6. schôdza

6.12.2023 - 22.12.2023
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.12.2023 o 10:10 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 10:10

Július Jakab
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
... a zároveň pri štatistike, kde na Slovensku mladí opúšťajú nehnuteľnosti svojich rodičov alebo teda, ako sa hovorí, vyletia z hniezda, je niekde na úrovni veku 31 rokov a tiež stúpa vek vstupu do manželstva, tak tento pozmeňujúci návrh je prínosom hlavne pre tých ľudí, ktorí možno síce ľahko prekročili hranicu 35 rokov, ale tým, že majú deti do 15 rokov, by mali prístup k tejto, k tejto výhode pri úrokovej sadzbe.
Pri druhom pozmeňujúcom návrhu riešim, že pri raste úrokových sadzieb a tiež pri pomernom, pomerne silnom raste cien nehnuteľností v posledných rokoch, aj keď teda vidíme nejakú korekciu, a tiež pri fakte, že k pomoci od štátu sa či kvôli výške príjmu, alebo nedávnej refixácii na úveroch nedostane každý, predkladám pozmeňujúci návrh, ktorý pomôže väčšej flexibilite na realitnom trhu a pomôže pri zmene bývania aj pri optimalizácii výšky zadlženia teda najmä tých, ktorí sa k tejto pomoci už nedostanú. Zároveň tiež pomôže rodinám, ktoré potrebujú riešiť svoje bývanie kvôli rozrastajúcej sa rodine, tak ako som to spomínal predtým.
Dnes poznáme legislatívu, ktorá hovorí, že pokiaľ máte nehnuteľnosť viac ako päť rokov, tak po tých piatich rokoch pri jej predaji neplatíte daň z rozdielu, ktorý je pri tomto predaji akoby ziskom, hej, čiže keď kúpite byt za 100-tisíc eur a predávate ho za 120-tisíc eur, keď ho máte kratšie ako päť rokov, tak z tých 20-tisíc odvádzate daň, keď ho máte dlhšie ako päť rokov, tak už ste oslobodený od dane. V tomto pozmeňováku navrhujem do zákona doplniť možnosť, aby sme lehotu päť rokov skrátili na dva roky, pokiaľ ten, ktorý predáva nehnuteľnosť, mal v nej aj trvalý pobyt. Čiže nie je to žiadny špekulatívny predaj, že nakupujem, predávam so ziskom, kupujem niečo ďalšie, ale naozaj ten človek, ktorý si tú nehnuteľnosť na bývanie kúpil, tam býval, mal trvalý pobyt, ale zmenila sa situácia dajme tomu u neho v rodine alebo, alebo na trhu, chce si optimalizovať splátky, nedostal sa ku štátnej pomoci, tak môže aj po dvoch rokoch túto nehnuteľnosť predať bez toho, aby, aby platil, aby platil daň.
A v druhom bode navrhujem znížiť lehotu päť rokov úplne v prípade, že vlastník nehnuteľnosti použije celú sumu získanú z predaja nehnuteľnosti na kúpu inej nehnuteľnosti určenej na vlastné bývanie a urobil tak do jedného roka od prijatia úhrady za túto nehnuteľnosť, teda to je práve prínosom pre, pre rodiny, ktoré napríklad sa rozrástli, potrebujú väčšie bývanie a majú nejakú nehnuteľnosť, ktorú nevlastnia tých daných päť rokov, ako je to v súčasnosti, ale kvôli deťom potrebujú ísť dajme tomu z jednoizbového do trojizbového, tak keď ten jednoizbový byt predajú a celú tú sumu použijú na nákup trojizbového bytu, teda budú musieť ešte aj niečo doplatiť, tak budú oslobodení od, od zaplatenia dane akoby z toho zisku, ktorý možno za ten jednoizbový byt utŕžili.
Chcel by som požiadať o podporu týchto návrhov, pretože tieto návrhy prešli aj konzultáciami s ministrom, s ministerstvom financií ešte v minulom volebnom období a mnohí z vás si ich pamätáte, sú to jedny z tých bodov, ktoré, ktoré boli zaradené na rokovanie a mali dokonca aj podporu, ak si, ak som správne pozrel tie hlasovania, tak v podstate všetkých súčasných opozičných strán okrem KDH, ktoré v parlamente vtedy nebolo, a hlasovali za tieto návrhy aj členovia súčasnej, súčasnej koalície, tak prosím teda o kvantitatívne aj kvalitatívne zlepšenie návrhu, ktorý predkladá momentálne ministerstvo financií a schválenie týchto pozmeňujúcich návrhov. Teraz by som pristúpil k ich prečítaniu.
Doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Júliusa Jakaba k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s pomocou so splácaním úverov na bývanie.
V čl. I sa za bod 1 vkladá nový bod 2, ktorý znie:
"2. V § 33a ods. 1 písm. a) sa na konci pripájajú tieto slová "alebo ak spĺňa podmienky na uplatnenie daňového bonusu podľa § 33 ods. 1 písm. b)."."
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Druhý doplňujúci návrh. (Rečník sa obrátil na predsedajúceho s otázkou.) Ďakujem pekne. Druhý pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Júliusa Jakaba k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s pomocou so splácaním úverov na bývanie.
V čl. I sa vkladá nový bod 1, ktorý znie:
"1. V § 9 ods. 1 písm. a) znie:
a) z predaja nehnuteľnosti, na ktorú sa nevzťahuje oslobodenie podľa písm. b)
1. ak v nej predávajúci mal trvalý pobyt najmenej dva roky bezprostredne pred predajom okrem:
1a) príjmov z predaja nehnuteľnosti, ktorá bola zahrnutá do obchodného majetku a do piatich rokov odo dňa jej vyradenia z obchodného majetku a
1b) príjmov, ktoré plynú daňovníkovi podľa zmluvy o budúcom predaji nehnuteľnosti uzavretej do dvoch rokov od začiatku trvalého pobytu v nej alebo do piatich rokov odo dňa jej vyradenia z obchodného majetku, aj keď kúpna zmluva bude uzatvorená až po dvoch rokoch od začiatku trvalého pobytu v nej alebo po piatich rokoch odo dňa jej vyradenia z obchodného majetku."
Tieto ustanovenia práve tam boli pridané s ministerstvom financií. "2. Ak v nej predávajúci mal trvalý pobyt menej ako dva roky bezprostredne pred predajom a súčasne peniaze z tohto predaja použil výlučne na obstaranie nehnuteľnosti určenej na vlastné bývanie do jedného roka od prijatia úhrady za túto nehnuteľnosť okrem:
2a) príjmov z predaja nehnuteľnosti, ktorá bola zahrnutá do obchodného majetku a to do piatich rokov odo dňa jej vyradenia z obchodného majetku a
2b) príjmov, ktoré plynú daňovníkovi podľa zmluvy o budúcom predaji nehnuteľnosti uzavretej do dvoch rokov od začiatku trvalého pobytu v nej alebo do piatich rokov odo dňa jej vyradenia z obchodného majetku, aj keď kúpna zmluva bude uzatvorená až po dvoch rokoch od začiatku trvalého pobytu v nej alebo po piatich rokoch odo dňa jej vyradenia z obchodného majetku.
3. Po uplynutí piatich rokov odo dňa jej nadobudnutia alebo ak bola táto nehnuteľnosť zahrnutá do obchodného majetku po uplynutí piatich rokov od jej vyradenia z obchodného majetku okrem príjmov, ktoré plynú daňovníkovi podľa zmluvy o budúcom predaji nehnuteľnosti uzatvorenej do piatich rokov od jej nadobudnutia alebo do piatich rokov od jej vyradenia z obchodného majetku, aj keď kúpna zmluva bude uzatvorená až po piatich rokoch od jej nadobudnutia alebo vyradenia z obchodného majetku."
Ostatné body sa primerane prečíslujú.
Ďakujem veľmi pekne. Tie ustanovenia boli niektoré dlhšie práve kvôli tomu, že to boli opatrenia ministerstva financií, aby sa zamedzilo nejakým, nejakým podvodom alebo nejakým špekuláciám pri uplatnení týchto bodov.
Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

