3. schôdza

14.11.2023 - 22.11.2023
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

21.11.2023 o 17:40 hod.

MUDr. PhD.

Tomáš Szalay

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

17:40

Vladimír Baláž
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Neplánoval som vystúpiť, ale dám krátku poznámku. Myslím si, že si tá debata zaslúži tú poznámku.
Je mi ľúto, že onkologické ochorenia zneužívame na takúto tému, priatelia a kolegovia. Naozaj ľúto. Ja celý svoj život som operoval onkologických pacientov, celý svoj život. Tie reči, čo sa tu vedú, to je jedna katastrofa, fakt, pre tých pacientov, pre tých ľudí, ktorí sa starajú o tých pacientov, je to, je to hanba, je to hanba aj tejto snemovne.
Ale tu treba povedať jednu vec, a tu treba povedať úplne jasne a nahlas, nie je pripravený, nie je pripravená tá záležitosť s čakacími listinami. To nie je, že by sme nedopriali tým ľuďom, aby sa mohli operovať, nie je to pripravené a je jedno, kto je za to zodpovedný. Je za to zodpovedná predchádzajúca vláda. Už, bohužiaľ, je to tak, je to tak, kolega. Vy keď ste si dali do programového vyhlásenia, že odoperujeme všetkých pacientov do dvoch týždňov od zistenia onkologického ochorenia, už to bol medicínsky nonsens, nonsens medicínsky. Každý to hovoril, nedali ste si povedať. My všetci chceme, aby sa ľudia dostali na onkológiu čo najskôr, všetci chceme, ja istotne v prvom rade, ale, prosím, vážme slová, toto je celkom vážna téma a situácia je taká, že musíme ten zákon posunúť, ale čakacie listiny a čakacie údaje sa budú zbierať už od 1. januára budúceho roku a ak situácia dospeje do takého bodu, že budeme schopní spustiť tento systém, my sami budeme tlačiť na to, aby tento systém bol spustený čo najskôr.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

21.11.2023 o 17:40 hod.

MUDr. PhD.

Vladimír Baláž

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

17:40

Jozef Ježík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Ja nadviažem na to, čo povedal môj kolega poslanec Baláž, lebo robíme naozaj dlhé roky v zdravotníctve a je neprijateľné, aby tu vystupoval predseda OĽANO, ktorí tri a pol roka toto všetko riadili, mali to pod kontrolou, nepripravili to a musím súhlasiť s tebou, pani poslankyňa, potrebujeme to preložiť. My to ideme preložiť o jeden rok kvôli tomu, že my ideme urobiť tú robotu, ktorá mala byť už dneska spravená a kľudne sme všetci dneska tu nemuseli sedieť a od 1. 1. to mohlo platiť, ale toto sa nestalo. A takisto je neprijateľné, ako si aj ty hovorila, aby tu vystupoval predseda OĽANO, všetkých nás osočoval, osočoval pani ministerku za robotu, ktorú si mali oni spraviť a zneisťoval pacientov, ktorí majú onkologické ochorenia a ktorí to budú počúvať, a tí teraz nebudú vedieť, v akej sú situácii a čo sa im môže stať! Ja si myslím, že aj na zdravotnom výbore sú veľmi korektné vzťahy a naozaj sme aj dneska chceli konštruktívne riešiť a pristupujeme k tým problémom tak, že tu nechceme hrať vojnu medzi opozíciou a koalíciou. Ani vojnu medzi štátnymi nemocnicami a súkromnými, a takto by sme to aj ďalej chceli riadiť a plne podporujem túto zmenu, ktorú naozaj reálne kvôli práve tým našim pacientom musíme prijať.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

21.11.2023 o 17:40 hod.

MUDr.

