33. schôdza

18.3.2014 - 3.4.2014
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

18.3.2014 o 16:23 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

16:23

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážené dámy, vážení páni, predkladám vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 435/2000 Z. z. o námornej plavbe v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov.
Predkladaným vládnym návrhom zákona sa do právneho poriadku Slovenskej republiky transponuje smernica Európskeho parlamentu a Rady 2012/35/EU z 21. novembra 2012, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 2008/106/ES o minimálnej úrovni prípravy námorníkov a smernica Európskeho parlamentu a Rady 2013/38/EU z 12. augusta 2013, ktorou sa mení smernica 2009/16/ES o štátnej prístavnej kontrole.
Vládnym návrhom zákona sa menia a dopĺňajú aj ďalšie ustanovenia, ktorých zmenu si vyžiadala aplikačná prax.
Ďakujem za slovo, skončil som.
Skryt prepis

18.3.2014 o 16:23 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

16:25

Andrej Kolesík

Vystúpenie v rozprave 16:27

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, pán spravodajca, dámy a páni, najprv som si myslel, že k tomuto návrhu zákona, ktorý sa dotýka námornej plavby, jachtičiek, že to príde predniesť tu pán minister hospodárstva pán Malatinský, on je známy svojím, svojím koníčkom v týchto jachtách, potom som si ale uvedomil, že to je správne, že to predniesol pán minister Počiatek, veď aj on je známy tým, že bol v Monaku počas Formuly 1 na jachte J&T tesne predtým, kým sa určil výmenný kurz Slovenskej koruny k euru, takže jeho vzťah k jachtám a ľuďom, ktorí vlastnia jachty, k oligarchom je blízky a je to v poriadku, že ho, tento zákon doniesol on.
Dámy a páni, tak ako to tu pán minister predniesol, je to transpozícia smernice Európskej únie so všetkými pozitívnymi, ale aj negatívnymi prvkami, ktoré prináša pozitívum, je to, že prináša sa väčší poriadok, definujú sa jednotlivé pojmy, definuje sa, kto akú odbornú spôsobilosť musí mať, kto aký denník musí viesť, v akých jazykoch to musí viesť. Negatívum je to, že prinesie to tým, ktorých sa to bude dotýkať, viacej byrokracie ako doteraz. Ale keďže, ako aj v dôvodovej správe sa píše, že dotýka sa to len veľmi úzkej skupiny občanov Slovenska, tento zákon, tak nemám obavu, že by odrazu všetci malí a strední podnikatelia, živnostníci, tí, ktorí nie sú vyplácaní na našich diaľniciach hlavnými dodávateľmi, aby mali problémy s jachtami. Tí teda rozhodne nemajú problémy s jachtami, lebo žiadne jachty nevlastnia. Nevedia, za čo majú zaplatiť nakúpený materiál, nevedia, za čo majú vyplatiť, z čoho majú vyplatiť mzdy a odvody do Sociálnej - a zdravotnej - poisťovne. Takže naozaj dotýka sa to úzkej skupiny ľudí, biznismenov, oligarchov, J&T, pána Flašíka a ďalších, ktorí vlastnia tieto jachtičky, a tých sa dotýka tento zákon. Aj v dôvodovej správe sa píše prínos pre štátny rozpočet, tuším, že na úrovni tisíc eur, zanedbateľný z pohľadu štátneho rozpočtu. A všetky nariadenia, ako čo sa má udiať v súvislosti s odbornou spôsobilosťou a ďalšími predpismi, by boli v poriadku a vyzerá, že to je naozaj transpozícia Európskej únie.
Ale narazil som na jeden veľmi závažný bod a o tom vás chcem informovať kolegov poslancov, občanov Slovenska, médiá, aby som upozornil na tento bod, ktorý je z môjho pohľadu neprijateľný. A to je bod 12, ktorý sa dotýka § 9, ods. 1, na konci sa pripája táto veta, citujem:
"Na sprístupňovanie údajov z námorného registra sa nevzťahuje osobitný predpis. Odkaz 1be)." Zvláštne, ale idete ďalej, keď to normálne čítate, prečítate si v dôvodovej správe k tomu bodu: "Vzhľadom na charakter registra sa vylučuje pôsobnosť zákona 211/2000 Z. z."
A to už ma teda vyrušilo! Dámy a páni, všetci dobre viete, že to je dobre známa 211, zákon o slobodnom prístupe k informáciám. Z akého dôvodu tieto informácie z toho registra nemajú byť prístupné verejnosti, občanom Slovenska, novinárom, koho tu ideme utajovať? A prečo? Prečo nemajú mať možnosť občania Slovenska dozvedieť sa z tohto registra, kto vlastní ktorú jachtičku. To páni z J&T a ďalší biznismeni si to neprajú? Alebo chcete mi povedať, že si to nepraje Európska únia? Ja nemám tak dopodrobna naštudovanú smernicu Európskej únie, ale som stopercentne presvedčený, že toto nie je v intenciách toho, aké smernice pripravuje Európska únia. Určite Európska únia sa nebojí transparentnosti. A nevidím dôvod na to, aby občania aj prostredníctvom médií sa nemali dozvedieť tieto informácie z tohto registra. A pripomína mi to aj snahu kolegu Alojza Hlinu, ktorý svojho času sa snažil alebo ešte snaží, on ma potom možno opraví, aby takisto register hausbótov na Slovensku, tých menších lodí, obytných lodí bol prístupný občanom. Ale tu sa jedná o oveľa väčšie námorné jachtičky, a preto, pán minister, tento jeden bod, bod 12, robí z toho zákona paškvil. Výsmech Európskej únie, ale aj občanom Slovenska. A preto za klub KDH, ako my na východe hovoríme, že "sorry", ale toto nemôžme podporiť.
Odporúčame ministrovi, ale aj vám, pán minister, aby ste sa viacej venovali veciam, ktoré bezprostredne súvisia s každodenným životom občanov Slovenska. Kde je diaľnica D1 v Košiciach? Mala byť podľa vášho premiéra v roku 2010! V posledných mesiacoch ani vôbec nepočujem, ani len možnosť, kedy, v ktorom roku by to mohlo byť dokončené. Láskavo venujte sa týmto problémom, ktoré trápia občanov, ktorí spôsobujú, že v týchto regiónoch je vysoká nezamestnanosť a nezakrývajte, nezakrývajte sa transpozíciou európskej smernice v tom, že si tam napytlíkujete jeden bod, ktorý nedáva možnosť občanom Slovenska, aby sa dozvedeli z tohto registra informácie. Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

