6. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
8.12.2023 o 12:25 hod.
Bc.
Igor Janckulík
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo.
A ja chcem poďakovať pánovi kolegovi Horeckému za jeho vystúpenie, lebo je vidno, že sa venoval tejto problematike veľmi dlho. A chcel by som len poprosiť koalíciu, bolo by dobré, keby si tento návrh osvojila, lebo ja si myslím, že je to veľmi dobrý návrh. Takže poprosím tu prítomných poslancov v sále, ktorí sú v koalícii, aby prediskutovali a podporili tento návrh.
Ďakujem.
Rozpracované
Vystúpenia
11:55
Ďakujem veľmi pekne.
Vážený pán predseda, vážení páni poslanci, panie poslankyne, napriek tomu, že je to záverečné slovo, len dodržiavam režim, pán Sulík, v ktorom fungovala vaša vláda, najmä teda väčšina vašich ministrov na čele s pánom Matovičom, ale napriek tomu vám, samozrejme, odpoviem na vašu otázku, ktorú som ako jedinú vzhliadol takú vecnú zo všetkých pripomienok opozície, teda minimálne počas súčasného dňa.
Nie je...
Ďakujem veľmi pekne.
Vážený pán predseda, vážení páni poslanci, panie poslankyne, napriek tomu, že je to záverečné slovo, len dodržiavam režim, pán Sulík, v ktorom fungovala vaša vláda, najmä teda väčšina vašich ministrov na čele s pánom Matovičom, ale napriek tomu vám, samozrejme, odpoviem na vašu otázku, ktorú som ako jedinú vzhliadol takú vecnú zo všetkých pripomienok opozície, teda minimálne počas súčasného dňa.
Nie je možné to urobiť podľa zákona, ktorý schválime, pretože bola by to nová zmluva v novej banke, takže je to viazané na zmluvu, ale túto pripomienku sme narýchlo vyhodnotili a komunikovali sme aj s ministerstvom financií, tak môžeme to zlepšiť do budúcna. Musíme sa na to, samozrejme, pozrieť. Treba povedať, že ten program podľa prvých odhadov bude trvať do roku 2027. Vždy sa bude prehodnocovať pri zákone o štátnom rozpočte, tak teoreticky sa môžeme pozrieť aj na túto jednu vašu pripomienku, ale musíme o tom diskutovať s ministerstvom financií. Bola to požiadavka ministerstva financií napriek tomu, že je to, samozrejme, aj v tomto zákone.
Ale naozaj nerozumiem vám opozícii, pretože hľadáte stále nejaký, nejaký problém, ale taký ten okrajový problém, len to chcete spochybniť za každú cenu. Ja viem, že je to vašou úlohou, ale nerobíte dobre. Už som vám to včera povedal, že nerobíte dobre, pretože jedni hovoríte, že to ľudia nepotrebujú, druhí navrhujete, naopak, ešte rozšíriť tú pomoc, potom zase hovoríte, že to príliš rýchlo dávame, no a potom že teda chýba to, že sa to nedá preniesť aj tá dotácia medzi bankami.
Stále len niečo hľadáte na tom, aby ste vôbec niečo kritizovali, pripadá mi to kritika pre kritiku. Je to vaša úloha, ale naozaj, nerobte to. Ľudia to naozaj rýchlo potrebujú. Áno, konáme rýchlo, lebo to rýchlo potrebujú, pretože tie úrokové sadby vzrástli v minulom roku a potrebujeme im to ešte nejakým spôsobom kompenzovať. A potrebujú to, hlavne to potrebujú, lebo možno pre vás mnohých, keď narastie mesačná splátka o 200 eur, tak vám sa to zdá, že nič, ale to je teda fakt dosť o 200 euro nárast, keď hovoríme o nejakom priemere, že človeku vzrastie mesačná splátka. Takže potrebujú to rýchlo a potrebujú to hneď.
Za tento rok to dostanú ešte vo výške daňového bonusu a za budúci rok to už bude, budú úrady práce vyplácať v mesačných splátkach a je to vybavené pre všetkých ľudí, ktorých príjem je do výšky 2 086 eur. 75 % z toho navýšenia, ktorý im vznikol nie kvôli ich vine, ale kvôli nárastu úrokových sadzieb, ako som povedal, 75 % preplatí z toho štát, maximálne do výšky 150 eur. Toto je konkrétna a rýchla pomoc, toto je aj dodržanie predvolebného sľubu tejto vlády.
Takže nerozumiem, prečo toľko hľadáte nejakú, nejaký, nejaké zádrhely na tom. Jednoducho chcem vás poprosiť, zdvihnite za to ruku, hlasujte za to, budeme v budúcnosti sa pozerať, ako to vlastne funguje, ale títo ľudia naozaj túto pomoc potrebujú, pretože u mnohých z nich môže dôjsť k takej rizikovej a krízovej situácii, že napokon by mohli prísť až o bývanie. Títo ľudia to potrebujú. Máme to vlastne do určitého príjmu. Nedávame to predsa plošne všetkým, ale naozaj tým, ktorí to naozaj potrebujú. Tak vás chcem v tejto záverečnej reči vyzvať a poprosiť, aby ste aj vy napriek tomu, že ste mali tieto kritické niektoré vyjadrenia, podporili tento návrh zákona, lebo je dobrý a pomáha ľuďom. Ďakujem.
84
Ďakujem veľmi pekne.
Vážený pán predseda, vážení páni poslanci, panie poslankyne, napriek tomu, že je to záverečné slovo, len dodržiavam režim, pán Sulík, v ktorom fungovala vaša vláda, najmä teda väčšina vašich ministrov na čele s pánom Matovičom, ale napriek tomu vám, samozrejme, odpoviem na vašu otázku, ktorú som ako jedinú vzhliadol takú vecnú zo všetkých pripomienok opozície, teda minimálne počas súčasného dňa.
Nie je možné to urobiť podľa zákona, ktorý schválime, pretože bola by to nová zmluva v novej banke, takže je to viazané na zmluvu, ale túto pripomienku sme narýchlo vyhodnotili a komunikovali sme aj s ministerstvom financií, tak môžeme to zlepšiť do budúcna. Musíme sa na to, samozrejme, pozrieť. Treba povedať, že ten program podľa prvých odhadov bude trvať do roku 2027. Vždy sa bude prehodnocovať pri zákone o štátnom rozpočte, tak teoreticky sa môžeme pozrieť aj na túto jednu vašu pripomienku, ale musíme o tom diskutovať s ministerstvom financií. Bola to požiadavka ministerstva financií napriek tomu, že je to, samozrejme, aj v tomto zákone.
Ale naozaj nerozumiem vám opozícii, pretože hľadáte stále nejaký, nejaký problém, ale taký ten okrajový problém, len to chcete spochybniť za každú cenu. Ja viem, že je to vašou úlohou, ale nerobíte dobre. Už som vám to včera povedal, že nerobíte dobre, pretože jedni hovoríte, že to ľudia nepotrebujú, druhí navrhujete, naopak, ešte rozšíriť tú pomoc, potom zase hovoríte, že to príliš rýchlo dávame, no a potom že teda chýba to, že sa to nedá preniesť aj tá dotácia medzi bankami.
Stále len niečo hľadáte na tom, aby ste vôbec niečo kritizovali, pripadá mi to kritika pre kritiku. Je to vaša úloha, ale naozaj, nerobte to. Ľudia to naozaj rýchlo potrebujú. Áno, konáme rýchlo, lebo to rýchlo potrebujú, pretože tie úrokové sadby vzrástli v minulom roku a potrebujeme im to ešte nejakým spôsobom kompenzovať. A potrebujú to, hlavne to potrebujú, lebo možno pre vás mnohých, keď narastie mesačná splátka o 200 eur, tak vám sa to zdá, že nič, ale to je teda fakt dosť o 200 euro nárast, keď hovoríme o nejakom priemere, že človeku vzrastie mesačná splátka. Takže potrebujú to rýchlo a potrebujú to hneď.
Za tento rok to dostanú ešte vo výške daňového bonusu a za budúci rok to už bude, budú úrady práce vyplácať v mesačných splátkach a je to vybavené pre všetkých ľudí, ktorých príjem je do výšky 2 086 eur. 75 % z toho navýšenia, ktorý im vznikol nie kvôli ich vine, ale kvôli nárastu úrokových sadzieb, ako som povedal, 75 % preplatí z toho štát, maximálne do výšky 150 eur. Toto je konkrétna a rýchla pomoc, toto je aj dodržanie predvolebného sľubu tejto vlády.
Takže nerozumiem, prečo toľko hľadáte nejakú, nejaký, nejaké zádrhely na tom. Jednoducho chcem vás poprosiť, zdvihnite za to ruku, hlasujte za to, budeme v budúcnosti sa pozerať, ako to vlastne funguje, ale títo ľudia naozaj túto pomoc potrebujú, pretože u mnohých z nich môže dôjsť k takej rizikovej a krízovej situácii, že napokon by mohli prísť až o bývanie. Títo ľudia to potrebujú. Máme to vlastne do určitého príjmu. Nedávame to predsa plošne všetkým, ale naozaj tým, ktorí to naozaj potrebujú. Tak vás chcem v tejto záverečnej reči vyzvať a poprosiť, aby ste aj vy napriek tomu, že ste mali tieto kritické niektoré vyjadrenia, podporili tento návrh zákona, lebo je dobrý a pomáha ľuďom. Ďakujem.
Rozpracované
12:10
Vystúpenie v rozprave 12:10
Peter KmecCieľom návrhu zákona je zabezpečenie dobrého stavu vôd zosúladením právnych predpisov...
