6. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. Dovolím si v krátkosti a v stručnosti zareagovať na vystupujúcich pánov poslancov.
Páči sa mi na tom, že vystupovali, hlavne teda s výnimkou pána poslanca Šmilňáka, poslanci, ktorí tu sedeli v minulom volebnom období, teda v ôsmom volebnom období, kde v ôsmom volebnom období vládna koalícia v tom čase, ktorých zástupcovia, ktorí tu vystupovali, sedeli v koaličných poslaneckých laviciach, schválili 135 návrhov v skrátenom legislatívnom konaní. 135 návrhov oproti siedmemu volebnému obdobiu, to znamená oproti volebnému obdobiu, keď sme boli my v koalícii, predchádzajúcemu teda, kde sme my schválili 34, alebo predložili, aby som bol presný, predložili 34 návrhov na skrátené legislatívne konanie oproti minulému volebnému obdobiu, opakujem, kde koalícia navrhla 135 skrátených legislatívnych konaní, kde väčšina z nich nemala žiadne odôvodnenie. Nieže sa dalo polemizovať o tom, že či tam boli dôvody, alebo neboli dôvody, ale niektoré mali na štyri riadky napísané odôvodnenie, kde nebolo napísané absolútne nič a všetci ste za to zahlasovali, tí, čo ste dnes vystupovali, s výnimkou, a to mu slúži ku cti, pána poslanca Dostála, ktorý v niektorých prípadoch hlasoval, hlasoval, teda sa zdržal hlasovania pri týchto skrátených legislatívnych konaniach.
Chcel by som upriamiť vašu pozornosť na tlač 96 z volebného obdobia minulého, teda z ôsmeho volebného obdobia, z 12. 5. 2020, a je to konkrétne návrh vlády na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Čiže je to ten istý zákon kompetenčný ako je tento, ktorý predkladáme my, a bol 12. 5. 2020, to znamená takisto po voľbách, navrhnutý v Národnej rade Slovenskej republiky na prijatie v skrátenom legislatívnom konaní. A teraz si dovolím veľmi v stručnosti prečítať, čo bolo v návrhu vlády na skrátené legislatívne konanie k tomuto zákonu.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2020 – ´24 transformovať Úrad podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu na Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky, ktoré prevezme pôsobnosť Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu a do pôsobnosti, ktorého sa presunie z Ministerstva pôdohospodárstva, rozvoja vidieka Slovenskej republiky pôsobnosť v oblasti regionálneho rozvoja. Cieľom týchto zmien je centralizácia a koncentrácia agendy regionálneho rozvoja a eurofondov na jedno ministerstvo s cieľom zlepšenia koordinácie regionálneho rozvoja, optimalizácie implementačnej štruktúry riadenia eurofondov, posilnenia princípov transparentnosti, efektívnosti, hospodárnosti, účelnosti a výsledkovej orientácie, na ktoré kladie dôraz aj Európska komisia. Ďalším cieľom návrhu zákona je v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov ´20 – ´24 legislatívny proces na vládnej úrovni a časť tvorba strategickej vízie vytvoriť, a tak ďalej, nebudem to celé čítať. Ďalej sa tu hovorí, že na základe vyššie uvedeného rozsahu navrhovaných zmien je skrátené legislatívne konanie odôvodnené najmä nasledovnými skutočnosťami. Je tu vymenovaných päť skutočností, poviem len prvú a všetky ostatné sa v zásade týkajú podobných vecí.
Zriadením Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky ako nástupcu a presunom Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu a presunom regionálneho rozvoja z pôsobnosti Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky do pôsobnosti novozriadeného ministerstva dôjde k zlepšeniu implementácie európskych štrukturálnych a investičných fondov v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky. Ďalším efektom navrhovaných zmien bude možnosť urýchlene prijať opatrenie určené na potláčanie a zmierňovanie následkov spôsobených ochorením covid-19, keďže z prostriedkov európskych fondov je možné prefinancovať viacero opatrení zameraných na boj s ochorením, potrebou zabezpečenia kontinuálneho nepretržitého čerpania eurofondov, potrebou vytvoriť právny rámec a inštitucionálne zázemie pre podpredsedu vlády Slovenskej republiky, potrebu vytvoriť pre podpredsedu vlády Slovenskej republiky potrebný právny rámec pre posudzovanie hospodárnosti, efektívnosti, účelnosti a tak ďalej. Teraz na záver posledný odsek. Na základe uvedených skutočností je potrebné podľa § 89 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky z dôvodu možnosti, že štátu hrozia značné hospodárske škody, navrhnúť Národnej rade, aby sa uzniesla na skrátenom legislatívnom konaní o návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Čiže tu ani náznak, ani náznak toho, že z čoho by asi mali tak vyplývať značné hospodárske škody, ako sme sa to pokúsili zadefinovať my v návrhu na skrátené legislatívne konanie, tu ani náznak. A mrzí ma, že tu už nie je pán poslanec Grendel, ktorý si povedal svoje vystúpenie a odišiel, pretože on je jeden z tých aj s pánom poslancom Pročkom, ktorí za tento návrh skráteného legislatívneho konania hlasovali. Jediný, kto tu má právo niečo povedať k tomu, je pán poslanec Dostál a to naozaj mu slúži ku cti, že pod týmto návrhom zákona sa zdržal hlasovania. Takže len toľko k tomu, kolegovia.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
Vystúpenia
18:55
Vystúpenie v rozprave 18:55
Martin ŠmilňákPo prvé, ak je daná zmena a daná téma dostatočne prediskutovaná, preosiata, ak to prešlo odbornými diskusiami, politickými diskusiami, ak...
Po prvé, ak je daná zmena a daná téma dostatočne prediskutovaná, preosiata, ak to prešlo odbornými diskusiami, politickými diskusiami, ak je v tejto téme jasno, zvyčajne je to téma, ktorá nie je až tak náročná alebo je proste súvislá, súrodá. A druhý dôvod je alebo druhá požiadavka, aby boli naplnené teda požiadavky § 89 rokovacieho poriadku Národnej rady, teda ak by hrozili nejaké značné hospodárske škody alebo potom niečo v súvislosti s právami, teda alebo proste ďalšie dôvody.
Napríklad hneď prvý návrh na skrátené legislatívne konanie, to znamená zmena zákona 597/2003, tam sa trošku upratuje, po prvé, v kompetenciách, po druhé, dáva sa za dosť tomu, že čo majú na starosti samosprávy, čo má na starosti štát, táto téma je dlhodobá, prediskutovaná, ale tam hrozili hospodárske škody. My totižto do 15. decembra máme dať žiadosť o platbu na, na plán obnovy a odolnosti a tam nám hrozí, respektíve tá žiadosť o platbu má objem 800 miliónov eur. Z tohto dôvodu sme uznali, že tieto dôvody boli relevantné a zahlasovali sme za to, dokonca došlo k súzvuku alebo k, celý výbor pre, pre školstvo bol naprieč politickým spektrom bol za. A teraz sa pozrime na tento zákon, že či, alebo na túto zmenu alebo požiadavku, že či sú tieto veci naplnené.
Tento nešťastný návrh z nášho pohľadu a veľmi toxický sa tvári, že ide zavádzať ministerstvo ško... teda ministerstvo cestovného ruchu a športu, ale zároveň sa menia kompetencie ústredných orgánov štátnej správy. Dokonca sa vytvárajú nové alebo nové inštitúcie sa menujú za ústredné orgány štátnej správy, menia sa vzťahy medzi jednotlivými ústrednými orgánmi štátnej správy ďalšími štátnymi inštitúciami a úradníkmi, čo je úplne samostatná téma. A dokonca sa tu hovorí o zbrojárskom priemysle, o špeciálnom priemysle, čo je už úplne iná téma. Samotné zavedenie ministerstva cestovného ruchu a športu nie je dostatočne prediskutované. Vy ste, pán minister, povedal, že zavádzame to preto, lebo, lebo hrozia hospodárske škody. Ale veď cestovný ruch a šport u nás nejako funguje doteraz. Toto nie je dôvod. Vznik tohto ministerstva nie je dôvod na to, alebo tam nehrozí, že hrozia, že, že nám proste sa na nás valia nejaké vážne hospodárske škody. Nie je, už táto téma nie je dostatočne prediskutovaná.
