším návrhom a návrhom PS je možno o miere otvorenia toho volebného práva. Myslím, že, však aj potom kolegyňa bude predstavovať návrh PS, my ideme vo všet... alebo s návrhom, aby sme tých, od 16 rokov umožnili voliť pri všetkých voľbách. Progresívne Slovensko
===== ...môžeme urobiť, rozdiel medzi našim návrhom s našim návrhom a návrhom PS je možno o miere otvorenia toho volebného práva. Myslím, že však aj potom kolegyňa bude predstavovať návrh PS. My ideme alebo s návrhom, aby sme tých od 16 rokov umožnili voliť pri všetkých voľbách. Progresívne Slovensko ide možno trošku konzervatívnejšou cestou, myslím, že pri komunálnych voľbách, ale však to poviete vy a to sú cesty. Bavíme sa o tom, že do akej hĺbky si trúfneme. My si osobne myslíme teda, že môžeme si trúfnuť zmeniť volebné právo alebo vek pri volebnom práve pri všetkých voľbách, bez ohľadu teda na to, že či to sú komunálne voľby, voľby do Národnej rady, prezidentské voľby alebo účasť na referende. Mladí ľudia dnes majú kvantum informácií. Mladí ľudia dnes sú zdrojom informácií aj pre starších ľudí, ktorí majú to volebné právo. Veľakrát mladý človek je ten, ktorý vyhľadáva informácie, posúva ich svojim rodičom, svojim starým rodičom a tí aj na základe týchto informácií sa možno rozhodujú v tých voľbách. O čo viac by títo ľudia nám urobili tú prácu v tých rodinách, ak by sme im ukázali, že nám na ich názore aj v skutočnosti záleží. My nechceme z nich len ľudí, ktorí teda dobre povedia otcovi, mame, babke, dedkovi a ukážu im nejaké tie informácie, pomôžu im ich vyhľadať, lebo teda možno oni až také skúsenosti nemajú, ale že aj oni, 16, 17-roční študenti strednej školy môžu teda prejaviť to svoje volebné právo. Myslíme si jednoducho, že nastal čas, nastal čas, aby sme sa nebáli ľudí, ktorí tu po nás budú desaťročia žiť, respektíve, od ktorých chceme, aby tu desaťročia žili a hrubo povedané, aby pracovali v budúcnosti aj na naše dôchodky alebo dôchodky našich voličov alebo dôchodky svojich rodičov a starých rodičov.
Slovensko musí robiť odvážne kroky a toto môže byť jeden z nich. Hovorím, neobávam sa toho, že by to bol experiment, kde by sme išli do úplne neprebádaných vôd, že by to bol močiar, kde nevieme, že ako skončíme. Hneď za našimi hranicami je Rakúsko, ktoré tento experiment, keď to tak nazveme otvorenejšieho prístupu k účasti voľbám 18 rokov uplatňuje a aj celkové výsledky, keď si pozriete, dnes umelá inteligencia vám pomôže aj prebádať trošku hlbšie tie, tie výsledky a dopady, tak to vyzerá, že tí mladí ľudia majú plus mínus aj, aj tie preferencie celkové približne rovnaké, ako tá väčšinová spoločnosť, nie sú nejakým excesom, nie sú nejakými extrémistami a práve naopak, možno práve tým, že 16, 17-roční mladí ľudia dostanú volebné právo, tak o to zodpovednejšie potom k nemu pristupujú, lebo sa rozhodujú, už vedia, že to nie je len otázka názoru, že poviem tuto so spolužiakmi, jasné, fajn, ideme Kotlebu, fašistov z republiky alebo niečo podobné voliť, lebo je to sexy, ale keď už to je niečo, čo sa bytostne dotýka aj jeho práva a má to právo vyjadriť v tej volebnej miestnosti, evidentne, podľa hovorím, podľa výsledkov volieb a tých prieskumov a štúdií aký dopad to malo na Rakúsko, tí mladí ľudia sa rozhodujú veľmi zodpovedne a omnoho hlbšie sa snažia prebádať sa s tými, tými informáciami, ktoré majú k dispozícii na to, aby nakoniec prijali zodpovedné rozhodnutie pri tej voľnej miestnosti. Bolo by to pekné gesto od všetkých nás. Ja za nás zase hovorím, že my nie sme nejakí lumeni pri, pri mladých ľuďoch, ako nie sme ich nejaká prvá voľba pri, pri voľbe., takže toto nie je návrh, ktorý si predkladáme prospechársky v náš, v náš záujem, ale myslíme si, že spoločne toto plénum, po roku a pol tejto vlády, by mohlo začať postupne robiť aj kroky, ktoré zastabilizujú Slovensko, ktoré aj vytvoria podmienky, aby ľudia nechceli utekať do Slovenska, ktoré ich budú lákať a možno áno, ťahať medové motúzy, že zostaňte tu, lebo vás potrebujeme, ale predtým musí byť jedno, lebo si vás vážime a o tom to je tento návrh zákona, aby sme prejavili úctu a povedali aj takýmto spôsobom mladým ľuďom, 16, 17-ročným stredoškolákom, že si ich vážime, že s nimi počítame a že nechceme rozhodovať o nich bez nich. Budem veľmi rád, keď podporíte tento návrh zákona.
Čiže dobrý deň, kolegovia a kolegyne, návrh zákona, ktorý predkladáme, a teda na našu žiadosť na začiatku schôdze sa zlúčila rozprava, lebo tie dva návrhy sú podobné.
Naše hnutie predkladá návrh zákona, aby sme konečne povedali, že mladí ľudia od šestnásť rokov sú plnohodnotnými občanmi Slovenskej republiky, aby sme im dali volebné právo. Možno niekto si povie, že počkať, počkať, akože malé decká šestnásťročné majú tu zrazu voliť akože? Však to veky-vekúce patrí ľuďom od 18 rokov, prečo by 16-ročné decká mali voliť? No ale potom si dajme ruku na srdce, že či nie sme voči nim trošku nefér, lebo hovoríme, že od štrnásť rokov sú zodpovední za trestné činy. Od pätnásť rokov môžu pracovať a musia platiť dane v súvislosti s tou svojou prácou, tak prečo by sme im nemohli, preboha, od šestnástich rokov dať volebné právo?
Možno by som pochopil, samozrejme, dvadsať, tridsať rokov dozadu dávať si otázku, že či majú dostatočné penzum informácií, či vedia, ako ten štát funguje. V dnešnej dobe sociálnych sietí, zase ruku na srdce, tí šestnásťroční toho vedia omnoho viacej, ako ten štát funguje a kde si nájsť informácie, jako tí starší, či už moja generácia, alebo úplne dôchodci. Dupľom alebo pridupľovaný argument navyše, že Slovensko sa naozaj nachádza vo veľmi zlej situácii, najmä geograficky, že nám sa nenarodilo za posledných tridsať päť rokov od revolúcie, keď porovnáme si pôrodnosť pred revolúciou alebo iba rok 1989 a súčasnú pôrodnosť alebo za tých posledných 35 rokov, tak nám sa de facto nenarodilo 600-tisíc detí. My stojíme pred najväčšou demografickou krízou v celej Európe a Slovensko má šancu prežiť iba vtedy, ak dostaneme na palubu, obrazne povedané, aj tých mladých ľudí. Ak tí mladí ľudia, možno áno, aj od tých šestnástich rokov budú mať pocit, že sú súčasťou tej spoločnej lode a myslíme na nich a chceme rozhodovať spolu s nimi, tak máme šancu na to, aby tí mladí tu zostali v dostatočnom množstve, aby tu bol niekto, kto bude zarábať na naše dôchodky. A nie nás (rečník gestikuláciou rúk naznačil, že ide o prítomných v sále), myslím, že všetci sme zabezpečení a na tých dôchodkoch nebudeme odkázaní na dôchodok. Ale toho pospolitého ľudu na tie dôchodky našich voličov.
