33. schôdza

12.6.2018 - 25.6.2018
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

18.6.2018 o 17:24 hod.

Peter Krupa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:22

Boris Kollár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán Uhrík, ďakujem za reakciu. No chcem vám povedať, že to nie je, ako keď máte reštauráciu alebo krčmu, kde môžete prijímať cash a môžete mať dvojité účtovníctvo a tri kasy a nepriznať dane. V reklame všetko dostávate cez faktúry, cez veľké reklamné agentúry, nadnáročné spoločnosti. Tam neexistuje nejaká, nejaká cashová platba. Skutočne, okrem toho je aj tá cashová platba obmedzená.
My sa tuná bavíme v rámci televízií o desiatkach, možno stovkách miliónov obratu a v rádiách je ten reklamný trh okolo 600 mil. starých korún, bavíme sa o 22, 22 mil. na celé Slovensko euro. To znamená, že tieto peniaze získavajú tieto mediálne spoločnosti len faktúrami. A skutočne, keď raz príde faktúra a vy odvediete DPH, tak to nemáte ako možnosť zašmudrchať a nejakým spôsobom nepriznať tieto, tieto prostriedky. To len k tomu, k tej vašej optimalizácii, čo ste spomínali.
Určite je absolútna hlúposť, prepáčte mi to, pán kolega Mazurek, myslieť si, že nedáme 10 minút reklamy, dáme len 5 a za 2-krát takú sumu, tak vidieť, že sa nevyznáte v týchto médiách, lebo v mediálnom priestore, skutočne asi neviete, čo je CBP, a neviete, čo je zásah napríklad na tisíc ľudí. To znamená, že v prípade, že vy ste ako inzerent, vy by ste mali nejakú firmu a chceli by ste zasiahnuť tisíc ľudí nejakou reklamou, tak určite nedáte dvakrát takú sumu a nezasiahnete ich tým. To znamená, že to neni také jednoduché, jak vy si poviete, no však dáme, znížime a dáme vyššiu cenu a tým pádom všetci sú spokojní. Mediálna firma má rovnaký počet peňazí a znížili sme reklamu. To takto nefunguje. Proste vy môžete zasiahnuť len nejakým spôsobom tých tisíc ľudí, a keď to predražíte, tak ten inzerent to k vám nedá a pôjde niekde inde. Pôjde na bilbordy, pôjde do internetu, pôjde niekde, zmizne inde a vy už ste prišli o celú túto reklamu. Takže neni to také jednoduché, ako, ako si myslíte, a týmto spôsobom sa to nedá riešiť.
Čo sa týka toho Fun rádia, ja som sa čestne priznal, áno, ja nemám prečo to skrývať a som sa čestne... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.6.2018 o 17:22 hod.

Mgr.

Boris Kollár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:24

Peter Krupa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. V minulosti ľudia vyrábali toľko produktov a poskytovali toľko služieb, koľko potrebovali a koľko spotrebovali. Dnes produkcia niekoľkonásobne predbehla spotrebu. Toto množstvo výrobkov si hľadá svojho zákazníka najčastejšie prostredníctvom reklamy, ktorá sa už stala bežnou súčasťou nášho života. Niet pochýb o tom, že reklama má aj veľa pozitívnych vplyvov. V prvom rade je reklama zdroj informácií o produktoch, kultúrnych a odborných podujatiach.
Nie všetci ľudia si však uvedomujú, že reklama má aj negatívne vplyvy. Podporuje márnotratnosť, prehnane zdôrazňuje materiálnu stránku života a spoluvytvára ilúziu spokojného, bohatého, šťastného človeka, často v rozpore so skutočnosťou.
Reklama je fenomén súčasnej doby, fenomén, s ktorým sa stretávame dennodenne na každom kroku, v televízii, v rozhlase, v novinách, v časopisoch, na internete. Jej vplyv na ľudí je mimoriadne silný a len málokto sa dokáže od nej úplne odpútať. Dennodenné prerušovanie napríklad televíznych programov reklamou nás donútilo si na ňu zvyknúť, brať ju ako niečo samozrejmé, priam nevyhnutné.
Slovo reklama je odvodené od slova reclamare, v preklade znamená hlasno sa ozývať, znova volať. Pod pojmom reklama sa rozumie cieľavedomé komunikačné pôsobenie zamerané na cieľovú skupinu so zámerom utvárať názory a postoje vedúce k žiaducim činnostiam. Reklama má niekoľko dôležitých úloh. Predovšetkým má upútať pozornosť človeka, vzbudiť záujem o reklamovaný predmet, jav, ponuku vyvolať túžbu po nich a v konečnom dôsledku vyvolať akciu, teda napríklad kúpu daného predmetu. Reklama má mimoriadne silný vplyv na človeka a jeho myslenie a jednanie. V súčasnosti ide o odbor, ktorému sa venujú špecialisti, ktorých úlohou je nájsť čo najefektívnejší spôsob reklamy, nájsť spôsob, ako čo najviac ovplyvňovať emócie ľudí. Reklama sa stala v posledných rokoch aj študijným odborom, ktorého absolventi pracujú s cieľom neustále hľadať nové a nové prostriedky reklamy, obrazy, aspekty, logá, reklamné vety a slogany.
Pozor, úlohou reklamy je vzbudzovať v ľuďoch nespokojnosť s tým, čo majú. Chcete vytvoriť potrebu a túžbu vlastniť predmetný tovar? Nutkavú túžbu, ktorá vás premení na potrebu, hoci v reálnom svete žiadnou reálnou potrebou nie je, je nebezpečná hra. Hlavne pre slabé typy ľudí. Tí sa rýchlo a ľahko podliehajú reklame. Chcú sa podobať svojim idolom na reklamných pútačoch, treba len maličkosť, peniaze. Žiadny problém, za rohom je banka. Poskytne rýchly úver. Nad percentami však nikto nerozmýšľa. Túžba je silnejšia. Nakoniec údajne nám odpustia prvú splátku.
Mnohí ľudia sa stanú obeťami týchto pokušení. Nedokážu odolať. Každý máme svoje slabé stránky, niekto motorky, niekto luxusné hodinky. Ľudia strácajú kontrolu nad svojimi peniazmi. Reklama má navrch, problémy sa začínajú. Reklama je silný a zákerný súper. Má silných spojencov, a to sú ľudské slabosti.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

