7. schôdza

12.10.2010 - 26.10.2010
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.10.2010 o 11:48 hod.

Mgr.

Jozef Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:45

Ľubomír Petrák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Pán kolega Viskupič, moja otázka v podstate bude smerovať k vám alebo k zdôvodneniu toho, prečo sa hovorí o troch pätinách. V tomto prípade členov Rozhlasovej rady bolo namietané porušenie a konflikt záujmov. Čiže v zmysle ústavného zákona, ak došlo ku konfliktu záujmov, v zmysle ústavného zákona na základe toho by sme mali rozhodovať trojpätinovou väčšinou. To o čom sa tu sporíme a to je otázka toho, či sa má postupovať podľa zákona o Rozhlasovej rade, alebo sa má postupovať podľa zákona o konflikte záujmov. Osobne si myslím, že tieto dva zákony spolu súvisia, a keďže bol daný podnet na výbor pre nezlučiteľnosť funkcií a výbor pre nezlučiteľnosť funkcií zastavil toto konanie, podľa môjho názoru, v tejto chvíli nemáme ďalej ani na pôde Národnej rady rokovať, lebo druhý titul, na základe ktorého by mohla Národná rada rokovať o tomto, je podanie predsedu Rozhlasovej rady. A ak k tomuto nedošlo, ak bolo zastavené konanie vo výbore pre nezlučiteľnosť funkcií a nebol daný podnet predsedom Rozhlasovej rady, myslím si, že Národná rada nemá o čom rokovať.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.10.2010 o 11:45 hod.

Ing. CSc.

Ľubomír Petrák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:47

Ján Senko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec, ukazuje sa, že budete mať vnútorný problém s odvolávaním jedného člena Rozhlasovej rady, pretože fakty sú úplne jasné. Aj traja vami navrhovaní členovia na odvolanie z členstva v rade Rozhlasovej rady boli na kandidátnych listinách strán vo voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky. Aj člen rady, o ktorom hovoril pán Jarjabek bol na kandidátnej liste vo voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky, na kandidátnej listine KDH. To je váš koaličný partner. Ak chcete zachovať vašu úprimnú snahu o tzv. novej politickej kultúre, neostáva vám nič iné, len dodržať tento postup a to isté kritérium pri tomto pánovi, ktorého odvolanie navrhol pán Jarjabek. V opačnom prípade je to len politická hra, ktorá sa nehrá férovo, nehrá sa fair play. Takže, čakáme ako sa zachováte.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.10.2010 o 11:47 hod.

PhDr.

Ján Senko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:48

Jozef Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci. Ďakujem trom pánom poslancom za faktické poznámky. Čo sa týka pána predsedu výboru, ešte raz. My sme informovali dotknutých členov rady. Takisto sme len očakávali v duchu tej korektnosti, o ktorej sme tu hovorili, že bude informovaný aj pán Balun. Chcel by som vás ubezpečiť, tak ako pán poslanec Abrhan, ktorý je takisto členom výboru, že bude úplne rovnaké hlasovanie pri úplne rovnakom postupe. Viac-menej týmto istým by som chcel odpovedať aj poslancovi Senkovi, tiež členovi výboru. Čo sa týka zákona o nezlučiteľnosti funkcií, ľudovo povedané, my hovoríme o tom, že bol porušený zákon o Slovenskom rozhlase, bol tu odcitovaný, člen rady nesmie vykonávať funkciu v politickej strane alebo v politickom hnutí, vystupovať v ich mene alebo pôsobiť v ich prospech, 619/2003. Ich čin, tým že kandidovali za politickú stranu, sa nedá zvrátiť, pretože nevedia z tej funkcie odstúpiť. Raz kandidovali, tak hovorím o tom, že nie je ani korektné, lebo ten výbor, ktorý sa k tomuto vyjadruje, je výbor, ktorý funguje na základe zákona, je výbor pre nezlučiteľnosť funkcií a ten jedná s trojpätinovou väčšinou. My hovoríme o zákone o Slovenskom rozhlase, ktorý tam má určené, alebo teda to, čo som odcitoval. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.10.2010 o 11:48 hod.

Mgr.

