36. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
9.7.2014 o 14:19 hod.
Janka Šípošová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Ja by som chcela povedať niečo k tej komore ešte. Ja to cítim, akože to nie je dobrý ťah, aby to bolo zriadené zhora, ale rešpektujem, že je to možno vôľa tých sociálnych pracovníkov, a nechcem, nechcem. Druhá vec je, ktorá sa mi zdá dôležitejšia, je definícia. K definícii hovorím toto, že sociálny pracovník nepracuje sám a to, že nejaké aplikačné pravidlo hovorí o jeho multidisciplinarite, tak rieši iba jeho, nerieši tú tímovú prácu. A ešte chcem povedať to, ako bolo aj v úvode povedané pri predkladaní návrhu, tiež sme sa inšpirovali alebo vychádzali sme aj zo zákona o zdravotnej starostlivosti. Teraz to neviem rýchlo nájsť, o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti a o zdravotnej starostlivosti, kde teda sa to dalo nadefinovať na troch-štyroch riadkoch. Prečo sa to nedá tu, ako sa líši sociálna práca od zdravotnej starostlivosti v tomto ohľade? Tam je možné použiť štvorriadkovú definíciu a tu nie? To sa mi nechce veriť. Ďakujem.
Autorizovaný
Vystúpenia
14:19
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:19
Janka ŠípošováVystúpenie s faktickou poznámkou
9.7.2014 o 14:19 hod.
Janka Šípošová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Ja by som chcela povedať niečo k tej komore ešte. Ja to cítim, akože to nie je dobrý ťah, aby to bolo zriadené zhora, ale rešpektujem, že je to možno vôľa tých sociálnych pracovníkov, a nechcem, nechcem. Druhá vec je, ktorá sa mi zdá dôležitejšia, je definícia. K definícii hovorím toto, že sociálny pracovník nepracuje sám a to, že nejaké aplikačné pravidlo hovorí o jeho multidisciplinarite, tak rieši iba jeho, nerieši tú tímovú prácu. A ešte chcem povedať to, ako bolo aj v úvode povedané pri predkladaní návrhu, tiež sme sa inšpirovali alebo vychádzali sme aj zo zákona o zdravotnej starostlivosti. Teraz to neviem rýchlo nájsť, o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti a o zdravotnej starostlivosti, kde teda sa to dalo nadefinovať na troch-štyroch riadkoch. Prečo sa to nedá tu, ako sa líši sociálna práca od zdravotnej starostlivosti v tomto ohľade? Tam je možné použiť štvorriadkovú definíciu a tu nie? To sa mi nechce veriť. Ďakujem.
Autorizovaný
14:20
Vystúpenie v rozprave 14:20
Viera Šedivcová1. V čl. I sa § 2 dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3) Sociálny pracovník a asistent sociálnej práce uplatňujú prístupy zodpovedajúce cieľu vykonávanej sociálnej práce a poznatkom odboru sociálna práca s využitím odborných metód práce v závislosti od zamerania sociálnej práce. Sociálna práca je sociálnym pracovníkom a asistentom sociálnej práce vykonávaná vo vzájomnej súvislosti s inými odbornými činnosťami z oblasti psychológie, práva, medicíny, pedagogiky, sociológie a z ďalších oblastí.“
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. januára 2015.
Odôvodnenie: Vzhľadom na skutočnosť, že návrh zákona neobsahuje definovanie sociálnej práce, ktoré by jednoznačne zodpovedalo faktu, že sociálna práca ako odborná činnosť využíva rôzne prístupy, disponuje odbornými metódami a opiera sa v praxi o poznatky teórie, navrhuje sa do návrhu zákona vložiť tzv. základné interpretačné a aplikačné pravidlo pre výkon sociálnej práce sociálnymi pracovníkmi a asistentmi sociálnej práce v praxi. Navrhuje sa zároveň zdôrazniť významné teoretické pravidlo, že sociálny pracovník a asistent sociálnej práce pri vykonávaní sociálnej práce, ktorá je sama osebe multidisciplinárnym odborom, v praxi zohľadňujú prístup interdisciplinarity.
2. V čl. I text § 4 znie:
„(1) Odborná spôsobilosť na výkon sociálnej práce je splnenie kvalifikačných predpokladov podľa § 5.
(2) Počas výkonu sociálnej práce je súčasťou odbornej spôsobilosti na výkon sociálnej práce aj absolvovanie vzdelávania na udržiavanie, zdokonaľovanie a dopĺňanie vedomostí a zručností potrebných na výkon sociálnej práce (ďalej len „sústavné vzdelávanie v sociálnej práci“).“
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. januára 2015.
Odôvodnenie: Z dôvodu jednoznačného vyjadrenia skutočnosti, že sústavné vzdelávanie v sociálnej práci sa ako súčasť odbornej spôsobilosti sociálneho pracovníka, resp. asistenta sociálnej práce vyžaduje len počas výkonu sociálnej práce, navrhuje sa precizovať legislatívno-technické vyjadrenie odbornej spôsobilosti na výkon sociálnej práce.
3. V čl. I § 6 ods. 1 sa na konci pripájajú tieto slová: „podľa osobitného predpisu“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 4 znie:
„4) Napríklad Zákonník práce, zákon č. 400/2009 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. januára 2015.
V súvislosti s navrhovanou zmenou je potrebné vykonať prečíslovanie nasledujúcich poznámok pod čiarou a odkazov na poznámky pod čiarou.
Odôvodnenie: Navrhovanou úpravou sa prostredníctvom odkazu na úpravu vzdelávania zamestnancov v pracovnoprávnych predpisoch odstránia možné interpretačné problémy vo výklade sústavného vzdelávania a zároveň aj povinnosti jednotlivých subjektov vo vzťahu k sústavnému vzdelávaniu.
4. V čl. I § 7 ods. 2 písm. g) druhom bode sa na konci pripájajú tieto slová: „za opakované závažné porušenie povinnosti podľa § 17 ods. 2 písm. a)“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. októbra 2015.
Odôvodnenie: Súčasťou pozmeňujúceho návrhu je aj nová koncepcia členstva v komore, konkrétne sa navrhuje, aby sa k výkonu samostatnej praxe neviazalo povinné členstvo v komore pri zachovaní kompetencie profesijnej rady komory k vydávaniu povolení na výkon samostatnej praxe sociálneho pracovníka a k sledovaniu plnenia profesijných podmienok výkonu samostatnej praxe sociálneho pracovníka. Z tohto dôvodu pozmeňujúci návrh v bodoch 7, 10 až 13, 15 až 18 obsahuje zmeny, ktoré odstraňujú v návrhu zákona väzby výkonu samostatnej praxe na povinné členstvo v komore. V tejto súvislosti je potrebné vykonať aj zmenu v podmienkach na vydanie povolenia, jednou z podmienok je podľa súčasného návrhu, že žiadateľovi o povolenie v období piatich rokov pred podaním žiadosti nebolo ako členovi komory uložené disciplinárne opatrenie vylúčenie z komory za opakované závažné porušenie povinnosti člena komory dodržiavať všeobecne záväzné právne predpisy a etický kódex komory a tiež pre dlhodobé (dvojročné) neplatenie členských príspevkov. Takáto podmienka sa pochopiteľne nebude vzťahovať na tých sociálnych pracovníkov, ktorí nie sú členmi komory, ale je potrebné vhodne podmienku prispôsobiť pre sociálnych pracovníkov, ktorí sú, resp. boli členmi komory a žiadajú o povolenie na výkon samostatnej praxe. Pozmeňovacím návrhom sa navrhuje, aby vylúčenie z komory pre sústavné neplnenie povinnosti hradenia členských príspevkov nebolo dôvodom pre nevydanie povolenia, ale aby povolenie nebolo vydané tomu, kto bol v období piatich rokov pred podaním žiadosti o povolenie vylúčený z komory disciplinárnym opatrením pre nedodržiavanie všeobecne platných právnych predpisov alebo porušovanie etických noriem.
5. V čl. I sa § 7 dopĺňa odsekom 5, ktorý znie:
„(5) Žiadateľ o povolenie môže supervíziu na výkon samostatnej praxe sociálneho pracovníka zabezpečiť len fyzickou osobou, ktorá skončila odbornú akreditovanú prípravu supervízora v oblasti sociálnej práce alebo poradenskej práce v rozsahu najmenej 240 hodín.“
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. októbra 2015.
6. V čl. I § 8 ods. 1 sa vypúšťa písmeno d) a odsek 2 sa dopĺňa písmenom d), ktoré znie:
„d) písomne vypracovaný spôsob zabezpečenia supervízie výkonu samostatnej praxe sociálneho pracovníka.“
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. októbra 2015.
Odôvodnenie k bodom 5 a 6: Supervízia je odborná metóda, ktorá v zásade prostredníctvom rôznych techník napomáha supervidovanému získať iný, nový, resp. alternatívny pohľad na riešenie určitého problému klienta, na procesy, na vzťahy a tým pomáha supervidovanému k náhľadu na jeho profesijnú činnosť, čím sa utvára priestor pre jeho profesionálny rozvoj a odborný rast. Supervízia je vysokoodborná činnosť, ktorá významným spôsobom ovplyvňuje nielen osobnosť supervidovaných, v tomto prípade sociálnych pracovníkov, ale aj životy klientov. Je preto namieste, aby supervíziu vykonávali len odborne spôsobilé osoby. Už dnes kladú rôzne právne predpisy v sociálnej oblasti veľký dôraz na odbornosť supervízie (zákonmi ustanovené osobitné kvalifikačné predpoklady supervízorov). Je preto nevyhnutné aj v tomto všeobecnom právnom predpise spresniť ustanovenia o suprevízii tak, aby bolo zrejmé, kto môže vykonávať supervíziu výkonu samostatnej praxe.