Jozef Ježík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

17:40

Dušan Muňko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pani poslankyňa, to, čo som chcel povedať, to prakticky povedali tu už pán Baláž a pán Ježík, ale ja zájdem ešte ďalej.
Veď predchádzajúca vláda mala to pripraviť, nakoniec vieme, ako dopadlo memorandum, ktoré ste mali so zdravotníkmi podpísať. Nič ste nespravili, dokonca premiér si to ani neprečítal. Čo chcete od pani ministerky, ktorá je vo funkcii dva týždne aj s cestou? Nehnevajte sa na mňa, vystupovanie, pán Matovič, nepatrí na túto pôdu. Proste musíme sa hanbiť za vás, pretože slovenskí občania sa dívajú na to tak, že všetci sme rovnakí. Treba ale aj konečne povedať jednu vec, Penta je tu a bude, páni, či chceme, alebo nechceme. Postavila nemocnicu v Michalovciach, Svet zdravia funguje. Postavená je nemocnica v Boroch, darmo si budeme hovoriť o veciach, musíme povedať jednu vec, tým, že štát nekonal, dneska Bory majú zhruba 1 300 ľudí. Viem, koľko ľudí má Fakultná nemocnica bratislavská, má dohromady 5 000 ľudí. Čiže 1 300 ľudí robí dneska v Boroch a bude robiť. Čiže v konečnej fáze musíme prehodnotiť tú celú situáciu a správať sa k tomu normálne korektne a nie tu vyskakovať, to, čo tu predvádzate. Štyri roky ste dohromady alebo tri a pol roka nič nespravili, a teraz chcete poučovať nás, čo ešte bude treba urobiť. Seďte tam a nič nehovorte!
Skryt prepis

21.11.2023 o 17:40 hod.

Ing.

Dušan Muňko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

17:40

Tomáš Szalay
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Janka Bitto Cigániková to veľmi pekne zhrnula, myslím, že executive summary urobil potom aj pán poslanec Baláž, ten zákon je zlý. Ten zákon bol prijatý zle, je nevykonateľný a od 1. januára pacientom na Slovensku nedáva žiadne, ale naozaj žiadne práva, čo sa týka čakačiek. Som človek, ktorý dvanásť rokov bojuje za to, aby čakačky boli v legislatíve a vždy to zhavaruje na technickom alebo finančnom dôvode. Momentálne je ten dôvod technický, k 1. januáru, tak ako hovorila Janka, sa to zaviesť nedá.
Ale chcel by som upozorniť ešte na jednu vec v tomto kontexte a myslím si, že sme to už aj predpoludním diskutovali, možno pre objasnenie. Pacienti, ktorí sa nedostanú k zdravotnej starostlivosti a sú presunutí na čakaciu listinu, to znamená, musia čakať pol roka, rok, kým sa dočkajú svojej operácie, a tá čakacia listina je oficiálna, teda nie je to len nejaký zošitok v šuflíku u pána primára, tak zdravotná poisťovňa, a to je jedno, či je to súkromná, alebo štátna, sú to všetko akciové spoločnosti, ktoré idú podľa zákona o zdravotných poisťovniach, je povinná na každú takúto odloženú zdravotnú starostlivosť tvoriť technickú rezervu, to hovorí zákon. Nie zdravotnícky, ale zákon o účtovníctve, a táto technická rezerva je nákladová položka, ktorá znižuje hospodársky výsledok tej zdravotnej poisťovne. To znamená, keď pustíme do čakacích, oficiálnych čakacích listín všetky diagnózy, všetkým zdravotným poisťovniam bez rozdielu sa výrazným spôsobom zhorší hospodársky výsledok. Toto dávam do pozornosti, že keď budeme o rok pristupovať k tej naozajstnej implementácii tých čakacích listín, keď sa naozaj dostanú do praxe, tak tu budeme stáť pred problémom, ktorý sa volá Všeobecná zdravotná poisťovňa.
Skryt prepis

21.11.2023 o 17:40 hod.

MUDr. PhD.