8.12.2023 o 10:10 hod.

Ing.

Július Jakab

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:10

Vladimír Ledecký
Skontrolovaný text
Dobrý deň prajem. Ja len sa chcem spýtať pána poslanca, či si náhodou nepomýlil zákony, lebo mal som pocit, že celý čas rozprával o tom zákone, ktorý predkladá pán minister sociálnych vecí, to je tlač 84, áno, ale v tých pozmeňovákoch som sa ešte nezorientoval, neviem isto, lebo som mal taký pocit, že stále rozprávate o tom ďalšom zákone, ktorý ide potom.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.12.2023 o 10:10 hod.

PhDr.

Vladimír Ledecký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:10

Rastislav Krátky
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem ti, Julo, za to, že sleduješ podrobne, aké zákony sa prijímajú a že si prišiel s konštruktívnymi pozmeňujúcimi návrhmi, ktoré majú ešte možnosť vylepšiť tieto návrhy, ak by boli prijaté, takže ja tie tvoje pozmeňujúce návrhy určite podporím. A už tu zaznelo aj v rozprave, že mladé rodiny majú ťažký prístup k bývaniu, ktoré by potrebovali, pokiaľ ide o veľkosť bývania k počtu členov rodiny. A na Slovensku tá situácia je dlhodobo taká, že sa dokončuje a stavia málo bytov oproti tomu, čo by sme potrebovali, a pár dní je tomu čo štatistický úrad opäť vydal informáciu, že za trištvrte roka sa dokončilo alebo teda stavebné úrady vydali kolaudačné rozhodnutie, pokiaľ ide o rok 2023, len k 14 021 bytom. Ono to číslo sa zdá veľké, ale v skutočnosti by sme potrebovali stavať niekoľkonásobne a toľko na Slovensku, aby sme uspokojili ten dopyt, ktoré rodiny majú a potrebujú, s tým, že je to veľmi nepomerné v krajoch. Najviac sa stavia v Bratislave a v tých ostatných sa stavia menej, čo je potom aj ešte problematika na osobitnú diskusiu.
Ja by som chcel doplniť ešte tvoju snahu sprístupniť mladým rodinám, ktoré začínajú, majú nižšie príjmy, bývanie tým, že by som chcel upozorniť, tí, ktorí aj sledujú túto rozpravu, na aj ponuku ŠFRB, kde môžu mladé rodiny požiadať o úver na nové bývanie alebo rekonštrukciu, zvlášť mladomanželia najviac do 36 mesiacov od svadby. Sú tam konkrétne podmienky, krásne si to nájdete a viete aj takýmto spôsobom si pomôcť a zlepšiť situáciu.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.12.2023 o 10:10 hod.

Mgr.

Rastislav Krátky

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:10

Jozef Hajko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Ja k tomu poviem len toľko, že pri takýchto návrhoch, ako predložil pán Jakab, ozaj treba tiež zvážiť dosah, dosah na výber dane z príjmu fyzických osôb a aj pri samom opatrení, teda pri samom návrhu zákona treba na to hľadieť, pretože ako som spomenul, ide to na vrub samospráv a treba tam určité kompenzácie spraviť, to zase štát bude stáť nejaké peniaze.
A ďalšia vec, že tieto opatrenia budú vyvíjať len ďalší tlak na to, aby samosprávy zdvíhali dane, ktoré sú v ich kompetencii, a tým pádom vlastne zdvíhali dane pre občanov.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.12.2023 o 10:10 hod.

Ing.

Jozef Hajko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:10

Jozef Pročko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
No ja som, ja nadviažem na to, čo si hovoril, a chcem tiež, síce mi Rasťo Krátky zobral drvivú časť toho, čo som chcel povedať, ale naozaj je dôležité mladé rodiny, aby mali to bývanie, aby sme sa pozerali, a ja chcem tiež poprosiť aj takouto formou vládu Slovenskej republiky a predstaviteľov na ministerstvách, aby naozaj na toto, toto sa zamerali, pretože bývanie pre mladých ľudí je niečo, čo, čo im zabezpečí kvalitný rodinný život. Takže ja naozaj kvitujem, Julo, tvoje vystúpenie a chcem poprosiť tiež ešte raz vládu Slovenskej republiky, aby takéto veci mala na zreteli oveľa-oveľa viac.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.12.2023 o 10:10 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:10