18.6.2018 o 17:24 hod.

Peter Krupa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:28

Natália Grausová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem ti, pán kolega Krupa. Chcem ešte k tomu doplniť, že mnohé reklamy majú naozaj za cieľ manipulovať ľuďmi, manipulovať ľudskou psychikou tak, ako si povedal, hlavne slabými ľuďmi a okrem toho posilňujú konzumný spôsob života, čiže to znamená, vlastne dopomáhajú k devastácii a k takej nejakej dekadencie tejto spoločnosti. A zároveň si myslím, som presvedčená, že je to aj nezdravé a škodlivé, to, že jednoducho najmä tie televízne vysielania sú prerušované reklamou. Neviem, či sa, nemôžem tvrdiť, že, teda o škodlivosti, lebo som sa s tým, teda neskúmala som to, nič, ale určite sú o tom výskumy, že je to na aj na, aj ľudskú psychiku a na ľudské zdravie, som presvedčená, že je to veľmi škodlivé.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.6.2018 o 17:28 hod.

MUDr.

Natália Grausová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:29

Boris Kollár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán kolega, s týmto môžem súhlasiť. Niektoré typy reklamy, áno, majú silný vplyv na konkrétne správania ľudí, ktoré môžu byť veľmi škodlivé. Aj B.M.G. INVEST, by sa nikdy týmto ľuďom v B.M.G. INVEST-e nepodarilo vytiahnuť od ľudí 20 mld. korún slovenských, to, pardon, áno, slovenských, pokiaľ by neinvestovali obrovské prostriedky do reklamy. Počuli, valilo sa to na nás z bilbordov, valilo sa to na nás z televízií, z rádií, z internetu, z odvšedkadiaľ. A tí ľudia podľahli, lebo ešte raz hovorím, je tu slabá finančná gramotnosť.
Ale toto je, toto má na starosti štát, aby to ustrážil. V Čechách B.M.G. INVEST trval niekoľko mesiacov. Okamžite zavreli prvého riaditeľa, rozpustili to, rozohnala to obdoba našej NAKY a bolo vybavené. Riaditeľa zavreli a bol svätý pokoj. A Česi neboli okradnutí. Ale toto mal riešiť náš štát. Toto zlyhal tunák náš štát, ale my keď chceme takéto niečo urobiť, tak súhlasím s tým, obmedzme reklamu na tieto finančné služby, na niektoré typy pôžičiek, aby to nebolo také jednoduché. Však my sme už takýto návrh zákona predložili a s týmto absolútne súhlasím, niektoré typy, takisto ako neponúkame o dvanástej na obed alkohol. Tak takisto môžeme aj tieto veci obmedziť. Ale nemôžete ako podnikanie, ako celkové, riešiť tým zákonom. To je podľa mňa scestné.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.6.2018 o 17:29 hod.

