29. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vážená pani predsedajúca, vážená pani ministerka, vážené kolegyne, kolegovia, áno, ako pani podpredsedkyňa veľmi dobre poznamenala, a koniec koncov na to, je to zbežné, bežným pohľadom sa dá zistiť, že momentálne tu máte, no nech ani nie 10, 8 unge fér poslancov z vôle ľudu, ktorí zastupujú vaše záujmy a bijú sa jak levy, aby vám bolo lepšie. Dneska možno majú výhovorku, že sneží. No celé zlé je aj po novom roku, znova pokračujeme v starých dobrých tradíciách, ako tu záleží a možno pravdou je, že bude aspoň ticho. Lebo aj k tomu včerajšku, ale vlastne aj k dneskajšiu, aj do budúcna by som potom poprosil, že naozaj, keď už to tu nikoho nezaujíma, tak aspoň tých ľudí, ktorých to zaujíma, pre mňa nech si to pozerajú, tak nechajte tých rečníkov, ktorí chcú niečo povedať, aspoň to povedať, ich nerušte už keď. Lebo buď tu nie ste, alebo keď tu ste, tak rušíte. Takže, ale však ešte k tomu možno bude reč.
K tomuto návrhu zákona dovoľte povedať, my sme tu minule mali pri prvom čítaní také botanické okienko aj s pani ministerkou. Tá sa len teda pozerala, teda počúvala. Ale s pánom kolegom, ktorý tu tiež momentálne nie je, o, či rastlina, o druhoch a čeľadiach a neviem čomu. Tak ja by som len v tej línii len dokončil niektoré veci a upozornil i keď vy ste tu v tom vašom úvodnom slove povedali, že netreba sa báť. Viete, to je, keď niekto povie, netreba sa báť, tak práve vtedy sa treba začať báť. (Povedané so smiechom.) Ale nie vždy to platí, nehovorím, že u vás to vždy platí, ale niekedy, žiaľ, je to tak, hej? Keď vám niekto povie zo štátnej moci, že netreba sa báť, tak práve vtedy by mali ľudia spozornieť. Neviem, na koľko to bolo nevyhnutné. V zásade pre ľudí to poviem. Hovoríme o tom, že doteraz platilo niečo a odteraz ide platiť niečo, ktoré bude hovoriť, že aj semená.
Všetci vieme, že život je taký, ako je, že prešli sme aj nejakými úskaliami, aj nejakými názormi. Pravdou je, že konopa ako rastlina sa v našich geografických podmienkach pestovala úplne bežne. Ale v tých časoch, keď sa úplne bežne pestovala, neverím tomu, že ju niekto zneužíval. Potom vládu, vzhľadom na skúsenosti, ktoré mali špeciálne v Amerike, v Spojených štátoch s účinkami, tak sa menil názor na túto rastlinu, menila sa legislatíva na tú rastlinu a myslím, že nejaký vrchol toho zlého názoru na túto rastlinu bol po vojne, aj legislatívne, ale aj spoločensky a potom sa to znova začalo nejakým spôsobom meniť a dostalo sa to do štádia, kde vlastne rozlišujeme tie druhy a rozlišujeme ich podľa obsahu toho, tej určitej látky, ktorá je pre niekoho nevyhnutná do tej miery, že je ochotný pre ňu spraviť hocičo a potom zostáva tá rastlina, ktorá nemá tú látku a tam hovorme a úplne s kľudom, že sú aj historicky, ale aj teraz už aj vedecky dokázané niektoré účinky, ktoré sú pre ľudský organizmus, dajme tomu, keď nie pozitívne, tak aspoň neutrálne a existuje aj zostatok z tej rastliny, ktorá sa dá použiť inde. Hovoríme o tepelných izoláciách, o tepelných izoláciách z konope, neviem čo všetko, proste naozaj dá sa.
Čiže súčasná legislatíva a hlavne znova to ku nám prišlo, v Európe to začalo, Francúzi sú, myslím, s tým relatívne v tom najďalej, hovoríme o tej konope siatej alebo respektíve aj technickej sa niekde používa, to je tá, ktorá má nulový, respektíve minimálny obsah tej účinnej látky a preto sa bežne používa. Nie bežne, no ale používa sa. Tie rozlohy, tie miery kolíšu podľa aktuálnych nejakých nastavení. V Čechách bol boom nejaké roky dozadu vo výmere. Potom zase sa zistilo, že sa to až tak nepredáva, jak sa to malo predávať, tak sa výmera znížila. U nás, myslím sa tomu intenzívne nejaká jedna firma venuje pri Nitre, kde má nejakých 50 hektárov, teraz, myslím, zvýšili, znížili. No nič také hrozné sa nedeje. Pravdou je, že to funguje, že existuje konopa siata, ktorá vlastne môžte, môžte ju, nechcem povedať, že úplne bežne, existujú také niečo, že musíte sa nahlásiť, že ju idete vysiať aj kvôli tomu, že ak by ste chceli brať dotáciu a zúčastniť sa programov štandardných, čo Európa pozná na podporu, to je jedno aj jačmeňa a keď aj teda aj tejto konopy. Zatiaľ a potiaľ všetko dobré.
Ale kde ja vidím určité riziko a riziko vidím v tom, že ak je dneska niekde pri Nitre 50 alebo 70 hektárov a možno niekde ešte inde je tiež ešte nahlásených neviem koľko, aká výmera konopy siatej a tam bežne rastie, tak je dobre, lebo, alebo vieme o tom. Rozdiel medzi tou konopou siatou a konopou tou indickou je, to je tá zase, ktorá by mala mať ten obsah, hej, tej je aj morfologicky, aj v tých znakoch, ktoré, nechcem povedať, že bežný slobodník policajného zboru rozlíši, ale zase vieme povedať, že zaškolený pracovník rozlíši, hej? Lebo tá údajne teda, som si zbežne pozeral, tá technická je vyššia, ináč má rozloženie tých kvetov a proste dá sa to rozlíšiť v tom stave vzrastlej rastliny, sa to dá rozlíšiť, hej. Čiže nemôže chlapec alebo a teraz hovorím, ja nechcem mať krv v očiach, že nejaký rastaman v čiapke jamajskej terorizujeme, ale môžme hovoriť aj o nejakých výsadbových poliach v halách, do ktorých, v domoch, v ktorých nikto nebýva, však to sem-tam vidíme v novinách, hej, čiže aby to niekto posúdil teraz, že či oni, teraz tam niekto tam príde a povie, viete, a to je všetko konopa, konopa siata. No tak, ale vieme to posúdiť, že nie je to konopa siata, že je to tá konopa, ktorá je problematická. To sa v tomto štádiu tejto vzrastlej rastliny dá.
Tým, že my teraz zavádzame a vynímame, lebo doteraz, teraz bolo vyňaté iba tá odroda. Tak úzko špecifikujeme, že aj semená. To znamená, a tam je ten problém, že tam môže nastať problém. Žiaľ, nepodarilo sa mi spojiť s tými ľuďmi, keď je tu niekto väčší botanik. Mňa nikto nenapadol, som skúšal volať tej firme, ktorá pestuje tú, alebo sa zaoberá, že či mi vie povedať, či je rozdiel v tých semenách. Na to ja narážam, lebo sú v zásade dve možnosti. Ak semená konopy siatej a konopy indickej sú skoro totožné, tak je o niečo väčší ten problém. Ale aj keby neboli totožné, že morfologicky, teda že jedno je väčšie, je lesklejšie, neviem, nejaké typové znaky sú, ktoré znova dajme tomu bežný slobodník nevie posúdiť, ale už nejaký zaškolený na základe metodického pokynu vie posúdiť. Čiže aké sú možnosti naše? Čiže uvažujme aj v tom lepšom prípade, aj v tom lepšom prípade, že je možné tie semená rozlíšiť.
Tak potom by som, pani ministerka, bol rád, keby ste v svoje záverečnej reči povedali a prebrali aj zodpovednosť, že teda, že áno, že pošlete list na Prezídium policajného zboru, že došlo k takejto úprave, ale že teda je potrebné vydať metodický pokyn pre posudzovanie semien. Viete kvôli čomu? Kvôli tomu, aby sa nestalo a to môže nastať, že zrazu sa pestovateľmi konopy siatej stanú takí chlapci, ktorí sú divní. To sme sa tu minule rozprávali. Takí divní chlapci na divných autách s divným výrazom, s divnými správaniami a zrazu sú to poľnohospodári, viete, že príde ku nim polícia a zistí, že v pivniciach má dva mechy semien konopy siatej. A teraz, že čo to máte chlapci? Oni povedia, že no však normálne, však to Zvolenská bola v parlamente, to je konopa siata, my to tu máme a ideme pestovať, no. Viete a policajti, aby nemuseli že zložiť opätky a povedať, áno, je to pravda. (Hlasy v sále.)
Pán kolega, vy ma nechápete. Ja hovorím tu a, no a pre ľudí, ktorí to prípadne pozerajú, ma sa tu snaží kolega doplniť, že keď to bude pre vtákov. Ja neviem, pre koho to bude. Ja hovorím o tom, že v zásade by nemal mať ani rastaman v jamajskej čiapke, ale ja kvôli tomu skákať do Dunaja nebudem. Ale už vôbec nie divní chlapci na divných autách by nemali mať doma dva mechy semien, konopy a teraz poďme hovoriť. Oni budú hovoriť, že konopy siate, ale čo keď je to konopa indická. Ja si nemyslím, či pre vtákov, či pre niekoho nemali by mať. A to hovorím z tej aplikačnej praxe, aby sme teda tým policajtom, lebo celý výstup z tohto bude do prostredia, že semená môžeš mať. To bude výstup, hej, aplikačný výstup, semená môžeš mať, lebo však to teraz bola Zvolenská v parlamente, to povolili. Treba jasne povedať, že semená konopy siatej. Čiže aj policajti by mali metodický pokyn, že chlapci na divných autách, keď sa zrazu stanú z nich botanici a pestovatelia, tak keď už, tak nech sa páči, ale už by to, ale môže to byť len konopa siata.
A teraz v tých dvoch možnostiach. Ak to vieme bežne rozlíšiť, tak tí policajti, keď to oni nevedia tí slobodníci niekde, ja neviem, nechcem sa nikoho dotknúť, v nejakom regióne, tak zaistia tú stopu a pošlú a tu to niekto posúdi. To je ten lepší prípad. Alebo niekto u nich na okrese to posúdi, že áno, je to v poriadku, je to konopa siata, keď to vieme bežne rozlíšiť. Ale potom môže nastať situácia, že to nebudeme vedieť bežne rozlíšiť, bežným okom, a to budeme musieť čakať. A toto by ma, toto je vec a toto je to riziko, ktoré tu je, že či nám to za to stojí, že sme, že bežíme po hrudi niečomu, čo, čoho by sme sa mali skôr báť, ako tomu bežať po hrudi. Lebo ten horší prípad môže byť taký, že sa to nedá bežne rozlíšiť. Potom čo urobia? Polícia to uzavrie, nevedia, no tak asi je, on tvrdí, že je, no keď tvrdí, že je, tak je, hej, čiže, áno, potom zas aby sme nemuseli dopadnúť tak, že to musia niekde na policajnom, okresnej stanici, ja neviem, v Medzilaborciach zasadiť a počkať, že čo z toho vyrastie a na základe toho budú hodnotiť ten skutok. Však akú inú možnosť by ste mali?