Súčasne sa navrhuje spresniť ustanovenie § 8 tak, aby bolo zrejmé, akým spôsobom žiadateľ preukazuje splnenie podmienky zabezpečenia supervízie.
7. V čl. I § 9 ods. 1 prvej vete sa za bodkočiarku vkladá slovo „písomné“ a vypúšťa sa druhá veta a v § 9 ods. 3 sa za slovo „titul“ vkladá čiarka a slová „a dátum narodenia“ sa nahrádzajú slovami „dátum narodenia a trvalý pobyt“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. októbra 2015.
V súvislosti s navrhovanou úpravou je potrebné vyňať na osobitné hlasovanie 3. bod spoločnej správy s odporúčaním neschváliť.
8. V čl. I § 9 ods. 4 sa za slovo „priezviska“ vkladá čiarka a slová „a titulu“ sa nahrádzajú slovami „titulu a trvalého pobytu“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. októbra 2015.
Odôvodnenie k bodom 7 a 8: V súvislosti s koncepciou všeobecne nepovinného členstva v profesijnej komore je potrebné vypustenie druhej vety z § 9, podľa ktorej sa úspešný žiadateľ o povolenie automaticky stával členom komory.
Súčasne sa navrhuje spresnenie ustanovení upravujúcich náležitosti povolenia na výkon samostatnej praxe sociálneho pracovníka tak, ako bolo navrhnuté v bode 3 spoločnej správy.
9. V čl. I sa § 9 dopĺňa odsekom 5, ktorý znie:
„(5) Komora vyhotoví na žiadosť držiteľa povolenia do 30 dní rovnopis povolenia.“
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. októbra 2015.
Odôvodnenie: Vo väzbe na navrhované zavedenie poplatkov za úkony komory v správnom konaní a súvisiace činnosti so správnym konaním v bode 29 tohto pozmeňujúceho návrhu je potrebné doplniť povinnosť komory vydať na žiadosť držiteľa povolenia rovnopis povolenia na výkon samostatnej praxe sociálneho pracovníka.
10. V čl. I § 10 ods. 1 písmeno f) znie:
"f) vykonávať sociálnu prácu v súlade s týmto zákonom a inými všeobecne záväznými právnymi predpismi,“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. októbra 2015.
11. V čl. I § 11 ods. 1 sa vypúšťa písmeno b). Súčasne sa zrušuje označenie doterajšieho písmena a).
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. októbra 2015.
12. V čl. I § 11 ods. 2 sa vypúšťa písmeno c).
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. októbra 2015.
13. V čl. I § 11 ods. 4 písmeno b) znie:
„b) držiteľ povolenia závažne alebo opakovane porušil tento zákon alebo iný všeobecne záväzný predpis v súvislosti s výkonom sociálnej práce.“
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. októbra 2015.
Odôvodnenie k bodom 10 až 13: V súvislosti s koncepciou všeobecne nepovinného členstva v profesijnej komore pri zachovaní kompetencie komory k vydávaniu povolení na výkon samostatnej praxe sociálneho pracovníka a k sledovaniu plnenia profesijných podmienok výkonu samostatnej praxe sociálneho pracovníka je potrebné vypustenie povinnosti byť členom komory pre udržanie povolenia v § 10 ods. 1 písm. f) a jednoznačne ustanoviť povinnosti sociálneho pracovníka pri výkone samostatnej praxe konať v súlade so zákonom o sociálnej práci a inými všeobecne záväznými právnymi predpismi upravujúcimi podmienky výkonu sociálnej práce, t. j. povinnosť, ktorej plnenie sa vyžaduje od členov komory. Zároveň je potrebné vyriešiť v § 11 väzbu na plnenie povinností sociálneho pracovníka vykonávajúceho samostatnú prax ako člena komory pri pozastavení platnosti povolenia, zániku povolenia a odňatí povolenia. Aktuálne znenie návrhu zákona vychádza z toho, že sociálny pracovník vykonávajúci samostatnú prax je členom komory, a teda je okrem iného postihnuteľný aj cez disciplinárne opatrenia, ktoré môže podľa návrhu za stanovených podmienok ukladať v správnom konaní disciplinárna komisia komory. Preto je pozastavenie platnosti, zánik a odňatie povolenia okrem iných dôvodov naviazané v súčasnom návrhu aj na disciplinárne opatrenia. Pozmeňujúci návrh tieto väzby odstraňuje a navrhuje ich nahradiť možnosťou komory rozhodnúť v správnom konaní o odňatí povolenia nielen pre neplnenie povinností držiteľa povolenia, ale aj pre závažné alebo opakované porušenie všeobecne záväzných právnych predpisov v súvislosti s výkonom sociálnej práce.
14. V čl. I § 13 ods. 3 prvej vete sa na konci pripájajú tieto slová: „podľa osobitného predpisu“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. januára 2016.
Odôvodnenie: Navrhovanou úpravou sa prostredníctvom odkazu na úpravu vzdelávania zamestnancov v pracovnoprávnych predpisoch odstránia možné interpretačné problémy vo výklade sústavného vzdelávania a zároveň aj povinnosti jednotlivých subjektov vo vzťahu k sústavnému vzdelávaniu.
15. V čl. I § 16 ods. 1 druhej vete sa vypúšťajú slová „okrem členstva fyzickej osoby, ktorá vykonáva samostatnú prax sociálneho pracovníka“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. septembra 2015.
16. V čl. I § 16 ods. 2 písm. c) sa bodkočiarka nahrádza bodkou a vypúšťa sa text za bodkočiarkou.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. septembra 2015.
17. V čl. I § 16 ods. 6 písm. b) sa vypúšťajú slová „písm. a)“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. septembra 2015.
18. V čl. I § 16 ods. 7 písmeno e) znie:
„e) odňatím povolenia podľa §11 ods. 4 písm. b).“
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. septembra 2015.
Odôvodnenie k bodom 15 až 18: Ide o úpravu súvisiacu s tou časťou pozmeňujúceho návrhu, ktorou sa vypúšťa z ustanovení o členstve v komore vznik členstva vydaním povolenia na výkon samostatnej praxe a zánik členstva v komore odňatím povolenia na výkon samostatnej praxe.
19. V čl. I § 17 ods. 2 písm. d) sa slovo „pozastavenia“ nahrádza slovom „prerušenia“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. septembra 2015.
20. V čl. I sa § 17 dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3) Člen komory má právo podľa odseku 1 písm. b), c) a e) a povinnosť podľa odseku 2 písm. a) a c) aj počas obdobia prerušenia členstva v komore.“
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. septembra 2015.
Odôvodnenie k bodom 19 a 20: Navrhuje sa jasne ustanoviť, aké práva a povinnosti sa vzťahujú na člena komory počas prerušenia členstva v komore. Toto spresnenie je nevyhnutné okrem iného aj z dôvodu, že členstvo v komore nie je povinné.
21. V čl. I § 20 ods. 2 písm. d) sa na konci pripájajú tieto slová: „a poplatkov podľa § 40 ods. 1“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. septembra 2015.
Odôvodnenie: V súvislosti so zavedením koncepcie všeobecného nepovinného členstva je potrebné vyriešiť aj otázku poplatkov. Doterajšia koncepcia bola založená na plnení úloh komory smerom k svojim členom, t. j. aj plnenie úloh predpokladalo financovanie z členských príspevkov. Je preto potrebné zaviesť podobne ako napr. pri správnych výkonoch mechanizmus poplatkov. Tento bod pozmeňujúceho návrhu súvisí s návrhom uvedeným v 29. bode.
22. V čl. I § 21 ods. 1 písm. c) sa slová „návrh rozpočtu“ nahrádzajú slovom „rozpočet“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. septembra 2015.
Odôvodnenie: Návrh zákona predpokladá schválenie rozpočtu komory predstavenstvom komory a schválenie pravidiel hospodárenia a správ o hospodárení komory snemom komory. Použité slovné spojenie „návrh rozpočtu“ vo výpočte úloh predstavenstva umožňuje rôznu interpretáciu, z uvedeného dôvodu sa navrhuje legislatívno-technická úprava.
23. V čl. I § 23 ods. 3 písm. a) druhý bod znie:
„2. odporúčania v oblasti sústavného vzdelávania v sociálnej práci,“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. septembra 2015.
Odôvodnenie: Aj keď z kombinácie príslušných ustanovení návrhu zákona je zrejmé, že komora nemala preberať kompetencie zamestnávateľov v organizovaní, určovaní a hodnotení sústavného vzdelávania, navrhuje sa pôvodný text úlohy komory nahradiť vhodnejším, jednoznačnejším textom. Od komory sa očakáva, že bude z odborného a profesijného hľadiska sledovať vývoj v sústavnom vzdelávaní v sociálnej práci, čomu v plnej miere zodpovedá predložený pozmeňujúci návrh.
24. V čl. I § 23 ods. 3 sa za písmeno e) vkladá nové písmeno f), ktoré znie:
"f) Vydáva potvrdenie o dĺžke výkonu samostatnej praxe sociálneho pracovníka na účely preukazovania praxe,".
Doterajšie písmená f) a g) sa označujú ako písmená g) a h).
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. septembra 2015.
Odôvodnenie: Do návrhu zákona je nevyhnutné doplniť aj povinnosť komory vydávať potvrdenia sociálnym pracovníkom vykonávajúcim samostatnú prax na účely preukazovania dĺžky odbornej praxe.