Cieľom návrhu zákona je zabezpečenie dobrého stavu vôd zosúladením právnych predpisov tak, aby povinnosti vyplývajúce zo zákona o vodách pre vlastníkov malých čistiarní odpadových vôd do 50 ekvivalentných obyvateľov boli vykonateľné v praxi.
Vzhľadom na náročnosť zosúladenia existujúceho stavu malých čistiarní odpadových vôd s prijatou právnou úpravou a povinnosťami vyplývajúcimi pre vlastníkov malých čistiarní odpadových vôd je potrebné primerane predĺžiť lehotu na predloženie vydaných povolení na osobitné užívanie vôd na vypúšťanie odpadových vôd do povrchových vôd alebo do podzemných vôd orgánu štátnej vodnej správy na zosúladenie s ustanovenými požiadavkami. Lehota sa predlžuje do 31. decembra 2028. Ak by sa lehota nepredĺžila, znamenalo by to nemožnosť prevádzkovania tých čistiarní odpadových vôd do 50 ekvivalentných obyvateľov, ktoré majú právoplatné povolenia vydané na šesť až desať rokov. Ak by títo vlastníci aj naďalej prevádzkovali čistiarne odpadových vôd do 50 ekvivalentných obyvateľov bez zosúladenia s ustanovenými požiadavkami, konali by v rozpore so zákonom, čo by malo za následok uloženie sankcií za porušenie zákona a zároveň by mohlo dôjsť k zhoršeniu dobrého stavu vôd a ohrozeniu práva na priaznivé životné prostredie.
Vážený pán predseda, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, verím, že vládny návrh zákona schválite.
Ďakujem za pozornosť.
Vážený pán predseda, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky predkladám vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/3/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, vodný zákon, v znení neskorších predpisov.
Cieľom návrhu zákona je zabezpečenie dobrého stavu vôd zosúladením právnych predpisov tak, aby povinnosti vyplývajúce zo zákona o vodách pre vlastníkov malých čistiarní odpadových vôd do 50 ekvivalentných obyvateľov boli vykonateľné v praxi.
Vzhľadom na náročnosť zosúladenia existujúceho stavu malých čistiarní odpadových vôd s prijatou právnou úpravou a povinnosťami vyplývajúcimi pre vlastníkov malých čistiarní odpadových vôd je potrebné primerane predĺžiť lehotu na predloženie vydaných povolení na osobitné užívanie vôd na vypúšťanie odpadových vôd do povrchových vôd alebo do podzemných vôd orgánu štátnej vodnej správy na zosúladenie s ustanovenými požiadavkami. Lehota sa predlžuje do 31. decembra 2028. Ak by sa lehota nepredĺžila, znamenalo by to nemožnosť prevádzkovania tých čistiarní odpadových vôd do 50 ekvivalentných obyvateľov, ktoré majú právoplatné povolenia vydané na šesť až desať rokov. Ak by títo vlastníci aj naďalej prevádzkovali čistiarne odpadových vôd do 50 ekvivalentných obyvateľov bez zosúladenia s ustanovenými požiadavkami, konali by v rozpore so zákonom, čo by malo za následok uloženie sankcií za porušenie zákona a zároveň by mohlo dôjsť k zhoršeniu dobrého stavu vôd a ohrozeniu práva na priaznivé životné prostredie.
Vážený pán predseda, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, verím, že vládny návrh zákona schválite.
Ďakujem za pozornosť.
Rozpracované
12:10
Vystúpenie v rozprave 12:10
Zuzana MatejičkováVážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, Národná rada uznesením č. 56 zo 7. decembra 2023 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, vodný zákon, v znení neskorších predpisov, tlač 50, na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru a výboru pre...
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, Národná rada uznesením č. 56 zo 7. decembra 2023 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, vodný zákon, v znení neskorších predpisov, tlač 50, na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru a výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Za gestorský výbor určila výbor pre pôdohospodárstvo a životné prostredie.
Výbory prerokovali predmetný vládny návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady. Poslanci, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Výbory, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, zaujali k nemu nasledovné stanoviská: ústavnoprávny výbor uznesením č. 14 zo dňa 7. decembra 2023 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade schváliť. Výbor pre pôdohospodárstvo a životné prostredie uznesením č. 11 z 8. decembra 2023 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade schváliť s pripomienkami.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III spoločnej správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto vládnemu návrhu zákona v súlade s príslušnými ustanoveniami zákona Národnej rady o rokovacom poriadku odporúča Národnej rade predmetný návrh zákona schváliť s pripomienkami.
Spoločná správa výborov o prerokovaní predmetného návrhu zákona vo výboroch v druhom čítaní bola schválená uznesením výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie č. 13 zo dňa 8. decembra 2023. V citovanom uznesení ma výbor poveril predložiť Národnej rade spoločnú správu výborov a splnomocnil ma podať návrhy podľa príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu. Ďakujem pekne.
Vystúpenie v rozprave
8.12.2023 o 12:10 hod.
Ing.
Zuzana Matejičková
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pán predsedajúci.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, Národná rada uznesením č. 56 zo 7. decembra 2023 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, vodný zákon, v znení neskorších predpisov, tlač 50, na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru a výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Za gestorský výbor určila výbor pre pôdohospodárstvo a životné prostredie.
Výbory prerokovali predmetný vládny návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady. Poslanci, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Výbory, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, zaujali k nemu nasledovné stanoviská: ústavnoprávny výbor uznesením č. 14 zo dňa 7. decembra 2023 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade schváliť. Výbor pre pôdohospodárstvo a životné prostredie uznesením č. 11 z 8. decembra 2023 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade schváliť s pripomienkami.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III spoločnej správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto vládnemu návrhu zákona v súlade s príslušnými ustanoveniami zákona Národnej rady o rokovacom poriadku odporúča Národnej rade predmetný návrh zákona schváliť s pripomienkami.
Spoločná správa výborov o prerokovaní predmetného návrhu zákona vo výboroch v druhom čítaní bola schválená uznesením výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie č. 13 zo dňa 8. decembra 2023. V citovanom uznesení ma výbor poveril predložiť Národnej rade spoločnú správu výborov a splnomocnil ma podať návrhy podľa príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu. Ďakujem pekne.
Rozpracované
12:10
Vystúpenie v rozprave 12:10
Ján HoreckýHovoril som o tomto vládnom návrhu zákona aj s pánom ministrom Tarabom a informoval som ho o svojom úmysle predniesť...
Hovoril som o tomto vládnom návrhu zákona aj s pánom ministrom Tarabom a informoval som ho o svojom úmysle predniesť pozmeňujúci návrh. Na konci tohto svojho príspevku tak aj učiním, ale vzhľadom na to, že ten pozmeňujúci návrh je potrebné vysvetliť, pretože posunutie nejakej lehoty budí skôr podozrenie, že sa niečo zlaxňuje, zvoľňuje, že sme menej prísni, ale opak je pravdou. Chcem dôvodiť, že tento pozmeňujúci návrh, naopak, zaručí dôslednejšiu kontrolu, dôslednejšiu starostlivosť o čistotu našich podzemných a povrchových vôd, ako aj funkčnosti čistiarní odpadových vôd.
Príbeh návrhu zákona, ktorý teraz prerokuvávame, sa začal 1. januára 2022, keď bol novelizovaný vodný zákon, a to tak, že doňho bola vložená definícia malej čistiarne odpadových vôd do 50 ekvivalentných obyvateľov. Ide o malé čistiarne odpadových vôd, ktoré poznáme aj ako domové čistiarne odpadových vôd. Domová čistiareň odpadových vôd je malá čistiareň, ktorá slúži na individuálne čistenie splaškových odpadových vôd z jednotlivých nehnuteľností, rodinných domov, menších penziónov, chát, chalúp a podobne s kapacitou vypúšťaných odpadových vôd do desať metrov kubických za deň. Tam, to je dôležité, kde nie je vybudovaná verejná kanalizácia.
Príbeh dnešnej novely pokračoval koncom roka 2022, keď 15. novembra nariadením vlády č. 359 z toho roku bolo novelizované nariadenie vlády č. 269/2010, ktoré uvádza podrobnosti o kategóriách a prevádzke malých čistiarní odpadových vôd, limitných hodnotách ukazovateľov znečistenia vypúšťaných odpadových vôd a, čo je opäť veľmi dôležité, revíznom technikovi.
Je to určite uži-toč-né precizovanie podmienok používania domových čistiarní na základe dlhoročných skúseností, pretože malé čistiarne odpadových vôd prostredníctvom dovtedy iba nariadení vlády naša legislatíva reguluje už desiatky rokov. Limitné hodnoty ukazovateľov pre odpadové vody z malých čistiarní boli stanovené nariadením vlády Slovenskej republiky už pred naším vstupom do Európskej únie a zdôrazňujem, boli rovnaké, ako sú aj dnes. Vlastníkom malých čistiarní odpadových vôd boli povolenia na ich používanie vydávané podľa nariadenia vlády č. 269/2010 rovnako náročným procesom ako aj dnes. Bolo a aj teraz je potrebné podať, taxatívne som si to pripravil, aby to boli presné údaje, žiadosť okresnému úradu o vydanie vodoprávneho rozhodnutia o výstavbe malej ČOV-ky. Okresný úrad má kompetenciu pre ochranu podzemných a povrchových vôd a rozhoduje o tom, aké individuálne podmienky musia byť splnené pre výstavbu a prevádzku každej jednotlivej malej čistiarne odpadových vôd.