Július Jakab
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za faktické poznámky.
Asi najprv pánovi Ledeckému. Tieto pozmeňujúce návrhy sú k príslušnej novele zákona o dani z príjmov, ktorá je v čísle parlamentnej tlače 80, ale ďakujem za upozornenie, skontrolujem si to ešte raz.
Čo sa týka vystúpenia pána Hajka, ak, možno som to slabo podotkol, že toto je opatrenie, ktoré rozpohybuje aj realitný trh práve pri ľuďoch, ktorí menia bývanie z dôvodu, napríklad sa im rozrastá rodina a tak ďalej, čo práve aj tým obciam zabezpečí ľudí s trvalým pobytom. Čiže dostanú akoby viac potom peňazí do svojho rozpočtu, čiže ja by som to až tak čierne nevidel, že na všetko vlastne idú doplatiť obce, ale videl by som tam aj výhody, ktoré sa s tým spájajú. A poznáme vlastne kampane, kedy obce, mestá bojujú o to, dajte si trvalý pobyt, prihláste sa, chceli by sme, aby sme za prvé vedeli o počte obyvateľov a za druhé mali z vás prínos do, do našej kasy obecnej, keď už teda u nás bývate. Toto práve hovorí o tom, o trvalých pobytoch, o tom, že, že naozaj viac ľudí využije tú ponuku, bude to bývanie pre nich trochu dostupnejšie, bude pre nich menej obmedzujúce zmeniť, zmeniť pobyt, čo si myslím, že v konečnom dôsledku je prínos aj, aj pre obce.
Čiže ďakujem veľmi pekne a poprosím o podporenie tohto návrhu tak, ako tomu bolo pred pár mesiacmi ešte v predchádzajúcom volebnom období. Ďakujem vám veľmi pekne, kde sa spojila v podstate či koalícia aj s opozíciou na to, aby odsúhlasili tieto pozmeňujúce návrhy, len to neprišlo do konca, pretože volebné obdobie skončilo.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.12.2023 o 10:10 hod.

Ing.

