20. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
29.6.2011 o 14:27 hod.
MUDr. MPH
Peter Kalist
Videokanál poslanca
Ďakujem. Takisto chcem poďakovať kolegovi Novotnému za naozaj pekné zhrnutie, snáď nevynechal vôbec nič, takže už ani pomaly nemáme čo k tomu dodať. Len ja chcem vysloviť podporné stanovisko a takisto povedať, zdôrazniť, že táto koalícia sa plne venuje vcelku oprávneným požiadavkám sestier alebo teda tej časti oprávnených požiadaviek, ktorú je možné reálne splniť, čo už presne predrečník povedal.
A takisto chcem veľmi, veľmi privítať spoločnú iniciatívu ministra práce, sociálnych vecí a rodiny pána Mihála, ako aj ministra zdravotníctva, ktorá reálne smeruje ku konkrétnym riešeniam, ktoré sú vytvárané v spolupráci s komorou sestier a pôrodných asistentiek, najmä k jednému z nich, čo už kolega predrečník spomínal. Je to najmä určenie samostatného zákona, ktorým by sa upresňovali minimálne mzdové nároky, podotýkam, tie minimálne mzdové nároky, ktoré, ako to sestry uvádzajú v svojej petícii, 20 predchádzajúcich rokov neboli riešené. To značí, že za predchádzajúcej vlády takisto neboli riešené. Ďakujem.
Neautorizovaný
Vystúpenia
11:56

Vystúpenie v rozprave 11:56
Tatiana RosováVystúpenie v rozprave
29.6.2011 o 11:56 hod.
PhDr.
Tatiana Rosová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Chcem informovať členov pracovnej skupiny na zlepšenie legislatívy na ochranu zvierat, že dnešné stretnutie o 12.00 hodine sa bude konať v miestnosti č. 149, teda v zasadačke európskeho výboru, nie na sedemdesiatšestke, ako bolo pôvodne avizované. Takže, prosím pekne, bude to v miestnosti č. 149. Ďakujem.
Skontrolovaný
14:01

Vystúpenie spoločného spravodajcu 14:01
Viliam NovotnýDňa 17. mája 2011 bola predsedovi Národnej rady Slovenskej republiky zástupcami petičného výboru odovzdaná Petícia vyhlásená Slovenskou komorou sestier a pôrodných asistentiek: „Keď sa nepostaráme my o seba, kto sa postará o vás?“ Prílohu petície tvorí 12 280 petičných hárkov s udávaným počtom 243 421 podpisov občanov...
Dňa 17. mája 2011 bola predsedovi Národnej rady Slovenskej republiky zástupcami petičného výboru odovzdaná Petícia vyhlásená Slovenskou komorou sestier a pôrodných asistentiek: „Keď sa nepostaráme my o seba, kto sa postará o vás?“ Prílohu petície tvorí 12 280 petičných hárkov s udávaným počtom 243 421 podpisov občanov podporujúcich petíciu.
Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky petíciu zaevidovala a preverila, či spĺňa náležitosti v zmysle zákona o petičnom práve. Preverovaním sa zistilo, že petícia spĺňa predpísané náležitosti podľa § 133 ods. 3 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky v súlade s § 133 ods. 1 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov svojím rozhodnutím č. 383 z 26. mája 2011 postúpil petíciu na prerokovanie a zaujatie stanoviska Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo prerokoval petíciu za účasti petičného výboru. Výbor prijal uznesenie č. 74, v ktorom konštatoval, že petícia spĺňa všetky náležitosti v zmysle ustanovenia čl. 27 ods. 2 a 3 Ústavy Slovenskej republiky, ako i príslušných ustanovení § 1, 4 a 5 zákona č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení neskorších predpisov; petícia spĺňa ustanovenie § 133 ods. 3 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Výbor vzal na vedomie Petíciu vyhlásenú Slovenskou komorou sestier a pôrodných asistentiek: „Keď sa nepostaráme my o seba, kto sa postará o vás?“ Výbor súhlasil s návrhom konkrétnych riešení uvedených v časti B uznesenia vlády Slovenskej republiky z 8. júna 2011 č. 386/2011.
Výbor odporúča Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 133 ods. 3 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady v znení neskorších predpisov Petíciu vyhlásenú Slovenskou komorou sestier a pôrodných asistentiek vziať na vedomie.
Ďalej výbor odporúča prijať konkrétne riešenia, ako sú uvedené v uznesení vlády Slovenskej republiky č. 386/2011 v rámci legislatívneho procesu schvaľovania príslušných návrhov zákonov.
Výbor odporúča Národnej rade požiadať vládu Slovenskej republiky dôsledne plniť úlohy uvedené v časti B uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 386/2011.
Výbor poveril poslanca Viliama Novotného informovať Národnú radu Slovenskej republiky o výsledku prerokovania petície vo výbore a predložiť návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky, ktorý tvorí prílohu správy.
Dámy a páni, prílohou správy je návrh uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky, tak ako ho schválil Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo.
Návrh uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k Petícii vyhlásenej Slovenskou komorou sestier a pôrodných asistentiek.
„Národná rada Slovenskej republiky A. konštatuje, že petícia spĺňa všetky náležitosti v zmysle ustanovenia čl. 27 ods. 2 a 3 Ústavy Slovenskej republiky, ako i príslušných ustanovení § 1, 4 a 5 zákona č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení neskorších predpisov; petícia spĺňa ustanovenie § 133 ods. 3 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, B. berie na vedomie Petíciu vyhlásenú Slovenskou komorou sestier a pôrodných asistentiek, C. žiada vládu Slovenskej republiky dôsledne plniť úlohy uvedené v časti B uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 386/2011.“
Toľko návrh uznesenia, ktorý navrhujem teda po prerokovaní aj schváliť.
Vážený pán predsedajúci, skončil som, prosím, otvorte rozpravu, do ktorej sa hlásim ako prvý.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
29.6.2011 o 14:01 hod.
MUDr.
Viliam Novotný
Videokanál poslanca
Vážený pán predsedajúci, vážené dámy, vážení páni, dovoľte mi, aby som predložil správu o prerokovaní predmetnej petície.
Dňa 17. mája 2011 bola predsedovi Národnej rady Slovenskej republiky zástupcami petičného výboru odovzdaná Petícia vyhlásená Slovenskou komorou sestier a pôrodných asistentiek: „Keď sa nepostaráme my o seba, kto sa postará o vás?“ Prílohu petície tvorí 12 280 petičných hárkov s udávaným počtom 243 421 podpisov občanov podporujúcich petíciu.
Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky petíciu zaevidovala a preverila, či spĺňa náležitosti v zmysle zákona o petičnom práve. Preverovaním sa zistilo, že petícia spĺňa predpísané náležitosti podľa § 133 ods. 3 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky v súlade s § 133 ods. 1 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov svojím rozhodnutím č. 383 z 26. mája 2011 postúpil petíciu na prerokovanie a zaujatie stanoviska Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo prerokoval petíciu za účasti petičného výboru. Výbor prijal uznesenie č. 74, v ktorom konštatoval, že petícia spĺňa všetky náležitosti v zmysle ustanovenia čl. 27 ods. 2 a 3 Ústavy Slovenskej republiky, ako i príslušných ustanovení § 1, 4 a 5 zákona č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení neskorších predpisov; petícia spĺňa ustanovenie § 133 ods. 3 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Výbor vzal na vedomie Petíciu vyhlásenú Slovenskou komorou sestier a pôrodných asistentiek: „Keď sa nepostaráme my o seba, kto sa postará o vás?“ Výbor súhlasil s návrhom konkrétnych riešení uvedených v časti B uznesenia vlády Slovenskej republiky z 8. júna 2011 č. 386/2011.
Výbor odporúča Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 133 ods. 3 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady v znení neskorších predpisov Petíciu vyhlásenú Slovenskou komorou sestier a pôrodných asistentiek vziať na vedomie.
Ďalej výbor odporúča prijať konkrétne riešenia, ako sú uvedené v uznesení vlády Slovenskej republiky č. 386/2011 v rámci legislatívneho procesu schvaľovania príslušných návrhov zákonov.
Výbor odporúča Národnej rade požiadať vládu Slovenskej republiky dôsledne plniť úlohy uvedené v časti B uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 386/2011.
Výbor poveril poslanca Viliama Novotného informovať Národnú radu Slovenskej republiky o výsledku prerokovania petície vo výbore a predložiť návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky, ktorý tvorí prílohu správy.
Dámy a páni, prílohou správy je návrh uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky, tak ako ho schválil Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo.
Návrh uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k Petícii vyhlásenej Slovenskou komorou sestier a pôrodných asistentiek.
„Národná rada Slovenskej republiky A. konštatuje, že petícia spĺňa všetky náležitosti v zmysle ustanovenia čl. 27 ods. 2 a 3 Ústavy Slovenskej republiky, ako i príslušných ustanovení § 1, 4 a 5 zákona č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení neskorších predpisov; petícia spĺňa ustanovenie § 133 ods. 3 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, B. berie na vedomie Petíciu vyhlásenú Slovenskou komorou sestier a pôrodných asistentiek, C. žiada vládu Slovenskej republiky dôsledne plniť úlohy uvedené v časti B uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 386/2011.“
Toľko návrh uznesenia, ktorý navrhujem teda po prerokovaní aj schváliť.
Vážený pán predsedajúci, skončil som, prosím, otvorte rozpravu, do ktorej sa hlásim ako prvý.
Neautorizovaný
14:07

Vystúpenie spoločného spravodajcu 14:07
Viliam NovotnýA tak ako sme sa od začiatku vo výbore pre zdravotníctvo touto petíciou zaoberali, môžem aj tu veľmi pokojne konštatovať, že mnohé z týchto požiadaviek sú skutočne oprávnené.
A tak ako sme sa od začiatku vo výbore pre zdravotníctvo touto petíciou zaoberali, môžem aj tu veľmi pokojne konštatovať, že mnohé z týchto požiadaviek sú skutočne oprávnené.
Požiadavky vznikli na základe nedostatočného riešenia problémov sestier a pôrodných asistentiek za posledných 20 rokov. A to by som rád podčiarkol, pretože sa to opakovane objavuje aj vo vyjadreniach petičného výboru a zástupcov komory sestier a pôrodných asistentiek. Naozaj tieto problémy sa hromadili za mnoho predchádzajúcich vlád. A ich pretavením do reality je sedem okruhov požiadaviek, ktoré sú súčasťou tejto petície.