Tomáš Szalay

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

17:40

Jana Bittó Cigániková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Nejde, ide. (Rečníčka reaguje na technické zvukové zariadenie.) Ďakujem pekne.
Tomáš, budem hneď reagovať na teba, chcem len upozorniť všetkých, nie rovnako výrazne, lebo práve tá hnusná, zlá, odporná Dôvera, ktorej poistencom bol Igor Matovič trinásť rokov a vtedy mu to nevadilo, tak tá má vytvorené technické rezervy, a teda naozaj by to zlikvidovalo, vyslovene zlikvidovalo finančne Všeobecnú zdravotnú poisťovňu, čo by bol problém, a to by sme nechceli ani my. K veci.
Peťo Stachura, ja rozumiem, že si bol štátny pána Krajčího a že sa ťa to osobne dotýka, ale považujem to z detské a nekorektné, veď rozprávať, že ja mám Lengvarského rada, alebo nemám rada, pre tvoju informáciu, ja som mala dobré vzťahy s Druckerom, Kálavskou, áno, aj s Lengvarským, Palkovičom, verím, že budem mať aj s pani Dolinkovou, nakoľko ju poznám už ako zástupkyňu Slovenskej lekárskej komory, Zväzu ambulantných poskytovateľov, ako človeka, ktorý počúva a zaujíma sa, tak, prosím vás, nechcite odo mňa, aby som teraz pľula síru, keď konečne jedna, jeden konštruktívny človek, ktorý sa vyzná v zdravotníctve, tu chce niečo urobiť. No tak čo spravím? Budem sa snažiť jej pomôcť, toto urobím.
A k tomu celému by som povedala možno len toľko, že mám taký pocit, že, a teraz už môžem hrdo povedať, že my, čo sme denne pri lôžku pacienta, lebo teraz už aj ja som tá, ktorá chodí do tej nemocnice, dobrovoľne som si to vybrala, na súvislú prax idem práve k onkologickým pacientom na Národný onkologický ústav. Tak my tu hovoríme, tí, ktorí máme reálne skúsenosti z praxe, že to bude katastrofa pre pacientov, reálne. A je tu nejaká skupina politikov, ktorí si robia kampaň na tom, že všetci sú zlí a všetky, všetkých chceme zabiť a ublížiť a podobne, no ľudia nech si spravia názor, ja si ale myslím, že politika sa už viac nebude deliť úplne tak ako predtým, ale bude sa deliť na takú tú vecnú, a potom tú nenávistnú a skazu, a to si myslím, nechceme nikto.
Skryt prepis

21.11.2023 o 17:40 hod.

