39. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie v rozprave
16.9.2025 o 15:14 hod.
Mgr.
Ondrej Dostál
Videokanál poslanca
... a dlh bude naďalej, naďalej narastať. Ale predpokladám, že tým, že to schválite teraz, bude to pre vás vybavené a opäť budete mať o rok dôvod na ďalšie skrátené legislatívne konanie. V tom návrhu sa ďalej píše, že ani aktuálna bilancia rozpočtu verejnej správy nie je priaznivá, schodok hospodárenia sa v tomto ako aj v najbližších rokoch očakáva blízko 6 % hrubého domáceho produktu. Ako je to možné po dvoch konsolidáciách? Kde sa stratili tie peniaze, ktoré ste vďaka zvyšovaniu daní, odvodov a poplatkov dostali do štátneho rozpočtu? Lebo tie prvé dve konsolidácie neboli o žiadnom šetrení, neboli tam žiadne protrhové opatrenia, nebolo tam žiadne šetrenie, žiadne relevantné šetrenie, bolo to len vyberanie viac peňazí z občanov. Mali ste viacej peňazí a ako to, že sa to nepremietlo do stavu verejných financií. Ako to, že si naplánujete deficit 5,2 % a on možno bude, on možno bude 6? Asi ste niečo urobili zle. No a teraz sa dostanem k tomu, že aké sú dôvody pre toto skrátené legislatívne konanie z hľadiska toho, čo hovorí zákon o rokovacom poriadku, ktorý v § 89 ods. 1 hovorí o tom, že za mimoriadnych okolností, keď môže dôjsť k ohrozeniu základných ľudských práv a slobôd alebo bezpečnosti, alebo ak hrozia štátu značné hospodárske škody, Národná rada sa môže na návrh vlády uzniesť na skrátenom legislatívnom konaní o návrhu zákona a nespomínate ohrozenie základných ľudských práv a slobôd ani bezpečnosti, spomínate v tom návrhu hospodárske škody a konkrétne hovoríte o tom, že z dôvodu eliminácie hroziacich značných hospodárskych škôd je žiadúce bezodkladne, bezodkladne prijať potrebné opatrenia a preto je nevyhnutné návrh zákona prerokovať v skrátenom legislatívnom konaní. Čiže pred týždňom, pred týždňom sme sa dozvedeli, že nejaké opatrenia vôbec pripravujete a dnes zároveň tvrdíte, že je ich potrebné prijať bezodkladne. Pričom pred desiatimi dňami ste ešte ani neboli dohodnutí, ani ste nevedeli, nevedeli, ktoré opatrenia, ale dnes ich je potrebné prijať bezodkladne. Zákon nehovorí iba o hroziacich škodách hospodárskych, ale zákon o rokovacom poriadku hovorí o tom, že sú mimoriadne okolnosti. A v čom spočívajú tie mimoriadne okolnosti? Že ste zanedbali prípravu a miesto toho, aby ste konsolidačný balíček pripravovali celý rok, tak ste ho začali riešiť až v lete? Alebo v tom, že ste sa nevedeli dohodnúť v rámci vládnej koalície do poslednej chvíle a možnože ešte stále nie ste úplne dohodnutí, pretože mnohé z tých opatrení, ktoré pri predstavovaní balíčka pán minister uviedol, ešte stále iba tak visia vo vzduchu, že ako sa reálne bude šetriť. To, kde sa bude viacej vyberať, tam zdá sa, už ste dohodnutí, ako, ako viac zoberiete peniaze ľuďom, ale ešte vyzerá, že všetky opatrenia ani nie sú súčasťou a niečo ešte príde aj v druhom čítaní a niečím prídete ešte v skrátenom legislatívnom konaní samozrejme aj na, aj na ďalšiu schôdzu. Čiže aké mimoriadne okolnosti a aké hroziace hospodárske škody štátu? Keby sme išli normálnym legislatívnym procesom, keby ste si pohli o dva týždne a v tom lete v tých termínoch, o ktorých sa pôvodne hovorí a o ktorých ste aj vy pôvodne hovorili, pripravili ten návrh, tak áno vynechali by ste medzirezortné pripomienkové konanie, ale v parlamente mohol byť ten návrh prerokovaný normálnym spôsobom na septembrovej schôdzi v prvom čítaní a na októbrovej schôdzi v druhom čítaní a v treťom čítaní a bol by schválený. Aké hospodárske škody by nastali, keby tento zákon nebol schválený na septembrovej schôdzi, ale až na októbrovej? To naozaj by nastala nejaká destabilizácia verejných financií, narástol by dlh alebo deficit kvôli tomu? A mohol byť normálny legislatívny proces a miesto toho, aby sme tu diskutovali a zabíjali čas diskusiou o skrátenom legislatívnom konaní, tak sme mohli dôkladnejšie diskutovať v prvom čítaní o tom návrhu, o obsahu tých zmien, keby bol daný do riadneho procesu, tak dnes predpokladám, že to prvé čítanie by sme už mali za sebou, keby to bolo zaradené na začiatok schôdze, poslanci by vystúpili, vyjadrili by svoj názor na predkladané opatrenia a nemuseli tu riešiť, či sú alebo nie sú dané dôvody na skrátené legislatívne konanie. A pozrime sa na to optikou návrhu novely zákona o rokovacom poriadku, s ktorou prichádza trojica koaličných poslancov, škoda, že nevedie schôdzu pán poslanec Gašpar, pán podpredseda Národnej rady, ktorý je jedným z predkladateľov a v tom návrhu je aj jedna zmena, ktorá sa týka skráteného legislatívneho konania konkrétne, že sa tam má doplniť, že návrh na skrátené legislatívne konanie obsahuje aj po a) odôvodnenie, v čom spočíva mimoriadnosť okolností podľa predchádzajúcej vety a po b) konkretizáciu ohrozenia základných ľudských práv a slobôd alebo bezpečnosti, alebo značných hospodárskych škôd hroziacich štátu v prípade, že by sa návrh zákona neprerokoval v skrátenom legislatívnom konaní. Koalícia sa zhodla na návrhu novely rokovacieho poriadku, ktorý obsahuje požiadavku, že má byť konkretizované, v čom spočíva mimoriadnosť tých okolností, ktorá už dnes by mala byť konkretizovaná, ale keďže sa to nerobí, tak, tak sa to navrhuje zaviesť explicitne takúto povinnosť, aby dôvody skráteného legislatívneho konania boli uvedené podrobnejšie a precíznejšie, zároveň, že by tam malo byť vysvetlené, v čom by nastali hospodárske škody, ak by sa išlo riadnym legislatívnym procesom a ani jedno, ani druhé nie je v tomto odôvodnení skráteného legislatívneho konania obsiahnuté. Napriek tomu to robíte systémom z večera do rána, v utorok na obed pán minister oznámi nejaké opatrenia, v stredu ráno ich prinesie do vlády a medzičasom mu tam niektoré opatrenia aj vypadnú a v utorok hovoril o tom, že v rámci konsolidácie sa zruší zákaz predaja v maloobchode počas sviatkov, za čo si vyslúži od kolegu Viskupiča pochvalu, no ale v tom návrhu, ktorý v stredu ráno doniesol do vlády a ktorý vláda posunula do parlamentu ten návrh obsiahnutý nie je, lebo žiadny taký návrh tam nie je, je tam iba, že nebude zákaz predaja v maloobchode počas tých sviatkov, ktoré budú pracovnými dňami. Čo je niečo, niečo úplne iné. Ale takto to vyzerá, keď sa narýchlo zo dňa na deň z večera do rána pripravujú rozsiahle opatrenia za miliardy eur. Čiže základná otázka, o ktorej tu dnes hovoríme, je, či sú alebo nie sú splnené zákonom o rokovacom poriadku dané dôvody na skrátené legislatívne konanie a považujem za úplne evidentné, že v tomto prípade nie sú splnené dôvody na skrátené legislatívne konanie, lebo neexistujú žiadne mimoriadne okolnosti, ktoré by to ospravedlňovali a navyše nehrozia žiadne hospodárske škody, ak by sa o tom návrhu rokovalo v riadnom legislatívnom procese.
Rozpracované
Vystúpenia
15:03
Vystúpenie v rozprave 15:03
Ondrej DostálK samotnému návrhu na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s konsolidáciou verejných financií, chcem povedať, že sú tam aj tvrdenia, s ktorými sa dá súhlasiť. Čiže začnem nie kritikou, ale začnem, začnem tým, čo, čo vnímam v tom návrhu pozitívne a priznám sa, že ma inšpiroval pán minister, ktorý nedáva pozor, chcel som ho pochváliť, ktorý reagoval na vystúpenia opozičných poslancov a hovoril, že súhlasí s tým, čo povedal jeden opozičný poslanec, súhlasí s tým, čo povedal druhý opozičný poslanec a potom to tak ako pekne, pekne otočil.
Tak ja súhlasím napríklad s tvrdením, stále nedáva pozor pán minister, že deficit verejných financií a dlh verejnej správy v uplynulých rokoch výrazne vzrástli, a to najmä v súvislosti s nepredvídanými výdavkami štátu spojenými s viacerými mimoriadnymi okolnosťami, ktoré enormne zaťažili štátny rozpočet. Áno, mali sme tu viaceré nepredvídateľné okolnosti, ktoré enormne zaťažili štátny rozpočet. Mali sme tu pandémiu covid-19, ktorá spôsobila deficity, navýšenie výdavkov, zníženie príjmov nielen na Slovensku, ale aj v iných európskych krajinách. Mali sme tu začiatok plnoformátovej agresívnej vojny Ruska proti Ukrajine, mali sme tu energetickú krízu. To všetko boli mimoriadne okolnosti, ktoré enormne zaťažili slovenský štátny rozpočet, a som rád, že je to uvedené aj v návrhu na skrátené legislatívne konanie.