A ešte hneď na začiatok poviem jeden veľmi dôležitý argument, že sme asi vzdušnou čiarou tri kilometre od Rakúska a Rakúšania túto zmenu urobili v roku 2007 a evidentne im vôbec neublížila. Oni od roku 2007 majú plnohodnotné volebné právo od šestnástich rokov a myslím si, že nikto, keď si aj pozerá vývoj hospodárstva Rakúska a nás a porovnáva teda, že či tam nejaké devastačné zmeny nastali kvôli tomu, že mladí ľudia od šestnástich rokov môžu voliť, tak nikto takú devastačnú zmenu nenájde. A kebyže ideme úplne sprosto, pozrieme sa len trebárs miezd, tak v absolútnej sume rakúske mzdy za tých osemnásť rokov narástli výrazne viac ako slovenské mzdy. Takže zúžil som to, veľmi, uznávam, ale nemyslím si, že by sme, že nenastal čas, aby sme nabrali trošku odvahy a ukázali, že nám záleží aj na ľuďoch, ktorých v podstate chceme v prvom rade získať pre to, aby tu zostali žiť. Slovensko dnes v každom jednom rebríčku sa nachádza na úrovni Bulharska a Rumunska. Rumunské mzdy dosiahli v tomto kvartáli rovnakú výšku ako slovenské mzdy. Rumunské mzdy dosiahli rovnakú výšku ako pracujúci ľudia na Slovensku. Toto nie je prostredie, v ktorom by mladí ľudia chceli zostať žiť.
Keď idete na stredné školy, tak dve tretiny mladých ľudí vám povedia, že oni na Slovensku nechcú ani zostať študovať, ani tu nechcú zostať žiť. To je katastrofálna situácia pre budúcnosť tejto krajiny, ktorej my sme správcovia a stojíme na piedestáli, sme tu zvolení, je nás tu 150 a mali by sme prijímať rozhodnutia, ktoré zabezpečia budúcnosť. A ak sú tu medzi nami ľudia, ktorí si hovoria vlastenci, že nám záleží na krajine a vlasti, v ktorej žijeme, tak alfa-omega je to, že chceme, aby sa tu tí ľudia cítili dobre, aby cítili vzťah ku krajine, v ktorej žijú, aby cítili spolupatričnosť a toto je to gesto, ktoré môžme urobiť.
Rozdiel medzi naším návrhom a návrhom PS je možno o miere otvorenia toho volebného práva. Myslím, že, však aj potom kolegyňa bude predstavovať návrh PS, my ideme vo všet... alebo s návrhom, aby sme tých, od 16 rokov umožnili voliť pri všetkých voľbách. Progresívne Slovensko
===== ...môžeme urobiť, rozdiel medzi našim návrhom s našim návrhom a návrhom PS je možno o miere otvorenia toho volebného práva. Myslím, že však aj potom kolegyňa bude predstavovať návrh PS. My ideme alebo s návrhom, aby sme tých od 16 rokov umožnili voliť pri všetkých voľbách. Progresívne Slovensko ide možno trošku konzervatívnejšou cestou, myslím, že pri komunálnych voľbách, ale však to poviete vy a to sú cesty. Bavíme sa o tom, že do akej hĺbky si trúfneme. My si osobne myslíme teda, že môžeme si trúfnuť zmeniť volebné právo alebo vek pri volebnom práve pri všetkých voľbách, bez ohľadu teda na to, že či to sú komunálne voľby, voľby do Národnej rady, prezidentské voľby alebo účasť na referende. Mladí ľudia dnes majú kvantum informácií. Mladí ľudia dnes sú zdrojom informácií aj pre starších ľudí, ktorí majú to volebné právo. Veľakrát mladý človek je ten, ktorý vyhľadáva informácie, posúva ich svojim rodičom, svojim starým rodičom a tí aj na základe týchto informácií sa možno rozhodujú v tých voľbách. O čo viac by títo ľudia nám urobili tú prácu v tých rodinách, ak by sme im ukázali, že nám na ich názore aj v skutočnosti záleží. My nechceme z nich len ľudí, ktorí teda dobre povedia otcovi, mame, babke, dedkovi a ukážu im nejaké tie informácie, pomôžu im ich vyhľadať, lebo teda možno oni až také skúsenosti nemajú, ale že aj oni, 16, 17-roční študenti strednej školy môžu teda prejaviť to svoje volebné právo. Myslíme si jednoducho, že nastal čas, nastal čas, aby sme sa nebáli ľudí, ktorí tu po nás budú desaťročia žiť, respektíve, od ktorých chceme, aby tu desaťročia žili a hrubo povedané, aby pracovali v budúcnosti aj na naše dôchodky alebo dôchodky našich voličov alebo dôchodky svojich rodičov a starých rodičov.
Slovensko musí robiť odvážne kroky a toto môže byť jeden z nich. Hovorím, neobávam sa toho, že by to bol experiment, kde by sme išli do úplne neprebádaných vôd, že by to bol močiar, kde nevieme, že ako skončíme. Hneď za našimi hranicami je Rakúsko, ktoré tento experiment, keď to tak nazveme otvorenejšieho prístupu k účasti voľbám 18 rokov uplatňuje a aj celkové výsledky, keď si pozriete, dnes umelá inteligencia vám pomôže aj prebádať trošku hlbšie tie, tie výsledky a dopady, tak to vyzerá, že tí mladí ľudia majú plus mínus aj, aj tie preferencie celkové približne rovnaké, ako tá väčšinová spoločnosť, nie sú nejakým excesom, nie sú nejakými extrémistami a práve naopak, možno práve tým, že 16, 17-roční mladí ľudia dostanú volebné právo, tak o to zodpovednejšie potom k nemu pristupujú, lebo sa rozhodujú, už vedia, že to nie je len otázka názoru, že poviem tuto so spolužiakmi, jasné, fajn, ideme Kotlebu, fašistov z republiky alebo niečo podobné voliť, lebo je to sexy, ale keď už to je niečo, čo sa bytostne dotýka aj jeho práva a má to právo vyjadriť v tej volebnej miestnosti, evidentne, podľa hovorím, podľa výsledkov volieb a tých prieskumov a štúdií aký dopad to malo na Rakúsko, tí mladí ľudia sa rozhodujú veľmi zodpovedne a omnoho hlbšie sa snažia prebádať sa s tými, tými informáciami, ktoré majú k dispozícii na to, aby nakoniec prijali zodpovedné rozhodnutie pri tej voľnej miestnosti. Bolo by to pekné gesto od všetkých nás. Ja za nás zase hovorím, že my nie sme nejakí lumeni pri, pri mladých ľuďoch, ako nie sme ich nejaká prvá voľba pri, pri voľbe., takže toto nie je návrh, ktorý si predkladáme prospechársky v náš, v náš záujem, ale myslíme si, že spoločne toto plénum, po roku a pol tejto vlády, by mohlo začať postupne robiť aj kroky, ktoré zastabilizujú Slovensko, ktoré aj vytvoria podmienky, aby ľudia nechceli utekať do Slovenska, ktoré ich budú lákať a možno áno, ťahať medové motúzy, že zostaňte tu, lebo vás potrebujeme, ale predtým musí byť jedno, lebo si vás vážime a o tom to je tento návrh zákona, aby sme prejavili úctu a povedali aj takýmto spôsobom mladým ľuďom, 16, 17-ročným stredoškolákom, že si ich vážime, že s nimi počítame a že nechceme rozhodovať o nich bez nich. Budem veľmi rád, keď podporíte tento návrh zákona.