Mgr. MBA

Jana Bittó Cigániková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

17:40

Marek Krajčí
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predseda, za slovo aj za to upozornenie. Ja sa chcem presne držať meritu veci, teda skráteného legislatívneho konania.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte, aby som sa naozaj vyjadril momentálne len k skrátenému legislatívnemu konaniu a potom k samotnému zákonu sa budem vyjadrovať následne, keď prejde skrátené legislatívne konanie, ak prejde, a budeme rokovať o tom samotnom zákone.
Mimoriadnou okolnosťou je len taká okolnosť, ktorá nie je výsledkom obvyklého chodu udalostí, a teda nastala náhle a nebolo na ňu možné sa pripraviť. To je aj záver vlastne Ústavného súdu z roku 2020. Mimoriadna okolnosť, ktorú predpokladá § 89 zákona o rokovacom poriadku, musí spĺňať kritériá určitej kvality, čo znamená, že za ňu možno označiť len také udalosti, ktoré nie sú bežné a vymykajú sa štandardným a predvídateľným dejom v spoločnosti bez ohľadu na to, či sú takéto udalosti následkom konania človeka alebo prírody.
Dovoľte, aby som vysvetlil, že si myslím, že tento návrh zákona nespĺňa tieto náležitosti a dám k tomu tieto nasledujúce dôkazy.
Pokiaľ ide túto parlamentnú tlač č. 30, je potrebné konštatovať, že podmienka mimoriadnej okolnosti, teda ako ju definuje judikatúra Ústavného súdu, nie je naplnená. Z odôvodnenia skrátenia legislatívneho konania je zrejmé, že v prípade kategorizácie a podmieneného zaradenia do siete si Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky už takmer rok neplní svoju povinnosť uvedenú v § 45 ods. 7 a 8 zákona, a teda už 31. 12. 2020 vznikla okolnosť, ktorú nie je možné po jedenástich mesiacoch označiť ako náhlu udalosť alebo okolnosť, na ktorú sa nebolo možné pripraviť. Ide podľa všetkého o hrubé zlyhanie bývalého ministra zdravotníctva Vladimíra Lengvarského a následne aj úradníckej Ódorovej vlády, čo však tiež neospravedlňuje uskutočnenie skráteného legislatívneho konania.
Návrh zákona ministerka Dolinková predkladá v mene vlády a za ministerstvo zdravotníctva, ktorá veľmi dobre vie, že si zákonnú povinnosť, ktoré malo splniť do konca minulého roka, nesplnilo. Navyše ak by ministerstvo zdravotníctva postupovalo podľa § 45 ods. 7 zákona v riadne v stanovenom termíne, rozhodnutie by bolo vykonateľné najskôr 1. 1. 2024, čiže ide o najskorší a nie o najneskorší termín, ktorý má byť splnený, čo tiež nasvedčuje, že podmienka mimoriadnej okolnosti splnená nie je.
Podobná situácia je aj v prípade preplácania operácií pacientom, poisťovniam i v súvislosti s čakacími listinami. Už v septembri minulého roka totiž bola vydaná vyhláška ministerstva zdravotníctva, ktorá určuje zoznam diagnóz, na ktoré sa majú viazať čakacie listiny. Navyše čakacie listiny sa zostavujú už roky podľa platnej legislatívy. A toto si, na to dovolím upozorniť, že čakacie listiny sa pri niektorých diagnózach zostavujú už roky podľa platnej legislatívy. A teraz určite ani vám nejde do hlavy a ani mne to nikdy nepôjde do hlavy, ako je možné, keď tu platila dva roky, platil zákon, ktorý bol schválený Národnou radou, a ten zákon hovoril, že niečo sa začne diať od budúceho roka, že tie čakacie diagnózy skrátka úplne kľudne odignorovali. A teraz ja si nemyslím ani, že tá chyba je taká úplne u poskytovateľov, pretože veľmi dobre vieme, že celú zdravotnú starostlivosť ešte na základe reformných Zajacových zákonov v podstate majú riadiť poisťovne. To znamená, poisťovne keby jednoznačne sa dohodli, tak páni poskytovatelia ešte tuná máte ďalší rok k dispozícii, od budúceho roka dostanete zmluvu len vtedy, keď nám poviete, koľko výkonov nám viete pre ktorú diagnózu dať. Máme tu sedemsto zhruba diagnóz, kde to potrebujeme mať určite urobené, však je to nakoniec postupný nábeh. A takýmto spôsobom by tlačili na tých poskytovateľov. Ja nevidím dôvod, prečo by nemohol ten zákon začať od budúceho roka platiť.
Lenže ako správne aj Janka Bittó Cigániková povedala, sektor bol výrazne proti tomu a rozhodol sa, že to celé sabotuje. A samozrejme, keď tam boli ministri, ktorí na to netlačili a ktorí dokonca ešte si neplnili zákonné povinnosti, je mi to veľmi ľúto, ale dostali sme sa do tejto situácie, ale opäť si myslím, že toto nie je dôvod na skrátené legislatívne konanie.
Takže podmienku mimoriadnej okolnosti nenasvedčuje ani skutočnosť, že namiesto toho, aby bolo obdobie zostavenia čakacích listín predĺžené napríklad o dva až tri mesiace, toto obdobie sa predlžuje až do konca roku 2025, čím sa neguje urgentnosť riešenia situácie v skrátenom legislatívnom konaní. Znovu podmienka mimoriadnej okolnosti v zmysle judikatúry Ústavného súdu naplnená nie je. Pokiaľ ide o konkrétny dôvod pre použitie skráteného legislatívneho konania, dôvodová správa uvádza ohrozenie základného práva v zmysle článku 40 Ústavy Slovenskej republiky, ktorým je právo na ochranu zdravia. Z môjho pohľadu je to veľmi otázne, či je to naozaj tak. Z odôvodnenia legislatívneho návrhu nie je zrejmé, v čom by malo byť ohrozené právo pacienta na ochranu zdravia, ak by rozhodnutie nebolo vydané, pretože ak by tomu tak bolo, toto právo by za jedenásť mesiacov neplnenia tejto povinnosti ministerstvom už dávno muselo byť nielen ohrozené, ale vážne narušené. Skutočnosť je taká, že samotné podmienené zaradenie nemocníc do siete neohrozuje právo na ochranu zdravia a tento dôvod preto nemôže byť ani dôvodom pre skrátené legislatívne konanie.