Mgr.

Boris Kollár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 17:31

Martin Beluský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, poslanci za stranu Kotleba - Ľudová strana Naše Slovensko Marian Kotleba, Milan Uhrík, Martin Beluský, Ján Kecskés a Jana Nehézová predkladajú do Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 383/2013 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa a príspevku na viac súčasne narodených detí a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Hlavným cieľom tejto predloženej novely zákona je zvýšenie efektívnosti využívania verejných zdrojov a zavedenie princípu zásluhovosti vyplácania príspevku pri narodení dieťaťa. To znamená, aby na tento príspevok mal nárok iba taký rodič, ktorý pre štát už niečo urobil vo forme buď zaplatených daní a..., alebo poistných príspevkov, alebo je uňho predpoklad, že v budúcnosti bude ekonomicky aktívny. Ostatné osoby, ako napríklad dobrovoľní nezamestnaní alebo asociálna časť obyvateľstva, ktorý zo štátneho rozpočtu príspevky iba čerpajú, na takýto príspevok nárok nebudú mať.
V rámci predloženej novely zákona preto upravujeme podmienky na získanie nároku na príspevok pri narodení dieťaťa tak, aby na príspevok mala mať nárok len oprávnená osoba, ktorá bola v období dvoch rokov pred pôrodom minimálne 270 dní nemocensky poistená, teda pracovala. Je to totožná podmienka, akú musia v súčasnosti spĺňať žiadateľky alebo žiadatelia o materskú.
V prípade, ak oprávnená osoba z nejakých dôvodov nemohla pred pôrodom odpracovať požadovanú dobu, tak príspevok pri narodení dieťaťa dostane aj v tom prípade, ak úspešne ukončila minimálne stredné odborné vzdelanie, čo v zmysle školského zákona znamená mať ukončený buď trojročný vzdelávací program ukončený záverečnou skúškou, gymnázium, alebo vzdelávací program zakončený maturitou, prípadne nadstavbové pomaturitné vzdelanie.
Znížením počtu oprávnených prijímateľov príspevku príde k úspore peňazí v štátnom rozpočte, a aby sa predišlo k negatívnemu dopadu na životné podmienky pre už narodené a počaté deti, tak účinnosť tejto novely zákona navrhujeme až od 1. januára 2019. To poskytuje dostatok času na to, aby si perspektívni budúci rodičia vedeli zodpovedne naplánovať tehotenstvo a rodičovstvo.
Toľko na úvod.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

18.6.2018 o 17:31 hod.

Ing. PhD.

Martin Beluský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 17:34

Petra Krištúfková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bola predsedníčkou výboru určená za spravodajkyňu k návrhu zákona, ktorý je uvedený pod tlačou 1021. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky.
V zmysle oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú zo zákona 73 (pozn. red.: správne „§ 73“) o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 1070 z 28. mája 2018 navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre sociálne veci a odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 7. septembra 2018 a v gestorskom výbore do 10. septembra 2018.
Prosím, pán predsedajúci, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

18.6.2018 o 17:34 hod.