Po druhé, tie súvislosti, vzťahy medzi ústrednými orgánmi štátnej správy, ja rozumiem, že niektoré veci si vláda potrebuje nastaviť a majú istú relevanciu, ale niektoré z týchto ustanovení sú úplne účelové. A po tretie, miešať do tejto témy zbrojársky priemysel? Z nášho pohľadu toto nie je hodné skráteného legislatívneho konania. Prečo? Pretože každá z týchto tém si zaslúži osobitnú odbornú diskusiu a riadne legislatívne konanie, kde môžme naraziť na míny, kde môžme naraziť na nejaké problémy, môžme o nich diskutovať, môžme sa pozrieť, ako sa to deje vo svete. Ale vy ste tu namiešali kokteil pod rúškom vzniku zákona o cestovnom ruchu a športe a idete cez tento kokteil prepašovať do legislatívy veci, na ktorých vám zrejme záleží z osobných dôvodov, ale ktoré nie sú prediskutované.
Ak sme teda principiálni a ak chceme ostať profesionáli, vážení kolegovia, kolegyne, my toto nemôžme pustiť do zrýchleného legislatívneho konania, lebo nám hrozí, hrozí, že urobíme veľa chýb a tie budeme potom odstraňovať. Načo sa tak ponáhľať? Máte väčšinu, nemusíte sa báť odbornej diskusie, môžte to pripraviť lepšie a urobiť tú legislatívu takú, za ktorú sa nebudeme musieť hanbiť. Ja si nedokážem predstaviť, že principiálny poslanec, ktorý chce robiť svoju robotu profesionálne, si tieto veci prečítal, porozumel im, preosial ich cez odborné aj politické sito a tak za to bude hlasovať. Poďme o tom diskutovať normálnym spôsobom. Ako vravím, z tých desiatich návrhov na zrýchlené legislatívne konanie sme niektoré podporili, pretože boli, po prvé, prediskutované a, po druhé, boli dôvody podľa § 89 z rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky. V tomto prípade tak nie je. Nerobme toto, toto odložme, prediskutujme a poďme robiť veci poriadne.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Vystúpenie v rozprave
6.12.2023 o 18:55 hod.
Mgr.
Martin Šmilňák
Videokanál poslanca
Vážený pán predseda, vážení páni ministri, kolegyne, kolegovia, vyjadrím sa ku skrátenému legislatívnemu konaniu o novelizácii kompetenčného zákona. My v KDH sme pristúpili k týmto zmenám na zrýchlené legislat... alebo teda požiadavkám na zrýchlené legislatívne konanie tak, že sme si dali dve zásady.
Po prvé, ak je daná zmena a daná téma dostatočne prediskutovaná, preosiata, ak to prešlo odbornými diskusiami, politickými diskusiami, ak je v tejto téme jasno, zvyčajne je to téma, ktorá nie je až tak náročná alebo je proste súvislá, súrodá. A druhý dôvod je alebo druhá požiadavka, aby boli naplnené teda požiadavky § 89 rokovacieho poriadku Národnej rady, teda ak by hrozili nejaké značné hospodárske škody alebo potom niečo v súvislosti s právami, teda alebo proste ďalšie dôvody.
Napríklad hneď prvý návrh na skrátené legislatívne konanie, to znamená zmena zákona 597/2003, tam sa trošku upratuje, po prvé, v kompetenciách, po druhé, dáva sa za dosť tomu, že čo majú na starosti samosprávy, čo má na starosti štát, táto téma je dlhodobá, prediskutovaná, ale tam hrozili hospodárske škody. My totižto do 15. decembra máme dať žiadosť o platbu na, na plán obnovy a odolnosti a tam nám hrozí, respektíve tá žiadosť o platbu má objem 800 miliónov eur. Z tohto dôvodu sme uznali, že tieto dôvody boli relevantné a zahlasovali sme za to, dokonca došlo k súzvuku alebo k, celý výbor pre, pre školstvo bol naprieč politickým spektrom bol za. A teraz sa pozrime na tento zákon, že či, alebo na túto zmenu alebo požiadavku, že či sú tieto veci naplnené.
Tento nešťastný návrh z nášho pohľadu a veľmi toxický sa tvári, že ide zavádzať ministerstvo ško... teda ministerstvo cestovného ruchu a športu, ale zároveň sa menia kompetencie ústredných orgánov štátnej správy. Dokonca sa vytvárajú nové alebo nové inštitúcie sa menujú za ústredné orgány štátnej správy, menia sa vzťahy medzi jednotlivými ústrednými orgánmi štátnej správy ďalšími štátnymi inštitúciami a úradníkmi, čo je úplne samostatná téma. A dokonca sa tu hovorí o zbrojárskom priemysle, o špeciálnom priemysle, čo je už úplne iná téma. Samotné zavedenie ministerstva cestovného ruchu a športu nie je dostatočne prediskutované. Vy ste, pán minister, povedal, že zavádzame to preto, lebo, lebo hrozia hospodárske škody. Ale veď cestovný ruch a šport u nás nejako funguje doteraz. Toto nie je dôvod. Vznik tohto ministerstva nie je dôvod na to, alebo tam nehrozí, že hrozia, že, že nám proste sa na nás valia nejaké vážne hospodárske škody. Nie je, už táto téma nie je dostatočne prediskutovaná.
Po druhé, tie súvislosti, vzťahy medzi ústrednými orgánmi štátnej správy, ja rozumiem, že niektoré veci si vláda potrebuje nastaviť a majú istú relevanciu, ale niektoré z týchto ustanovení sú úplne účelové. A po tretie, miešať do tejto témy zbrojársky priemysel? Z nášho pohľadu toto nie je hodné skráteného legislatívneho konania. Prečo? Pretože každá z týchto tém si zaslúži osobitnú odbornú diskusiu a riadne legislatívne konanie, kde môžme naraziť na míny, kde môžme naraziť na nejaké problémy, môžme o nich diskutovať, môžme sa pozrieť, ako sa to deje vo svete. Ale vy ste tu namiešali kokteil pod rúškom vzniku zákona o cestovnom ruchu a športe a idete cez tento kokteil prepašovať do legislatívy veci, na ktorých vám zrejme záleží z osobných dôvodov, ale ktoré nie sú prediskutované.
Ak sme teda principiálni a ak chceme ostať profesionáli, vážení kolegovia, kolegyne, my toto nemôžme pustiť do zrýchleného legislatívneho konania, lebo nám hrozí, hrozí, že urobíme veľa chýb a tie budeme potom odstraňovať. Načo sa tak ponáhľať? Máte väčšinu, nemusíte sa báť odbornej diskusie, môžte to pripraviť lepšie a urobiť tú legislatívu takú, za ktorú sa nebudeme musieť hanbiť. Ja si nedokážem predstaviť, že principiálny poslanec, ktorý chce robiť svoju robotu profesionálne, si tieto veci prečítal, porozumel im, preosial ich cez odborné aj politické sito a tak za to bude hlasovať. Poďme o tom diskutovať normálnym spôsobom. Ako vravím, z tých desiatich návrhov na zrýchlené legislatívne konanie sme niektoré podporili, pretože boli, po prvé, prediskutované a, po druhé, boli dôvody podľa § 89 z rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky. V tomto prípade tak nie je. Nerobme toto, toto odložme, prediskutujme a poďme robiť veci poriadne.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Rozpracované
19:10
Vystúpenie v rozprave 19:10
Jozef PročkoMilé kolegyne, milí kolegovia, milé športovkyne, milí športovci, milí vy, čo ste naozaj dlhé roky športovali, čo máte v záujme, aby Slovensko opäť bolo tam, kde bolo kedysi, keď sme mali olympijských víťazov, keď sme mali športové tímy, blahoželám futbalistom, postúpili na Európu, keď sme naozaj mali deti, ktoré, ktoré športovali, ktoré sa neflákali, nepozerali do mobilných telefónov. Ja sám som... (Rečník sa...
Milé kolegyne, milí kolegovia, milé športovkyne, milí športovci, milí vy, čo ste naozaj dlhé roky športovali, čo máte v záujme, aby Slovensko opäť bolo tam, kde bolo kedysi, keď sme mali olympijských víťazov, keď sme mali športové tímy, blahoželám futbalistom, postúpili na Európu, keď sme naozaj mali deti, ktoré, ktoré športovali, ktoré sa neflákali, nepozerali do mobilných telefónov. Ja sám som... (Rečník sa odmlčal. Reakcia predsedajúceho.). Ďakujem veľmi pekne.
