25. schôdza

15.10.2013 - 30.10.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

23.10.2013 o 17:08 hod.

Mgr. PhD.

Anton Martvoň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Uvádzajúci uvádza bod 16:44

Ján Richter
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážená pani podpredsedníčka Národnej rady, vážené pani poslankyne, páni poslanci, vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 561/2008 Z. z. o príspevku na starostlivosť o dieťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, sa navrhuje upraviť poskytovanie rodičovského príspevku v záujme účelného využívania ochrany finančných prostriedkov štátneho rozpočtu.
Navrhuje sa neposkytovať rodičovský príspevok tým rodičom, ktorým v osobnej starostlivosti bolo odňaté staršie dieťa vo veku do 3 rokov alebo do 6 rokov, ak má dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav a na zabezpečenie starostlivosti o toto dieťa úrad práce, sociálnych vecí a rodiny už poskytuje rodičovský príspevok osobe, ktorej bolo toto dieťa zverené do starostlivosti.
S cieľom zabezpečiť účelné využívanie rodičovského príspevku navrhujeme, aby sa ustanovil osobitný príjemca rodičovského príspevku aj v prípade, ak už bol v rodine ustanovený osobitný príjemca dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi alebo prídavku na dieťa z dôvodu, že rodič prídavok na dieťa nepoužíval na účel, na ktorý je určený. Návrh umožňuje ustanoviť osobitného príjemcu rodičovského príspevku aj na žiadosť rodiča.
V článku II vládneho návrhu zákona navrhujeme doplnenie zákona č. 561/2008 Z. z. o príspevku na starostlivosť o dieťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov. V záujme ochrany finančných prostriedkov sa navrhuje, aby oprávnená osoba bola povinná vrátiť neprávom vyplatenú sumu príspevku aj v takom prípade, ak vedela alebo musela z okolností daného prípadu predpokladať, že vyplatená suma príspevku jej nepatrí.
Návrh zákona bol prerokovaný vo Výbore Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, v Ústavnoprávnom výbore Národnej rady Slovenskej republiky, Výbore Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny, Výbore Národnej rady pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport a v gestorskom výbore, Výbore Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci, bez pozmeňujúcich návrhov, resp. s istými jazykovými a legislatívnotechnickými úpravami.
Odporúčam prerokovať návrh zákona v druhom čítaní.
Skončil som, pani podpredsedníčka.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

23.10.2013 o 16:44 hod.

JUDr.

Ján Richter

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:47

Viera Šedivcová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

Ďakujem, pani predsedajúca. Dovoľte mi predložiť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní predmetného vládneho návrhu zákona.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 561/2008 Z. z. o príspevku na starostlivosť o dieťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 754 z 5. septembra 2013 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky: Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Návrh zákona odporučili schváliť ústavnoprávny výbor uznesením č. 305 z 8. októbra 2013, výbor pre financie a rozpočet uznesením č. 213 z 8. októbra 2013, výbor pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport uznesením č. 92 zo 14. októbra 2013, výbor pre sociálne veci uznesením č. 74 z 10. októbra 2013 a výbor pre ľudské práva a národnostné menšiny uznesením č. 100 z 10. októbra 2013.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré návrh zákona prerokovali, prijali päť návrhov, ktoré sú uvedené v spoločnej správe.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k uvedenému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto spoločnej správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov schváliť.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o návrhoch 1 až 5 v IV. časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom gestorského výboru schváliť ich.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledkoch prerokovania návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 80 z 15. októbra 2013.
Ďakujem, skončila som, pani predsedajúca, otvorte, prosím, rozpravu.

Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

23.10.2013 o 16:47 hod.

Mgr.

