3. schôdza

14.11.2023 - 22.11.2023
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.11.2023 o 10:25 hod.

MUDr.

Marek Krajčí

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

9:55

Tomáš Szalay
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Janka, veľmi dobré postrehy si dala k tomuto zákonu. Ono, o čom sú čakacie listiny? Na čo sa čaká? Buď sa čaká na kapacity, ak nemáme dostatočné kapacity, čaká sa na operatérov, čaká sa na nejakú pomôcku, orgán v prípade transplantácie, ale tieto čakačky, o ktorých je teraz reč, je čakanie na peniaze. Toto je, sú čakačky na peniaze, ktoré nevieme skrátiť inak ako tým, že do toho systému tie peniaze nalejeme. To znamená nevyhnutným riešením, ktoré môže slovenským pacientom pomôcť, nie sú až tak tie čakačky ako tie peniaze v rozpočte, čiže budem veľmi zvedavý, ako bude vyzerať návrh štátneho rozpočtu, najmä výška platby za poistencov štátu, ktorú, ktorá bola, ako si veľmi správne poznamenala, za predchádzajúcich vlád úplne hanebná a spôsobila to, že sa nám tie čakacie zoznamy zásadne, zásadne predĺžili a, bohužiaľ, napriek zvýšeniu platov zdravotníkov minulý rok v decembri sa neskracujú.
No, ale ešte jeden moment si tu spomenula, ktorý by som rád podčiarkol, že je síce pekné bojovať za pacientov, že nech idú sa liečiť do zahraničia, dostanú možno lepšiu zahraničnú starostlivosť, ale ono je to spochybňovanie slovenských zdravotníkov a keďže tie peniaze budú nasledovať pacienta, ak pôjdu do zahraničia, tak je to v zásade aj boj proti slovenským zdravotníkom. Čiže každý, kto dnes podporuje, že nech sa idú pacienti liečiť do zahraničia, po prvé, na to nemáme peniaze a, po druhé, tým podkopáva a podráža nohy slovenským zdravotníkom.
Ďakujem.
Skryt prepis

22.11.2023 o 9:55 hod.

MUDr. PhD.

Tomáš Szalay

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

9:55

Peter Kalivoda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci, za slovo.
Ja by som chcel v prvom rade oceniť kultivovaný prejav pani poslankyne Bittó Cigánikovej a je vidieť, že naozaj pokiaľ sa v tomto parlamente hovorí odborne, k odborným veciam a hovoria k nim odborníci, tak vie aj tá diskusia byť taká, aká by v slovenskom parlamente podľa mňa byť mala, tak ako ju očakávajú aj všetci občania Slovenskej republiky. Takže naozaj to musím oceniť. Myslím si, že tam bolo aj celkom niekoľko celkom zaujímavých myšlienok a tak ako poznáme aj našu pani ministerku Zuzku Dolinkovú, ktorá je rovnako veľmi konštruktívny človek na svojom mieste, tak predpokladám, že nájdete a nájdeme v mnohých veciach v rámci tohto parlamentu konsenzus.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

22.11.2023 o 9:55 hod.

Mgr.

Peter Kalivoda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

9:55

Jana Bittó Cigániková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán Danko, za slovo.
Tomáš Szalay, neštvi ma. Jak, čo si to povedal? Podkopanie nôh slovenských zdravotníkov, ty si vlastne celé roky môj učiteľ v zdravotníctve, ale tuto ťa ja musím naučiť, to nie je podkopávanie, to je úplne normálny nedostatok slovenských zdravotníkov, ktoré my reálne máme, a to vedia aj oni, čiže čo vedia maximum a ešte viac nech spravia. Však ich podporme, nech robia do ôsmej večer, ak budú chcieť, a však na tom sa zhodneme, kľudne dajme viaczdrojové financie, podporme to, ale stále bude nejaká skupina, ktorá nestihne, lebo som hovorila, anestéziológovia a tak ďalej, ty to ako prvý veľmi dobre vieš. A tam ja len vravím, veď dobre, tak keď nestíhame všetko, tak nejakú časť, keď na to budú peniaze, pošlime do zahraničia, takže prestaň byť voči mne opozícia, áno, láskavo. (Smiech.)
A, pán Kalivoda, ďakujem veľmi pekne za ocenenie a teda beriem to tak, že to ocenenie viete prejaviť aj fyzicky, napríklad podporou pozmeňujúceho návrhu zákona, bola by som vám veľmi vďačná, aj pacienti by vám boli vďační. Jedným dychom, aby som bola korektná, viem o tom, že pani ministerka tu čelí úplne pochopiteľným požiadavkám zdravotníckeho sektora, ale opakujem, ja by som tu mala naozaj veľmi tvrdý prístup a nešla by som ďalej ako pol roka, preto sa o to aj takto pokúšam. Veď nakoniec pani ministerka to kľudne môže zvaliť na mňa, oni majú na mňa všetci telefónne číslo, môžem im to vysvetliť.
Ďakujem.
Skryt prepis

22.11.2023 o 9:55 hod.