Tieto požiadavky smerujú k zlepšeniu fungovania zdravotníctva a lepšiemu ohodnoteniu práce sestier. Chcem povedať aj vedený uznesením vlády, ktoré bolo schválené k tejto petícii, že podobný cieľ má aj vláda Slovenskej republiky, zlepšovať fungovanie zdravotníctva a zlepšovať postavenie zdravotníkov v tomto systéme. Samozrejme, ako to už býva pri takýchto petičných akciách, z požiadaviek niektoré sú ľahšie splniteľné, niektoré sú ťažšie splniteľné a niektoré sú veľmi problematické a ďaleko presahujú rámce zdravotníctva.
Dňa 17. mája priniesol petičný výbor petíciu sestier a pôrodných asistentiek do Národnej rady a už v ten deň sa Výbor Národnej rady Slovenskej republiky zaoberal touto petíciou druhýkrát. Prvýkrát to bolo z vlastnej iniciatívy, keď sme len zachytili informácie o tom, že sa takáto petícia pripravuje. A pozvali sme zástupcov petičného výboru.
Petíciou sa zaoberala aj vláda Slovenskej republiky 8. júna 2011 a prijala k nej uznesenie č. 386/2011. V časti B tohto uznesenia vlády je osem konkrétnych úloh pre ministrov, osem konkrétnych oblastí, ktoré chce vláda riešiť. Musím povedať, že sa dotýkajú šiestich zo siedmich požiadaviek tejto petície a iniciatívne aj jednej ďalšej z požiadaviek Slovenskej komory sestier a pôrodných asistentiek.
Výbor Národnej rady prerokoval túto petíciu 16. júna a o výsledku toho prerokovania som vás už informoval.
Ale poďme pekne po poriadku, čo teda požadujú sestry od Národnej rady, čo požadujú sestry od vlády, čo požadujú sestry od zdravotníctva a čo požadujú sestry od tejto spoločnosti. Požiadavka prvá sa týka stanovenia minimálnej hodinovej mzdy sestry a pôrodnej asistentky, ktorá zohľadní ich kvalifikačný a špecializačný stupeň vzdelávania v rozmedzí od 3,5 do 4,5 eura, druhá sa týka skoršieho odchodu do dôchodku po dovŕšení veku 58 rokov, tretia sa týka kontroly dodržiavania personálnych normatívov v zdravotníckych zariadeniach, štvrtá sa týka úpravy poskytovania zdravotnej starostlivosti v zariadeniach sociálnych služieb, piata sa týka podpory mimo nemocničnej starostlivosti, šiesta sa týka podpory sústavného vzdelávania sestier a pôrodných asistentiek, siedma sa týka zriadenia samostatného odboru ošetrovateľstva v organizačnej štruktúre ministerstva zdravotníctva.
Ako som už povedal, tieto požiadavky by sa dali rozdeliť do troch skupín, na požiadavky veľmi problematické, menej problematické a ľahko riešiteľné. Aby som bol férový, začnem s tými problematickými. A pri každej z nich poviem, aké sú možné riešenia a o akých riešeniach momentálne uvažuje vláda, resp. Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo.
Tou prvou požiadavkou a, myslím, jednou z tých dvoch kruciálnych je stanovenie minimálnej hodinovej mzdy sestry a pôrodnej asistentky. Táto požiadavka našla svoje vyjadrenie v úlohe B.1. uznesenia vlády Slovenskej republiky, ktoré hovorí, že minister zdravotníctva má v spolupráci s podpredsedom vlády a ministrom práce, sociálnych vecí a rodiny v rámci zmien týkajúcich sa pracovnoprávnych vzťahov zdravotných sestier a pôrodných asistentiek presadzovať stanovenie minimálnych mzdových nárokov pre zdravotné sestry a pôrodné asistentky.
Chcem vás informovať, že na výbore pre zdravotníctvo bol schválený pozmeňujúci návrh do Zákonníka práce, ktorý je v spoločnej správe pod bodom 33 k Zákonníku práce, ktorý stanovuje minimálne mzdové nároky sestier a pôrodných asistentiek v troch kategóriách, v kategóriách 4, 5 a 6, tak, že minimálne mzdové nároky by mali byť v úrovni od 3,10 do 4,28 na hodinu. Čiže tu by som naozaj chcel možno podčiarknuť a vyzdvihnúť rýchlosť riešenia. Dňa 17. mája prišla petícia do Národnej rady a už 16. júna bol na svete konkrétny pozmeňujúci návrh, ktorý bol schválený na výbore, týkajúci sa minimálnych mzdových nárokov, kde sestry požadujú na hodinu 3,50 až 4,50, návrh je 3,10 až 4,30 čiže, myslím, naozaj veľmi komfortný návrh, návrh, ktorý reaguje promptne, návrh, ktorý v jednotlivých kategóriách môže pre sestry znamenať nárast miezd od 30 do 130 eur.
Treba ale povedať, že rokovania o tomto návrhu boli trochu komplikované aj vzhľadom na to, že sa týka tento zákon ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny. Dnes sme v situácii, že tento pozmeňujúci návrh nemá podporu petičného výboru, a preto sa bude zrejme hľadať riešenie prostredníctvom ďalších možností, či už je to špeciálny zákon, ktorý by mal riešiť mzdové náležitosti, resp. hľadanie iného riešenia v iných zákonoch. Skôr ten špeciálny zákon sa mi zdá byť najschodnejším.
Druhou z veľmi dôležitých, ale veľmi problematických požiadaviek sestier je skorší odchod do dôchodku, vo veku 58 rokov. Musím naozaj zodpovedne povedať, že táto požiadavka nie je splniteľná tak, ako je napísaná. Naozaj nedokáže táto vláda a, myslím, žiadna vláda niektorej skupine pracovníkov znížiť vek odchodu do dôchodku z dôvodov, ktoré patria do rezortu práce, sociálnych vecí a sú celospoločenské, súvisia s demografickým vývojom, nejdem vás tým zabávať.
Ale to, čo vláda ponúka, je vyjadrené v úlohe B.1. uznesenia vlády, takisto pre ministra zdravotníctva v spolupráci s ministrom práce, sociálnych vecí, určenie vekovej hranice 50 rokov pre zamestnávanie na prácu nadčas, resp. nočnú prácu v rámci nepretržitej prevádzky, ktorá by mohla byť vykonávaná iba so súhlasom zamestnanca. Táto požiadavka a táto úloha bola pretavená do dvoch konkrétnych pozmeňujúcich návrhov, z nich jeden sa nachádza v spoločnej správe k Zákonníku práce a týka sa toho, že zamestnanec v zdravotníctve, teda zdravotník vo veku nad 50 rokov môže vykonávať nočnú prácu iba ak s tým súhlasí. Druhý pozmeňujúci návrh neprešiel o jeden hlas na výbore pre zdravotníctvo, ale je pripravený tak, aby sa podobné ustanovenie vzťahovalo aj na prácu nadčas.
Čo sa týka ďalších úľav pre sestry a pôrodné asistentky, v súvislosti s touto požiadavkou sa uvažuje o určitom oslobodení od poplatkov za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti či s nejakou bonifikáciou v 3. pilieri dôchodkového sporenia. Ale ešte by som to nechcel predbiehať, pretože tieto veci sú v rokovaní.
Treťou z požiadaviek petičného výboru bola kontrola personálnych normatívov, ktorú vyžaduje petičný výbor od ministra zdravotníctva. Táto požiadavka je pretavená do úlohy pre ministra zdravotníctva z uznesení vlády B.2., B.3., jednak uskutočniť kontrolu personálnych normatívov a jednak v termíne do 30. júna budúceho roku prehodnotiť tieto personálne normatívy. Hovorím preto slovo „prehodnotiť“, a preto trošku možno aj opatrnejší termín, lebo treba si uvedomiť, že veľmi prísne kontrolovanie personálnych normatívov by v niektorých nemocniciach mohlo vyvolať pomerne veľké problémy, pretože nedostatok niektorých pracovníkov je najprv ťažko kompenzovateľný, pretože títo pracovníci v tom regióne nie sú. Jednak aj keby bol rýchlo nahraditeľný, vyvoláva to obrovský tlak na mzdový fond v danej nemocnici, čo by mohlo viesť k ohrozeniu vôbec zamestnanosti tých, ktorí už dneska pracujú v týchto zdravotníckych zariadeniach, príp. tlak na stagnáciu ich miest, čo si určite nepraje ani petičný výbor. A určite si to nepraje ani vláda, ani poslanci Národnej rady. Táto požiadavka je podľa mňa úlohou B.2. a B.3. uznesenia vlády riešená.
Ďalšia taká ľahšie riešiteľná požiadavka je podpora sústavného vzdelávania, kde petičný výbor požaduje 5 dní voľna v kalendárnom roku s náhradou mzdy na sústavné vzdelávanie sestier a pôrodných asistentiek. Presne pozmeňujúci návrh takéhoto znenia bol schválený vo výbore pre prácu, sociálne veci a rodinu. Je v Zákonníku práce. A verím, že získa podporu v pléne Národnej rady, čím bude splnená aj úloha B.4. z uznesenia vlády Slovenskej republiky.
Za ľahko riešiteľné považujem aj zriadenie odboru ošetrovateľstva na ministerstve zdravotníctva. Pán minister už podnikol konkrétne kroky v tejto veci, takže myslím, že viacej o tom nemusím ani hovoriť z tejto pozície.
Za ťažšie riešiteľné požiadavky považujem úpravu poskytovania zdravotnej starostlivosti v zariadeniach sociálnych služieb. Treba povedať, že ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny už v predchádzajúcom období dostalo do sociálnych zákonov ustanovenia o tom, že v zariadeniach sociálnej starostlivosti sa môžu poskytovať nejaké zdravotné výkony. Minister zdravotníctva zatiaľ pripravil vyhlášku o zdravotných výkonoch v zariadeniach sociálnej ochrany detí a vyhlášku o zdravotných výkonoch v zariadeniach sociálnych služieb. To už dnes máme.