Rozpracované
15:04
Vystúpenie v rozprave 15:04
Marek LackovičVážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci. V súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol výborom určený za spravodajcu návrhu zákona, ktorý je uvedený pod číslom 839. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona. Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky a Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky. V zmysle oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady číslo 882 z 12.5.2025 navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj a odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 5. septembra 2025 a v gestorskom výbore do 8. septembra 2025. Prosím, pán predsedajúci, otvorte všeobecnú rozpravu.
Rozpracované
15:06
Vystúpenie v rozprave 15:06
Beáta Jurík===== čo považujú za priority a za témy, ktoré by sme tu mali my riešiť, práve oni. Ako som už spomínala, táto znížená hranica by im dala nielen možnosť podieľať sa takýmto rozhodovaním na tom, ako si predstavujú svet okolo seba, ale hlavne reálnu moc rozhodovať o tom, že ako to tu má vyzerať a to je rozdiel, lebo keď chceme iba, aby boli vypočutí, alebo keď im povieme, že áno, vy tu máte reálnu moc rozhodnúť, ako to tu bude vyzerať, tak to si myslím, že je veľmi dôležité, lebo počúvať mladých je také pekné heslo, aj my sme ho pred pár rokmi mali, ale keď im nedáme tú moc povedať, že áno, toto sú naše priority, toto sú naše témy a rozhodnúť o tom, že teda kto bude tie témy presadzovať, tak potom je to žiaľ len také heslo, ktoré teda môžeme využívať, ale ak mu nedáme reálne kontúry, tak to ostane len heslom. Mladí ľudia sa už teraz podieľajú v spoločnosti na rôznych rozhodovacích procesoch, alebo teda vytvárajú tú spoločnosť okolo seba, napríklad prostredníctvom rôznych foriem aktivizmu, dobrovoľníctva a podobne a často teda aj v týchto sférach už majú tú možnosť podieľať sa na tvorbách politík. Na rozdiel od minulosti a to spomínal aj pán poslanec Matovič, tak dnes majú oveľa väčšie možnosti, ako sa môžu informovať o dianí okolo seba, ako sa teda môžu slobodne a na báze skutočne všadeprítomných informácií rozhodnúť o verejnom živote, o politickom systéme a jeho fungovaní. Môžeme sa samozrejme baviť o tom, že či je náš vzdelávací systém už uspôsobený na to, aby mladí ľudia od 16 rokov mohli voliť. Či im dáva dostatočný priestor, dostatočné informácie o tom, ako fungujú veci verejné. Ale toto si myslím, že by nemalo byť nejakou prekážkou alebo minimálne teda výhovorkou, prečo neznížiť vekovú hranicu, pretože veľmi obdobné vzdelávacie systémy sú samozrejme aj v iných členských krajinách a ja považujem za veľmi smutné, keď podceňujeme mladých ľudí a keď im hovoríme, že áno, to čo v iných členských krajinách platí a že tam považujú politici a političky mladých ľudí za skúsených, za zrelých rozhodovať sa a my im tu naopak hovoríme, že nie, lebo vy vlastne nie ste dostatočne vzdelaní. Tak to je skutočne smutné. Nehovoriac o tom, že pre ľudí, ktorí už teraz majú právo voliť, teda tá veková hranica 18 vyššie, tak u nich vlastne nemáme žiadne takéto nároky tohto typu, že napríklad sa majú informovať do takej alebo inej miery, alebo že majú byť nejako vzdelaní, alebo že nemajú napríklad prepadať dezinformáciám a hoaxom, že toto vyslovene žiadame alebo teda týmto ospravedlňujeme iba to, prečo by mladí ľudia nemali podľa niektorých ľudí voliť. Ale ja to mám skutočne len za takú výhovorku, lebo nemôžme mať, nemôžme považovať mladých ľudí za menej schopných rozhodovať sa, ako sú teraz dospelí ľudia, teda 18+. Zároveň je potrebné pripomenúť, že mladí ľudia sa už teraz angažujú v rôznych žiackych, študentských parlamentoch a že sa teda skutočne zaujímajú o politiku a táto mladá generácia si myslím, že na rozdiel práve od našich generácií, to skutočne dokazuje práve takouto už politickou angažovanosťou. A že práve to zníženie vekovej hranice im môže dodať aj nie že pocit, ale skutočnú dôležitosť, keď sa budú môcť podieľať reálne na rozhodovaní o veciach verejných. V iných európskych krajinách majú mladí ľudia právo voliť v komunálnych voľbách, to je Belgicko, Švédsko, Škótsko, Nórsko, Estónsko, Nemecko. V parlamentných voľbách Rakúsko a Malta. V Nemecku volia od 16 rokov aj do Európskeho parlamentu. Čiže aj preto sme sa my rozhodli ísť cestou toho, že by sme teda znížili vekovú hranicu na 16 rokov zatiaľ len pre komunál, pretože práve takto je to upravené vo väčšine členských štátov a myslíme si, že to je ten prvý potrebný krok, aby sme teda dokázali aj zvyšku spoločnosti, že áno, mladí ľudia chcú voliť, mladí ľudia sa zaujímajú a mladí ľudia budú využívať toto svoje právo. Skutočne považujeme toto za taký prvý krok k posilneniu politickej angažovanosti a participácie mladých ľudí a aj preto sme navrhli teda ponechať zatiaľ tie ostatné vekové hranice nezmenené a takýto postup teda zvolili už aj spomínané štáty, pretože tieto voľby, práve tie regionálne, lokálne, pre nás teda komunál a VÚC, sa dotýkajú takého toho praktického každodenného života ľudí. A o to je to dôležitejšie aj pre mladých ľudí, že to je vyslovene ten svet, v ktorom sa každý deň pohybujú, v ktorom by mali mať právo