Naozaj dlhé roky som ja športoval, skončil som fakultu telesnej výchovy a športu, nielenže som trénoval malé deti v športe, nielenže som organizoval športové podujatia, nielenže som finančne zabezpečoval mládežnícke kluby, ale k šprotu mám naozaj veľmi blízky vzťah. Zriadiť ministerstvo športu je na jednej strane veľmi dobrá vec, ale na druhej strane všetci dobre viete, že tam treba veľmi veľa peňazí, veľmi veľa peňazí a je to nie proces na dva mesiace, ale je to dlhodobý proces. Zriadiť ešte aj ministerstvo, ktoré sa bude riadiť a bude zveľaďovať turistiku, no ja som podnikateľ a podnikám naozaj v turistickom ruchu a môžem vám povedať, že to je jedno z najťažších, najťažších a žiadna vláda podnikateľom nepomáhala, práve naopak, podnikateľov drancuje.
Ja som veľmi rád, že tu vedľa mňa sedí jeden z najčestnejších a najspravodlivejších poslancov opozície z minulého volebného obdobia pán Susko, ktorý každé jedno legislatívne skrátené konanie pod čiernu zem zvozil, nenechal nitku suchú, idú zorganizovať a idú urobiť ministerstvo športu. Ale prečo? No sľúbili to Dankovi. Danko je nervózny, pretože nemá žiadne kšefty, takže sľúbili Dankovi, že ideme urobiť ministerstvo športu a musíme to, Danko si povedal, že to urobíme, ja to chcem už mať od januára. Takto idú robiť, takto takýmto spôsobom. A opakujem ešte raz, organizácia športu a riadenie športu a takéhoto ministerstva, to si naozaj potrebuje prípravu, potrebuje to odbornú diskusiu. Nie, ideme to urobiť na hulváta. A najspravodlivejší medzi spravodlivými, ktorého som zažil na výbore pre nezlučiteľnosť funkcií a zažil som ho tu v rozpravách, keď vystúpil a takýto paškvil, viete, keby sme my boli predložili takýto návrh, tak Susko vyskočí z kože. Susko bude bojovať proti takémuto idiotskému návrhu, aký predložili oni, pretože to, čo tam aké ohrozenie hospodárske? No idú ohroziť, ale viete koho? Kšefty Dankove. Rýchle, rýchle, aby sme mu splnili to, čo sme mu sľúbili. Pretože Danko je nervózny a oni to dobre vedia, Susko to dobre vie. Fúha, Andrejko, keď sa naštve, a Andrejko nielenže je popletený vo svojich vyjadreniach textových, on je trošku popletený aj inak, on môže rýchle povedať, ó, ja s vami nejdem, ja s vami nebudem kšeftovať, nedali ste mi, čo ste mi sľúbili. Takto ide najspravodlivejší opozičný poslanec minulého volebného obdobia takto na hulváta urobiť. Jemu je jedno, jemu je jedno, že si, slušne povedané, dáva na svoju hlavu fekálie a tie fekálie si dáva do pusy, pretože opak robil, opak robil a už sme to tu počuli v rozpravách mojich kolegov, že naozaj ani to jedno zdôvodnenie nemá podstatu, ani jedno. Nič nie je ohrozené. Životy? Hospodárstvo? Opakujem, je ohrozený kšeft Andreja Danka.
Mne je ľúto, pán Susko, a mne je ľúto vás, lebo vy ste naozaj vystupovali ako taký ten spravodlivý, vy ste minister spravodlivosti a ja som vás už vo faktickej označil za Dr. Jekyll a Mr. Hyde naozaj, vy ste, vy ste ten spravodlivý, keď ste v opozícii a teraz keď ste v koalícii, vám je to jedno, vám je to jedno. Musíme tomu Andrejkovi dať kšefty, inak to nejde. Je mi vás ľúto, pán Susko, a naozaj som si o vás myslel, že ste človek čestný a spravodlivý, že možno privierate oči nad Ficovými kšeftami preto, lebo chcete predsa len aj v tom hnutí, ktoré je prehnité, aspoň trošičku robiť takú tú spravodlivú vec a ukázať tým, tým kolegom, ktorí všetci majú kšefty a dostávali od toho Fica byty, dostávali pozemky, dostávali kšefty. Chcete vy najspravodlivejší medzi spravodlivými opozičnými poslancami chcete byť. Je mi vás ľúto. A naozaj mi je vás ľúto, pretože jak sa vy môžete ráno pozrieť do zrkadla, keď ste nám, nám ste toto, čo teraz my predkladáme, teda čo vy predkladáte, nám ste to obili o hlavu, ale spôsobom, že to bolo, no to bola strašná vec. A vy robíte ešte horšie, ešte horšie.
Takže, milé Slovensko, zriadenie ministerstva športu a turistiky nie je o tom, cestovného ruchu, pardon, nie je o tom, že to rýchle, rýchle potrebujem, áno, je tu, opakujem, Dušan Tittel, sú tu, nová pani poslankyňa je športovkyňa, myslím, že aj pán Majerský robil šport, že? Vy ste robili šport, že? Šach ste hrali so Ševčíkom. Žartujem. A naozaj plno, plno poslancov tu robilo šport, športovalo aj závodne a je, ja si myslím, že každému v tejto sále záleží na tom, aby naša vlajka vždy na každom olympijskom športovom podujatí viala na tom stupni najvyššom. Držíme palce Vlhovej. Všetci. Ale toto potrebuje naozaj veľmi obsiahlu, veľmi, veľmi dlhú diskusiu.
V predvolebnom období sme s Rišom Nemcom, s Karolom Kučerom, Šofrankovou aj s Marekom Šefčíkom naozaj tieto športové veci veľmi, veľmi podporovali a chceme podporovať, lebo to je dôležité. Pozrite sa, Maďari, Maďari majú veľmi dobrú vybudovanú športovú štruktúru, tam tie deti majú päť hodín telesnej výchovy. Tu sa ľudia bili do hláv, keď sme chceli dať tri hodiny telesnej výchovy, ktoré boli do roku 2008, potom sa zrušili, pretože naše deti by mali športovať, mali by, mali by na telesnej výchove naozaj fyzicky sa namáhať a nie sedieť v šatni s mobilným telefónom a rozprávať, maminka mi vybavila, že som oslabená. Treba, treba, treba športovať, ale to, čo vy tu predvádzate, je len bohapustý kšeft so stranou SNS, ktorý Fico vykšeftoval, vydíloval a vy musíte Dankovi dať to, čo chce. Je mi vás tak ľúto, pán Susko. Z najspravodlivejšieho opozičného poslanca sa stala fraška. Vy, vy si nezaslúžite byť minister spravodlivosti, ak to, čo ste vtedy tvrdili, teraz páchate.
Ďakujem veľmi pekne.
Ďakujem veľmi pekne.
Milé kolegyne, milí kolegovia, milé športovkyne, milí športovci, milí vy, čo ste naozaj dlhé roky športovali, čo máte v záujme, aby Slovensko opäť bolo tam, kde bolo kedysi, keď sme mali olympijských víťazov, keď sme mali športové tímy, blahoželám futbalistom, postúpili na Európu, keď sme naozaj mali deti, ktoré, ktoré športovali, ktoré sa neflákali, nepozerali do mobilných telefónov. Ja sám som... (Rečník sa odmlčal. Reakcia predsedajúceho.). Ďakujem veľmi pekne.
Naozaj dlhé roky som ja športoval, skončil som fakultu telesnej výchovy a športu, nielenže som trénoval malé deti v športe, nielenže som organizoval športové podujatia, nielenže som finančne zabezpečoval mládežnícke kluby, ale k šprotu mám naozaj veľmi blízky vzťah. Zriadiť ministerstvo športu je na jednej strane veľmi dobrá vec, ale na druhej strane všetci dobre viete, že tam treba veľmi veľa peňazí, veľmi veľa peňazí a je to nie proces na dva mesiace, ale je to dlhodobý proces. Zriadiť ešte aj ministerstvo, ktoré sa bude riadiť a bude zveľaďovať turistiku, no ja som podnikateľ a podnikám naozaj v turistickom ruchu a môžem vám povedať, že to je jedno z najťažších, najťažších a žiadna vláda podnikateľom nepomáhala, práve naopak, podnikateľov drancuje.