No výsledok je taký, že aby nevyšiel do prostredia signál, že nevadí, semeno marihuany môžeš mať. Lebo tak to tu zvykne byť, že taký výstup sa z toho urobí. Že už to je schválené, semeno marihuany môžeš mať. Nie je to pravda.
Treba jasne povedať, môžte mať doma, keď už teda ste sa rozhodli mať semeno konopy siatej, ale nemôžte mať doma semeno konopy indickej alebo aj tej rumuniskovej alebo proste tej, ktorá má ten obsah. Môžte mať, a to aj pre tých, ktorí by to mali kontrolovať, to by mal byť ten váš metodický pokyn, ale nie, vy ho nemôžte dať a vy môžte dať upozornenie. A to by som chcel poprosiť, že teda, že keď už sem s tým prišli, máte pocit, že to je dôležité, tak prosím vás, urobte, aby sme si mohli potom povedať, že urobili sme, čo sme mohli, hej, že teda odišiel aj od vás z ministerstva zdravotníctva pokyn, teda informácia, že ako treba postupovať a že k takejto zmene došlo a to ešte ergo neznamená, že nám po hraniciach budú chodiť, lebo aj vývoz aj dovoz, po hraniciach nám chodiť chlapci s čiernymi oknami na autách a s plnými mechmi semena konopy a potom sa bude s niekým zápasiť, že či siatej alebo indickej, aby sme tento signál do spoločnosti pre istotu neposlali, lebo však už ich posielame všelijaké a zrovna tento, si myslím, že kľudne by sme si mohli odpustiť. Ale už keď je to tu a vy ste vo svojom úvodnom slove povedali, že nič, všetko v poriadku. Nezdieľam to nadšenie, že je to úplne v poriadku, lebo ten signál vyjde taký, ako som hovoril. Aspoň urobte to, že môžeme povedať to, že čo sa dalo, sme urobili. Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
Vystúpenia
18:54
Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:54
Emília MüllerováPredseda Národnej rady Slovenskej republiky pridelil uvedený návrh zákona na prerokovanie:
- ústavnoprávnemu...
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky pridelil uvedený návrh zákona na prerokovanie:
- ústavnoprávnemu výboru a
- výboru pre zdravotníctvo.
Výbory prerokovali návrh zákona v stanovenej lehote. Ústavnoprávny výbor Národnej rady a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo prerokovali vládny návrh zákona a odporučili predložený návrh schváliť s pripomienkami. V časti IV spoločnej správy sú uvedené jednotlivé pripomienky.
Gestorský výbor rokoval dňa 28. januára 2014 a odporučil Národnej rade návrh zákona schváliť, ako aj schváliť všetky pripomienky obsiahnuté v spoločnej správe.
Pani predsedajúca, skončila som, otvorte, prosím, rozpravu.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
28.1.2014 o 18:54 hod.
MUDr.
Emília Müllerová
Videokanál poslanca
Vážená pani predsedajúca, vážená pani ministerka, milí kolegovia poslanci, dovoľte mi, aby som vystúpila ako spravodajkyňa výboru k spoločnej správe k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 139/1998 Z. z. o omamných látkach, psychotropných látkach a o prípravkoch v znení neskorších predpisov, tlač 760a.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky pridelil uvedený návrh zákona na prerokovanie:
- ústavnoprávnemu výboru a
- výboru pre zdravotníctvo.
Výbory prerokovali návrh zákona v stanovenej lehote. Ústavnoprávny výbor Národnej rady a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo prerokovali vládny návrh zákona a odporučili predložený návrh schváliť s pripomienkami. V časti IV spoločnej správy sú uvedené jednotlivé pripomienky.
Gestorský výbor rokoval dňa 28. januára 2014 a odporučil Národnej rade návrh zákona schváliť, ako aj schváliť všetky pripomienky obsiahnuté v spoločnej správe.
Pani predsedajúca, skončila som, otvorte, prosím, rozpravu.
Neautorizovaný
18:56
Vystúpenie v rozprave 18:56
Štefan KuffaVážená pani ministerka, vážená pani spravodajkyňa, vážená pani podpredsedníčka, vážený pán predseda Národnej rady, dovoľte mi niekoľko slov.
No, je to tak, Martin, pozri sa, prišiel si neskoro, takže minule sme si už vypočuli tú prednášku tvoju, teraz si vypočuješ ty zase inú. Môžeš sa prihlásiť vo faktickej.
Ja len chcem povedať toľko, že ja...
Vážená pani ministerka, vážená pani spravodajkyňa, vážená pani podpredsedníčka, vážený pán predseda Národnej rady, dovoľte mi niekoľko slov.
No, je to tak, Martin, pozri sa, prišiel si neskoro, takže minule sme si už vypočuli tú prednášku tvoju, teraz si vypočuješ ty zase inú. Môžeš sa prihlásiť vo faktickej.
Ja len chcem povedať toľko, že ja podporím každý návrh zákona, ktorý obmedzí a sprísni užívanie psychotropných látok. Prečo? Lebo má to vždycky negatívny dopad na konkrétne rodiny, a tie konkrétne rodiny, to sú naše rodiny, a možno keď sa tak zamyslíme v tom širšom kontexte, a či už možno v tom rodinnom, alebo priateľskom, tak dneska už je to Slovensko tak zasiahnuté, že takmer každá rodina alebo tá vzdialenejšia má tento problém. Preto ja, keď tento návrh zákona tuná je, tak ho som ochotný podporiť a teším sa, že ho tuná máme. My sme to mali dnes dopoludnia na výbore, sme sa tam bavili o týchto konkrétnych veciach aj sme si vysvetlili niektoré tie veci, ktoré teraz aj tie semená konopy siatej, že ako to je s pestovaním, tak, aby poľnohospodári, tí, ktorí sa rozhodnú a budú pestovať tú konopu siatu, tak môžu tú, ktorá neobsahuje ten prvok HTC, tak v podstate tá je pre v podstate pre človeka a ľudský organizmus neškodná. Každá závislosť človeka istým spôsobom zväzuje a drogy sú veľmi vážnou vecou, ktoré ťa spútavajú a sú takým živlom, že ťa vedú do záhuby veľakrát samotného jedinca, a vyúsťuje to v smrť, ale samotné aj tie rodiny, veľakrát mnohí rodičia a mnohé mladé rodiny alebo aj v stredne dospelom veku, ak majú či už takého syna, alebo dcéru, nevedia si s takýmito ľuďmi poradiť. Strácajú aj strechu nad hlavou a prichádzajú mnohé rodiny aj o majetok. Tak ja vítam, že tento zákon tuná máme a veľmi rád ho podporím a, samozrejme, aj hlasovaním. Ďakujem za pozornosť.
Vystúpenie v rozprave
28.1.2014 o 18:56 hod.
PhDr.
Štefan Kuffa
Videokanál poslanca
Pán kolega, nemusíš sa báť, ja ťa zastúpim. (Povedané so smiechom. Smiech v sále.)
Vážená pani ministerka, vážená pani spravodajkyňa, vážená pani podpredsedníčka, vážený pán predseda Národnej rady, dovoľte mi niekoľko slov.
No, je to tak, Martin, pozri sa, prišiel si neskoro, takže minule sme si už vypočuli tú prednášku tvoju, teraz si vypočuješ ty zase inú. Môžeš sa prihlásiť vo faktickej.
Ja len chcem povedať toľko, že ja podporím každý návrh zákona, ktorý obmedzí a sprísni užívanie psychotropných látok. Prečo? Lebo má to vždycky negatívny dopad na konkrétne rodiny, a tie konkrétne rodiny, to sú naše rodiny, a možno keď sa tak zamyslíme v tom širšom kontexte, a či už možno v tom rodinnom, alebo priateľskom, tak dneska už je to Slovensko tak zasiahnuté, že takmer každá rodina alebo tá vzdialenejšia má tento problém. Preto ja, keď tento návrh zákona tuná je, tak ho som ochotný podporiť a teším sa, že ho tuná máme. My sme to mali dnes dopoludnia na výbore, sme sa tam bavili o týchto konkrétnych veciach aj sme si vysvetlili niektoré tie veci, ktoré teraz aj tie semená konopy siatej, že ako to je s pestovaním, tak, aby poľnohospodári, tí, ktorí sa rozhodnú a budú pestovať tú konopu siatu, tak môžu tú, ktorá neobsahuje ten prvok HTC, tak v podstate tá je pre v podstate pre človeka a ľudský organizmus neškodná. Každá závislosť človeka istým spôsobom zväzuje a drogy sú veľmi vážnou vecou, ktoré ťa spútavajú a sú takým živlom, že ťa vedú do záhuby veľakrát samotného jedinca, a vyúsťuje to v smrť, ale samotné aj tie rodiny, veľakrát mnohí rodičia a mnohé mladé rodiny alebo aj v stredne dospelom veku, ak majú či už takého syna, alebo dcéru, nevedia si s takýmito ľuďmi poradiť. Strácajú aj strechu nad hlavou a prichádzajú mnohé rodiny aj o majetok. Tak ja vítam, že tento zákon tuná máme a veľmi rád ho podporím a, samozrejme, aj hlasovaním. Ďakujem za pozornosť.
Neautorizovaný
9:01
K tomuto návrhu zákona dovoľte povedať, my sme tu minule mali pri prvom čítaní také botanické okienko aj s pani ministerkou. Tá sa len teda pozerala, teda počúvala. Ale s pánom kolegom, ktorý tu tiež momentálne nie je, o, či rastlina, o druhoch a čeľadiach a neviem čomu. Tak ja by som len v tej línii len dokončil niektoré veci a upozornil i keď vy ste tu v tom vašom úvodnom slove povedali, že netreba sa báť. Viete, to je, keď niekto povie, netreba sa báť, tak práve vtedy sa treba začať báť. (Povedané so smiechom.) Ale nie vždy to platí, nehovorím, že u vás to vždy platí, ale niekedy, žiaľ, je to tak, hej? Keď vám niekto povie zo štátnej moci, že netreba sa báť, tak práve vtedy by mali ľudia spozornieť. Neviem, na koľko to bolo nevyhnutné. V zásade pre ľudí to poviem. Hovoríme o tom, že doteraz platilo niečo a odteraz ide platiť niečo, ktoré bude hovoriť, že aj semená.