25. V čl. I § 27 odsek 2 znie:
"(2) Ak rozpočet na nasledujúci rozpočtový rok nebol schválený do 31. decembra bežného roka, spravuje sa hospodárenie komory v období od 1. januára rozpočtového roka do schválenia rozpočtu na príslušný rozpočtový rok rozpočtovým provizóriom. Výdavky uskutočnené počas rozpočtového provizória v každom mesiaci rozpočtového roka nesmú prekročiť jednu dvanástinu celkových výdavkov schváleného rozpočtu predchádzajúceho rozpočtového roka, výnimku počas rozpočtového provizória tvoria výdavky, ktoré sa uhrádzajú v súlade s termínmi splácania dohodnutými v predchádzajúcom rozpočtovom roku, výdavky na povinnú úhradu podľa osobitných predpisov a nevyhnutné výdavky spojené so zasadnutím snemu. Rozpočtové príjmy a výdavky uskutočnené počas rozpočtového provizória sa zúčtujú z rozpočtov na príslušný rozpočtový rok po jeho schválení."
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. septembra 2015.
Odôvodnenie: Navrhuje sa spresnenie fungovania hospodárenia komory v prípade rozpočtového provizória.
26. V čl. I § 27 ods. 4 sa za písmeno b) vkladá nové písmeno c), ktoré znie:
"c) Poplatky podľa § 40 ods. I,".
Doterajšie písmená c) až e) sa označujú ako písmená d) až f). Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. septembra 2015.
Odôvodnenie: Navrhovaná úprava súvisí s bodom 21 a 29 predloženého pozmeňujúceho návrhu, t. j. so zavedením poplatkov za činnosť komory ako náhrady za benefity plynúce okrem iného aj z povinného členstva v komore. Je preto potrebné medzi príjmy komory jednoznačne doplniť aj poplatky za úkony komory.
27. V čl. I § 29 ods. 4 a 5 v celom texte sa vypúšťa slovo "sústavnej".
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. januára 2016.
Odôvodnenie: Vzhľadom na možné interpretačné problémy v hodnotení plnenia podmienky lektorskej aj odbornej praxe garanta a lektora navrhuje sa vypustením slova "sústavnej" zabezpečiť odstránenie problémov v preukazovaní aj posudzovaní takzvanej sústavnosti.
28. V čl. I § 34 ods. 2 znie:
"(2) Na vykonanie špecializačnej skúšky a na vykonanie odbornej skúšky podľa ods. 1 zriadi vzdelávacia inštitúcia najmenej trojčlennú skúšobnú komisiu zloženú zo zástupcov vzdelávacej inštitúcie, ktorá špecializovaný vzdelávací program alebo vzdelávací program uskutočňuje. Členom skúšobnej komisie môže byť aj zástupca vzdelávacej inštitúcie uskutočňujúcej vzdelávací program, na ktorý je udelená akreditácia podľa tohto zákona, v ktorom je vykonávaná skúška, a člen profesijnej rady komory."
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. januára 2016.
Odôvodnenie: Navrhuje sa odstránenie možných praktických problémov pri zložení skúšobnej komisie. Vládny návrh taxatívne stanovuje, že členom skúšobnej komisie bude okrem členov zo vzdelávacej inštitúcie, ktorá špecializovaný vzdelávací program alebo vzdelávací program uskutočňuje, aj zástupca inej vzdelávacej inštitúcie uskutočňujúcej vzdelávací program, na ktorý je udelená akreditácia podľa tohto zákona, v ktorom je vykonávaná skúška, a člen profesijnej rady komory. V prípade, že externí zástupcovia nebudú mať záujem o členstvo v skúšobnej komisii, stane sa skúška nerealizovateľná. Z tohto dôvodu sa navrhuje, aby členstvo externých členov bolo upravené v rovine "môže".
29. V čl. I sa za § 39 vkladajú nové § 40 a 41, ktoré vrátane nadpisov znejú:
"§ 40 Poplatky
(1) Žiadateľ je povinný uhradiť komore poplatok za úkony podľa § 9 ods. 4 a 5, za podanie žiadosti o vydanie povolenia a za podanie žiadosti o uznanie dokladu o absolvovaní vzdelávania vydaného zahraničnou inštitúciou. Výšku poplatku určí komora najviac v sume
a) 66 eur za podanie žiadosti o vydanie povolenia,
b) 66 eur za podanie žiadosti o uznanie dokladu o absolvovaní vzdelávania vydaného zahraničnou inštitúciou,
c) 10 eur za vyznačenie zmeny v povolení okrem vyznačenia zmeny trvalého pobytu v dôsledku premenovania obcí a ulíc,
d) 5 eur za vyhotovenie rovnopisu povolenia.
(2) Doklad o úhrade poplatku priloží žiadateľ o povolenie k žiadosti o vydanie povolenia, držiteľ povolenia k oznámeniu o zmenách podľa § 9 ods. 4, a k žiadosti o vydanie rovnopisu povolenia podľa § 9 ods. 5 a žiadateľ o uznanie dokladu o absolvovaní vzdelávania vydaného zahraničnou inštitúciou k žiadosti o uznanie, pardon, vzdelávania vydaného zahraničnou inštitúciou.
(3) Výnos z poplatkov je príjmom komory.
(4) Komora nemôže požadovať úhradu iných poplatkov, ako sú uvedené v odseku 1.
§ 41 Sústavné vzdelávanie v sociálnej práci a sústavné vzdelávanie v nadstavbovej odbornej činnosti
Sústavné vzdelávanie v sociálnej práci a sústavné vzdelávanie v nadstavbovej odbornej činnosti je na účely tohto zákona najmä
a) samoštúdium,
b) jednorazová vzdelávacia aktivita,
c) odborná stáž,
d) publikačná činnosť v tlači alebo v publikáciách, ktorá má odborný charakter a jej obsah sa týka predmetu tohto zákona.
e) vedeckovýskumná činnosť týkajúca sa predmetu tohto zákona vrátane účasti na výskumných projektoch."
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. januára 2015.
V súvislosti s vložením nových paragrafov sa vykoná prečíslovanie nasledujúcich paragrafov a vnútorných odkazov na príslušné paragrafy v § 41 ods. 10.
Prečíslovanie paragrafov a navrhovaná účinnosť nových ustanovení sa premietne do čl. VI o účinnosti.
Odôvodnenie: V súvislosti so zavedením poplatkov za úkony komory v správnom konaní a súvisiace činnosti so správnym konaním bez väzby na členstvo v komore sa navrhuje zodpovedajúce doplnenie poplatkov. Navrhuje sa v osobitnom ustanovení upraviť, aby výšku poplatkov za úkony a konania o povolenie a o uznaní dokladu o absolvovaní vzdelávania vydaného zahraničnou inštitúciou určovala komora, avšak v záujme toho, aby poplatky ostali v znesiteľnej rovine, sa navrhuje jednoznačne určiť maximálnu výšku poplatkov, a to najviac 66 eur za podanie žiadosti o vydanie povolenia a žiadosti o uznanie dokladu o absolvovaní vzdelávania vydaného zahraničnou inštitúciou, najviac 10 eur za vyznačenie zmeny v povolení a najviac 5 eur za vyhotovenie rovnopisu povolenia. Zároveň sa navrhuje jednoznačne ustanoviť v zákone, že komora nemôže, nie je oprávnená požadovať úhradu iných poplatkov, ako sú stanovené v zákone. Navrhuje sa tiež vzhľadom na rôzne nejasnosti, ktoré sa objavili v procese schvaľovania návrhu zákona, v osobitnom ustanovení príkladmo upraviť, čo sa považuje za sústavné vzdelávanie. Je zrejmé, že návrh zákona nemá za cieľ zavádzať nové povinnosti v oblasti udržiavania, zdokonaľovania a dopĺňania zručností potrebných na výkon sociálnej práce či iných odborných činností, to jest v oblasti sústavného vzdelávania je preto potrebné uvedením príkladov zdôrazniť rozdiel medzi špecializačným vzdelávaním a akreditovaným vzdelávaním na výkon nadstavbových činností a štandardným sústavným vzdelávaním.
30. V čl. I § 41 ods. 4 (v novom znení § 43 ods. 4) druhej vete sa vypúšťa slovo "nie".
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. januára 2015.
Odôvodnenie: Podľa návrhu zákona nemusí byť minister, ktorý má mať kompetenciu zriadiť prípravný výbor na zriadenie komory, menovať a odvolávať jeho členov, viazaný návrhmi na zmeny v členstve prípravného výboru. Navrhuje sa, aby minister bol viazaný návrhmi predsedu prípravného výboru alebo troch členov prípravného výboru na zmeny v členstve prípravného výboru.
31. V čl. I § 41 ods. 10 (v novom znení § 43 ods. 10) sa slová "ods. 1 a 2" nahrádzajú slovami "ods. 1 až 3".
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. januára 2015.
32. V čl. I § 43 (v novom znení § 45) sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
"(2) U fyzickej osoby podľa odseku 1, ktorá preruší výkon pracovných činností podľa odseku 1, sa považuje kvalifikačný predpoklad ustanovený v § 5 ods. 1 za splnený, ak táto fyzická osoba preukáže splnenie podmienky vykonávania pracovných činností, ktoré svojím charakterom zodpovedajú sociálnej práci podľa tohto zákona v pracovnoprávnom vzťahu alebo v obdobnom pracovnom vzťahu písomným potvrdením zamestnávateľa, ktoré obsahuje meno, priezvisko, titul fyzickej osoby, potvrdenie splnenia tejto podmienky k 1. januáru 2015 a údaj o dĺžke vykonávania týchto pracovných činností. Zamestnávateľ je na požiadanie fyzickej osoby podľa prvej vety povinný vydať písomné potvrdenie podľa prvej vety."