Mgr. MBA

Jana Bittó Cigániková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:10

Marek Krajčí
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Vážený predsedajúci, ctené kolegyne, kolegovia, dovoľte aj mne vystúpiť trošku teraz vecne k tomu zákonu, ktorý je tu predložený v skrátenom legislatívnom konaní. Dovoľte, aby som začal tým, čo asi naše zdravotníctvo najviac trápi, čo sa uvádza vo všetkých štatistikách a porovnávame sa s ostatnými krajinami, a to sú odvrátiteľné úmrtia.
Odvrátiteľné úmrtia, tak jednoducho povedané, to sú úmrtia, keď pacient zbytočne zomrie preto, že nedostane zdravotnú starostlivosť včas. A, žiaľ, v tomto je Slovenská republiky na tom veľmi zle. Sme krajina, ktorá je úplne na chvoste vyspelých krajín, vyspelých zdravotníckych systémov.
Každému z nás je jasné, že rozprávame sa tu teraz o niečom, čo malo zachraňovať ľudské životy, pretože keď si na to dali už námahu tí odborníci a ministerstvo zdravotníctva pripravovalo 700 výkonov, kde odborníci sedeli dlhé hodiny a rozhodli sa, že toto je ten čas, do ktorého má byť poskytnutá zdravotná starostlivosť pacientovi, ktorý ide na výkon tak, aby nebolo ohrozené jeho zdravie alebo dokonca život, tak si myslím, že všetci teraz budeme rozhodovať o niečom, čo je nielen pre každého Slováka, ale dokonca sa to týka bytostne nás, extrémne dôležité. Každý z nás chce, aby sme dostali poskytnutú zdravotnú starostlivosť včas.
A teraz keď sa tu bavíme o tom, že či sú nejaké, viete, argumenty, ktoré toto právo, ktoré tu bolo zadefinované pred dvoma rokmi, na ktoré boli dva roky času, aby sa pripravili či poisťovne, či poskytovatelia a aby ministerstvo, áno, koordinovalo tie celé prípravy, tak viete, len tak to hodiť šmahom za hlavu a povedať si, že a však nie je to pripravené, presunieme to, lebo prišli pravdepodobne na ministerstvo. Však nakoniec je tam Mišo Štofko, ktorý predtým robil s poisťovňami žiadosti, že no dá sa to, dokážeme to, tak čo. Ďalší rok tí pacienti toto právo ešte nebudú mať.
Viete, ale keď sa nad tým zamyslíme, tak, tak kde je skutočná pravda. Pravda je tam, že od poskytovateľov sa očakáva, dva roky času na to mali a v podstate ja si nemyslím, že dva roky času, keď niekto poskytuje zdravotnú starostlivosť, tak je úplne jasné, že plánované výkony nejako plánuje. Nie? A urobí si nejaký zoznam čakateľov na tento plánovaný výkon. A práve tento zákon mal spôsobiť to, že konečne sa ukončí predbiehanie, konečne sa ukončí to, že henten sa predbehne, lebo má hentakú konexiu a henten to dostane, lebo sa pozná s tamtým a hen tuná primár sa rozhodne, že bude operovať radšej tohto. Prečo nemajú nemocnice doteraz čakacie listiny? A viete, čo vám poviem? Majú. Mnohé slušné majú. A to je to, čo sa od nich očakáva, aby mali a áno, možno niektoré, kde to takto funguje, ako som teraz povedal, nemajú.
Tento zákon jasne povedal, že od 1. 1. 2024, keď príde pacient do takejto nemocnice, bude sa pýtať, či tá nemocnica ho zaradí na čakací zoznam. A viete, keď tá nemocnica ten čakací zoznam nebude mať, tak zákon by tomu pacientovi poriadne nabil, aby mu povedal, ale vy ma do toho čakacieho zoznamu pekne zaradíte. Vy teraz toto právo pacientom beriete. Vy hovoríte to, že dobre, tak čo, ďalší rok budeš, budeš pohodený vo vzduchu a čo si dohodneš, to budeš mať, keď ťa zoberú, tak ťa zoberú, keď ťa odložia, tak ťa odložia.
Ďalšia vec je tu, že čakacie listiny, čo si myslíte, fungujú alebo nefungujú? Dokonca zo zákona fungujú. Máme celý set výkonov, a to nie sú výkony akože by som povedal také nejaké podprahové, kde sú zadefinované čakacie listiny, správne to tu povedal kolega Szalay, od roku 2009 s vyhláškou 412, kde sa majú naozaj tieto čakacie listiny viesť, majú sa hlásiť v poisťovni, a to znamená, fungujú nejaké systémy? No jasné, že fungujú. Všetko funguje na tých diagnózach, ktoré tu sú od roku 2009. Prosím vás, kde bol problém, aby do tohto systému nemohlo nabehnúť ďalších 700 diagnóz, keď vyhláška vznikla v minulom roku v septembri? A od roku ´21 decembra je jasný zákon, že to začne pre našich pacientov platiť. Nie, my ich necháme ďalej zomierať. My skrátka to preložíme, pretože to niekomu nevyhovuje, niekto na to neni pripravený.
A viete, čo je na tom, viete, čo mi na tom najviac vadí? Že tuná sa hovorí o tom, však v skrátenom legislatívnom že vzniknú škody. A dokonca že na zdraví. Áno, vzniknú škody, keď to prijmete, na zdraví ľudí, ktorí nedostanú tú zdravotnú starostlivosť včas, ktorí zomrú zbytočne kvôli tomu, že to tu prijímame. Pretože ja chápem, že systém sa nepripravoval, ale viete, tuná sa to hádže, aj teraz pred, pred, predrečníčka stále to hádže na nejakých nominantov. Každý, kto si raz vyskúšal viesť hoci ministerstvo alebo akýkoľvek iný podnik či nemocnicu, vie, že je to viac-menej tak či tak závislé od ľudí, ktorých si platíme, od zamestnancov. Nesplnili si poslanci tejto snemovni, a však ja teraz hovorím za všetkých nás, ja hovorím aj a aj za tých všetkých, ktorí ste hlasovali za tú reformu v roku 2021, našu povinnosť, že sme do zákonu napísali, načo tým, načo títo zamestnanci majú pracovať, aby sa to uviedlo do praxe? Chcete povedať, že Lengvarský alebo Palkovič, nominanti Eduarda Hegera a pána Ódora, že zakazovali, aby ministerskí úradníci alebo nemocnice, alebo poisťovne sa pripravovali na plnenie tohto zákona? Však to je smiešne. No určite nezakazovali.