Všetci vieme, že život je taký, ako je, že prešli sme aj nejakými úskaliami, aj nejakými názormi. Pravdou je, že konopa ako rastlina sa v našich geografických podmienkach pestovala úplne bežne. Ale v tých časoch, keď sa úplne bežne pestovala, neverím tomu, že ju niekto zneužíval. Potom vládu, vzhľadom na skúsenosti, ktoré mali špeciálne v Amerike, v Spojených štátoch s účinkami, tak sa menil názor na túto rastlinu, menila sa legislatíva na tú rastlinu a myslím, že nejaký vrchol toho zlého názoru na túto rastlinu bol po vojne, aj legislatívne, ale aj spoločensky a potom sa to znova začalo nejakým spôsobom meniť a dostalo sa to do štádia, kde vlastne rozlišujeme tie druhy a rozlišujeme ich podľa obsahu toho, tej určitej látky, ktorá je pre niekoho nevyhnutná do tej miery, že je ochotný pre ňu spraviť hocičo a potom zostáva tá rastlina, ktorá nemá tú látku a tam hovorme a úplne s kľudom, že sú aj historicky, ale aj teraz už aj vedecky dokázané niektoré účinky, ktoré sú pre ľudský organizmus, dajme tomu, keď nie pozitívne, tak aspoň neutrálne a existuje aj zostatok z tej rastliny, ktorá sa dá použiť inde. Hovoríme o tepelných izoláciách, o tepelných izoláciách z konope, neviem čo všetko, proste naozaj dá sa.
Čiže súčasná legislatíva a hlavne znova to ku nám prišlo, v Európe to začalo, Francúzi sú, myslím, s tým relatívne v tom najďalej, hovoríme o tej konope siatej alebo respektíve aj technickej sa niekde používa, to je tá, ktorá má nulový, respektíve minimálny obsah tej účinnej látky a preto sa bežne používa. Nie bežne, no ale používa sa. Tie rozlohy, tie miery kolíšu podľa aktuálnych nejakých nastavení. V Čechách bol boom nejaké roky dozadu vo výmere. Potom zase sa zistilo, že sa to až tak nepredáva, jak sa to malo predávať, tak sa výmera znížila. U nás, myslím sa tomu intenzívne nejaká jedna firma venuje pri Nitre, kde má nejakých 50 hektárov, teraz, myslím, zvýšili, znížili. No nič také hrozné sa nedeje. Pravdou je, že to funguje, že existuje konopa siata, ktorá vlastne môžte, môžte ju, nechcem povedať, že úplne bežne, existujú také niečo, že musíte sa nahlásiť, že ju idete vysiať aj kvôli tomu, že ak by ste chceli brať dotáciu a zúčastniť sa programov štandardných, čo Európa pozná na podporu, to je jedno aj jačmeňa a keď aj teda aj tejto konopy. Zatiaľ a potiaľ všetko dobré.
Ale kde ja vidím určité riziko a riziko vidím v tom, že ak je dneska niekde pri Nitre 50 alebo 70 hektárov a možno niekde ešte inde je tiež ešte nahlásených neviem koľko, aká výmera konopy siatej a tam bežne rastie, tak je dobre, lebo, alebo vieme o tom. Rozdiel medzi tou konopou siatou a konopou tou indickou je, to je tá zase, ktorá by mala mať ten obsah, hej, tej je aj morfologicky, aj v tých znakoch, ktoré, nechcem povedať, že bežný slobodník policajného zboru rozlíši, ale zase vieme povedať, že zaškolený pracovník rozlíši, hej? Lebo tá údajne teda, som si zbežne pozeral, tá technická je vyššia, ináč má rozloženie tých kvetov a proste dá sa to rozlíšiť v tom stave vzrastlej rastliny, sa to dá rozlíšiť, hej. Čiže nemôže chlapec alebo a teraz hovorím, ja nechcem mať krv v očiach, že nejaký rastaman v čiapke jamajskej terorizujeme, ale môžme hovoriť aj o nejakých výsadbových poliach v halách, do ktorých, v domoch, v ktorých nikto nebýva, však to sem-tam vidíme v novinách, hej, čiže aby to niekto posúdil teraz, že či oni, teraz tam niekto tam príde a povie, viete, a to je všetko konopa, konopa siata. No tak, ale vieme to posúdiť, že nie je to konopa siata, že je to tá konopa, ktorá je problematická. To sa v tomto štádiu tejto vzrastlej rastliny dá.
Tým, že my teraz zavádzame a vynímame, lebo doteraz, teraz bolo vyňaté iba tá odroda. Tak úzko špecifikujeme, že aj semená. To znamená, a tam je ten problém, že tam môže nastať problém. Žiaľ, nepodarilo sa mi spojiť s tými ľuďmi, keď je tu niekto väčší botanik. Mňa nikto nenapadol, som skúšal volať tej firme, ktorá pestuje tú, alebo sa zaoberá, že či mi vie povedať, či je rozdiel v tých semenách. Na to ja narážam, lebo sú v zásade dve možnosti. Ak semená konopy siatej a konopy indickej sú skoro totožné, tak je o niečo väčší ten problém. Ale aj keby neboli totožné, že morfologicky, teda že jedno je väčšie, je lesklejšie, neviem, nejaké typové znaky sú, ktoré znova dajme tomu bežný slobodník nevie posúdiť, ale už nejaký zaškolený na základe metodického pokynu vie posúdiť. Čiže aké sú možnosti naše? Čiže uvažujme aj v tom lepšom prípade, aj v tom lepšom prípade, že je možné tie semená rozlíšiť.
Tak potom by som, pani ministerka, bol rád, keby ste v svoje záverečnej reči povedali a prebrali aj zodpovednosť, že teda, že áno, že pošlete list na Prezídium policajného zboru, že došlo k takejto úprave, ale že teda je potrebné vydať metodický pokyn pre posudzovanie semien. Viete kvôli čomu? Kvôli tomu, aby sa nestalo a to môže nastať, že zrazu sa pestovateľmi konopy siatej stanú takí chlapci, ktorí sú divní. To sme sa tu minule rozprávali. Takí divní chlapci na divných autách s divným výrazom, s divnými správaniami a zrazu sú to poľnohospodári, viete, že príde ku nim polícia a zistí, že v pivniciach má dva mechy semien konopy siatej. A teraz, že čo to máte chlapci? Oni povedia, že no však normálne, však to Zvolenská bola v parlamente, to je konopa siata, my to tu máme a ideme pestovať, no. Viete a policajti, aby nemuseli že zložiť opätky a povedať, áno, je to pravda. (Hlasy v sále.)
Pán kolega, vy ma nechápete. Ja hovorím tu a, no a pre ľudí, ktorí to prípadne pozerajú, ma sa tu snaží kolega doplniť, že keď to bude pre vtákov. Ja neviem, pre koho to bude. Ja hovorím o tom, že v zásade by nemal mať ani rastaman v jamajskej čiapke, ale ja kvôli tomu skákať do Dunaja nebudem. Ale už vôbec nie divní chlapci na divných autách by nemali mať doma dva mechy semien, konopy a teraz poďme hovoriť. Oni budú hovoriť, že konopy siate, ale čo keď je to konopa indická. Ja si nemyslím, či pre vtákov, či pre niekoho nemali by mať. A to hovorím z tej aplikačnej praxe, aby sme teda tým policajtom, lebo celý výstup z tohto bude do prostredia, že semená môžeš mať. To bude výstup, hej, aplikačný výstup, semená môžeš mať, lebo však to teraz bola Zvolenská v parlamente, to povolili. Treba jasne povedať, že semená konopy siatej. Čiže aj policajti by mali metodický pokyn, že chlapci na divných autách, keď sa zrazu stanú z nich botanici a pestovatelia, tak keď už, tak nech sa páči, ale už by to, ale môže to byť len konopa siata.
A teraz v tých dvoch možnostiach. Ak to vieme bežne rozlíšiť, tak tí policajti, keď to oni nevedia tí slobodníci niekde, ja neviem, nechcem sa nikoho dotknúť, v nejakom regióne, tak zaistia tú stopu a pošlú a tu to niekto posúdi. To je ten lepší prípad. Alebo niekto u nich na okrese to posúdi, že áno, je to v poriadku, je to konopa siata, keď to vieme bežne rozlíšiť. Ale potom môže nastať situácia, že to nebudeme vedieť bežne rozlíšiť, bežným okom, a to budeme musieť čakať. A toto by ma, toto je vec a toto je to riziko, ktoré tu je, že či nám to za to stojí, že sme, že bežíme po hrudi niečomu, čo, čoho by sme sa mali skôr báť, ako tomu bežať po hrudi. Lebo ten horší prípad môže byť taký, že sa to nedá bežne rozlíšiť. Potom čo urobia? Polícia to uzavrie, nevedia, no tak asi je, on tvrdí, že je, no keď tvrdí, že je, tak je, hej, čiže, áno, potom zas aby sme nemuseli dopadnúť tak, že to musia niekde na policajnom, okresnej stanici, ja neviem, v Medzilaborciach zasadiť a počkať, že čo z toho vyrastie a na základe toho budú hodnotiť ten skutok. Však akú inú možnosť by ste mali?
No výsledok je taký, že aby nevyšiel do prostredia signál, že nevadí, semeno marihuany môžeš mať. Lebo tak to tu zvykne byť, že taký výstup sa z toho urobí. Že už to je schválené, semeno marihuany môžeš mať. Nie je to pravda.
Treba jasne povedať, môžte mať doma, keď už teda ste sa rozhodli mať semeno konopy siatej, ale nemôžte mať doma semeno konopy indickej alebo aj tej rumuniskovej alebo proste tej, ktorá má ten obsah. Môžte mať, a to aj pre tých, ktorí by to mali kontrolovať, to by mal byť ten váš metodický pokyn, ale nie, vy ho nemôžte dať a vy môžte dať upozornenie. A to by som chcel poprosiť, že teda, že keď už sem s tým prišli, máte pocit, že to je dôležité, tak prosím vás, urobte, aby sme si mohli potom povedať, že urobili sme, čo sme mohli, hej, že teda odišiel aj od vás z ministerstva zdravotníctva pokyn, teda informácia, že ako treba postupovať a že k takejto zmene došlo a to ešte ergo neznamená, že nám po hraniciach budú chodiť, lebo aj vývoz aj dovoz, po hraniciach nám chodiť chlapci s čiernymi oknami na autách a s plnými mechmi semena konopy a potom sa bude s niekým zápasiť, že či siatej alebo indickej, aby sme tento signál do spoločnosti pre istotu neposlali, lebo však už ich posielame všelijaké a zrovna tento, si myslím, že kľudne by sme si mohli odpustiť. Ale už keď je to tu a vy ste vo svojom úvodnom slove povedali, že nič, všetko v poriadku. Nezdieľam to nadšenie, že je to úplne v poriadku, lebo ten signál vyjde taký, ako som hovoril. Aspoň urobte to, že môžeme povedať to, že čo sa dalo, sme urobili. Ďakujem pekne.
Vážená pani predsedajúca, vážená pani ministerka, vážené kolegyne, kolegovia, áno, ako pani podpredsedkyňa veľmi dobre poznamenala, a koniec koncov na to, je to zbežné, bežným pohľadom sa dá zistiť, že momentálne tu máte, no nech ani nie 10, 8 unge fér poslancov z vôle ľudu, ktorí zastupujú vaše záujmy a bijú sa jak levy, aby vám bolo lepšie. Dneska možno majú výhovorku, že sneží. No celé zlé je aj po novom roku, znova pokračujeme v starých dobrých tradíciách, ako tu záleží a možno pravdou je, že bude aspoň ticho. Lebo aj k tomu včerajšku, ale vlastne aj k dneskajšiu, aj do budúcna by som potom poprosil, že naozaj, keď už to tu nikoho nezaujíma, tak aspoň tých ľudí, ktorých to zaujíma, pre mňa nech si to pozerajú, tak nechajte tých rečníkov, ktorí chcú niečo povedať, aspoň to povedať, ich nerušte už keď. Lebo buď tu nie ste, alebo keď tu ste, tak rušíte. Takže, ale však ešte k tomu možno bude reč.