18.3.2014 o 16:27 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

16:34

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Nedá mi nezareagovať na pána Zajaca, lebo to už je naozaj veľmi ďaleko, kam vy ste to dotiahli. Toto hodnotím ako jedno najprimitívnejšie vystúpenie, aké ste zatiaľ mali, ale už si na to zvykám, že to je už u vás úplne obvyklá vec. Ani sa nečudujem, že vás ani vo vlastnom kraji nevolili. Proste to, vy, toto musia mať všetci tento názor, vy už ste sa podľa mňa zbláznili. Navyše je mi úplne jasné, že vy ani nepoznáte kompetenčný zákon. Kto má predkladať túto legislatívu, keď nie ja podľa kompetenčného zákona? Toto nespadá pod ministerstvo hospodárstva. A navyše je to naozaj technická údržba. Čiže vy naozaj sa snažíte využiť každú šancu, ako očierňovať túto vládu. A toto vystúpenie a si to aj prehrajte, fakt je to veľmi už úbohé, akým spôsobom vy vystupujete.
Asi toľko. Vďaka.
Skryt prepis

18.3.2014 o 16:34 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

16:36

Zuzana Zvolenská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pani predsedajúca. Vážená pani predsedajúca, pani poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi predložiť návrh zákona, predmetom ktorého je niekoľko bodov, a to transpozície smerníc Európskej únie a riešenie nektorých aplikačných problémov vyplývajúcich z praxe.
V rámci transpozície smerníc sa nachádza v tomto návrhu úprava v súvislosti s informačnými postupmi na výmenu ľudských orgánov určených na transplantáciu medzi členskými štátmi,
úprava takisto v súvislosti s automatickým uznávaním dokladov o špecializácii lekárov a zubných lekárov vyplývajúcich zo smernice Európskej únie o uznávaní odborných kvalifikácií, a to z dôvodu pristúpenia Chorvátskej republiky do Európskej únie.
V rámci riešenia niektorých problémov aplikačnej praxe v tomto návrhu zákona sa nachádza definovanie ambulancií špecializovanej ambulantnej zdravotnej starostlivosti, ktorým zosúlaďujeme ich názvy a vôbec ich definovanie s výnosom o materiálno-technickom a personálnom vybavení týchto ambulancií. Zároveň sú tu aj ustanovenia povinností zdravotníckemu pracovníkovi podrobiť sa opakovanému posúdeniu zdravotnej spôsobilosti. Jedná sa o prípady v praxi, kedy ide o zdravotníckeho pracovníka, ktorý vykonáva zdravotnícke povolanie na základe povolenia na prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia, na základe licencie, živnostenského oprávnenia alebo ktorý je spoločníkom v obchodnej spoločnosti, ktorá je poskytovateľom zdravotnej starostlivosti, a v tejto zdravotnú starostlivosť poskytuje a to, táto povinnosť sa deje na základe podnetu osoby, ktorej sa poskytuje zdravotná starostlivosť, jej zákonného zástupcu alebo úradu pre dohľad, prípadne komory príslušnej na vedenie registra zdravotníckych pracovníkov u poskytovateľa špecializovanej zdravotnej starostlivosti, ktorého určí orgán príslušný na vydanie povolenia.
Takisto sa dopĺňajú určité povinnosti vzdelávacej ustanovizne, kde sa jedná o právo zrušenia osvedčenia o akreditácii, ak táto ustanovizeň umožní zdravotníckemu pracovníkovi vykonať záverečnú skúšku bez absolvovania príslušného vzdelávania. Upravuje sa aj poplatok za vedenie registra v komore.
Takisto sa upravujú aj nové povinnosti poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a súvisiace pokuty za ich porušenie, a to najmä v dvoch prípadoch. Pri poskytovateľoch ústavnej zdravotnej starostlivosti, a to v prípade narodenia dieťaťa, kedy sa odosiela lekárska prepúšťacia správa dieťaťu prepusteného z ústavnej zdravotnej starostlivosti do domáceho prostredia určenému všeobecnému lekárovi, ktorý poskytuje všeobecnú ambulantnú starostlivosť pre deti a dorast. Takisto je tu povinnosť oznámiť príslušnému úradu práce, sociálnych vecí a rodiny svojvoľné opustenie zdravotníckeho zariadenia matkou po pôrode bez dieťaťa alebo aj s dieťaťom, ale bez súhlasu poskytovateľa, oznamovať údaje o potenciálnom darcovi orgánov určených na transplantáciu transplantačnej organizácii. Prvé dve povinnosti reagujú práve na potrebu skutočne väčšieho dozoru a ingerencie štátu v prípadoch detí, aby ten dohľad bol kontinuálny a aby nám tzv. nevypadávali zo systému skutočne v žiadnej etape svojho života.
Na základe tohto sa aj poskytovateľovi všeobecnej ambulantnej zdravotnej starostlivosti pre deti a dorast určuje povinnosť oznámiť úradu práce sociálnych vecí a rodiny prípadné znemožnenie vykonania preventívnej prehliadky dieťaťa v domácom prostredí. Ako ďalšie sa upravuje aj dočasná pracovná neschopnosť bezprostredne súvisiaca s poskytovaním zdravotnej starostlivosti osobe, ktorej zdravotný stav túto dočasnú pracovnú neschopnosť vyžaduje. Zosúlaďuje sa tiež zoznam prioritných chorôb uvedených v prílohe 3 zákona o rozsahu zdravotnej starostlivosti vzhľadom na zmenu zoznamu chorôb podľa medzinárodnej klasifikácie chorôb.
Takisto sa upravuje nová forma poskytovania zdravotnej starostlivosti, ktorou je ošetrovateľská starostlivosť v zariadeniach sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately. Zo zdrojov verejného zdravotného poistenia bude možné uhrádzať vybraných 9 zdravotných výkonov určených pre sestru a navrhuje sa výkon kontrolnej činnosti zdravotnou poisťovňou v súvislosti s uhrádzaním týchto výkonov nad správnym poskytovaním ošetrovateľskej starostlivosti v zariadeniach sociálnych služieb, bude dohliadať úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
Vážená pani predsedajúca, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi požiadať vás o podporu predloženého vládneho návrhu. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

18.3.2014 o 16:36 hod.

JUDr.