Nasledujúce odseky sa primerane preznačia.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. januára 2015.
33. V čl. I § 43 ods. 2 (v novom znení je to § 45 ods. 3) znie:
"Fyzické osoby podľa odsekov 1 a 2 nemôžu byť členom komory a vykonávať samostatnú prax sociálneho pracovníka. Fyzické osoby podľa odsekov 1 a 2, ktoré nespĺňajú podmienku získaného vzdelania podľa odseku 1 písm. a) a b), nemôžu používať profesijné tituly podľa § 36."
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. januára 2015.
Odôvodnenie k bodom 31 až 33: Navrhuje sa okrem výnimky pre splnenie kvalifikačných predpokladov osôb, ktoré ku dňu účinnosti vykonávajú odborné činnosti na pozíciách, na ktorých sa vyžaduje plnenie odbornej spôsobilosti podľa tohto zákona (t. j. vysoká škola I. alebo II. stupňa v odbore sociálna práca) umožniť týmto osobám, aby mohli tieto odborné činnosti vykonávať aj v prípade ukončenia pracovnoprávneho vzťahu alebo obdobného pracovného vzťahu u ďalšieho, respektíve toho istého zamestnávateľa kedykoľvek počas svojej profesionálnej kariéry. Návrh na jednej strane spomalí proces profesionalizácie sociálnej práce z pohľadu plnenia podmienok odbornej spôsobilosti, avšak na druhej strane umožní aj naďalej využiť odborný potenciál skúsených odborníkov pôsobiacich aktuálne v sociálnej práci.
Ďakujem. Skončila som.
Vystúpenie v rozprave
9.7.2014 o 14:20 hod.
Mgr.
Viera Šedivcová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, dovoľte predložiť pozmeňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Viery Šedivcovej, Viery Tomanovej, Evy Hufkovej, Jany Vaľovej a Milana Halúza k vládnemu návrhu zákona o sociálnej práci a o podmienkach výkonu niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý je uvedený pod tlačou 975.
1. V čl. I sa § 2 dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3) Sociálny pracovník a asistent sociálnej práce uplatňujú prístupy zodpovedajúce cieľu vykonávanej sociálnej práce a poznatkom odboru sociálna práca s využitím odborných metód práce v závislosti od zamerania sociálnej práce. Sociálna práca je sociálnym pracovníkom a asistentom sociálnej práce vykonávaná vo vzájomnej súvislosti s inými odbornými činnosťami z oblasti psychológie, práva, medicíny, pedagogiky, sociológie a z ďalších oblastí.“
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. januára 2015.
Odôvodnenie: Vzhľadom na skutočnosť, že návrh zákona neobsahuje definovanie sociálnej práce, ktoré by jednoznačne zodpovedalo faktu, že sociálna práca ako odborná činnosť využíva rôzne prístupy, disponuje odbornými metódami a opiera sa v praxi o poznatky teórie, navrhuje sa do návrhu zákona vložiť tzv. základné interpretačné a aplikačné pravidlo pre výkon sociálnej práce sociálnymi pracovníkmi a asistentmi sociálnej práce v praxi. Navrhuje sa zároveň zdôrazniť významné teoretické pravidlo, že sociálny pracovník a asistent sociálnej práce pri vykonávaní sociálnej práce, ktorá je sama osebe multidisciplinárnym odborom, v praxi zohľadňujú prístup interdisciplinarity.
2. V čl. I text § 4 znie:
„(1) Odborná spôsobilosť na výkon sociálnej práce je splnenie kvalifikačných predpokladov podľa § 5.
(2) Počas výkonu sociálnej práce je súčasťou odbornej spôsobilosti na výkon sociálnej práce aj absolvovanie vzdelávania na udržiavanie, zdokonaľovanie a dopĺňanie vedomostí a zručností potrebných na výkon sociálnej práce (ďalej len „sústavné vzdelávanie v sociálnej práci“).“
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. januára 2015.
Odôvodnenie: Z dôvodu jednoznačného vyjadrenia skutočnosti, že sústavné vzdelávanie v sociálnej práci sa ako súčasť odbornej spôsobilosti sociálneho pracovníka, resp. asistenta sociálnej práce vyžaduje len počas výkonu sociálnej práce, navrhuje sa precizovať legislatívno-technické vyjadrenie odbornej spôsobilosti na výkon sociálnej práce.
3. V čl. I § 6 ods. 1 sa na konci pripájajú tieto slová: „podľa osobitného predpisu“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 4 znie:
„4) Napríklad Zákonník práce, zákon č. 400/2009 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. januára 2015.
V súvislosti s navrhovanou zmenou je potrebné vykonať prečíslovanie nasledujúcich poznámok pod čiarou a odkazov na poznámky pod čiarou.
Odôvodnenie: Navrhovanou úpravou sa prostredníctvom odkazu na úpravu vzdelávania zamestnancov v pracovnoprávnych predpisoch odstránia možné interpretačné problémy vo výklade sústavného vzdelávania a zároveň aj povinnosti jednotlivých subjektov vo vzťahu k sústavnému vzdelávaniu.
4. V čl. I § 7 ods. 2 písm. g) druhom bode sa na konci pripájajú tieto slová: „za opakované závažné porušenie povinnosti podľa § 17 ods. 2 písm. a)“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. októbra 2015.
Odôvodnenie: Súčasťou pozmeňujúceho návrhu je aj nová koncepcia členstva v komore, konkrétne sa navrhuje, aby sa k výkonu samostatnej praxe neviazalo povinné členstvo v komore pri zachovaní kompetencie profesijnej rady komory k vydávaniu povolení na výkon samostatnej praxe sociálneho pracovníka a k sledovaniu plnenia profesijných podmienok výkonu samostatnej praxe sociálneho pracovníka. Z tohto dôvodu pozmeňujúci návrh v bodoch 7, 10 až 13, 15 až 18 obsahuje zmeny, ktoré odstraňujú v návrhu zákona väzby výkonu samostatnej praxe na povinné členstvo v komore. V tejto súvislosti je potrebné vykonať aj zmenu v podmienkach na vydanie povolenia, jednou z podmienok je podľa súčasného návrhu, že žiadateľovi o povolenie v období piatich rokov pred podaním žiadosti nebolo ako členovi komory uložené disciplinárne opatrenie vylúčenie z komory za opakované závažné porušenie povinnosti člena komory dodržiavať všeobecne záväzné právne predpisy a etický kódex komory a tiež pre dlhodobé (dvojročné) neplatenie členských príspevkov. Takáto podmienka sa pochopiteľne nebude vzťahovať na tých sociálnych pracovníkov, ktorí nie sú členmi komory, ale je potrebné vhodne podmienku prispôsobiť pre sociálnych pracovníkov, ktorí sú, resp. boli členmi komory a žiadajú o povolenie na výkon samostatnej praxe. Pozmeňovacím návrhom sa navrhuje, aby vylúčenie z komory pre sústavné neplnenie povinnosti hradenia členských príspevkov nebolo dôvodom pre nevydanie povolenia, ale aby povolenie nebolo vydané tomu, kto bol v období piatich rokov pred podaním žiadosti o povolenie vylúčený z komory disciplinárnym opatrením pre nedodržiavanie všeobecne platných právnych predpisov alebo porušovanie etických noriem.
5. V čl. I sa § 7 dopĺňa odsekom 5, ktorý znie:
„(5) Žiadateľ o povolenie môže supervíziu na výkon samostatnej praxe sociálneho pracovníka zabezpečiť len fyzickou osobou, ktorá skončila odbornú akreditovanú prípravu supervízora v oblasti sociálnej práce alebo poradenskej práce v rozsahu najmenej 240 hodín.“
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. októbra 2015.
6. V čl. I § 8 ods. 1 sa vypúšťa písmeno d) a odsek 2 sa dopĺňa písmenom d), ktoré znie:
„d) písomne vypracovaný spôsob zabezpečenia supervízie výkonu samostatnej praxe sociálneho pracovníka.“
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. októbra 2015.
Odôvodnenie k bodom 5 a 6: Supervízia je odborná metóda, ktorá v zásade prostredníctvom rôznych techník napomáha supervidovanému získať iný, nový, resp. alternatívny pohľad na riešenie určitého problému klienta, na procesy, na vzťahy a tým pomáha supervidovanému k náhľadu na jeho profesijnú činnosť, čím sa utvára priestor pre jeho profesionálny rozvoj a odborný rast. Supervízia je vysokoodborná činnosť, ktorá významným spôsobom ovplyvňuje nielen osobnosť supervidovaných, v tomto prípade sociálnych pracovníkov, ale aj životy klientov. Je preto namieste, aby supervíziu vykonávali len odborne spôsobilé osoby. Už dnes kladú rôzne právne predpisy v sociálnej oblasti veľký dôraz na odbornosť supervízie (zákonmi ustanovené osobitné kvalifikačné predpoklady supervízorov). Je preto nevyhnutné aj v tomto všeobecnom právnom predpise spresniť ustanovenia o suprevízii tak, aby bolo zrejmé, kto môže vykonávať supervíziu výkonu samostatnej praxe.
Súčasne sa navrhuje spresniť ustanovenie § 8 tak, aby bolo zrejmé, akým spôsobom žiadateľ preukazuje splnenie podmienky zabezpečenia supervízie.
7. V čl. I § 9 ods. 1 prvej vete sa za bodkočiarku vkladá slovo „písomné“ a vypúšťa sa druhá veta a v § 9 ods. 3 sa za slovo „titul“ vkladá čiarka a slová „a dátum narodenia“ sa nahrádzajú slovami „dátum narodenia a trvalý pobyt“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. októbra 2015.