K tomuto návrhu zákona dovoľte povedať, my sme tu minule mali pri prvom čítaní také botanické okienko aj s pani ministerkou. Tá sa len teda pozerala, teda počúvala. Ale s pánom kolegom, ktorý tu tiež momentálne nie je, o, či rastlina, o druhoch a čeľadiach a neviem čomu. Tak ja by som len v tej línii len dokončil niektoré veci a upozornil i keď vy ste tu v tom vašom úvodnom slove povedali, že netreba sa báť. Viete, to je, keď niekto povie, netreba sa báť, tak práve vtedy sa treba začať báť. (Povedané so smiechom.) Ale nie vždy to platí, nehovorím, že u vás to vždy platí, ale niekedy, žiaľ, je to tak, hej? Keď vám niekto povie zo štátnej moci, že netreba sa báť, tak práve vtedy by mali ľudia spozornieť. Neviem, na koľko to bolo nevyhnutné. V zásade pre ľudí to poviem. Hovoríme o tom, že doteraz platilo niečo a odteraz ide platiť niečo, ktoré bude hovoriť, že aj semená.
Všetci vieme, že život je taký, ako je, že prešli sme aj nejakými úskaliami, aj nejakými názormi. Pravdou je, že konopa ako rastlina sa v našich geografických podmienkach pestovala úplne bežne. Ale v tých časoch, keď sa úplne bežne pestovala, neverím tomu, že ju niekto zneužíval. Potom vládu, vzhľadom na skúsenosti, ktoré mali špeciálne v Amerike, v Spojených štátoch s účinkami, tak sa menil názor na túto rastlinu, menila sa legislatíva na tú rastlinu a myslím, že nejaký vrchol toho zlého názoru na túto rastlinu bol po vojne, aj legislatívne, ale aj spoločensky a potom sa to znova začalo nejakým spôsobom meniť a dostalo sa to do štádia, kde vlastne rozlišujeme tie druhy a rozlišujeme ich podľa obsahu toho, tej určitej látky, ktorá je pre niekoho nevyhnutná do tej miery, že je ochotný pre ňu spraviť hocičo a potom zostáva tá rastlina, ktorá nemá tú látku a tam hovorme a úplne s kľudom, že sú aj historicky, ale aj teraz už aj vedecky dokázané niektoré účinky, ktoré sú pre ľudský organizmus, dajme tomu, keď nie pozitívne, tak aspoň neutrálne a existuje aj zostatok z tej rastliny, ktorá sa dá použiť inde. Hovoríme o tepelných izoláciách, o tepelných izoláciách z konope, neviem čo všetko, proste naozaj dá sa.
Čiže súčasná legislatíva a hlavne znova to ku nám prišlo, v Európe to začalo, Francúzi sú, myslím, s tým relatívne v tom najďalej, hovoríme o tej konope siatej alebo respektíve aj technickej sa niekde používa, to je tá, ktorá má nulový, respektíve minimálny obsah tej účinnej látky a preto sa bežne používa. Nie bežne, no ale používa sa. Tie rozlohy, tie miery kolíšu podľa aktuálnych nejakých nastavení. V Čechách bol boom nejaké roky dozadu vo výmere. Potom zase sa zistilo, že sa to až tak nepredáva, jak sa to malo predávať, tak sa výmera znížila. U nás, myslím sa tomu intenzívne nejaká jedna firma venuje pri Nitre, kde má nejakých 50 hektárov, teraz, myslím, zvýšili, znížili. No nič také hrozné sa nedeje. Pravdou je, že to funguje, že existuje konopa siata, ktorá vlastne môžte, môžte ju, nechcem povedať, že úplne bežne, existujú také niečo, že musíte sa nahlásiť, že ju idete vysiať aj kvôli tomu, že ak by ste chceli brať dotáciu a zúčastniť sa programov štandardných, čo Európa pozná na podporu, to je jedno aj jačmeňa a keď aj teda aj tejto konopy. Zatiaľ a potiaľ všetko dobré.
Ale kde ja vidím určité riziko a riziko vidím v tom, že ak je dneska niekde pri Nitre 50 alebo 70 hektárov a možno niekde ešte inde je tiež ešte nahlásených neviem koľko, aká výmera konopy siatej a tam bežne rastie, tak je dobre, lebo, alebo vieme o tom. Rozdiel medzi tou konopou siatou a konopou tou indickou je, to je tá zase, ktorá by mala mať ten obsah, hej, tej je aj morfologicky, aj v tých znakoch, ktoré, nechcem povedať, že bežný slobodník policajného zboru rozlíši, ale zase vieme povedať, že zaškolený pracovník rozlíši, hej? Lebo tá údajne teda, som si zbežne pozeral, tá technická je vyššia, ináč má rozloženie tých kvetov a proste dá sa to rozlíšiť v tom stave vzrastlej rastliny, sa to dá rozlíšiť, hej. Čiže nemôže chlapec alebo a teraz hovorím, ja nechcem mať krv v očiach, že nejaký rastaman v čiapke jamajskej terorizujeme, ale môžme hovoriť aj o nejakých výsadbových poliach v halách, do ktorých, v domoch, v ktorých nikto nebýva, však to sem-tam vidíme v novinách, hej, čiže aby to niekto posúdil teraz, že či oni, teraz tam niekto tam príde a povie, viete, a to je všetko konopa, konopa siata. No tak, ale vieme to posúdiť, že nie je to konopa siata, že je to tá konopa, ktorá je problematická. To sa v tomto štádiu tejto vzrastlej rastliny dá.
Tým, že my teraz zavádzame a vynímame, lebo doteraz, teraz bolo vyňaté iba tá odroda. Tak úzko špecifikujeme, že aj semená. To znamená, a tam je ten problém, že tam môže nastať problém. Žiaľ, nepodarilo sa mi spojiť s tými ľuďmi, keď je tu niekto väčší botanik. Mňa nikto nenapadol, som skúšal volať tej firme, ktorá pestuje tú, alebo sa zaoberá, že či mi vie povedať, či je rozdiel v tých semenách. Na to ja narážam, lebo sú v zásade dve možnosti. Ak semená konopy siatej a konopy indickej sú skoro totožné, tak je o niečo väčší ten problém. Ale aj keby neboli totožné, že morfologicky, teda že jedno je väčšie, je lesklejšie, neviem, nejaké typové znaky sú, ktoré znova dajme tomu bežný slobodník nevie posúdiť, ale už nejaký zaškolený na základe metodického pokynu vie posúdiť. Čiže aké sú možnosti naše? Čiže uvažujme aj v tom lepšom prípade, aj v tom lepšom prípade, že je možné tie semená rozlíšiť.
Tak potom by som, pani ministerka, bol rád, keby ste v svoje záverečnej reči povedali a prebrali aj zodpovednosť, že teda, že áno, že pošlete list na Prezídium policajného zboru, že došlo k takejto úprave, ale že teda je potrebné vydať metodický pokyn pre posudzovanie semien. Viete kvôli čomu? Kvôli tomu, aby sa nestalo a to môže nastať, že zrazu sa pestovateľmi konopy siatej stanú takí chlapci, ktorí sú divní. To sme sa tu minule rozprávali. Takí divní chlapci na divných autách s divným výrazom, s divnými správaniami a zrazu sú to poľnohospodári, viete, že príde ku nim polícia a zistí, že v pivniciach má dva mechy semien konopy siatej. A teraz, že čo to máte chlapci? Oni povedia, že no však normálne, však to Zvolenská bola v parlamente, to je konopa siata, my to tu máme a ideme pestovať, no. Viete a policajti, aby nemuseli že zložiť opätky a povedať, áno, je to pravda. (Hlasy v sále.)
Pán kolega, vy ma nechápete. Ja hovorím tu a, no a pre ľudí, ktorí to prípadne pozerajú, ma sa tu snaží kolega doplniť, že keď to bude pre vtákov. Ja neviem, pre koho to bude. Ja hovorím o tom, že v zásade by nemal mať ani rastaman v jamajskej čiapke, ale ja kvôli tomu skákať do Dunaja nebudem. Ale už vôbec nie divní chlapci na divných autách by nemali mať doma dva mechy semien, konopy a teraz poďme hovoriť. Oni budú hovoriť, že konopy siate, ale čo keď je to konopa indická. Ja si nemyslím, či pre vtákov, či pre niekoho nemali by mať. A to hovorím z tej aplikačnej praxe, aby sme teda tým policajtom, lebo celý výstup z tohto bude do prostredia, že semená môžeš mať. To bude výstup, hej, aplikačný výstup, semená môžeš mať, lebo však to teraz bola Zvolenská v parlamente, to povolili. Treba jasne povedať, že semená konopy siatej. Čiže aj policajti by mali metodický pokyn, že chlapci na divných autách, keď sa zrazu stanú z nich botanici a pestovatelia, tak keď už, tak nech sa páči, ale už by to, ale môže to byť len konopa siata.
A teraz v tých dvoch možnostiach. Ak to vieme bežne rozlíšiť, tak tí policajti, keď to oni nevedia tí slobodníci niekde, ja neviem, nechcem sa nikoho dotknúť, v nejakom regióne, tak zaistia tú stopu a pošlú a tu to niekto posúdi. To je ten lepší prípad. Alebo niekto u nich na okrese to posúdi, že áno, je to v poriadku, je to konopa siata, keď to vieme bežne rozlíšiť. Ale potom môže nastať situácia, že to nebudeme vedieť bežne rozlíšiť, bežným okom, a to budeme musieť čakať. A toto by ma, toto je vec a toto je to riziko, ktoré tu je, že či nám to za to stojí, že sme, že bežíme po hrudi niečomu, čo, čoho by sme sa mali skôr báť, ako tomu bežať po hrudi. Lebo ten horší prípad môže byť taký, že sa to nedá bežne rozlíšiť. Potom čo urobia? Polícia to uzavrie, nevedia, no tak asi je, on tvrdí, že je, no keď tvrdí, že je, tak je, hej, čiže, áno, potom zas aby sme nemuseli dopadnúť tak, že to musia niekde na policajnom, okresnej stanici, ja neviem, v Medzilaborciach zasadiť a počkať, že čo z toho vyrastie a na základe toho budú hodnotiť ten skutok. Však akú inú možnosť by ste mali?
No výsledok je taký, že aby nevyšiel do prostredia signál, že nevadí, semeno marihuany môžeš mať. Lebo tak to tu zvykne byť, že taký výstup sa z toho urobí. Že už to je schválené, semeno marihuany môžeš mať. Nie je to pravda.