rozhodovať o tom, ako bude toto ich prostredie vyzerať. Práve v týchto voľbách, v týchto komunálnych a VÚC, sa rozhoduje o takých oblastiach, ako je infraštruktúra, školstvo, sociálne služby, kultúra, šport, životné prostredie a preto je skutočne dôležité, aby sa do rozhodovania na tejto lokálnej úrovni mohli mladí ľudia aktívne zapájať a podieľať sa teda na rozhodovaní. Práve rozhodnutia mestského a obecného zastupiteľstva, ale aj vyšších územných celkov, majú priamy a ten najbližší dopad na životy ľudí. A preto považujeme za dôležité, aby mladí ľudia mohli v tomto prípade rozhodovať. Zároveň podľa už spomínaného prieskumu, je najviac mladých ľudí presvedčených, že by 16, 17-roční mali právo získať takúto teda zníženú hranicu a právo voliť práve vo voľbách vo svojom najbližšom okolí, v obci či v meste, kde žijú a teda práve v komunálnych a župných voľbách. Čiže aj samotný prieskum ukazuje, že mladí ľudia sú presvedčení, že práve toto, komunálne a župné voľby, sú niečo, kde by mali rozhodovať a kde chcú rozhodovať. Čiže aj samotní mladí ľudia si želajú práve túto oblasť, aby sme teda tam nastavili tú zníženú vekovú hranicu. Tiež považujeme za dôležité viesť mladých ľudí k účasti vo voľbách, najmä keď vidíme, že v spoločnosti, sa tak akosi vytráca zmysel alebo viera v demokratické procesy a volebná účasť skutočne klesá. V súčasnosti dosahuje volebná účasť niečo cez 43 % v prípade volieb do VÚC a 46 % v komunálnych voľbách. Cieľom však nie je iba nejako umelo, ak by ste to tak chceli nazvať, zvýšiť nízku volebnú účasť, no skutočne vybudovať u mladých ľudí ten vzťah, ktorý som už spomínala ku demokratickému rozhodovaciemu procesu. Takéto zníženie vekovej hranice vedie mladých ľudí k tomu, aby právo voliť považovali nielen za nejakú bezvýznamnú možnosť a to som taktiež na začiatku spomínala, že často si hovoria, že ten jeden hlas nič nezmení, ale aby skutočne mali pocit, že sa jedná o občiansku povinnosť, aj keď nie v zmysle toho, ako v niektorých členských štátoch majú povinné voľby a že je tam teda aj sankcia ak niekto nejde voliť, ale občianska povinnosť, ktorá vyplýva z toho, že chcem mať reálnu moc ovplyvňovať smerovanie života v mojej komunite aj tým mojím v úvodzovkách jedným hlasom. Aj keď teda som hovorila, že to nie je primárnym cieľom, ale samozrejme, že aj to zvýšenie participácie alebo účasti vo voľbách, je niečím, čím by sme sa teda mali zaoberať a je to relevantným argumentom. V neposlednom rade máme za to, že možnosť rozhodnúť o tom, kto bude mladých ľudí zastupovať na lokálnej úrovni, je aj otázkou následného spravodlivého a férového zastúpenia, ktoré by malo byť odrazom rozmanitosti našej spoločnosti, v zmysle vekovej rozmanitosti, rodovej, ale aj názorovej samozrejme. Poukazujeme tiež na fakt, že vzhľadom na termín konania najbližších samosprávnych volieb, teda v roku 2026, existuje skutočne dostatočný časový priestor na to, aby sme pripravili tieto voľby, či už teda zo strany štátu, alebo zo strany politikov a političiek, aby sme sa spoločne teda na to pripravili naše strany a taktiež aj zo strany mladých ľudí. Ja sa teraz s mladými ľuďmi veľmi často stretávam a oni mi neustále opakujú, že aj na škole nie vždy majú dostatočný priestor na to, aby sa rozprávali o rozličných názoroch, o veciach ktoré sa dejú v ich okolí, ale napriek tomu sa skutočne zaujímajú a boli by radi, keby sa aj politici a političky zaujímali práve o to, čo ich zaujíma a teda o tie ich priority a tie ich témy. Aj preto by som vás chcela poprosiť a opakujem, ak by sme otvorili tú debatu o tom, či je to potrebné a akým spôsobom upraviť túto zníženú vekovú hranicu. Či to nastaviť na jedny voľby alebo na všetky, tak o tom sa samozrejme môžeme baviť, môžeme využiť to, že teraz je jún a že na najbližšej schôdzi, riadnej schôdzi sa stretneme pravdepodobne v septembri a môžeme to využiť ten priestor na debatu, na prípadné návrhy, úpravy a myslím si, že aj toto je jeden z argumentov, prečo by som vás teda pekne požiadala o podporu nášho návrhu a hlavne o otvorenie tej diskusie. Pretože, a spomínal to aj pán poslanec Matovič, my na Slovensku často vo veciach zaostávame, často nie sme akoby naklonení akýmkoľvek, nie že novinkám a ja by som to ani nenazvala experimentom, lebo však vidíme, že experimenty sa tu robia rôzne, napríklad transakčná daň. Však to bol taký experiment, ktorý sa úplne nepodaril, ale toto má byť naopak cesta, ako skutočne zlepšiť demokraciu na Slovensku a ako tiež tak nie zabrániť, ale minimálne znížiť počet mladých ľudí, ktorí utekajú zo Slovenska, pretože sa tu necítia dobre. A práve aj takýmto spôsobom ich môžeme motivovať k tomu, aby keď už odídu do zahraničia, tak aby sa sem s radosťou vrátili po prvej pracovnej príležitosti, alebo po prvej, po štúdiu napríklad a aby sa tu cítili tak, že sú vypočutí a že táto krajina je skutočne krajinou pre nich, pretože aj tá politická scéna sa o nich zaujíma. Ešte raz ďakujem pekne za podporu a verím, že aspoň v takejto veci, ktorá nijakým spôsobom nerozdeľuje spoločnosť, sa môžeme v tomto pléne zhodnúť, že ideme niečo konečne urobiť pre mladých ľudí. Ďakujem.
Vystúpenie v rozprave
4.6.2025 o 15:06 hod.
Mgr. et Mgr.