Ja som veľmi rád, že tu vedľa mňa sedí jeden z najčestnejších a najspravodlivejších poslancov opozície z minulého volebného obdobia pán Susko, ktorý každé jedno legislatívne skrátené konanie pod čiernu zem zvozil, nenechal nitku suchú, idú zorganizovať a idú urobiť ministerstvo športu. Ale prečo? No sľúbili to Dankovi. Danko je nervózny, pretože nemá žiadne kšefty, takže sľúbili Dankovi, že ideme urobiť ministerstvo športu a musíme to, Danko si povedal, že to urobíme, ja to chcem už mať od januára. Takto idú robiť, takto takýmto spôsobom. A opakujem ešte raz, organizácia športu a riadenie športu a takéhoto ministerstva, to si naozaj potrebuje prípravu, potrebuje to odbornú diskusiu. Nie, ideme to urobiť na hulváta. A najspravodlivejší medzi spravodlivými, ktorého som zažil na výbore pre nezlučiteľnosť funkcií a zažil som ho tu v rozpravách, keď vystúpil a takýto paškvil, viete, keby sme my boli predložili takýto návrh, tak Susko vyskočí z kože. Susko bude bojovať proti takémuto idiotskému návrhu, aký predložili oni, pretože to, čo tam aké ohrozenie hospodárske? No idú ohroziť, ale viete koho? Kšefty Dankove. Rýchle, rýchle, aby sme mu splnili to, čo sme mu sľúbili. Pretože Danko je nervózny a oni to dobre vedia, Susko to dobre vie. Fúha, Andrejko, keď sa naštve, a Andrejko nielenže je popletený vo svojich vyjadreniach textových, on je trošku popletený aj inak, on môže rýchle povedať, ó, ja s vami nejdem, ja s vami nebudem kšeftovať, nedali ste mi, čo ste mi sľúbili. Takto ide najspravodlivejší opozičný poslanec minulého volebného obdobia takto na hulváta urobiť. Jemu je jedno, jemu je jedno, že si, slušne povedané, dáva na svoju hlavu fekálie a tie fekálie si dáva do pusy, pretože opak robil, opak robil a už sme to tu počuli v rozpravách mojich kolegov, že naozaj ani to jedno zdôvodnenie nemá podstatu, ani jedno. Nič nie je ohrozené. Životy? Hospodárstvo? Opakujem, je ohrozený kšeft Andreja Danka.
Mne je ľúto, pán Susko, a mne je ľúto vás, lebo vy ste naozaj vystupovali ako taký ten spravodlivý, vy ste minister spravodlivosti a ja som vás už vo faktickej označil za Dr. Jekyll a Mr. Hyde naozaj, vy ste, vy ste ten spravodlivý, keď ste v opozícii a teraz keď ste v koalícii, vám je to jedno, vám je to jedno. Musíme tomu Andrejkovi dať kšefty, inak to nejde. Je mi vás ľúto, pán Susko, a naozaj som si o vás myslel, že ste človek čestný a spravodlivý, že možno privierate oči nad Ficovými kšeftami preto, lebo chcete predsa len aj v tom hnutí, ktoré je prehnité, aspoň trošičku robiť takú tú spravodlivú vec a ukázať tým, tým kolegom, ktorí všetci majú kšefty a dostávali od toho Fica byty, dostávali pozemky, dostávali kšefty. Chcete vy najspravodlivejší medzi spravodlivými opozičnými poslancami chcete byť. Je mi vás ľúto. A naozaj mi je vás ľúto, pretože jak sa vy môžete ráno pozrieť do zrkadla, keď ste nám, nám ste toto, čo teraz my predkladáme, teda čo vy predkladáte, nám ste to obili o hlavu, ale spôsobom, že to bolo, no to bola strašná vec. A vy robíte ešte horšie, ešte horšie.
Takže, milé Slovensko, zriadenie ministerstva športu a turistiky nie je o tom, cestovného ruchu, pardon, nie je o tom, že to rýchle, rýchle potrebujem, áno, je tu, opakujem, Dušan Tittel, sú tu, nová pani poslankyňa je športovkyňa, myslím, že aj pán Majerský robil šport, že? Vy ste robili šport, že? Šach ste hrali so Ševčíkom. Žartujem. A naozaj plno, plno poslancov tu robilo šport, športovalo aj závodne a je, ja si myslím, že každému v tejto sále záleží na tom, aby naša vlajka vždy na každom olympijskom športovom podujatí viala na tom stupni najvyššom. Držíme palce Vlhovej. Všetci. Ale toto potrebuje naozaj veľmi obsiahlu, veľmi, veľmi dlhú diskusiu.
V predvolebnom období sme s Rišom Nemcom, s Karolom Kučerom, Šofrankovou aj s Marekom Šefčíkom naozaj tieto športové veci veľmi, veľmi podporovali a chceme podporovať, lebo to je dôležité. Pozrite sa, Maďari, Maďari majú veľmi dobrú vybudovanú športovú štruktúru, tam tie deti majú päť hodín telesnej výchovy. Tu sa ľudia bili do hláv, keď sme chceli dať tri hodiny telesnej výchovy, ktoré boli do roku 2008, potom sa zrušili, pretože naše deti by mali športovať, mali by, mali by na telesnej výchove naozaj fyzicky sa namáhať a nie sedieť v šatni s mobilným telefónom a rozprávať, maminka mi vybavila, že som oslabená. Treba, treba, treba športovať, ale to, čo vy tu predvádzate, je len bohapustý kšeft so stranou SNS, ktorý Fico vykšeftoval, vydíloval a vy musíte Dankovi dať to, čo chce. Je mi vás tak ľúto, pán Susko. Z najspravodlivejšieho opozičného poslanca sa stala fraška. Vy, vy si nezaslúžite byť minister spravodlivosti, ak to, čo ste vtedy tvrdili, teraz páchate.
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
19:10
Vystúpenie v rozprave 19:10
Boris SuskoPáči sa mi na tom, že vystupovali, hlavne teda s výnimkou pána poslanca Šmilňáka, poslanci, ktorí tu sedeli v minulom volebnom období, teda v ôsmom volebnom období, kde v ôsmom volebnom období vládna koalícia v tom čase, ktorých zástupcovia, ktorí tu vystupovali, sedeli v koaličných poslaneckých laviciach,...
Páči sa mi na tom, že vystupovali, hlavne teda s výnimkou pána poslanca Šmilňáka, poslanci, ktorí tu sedeli v minulom volebnom období, teda v ôsmom volebnom období, kde v ôsmom volebnom období vládna koalícia v tom čase, ktorých zástupcovia, ktorí tu vystupovali, sedeli v koaličných poslaneckých laviciach, schválili 135 návrhov v skrátenom legislatívnom konaní. 135 návrhov oproti siedmemu volebnému obdobiu, to znamená oproti volebnému obdobiu, keď sme boli my v koalícii, predchádzajúcemu teda, kde sme my schválili 34, alebo predložili, aby som bol presný, predložili 34 návrhov na skrátené legislatívne konanie oproti minulému volebnému obdobiu, opakujem, kde koalícia navrhla 135 skrátených legislatívnych konaní, kde väčšina z nich nemala žiadne odôvodnenie. Nieže sa dalo polemizovať o tom, že či tam boli dôvody, alebo neboli dôvody, ale niektoré mali na štyri riadky napísané odôvodnenie, kde nebolo napísané absolútne nič a všetci ste za to zahlasovali, tí, čo ste dnes vystupovali, s výnimkou, a to mu slúži ku cti, pána poslanca Dostála, ktorý v niektorých prípadoch hlasoval, hlasoval, teda sa zdržal hlasovania pri týchto skrátených legislatívnych konaniach.
Chcel by som upriamiť vašu pozornosť na tlač 96 z volebného obdobia minulého, teda z ôsmeho volebného obdobia, z 12. 5. 2020, a je to konkrétne návrh vlády na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Čiže je to ten istý zákon kompetenčný ako je tento, ktorý predkladáme my, a bol 12. 5. 2020, to znamená takisto po voľbách, navrhnutý v Národnej rade Slovenskej republiky na prijatie v skrátenom legislatívnom konaní. A teraz si dovolím veľmi v stručnosti prečítať, čo bolo v návrhu vlády na skrátené legislatívne konanie k tomuto zákonu.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2020 – ´24 transformovať Úrad podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu na Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky, ktoré prevezme pôsobnosť Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu a do pôsobnosti, ktorého sa presunie z Ministerstva pôdohospodárstva, rozvoja vidieka Slovenskej republiky pôsobnosť v oblasti regionálneho rozvoja. Cieľom týchto zmien je centralizácia a koncentrácia agendy regionálneho rozvoja a eurofondov na jedno ministerstvo s cieľom zlepšenia koordinácie regionálneho rozvoja, optimalizácie implementačnej štruktúry riadenia eurofondov, posilnenia princípov transparentnosti, efektívnosti, hospodárnosti, účelnosti a výsledkovej orientácie, na ktoré kladie dôraz aj Európska komisia. Ďalším cieľom návrhu zákona je v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov ´20 – ´24 legislatívny proces na vládnej úrovni a časť tvorba strategickej vízie vytvoriť, a tak ďalej, nebudem to celé čítať. Ďalej sa tu hovorí, že na základe vyššie uvedeného rozsahu navrhovaných zmien je skrátené legislatívne konanie odôvodnené najmä nasledovnými skutočnosťami. Je tu vymenovaných päť skutočností, poviem len prvú a všetky ostatné sa v zásade týkajú podobných vecí.