V súvislosti s navrhovanou úpravou je potrebné vyňať na osobitné hlasovanie 3. bod spoločnej správy s odporúčaním neschváliť.
8. V čl. I § 9 ods. 4 sa za slovo „priezviska“ vkladá čiarka a slová „a titulu“ sa nahrádzajú slovami „titulu a trvalého pobytu“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. októbra 2015.
Odôvodnenie k bodom 7 a 8: V súvislosti s koncepciou všeobecne nepovinného členstva v profesijnej komore je potrebné vypustenie druhej vety z § 9, podľa ktorej sa úspešný žiadateľ o povolenie automaticky stával členom komory.
Súčasne sa navrhuje spresnenie ustanovení upravujúcich náležitosti povolenia na výkon samostatnej praxe sociálneho pracovníka tak, ako bolo navrhnuté v bode 3 spoločnej správy.
9. V čl. I sa § 9 dopĺňa odsekom 5, ktorý znie:
„(5) Komora vyhotoví na žiadosť držiteľa povolenia do 30 dní rovnopis povolenia.“
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. októbra 2015.
Odôvodnenie: Vo väzbe na navrhované zavedenie poplatkov za úkony komory v správnom konaní a súvisiace činnosti so správnym konaním v bode 29 tohto pozmeňujúceho návrhu je potrebné doplniť povinnosť komory vydať na žiadosť držiteľa povolenia rovnopis povolenia na výkon samostatnej praxe sociálneho pracovníka.
10. V čl. I § 10 ods. 1 písmeno f) znie:
"f) vykonávať sociálnu prácu v súlade s týmto zákonom a inými všeobecne záväznými právnymi predpismi,“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. októbra 2015.
11. V čl. I § 11 ods. 1 sa vypúšťa písmeno b). Súčasne sa zrušuje označenie doterajšieho písmena a).
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. októbra 2015.
12. V čl. I § 11 ods. 2 sa vypúšťa písmeno c).
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. októbra 2015.
13. V čl. I § 11 ods. 4 písmeno b) znie:
„b) držiteľ povolenia závažne alebo opakovane porušil tento zákon alebo iný všeobecne záväzný predpis v súvislosti s výkonom sociálnej práce.“
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. októbra 2015.
Odôvodnenie k bodom 10 až 13: V súvislosti s koncepciou všeobecne nepovinného členstva v profesijnej komore pri zachovaní kompetencie komory k vydávaniu povolení na výkon samostatnej praxe sociálneho pracovníka a k sledovaniu plnenia profesijných podmienok výkonu samostatnej praxe sociálneho pracovníka je potrebné vypustenie povinnosti byť členom komory pre udržanie povolenia v § 10 ods. 1 písm. f) a jednoznačne ustanoviť povinnosti sociálneho pracovníka pri výkone samostatnej praxe konať v súlade so zákonom o sociálnej práci a inými všeobecne záväznými právnymi predpismi upravujúcimi podmienky výkonu sociálnej práce, t. j. povinnosť, ktorej plnenie sa vyžaduje od členov komory. Zároveň je potrebné vyriešiť v § 11 väzbu na plnenie povinností sociálneho pracovníka vykonávajúceho samostatnú prax ako člena komory pri pozastavení platnosti povolenia, zániku povolenia a odňatí povolenia. Aktuálne znenie návrhu zákona vychádza z toho, že sociálny pracovník vykonávajúci samostatnú prax je členom komory, a teda je okrem iného postihnuteľný aj cez disciplinárne opatrenia, ktoré môže podľa návrhu za stanovených podmienok ukladať v správnom konaní disciplinárna komisia komory. Preto je pozastavenie platnosti, zánik a odňatie povolenia okrem iných dôvodov naviazané v súčasnom návrhu aj na disciplinárne opatrenia. Pozmeňujúci návrh tieto väzby odstraňuje a navrhuje ich nahradiť možnosťou komory rozhodnúť v správnom konaní o odňatí povolenia nielen pre neplnenie povinností držiteľa povolenia, ale aj pre závažné alebo opakované porušenie všeobecne záväzných právnych predpisov v súvislosti s výkonom sociálnej práce.
14. V čl. I § 13 ods. 3 prvej vete sa na konci pripájajú tieto slová: „podľa osobitného predpisu“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. januára 2016.
Odôvodnenie: Navrhovanou úpravou sa prostredníctvom odkazu na úpravu vzdelávania zamestnancov v pracovnoprávnych predpisoch odstránia možné interpretačné problémy vo výklade sústavného vzdelávania a zároveň aj povinnosti jednotlivých subjektov vo vzťahu k sústavnému vzdelávaniu.
15. V čl. I § 16 ods. 1 druhej vete sa vypúšťajú slová „okrem členstva fyzickej osoby, ktorá vykonáva samostatnú prax sociálneho pracovníka“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. septembra 2015.
16. V čl. I § 16 ods. 2 písm. c) sa bodkočiarka nahrádza bodkou a vypúšťa sa text za bodkočiarkou.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. septembra 2015.
17. V čl. I § 16 ods. 6 písm. b) sa vypúšťajú slová „písm. a)“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. septembra 2015.
18. V čl. I § 16 ods. 7 písmeno e) znie:
„e) odňatím povolenia podľa §11 ods. 4 písm. b).“
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. septembra 2015.
Odôvodnenie k bodom 15 až 18: Ide o úpravu súvisiacu s tou časťou pozmeňujúceho návrhu, ktorou sa vypúšťa z ustanovení o členstve v komore vznik členstva vydaním povolenia na výkon samostatnej praxe a zánik členstva v komore odňatím povolenia na výkon samostatnej praxe.
19. V čl. I § 17 ods. 2 písm. d) sa slovo „pozastavenia“ nahrádza slovom „prerušenia“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. septembra 2015.
20. V čl. I sa § 17 dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3) Člen komory má právo podľa odseku 1 písm. b), c) a e) a povinnosť podľa odseku 2 písm. a) a c) aj počas obdobia prerušenia členstva v komore.“
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. septembra 2015.
Odôvodnenie k bodom 19 a 20: Navrhuje sa jasne ustanoviť, aké práva a povinnosti sa vzťahujú na člena komory počas prerušenia členstva v komore. Toto spresnenie je nevyhnutné okrem iného aj z dôvodu, že členstvo v komore nie je povinné.
21. V čl. I § 20 ods. 2 písm. d) sa na konci pripájajú tieto slová: „a poplatkov podľa § 40 ods. 1“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. septembra 2015.
Odôvodnenie: V súvislosti so zavedením koncepcie všeobecného nepovinného členstva je potrebné vyriešiť aj otázku poplatkov. Doterajšia koncepcia bola založená na plnení úloh komory smerom k svojim členom, t. j. aj plnenie úloh predpokladalo financovanie z členských príspevkov. Je preto potrebné zaviesť podobne ako napr. pri správnych výkonoch mechanizmus poplatkov. Tento bod pozmeňujúceho návrhu súvisí s návrhom uvedeným v 29. bode.
22. V čl. I § 21 ods. 1 písm. c) sa slová „návrh rozpočtu“ nahrádzajú slovom „rozpočet“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. septembra 2015.
Odôvodnenie: Návrh zákona predpokladá schválenie rozpočtu komory predstavenstvom komory a schválenie pravidiel hospodárenia a správ o hospodárení komory snemom komory. Použité slovné spojenie „návrh rozpočtu“ vo výpočte úloh predstavenstva umožňuje rôznu interpretáciu, z uvedeného dôvodu sa navrhuje legislatívno-technická úprava.
23. V čl. I § 23 ods. 3 písm. a) druhý bod znie:
„2. odporúčania v oblasti sústavného vzdelávania v sociálnej práci,“.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. septembra 2015.
Odôvodnenie: Aj keď z kombinácie príslušných ustanovení návrhu zákona je zrejmé, že komora nemala preberať kompetencie zamestnávateľov v organizovaní, určovaní a hodnotení sústavného vzdelávania, navrhuje sa pôvodný text úlohy komory nahradiť vhodnejším, jednoznačnejším textom. Od komory sa očakáva, že bude z odborného a profesijného hľadiska sledovať vývoj v sústavnom vzdelávaní v sociálnej práci, čomu v plnej miere zodpovedá predložený pozmeňujúci návrh.
24. V čl. I § 23 ods. 3 sa za písmeno e) vkladá nové písmeno f), ktoré znie:
"f) Vydáva potvrdenie o dĺžke výkonu samostatnej praxe sociálneho pracovníka na účely preukazovania praxe,".
Doterajšie písmená f) a g) sa označujú ako písmená g) a h).
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. septembra 2015.
Odôvodnenie: Do návrhu zákona je nevyhnutné doplniť aj povinnosť komory vydávať potvrdenia sociálnym pracovníkom vykonávajúcim samostatnú prax na účely preukazovania dĺžky odbornej praxe.
25. V čl. I § 27 odsek 2 znie:
"(2) Ak rozpočet na nasledujúci rozpočtový rok nebol schválený do 31. decembra bežného roka, spravuje sa hospodárenie komory v období od 1. januára rozpočtového roka do schválenia rozpočtu na príslušný rozpočtový rok rozpočtovým provizóriom. Výdavky uskutočnené počas rozpočtového provizória v každom mesiaci rozpočtového roka nesmú prekročiť jednu dvanástinu celkových výdavkov schváleného rozpočtu predchádzajúceho rozpočtového roka, výnimku počas rozpočtového provizória tvoria výdavky, ktoré sa uhrádzajú v súlade s termínmi splácania dohodnutými v predchádzajúcom rozpočtovom roku, výdavky na povinnú úhradu podľa osobitných predpisov a nevyhnutné výdavky spojené so zasadnutím snemu. Rozpočtové príjmy a výdavky uskutočnené počas rozpočtového provizória sa zúčtujú z rozpočtov na príslušný rozpočtový rok po jeho schválení."