Beáta Jurík
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. My sme to už vlastne vystriedali troch predsedajúcich k jednému návrhu zákona, ktorý je ešte aj zlúčená rozprava, teda dvoch, tak tu neviem, či sa nám úplne takéto situácie vydaria. Pre vás? Ak vy sa musíte toľko striedať, tak asi pre vás je to náročné. No dobre, tak ja sa budem teda snažiť presvedčiť vás o tom, že prečo teda podporiť náš návrh zákona, ale samozrejme, v hnutí Progresívneho Slovenska podporujeme aj návrh zákona, ktorý podali kolegovia z OĽANO, takže ak môžeme niečo urobiť pre mladých ľudí, tak ja verím, že, teda neverím, lebo už vás nejakú dobu poznám, ale dúfam, že by sme mohli spraviť aspoň nejaký prvý krok nechať prejsť návrh zákona aspoň tým prvým čítaním a otvoriť o tom diskusiu a potom v druhom čítaní sa uvidí. Takže chcela by som vám ozrejmiť aj tie dôvody, prečo je náš návrh teda limitovaný na to, na tie voľby do orgánov samosprávy a síce teda komunálne voľby a voľby VÚC a ja som sa tak trochu aj zasmiala, keď pán poslanec Matovič povedal, že náš návrh je konzervatívny, lebo kam sme sa to už dostali, keď Progresívne Slovensko predkladá návrh, ktorý je podľa hnutia SLOVENSKO vraj konzervatívny, tak to je také zábavné, ale teda budem sa to snažiť podložiť nejakými argumentami a dátami a teda vás presvedčiť o tom, prečo jeden alebo druhý návrh podporiť. My keď sme uvažovali nad tým, že aký návrh zákona v tejto veci, pretože my sme mali zníženie vekovej hranice na 16 rokov už aj v našom volebnom programe, ale keď sme nad tým uvažovali teraz, že ako to nastaviť a čo predložiť, tak takým hlavným argumentom pre nás bolo, že sa blížia tie komunálne a VÚC voľby. Sú vlastne za niečo viac ako rok a tak máme za to, že práve prijatím takéhoto zákona, by sme tam mali aj dostatočný časový priestor na to, aby sa všetko potrebné pripravilo, aby sa pripravili aj samotní mladí ľudia na to, že o rok už budem môcť voliť a aby sme vôbec aj ako spoločnosť spravili aspoň tento prvý krok, tak ako je to v iných krajinách a potom sa jednoducho uvidí a hlavne to presvedčí tých, podľa mňa doteraz nepresvedčených, ktorí, ako to spomínal aj pán poslanec Matovič, považujú mladých ľudí za neskúsených, za nezrelých, za ľahko ovplyvniteľných a podobne. A ja sa teda budem snažiť aj v tejto rozprave vám vyvrátiť tieto, nenazvala by som to argumenty, ale naopak iba názory. Dáta z krajín, v ktorých bola veková hranica práva voliť znížená, ukazujú, že takéto zníženie na 16 rokov vlastne pomáha mladým ľuďom skôr sa začať zaujímať o to, čo sa u nich deje v ich krajinách alebo teda špeciálne, keď je to obmedzené na tú regionálnu alebo lokálnu úroveň, tak čo sa deje okolo nich. Skutočne sa u nich viac pestuje taký ten návyk alebo pravidelnosť chodiť voliť a stávajú sa aktívnymi občanmi a občiankami a ja si myslím, že toto je skutočne niečo, na čom by sme sa mohli zhodnúť, že chceme v mladých ľuďoch takou prirodzenou cestou pestovať tento návyk a túto vôľu zaujímať sa o veci, ktoré sa okolo nich dejú a skutočne participovať na tom rozhodovaní o nich. Zároveň z tých dát vyplýva, že vďaka skorému vybudovaniu si tohto, tohto zvyku občianskej participácie sa potom následne zapájajú do volieb, dokonca viac ako iné generácie a my tu máme aj taký problém s účasťou vo voľbách, ktorá je teda veľmi nízka pri všetkých druhoch volieb, že jednoducho na Slovensku v porovnaní aj s inými krajinami, považujeme toto právo, ktoré by sme si všetci mali ctiť, myslím, že na tom sa zhodneme, za len akési, len akési právo, ktoré nie všetci využívajú, pretože sa necítia tak, že by ten ich hlas bol dôležitý a často aj počujeme, že, ale však ten môj jeden hlas nič nezmení. No, my chceme práve aj takýmto spôsobom motivovať tú mladšiu generáciu, aby mala skutočne pocit, že to jej zapojenie sa takýmto spôsobom do rozhodovacieho procesu má svoju dôležitosť. Často sa teda opakuje názor, hovorím, názor, nie argument, že mladí ľudia ešte nie sú na takéto rozhodnutia pripravení. Pritom práve v 16. rokoch nastáva také obdobie pre mladých ľudí, v ktorom už robia veľmi dôležité rozhodnutia, týkajúce sa svojho života. Napríklad, aká bude ich profesia alebo akou cestou sa vydajú, či idú skôr na nejakú vysokú školu, alebo či chcú hneď prispievať do ekonomiky a čo sú to už aj v tomto veku robia. Zároveň začínajú napríklad brigádovať, alebo iným spôsobom participujú na tom dianí sa v spoločnosti a aj preto si myslím, že aj v tomto veku už majú aj nejaké hodnotové nastavenie alebo teda predstavu o tom, v akej krajine chcú žiť, nielen v budúcnosti, ale aj ako to má vyzerať konkrétne v prítomnosti, v ktorej sa nachádzajú. Mladí ľudia zároveň sa na Slovensku, aj skutočne tie dáta ukazujú, že u nás je to oveľa viac ako v iných krajinách, cítia politikmi a političkami prehliadaní a majú pocit a ja si myslím, že ten pocit je skutočne legitímny, že hoci aj my tu v pléne rozhodujeme a opakujem nielen o ich budúcnosti, ale aj o ich prítomnosti, tak v skutočnosti na ich názoroch politikom a političkám nezáleží. Máme aj prieskum agentúry FOCUS z novembra 2023, ktorá sa, ktorý sa teda pýtal mladých ľudí, že či sa cítia vypočutí politikmi, až 79% mladých si myslí, že sa o nich politici nezaujímajú. Toto číslo je dokonca ešte vyššie ako tri roky predtým, kde to bolo 73%. Napriek tomu sú stále ich potreby a ich priority prehliadané. Práve jedným z riešení, ktorý by teda dodal mladým ľuďom nielen pocit, ale reálnu moc participovať na tom rozhodovaní o tom, že ako majú vyzerať veci verejné a ako má vyzerať hlavne to doteraz správa vecí verejných, je práve aj zníženie vekovej hranice na 16 rokov. Jednou z najväčších výhod takéhoto zníženia a to som už tak trochu aj načrtla v úvode, je posilnenie občianskej angažovanosti a demokracie a keď mladí ľudia skutočne cítia, že majú hlas, že majú ten priestor, že majú právo, rovnako ako zvyšok populácie, sa vyjadriť k tomu, ako to tu má vyzerať, tak sa samozrejme o to dianie aj viacej zaujímajú. Zároveň sa tým znižuje a to je tiež argument, ktorý nadväzuje na to, čo som spomínala ako sa cítia prehliadaní, tak práve takýmto znížením vekovej hranice sa znižuje alebo zmenšuje tá priepasť, ktorá je vytvorená medzi mladými ľuďmi a politikmi. Navyše práve mladí voliči a voličky prinášajú do politickej debaty iné perspektívy a takpovediac nás aj nútia zaujímať sa o ich problémy, o ich priority, ktoré sú často naozaj iné ako si možno my môžeme a to ja sa ešte radím teda relatívne medzi mladých ľudí, ale priority skutočne môžu byť iné ako čo si my tu predstavujeme, že momentálne riešia mladí, lebo keď sme boli my v ich veku 16-18, tak aj na Slovensku to vyzeralo inak, aj svet okolo nás vyzeral inak a je preto dôležité pýtať sa ich a dať im takýmto spôsobom takúto moc rozhodovať o tom, že čo považujú za priority a za témy, ktoré by sme tu mali my riešiť práve oni. Ako som už spomínala, táto znížená hranica by im dala nielen možnosť podieľať sa takýmto rozhodovaním na tom, ako si predstavujú svet okolo seba, ale hlavne...