Jozef Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 11:51

Juraj Droba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia poslanci, budem sa snažiť byť stručnejší. Väčšina vecí už odznela. Myslím si, že táto debata nemala žiaden dôvod na to, aby skĺzla do emotívnej roviny. Je to naozaj vecná, pragmatická záležitosť, o ktorej sme sa tu asi nemuseli baviť a jednoducho o nej hlasovať.
V súčasnosti sú členmi Rozhlasovej rady okrem iných traja členovia. Konkrétne páni Koreň, Háber a pani Jaššová, ktorí porušili zákon, a to konkrétne ustanovenie §10 ods. 4 zákona č. 619/2003 zákona o Slovenskom rozhlase. Ten hovorí jasnou rečou. Člen rady nesmie vykonávať funkciu v politickej strane alebo politickom hnutí, vystupovať v ich mene, alebo pôsobiť v ich mene. Títo členovia Rozhlasovej rady porušili ustanovenie zákona tým, že vo voľbách do Národnej rady v roku 2010 kandidovali na kandidátnych listinách politických strán, a teda konali v mene a v prospech politických strán. Prítomnosť na kandidátke v parlamentných voľbách nespochybniteľne je vystupovaním a pôsobením v mene politickej strany. Ubezpečujem vás, za poslancov nášho poslaneckého klubu, že nejde ani o politický, ani o marketingový návrh a už vonkoncom nie o nejaké osobné antipatie. Jediné na čom nám záleží, je vecná rovina. Pani Eva Jaššová je dokonca jednou z mojich najobľúbenejších pedagogičiek z vysokej školy a dúfam, že mi odpustí, že som v rozprave podporil návrh mojej straníckej kolegyne.
Naším návrhom sledujeme výlučne záujem udržať verejnoprávnosť Slovenského rozhlasu a zabrániť situácii, v ktorej by čo i len teoreticky mohlo vznikať podozrenie z politického vplyvu, buď na obsah vysielania, príp. na inštitúciu ako takú. Je nevyhnutné, aby orgány verejnoprávnych médií boli obsadené ľuďmi, ktorí nie sú prepojení na politické strany. Pôsobenie spomínaných troch členov Rozhlasovej rady je porušením zákona o Slovenskom rozhlase, z čoho jednoznačne vyplýva povinnosť Národnej rady odvolať ich.
O návrhu mojej kolegyne som diskutoval aj s pánom poslancom Jarjabkom a ubezpečil som ho, že rovnakým spôsobom budú poslanci SaS hlasovať aj vo všetkých ďalších prípadoch, kde sa preukáže porušenie tohto zákona. Našou podmienkou je, aby prípadne ďalšie návrhy boli riadne prerokované vo výbore pre kultúru a médiá a následne sa dostali do pléna.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, verím, že dodržiavanie zákona považujeme za základ našej práce v parlamente, a preto vám prosím, aby ste hlasovali za predložený návrh. Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

22.10.2010 o 11:51 hod.

Mgr. M.A., MBA

Juraj Droba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:54

Dušan Jarjabek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za korektné vystúpenie, pán poslanec. Skutočne sme spolu hovorili. Hovorili sme o problematike, ktorú ste spomínali. Hovoríte o korektnom prerokovávaní na výbore. Korektné prerokovanie na výbore sa stalo preto, lebo takýto identický návrh som predložil aj na výbore. Opäť som zaňho nehlasoval, chcem podotknúť, ale nehlasovali zaňho ani vaši kolegovia, ktorí ako predtým hovorili niečo iné z hľadiska troch poslancov a vy tiež hovoríte vo svojom príhovore o troch poslancoch, ktorí porušili zákon. Prosím, aby ste hovorili o štyroch poslancoch, ktorí porušili zákon alebo o tri plus jeden, to je jedno. Ale je tu proste ďalší poslanec, ktorý, ďalší člen rady, pardon, nie poslanec, člen rady, ktorý porušil presne tie isté kritériá, o ktorých hovoríte v prípade troch členov rady. Dokonca aj to uznesenie, ktoré som, návrh uznesenia, ktoré som dal ja, je absolútne identické s tým uznesením, ktoré ste dali vy. Dokonca je tam predložená, k tomuto návrhu je predložená aj kandidátna listina, ktorá je dôkazom, presne takisto v tomto prípade, takisto ten štvrtý člen rady spĺňa presne tie isté kritériá odvolania, o ktorých ste hovorili vy. Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.10.2010 o 11:54 hod.