Úloha B.5. z uznesenia vlády z 8. júna hovorí o tom, že minister zdravotníctva má pripraviť úpravu v zákone o poskytovateľoch, ktorá by umožnila zariadeniam sociálnych služieb na základe povolenia licencie stať sa poskytovateľom zdravotnej starostlivosti. Myslím si, že toto by bol ďalší krok, s ktorým je určité porozumenie aj zo strany petičného výboru. Treba ale povedať aj to, že to definitívne riešenie by mal poskytnúť zákon o dlhodobej starostlivosti. Táto úloha je v uznesení vlády pod č. B.8., kde má minister zdravotníctva v spolupráci s ministrom práce, sociálnych vecí pripraviť pracovnú komisiu, ktorá by pracovala na takomto zákone o dlhodobej starostlivosti.
To, čo je plus v uznesení vlády, je zohľadnenie požiadavky Slovenskej komory sestier a pôrodných asistentiek na zvýšenie kapacít ošetrovateľskej starostlivosti pri príprave novely nariadenia vlády o verejnej minimálnej sieti poskytovateľov. Táto požiadavka bola v pripomienkovom konaní uplatnená Slovenskou komorou sestier a pôrodných asistentiek a našla svoje vyjadrenie v uznesení vlády.
Dámy a páni, toľko možno komentár k jednotlivým požiadavkám komory sestier aj k tomu, čo je a čo nie je zatiaľ urobené.
Chcem povedať, že v posledných týždňoch som mal veľakrát tú možnosť stretnúť sa so zástupcami Slovenskej komory sestier a pôrodných asistentiek, naposledy dnes na pravé poludnie. Tie stretnutia prebiehali oficiálne, polooficiálne na rokovaniach komory, na rokovaniach výboru pre zdravotníctvo. Rád by som vyzdvihol to, s akým kľudom, vážnosťou a trpezlivosťou, ale zároveň razanciou a rozhodnosťou sestry vniesli problémy ich stavu do stredobodu pozornosti celej spoločnosti. A vskutku si za to zaslúžia obdiv, lebo priznám sa, mal som trochu obavy, či sa im to vôbec podarí, zatiaľ čo diskusia na Slovensku je väčšinou diskusiou s lekármi, o lekároch, potom o peniazoch, potom o poisťovniach, potom o transformácii, ale niekde úplne na konci o problémoch sestier a pôrodných asistentiek. Musím povedať, že vtlačiť tieto diskusné okruhy do stredobodu pozornosti a vtlačiť tam problémy sestier a pôrodných asistentiek považujem za veľký výkon, ktorý predviedol petičný výbor.
Chcel by som uistiť aj z tejto pozície všetky sestry a pôrodné asistentky, že táto koalícia a táto vláda, súčasná vláda, požiadavkám sestier rozumie a urobí všetko pre ich riešenie, a to najskôr, ako sa to len bude dať, čoho najkrajším dôkazom je skutočnosť, že 17. mája prišla petícia do Národnej rady, dnes je 29. júna, teda prešlo šesť týždňov, my už máme uznesenie vlády s konkrétnymi úlohami, my máme uznesenie výboru, máme návrh uznesenia do pléna Národnej rady a máme konkrétne pozmeňujúce návrhy k trom zo siedmich požiadaviek petičného výboru a Slovenskej komory sestier a pôrodných asistentiek, ktoré sú pripravené na schválenie pri prerokovaní Zákonníka práce.
Na záver mi dovoľte ešte podať informáciu o dnešnom rokovaní, ktoré sme absolvovali na poslaneckom klube SDKÚ – DS, o záveroch, ku ktorým sme dospeli. Jednak vám chcem povedať, že petičný výbor podporuje návrh uznesenia, ktorý som predniesol a ktorý hovorí o tom, že Národná rada žiada vládu dôsledne plniť úlohy, ktoré sú uvedené v uznesení vlády pod písmenom B. Ďalej, petičný výbor vyjadril podporu pozmeňujúcemu návrhu, ktorý je pripravený k Zákonníku práce a ktorý sa týka toho, že zdravotníci vo veku nad 50 rokov môžu vykonávať nočnú prácu, iba ak s tým súhlasia. Petičný výbor vyjadril podporu aj pripravenému pozmeňujúcemu návrhu, ktorý sa týka toho, že zdravotníci vo veku nad 50 rokov môžu robiť nadčasy, len keď s tým súhlasia. Petičný výbor ďalej vyjadril podporu aj pozmeňujúcemu návrhu, ktorý je v spoločnej správe k Zákonníku práce. A týka sa päť dní voľna na sústavné vzdelávanie s náhradou mzdy. To, na čom sme sa ďalej dneska dohodli, hovorím to za náš poslanecký klub, je, že petičný výbor nepodporuje pozmeňujúci návrh, ktorý je v spoločnej správe a týka sa minimálnych mzdových nárokov, tak ako bol schválený na výbore pre zdravotníctvo, vzhľadom na to, že optimálne nerieši požiadavky sestier. A petičný výbor sa skôr prihovára za to, aby boli ich požiadavky riešené špeciálnym zákonom. Dohodli sme sa, že termín, dokedy bude známe, kedy sa pripraví zákon, je september, teda v septembri by petičný výbor mal vedieť, kedy bude pripravený konkrétny zákon, ktorý bude riešiť ich mzdové nároky. A ja som informoval, samozrejme, petičný výbor, že skôr ako o šesť mesiacov to nebude, pretože legislatívny proces má určité svoje pravidlá.
Dámy a páni, toľko informácia, ktorú som považoval za potrebné dať plénu Národnej rady, pretože mediálne informácie mnohokrát vytrhávajú z kontextu niektoré súvislosti. Dnes si myslím, že tri zo siedmich požiadaviek sú pripravené na čiastočné alebo úplné riešenie. Na požiadavke týkajúcej sa minimálnych mzdových nárokov zatiaľ nie je dohoda, ale je dohodnuté, ako sa bude táto požiadavka v priebehu najbližšieho polroka riešiť.
Dámy a páni, chcem vás poprosiť o podporu návrhu uznesenia, ktorý som predniesol, a potom aj o podporu troch konkrétnych pozmeňujúcich návrhov k Zákonníku prácu. Ďakujem pekne.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
29.6.2011 o 14:07 hod.
MUDr.
Viliam Novotný
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené dámy, vážení páni, dnes teda prišiel ten deň, keď prerokúvame petíciu komory sestier a pôrodných asistentiek. Ako som už povedal v spravodajskej informácii, pod touto petíciou je podpísaných 243 000 občanov.
A tak ako sme sa od začiatku vo výbore pre zdravotníctvo touto petíciou zaoberali, môžem aj tu veľmi pokojne konštatovať, že mnohé z týchto požiadaviek sú skutočne oprávnené.
Požiadavky vznikli na základe nedostatočného riešenia problémov sestier a pôrodných asistentiek za posledných 20 rokov. A to by som rád podčiarkol, pretože sa to opakovane objavuje aj vo vyjadreniach petičného výboru a zástupcov komory sestier a pôrodných asistentiek. Naozaj tieto problémy sa hromadili za mnoho predchádzajúcich vlád. A ich pretavením do reality je sedem okruhov požiadaviek, ktoré sú súčasťou tejto petície.
Tieto požiadavky smerujú k zlepšeniu fungovania zdravotníctva a lepšiemu ohodnoteniu práce sestier. Chcem povedať aj vedený uznesením vlády, ktoré bolo schválené k tejto petícii, že podobný cieľ má aj vláda Slovenskej republiky, zlepšovať fungovanie zdravotníctva a zlepšovať postavenie zdravotníkov v tomto systéme. Samozrejme, ako to už býva pri takýchto petičných akciách, z požiadaviek niektoré sú ľahšie splniteľné, niektoré sú ťažšie splniteľné a niektoré sú veľmi problematické a ďaleko presahujú rámce zdravotníctva.
Dňa 17. mája priniesol petičný výbor petíciu sestier a pôrodných asistentiek do Národnej rady a už v ten deň sa Výbor Národnej rady Slovenskej republiky zaoberal touto petíciou druhýkrát. Prvýkrát to bolo z vlastnej iniciatívy, keď sme len zachytili informácie o tom, že sa takáto petícia pripravuje. A pozvali sme zástupcov petičného výboru.
Petíciou sa zaoberala aj vláda Slovenskej republiky 8. júna 2011 a prijala k nej uznesenie č. 386/2011. V časti B tohto uznesenia vlády je osem konkrétnych úloh pre ministrov, osem konkrétnych oblastí, ktoré chce vláda riešiť. Musím povedať, že sa dotýkajú šiestich zo siedmich požiadaviek tejto petície a iniciatívne aj jednej ďalšej z požiadaviek Slovenskej komory sestier a pôrodných asistentiek.
Výbor Národnej rady prerokoval túto petíciu 16. júna a o výsledku toho prerokovania som vás už informoval.
Ale poďme pekne po poriadku, čo teda požadujú sestry od Národnej rady, čo požadujú sestry od vlády, čo požadujú sestry od zdravotníctva a čo požadujú sestry od tejto spoločnosti. Požiadavka prvá sa týka stanovenia minimálnej hodinovej mzdy sestry a pôrodnej asistentky, ktorá zohľadní ich kvalifikačný a špecializačný stupeň vzdelávania v rozmedzí od 3,5 do 4,5 eura, druhá sa týka skoršieho odchodu do dôchodku po dovŕšení veku 58 rokov, tretia sa týka kontroly dodržiavania personálnych normatívov v zdravotníckych zariadeniach, štvrtá sa týka úpravy poskytovania zdravotnej starostlivosti v zariadeniach sociálnych služieb, piata sa týka podpory mimo nemocničnej starostlivosti, šiesta sa týka podpory sústavného vzdelávania sestier a pôrodných asistentiek, siedma sa týka zriadenia samostatného odboru ošetrovateľstva v organizačnej štruktúre ministerstva zdravotníctva.
Ako som už povedal, tieto požiadavky by sa dali rozdeliť do troch skupín, na požiadavky veľmi problematické, menej problematické a ľahko riešiteľné. Aby som bol férový, začnem s tými problematickými. A pri každej z nich poviem, aké sú možné riešenia a o akých riešeniach momentálne uvažuje vláda, resp. Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo.
Tou prvou požiadavkou a, myslím, jednou z tých dvoch kruciálnych je stanovenie minimálnej hodinovej mzdy sestry a pôrodnej asistentky. Táto požiadavka našla svoje vyjadrenie v úlohe B.1. uznesenia vlády Slovenskej republiky, ktoré hovorí, že minister zdravotníctva má v spolupráci s podpredsedom vlády a ministrom práce, sociálnych vecí a rodiny v rámci zmien týkajúcich sa pracovnoprávnych vzťahov zdravotných sestier a pôrodných asistentiek presadzovať stanovenie minimálnych mzdových nárokov pre zdravotné sestry a pôrodné asistentky.