Len potom nerozumiem, prečo dookola smeráci vrátane pána ministra, ktorý stále nedáva pozor a baví sa s iným poslancom, prečo potom smeráci dookola opakujú, že za tie deficity a za stav verejných financií môžu Matovič, Heger, Ódor - Matovič, Heger, Ódor, ešte minulý rok za to mohol aj Richard Sulík, teraz už za to môže Branislav Gröhling. Z nejakého neznámeho dôvodu v tej prezentácii nepomenúvate skutočne zodpovedných, vyberáte si terče z opozície, tak teraz ste tam dali miesto Sulíka Gröhlinga. Ale v materiáli, ktorý ste dali do parlamentu, priamo priznávate, že za súčasný krízový stav verejných financií môžu viaceré mimoriadne okolnosti, ktoré enormne zaťažili štátny rozpočet. Aspoň teda myslím, že tým myslíte pandémiu covid-19, že tým myslíte agresiu Ruska proti Ukrajine, že tým myslíte energetickú krízu, lebo teda neviem, aké iné mimoriadne udalosti, ktoré by podobným spôsobom zaťažili štátny rozpočet, nastali.
A ešte ostanem v tom pozitívnom tóne a budem súhlasiť s ďalším, s ďalšou vetou z toho návrhu na skrátené legislatívne konanie, ktorý predkladá pán minister, ktorý je zabraný do rozhovoru a nepočúva, a to je konštatovanie a navyše nekryté výdavky štátneho rozpočtu v uplynulých rokoch ešte zhoršili nepriaznivý stav verejných financií. Toto by som chápal ako takú sebakritiku, lebo trinásty dôchodok je nekrytý výdavok, nemáme na to, máme možno na jedenásť dôchodkov a miesto toho, aby sme vyplácali dvanásť, tak vyplácame trinásť, a táto vláda presadila a zaviedla trináste dôchodky, hoci vedela, že na to naša ekonomika nemá, že na to naše verejné financie nemajú a vedela, že toto opatrenie ešte zhorší nepriaznivý stav verejných financií, napriek tomu vláda s takýmto nekrytým výdavkom s obrovskými finančnými dopadmi prišla. Tým v zásade končím tú pozitívnu časť môjho vystúpenia, v ďalšej časti budem už, už kritickejší, lebo áno, dá sa súhlasiť s tým, že tieto faktúry spôsobili a naďalej spôsobujú negatívne dôsledky vo forme zvýšeného deficitu verejných financií, len je smutné, že vláda si je toho vedomá a napriek tomu neprichádza s reálnou konsolidáciou.
A budem teda ďalej citovať z návrhu na skrátené legislatívne konanie, kde sa hovorí, že vysoké úrovne deficitu verejných financií a dlhu verejnej správy si vyžaduje v čo najkratšom čase prijať súbor ďalších konsolidačných opatrení, ktorých cieľom je prispieť k stabilizácii verejných financií a k zníženiu schodku rozpočtu verejnej správy v súlade s oznámenou trajektóriou čistých výdavkov zo strany Európskej únie, Európskej komisie pre Slovenskú republiku. No. Na tomto tvrdení je pre mňa zarážajúce, že to vyzerá, ako by ste to teraz zistili, že teraz by ste, teraz ste prišli na to, že máme vysokú úroveň deficitu, máme vysokú úroveň dlhu verejnej správy a preto treba v čo najkratšom čase, v čo najkratšom čase prijať opatrenia. Ale však o tej vysokej úrovni deficitu verejných financií a vysokej úrovni dlhu verejnej správy ste sa nedozvedeli pred týždňom alebo pred dvoma, o nej viete už dávno. O minuloročnom schválení konsolidačného balíčka ste mohli začať pripravovať ďalší, lebo ste vedeli, že bude potrebný ďalší konsolidačný balíček, že verejné financie nie sú v dobrom stave, že deficit je vysoký, že dlh narastá a bude narastať, mali ste na to rok alebo od začiatku roku ste mohli začať na tom, na tom pracovať. Vy reálne ste začali tie opatrenia dohadovať až počas letných prázdnin a nestihli ste ani tie termíny, ktoré ste deklarovali, že stihnete a odsúvali ste to, hoci ste naozaj mohli na tom vecne pracovať celý rok. Mohlo to prejsť všetko normálnou verejnou diskusiou. Tie opatrenia mohli byť odborne zdôvodnené, prediskutované so sociálnymi partnermi, prediskutované s tými, ktorých sa ich dopady dotknú, mohli byť prerokované v riadnom legislatívnom procese, v riadnom legislatívnom procese, to znamená aj v medzirezortnom pripomienkovom konaní, lebo vy dávate do parlamentu návrh na skrátené legislatívne konanie, ale zároveň ste úplne vynechali tú fázu prípravy zákonov, ktorá spočíva v tom, že sa k návrhom zákonov môže vyjadrovať verejnosť, že sa k tomu vyjadrujú ministerstvá, iné štátne orgány, samospráva, podnikatelia, zamestnávatelia, odborári, mimovládne organizácie, odborná verejnosť. To ste všetko škrtli.
Pán minister doniesol pod pazuchou návrh konsolidačných opatrení, v utorok poobede ich oznámil, v stredu ráno ich doniesol na vládu, vláda ich schválila a poslala, poslala do parlamentu a my sme o nich začali v piatok rokovať. A aspoň my máme priestor na pôde parlamentu a upozorňovať na to, že nie sú dané dôvody na skrátené legislatívne konanie a predpokladám, že na vláde nikto ani najmenšiu poznámku nevenoval tomu, že neboli dôvody na vynechanie pripomienkového konania. Lebo takéto zásadné zmeny sa nemajú robiť zo dňa na deň. Majú byť riadne prerokované a najmä vtedy, keď tu nie sú žiadne nepredvídateľné okolnosti, nič reálne mimoriadne, ale, ale veci, ktoré ste tušili pred rokom.
A tak sa pýtam, že kedy budete pripravovať štvrtý konsolidačný balíček, ak nebudú skôr predčasné voľby a budete ešte stále pri moci. Zasa až tesne pred tým, ako začne o tom rokovať parlament na jeseň budúceho roku? Lebo už teraz viete, že napriek týmto vašim návrhom bude situácia verejných financií zlá, bude deficit vysoký, zrejme bude vyšší, ako si ho dnes plánujete, a dlh bude naďalej, naďalej narastať. Ale predpokladám, že tým, že to schválite teraz, bude to pre vás vybavené a opäť budete mať o rok dôvod na ďalšie skrátené legislatívne konanie.
V tom návrhu sa ďalej píše, že...
=====
Vystúpenie v rozprave
16.9.2025 o 15:03 hod.
Mgr.
Ondrej Dostál
Videokanál poslanca
Vážený pán minister, vážený pán podpredseda Národnej rady, kolegyne, kolegovia, na úvod mám dobrú správu pre pána ministra. Minister môže s faktickou poznámkou reagovať na faktické poznámky k jeho vystúpeniu, takže nabudúce keď pán minister vystúpi a poslanci naňho zareagujú, tak v zmysle rokovacieho poriadku môže vystúpiť s faktickou poznámkou. Nemôže reagovať s faktickou poznámkou na vystúpenie poslancov. Aj táto možnosť by sa mala dostať do rokovacieho poriadku v tom návrhu novely rokovacieho poriadku, o ktorom budeme rokovať alebo rokujeme už na tejto schôdzi, ale teda keď je vystupujúci minister alebo ktokoľvek iný, tak môže reagovať na faktické poznámky na jeho vystúpenie.
K samotnému návrhu na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s konsolidáciou verejných financií, chcem povedať, že sú tam aj tvrdenia, s ktorými sa dá súhlasiť. Čiže začnem nie kritikou, ale začnem, začnem tým, čo, čo vnímam v tom návrhu pozitívne a priznám sa, že ma inšpiroval pán minister, ktorý nedáva pozor, chcel som ho pochváliť, ktorý reagoval na vystúpenia opozičných poslancov a hovoril, že súhlasí s tým, čo povedal jeden opozičný poslanec, súhlasí s tým, čo povedal druhý opozičný poslanec a potom to tak ako pekne, pekne otočil.
Tak ja súhlasím napríklad s tvrdením, stále nedáva pozor pán minister, že deficit verejných financií a dlh verejnej správy v uplynulých rokoch výrazne vzrástli, a to najmä v súvislosti s nepredvídanými výdavkami štátu spojenými s viacerými mimoriadnymi okolnosťami, ktoré enormne zaťažili štátny rozpočet. Áno, mali sme tu viaceré nepredvídateľné okolnosti, ktoré enormne zaťažili štátny rozpočet. Mali sme tu pandémiu covid-19, ktorá spôsobila deficity, navýšenie výdavkov, zníženie príjmov nielen na Slovensku, ale aj v iných európskych krajinách. Mali sme tu začiatok plnoformátovej agresívnej vojny Ruska proti Ukrajine, mali sme tu energetickú krízu. To všetko boli mimoriadne okolnosti, ktoré enormne zaťažili slovenský štátny rozpočet, a som rád, že je to uvedené aj v návrhu na skrátené legislatívne konanie.
Len potom nerozumiem, prečo dookola smeráci vrátane pána ministra, ktorý stále nedáva pozor a baví sa s iným poslancom, prečo potom smeráci dookola opakujú, že za tie deficity a za stav verejných financií môžu Matovič, Heger, Ódor - Matovič, Heger, Ódor, ešte minulý rok za to mohol aj Richard Sulík, teraz už za to môže Branislav Gröhling. Z nejakého neznámeho dôvodu v tej prezentácii nepomenúvate skutočne zodpovedných, vyberáte si terče z opozície, tak teraz ste tam dali miesto Sulíka Gröhlinga. Ale v materiáli, ktorý ste dali do parlamentu, priamo priznávate, že za súčasný krízový stav verejných financií môžu viaceré mimoriadne okolnosti, ktoré enormne zaťažili štátny rozpočet. Aspoň teda myslím, že tým myslíte pandémiu covid-19, že tým myslíte agresiu Ruska proti Ukrajine, že tým myslíte energetickú krízu, lebo teda neviem, aké iné mimoriadne udalosti, ktoré by podobným spôsobom zaťažili štátny rozpočet, nastali.