Zriadením Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky ako nástupcu a presunom Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu a presunom regionálneho rozvoja z pôsobnosti Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky do pôsobnosti novozriadeného ministerstva dôjde k zlepšeniu implementácie európskych štrukturálnych a investičných fondov v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky. Ďalším efektom navrhovaných zmien bude možnosť urýchlene prijať opatrenie určené na potláčanie a zmierňovanie následkov spôsobených ochorením covid-19, keďže z prostriedkov európskych fondov je možné prefinancovať viacero opatrení zameraných na boj s ochorením, potrebou zabezpečenia kontinuálneho nepretržitého čerpania eurofondov, potrebou vytvoriť právny rámec a inštitucionálne zázemie pre podpredsedu vlády Slovenskej republiky, potrebu vytvoriť pre podpredsedu vlády Slovenskej republiky potrebný právny rámec pre posudzovanie hospodárnosti, efektívnosti, účelnosti a tak ďalej. Teraz na záver posledný odsek. Na základe uvedených skutočností je potrebné podľa § 89 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky z dôvodu možnosti, že štátu hrozia značné hospodárske škody, navrhnúť Národnej rade, aby sa uzniesla na skrátenom legislatívnom konaní o návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Čiže tu ani náznak, ani náznak toho, že z čoho by asi mali tak vyplývať značné hospodárske škody, ako sme sa to pokúsili zadefinovať my v návrhu na skrátené legislatívne konanie, tu ani náznak. A mrzí ma, že tu už nie je pán poslanec Grendel, ktorý si povedal svoje vystúpenie a odišiel, pretože on je jeden z tých aj s pánom poslancom Pročkom, ktorí za tento návrh skráteného legislatívneho konania hlasovali. Jediný, kto tu má právo niečo povedať k tomu, je pán poslanec Dostál a to naozaj mu slúži ku cti, že pod týmto návrhom zákona sa zdržal hlasovania. Takže len toľko k tomu, kolegovia.
Ďakujem pekne.
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. Dovolím si v krátkosti a v stručnosti zareagovať na vystupujúcich pánov poslancov.
Páči sa mi na tom, že vystupovali, hlavne teda s výnimkou pána poslanca Šmilňáka, poslanci, ktorí tu sedeli v minulom volebnom období, teda v ôsmom volebnom období, kde v ôsmom volebnom období vládna koalícia v tom čase, ktorých zástupcovia, ktorí tu vystupovali, sedeli v koaličných poslaneckých laviciach, schválili 135 návrhov v skrátenom legislatívnom konaní. 135 návrhov oproti siedmemu volebnému obdobiu, to znamená oproti volebnému obdobiu, keď sme boli my v koalícii, predchádzajúcemu teda, kde sme my schválili 34, alebo predložili, aby som bol presný, predložili 34 návrhov na skrátené legislatívne konanie oproti minulému volebnému obdobiu, opakujem, kde koalícia navrhla 135 skrátených legislatívnych konaní, kde väčšina z nich nemala žiadne odôvodnenie. Nieže sa dalo polemizovať o tom, že či tam boli dôvody, alebo neboli dôvody, ale niektoré mali na štyri riadky napísané odôvodnenie, kde nebolo napísané absolútne nič a všetci ste za to zahlasovali, tí, čo ste dnes vystupovali, s výnimkou, a to mu slúži ku cti, pána poslanca Dostála, ktorý v niektorých prípadoch hlasoval, hlasoval, teda sa zdržal hlasovania pri týchto skrátených legislatívnych konaniach.
Chcel by som upriamiť vašu pozornosť na tlač 96 z volebného obdobia minulého, teda z ôsmeho volebného obdobia, z 12. 5. 2020, a je to konkrétne návrh vlády na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Čiže je to ten istý zákon kompetenčný ako je tento, ktorý predkladáme my, a bol 12. 5. 2020, to znamená takisto po voľbách, navrhnutý v Národnej rade Slovenskej republiky na prijatie v skrátenom legislatívnom konaní. A teraz si dovolím veľmi v stručnosti prečítať, čo bolo v návrhu vlády na skrátené legislatívne konanie k tomuto zákonu.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2020 – ´24 transformovať Úrad podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu na Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky, ktoré prevezme pôsobnosť Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu a do pôsobnosti, ktorého sa presunie z Ministerstva pôdohospodárstva, rozvoja vidieka Slovenskej republiky pôsobnosť v oblasti regionálneho rozvoja. Cieľom týchto zmien je centralizácia a koncentrácia agendy regionálneho rozvoja a eurofondov na jedno ministerstvo s cieľom zlepšenia koordinácie regionálneho rozvoja, optimalizácie implementačnej štruktúry riadenia eurofondov, posilnenia princípov transparentnosti, efektívnosti, hospodárnosti, účelnosti a výsledkovej orientácie, na ktoré kladie dôraz aj Európska komisia. Ďalším cieľom návrhu zákona je v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov ´20 – ´24 legislatívny proces na vládnej úrovni a časť tvorba strategickej vízie vytvoriť, a tak ďalej, nebudem to celé čítať. Ďalej sa tu hovorí, že na základe vyššie uvedeného rozsahu navrhovaných zmien je skrátené legislatívne konanie odôvodnené najmä nasledovnými skutočnosťami. Je tu vymenovaných päť skutočností, poviem len prvú a všetky ostatné sa v zásade týkajú podobných vecí.
Zriadením Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky ako nástupcu a presunom Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu a presunom regionálneho rozvoja z pôsobnosti Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky do pôsobnosti novozriadeného ministerstva dôjde k zlepšeniu implementácie európskych štrukturálnych a investičných fondov v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky. Ďalším efektom navrhovaných zmien bude možnosť urýchlene prijať opatrenie určené na potláčanie a zmierňovanie následkov spôsobených ochorením covid-19, keďže z prostriedkov európskych fondov je možné prefinancovať viacero opatrení zameraných na boj s ochorením, potrebou zabezpečenia kontinuálneho nepretržitého čerpania eurofondov, potrebou vytvoriť právny rámec a inštitucionálne zázemie pre podpredsedu vlády Slovenskej republiky, potrebu vytvoriť pre podpredsedu vlády Slovenskej republiky potrebný právny rámec pre posudzovanie hospodárnosti, efektívnosti, účelnosti a tak ďalej. Teraz na záver posledný odsek. Na základe uvedených skutočností je potrebné podľa § 89 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky z dôvodu možnosti, že štátu hrozia značné hospodárske škody, navrhnúť Národnej rade, aby sa uzniesla na skrátenom legislatívnom konaní o návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Čiže tu ani náznak, ani náznak toho, že z čoho by asi mali tak vyplývať značné hospodárske škody, ako sme sa to pokúsili zadefinovať my v návrhu na skrátené legislatívne konanie, tu ani náznak. A mrzí ma, že tu už nie je pán poslanec Grendel, ktorý si povedal svoje vystúpenie a odišiel, pretože on je jeden z tých aj s pánom poslancom Pročkom, ktorí za tento návrh skráteného legislatívneho konania hlasovali. Jediný, kto tu má právo niečo povedať k tomu, je pán poslanec Dostál a to naozaj mu slúži ku cti, že pod týmto návrhom zákona sa zdržal hlasovania. Takže len toľko k tomu, kolegovia.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
19:25
Vystúpenie v rozprave 19:25
Tomáš DruckerNávrhom zákona sa plní reforma 3 komponentu 6 Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky. Návrhom zákona sa mení predovšetkým...
Návrhom zákona sa plní reforma 3 komponentu 6 Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky. Návrhom zákona sa mení predovšetkým financovanie zariadení poradenstva a prevencie tak, že cirkevné zariadenie poradenstva a prevencie, ako aj súkromné zariadenia poradenstva a prevencie už naďalej nebudú financované obcami alebo samosprávnymi krajmi z výnosu dane z príjmu fyzických osôb, ale budú financované zo štátneho rozpočtu. Schválený zákon má byť rovnako aj prílohou k štvrtej žiadosti o platbu prostriedkov Plánu obnovy a odolnosti, ktorá sa má podávať v prvej polovici decembra roku 2023.