Viera Šedivcová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:51

Jozef Mihál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pani predsedajúca. Vážený pán minister, vážená pani kolegyňa spravodajkyňa, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi povedať pár slov k predloženému zákonu o rodičovskom príspevku.
Najskôr by som rád sa trošku vrátil do histórie niekoľko mesiacov dozadu, keď tento zákon bol predložený do medzirezortného pripomienkového konania. S veľkým údivom široká verejnosť zistila, že pán minister, resp., aby som bol konkrétnejší, pán štátny tajomník Burian chce presadiť zákon o rodičovských príspevkoch, ktorý by obsahoval dve zásadné zmeny. Po prvé, výška príspevku by sa síce znížila na 260 eur, ale len pre tých poberateľov, matky, ktoré teda boli predtým nemocensky poistené a poberali materské, len dovtedy, pokým by dieťa nedosiahlo dva roky, a, naopak, sa výška rodičovského príspevku mala znížiť na 160 eur pre všetky ostatné matky, čiže tie, ktoré nemocensky poistené neboli, a zároveň pre všetky matky, čiže aj pre tie poistené, v čase medzi druhým a tretím rokom veku dieťaťa.
Pripomeniem tým, čo sa nevyznáte celkom do tejto problematiky, že z pohľadu štatistík dlhodobo to vychádza asi tak, že približne asi polovica žien, ktorým sa narodí dieťa, predtým nie je nemocensky poistená, z rôznych dôvodov. Nuž prirodzené je to, že, samozrejme, dieťa porodí najmä teda mladšia žena, ktorá ešte jednoducho nemusí mať predtým nemocenské poistenie, pretože nepracuje, študuje alebo možno po skončení štúdia si ešte prácu nenašla, viete, aká je nezamestnanosť medzi mladými ľuďmi, alebo ak si aj tú prácu našla, tak je to len na nejakú relatívne krátku dobu, keď jej ešte nevznikol nárok na dávku z nemocenského poistenia, materské, tú dávku nedostanete len tak, to si treba skutočne zaslúžiť, alebo aspoň 9 mesiacov poistenia.
Čiže aby som to ešte raz pripomenul, zhruba polovica žien nemocensky poistená nie je. A tým pádom zhruba polovica žien by mala rodičovský príspevok znížený na 160 eur a tá druhá polovica žien, ktorá je nemocensky poistená pred pôrodom, tak by síce mala zvýšenú dávku na 260 eur, ale vlastne len po dobu približne rok a pol, lebo materská sa poberá zhruba do 6 mesiacov veku dieťaťa. Čiže tieto ženy rok a pol by poberali vyššiu sumu, ale ten záverečný rok by aj ony poberali nižšiu sumu.
Ja si nepomôžem, matematika nepustí. Takéto opatrenie, aj keď to ministerstvo nepovedalo nikdy otvorene, by znamenalo úsporu financií v prospech štátneho rozpočtu a v neprospech mladých rodín podľa mojich odhadov okolo 20 miliónov eur ročne. Je to nie celkom korektný ťah.
A nie celkom korektné bolo aj to, že ten návrh obsahoval aj to, aby sa rodičovský príspevok prestal vyplácať osobám, ktoré nejakým spôsobom pracujú. To na jednej strane je akože super, dáme vyšší rodičovský príspevok matke, ktorá predtým pracovala a mala materské, tak rok a pol bude poberať vyšší rodičovský príspevok. Ale na druhej strane práve tým matkám, ktoré sa vrátia skôr do zamestnania, ako dieťa má tri roky, sa rodičovský príspevok úplne zoberie, ako popiera jedno druhé a druhé tretie. A tak by som mal pokračovať. Skrátka, nemá to žiadnu logiku, celým cieľom tohto bolo ušetriť peniaze na úkor mladých rodín, aj keď to nikto otvorene nepovie.
Ešte šťastie, že v tejto krajine sa raz za päť rokov konajú prezidentské voľby, že teda máme prezidentské voľby na jar 2014 a že v nich bude kandidovať aj pán premiér Fico. Čiže pán premiér tieto aktivity včas veľmi múdro zastavil, pretože nepotrebuje si voči sebe poštvať státisíce voličov, mladých voličov takýmto opatrením. Čiže toto padlo.
Na druhej strane v tom návrhu bola ešte jedna vec, ešte jedna zmena. A to bol návrh na zvýšenie príspevku na starostlivosť o dieťa na 260 eur, s tým, že padli plány pána štátneho tajomníka Buriana na zmeny v rodičovskom príspevku, zároveň padol aj plán na zvýšenie príspevku na starostlivosť o dieťa na 260 eur.
Čiže dnes tu máme zákon, ktorý obsahuje niekoľko technických zmien, ktorý obsahuje aj niektoré pozitívne zmeny, ktoré sú namierené proti zneužívaniu rodičovských príspevkov, čo kvitujem, pán minister, to sú dobré veci, ktoré nikomu nepoškodia, práve naopak zabránia určitému zneužívaniu rodičovských príspevkov, to je fajn, ale na druhej strane sa vytratila aj dobrá vec. A to bolo zvýšenie príspevku na starostlivosť na dieťa, ktorý ste pôvodne navrhovali vy sami, na 260 eur.
Ja nebudem v mojom príspevku v rozprave predkladať pozmeňujúci návrh, pretože viem, že ho pripravili moji kolegovia, pán kolega Beblavý, ktorý bude navrhovať zvýšenie tohto príspevku, a kolegyňa Lucia Nicholsonová, ktorá bude navrhovať predĺženie možnosti poberania tohto príspevku aj na vyšší vek dieťaťa, len chcem zdôrazniť, že ak tu bude niekto tvrdiť následne v reakcii na ich návrhy, že na to nie sú peniaze, tak potom sa teda pýtam: A boli peniaze, keď vy, samotný pán minister, ste navrhovali to zvýšenie na 260 eur vo vašom pôvodnom návrhu?
A druhá vec je samotná podstata. Príspevok na starostlivosť nejde priamo tomu rodičovi, ale ide do predškolského zariadenia, v ktorom to dieťa je, či už je to škôlka, či už sú to jasle, či už sú tie škôlky, jasle obecné alebo súkromné. Skrátka a dobre, tieto peniaze slúžia na to, aby tieto zariadenia existovali, fungovali, rozvíjali sa a pribúdali. Tí, čo máte malé deti, viete, že týchto zariadení je veľmi málo a pokiaľ ich nedotuje masívnymi dotáciami obec, tak sú aj pre rodičov veľmi drahé. Čiže takto podporiť túto formu starostlivosti o dieťa by bolo veľmi vhodné a spoločensky veľmi potrebné. A peniaze na to, tvrdím, sú, pretože samotný ministerský návrh to zvýšenie obsahoval.
A ďalej ešte posledná veta pre tých, čo nevedia, tieto príspevky sa priznávajú, resp. vyplácajú z eurofondov, z eurofondov do výšky 85 %. A ak existuje nejaké rozumné využitie eurofondov na rôzne rozvojové programy, na zamestnávanie, tak je to práve týmto spôsobom, práve takto: Podporia sa mladé rodiny, aby rodičia mohli v prípade potreby a záujmu možnosti pracovať alebo skôr pracovať, a zároveň sa podporí rozvoj predškolských zariadení, v ktorých sa okrem iného môžu takto v obciach, mestách zamestnať ďalší ľudia, či už sú to učiteľky, vychovávateľky, kuchárky a tak ďalej a tak ďalej. To môžu byť stovky možno tisíce ľudí, ktorí sa takto zamestnajú.
Takže, ja viem, že to bude ťažké, ale chcem vás trošku nalomiť, aby ste nad týmto pouvažovali. A myslím si, že stojí za to, aby sa takýto návrh tu nielen objavil, ale aby bol aj všetkými poslancami podporený. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