Chcem vás informovať, že na výbore pre zdravotníctvo bol schválený pozmeňujúci návrh do Zákonníka práce, ktorý je v spoločnej správe pod bodom 33 k Zákonníku práce, ktorý stanovuje minimálne mzdové nároky sestier a pôrodných asistentiek v troch kategóriách, v kategóriách 4, 5 a 6, tak, že minimálne mzdové nároky by mali byť v úrovni od 3,10 do 4,28 na hodinu. Čiže tu by som naozaj chcel možno podčiarknuť a vyzdvihnúť rýchlosť riešenia. Dňa 17. mája prišla petícia do Národnej rady a už 16. júna bol na svete konkrétny pozmeňujúci návrh, ktorý bol schválený na výbore, týkajúci sa minimálnych mzdových nárokov, kde sestry požadujú na hodinu 3,50 až 4,50, návrh je 3,10 až 4,30 čiže, myslím, naozaj veľmi komfortný návrh, návrh, ktorý reaguje promptne, návrh, ktorý v jednotlivých kategóriách môže pre sestry znamenať nárast miezd od 30 do 130 eur.
Treba ale povedať, že rokovania o tomto návrhu boli trochu komplikované aj vzhľadom na to, že sa týka tento zákon ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny. Dnes sme v situácii, že tento pozmeňujúci návrh nemá podporu petičného výboru, a preto sa bude zrejme hľadať riešenie prostredníctvom ďalších možností, či už je to špeciálny zákon, ktorý by mal riešiť mzdové náležitosti, resp. hľadanie iného riešenia v iných zákonoch. Skôr ten špeciálny zákon sa mi zdá byť najschodnejším.
Druhou z veľmi dôležitých, ale veľmi problematických požiadaviek sestier je skorší odchod do dôchodku, vo veku 58 rokov. Musím naozaj zodpovedne povedať, že táto požiadavka nie je splniteľná tak, ako je napísaná. Naozaj nedokáže táto vláda a, myslím, žiadna vláda niektorej skupine pracovníkov znížiť vek odchodu do dôchodku z dôvodov, ktoré patria do rezortu práce, sociálnych vecí a sú celospoločenské, súvisia s demografickým vývojom, nejdem vás tým zabávať.
Ale to, čo vláda ponúka, je vyjadrené v úlohe B.1. uznesenia vlády, takisto pre ministra zdravotníctva v spolupráci s ministrom práce, sociálnych vecí, určenie vekovej hranice 50 rokov pre zamestnávanie na prácu nadčas, resp. nočnú prácu v rámci nepretržitej prevádzky, ktorá by mohla byť vykonávaná iba so súhlasom zamestnanca. Táto požiadavka a táto úloha bola pretavená do dvoch konkrétnych pozmeňujúcich návrhov, z nich jeden sa nachádza v spoločnej správe k Zákonníku práce a týka sa toho, že zamestnanec v zdravotníctve, teda zdravotník vo veku nad 50 rokov môže vykonávať nočnú prácu iba ak s tým súhlasí. Druhý pozmeňujúci návrh neprešiel o jeden hlas na výbore pre zdravotníctvo, ale je pripravený tak, aby sa podobné ustanovenie vzťahovalo aj na prácu nadčas.
Čo sa týka ďalších úľav pre sestry a pôrodné asistentky, v súvislosti s touto požiadavkou sa uvažuje o určitom oslobodení od poplatkov za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti či s nejakou bonifikáciou v 3. pilieri dôchodkového sporenia. Ale ešte by som to nechcel predbiehať, pretože tieto veci sú v rokovaní.
Treťou z požiadaviek petičného výboru bola kontrola personálnych normatívov, ktorú vyžaduje petičný výbor od ministra zdravotníctva. Táto požiadavka je pretavená do úlohy pre ministra zdravotníctva z uznesení vlády B.2., B.3., jednak uskutočniť kontrolu personálnych normatívov a jednak v termíne do 30. júna budúceho roku prehodnotiť tieto personálne normatívy. Hovorím preto slovo „prehodnotiť“, a preto trošku možno aj opatrnejší termín, lebo treba si uvedomiť, že veľmi prísne kontrolovanie personálnych normatívov by v niektorých nemocniciach mohlo vyvolať pomerne veľké problémy, pretože nedostatok niektorých pracovníkov je najprv ťažko kompenzovateľný, pretože títo pracovníci v tom regióne nie sú. Jednak aj keby bol rýchlo nahraditeľný, vyvoláva to obrovský tlak na mzdový fond v danej nemocnici, čo by mohlo viesť k ohrozeniu vôbec zamestnanosti tých, ktorí už dneska pracujú v týchto zdravotníckych zariadeniach, príp. tlak na stagnáciu ich miest, čo si určite nepraje ani petičný výbor. A určite si to nepraje ani vláda, ani poslanci Národnej rady. Táto požiadavka je podľa mňa úlohou B.2. a B.3. uznesenia vlády riešená.
Ďalšia taká ľahšie riešiteľná požiadavka je podpora sústavného vzdelávania, kde petičný výbor požaduje 5 dní voľna v kalendárnom roku s náhradou mzdy na sústavné vzdelávanie sestier a pôrodných asistentiek. Presne pozmeňujúci návrh takéhoto znenia bol schválený vo výbore pre prácu, sociálne veci a rodinu. Je v Zákonníku práce. A verím, že získa podporu v pléne Národnej rady, čím bude splnená aj úloha B.4. z uznesenia vlády Slovenskej republiky.
Za ľahko riešiteľné považujem aj zriadenie odboru ošetrovateľstva na ministerstve zdravotníctva. Pán minister už podnikol konkrétne kroky v tejto veci, takže myslím, že viacej o tom nemusím ani hovoriť z tejto pozície.
Za ťažšie riešiteľné požiadavky považujem úpravu poskytovania zdravotnej starostlivosti v zariadeniach sociálnych služieb. Treba povedať, že ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny už v predchádzajúcom období dostalo do sociálnych zákonov ustanovenia o tom, že v zariadeniach sociálnej starostlivosti sa môžu poskytovať nejaké zdravotné výkony. Minister zdravotníctva zatiaľ pripravil vyhlášku o zdravotných výkonoch v zariadeniach sociálnej ochrany detí a vyhlášku o zdravotných výkonoch v zariadeniach sociálnych služieb. To už dnes máme.
Úloha B.5. z uznesenia vlády z 8. júna hovorí o tom, že minister zdravotníctva má pripraviť úpravu v zákone o poskytovateľoch, ktorá by umožnila zariadeniam sociálnych služieb na základe povolenia licencie stať sa poskytovateľom zdravotnej starostlivosti. Myslím si, že toto by bol ďalší krok, s ktorým je určité porozumenie aj zo strany petičného výboru. Treba ale povedať aj to, že to definitívne riešenie by mal poskytnúť zákon o dlhodobej starostlivosti. Táto úloha je v uznesení vlády pod č. B.8., kde má minister zdravotníctva v spolupráci s ministrom práce, sociálnych vecí pripraviť pracovnú komisiu, ktorá by pracovala na takomto zákone o dlhodobej starostlivosti.
To, čo je plus v uznesení vlády, je zohľadnenie požiadavky Slovenskej komory sestier a pôrodných asistentiek na zvýšenie kapacít ošetrovateľskej starostlivosti pri príprave novely nariadenia vlády o verejnej minimálnej sieti poskytovateľov. Táto požiadavka bola v pripomienkovom konaní uplatnená Slovenskou komorou sestier a pôrodných asistentiek a našla svoje vyjadrenie v uznesení vlády.
Dámy a páni, toľko možno komentár k jednotlivým požiadavkám komory sestier aj k tomu, čo je a čo nie je zatiaľ urobené.
Chcem povedať, že v posledných týždňoch som mal veľakrát tú možnosť stretnúť sa so zástupcami Slovenskej komory sestier a pôrodných asistentiek, naposledy dnes na pravé poludnie. Tie stretnutia prebiehali oficiálne, polooficiálne na rokovaniach komory, na rokovaniach výboru pre zdravotníctvo. Rád by som vyzdvihol to, s akým kľudom, vážnosťou a trpezlivosťou, ale zároveň razanciou a rozhodnosťou sestry vniesli problémy ich stavu do stredobodu pozornosti celej spoločnosti. A vskutku si za to zaslúžia obdiv, lebo priznám sa, mal som trochu obavy, či sa im to vôbec podarí, zatiaľ čo diskusia na Slovensku je väčšinou diskusiou s lekármi, o lekároch, potom o peniazoch, potom o poisťovniach, potom o transformácii, ale niekde úplne na konci o problémoch sestier a pôrodných asistentiek. Musím povedať, že vtlačiť tieto diskusné okruhy do stredobodu pozornosti a vtlačiť tam problémy sestier a pôrodných asistentiek považujem za veľký výkon, ktorý predviedol petičný výbor.
Chcel by som uistiť aj z tejto pozície všetky sestry a pôrodné asistentky, že táto koalícia a táto vláda, súčasná vláda, požiadavkám sestier rozumie a urobí všetko pre ich riešenie, a to najskôr, ako sa to len bude dať, čoho najkrajším dôkazom je skutočnosť, že 17. mája prišla petícia do Národnej rady, dnes je 29. júna, teda prešlo šesť týždňov, my už máme uznesenie vlády s konkrétnymi úlohami, my máme uznesenie výboru, máme návrh uznesenia do pléna Národnej rady a máme konkrétne pozmeňujúce návrhy k trom zo siedmich požiadaviek petičného výboru a Slovenskej komory sestier a pôrodných asistentiek, ktoré sú pripravené na schválenie pri prerokovaní Zákonníka práce.