Petra Krištúfková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:35

Jana Nehézová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, skôr ako som sa dostala do práce s návrhom zákona o príspevku pri narodení dieťaťa, som viedla rozhovory s matkami, ktorých sa moja novela mala týkať. Nemyslím tých spoluobčanov a spoluobčianky, čo vyciciavajú náš štát bez akýchkoľvek zábran, myslím spoluobčanov, matky, ktoré používajú deti ako nástroj obživy. Myslím budúce matky, ktoré pracovali, študovali a práve teraz sa rozhodli mať bábätko. Všetky alebo viac-menej všetky budúce mamičky sa mi ponosovali na výšky všetkých príspevkov ohľadom narodenia, ale aj následnej výchovy a starostlivosti o dieťa. No najčastejšia otázka, ktorú mi dávali, je, citujem:
„Prečo ja, ktorá som odrobila a odvádzala tomuto štátu všetko, čo je predpísané, mám rovnaké rodičovské príspevky a mám rovnaký príspevok pri narodení dieťaťa, ako tá žena - v úvodzovkách - budúca matka, ktorá ešte nepracovala, nevyštudovala a neurobila pre tento štát nič? Neodviedla ani korunu do Sociálnej poisťovni, do zdravotnej poisťovni a vôbec nič do štátu nedala. Dostane takisto ako ja?“ Koniec citátu.
Ja som s poľutovaním musela odpovedať: „Áno, máte pravdu.“ Pretože v zákone č. 383/2013 Z. Z. sa doslovne hovorí:
„Nárok na príspevok pri narodení dieťaťa nevzniká oprávnenej osobe podľa § 2 ods. 1 ak
a) pre dieťa neuzavrela dohodu o poskytovaní všeobecnej ambulantnej starostlivosti podľa osobitného predpisu;
b) pred uplatnením nároku na príspevok pri narodení dieťaťa súhlasila s osvojením dieťaťa;
c) dieťa bolo zverené do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov;
d) najmenej jedno z detí oprávnenej osoby narodených pred narodením dieťaťa, na ktoré si uplatňuje nárok na príspevok pri narodení dieťaťa, je zverené do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov;
e) dieťa sa narodilo mimo územia Slovenskej republiky a príslušná inštitúcia štátu, v ktorom sa dieťa narodilo, vyplatila oprávnenej osobe príspevok pri narodení dieťaťa alebo inú dávku toho istého druhu, alebo je maloletá a nemá súdom priznané rodičovské práva a povinnosti vo vzťahu k osobnej starostlivosti o dieťa.
Ďalej zákon hovorí podľa § 2 ods. 1 písm.
„a) nárok na príspevok nevzniká, ak od 4. mesiaca tehotenstva do pôrodu sa nezúčastňovala raz za mesiac na preventívnych prehliadkach u lekára so špecializáciou v špecializačnom odbore gynekológia a pôrodníctvo alebo obdobných prehliadkach v cudzine. Za účasť tejto oprávnenej osoby na preventívnej prehliadke v príslušnom mesiaci sa považuje aj poskytovanie zdravotnej starostlivosti tejto oprávnenej osobe v ústavnej zdravotnej starostlivosti alebo
b) po pôrode opustila zdravotnícke zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti spôsobom, ktorý je v rozpore s ustanovením osobitného predpisu o prepustení osoby z ústavnej zdravotnej starostlivosti.“
Čo sú toto za podmienky? Kde je dáka zásluhovosť? Nikde v zákone sa nepíše, že nárok na príspevok pri narodení dieťaťa majú len slušné, pracujúce alebo vyštudované ženy, ktoré si daný príspevok zaslúžia. Náš štát príspevok pri narodení dieťaťa vypláca každej žene, ktorá porodila dieťa a splnila minimálne požiadavky podľa zákona, ktorý som čítala. Všetkým ženám, a to aj tým, o ktorých vieme, že daný príspevok pustia, ako sa povie, dole gágorom. Nakúpia si alkohol, cigarety a iné návykové látky a niekoľko dní z toho žijú opití, ako sa povie, majú bašável.
A čo ich deti, na ktoré mal byť ten príspevok vyplatený? V špinavej, zaprášenej a neupratanej chyži plačú od hladu, smädu a veľakrát aj zimy a strachu. Povedzte mi jeden dôvod, prečo by mal náš štát podporovať takéto nezodpovedné a asociálne matky ešte tým, že im na ich hýrenie dajú príspevok. Dajme tieto príspevky ženám, ktoré sa rozhodli porodiť dieťa a ktoré sa o svoje dieťa s láskou, pokorou a úctou vzorne starajú. Naučme ženy, ktoré majú deti ako nástroj obživy, že príspevky dostanú, len keď sa budú o seba, ako aj o svoje deti vzorne a slušne starať.
Ako už povedal kolega Beluský, ĽSNS preto predkladá návrh zákona a to aj efektívne využívanie verejných zdrojov. V predmetnej novele zavádzame nové podmienky získania príspevku pri narodení dieťaťa. Prvá podmienka je, že matka alebo otec podľa prípadov ustanovených zákonom bola pred pôrodom v období dvoch rokov minimálne 270 dní sociálne poistená, teda pracovala, tak ako je to aj pri materskom príspevku. Druhá podmienka ja ukončené stredné odborné vzdelanie.
U veľkej časti obyvateľstva je predpoklad, že splnia aspoň jednu z podmienok vyplácania príspevku pri narodení dieťaťa. Ja si však myslím, že slušné, pracujúce a študujúce ženy splnia obidve podmienky našej novely.
Ďakujem za pozornosť a prosím vás o podporu našej novely.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

18.6.2018 o 17:35 hod.

Ing.