Zuzana Zvolenská

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:41

Jozef Valocký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, v zmysle rokovacieho poriadku som bol určený predsedom výboru za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa č. 578 o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 884.
Na základe uvedeného zákona, pardon, na základe uvedeného podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona. Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa po formálnoprávnej stránke všetky náležitosti uvedené v § 67 a 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti uvedené v legislatívnych pravidlách.
Predložený návrh zákona obsahuje doložku zlučiteľnosti s právom Európskej únie. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, so zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, a právnymi predpismi Európskej únie.
Prijatie navrhovaného zákona bude mať vplyv na rozpočet verejnej správy a podnikateľské prostredie. Bude mať pozitívne sociálne vplyvy. Predložený návrh zákona nebude mať vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že po rozprave odporučí uvedený návrh zákona prerokovať v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky č. 888 o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali:
- Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky,
- Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a
- Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo.
Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo.
Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona Národnej rady Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

18.3.2014 o 16:41 hod.

MUDr.

Jozef Valocký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:45

Viliam Novotný
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážená pani podpredsedníčka Národnej rady, vážená pani ministerka, vážený pán spravodajca, dámy a páni, dovoľte mi, aby som vystúpil v prvom čítaní k predmetnému vládnemu návrhu zákona, ktorý sa zvykne označovať aj ako veľká zdravotnícka novela, lebo je to pomerne rozsiahla novela, ktorá otvára hneď niekoľko zdravotníckych zákonov. Pani ministerka, myslím, že popísala, prečo je táto novela dnes v Národnej rade, čomu sa venuje a čo mení, a možno len naozaj veľmi krátko by som sa zastavil pri tých ustanoveniach, ktoré vyplývajú z aplikačnej praxe, a len ich telegraficky spomenul pre poriadok, že teda hovoríme o veľkej zdravotníckej novele, tak hovorme o zdravotníckych zákonoch, ale tomu, čomu sa hlavne budem chcieť venovať v závere svojho vystúpenia, je dlhodobá starostlivosť a problematika dlhodobej starostlivosti, v ktorej táto novela robí významný krok vpred, to treba naozaj povedať aj podčiarknuť, ale naďalej nedorieši veci tak, ako by sme si to všetci priali k všeobecnej spokojnosti ľudí, ktorí sú odkázaní na sociálne, ale aj zdravotné služby v zariadeniach sociálnych služieb.
Čiže predmetný vládny návrh zákona otvára zákon 578 o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, upravuje podmienky fungovania špecializovaných ambulancií, upravuje podmienky fungovania súkromných ambulantných lekárov, ale aj povinnosti poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
Otvára zákon 576 o zdravotnej starostlivosti, kde rieši proces vystavovania dočasnej práceneschopnosti, myslím, že tiež aktuálny problém, s ktorým sa stretávame v aplikačnej praxi, výmenu informácií pri cezhraničnej transplantácii orgánov, teda pri posune orgánov cez hranice jednotlivých krajín.