Na záver mi dovoľte ešte podať informáciu o dnešnom rokovaní, ktoré sme absolvovali na poslaneckom klube SDKÚ – DS, o záveroch, ku ktorým sme dospeli. Jednak vám chcem povedať, že petičný výbor podporuje návrh uznesenia, ktorý som predniesol a ktorý hovorí o tom, že Národná rada žiada vládu dôsledne plniť úlohy, ktoré sú uvedené v uznesení vlády pod písmenom B. Ďalej, petičný výbor vyjadril podporu pozmeňujúcemu návrhu, ktorý je pripravený k Zákonníku práce a ktorý sa týka toho, že zdravotníci vo veku nad 50 rokov môžu vykonávať nočnú prácu, iba ak s tým súhlasia. Petičný výbor vyjadril podporu aj pripravenému pozmeňujúcemu návrhu, ktorý sa týka toho, že zdravotníci vo veku nad 50 rokov môžu robiť nadčasy, len keď s tým súhlasia. Petičný výbor ďalej vyjadril podporu aj pozmeňujúcemu návrhu, ktorý je v spoločnej správe k Zákonníku práce. A týka sa päť dní voľna na sústavné vzdelávanie s náhradou mzdy. To, na čom sme sa ďalej dneska dohodli, hovorím to za náš poslanecký klub, je, že petičný výbor nepodporuje pozmeňujúci návrh, ktorý je v spoločnej správe a týka sa minimálnych mzdových nárokov, tak ako bol schválený na výbore pre zdravotníctvo, vzhľadom na to, že optimálne nerieši požiadavky sestier. A petičný výbor sa skôr prihovára za to, aby boli ich požiadavky riešené špeciálnym zákonom. Dohodli sme sa, že termín, dokedy bude známe, kedy sa pripraví zákon, je september, teda v septembri by petičný výbor mal vedieť, kedy bude pripravený konkrétny zákon, ktorý bude riešiť ich mzdové nároky. A ja som informoval, samozrejme, petičný výbor, že skôr ako o šesť mesiacov to nebude, pretože legislatívny proces má určité svoje pravidlá.
Dámy a páni, toľko informácia, ktorú som považoval za potrebné dať plénu Národnej rady, pretože mediálne informácie mnohokrát vytrhávajú z kontextu niektoré súvislosti. Dnes si myslím, že tri zo siedmich požiadaviek sú pripravené na čiastočné alebo úplné riešenie. Na požiadavke týkajúcej sa minimálnych mzdových nárokov zatiaľ nie je dohoda, ale je dohodnuté, ako sa bude táto požiadavka v priebehu najbližšieho polroka riešiť.
Dámy a páni, chcem vás poprosiť o podporu návrhu uznesenia, ktorý som predniesol, a potom aj o podporu troch konkrétnych pozmeňujúcich návrhov k Zákonníku prácu. Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
14:25

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:25
Stanislav FořtA skutočne...
A skutočne chcem vyzdvihnúť na Slovensku pomerne nebývalý prístup, čo sa týka rýchlosti a vecnosti riešenia problémov občanov, ktorí využili petičné právo. Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
29.6.2011 o 14:25 hod.
Ing. Mgr.
Stanislav Fořt
Videokanál poslanca
Rád by som poďakoval kolegovi Novotnému, že si dal skutočne záležať na svojom vystúpení v rozprave, obmedzil svoje politické vyhlásenia, ktoré sú v tejto téme, skutočne sa ťahajú na jazyk, a sústredil sa hlavne na vecný výpočet toho, čo všetko a v akej dobe sa už podarilo z petície premietnuť jednak do uznesenia vlády a jednak do konkrétnych pozmeňujúcich návrhov, o ktorých budeme hlasovať už na tejto schôdzi Národnej rady.
A skutočne chcem vyzdvihnúť na Slovensku pomerne nebývalý prístup, čo sa týka rýchlosti a vecnosti riešenia problémov občanov, ktorí využili petičné právo. Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
14:26

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:26
Richard RašiA, pán Fořt, porozprávajte sa aj so sestrami. Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
29.6.2011 o 14:26 hod.
MUDr. MPH
Richard Raši
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Ja by som chcel požiadať, aby vláda Slovenskej republiky, ako to povedal pán poslanec Novotný, nielen uisťovala, rozumela, ale hlavne aby problémy riešila. A tie problémy sestier riešené nie sú. A tie návrhy, ktoré sú a boli predložené v zdravotníckom výbore, nie sú návrhy, ktoré by spĺňali požiadavky sestier, ale len čiastočným riešením, ktoré keď budú zamestnávateľmi správne uchopené, nebude znamenať pre sestry riešenie žiadne.
A, pán Fořt, porozprávajte sa aj so sestrami. Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
14:27

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:27
Peter KalistA takisto chcem veľmi, veľmi privítať...
A takisto chcem veľmi, veľmi privítať spoločnú iniciatívu ministra práce, sociálnych vecí a rodiny pána Mihála, ako aj ministra zdravotníctva, ktorá reálne smeruje ku konkrétnym riešeniam, ktoré sú vytvárané v spolupráci s komorou sestier a pôrodných asistentiek, najmä k jednému z nich, čo už kolega predrečník spomínal. Je to najmä určenie samostatného zákona, ktorým by sa upresňovali minimálne mzdové nároky, podotýkam, tie minimálne mzdové nároky, ktoré, ako to sestry uvádzajú v svojej petícii, 20 predchádzajúcich rokov neboli riešené. To značí, že za predchádzajúcej vlády takisto neboli riešené. Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
29.6.2011 o 14:27 hod.
MUDr. MPH
Peter Kalist
Videokanál poslanca
Ďakujem. Takisto chcem poďakovať kolegovi Novotnému za naozaj pekné zhrnutie, snáď nevynechal vôbec nič, takže už ani pomaly nemáme čo k tomu dodať. Len ja chcem vysloviť podporné stanovisko a takisto povedať, zdôrazniť, že táto koalícia sa plne venuje vcelku oprávneným požiadavkám sestier alebo teda tej časti oprávnených požiadaviek, ktorú je možné reálne splniť, čo už presne predrečník povedal.
A takisto chcem veľmi, veľmi privítať spoločnú iniciatívu ministra práce, sociálnych vecí a rodiny pána Mihála, ako aj ministra zdravotníctva, ktorá reálne smeruje ku konkrétnym riešeniam, ktoré sú vytvárané v spolupráci s komorou sestier a pôrodných asistentiek, najmä k jednému z nich, čo už kolega predrečník spomínal. Je to najmä určenie samostatného zákona, ktorým by sa upresňovali minimálne mzdové nároky, podotýkam, tie minimálne mzdové nároky, ktoré, ako to sestry uvádzajú v svojej petícii, 20 predchádzajúcich rokov neboli riešené. To značí, že za predchádzajúcej vlády takisto neboli riešené. Ďakujem.
Neautorizovaný
14:29

Vystúpenie v rozprave 14:29
Richard RašiVšade sa argumentuje tým, že tieto problémy sa hromadili. Aj v petícii sa uvádza, že sa hromadili počas mnoho vlád. Ale treba si uvedomiť aj podstatu toho, čo privodilo tento stav a kde to vlastne začalo a kde začal predpoklad dnešnej nespokojnosti, kde sa vytvoril základný predpoklad problémov s určovaním minimálnych mzdových nárokov. A práve táto nespokojnosť a tento predpoklad vznikol vtedy, keď sa zrušila päťstopäťdesiattrojka. Bolo to za vlády Mikuláša Dzurindu. A tu sa vytvoril legislatívny a právny predpoklad na to, aby si sestry nemohli nárokovať na takmer nič.
Z toho logicky vyplýva otázka, ktorá určite odznie vo faktických pripomienkach, prečo to nebolo zmenené za našej vlády, prečo sa vtedy tabuľka nezaviedla opäť. No tí, ktorí ste boli nedajbože chorí alebo ktorí ste sledovali zdravotníctvo, viete, že po úspešnej „reforme“ pána ministra zdravotníctva sme boli radi, že ešte vôbec nejaké sestry v systéme máme, pretože keď vzniesli akúkoľvek požiadavku na riešenie svojich mzdových, personálnych alebo iných nárokov, bolo im odkázané, že prídu sestry z Ukrajiny, a celá táto aktívna snaha o reformu a privatizáciu zdravotníctva skončila hádzaním plášťov. Ale začali sme naozaj v tejto situácii v kritickom bode, v kritickom bode výrazného odchodu sestier aj lekárov a zdravotníckych pracovníkov. A chcem povedať, že za štyri roky predchádzajúcej vlády sa urobili reálne opatrenia, ktoré mnohým sestrám ich podmienky a postavenie zlepšili. Ministerstvo zdravotníctva vedelo robiť opatrenia v zariadeniach, ktoré patrili pod ministerstvo zdravotníctva. Boli to opatrenia, ktoré sa dotýkali aj sestier.
A keď si prečítate zdôvodnenie, nielen petíciu, ale aj zdôvodnenie k jednotlivým bodom, ktoré komora sestier a pôrodných asistentiek... (Ruch v sále.) Keby som vás mohol láskavo poprosiť, keby ste sa rozprávali niekde inde, lebo trochu ma rušíte. Ďakujem pekne. Keby ste si prečítali zdôvodnenia k jednotlivým bodom petície, nájdete tam bod, kde sa uvádza, že priemerná mzda sestier je v úrovni 846 eur, s poznámkou, že sa to týka zdravotníckych zariadení, ktoré sú v priamej pôsobnosti ministerstva zdravotníctva. Áno, podľa existujúcej legislatívy mohlo ministerstvo zdravotníctva vyvíjať tlak, mohlo dávať pokyn riaditeľom a tlačiť na nich, aby zvyšovali platy sestier iba v týchto organizáciách.
Počas minulých piatich rokoch som pôsobil aj v pozícii riaditeľa fakultnej nemocnice a zúčastnil som sa aj rokovaní o opätovnom nastolení mzdovej tabuľky, pri opätovnom prijatí päťstopäťdesiattrojky. Môžem vám povedať, že v tých počiatkoch, v tých prvých rokoch ich sa zúčastňovali väčšinou zástupcovia zamestnancov, teda odborári, ktorí prezentovali aj mzdové požiadavky sestier. A musím vám povedať, že v tých začiatkoch sa veľké nemocnice zo začiatku aj ich zamestnanci bránili prijatiu päťstopäťdesiattrojky práve preto, že sa báli, že keď vznikne tabuľka, tak tabuľka bude istým priemerom malých a veľkých nemocníc, že výsledkom toho by mohlo byť, že minimálne mzdové požiadavky alebo normatívy vo veľkých nemocniciach by boli nižšie, ako bola aktuálna dosahovaná úroveň miezd sestier v týchto nemocniciach. Ale v súčasnosti keď hrozí transformácia nemocníc na akciové spoločnosti, sa nielen sestry, ale aj zdravotníci spájajú, pretože po transformácii nemocníc na akciové spoločnosti im akékoľvek istoty padnú. A naozaj prijatie tabuľky zdravotníckych zamestnancov sa stáva absolútnou nevyhnutnosťou.