Takže tuná sa spravilo to, čo sa malo pre pacientov urobiť, a my to ideme teraz posunúť. A viete, čo je zaujímavé? Že keby vám išlo o pacientov, a teraz naozaj budem trošku osobný, tak minimálne tie výkony, ktoré už sú zadefinované od roku 2009, na ktoré sa vedú čakacie listiny, ktoré majú informácie poisťovne a majú čakacie zoznamy, tak prečo aspoň tie nezačnú platiť. Ja vám teraz prečítam, o ktoré výkony ide. Prečo aspoň v týchto to právo pacientom nepridáme? Kde problém, prosím vás? Operácia vrodenej stenózy alebo insuficiencia aortálneho mitrálneho ústia, však na to sa zomiera. Pacienti mohli mať zadefinované, že to musia mať urobené. A viete, čo je, viete, čo je realita súčasného zdravotníctva? Že tie kardioústavy, ktoré by to aj mohli robiť, aj majú kapacity, ony nedostanú peniaze od poisťovní.
A teraz poviem ešte ďalšiu vec aj mojim kolegom, ktorí tu predtým boli, ktorí, ktorí plačete, že je málo peňazí v zdravotníctve. Ja som bol minister, ja viem, ako to chodí. Ministerstvo financií musí dať do systému peniaze, na ktoré je zákon. A vy ten zákon idete teraz zrušiť. Vy ten zákon, ktorý garantuje to, že do systému by museli byť naliate peniaze, pretože je to zákonom dané, vy ho idete teraz zrušiť, posunúť o ďalší rok. Potom som, budete, budete vyjednávať, že koľko peňazí tam idete dať a som zvedavý, ako budete úspešní, ale keby ste mali tento zákon, pani ministerka, v kapse, tak poviete, nech sa páči, toto to bude stáť, tie peniaze mi pán minister financií musíte dať, lebo budete postupovať v rozpore so zákonom. Prečo to neurobíte? Prečo hovoríte, že na to nebudú peniaze?
Ďalej, operácie získanej stenózy alebo insuficiencie aortálnej mitrálnej chlopne, operácia aneuryzmy aorty, operácia aneuryzma, ale však na to sa zomiera, ľudia. Kto má aneuryzmu aorty, keď mu to neurobia do určitého času, sa mu to zväčší, praskne mu to a on zomrie. Je to teraz v čakacom zozname. Kde je problém, aby pacienti nemohli mať svoje právo a nemohli mať zoperovanú aneuryzmu včas? Kde je problém, aby kardioústavy nedostali viac peňazí, lebo to hovoria šéfovia kardioústavov, my by sme mohli robiť viac, ale my nemáme viac peňazí. Operácie na koronárnych artériách. Veľmi dobre viete, keď máte zúženú koronárnu artériu, keď sa neurobí včas bajpas, čo sa stane? Dostanete infarkt, zomriete. Je to tu od roku 2009. Implantácia ICD, to je skrátka prístroj, ktorý vám môže zachrániť život.
A ďalej, poďme teraz ďalej, implantácia bedrového kĺbu TEP, implantácia TEP kolenného kĺbu. Koľko pacienti čakajú? Podľa súčasnej legislatívy by mali čakať iba rok. Áno, a potom môžu sa ísť nechať zoperovať inde. A viete, čo si ja myslím? Že mnohí čakajú zbytočne dlho, pretože čakajú vo svojom zariadení, pretože poisťovňa sa o nich nezaujíma a keby im poisťovňa možno povedala, však tak choďte vedľa, tam do tej nemocne, možno im to urobia aj do toho roku. Podľa mňa na toto možno aj máme kapacity, treba to len zadať tým poisťovniam a ten zákon mal začať platiť od 1. 1., aby to urobili. Aby tomu svojmu poistencovi povedali, no dobre, neurobím vám to teraz možno tuná v tejto nemocnici, ale choďte tam vedľa do mesta, tam vám to spravia. Tam to robia skorej ako za rok. Né, my necháme tých pacientov, tak budú krívať, budú ich bolieť nohy. Máme to v zoznamoch, nemôžte sa tuná na nič vyhovoriť, že to neni. Funguje to od roku 2009. Operácia instabili deformity na, deformity na chrbtici vrátene použité externých, interných fixátorov chrbtice. Však to sú vážne veci. Na toto všetko mali mať ľudia od 1. 1. právo, aby boli zoperovaní včas. Do kelu! A vy im to idete zobrať! A vyhovárate sa tuná, že niečo neni pripravené. Ja by som sa hanbil!
A už ani nemám moc veľmi chuť pokračovať, pretože, pretože naozaj, keby tuná šlo o pacienta a nie stále tu ešte za zdravotníkov, že budú vám utekať pacienti. Viete čo, ja, ja mám taký niekedy pocit, že tí zdravotníci, a, a teraz budem kľudne voči tým štátnym nemocniciam taký, že oni tam si odoperujú jedno-dve čísla dopoludnia, potom odídu a robia si niečo iné. Oni by kľudne mohli operovať viac. Ešte teraz budete ich tuná ľutovať, že odíde pacient kvôli nim do zahraničia. Však nech robia aj poobede. Pardon, ale ja stojím na strane pacienta, nie na strane zdravotníkov, ktorí by mohli urobiť štyri-päť operácií denne a či už majú dôvod ten, že im povedia, že nemajú na to financie alebo limity, alebo čo, alebo idú si robiť súkromnú prax, ako mňa to nezaujíma.