Otvára zákon 577 o rozsahu zdravotnej starostlivosti, tam dochádza k aktualizácii zoznamu prioritných chorôb v zmysle schválenej aktualizácie medzinárodnej klasifikácie chorôb, ale v zákone o rozsahu zdravotnej starostlivosti, a tu prvýkrát trošku zvýšim hlas, pretože na to chcem upozorniť, sa rieši aj zoznam zdravotných výkonov v zariadeniach sociálnej starostlivosti, ktoré majú byť uhrádzané z verejného zdravotného poistenia, o tom budem neskôr viacej hovoriť.
Takisto sa novelizuje zákon 581 o zdravotných poisťovniach, kde sa upravuje uzatváranie zmlúv medzi zdravotnými poisťovňami a zariadeniami sociálnych služieb alebo so sociálnymi zariadeniami. Otvára sa aj zákon 383 o príspevku pri narodení dieťaťa, kde je podľa mňa, veľmi logický návrh, veľmi jednoduchý návrh, že keď matka ujde, veľmi to ľudovo poviem, keď matka ujde z pôrodnice, tak nemá nárok na tento príspevok, čo môžme len kvitovať, pretože tento problém sa často vyskytuje v našich nemocniciach, hlavne na východe republiky, kde potom vlastne to dieťa chvíľu je, je ako keby bez svojich zákonných zástupcov a nie vždy sa potom podarí tú matku aj nájsť, musím konštatovať, ale otvára sa v rámci tejto novely aj zákon o sociálnych službách a o sociálnej ochrane detí, čiže naozaj z tohto pohľadu tu nájdete všehochuť, trošku je ťažké sa zorientovať v tomto návrhu zákona, ale treba povedať, že mnohé z týchto zmien vyplývajú naozaj z aplikačnej praxe a v praxi by mohli aj dobre fungovať.
To ale, čomu sa chcem venovať a na čo chcem upozorniť svojím vystúpením, je, že táto novela mala ambíciu a má ambíciu, keď to dobre čítam, zabezpečiť dlhodobú zdravotnú starostlivosť pre klientov v sociálnych zariadeniach. Vy sa iste pamätáte, keď sme na jeseň minulého roku tu s pánom ministrom Richterom dosť veľa diskutovali v snemovni o novele zákona o sociálnych službách, a vtedy som opakovane aj deklaroval, že kým nedôjde k dohode medzi ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny a ministerstvom zdravotníctva na tom, ktoré zdravotnícke výkony, ktoré ošetrovateľské výkony je možné poskytovať v zariadeniach sociálnych služieb a ako budú tieto výkony zaplatené a, naopak, ja by som pokračoval ďalej, aké opatrovateľské výkony dnes poskytujeme v zdravotníckych zariadeniach, za ktoré by naozaj malo byť zaplatené, dovtedy budeme tu mať jeden problém, ktorý sa volá dlhodobá starostlivosť, je to prevzatý výraz, long-term care sa to označuje v svetovej literatúre, alebo keď chcete, sociálna medicína, to je také bližšie, lebo to vymyslel Vavro Šrobár niekedy. Proste nazvime si to, ako chceme, my tu máme pacientov, ktorí sú od pondelka do piatku pacientmi v zdravotníckom zariadení, od soboty do ďalšieho piatku klientmi v zariadení sociálnych služieb či po novom prijímateľmi sociálnych služieb, tak sa správne volajú a potom znovu ich na chvíľu idú do nemocnice, a kým sú v sociálnom zariadení, tak všetko, čo tam dostanú, za nich zaplatíme zo sociálnych fondov a v okamihu, keď sú v zdravotníckom zariadení, tak je to doména verejného zdravotného poistenia. Treba povedať, že tento problém sa tu latentne nesie niekoľkými vládami, každá vláda nejak niečo priložila k dielu, priložila ruku k dielu, čiže teraz by sme bez toho, aby sme nejak robili veľkú politiku kolo toho, je tu problém, ktorý na Slovensku poznáme a ktorý sa postupne snažíme riešiť niekedy od roku 2004. Čiže nejaké desaťročie tu prichádzajú nejaké zmeny v zákonoch.
Preto bola táto novela z môjho pohľadu očakávanou, bol som veľmi zvedavý, ako sa s tým ministerstvo zdravotníctva v spolupráci s ministerstvom práce sociálnych vecí vysporiada, a musím povedať úprimne a čestne, že sa veci posúvajú dopredu. Posúvajú sa dopredu výrazným spôsobom, významným spôsobom, predovšetkým tým, že jasne, tento návrh zákona jasne definuje poskytovanie dlhodobej zdravotnej starostlivosti, t. j. ošetrovateľskej starostlivosti indikovanej všeobecným lekárom jak v zákone o poskytovateľoch, tak v zákone o zdravotnej starostlivosti, v zákone o rozsahu, ale aj v zákone o sociálnych službách a dokonca aj v zákone o zdravotných poisťovniach.