Ako som informoval v prvej časti návrhu na skrátené legislatívne konanie, my sme už informovali Európsku komisiu aj NIKA o tomto legislatívnom procese, s čím predbežne súhlasili a pokiaľ bude zákon schválený, tak splníme tento míľnik. Zároveň chcem doplniť, že ide o zákon, ktorý by mal byť účinný od 1. januára 2024. Ten legislatívny proces, ktorý tu je, je skrátený najmä preto, že parlament nerokoval v predchádzajúcom období niekoľko mesiacov a zároveň, aby som dovysvetlil, to zrovnoprávnenie neštátnych so štátnymi znamená navýšenie zhruba o 38 % zdrojov pre neštátne zariadenia a zrovnoprávnenie financovania so štátnymi.
Verím, že tento návrh zákona podporíte. Ďakujem aj za podporenie vo výbore jednomyseľne.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, predkladáme vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony.
Návrhom zákona sa plní reforma 3 komponentu 6 Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky. Návrhom zákona sa mení predovšetkým financovanie zariadení poradenstva a prevencie tak, že cirkevné zariadenie poradenstva a prevencie, ako aj súkromné zariadenia poradenstva a prevencie už naďalej nebudú financované obcami alebo samosprávnymi krajmi z výnosu dane z príjmu fyzických osôb, ale budú financované zo štátneho rozpočtu. Schválený zákon má byť rovnako aj prílohou k štvrtej žiadosti o platbu prostriedkov Plánu obnovy a odolnosti, ktorá sa má podávať v prvej polovici decembra roku 2023.
Ako som informoval v prvej časti návrhu na skrátené legislatívne konanie, my sme už informovali Európsku komisiu aj NIKA o tomto legislatívnom procese, s čím predbežne súhlasili a pokiaľ bude zákon schválený, tak splníme tento míľnik. Zároveň chcem doplniť, že ide o zákon, ktorý by mal byť účinný od 1. januára 2024. Ten legislatívny proces, ktorý tu je, je skrátený najmä preto, že parlament nerokoval v predchádzajúcom období niekoľko mesiacov a zároveň, aby som dovysvetlil, to zrovnoprávnenie neštátnych so štátnymi znamená navýšenie zhruba o 38 % zdrojov pre neštátne zariadenia a zrovnoprávnenie financovania so štátnymi.
Verím, že tento návrh zákona podporíte. Ďakujem aj za podporenie vo výbore jednomyseľne.
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Rozpracované
19:25
Vystúpenie v rozprave 19:25
Jozef HabánikNávrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré...
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona v druhom čítaní výbory aj gestorský výbor prerokovali ihneď tak, aby sa druhé a tretie čítanie uskutočnilo na 6. schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Prosím, pán predseda, otvorte všeobecnú rozpravu.
Vystúpenie v rozprave
6.12.2023 o 19:25 hod.
doc. Ing. PhD.
Jozef Habánik
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona, tlač 78. Predkladám informáciu k predloženému vládnemu návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona v druhom čítaní výbory aj gestorský výbor prerokovali ihneď tak, aby sa druhé a tretie čítanie uskutočnilo na 6. schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Prosím, pán predseda, otvorte všeobecnú rozpravu.
Rozpracované
19:25
Vystúpenie v rozprave 19:25
Ján HoreckýTen pozitívny dôvod jedna je, že naozaj tak...
Ten pozitívny dôvod jedna je, že naozaj tak Slovenská republika môže podať k 15. decembru štvrtú žiadosť o platbu. Ďalší dôvod je ten, že odstraňuje sa týmto zákonom nesystematické, neférové pomery pri financovaní týchto zariadení poradenstva a prevencie z originálnych kompetencií, kde samospráva jednoducho svojím všeobecne záväzným nariadením rozhoduje o výške dotácie, čo nie je zosúladené medzi jednotlivými SK8 alebo inými samosprávami a dochádza tak ku skresľovaniu podmienok poskytovania tejto dôležitej služby.
Zároveň chcem obhájiť samosprávy v tom, že otázka duševného zdravia, inklúzie, podporných opatrení, to, čo rezonuje teraz v celej spoločnosti v oblasti toho, ako sa naše deti cítia bezpečne alebo aké podmienky na vzdelávanie majú na školách, tak je silnou prioritou, malo by to byť silnou prioritou štátu a štátnou politikou zabezpečiť tieto podmienky, aby boli férové a transparentné. Nemala by to byť úloha samospráv, ktorej toto bolo dané na plecia. Som preto rád, že bude táto kompetencia z originálnych kompetencií vyňatá a že budú podmienky zrovnoprávnené bez ohľadu na zriaďovateľa. My veľmi potrebujeme tieto zariadenia poradenstva a prevencie z dôvodov, ktoré sme tu už načrtávali viackrát, z dôvodov toho, ako sme si zobrali veľkou novelou školského zákona, ktorú som mal tú česť predkladať v tejto snemovni, keď som bol slúžiacim ministrom a na ktorej sa prierezovo zhodli všetky veľké stavovské organizácie reprezentujúce terén a školstvo. Je to vzácny okamih, kedy sa zjednotili na tom, že ony chcú zdola vykonávať reformy, čo je naozaj slovo, ktoré je chúlostivé dnes, aby zaznelo v nejakej zborovni na škole, pretože majú zlé skúsenosti s tým, aké reformy im štát pripravoval. Teraz nemôžeme túto príležitosť prepáliť a ja držím palce ministrovi Druckerovi, aby sa mu podarili tieto reformy postupne presadzovať pre dobro celej krajiny.
Možno si poviete, že čo tu rozpráva opozičný poslanec, ale táto vec je o našich deťoch, o našich vnukoch, o budúcnosti tejto krajiny a je nadčasová a tak si dovolím povedať nadpolitická. A zároveň je to ukážka toho, že solídna opozícia, ku ktorej chceme patriť, pozerá najmä na merito veci a nie na odosielateľa, predkladateľa, ale na to, čo ten príslušný zákon obsahuje. Týmto aj dokazujeme, že keď sme boli proti skráteným legislatívnym konaniam alebo vládnym návrhom zákona, ktoré naopak situáciu podľa nás zhoršujú, tak naozaj to bolo preto, lebo to vychádzalo z našej expertízy, z nášho rozpoznania situácie a vyhodnotenia, čo je naša služba tejto spoločnosti. Tak pri tomto zákone som spomenul niekoľko pozitív. Samozrejme, že budú rozhodujúce detaily ako je nariadenie vlády 630, ktoré bude určovať jednotkové koeficienty, spôsob procesný, ako sa budú zberať dáta. Čosi o tom viem, lebo ako exminister som pro bono pre ministerstvo školstva robil jednu službu, kedy som vlastne opravoval transformáciu tak, ako bola napísaná pôvodne a ktorá hrozila zánikom 30 % zariadení poradenstva a prevencie, čo nebolo účelom tej reformy. Tam bol dobrý úmysel, ale dobrý úmysel sa musí vedieť aj dobre, dobrým spôsobom zrealizovať. Ak spôsob nie je premyslený procesne a do detailu, tak aj dobrý úmysel môže byť medveďou službou pre spoločnosť.
Preto budeme pri rokovaní v druhom čítaní pozorne sledovať aj detaily tohoto zákona, jeho vykonateľnosť a ďalšie podrobnosti, ktoré napokon rozhodnú o tom, či tento zákon, tak ako sa nádejame, prinesie potrebnú dobrú službu pre vzdelávací systém na Slovensku. Držím v tom palce a ďakujem. (Potlesk.)
Vážený pán predseda, vážená pani ministerka, páni ministri, dámy a páni, ďakujem za slovo. Tento predložený vládny návrh zákona je príkladom zákona, ktorý sme nemali problém podporiť jednomyseľne ani na rokovaní príslušného výboru Národnej rady a za ktorý sme pripravení, keď uvidíme jeho finálnu podobu a prebehne rokovanie v Národnej rade, prípadne zahlasovať a to z viacerých dôvodov.
Ten pozitívny dôvod jedna je, že naozaj tak Slovenská republika môže podať k 15. decembru štvrtú žiadosť o platbu. Ďalší dôvod je ten, že odstraňuje sa týmto zákonom nesystematické, neférové pomery pri financovaní týchto zariadení poradenstva a prevencie z originálnych kompetencií, kde samospráva jednoducho svojím všeobecne záväzným nariadením rozhoduje o výške dotácie, čo nie je zosúladené medzi jednotlivými SK8 alebo inými samosprávami a dochádza tak ku skresľovaniu podmienok poskytovania tejto dôležitej služby.