Treba jasne povedať, môžte mať doma, keď už teda ste sa rozhodli mať semeno konopy siatej, ale nemôžte mať doma semeno konopy indickej alebo aj tej rumuniskovej alebo proste tej, ktorá má ten obsah. Môžte mať, a to aj pre tých, ktorí by to mali kontrolovať, to by mal byť ten váš metodický pokyn, ale nie, vy ho nemôžte dať a vy môžte dať upozornenie. A to by som chcel poprosiť, že teda, že keď už sem s tým prišli, máte pocit, že to je dôležité, tak prosím vás, urobte, aby sme si mohli potom povedať, že urobili sme, čo sme mohli, hej, že teda odišiel aj od vás z ministerstva zdravotníctva pokyn, teda informácia, že ako treba postupovať a že k takejto zmene došlo a to ešte ergo neznamená, že nám po hraniciach budú chodiť, lebo aj vývoz aj dovoz, po hraniciach nám chodiť chlapci s čiernymi oknami na autách a s plnými mechmi semena konopy a potom sa bude s niekým zápasiť, že či siatej alebo indickej, aby sme tento signál do spoločnosti pre istotu neposlali, lebo však už ich posielame všelijaké a zrovna tento, si myslím, že kľudne by sme si mohli odpustiť. Ale už keď je to tu a vy ste vo svojom úvodnom slove povedali, že nič, všetko v poriadku. Nezdieľam to nadšenie, že je to úplne v poriadku, lebo ten signál vyjde taký, ako som hovoril. Aspoň urobte to, že môžeme povedať to, že čo sa dalo, sme urobili. Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
9:14
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:14
Štefan KuffaJa už možno vo svojom veku by som mal asi problém sa stať závislým, ale zrejme asi, pani doktorka kýva, že áno, no človek, keby sa tak na to dal. Ale už takisto, už aj tá životná skúsenosť a rozum ma, dúfam, že nepustí a už dožijem to tak tradične, ako som doposiaľ žil. Ale pre mladého človeka je to veľmi nebezpečné a veľmi nebezpečná cesta.
Ja tento návrh zákona podporím, ja som ho podporil aj na zdravotníckom výbore. Všetko to, čo sprísňuje a reguluje v podstate veci a tuná to sprísňuje a zabraňujeme tomu, aby nebolo možné tuná na trhu byť voľne prístupný ku drogám, tak ja tento zákon vítam a takto ho aj podporím.
Mládeži odkazujem ešte raz, aby nezačínala ani ľahkými drogami, ani nejakými a tuná takisto tá marihuana, ktorá tu bola už toľkokrát pertraktovaná, že však to je nič, veď trávu si môžeš zafajčiť, ale tam začínaš. Každý kdesi začína. A začínaš od ľahkých drog a končíš pri heroíne. Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
29.1.2014 o 9:14 hod.
PhDr.
Štefan Kuffa
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Ja by som chcel odkázať tým divným chlapcom na divných autách, aby nedrogovali. To je celý ten problém. A to odkazujem aj celej mládeži, aj všetkým ľuďom tuná na Slovensku, však aj mimo Slovenska, nezľahčovať tému tým spôsobom, to nenarážam na predrečníka teraz, ale mali sme tuná takéto rôzne pripomienky, že ľahká droga to je nič. Takisto aj s alkoholom sa začína od prvého pohárika, od prvého piva. A čím si mladší a čím máš menej rokov, tým skôr sa stávaš závislým.
Ja už možno vo svojom veku by som mal asi problém sa stať závislým, ale zrejme asi, pani doktorka kýva, že áno, no človek, keby sa tak na to dal. Ale už takisto, už aj tá životná skúsenosť a rozum ma, dúfam, že nepustí a už dožijem to tak tradične, ako som doposiaľ žil. Ale pre mladého človeka je to veľmi nebezpečné a veľmi nebezpečná cesta.
Ja tento návrh zákona podporím, ja som ho podporil aj na zdravotníckom výbore. Všetko to, čo sprísňuje a reguluje v podstate veci a tuná to sprísňuje a zabraňujeme tomu, aby nebolo možné tuná na trhu byť voľne prístupný ku drogám, tak ja tento zákon vítam a takto ho aj podporím.
Mládeži odkazujem ešte raz, aby nezačínala ani ľahkými drogami, ani nejakými a tuná takisto tá marihuana, ktorá tu bola už toľkokrát pertraktovaná, že však to je nič, veď trávu si môžeš zafajčiť, ale tam začínaš. Každý kdesi začína. A začínaš od ľahkých drog a končíš pri heroíne. Ďakujem.
Neautorizovaný
9:16
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:16
Martin PoliačikAlojz, naletel si niekomu, kto písal dôvodovú správu k tomuto zákonu, pretože zákon samotný nerozoznáva odrody konope. On hovorí proste iba o rastlinách, druhu cannabis, teda konope ako takého. On vôbec nerozoznáva medzi siatou, to spravil niekto nadprácu, keď písal dôvodovú správu, tam sa nerozoznalo vôbec ani kanabis indica, ani sativa, ani ruderalis, ani žiadny iný, takže sa hovorí o semienkach ako takých. A keby si bol býval chcel, mohol si sa mňa opýtať. Nie, nedajú sa rozoznať. Samozrejme sú odrody tie tzv. prekultivované, ktoré pochádzajú hlavne z tých skleníkových pestovateľských domov, kde tie semienka už sú výrazne väčšie. Tie sa rozoznať dajú, ale medzi bežnými odrodami, tak ako to bolo aj cannabis indica, aj cannabis sativa pestované, v zásade rozdiel nie je.
A bol by som rád, keby pani ministerka teda aspoň, aj keď som nemohol vystúpiť v rozprave, sa vyjadrila k veciam, o ktorých sme hovorili na ústavnoprávnom výbore, akým spôsobom sa aplikuje zoznam rizikových látok, ktorý bol zavedený vyhláškou k tomuto zákonu a akým spôsobom sa bude nakladať s molekulou Alfa PVP, ktorá dokázateľne nám robila škody na východnom Slovensku. Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
29.1.2014 o 9:16 hod.
Mgr.
Martin Poliačik
Videokanál poslanca
Ďakujem. Pani podpredsedníčka, keby vaša kolegyňa, pani kolegyňa Zmajkovičová včera mala trošku politického a ľudského citu, toto mohla byť úplne iná diskusia. My sme tú diskusiu začali s pani ministerkou už na výbore. Ja som jej hovoril o podozreniach na šírenie sa niektorých látok, hlavne na východe Slovenska. Tú diskusiu sme mali včera alebo dnes dokončiť. Bohužiaľ, kvôli hlúpemu zásahu vašej kolegyne to nie je možné. Tak sa vyjadrím len k tomu, čo hovoril Alojz Hlina.
Alojz, naletel si niekomu, kto písal dôvodovú správu k tomuto zákonu, pretože zákon samotný nerozoznáva odrody konope. On hovorí proste iba o rastlinách, druhu cannabis, teda konope ako takého. On vôbec nerozoznáva medzi siatou, to spravil niekto nadprácu, keď písal dôvodovú správu, tam sa nerozoznalo vôbec ani kanabis indica, ani sativa, ani ruderalis, ani žiadny iný, takže sa hovorí o semienkach ako takých. A keby si bol býval chcel, mohol si sa mňa opýtať. Nie, nedajú sa rozoznať. Samozrejme sú odrody tie tzv. prekultivované, ktoré pochádzajú hlavne z tých skleníkových pestovateľských domov, kde tie semienka už sú výrazne väčšie. Tie sa rozoznať dajú, ale medzi bežnými odrodami, tak ako to bolo aj cannabis indica, aj cannabis sativa pestované, v zásade rozdiel nie je.
A bol by som rád, keby pani ministerka teda aspoň, aj keď som nemohol vystúpiť v rozprave, sa vyjadrila k veciam, o ktorých sme hovorili na ústavnoprávnom výbore, akým spôsobom sa aplikuje zoznam rizikových látok, ktorý bol zavedený vyhláškou k tomuto zákonu a akým spôsobom sa bude nakladať s molekulou Alfa PVP, ktorá dokázateľne nám robila škody na východnom Slovensku. Ďakujem.
Neautorizovaný
9:18
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:18
Alojz HlinaVystúpenie s faktickou poznámkou
29.1.2014 o 9:18 hod.
Alojz Hlina
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne. Tak vidíte, ono je to ten horší prípad, že sa nedajú rozoznať tie semená. Čiže, keď by náhodou policajti zastavili na nejakom colnom alebo pri bežnej kontrole chlapcov s divnými, na divnom aute s divnými sklami, s divným výrazom a majú v kufri dva mechy semien a budú hovoriť, že sú pestovatelia, ja neviem, z Dunajskej Lužnej a semená môžu mať, tak toto môže byť ten výstup z celého, z celého zákona. A to ma mrzí o to viac. Takže ten metodický pokyn by mal byť už dávno napísaný, obzvlášť od účinnosti, aby ten signál nezašiel, lebo je to ešte horšie, je to ten horší prípad, že nedajú sa rozoznať. Čiže v praxi výstup do spoločnosti bude, už semená môžeš mať, lebo semená môžeš mať. Viete, ak, tak potom nechápem, keď semená siatej, veď ale v zákone, zákon je relatívne podľa mňa, to neni oznam pani vo verejných záchodoch, alebo jak to mám, preboha, povedať, aby som povedal nejaký druhý extrém. Zákon by mal byť, to tiež nie je písmo sväté, ale je to niečo, čo by malo mať nejakú hodnotu. Čiže keď je v zákone konopa siata, tak je v zákone konopa siata, tak to tam niekto dal. Tak to aspoň, ja to v tom, ktoré som si ja vytlačil, je, ale ja tu nechcem hrať botanika. Vidím, že ty si pomaly lepší botanik ako ja, ktorý mal rok poľnohospodárskej, ale kolegovia, je to tak, jak som si myslel, je to zlé. To znamená, že tie semená sa podobajú, nedajú sa rozoznať. V praxi to znamená, že hocikto zrazu sa tu stane pestovateľom. A keď u neho nájde pri domovej prehliadke, jak teraz pri domovej prehliadke nájdu tie, ja neviem ani jak sa to volá, tie šušolky, alebo čo to je, tak teraz keď nájdu u neho semeno, znamená, sa chcel tomu venovať. Načo má niekto konopu indickú doma? Načo? Ja ju nemám. Načo by som mal konopu indickú doma? Čiže, keď ju niekto má, to znamená, že má s tým nejaké zámysly. Teraz povie, čo chcete odo mňa, však to je už legálne. Nie je to legálne, aspoň to, prosím vás, ... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Neautorizovaný
9:20
Zároveň však musím znova zdôrazniť to, čo som povedala a pripravila som sa na to po diskusii v rámci prvého čítania a vysvetľovala som to aj na výbore, kde tento register, ktorý my vedieme, jednoznačne je to, sú to látky v zmysle zákona o omamných a psychotropných látkach. Chcem sa ospravedlniť a poďakovať za upozornenie rozporu v rámci predkladacej správy, kde asi niekto vyšpecifikoval, ale skutočne je úplne jedno, či tieto semená my rozoznávame nejako vizuálne, pretože základom je, že omamnou látkou je látka, ktorá vyvoláva návyk, psychickú a fyzickú závislosť ľudí charakterizovanú zmenami správania a so závažnými zdravotnými a psychosociálnymi následkami.