Zákon o rozsahu, teda novela 577, ktorá je obsiahnutá v tejto novele, definuje, že na základe verejného zdravotného poistenia sa plne uhrádzajú zdravotné výkony ošetrovateľskej starostlivosti v zariadeniach sociálnych služieb a v zariadeniach sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately podľa prílohy. Čiže je to do určitej miery krok vpred voči tomu, čo máme dnes zadefinované v zákone o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, že v sociálnych zariadeniach je možné poskytovať zdravotnú starostlivosť. To sme tam napísali ešte niekedy v 2004. roku. Čiže tu bola možnosť poskytovať zdravotnú starostlivosť v zmysle zákona o zdravotnej starostlivosti a o poskytovateľoch, musíte splniť podmienky, nejdem to tu teraz zbytočne rozoberať do detailov, ale je, bola tu takáto možnosť, ale nič viac. Bola tu len takáto možnosť. Táto novela ide ďalej, lebo hovorí, že na základe verejného zdravotného poistenia, čiže z verejného zdravotného poistenia je plne uhrádzaná ošetrovateľská zdravotná starostlivosť, indikovaná všeobecným lekárom v zariadeniach sociálnych služieb.
Ďalej, tak ako tu už bolo dnes spomenuté, príloha č. 7 zákona o rozsahu definuje deväť zdravotných výkonov ošetrovateľskej starostlivosti, ktoré môžu byť poskytované v sociálnom zariadení. Vždy môžme diskutovať, či ich nemalo byť šesť alebo, naopak, dvadsaťosem. Táto diskusia tu bude vždy. Viete, to je akože otvorená téma, čiže ako opozičný by som teraz mal povedať pani ministerke, že je to málo, ale ja som rád, že tam sú tieto výkony, lebo aspoň vieme, o čom sa rozprávame. Hovoríme o podávaní injekcií, hovoríme o podávaní infúzií, hovoríme o starostlivosti o sondu a výživu pacienta cez sondu, hovoríme o starostlivosti a dýchaní pacienta cez kanylu, hovoríme o ošetrovaní rán a hovoríme o ošetrovaní preležanín. O tom veľmi jednoducho, aby som nepoužíval odborné výrazy, to je, ktorí máme rodinných príslušníkov alebo známych v takýchto sociálnych zariadeniach, tak zrejme viete, aké problémy sú práve s takýmito zdravotníckymi výkonmi a úkonmi, ktoré je potrebné urobiť.
V zákone o sociálnych službách sa ďalej definujú podmienky a základné materiálno-technické vybavenie poskytovania ošetrovateľskej starostlivosti. No, potiaľ som pani ministerku pochválil, teraz by som mal povedať, čo sa mi nepáči alebo čo nie je doriešené a čo potrebujeme doriešiť, a chcem byť veľmi konštruktívny a ponúkam nápady, pohľady, pozmeňovacie návrhy v druhom čítaní. Mne to je úplne jedno, keď si to osvojí ministerstvo zdravotníctva, budem len rád, ktoré by mohli vylepšiť problém, ktorý s takto zadefinovanou novelou nastane v praxi.
Ten problém číslo jedna je o tom, že táto novela novelizuje aj zákon o zdravotnej starostlivosti, kde sa hovorí, že ošetrovateľskú starostlivosť v zariadeniach sociálnych služieb osobám, ktorým sa poskytujú sociálne služby, osobám, ktorým sa poskytujú sociálne služby v týchto zariadeniach, poskytujú zamestnanci zariadenia sociálnych služieb, ktorí spĺňajú podmienky na výkon zdravotníckeho povolania. No dnes sme v praxi často svedkami toho, že zdravotnú starostlivosť ošetrovateľskú v zariadení sociálnych služieb zabezpečí agentúra domácej ošetrovateľskej starostlivosti alebo nejaký iný poskytovateľ. Nebudem to teraz ďalej rozoberať, nechcem robiť reklamu iným poskytovateľom. Ale takto zadefinovaná podmienka na ošetrovateľské výkony v zariadení sociálnych služieb logicky evokuje, že