A ešte ostanem v tom pozitívnom tóne a budem súhlasiť s ďalším, s ďalšou vetou z toho návrhu na skrátené legislatívne konanie, ktorý predkladá pán minister, ktorý je zabraný do rozhovoru a nepočúva, a to je konštatovanie a navyše nekryté výdavky štátneho rozpočtu v uplynulých rokoch ešte zhoršili nepriaznivý stav verejných financií. Toto by som chápal ako takú sebakritiku, lebo trinásty dôchodok je nekrytý výdavok, nemáme na to, máme možno na jedenásť dôchodkov a miesto toho, aby sme vyplácali dvanásť, tak vyplácame trinásť, a táto vláda presadila a zaviedla trináste dôchodky, hoci vedela, že na to naša ekonomika nemá, že na to naše verejné financie nemajú a vedela, že toto opatrenie ešte zhorší nepriaznivý stav verejných financií, napriek tomu vláda s takýmto nekrytým výdavkom s obrovskými finančnými dopadmi prišla. Tým v zásade končím tú pozitívnu časť môjho vystúpenia, v ďalšej časti budem už, už kritickejší, lebo áno, dá sa súhlasiť s tým, že tieto faktúry spôsobili a naďalej spôsobujú negatívne dôsledky vo forme zvýšeného deficitu verejných financií, len je smutné, že vláda si je toho vedomá a napriek tomu neprichádza s reálnou konsolidáciou.
A budem teda ďalej citovať z návrhu na skrátené legislatívne konanie, kde sa hovorí, že vysoké úrovne deficitu verejných financií a dlhu verejnej správy si vyžaduje v čo najkratšom čase prijať súbor ďalších konsolidačných opatrení, ktorých cieľom je prispieť k stabilizácii verejných financií a k zníženiu schodku rozpočtu verejnej správy v súlade s oznámenou trajektóriou čistých výdavkov zo strany Európskej únie, Európskej komisie pre Slovenskú republiku. No. Na tomto tvrdení je pre mňa zarážajúce, že to vyzerá, ako by ste to teraz zistili, že teraz by ste, teraz ste prišli na to, že máme vysokú úroveň deficitu, máme vysokú úroveň dlhu verejnej správy a preto treba v čo najkratšom čase, v čo najkratšom čase prijať opatrenia. Ale však o tej vysokej úrovni deficitu verejných financií a vysokej úrovni dlhu verejnej správy ste sa nedozvedeli pred týždňom alebo pred dvoma, o nej viete už dávno. O minuloročnom schválení konsolidačného balíčka ste mohli začať pripravovať ďalší, lebo ste vedeli, že bude potrebný ďalší konsolidačný balíček, že verejné financie nie sú v dobrom stave, že deficit je vysoký, že dlh narastá a bude narastať, mali ste na to rok alebo od začiatku roku ste mohli začať na tom, na tom pracovať. Vy reálne ste začali tie opatrenia dohadovať až počas letných prázdnin a nestihli ste ani tie termíny, ktoré ste deklarovali, že stihnete a odsúvali ste to, hoci ste naozaj mohli na tom vecne pracovať celý rok. Mohlo to prejsť všetko normálnou verejnou diskusiou. Tie opatrenia mohli byť odborne zdôvodnené, prediskutované so sociálnymi partnermi, prediskutované s tými, ktorých sa ich dopady dotknú, mohli byť prerokované v riadnom legislatívnom procese, v riadnom legislatívnom procese, to znamená aj v medzirezortnom pripomienkovom konaní, lebo vy dávate do parlamentu návrh na skrátené legislatívne konanie, ale zároveň ste úplne vynechali tú fázu prípravy zákonov, ktorá spočíva v tom, že sa k návrhom zákonov môže vyjadrovať verejnosť, že sa k tomu vyjadrujú ministerstvá, iné štátne orgány, samospráva, podnikatelia, zamestnávatelia, odborári, mimovládne organizácie, odborná verejnosť. To ste všetko škrtli.
Pán minister doniesol pod pazuchou návrh konsolidačných opatrení, v utorok poobede ich oznámil, v stredu ráno ich doniesol na vládu, vláda ich schválila a poslala, poslala do parlamentu a my sme o nich začali v piatok rokovať. A aspoň my máme priestor na pôde parlamentu a upozorňovať na to, že nie sú dané dôvody na skrátené legislatívne konanie a predpokladám, že na vláde nikto ani najmenšiu poznámku nevenoval tomu, že neboli dôvody na vynechanie pripomienkového konania. Lebo takéto zásadné zmeny sa nemajú robiť zo dňa na deň. Majú byť riadne prerokované a najmä vtedy, keď tu nie sú žiadne nepredvídateľné okolnosti, nič reálne mimoriadne, ale, ale veci, ktoré ste tušili pred rokom.
A tak sa pýtam, že kedy budete pripravovať štvrtý konsolidačný balíček, ak nebudú skôr predčasné voľby a budete ešte stále pri moci. Zasa až tesne pred tým, ako začne o tom rokovať parlament na jeseň budúceho roku? Lebo už teraz viete, že napriek týmto vašim návrhom bude situácia verejných financií zlá, bude deficit vysoký, zrejme bude vyšší, ako si ho dnes plánujete, a dlh bude naďalej, naďalej narastať. Ale predpokladám, že tým, že to schválite teraz, bude to pre vás vybavené a opäť budete mať o rok dôvod na ďalšie skrátené legislatívne konanie.
V tom návrhu sa ďalej píše, že...
=====
Rozpracované
15:14
Vystúpenie v rozprave 15:14
Ondrej DostálVystúpenie v rozprave
16.9.2025 o 15:14 hod.
Mgr.
Ondrej Dostál
Videokanál poslanca
... a dlh bude naďalej, naďalej narastať. Ale predpokladám, že tým, že to schválite teraz, bude to pre vás vybavené a opäť budete mať o rok dôvod na ďalšie skrátené legislatívne konanie. V tom návrhu sa ďalej píše, že ani aktuálna bilancia rozpočtu verejnej správy nie je priaznivá, schodok hospodárenia sa v tomto ako aj v najbližších rokoch očakáva blízko 6 % hrubého domáceho produktu. Ako je to možné po dvoch konsolidáciách? Kde sa stratili tie peniaze, ktoré ste vďaka zvyšovaniu daní, odvodov a poplatkov dostali do štátneho rozpočtu? Lebo tie prvé dve konsolidácie neboli o žiadnom šetrení, neboli tam žiadne protrhové opatrenia, nebolo tam žiadne šetrenie, žiadne relevantné šetrenie, bolo to len vyberanie viac peňazí z občanov. Mali ste viacej peňazí a ako to, že sa to nepremietlo do stavu verejných financií. Ako to, že si naplánujete deficit 5,2 % a on možno bude, on možno bude 6? Asi ste niečo urobili zle. No a teraz sa dostanem k tomu, že aké sú dôvody pre toto skrátené legislatívne konanie z hľadiska toho, čo hovorí zákon o rokovacom poriadku, ktorý v § 89 ods. 1 hovorí o tom, že za mimoriadnych okolností, keď môže dôjsť k ohrozeniu základných ľudských práv a slobôd alebo bezpečnosti, alebo ak hrozia štátu značné hospodárske škody, Národná rada sa môže na návrh vlády uzniesť na skrátenom legislatívnom konaní o návrhu zákona a nespomínate ohrozenie základných ľudských práv a slobôd ani bezpečnosti, spomínate v tom návrhu hospodárske škody a konkrétne hovoríte o tom, že z dôvodu eliminácie hroziacich značných hospodárskych škôd je žiadúce bezodkladne, bezodkladne prijať potrebné opatrenia a preto je nevyhnutné návrh zákona prerokovať v skrátenom legislatívnom konaní. Čiže pred týždňom, pred týždňom sme sa dozvedeli, že nejaké opatrenia vôbec pripravujete a dnes zároveň tvrdíte, že je ich potrebné prijať bezodkladne. Pričom pred desiatimi dňami ste ešte ani neboli dohodnutí, ani ste nevedeli, nevedeli, ktoré opatrenia, ale dnes ich je potrebné prijať bezodkladne. Zákon nehovorí iba o hroziacich škodách hospodárskych, ale zákon o rokovacom poriadku hovorí o tom, že sú mimoriadne okolnosti. A v čom spočívajú tie mimoriadne okolnosti? Že ste zanedbali prípravu a miesto toho, aby ste konsolidačný balíček pripravovali celý rok, tak ste ho začali riešiť až v lete? Alebo v tom, že ste sa nevedeli dohodnúť v rámci vládnej koalície do poslednej chvíle a možnože ešte stále nie ste úplne dohodnutí, pretože mnohé z tých opatrení, ktoré pri predstavovaní balíčka pán minister uviedol, ešte stále iba tak visia vo vzduchu, že ako sa reálne bude šetriť. To, kde sa bude viacej vyberať, tam zdá sa, už ste dohodnutí, ako, ako viac zoberiete peniaze ľuďom, ale ešte vyzerá, že všetky opatrenia ani nie sú súčasťou a niečo ešte príde aj v druhom čítaní a niečím prídete ešte v skrátenom legislatívnom konaní samozrejme aj na, aj na ďalšiu schôdzu. Čiže aké mimoriadne okolnosti a aké hroziace hospodárske škody štátu? Keby sme išli normálnym legislatívnym procesom, keby ste si pohli o dva týždne a v tom lete v tých termínoch, o ktorých sa pôvodne hovorí a o ktorých ste aj vy pôvodne hovorili, pripravili ten návrh, tak áno vynechali by ste medzirezortné pripomienkové konanie, ale v parlamente mohol byť ten návrh prerokovaný normálnym spôsobom na septembrovej schôdzi v prvom čítaní a na októbrovej schôdzi v druhom čítaní a v treťom čítaní a bol by schválený. Aké hospodárske škody by nastali, keby tento zákon nebol schválený na septembrovej schôdzi, ale až na októbrovej? To naozaj by nastala nejaká destabilizácia verejných financií, narástol by dlh alebo deficit kvôli tomu? A mohol byť normálny legislatívny proces a miesto toho, aby sme tu diskutovali a zabíjali čas diskusiou o skrátenom legislatívnom konaní, tak sme mohli dôkladnejšie diskutovať v prvom čítaní o tom návrhu, o obsahu tých zmien, keby bol daný do riadneho procesu, tak dnes predpokladám, že to prvé čítanie by sme už mali