Július Jakab

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:25

Ladislav Kamenický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Cením si korektnú rozpravu, ktorá tu prebehla, na druhej strane musím zareagovať na niektoré veci.
Ja už som v prvom čítaní povedal všetky svoje výhrady a svoje veci, čo sa týka tých poznámok, ktoré tu boli alebo teda komentárov, ktoré tu boli. Pán Hajko sa pýtal, že kto je ten ohrozený. Tak poviem otvorene, tento zákon nevyrieši všetky problémy Slovenska, ktoré máme, určite nie. A nedá sa týmto zákonom, jedným zákonom pomôcť úplne každému. To proste je jasné. A zopakujem to, čo som povedal. Raz sa pomáha napríklad aj v rámci toho spomínaného Štátneho fondu rozvoja bývania sa pomáha niekomu, čo niekto musí zaplatiť a ten niekto z toho má nejaký benefit. To sa týka takisto akýchkoľvek sociálnych dávok, ktoré dostanú ľudia, a iné dávky, ktoré, kde pomáha štát. Čiže nehrajme sa tu na to, že všetkým vieme pomôcť. Tento zákon nedokáže každému pomôcť. To je prvá poznámka.
Druhá poznámka, ja súhlasím s tým, čo ste povedali, pán Hajko, že treba zmeniť stavebné konania, zjednodušiť, zjednodušiť ich. V podstate my máme mnohé veci, nie je to moja parketa, je to parketa mojich kolegov. Ja som zástanca presne toho, čo ste povedali, čiže treba to zjednodušiť, treba to urobiť tak, aby to bolo dostupnejšie a ľahšie realizovateľné. Ale čo bráni hlavne výstavbe? To ste nespomenuli v svojej reči. Tak tomu bránia hlavne nárasty tých úrokových sadzieb, o ktorých sme tu toľko hovorili, a bránia tomu a bránia aj tým ľuďom, ktorí si chcú zobrať tie úvery, aby si tie úvery vôbec zobrali. To je problém. Akonáhle zvýšia sa úrokové sadzby a nie je to len teda, je to, časť z toho je zásluhou aj vlády, že tie úroky sú vysoké, napríklad na tých štátnych dlhopisoch, o ktorých ste hovorili. Tam sa môžme baviť o tom, že, ja si pamätám prirážky voči nemeckým dlhopisom na úrovni 0,2, 0,3 %, dnes máme tie prirážky 1,3 %. A áno, sme jedna z krajín, ktorý má, ktorá má tie úrokové sadzby na úrovni Grécka a tých najhorších krajín. To je proste fakt, ale to nie je vizitka tejto vlády, ale tej bývalej.
Čiže... a, samozrejme, úroky predražujú výstavbu. Samozrejme, tie developerské projekty, ja už som to hovoril v minulosti, sa predávali, ešte neboli ani nakreslené pomaly. Dnes máme byty, ktoré sa nepredávajú, lebo proste tí ľudia si nevedia zobrať hypotéky a je s tým problém.
Povedal som, čo sa týka aj tých mladých ľudí, prečo zavádzame tú podporu. Samozrejme, my chceme, aby mladí ľudia, ktorí ešte to bývanie väčšinou nemajú, tí starší mnohí majú, ako som povedal, 90 % ľudí na Slovensku vlastní vlastné nehnuteľnosti, ale aby sme umožnili to, aby si tí mladí mohli zobrať tie úvery, tak im preto sa im snažíme pomáhať a takto pomáhame aj tej výstavbe na Slovensku, lebo tá by sa v podstate mohla úplne, úplne zastaviť. Čiže jedna časť, jedna časť tých problémov je aj, aj menová politika Európskej centrálnej banky. To súvisí, samozrejme, s tým, že centrálna banka sa snaží znižovať infláciu napriek tomu teda, že u nás je stále jedna z najvyšších inflácií vôbec v rámci celej eurozóny a Európskej únie.
Čo sa týka tej konkurencie, k tomu som sa už vyjadroval, čo hovoril pán Viskupič. Ja som zástanca konkurencie a budeme hľadať spôsob ako v prípade teda tých technických záležitostí, o ktorých tu hovorila aj pani poslankyňa. My sa, my sme neriešili to, že kto bude, ako bude vyplácať jednotlivú pomoc. My sa snažíme nájsť vôbec spôsob, ako tú pomoc vyplatiť a vyplatiť ju na mesačnej báze. Možno pani poslankyňa tu nebola, keď som hovoril o tom. Na druhej strane ten problém, ja som aj v úvodnom slove hovoril o tom, že banky vydávajú určité potvrdenia. Musia mať prehľad o tom, koľko mal ten človek ten úrok a koľko sa mu zvyšuje, a toto, to, že by si niekto požiadal v inej banke o ten úver s nižším úrokom, komplikuje technicky celú záležitosť. Ak sa to bude dať urobiť, ja budem prvý, ktorý sa budem k tomu hlásiť, aby banky sa snažili znižovať úrokové sadzby, aby sme zabránili tomu, aby banky opäť špekulatívne navyšovali úrokové sadzby.