musia tam byť kvalifikovaní zdravotnícki pracovníci, pretože títo zdravotnícki pracovníci musia spĺňať podmienky a, pozor, musia byť zamestnancami tohto sociálneho zariadenia. V tejto chvíli by som ešte bol možno aj ochotný nejak pristúpiť na kompromis, že dobre, skúsme to v tých veľkých sociálnych zariadeniach, kde aj dnes pracujú zdravotné sestry, sú zamestnané, ale voláme ich sociálne sestry a platíme ich len ako sociálne sestry, pretože vlastne nemôžu poskytovať zdravotnú starostlivosť, ktorú poskytujú. Ten problém ale nastáva pri ďalšej formulácii a to je pri novele zákona o zdravotných poisťovniach, kde je, prosím, napísané, že zdravotná poisťovňa môže uzatvárať zmluvy o poskytovaní ošetrovateľskej starostlivosti so zariadením sociálnych služieb a so zariadením sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, § 7a. No a tu je celý kameň úrazu. To znamená, na jednej strane hovorím novela o tom, že v sociálnom zariadení môže zamestnanec tohto sociálneho zariadenia, ktoré, ktorý spĺňa podmienky ako zdravotnícky pracovník poskytovať ošetrovateľskú zdravotnú starostlivosť. Hovorí o tom, že lekár, všeobecný lekár indikuje túto ošetrovateľskú zdravotnú starostlivosť. Hovorí o tom, že táto zdravotná starostlivosť ošetrovateľská je plne uhrádzaná z verejného zdravotného poistenia, ale zdravotná poisťovňa môže uzatvoriť zmluvu so zariadením sociálnych služieb, teda aj nemusí. Posunuli sme sa výrazne vpred, ale stále neriešime zásadný problém. Máme klienta v zariadení sociálnych služieb, je v nejakom stupni sociálnej odkázanosti, ale zároveň potrebuje aj ošetrovateľskú starostlivosť. Jeho sociálne zariadenie, kde je sestrička, ktorá by mu to vedela poskytovať a ošetrovať jeho ranu, jeho preležaninu, nemá zmluvu so zdravotnou poisťovňou a sme tam, kde ste teraz. Síce podmienky pekné, ale neprichádzajú peniaze za poskytnutú zdravotnú starostlivosť.
Ja si uvedomujem, že nie je to jednoduché napísať do zákona. A boli by sme veľkí populisti, keby som teraz povedal pani ministerke, že stačí vymeniť slovo "môže" uzavrieť zmluvu za slovo "musí" uzatvoriť zmluvu. Nemôžme predsa zákonom prikazovať zdravotnej poisťovni, s kým má a s kým nemá uzatvoriť zmluvu. Zdravotná poisťovňa uzatvára, kontrahuje zmluvy na základe reálnej potreby zdravotnej starostlivosti, na základe ich finančných prostriedkov. Čiže, samozrejme, vzniká tu vzťah medzi zdravotnou poisťovňou a poskytovateľom zdravotnej starostlivosti, v tomto prípade medzi sociálnym zariadením, kde je poskytovaná zdravotná starostlivosť. Problém ale je, že keď to necháme takto zadefinované, môže sa stať, že rukojemníkom celého tohto systému bude ten klient v sociálnom zariadení, ten prijímateľ služby. On sa totižto dostane situácie, že si nie veľmi vie vybrať svojho poskytovateľa. Viete, ak nemocnica, ak ambulancia špecialistu nemá zmluvu so zdravotnou poisťovňou, kde ste poistený, tak vy máte slobodný výber lekára a vyberiete si iného poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, ktorý túto zmluvu má. O tom je selektívny kontrakting, uzatváranie zmlúv. Na tom to je postavené. Avšak môže si tento klient v sociálnom zariadení, ktorý je vo vysokom alebo vyššom stupni odkázanosti, väčšinou sú to títo klienti, môže si slobodne vybrať iného? (Ruch v sále.) On je predsa odkázaný, on tam leží na tej posteli, on celý život platil zdravotné poistenie a dnes je odkázaný prijímať nielen sociálnu opateru, ale zároveň prijímať aj ošetrovateľskú zdravotnú starostlivosť. Stáva sa rukojemníkom, je odkázaný na to, či jeho zdravotné, či jeho sociálne zariadenie má alebo nemá zmluvu so zdravotnou poisťovňou. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