za sebou, keby to bolo zaradené na začiatok schôdze, poslanci by vystúpili, vyjadrili by svoj názor na predkladané opatrenia a nemuseli tu riešiť, či sú alebo nie sú dané dôvody na skrátené legislatívne konanie. A pozrime sa na to optikou návrhu novely zákona o rokovacom poriadku, s ktorou prichádza trojica koaličných poslancov, škoda, že nevedie schôdzu pán poslanec Gašpar, pán podpredseda Národnej rady, ktorý je jedným z predkladateľov a v tom návrhu je aj jedna zmena, ktorá sa týka skráteného legislatívneho konania konkrétne, že sa tam má doplniť, že návrh na skrátené legislatívne konanie obsahuje aj po a) odôvodnenie, v čom spočíva mimoriadnosť okolností podľa predchádzajúcej vety a po b) konkretizáciu ohrozenia základných ľudských práv a slobôd alebo bezpečnosti, alebo značných hospodárskych škôd hroziacich štátu v prípade, že by sa návrh zákona neprerokoval v skrátenom legislatívnom konaní. Koalícia sa zhodla na návrhu novely rokovacieho poriadku, ktorý obsahuje požiadavku, že má byť konkretizované, v čom spočíva mimoriadnosť tých okolností, ktorá už dnes by mala byť konkretizovaná, ale keďže sa to nerobí, tak, tak sa to navrhuje zaviesť explicitne takúto povinnosť, aby dôvody skráteného legislatívneho konania boli uvedené podrobnejšie a precíznejšie, zároveň, že by tam malo byť vysvetlené, v čom by nastali hospodárske škody, ak by sa išlo riadnym legislatívnym procesom a ani jedno, ani druhé nie je v tomto odôvodnení skráteného legislatívneho konania obsiahnuté. Napriek tomu to robíte systémom z večera do rána, v utorok na obed pán minister oznámi nejaké opatrenia, v stredu ráno ich prinesie do vlády a medzičasom mu tam niektoré opatrenia aj vypadnú a v utorok hovoril o tom, že v rámci konsolidácie sa zruší zákaz predaja v maloobchode počas sviatkov, za čo si vyslúži od kolegu Viskupiča pochvalu, no ale v tom návrhu, ktorý v stredu ráno doniesol do vlády a ktorý vláda posunula do parlamentu ten návrh obsiahnutý nie je, lebo žiadny taký návrh tam nie je, je tam iba, že nebude zákaz predaja v maloobchode počas tých sviatkov, ktoré budú pracovnými dňami. Čo je niečo, niečo úplne iné. Ale takto to vyzerá, keď sa narýchlo zo dňa na deň z večera do rána pripravujú rozsiahle opatrenia za miliardy eur. Čiže základná otázka, o ktorej tu dnes hovoríme, je, či sú alebo nie sú splnené zákonom o rokovacom poriadku dané dôvody na skrátené legislatívne konanie a považujem za úplne evidentné, že v tomto prípade nie sú splnené dôvody na skrátené legislatívne konanie, lebo neexistujú žiadne mimoriadne okolnosti, ktoré by to ospravedlňovali a navyše nehrozia žiadne hospodárske škody, ak by sa o tom návrhu rokovalo v riadnom legislatívnom procese.
Rozpracované
15:23
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:23
Marián ViskupičVystúpenie s faktickou poznámkou
16.9.2025 o 15:23 hod.
RNDr. Ing.
Marián Viskupič
Videokanál poslancaĎakujem pekne za slovo. Kolega Ondro Dostál ďakujem ti za výborné vystúpenie. Mrzí ma však to, že ho videlo alebo počulo minimum koaličných poslancov. No absolútne súhlasím. Nie je normálne, nie je možné, aby konsolidácia číslo 3 fakt prišla v skrátenom legislatívnom konaní, veď skutočne je každému jasné podľa mňa aj tomu ekonómovi, kto sa na začiatku tohto roka v januári vrátil z dlhodobého pobytu na Marse, že verejné financie sú v zlom stave, a že bude treba tretie kolo konsolidácie. Dalo sa to všimnúť napríklad aj z toho, ako sa vyvíjajú úroky nášho dlhu hej, že aj dnes sme si požičali za, za štvorpercentný úrok, štvorpercentný úrok hej. To sám minister hovoril, že čo aké sú to už drakonické úroky na hypotékach. Dnes to platí sám štát. Prečo asi hej. No ale zároveň už nech akokoľvek, ale prišla sem konsolidácia, ku ktorej sa dá povedať jediné, že to čo hovoril Albert Einstein, že ľudia robia to isté a čakajú iný výsledok hej. Ja neviem, čo od tejto konsolidácie skutočne čaká minister. Proste konsolidácia neprináša jediné zmysluplné opatrenie. No možno jedno čo tam zostalo, je, že konečne pochopil aj minister, že tie trináste dôchodky treba obmedziť, lebo na ne fakt nemáme. Ale nie je tam nič, čo by sa dalo nazvať aspoň náznakom reformy. Nie je tam nič, čo by nejak zlepšovalo podmienky, podporovalo ekonomický rast, znižovalo byrokraciu alebo aspoň nejaké prach obyčajné zjednodušenie niečoho. Proste nič tam nie je a toto je podľa mňa to najsmutnejšie zistenie teda, že tá absolútna odborná vyprázdnenosť a absencia akýchkoľvek skutočných konsolidačných riešení a z toho bohužiaľ plynúci pokračujúci úpadok Slovenska pod vedením aktuálnej koalície ... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
15:26
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:26
Vladimír LedeckýVystúpenie s faktickou poznámkou
16.9.2025 o 15:26 hod.
PhDr.
Vladimír Ledecký
Videokanál poslancaĎakujem. Ďakujem pekne. Tak mňa vyprovokovala tvoja otázka, pán poslanec Dostál, že kde sú tie peniaze, kde sa stratili tie peniaze z tých konsolidácií predtým. Tak zase by som si pomohol správou Najvyššieho kontrolného úradu za prvý polrok tohto roku, ktorý hovorí, že najvýraznejšie ohrozenie z dlhodobého hľadiska predstavuje dôchodkový systém. Jednoducho dôchodkový systém je neudržateľný a treba ho zmeniť tak, aby nám nevytváral takéto deficity a druhá dôležitá vec je správa štátu. My spravujeme ten štát tak neefektívne, že medziročne za rok nám narastie na jedného obyvateľa dlh včetne novorodencov, včetne všetkých ľudí, ktorí žijú zo 14 300 na 15 500. To znamená, keď mi niekto povie, že my splácame dlhy po Matovičovi, tak ja sa pýtam a prečo preboha nám tie dlhy rastú a tak isto mi to evokuje otázku, ktorú si položil na začiatku. Kde tie peniaze z tých prvých valorizácií sa stratili, že my sme ani korunu dlhu nesplatili, ale medziročne, ešte raz opakujem, na každého jedného človeka nám stúpne zo 14 300 na 15 500 dlh na jedného obyvateľa Slovenska.
Rozpracované
15:28
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:28
Ondrej Dostál===== vyhovárať na to, že prišli k moci, neboli tri a pol roka pri moci, potrebovali sa zorientovať. Ale dnes, v polovici volebného obdobia, pritom keď vidia, ako sa vyvíjajú verejné financie, v akom katastrofálnom stave sú verejné financie, že tie ich opatrenia nezaberajú, že brzdia ekonomiku, že dlh sa zvyšuje, že deficit bude vyšší, ako si plánovali, tak zasa po dvoch rokoch vládnutia znova tu máme ďalšie skrátené legislatívne konanie.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
16.9.2025 o 15:28 hod.
Mgr.
Ondrej Dostál
Videokanál poslanca
Ďakujem mojim kolegom za faktické poznámky. Pán poslanec Ledecký tá moja otázka kam sa podeli peniaze z predchádzajúcich konsolidácií, nebola ani tak otázkou, bola to skôr rečnícka otázka, lebo je teda zjavné, že súčasná vládna koalícia reálne nekonsoliduje. To čo sa doteraz dialo, bolo vyberanie viac peňazí od ľudí a od firiem na to, aby mohli viac utrácať. Tie trináste dôchodky sú takým exemplárnym, najvyšším a do očí bijúcim príkladom, ale evidentne táto vládna koalícia míňa viac ako zodpovedá možnostiam ekonomiky, ako zodpovedá príjmom štátu. To čo sa tu dialo, nebola reálna konsolidácia, bolo to ťahanie peňazí od ľudí, aby mohla mať vláda väčšie výdavky a plniť si svoje priority. Ale bez tej reálnej konsolidácie to nejde a človek by povedal, že to vláda pochopí už na začiatku svojho vládnutia, keď dobre prišla, prišla s tými prvými opatreniami v skrátenom konaní aj vtedy sa to dalo urobiť aj normálnym spôsobom, ale vtedy sa aspoň mohli vyhovárať na to, že prišli k moci, neboli, neboli tri a pol roka pri moci, potrebovali sa zorientovať. Ale dnes v polovici volebného obdobia? Pritom, keď vidia, ako sa vyvíjajú verejné financie? V akom katastrofálnom stave sú verejné financie ...
===== vyhovárať na to, že prišli k moci, neboli tri a pol roka pri moci, potrebovali sa zorientovať. Ale dnes, v polovici volebného obdobia, pritom keď vidia, ako sa vyvíjajú verejné financie, v akom katastrofálnom stave sú verejné financie, že tie ich opatrenia nezaberajú, že brzdia ekonomiku, že dlh sa zvyšuje, že deficit bude vyšší, ako si plánovali, tak zasa po dvoch rokoch vládnutia znova tu máme ďalšie skrátené legislatívne konanie.
Rozpracované
15:30
Vystúpenie v rozprave 15:30
Veronika RemišováPreto považujem za aroganciu voči občanom, špeciálne voči pracujúcim občanom, ktorí celú túto konsolidáciu zaplatia, to považujem od pána ministra Kamenického za veľmi neúctivé a arogantné. Dovoľte mi teraz povedať o samotnej konsolidácii a začnem výrokmi niektorých predstaviteľov vlády, členov vládnej koalície. My sme mali minulý týždeň tlačovú konferenciu k úplne inej téme a pred nami vystupoval pán minister Huliak, pán minister cestovného ruchu a športu.