Čo sa týka pozmeňovákov pána Jakaba, musím povedať jednu vec. Samozrejme, mám pocit, že stále pokračujeme v predvolebnej kampani, ako keby sme boli ešte pred voľbami. Všetky tie pozmeňováky, to, čo sa tu povedalo, ja, samozrejme, dám technicky pozreť mojim kolegom, aké to má vplyvy, a ja by som rád pomohol absolútne každému na Slovensku a rád by som napríklad urobil aj to, že tie hypotéky nebudú možno do nejakého obmedzenia 1,6-násobku priemernej mzdy, ale vyššie. Ale my dneska konsolidujeme, pán Jakab, a tá konsolidácia súvisí s tou vašou vládou, ktorú ste tu mali. Ja, preto máme dnes najvyšší deficit a nebudem hovoriť o spanilej jazde, ktorá tu bola pred voľbami. Bolo tu, desať mesiacov nebola legitímna vláda, poprijímalo sa tu opatrení asi za jeden a pol miliardy a s tým dneska bojujeme, tých jeden a pol miliardy ja dávam dole. Dávam dve miliardy dole. A všetko, čo sa urobí navyše, a ja berem, že to by bolo fajn pre ľudí, všetko, čo sa urobí navyše, tak sa musí zase niekde zobrať na nejakej dani. Čiže na jednej strane počúvam v tejto snemovni o tom, ako mi tu všetci hovoria, že tých 72 mil. plus 15 je veľa, a v podstate tie návrhy, o ktorých hovoríte, navyšujú ešte túto sumu ešte o ďalšie výdavky, ktoré by sme museli konsolidovať. Čiže ak chcete niečo takéto, tak mi navrhnite, ja som minule vás vyzval, pán Jakab, že dones... že som myslel, že ste mi doniesli pol miliardy, aby ste mi pomohli. Teraz mi presne robíte presný opak toho, čo momentálne ideme robiť. A to, čo budeme robiť, nebudeme to robiť len tento rok, budeme to robiť aj ďalšie roky.
A včera tu bola debata o tom, že chceme znižovať dlh Slovenskej republiky. Na jednej strane musíme znižovať deficit, aby sa vôbec začal ten dlh znižovať. Hovoril som o tom, že o dvoch-troch percentách, ale v prípade, ak napríklad hrubý domáci produkt bude, ak budeme v recesii, celá Európska únia, čo sa momentálne môže stať a bude sa nám znižovať HDP, tak nebude stačiť ani dve-tri percentá deficitu na to, aby sa začal znižovať dlh Slovenskej republiky, ktorý stúpal a stúpol za vašej vlády.
Čiže to je môj postoj. Samozrejme, ja sa pozrem na niektoré detaily, ja sa nevyhýbam tomu, ak niečo nemá nejaký zásadný vplyv na rozpočet, tak môžme sa o tom baviť. Ale to, čo ste navrhli v obidvoch pozmeňovákoch, zvyšuje nároky na rozpočet na budúci rok. Čiže toľko k mojim poznámkach k tomu.
A ja opäť opakujem, že táto pomoc, ktorú ideme poskytnúť, je v dostatočnej výške. Tých 1,6 % prieme... teda 1,6-násobku priemernej mzdy, my nepomáhame len tým stredno-, so strednými príjmami, pomáhame, samozrejme, všetkým ľuďom s nízkymi príjmami. A poviem otvorene, ja som to už spomínal, každý, kto mohol, a ja tým ľuďom vôbec nezazlievam, keď tu boli 0,5-percentné hypotéky, že si tie hypotéky zobrali. Chceli si riešiť svoje bývanie, chceli si vylepšiť to svoje bývanie a vôbec sa im nečudujem. A to, že je tu ten bezprecedentný nárast, s tým chceme pomôcť tým ľuďom v tomto prechodnom období. Takže ja pevne verím, že tie úroky budú klesať, ak teda sa stabilizuje situácia. A to, čo hovoril napríklad pán Viskupič včera, že už od apríla, bol by som veľmi rád, keby klesli. Samozrejme, potom nám klesnú aj výdavky na celkovú tú pomoc. Nebude to tých sedemdesiatdva plus pätnásť alebo šestnásť. A keď sa vytvorí nejaký priestor, tak môžme pomáhať potom aj iným skupinám obyvateľstva a ak sa bude dať, tak aj pomôžeme.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