Ďalej bolo treba podať žiadosť obci o územnoprávne rozhodnutie. Súčasťou žiadosti musí byť i projektová dokumentácia a ak má byť odtok odpadu do podzemia, teda do studne, potrubia, tak je potrebný aj hydrogeologický posudok. Ďalšou prílohou povinnou je projektová dokumentácia, musí byť od projektanta s oprávneným zameraním na projektovanie vodných stavieb. Je nevyhnutné, aby obsahovala technický popis čistiarne priamo od výrobcu. Technickú správu, pozdĺžny profil, návrh, akým spôsobom bude riešené odvádzanie vyčistenej vody, informácie o uložení kanalizačných rúr a prípadnej akumulačnej nádrži, ktorá môže, no nemusí byť súčasťou malej ČOV-ky.
Štvrtou prílohou je hydrogeologický posudok, ktorý musí zahŕňať charakteristiku stavebného miesta objektov, hydrogeologické a inžinierske geologické pomery pozemku, posúdenie parametrov skúmaného územia a vplyvu vyčistenej vody na kvalitu okolitých podzemných i povrchových vôd, ako aj návrh spôsobu kontroly stavu čistiarne spolu s prílohami obsahujúcimi detailné nákresy jám a podrobný opis územia plánovanej výstavby malej ČOV-ky. Piatou prílohou je žiadosť o povolenie správcovi dotknutého toku, ak sa bude voda odvádzať do povrchového toku. Súčasťou žiadosti je opäť detailná charakteristika malej ČOV-ky, veľkosť, kapacita, dodávateľ, garantované hodnoty zostatkového znečistenia a predpokladané kvantum vyčistenej vody, nákres miesta umiestnenia čistiarne a zjednotenie, zhodnotenie, pardon, vplyvu odvádzanej vody na vodný tok. Návrh podmienok a rozsahu povolenia na vypúšťanie vody do toku podľa vodného zákona, certifikáty všetkých zariadení, ktoré sa plánujú využiť pri stavbe malej ČOV-ky.
A napokon, šiestou povinnou prílohou je kolaudačné rozhodnutie, po dokončení výstavby je potrebné podať žiadosť okresnému úradu, okresný úrad rozhodne o tom, či malú ČOV-ku môže vlastník používať a taktiež zadefinuje povinnosť, za akých podmienok sa smie čistiareň prevádzkovať. Ukazovateľ v nariadení vlády sú limitné, maximálne možné, individuálne povolenia bývajú prísnejšie. Čiže na každom jednom individuálnom povolení pre vlastníka malej čistiarne odpadových vôd sú zohľadnené všetky tieto prílohy a individuálne podmienky prevádzky takejto ČOV-ky.
Takto sa to robilo celé roky a robí sa to tak aj dnes pre zabezpečenie prevádzky malých čistiarní odpadových vôd. Ich problémom však je, že, žiaľ, často viac nefungujú, ako fungujú, a to súčasné znenie vodného zákona rieši pravidelnou kontrolou malých ČOV bez ohľadu na to, či vlastník má povolenie nové alebo staré a či v zákone ponecháme povinnosť každé povolenie administratívne zosúladiť s dnešným znením zákona alebo nie, lebo práve o tom je vládny návrh zákona.
Nedostatočná kontrola prevádzky a technického stavu malých čistiarní odpadových vôd bola aj obsahom infringementu zo strany Európskej komisie voči Slovenskej republike, a to z dôvodu nesplnenia povinnosti z určitých článkov smernice Rady 91/271/ EHS z 21. mája 1991 o čistení komunálnych odpadových vôd týkajúcich sa individuálnych a iných primeraných systémov, medzi ktoré patria teda aj tieto malé čistiarne odpadových vôd do 50 ekvivalentov obyvateľov.
Z hľadiska ochrany životného prostredia by súčasné znenie vodného zákona malo byť významnou podporou pre správnu prevádzku malých čistiarní, pretože od 1. januára 2022 je vo vodnom zákone ods. 2 ustanovení § 53, ktorý ukladá povinnosť, to je kľúčová vec, ktorá sa objavila vo vodnom zákone, povinnosť pre vlastníkov malých čistiarní odpadových vôd zabezpečiť vykonávanie technickej revízie malej čistiarne odpadových vôd a výsledky technickej revízie odovzdávať do 30. januára nasledujúceho roka orgánu štátnej vodnej správy. Toto musia robiť bez ohľadu na to, ako mali vydané povolenie, pretože jednoducho zákon je nad týmto administratívnym konaním.
Technickú revíziu vlastník malej ČOV musí uskutočniť prostredníctvom revízneho technika, pričom osvedčenie pre revízneho technika vydáva osoba poverená ministerstvom. Vykonať technickú revíziu musí vlastník malej ČOV-ky raz za rok bez diaľkového monitoringu a v prípade, že má takáto ČOV-ka diaľkový monitoring, tak dvakrát, ehm, raz za dva roky. Nedostatky je povinný odstrániť v lehote do 60 dní od vykonanej technickej revízie.
O ďalšej novele vodného zákona dnes rokujeme preto, lebo 1. januára 2022 sa do vodného zákona doplnilo aj ustanovenie § 80f ods. 2, a to je pointa, ktoré zaväzuje vlastníkov povolených malých čistiarní do dvoch rokov, teda do 1. januára 2024, zosúladiť administratívne ich platné príslušné povolenie s aktuálnym znením všeobecne záväzného predpisu.
Som si overoval na príslušných úradoch, že ku dnešnému dňu za celý rok 2023 nebola podaná ani jedna jediná žiadosť o takéto zosúladenie od vlastníka malej čistiarne odpadových vôd.
Dnešný návrh zákona vlastníkom malých ČOV teda posúva lehotu, vládny návrh zákona posúva lehotu, ktorú pred dvoma rokmi dostali na zosúladenie príslušného povolenia, posúvajú o ďalšie štyri roky, o toto celé volebné obdobie. Podľa navrhovateľa zákona vlastník malej ČOV-ky povolenej podľa predpisov platných do 15. novembra 2022 je povinný požiadať orgán štátnej vodnej správy o zosúladenie svojho povolenia podľa nových predpisov do 31. decembra 2028.
Tu je potrebné zdôrazniť, že vo všetkých prípadoch ide iba o dočasné povolenia a do navrhovaného konca roka 2028 skončí platnosť všetkých povolení pre vypúšťanie do podzemných vôd, lebo tie sa jednoducho vydávajú maximálne na štyri roky. Po roku 2028 zostanú v platnosti iba povolenia pre vypúšťanie do povrchových vôd, a to na maximálne ďalšie štyri roky, lebo tieto sa vydávajú v dĺžke šesť až desať rokov, a bude ich stále desaťtisíce.
So zameraním pozornosti na ochranu životného prostredia je pritom potrebné upozorniť na skutočnosť, že úrady zohľadňovali konkrétne podmienky prevádzky malej čistiarne a povolenia v potrebnej miere uvádzali prísnejšie hodnoty ukazovateľov znečistenia, než hovoril dovtedy vodný zákon. To som vám ilustroval na povinných prílohách takejto žiadosti o povolenie.
Nová legislatíva je efektívnejšia v tom, že povoľujúci úrad môže malé čistiarne diferencovať podľa viacerých parametrov, a teda prísnejšie podmienky povolenia nemusí detailne zdôvodňovať. Vítam to, že chceme odbremeniť úradníkov príslušných úradov od toho, aby v prílohách hľadali dôvody na prísnejšie limity udelené z povolení, než sú maximálne limity uvedené vo vodnom zákone.
Takže kategorizáciou do troch veľkých kategórií a dvoch podkategórií sa zjednoduší táto administrácia, ale za akú cenu? Za tú cenu, že desaťtisíce vlastníkov platných povolení, ktoré spĺňajú limity ku dnešnému dňu, tak ako ich spĺňali v deň, kedy boli vydané, budú musieť požiadať a zaťažiť úrady o zosúladenie administratívneho znenia toho povolenia s aktuálnym znením zákona, nie s nejakým sprísnením podmienok funkčnosti činnosti týchto ČOV-iek. No ani staré dočasné povolenia však nie sú nepriateľské k životnému prostrediu a dokonca spĺňajú limitné hodnoty ukazovateľov vyžadované súčasnou platnou legislatívou, a to aj pre oveľa väčšie čistiarne odpadových vôd, a to dokonca pre čistiarne až do veľkosti 2 000 ekvivalentov obyvateľov. Samozrejme, vždy je priestor pre zvyšovanie ochrany životného prostredia, ale v tomto prípade bola predmetným ustanovením vodného zákona uložená neprimeraná záťaž na vlastníkov domácich ČOV, ktorí majú platné povolenia, a rovnako aj na okresné úrady, ktoré ich vydali. Odporúčam a nalieham, že treba tieto sily okresných úradov investovať do kontrol, aby vlastníci malých ČOV plnili povinnosti, ktoré majú v platných povoleniach uložené, a nie aby administrovali desaťtisíce povolení a ich zosúladenie aktualizácia znenia podľa kategórií.
V tejto súvislosti dávame do pozornosti skutočnosť, že z hľadiska sankcií je pre občana dokonca výhodnejšie prevádzkovať malú čistiareň bez povolenia ako s povolením. Konkrétne, podľa ustanovenia § 77 ods. 1 písm. t) vodného zákona sa priestupku dopustí ten, kto ako vlastník malej čistiarne odpadových vôd do 50 ekvivalentných obyvateľov nevykoná prostredníctvom odborne spôsobilej osoby poverenej ministerstvom technickú revíziu spôsobom podľa tohto zákona a výsledky tejto revízie neodovzdá do 30. januára nasledujúceho roka orgánu štátnej vodnej správy a neodstráni nedostatky v lehote do 60 dní od vykonanej technickej revízie alebo nepožiada v určitej lehote orgán štátnej vodnej správy o zosúladenie povolenia na osobitné užívanie vôd.