A pán minister okrem iného povedal, oboril sa teda na novinárov a povedal, že či si vôbec novinári vedia predstaviť, čo taký minister potrebuje. Že on si musí platiť stravu a strava je drahá. Musí si platiť hotel počas výjazdových rokovaní vlády. Hotely sú drahé, všetko zdraželo. A musí aj v niečom chodiť oblečený, potrebuje vraj oblek. A dokonca dodal, že predsa si nemyslia novinári, že si bude oblek kupovať v Poľsku. Toto bolo vystúpenie pána ministra Huliaka. Ja som s hrôzou a s údivom počúvala, ako minister vládnej koalície v podstate hovorí, že všetko zdraželo, to je prvá vec, lebo povedal: "nemôžem, teda musím si kupovať stravu, potrebujem paušálne náhrady, zvýšené na trojnásobok, lebo strava je drahá, potrebujem si platiť hotel a potrebujem si kupovať obleky, lebo predsa si nebudem kupovať obleky v Poľsku". A toto pokladám za absolútnu aroganciu voči občanom.
Keď minister, ktorý si obšľahom zvýšil plat, pretože za normálnych okolností tie platy ministrov sú zmrazené a museli by ich schvaľovať cez ústavný zákon, museli by sme sa na tom zhodnúť, všetci tu v pléne, 90 ľudí, že si môžu zvýšiť plat, tak oni si ich zvýšili v podstate na rokovaní vlády a zvýšili si trojnásobne paušálne náhrady. A potom sa ten minister postaví pred občanom a povie im, drahá strava, ja tie paušálne náhrady potrebujem, potrebujem si platiť hotely a musím sa aj do niečoho obliecť, lebo predsa si nebudem obleky kupovať v Poľsku. Mne bolo tých ľudí strašne ľúto, pretože, pýtam sa, občan nemusí jesť? On nemá drahú stravu? On nemá drahé potraviny? Má. Dokonca stále dražejú, dokonca sú drahšie a rýchlejšie dražejú ako v ostatných krajinách v Eurozóne. Najrýchlejšie na Slovensku dražejú. Občan nepotrebuje bývať? Nepotrebuje mať dôstojné bývanie? Potrebuje. A dokonca sme v situácii, kedy nehnuteľnosti u nás na Slovensku sú takmer najmenej dostupné zo všetkých krajín Európskej únie. Nehnuteľnosti v Košiciach, alebo v Bratislave, či Banskej Bystrici sú jedny z najdrahších. Občan SR si musí na ne sporiť násobne dlhšie ako občan talianska. V Ríme si na ne musí sporiť o polovicu menej ako v Bratislave, Košiciach alebo Banskej Bystrici. A pýtam sa, a občan sa nepotrebuje obliecť? Občan si nepotrebuje kúpiť oblek? Ale potrebuje. Však aj občania chodia do práce. Aj občania musia pracovať. Aj občania musia platiť dane. Aj občania platia všetky tieto výdavky, o ktorých tu hovoríme na mimoriadnych výboroch. Že sa kupujú tryskáče, osobné papalášské tryskáče, že sa kupujú limuzíny. Teraz pred pár dňami bol nákup ďalších dvoch limuzín Mercedesov.Že sa kupujú... Že pani Šimkovičová chce iné auto ako má. A to všetko platí občan.
A minister Huliak sa postavi pred tým občanom a povie, milí občania, ja potrebujem tie paušálne náhrady, lebo je drahá strava, takže musím si kupovať drahú stravu. Potrebujem niekde bývať a potrebujem si kúpiť oblek, ktorý si ja nemienim kupovať v Poľsku. To pokladám za absolútnu aroganciu.
Áno, pán minister možno má pravdu v tom, pán minister financií, že hovorí paušálne náhrady ministrov, to je kvapka v mori. Ale viete, politika je aj o symboloch. Politika je aj o symboloch.
Keď chcete už štvrtýkrát zdrať občanov a živnostníkov, ľudí práce, ľudí, ktorí vytvárajú hodnoty, keď ich chcete zdrať z kože, keď chcete, aby platili rodičia vyššie dane za sušienky, za džemy, za sladené nápoje, keď chcete, aby živnostníci platili viac peňazí do štátnej kasy, keď chcete, aby zamestnanci platili vyššie odvody, tak prvá základná slušnosť je solidarita s nimi. A tú solidaritu ukážete tak, to sa obraciam k pánom ministrom, že si nezvýšite paušálne náhrady trojnásobne, že sa nepostaví minister vládnej koalície a oborí sa na novinárov, že však čo si myslíte, ja mám všetko, je drahé, stravu si musím kupovať, oblek, potrebujem nový, nebudem si ju kupovať v Poľsku. Politika je aj o symboloch.
To znamená, že keď chcete zdrať občanov z kože, prvá základná slušnosť je, aby aj ministri sa na tom podieľali. A čo ma najviac hnevá na tejto konsolidácii je to, že pán minister Kamenický tu síce predstavil konsolidáciu, ale len prvú časť konsolidácie, kedy celé to bremeno je na pleciach ľudí práce. Ľudí, ktorí vytvárajú hodnoty.
Ale keď sa ho novinári pýtali, pán minister, keď sa vás pýtali, ako mienite konsolidovať na strane štátu, tak ste povedali, že budú vám posielať nejaké tabuľky, ale nikto o tom viac, žiadne detaily my nemáme k týmto, akože tabuľkám alebo šetrenie na strane ministerstiev nemáme. Ale máme informácie v centrálnom registri zmlúv, že ďalšie dva Mercedesy kúpené za 174 tisíc eur, máme informácie, že zbytočne vyhadzované peniaze a žiadne úspory na strane ministerstiev absolútne nie sú prezentované. A vy nám tu dávate do parlamentu návrh v skrátenom legislatívnom konaní, kde chcete, aby sa za pár dní rozhodlo o tom, ako zderiete ľudí z kože.
Bez toho, aby ste vy povedali, kde vy na strane štátu musíte šetriť. Teraz sa dôležitým...
Vystúpenie v rozprave
16.9.2025 o 15:30 hod.
Mgr. art. M.A., ArtD.
Veronika Remišová
Videokanál poslanca
Vážený pán predsedajúci, ctené panie poslankyne, ctení páni poslanci, dovoľte mi sa vyjadriť k už štvrtej vlne konsolidácie, ktorú do parlamentu predkladá pán minister v skrátenom legislatívnom konaní. To znamená, že v podstate za pár hodín, alebo za pár dní možno, prejdeme opatrenia, ktoré sa dotknú občanov vo výške 2,7 miliardy eur, a s ktorými nesúhlasí ani odborná verejnosť. Nesúhlasia s nimi ani odbory, nesúhlasia s nimi ani zamestnávatelia, nesúhlasia s nimi ani profesné organizácie, ktoré nemali v zásade akúkoľvek možnosť tieto opatrenia pripomienkovať, diskutovať, alebo sa rozprávať o nich napríklad na hospodárskej a sociálnej rade, alebo počas medzirezortného pripomienkového konania.
Preto považujem za aroganciu voči občanom, špeciálne voči pracujúcim občanom, ktorí celú túto konsolidáciu zaplatia, to považujem od pána ministra Kamenického za veľmi neúctivé a arogantné. Dovoľte mi teraz povedať o samotnej konsolidácii a začnem výrokmi niektorých predstaviteľov vlády, členov vládnej koalície. My sme mali minulý týždeň tlačovú konferenciu k úplne inej téme a pred nami vystupoval pán minister Huliak, pán minister cestovného ruchu a športu.
A pán minister okrem iného povedal, oboril sa teda na novinárov a povedal, že či si vôbec novinári vedia predstaviť, čo taký minister potrebuje. Že on si musí platiť stravu a strava je drahá. Musí si platiť hotel počas výjazdových rokovaní vlády. Hotely sú drahé, všetko zdraželo. A musí aj v niečom chodiť oblečený, potrebuje vraj oblek. A dokonca dodal, že predsa si nemyslia novinári, že si bude oblek kupovať v Poľsku. Toto bolo vystúpenie pána ministra Huliaka. Ja som s hrôzou a s údivom počúvala, ako minister vládnej koalície v podstate hovorí, že všetko zdraželo, to je prvá vec, lebo povedal: "nemôžem, teda musím si kupovať stravu, potrebujem paušálne náhrady, zvýšené na trojnásobok, lebo strava je drahá, potrebujem si platiť hotel a potrebujem si kupovať obleky, lebo predsa si nebudem kupovať obleky v Poľsku". A toto pokladám za absolútnu aroganciu voči občanom.
Keď minister, ktorý si obšľahom zvýšil plat, pretože za normálnych okolností tie platy ministrov sú zmrazené a museli by ich schvaľovať cez ústavný zákon, museli by sme sa na tom zhodnúť, všetci tu v pléne, 90 ľudí, že si môžu zvýšiť plat, tak oni si ich zvýšili v podstate na rokovaní vlády a zvýšili si trojnásobne paušálne náhrady. A potom sa ten minister postaví pred občanom a povie im, drahá strava, ja tie paušálne náhrady potrebujem, potrebujem si platiť hotely a musím sa aj do niečoho obliecť, lebo predsa si nebudem obleky kupovať v Poľsku. Mne bolo tých ľudí strašne ľúto, pretože, pýtam sa, občan nemusí jesť? On nemá drahú stravu? On nemá drahé potraviny? Má. Dokonca stále dražejú, dokonca sú drahšie a rýchlejšie dražejú ako v ostatných krajinách v Eurozóne. Najrýchlejšie na Slovensku dražejú. Občan nepotrebuje bývať? Nepotrebuje mať dôstojné bývanie? Potrebuje. A dokonca sme v situácii, kedy nehnuteľnosti u nás na Slovensku sú takmer najmenej dostupné zo všetkých krajín Európskej únie. Nehnuteľnosti v Košiciach, alebo v Bratislave, či Banskej Bystrici sú jedny z najdrahších. Občan SR si musí na ne sporiť násobne dlhšie ako občan talianska. V Ríme si na ne musí sporiť o polovicu menej ako v Bratislave, Košiciach alebo Banskej Bystrici. A pýtam sa, a občan sa nepotrebuje obliecť? Občan si nepotrebuje kúpiť oblek? Ale potrebuje. Však aj občania chodia do práce. Aj občania musia pracovať. Aj občania musia platiť dane. Aj občania platia všetky tieto výdavky, o ktorých tu hovoríme na mimoriadnych výboroch. Že sa kupujú tryskáče, osobné papalášské tryskáče, že sa kupujú limuzíny. Teraz pred pár dňami bol nákup ďalších dvoch limuzín Mercedesov.Že sa kupujú... Že pani Šimkovičová chce iné auto ako má. A to všetko platí občan.