===== čo považujú za priority a za témy, ktoré by sme tu mali my riešiť, práve oni. Ako som už spomínala, táto znížená hranica by im dala nielen možnosť podieľať sa takýmto rozhodovaním na tom, ako si predstavujú svet okolo seba, ale hlavne reálnu moc rozhodovať o tom, že ako to tu má vyzerať a to je rozdiel, lebo keď chceme iba, aby boli vypočutí, alebo keď im povieme, že áno, vy tu máte reálnu moc rozhodnúť, ako to tu bude vyzerať, tak to si myslím, že je veľmi dôležité, lebo počúvať mladých je také pekné heslo, aj my sme ho pred pár rokmi mali, ale keď im nedáme tú moc povedať, že áno, toto sú naše priority, toto sú naše témy a rozhodnúť o tom, že teda kto bude tie témy presadzovať, tak potom je to žiaľ len také heslo, ktoré teda môžeme využívať, ale ak mu nedáme reálne kontúry, tak to ostane len heslom. Mladí ľudia sa už teraz podieľajú v spoločnosti na rôznych rozhodovacích procesoch, alebo teda vytvárajú tú spoločnosť okolo seba, napríklad prostredníctvom rôznych foriem aktivizmu, dobrovoľníctva a podobne a často teda aj v týchto sférach už majú tú možnosť podieľať sa na tvorbách politík. Na rozdiel od minulosti a to spomínal aj pán poslanec Matovič, tak dnes majú oveľa väčšie možnosti, ako sa môžu informovať o dianí okolo seba, ako sa teda môžu slobodne a na báze skutočne všadeprítomných informácií rozhodnúť o verejnom živote, o politickom systéme a jeho fungovaní. Môžeme sa samozrejme baviť o tom, že či je náš vzdelávací systém už uspôsobený na to, aby mladí ľudia od 16 rokov mohli voliť. Či im dáva dostatočný priestor, dostatočné informácie o tom, ako fungujú veci verejné. Ale toto si myslím, že by nemalo byť nejakou prekážkou alebo minimálne teda výhovorkou, prečo neznížiť vekovú hranicu, pretože veľmi obdobné vzdelávacie systémy sú samozrejme aj v iných členských krajinách a ja považujem za veľmi smutné, keď podceňujeme mladých ľudí a keď im hovoríme, že áno, to čo v iných členských krajinách platí a že tam považujú politici a političky mladých ľudí za skúsených, za zrelých rozhodovať sa a my im tu naopak hovoríme, že nie, lebo vy vlastne nie ste dostatočne vzdelaní. Tak to je skutočne smutné. Nehovoriac o tom, že pre ľudí, ktorí už teraz majú právo voliť, teda tá veková hranica 18 vyššie, tak u nich vlastne nemáme žiadne takéto nároky tohto typu, že napríklad sa majú informovať do takej alebo inej miery, alebo že majú byť nejako vzdelaní, alebo že nemajú napríklad prepadať dezinformáciám a hoaxom, že toto vyslovene žiadame alebo teda týmto ospravedlňujeme iba to, prečo by mladí ľudia nemali podľa niektorých ľudí voliť. Ale ja to mám skutočne len za takú výhovorku, lebo nemôžme mať, nemôžme považovať mladých ľudí za menej schopných rozhodovať sa, ako sú teraz dospelí ľudia, teda 18+. Zároveň je potrebné pripomenúť, že mladí ľudia sa už teraz angažujú v rôznych žiackych, študentských parlamentoch a že sa teda skutočne zaujímajú o politiku a táto mladá generácia si myslím, že na rozdiel práve od našich generácií, to skutočne dokazuje práve takouto už politickou angažovanosťou. A že práve to zníženie vekovej hranice im môže dodať aj nie že pocit, ale skutočnú dôležitosť, keď sa budú môcť podieľať reálne na rozhodovaní o veciach verejných. V iných európskych krajinách majú mladí ľudia právo voliť v komunálnych voľbách, to je Belgicko, Švédsko, Škótsko, Nórsko, Estónsko, Nemecko. V parlamentných voľbách Rakúsko a Malta. V Nemecku volia od 16 rokov aj do Európskeho parlamentu. Čiže aj preto sme sa my rozhodli ísť cestou toho, že by sme teda znížili vekovú hranicu na 16 rokov zatiaľ len pre komunál, pretože práve takto je to upravené vo väčšine členských štátov a myslíme si, že to je ten prvý potrebný krok, aby sme teda dokázali aj zvyšku spoločnosti, že áno, mladí ľudia chcú voliť, mladí ľudia sa zaujímajú a mladí ľudia budú využívať toto svoje právo. Skutočne považujeme toto za taký prvý krok k posilneniu politickej angažovanosti a participácie mladých ľudí a aj preto sme navrhli teda ponechať zatiaľ tie ostatné vekové hranice nezmenené a takýto postup teda zvolili už aj spomínané štáty, pretože tieto voľby, práve tie regionálne, lokálne, pre nás teda komunál a VÚC, sa dotýkajú takého toho praktického každodenného života ľudí. A o to je to dôležitejšie aj pre mladých ľudí, že to je vyslovene ten svet, v ktorom sa každý deň pohybujú, v ktorom by mali mať právo rozhodovať o tom, ako bude toto ich prostredie vyzerať. Práve v týchto voľbách, v týchto komunálnych a VÚC, sa rozhoduje o takých oblastiach, ako je infraštruktúra, školstvo, sociálne služby, kultúra, šport, životné prostredie a preto je skutočne dôležité, aby sa do rozhodovania na tejto lokálnej úrovni mohli mladí ľudia aktívne zapájať a podieľať sa teda na rozhodovaní. Práve rozhodnutia mestského a obecného zastupiteľstva, ale aj vyšších územných celkov, majú priamy a ten najbližší dopad na životy ľudí. A preto považujeme za dôležité, aby mladí ľudia mohli v tomto prípade rozhodovať. Zároveň podľa už spomínaného prieskumu, je najviac mladých ľudí presvedčených, že by 16, 17-roční mali právo získať takúto teda zníženú hranicu a právo voliť práve vo voľbách vo svojom najbližšom okolí, v obci či v meste, kde žijú a teda práve v komunálnych a župných voľbách. Čiže aj samotný prieskum ukazuje, že mladí ľudia sú presvedčení, že práve toto, komunálne a župné voľby, sú niečo, kde by mali rozhodovať a kde chcú rozhodovať. Čiže aj samotní mladí ľudia si želajú práve túto oblasť, aby sme teda tam nastavili tú zníženú vekovú hranicu. Tiež považujeme za dôležité viesť mladých ľudí k účasti vo voľbách, najmä keď vidíme, že v spoločnosti, sa tak akosi vytráca zmysel alebo viera v demokratické procesy a volebná účasť skutočne klesá. V súčasnosti dosahuje volebná účasť niečo cez 43 % v prípade volieb do VÚC a 46 % v komunálnych voľbách. Cieľom však nie je iba nejako umelo, ak by ste to tak chceli nazvať, zvýšiť nízku volebnú účasť, no skutočne vybudovať