Predstavte si, že za tento priestupok možno uložiť pokutu do 165 eur, ale podľa iného písmena ustanovenia § 77 ods. 1, podľa písm. b) sa priestupku dopustí ten, kto vypúšťa odpadové vody do povrchových vôd alebo do podzemných vôd bez povolenia orgánu štátnej vodnej správy alebo v rozpore s ním, a za tento priestupok možno uložiť pokutu len do 100 eur. Inak povedané, ten, kto vypúšťa odpadové vody bez akéhokoľvek povolenia, môže dostať pokutu do 100 eur, a ten, kto vypúšťa odpadové vody podľa povolenia, ktoré nemá administratívne vysporiadané, môže dostať pokutu do 165 eur. Priamo z toho vyplýva, že sa viac vyplatí netrápiť sa so žiadnym povolením.
Predmetom toho môjho pozmeňovacieho návrhu nebude úprava sankcií, pretože tá si vyžaduje systematický, systematickú prácu a prehodnotenie všetkých parametrov. Budem sa vyjadrovať v pozmeňováku iba k stanovenej lehote. Navrhujeme preto v budúcnosti ale upraviť aj ustanovenia o sankciách a o priestupkoch vo vodnom zákone tak, aby bolo od-ra-dzu-jú-ce vypúšťať odpadové vody do povrchových vôd alebo do podzemných vôd bez povolenia orgánu štátnej vodnej správy. V tomto skrátenom legislatívnom konaní sa však dá zabezpečiť, aby všetky dočasné povolenia, ktoré spĺňali limity tak, ako v deň kedy boli vydané, tak aj dnes, zostali v platnosti tak, ako boli vydané, teda aby sa vyplatilo mať povolenie.
Podľa dôvodovej správy sa počet vydaných rozhodnutí na malé ČOV pohybuje len za rok 2020 v desiatkach tisíc. Keďže všetky tieto povolenia majú dobu platnosti maximálne desať rokov, a teda dotknuté povolenia majú platnosť maximálne do roka 2032, navrhujeme, aby platné povolenia zostali v účinnosti po celú dobu ich platnosti tak, ako boli vydané. Ak sa podarí pánovi ministrovi Tarabovi tak, ako to deklaroval, splniť jeho plán, zaviesť do každej obce kanalizáciu, žiadosti o povolenia budú rádovo v menšom počte, pretože je možné požiadať o povolenie iba v takej obci, kde kanalizácia nie je.
Zrušením povinnosti zosúlaďovať platné povolenia významne odbremeníme orgány štátnej správy, ktoré v ušetrenom čase môžu vlastníkom malých čistiarní odpadových vôd pomáhať odbornými radami aj pri konaniach o nových povoleniach a najmä kontrolovať dôsledné dodržiavanie zákona. Preto prednesiem pozmeňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, a to v jedinom bode. Budeme navrhovať predĺžiť lehotu pre vlastníkov platných čistiarní odpadových vôd, malých čistiarní odpadových vôd do 50 ekvivalentných obyvateľov ku termínu skončenia platnosti všetkých dočasných povolení.
Krátke resumé. Vládny návrh zákona rieši túto potrebu čiastočne, posúva tú lehotu o štyri roky, avšak vtedy ešte stále budú v platnosti desaťtisíce povolení, ktoré splňujú normy, tak ako vtedy, keď boli vydané, tak aj dnes, neprispejú teda ku skvalitneniu ochrany odpadových vôd alebo teda životného prostredia vypúšťaním vyčistených odpadových vôd, naopak, neúmerne zaťažia vlastníkov desaťtisícov čistiarní odpadových vôd a taktiež pracovníkov Slovenského vodohospodárskeho podniku, ako aj inšpektorov príslušných úradov, ktorí namiesto toho, aby kontrolovali dôslednú funkčnosť a plnenie si povinností v zmysle zákona, tak budú administrovať desaťtisíce žiadostí, ktoré budú jednoducho retroaktívne len harmonizované so súčasným znením zákona.
Týmto by som ukončil tento príspevok v rozprave a prešiel by som k predneseniu pozmeňujúceho návrhu. Čiže prednášam pozmeňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov, tlač 50. Pozmeňujúci návrh znie:
V čl. I sa slová "do 31. decembra 2028" nahrádzajú slovami "do 31. decembra 2032".
Odôvodnenie: Cieľom predloženého poslaneckého pozmeňujúceho návrhu je predĺžiť lehotu pre vlastníkov malých čistiarní odpadových vôd do 50 ekvivalentných obyvateľov tak, aby všetky dočasné povolenia zostali v platnosti, a vyhnúť sa tak zbytočným administratívnym konaniam, ktoré zaťažia vlastníkov malých čistiarní odpadových vôd, ako aj príslušné okresné úrady a limitujú ich kapacitu na dôsledné plnenie povinností vlastníkov čistiarní odpadových vôd.
Ďakujem.
Vážený pán predsedajúci, pán podpredseda vlády, dámy a páni, pozorne som počúval rozpravu k tomuto zákonu, k návrhu vládneho zákona v prvom čítaní aj teda krátku rozpravu ku skrátenému legislatívnemu konaniu a vnímal som, že táto problematika nie je dostatočne pochopená, ani sa tomu nečudujem, lebo je veľmi špecifická.
Hovoril som o tomto vládnom návrhu zákona aj s pánom ministrom Tarabom a informoval som ho o svojom úmysle predniesť pozmeňujúci návrh. Na konci tohto svojho príspevku tak aj učiním, ale vzhľadom na to, že ten pozmeňujúci návrh je potrebné vysvetliť, pretože posunutie nejakej lehoty budí skôr podozrenie, že sa niečo zlaxňuje, zvoľňuje, že sme menej prísni, ale opak je pravdou. Chcem dôvodiť, že tento pozmeňujúci návrh, naopak, zaručí dôslednejšiu kontrolu, dôslednejšiu starostlivosť o čistotu našich podzemných a povrchových vôd, ako aj funkčnosti čistiarní odpadových vôd.
Príbeh návrhu zákona, ktorý teraz prerokuvávame, sa začal 1. januára 2022, keď bol novelizovaný vodný zákon, a to tak, že doňho bola vložená definícia malej čistiarne odpadových vôd do 50 ekvivalentných obyvateľov. Ide o malé čistiarne odpadových vôd, ktoré poznáme aj ako domové čistiarne odpadových vôd. Domová čistiareň odpadových vôd je malá čistiareň, ktorá slúži na individuálne čistenie splaškových odpadových vôd z jednotlivých nehnuteľností, rodinných domov, menších penziónov, chát, chalúp a podobne s kapacitou vypúšťaných odpadových vôd do desať metrov kubických za deň. Tam, to je dôležité, kde nie je vybudovaná verejná kanalizácia.
Príbeh dnešnej novely pokračoval koncom roka 2022, keď 15. novembra nariadením vlády č. 359 z toho roku bolo novelizované nariadenie vlády č. 269/2010, ktoré uvádza podrobnosti o kategóriách a prevádzke malých čistiarní odpadových vôd, limitných hodnotách ukazovateľov znečistenia vypúšťaných odpadových vôd a, čo je opäť veľmi dôležité, revíznom technikovi.
Je to určite uži-toč-né precizovanie podmienok používania domových čistiarní na základe dlhoročných skúseností, pretože malé čistiarne odpadových vôd prostredníctvom dovtedy iba nariadení vlády naša legislatíva reguluje už desiatky rokov. Limitné hodnoty ukazovateľov pre odpadové vody z malých čistiarní boli stanovené nariadením vlády Slovenskej republiky už pred naším vstupom do Európskej únie a zdôrazňujem, boli rovnaké, ako sú aj dnes. Vlastníkom malých čistiarní odpadových vôd boli povolenia na ich používanie vydávané podľa nariadenia vlády č. 269/2010 rovnako náročným procesom ako aj dnes. Bolo a aj teraz je potrebné podať, taxatívne som si to pripravil, aby to boli presné údaje, žiadosť okresnému úradu o vydanie vodoprávneho rozhodnutia o výstavbe malej ČOV-ky. Okresný úrad má kompetenciu pre ochranu podzemných a povrchových vôd a rozhoduje o tom, aké individuálne podmienky musia byť splnené pre výstavbu a prevádzku každej jednotlivej malej čistiarne odpadových vôd.
Ďalej bolo treba podať žiadosť obci o územnoprávne rozhodnutie. Súčasťou žiadosti musí byť i projektová dokumentácia a ak má byť odtok odpadu do podzemia, teda do studne, potrubia, tak je potrebný aj hydrogeologický posudok. Ďalšou prílohou povinnou je projektová dokumentácia, musí byť od projektanta s oprávneným zameraním na projektovanie vodných stavieb. Je nevyhnutné, aby obsahovala technický popis čistiarne priamo od výrobcu. Technickú správu, pozdĺžny profil, návrh, akým spôsobom bude riešené odvádzanie vyčistenej vody, informácie o uložení kanalizačných rúr a prípadnej akumulačnej nádrži, ktorá môže, no nemusí byť súčasťou malej ČOV-ky.