Čiže dovoľte mi, aby som skonštatoval, že počas rokov 2006 až 2010 boli v nemocniciach v zriaďovateľskej pôsobnosti ministerstva zdravotníctva zvyšované základné mzdy štyrikrát o 10 % a jedenkrát o 2,5 %. A toto je fakt. A týkalo sa to nielen všetkých zdravotníkov, ale aj všetkých zdravotníckych pracovníkov, ktorí pracovali v týchto zariadeniach.
Ďalší fakt. Počas minulej vlády prvýkrát presiahla mzda sestier priemernú mzdu v národnom hospodárstve. Opakujem, prvýkrát došlo k presiahnutiu priemernej mzdy sestier v národnom hospodárstve.
Čo sa týka samotnej petície a pozmeňujúcich návrhov, možno ste si všimli, a bolo to tu spomenuté, ako to povedal pán predseda výboru, že prichádza pozmeňujúci návrh, ktorý definuje v triedach 4, 5 a 6 násobky minimálnej mzdy na úrovni 1,8, 2 a 2,2. Chcem podotknúť, že nie je to krok, ktorý by riešil problémy sestier. A je to z jednoduchého dôvodu. Táto jednoduchá tabuľka zohľadňuje minimálny mzdový nárok bez ohľadu na dĺžku praxe. Čiže sa môže stať, že sestra pracuje rok a niečo sa môže stať a bude prijatý, tak sa stane, že sestra, ktorá pracuje rok alebo pracuje 30 rokov bude mať rovnaký minimálny mzdový nárok. Čiže aj toto uplatnenie v praxi neprináša konkrétne riešenie, najmä pre sestry a pôrodné asistentky, ktoré pracujú v systéme dlhšie.
Krokom, ktorý bol spomenutý ako druhý, je vek odchodu do dôchodku. Je to vek 58 rokov. Je to požiadavka, ktorá bola nastolená teraz. Ako povedal pán predseda, táto vláda s tým nedokáže pohnúť. Možnože s tým dokáže pohnúť tá druhá vláda, ktorá príde v skoršej či neskoršej dobe.
Po ďalšie, normatívy, personálne normatívy boli takisto zavedené počas môjho pôsobenia na ministerstve zdravotníctva. Bolo to v septembri 2008. A personálne normatívy vznikli na základe požiadaviek a odborných argumentácií sestier a pôrodných asistentiek, nie úradníkov ministerstva zdravotníctva. Rozprávanie o otvorení týchto normatívov z hľadiska súčasnej vládnej koalície je o zľahčovaní podmienok čiže návrate stavu, aký bol pred zavedením týchto normatívov. Samozrejme, je argument, ktorý sa používa všeobecne. Normatívy môžu spôsobiť ohrozenie prevádzky, pretože nemocnice nebudú môcť tieto normatívy naplniť. Myslím si, že keď sa zvýši mzdové ohodnotenie sestier, tak nebude problém s tým, že sestry budú odchádzať inde. A na druhej strane si treba uvedomiť, že normatív bol zavedený preto, aby nebola ohrozená sestra, ktorá nemôže zvládnuť starostlivosť o 40 alebo 50 pacientov, najmä počas nočných služieb, a na druhej strane preto, aby nebol ohrozený pacient, pretože nie je fyzicky možné, aby sestra zvládla starostlivosť o tak enormné množstvo pacientov. Čiže netreba dávať do pozície alebo konfliktu normatívy s rušením nemocníc. Treba si uvedomiť, že normatívy boli zavedené na ochranu sestier a ochranu pacientov, na nič iné zavedené neboli.
Čo sa týka sústavného vzdelávania. Bolo tu povedané, že vláda sa veľmi rýchlo rozhodla a pozmeňujúcim návrhom plní požiadavku sestier. Nie je to tak. Keď si pozriete požiadavky sestier a pôrodných asistentiek, uvidíte, že píše sa tam, že chcú nielen 5 dní na sústavné vzdelávanie, ktoré majú zo zákona povinné, ale aj poskytnutie finančnej podpory pri vzdelávaní, pretože vy, ktorí v zdravotníctve robíte alebo sa v zdravotníctve pohybujete, viete, koľko musia sestry platiť nielen za študijnú literatúru, ale aj na vzdelávanie, za účasť na kongresoch, za cestovné či stravné.
Čo sa týka požiadavky na odbor ošetrovateľstva. Takisto tu bolo mojím predrečníkom spomenuté, že táto požiadavka bola vyriešená. Chcem povedať, že vyriešená nebola, pretože... (Reakcia predsedu výboru Novotného.) Keď dovolíte, pán predseda, až potom, keď budete mať faktickú, môžete reagovať. A sa rieši a sa nerieši, pretože počas pôsobenia v roku 2010 existovalo oddelenie na ministerstve zdravotníctva, ktoré z nepochopiteľných dôvodov, opakujem, z nepochopiteľných dôvodov bolo novým ministrom zdravotníctva zrušené. Tak keď je požiadavka sestier na odbor a vytvorí sa prvý stupeň, oddelenie, a potom by mal nasledovať druhý, odbor, tak nechápem, aká je pohnútka k tomu, že sa toto oddelenie zruší. A keď teda sestry chcú odbor, tak treba vytvoriť odbor.
A čo sa týka poskytovania zdravotnej starostlivosti v zariadení sociálnych služieb, to je ďalšia vec, ktorá sa, myslím, v roku 2009 legislatívne prijala. Čiže vytvoril sa zákonný predpoklad na to, to je tiež jedno z plnení požiadaviek sestier, aby sestra, ale individuálna sestra mohla byť zakontrahovaná zdravotnou poisťovňou. Táto požiadavka vyšla takisto z požiadaviek komory sestier a pôrodných asistentiek . Bohužiaľ, prax ukázala, že poisťovne mali problém zakontrahovať sestru ako indivíduum, a preto vznikla požiadavka na zakontrahovanie poskytovateľa sociálnych služieb ako zároveň poskytovateľa zdravotnej starostlivosti. Napriek tomu, že predpoklad na zakontrahovanie sestier existuje, zdravotnými poisťovňami v súčasnej dome žiadne takéto sestry kontrahované nie sú.
Chcem povedať, že tieto riešenia, ktoré sú pozmeňujúcimi návrhmi zavádzané, nie sú riešeniami ani komplexnými, ani čiastočnými, a my pripravíme taký návrh ešte počas tejto schôdze, aby sa tie základné požiadavky, ktoré sú sestrami a pôrodnými asistentkami požadované, do zákona zakomponovali. Ďakujem pekne.
Vystúpenie v rozprave
29.6.2011 o 14:29 hod.
MUDr. MPH
Richard Raši
Videokanál poslanca
Dobrý deň prajem. Vážený pán predsedajúci, ctení páni ministri, vážené kolegyne, kolegovia, nedá mi nezačať rozpravu, tak ako ju začal pán predseda výboru pre zdravotníctvo. Áno, prišiel ten deň, prišiel ten deň, ktorý prišiel po piatich rokoch, pretože po štyroch rokoch predchádzajúcej vlády a po roku vládnutia prišiel naozaj ten deň, keď sa sestry nevedia dostať k svojmu ministrovi zdravotníctva. Otázne je, či je to ešte ich minister zdravotníctva.
Všade sa argumentuje tým, že tieto problémy sa hromadili. Aj v petícii sa uvádza, že sa hromadili počas mnoho vlád. Ale treba si uvedomiť aj podstatu toho, čo privodilo tento stav a kde to vlastne začalo a kde začal predpoklad dnešnej nespokojnosti, kde sa vytvoril základný predpoklad problémov s určovaním minimálnych mzdových nárokov. A práve táto nespokojnosť a tento predpoklad vznikol vtedy, keď sa zrušila päťstopäťdesiattrojka. Bolo to za vlády Mikuláša Dzurindu. A tu sa vytvoril legislatívny a právny predpoklad na to, aby si sestry nemohli nárokovať na takmer nič.
Z toho logicky vyplýva otázka, ktorá určite odznie vo faktických pripomienkach, prečo to nebolo zmenené za našej vlády, prečo sa vtedy tabuľka nezaviedla opäť. No tí, ktorí ste boli nedajbože chorí alebo ktorí ste sledovali zdravotníctvo, viete, že po úspešnej „reforme“ pána ministra zdravotníctva sme boli radi, že ešte vôbec nejaké sestry v systéme máme, pretože keď vzniesli akúkoľvek požiadavku na riešenie svojich mzdových, personálnych alebo iných nárokov, bolo im odkázané, že prídu sestry z Ukrajiny, a celá táto aktívna snaha o reformu a privatizáciu zdravotníctva skončila hádzaním plášťov. Ale začali sme naozaj v tejto situácii v kritickom bode, v kritickom bode výrazného odchodu sestier aj lekárov a zdravotníckych pracovníkov. A chcem povedať, že za štyri roky predchádzajúcej vlády sa urobili reálne opatrenia, ktoré mnohým sestrám ich podmienky a postavenie zlepšili. Ministerstvo zdravotníctva vedelo robiť opatrenia v zariadeniach, ktoré patrili pod ministerstvo zdravotníctva. Boli to opatrenia, ktoré sa dotýkali aj sestier.
A keď si prečítate zdôvodnenie, nielen petíciu, ale aj zdôvodnenie k jednotlivým bodom, ktoré komora sestier a pôrodných asistentiek... (Ruch v sále.) Keby som vás mohol láskavo poprosiť, keby ste sa rozprávali niekde inde, lebo trochu ma rušíte. Ďakujem pekne. Keby ste si prečítali zdôvodnenia k jednotlivým bodom petície, nájdete tam bod, kde sa uvádza, že priemerná mzda sestier je v úrovni 846 eur, s poznámkou, že sa to týka zdravotníckych zariadení, ktoré sú v priamej pôsobnosti ministerstva zdravotníctva. Áno, podľa existujúcej legislatívy mohlo ministerstvo zdravotníctva vyvíjať tlak, mohlo dávať pokyn riaditeľom a tlačiť na nich, aby zvyšovali platy sestier iba v týchto organizáciách.