V tých semenách, v žiadnom z tých semien nie je nič. Môžte zjesť celé vrece tých semien. Skutočne tam sa nenachádzajú fyzicky tie látky. Z odborného hľadiska, ktoré skutočne už z dohovoru z roku 1961 nie sú. To, čo sa snažíme riešiť a ja rozumiem koncepcii vlastne toho vystúpenia aj pána Hlinu, aby nevyšlo to, že nejakým spôsobom sa zmení prístup či už vyšetrovacích, policajných alebo celospoločenských zložiek k pestovaniu a požívaniu týchto produktov, pretože prichádza k škodlivosti až v tej fáze, tie semená skutočne v akýchkoľvek vreciach naozaj môžete pojedať, nie je problémom tejto úpravy, ale je dobré, aby sme si naozaj povedali, že nezasahuje. Tak ako som sa stručne snažila povedať, nezasahuje vlastne do akejkoľvek trestnoprávnej úpravy.
Zároveň na základe tohto zákona sa nemenia žiadne pravidlá pre pestovanie, povoľovanie. Tento, tento register skutočne hovorí o tom, že semená, ktoré neobsahujú žiadne škodlivé látky, sú bežne priemyselne využiteľné. A keď to poviem na veľmi jednoduchom prípade, že v prípade, že napríklad v rámci hygienickej, teda nie hygienickej, kontroly z verejného zdravia sa, ako bol teraz uvedený príklad, v čokoláde nájdu tieto semená, lebo používajú sa takisto ako semienka ľanové, používajú sa ako dochucovadlá, nie je potrebné, lebo v tejto chvíli by to bolo na základe takéhoto zákona zadržať trebárs celú šaržu čokolády a začať, skončiť ju. Čiže nie je správne, aby v registri, kde sa nachádzajú omamné látky, boli zaradené jednoducho semená alebo teda vôbec produkt, ktorý nijakým spôsobom neovplyvňuje toto správanie a nie sú v ňom.
Zároveň rozumiem tomu, že treba skutočne riadne komunikovať, že tu nejde o to, že je tu povolené nejakým spôsobom disponovať a sadiť a vypestovávať tieto omamné látky, ale my túto časť vôbec nezasahujeme, ale máte pravdu, že treba spoločensky o tom hovoriť a že treba jasne zadefinovať, že to neznamená, že sa uvoľňujú nejaké pravidlá pre pestovanie a požívanie omamných látok.
Znova opakujem, ale je jasná definícia omamných látok. V tomto produkte sa nič z toho nenachádza, nemá tieto následky a preto naozaj technicky nemá čo hľadať v takomto zozname a musíme sa venovať problematike tam, kde treba, na báze prevencie, informovanosti, výchovy. Takže rovnako ako sledovanie aj tých nových látok, musím povedať, že informovala som, však nakoniec zástupcovia hygieny boli na výbore, odniesli si odtiaľ poznatok o novej látke, kde už na tom pracujú, skúmajú to. Rozprávali sme sa aj o tom, že na výbore bola vznesená požiadavka v rámci crazy shopu, či nevieme kontrolovať vopred vôbec tie molekuly. Bohužiaľ to skutočne nejde. To sú technicky náročné, vzhľadom na to, že tieto veci sú označované ako bežné spotrebné veci. V rámci pohybu tovarov by potom hygiena musela skutočne, aj celý sortiment, čo ja viem, mydiel alebo čohokoľvek, potom by musela všetko kontrolovať. Nie je to kapacitne možné, nie je to efektívne, bohužiaľ, z hľadiska toho, čo je veľmi smutné, že výrobcovia týchto látok a prekurzorov sú o dva kroky vždycky viac, modifikujú molekuly a toto je naozaj ten problém, s ktorým sa musíme vysporiadať, vrátane nového fenoménu a to možnosti obstarávania si látok prostredníctvom internetu. A máte pravdu, treba v tomto pôsobiť.
Ale všeliekom nie je register omamných látok. Ten hovorí o tom, že to, čo je v tomto registri, spôsobuje zmeny správania, je to omamnou látkou. A v semenách žiadnej konopy, nerozlišujúc konopu siatu, indickú alebo akúkoľvek, sa nenachádzajú takéto látky a je možné ich priemyselne normálne používať ako, no proste priemyselne používať. Ďakujem veľmi pekne.
Ďakujem veľmi pekne. Skutočne mi dovoľte a naozaj úprimne, a nielen ako ministerke zdravotníctva, ale aj ako človeku, dokonca aj ako matke, poďakovať za to, že sme sa tomu venovali takýmto spôsobom. Naozaj, nielen na výbore, aj tu, pretože napriek tomu, že a vrátim sa k tomu, daný predpis, ktorý prinášam, je všeobecne záväzným, je odborným, a aj zdôvodním, prečo takto je stavaný a je správny. Tak treba využívať naozaj každú chvíľu, pretože ja súhlasím, najmä s pánom poslancom Kuffom, ktorý to začal, že treba každú chvíľu využívať na to, povedať o tom, že užívanie akýchkoľvek omamných látok je zlé a treba sa mu akýmkoľvek spôsobom vyhýbať a treba skutočne preventívne pôsobiť kdekoľvek sa len dá. A vážim si to, že napriek tomu, že tento zákon vyzerá ako zákon technický, je v súlade s európskym právom, so všetkým, bol tým otvárateľom a spúšťateľom toho, že tu prebehla diskusia a že tu odznelo znova toto posolstvo, ktoré znova opakujem nielen ako ministerka zdravotníctva, ale ako človek, musím len a len podporiť a plne s ním súhlasiť.
Zároveň však musím znova zdôrazniť to, čo som povedala a pripravila som sa na to po diskusii v rámci prvého čítania a vysvetľovala som to aj na výbore, kde tento register, ktorý my vedieme, jednoznačne je to, sú to látky v zmysle zákona o omamných a psychotropných látkach. Chcem sa ospravedlniť a poďakovať za upozornenie rozporu v rámci predkladacej správy, kde asi niekto vyšpecifikoval, ale skutočne je úplne jedno, či tieto semená my rozoznávame nejako vizuálne, pretože základom je, že omamnou látkou je látka, ktorá vyvoláva návyk, psychickú a fyzickú závislosť ľudí charakterizovanú zmenami správania a so závažnými zdravotnými a psychosociálnymi následkami.
V tých semenách, v žiadnom z tých semien nie je nič. Môžte zjesť celé vrece tých semien. Skutočne tam sa nenachádzajú fyzicky tie látky. Z odborného hľadiska, ktoré skutočne už z dohovoru z roku 1961 nie sú. To, čo sa snažíme riešiť a ja rozumiem koncepcii vlastne toho vystúpenia aj pána Hlinu, aby nevyšlo to, že nejakým spôsobom sa zmení prístup či už vyšetrovacích, policajných alebo celospoločenských zložiek k pestovaniu a požívaniu týchto produktov, pretože prichádza k škodlivosti až v tej fáze, tie semená skutočne v akýchkoľvek vreciach naozaj môžete pojedať, nie je problémom tejto úpravy, ale je dobré, aby sme si naozaj povedali, že nezasahuje. Tak ako som sa stručne snažila povedať, nezasahuje vlastne do akejkoľvek trestnoprávnej úpravy.
Zároveň na základe tohto zákona sa nemenia žiadne pravidlá pre pestovanie, povoľovanie. Tento, tento register skutočne hovorí o tom, že semená, ktoré neobsahujú žiadne škodlivé látky, sú bežne priemyselne využiteľné. A keď to poviem na veľmi jednoduchom prípade, že v prípade, že napríklad v rámci hygienickej, teda nie hygienickej, kontroly z verejného zdravia sa, ako bol teraz uvedený príklad, v čokoláde nájdu tieto semená, lebo používajú sa takisto ako semienka ľanové, používajú sa ako dochucovadlá, nie je potrebné, lebo v tejto chvíli by to bolo na základe takéhoto zákona zadržať trebárs celú šaržu čokolády a začať, skončiť ju. Čiže nie je správne, aby v registri, kde sa nachádzajú omamné látky, boli zaradené jednoducho semená alebo teda vôbec produkt, ktorý nijakým spôsobom neovplyvňuje toto správanie a nie sú v ňom.
Zároveň rozumiem tomu, že treba skutočne riadne komunikovať, že tu nejde o to, že je tu povolené nejakým spôsobom disponovať a sadiť a vypestovávať tieto omamné látky, ale my túto časť vôbec nezasahujeme, ale máte pravdu, že treba spoločensky o tom hovoriť a že treba jasne zadefinovať, že to neznamená, že sa uvoľňujú nejaké pravidlá pre pestovanie a požívanie omamných látok.
Znova opakujem, ale je jasná definícia omamných látok. V tomto produkte sa nič z toho nenachádza, nemá tieto následky a preto naozaj technicky nemá čo hľadať v takomto zozname a musíme sa venovať problematike tam, kde treba, na báze prevencie, informovanosti, výchovy. Takže rovnako ako sledovanie aj tých nových látok, musím povedať, že informovala som, však nakoniec zástupcovia hygieny boli na výbore, odniesli si odtiaľ poznatok o novej látke, kde už na tom pracujú, skúmajú to. Rozprávali sme sa aj o tom, že na výbore bola vznesená požiadavka v rámci crazy shopu, či nevieme kontrolovať vopred vôbec tie molekuly. Bohužiaľ to skutočne nejde. To sú technicky náročné, vzhľadom na to, že tieto veci sú označované ako bežné spotrebné veci. V rámci pohybu tovarov by potom hygiena musela skutočne, aj celý sortiment, čo ja viem, mydiel alebo čohokoľvek, potom by musela všetko kontrolovať. Nie je to kapacitne možné, nie je to efektívne, bohužiaľ, z hľadiska toho, čo je veľmi smutné, že výrobcovia týchto látok a prekurzorov sú o dva kroky vždycky viac, modifikujú molekuly a toto je naozaj ten problém, s ktorým sa musíme vysporiadať, vrátane nového fenoménu a to možnosti obstarávania si látok prostredníctvom internetu. A máte pravdu, treba v tomto pôsobiť.
Ale všeliekom nie je register omamných látok. Ten hovorí o tom, že to, čo je v tomto registri, spôsobuje zmeny správania, je to omamnou látkou. A v semenách žiadnej konopy, nerozlišujúc konopu siatu, indickú alebo akúkoľvek, sa nenachádzajú takéto látky a je možné ich priemyselne normálne používať ako, no proste priemyselne používať. Ďakujem veľmi pekne.
Neautorizovaný
9:26
Nedávna udalosť v Nórsku, kde došlo vlastne ku kompletnému zničeniu alebo teda k prevažnému zničeniu historickej pamiatky práve preto, že schopnosť zasiahnuť hasičov bola v tom čase veľmi minimálna, nám poukazuje na to, že neoceniteľné hodnoty, ktoré Slovensko má, je nevyhnutné strážiť kvalitnejšie. Preto sme vypracovali štúdie, ktoré hovorili o tom, akým spôsobom by sa to dalo zmeniť.