18.3.2014 o 16:45 hod.

MUDr.

Viliam Novotný

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:03

Ján Mičovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda, dnes sme tu pomerne dlho rozprávali o Ukrajine a Rusku a ja by som chcel upozorniť v tejto súvislosti na meno človeka, ktorý práve na území Ukrajiny v roku 1943 urobil kroky, ktoré významným spôsobom vstúpili do histórie našej krajiny. Ide o meno generála Karola Schwarza, ktorý v roku 1943 prešiel so skupinou tisícky svojich vojakov k Červenej armáde, aby oddiaľ začala pozoruhodná cesta 2. československej paradesantnej brigády cez Duklu, Povstanie až k slobode. (Ruch v sále.)
Ja si myslím, že meno pána generála Schwarza môže aj dnes slúžiť ako príklad správneho rozhodnutia vo chvíľach, keď sa lámu osudy jednotlivca, ale i národov. Keďže generál Karol Schwarz práve 1. marca tohto... (Prerušenie vystúpenia časomerom. Reakcie z pléna.)
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

18.3.2014 o 17:03 hod.

Ing. CSc.

Ján Mičovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:09

František Šebej
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predseda. Dámy a páni, v rozprave zazneli k nášmu vyhláseniu dva pozmeňujúce návrhy.
Jeden podal pán podpredseda Národnej rady Figeľ, ktorý navrhuje na konci textu vyhlásenia k záverečnej vete doplniť: "a tým aj celý proces za anexiu územia Ukrajiny". A ak by sme to prijali, záverečná veta vyhlásenia by znela: "Slovenská republika považuje toto referendum za neplatné" - a teraz je ten dôvetok - "a tým aj celý proces za anexiu územia Ukrajiny". Ja som sa s týmto návrhom stotožnil, ale je na vás, ako budete o tom hlasovať.
Dajte, prosím, o tom hlasovať.