Ministerka Dolinková na moju otázku, čo vlastne je ten dôvod na skrátené legislatívne konanie, priznala, že skutočným dôvodom skráteného legislatívneho konania je vznik škôd, ktoré by však podľa § 89 ods. 1 rokovacieho poriadku mali v prípade skráteného legislatívneho konania hroziť štátu. Z dôvodovej správy k návrhu zákona však ani náznakom nevyplýva, aké značné hospodárske škody by mali štátu vzniknúť, ani v akej výške. Podľa všetkého takéto škody by štátu ani nevznikli, ale by možno vznikli naozaj niekomu inému. A teraz môžme debatovať o tom, že áno, všetkým poisťovniam, nielen súkromným, ktoré mali rovnako ako štát dva roky na to, aby sa na túto vec pripravili.
Môžme tak isto diskutovať o tom, že sa majú tvoriť rezervy na tieto výkony. No však ale, keď sa to spustí, tak budeme ku koncu roku určite vedieť, v akom stave je hospodárenie poisťovní a táto vláda teda deklaruje, že do zdravotníctva chce dodať financie, ktoré tam bude potrebné. Takže je to opäť pre mňa jeden z ďalších dôvodov, práve naopak, spustíme to a uvidíme, koľko financií tam bude chýbať. Však to nebudú chýbať len súkromníkom, ale budú chýbať pravdepodobne aj Všeobecnej zdravotnej poisťovni.
Návrh zákona tak podľa všetkého nie je ničím iným, len legalizáciou a záchranou určitých poisťovní, ktoré nemali záujem na to implementovať tento zákon od 1. 1. a ktorí sa teraz obávajú, že by museli hradiť pacientom, ktorí by nedostali zdravotnú starostlivosť včas, náklady, alebo teda zdravotnú starostlivosť v iných zariadeniach ako v ich zmluvných zariadeniach, ktoré by ich do takéhoto, do takejto lehoty nedokázali odoperovať, vyliečiť. Po analýze splnenia podmienky mimoriadnej okolnosti a konkrétneho dôvodu na skrátené legislatívne konanie, ktorým nie je právo na ochranu zdravia, ale úplne iný dôvod, neuvedený v dôvodovej správe k legislatívnemu návrhu a ani v § 89 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku parlamentu, je viac ako zrejmé, že neexistuje žiadna príčinná súvislosť medzi neexistujúcou mimoriadnou okolnosťou a vymysleným dôvodom na skrátené legislatívne konanie a tak ani táto podmienka skráteného legislatívneho konania vyplývajúca z judikatúry Ústavného súdu nie je naplnená.
Tu by sme sa mohli naozaj dostať k podobnej debate, ako sme tu mali pri predchádzajúcom skrátenom legislatívnom konaní, keď teda sa mali robiť určité zásahy, určité zmeny, malo sa to možno robiť poslaneckým návrhom zákona, malo sa to robiť skorej. A to, čo teraz navrhuje Jana Bittó Cigániková, že by sa aspoň nerobilo to rýchle konanie, ale že by sa dal čas medzi prvým a druhým čítaním, čiastočne aspoň vytvára priestor na to, aby sa zákon mohol opraviť, keď tam naozaj, však každé veci, keď sa robia, tak naozaj tam sú určité veci, ktoré s dajú možno pri implementácii urobiť lepšie.
Mňa napríklad mrzí veľmi, akým spôsobom sa rozhodol sektor implementovať tento zákon. Však je to absolútne jednoduché. Poisťovne majú dáta. Vedia najviac o svojich klientoch, o pacientoch, aj o zdravotnej starostlivosti, ktorú im poskytujú. Poisťovne si mohli zazmluvniť konkrétne výkony u jednotlivých poskytovateľoch na ďalší rok. Ja naozaj nerozumiem, prečo sa to tak zložito začalo robiť. Osobne si dokonca myslím, že takýto zložitý spôsob ani nevyžaduje priamo zákon, že sa dalo na to úplne iným spôsobom pozrieť a urobiť to oveľa jednoduchšie. Ale opäť to vychádza len z toho, že v niekoho záujme nebolo, aby takéto niečo začalo od budúceho roku platiť. A dôležité je si uvedomiť, že nakoniec ak by hrozili značné hospodárske škody, ako tvrdí ministerka zdravotníctva, od konca minulého roka platí judikatúra Ústavného súdu k takzvanému rodinnému balíčku, na základe ktorej ak má byť dodržaný článok 55a Ústavy Slovenskej republiky o rozpočtovej zodpovednosti, musí byť návrh zákona v skrátenom legislatívnom konaní pred konečným hlasovaním poslancov o ňom predložený na zaujatie stanoviska Rade pre rozpočtovú zodpovednosť, aby sa mali všetci poslanci možnosť oboznámiť s jej stanoviskom k predloženému legislatívnemu návrhu. V dôvodovej správe nie je ani náznakom uvedené, že táto povinnosť predkladateľa bola splnená a tak možno konštatovať, že ani táto podmienka pre skrátené legislatívne konanie vyplývajúca z judikatúry Ústavného súdu splnená nebola.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