Mgr. art.

Dušan Jarjabek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:55

Ján Senko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec, nehľadajte alibi. Fakty sú jasné. Fakty sú jasné v prípade troch poslancov a fakt je jasný aj v prípade štvrtého poslanca. Nieto k tomu čo dodávať. To znamená, ak ste za to, aby títo traja poslanci nevykonávali funkciu v Rozhlasovej rade, tak tie kritériá spĺňa aj štvrtý poslanec, ktorý je z vášho koaličného tábora. Ak budete hrať takú alibistickú hru, akú začínate hrať, to znamená, že hráte iba politickú hru. A je to čisté politikum a nejde vám o nič iného, iba obsadiť a ovládnuť Rozhlasovú radu svojimi vlastnými ľuďmi. O nič iného v tomto prípade nejde. Tak sa zachovajte férovo a čestne. A nehrajte tu zbytočne alibistické hry.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.10.2010 o 11:55 hod.

PhDr.

Ján Senko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:58

Miroslav Číž
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán kolega, no, vystúpili ste presne v duchu metodológie vašej strany, to máte pravdu. Typické je to, že od prvého tvrdenia do posledného necítiť ani náznak toho, že boli predložené nejaké protiargumenty. Takto sebavedome a kategoricky tvrdiť veci, ktoré tvrdíte vy, si ja vážne po tých tridsiatich rokoch praxe nedovolím. Predovšetkým existuje ešte ďalšie ústavné právo každého občana našej krajiny, a to ústavné právo znie, že členstvo v strane vám nesmie byť v újme vo vašich základných občianskych právach. Tento rozmer minimálne pri interpretácii tohto ustanovenia je potrebný. Po ďalšie, a kto už len navrhuje tých členov rady, aké je tam právo politickej strany navrhovať, aká je tam tá väzba, keď vy idete teraz navrhovať nových členov rady, vy, pán kolega, v strane. To teraz, každý z nich, nemôžem pri vašej interpretácii hovoriť, že už len tým, že ich navrhnete, tak už vystupujú v mene strany? Veď to je hlúposť. To znamená, že naozaj, ak treba niečo posúdiť a je tam naozaj istá vec, ktorú treba posúdiť. Jeden z prípadov je v pozícii, že je hovorcom strany. Tam tomu rozumiem, že minimálne je potrebné začať sa touto vecou zaoberať a jediný príslušný v Národnej rade, ktorý na to je, je predsa výbor, ktorý to má zo zákona v kompetencii. Čo iné? Ak budeme odvolávať do budúcnosti len tým, že niekto predloží návrh do parlamentu a vzápätí budeme hlasovať a nebude riadny proces pre posúdenie práve nezlučiteľnosti, že nebude posúdený, tak ako má byť v odbornom prostredí, s možnými poradcami, so všetkým a urobiť aj precedens, pretože tieto otázky ešte doteraz riešené na Slovensku takto neboli. Takže, to je slušné riešenie, pán kolega. To je korektné riešenie a to je riešenie, ktoré do budúcnosti vylúči potom zbytočné takéto diskusie.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.10.2010 o 11:58 hod.

JUDr.

Miroslav Číž

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 11:58

Juraj Droba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Páni kolegovia, ďakujem za vaše reakcie na môj príspevok do rozpravy. Chcem povedať akurát jednu vec, samozrejme, že beriem slová, ktoré ste povedali a mnohé z nich sú aj pravdivé. Čo sa týka pána poslanca Číža, tak my sme si naozaj dali vypracovať tri nezávislé právne analýzy a z tých nám jednoznačne vyplýva, že zákon porušený bol. A jediné čo chceme je, aby odvolávanie prípadných ďalších členov Rozhlasovej rady prešlo takým istým procesom. Ja by som možno použil analógiu so súdom, kde ten súd v podstate u týchto troch prebehol vo výbore. Boli, nazvime to, právoplatne odsúdení a šancu brániť sa by mal dostať aj ďalší štvrtý menový člen z KDH. Ak to prejde výborom, ja vám garantujem, že dvadsaťdva poslancov SaS jednoznačne zahlasuje za odvolanie kohokoľvek ďalšieho, kto podobným spôsobom porušil zákon. Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

22.10.2010 o 11:58 hod.