Pani ministerka, navrhujem, naozaj keď už teda ste sa rozhodli ísť touto cestou, že idete pacientovi zobrať to právo a teda nevystavíte ten sektor stresu, ktorý si podľa mňa zaslúži, pretože mal sa na to dosť času pripravovať a mne je to jedno, kohokoľvek je to chyba, keď je tam nejaká moja chyba, ja si ju rád priznám, len tuná, samozrejme, hádžete na mňa veci, ktoré, za ktoré ja vôbec nemôžem. A ja si dokonca myslím, že keby som bol na tom ministerstve, tak sa toto nestane.
Ďalšia vec, čo som si všimol, a tu sa chcem aj opýtať, pretože tomu ale fakt že nerozumiem, že vy tvrdíte, že neboli vydané rozhodnutia, neboli vydané rozhodnutia pre nemocnice prvého typu. Skúsim teraz prečítať ten zákon. Ten zákon, ktorý ideme teraz novelizovať v skrátenom legislatívnom konaní, hovorí: „Ministerstvo zdravotníctva rozhodne o podmienenom zaradení nemocníc do siete a vydá prvý zoznam kategorizovaných nemocníc, ktorý zverejní na svojom webovom sídle do 31. decembra 2022 až po vydaní všeobecného záväzného právneho predpisu podľa ods. 6."
Tak, žiaľ, ten všeobecne záväzný právny predpis neexistuje. To je akože blbé, takže ako to ministerstvo do toho 31. decembra 2022 splnilo, to je druhá vec, ale toto je podľa mňa problém aj vás, teda keď to chcete opravovať, lebo však to treba opraviť, ten všeobecne záväzný predpis mal byť zjavný. Ale, ale keď som sa dobre pozrel, čo sa vlastne dialo, tak ministerstvo zverejnilo na svojom webovom sídle rozhodnutie o podmienenom zaradení nemocníc do siete, a teda vydalo prvý zoznam kategorizovaných nemocníc.
Takže ministerstvo si splnilo svoju povinnosť a sú tam dokonca aj nemocnice prvého typu s doplnkovými programami. Následne je tu napísané, že rozhodnutie vydané podľa prvej vety sa stáva vykonateľné najskôr k 1. januáru, hej? Takže ja to, ja to vnímam tak, ja som sa radil aj s právnikmi, že keďže si minister Lengvarský splnil svoju domácu úlohu a toto rozhodnutie zverejnil, na základe toho sa mali ešte doručiť rozhodnutia nemocniciam. Ale tie nemocnice, tie rozhodnutia nemocniciam podľa tohto nemuseli byť doručené do 31. decembra 2022. Tie doručenia mali byť doručené optimálne k 1. januáru, ale rozhodnutie vydané podľa prvej vety, ktoré teraz dostanú nemocnice, sa stáva vykonateľné najskôr 1. januára 2024.
Takže, pani ministerka, môj názor je, že bez toho, aby ste museli meniť tento zákon, vy tie rozhodnutia do, keď nejaké neboli vydané, lebo ja do toho nevidím, na tom ministerstve, neviem, čo sa dialo, ale keď nejaké rozhodnutia tie nemocnice nedostali, tak ich skrátka môžte vydať a nevidím vôbec dôvod na to, aby sme to tu my nejakým spôsobom menili.
Čo je skôr pre mňa veľmi zarážajúce a možno aj podozrivé je, že, že prečo takto idete nabúrať ten zákon a mne to príde ako keby ste chceli revidovať to prvé rozhodnutie, ktoré Lengvarský urobil. Lebo vy vlastne urobíte to, že vy vlastne budete môcť to rozhodnutie urobiť ináč ku koncu tohto roka. A teraz otázka je, že prečo, prečo to chcete urobiť. Lebo podľa mňa rozhodnutie na základe toho, čo spravil minister Lengvarský, urobiť môžte. Všimol som si, čo tam je napísané, tam dokonca je v tom rozhodnutí aj Nemocnica Bory a dokonca že tam ašpiruje dokonca na trojku a chce mať štvorkové doplnkové programy, však to je nakoniec dôvod, prečo Bory chcú byť v trojke, lebo chcú mať štvorkové doplnkové programy, páni. To je len jasné, že toto keď sa stane, však v poriadku, tak zabudnite na veľkú univerzitnú nemocnicu v Bratislave. Nebude, nebude (smiech), pretože skrátka nebude na to spád, nebude na to personál, nebude na to nič, budú to robiť Bory, budú robiť štvorkové, si povyberajú doplnkové programy zo štvorky, ktoré sa im budú páčiť, a tým pádom rozbijú koncept bratislavskej veľkej univerzitnej nemocnice, ktorý tu mal byť, a neni tam, neni tam Agel Šaca, hej, v tom zozname Lengvarského, takže pravdepodobne možno potrebujete ten zoznam zrevidovať a doplniť tam Šacu, neviem.
Môžte sa skúsiť k tomu vyjadriť, ale úprimne ja tomuto skrátenému legislatívnemu konaniu naozaj nie veľmi rozumiem, samozrejme, my v žiadnom prípade ho nepodporíme. Určite by sme podporili, keď už pôjdete ako valec ďalej, keby ste tam aspoň doplnili tie diagnózy, na ktoré sa čakacie listiny už dávno robia a kde by podľa mňa fakt problém, aby právo pacienta bolo uplatňované od 1. 1., mohol byť, a toto ak neurobíte, tak ako budeme to veľmi ostro kritizovať, nevidím naozaj dôvody na tom, prečo minimálne toto právo tí pacienti by nemohli mať, už keď sa vyhovoríme na čokoľvek. Ale hovorím, nevyhovárajme sa, tuná nám ide o životy ľudí a to, že bojujeme proti odvrátiteľným úmrtiam, ktoré má Slovensko extrémne vysoké práve preto, že pacienti nedostávajú svoju zdravotnú starostlivosť včas.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