A minister Huliak sa postavi pred tým občanom a povie, milí občania, ja potrebujem tie paušálne náhrady, lebo je drahá strava, takže musím si kupovať drahú stravu. Potrebujem niekde bývať a potrebujem si kúpiť oblek, ktorý si ja nemienim kupovať v Poľsku. To pokladám za absolútnu aroganciu.
Áno, pán minister možno má pravdu v tom, pán minister financií, že hovorí paušálne náhrady ministrov, to je kvapka v mori. Ale viete, politika je aj o symboloch. Politika je aj o symboloch.
Keď chcete už štvrtýkrát zdrať občanov a živnostníkov, ľudí práce, ľudí, ktorí vytvárajú hodnoty, keď ich chcete zdrať z kože, keď chcete, aby platili rodičia vyššie dane za sušienky, za džemy, za sladené nápoje, keď chcete, aby živnostníci platili viac peňazí do štátnej kasy, keď chcete, aby zamestnanci platili vyššie odvody, tak prvá základná slušnosť je solidarita s nimi. A tú solidaritu ukážete tak, to sa obraciam k pánom ministrom, že si nezvýšite paušálne náhrady trojnásobne, že sa nepostaví minister vládnej koalície a oborí sa na novinárov, že však čo si myslíte, ja mám všetko, je drahé, stravu si musím kupovať, oblek, potrebujem nový, nebudem si ju kupovať v Poľsku. Politika je aj o symboloch.
To znamená, že keď chcete zdrať občanov z kože, prvá základná slušnosť je, aby aj ministri sa na tom podieľali. A čo ma najviac hnevá na tejto konsolidácii je to, že pán minister Kamenický tu síce predstavil konsolidáciu, ale len prvú časť konsolidácie, kedy celé to bremeno je na pleciach ľudí práce. Ľudí, ktorí vytvárajú hodnoty.
Ale keď sa ho novinári pýtali, pán minister, keď sa vás pýtali, ako mienite konsolidovať na strane štátu, tak ste povedali, že budú vám posielať nejaké tabuľky, ale nikto o tom viac, žiadne detaily my nemáme k týmto, akože tabuľkám alebo šetrenie na strane ministerstiev nemáme. Ale máme informácie v centrálnom registri zmlúv, že ďalšie dva Mercedesy kúpené za 174 tisíc eur, máme informácie, že zbytočne vyhadzované peniaze a žiadne úspory na strane ministerstiev absolútne nie sú prezentované. A vy nám tu dávate do parlamentu návrh v skrátenom legislatívnom konaní, kde chcete, aby sa za pár dní rozhodlo o tom, ako zderiete ľudí z kože.
Bez toho, aby ste vy povedali, kde vy na strane štátu musíte šetriť. Teraz sa dôležitým...
Rozpracované
15:30
Žiga, Peter,
A chcem vás poprosiť, nechajte si, tu som pred chvíľkou mal s pánom Hlinom takú debatu, že či to je k téme, alebo nie je k téme. Skúste si na prvé, druhé čítanie nechať tieto veci a skúste ku skrátenému legislatívnemu konaniu, aby som vás nemusel prerušiť. Ďakujem.
Remišová, Veronika,
Áno, pán predsedajúci, ja som tým...
Žiga, Peter,
A chcem vás poprosiť, nechajte si, tu som pred chvíľkou mal s pánom Hlinom takú debatu, že či to je k téme, alebo nie je k téme. Skúste si na prvé, druhé čítanie nechať tieto veci a skúste ku skrátenému legislatívnemu konaniu, aby som vás nemusel prerušiť. Ďakujem.
Remišová, Veronika,
Áno, pán predsedajúci, ja som tým začala, skráteným legislatívnym konaním, že to pokladám za veľmi nešťastné, že ani odborári, ani sociálni partneri sa nemohli k tomu vyjadriť pri skrátenom legislatívnom konaní. To už povedal to aj Ondrej Dostal, hovoria to všetci, jednoducho toto pokladám za veľmi nešťastné. A hovorím o tom, čo je podstatou toho skráteného konania. Prečo je to nešťastné? To nie je nejaký zákon.
Žiga, Peter,
Ale tak Huliakové obleky asi nie sú súčasťou skráteného legislatívneho konania.
Remišová, Veronika,
Týka sa ich to? Týka sa ich to. Ešte jednu vec poviem. Ešte jednu vec. Prečo si myslím, že by to nemalo ísť skrátenom legislatívnom konaní, pán predsedajúci. Včera som si prečítala rozhovor s ďalším predstaviteľom vládnej koalície. Tu ho mám a ja vám z neho kúsok prečítam. Podľa mňa aj vy, poslanci vládnej koalície, budete z toho zdesení. A konkrétne predstaviteľ vládnej koalície, vlády, štátny tajomník, povedal, že na otázku, pýtali sa ho v tejto súvislosti, premiér minulosti uviedol, že by k nám chcel prilákať vládnu pracovnú silu. Ako sa na to pozeráte? A pán štátny tajomník, pán Šalitroš, uviedol: No, tak to je niečo, čo možno bude nutné. A teraz počúvajte dobre, aj občania, aj poslanci. Pretože štandard na Slovensku sa za posledných 20 rokov rapídne zvýšil. Každý piaty dom má bazén a skoro pred každým domom sú dve autá. Naši dedovia a babky o takejto ekonomickej situácii ani nesnívali. Lacné fabriky potrebujú lacnú pracovnú silu, to je predsa logické. Čiže predstaviteľ vládnej koalície ľuďom odkazuje, že v podstate sa majú ako prasatá v žite. Pred každým domom stojí dve autá. Každý piaty dom na Slovensku má bazén. A teda, situácia sa rapidne zmenila. Ale povedzte tým občanom, ktorí žijú z ruky do úst a ktorým idete zobrať stovky eur, dokonca tisícky, že sa majú ako prasatá v žite. Že majú bazén, že pred každým domom stojí stoja dve autá. Že v podstate tu je raj na zemi. Že ja mám pocit, že aj vzhľadom na toto skrátené legislatívne konanie, že vládni ministri, konkrétne ministri, lebo toto je záležitosť vlády, žijú úplne odtrhnutí od reality. Že oni nič nevidia spoza tých okien vládnych bavorákov a myslia si, že všetci ľudia sa majú ako oni. Že všetci majú trojnásobne nejaké paušálne náhrady. Žiadny človek ich nemá. Pracujúci len páni ministri, áno, aj ústavní činitelia, aj poslanci. Preto my navrhujeme zmrazenie platov. A vôbec nevnímajú realitu toho pracujúceho ľudu. A ja si myslím, že aj vy poslanci koalície, ktorí ste z regiónu, mnohí ste z komunálu, mnohí ste z starostovia, malých obcí, tak vy dobre vidíte, ako ľudia žijú. Vy vidíte, ako všetko zdraželo. Vy vidíte, ako tie babky majú čím ďalej tým menej majú v tom košíku. A keď sa niekto z vás preriekne, opäť z vlády, keď povie, že , Myslím že opäť to bol pán Šalitroš, ktorý povedal, že za 13 dôchodkov, ktoré majú teraz, si nedokážu kúpiť to, čo si kúpili za 12 dôchodkov. To znamená, že sú na tom aj tí dôchodcovia výrazne... Za našej vlády, dokonca to, tak to povedal. Že tí dôchodcovia sú na tom výrazne horšie. A podľa mňa vy to v tých regiónoch vidíte. Vy vidíte tých pracujúcich ľudí. Ale ja mám obavy, že predstavitelia vlády toto nevidia. Aj z toho dôvodu, že oni prídu a rozprávajú takéto nezmysly o tom, aký je drahý oblek, ako oni si nepôjdu kupovať obleky do Poľska. Naozaj sa ma to dotýka. Dotýka sa ma to kvôli všetkým ľuďom práce. A teraz vám poviem ešte ďalší dôvod, prečo by to nemalo byť v skrátenom legislatívnom konaní. Opäť si pomôžem citáciou. A tentokrát to budú Konfederácia odborových zväzov. A tá dnes vydala stanovisko. Ja si ho dovolím aj prečítať. No, Konferencia odborových zväzov hovorí, že nesúhlasí, zásadne nesúhlasí s opatreniami, ktoré navrhujete. A hovorí konkrétne toto: prezidentka Monika Uhlerová kritizuje, že opatrenia zasiahnu strednú triedu, na ktorej by mala stať ekonomika, no nie skutočne bohatých ľudí. Hovorí o falošnej ilúzii, že ide o solidaritu s chudobnými. Väčšina bohatých nie sú zamestnanci. Väčšina bohatých je vysmiata. Oni vám ďakujú. Oni vám posielajú ďakovné telegramy, pretože bohatí ľudia, ktorí majú firmy, oni si ten zisk vyťahujú cez dividendy. Dividendy sú minimálne zdanené. Oni na tom vôbec tratiť nebudú. Bohatí ľudia. Najviac na tom bude tratiť, ako povedala šéfka odborových zväzov, stredná vrstva, a ja ešte dodávam, najviac na tom budú tratiť už teraz chudobní ľudia. Konsolidáciu podľa šéfky odborov zaplatia najmä zamestnanci. V prepočte to vychádza tak, že každý jeden zamestnanec sa na to poskladá sumou 400 eur. Citujem ju. Ideme opäť do zdaňovania práce, čo vidím ako veľký problém tohto balíka. Odborári nesúhlasia ani so zrušením dní pracovného pokoja, podľa Uhlerovej je to v rozpore tým, kam smeruje Európa. Toto hovoria odborové zväzy. Nemusela som to ja čítať tu v rozprave. Keby sme nemali skrátené legislatívne konanie, keby sme mali normálne medzirezortné pripomienkové konanie a keby sa k tomu odborári normálne mohli vyjadriť v rámci štandardných nástrojov, ktoré vládna koalícia má. Či už hospodárská, alebo sociálna rada. Sociálny dialóg, medzirezortné pripomienkové konanie. Táto vládna koalícia je zložená zo strán sociálnej demokracie. Či už
Tým som začala, tým som začala, pán predseda.