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. septembra 2015.
Odôvodnenie: Navrhuje sa spresnenie fungovania hospodárenia komory v prípade rozpočtového provizória.
26. V čl. I § 27 ods. 4 sa za písmeno b) vkladá nové písmeno c), ktoré znie:
"c) Poplatky podľa § 40 ods. I,".
Doterajšie písmená c) až e) sa označujú ako písmená d) až f). Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. septembra 2015.
Odôvodnenie: Navrhovaná úprava súvisí s bodom 21 a 29 predloženého pozmeňujúceho návrhu, t. j. so zavedením poplatkov za činnosť komory ako náhrady za benefity plynúce okrem iného aj z povinného členstva v komore. Je preto potrebné medzi príjmy komory jednoznačne doplniť aj poplatky za úkony komory.
27. V čl. I § 29 ods. 4 a 5 v celom texte sa vypúšťa slovo "sústavnej".
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. januára 2016.
Odôvodnenie: Vzhľadom na možné interpretačné problémy v hodnotení plnenia podmienky lektorskej aj odbornej praxe garanta a lektora navrhuje sa vypustením slova "sústavnej" zabezpečiť odstránenie problémov v preukazovaní aj posudzovaní takzvanej sústavnosti.
28. V čl. I § 34 ods. 2 znie:
"(2) Na vykonanie špecializačnej skúšky a na vykonanie odbornej skúšky podľa ods. 1 zriadi vzdelávacia inštitúcia najmenej trojčlennú skúšobnú komisiu zloženú zo zástupcov vzdelávacej inštitúcie, ktorá špecializovaný vzdelávací program alebo vzdelávací program uskutočňuje. Členom skúšobnej komisie môže byť aj zástupca vzdelávacej inštitúcie uskutočňujúcej vzdelávací program, na ktorý je udelená akreditácia podľa tohto zákona, v ktorom je vykonávaná skúška, a člen profesijnej rady komory."
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. januára 2016.
Odôvodnenie: Navrhuje sa odstránenie možných praktických problémov pri zložení skúšobnej komisie. Vládny návrh taxatívne stanovuje, že členom skúšobnej komisie bude okrem členov zo vzdelávacej inštitúcie, ktorá špecializovaný vzdelávací program alebo vzdelávací program uskutočňuje, aj zástupca inej vzdelávacej inštitúcie uskutočňujúcej vzdelávací program, na ktorý je udelená akreditácia podľa tohto zákona, v ktorom je vykonávaná skúška, a člen profesijnej rady komory. V prípade, že externí zástupcovia nebudú mať záujem o členstvo v skúšobnej komisii, stane sa skúška nerealizovateľná. Z tohto dôvodu sa navrhuje, aby členstvo externých členov bolo upravené v rovine "môže".
29. V čl. I sa za § 39 vkladajú nové § 40 a 41, ktoré vrátane nadpisov znejú:
"§ 40 Poplatky
(1) Žiadateľ je povinný uhradiť komore poplatok za úkony podľa § 9 ods. 4 a 5, za podanie žiadosti o vydanie povolenia a za podanie žiadosti o uznanie dokladu o absolvovaní vzdelávania vydaného zahraničnou inštitúciou. Výšku poplatku určí komora najviac v sume
a) 66 eur za podanie žiadosti o vydanie povolenia,
b) 66 eur za podanie žiadosti o uznanie dokladu o absolvovaní vzdelávania vydaného zahraničnou inštitúciou,
c) 10 eur za vyznačenie zmeny v povolení okrem vyznačenia zmeny trvalého pobytu v dôsledku premenovania obcí a ulíc,
d) 5 eur za vyhotovenie rovnopisu povolenia.
(2) Doklad o úhrade poplatku priloží žiadateľ o povolenie k žiadosti o vydanie povolenia, držiteľ povolenia k oznámeniu o zmenách podľa § 9 ods. 4, a k žiadosti o vydanie rovnopisu povolenia podľa § 9 ods. 5 a žiadateľ o uznanie dokladu o absolvovaní vzdelávania vydaného zahraničnou inštitúciou k žiadosti o uznanie, pardon, vzdelávania vydaného zahraničnou inštitúciou.
(3) Výnos z poplatkov je príjmom komory.
(4) Komora nemôže požadovať úhradu iných poplatkov, ako sú uvedené v odseku 1.
§ 41 Sústavné vzdelávanie v sociálnej práci a sústavné vzdelávanie v nadstavbovej odbornej činnosti
Sústavné vzdelávanie v sociálnej práci a sústavné vzdelávanie v nadstavbovej odbornej činnosti je na účely tohto zákona najmä
a) samoštúdium,
b) jednorazová vzdelávacia aktivita,
c) odborná stáž,
d) publikačná činnosť v tlači alebo v publikáciách, ktorá má odborný charakter a jej obsah sa týka predmetu tohto zákona.
e) vedeckovýskumná činnosť týkajúca sa predmetu tohto zákona vrátane účasti na výskumných projektoch."
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. januára 2015.
V súvislosti s vložením nových paragrafov sa vykoná prečíslovanie nasledujúcich paragrafov a vnútorných odkazov na príslušné paragrafy v § 41 ods. 10.
Prečíslovanie paragrafov a navrhovaná účinnosť nových ustanovení sa premietne do čl. VI o účinnosti.
Odôvodnenie: V súvislosti so zavedením poplatkov za úkony komory v správnom konaní a súvisiace činnosti so správnym konaním bez väzby na členstvo v komore sa navrhuje zodpovedajúce doplnenie poplatkov. Navrhuje sa v osobitnom ustanovení upraviť, aby výšku poplatkov za úkony a konania o povolenie a o uznaní dokladu o absolvovaní vzdelávania vydaného zahraničnou inštitúciou určovala komora, avšak v záujme toho, aby poplatky ostali v znesiteľnej rovine, sa navrhuje jednoznačne určiť maximálnu výšku poplatkov, a to najviac 66 eur za podanie žiadosti o vydanie povolenia a žiadosti o uznanie dokladu o absolvovaní vzdelávania vydaného zahraničnou inštitúciou, najviac 10 eur za vyznačenie zmeny v povolení a najviac 5 eur za vyhotovenie rovnopisu povolenia. Zároveň sa navrhuje jednoznačne ustanoviť v zákone, že komora nemôže, nie je oprávnená požadovať úhradu iných poplatkov, ako sú stanovené v zákone. Navrhuje sa tiež vzhľadom na rôzne nejasnosti, ktoré sa objavili v procese schvaľovania návrhu zákona, v osobitnom ustanovení príkladmo upraviť, čo sa považuje za sústavné vzdelávanie. Je zrejmé, že návrh zákona nemá za cieľ zavádzať nové povinnosti v oblasti udržiavania, zdokonaľovania a dopĺňania zručností potrebných na výkon sociálnej práce či iných odborných činností, to jest v oblasti sústavného vzdelávania je preto potrebné uvedením príkladov zdôrazniť rozdiel medzi špecializačným vzdelávaním a akreditovaným vzdelávaním na výkon nadstavbových činností a štandardným sústavným vzdelávaním.
30. V čl. I § 41 ods. 4 (v novom znení § 43 ods. 4) druhej vete sa vypúšťa slovo "nie".
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. januára 2015.
Odôvodnenie: Podľa návrhu zákona nemusí byť minister, ktorý má mať kompetenciu zriadiť prípravný výbor na zriadenie komory, menovať a odvolávať jeho členov, viazaný návrhmi na zmeny v členstve prípravného výboru. Navrhuje sa, aby minister bol viazaný návrhmi predsedu prípravného výboru alebo troch členov prípravného výboru na zmeny v členstve prípravného výboru.
31. V čl. I § 41 ods. 10 (v novom znení § 43 ods. 10) sa slová "ods. 1 a 2" nahrádzajú slovami "ods. 1 až 3".
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. januára 2015.
32. V čl. I § 43 (v novom znení § 45) sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
"(2) U fyzickej osoby podľa odseku 1, ktorá preruší výkon pracovných činností podľa odseku 1, sa považuje kvalifikačný predpoklad ustanovený v § 5 ods. 1 za splnený, ak táto fyzická osoba preukáže splnenie podmienky vykonávania pracovných činností, ktoré svojím charakterom zodpovedajú sociálnej práci podľa tohto zákona v pracovnoprávnom vzťahu alebo v obdobnom pracovnom vzťahu písomným potvrdením zamestnávateľa, ktoré obsahuje meno, priezvisko, titul fyzickej osoby, potvrdenie splnenia tejto podmienky k 1. januáru 2015 a údaj o dĺžke vykonávania týchto pracovných činností. Zamestnávateľ je na požiadanie fyzickej osoby podľa prvej vety povinný vydať písomné potvrdenie podľa prvej vety."
Nasledujúce odseky sa primerane preznačia.
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. januára 2015.
33. V čl. I § 43 ods. 2 (v novom znení je to § 45 ods. 3) znie:
"Fyzické osoby podľa odsekov 1 a 2 nemôžu byť členom komory a vykonávať samostatnú prax sociálneho pracovníka. Fyzické osoby podľa odsekov 1 a 2, ktoré nespĺňajú podmienku získaného vzdelania podľa odseku 1 písm. a) a b), nemôžu používať profesijné tituly podľa § 36."