u mladých ľudí ten vzťah, ktorý som už spomínala ku demokratickému rozhodovaciemu procesu. Takéto zníženie vekovej hranice vedie mladých ľudí k tomu, aby právo voliť považovali nielen za nejakú bezvýznamnú možnosť a to som taktiež na začiatku spomínala, že často si hovoria, že ten jeden hlas nič nezmení, ale aby skutočne mali pocit, že sa jedná o občiansku povinnosť, aj keď nie v zmysle toho, ako v niektorých členských štátoch majú povinné voľby a že je tam teda aj sankcia ak niekto nejde voliť, ale občianska povinnosť, ktorá vyplýva z toho, že chcem mať reálnu moc ovplyvňovať smerovanie života v mojej komunite aj tým mojím v úvodzovkách jedným hlasom. Aj keď teda som hovorila, že to nie je primárnym cieľom, ale samozrejme, že aj to zvýšenie participácie alebo účasti vo voľbách, je niečím, čím by sme sa teda mali zaoberať a je to relevantným argumentom. V neposlednom rade máme za to, že možnosť rozhodnúť o tom, kto bude mladých ľudí zastupovať na lokálnej úrovni, je aj otázkou následného spravodlivého a férového zastúpenia, ktoré by malo byť odrazom rozmanitosti našej spoločnosti, v zmysle vekovej rozmanitosti, rodovej, ale aj názorovej samozrejme. Poukazujeme tiež na fakt, že vzhľadom na termín konania najbližších samosprávnych volieb, teda v roku 2026, existuje skutočne dostatočný časový priestor na to, aby sme pripravili tieto voľby, či už teda zo strany štátu, alebo zo strany politikov a političiek, aby sme sa spoločne teda na to pripravili naše strany a taktiež aj zo strany mladých ľudí. Ja sa teraz s mladými ľuďmi veľmi často stretávam a oni mi neustále opakujú, že aj na škole nie vždy majú dostatočný priestor na to, aby sa rozprávali o rozličných názoroch, o veciach ktoré sa dejú v ich okolí, ale napriek tomu sa skutočne zaujímajú a boli by radi, keby sa aj politici a političky zaujímali práve o to, čo ich zaujíma a teda o tie ich priority a tie ich témy. Aj preto by som vás chcela poprosiť a opakujem, ak by sme otvorili tú debatu o tom, či je to potrebné a akým spôsobom upraviť túto zníženú vekovú hranicu. Či to nastaviť na jedny voľby alebo na všetky, tak o tom sa samozrejme môžeme baviť, môžeme využiť to, že teraz je jún a že na najbližšej schôdzi, riadnej schôdzi sa stretneme pravdepodobne v septembri a môžeme to využiť ten priestor na debatu, na prípadné návrhy, úpravy a myslím si, že aj toto je jeden z argumentov, prečo by som vás teda pekne požiadala o podporu nášho návrhu a hlavne o otvorenie tej diskusie. Pretože, a spomínal to aj pán poslanec Matovič, my na Slovensku často vo veciach zaostávame, často nie sme akoby naklonení akýmkoľvek, nie že novinkám a ja by som to ani nenazvala experimentom, lebo však vidíme, že experimenty sa tu robia rôzne, napríklad transakčná daň. Však to bol taký experiment, ktorý sa úplne nepodaril, ale toto má byť naopak cesta, ako skutočne zlepšiť demokraciu na Slovensku a ako tiež tak nie zabrániť, ale minimálne znížiť počet mladých ľudí, ktorí utekajú zo Slovenska, pretože sa tu necítia dobre. A práve aj takýmto spôsobom ich môžeme motivovať k tomu, aby keď už odídu do zahraničia, tak aby sa sem s radosťou vrátili po prvej pracovnej príležitosti, alebo po prvej, po štúdiu napríklad a aby sa tu cítili tak, že sú vypočutí a že táto krajina je skutočne krajinou pre nich, pretože aj tá politická scéna sa o nich zaujíma. Ešte raz ďakujem pekne za podporu a verím, že aspoň v takejto veci, ktorá nijakým spôsobom nerozdeľuje spoločnosť, sa môžeme v tomto pléne zhodnúť, že ideme niečo konečne urobiť pre mladých ľudí. Ďakujem.
Rozpracované
15:26
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:26
Vladimíra MarcinkováVystúpenie s faktickou poznámkou
4.6.2025 o 15:26 hod.
Mgr.
Vladimíra Marcinková
Videokanál poslancaKolegyňa Jurík podľa mňa veľmi optimisticky skonštatovala, že vlastne na túto tému nie je nejaký rozpor v spoločnosti. Ja si myslím opak, že toto nie je niečo, na čo je nejaký všeobecný konsenzus, ale je pravdou, že takýto návrh by mohol spustiť nejakú verejnú diskusiu, pretože priznám sa, že nepoznám nejaké väčšinové uvažovanie v tejto téme vo vzťahu k verejnosti. Môj názor je, že je to správna cesta, že tú vekovú hranicu ľudí, ktorí môžu rozhodnúť vlastne o svojom politickom zastúpení treba znižovať. Keď som sa pozerala na oba tieto návrhy, mňa trochu vyrušuje vlastne aj ten trend, ktorý je v Európe a vlastne aj ten trend, ktorým idú tieto návrhy, že by to malo byť obmedzené len na nejaké voľby, napríklad komunálne. Vy ste to kolegyňa načrtli v tej svojej rozprave, že je toto legitímna otázka, či jedny voľby alebo to rozšíriť vlastne na všetky. A práve tam by som chcela ja smerovať tú pozornosť, pretože ja nevidím ako keby pádny argument pre to, aby sme mali tú dôveru v mladých ľudí pri komunálnych voľbách, ale nedovolili im vybrať si napríklad prezidenta, alebo nedovolili im vybrať si zástupcu v parlamente. Čiže ja sa na túto tému pozerám en bloc a som presvedčená, že akékoľvek rozdeľovanie aj v iných európskych štátoch, môže u mladých ľudí paradoxne vyvolať akúsi pochybnosť alebo nedôveru zo strany zákonodarcov, ústavodarcov v tom, či im naozaj dôverujú, či to nie je len politická taktika, keď im nepriznávajú vlastne tú celú šírku možnosti voliť vo všetkých volebných, vo všetkých voľbách. Ďakujem.
Rozpracované
15:28
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:28
Marek Lackovič===== .. naposledy v roku 2022. Takže ony idú skôr opačným smerom. Nie tým, aby sa účasť na týchto voľbách zvyšovala, aby sa zvyšovala tá občianska participácia, aby sme viac ťahali do týchto volieb aj participáciu mladých, aby sme celkovo urobili z tých volieb taký naozaj veľký sviatok demokracie aj na tej komunálnej miestnej úrovni. Vyberajú sa skôr opačným smerom. Takže pre mňa nepochopiteľné ale ak by sa niekto snažil, aby tá účasť bola stále menšia a menšia tak by to nerobil inak. Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
4.6.2025 o 15:28 hod.