21.11.2023 o 17:40 hod.

MUDr.

Marek Krajčí

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:55

Tomáš Szalay
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vypočul som si príspevok pána poslanca Krajčího a skúsim zopakovať, že ten zákon je nevykonateľný a preto potrebuje opravu, a keďže má vstúpiť do účinnosti k 1. 1, je potrebné to urobiť rýchlo. A rýchlo sa to dá urobiť tak, že sa to schváli teraz, alebo sa to rozdelí na túto a nasledujúcu schôdzu. To sú v zásade tieto dva scenáre, ktoré sú tu na stole. V každom inom scenári by sme sa dostali do reality, ktorá je nerealizovateľná, kde ten zákon je nevykonateľný.
Rád by som tiež zareagoval na slová pána poslanca Krajčího, že zdravotné poisťovne tu dva roky mohli niečo robiť a mali povedzme implementovať ten zákon skôr, ako im ten zákon ukladal, aby bol implementovaný. Nepochybne. Ale v takejto situácii sa hovorí, že trhový líder je ten, kto má strhnúť tých ostatných na trhu. A najväčšia zdravotná poisťovňa je Všeobecná zdravotná poisťovňa, ktorá toto mohla začať implementovať. A ak je teda chyba v poisťovniach, treba začať Všeobecnou zdravotnou poisťovňou, ktorú viedol nominant OĽANO. Takže mali ste túto poisťovňu plne v rukách. To, že sa čakacie listiny tvoria už roky, je pravda, pretože čakacie listiny do zákona zaviedol Rudolf Zajac pred dvadsiatimi rokmi, akurát tieto čakacie listiny sa tvoria... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Danko Andrej, podpredseda NR SR
Pán poslanec, ospravedlňujem sa, teraz vám až spustili čas, takže môžte ešte rozprávať.

Szalay, Tomáš, poslanec NR SR
Mám také šťastie na túto časomieru. Ďakujem.
Tieto čakacie zoznamy sa, žiaľ, tvoria len na tri diagnostické okruhy. Už dvadsať rokov tvoríme čakačky na tri diagnózy, na ochorenia na šedý zákal, na umelé kĺby a na elektívnu kardiochirurgiu. To dohromady tvorí možno, preženiem, jedno percento všetkej zdravotnej starostlivosti, ktorá sa na Slovensku poskytuje. Na 99 % zdravotnej starostlivosti tie čakačky nemáme. A keď som pred trinástimi rokmi navrhol vo vláde Ivety Radičovej, aby sa tie čakačky tvorili na všetku zdravotnú starostlivosť, ako prvá začala protestovať štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa, lebo na to nemá dostatok zdrojov. Čiže treba to naozaj pyrotechnicky a opatrne implementovať a nie hurá-systémom, pretože tak môžme naozaj s tou vodou z tej vaničky vyliať aj to dieťa, ako sme tu už počuli dnes.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.11.2023 o 17:55 hod.

MUDr. PhD.