Prvou štandardnou cestou by bolo, aby sme navýšili stavy profesionálnych hasičov, aby sme zvýšili počty profesionálnych hasičských staníc a získali sme 15-minútovú dojazdovú, 15-minútový dojazdový interval s adekvátnym množstvom profesionálne vyškolených hasičov. Táto úprava, táto skutočnosť by znamenala zvýšenie ročného rozpočtu profesionálneho hasičského zboru zhruba o sumu 40 miliónov spolu s počiatočnými investíciami do nehnuteľností a techniky. A vtedy sme začali aj intenzívne uvažovať o druhej alternatíve, ktorú považujeme za omnoho správnejšiu a omnoho efektívnejšiu.
Dobrovoľné hasičstvo má na Slovensku mimoriadne dlhú tradíciu a datuje sa pred viac ako 150 rokov. V tom čase dokonca začali vznikať prvé publikácie na tému výcviku, zriadenia a organizácie hasičských zborov v jednotlivých dedinách a mestách vtedajšieho Rakúsko-Uhorska, ale na území Slovenska. Je to tradícia, ktorá prežila dodnes, ktorá prežila monarchiu, ktorá prežila Prvú republiku vo svojom veľkom rozkvete, ktorá prežila komunistický režim a ktorá dokonca prežila aj demokraciu a prežila ju v podstate, aj keď v omnoho zmenšenom stave, ale v každom prípade ľudský entuziazmus a chuť pomáhať blížnemu svojmu, čo majú vlastne mnohí aj vo svojich vlajkách v nadpise, pretrvala bez ohľadu na to, aká bola ich ekonomická situácia a podpora zo strany štátu. Práve na stotisíc dobrovoľných hasičoch, aktívnych stotisíc dobrovoľných hasičoch, ktorí na Slovensku sú, by sme chceli postaviť nové rozmiestnenie síl a prostriedkov, nové zvýšenie intervenčných kapacít v Slovenskej republike tak, aby sme boli schopní omnoho lepšie a kvalitnejšie zdolávať prírodné živly a katastrofy.
Z tohto dôvodu aj predkladáme zákon o Dobrovoľnej požiarnej ochrane, ktorá je občianskym združením a teraz už združením zo zákona, podobne ako je to v prípade Slovenského Červeného kríža a ktorá by bola strešnou organizáciou, ktorá by bola schopná koordinovať, organizovať a podporovať činnosť jednotlivých dobrovoľných hasičských zborov v obciach a mestách s tým, že vrátane zásahov, vrátane výjazdov, vrátane nákladov na samotné zásahy, či už personálne alebo materiálne, by celý tento projekt sa mal zmestiť do necelých piatich miliónov. To znamená osemkrát menej, ako by znamenalo štandardné navýšenie profesionálnych síl. A čo je najpodstatnejšie, v podstatne väčšom počte. Tento zákon a projekt, ktorý ho vlastne sprevádza, znamená, že Slovensko bude mať k dispozícii 35-tisíc dobre vycvičených a schopných zasahovať dobrovoľných hasičov na celom Slovensku.
Z tohto dôvodu aj samotné európske fondy priamo podporujú a predpokladajú zriadenie dobrovoľných hasičských zborov s vyššou podporou, s vyššou akcieschopnosťou a lepšou vybavenosťou proti katastrofám. Je pravda, že je to prirodzené aj pre celú Európu, pretože Rakúsko, Nemecko, nakoniec aj Česká republika, Holandsko a mnohé ďalšie krajiny Európy sú práve primárne postavené na práci dobrovoľných hasičov. A na Slovensku dlhšiu dobu sme podporu týmto zborom nevenovali v dostatočnej výške.
Preto mi dovoľte, aby sme aj cestou tohto zákona a prijatím tohto zákona podporili aktivitu ľudí, ktorí to robia vo svojom voľnom čase, bez nároku na odmenu, bez ohľadu na to, aké požiadavky v tej chvíli sú v ich domácnosti, ale v ktorúkoľvek dennú a nočnú hodinu sú pripravení vyraziť na pomoc, či už priamo do svojej obce alebo aj do niekoľko desiatok kilometrov vzdialených obcí, ktoré sú práve postihnuté nepríjemnými udalosťami.
Za všetky dva príklady. Bez ohľadu na politickú garnitúru, ktorá vtedy vládla, spomeniem povodne v roku 2010, ktoré, hovorím o prípade predovšetkým rieky Nitry, kde boli mimoriadne veľké povodne, asi osem zborov z Trenčianskeho kraja z povodia Váhu prišli na pomoc a vykonali obrovský kus práce práve na povodí rieky Nitry bez toho, aby využili všetky tie dostupné prostriedky, ktoré mali. Mohli byť ešte účinnejší, keby podpora štátu bola ešte zásadnejšia. Ale pre nás je najpodstatnejšia práve tá ľudská sila, ktorá dokáže urobiť obrovský kus práce. Podobne to bolo aj pri lesnom požiare na Starých horách pri Donovaloch, kde tak isto, nielen z Bystrického kraja, ale aj z Nitrianskeho a Trenčianskeho kraja prišli na pomoc dobrovoľní hasiči, čo je znakom funkčnosti tohto systému a tento zákon má byť základom ďalšej podpory a rozvoja dobrovoľného hasičstva na Slovensku.
Preto verím v jeho širokú podporu. Veľmi pekne vám všetkým ďakujem za pozornosť.
Dobrý deň prajem. Vážené dámy poslankyne, páni poslanci, pekný deň vám všetkým prajem. Stretávame sa pri zákone o Dobrovoľnej požiarnej ochrane Slovenskej republiky. Slovenská republika bola v poslednom období konfrontovaná s ďaleko vyšším počtom mimoriadnych udalostí ako kedykoľvek predtým a či to budeme prikladať za vinu globálnemu otepľovaniu alebo globálnemu ochladzovaniu, v každom prípade efekt je rovnaký. Slovensko má ďaleko viac prívalových dažďových povodní, štandardných povodní. Minulý rok len vďaka dobrej pripravenosti sme dopadli najlepšie spomedzi všetkých štátov, ktoré boli zasiahnuté povodňami, ale aj obrovské množstvo lesných požiarov po dlhých dňoch sucha. Minulý rok problémy aj so snehovými kalamitami ešte v apríli minulého roka. Sú to všetko často veci, ktoré kapacitne sú nad možnosti súčasných stavov profesionálneho hasičského a záchranného zboru. Na základe týchto skutočností, aj na základe toho, že Slovensko je mimoriadne členitá krajina a práve preto máme v mnohých lokalitách a dokonca v regiónoch, ktoré nepovažujeme za mimoriadne hornaté, ale veľmi nízke a dlhé dojazdové doby, ktoré sú dlhšie, ako by mali zodpovedať našim štandardom pri snahe ochrániť životy a majetok občanov.
Nedávna udalosť v Nórsku, kde došlo vlastne ku kompletnému zničeniu alebo teda k prevažnému zničeniu historickej pamiatky práve preto, že schopnosť zasiahnuť hasičov bola v tom čase veľmi minimálna, nám poukazuje na to, že neoceniteľné hodnoty, ktoré Slovensko má, je nevyhnutné strážiť kvalitnejšie. Preto sme vypracovali štúdie, ktoré hovorili o tom, akým spôsobom by sa to dalo zmeniť.
Prvou štandardnou cestou by bolo, aby sme navýšili stavy profesionálnych hasičov, aby sme zvýšili počty profesionálnych hasičských staníc a získali sme 15-minútovú dojazdovú, 15-minútový dojazdový interval s adekvátnym množstvom profesionálne vyškolených hasičov. Táto úprava, táto skutočnosť by znamenala zvýšenie ročného rozpočtu profesionálneho hasičského zboru zhruba o sumu 40 miliónov spolu s počiatočnými investíciami do nehnuteľností a techniky. A vtedy sme začali aj intenzívne uvažovať o druhej alternatíve, ktorú považujeme za omnoho správnejšiu a omnoho efektívnejšiu.
Dobrovoľné hasičstvo má na Slovensku mimoriadne dlhú tradíciu a datuje sa pred viac ako 150 rokov. V tom čase dokonca začali vznikať prvé publikácie na tému výcviku, zriadenia a organizácie hasičských zborov v jednotlivých dedinách a mestách vtedajšieho Rakúsko-Uhorska, ale na území Slovenska. Je to tradícia, ktorá prežila dodnes, ktorá prežila monarchiu, ktorá prežila Prvú republiku vo svojom veľkom rozkvete, ktorá prežila komunistický režim a ktorá dokonca prežila aj demokraciu a prežila ju v podstate, aj keď v omnoho zmenšenom stave, ale v každom prípade ľudský entuziazmus a chuť pomáhať blížnemu svojmu, čo majú vlastne mnohí aj vo svojich vlajkách v nadpise, pretrvala bez ohľadu na to, aká bola ich ekonomická situácia a podpora zo strany štátu. Práve na stotisíc dobrovoľných hasičoch, aktívnych stotisíc dobrovoľných hasičoch, ktorí na Slovensku sú, by sme chceli postaviť nové rozmiestnenie síl a prostriedkov, nové zvýšenie intervenčných kapacít v Slovenskej republike tak, aby sme boli schopní omnoho lepšie a kvalitnejšie zdolávať prírodné živly a katastrofy.
Z tohto dôvodu aj predkladáme zákon o Dobrovoľnej požiarnej ochrane, ktorá je občianskym združením a teraz už združením zo zákona, podobne ako je to v prípade Slovenského Červeného kríža a ktorá by bola strešnou organizáciou, ktorá by bola schopná koordinovať, organizovať a podporovať činnosť jednotlivých dobrovoľných hasičských zborov v obciach a mestách s tým, že vrátane zásahov, vrátane výjazdov, vrátane nákladov na samotné zásahy, či už personálne alebo materiálne, by celý tento projekt sa mal zmestiť do necelých piatich miliónov. To znamená osemkrát menej, ako by znamenalo štandardné navýšenie profesionálnych síl. A čo je najpodstatnejšie, v podstatne väčšom počte. Tento zákon a projekt, ktorý ho vlastne sprevádza, znamená, že Slovensko bude mať k dispozícii 35-tisíc dobre vycvičených a schopných zasahovať dobrovoľných hasičov na celom Slovensku.
Z tohto dôvodu aj samotné európske fondy priamo podporujú a predpokladajú zriadenie dobrovoľných hasičských zborov s vyššou podporou, s vyššou akcieschopnosťou a lepšou vybavenosťou proti katastrofám. Je pravda, že je to prirodzené aj pre celú Európu, pretože Rakúsko, Nemecko, nakoniec aj Česká republika, Holandsko a mnohé ďalšie krajiny Európy sú práve primárne postavené na práci dobrovoľných hasičov. A na Slovensku dlhšiu dobu sme podporu týmto zborom nevenovali v dostatočnej výške.