22.11.2023 o 10:10 hod.

MUDr.

Marek Krajčí

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:25

Jana Bittó Cigániková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Marek, ja sa ťa chcem opýtať, ako presne sa volá softvér a konkrétny panel v ňom, cez ktorý majú hlásiť, a teraz aby som išla do tvojho pieskoviska, keďže za to si bol ty zodpovedný, cez ktorý majú hlásiť štátne nemocnice štátnej poisťovni svoje kapacity, hej? Čiže jedna vec sú čakačky, že tu mám päť, osem, desať, dvadsať ľudí, ktorí čakajú na niečo, ale chcem sa ťa spýtať teda, keď to funguje všetko a je to pripravené, tak ako konkrétne sa volá, prosím ťa, ten softvér, cez ktorý hlásia, koľko má ktorý lekár pri tej-ktorej odbornosti kapacitu operovať napríklad?
Ďalšia otázka je, že či vieš, koľký, aký dopad toto bude mať finančný a koľko si za tvojich čias vyhradil na vytvorenie rezerv pre tento zákon, keďže teda je to aj o peniazoch, a prečo, keď hovoríš pani ministerke, že teda má to v rozpočte ukázať, prečo za tvojej vlády bola najnižšia platba za poistenca štátu v histórii. A chcela by som k tým čakačkám, ktoré fungujú, ešte podotknúť, áno, operácia stenózy je tam 88 pacientov, z toho 87 je Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Spomínal si aneuryzmu, je tam 13 čakajúcich, z toho 13 je Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Spomínal si koronárnu artériu 33 čakajúcich, z toho 33 Všeobecná zdravotná poisťovňa. Implantát ICD 30 čakajúcich, z toho 30 Všeobecná zdravotná poisťovňa. 80 % čakateľov na TEP-ky je Všeobecná zdravotná poisťovňa, čakajú väčšinou viac ako rok.
Chcem ti, Marek, pripomenúť, že to je tá poisťovňa, do ktorej ste naliali skoro 400 miliónov eur všetkých daňových poplatníkov, chcem sa ťa spýtať, kde sú výsledky z tohto financovania, okrem teda tých žúrok za 200-tisíc a predražených zmlúv s Medirexom.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.11.2023 o 10:25 hod.

Mgr. MBA

Jana Bittó Cigániková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:25

Tomáš Szalay
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Ja by som možno reagoval na ten počet čakajúcich pacientov. On nám narástol, pán Krajčí, a narástol aj preto, že nemocnice počas covidu dostali z ministerstva zdravotníctva zákaz robiť plánované operácie. Prešiel som celé Slovensko regionálne nemocnice a riaditelia nemocníc jeden za druhým sa mi sťažovali na tento nezmyselný zákaz, ktorý dostali z ministerstva zdravotníctva, počas ktorého nám čakacie zoznamy na tie veci, ktoré meriame, o ktorých si hovoril vo svojom príspevku, narástol o viac ako 100 %. A kým malé súkromné jednodňovky na piráta operovali, tak veľké nemocnice napriek tomu, že mali personál, napriek tomu, že mali kapacity, na základe príkazu ministerstva zdravotníctva operovať nemohli a tak nám vznikol obrovský previs neuspokojeného dopytu, predĺžili sa nám čakačky, tlačíme ich pred sebou a stále sa nám ich nedarí skrátiť. A možno by som ešte spomenul to, že máme platný zákon 581, teda o zdravotných poisťovniach, ktorý v § 6 ods. 8 hovorí o tých čakačkách, ktoré sú dnes evidované, to znamená kardio, elektívne kardiochirurgické výkony, očné výkony a umelé kĺby, teda TEP-ky. Zdravotná poisťovňa je povinná zabezpečiť poistencovi úhradu plánovanej zdravotnej starostlivosti najneskôr do dvanástich mesiacov odo dňa zaradenia poistenca do zoznamu podľa ods. 3. Toto je už dnes v legislatíve, čiže v tomto prípade vykopávame otvorené dvere.
No a poslednú poznámku mám k tomu ivermektínu, ktorý tu dnes zaznel, bol to práve Marek Krajčí, ktorý ho schválil na použitie na Slovensku na liečbu covidu.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.11.2023 o 10:25 hod.

MUDr. PhD.

Tomáš Szalay

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:25

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Marek, ono v podstate obdivujem tvoju neúnavnú snahu bojovať proti záujmom pijavíc menom Haščák, Penta v slovenskom zdravotníctve a nemusíme sa vôbec čudovať, že pani ministerka spláca takto dlh, ktorý dostala vlastne do vena, do daru, alebo jej politická strana alebo celá v podstate súčasná vláda organizovaného zločinu od Haščáka, lebo to boli desiatky miliónov eur, čo dostali zadarmo inzerciu. Každá iná poctivá politická strana by si to musela kúpiť, oni to dostali zadarmo, ale s tým, že keď príde vhodná chvíľa, budú to musieť splatiť. No a teraz to splácajú, nečudujme sa. Jednoducho ľudia bez chrbtovej kosti, ktorí sú schopní zapredať aj chorých ľudí, chorých ľudí na rakovinu, onkologických pacientov, tak bez problémov to urobia, keď tú moc získajú, a teraz to robia.
A to, že to obhajuje nejaká Cigániková, Szalay, lobisti Penty, to sa nečudujme, to sú jednoducho tá istá banda. Títo ľudia si nechali posielať inštrukcie počas vládnutia, len aby ožobračili Všeobecnú zdravotnú poisťovňu a natlačili peniaze do gágora mafiánovi Haščákovi. Mafiánovi Haščákovi, ktorý im to splácal obrovskou inzerciou v jeho médiách. Normálna, klasická, krásna korupcia. Nádherný príklad korupcie. Ospevoval ich všade v schránkach, špeciálne noviny kvôli nim začal vydávať a teraz prišla jeho chvíľa, teraz sú Haščákove hody a slúži tomu áno, ministerka zdravotníctva, ktorá by mala slúžiť chorým ľuďom. Ona slúži mafii, normálne vedome tuto príde a zneužíva svoje postavenie ministerky na to, aby zobrala onkologickým pacientom právo byť včas operovaní. Logicky, že to potom bude v prospech Haščáka. A nie ministerstvo zdravotníctva malo vytvoriť zoznam, koľko, kde čaká ľudí, ale zdravotné poisťovne. Áno, Haščákova Dôvera mala vytvoriť, ony to financujú, systém, ony mali mať prehľad, kto, ako poskytuje zdravotnú... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.11.2023 o 10:25 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:25