Zároveň chcem obhájiť samosprávy v tom, že otázka duševného zdravia, inklúzie, podporných opatrení, to, čo rezonuje teraz v celej spoločnosti v oblasti toho, ako sa naše deti cítia bezpečne alebo aké podmienky na vzdelávanie majú na školách, tak je silnou prioritou, malo by to byť silnou prioritou štátu a štátnou politikou zabezpečiť tieto podmienky, aby boli férové a transparentné. Nemala by to byť úloha samospráv, ktorej toto bolo dané na plecia. Som preto rád, že bude táto kompetencia z originálnych kompetencií vyňatá a že budú podmienky zrovnoprávnené bez ohľadu na zriaďovateľa. My veľmi potrebujeme tieto zariadenia poradenstva a prevencie z dôvodov, ktoré sme tu už načrtávali viackrát, z dôvodov toho, ako sme si zobrali veľkou novelou školského zákona, ktorú som mal tú česť predkladať v tejto snemovni, keď som bol slúžiacim ministrom a na ktorej sa prierezovo zhodli všetky veľké stavovské organizácie reprezentujúce terén a školstvo. Je to vzácny okamih, kedy sa zjednotili na tom, že ony chcú zdola vykonávať reformy, čo je naozaj slovo, ktoré je chúlostivé dnes, aby zaznelo v nejakej zborovni na škole, pretože majú zlé skúsenosti s tým, aké reformy im štát pripravoval. Teraz nemôžeme túto príležitosť prepáliť a ja držím palce ministrovi Druckerovi, aby sa mu podarili tieto reformy postupne presadzovať pre dobro celej krajiny.
Možno si poviete, že čo tu rozpráva opozičný poslanec, ale táto vec je o našich deťoch, o našich vnukoch, o budúcnosti tejto krajiny a je nadčasová a tak si dovolím povedať nadpolitická. A zároveň je to ukážka toho, že solídna opozícia, ku ktorej chceme patriť, pozerá najmä na merito veci a nie na odosielateľa, predkladateľa, ale na to, čo ten príslušný zákon obsahuje. Týmto aj dokazujeme, že keď sme boli proti skráteným legislatívnym konaniam alebo vládnym návrhom zákona, ktoré naopak situáciu podľa nás zhoršujú, tak naozaj to bolo preto, lebo to vychádzalo z našej expertízy, z nášho rozpoznania situácie a vyhodnotenia, čo je naša služba tejto spoločnosti. Tak pri tomto zákone som spomenul niekoľko pozitív. Samozrejme, že budú rozhodujúce detaily ako je nariadenie vlády 630, ktoré bude určovať jednotkové koeficienty, spôsob procesný, ako sa budú zberať dáta. Čosi o tom viem, lebo ako exminister som pro bono pre ministerstvo školstva robil jednu službu, kedy som vlastne opravoval transformáciu tak, ako bola napísaná pôvodne a ktorá hrozila zánikom 30 % zariadení poradenstva a prevencie, čo nebolo účelom tej reformy. Tam bol dobrý úmysel, ale dobrý úmysel sa musí vedieť aj dobre, dobrým spôsobom zrealizovať. Ak spôsob nie je premyslený procesne a do detailu, tak aj dobrý úmysel môže byť medveďou službou pre spoločnosť.
Preto budeme pri rokovaní v druhom čítaní pozorne sledovať aj detaily tohoto zákona, jeho vykonateľnosť a ďalšie podrobnosti, ktoré napokon rozhodnú o tom, či tento zákon, tak ako sa nádejame, prinesie potrebnú dobrú službu pre vzdelávací systém na Slovensku. Držím v tom palce a ďakujem. (Potlesk.)
Rozpracované
19:25
Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:25
Jozef HabánikPán poslanec Horecký, ďakujem za konštruktívny prístup, aj za to, že teda podporujete tento vládny návrh zákona či už v skrátenom konaní, ale aj potom v prvom a druhom čítaní. Ale okrem komponentu 6, o ktorom sa tu teraz bavíme, a vlastne cieli reformy 3, má plán obnovy aj iné komponenty, okrem iného aj komponent 8 a 9 a môžem vám z vlastných skúseností povedať, že to je veľká katastrofa, toto, čo...
Pán poslanec Horecký, ďakujem za konštruktívny prístup, aj za to, že teda podporujete tento vládny návrh zákona či už v skrátenom konaní, ale aj potom v prvom a druhom čítaní. Ale okrem komponentu 6, o ktorom sa tu teraz bavíme, a vlastne cieli reformy 3, má plán obnovy aj iné komponenty, okrem iného aj komponent 8 a 9 a môžem vám z vlastných skúseností povedať, že to je veľká katastrofa, toto, čo sa deje v týchto dvoch komponentoch. V týchto dvoch komponentoch bolo vyhlásených v ostatnom čase viac ako 20 výziev, z toho je už 11 uzatvorených a až nula vyhodnotených. To znamená, že subjekty, ktoré podali stovky žiadostí o projekty, pretože je to rozdrobené do niekoľko desiatok maličkých mikroprojektov, tak nestíhajú s hodnotením a samozrejme nestíha sa aj potom so samotnou realizáciou. Či už pán minister školstva, ale najmä pán minister a podpredseda vlády, pán Kmec, ktorý to má na starosti, budú musieť urobiť významné zmeny v celom tom systéme riadenia a nastavenia plánu obnovy minimálne v týchto dvoch komponentoch s rozdelením kompetencií medzi dvoma ministrami, alebo možno aj niektorými ďalšími úradmi, aby sa stihli tie peniaze, ktoré sú alokované a sú nemalé, vyčerpať, inak nám hrozí naozaj katastrofa. Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
6.12.2023 o 19:25 hod.
doc. Ing. PhD.
Jozef Habánik
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo, pán predseda.
Pán poslanec Horecký, ďakujem za konštruktívny prístup, aj za to, že teda podporujete tento vládny návrh zákona či už v skrátenom konaní, ale aj potom v prvom a druhom čítaní. Ale okrem komponentu 6, o ktorom sa tu teraz bavíme, a vlastne cieli reformy 3, má plán obnovy aj iné komponenty, okrem iného aj komponent 8 a 9 a môžem vám z vlastných skúseností povedať, že to je veľká katastrofa, toto, čo sa deje v týchto dvoch komponentoch. V týchto dvoch komponentoch bolo vyhlásených v ostatnom čase viac ako 20 výziev, z toho je už 11 uzatvorených a až nula vyhodnotených. To znamená, že subjekty, ktoré podali stovky žiadostí o projekty, pretože je to rozdrobené do niekoľko desiatok maličkých mikroprojektov, tak nestíhajú s hodnotením a samozrejme nestíha sa aj potom so samotnou realizáciou. Či už pán minister školstva, ale najmä pán minister a podpredseda vlády, pán Kmec, ktorý to má na starosti, budú musieť urobiť významné zmeny v celom tom systéme riadenia a nastavenia plánu obnovy minimálne v týchto dvoch komponentoch s rozdelením kompetencií medzi dvoma ministrami, alebo možno aj niektorými ďalšími úradmi, aby sa stihli tie peniaze, ktoré sú alokované a sú nemalé, vyčerpať, inak nám hrozí naozaj katastrofa. Ďakujem.
Rozpracované
19:25
Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:25
Ondrej DostálVystúpenie s faktickou poznámkou
6.12.2023 o 19:25 hod.
Mgr.
Ondrej Dostál
Videokanál poslanca
Pán poslanec Horecký, áno, je to úplne legitímny prístup a teda myslím, že v tomto nie je KDH výnimočné, že aj z pozície opozície sa poslanci pozerajú často na obsah zákona a na to, ak dospejú k presvedčeniu, že ten zákon zlepší situáciu, tak taký zákon podporia. Čiže situácia, že aj opoziční poslanci hlasujú za návrhy zákonov, s ktorými prichádza vláda alebo aj koaliční poslanci, nie je nijako výnimočná, a teda aj v minulom období sa to stávalo, aj v tých predchádzajúcich obdobiach sa to stáva. Samozrejme, že ide o to posúdiť obsah a v niektorých prípadoch posúdiť aj, aj formu, tak mňa by v súvislosti s tým, že rokujeme o tomto návrhu v skrátenom legislatívnom konaní zaujímalo jednak to, že či tento zákon nemal prísť skôr, a teda chápem, že mali sme tu situáciu, keď tu bola úradnícka vláda a teda parlament nefungoval, lebo nebol, nebol funkčný, potom sa zostavovala vláda, ale či predsa len takýto návrh nemohol prísť skôr, či už teda predtým alebo neskôr a bol by prerokovaný v riadnom legislatívnom procese. A pýtam sa to aj preto, lebo, ako ste povedali, dôležitý je nielen dobrý úmysel, dôležité sú aj tie detaily. A tie detaily sa veľmi ťažko dolaďujú v skrátenom legislatívnom konaní, lebo vláda to môže mať predrokované medzi sebou, ale z pohľadu širšej verejnosti, z pohľadu opozície kompetentne zasiahnuť v rámci skráteného konania... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
19:40
Pán poslanec Habánik, máte pravdu, ja ľutujem, nebol som pri písaní plánu obnovy a odolnosti. Takto pred rokom, keď som nastúpil 4. októbra za ministra v situácii, kedy vláda mala menšinu, kedy z koalície odišiel jeden partner a vláda nemala, bola v demisii a nemala ani v parlamente väčšinu prirodzene, tak som potreboval predložiť, opravovať...