8.12.2023 o 10:25 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:25

Erik Tomáš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte, aby som v skratke alebo v krátkosti vecne uviedol zákon... Sú tu okuliare nejaké, mimochodom, keby niekomu chýbali, dámske, si myslím, takže si pre ne príďte.
Takže už sme tu o tom veľa hovorili, ale ako káže rokovací poriadok, uvediem teda zákon, ktorý predkladáme. Tak ako bolo pred voľbami sľúbené, vláda ide pomôcť ľuďom so splátkami úverov, pretože v poslednom období výrazne stúpli úrokové sadzby, a tým pádom ľudia nijakým spôsobom nemohli toto ovplyvniť a v mnohých prípadoch dochádza k predraženiu splátok tých úverov. Napríklad keď si zoberieme nejakú priemernú výšku, tak tie splátky úverov stúpnu až o dvesto eur, čo je naozaj vysoká suma najmä pre tých ľudí, ktorí majú nižšie zárobky.
Zákonom ideme pomôcť vlastne tej kategórii ľudí, ktorých príjem je do úrovne 1,6 % koeficientu z priemernej mzdy v národnom hospodárstve spred dvoch rokov. Čiže ak sa rozprávame o roku 2024, o budúcom roku, tak ako ukazovateľ berieme priemernú mzdu v národnom hospodárstve v roku 2022. Takže 1,6-násobok, aby som bol presný, priemernej mzdy z roku 2022, to je to kritérium, do ktorého sa musia zmestiť tí žiadatelia o našu bonifikáciu. Ak to určíme, túto hranicu, v eurách, tak je to presne 2 086 eur. Každý s príjmom do tejto hranice bude mať nárok na dotáciu splátky úveru. A tá dotácia konkrétnej splátky bude vo výške 75 % toho navýšenia, ale maximálne do výšky 150 eur.
Celý ten program je nastavený zatiaľ tak, že mal by fungovať do roku 2027 a počas celého tohto obdobia by vláda mala pomôcť bonifikovať približne 315-tisíc úverov. Každý rok pri zákone o štátnom rozpočte sa bude tento program pre-hod-no-co-vať. Žiadosť sa podáva len raz, ale každý jeden rok bude táto žiadosť prehodnocovaná z hľadiska zmeny príjmu a nároku toho žiadateľa.
Rozdiel medzi rokom ´23 a ´24 je len v tom, že zatiaľ čo v roku 2023 sa poskytne táto dotácia alebo príspevok, jak chcete, prostredníctvom daňového bonusu, tak už od roku ´24, teda od budúceho roka to bude poskytované ako dotácia, mesačná dotácia k splátke úveru. Od januára, keď si zoberieme prvých úspešných žiadateľov od januára, tak tá januárová splátka alebo splátka za január bude dotovaná vo februári. Čiže vždy to budeme dotovať ten nasledujúci mesiac. Je tam aj taká poistka, ak by sa v prípade nejakých ľudí stalo to, že nedokážu jednu splátku zaplatiť, tak ak ju splatia, tú splátku, na ďalší mesiac, teda obe splátky za dva mesiace, tak štát pošle svoju dotáciu za oba mesiace.
Úrady práce budú doručovať, ako som povedal, od roku ´24 túto dotáciu s tým, že, samozrejme, ten nábeh môže byť veľmi dynamický, ale úrady práce sa na to pripravujú. Zaznelo aj v tejto rozprave, že bude potrebné prijať nejaký vysoký počet úradníkov. Tak opäť len zopakujem, že na úradoch práce končí projekt pomoci odídencom z Ukrajiny, kde doteraz pôsobilo 260 ľudí a 130 z nich bude okamžite nasadených na tento náš nový program.
Na sociálnom výbore bol aj prijatý pozmeňujúci návrh, ktorý ešte dopĺňa a upravuje pôvodný zákon, tak dovoľte, aby som vás informoval o zmenách, asi troch takých zásadných zmenách alebo doplneniach. Po prvé, samozrejme, keďže vychádzame z priemernej mzdy spred dvoch rokov, tak môže sa stať, že počas tých dvoch rokov niektorí ľudia, ľudovo povedané, schudobnejú a nemuseli by mať nárok na tú splátku úveru, tak toto vyriešime tak, že v prípade takýchto ľudí bude stačiť potvrdenie príjmu z, počas šiestich mesiacov pred podaním žiadosti. Takže tí ľudia, ktorí povedzme oproti roku 2022 budú mať vlastne nižší príjem, respektíve sa im príjem nebude, nebude zodpovedať tomuto kritériu, tak môžu potom pri podaní žiadosti dokladovať svoj aktuálny príjem za obdobie šesť mesiacov pred podaním tej žiadosti a v takom prípade bude aj ich žiadosť akceptovaná.
Tá druhá zmena je, že banky majú v pôvodnom návrhu zákona len tri dni na dodanie informácií, na základe ktorých úrad práce posúdi, či, ale posúdi, či klient splatil tú svoju splátku v predchádzajúcom mesiaci, alebo nie, teraz toto obdobie rozširujeme na desať dní. Čiže desať dní bude mať banka na to, aby dodala úradu práce informáciu o tom, že klient naozaj svoju splátku zaplatil, a potom v nejakom dvadsiatom, dvadsiatom piatom dni toho mesiaca bude vlastne tá splátka z predchádzajúceho mesiaca štátom zadotovaná.
Takže toto sú také základné zmeny, ktoré ešte priniesol pozmeňujúci návrh. A, samozrejme, keby ešte niečo ste sa chceli opýtať, tak sa pokojne v rozprave opýtajte a ja vám potom v záverečnom slove rád odpoviem.
Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

8.12.2023 o 10:25 hod.

Mgr.