Marek Krajčí
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za faktické.
Kolegovia zo SaS-ky, sklamali ste ma, len také útoky, ale vôbec ste sa nevyjadrili k meritu veci, čo som povedal. Nejaký systém. Podrobný postup zdravotnej poisťovne poskytovateľa zdravotnej starostlivosti pri vedení zoznamu čakajúcich poistencov, formu, vzory výkazov a štruktúru výkazov v elektronickej podobe zverejňuje ministerstvo zdravotníctva na svojom webovom sídle. Ja tam nevidím nejakú podmienku, že minister, alebo minister by to nikdy nerobil, samozrejme, alebo NCZI, alebo niekto, že musí vytvoriť nejaký elektronický systém. Však poisťovne majú peniaze všetkých nás, platíme zdravotnú daň, majú si vytvoriť systém, aký im bude vyhovovať, majú sa dohodnúť s poskytovateľmi, nastaviť si zmluvy tak, aby to fungovalo. Čo robili dva roky?
Ďakujem ináč za ostatné pripomienky a ja dúfam, že táto snemovňa sa spamätá a že toto právo pacientom, ktoré mohli od 1. 1. mať, im neuprie.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.11.2023 o 10:25 hod.

MUDr.

Marek Krajčí

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:25

Peter Stachura
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážená pani ministerka, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte aj mne povedať pár slov vlastne k tomuto návrhu.
Kresťanskodemokratické hnutie tak ako išlo do volieb, tak pre nás bola, bolo zdravotníctvo jednou z priorít, a to sme stále deklarovali, mali sme podľa môjho názoru najlepší program, najprepracovanejších 188 konkrétnych riešení. A jedným z týchto riešení bolo aj, aby sme mali transparentné čakacie doby. Myslím si, že všetkým z nás, ktorí tu sme, a tí, ktorí sú zdravotníci, určite o to viac musí práve o toto ísť, aby sme tu mali naozaj transparentné čakacie doby. A veľmi sa mi páči aj to, čo vlastne začal v podstate Marek Krajčí, že dokonca mal odvahu povedať, čo budú maximálne čakacie doby. To vôbec nie je niečo samozrejmé ani v okolitých krajinách. Pracoval som aj v Nemecku, v Rakúsku, vôbec to nie je také samozrejmé. A už vôbec to nie je samozrejmé pri takom množstve výkonov a my sme hovorili o 700 výkonoch, to vôbec nie je samozrejmé.
A slovenské zdravotníctvo skutočne pokuľháva na mnohých frontoch, môžme a budeme hovoriť určite aj o tom výkazníctve, akým spôsobom sa prenášajú dáta od poskytovateľov ku poisťovniam, aké sú kontrolné mechanizmy, kde je v tom celom systéme NCZI a tak ďalej. Je tam skutočne veľmi veľa problémov, ja som sa im venoval aj v programovom vyhlásení vlády, kde som hovoril, že skutočne tuná sa stalo veľmi veľa chýb a teda na obidvoch stranách politického spektra, to musím opäť aj tuná skonštatovať. A keď chceme byť skutočne konštruktívnou opozíciou, tak nemôžme len vykrikovať skutočne na tých, ktorí za to úplne nemôžu, a tuná ja som si aj pri príprave tejto, tohto príspevku povedal, že no ako by som sa cítil ja, keby som bol na tomto mieste, kde je pani ministerka a neviem, čo by som teda robil ja, lebo asi by bolo dobré pozerať sa aj takto nejako zrkadlovo, že ako by vnímal to ten druhý, keby tu stál.
No a ja by som chcel len poznamenať to, čo povedal kolega Majerský včera, možno ste dávali pozor, možno nie, a on povedal jednu vec, že skutočne tento problém má dve roviny alebo dve časti, ktoré by trebalo od seba odlíšiť. A tá prvá časť je tá, za ktorú pani ministerka skutočne nemôže. Tá prvá časť je naozaj to, že niekto si tu nesplnil domácu úlohu a ten niekto, treba to jasne pomenovať, bolo skutočne ministerstvo zdravotníctva pod vedením OĽANO a pod vedením niektorých nominantov, to musím otvorene povedať, aj keď sa mi to hovorí ťažko, pretože som bol toho súčasťou. Ale viem úprimne, čo robil Marek Krajčí, viem, ako sme začali nastavovať celý systém a viem, že mali sme úprimnú snahu veci zmeniť. A že aj táto vec, to znamená transparentné a maximálne čakacie doby, je dobrá a je dôležitá a je pre našich pacientov nesmierne, nesmierne dôležité, aby sme ju posunuli dopredu.
Ale, žiaľ, chcem vám ešte raz zdôrazniť, dokedy tu bol pán minister Lengvarský, prišiel v apríli roku ´21 a odišiel, tuším, v apríli ´23, a my teraz vlastne hodnotíme dva roky pôsobenia tohto pána ministra na svojej funkcii, pretože toto bola tá osoba, ktorá mala leadovať celý tento proces. Táto osoba mala motivovať svojich kolegov, svojich podriadených k tomu, aby napríklad urobil metodiku, na základe ktorého sa jednotlivé nemocnice do jednotlivých úrovní zaraďujú. Žiaľ, túto metodiku doteraz nemáme. Sú zaradené nemocnice, ale nevieme, podľa akého kľúča. A, žiaľ, urobil ďalšiu chybu, a to je to, že si nesplnil svoju zákonnú povinnosť a do konca roku ´22 tuná mali byť zadefinované podmienečne aj tie jednotkové nemocnice.
Takže treba sa pýtať, že kto je za toto zodpovedný a podľa mňa, podľa môjho názoru tu je ten, na koho by sme sa mali obracať, prečo vlastne neleadoval túto časť svojich povinností tak, aby sme tu dnes vôbec nemuseli byť. To je tá prvá časť. Určite z môjho pohľadu je dôležité, aby to odznelo, že chýbal tento leadership.
A poďme teda teraz k tej druhej, a tu skutočne aj s mojimi predrečníkmi môžem súhlasiť, aj s Marekom Krajčím, že bolo tu dostatok času, naozaj dva roky je dosť času na to, aby sme sa pripravili aj na takúto veľkú vec, akou sú čakacie doby pre 700 diagnóz. Zopakujem ešte to, čo som povedal na začiatku. To slovenské zdravotníctvo naozaj pokuľháva, to je taká pani v rokoch, ktorá sa opiera o rolátor a ide ledva cestou dopredu, a my teraz od nej chceme niečo, aby teda proste zrazu začalo všetko fungovať. No ono to treba naozaj veľmi citlivo a dobre nastaviť. A ja som aj počas kampane stále hovoril, že, že v rámci tohto, tejto OSN-ky sa urobili viaceré chyby a nie tak zákon, lebo zákon si myslím, že je fajn a myslím, že aj tu sa zhodneme, odborná obec, my potrebujeme zadefinovať, aby sme nerobili všade všetko, potrebujeme zadefinovať nejaké úrovne nemocníc, potrebujeme povedať, že sa tu bude centralizovať, že tu budeme robiť to, tu budeme robiť ono, bude, potrebujeme urobiť nejaký manažment a cestu pacienta, to je všetko v poriadku a myslím si, že tá OSN-ka práve k tomu mala smerovať. No len opäť, ten vykonávací predpis, ktorý mal detailne povedať, že ako to sa má urobiť, tak, žiaľ, nie je napísaný správne.