Mgr. M.A., MBA

Juraj Droba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 12:00

Renáta Zmajkovičová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, vystupujem už, áno, pán kolega mi naznačuje, aby som bola stručná a rýchla. Vystupujem už v podstate na záver a dosť pripomienok odznelo v rozprave a ja skutočne vystúpim v súvislosti, to čo sme prejednávali na našom výbore pre nezlučiteľnosť funkcií a znovu zopakujem z tohto miesta, že skutočne bola porušená procedúra odvolávania členov Rozhlasovej rady, pretože ten fakt potvrdzuje aj to, že z 5. schôdze Národnej rady Slovenskej republiky, kedy predseda svojvoľne, len na základe podnetu Aliancie Fair-play zaradil tento bod do programu a na základe procedurálnych návrhov, ktoré odzneli v rozprave, bol tento bod postúpený. Potom aj výbory pre nezlučiteľnosť, lebo výbor, ja som toto navrhla, aby sa tým zaoberal výbor pre kultúru a médiá, to znamená, že aj poslanci aj predseda Národnej rady akceptoval, že nebola dodržaná procedúra rokovacieho poriadku.
Ja trošku prejdem a možno takú promenádu paragrafmi, takže k môjmu vystúpeniu. Odvolávanie členov Rozhlasovej rady upravuje ústavný zákon o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov č. 357/2004 Z. z. v znení ústavného zákona. Tento ústavný zákon si túto pôsobnosť vymedzuje priamo v čl. 1, podľa ktorého do predmetu jeho úpravy patrí aj, ja viem, že nás tu nie je veľa v sále, ale skutočne, kolegyne, kolegovia, možno nie všetci si dostatočne preštudovali, tí, ktorí nie sú vo výbore pre konflikt záujmov, tento ústavný zákon, a preto budem čítať niektoré jeho paragrafové znenie. Po a) nezlučiteľnosť funkcie verejného funkcionára s výkonom iných funkcií, zamestnaní alebo činností, po b) povinností a obmedzenia pre verejného funkcionára na účel zamedzenia vzniku rozporu osobného záujmu verejného funkcionára s verejným záujmom pri výkone verejnej funkcie a po c) zodpovednosť verejného funkcionára za nesplnenie alebo porušenie povinností a obmedzení ustanovených týmto ústavným zákonom vrátane sankcií, ktoré možno verejnému funkcionárovi za takéto nesplnenie alebo porušenie povinností alebo obmedzení uložiť. V čl. 2 sa teda uvádza personálna pôsobnosť tohto ústavného zákona, ktorá v ods. 1 písm. zd) zahŕňa do svojej pôsobnosti aj členov Rady Slovenského rozhlasu, to jest Rozhlasovej rady a považuje ich za verejných funkcionárov. Zároveň čl. 5 tohto ústavného zákona ustanovuje zákaz pre verejného funkcionára vykonávať funkcie, zamestnania a činnosti, ktoré sú nezlučiteľné s funkciou verejného funkcionára podľa Ústavy Slovenskej republiky a zákonov. Toto ustanovenie sa teda odvoláva aj na zákon o Slovenskom rozhlase v znení neskorších predpisov, ktorý uvádza nasledovnú úpravu konfliktu záujmu členov Rozhlasovej rady. Zákon č. 619/2003 Z. z. o Slovenskom rozhlase, § 10 ods. 4 člen rady nesmie vykonávať funkciu v politickej strane alebo v politickom hnutí, vystupovať v ich mene alebo pôsobiť v ich prospech, § 12 ods. 1 výkon verejnej funkcie člena rady sa skončí po c) odvolaním člena rady z funkcie, § 12 ods. 2 Národná rada odvolá člena rady, ak po a) vykonáva funkciu alebo činnosť nezlučiteľnú s funkciou člena rady podľa § 10 ods. 3 až 5.
V tejto chvíli mám za to, že ani jeden funkcionár členov Rozhlasovej rady nie je v konflikte záujmov. Ja len možno takú podotázku alebo také doplnenie, pán poslanec Viskupič povedal, že ak je niekto na kandidátnej listine, tak už vlastne vtedy vystupuje v jej mene. Ja som si vypočula debatu, neviem presne, zapla som ju veľmi neskoro, bola myslím si o zlučovaní rozhlasu a televízie a vy ste tam vtedy na jednu otázku odpovedali, že vy ste boli síce na kandidátnej listine politickej strany SaS, ale nevystupujete v jej mene. Vy vystupujete sám za seba. Čiže, ďakujem, toto ste, vy povedali vtedy, čiže, vy nezastávate názory politickej strany SaS, vy ste si uplatnili svoje pasívne volebné právo, vy ste prijali kandidatúru na tejto politickej strane, ale vystupujete sám za seba, nie za politickú stranu SaS. Uplatnili ste si toto volebné právo. Čiže, toto ste povedali v Slovenskej televízii.