Štvrtou prílohou je hydrogeologický posudok, ktorý musí zahŕňať charakteristiku stavebného miesta objektov, hydrogeologické a inžinierske geologické pomery pozemku, posúdenie parametrov skúmaného územia a vplyvu vyčistenej vody na kvalitu okolitých podzemných i povrchových vôd, ako aj návrh spôsobu kontroly stavu čistiarne spolu s prílohami obsahujúcimi detailné nákresy jám a podrobný opis územia plánovanej výstavby malej ČOV-ky. Piatou prílohou je žiadosť o povolenie správcovi dotknutého toku, ak sa bude voda odvádzať do povrchového toku. Súčasťou žiadosti je opäť detailná charakteristika malej ČOV-ky, veľkosť, kapacita, dodávateľ, garantované hodnoty zostatkového znečistenia a predpokladané kvantum vyčistenej vody, nákres miesta umiestnenia čistiarne a zjednotenie, zhodnotenie, pardon, vplyvu odvádzanej vody na vodný tok. Návrh podmienok a rozsahu povolenia na vypúšťanie vody do toku podľa vodného zákona, certifikáty všetkých zariadení, ktoré sa plánujú využiť pri stavbe malej ČOV-ky.
A napokon, šiestou povinnou prílohou je kolaudačné rozhodnutie, po dokončení výstavby je potrebné podať žiadosť okresnému úradu, okresný úrad rozhodne o tom, či malú ČOV-ku môže vlastník používať a taktiež zadefinuje povinnosť, za akých podmienok sa smie čistiareň prevádzkovať. Ukazovateľ v nariadení vlády sú limitné, maximálne možné, individuálne povolenia bývajú prísnejšie. Čiže na každom jednom individuálnom povolení pre vlastníka malej čistiarne odpadových vôd sú zohľadnené všetky tieto prílohy a individuálne podmienky prevádzky takejto ČOV-ky.
Takto sa to robilo celé roky a robí sa to tak aj dnes pre zabezpečenie prevádzky malých čistiarní odpadových vôd. Ich problémom však je, že, žiaľ, často viac nefungujú, ako fungujú, a to súčasné znenie vodného zákona rieši pravidelnou kontrolou malých ČOV bez ohľadu na to, či vlastník má povolenie nové alebo staré a či v zákone ponecháme povinnosť každé povolenie administratívne zosúladiť s dnešným znením zákona alebo nie, lebo práve o tom je vládny návrh zákona.
Nedostatočná kontrola prevádzky a technického stavu malých čistiarní odpadových vôd bola aj obsahom infringementu zo strany Európskej komisie voči Slovenskej republike, a to z dôvodu nesplnenia povinnosti z určitých článkov smernice Rady 91/271/ EHS z 21. mája 1991 o čistení komunálnych odpadových vôd týkajúcich sa individuálnych a iných primeraných systémov, medzi ktoré patria teda aj tieto malé čistiarne odpadových vôd do 50 ekvivalentov obyvateľov.
Z hľadiska ochrany životného prostredia by súčasné znenie vodného zákona malo byť významnou podporou pre správnu prevádzku malých čistiarní, pretože od 1. januára 2022 je vo vodnom zákone ods. 2 ustanovení § 53, ktorý ukladá povinnosť, to je kľúčová vec, ktorá sa objavila vo vodnom zákone, povinnosť pre vlastníkov malých čistiarní odpadových vôd zabezpečiť vykonávanie technickej revízie malej čistiarne odpadových vôd a výsledky technickej revízie odovzdávať do 30. januára nasledujúceho roka orgánu štátnej vodnej správy. Toto musia robiť bez ohľadu na to, ako mali vydané povolenie, pretože jednoducho zákon je nad týmto administratívnym konaním.
Technickú revíziu vlastník malej ČOV musí uskutočniť prostredníctvom revízneho technika, pričom osvedčenie pre revízneho technika vydáva osoba poverená ministerstvom. Vykonať technickú revíziu musí vlastník malej ČOV-ky raz za rok bez diaľkového monitoringu a v prípade, že má takáto ČOV-ka diaľkový monitoring, tak dvakrát, ehm, raz za dva roky. Nedostatky je povinný odstrániť v lehote do 60 dní od vykonanej technickej revízie.
O ďalšej novele vodného zákona dnes rokujeme preto, lebo 1. januára 2022 sa do vodného zákona doplnilo aj ustanovenie § 80f ods. 2, a to je pointa, ktoré zaväzuje vlastníkov povolených malých čistiarní do dvoch rokov, teda do 1. januára 2024, zosúladiť administratívne ich platné príslušné povolenie s aktuálnym znením všeobecne záväzného predpisu.
Som si overoval na príslušných úradoch, že ku dnešnému dňu za celý rok 2023 nebola podaná ani jedna jediná žiadosť o takéto zosúladenie od vlastníka malej čistiarne odpadových vôd.
Dnešný návrh zákona vlastníkom malých ČOV teda posúva lehotu, vládny návrh zákona posúva lehotu, ktorú pred dvoma rokmi dostali na zosúladenie príslušného povolenia, posúvajú o ďalšie štyri roky, o toto celé volebné obdobie. Podľa navrhovateľa zákona vlastník malej ČOV-ky povolenej podľa predpisov platných do 15. novembra 2022 je povinný požiadať orgán štátnej vodnej správy o zosúladenie svojho povolenia podľa nových predpisov do 31. decembra 2028.
Tu je potrebné zdôrazniť, že vo všetkých prípadoch ide iba o dočasné povolenia a do navrhovaného konca roka 2028 skončí platnosť všetkých povolení pre vypúšťanie do podzemných vôd, lebo tie sa jednoducho vydávajú maximálne na štyri roky. Po roku 2028 zostanú v platnosti iba povolenia pre vypúšťanie do povrchových vôd, a to na maximálne ďalšie štyri roky, lebo tieto sa vydávajú v dĺžke šesť až desať rokov, a bude ich stále desaťtisíce.
So zameraním pozornosti na ochranu životného prostredia je pritom potrebné upozorniť na skutočnosť, že úrady zohľadňovali konkrétne podmienky prevádzky malej čistiarne a povolenia v potrebnej miere uvádzali prísnejšie hodnoty ukazovateľov znečistenia, než hovoril dovtedy vodný zákon. To som vám ilustroval na povinných prílohách takejto žiadosti o povolenie.
Nová legislatíva je efektívnejšia v tom, že povoľujúci úrad môže malé čistiarne diferencovať podľa viacerých parametrov, a teda prísnejšie podmienky povolenia nemusí detailne zdôvodňovať. Vítam to, že chceme odbremeniť úradníkov príslušných úradov od toho, aby v prílohách hľadali dôvody na prísnejšie limity udelené z povolení, než sú maximálne limity uvedené vo vodnom zákone.
Takže kategorizáciou do troch veľkých kategórií a dvoch podkategórií sa zjednoduší táto administrácia, ale za akú cenu? Za tú cenu, že desaťtisíce vlastníkov platných povolení, ktoré spĺňajú limity ku dnešnému dňu, tak ako ich spĺňali v deň, kedy boli vydané, budú musieť požiadať a zaťažiť úrady o zosúladenie administratívneho znenia toho povolenia s aktuálnym znením zákona, nie s nejakým sprísnením podmienok funkčnosti činnosti týchto ČOV-iek. No ani staré dočasné povolenia však nie sú nepriateľské k životnému prostrediu a dokonca spĺňajú limitné hodnoty ukazovateľov vyžadované súčasnou platnou legislatívou, a to aj pre oveľa väčšie čistiarne odpadových vôd, a to dokonca pre čistiarne až do veľkosti 2 000 ekvivalentov obyvateľov. Samozrejme, vždy je priestor pre zvyšovanie ochrany životného prostredia, ale v tomto prípade bola predmetným ustanovením vodného zákona uložená neprimeraná záťaž na vlastníkov domácich ČOV, ktorí majú platné povolenia, a rovnako aj na okresné úrady, ktoré ich vydali. Odporúčam a nalieham, že treba tieto sily okresných úradov investovať do kontrol, aby vlastníci malých ČOV plnili povinnosti, ktoré majú v platných povoleniach uložené, a nie aby administrovali desaťtisíce povolení a ich zosúladenie aktualizácia znenia podľa kategórií.
V tejto súvislosti dávame do pozornosti skutočnosť, že z hľadiska sankcií je pre občana dokonca výhodnejšie prevádzkovať malú čistiareň bez povolenia ako s povolením. Konkrétne, podľa ustanovenia § 77 ods. 1 písm. t) vodného zákona sa priestupku dopustí ten, kto ako vlastník malej čistiarne odpadových vôd do 50 ekvivalentných obyvateľov nevykoná prostredníctvom odborne spôsobilej osoby poverenej ministerstvom technickú revíziu spôsobom podľa tohto zákona a výsledky tejto revízie neodovzdá do 30. januára nasledujúceho roka orgánu štátnej vodnej správy a neodstráni nedostatky v lehote do 60 dní od vykonanej technickej revízie alebo nepožiada v určitej lehote orgán štátnej vodnej správy o zosúladenie povolenia na osobitné užívanie vôd.
Predstavte si, že za tento priestupok možno uložiť pokutu do 165 eur, ale podľa iného písmena ustanovenia § 77 ods. 1, podľa písm. b) sa priestupku dopustí ten, kto vypúšťa odpadové vody do povrchových vôd alebo do podzemných vôd bez povolenia orgánu štátnej vodnej správy alebo v rozpore s ním, a za tento priestupok možno uložiť pokutu len do 100 eur. Inak povedané, ten, kto vypúšťa odpadové vody bez akéhokoľvek povolenia, môže dostať pokutu do 100 eur, a ten, kto vypúšťa odpadové vody podľa povolenia, ktoré nemá administratívne vysporiadané, môže dostať pokutu do 165 eur. Priamo z toho vyplýva, že sa viac vyplatí netrápiť sa so žiadnym povolením.