Žiga, Peter,
A chcem vás poprosiť, nechajte si, tu som pred chvíľkou mal s pánom Hlinom takú debatu, že či to je k téme, alebo nie je k téme. Skúste si na prvé, druhé čítanie nechať tieto veci a skúste ku skrátenému legislatívnemu konaniu, aby som vás nemusel prerušiť. Ďakujem.
Remišová, Veronika,
Áno, pán predsedajúci, ja som tým začala, skráteným legislatívnym konaním, že to pokladám za veľmi nešťastné, že ani odborári, ani sociálni partneri sa nemohli k tomu vyjadriť pri skrátenom legislatívnom konaní. To už povedal to aj Ondrej Dostal, hovoria to všetci, jednoducho toto pokladám za veľmi nešťastné. A hovorím o tom, čo je podstatou toho skráteného konania. Prečo je to nešťastné? To nie je nejaký zákon.
Žiga, Peter,
Ale tak Huliakové obleky asi nie sú súčasťou skráteného legislatívneho konania.
Remišová, Veronika,
Týka sa ich to? Týka sa ich to. Ešte jednu vec poviem. Ešte jednu vec. Prečo si myslím, že by to nemalo ísť skrátenom legislatívnom konaní, pán predsedajúci. Včera som si prečítala rozhovor s ďalším predstaviteľom vládnej koalície. Tu ho mám a ja vám z neho kúsok prečítam. Podľa mňa aj vy, poslanci vládnej koalície, budete z toho zdesení. A konkrétne predstaviteľ vládnej koalície, vlády, štátny tajomník, povedal, že na otázku, pýtali sa ho v tejto súvislosti, premiér minulosti uviedol, že by k nám chcel prilákať vládnu pracovnú silu. Ako sa na to pozeráte? A pán štátny tajomník, pán Šalitroš, uviedol: No, tak to je niečo, čo možno bude nutné. A teraz počúvajte dobre, aj občania, aj poslanci. Pretože štandard na Slovensku sa za posledných 20 rokov rapídne zvýšil. Každý piaty dom má bazén a skoro pred každým domom sú dve autá. Naši dedovia a babky o takejto ekonomickej situácii ani nesnívali. Lacné fabriky potrebujú lacnú pracovnú silu, to je predsa logické. Čiže predstaviteľ vládnej koalície ľuďom odkazuje, že v podstate sa majú ako prasatá v žite. Pred každým domom stojí dve autá. Každý piaty dom na Slovensku má bazén. A teda, situácia sa rapidne zmenila. Ale povedzte tým občanom, ktorí žijú z ruky do úst a ktorým idete zobrať stovky eur, dokonca tisícky, že sa majú ako prasatá v žite. Že majú bazén, že pred každým domom stojí stoja dve autá. Že v podstate tu je raj na zemi. Že ja mám pocit, že aj vzhľadom na toto skrátené legislatívne konanie, že vládni ministri, konkrétne ministri, lebo toto je záležitosť vlády, žijú úplne odtrhnutí od reality. Že oni nič nevidia spoza tých okien vládnych bavorákov a myslia si, že všetci ľudia sa majú ako oni. Že všetci majú trojnásobne nejaké paušálne náhrady. Žiadny človek ich nemá. Pracujúci len páni ministri, áno, aj ústavní činitelia, aj poslanci. Preto my navrhujeme zmrazenie platov. A vôbec nevnímajú realitu toho pracujúceho ľudu. A ja si myslím, že aj vy poslanci koalície, ktorí ste z regiónu, mnohí ste z komunálu, mnohí ste z starostovia, malých obcí, tak vy dobre vidíte, ako ľudia žijú. Vy vidíte, ako všetko zdraželo. Vy vidíte, ako tie babky majú čím ďalej tým menej majú v tom košíku. A keď sa niekto z vás preriekne, opäť z vlády, keď povie, že , Myslím že opäť to bol pán Šalitroš, ktorý povedal, že za 13 dôchodkov, ktoré majú teraz, si nedokážu kúpiť to, čo si kúpili za 12 dôchodkov. To znamená, že sú na tom aj tí dôchodcovia výrazne... Za našej vlády, dokonca to, tak to povedal. Že tí dôchodcovia sú na tom výrazne horšie. A podľa mňa vy to v tých regiónoch vidíte. Vy vidíte tých pracujúcich ľudí. Ale ja mám obavy, že predstavitelia vlády toto nevidia. Aj z toho dôvodu, že oni prídu a rozprávajú takéto nezmysly o tom, aký je drahý oblek, ako oni si nepôjdu kupovať obleky do Poľska. Naozaj sa ma to dotýka. Dotýka sa ma to kvôli všetkým ľuďom práce. A teraz vám poviem ešte ďalší dôvod, prečo by to nemalo byť v skrátenom legislatívnom konaní. Opäť si pomôžem citáciou. A tentokrát to budú Konfederácia odborových zväzov. A tá dnes vydala stanovisko. Ja si ho dovolím aj prečítať. No, Konferencia odborových zväzov hovorí, že nesúhlasí, zásadne nesúhlasí s opatreniami, ktoré navrhujete. A hovorí konkrétne toto: prezidentka Monika Uhlerová kritizuje, že opatrenia zasiahnu strednú triedu, na ktorej by mala stať ekonomika, no nie skutočne bohatých ľudí. Hovorí o falošnej ilúzii, že ide o solidaritu s chudobnými. Väčšina bohatých nie sú zamestnanci. Väčšina bohatých je vysmiata. Oni vám ďakujú. Oni vám posielajú ďakovné telegramy, pretože bohatí ľudia, ktorí majú firmy, oni si ten zisk vyťahujú cez dividendy. Dividendy sú minimálne zdanené. Oni na tom vôbec tratiť nebudú. Bohatí ľudia. Najviac na tom bude tratiť, ako povedala šéfka odborových zväzov, stredná vrstva, a ja ešte dodávam, najviac na tom budú tratiť už teraz chudobní ľudia. Konsolidáciu podľa šéfky odborov zaplatia najmä zamestnanci. V prepočte to vychádza tak, že každý jeden zamestnanec sa na to poskladá sumou 400 eur. Citujem ju. Ideme opäť do zdaňovania práce, čo vidím ako veľký problém tohto balíka. Odborári nesúhlasia ani so zrušením dní pracovného pokoja, podľa Uhlerovej je to v rozpore tým, kam smeruje Európa. Toto hovoria odborové zväzy. Nemusela som to ja čítať tu v rozprave. Keby sme nemali skrátené legislatívne konanie, keby sme mali normálne medzirezortné pripomienkové konanie a keby sa k tomu odborári normálne mohli vyjadriť v rámci štandardných nástrojov, ktoré vládna koalícia má. Či už hospodárská, alebo sociálna rada. Sociálny dialóg, medzirezortné pripomienkové konanie. Táto vládna koalícia je zložená zo strán sociálnej demokracie. Či už
Rozpracované
15:44
No, a teda posledný bod k skrátenému legislatívnemu konaniu chcem povedať ten, že na to, aby sme mohli normálnym spôsobom diskutovať o konsolidácii, tak by sme mali vedieť aj tú druhú časť toho balíka. To znamená, že koľko z tých peňazí plánuje vládna koalícia ušetriť na sebe, lebo doteraz je to, vieme lenže nula, nevieme žiadne podrobnosti, nevieme vôbec nič a nakoniec to môže skončiť tak, že celú konsolidáciu zaplatia ľudia a ministerstvá sa na to neposkladajú ani jediným centom. Žiadne úsporné opatrenia, žiadna efektivita na strane štátu, žiadne riešenia, ktoré by prispeli k tomu, aby aj štát vo svojich výdavkoch šetril. Moji kolegovia z opozičných strán tu povedali aj konkrétne čísla, povedali konkrétne čísla v čom by mohol štát ušetriť, aké výdavky štát má, ale zatiaľ pán minister hovorí len o tom, kde si musia uťahovať opasky ľudia. A ešte raz, je mi to veľmi ľúto, je mi veľmi ľúto tých ľudí a najmä vzhľadom na aroganciu vládnej koalície, vzhľadom na aroganciu ministrov, nemôže sa postaviť, vážené dámy, páni z koalície, nemôže sa postaviť minister pred občanov a povedať, že on potrebuje 6-tisícové paušálne náhrady, lebo si potrebuje kúpiť oblek, ktorý nebude kupovať v Poľsku a strava je drahá. To jednoducho nemôže urobiť minister vládnej koalície, keď chcete ľudí zdrať z kože a nemôže sa predstaviteľ vládnej koalície vyjadrovať, že však tu máme normálne Švajčiarsko, každý druhý má dom, má bazén. Každý druhý dom má dve autá, pred ním stoja. Keď chodíte po regiónoch a vidíte ako mamičky samoživiteľky nedokážu vyžiť z toho, nedokážu na konci mesiaca zaplatiť účty. Keď vidíte rodiny, viacdetné rodiny, ktorým sa krátil daňový bonus. Keď vidíte ako prežívajú z mesiaca na mesiac. Keď rozmýšľajú rodiny, že ktorému dieťaťu zaplatia krúžok, či majú na to, aby mu zaplatili športový krúžok, alebo či vyberajú, ktorému dieťaťu ten krúžok zaplatia. Keď vidíte aj dôchodcov, o ktorých áno, predstaviteľ vládnej koalície povedal, že za 13 dôchodkov si kúpia menej ako za 12, ktoré boli za našej vlády. Takže, pán minister financií, by mal, áno pán minister chýba, šiel na toaletu, dobre. Počkám chvíľu. Áno, pán minister, myslím si, že tento návrh by ste mali stiahnuť dovtedy kým nepredstavíte aj druhú polovicu konsolidačných opatrení na strane vlády. Ako budú šetriť ministri, ako budú šetriť jednotlivé úrady.