Tomáš Szalay

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:55

Vladimír Baláž
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Áno, už. Ďakujem pekne.
Ďakujem za vystúpenie, to bolo dobré vystúpenie, ďakujem, Marek. Ten problém je naozaj v tom, že nebudem, ale musím to povedať ešte raz. To je nevykonateľný zákon, nedá sa to urobiť jednoducho. Takto proste sa, nemôžme schváliť niečo, ak máme troška zdravého rozumu, s ktorým sa nedá ísť ďalej. Od leta sa začala robiť vykonávacia vyhláška, ktorá sa teraz pripravuje do praxe. Aby sme my nemiešali tie veci medzi sebou ako hrušky s jablkami.
Áno, podobne ako doktor Szalay teraz povedal, my, áno, na tri okruhy diagnóz sa robia čakačky. Ale to sú nie nárokovateľné čakačky, že do dvoch mesiacov sa musí odoperovať a potom si niekto ide urobiť koleno do Rakúska, to, čo chceme urobiť tu, zaviesť teraz vlastne. To také neexistuje niečo. My teraz chceme, aby odborné spoločnosti povedali maximálne termíny, dokedy niektoré diagnózy budú operovať a dovtedy sa to musí urobiť, poisťovne si musia nájsť miesto na Slovensku, keď nenájdu na Slovensku, nájdu niekde inde, to plus-mínus.
Ja navrhujem, aby sme si niekedy sadli na výbore a prebrali si celú tú, tú časť, lebo vyzerá to veľmi jednoducho, že tie poisťovne si naobjednávajú tie veci u tých poskytovateľov, ale to neni celkom také jednoduché, ako sa to na prvý pohľad zdá a pri tej debate by sme na to prišli, lebo poisťovne nevedia, akú majú kapacitu tí jednotliví poskytovatelia napriek tomu, že vedia, koľko sa tam odoperovalo niečoho, ale nevedia, akú majú kapacitu z hľadiska určitých čakacích dôb, keď si to predstavíte. Však koniec koncov neni to podľa mňa až také ťažké.
Takže sa prihováram za to, aby sme to v skrátenom legislatívnom konaní schválili.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.11.2023 o 17:55 hod.

MUDr. PhD.

Vladimír Baláž

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:55

Jana Bittó Cigániková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja sa to naučím, sľubujem. (Rečníčka reaguje na spúšťanie technického zvukového zariadenia.)
Ďakujem veľmi pekne. Ja len ešte v reakcii na Mareka chcem doplniť, že problémom, keď nebude skrátené konanie, je podľa mňa aj to, že v podstate od 1. 1. by nemohli byť zazmluvnené jednodňové nemocnice. Myslím si, že pani ministerka ešte o tom bude hovoriť, ale je to veľmi dôležité povedať. My máme teraz vlastne legislatívne riešené len vyššie typy, ale všetky jednotkové nemocnice nemajú garanciu budúceho vývoja budúcich príjmov a to je dôvod, prečo tam dnes nenastupujú žiadni zdravotníci a tie nemocnice majú naozaj problém vykryť to. Čiže toto ja beriem tiež ako argument. Je to, ja to beriem takto, je to situácia, ktorú sme spôsobili ešte my, nezvládli sme to dotiahnuť tak, ako sme chceli, a príde mi nekorektné teraz akože robiť naschvály. Jednoducho je to, je to treba schváliť aj v skrátenom konaní podľa mňa. Pokiaľ by sme to nezmenili, tak od 1. 1. má vlastne, majú všetky poisťovne zákaz zazmluvniť a preplatiť akúkoľvek zdravotnú starostlivosť vo všetkých jednotkových nemocniciach. A okrem toho, to už som hovorila, len teraz to teda bližšie vysvetľujem. Takže odo mňa toľko.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.11.2023 o 17:55 hod.

Mgr. MBA

Jana Bittó Cigániková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:55

Peter Slyško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Vážení kolegovia, ja si vážim tú odbornú diskusiu, ktorú vedieme, no počúvam tu aj zo strany OĽANO a my všetci počúvame tie výhrady, výtky. No ja by som rád povedal, že je to práve strana OĽANO, ktorá tri roky viedla a teraz aj pán minister Krajčí nám hovoril, že za posledný rok sa prakticky, rok-dva, nič neudialo. No ale stále tam boli nominanti OĽANO, následne nominant úradníckej vlády. V Sociálnej poisťovni bol taktiež nominant OĽANO. Ale aj keď si tak povieme, že odmyslíme túto politiku, lebo aj, prepáčte, mal som to za potrebné povedať, tak aj tá myšlienka od pána bývalého ministra, že však on nevidí problém, spustíme to a následne však vláda nová deklaruje, že chce podporiť zdravotníctvo výrazne a potom uvidíme.
Ja si naozaj myslím, že by sme mali pristupovať vecne, racionálne, tak ako to bolo aj na výbore, že kde aj pani ministerka spoločne so štátnym tajomníkom jasne, vecne diskutovali a jednoducho priznať, že, bohužiaľ, v aktuálnom stave to nie je možné naplniť takto a budeme to musieť riešiť.
Takže ďakujem ešte raz za vecnú diskusiu.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.11.2023 o 17:55 hod.

Peter Slyško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video