Paška, Pavol, predseda NR SR
Hlasujeme o tomto pozmeňujúcom návrhu.
(Hlasovanie.) 130 prítomných, 53 za, 56 proti, 15 sa zdržalo, 6 nehlasovali.
Tento pozmeňujúci návrh sme neprijali.

Šebej, František, poslanec NR SR
Ďakujem. Druhý pozmeňovací návrh podal pán kolega Jozef Mikloško a ten chce, aby sme do textu doplnili: "podporuje demokratické premeny a európske smerovanie Ukrajiny s ohľadom na suverénnu vôľu jej obyvateľov vyjadrenú vo voľbách".
S týmto návrhom som sa ja ako predkladateľ nestotožnil, lebo ho považujem za redundantný, je to obsiahnuté v texte inde, ale poprosím, pán predseda, dajte hlasovať.

Paška, Pavol, predseda NR SR
Hlasujeme o tomto návrhu pána poslanca.
(Hlasovanie.) 133 prítomných, 20 za, 64 proti, 46 sa zdržalo, 3 nehlasovali.
Návrh sme neschválili.

Šebej, František, poslanec NR SR
Ďakujem, pán predseda. Teraz, prosím, dajte hlasovať o vyhlásení v takom znení, v akom ho poslanci dostali predložené zo zahraničného výboru.

Paška, Pavol, predseda NR SR
(Hlasovanie.) 130 prítomných, 122 za, 6 sa zdržali, 2 nehlasovali.

Konštatujem, že sme schválili navrhované uznesenie.

Ďakujem vám pekne, pán predseda.

Šebej, František, poslanec NR SR
Ďakujem, kolegovia.

Paška, Pavol, predseda NR SR
Pán poslanec Kolesík uvedie v prvom čítaní hlasovanie o vládnom návrhu zákona č. 435 o námornej plavbe, je to tlač 890.

(Hlasovanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 435/2000 Z. z. o námornej plavbe v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, tlač 890.)

Kolesík, Andrej, poslanec NR SR
Ďakujem, pán predseda. Kolegyne, kolegovia, v rozprave vystúpil jeden pán poslanec, ale nepredložil žiaden návrh.
Prosím, pán predseda, aby ste dali hlasovať o tom, že Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla v súlade s § 73 ods. 3 písm. c) zákona o rokovacom poriadku prerokovať predložený návrh zákona v druhom čítaní.

Paška, Pavol, predseda NR SR
(Hlasovanie.) 134 prítomných, 79 za, 1 proti, 53 sa zdržalo, 1 nehlasoval.

Návrh sme schválili.

Kolesík, Andrej, poslanec NR SR
Pán predseda, prosím, dajte hlasovať o tom, že Národná rada Slovenskej republiky v súlade s vaším rozhodnutím prideľuje predložený návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
- ústavnoprávnemu výboru a
- výboru pre hospodárske záležitosti;
a aby za gestorský výbor určila hlasovaním Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti;
a že určené výbory návrh zákona prerokujú v druhom čítaní vo výboroch do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.

Paška, Pavol, predseda NR SR
(Hlasovanie.) 134 prítomných, 126 bolo za, 6 sa zdržali, 2 nehlasovali.
Návrh sme pridelili výborom a určili lehotu na prerokovanie.
Ďakujem, odhlasovali sme jediné dva prerokované body. Budeme...
Ešte pán poslanec Mičovský? Procedurálny návrh?
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

18.3.2014 o 17:09 hod.

PhDr. CSc.

František Šebej

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:14

Ján Mičovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda, dovolím ešte raz zopakovať svoj návrh, aby si Národná rada Slovenskej republiky minútou ticha uctila pamiatku generála Karola Schwarza, čestného predsedu Slovenského zväzu protifašistických bojovníkov, ktorý sa vrátil natrvalo k svojim spolubojovníkom práve 1. marca tohto roku. Myslím si, že práve dnes, keď hovoríme o Ukrajine, treba si pripomenúť, že tento človek vykonal veľký krok, ktorý sa dostal do pamiatky nášho národa tým, že vykonal kroky, ktoré viedli cez vytvorenie 2. československej paradesantnej brigády, cez Duklu, cez Povstanie až k slobode tejto krajiny. A myslím si, že je dobré si pripomínať mená týchto ľudí, ktorí ukázali, že vo chvíľach, keď sa jedná o osudové zlomy človeka alebo národa, vedia sa zachovať tak, ako je potrebné sa zachovať. Ďakujem. (Ruch v sále.)
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

18.3.2014 o 17:14 hod.

Ing. CSc.

Ján Mičovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video