MBA
Marek Lackovič
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo pán predsedajúci. Mňa mrzí, že táto vláda sa vybrala skôr opačným smerom a tie posledné kroky, ktoré vidíme v kontexte tejto témy je, že chcú skôr rozdeliť tie komunálne voľby do miestnej samosprávy a krajské voľby na županov a poslancov krajských, VÚC zastupiteľstiev. Argumentujú tým, že toto vraj teda nejako pomôže opäť zvýšiť účasť na týchto voľbách a podobne. No však ale ukazuje sa, skúsenosť práve ukazuje opak, že práve spojenie týchto volieb prinieslo jednak vyššiu volebnú účasť, dokonca aj úspory na úrovni jedného milióna eur, minimálne. Naposledy v roku 2022. Takže oni idú skôr opačným smerom, nie tým, aby sa účasť na týchto voľbách zvyšovala, aby sa zvyšovala tá občianska participácia, aby sme viac ťahali do týchto volieb aj participáciu mladých, aby sme celkovo urobili z tých volieb taký naozaj veľký
===== .. naposledy v roku 2022. Takže ony idú skôr opačným smerom. Nie tým, aby sa účasť na týchto voľbách zvyšovala, aby sa zvyšovala tá občianska participácia, aby sme viac ťahali do týchto volieb aj participáciu mladých, aby sme celkovo urobili z tých volieb taký naozaj veľký sviatok demokracie aj na tej komunálnej miestnej úrovni. Vyberajú sa skôr opačným smerom. Takže pre mňa nepochopiteľné ale ak by sa niekto snažil, aby tá účasť bola stále menšia a menšia tak by to nerobil inak. Ďakujem pekne.
Rozpracované
15:37
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:37
Jana HanuliakováVystúpenie s faktickou poznámkou
4.6.2025 o 15:37 hod.
Mgr.
Jana Hanuliaková
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Aj tebe Beáta za tvoj veľmi dobrý príspevok do debaty. A ja som veľmi rada, že tu dnes na stole máme túto tému umožniť mladým ľuďom od 16 rokov sa zúčastniť teda komunálnych a regionálnych volieb. Podľa mňa podporiť možnosť voliť od 16 rokov je naozaj veľmi dôležité, pretože mladí ľudia už v tomto veku aktívne žijú vo svojich komunitách a sú ovplyvňovaní rozhodnutiami miestnych samospráv. A presne ako si povedala umožnenie im voliť zvyšuje ich občiansku angažovanosť. Motivuje ich k záujmu o verejné dianie a rozvíja u nich aj zodpovedný prístup k spoločnosti a týmto spôsobom sa podľa mňa tiež buduje silnejšia demokracia, kde sú zastúpené aj hlasy teda mladšej generácie a ja preto dúfam, že a verím, že naše argumenty presvedčia aj kolegov a kolegyne z koalície, aby tento návrh podporili. Ďakujem.
Rozpracované
15:37
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:37
Branislav VančoVystúpenie s faktickou poznámkou
4.6.2025 o 15:37 hod.
JUDr.
Branislav Vančo
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo pán predsedajúci. Bea ďakujem za tento, tento návrh. Ja si myslím, že je veľmi rozumné ísť postupne. Samozrejme je to politická stratégia, ktorá je absolútne legitímna a vhodná vzhľadom na to, že tie voľby komunálne a do VÚC nás čakajú akoby najbližšie. Ak teda nebudú nejaké predčasné parlamentné voľby. A myslím si, že tento zákon by mohol byť teda ten náš, ten zákon Progresívneho Slovenska by mohol byť vďaka tomu schválený skôr, keďže samozrejme na strane koalície je nejaká obava z toho dať aj ľuďom mladším ako 18 rokov alebo starším ako 16 rokov volebné právo univerzálne a na druhej strane našou úlohou je presviedčať a snažiť sa nájsť, nájsť tu cestu a myslím si, že tento návrh je, je veľmi dobrá cesta k tomu, aby mladí ľudia zostávali na Slovensku. To je podľa mňa úplne, úplne kľúčové, aby sa cítili zastúpení, aby cítili, že politici a političky riešia aj ich problémy, pretože je nevyhnutné, aby politici a političky riešili problémy všetkých ľudí. Nie iba tých čo majú volebné právo. Ale to sa bohužiaľ nedeje. My vidíme, že často krát politické strany robia iba veci, ktoré sú pre ich voličov, pre ich cieľové skupiny. A to nie je v poriadku. A tento návrh by mohol pomôcť k tomu, aby mladí ľudia aj teda ľudia, ktorí majú 16, 17 rokov, aby boli viac vypočutí. A aby ak aj odídu na chvíľu do zahraničia tak sa sem vrátia, lebo tu budú chcieť žiť, lebo budú vidieť zmysel v tom žiť
Rozpracované
15:37
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:37
Igor MatovičVystúpenie s faktickou poznámkou
4.6.2025 o 15:37 hod.
Mgr.
Igor Matovič
Videokanál poslancaPani poslankyňa Jurík. Ďakujem veľmi pekne za teda to čo ste aj oznámili počas vášho vystúpenia, že podporíte aj náš návrh. Áno ja to tak aj beriem, že každý kto si myslí, že mladí ľudia si zaslúžia dôveru tak môže si vybrať jeden, druhý ale úplne najlepšie obidva návrhy či už ten náš trošku viacej slobodnejší, ten váš trošku viacej konzervatívnejší. Tak ako som videl, keď som to povedal počas toho úvodného slova, že tak ste trošku prehltli, že PS-ko predkladá konzervatívnejší návrh. Ale ono zase, keď to zoberieme do dôsledkov je to tak, lebo jednoducho je taký trošku menej odvážny. Ale teraz nemyslím to vôbec v zlom. Jednoducho vy to beriete tak, že poďme odskúšať na komunálnych voľbách si tých mladých ľudí či sú hodní dôvery a my hovoríme, že sú hodní dôvery a poďme im dať vlastne všetky tie voľby, plné práva vo všetkých voľbách, lebo to vidíme. Hlavne teda opierame to o tú skúsenosť z Rakúska, že keď vidíme, že Rakúšania to zvládli a mladí tu dôveru opätovali tak, tak sa nemusíme až tak obávať. My vám určite podporíme váš návrh. Sme radi, že podporíte vy náš. Čo sa týka tej argumentácie podpisujem sa aj pod to čo ste povedali a stojím aj za tým čo som hovoril aj predtým. Mladí ľudia sú hodní dôvery a najmä v štáte, v ktorom vidia, že ho humpľujú politici, ktorí tu dlhé roky vládli, dostali nás na posledné priečky rebríčkov. Tí mladí ony vidia ako sa žije v iných krajinách. Ony si vedia nájsť informácie, vedia používať tú umelú inteligenciu. A keď sa opýtajú tej umelej inteligencie, že prosím ťa, ktoré je najhoršie miesto pomaly na život v Európe z perspektívy a z rôznych porovnávaní tak zrazu, keď im tam vybehne, že Slovensko tak nechcú byť lúzrami. Ony jednoducho bohužiaľ aj keď akokoľvek to cítia blízko k svojej krajine, k svojej rodnej krajine tak nakoniec sa rozhodujú, že pôjdu študovať a nakoniec zostanú vonku. A to zase asi my ostatní nechceme. Takže poďme to urobiť je to dobré gesto.
Rozpracované