Budem pokračovať, čiže, predseda Národnej rady zaradí rokovanie o odvolaní člena rady podľa § 12 ods. 2 na najbližšiu schôdzu Národnej rady. Ide o osobitnú úpravu všeobecnej požiadavky zákazu konfliktu záujmov podľa ústavného zákona o ochrane verejného záujmu. Táto osobitná úprava v zákone o Slovenskom rozhlase sa týka len definovania v čom spočíva konflikt záujmu člena Rozhlasovej rady, konštatovanie, že výkon funkcie člena Rozhlasovej rady končí aj odvolaním z funkcie, povinnosťou Národnej rady odvolať člena Rozhlasovej rady v prípade konfliktu záujmov, podľa môjho názoru rozhoduje výbor pre nezlučiteľnosť funkcií a povinnosťou predsedu Národnej rady zaradiť rokovanie o odvolaní člena Rozhlasovej rady na najbližšiu schôdzu Národnej rady. Dôležitá je však aj skutočnosť, že zákon o Slovenskom rozhlase neustanovuje podrobnú procedúru odvolávania člena Rozhlasovej rady, naopak ústavný zákon o ochrane verejného záujmu veľmi podrobne upravuje celé konanie o odvolávaní verejného funkcionára z funkcie v prípade konfliktu záujmov, a teda aj člena Rozhlasovej rady. Tieto zákony neupravujú uvedený problém rozporne, ale sa navzájom dopĺňajú. Zákon o Slovenskom rozhlase definuje, kedy nastáva v prípade člena Rozhlasovej rady konflikt záujmov a kedy má byť o tom zaradený bod programu Národnej rady a ústavný zákon o ochrane verejného záujmu upravuje postup pri prerokovaní tohto návrhu vo výbore a v pléne, ako aj kvórum pri hlasovaní, ako aj možnosť opravných prostriedkov pre príslušného verejného funkcionára.
Ja teraz budem citovať opäť niektoré paragrafy z ústavného zákona v konaní vo veci ochrany verejného záujmu a zamedzenia rozporu záujmov. Čl. 9 ods. 1 konanie o návrhu vo veci ochrany verejného záujmu a zamedzenia rozporu záujmov vykoná výbor, ak ide o verejných funkcionárov uvedených v čl. 2 ods. 1 písm. a) až n) a t) až zk). Ústavný zákon o ochrane verejného záujmu v tomto článku určuje, že konanie o konflikte záujmov vykoná výbor, keďže ide o legislatívnu skratku, treba zdôrazniť, že výbor označuje určený výbor podľa ústavného zákona o ochrane verejného záujmu, čiže výbor pre nezlučiteľnosť funkcií. Konfliktom člena Rozhlasovej rady sa teda musí zaoberať Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre nezlučiteľnosť funkcií a len ten môže predkladať právoplatné rozhodnutie plénu Národnej rady Slovenskej republiky. Výbor pre kultúru a médiá nie je oprávnený predkladať návrh na odvolanie členov Rozhlasovej rady na schôdzu Národnej rady, pretože dnes my hovoríme o tom, že títo verejní funkcionári sú v konflikte záujmov, čiže toto právo prísť s takýmto návrhom do pléna patrí do výboru pre nezlučiteľnosť funkcií.
Orgán podľa ods. 1 umožní verejnému funkcionárovi, proti ktorému sa vedie konanie, aby sa vyjadril k podnetu, ak je to potrebné vykonať ďalšie dokazovanie, toto na výbore prebehlo, chceli sme vykonať pri jednom verejnom funkcionárovi ešte ďalšie dokazovanie, toto nebolo schválené vo výbore koaličnými poslancami a to chcem povedať, že preto, aby výbor rozhodoval, aby sme sa mohli rozhodnúť spravodlivo, objektívne.
Čl. 9 ods. 6, ak sa v konaní preukázalo, že verejný funkcionár nesplnil, alebo porušil povinnosť alebo obmedzenie ustanovené týmto ústavným zákonom alebo zákonom, alebo v oznámení podľa čl. 7 alebo čl. 8 uviedol neúplné alebo nepravdivé údaje, rozhodnutie obsahuje výrok, v ktorom sa uvedie, v čom je konanie alebo opomenutie verejného funkcionára v rozpore s týmto ústavným zákonom, odôvodnenie a poučenie o opravnom prostriedku. Aj v tomto ustanovení sa odkazuje na osobitný zákon, ktorý môže stanovovať ďalšie podmienky pre vznik konfliktu záujmov v osobitných prípadoch. V tomto prípade osobitným zákonom zákon o Slovenskom rozhlase, ktorý upravuje podmienky vzniku, konfliktu záujmov v prípade člena Rozhlasovej rady.
Čl. 9 ods. 8, rozhodnutím podľa ods. 6 sa vysloví strata mandátu alebo strata verejnej funkcie. Po a) ak sa v predchádzajúcom konaní proti verejnému funkcionárovi právoplatne rozhodlo, že nesplnil, alebo porušil povinnosť alebo obmedzenie ustanovené týmto ústavným zákonom.