Jana Nehézová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

17:42

Martin Beluský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, predstavujeme druhý zákon z tohto balíčka sociálnych zákonov našej strany. Znovu predkladatelia Marian Kotleba, Milan Uhrík, Martin Beluský, Ján Kecskés, Jana Nehézová. Tentokrát predkladáme do Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
Hlavným cieľom tejto predloženej novely zákona je zlepšenie podpory rodín s malými deťmi a zvýšenie, zvýšenie motivácie slušných mladých rodín mať vlastné deti. V záujme zvýšenia motivácie mladých žien stať sa matkami preto v predkladanej novele zákona navrhujeme priznať materské aj ženám, ktoré neboli nemocensky poistené, ako to v súčasnosti vyžaduje zákon, ale majú aspoň ukončené minimálne stredné odborné vzdelanie, čo v zmysle školského zákona znamená mať ukončený buď trojročný vzdelávací program ukončený záverečnou skúškou, gymnázium alebo vzdelávací program ukončený maturitou, prípadne nadstavbové pomaturitné vzdelanie. Hoci takéto ženy doposiaľ nepracovali, je práve vďaka ukončenému minimálnemu strednému odbornému vzdelaniu u nich predpoklad, že v budúcnosti po ukončení materskej budú ekonomicky aktívne.
Pre úspešné ukončenie stredoškolského štúdia je podľa školského systému v Slovenskej republike totiž potrebné preukázať schopnosť vzdelávania sa vo všeobecných a odborných témach a zároveň dokázať osvojenie si základov telesnej, mravnej a etickej výchovy. Miera nezamestnanosti stredoškolsky vzdelaných ľudí je totiž historicky oveľa nižšia ako miera nezamestnanosti ľudí len so základným vzdelaním.
V predloženej novele zákona okrem rozšírenia okruhu mariek, ktoré budú mať nárok na materské, zároveň predlžujeme dobu poberania materskej na celé 3 roky. Navrhujeme upraviť hodnotu nároku na materské na 90 % z vymeriavacieho základu matky. Aby sa predišlo negatívnemu dopadu na životné podmienky pre už narodené a počaté deti, tak účinnosť tejto novely zákona sa navrhuje až od 1. januára 2019, aby si perspektívni budúci rodičia vedeli zodpovedne naplánovať tehotenstvo a rodičovstvo.
Predložený návrh zákona bude mať negatívny dopad na štátny rozpočet a presný dopad však nie je možné kvantifikovať, keďže nie je možné dopredu určiť, ako sa vyvinie pôrodnosť obyvateľstva po nadobudnutí účinnosti tejto novely zákona.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

18.6.2018 o 17:42 hod.

Ing. PhD.

Martin Beluský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

17:45

Petra Krištúfková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. V súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bola predsedníčkou výboru určená za spravodajkyňu k návrhu zákona, ktorý je uvedený pod tlačou 1022. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky.
V zmysle oprávnení, ktoré pre mňa, ako spravodajkyňu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 1071 z 28. mája 2018 navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci. Za gestorský výbor navrhujem výbor Národnej rady pre sociálne veci a odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 7. septembra 2018 a v gestorskom výbore do 10. septembra 2018.
Prosím, pán predsedajúci, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

18.6.2018 o 17:45 hod.