A zároveň vás prosím za všetkých občanov, aby sa ministri vašej vlády nevyjadrovali tak arogantným spôsobom k občanom, ktorých zdierate z kože. Ďakujem vám veľmi pekne. Ďakujem.
Normálne mohli vyjadriť v rámci štandardných nástrojov, ktoré vládna koalícia má, či už hospodárske alebo sociálne, rada, sociálny dialóg, medzirezortné pripomienkové konanie. Táto vládna koalícia je zložená zo strán Sociálnej demokracie, či už je to HLAS, alebo je to SMER - sociálna demokracia a takým prvým a zlatým pravidlom sociálnej demokracie, ktoré by si mali ctiť teda, sociálni demokrati je sociálny dialóg a sociálny zmier. To znamená, že keď idete dať takúto ťarchu na zamestnancov, na ľudí práce, tak v prvom rade túto konsolidáciu musíte prediskutovať so sociálnymi partnermi. Áno, tak sa buduje sociálny zmier, ale ani sociálni partneri, ani zamestnávatelia, ani odbory túto príležitosť nemali, a toto pokladám za obrovskú chybu. Dokonca zamestnávatelia navrhli, poslali vláde svoje vlastné opatrenia, ktoré si myslia, že, že by vláda mala takýmto spôsobom konsolidovať, ale v podstate vládna koalícia ani jedno z týchto opatrení neprevzala, neprevzala za svoje.
No, a teda posledný bod k skrátenému legislatívnemu konaniu chcem povedať ten, že na to, aby sme mohli normálnym spôsobom diskutovať o konsolidácii, tak by sme mali vedieť aj tú druhú časť toho balíka. To znamená, že koľko z tých peňazí plánuje vládna koalícia ušetriť na sebe, lebo doteraz je to, vieme lenže nula, nevieme žiadne podrobnosti, nevieme vôbec nič a nakoniec to môže skončiť tak, že celú konsolidáciu zaplatia ľudia a ministerstvá sa na to neposkladajú ani jediným centom. Žiadne úsporné opatrenia, žiadna efektivita na strane štátu, žiadne riešenia, ktoré by prispeli k tomu, aby aj štát vo svojich výdavkoch šetril. Moji kolegovia z opozičných strán tu povedali aj konkrétne čísla, povedali konkrétne čísla v čom by mohol štát ušetriť, aké výdavky štát má, ale zatiaľ pán minister hovorí len o tom, kde si musia uťahovať opasky ľudia. A ešte raz, je mi to veľmi ľúto, je mi veľmi ľúto tých ľudí a najmä vzhľadom na aroganciu vládnej koalície, vzhľadom na aroganciu ministrov, nemôže sa postaviť, vážené dámy, páni z koalície, nemôže sa postaviť minister pred občanov a povedať, že on potrebuje 6-tisícové paušálne náhrady, lebo si potrebuje kúpiť oblek, ktorý nebude kupovať v Poľsku a strava je drahá. To jednoducho nemôže urobiť minister vládnej koalície, keď chcete ľudí zdrať z kože a nemôže sa predstaviteľ vládnej koalície vyjadrovať, že však tu máme normálne Švajčiarsko, každý druhý má dom, má bazén. Každý druhý dom má dve autá, pred ním stoja. Keď chodíte po regiónoch a vidíte ako mamičky samoživiteľky nedokážu vyžiť z toho, nedokážu na konci mesiaca zaplatiť účty. Keď vidíte rodiny, viacdetné rodiny, ktorým sa krátil daňový bonus. Keď vidíte ako prežívajú z mesiaca na mesiac. Keď rozmýšľajú rodiny, že ktorému dieťaťu zaplatia krúžok, či majú na to, aby mu zaplatili športový krúžok, alebo či vyberajú, ktorému dieťaťu ten krúžok zaplatia. Keď vidíte aj dôchodcov, o ktorých áno, predstaviteľ vládnej koalície povedal, že za 13 dôchodkov si kúpia menej ako za 12, ktoré boli za našej vlády. Takže, pán minister financií, by mal, áno pán minister chýba, šiel na toaletu, dobre. Počkám chvíľu. Áno, pán minister, myslím si, že tento návrh by ste mali stiahnuť dovtedy kým nepredstavíte aj druhú polovicu konsolidačných opatrení na strane vlády. Ako budú šetriť ministri, ako budú šetriť jednotlivé úrady.
A zároveň vás prosím za všetkých občanov, aby sa ministri vašej vlády nevyjadrovali tak arogantným spôsobom k občanom, ktorých zdierate z kože. Ďakujem vám veľmi pekne. Ďakujem.
Rozpracované
15:49
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:49
Marián ViskupičAby videli aké platy, aké dane, aké odvody platia všetci ostatný a nie, aby sa to ich týkalo, len pol platu, a potom proste tam bola nejaká ďalšia klauzula, ktorá im tú polovicu ešte dodatočne zdaní. A vôbec by to chcelo rovnú daň, aby to bolo celé férové a....
Vystúpenie s faktickou poznámkou
16.9.2025 o 15:49 hod.
RNDr. Ing.
Marián Viskupič
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. No, ja začnem skutočne od slov kolegyni Veroniky Remišovej k tým platom a paušálnym náhradám. Ako predstavme si skutočne to, že je aktuálne platný zákon rozpočtovej zodpovednosti, ktorý hovorí, že za danej situácie sa nemôžu zvyšovať platy členov vlády. No, tak to premiér obíde úplne na hulváta, zvýšením paušálnych náhrad. Tak vlastne platy zdvojnásobí, hej. Zároveň potom sa ide tu hrať na to, že treba obmedziť platy hlavne prezidentovi, alebo niekomu. No tak sa zvýšia dane, urobí sa 30, 35-percentná sadzba. Tak na to, aby sa prezidentovi znížil plat, tak sa zoberú do rukojemníctva všetci ostatní, dobre zarábajúci občania, občania Slovenska. To je presne tá, tá v dobrom, elita, ktorá spôsobuje to, že Slovensko vie fungovať. Manažéri, lekári, vedci. No zároveň potom, keďže sa iba polovica platu ústavných činiteľov zdaňuje, tak sa spraví ďalší riadok v zákone pre konkrétne 271ústavných činiteľov, aby sa im pridala nejaká teda dodatočná daň na tú ich polovicu platu, keďže na tie slávne paušálne náhrady sú aj dane a odvody krátke. Proste toto je, toto je to absurdné, že proste milión takýchto rôznych vecí namiesto toho, aby jednoducho platy ministri, ja im ich nezávidím. Ja chcem dobre zaplatených ministrov a dobre pracujúcich, ale nech ich celý plat je zdanený, zodvodnený, aby videli, čo vlastne ordinujú všetkým ostatným, hej.
Aby videli aké platy, aké dane, aké odvody platia všetci ostatný a nie, aby sa to ich týkalo, len pol platu, a potom proste tam bola nejaká ďalšia klauzula, ktorá im tú polovicu ešte dodatočne zdaní. A vôbec by to chcelo rovnú daň, aby to bolo celé férové a....
Rozpracované
15:51
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:51
Michal ŠipošDnes sa jasne dokázalo a výbor potvrdil, že Kaliňák nepriznal tú vilu a porušil zákon, ústavný zákon. Už dávno nemal čo robiť Kaliňák na svojej pozícii. Mal sa pratať kade ľahšie a mal sa všetkým ospravedlniť, ale nie. On môže všetko, on je viac ako zákon. Tak potom čo chcete od ľudí? Kde chcete ľuďom hovoriť, že si majú uťahovať opasky a majú šetriť. Veď to je výsmech! Všetko čo tu prednášate, všetko čo dávate do parlamentu, je jeden veľký výsmech obyčajným pracujúcim ľuďom. Hanba vám!
Vystúpenie s faktickou poznámkou
16.9.2025 o 15:51 hod.
Mgr.
Michal Šipoš
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Veronika Remišová, veľmi správne si poukázala na to, že v prvom rade nie je absolútne zákonný dôvod na skrátené legislatívne konanie. Všetci to vedia, všetci to vidia, všetci to vedia, máme tu kopec právnikov, legislatívcov, tvária sa vládni politici ako oni si ctia zákony, ako oni si ctia dodržiavanie rokovacieho poriadku, najmúdrejší na svete, ale keď majú vysvetliť prečo ide toto v skrátenom legislatívnom konaní, tak sú ticho, lebo nemajú žiadne argumenty. A tak ako si zhrnula, berú peniaze samosprávam, dokonca šéf ZMOS-u to vyčíslil na viac ako 234 mil. eur. Berú živnostníkom, berú zamestnancom, berú zamestnávateľom, rodinám berú peniaze na daňových bonusoch, dokonca dôchodcom berú, kde sa chválili, že budú tie dôchodky trináste a stále to bude priemerný dôchodok. Aj tam berú, ale sebe potrebujú samozrejme zvyšovať. Dvojnásobné platy, doživotné renty, nenormálny luxus, limuzíny, lietadlá už ani neviem čo všetko potrebujú, zlaté vane vo Vietname, samozrejme. Nepriznané vily .
Dnes sa jasne dokázalo a výbor potvrdil, že Kaliňák nepriznal tú vilu a porušil zákon, ústavný zákon. Už dávno nemal čo robiť Kaliňák na svojej pozícii. Mal sa pratať kade ľahšie a mal sa všetkým ospravedlniť, ale nie. On môže všetko, on je viac ako zákon. Tak potom čo chcete od ľudí? Kde chcete ľuďom hovoriť, že si majú uťahovať opasky a majú šetriť. Veď to je výsmech! Všetko čo tu prednášate, všetko čo dávate do parlamentu, je jeden veľký výsmech obyčajným pracujúcim ľuďom. Hanba vám!
Rozpracované