Pán poslanec Habánik, máte pravdu, ja ľutujem, nebol som pri písaní plánu obnovy a odolnosti. Takto pred rokom, keď som nastúpil 4. októbra za ministra v situácii, kedy vláda mala menšinu, kedy z koalície odišiel jeden partner a vláda nemala, bola v demisii a nemala ani v parlamente väčšinu prirodzene, tak som potreboval predložiť, opravovať transformáciu týchto zariadení. Predložil novelu, moju novelu školského zákona a v podstate celú dobu som potreboval opravovať veci, práve tak ako hovoril kolega pán poslanec Dostál. Na prvú sa to Slovensku nepodarilo urobiť najlepšie, aj keď sme mali v Európskej únii najambicióznejší obsah plánu obnovy a odolnosti, možno sme si odkrojili vtedy príliš veľký krajec, a neprispelo k tomu ani také to striedanie vlád a ministrov školstva, pretože v tej kontinuite nemôžete pokračovať. Ja som v utorok doručil veľkú novelu školského zákona a v piatok som bol posledný deň ministrom. Nemal som väčší priestor na to, aby som mohol ďalej pokračovať v tejto práci, teraz to robím z pozície poslanca Národnej rady.
Takže ako som povedal, budeme ďalej dôsledne sledovať všetky kroky, ktoré sú potrebné. A k tomu, čo ste vy hovorili, som si vedomý napríklad, že VAIA má vyhodnotiť desiatky projektov v jednej výzve a stovky v inej, ktoré sa majú začať realizovať od 1. januára 2024 a tí ľudia ešte nič nevedia.
Ďakujeme za slovo. Páni, ďakujem za vaše faktické pripomienky a stručne budem reagovať.
Pán poslanec Habánik, máte pravdu, ja ľutujem, nebol som pri písaní plánu obnovy a odolnosti. Takto pred rokom, keď som nastúpil 4. októbra za ministra v situácii, kedy vláda mala menšinu, kedy z koalície odišiel jeden partner a vláda nemala, bola v demisii a nemala ani v parlamente väčšinu prirodzene, tak som potreboval predložiť, opravovať transformáciu týchto zariadení. Predložil novelu, moju novelu školského zákona a v podstate celú dobu som potreboval opravovať veci, práve tak ako hovoril kolega pán poslanec Dostál. Na prvú sa to Slovensku nepodarilo urobiť najlepšie, aj keď sme mali v Európskej únii najambicióznejší obsah plánu obnovy a odolnosti, možno sme si odkrojili vtedy príliš veľký krajec, a neprispelo k tomu ani také to striedanie vlád a ministrov školstva, pretože v tej kontinuite nemôžete pokračovať. Ja som v utorok doručil veľkú novelu školského zákona a v piatok som bol posledný deň ministrom. Nemal som väčší priestor na to, aby som mohol ďalej pokračovať v tejto práci, teraz to robím z pozície poslanca Národnej rady.
Takže ako som povedal, budeme ďalej dôsledne sledovať všetky kroky, ktoré sú potrebné. A k tomu, čo ste vy hovorili, som si vedomý napríklad, že VAIA má vyhodnotiť desiatky projektov v jednej výzve a stovky v inej, ktoré sa majú začať realizovať od 1. januára 2024 a tí ľudia ešte nič nevedia.
Rozpracované
19:40
Tí, ktorí pracujete v samospráve, veľmi dobrou správou tohto zákona je, že nepriamo zlepší financovanie samospráv a vyšších územných celkov zhruba v objeme, keď sa nemýlim, 16 mil. eur. Prečo? Preto lebo doteraz boli tieto neštátne školské zariadenia, centrá prevencie a poradenstva financované z originálnych kompetencií a teraz si štát zobral na seba, že utiahne túto položku sám. Čiže objem peňazí v samosprávach a vo vyšších územných celkoch sa nezníži, len štát prevezme financovanie tejto položky na seba. Teda nepriamo sa o 16 mil. zvýši alebo zlepší financovanie našej samosprávy.
Pán minister, vo financovaní školských zariadení na Slovensku je veľký neporiadok, kompetencie originálne a prenesené sú v neporiadku. Medzi, medzi najväčšie problémy my, medzi najväčšie problémy, ktoré identifikujeme v tejto oblasti, hovoríme, že patrí financovanie školských jedálny a školských klubov detí, ŠKD, ktoré sú financované z jedného balíka a samotné školy financované z druhého balíka. Toto chceme upratať postupne a toto je taký prvý krok, ktorý vidíme, ktorý sa deje, a ja tu vašu ambíciu urobiť poriadok vo financovaní škôl a školských zariadení veľmi oceňujem. Tento krok vidím ako logický a okrem toho veľmi dobre, veľmi dobre reaguje aj na situáciu zhoršenom duševnom zdraví našich, našich detí a mládeže, ktoré nám určite všetkým leží na srdci.
A aby som nebol príliš dramatický, ale ja na tej streche vidím polovicu našich chlapcov a dievčat a my ich potrebujem dostať z tej strechy dole. Každé jedno poradenstvo, ktoré sa dostane k týmto deckám naviac, je prispenie k riešeniu tohto problému, a preto si myslím, že je veľmi prospešné, dobré a vecné tento zákon podporiť.
Ďakujem pekne.
Vážený pán predseda, vážení ministri a kolegovia, na sklonku dňa mi dovoľte predsa len pár poznámok ešte k tomuto zákonu o financovaní škôl a školských zariadení. Tento zákon sa priamo dotýka jednej veľmi citlivej témy, témy duševného zdravia. Len pred pár dňami nás všetkých zmrazila jedna udalosť, ktorá sa udiala na streche školy v Parchovanoch a naše dáta nám hovoria, že polovica tínedžerov na Slovensku sú nešťastní a ten interval medzi nešťastní a som tak zle na tom, že chcem spáchať samovraždu, sa nám posúva smerom k tým horších, k tým horším riešeniam alebo situáciám, čo je pre nás všetkých alarmujúce, a preto veľmi vítam, že tento zákon upravuje a zlepšuje financovanie práve takého školského zariadenia, ktorý sa tejto téme venuje, a to sú centrá poradenstva a prevencie.
Tí, ktorí pracujete v samospráve, veľmi dobrou správou tohto zákona je, že nepriamo zlepší financovanie samospráv a vyšších územných celkov zhruba v objeme, keď sa nemýlim, 16 mil. eur. Prečo? Preto lebo doteraz boli tieto neštátne školské zariadenia, centrá prevencie a poradenstva financované z originálnych kompetencií a teraz si štát zobral na seba, že utiahne túto položku sám. Čiže objem peňazí v samosprávach a vo vyšších územných celkoch sa nezníži, len štát prevezme financovanie tejto položky na seba. Teda nepriamo sa o 16 mil. zvýši alebo zlepší financovanie našej samosprávy.
Pán minister, vo financovaní školských zariadení na Slovensku je veľký neporiadok, kompetencie originálne a prenesené sú v neporiadku. Medzi, medzi najväčšie problémy my, medzi najväčšie problémy, ktoré identifikujeme v tejto oblasti, hovoríme, že patrí financovanie školských jedálny a školských klubov detí, ŠKD, ktoré sú financované z jedného balíka a samotné školy financované z druhého balíka. Toto chceme upratať postupne a toto je taký prvý krok, ktorý vidíme, ktorý sa deje, a ja tu vašu ambíciu urobiť poriadok vo financovaní škôl a školských zariadení veľmi oceňujem. Tento krok vidím ako logický a okrem toho veľmi dobre, veľmi dobre reaguje aj na situáciu zhoršenom duševnom zdraví našich, našich detí a mládeže, ktoré nám určite všetkým leží na srdci.
A aby som nebol príliš dramatický, ale ja na tej streche vidím polovicu našich chlapcov a dievčat a my ich potrebujem dostať z tej strechy dole. Každé jedno poradenstvo, ktoré sa dostane k týmto deckám naviac, je prispenie k riešeniu tohto problému, a preto si myslím, že je veľmi prospešné, dobré a vecné tento zákon podporiť.
Ďakujem pekne.
Rozpracované