Predmetom toho môjho pozmeňovacieho návrhu nebude úprava sankcií, pretože tá si vyžaduje systematický, systematickú prácu a prehodnotenie všetkých parametrov. Budem sa vyjadrovať v pozmeňováku iba k stanovenej lehote. Navrhujeme preto v budúcnosti ale upraviť aj ustanovenia o sankciách a o priestupkoch vo vodnom zákone tak, aby bolo od-ra-dzu-jú-ce vypúšťať odpadové vody do povrchových vôd alebo do podzemných vôd bez povolenia orgánu štátnej vodnej správy. V tomto skrátenom legislatívnom konaní sa však dá zabezpečiť, aby všetky dočasné povolenia, ktoré spĺňali limity tak, ako v deň kedy boli vydané, tak aj dnes, zostali v platnosti tak, ako boli vydané, teda aby sa vyplatilo mať povolenie.
Podľa dôvodovej správy sa počet vydaných rozhodnutí na malé ČOV pohybuje len za rok 2020 v desiatkach tisíc. Keďže všetky tieto povolenia majú dobu platnosti maximálne desať rokov, a teda dotknuté povolenia majú platnosť maximálne do roka 2032, navrhujeme, aby platné povolenia zostali v účinnosti po celú dobu ich platnosti tak, ako boli vydané. Ak sa podarí pánovi ministrovi Tarabovi tak, ako to deklaroval, splniť jeho plán, zaviesť do každej obce kanalizáciu, žiadosti o povolenia budú rádovo v menšom počte, pretože je možné požiadať o povolenie iba v takej obci, kde kanalizácia nie je.
Zrušením povinnosti zosúlaďovať platné povolenia významne odbremeníme orgány štátnej správy, ktoré v ušetrenom čase môžu vlastníkom malých čistiarní odpadových vôd pomáhať odbornými radami aj pri konaniach o nových povoleniach a najmä kontrolovať dôsledné dodržiavanie zákona. Preto prednesiem pozmeňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, a to v jedinom bode. Budeme navrhovať predĺžiť lehotu pre vlastníkov platných čistiarní odpadových vôd, malých čistiarní odpadových vôd do 50 ekvivalentných obyvateľov ku termínu skončenia platnosti všetkých dočasných povolení.
Krátke resumé. Vládny návrh zákona rieši túto potrebu čiastočne, posúva tú lehotu o štyri roky, avšak vtedy ešte stále budú v platnosti desaťtisíce povolení, ktoré splňujú normy, tak ako vtedy, keď boli vydané, tak aj dnes, neprispejú teda ku skvalitneniu ochrany odpadových vôd alebo teda životného prostredia vypúšťaním vyčistených odpadových vôd, naopak, neúmerne zaťažia vlastníkov desaťtisícov čistiarní odpadových vôd a taktiež pracovníkov Slovenského vodohospodárskeho podniku, ako aj inšpektorov príslušných úradov, ktorí namiesto toho, aby kontrolovali dôslednú funkčnosť a plnenie si povinností v zmysle zákona, tak budú administrovať desaťtisíce žiadostí, ktoré budú jednoducho retroaktívne len harmonizované so súčasným znením zákona.
Týmto by som ukončil tento príspevok v rozprave a prešiel by som k predneseniu pozmeňujúceho návrhu. Čiže prednášam pozmeňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov, tlač 50. Pozmeňujúci návrh znie:
V čl. I sa slová "do 31. decembra 2028" nahrádzajú slovami "do 31. decembra 2032".
Odôvodnenie: Cieľom predloženého poslaneckého pozmeňujúceho návrhu je predĺžiť lehotu pre vlastníkov malých čistiarní odpadových vôd do 50 ekvivalentných obyvateľov tak, aby všetky dočasné povolenia zostali v platnosti, a vyhnúť sa tak zbytočným administratívnym konaniam, ktoré zaťažia vlastníkov malých čistiarní odpadových vôd, ako aj príslušné okresné úrady a limitujú ich kapacitu na dôsledné plnenie povinností vlastníkov čistiarní odpadových vôd.
Ďakujem.
Rozpracované
12:25
Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:25
Igor JanckulíkA ja chcem poďakovať pánovi kolegovi Horeckému za jeho vystúpenie, lebo je vidno, že sa venoval tejto problematike veľmi dlho. A chcel by som len poprosiť koalíciu, bolo by dobré, keby si tento návrh osvojila, lebo ja si myslím, že je to veľmi dobrý návrh. Takže poprosím tu prítomných poslancov v sále, ktorí sú v koalícii, aby prediskutovali a podporili tento návrh.
Ďakujem.
A ja chcem poďakovať pánovi kolegovi Horeckému za jeho vystúpenie, lebo je vidno, že sa venoval tejto problematike veľmi dlho. A chcel by som len poprosiť koalíciu, bolo by dobré, keby si tento návrh osvojila, lebo ja si myslím, že je to veľmi dobrý návrh. Takže poprosím tu prítomných poslancov v sále, ktorí sú v koalícii, aby prediskutovali a podporili tento návrh.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
8.12.2023 o 12:25 hod.
Bc.
Igor Janckulík
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo.
A ja chcem poďakovať pánovi kolegovi Horeckému za jeho vystúpenie, lebo je vidno, že sa venoval tejto problematike veľmi dlho. A chcel by som len poprosiť koalíciu, bolo by dobré, keby si tento návrh osvojila, lebo ja si myslím, že je to veľmi dobrý návrh. Takže poprosím tu prítomných poslancov v sále, ktorí sú v koalícii, aby prediskutovali a podporili tento návrh.
Ďakujem.
Rozpracované
12:40
Vystúpenie v rozprave 12:40
Alojz HlinaMy sme vlastne teraz zaradili do skráteného konania návrhy zákonov na zrušenie prokuratúry, trestného zá... všetko, čo, čo chceli, všetko majú bez toho, aby to prešlo výborom. Tesne predtým sme...
My sme vlastne teraz zaradili do skráteného konania návrhy zákonov na zrušenie prokuratúry, trestného zá... všetko, čo, čo chceli, všetko majú bez toho, aby to prešlo výborom. Tesne predtým sme schválili zákon, a počúvajte teraz dobre, ktorý viaže sociálnu dávku na produkt konkrétnej firmy. Toto dokázal schváliť slovenský parlament. Čiže sociálna dávka bude viazaná na produkt, komerčný produkt konkrétnej firmy. To sme, prísne vzaté, teraz schválili.
Teraz sme pri zákone o vodách, hovoríme o ČOV-kách a čo sa, čo sa ide robiť? Sedí tu s nami pán Kmec. Ja vás teda pekne vítam, ja teda očakávam, že zareagujete na príspevok pána Horeckého teda odborne. Teda tak by... nie?
Lebo viete, že načo to vlastne vzniklo toto tu celé, tieto parlamenty, hej, aby to... Proste kultúrou, evolúciou, procesom sme sa k niečomu dopracovali, tu má sedieť minister, ktorý predkladá ten zákon a vie na to reagovať. A ja si myslím, že to je hrozne nepoctivé, okrem toho, čo som už spomenul, že už vás tu vidím druhýkrát. Už ste tu namiesto pána Druckera, teraz ste tu namiesto pána Tarabu.
Ja keď si, keď teda ideme zakladať nové ministerstvo, pán Danko, že možno by stálo za to, založiť nové ministerstvo alebo vytvoriť funkciu minister pre sedenie v sále. Nie? Neznie, to neznie moc honosne, čo? Tak dobre, tak môžme tomu dať nejaký iný názov, ale proste to by bol multifunkčný minister, ktorý by vlastne tu len sedel jak taký puk, pardon za výraz, usmieval sa... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Pán poslanec, k téme.
Hlina, Alojz, poslanec NR SR
K téme hovorím. No však to je určite, ja sa o vodách, to je, však to jasne s tým súvisí. Podľa mňa to, to stojí za to, nie? Lebo viete, že ako ideme robiť?
Pán Kmec, pri všetkej úcte, ja ani presne neviem, jak sa volá to vaše ministerstvo. Ale jak ideme robiť tak, hej, že vás budú posielať za všetkých... (reakcia predkladateľa) vy nemáte ministerstvo. No vidíte, no tak, tak, tak vidíte, tak proste áno, tak potom by bol. Ale vy nechcete byť ministrom pre sedenie v sále, čo? To neznie moc dobre, že? Tak dobre. Tak podľa mňa ešte jeden člen vlády by mohol byť. Ešte, to sme ešte asi neschválili ten kompetenčák, tak to tam dajme a bude to minister pre sedenie v sále a počúvanie. To znie lepšie? Viete, že, lebo nebude to na reagovanie. Lebo ja, ja, pri všetkej úcte, neočakávam, že zareagujete na pozmeňovací návrh pána Horeckého. Ale tak načo sme tu potom vlastne, že čo je zmyslom toho? Ideme schvaľovať protiústavné veci, retroaktívne veci, ideme schvaľovať proti rokovaciemu, ideme robiť bláznovstvá, aspoň niečo dodržiavajme.