Navrhovaná úprava nadobúda účinnosť 1. januára 2015.
Odôvodnenie k bodom 31 až 33: Navrhuje sa okrem výnimky pre splnenie kvalifikačných predpokladov osôb, ktoré ku dňu účinnosti vykonávajú odborné činnosti na pozíciách, na ktorých sa vyžaduje plnenie odbornej spôsobilosti podľa tohto zákona (t. j. vysoká škola I. alebo II. stupňa v odbore sociálna práca) umožniť týmto osobám, aby mohli tieto odborné činnosti vykonávať aj v prípade ukončenia pracovnoprávneho vzťahu alebo obdobného pracovného vzťahu u ďalšieho, respektíve toho istého zamestnávateľa kedykoľvek počas svojej profesionálnej kariéry. Návrh na jednej strane spomalí proces profesionalizácie sociálnej práce z pohľadu plnenia podmienok odbornej spôsobilosti, avšak na druhej strane umožní aj naďalej využiť odborný potenciál skúsených odborníkov pôsobiacich aktuálne v sociálnej práci.
Ďakujem. Skončila som.
Autorizovaný
14:54
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:54
Janka ŠípošováTretia poznámka je možnože preklepom spôsobená, pretože hovorí sa, že "vykonáva vo vzájomnej súvislosti", myslím, že by malo byť "súčinnosti", neviem o akú súvislosť, na čo ste mysleli.
Ešte jedna drobnosť, že neviem, akú úlohu má v tom sociológia a sociológovia, zdá sa mi, že táto profesia je tam vymenovaná nadbytočne, no a predovšetkým sa znovu pýtam, prečo nemohla byť použitá analógia tejto definície "zdravotná starostlivosť je súbor pracovných činností, ktoré vykonávajú zdravotnícki pracovníci vrátane poskytovania liekov" a tak ďalej "s cieľom zvýšenia kvality života a zdravého vývoja budúcich generácií" a vymenované sú niektoré oblasti. Prečo, to sa budem pýtať stále.
Ďakujem vám.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
9.7.2014 o 14:54 hod.
Janka Šípošová
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán predsedajúci. Ja vyslovujem úctu a uznanie za takú obrovskú prácu, je to veľká, rozsiahla stavba, ale, bohužiaľ, postavená na vode. Chýba to, tá definícia chýba. Interpretačné pravidlo pre prax, tak ako to tu je uvedené, dáva akurát tak široký priestor pre dezinformácie. Čiže, pre dezinterpretácie. Po druhé, hovorí o tom, uplatňujú sa prístupy zodpovedajúce cieľu vykonávanej sociálnej práce. Akému cieľu? Veď toto tam chýba! Akému cieľu?
Tretia poznámka je možnože preklepom spôsobená, pretože hovorí sa, že "vykonáva vo vzájomnej súvislosti", myslím, že by malo byť "súčinnosti", neviem o akú súvislosť, na čo ste mysleli.
Ešte jedna drobnosť, že neviem, akú úlohu má v tom sociológia a sociológovia, zdá sa mi, že táto profesia je tam vymenovaná nadbytočne, no a predovšetkým sa znovu pýtam, prečo nemohla byť použitá analógia tejto definície "zdravotná starostlivosť je súbor pracovných činností, ktoré vykonávajú zdravotnícki pracovníci vrátane poskytovania liekov" a tak ďalej "s cieľom zvýšenia kvality života a zdravého vývoja budúcich generácií" a vymenované sú niektoré oblasti. Prečo, to sa budem pýtať stále.
Ďakujem vám.
Autorizovaný
14:56
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:56
Alojz HlinaProsím vás, mali ste, pred prvým čítaním ste mohli ísť na ministerstvo, to je na Špitálskej, vám poviem, kde to je, vedľa Tesca, keď pôjdete do Tesca, tak kúsok vedľa je ministerstvo, mali ste tam ísť. Mali ste si to vydiskutovať. To je normálne sen! A keď ste boli už preč pred prvým čítaním, tak ste mali ísť na výbor, do spoločnej správy, mali ste to tam, to čo sa hádate medzi sebou, si nerozumiete, alebo o čo tu ide? Čo my sme tu obeťami vašich sporov alebo, ja tomu nechápem. Čítať tu knihy, ale hovorím, pochopil by som to, keby si tú robotu dal opozičný poslanec. Má iné videnie sveta, ale však ste spolu, ste vaši. Ste v kope, nie, však komunikujte, spolupracujte, neobťažujte nás tým, že neviete urobiť poriadny zákon!
Vystúpenie s faktickou poznámkou
9.7.2014 o 14:56 hod.
Alojz Hlina
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne, ak dovolíte skôr tak procedurálne, že odkedy sa v parlamente čítajú zákony?! Ja normálne žasnem, ako tu niekto číta jedenásťstranový pozmeňovací návrh, ešte by som to pochopil, keby to čítal opozičný poslanec, lebo on nemá možnosť, on má iné videnie sveta, však preto je v opozícii, ale keď koaličný poslanec, vládny poslanec číta jedenásťstranový pozmeňovací návrh, tak hold, niekde sa stala chyba. Však to nekomunikujete spolu? Však, pani Šedivcová, však netelefonujte v sále, prosím vás, počúvajte ma dobre, tak ste mali ísť na ministerstvo, mali ste si to vydiskutovať, prečo nás tu obťažujete jedenásťstranovým pozmeňovákom?! No to normálne žasnem. Ak ste vládni, veď ste sa mali dohodnúť. Mali ste to pripraviť, mali ste sem doniesť poriadny zákon, čo to sem nosíte, jeden to nosí, druhý to opravuje, to jak takto chcete fungovať? Presne tak potom tá krajina vyzerá, normálne žasnem!
Prosím vás, mali ste, pred prvým čítaním ste mohli ísť na ministerstvo, to je na Špitálskej, vám poviem, kde to je, vedľa Tesca, keď pôjdete do Tesca, tak kúsok vedľa je ministerstvo, mali ste tam ísť. Mali ste si to vydiskutovať. To je normálne sen! A keď ste boli už preč pred prvým čítaním, tak ste mali ísť na výbor, do spoločnej správy, mali ste to tam, to čo sa hádate medzi sebou, si nerozumiete, alebo o čo tu ide? Čo my sme tu obeťami vašich sporov alebo, ja tomu nechápem. Čítať tu knihy, ale hovorím, pochopil by som to, keby si tú robotu dal opozičný poslanec. Má iné videnie sveta, ale však ste spolu, ste vaši. Ste v kope, nie, však komunikujte, spolupracujte, neobťažujte nás tým, že neviete urobiť poriadny zákon!
Autorizovaný
14:57
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:57
Eva HufkováTeraz mi dovoľte, ja by som len k článku I § 2, ktorý sa doplnil odsekom 3, podľa mňa je správne, že tento odsek sa...
Teraz mi dovoľte, ja by som len k článku I § 2, ktorý sa doplnil odsekom 3, podľa mňa je správne, že tento odsek sa tam doplnil, pretože sociálna práca má rôzne definície a rôzne podoby v závislosti od zamerania sociálnej práce, sociálna práca ako odborná činnosť sa vykonáva nielen v sociálnych rezortoch, ale aj v školských, zdravotníckych a podobne. Pri vykonávaní sociálnej práce je v praxi zohľadnená interdisciplinárna spolupráca, podľa môjho názoru preto definícia len konkrétne sociálnej práce by tam nemala byť a je správne, že tam neni, sociálna práca je multidisciplinárnym odborom, teda zahŕňa aj odborné činnosti z oblasti psychológie, medicíny, sociálnej pedagogiky, sociológie, supervízie a podobne, a každá táto oblasť má svoje špecifiká, definície a odborné zamerania už v súčasnej dobe definované.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
9.7.2014 o 14:57 hod.
PhDr.
Eva Hufková
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Vážený pán minister, vážené dámy poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi v prvom rade sa poďakovať pánovi ministrovi práce, sociálnych vecí a rodiny, pánovi štátnemu tajomníkovi Burianovi a pracovníkom ministerstva za ústretovosť a pomoc pri príprave tohto rozsiahleho pozmeňujúceho návrhu.
Teraz mi dovoľte, ja by som len k článku I § 2, ktorý sa doplnil odsekom 3, podľa mňa je správne, že tento odsek sa tam doplnil, pretože sociálna práca má rôzne definície a rôzne podoby v závislosti od zamerania sociálnej práce, sociálna práca ako odborná činnosť sa vykonáva nielen v sociálnych rezortoch, ale aj v školských, zdravotníckych a podobne. Pri vykonávaní sociálnej práce je v praxi zohľadnená interdisciplinárna spolupráca, podľa môjho názoru preto definícia len konkrétne sociálnej práce by tam nemala byť a je správne, že tam neni, sociálna práca je multidisciplinárnym odborom, teda zahŕňa aj odborné činnosti z oblasti psychológie, medicíny, sociálnej pedagogiky, sociológie, supervízie a podobne, a každá táto oblasť má svoje špecifiká, definície a odborné zamerania už v súčasnej dobe definované.
Ďakujem pekne.
Autorizovaný
14:59
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:59
Erika JurinováJa by som ešte možnože k tomu procesu. Že bola som veľmi prekvapená, keď vedelo sa o zložitosti tejto, tohto zákona a zložitosti ani nie že zákona, ale vedelo sa o nespokojnosti poslancov k tomuto zákonu v prvom čítaní, ste to mali aj, pán minister, možnosť vidieť. A na druhej strane, keď sa prišlo na výbor, opäť sa len diskutovalo o pripomienkach a vlastne všetko sa začalo riešiť až po absolvovaní akože tie, tá komunikácia s ministerstvom naozaj vo veľkej miere nastala až po absolvovaní výboru, čo môže byť prekvapujúce, pretože ozaj tohoto všetkého sme mohli byť nejako ušetrení.