Viete, teraz je už druhýkrát v medzirezortnom pripomienkovom konaní, neviem teda, v akom stave už je, či už teda skončil alebo nie, ale ten dokument, ktorý som ja mal možnosť si prečítať, tak má strašne veľa chýb. Viete, prvá chyba, ktorá sa stala, bola tá, že kolegom odborníkom z jednotlivých odborných spoločností bolo povedané, napíšte ideálny stav. Napíšte tam všetko, čo si myslíte, že by bolo najlepšie. To znamená, tuná sme začali vyrábať odborné, alebo teda vyhlášku, kde je napísané, ja vám to poviem, lebo som si pozeral napríklad anestézu. Tak v tej vyhláške je napríklad napísané, že päťkové nemocnice, teda koncová, konečná nemocnica má mať xenónový ventilátor. Xenónový ventilátor, ja som si prešiel aj univerzitné nemocnice v Nemecku, videl som to len asi na jednom pracovisku, ktoré to robí ako vedecky, vedeckú činnosť. A my máme teraz zadefinované, že takýto xenónový ventilátor musíme kúpiť.
Môžme hovoriť o ďalšom materiálno-technickom zabezpečení. Podľa toho materiálno-technického zabezpečenia by sa mali nemocnice už teraz pripravovať a nakupovať vo veľkom veci, ktoré si vysnívali odborníci, kolegovia v jednotlivých odborných pracovných skupinách, a dokonca takisto aj personálne obsadenie. Personálne obsadenie, ktoré nie je reálne dosiahnuť ani v západných krajinách, tak v našej vyhláške je. A viete, ako sa potom dá takáto vyhláška uviesť do praxe? O tom to je a o tom by sme mali viesť tú odbornú diskusiu, aby sme, aby sme nepoškodili týmto vlastne ten celý systém.
A ja chcem zdôrazniť, že Kresťanskodemokratické hnutie je prvé pre to, aby tie čakacie lehoty tu boli, pretože súhlasím s predrečníkmi, že je to bytostne dôležité pre našich pacientov. Je to dôležité, aby naši pacienti vedeli, na akú diagnózu sa ako dlho čaká. Ja chcem zdôrazniť, že ale nie je to úplne také že prvoplánové, že to je jednoduché. To vôbec nie je jednoduché, lebo za niektoré čakacie listiny môžu aj pacienti sami. Vezmite si, že niekto nechce byť operovaný u jedného chirurga, chce byť operovaný u iného chirurga a tam musí čakať dlhšie. Alebo máme výber operatéra, my si vyberáme operatéra, za to platíme. A ako sa potom tento systém bude nastavovať? Čiže ono to nie je také úplne, úplne, úplne jednoduché a ja som prvý za to, aby sme tuná sa snažili tú solidaritu systému nejakým spôsobom udržať, aby skutočne nezáviselo od toho, koľko máte peňazí vo vrecku a na základe toho sa dostanete na lepšie pracovisko, alebo na základe toho sa dostanete k lepšiemu chirurgovi, alebo rýchlejšie. Aj tieto neduhy tu, žiaľ, máme a viete, tu nefunguje tak strašne veľa vecí.
Vezmite si, že v Dolnom Rakúsku keď je pacient s nejakou diagnózou, a to je jedno, že býva na okraji Viedne, že má päť kilometrov do viedenskej najbližšej nemocnice, tak ale sanitka ho zavezie 100 km ďalej do Sankt Pöltenu, do centrálnej nemocnice Dolného Rakúska. Proste majú takýto, takýto systém, kde, ako sa má ten pacient posúvať. Alebo môžme povedať nórsky systém, ktorý je oveľa jednoduchší, nie je tak komplikovaný, ako sme si my urobili, že tá vyhláška má 500 strán, podľa mňa je ťažko uskutočniteľná v praxi.
Doplnkové programy, teraz chcem vidieť tých ambulantných lekárov, ktorí si budú sledovať v ich regióne, ako sa každý rok menia doplnkové programy ktorej nemocnice. To je, neviem si to ani celkom vys... celkom dobre predstaviť ako, ako to má fungovať, hej, pritom dalo sa to urobiť jednoduchšie tým negatívnym spôsobom, že povedzme si, že kedy má byť pacient preložený do vyššieho centra, ktoré diagnózy nemajú byť operované v nižšom centre. Veď o to nám predsa išlo, aby sme povedali, že pankreas sa nebude operovať v Trebišove, že sa bude operovať v Košiciach, ale aby sme my zadefinovali explicitne Trebišovu, že budeš operovať týchto 120 diagnóz a túto 121. musíš preložiť do iného centra, no taký systém som skutočne ani vo svete nevidel.
Opäť, ťažko sa mi to hovorí, bol som súčasťou toho, úprimne priznávam. Asi nemal som riešiť, že kde budeme prekladať covidových pacientov, asi sme sa mali venovať tejto veci, lebo tu treba naozaj odborný leadership, tu treba skutočne mať ľudí na ministerstve, ktorí tomu rozumejú, ktorí vedia, čo sa s tým bude diať, keď to takto urobíme. Viete, my tu máme zodpovednosť za ten systém, my keď niečo zmeníme teraz, tuto budeme žiť a nie my, ale tí zdravotníci desiatky rokov. Toto je tá zodpovednosť, ktorá si myslím, že je na nás, aby sme ju, aby sme ju vnímali a to je jedno, či sme v opozícii alebo v koalícii, lebo v podstate tie následky dopadnú na nás všetkých. Čiže pacient by mal byť skutočne, skutočne na tom prvom mieste.
Keď sa vrátim ešte raz k tomu, čo vlastne teraz je predložené a predkladané, mňa to skutočne neteší, že sa to má preložiť o rok, tie čakacie listiny, naozaj mňa mrzia, vyslovene hnevajú. Viem si predstaviť aj podporu toho pozmeňovacieho návrhu, aby to bolo skôr, pretože naozaj toto je naša povinnosť a záväzok voči, voči našim občanom, ale pozerajme, prosím, aj na tie ostatné argumenty, ktoré tu odznievajú, a ak niekto zlyhal alebo urobil niečo, čo nemal, alebo mal urobiť inak, tak to jasne pomenujme a povedzme, kto je za to zodpovedný.
A aby som dlho nerečnil, lebo už som, tuším, povedal tie dôležité veci, za Kresťanskodemokratické hnutie budeme odporúčať, aby sme sa v tejto oblasti zdržali práve preto, lebo som povedal, v jednej oblasti rozumieme ministerke, v druhej oblasti nás to veľmi mrzí, a preto budem odporúčať aj kolegom, aby sa v tejto veci zdržali.
Ďakujem pekne za pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.11.2023 o 10:25 hod.