Čiže túto správu som chcel podať, správu zo slovenského parlamentu. A naozaj je to tak. Ak nové ministerstvo, tak ministerstvo, ktoré vlastne vytvorí ministra, ktorý bude sedieť v sále, bude sa usmievať, na všetko prikyvovať, usmievať sa, prikyvovať a nakoniec sa zdvihne, keď ho predsedajúci vyzve, či chce zareagovať, hej, po ukončení rozpravy, on povie nie, ďakujem. A takto si tu my budeme fungovať. Taká je asi predstava o fungovaní novej vlády.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Vážený pán predseda, vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi aj k tomuto sa vyjadriť. Ja som sa tu snažil aj k iným a teraz takú, podám aj takú malú správu z parlamentu, že čo sa tu deje, nech ľud vie, koho si zvolil.
My sme vlastne teraz zaradili do skráteného konania návrhy zákonov na zrušenie prokuratúry, trestného zá... všetko, čo, čo chceli, všetko majú bez toho, aby to prešlo výborom. Tesne predtým sme schválili zákon, a počúvajte teraz dobre, ktorý viaže sociálnu dávku na produkt konkrétnej firmy. Toto dokázal schváliť slovenský parlament. Čiže sociálna dávka bude viazaná na produkt, komerčný produkt konkrétnej firmy. To sme, prísne vzaté, teraz schválili.
Teraz sme pri zákone o vodách, hovoríme o ČOV-kách a čo sa, čo sa ide robiť? Sedí tu s nami pán Kmec. Ja vás teda pekne vítam, ja teda očakávam, že zareagujete na príspevok pána Horeckého teda odborne. Teda tak by... nie?
Lebo viete, že načo to vlastne vzniklo toto tu celé, tieto parlamenty, hej, aby to... Proste kultúrou, evolúciou, procesom sme sa k niečomu dopracovali, tu má sedieť minister, ktorý predkladá ten zákon a vie na to reagovať. A ja si myslím, že to je hrozne nepoctivé, okrem toho, čo som už spomenul, že už vás tu vidím druhýkrát. Už ste tu namiesto pána Druckera, teraz ste tu namiesto pána Tarabu.
Ja keď si, keď teda ideme zakladať nové ministerstvo, pán Danko, že možno by stálo za to, založiť nové ministerstvo alebo vytvoriť funkciu minister pre sedenie v sále. Nie? Neznie, to neznie moc honosne, čo? Tak dobre, tak môžme tomu dať nejaký iný názov, ale proste to by bol multifunkčný minister, ktorý by vlastne tu len sedel jak taký puk, pardon za výraz, usmieval sa... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Pán poslanec, k téme.
Hlina, Alojz, poslanec NR SR
K téme hovorím. No však to je určite, ja sa o vodách, to je, však to jasne s tým súvisí. Podľa mňa to, to stojí za to, nie? Lebo viete, že ako ideme robiť?
Pán Kmec, pri všetkej úcte, ja ani presne neviem, jak sa volá to vaše ministerstvo. Ale jak ideme robiť tak, hej, že vás budú posielať za všetkých... (reakcia predkladateľa) vy nemáte ministerstvo. No vidíte, no tak, tak, tak vidíte, tak proste áno, tak potom by bol. Ale vy nechcete byť ministrom pre sedenie v sále, čo? To neznie moc dobre, že? Tak dobre. Tak podľa mňa ešte jeden člen vlády by mohol byť. Ešte, to sme ešte asi neschválili ten kompetenčák, tak to tam dajme a bude to minister pre sedenie v sále a počúvanie. To znie lepšie? Viete, že, lebo nebude to na reagovanie. Lebo ja, ja, pri všetkej úcte, neočakávam, že zareagujete na pozmeňovací návrh pána Horeckého. Ale tak načo sme tu potom vlastne, že čo je zmyslom toho? Ideme schvaľovať protiústavné veci, retroaktívne veci, ideme schvaľovať proti rokovaciemu, ideme robiť bláznovstvá, aspoň niečo dodržiavajme.
Čiže túto správu som chcel podať, správu zo slovenského parlamentu. A naozaj je to tak. Ak nové ministerstvo, tak ministerstvo, ktoré vlastne vytvorí ministra, ktorý bude sedieť v sále, bude sa usmievať, na všetko prikyvovať, usmievať sa, prikyvovať a nakoniec sa zdvihne, keď ho predsedajúci vyzve, či chce zareagovať, hej, po ukončení rozpravy, on povie nie, ďakujem. A takto si tu my budeme fungovať. Taká je asi predstava o fungovaní novej vlády.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Rozpracované
12:40
Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:40
Jozef PročkoNikdy v predchádzajúcom volebnom období sa nikdy nediali veci, čo tu predvádza Pellegrini. To je niečo neskutočné! On začal rozprávať o novej politickej kultúre a on je len taký, taký posluhovač Roberta Fica, naozaj mu slúži. To je človek, ktorý povedal, že nikdy s ním si nesadne za stôl, že, že nikdy nebude s ním rokovať, a pozrite sa, aha, a drukujú si.
No a presne ste to popísali aj túto situáciu, ktorá sa teraz deje, pán Hlina, že naozaj sem príde človek, ktorý len zastupuje, ktorému určili. Viete, keď je ten zákon dôležitý, tak by tu mal sedieť naozaj ten minister, ktorý ho predkladá. Mal by tu sedieť človek, ktorý, ktorý o tom bude rozprávať. Ale im je to jedno. Oni si sem, oni si robia, čo chcú, a budú si to robiť, pokiaľ im to dovolíme. A ja myslím, že pokiaľ im to dovolí Slovensko. A ja by som aj takto chcel vyzvať Slovákov, ktorí toto pozerajú, túto frašku aj teraz, čo predvádzajú pri tomto zákone.
Ďakujem veľmi pekne za vaše vystúpenie, pán Hlina.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
8.12.2023 o 12:40 hod.
Mgr.
Jozef Pročko
Videokanál poslanca
No, ja si myslím, že ste hovoril naozaj k téme, pretože témou je, sú ČOV-ky a odbornosť a pán Kmec tu sedí naozaj, povedali ste to vy, ako puk, ktorý sa do toho vôbec nerozumie a prišiel sem len sedieť. A ja si myslím, že naozaj by tu mal sedieť minister, ktorý to predkladá. Ale to je tá ich nová politická kultúra, to je to, čo predvádzajú aj na ústavnom výbore, že nedovolili poslancom rozprávať, že normálne im zobrali, zobrali im slovo, lebo sa boja toho jak čert svätenej vody. Čím skôr si chcú schváliť zákon, v ktorom si budú dávať nižšie tresty, čím skôr chcú schváliť zákon, zrušiť špeciálnu prokuratúru, ktorá vyšetruje ich veci. Čiže o tomto to je. Presne k téme ste hovorili, žiadna odbornosť, poďme to tu zvalcovať, poďme tu urobiť z parlamentu to, čo chceme my, a je to jedno.
Nikdy v predchádzajúcom volebnom období sa nikdy nediali veci, čo tu predvádza Pellegrini. To je niečo neskutočné! On začal rozprávať o novej politickej kultúre a on je len taký, taký posluhovač Roberta Fica, naozaj mu slúži. To je človek, ktorý povedal, že nikdy s ním si nesadne za stôl, že, že nikdy nebude s ním rokovať, a pozrite sa, aha, a drukujú si.
No a presne ste to popísali aj túto situáciu, ktorá sa teraz deje, pán Hlina, že naozaj sem príde človek, ktorý len zastupuje, ktorému určili. Viete, keď je ten zákon dôležitý, tak by tu mal sedieť naozaj ten minister, ktorý ho predkladá. Mal by tu sedieť človek, ktorý, ktorý o tom bude rozprávať. Ale im je to jedno. Oni si sem, oni si robia, čo chcú, a budú si to robiť, pokiaľ im to dovolíme. A ja myslím, že pokiaľ im to dovolí Slovensko. A ja by som aj takto chcel vyzvať Slovákov, ktorí toto pozerajú, túto frašku aj teraz, čo predvádzajú pri tomto zákone.
Ďakujem veľmi pekne za vaše vystúpenie, pán Hlina.
Rozpracované
12:40
Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:40
Ján HoreckýĎakujem aj kolegovi Hlinovi za postreh o zmysluplnosti v niektorých momentoch rokovania v Národnej rade. Ja sa stále nádejám, že tie slová nezneli v prakticky prázdnej sále nadarmo. Dámy a páni, ja beriem svoj mandát vážne. Kým otvorím ústa, tak sa niekedy hodiny, niekedy dni pripravujem. Túto problematiku som si naštudoval s cieľom zabrániť tomu, aby desaťtisíce ľudí, úradníkov, ale aj vlastníkov ČOV-iek museli...
Ďakujem aj kolegovi Hlinovi za postreh o zmysluplnosti v niektorých momentoch rokovania v Národnej rade. Ja sa stále nádejám, že tie slová nezneli v prakticky prázdnej sále nadarmo. Dámy a páni, ja beriem svoj mandát vážne. Kým otvorím ústa, tak sa niekedy hodiny, niekedy dni pripravujem. Túto problematiku som si naštudoval s cieľom zabrániť tomu, aby desaťtisíce ľudí, úradníkov, ale aj vlastníkov ČOV-iek museli v najbližších rokoch administrovať papiere namiesto toho, aby sa zaoberali odbornou činnosťou.
Naozaj fandím vládnemu návrhu zákona o vodách, ktorý predložil pán minister Taraba, a po dôkladnom štúdiu a komunikácii ako so zástupcami ČOV-iek, tak s úradmi príslušnými som prišiel s návrhom, ktorý tú situáciu môže vylepšiť tak, aby sme mali viac síl, viac energie, viac priestoru na ochranu životného prostredia. Veľmi dúfam, že tie slová nezneli nadarmo.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
8.12.2023 o 12:40 hod.