Petra Krištúfková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:49

Milan Mazurek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, ktorí ste prítomní tu v sále, chcem povedať, že to, čo si mnohí uvedomujeme a čo nás straší do budúcnosti, je mimoriadne dôležitým faktom pri rozhodovaní, prečo Ľudová strana Naše Slovensko prišla s týmto návrhom zákona. Hovorím tu o demografickej kríze, ktorá na Slovensko pôsobí mimoriadne vážne, a možno to pokladať za ešte vážnejšie než v mnohých štátoch západnej Európy.
Podľa štatistík dnes na jednu slovenskú matku pripadá menej než 1,3 dieťaťa. To znamená, že Slovensko nielen starne, ale doslova a do písmena vymiera. V prípade, že sa nám politikom, ktorí sme zodpovední za budúcnosť štátu, ktorí sme zodpovední za to, aby sme národu vytvorili podmienky pre život tak, aby sa mohli mladé rodiny sobášiť a mať deti a fungovať, normálne žiť na Slovensku, v našom štáte, v našom sociálnom, právnom systéme, tak sa nemôžeme na túto štatistiku pozerať len tak, pretože ak nenapravíme súčasnú demografickú krivku, v budúcnosti nás čaká jednoducho istý kolaps. Skolabuje nám úplne všetko, sociálny systém, dôchodkový systém, zdravotníctvo, celkove zabezpečenie, štát sa zrúti ako domček z karát. Na demografickú krivku na rodinnú politiku, na sociálnu politiku a na to, aby mladé rodiny mali deti, aby štát, aby národ nevymieral, ale práve naopak, aby jeho počet, počet jeho obyvateľov rástol, je jednoducho potrebné brať zreteľ.
My musíme opätovne naštartovať pôrodnosť v mladých rodinách, inak každá iná politika, každá iná téma, všetko, čo tu budeme v tomto pléne prerokovávať, bude len druhotný problém, ktorý nebude riešiť tú hlavnú príčinu, a to je práve vymieranie slovenského národa. Som si plne vedomý toho, že demografická kríza je spôsobená z väčšej miery práve životným štýlom, ktorý sa v dnešnej dobe orientuje viac materiálnym smerom, viac na materiálne hodnoty, viete, to mať luxusné auto mať, veľký drahý dom, mať drahé kabelky, telefóny, notebooky, smartfóny, neviem čo všetko ako na hodnoty duchovné, ako na cieľ mať rodinu a podobne.
Každopádne veľkou mierou na súčasnú demografickú krivku, na súčasnú krízu pôrodnosti a celkového života mladých rodín vplýva rovnako aj sociálna politika štátu. Na Slovensku dnes môžeme otvorene hovoriť o tom, že tu nemáme sociálnu politiku, ale práve naopak, politiku asociálnu. Miesto toho, aby sa podporovali mladé rodiny, ktoré v budúcnosti štátu vychovávajú slušné deti, ktoré sa zapoja do pracovného procesu, ktoré budú platiť dane a ktoré budú pre štát prínosom bez ohľadu na to, či sú biele, oranžové, ružové, čierne, zelené, na toto teraz nehľadíme, hľadíme čisto na správanie, tak štát podporuje tých, ktorí pracovať nechcú, ktorí sa chcú správať asociálne, ktorí neplánujú nejakú budúcnosť, ktorí necítia nejakú hodnotovú spojitosť s týmto štátom, s naším národom. Alebo nie na, nedajbože, ešte potrebu pracovať.
No a práve pre toto je dnes pre mnohé mladé rodiny myšlienka na to mať dieťa doslova luxusom, a nieto ešte myšlienka na to mať tých detí viac. Prečo? Veď to všetci vieme, materská úplne mizivá, sociálne istoty pre mladé rodiny takmer nijaké, bytová otázka absolútne nevyriešená, rodičovský príspevok v hodnote menej než 220 eur, z čoho sa jednoducho nedá vyžiť, ani keby ste boli skutočne kúzelníkom, a nieto ešte sa popritom stíhať starať o dieťa, resp. zvládať to.
No a keďže Ľudová strana Naše Slovensko má vo svojom programe od svojho počiatku radikálnu zmenu v sociálnom systéme, zmenu, ktorá spôsobí, že sa budú podporovať namiesto tých, ktorí pracovať nechcú, tí, ktorí pracovať chcú a ktorí tie hodnoty štátu vytvárať budú, prichádzame s týmito dvoma návrhmi zákonov, ktorými chceme zlepšiť sociálnu politiku, aby viac odzrkadľovala potreby mladých slušných rodín, ktoré pre štát v budúcnosti budú vytvárať prínos.