Čl. 9 ods. 9, rozhodnutie musí podľa ods. 6 musí byť prijaté najmenej trojpätinovou väčšinou prítomných členov výboru alebo nadpolovičnou väčšinou členov orgánu podľa ods. 1, inak to znamená, že konanie sa zastavuje a náš výbor je schopný uznášať sa, ak je prítomná najmenej polovica jeho členov, čiže nie nadpolovičná väčšina, čo je také osobité pri ostatných výboroch. A tu by som skutočne sa ešte na chvíľočku zastavila, prečo, keď tento výbor sme prijímali v tomto pléne, tento ústavný zákon, tak skutočne sa prichádzalo k tomu, že všetky rozhodnutia a konania musia byť v tomto výbore prijaté trojpätinovou väčšinou, a to preto, aby tento výbor nebol politický a nebol spolitizovaný. Preto tieto konania skutočne, kolegyne, kolegovia, musia prejsť trojpätinovou väčšinou a musíme si povedať, že mnohí poslanci, ktorí sú aj teraz v tom výbore, poslanci, ktorí pôsobili predtým v predchádzajúcom volebnom období v tomto výbore, poslanci či koaliční predtým, ja na strane koalície, hlasovala som aj za porušenie a udelenie sankcie aj pre koaličných verejných funkcionárov. Takže, preto v tomto výbore prichádza k tej trojpätinovej väčšine.
Tu by som chcela ešte upozorniť, ja prečítam aj rozhodnutie, ktoré sme prijali na našom výbore, všetky uznesenia, a tak ako povedal poslanec Jarjabek, že výbor zastavil konanie, pretože nebolo prijaté nadpolovičnou väčšinou, ja tieto uznesenia prečítam a ešte chcem poukázať na jeden fakt. Ak by sa výbor, ak by výbor rozhodol s tým, že verejný funkcionár rozhodne o strate verejnej funkcie tohto výboru, tohto verejného funkcionára, takže verejný funkcionár dotknutý sa môže v lehote, keď dostane doručenie, v lehote 30 dní odo dňa doručenia rozhodnutia, kedy mu bola vyslovená strata mandátu alebo funkcie, môže podať návrh na preskúmanie na Ústavný súd, a to znamená, ak by sme my takto rozhodli, to znamená, že konanie o preskúmaní takéhoto rozhodnutia pred Ústavným súdom upravujú zase iné ustanovenia zákona a rozhodnutie Ústavného súdu Slovenskej republiky je konečné, teda podľa čl. 12, ale hlavne je ten fakt, že takéto podanie podnetu podania návrhu na Ústavný súd Slovenskej republiky má odkladný účinok, znamenalo by to, že nebude môcť prebehnúť voľba nových členov Rozhlasovej rady. Ak by sme chceli začať hrať, kolegyne, kolegovia, politické hry, tak urobíme to, že dvihneme tie ruky, aj poslanci opozície, rozhodneme o strate mandátu pre týchto členov Rozhlasovej rady, členovia Rozhlasovej rady sa odvolajú na Ústavný súd a vtedy nemôže prebehnúť voľba odvolávania členov Rozhlasovej rady a boli by sme zablokovali celý tento proces, ale keďže rozhodujeme podľa svojho svedomia a tiež sme prešli rôznymi analýzami, aj my máme právne podklady, máme za to, že nebol porušený zákon.
Skôr než prečítam uznesenia výboru, budem ich citovať, už len budem komentovať trošku, reagovať na tú prestrelku, ktorá tu bola v súvislosti s členom Rozhlasovej rady pánom Balunom, prečo nemôžem teda hovoriť za pána poslanca Jarjabka, ale teda ten pocit asi prečo prišiel s takýmto návrhom. No, zrejme asi ťažko by niektorý z poslancov KDH prišiel s pozmeňujúcim návrhom s tým, že treba odvolať člena Rozhlasovej rady. Verím, že s tým prídu niektorí opoziční poslanci, a preto možno práve preto to priniesol, ale ja, skôr než prečítam uznesenia, mám procedurálny návrh, iný ako má pán poslanec Jarjabek, a tiež mám za to, že každý člen Rozhlasovej rady a každý verejný funkcionár, o ktorom sa rokuje, má právo sa vyjadriť, aby sa o tom rokovalo.
Čiže, ja mám procedurálny návrh, aby sme toto rokovanie a hlasovanie o odvolávaní členov Rozhlasovej rady vrátili, vrátili, keďže výbor pre nezlučiteľnosť funkcií už rozhodol, vrátili späť do výboru pre kultúru a médiá, aby tam bol zaradený aj ten pozmeňovací, alebo to uznesenie pána poslanca Jarjabka a poslancov, ktorí sú tam podpísaní, aby hlasovací lístok o odvolaní členov Rozhlasovej rady, aby sa tým zaoberal výbor pre kultúru a médiá, bol doplnený o ďalšieho člena Rozhlasovej rady pána Baluna. Vtedy to bude korektné, vtedy sa aj vy môžete rozhodnúť. A to neznamená, že keď pán poslanec Jarjabek tam navrhol pána Baluna, že je presvedčený, že títo traja členovia Rozhlasovej rady, alebo ja som presvedčená, že porušili. Len hovorím o tom, že potom majme rovnakú mieru zodpovednosti ku všetkým členom Rozhlasovej rady, ak tvrdíme, že sú v konflikte záujmov. Preto je skutočne pre mňa veľmi zarážajúce, že prečo Aliancia Fair-play neprišla aj s týmto návrhom. Takže, toto je môj procedurálny návrh. Ďakujem a ja už teraz len na záver prečítam uznesenia Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre nezlučiteľnosť funkcií k týmto trom verejným funkcionárom.