Ale musím aj tak zdôrazniť, že mala som dobrý pocit z toho, že ministerstvo chcelo upraviť to zlé, čo do zákona vnieslo, a je mi ľúto teda, že s tou definíciou alebo s tým obsahom nášho pozmeňujúceho návrhu sa nechcete stotožniť, jednoznačne. Takže naozaj to je aj možnože taká výčitka na ministerstvo, že aby si dávalo pozor pri vypracovávaní návrhov zákona a možno viac dbalo aj na tie pripomienky aj zásadné pripomienky, ktoré v pripomienkovom konaní boli podané a povedané a vypovedané a odkonzultované.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
9.7.2014 o 14:59 hod.
Ing.
Erika Jurinová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, v podstate Lojzo povedal časť toho, čo som aj ja chcela povedať, možnože jemnejšie, ale naozaj aj ja som aj vo svojom vystúpení som ďakovala ústretovosti, ministerstvu, ale fakt to vyzerá, už teda hovorím na základe toho, čo som povedala, počula aj od Lojza Hlinu, že naozaj to vyzerá, že vlastne vy sa tu prezentujete sami, sami tým čítaním takýchto obsiahlych pozmeňovacích návrhov nám hovoríte, že tie vaše zákony nie sú pripravené dobre a poriadne.
Ja by som ešte možnože k tomu procesu. Že bola som veľmi prekvapená, keď vedelo sa o zložitosti tejto, tohto zákona a zložitosti ani nie že zákona, ale vedelo sa o nespokojnosti poslancov k tomuto zákonu v prvom čítaní, ste to mali aj, pán minister, možnosť vidieť. A na druhej strane, keď sa prišlo na výbor, opäť sa len diskutovalo o pripomienkach a vlastne všetko sa začalo riešiť až po absolvovaní akože tie, tá komunikácia s ministerstvom naozaj vo veľkej miere nastala až po absolvovaní výboru, čo môže byť prekvapujúce, pretože ozaj tohoto všetkého sme mohli byť nejako ušetrení.
Ale musím aj tak zdôrazniť, že mala som dobrý pocit z toho, že ministerstvo chcelo upraviť to zlé, čo do zákona vnieslo, a je mi ľúto teda, že s tou definíciou alebo s tým obsahom nášho pozmeňujúceho návrhu sa nechcete stotožniť, jednoznačne. Takže naozaj to je aj možnože taká výčitka na ministerstvo, že aby si dávalo pozor pri vypracovávaní návrhov zákona a možno viac dbalo aj na tie pripomienky aj zásadné pripomienky, ktoré v pripomienkovom konaní boli podané a povedané a vypovedané a odkonzultované.
Ďakujem.
Autorizovaný
15:01
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:01
Alojz PřidalVystúpenie s faktickou poznámkou
9.7.2014 o 15:01 hod.
Mgr.
Alojz Přidal
Videokanál poslanca
Pani kolegyňa Šedivcová, ja si myslím, že toto je vaše najdlhšie vystúpenie, ktoré ste v Národnej rade Slovenskej republiky mali, a očakávam, že ho ani neprekonáte. Ja neviem, či som sa, či som mal plakať, alebo sa smiať. Čítať 33 minút a 37 sekúnd pozmeňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, to je niečo nevídané. Byť tak na dve minúty premiérom Ficom, tak sa s pánom Richterom vymeníte. Vy budete ministerka a on bude spravodajcom. Veď vy ste pána Richtera zosmiešnili, veď vy ste ho úplne zosmiešnili! Vy ste zosmiešnili jeho, jeho úradníkov, jeho legislatívcov, veď vy ste tu zosmiešnili poslancov SMER-u, vy ste z nich spravili hlasovacích panákov! Dvanásťstranový pozmeňujúci návrh, a to mi chcete povedať, že niekto z nich si to prečíta? A kedy budeme o tom hlasovať, o piatej? Veď toto, veď nás tu netýrajte!
Autorizovaný
15:02
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:02
Július BrockaČiže ja navrhujem, aby sme proste nepokračovali takýmto spôsobom v rokovaní o tomto zákone, lebo aj keď som nemal akože zásadné výhrady, ale tento pozmeňovák ma presvedčil o tom, že zaň nemôžem hlasovať. Čiže do výboru alebo preložiť na nasledujúcu schôdzu, aby sme naozaj neznižovali dôstojnosť parlamentu.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
9.7.2014 o 15:02 hod.
Ing.
Július Brocka
Videokanál poslanca
Ja budem pokračovať v podobnom duchu. Síce pani poslankyňa Šípošová vyslovila úctu ako k vykonanej práci na tom pozmeňováku, ale ja si myslím, že ten pozmeňovák je výraz neúcty k parlamentu, naozaj, ja navrhujem preto, aby nie že o sedemnástej budeme o tomto návrhu hlasovať, ja navrhujem, aby sa tento zákon aj s tým pozmeňovacím návrhom vrátil do sociálneho výboru alebo preložil na nasledujúcu schôdzu, ja si myslím, že to nie je taký návrh, že musíme v chvate a teraz ako bez možnosti sa s ním podrobne zoznámiť, tí ostatní poslanci, veď pozrite sa, koľkí sme tu, a za dve hodiny máme o tomto hlasovať? Naozaj, veď to sa nedalo ani sledovať, nie to ešte ako dôsledne skontrolovať, či to sedí, či to nie je, či to je vôbec v poriadku.
Čiže ja navrhujem, aby sme proste nepokračovali takýmto spôsobom v rokovaní o tomto zákone, lebo aj keď som nemal akože zásadné výhrady, ale tento pozmeňovák ma presvedčil o tom, že zaň nemôžem hlasovať. Čiže do výboru alebo preložiť na nasledujúcu schôdzu, aby sme naozaj neznižovali dôstojnosť parlamentu.
Autorizovaný
15:03
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:03
Viera TomanováVystúpenie s faktickou poznámkou
9.7.2014 o 15:03 hod.
Ing. PhD.
Viera Tomanová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Ja si myslím, že táto kritika je úplne zbytočná. Vzhľadom na skutočnosť, že tento zákon bol aj v rámci verejného pripomienkového konania vonku, myslím, dva mesiace, ak sa nemýlim, bolo k nemu vznesených viac ako 100 pripomienok, ktoré boli zapracovávané. Samozrejme, koľko ľudí, toľko názorov. A ja si dovolím tvrdiť, že keď by človek chcel, ešte určite dokáže nájsť veci, ktoré by v takomto zákone mohli byť a ktoré by mu možno ešte nejakým spôsobom vylepšili. V tejto chvíli si myslím však, že je v dostatočnej miere a že je dobrý tak, ako je, a bol vypracovaný zase len v spolupráci s odborníkmi z radov, odpusťte mi, asociácie vzdelávateľov, všetky vysoké školy boli zúčastnené a taktiež tento pozmeňovací návrh je výsledkom spoločného rokovania ministerstva práce a týchto zástupcov, o ktorých som hovorili, hovorila, čiže ja si myslím, že je dobre, že ten zákon pôjde konečne a komora, ktorá tu mala byť už pred viac ako dvadsiatimi rokmi, konečne bude zriadená.
Autorizovaný
15:04
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:04
Viera ŠedivcováNa margo tohto pozmeňovacieho návrhu by som chcela...
Na margo tohto pozmeňovacieho návrhu by som chcela povedať iba toľko, preto taký dlhý pozmeňovací návrh, pretože na ňom naozaj pracovali členovia sociálneho výboru tak z koalície, ako aj z opozície a do poslednej chvíle sme komunikovali aj s odborníkmi z praxe. Takže preto takýto dlhý pozmeňovací návrh a verím, že tento zákon vylepší, takže nehľadajte, páni kolegovia, za tým nič iné. A naozaj ja by som sa rada pohybovala v odbornej a profesnej rovine a nie v rovine invektív a zosmiešňovania, pretože naozaj častokrát by bol priestor na zosmiešnenie aj vás pri vašich vystúpeniach. Ale keďže som nie odborníčka na vašu tému, takže nebudem reagovať.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
9.7.2014 o 15:04 hod.
Mgr.
Viera Šedivcová
Videokanál poslanca
Vážené kolegyne, kolegovia, ďakujem za vaše faktické pripomienky, ja naozaj zastávam zásadu, že nereagujem v parlamente na invektívy. Takže nebudem reagovať ani na pána kolegu Lojza Hlinu a tiež nebudem reagovať ani na pána Přidala, pretože ja si myslím, že nie je odborník na sociálnu problematiku, tak ako ja nie som na energetiku a nereagujem, keď on vystupuje v rozprave.
Na margo tohto pozmeňovacieho návrhu by som chcela povedať iba toľko, preto taký dlhý pozmeňovací návrh, pretože na ňom naozaj pracovali členovia sociálneho výboru tak z koalície, ako aj z opozície a do poslednej chvíle sme komunikovali aj s odborníkmi z praxe. Takže preto takýto dlhý pozmeňovací návrh a verím, že tento zákon vylepší, takže nehľadajte, páni kolegovia, za tým nič iné. A naozaj ja by som sa rada pohybovala v odbornej a profesnej rovine a nie v rovine invektív a zosmiešňovania, pretože naozaj častokrát by bol priestor na zosmiešnenie aj vás pri vašich vystúpeniach. Ale keďže som nie odborníčka na vašu tému, takže nebudem reagovať.
Ďakujem pekne.
Autorizovaný