Tento konkrétny návrh zákona, ako spomínal kolega predkladateľ, rieši práve materskú dovolenku. Príliš, príliš veľké množstvo mladých dievčat, ktoré navštevujú vysoké školy a ktorým sa z nejakého dôvodu podarí otehotnieť, dnes chodí na potratové kliniky a necháva si zabíjať svoje deti. Je to až alarmujúce veľké množstvo týchto dievčat, ktoré sa rozhodnú k takémuto rozhodnutiu. Častokrát sa im ale človek nemôže diviť. Prečo? Dostanú sa do paniky, nevedia, ako sa rozhodnúť. Premýšľajú nad tým, ako z toho 220-eurového príspevku uživia to dieťa, ako budú fungovať, čo im povedia rodičia, štát sa na nich zvysoka vykašle, nevedia, čo bude, a potom si radšej povedia, že našporia alebo nájdu tých 300 eur a minú to na ten potrat, v tej skratovej chvíli nechajú radšej zabiť svoje dieťa, ako by mu dali šancu na život. A štát sa na toto celé ticho prizerá a nevie absolútne nejakým spôsobom zakročiť. Určite nehovoríme teraz o všetkých dievčatách, ktoré navštevujú vysoké školy, ktoré nemajú odpracovaných tých potrebných 270 dní, a teda nemajú nárok na materskú dovolenku, ktorá by bola určite vo vyššej miere než tých smiešnych 220 eur, ktoré predstavuje rodičovský príspevok. Mnohé sú motivované tým, že si chce kúpiť ten nový iPhone, že potrebuje nový notebook, že si nechce kupovať nové tehotenské rifle alebo že v tom vidí prekážky v kariére, v cestovaní a v čomkoľvek inom, ale toto už nechám čisto na svedomí tých konkrétnych žien.
Ja sa chcem baviť o tých, ktoré by si to dieťa mohli nechať, ktoré by mohli tomuto štátu vychovať ďalšie potomstvo, ale neučinia tak iba preto, že štát na nich zvysoka kašle a namiesto toho, aby podporoval ich, podporuje asociálov.
A preto prichádzame s návrhom, aby aj ženy, ktoré nepracovali tých 270 dní, to znamená, predovšetkým sa to týka študentiek, mali nárok na materskú dovolenku. Nebude to materská dovolenka v takej istej miere, ako je to pri ženách, ktoré tých 270 dní pracovali, a kde sa im to bude vypočítavať z 90 % vymeriavacieho základu, ako to stanovujeme v tejto novele, bude to 90 % z minimálnej mzdy, ale bude to po dobu troch rokoch. To znamená nie ako teraz, že síce šesť mesiacov ženy, ktoré majú odpracované, netýka sa to teraz tých, ktoré nemajú odpracovaných tých 270 dní, šesť mesiacov poberajú materskú dovolenku a potom už prejdú na ten rodičovský príspevok v sume menej ako 220 eur, z ktorého sa jednoducho nedá vyžiť.
Iste, asociál, ktorý nepotrebuje k životu nejaké veľké veci, ktorému stačí tá chalupa, chajda, stačí mu tá pálenka, ktorú si každý deň potrebuje kúpiť, tie nejaké základné veci, tomu tých 220 eur, a ten príspevok na dieťa bohate stačí. Ten je s tým spokojný, oni nemajú veľké životné potreby, veď kto žije na východe alebo v strede Slovenska a stretá sa s týmito komunitami, ten to chápe. Ale matky, ktoré chcú svoje deti vychovávať zodpovedne, ktorí to vnímajú naozaj tak, že chcú tomu dieťaťu niečo do toho života dať, ktoré nechcú byť asociálkami, tak tieto predsa nemôžu vychovávať svoje dieťa za smiešnych menej než 220 eur.
No a keďže si uvedomujeme, že prijatie takejto novely zákona, by malo nesmierne veľký vplyv na rozpočet štátu, ktorý sa nedá presne kvantifikovať, ako tu bolo povedané, keďže nedokážeme presne určiť, akým spôsobom by prijatie takejto novely, mohlo ovplyvniť pôrodnosť, že či to bude obrovský nárast, či to bude čiastkový nárast, a tým pádom nevieme presne určiť, koľko miliónov to môže stáť. Môžme ale povedať, že to kľudne môže byť niekoľko stoviek miliónov ročne. Naozaj môže to byť takáto suma.
Lenže ja sa teraz pýtam pre tých všetkých, ktorí by chceli argumentovať, že odkiaľ chcete zobrať také veľké množstvo peňazí, prečo chcete dať do rodinnej politiky také obrovské sumy, ktoré potrebujeme niekde inde a podobne.
Ak štát má 600 mil. eur na to, aby dal dotáciu Jaguaru, ktorý postaví fabriku do okresu, kde nie je ani ľudí, nezamestnaných ľudí, ktorí by tam pracovali, a následne sem sú dovážaní Srbi a Rumuni, aby pracovali v tejto fabrike, ak štát má na to, aby dal 600 mil. eur na - už piate v poradí - oddlženie nemocníc, a pritom nevyvodí absolútne žiadne dôsledky voči tým, ktorí tieto nemocnice rozkradli a zadlžili, ak štát má na to, aby platil takmer miliardu eur len tak do rozpočtu Európskej únie a obhajoval to nejakými eurofondami, ktoré si rozdelia určité skupiny podnikateľov, ktoré si rozdelí partia vyvolených ľudí, a takto by som mohol pokračovať ďalej, ak štát má 300 mil. eur na to, aby sa investovalo do bývania asociálov, do zlepšovania ich životných podmienok, ak štát má viac než miliardu eur na nákup Dankových transportérov, z ktorých slušný pracujúci človek nemá vôbec nič, a nevieme, kto všetko sa na tom nabalí, a môžme pokračovať ďalej, desiatky miliónov eur pre rôznych Bašternákov, tunelárov dépeháčiek, ak štát vie podporovať všetky tieto skupiny ľudí, ak si štát vie nájsť dostatok prostriedkov na toto všetko, tak si štát, zodpovedný štát, ktorý je riadený zodpovednými ľuďmi, ktorým skutočne leží na srdci láska k vlasti a k svojmu národu, musí nájsť dostatočné množstvo prostriedkov na to, aby zabezpečil tú základnú reprodukčnú funkciu národa, aby ten národ nevymieral, ale práve naopak, počet jeho obyvateľov, jeho príslušníkov narastal.