23.10.2013 o 16:51 hod.

RNDr.

Jozef Mihál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:04

Tibor Bastrnák
Skontrolovaný text
Vážený pán predseda, chcel by som požiadať vás a celý parlament, aby sme bod 56 prerokovali v piatok ráno o 9.00 hodine. Zmenu programu navrhujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

23.10.2013 o 17:04 hod.

MUDr.

Tibor Bastrnák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:05

Mikuláš Huba
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne za slovo. Vzhľadom na to, že na zajtra máme plánovanú 26. schôdzu, ktorá koliduje s bodmi hodina otázok, písomné odpovede členov vlády na interpelácie poslancov a interpelácie poslancov, navrhujem, aby tento bod bol presunutý na pondelok 28. v štandardnom čase, keďže v pondelok by sme mali rokovať, pokiaľ viem, ak nie, tak na utorok.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

23.10.2013 o 17:05 hod.

prof. RNDr. CSc.

Mikuláš Huba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:06

Alojz Hlina

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:08

Anton Martvoň
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda, chcel by som vás i celú Národnú radu Slovenskej republiky poprosiť taktiež o presunutie bodu, a to 62, teda protišmejdovského zákona, na piatok hneď za bod pána Tibora Bastrnáka. Je to z dôvodu, v podstate keďže čakáme k tomu diskusiu, teda aby mali všetci možnosť sa k tomu vyjadriť.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

23.10.2013 o 17:08 hod.

Mgr. PhD.

Anton Martvoň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:09

Jozef Mikloško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja som dneska chcel dať otázky členom vlády aj interpelácie, ale bolo povedané, že sa tentoraz nebudú dávať, tak som sklopil uši a som nič nedal, ale vzápätí som videl, že sú z nich niektoré vylosované. Čiže ja prosím, keby náhodou bola ešte možnosť dávať otázky alebo interpelácie niekedy v budúcnosti v pondelok, v utorok, tak aby bola možnosť dať aj otázku aj nám z pléna, lebo proste sme ich nemohli dať dnes, keď sme tak chceli. Máme ich pripravené.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

23.10.2013 o 17:09 hod.

Doc. RNDr. DrSc.

Jozef Mikloško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:09

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán predseda, prosím vás, však ma to nechajte povedať. Vy už aj viete, čo sa chcem spýtať, a už mi aj hneď odpoviete. Prosím vás, však neviem, či takouto trápnou obštrukciou sa chcete zbaviť teda povinnosti vašich ministrov, aby tu boli počas interpelácií. Prosím vás, ja sa chcem spýtať, my sme to nedali na štvrtok, bude sa postupovať v tomto prísne vzato, že musia byť interpelácie vo štvrtok, lebo v prípade, že áno, tak takou to úplne trápnou, absolútne trápnou obštrukciou sa chcete zbaviť tej povinnosti, ktorú majú vaši ministri v ústave? Je to úplne úbohé, tak vám poviem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

23.10.2013 o 17:09 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:09

Ľubomír Petrák
Skontrolovaný text
Ďakujem za slovo, pán predseda. V rozprave k vládnemu návrhu zákona vystúpilo celkove deväť poslancov.
Pán poslanec Érsek podal podľa § 73 ods. 3 písm. a) procedurálny návrh vrátiť návrh zákona na dopracovanie. Prosím, dajte o tomto návrhu hlasovať.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

23.10.2013 o 17:09 hod.

Ing. CSc.

Ľubomír Petrák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video