Erik Tomáš

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:40

Ľubica Laššáková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte mi predložiť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona o pomoci pri splácaní úveru na bývanie a o zmene a doplnení niektorých zákonov, je to tlač 84a.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 55 zo 7. decembra 2023 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru,
výboru pre financie a rozpočet a výboru pre sociálne veci. Určila zároveň výbor pre sociálne veci ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
Predmetný návrh zákona, tlač 84, prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť ústavnoprávny výbor a výbor pre sociálne veci 7. decembra 2023. Výbor pre financie a rozpočet o predmetnom návrhu zákona dňa 7. decembra nerokoval, pretože nebol uznášaniaschopný.
Z uznesenia výboru Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto spoločnej správy vyplýva 17 pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 až 17 v IV. časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom gestorského výboru schváliť.
Gestorský výbor odporúča návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 15 zo 7. decembra 2023. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informovala o výsledku rokovania výborov a predkladala návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu. Ďakujem.
Skryt prepis

8.12.2023 o 10:40 hod.

PhDr.

Ľubica Laššáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:40

Andrea Turčanová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Vážený pán predsedajúci, poslankyne, poslanci, budem sa opakovať a budem to robiť pomerne často, ale ak náš štát dokáže adresne peniaze vyberať, mal by ich dokázať aj adresne dávať. Som za pomoc ľuďom, ktorí sa ocitnú z rôznych dôvodov v stave, kedy nie sú schopní splácať hypotéky s násobným úrokom, ale nemôže sa to diať takto populisticky a ešte aj v skrátenom legislatívnom konaní. Existujú predsa jasne zadefinované legislatívne postupy, ako sme mohli vidieť aj v minulosti počas covidu, existujú aj mechanizmy odkladu splátok a iné, ktoré môžu dočasne pomôcť, kým plnohodnotne, vecne a s dátami od odborníkov nastavíme túto štátnu pomoc.
Vážený pán minister, štát by sa mal zapojiť do regulácie úrokov na hypotéky najmä s dôrazom na spravodlivosť, udržateľnosť a ochranu ekonomickej stability. To, čo ste navrhli, nie je ani spravodlivé, ani udržateľné a môžeme len polemizovať o ochrane našej ekonomickej stability. K zvýšeniu daňového bonusu ani štátneho sociálneho príspevku nemáme k dispozícii nevyhnutné analýzy iba suché konštatovania. Vládne kroky od začiatku sprevádza rýchle, populistické a neadresné plnenie nepremyslených sľubov. Namiesto zvýšenia adresného príspevku na bývanie idete rozdávať peniaze, ktoré ani nemáme. Zvyšujete už aj tak vysoký štátny dlh a poskladajú sa naňho všetci – aj nízkopríjmové skupiny, chudobní ľudia a seniori.
Nepochopiteľné je aj zneužívanie legislatívneho procesu, keď bez vecnej diskusie s odborníkmi a skupinami obyvateľov, ktorých sa to týka, dávate na stôl návrhy zákonov, ktoré si práve túto dôležitú časť diskusie zaslúžia. Zmena politickej kultúry nenastala.
Vážený pán minister, včera ste v štýle zlodej kričí, chyťte zlodeja obhajovali, že a útočili na bývalú vládnu koalíciu, vy ste utrácali, tak my môžme ešte viac. Považujem to za absolútne nevhodné. Člen bankovej rady a výkonný riaditeľ Národnej banky Slovenska pán Dvořáček konštatoval, že nárast splátok pri väčšine hypoték nebude dramatický. Podľa jeho slov situácia vyžaduje individuálne, nie plošné riešenia. Súhlasím s jeho komentárom k hypotékam, v ktorom uviedol, že dôležité je najmä diskutovať o riešení prípadov konkrétnych domácností, ktoré by sa aj v kombinácii s inými faktormi, napríklad pokles príjmu, dostali do finančných ťažkostí.
Dostali ste síce dôveru od vašich voličov, ale ste zástupcom všetkých. Preto si, prosím, pre dobro Slovenska nechajte poradiť a pozrite si aj materiál, ktorý vypracoval Parlamentný inštitút k opatreniam pomoci pre hypotekárnych dlžníkov v štátoch Európskej únie. Počúvajte odborníkov a inšpirujte sa dobrými príkladmi z praxe zo zahraničia, aj keď je tomu potrebné venovať viac času. Musíme zamedziť neadresnému rozdávaniu finančných výhod o to viac, ak je finančné krytie zabezpečené zvýšením daní, likvidáciou II. piliera alebo zvyšovaním odvodov. Toto nie je sociálna spravodlivosť, ale zneužívanie legislatívneho procesu a neprijateľný populizmus.
Ďakujem.
Skryt prepis

8.12.2023 o 10:40 hod.

Ing.

Andrea Turčanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video