Preto mi dovoľte, aby sme aj cestou tohto zákona a prijatím tohto zákona podporili aktivitu ľudí, ktorí to robia vo svojom voľnom čase, bez nároku na odmenu, bez ohľadu na to, aké požiadavky v tej chvíli sú v ich domácnosti, ale v ktorúkoľvek dennú a nočnú hodinu sú pripravení vyraziť na pomoc, či už priamo do svojej obce alebo aj do niekoľko desiatok kilometrov vzdialených obcí, ktoré sú práve postihnuté nepríjemnými udalosťami.
Za všetky dva príklady. Bez ohľadu na politickú garnitúru, ktorá vtedy vládla, spomeniem povodne v roku 2010, ktoré, hovorím o prípade predovšetkým rieky Nitry, kde boli mimoriadne veľké povodne, asi osem zborov z Trenčianskeho kraja z povodia Váhu prišli na pomoc a vykonali obrovský kus práce práve na povodí rieky Nitry bez toho, aby využili všetky tie dostupné prostriedky, ktoré mali. Mohli byť ešte účinnejší, keby podpora štátu bola ešte zásadnejšia. Ale pre nás je najpodstatnejšia práve tá ľudská sila, ktorá dokáže urobiť obrovský kus práce. Podobne to bolo aj pri lesnom požiare na Starých horách pri Donovaloch, kde tak isto, nielen z Bystrického kraja, ale aj z Nitrianskeho a Trenčianskeho kraja prišli na pomoc dobrovoľní hasiči, čo je znakom funkčnosti tohto systému a tento zákon má byť základom ďalšej podpory a rozvoja dobrovoľného hasičstva na Slovensku.
Preto verím v jeho širokú podporu. Veľmi pekne vám všetkým ďakujem za pozornosť.
Neautorizovaný
9:34
Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:34
Milan PanáčekVýbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 381 z 21. januára 2014 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 143 z 28. januára 2014 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť uznesením č. 127 z 23. januára 2014 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami. Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky vyplynuli pozmeňujúce a doplňujúce návrhy 1 až 12, ktoré máte uvedené v spoločnej správe. Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe, hlasovať takto: hlasovať spoločne o bodoch 1 až 12 s odporúčaním gestorského výboru schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto vládnemu návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 3 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona o Dobrovoľnej požiarnej ochrane Slovenskej republiky a o zmene niektorých zákonov (tlač 777) v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v spoločnej správe a prednesených v rozprave schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o vládnom návrhu zákona o Dobrovoľnej požiarnej ochrane Slovenskej republiky a o zmene niektorých zákonov bola schválená v druhom čítaní uznesením gestorského výboru č. 147 z 28. januára 2014. Výbor ma určil za spoločného spravodajcu výborov a súčasne ma poveril predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky a navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky hlasovať o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch, ktoré vyplynuli z rozpravy a hlasovať o predmetnom vládnom návrhu zákona ihneď po ukončení rozpravy k nemu. Zároveň po skončení druhého čítania pristúpiť k tretiemu čítaniu ihneď podľa § 84 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku. Ďakujem, pani predsedajúca, skončil som.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
29.1.2014 o 9:34 hod.
Ing.
Milan Panáček
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, kolegyne, kolegyňa a kolegovia, Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 935 z 3. decembra 2013 pridelila vládny návrh zákona o Dobrovoľnej požiarnej ochrane Slovenskej republiky a o zmene niektorých zákonov (tlač 777) na prerokovanie týmto výborom: Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Výbory prerokovali predmetný vládny návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky. Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona podľa § 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 381 z 21. januára 2014 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 143 z 28. januára 2014 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť uznesením č. 127 z 23. januára 2014 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami. Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky vyplynuli pozmeňujúce a doplňujúce návrhy 1 až 12, ktoré máte uvedené v spoločnej správe. Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe, hlasovať takto: hlasovať spoločne o bodoch 1 až 12 s odporúčaním gestorského výboru schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto vládnemu návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 3 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona o Dobrovoľnej požiarnej ochrane Slovenskej republiky a o zmene niektorých zákonov (tlač 777) v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v spoločnej správe a prednesených v rozprave schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o vládnom návrhu zákona o Dobrovoľnej požiarnej ochrane Slovenskej republiky a o zmene niektorých zákonov bola schválená v druhom čítaní uznesením gestorského výboru č. 147 z 28. januára 2014. Výbor ma určil za spoločného spravodajcu výborov a súčasne ma poveril predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky a navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky hlasovať o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch, ktoré vyplynuli z rozpravy a hlasovať o predmetnom vládnom návrhu zákona ihneď po ukončení rozpravy k nemu. Zároveň po skončení druhého čítania pristúpiť k tretiemu čítaniu ihneď podľa § 84 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku. Ďakujem, pani predsedajúca, skončil som.
Neautorizovaný
9:39
Ministerstvo prišlo s týmto zákonom po širokej diskusií, ktorej sa zúčastnili všetci tí, ktorí majú do toho čo povedať a výsledkom je zákon, ktorý doznal v podstate z hľadiska aj rokovaní vo výboroch 12 zmien, ktoré môžem skôr hodnotiť ako kozmetické, alebo technicko-legislatívne. Svedčí to o tom, že tento zákon prešiel dobrou diskusiou, ale čo je dôležitejšie, že sa tu vytvárajú podmienky systematické na podporu dobrovoľného hasičstva tak, aby boli zahrnutí aj do tých veľkých akcií, ktoré musia robiť predovšetkým profesionálni hasiči.
A tu vidím tu pridanú hodnotu aj zo strany vlády, zo strany ministerstva v prospech dobrovoľného hasičstva, ktorá sa tu vytvára v tomto zákone, či už to je spomenutých 15 minút do zásahu, ktorý, ktorú chceme dosiahnuť týmto a zároveň mať akcieschopných hasičov, tak ako to pán minister spomínal, že do asi 35-tisíc naozaj vycvičenených dobre vybavených dobrovoľných hasičov, o ktorých sa môže profesionálny zbor hasičského záchranného zboru v Slovenskej republike aj oprieť. Doklady o tom, že preukázali už s dnešným vybavením naozaj skvelé výsledky, sú či už z povodní v roku 2010, ale aj mnohých iných lokálnych povodní, ktoré možno ani tak nerezonovali, ale predovšetkým tí, ktorí ich prežívali v dolinách, v prípade mnohých prívalových dažďov, alebo to bolo topenie snehu, tam všade dobrovoľní hasiči boli na mieste.
Takže ctené poslankyne, páni poslanci, tento zákon je svojím spôsobom prelomový v dobrovoľnom hasičstve a chcem poďakovať ministerstvu, pánovi podpredsedovi a ministrovi vnútra za naozaj skvelú prácu, ktorú odviedli pri príprave tohto zákona a pevne verím, že všetci tak, ako sme tu, bez ohľadu na politické tričko, podporíme tento zákon v prospech dobrovoľného hasičstva a v prospech bezpečnosti všetkých nás v zmysle hesla tak, ako to majú dobrovoľní hasiči na vlajkách pekne napísané Bohu na slávu a blížnemu na pomoc.
Ďakujem za pozornosť.
Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, páni ministri, pán podpredseda vlády, kolegyne, kolegovia, možno zdanlivo zákon, ktorý teraz preberáme, sa ukazuje ako taký bežný zákon, ktorý je potrebné asi prijať, lebo vyzerá, že nie je veľká diskusia okolo neho. Ale predsa len mi dovoľte po vystúpení aj pána ministra pripomenúť niečo, čo v slovenskej spoločnosti bez ohľadu na to, aké tu bolo zriadenie za vyše sto rokov dokázali urobiť dobrovoľní hasiči. Pán minister spomínal, že to je už viac ako 150 rokov, kedy sa začala rodiť organizovaná dobrovoľná hasičina na našich obciach. A sú to spojené, je to spojené aj s mnohými konkrétnymi ľudmi. Ja by som spomenul z Mošoviec zakladateľa hasičstva práve v Turci, a by som povedal v Horných Uhroch vtedy jeden z prvých hasičských zborov, bol to zakladateľ pán Schmidt. A takto sa to potom rozširovalo ďalej a ďalej a čo je veľmi dôležité, že toto dobrovoľné hasičstvo je založené na naozaj ušľachtilých ideách a dodnes to majú na vlajkách aj dobrovoľní hasiči uvedené. Je ta uvedené Bohu na slávu a blížnemu na pomoc. A v tom je povedané strašne veľa. Dobrovoľne bez nároku na nejaké odmeny, s nasadením veľakrát svojho života sú ochotní prísť a pomáhať a to možno dnes práve v spoločnosti, v ktorej žijeme, že všetko je založené na peniazoch a že neurobím vôbec nič, kým mi to niekto nezaplatí, je naozaj veľmi cenené. A tento potenciál je potrebné využiť, tento potenciál, ktorý je založený na dobrovoľníctve je potrebné aj podporiť.
Ministerstvo prišlo s týmto zákonom po širokej diskusií, ktorej sa zúčastnili všetci tí, ktorí majú do toho čo povedať a výsledkom je zákon, ktorý doznal v podstate z hľadiska aj rokovaní vo výboroch 12 zmien, ktoré môžem skôr hodnotiť ako kozmetické, alebo technicko-legislatívne. Svedčí to o tom, že tento zákon prešiel dobrou diskusiou, ale čo je dôležitejšie, že sa tu vytvárajú podmienky systematické na podporu dobrovoľného hasičstva tak, aby boli zahrnutí aj do tých veľkých akcií, ktoré musia robiť predovšetkým profesionálni hasiči.
A tu vidím tu pridanú hodnotu aj zo strany vlády, zo strany ministerstva v prospech dobrovoľného hasičstva, ktorá sa tu vytvára v tomto zákone, či už to je spomenutých 15 minút do zásahu, ktorý, ktorú chceme dosiahnuť týmto a zároveň mať akcieschopných hasičov, tak ako to pán minister spomínal, že do asi 35-tisíc naozaj vycvičenených dobre vybavených dobrovoľných hasičov, o ktorých sa môže profesionálny zbor hasičského záchranného zboru v Slovenskej republike aj oprieť. Doklady o tom, že preukázali už s dnešným vybavením naozaj skvelé výsledky, sú či už z povodní v roku 2010, ale aj mnohých iných lokálnych povodní, ktoré možno ani tak nerezonovali, ale predovšetkým tí, ktorí ich prežívali v dolinách, v prípade mnohých prívalových dažďov, alebo to bolo topenie snehu, tam všade dobrovoľní hasiči boli na mieste.
Takže ctené poslankyne, páni poslanci, tento zákon je svojím spôsobom prelomový v dobrovoľnom hasičstve a chcem poďakovať ministerstvu, pánovi podpredsedovi a ministrovi vnútra za naozaj skvelú prácu, ktorú odviedli pri príprave tohto zákona a pevne verím, že všetci tak, ako sme tu, bez ohľadu na politické tričko, podporíme tento zákon v prospech dobrovoľného hasičstva a v prospech bezpečnosti všetkých nás v zmysle hesla tak, ako to majú dobrovoľní hasiči na vlajkách pekne napísané Bohu na slávu a blížnemu na pomoc.
Ďakujem za pozornosť.
Neautorizovaný