Počas minulých piatich rokoch som pôsobil aj v pozícii riaditeľa fakultnej nemocnice a zúčastnil som sa aj rokovaní o opätovnom nastolení mzdovej tabuľky, pri opätovnom prijatí päťstopäťdesiattrojky. Môžem vám povedať, že v tých počiatkoch, v tých prvých rokoch ich sa zúčastňovali väčšinou zástupcovia zamestnancov, teda odborári, ktorí prezentovali aj mzdové požiadavky sestier. A musím vám povedať, že v tých začiatkoch sa veľké nemocnice zo začiatku aj ich zamestnanci bránili prijatiu päťstopäťdesiattrojky práve preto, že sa báli, že keď vznikne tabuľka, tak tabuľka bude istým priemerom malých a veľkých nemocníc, že výsledkom toho by mohlo byť, že minimálne mzdové požiadavky alebo normatívy vo veľkých nemocniciach by boli nižšie, ako bola aktuálna dosahovaná úroveň miezd sestier v týchto nemocniciach. Ale v súčasnosti keď hrozí transformácia nemocníc na akciové spoločnosti, sa nielen sestry, ale aj zdravotníci spájajú, pretože po transformácii nemocníc na akciové spoločnosti im akékoľvek istoty padnú. A naozaj prijatie tabuľky zdravotníckych zamestnancov sa stáva absolútnou nevyhnutnosťou.
Čiže dovoľte mi, aby som skonštatoval, že počas rokov 2006 až 2010 boli v nemocniciach v zriaďovateľskej pôsobnosti ministerstva zdravotníctva zvyšované základné mzdy štyrikrát o 10 % a jedenkrát o 2,5 %. A toto je fakt. A týkalo sa to nielen všetkých zdravotníkov, ale aj všetkých zdravotníckych pracovníkov, ktorí pracovali v týchto zariadeniach.
Ďalší fakt. Počas minulej vlády prvýkrát presiahla mzda sestier priemernú mzdu v národnom hospodárstve. Opakujem, prvýkrát došlo k presiahnutiu priemernej mzdy sestier v národnom hospodárstve.
Čo sa týka samotnej petície a pozmeňujúcich návrhov, možno ste si všimli, a bolo to tu spomenuté, ako to povedal pán predseda výboru, že prichádza pozmeňujúci návrh, ktorý definuje v triedach 4, 5 a 6 násobky minimálnej mzdy na úrovni 1,8, 2 a 2,2. Chcem podotknúť, že nie je to krok, ktorý by riešil problémy sestier. A je to z jednoduchého dôvodu. Táto jednoduchá tabuľka zohľadňuje minimálny mzdový nárok bez ohľadu na dĺžku praxe. Čiže sa môže stať, že sestra pracuje rok a niečo sa môže stať a bude prijatý, tak sa stane, že sestra, ktorá pracuje rok alebo pracuje 30 rokov bude mať rovnaký minimálny mzdový nárok. Čiže aj toto uplatnenie v praxi neprináša konkrétne riešenie, najmä pre sestry a pôrodné asistentky, ktoré pracujú v systéme dlhšie.
Krokom, ktorý bol spomenutý ako druhý, je vek odchodu do dôchodku. Je to vek 58 rokov. Je to požiadavka, ktorá bola nastolená teraz. Ako povedal pán predseda, táto vláda s tým nedokáže pohnúť. Možnože s tým dokáže pohnúť tá druhá vláda, ktorá príde v skoršej či neskoršej dobe.
Po ďalšie, normatívy, personálne normatívy boli takisto zavedené počas môjho pôsobenia na ministerstve zdravotníctva. Bolo to v septembri 2008. A personálne normatívy vznikli na základe požiadaviek a odborných argumentácií sestier a pôrodných asistentiek, nie úradníkov ministerstva zdravotníctva. Rozprávanie o otvorení týchto normatívov z hľadiska súčasnej vládnej koalície je o zľahčovaní podmienok čiže návrate stavu, aký bol pred zavedením týchto normatívov. Samozrejme, je argument, ktorý sa používa všeobecne. Normatívy môžu spôsobiť ohrozenie prevádzky, pretože nemocnice nebudú môcť tieto normatívy naplniť. Myslím si, že keď sa zvýši mzdové ohodnotenie sestier, tak nebude problém s tým, že sestry budú odchádzať inde. A na druhej strane si treba uvedomiť, že normatív bol zavedený preto, aby nebola ohrozená sestra, ktorá nemôže zvládnuť starostlivosť o 40 alebo 50 pacientov, najmä počas nočných služieb, a na druhej strane preto, aby nebol ohrozený pacient, pretože nie je fyzicky možné, aby sestra zvládla starostlivosť o tak enormné množstvo pacientov. Čiže netreba dávať do pozície alebo konfliktu normatívy s rušením nemocníc. Treba si uvedomiť, že normatívy boli zavedené na ochranu sestier a ochranu pacientov, na nič iné zavedené neboli.
Čo sa týka sústavného vzdelávania. Bolo tu povedané, že vláda sa veľmi rýchlo rozhodla a pozmeňujúcim návrhom plní požiadavku sestier. Nie je to tak. Keď si pozriete požiadavky sestier a pôrodných asistentiek, uvidíte, že píše sa tam, že chcú nielen 5 dní na sústavné vzdelávanie, ktoré majú zo zákona povinné, ale aj poskytnutie finančnej podpory pri vzdelávaní, pretože vy, ktorí v zdravotníctve robíte alebo sa v zdravotníctve pohybujete, viete, koľko musia sestry platiť nielen za študijnú literatúru, ale aj na vzdelávanie, za účasť na kongresoch, za cestovné či stravné.
Čo sa týka požiadavky na odbor ošetrovateľstva. Takisto tu bolo mojím predrečníkom spomenuté, že táto požiadavka bola vyriešená. Chcem povedať, že vyriešená nebola, pretože... (Reakcia predsedu výboru Novotného.) Keď dovolíte, pán predseda, až potom, keď budete mať faktickú, môžete reagovať. A sa rieši a sa nerieši, pretože počas pôsobenia v roku 2010 existovalo oddelenie na ministerstve zdravotníctva, ktoré z nepochopiteľných dôvodov, opakujem, z nepochopiteľných dôvodov bolo novým ministrom zdravotníctva zrušené. Tak keď je požiadavka sestier na odbor a vytvorí sa prvý stupeň, oddelenie, a potom by mal nasledovať druhý, odbor, tak nechápem, aká je pohnútka k tomu, že sa toto oddelenie zruší. A keď teda sestry chcú odbor, tak treba vytvoriť odbor.
A čo sa týka poskytovania zdravotnej starostlivosti v zariadení sociálnych služieb, to je ďalšia vec, ktorá sa, myslím, v roku 2009 legislatívne prijala. Čiže vytvoril sa zákonný predpoklad na to, to je tiež jedno z plnení požiadaviek sestier, aby sestra, ale individuálna sestra mohla byť zakontrahovaná zdravotnou poisťovňou. Táto požiadavka vyšla takisto z požiadaviek komory sestier a pôrodných asistentiek . Bohužiaľ, prax ukázala, že poisťovne mali problém zakontrahovať sestru ako indivíduum, a preto vznikla požiadavka na zakontrahovanie poskytovateľa sociálnych služieb ako zároveň poskytovateľa zdravotnej starostlivosti. Napriek tomu, že predpoklad na zakontrahovanie sestier existuje, zdravotnými poisťovňami v súčasnej dome žiadne takéto sestry kontrahované nie sú.
Chcem povedať, že tieto riešenia, ktoré sú pozmeňujúcimi návrhmi zavádzané, nie sú riešeniami ani komplexnými, ani čiastočnými, a my pripravíme taký návrh ešte počas tejto schôdze, aby sa tie základné požiadavky, ktoré sú sestrami a pôrodnými asistentkami požadované, do zákona zakomponovali. Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
14:41

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:41
Peter KalistOpatrenia v zmysle tlakov ministerstva na riaditeľov no na prvý pohľad vyzerajú ľúbivo až populisticky. No v...
Opatrenia v zmysle tlakov ministerstva na riaditeľov no na prvý pohľad vyzerajú ľúbivo až populisticky. No v skutočnosti podobné opatrenia sú vždy cestou do pekla.
Tabuľka ľudí obmedzuje. Sestry a pôrodné asistentky vo svojej petícii žiadajú určenie minimálnej hodinovej mzdy. Ony nechcú tabuľku, nechcú tabuľku, ktorá neumožní spravodlivo ohodnotiť človeka, ktorý intenzívne pracuje, ktorý sa vzdeláva, celkovo sa snaží, chcú minimálnu mzdu, právne nárokovateľnú, minimálnu mzdu, ktorá by zohľadňovala ich požiadavky.
A ak sa skutočne takým úžasným spôsobom zvyšovali mzdy v zdravotníckych zariadeniach, aj keby sme opomenuli tento posledný rok, keď, povedzme, sa nezvýšili, tak sa pýtam, ako je možné, že sestry dnes žiadajú zvýšiť mzdu na 3,5 až, pričom ako hornú hranicu uviedli 4,5 eura na hodinu. No je to práve preto, že majú málo? A mali aj predtým menej, zarábajú podstatne menej.
No kontrolná činnosť podľa všetkého asi nie je úplne optimálna v súčasných nastaveniach. Ale to presne platí aj za posledné dva roky, roky 2009 a 2010, alebo sú to teda roky 2008, 2009, 2010, je to teda dva a pol roka, kde takisto boli vykonané, myslím, dve kontroly normatívu, iba dve. Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
29.6.2011 o 14:41 hod.
MUDr. MPH
Peter Kalist
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Vážený pán kolega, skutočne oceňujem vecný tón prezentácie, ale naozaj mi nedá nepoložiť túto otázku, prečo vláda Roberta Fica nezaviedla to už spomínané ideálne ohodnotenie, povedzme, tabuľky alebo, povedzme, ešte nejaké iné, lepšie ohodnotenie. Nanešťastie, v tomto sa prejavuje vaša optika na systém zdravotníctva.
Opatrenia v zmysle tlakov ministerstva na riaditeľov no na prvý pohľad vyzerajú ľúbivo až populisticky. No v skutočnosti podobné opatrenia sú vždy cestou do pekla.
Tabuľka ľudí obmedzuje. Sestry a pôrodné asistentky vo svojej petícii žiadajú určenie minimálnej hodinovej mzdy. Ony nechcú tabuľku, nechcú tabuľku, ktorá neumožní spravodlivo ohodnotiť človeka, ktorý intenzívne pracuje, ktorý sa vzdeláva, celkovo sa snaží, chcú minimálnu mzdu, právne nárokovateľnú, minimálnu mzdu, ktorá by zohľadňovala ich požiadavky.
A ak sa skutočne takým úžasným spôsobom zvyšovali mzdy v zdravotníckych zariadeniach, aj keby sme opomenuli tento posledný rok, keď, povedzme, sa nezvýšili, tak sa pýtam, ako je možné, že sestry dnes žiadajú zvýšiť mzdu na 3,5 až, pričom ako hornú hranicu uviedli 4,5 eura na hodinu. No je to práve preto, že majú málo? A mali aj predtým menej, zarábajú podstatne menej.
No kontrolná činnosť podľa všetkého asi nie je úplne optimálna v súčasných nastaveniach. Ale to presne platí aj za posledné dva roky, roky 2009 a 2010, alebo sú to teda roky 2008, 2009, 2010, je to teda dva a pol roka, kde takisto boli vykonané, myslím, dve kontroly normatívu, iba dve. Ďakujem.
Neautorizovaný
14:43

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:43
Viliam NovotnýAle naozaj po poradí po tom, čo ste uviedli niekoľko poznámok.
Viete, vaša vláda mala taký zaujímavý prístup k zdravotníckym zariadeniam aj k zdravotníkom. Vy ste tie zariadenia rozdelili na dve skupiny, na naše zdravotnícke zariadenia a na tie ostatné. Tie podľa vás naše boli štátne, tam ste na...
Ale naozaj po poradí po tom, čo ste uviedli niekoľko poznámok.
Viete, vaša vláda mala taký zaujímavý prístup k zdravotníckym zariadeniam aj k zdravotníkom. Vy ste tie zariadenia rozdelili na dve skupiny, na naše zdravotnícke zariadenia a na tie ostatné. Tie podľa vás naše boli štátne, tam ste na úkor neštátnych zdravotníckych zariadení navyšovali zmluvy od Všeobecnej zdravotnej poisťovni. A ste ju skoro dostali do cross defaultu. Samozrejme, tieto nemocnice na základe vášho nariadenia ministra mohli zvyšovať mzdy sestrám aj lekárom, zadlžovať sa, nefungovať dobre a vyvolávať obrovskú nespravodlivosť medzi jednou skupinou zdravotníkov, ktorí pracovali v štátnych nemocniciach, a druhou skupinou.
Viete, pán poslanec, že keď ste boli ministrom, existovali tu zdravotné sestry, ktoré vykonávali náročnú prácu za 290 eur na mesiac, viete o tom, to vám nevadilo, keď to bola taká silne sociálna cítiaca vláda? Vy ste sa starali len o tých zdravotníkov, ktorí boli len v štátnych nemocniciach, tam mala sestra príjem 800 eur. Ale tá sestra, ktorá pracovala za 290 eur, tá už vás nezaujímala, tej už ste neboli ministrom zdravotníctva.
To, čo riešime my, sú minimálne mzdové nároky, a návrh, ktorý je v Zákonníku práce, hovorí o tom, že v jednotlivých kategóriách by sa práve najslabšie zarábajúcim sestrám a pôrodným asistentkám mohli zvyšovať mzdy o 30 až 130 eur. To je málo? Prečo ste to neurobili vy v Zákonníku práce? Vy máte ten silný sociálny cit, my sme vraj tá zlá pravicová vláda. Áno, toto riešenie nie je optimálne, sestry požadujú, aby boli viac zohľadnené ich vzdelanostné a vekové parametre, a preto sa pripraví špeciálny zákon. Ale prečo ste ho neurobili vy? Viete veľmi dobre, že... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
29.6.2011 o 14:43 hod.
MUDr.
Viliam Novotný
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Pán poslanec Raši, ja viem, že v opozícii má človek rýchle riešenia na všetko, pretože nenesie skoro za nič zodpovednosť.
Ale naozaj po poradí po tom, čo ste uviedli niekoľko poznámok.
Viete, vaša vláda mala taký zaujímavý prístup k zdravotníckym zariadeniam aj k zdravotníkom. Vy ste tie zariadenia rozdelili na dve skupiny, na naše zdravotnícke zariadenia a na tie ostatné. Tie podľa vás naše boli štátne, tam ste na úkor neštátnych zdravotníckych zariadení navyšovali zmluvy od Všeobecnej zdravotnej poisťovni. A ste ju skoro dostali do cross defaultu. Samozrejme, tieto nemocnice na základe vášho nariadenia ministra mohli zvyšovať mzdy sestrám aj lekárom, zadlžovať sa, nefungovať dobre a vyvolávať obrovskú nespravodlivosť medzi jednou skupinou zdravotníkov, ktorí pracovali v štátnych nemocniciach, a druhou skupinou.
Viete, pán poslanec, že keď ste boli ministrom, existovali tu zdravotné sestry, ktoré vykonávali náročnú prácu za 290 eur na mesiac, viete o tom, to vám nevadilo, keď to bola taká silne sociálna cítiaca vláda? Vy ste sa starali len o tých zdravotníkov, ktorí boli len v štátnych nemocniciach, tam mala sestra príjem 800 eur. Ale tá sestra, ktorá pracovala za 290 eur, tá už vás nezaujímala, tej už ste neboli ministrom zdravotníctva.
To, čo riešime my, sú minimálne mzdové nároky, a návrh, ktorý je v Zákonníku práce, hovorí o tom, že v jednotlivých kategóriách by sa práve najslabšie zarábajúcim sestrám a pôrodným asistentkám mohli zvyšovať mzdy o 30 až 130 eur. To je málo? Prečo ste to neurobili vy v Zákonníku práce? Vy máte ten silný sociálny cit, my sme vraj tá zlá pravicová vláda. Áno, toto riešenie nie je optimálne, sestry požadujú, aby boli viac zohľadnené ich vzdelanostné a vekové parametre, a preto sa pripraví špeciálny zákon. Ale prečo ste ho neurobili vy? Viete veľmi dobre, že... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Neautorizovaný
14:45

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:45
Richard RašiPán Kalist, keby ste počúvali, tak by ste vedeli, čo som povedal.
To, že tabuľka ich obmedzuje. Tak spýtajte sa naozaj sestier, či ich tabuľka obmedzuje, lebo tabuľka je vytvorenie minimálnych mzdových nárokov podľa vzdelanostnej a vekovej štruktúry. A na ďalšie ohodnotenie sestier existuje ešte aj inštitút osobného ohodnotenia.
Ministerstvo zdravotníctva, ako som povedal, urobilo dve kontroly minimálnych...
Pán Kalist, keby ste počúvali, tak by ste vedeli, čo som povedal.
To, že tabuľka ich obmedzuje. Tak spýtajte sa naozaj sestier, či ich tabuľka obmedzuje, lebo tabuľka je vytvorenie minimálnych mzdových nárokov podľa vzdelanostnej a vekovej štruktúry. A na ďalšie ohodnotenie sestier existuje ešte aj inštitút osobného ohodnotenia.
Ministerstvo zdravotníctva, ako som povedal, urobilo dve kontroly minimálnych normatívov, a to preto, lebo tieto normatívy vstúpili do platnosti v roku 2010, a viacej stihnúť neurobilo, ale za rok vládnutia tejto vlády sa neurobila kontrola normatívov ani jedna, ani jedna.
Pán poslanec Novotný, naozaj my sme mali dve skupiny nemocníc, na ktoré sme mohli pôsobiť a ktoré neboli v našej pôsobnosti. Čiže sme tam nevedeli vytvoriť opatrenia na stabilizáciu zdravotníkov. Je pravda, vy máte všetkých zdravotníkov iba v jednej skupine. Keď ste vy vraveli o skupine našej a nie našej, tak vám poviem, že táto vaša jedna skupina je nie naša, lebo vašimi skupinami sú iba finančné skupiny, ktoré v zdravotníctve pôsobia.
A čo sa týka nemocníc a zadlžovania, hovoríte o tom, že prišli do cross defaultu, tak chcem vám povedať, aby ste si pozreli informáciu, ktorá bola predložená vláde Slovenskej republiky, z ktorej vyplýva, že vývoj zadlženosti zdravotníckych zariadení v pôsobnosti ministerstva zdravotníctva je na historicky najvyššej úrovni a na úrovni historicky najvyššej dynamiky napriek tomu, že ste tam dali nových manažérov, pod vedením ktorých, bohužiaľ, nemocnice sa zadlžujú rekordne vysoko a rekordne rýchlo. Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
29.6.2011 o 14:45 hod.
MUDr. MPH
Richard Raši
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne.
Pán Kalist, keby ste počúvali, tak by ste vedeli, čo som povedal.
To, že tabuľka ich obmedzuje. Tak spýtajte sa naozaj sestier, či ich tabuľka obmedzuje, lebo tabuľka je vytvorenie minimálnych mzdových nárokov podľa vzdelanostnej a vekovej štruktúry. A na ďalšie ohodnotenie sestier existuje ešte aj inštitút osobného ohodnotenia.
Ministerstvo zdravotníctva, ako som povedal, urobilo dve kontroly minimálnych normatívov, a to preto, lebo tieto normatívy vstúpili do platnosti v roku 2010, a viacej stihnúť neurobilo, ale za rok vládnutia tejto vlády sa neurobila kontrola normatívov ani jedna, ani jedna.
Pán poslanec Novotný, naozaj my sme mali dve skupiny nemocníc, na ktoré sme mohli pôsobiť a ktoré neboli v našej pôsobnosti. Čiže sme tam nevedeli vytvoriť opatrenia na stabilizáciu zdravotníkov. Je pravda, vy máte všetkých zdravotníkov iba v jednej skupine. Keď ste vy vraveli o skupine našej a nie našej, tak vám poviem, že táto vaša jedna skupina je nie naša, lebo vašimi skupinami sú iba finančné skupiny, ktoré v zdravotníctve pôsobia.
A čo sa týka nemocníc a zadlžovania, hovoríte o tom, že prišli do cross defaultu, tak chcem vám povedať, aby ste si pozreli informáciu, ktorá bola predložená vláde Slovenskej republiky, z ktorej vyplýva, že vývoj zadlženosti zdravotníckych zariadení v pôsobnosti ministerstva zdravotníctva je na historicky najvyššej úrovni a na úrovni historicky najvyššej dynamiky napriek tomu, že ste tam dali nových manažérov, pod vedením ktorých, bohužiaľ, nemocnice sa zadlžujú rekordne vysoko a rekordne rýchlo. Ďakujem pekne.
Neautorizovaný