Mgr.
Ján Horecký
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo.
Ďakujem aj kolegovi Hlinovi za postreh o zmysluplnosti v niektorých momentoch rokovania v Národnej rade. Ja sa stále nádejám, že tie slová nezneli v prakticky prázdnej sále nadarmo. Dámy a páni, ja beriem svoj mandát vážne. Kým otvorím ústa, tak sa niekedy hodiny, niekedy dni pripravujem. Túto problematiku som si naštudoval s cieľom zabrániť tomu, aby desaťtisíce ľudí, úradníkov, ale aj vlastníkov ČOV-iek museli v najbližších rokoch administrovať papiere namiesto toho, aby sa zaoberali odbornou činnosťou.
Naozaj fandím vládnemu návrhu zákona o vodách, ktorý predložil pán minister Taraba, a po dôkladnom štúdiu a komunikácii ako so zástupcami ČOV-iek, tak s úradmi príslušnými som prišiel s návrhom, ktorý tú situáciu môže vylepšiť tak, aby sme mali viac síl, viac energie, viac priestoru na ochranu životného prostredia. Veľmi dúfam, že tie slová nezneli nadarmo.
Ďakujem.
Rozpracované
12:40
Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:40
Alojz HlinaPán Kmec, v dobrom teda, nechcem, aby som sa vás dotkol. Lebo ja som si vás tu všimol pri Druckerovom zákone. A si vravím, že však dobre, však niekde proste dobre, môže, možno. Ale teraz ste tu pri zákone pána Tarabu a viete, ak vy máte nejakú dôstojnosť, hej, tak už odmietnete prísť sem k zákonu, ja neviem, Šimkovičovej pani, hej, alebo k niekomu k tretiemu, hej, lebo vy vlastne dehonestujete, vy ste týmto spôsobom...
Pán Kmec, v dobrom teda, nechcem, aby som sa vás dotkol. Lebo ja som si vás tu všimol pri Druckerovom zákone. A si vravím, že však dobre, však niekde proste dobre, môže, možno. Ale teraz ste tu pri zákone pána Tarabu a viete, ak vy máte nejakú dôstojnosť, hej, tak už odmietnete prísť sem k zákonu, ja neviem, Šimkovičovej pani, hej, alebo k niekomu k tretiemu, hej, lebo vy vlastne dehonestujete, vy ste týmto spôsobom aj dehonestovali tú svoju pozíciu, ktorú máte. A ja naozaj verím, že z toho nejdeme robiť nejaký precedens, hej, že tu proste ideme takto to všetko lámať, ako to zatiaľ lámeme, lebo sme tu iba chvíľu, ale ideme ako valec. Sa nestačím čudovať. Nestíham zbierať tie podnety, hej, že ktoré tu sú. A toto je taký technicko-procesný, ale súvisí aj s nejakou dôstojnosťou funkcie, ale aj s dôstojnosťou človeka, hej, že pošlú vás niekde, kde sa rozpráva o ČOV-kách, a vy keď s tým nerobíte, tak asi o tých ČOV-kách moc neviete, hej. Tak môžte sa tváriť múdro, ale vyznie to smiešne, hej. Tak možno fakt do budu... aj kvôli vám, hej, aj celkovo tej pozícii ministra.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
8.12.2023 o 12:40 hod.
Alojz Hlina
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne.
Pán Kmec, v dobrom teda, nechcem, aby som sa vás dotkol. Lebo ja som si vás tu všimol pri Druckerovom zákone. A si vravím, že však dobre, však niekde proste dobre, môže, možno. Ale teraz ste tu pri zákone pána Tarabu a viete, ak vy máte nejakú dôstojnosť, hej, tak už odmietnete prísť sem k zákonu, ja neviem, Šimkovičovej pani, hej, alebo k niekomu k tretiemu, hej, lebo vy vlastne dehonestujete, vy ste týmto spôsobom aj dehonestovali tú svoju pozíciu, ktorú máte. A ja naozaj verím, že z toho nejdeme robiť nejaký precedens, hej, že tu proste ideme takto to všetko lámať, ako to zatiaľ lámeme, lebo sme tu iba chvíľu, ale ideme ako valec. Sa nestačím čudovať. Nestíham zbierať tie podnety, hej, že ktoré tu sú. A toto je taký technicko-procesný, ale súvisí aj s nejakou dôstojnosťou funkcie, ale aj s dôstojnosťou človeka, hej, že pošlú vás niekde, kde sa rozpráva o ČOV-kách, a vy keď s tým nerobíte, tak asi o tých ČOV-kách moc neviete, hej. Tak môžte sa tváriť múdro, ale vyznie to smiešne, hej. Tak možno fakt do budu... aj kvôli vám, hej, aj celkovo tej pozícii ministra.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
12:40
Takže chcel by som uviesť úvodné slovo k tomuto bodu. Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky predkladám vládny návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 409/2011 Z. z. o niektorých opatreniach na úseku environmentálnej záťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Cieľom tohto návrhu zákona je vypustiť problematické ustanovenia, ktoré umožňujú neoprávnené vymáhanie finančných prostriedkov vynaložených na sanáciu nehnuteľností, na ktorých sa nachádza environmentálna záťaž, prípadne zriadenie záložného práva na týchto nehnuteľnostiach, a to až po dobu tridsať rokov.
Existujúca právna úprava nerešpektuje právny stav daný výsledkom konania o určení povinnej osoby, rovnako nerešpektuje postavenie dedičov a reštituentov. Aktuálna právna úprava umožňuje neoprávnené vymáhanie finančných prostriedkov vynaložených na sanáciu záujmových nehnuteľností vo vlastníctve subjektov odlišných od štátu. Nakoľko sa na sanáciu environmentálnych záťaží čerpajú finančné prostriedky z európskych fondov, ide o duplicitu financovania samotných sanácií. Dôsledkom tejto skutočnosti vzniká povinnosť vrátenia finančných prostriedkov poskytnutých z fondov Európskej únie, čím vzniká riziko značných hospodárskych škôd.
Tieto ustanovenia, ktoré boli do zákona doplnené ostatnou novelou, sú zároveň predmetom konania na Ústavnom súde Slovenskej republiky.
Zároveň je nutné zdôrazniť, že následkom jestvujúceho právneho stavu je oslabená až ohrozená možnosť sanácie environmentálnych záťaží v dôsledku neochoty vlastníkov týchto nehnuteľností umožniť sanáciu environmentálnych záťaží, ako aj súvisiacich geolo.... ako aj súvisiaci geologický prieskum životného prostredia, čo môže ohroziť ústavné právo na priaznivé životné prostredie.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, verím, že vládny návrh zákona schválite.
Ďakujem pekne.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, možno pri tom prvom bode som mal uviesť na začiatku to, že pán minister Taraba je momentálne na klimatickom samite a, bohužiaľ, nemôže sa zúčastniť rokovania, takže poprosil ma, aby som ho zastúpil. Predpokladám, že tieto odborné otázky boli prekonzultované aj na výbore. Mám tú informáciu, že prebieha pracovná diskusia a, bohužiaľ, ako k tejto politizácii diskusie u niektorých poslancov nebudem sa vyjadrovať, pretože toto je čistá politizácia, to, čo tu predvádzate, takže ja ako tridsať rokov, ktoré som strávil v diplomacii, viem, že sa vedia riešiť veci diplomaticky a nie rôznym škriekaním v pléne. Takže, takže my si s pánom poslancom vyjasníme veci a potom sa budem, samozrejme, aj rozprávať s pánom Tarabom, aby sa jednotlivé otázky riešili odborne a po normálnej, kľudnej línii.
Takže chcel by som uviesť úvodné slovo k tomuto bodu. Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky predkladám vládny návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 409/2011 Z. z. o niektorých opatreniach na úseku environmentálnej záťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Cieľom tohto návrhu zákona je vypustiť problematické ustanovenia, ktoré umožňujú neoprávnené vymáhanie finančných prostriedkov vynaložených na sanáciu nehnuteľností, na ktorých sa nachádza environmentálna záťaž, prípadne zriadenie záložného práva na týchto nehnuteľnostiach, a to až po dobu tridsať rokov.
Existujúca právna úprava nerešpektuje právny stav daný výsledkom konania o určení povinnej osoby, rovnako nerešpektuje postavenie dedičov a reštituentov. Aktuálna právna úprava umožňuje neoprávnené vymáhanie finančných prostriedkov vynaložených na sanáciu záujmových nehnuteľností vo vlastníctve subjektov odlišných od štátu. Nakoľko sa na sanáciu environmentálnych záťaží čerpajú finančné prostriedky z európskych fondov, ide o duplicitu financovania samotných sanácií. Dôsledkom tejto skutočnosti vzniká povinnosť vrátenia finančných prostriedkov poskytnutých z fondov Európskej únie, čím vzniká riziko značných hospodárskych škôd.
Tieto ustanovenia, ktoré boli do zákona doplnené ostatnou novelou, sú zároveň predmetom konania na Ústavnom súde Slovenskej republiky.
Zároveň je nutné zdôrazniť, že následkom jestvujúceho právneho stavu je oslabená až ohrozená možnosť sanácie environmentálnych záťaží v dôsledku neochoty vlastníkov týchto nehnuteľností umožniť sanáciu environmentálnych záťaží, ako aj súvisiacich geolo.... ako aj súvisiaci geologický prieskum životného prostredia, čo môže ohroziť ústavné právo na priaznivé životné prostredie.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, verím, že vládny návrh zákona schválite.
Ďakujem pekne.
Rozpracované