Pretože ak nechceme pristúpiť k takému samovražednému, likvidačnému kroku, ako pristúpili západné štáty, a riešiť náš problém s demografiou imigrantmi z Afriky, z Ázie a fakticky tak zlikvidovať celkovo náš národ, ako ho dnes poznáme, tak musíme postaviť sociálnu politiku, prorodinú politiku, politiku, ktorá naozaj pomôže mladým rodinám mať deti, ktorá im zabezpečí istotu, že sa nemusia báť napr. tie dievčatá, ktoré som spomínal, na vysokej škole mať deti, a môžme takto náš národ zachrániť. Pretože tu môžme potom hovoriť o odvodových bonusoch, neviem akých všelijakých bonusoch, ak nebude vyriešená demografická otázka, ak nezabezpečíme, aby národ mal tú reprodukčnú funkciu plne funkčnú, tak potom nemá zmysel riešiť vôbec nič ďalšie.
Ako hovorím, prorodiná politika je pre Ľudovú stranu Naše Slovensko aktuálne jedna z najdôležitejších tém. Pre štát to musí byť téma, priorita číslo jeden.
Keď sme hľadali taký ten najlepší spôsob, ako z tohto systému materských dovoleniek vyčleniť asociálov, ktorých podporovať nechceme, teda naopak, ako je tomu teraz, keď sú asociáli zvýhodňovaní nad slušnými ľuďmi a ich asociálne správanie, ich kriminalita, ich porušovanie zákona je ešte doslova podporované tým, že im dávame všetko zadarmo, tak sme sa snažili prísť na ten najlepší spôsob, kedy určitý faktor koreluje práve s týmto obyvateľstvom. Zistili sme, že najväčší počet dlhodobo nezamestnaných, čo je úplne logické, však každý musí chápať, sa nachádza práve medzi ľuďmi, ktorí dosahujú iba základné vzdelanie, častokrát ktorí sa nedostali ani do 9. triedy základnej školy.
Tým pádom môžme smelo určiť, že práve vzdelanie je tým najlepším faktorom ako nastaviť tento princíp prideľovania materskej dovolenky. Aby si to ľudia nemýlili, pre ženu, pre mladé dievča stačí mať, netreba mať maturitu, stačí mať výučný list a už vďaka tejto novele zákona, získa nárok na materskú dovolenku v 90 % hodnote minimálnej mzdy. Uvedomujeme si rovnako, že to nevyrieši problém komplexne, že ten zákon nie je dokonalý, že ten systém nebude dokonalý, ideálny, pretože zase tu môžme povedať, že príde 15-ročné-16-ročné dievča, ktoré si ešte nestihlo dokončiť tú strednú školu a ktoré otehotnelo. V tomto prípade ale, samozrejme, musíme dbať na nejakú rodičovskú a sociálnu zodpovednosť a uvedomujeme si, že aj tento návrh zákona je len prvým krokom, a ten sociálny systém sa musí ešte ďalej a ďalej vylepšovať, ale už toto by bol obrovský skok, keby sme, kedy by sme jasne vymedzili, že asociálov nebudeme ďalej podporovať takouto formou, a práve naopak, na slušné rodiny, na slušné mladé ženy a dievčatá, prídeme s takouto pomôckou, s takýmto návrhom, aby tie peniaze jednoducho mohli mať, aby si tie deti jednoducho mohli dovoliť.
A skutočne, zopakujem to poslednýkrát na záver, ak nevyriešime problém s demografiou, ak nevyriešime problém s vymieraním slovenského národa, ak nepodporíme mladé rodiny, ak nedáme mladým ženám istotu, že sa nemusia báť mať deti, že sa nemusia báť do tohto štátu, do tohto systému priviesť ďalšie potomstvo a zabezpečiť tak, aby slovenský národ nevymieral, potom nemá zmysel riešiť vôbec nič. Nemá zmysel kupovať transportéry za miliardu, nemá zmysel dávať Jaguaru 600 mil., pretože doba, kedy bude slovenský národ ešte žiť na tejto zemi, sa veľmi rýchlo bude krátiť.
Demografická politika, prorodiná politika, sociálna politika musí byť teraz pre nás v tomto pléne tým najdôležitejším, pretože my, zákonodarci sme zodpovední za to, či slovenský národ bude ešte v budúcnosti existovať, alebo nie.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

18.6.2018 o 17:49 hod.

Milan Mazurek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video