Uznesenie č. 38 Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre nezlučiteľnosť funkcií z 19. októbra 2010. Ku konaniu veci ochrany a verejného záujmu a zamedzenia rozporu záujmov č. konania 37/10, voči verejnému funkcionárovi Stanislavovi Háberovi, členovi Rady Slovenského rozhlasu, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre nezlučiteľnosť funkcií po a) prerokoval konanie vo veci ochrany verejného záujmu a zamedzenia rozporu záujmov začatom uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre nezlučiteľnosť funkcií č. 15 zo dňa 5. augusta 2010, za porušenie povinnosti čl. 5. ods. 1 ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. v znení ústavného zákona č. 545/2005 Z. z. účasť na kandidátnej listine politickej strany. Po b) konštatuje, že podľa čl. 9 ods. 9 ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcie verejných funkcionárov, v znení ústavného zákona č. 545/2005 Z. z., rozhodnutie podľa ods. 6 ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcie verejných funkcionárov v znení ústavného zákona č. 545/2005 nebolo prijaté trojpätinovou väčšinou prítomných členov výboru. Z prítomných 12 členov výboru za hlasovali 6 poslanci, proti hlasoval 1 poslanec, zdržali sa 5 poslanci, a teda sa konanie zastavuje. Po c) ukladá predsedníčke výboru informovať o výsledku prerokovania navrhovateľa tohto podnetu.
Uznesenie č. 39 Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre nezlučiteľnosť funkcií z 19. októbra 2010 ku konaniu vo veci ochrany verejného záujmu a zamedzenia rozporu záujmov č. konania 38/10 voči verejnému funkcionárovi Alexandrovi Koreňovi, členovi Rady Slovenského rozhlasu. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre nezlučiteľnosť funkcií po a) prerokoval konanie vo veci ochrany verejného záujmu a zamedzenia rozporu záujmov začatom uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre nezlučiteľnosť funkcií č. 16 zo dňa 5. augusta 2010, za porušenie povinnosti čl. 5 ods. 1 ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. v znení ústavného zákona č. 545/2005 Z. z. účasť na kandidátnej listine politickej strany. Po b) konštatuje, že podľa čl. 9. ods. 9 ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcie verejných funkcionárov, v znení ústavného zákona č. 545/2005 Z. z., rozhodnutie podľa ods. 6 ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu nebolo prijaté trojpätinovou väčšinou prítomných členov výboru. Z prítomných 12 členov výboru za hlasovali 6 poslanci, proti hlasovali 6 poslanci, sa teda konanie zastavuje. Po c) ukladá predsedníčke výboru informovať o výsledku prerokovania navrhovateľa tohto podnetu.
Uznesenie č. 40 Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre nezlučiteľnosť funkcií z 19. októbra 2010 ku konaniu vo veci ochrany verejného záujmu a zamedzenia rozporu záujmov č. konania 39/10 voči verejnej funkcionárke Eve Jaššovej, členke Rady Slovenského rozhlasu. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre nezlučiteľnosť funkcií po a) prerokoval konanie vo veci ochrany verejného záujmu a zamedzenia rozporu záujmov začatom uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre nezlučiteľnosť funkcií č. 17 zo dňa 5. augusta 2010, za porušenie povinnosti čl. 5 ods. 1 ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. v znení ústavného zákona č. 545/2005 Z. z. účasť na kandidátnej listine politickej strany. Po b) konštatuje, že podľa čl. 9. ods. 9 ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcie verejných funkcionárov, v znení ústavného zákona č. 545/2005 Z. z., rozhodnutie podľa ods. 6 ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu nebolo prijaté trojpätinovou väčšinou prítomných členov výboru. Z prítomných 12 členov výboru za hlasovali 6 poslanci, proti hlasovali 6 poslanci, konanie sa zastavuje. Po c) ukladá predsedníčke výboru informovať o výsledku prerokovania navrhovateľa tohto podnetu.
Ja viem, kolegyne, kolegovia, že som hovorila príliš dlho, ale keďže je to veľmi dôležitá vec dnes a chceme, hovoríme o strate verejnej funkcie, treba k tomu pristupovať veľmi zodpovedne, je to veľmi citlivá otázka, a preto som čítala aj celé uznesenia nášho výboru.
Takže, mám jeden procedurálny návrh, ktorý som predniesla v pléne a ďakujem vám za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