MUDr, Dr. med. MBA

Peter Stachura

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:40

Tomáš Szalay
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Ja ďakujem pánovi poslancovi Stachurovi za to, čo povedal, a plne sa s ním stotožňujem, že tie čakačky sme tu mali mať už dávno. Dĺžka čakania na plánovanú zdravotnú starostlivosť je súčasťou nároku poistenca, ktorý by mal byť zadefinovaný, lebo ak máme mať na základe verejného zdravotného poistenia nárok na nejakú zdravotnú starostlivosť, tak má ten rozsah definovať zákon, ako hovorí čl. 40 ústavy, a osobne za to dvadsať rokov bojujem, aby sa tam tie čakačky dostali. Čiže veľmi pekne ďakujem za tento príspevok, Peter, dobre si to pomenoval. Rozumiem, že si bol pri tom a mohol si tomu prospieť viac, páči sa mi tvoja sebareflexia. V tejto chvíli hľadáme, kto je za to vinný, tak sme našli, že je za to vinný pán generál Lengvarský, hoci teda nominant OĽANO, ale OĽANO sa k nemu už nejako príliš nehlási, tvrdia, že je to nominant premiéra Hegera, ktorý nie je ich, ale teda tiež to bol síce nominant OĽANO, ale už nie je veľmi ich. Nehľadajme vinníkov, poďme sa posunúť dopredu a poďme ten systém pripraviť tak, aby sme ho o pol roka naozaj vedeli spustiť, keď sa prijme náš pozmeňovací návrh zákona, aby slovenskí pacienti mali istotu, že sa dostanú k svojej plánovanej zdravotnej starostlivosti skôr, ako je tomu realitou dnes.
Ďakujem.
Skryt prepis

22.11.2023 o 10:40 hod.

MUDr. PhD.

Tomáš Szalay

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video