22.10.2010 o 12:00 hod.

JUDr.

Renáta Zmajkovičová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:20

Jozef Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci, ja len veľmi stručne len k tomu komentáru, môjmu, neviem či v rozhlasovom alebo televíznom vystúpení, ktoré ste hovorili, ja k tomu iba poviem, že ak by som kandidoval na akejkoľvek kandidátke, tak sa automaticky vzdám členstva v akejkoľvek rade, ktorá je kreovaná ako nezávislý orgán. A keby mi náhodou nedochádzalo, že som v konflikte, tak by som bol veľmi rád, že by sme mali také zákony a nájdu sa tým pádom aj takí poslanci v Národnej rade, aby mi to náležite vysvetlili a bol som tým pádom odvolaný. Vy, takisto, pani kolegyňa, ste zákonodarkyňa ako ja v momentálnom stave, tak to čo svieti úplne jasne, že v rade sedia ľudia z HZDS, SNS, KDH a ako keby tu, sme tým, že ste nám tu, ja som čítal s vami tie uznesenia z výboru, lebo myslím si, že sú aj na webe, všade, tak ako keby sa tam hľadala pochybná právna kľučka na to, aby ste kandidátov strán nejakým spôsobom legitimovali a zostávali v nezávislých mediálnych radách. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.10.2010 o 12:20 hod.

Mgr.

Jozef Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom