4. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie v rozprave
25.7.2012 o 14:55 hod.
Ing. PhD.
Jozef Kollár
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Vážená pani podpredsedníčka, vážený pán minister, dámy a páni, veľmi stručne, keďže ideme teraz v takom trošku väčšom zhone, ja som očakával, že tie zdravotnícke zákony potrvajú aspoň hodinu, ale stihol som to. Aj pán minister mal podobný problém. Teraz úplne vážne.
Je pravdou, že konsolidačné úsilie vládnej strany SMER-u je chvályhodné, že SMER sa prihlásil k cieľom, ku ktorým sme sa nakoniec naprieč všetkými parlamentnými stranami dohodli v uplynulom volebnom období, znížiť deficit verejných financií v roku 2013 pod 3 %. Potiaľ je to v poriadku. Trošku menej sa zhodujeme, pokiaľ ide o spôsob ako ozdravovať verejné financie. A vieme veľmi dobre a myslím, že to dokumentujú aj čísla Inštitútu finančnej politiky, že takmer 4/5 konsolidačného úsilia vlády sa koncentruje na príjmovej strane rozpočtu. To znamená, že socialistická vláda SMER-u naozaj nevie šetriť, nevie šetriť verejné výdavky a konsolidačné úsilie koncentruje na zvyšovanie príjmov. A čo je už menej potešiteľné, že zďaleka, nielen tak ako to bolo sľúbené pred parlamentnými voľbami, že bude svojimi opatreniami hlavne sa dotýkať bohatých a silných, ale naozaj jedno opatrenie po druhom, tak ako sú prezentované už teraz aj v paragrafovaných zneniach v návrhoch zákonov postihnú naozaj všetkých.
Ja celkom nerozumiem tomu zámeru byť opäť pápežskejší ako pápež a rozumiem tomu, že smernica hovorí, Európskej komisie, o tom, že takúto spotrebnú daň z tabakových výrobkov budeme musieť zaviesť od, myslím, apríla budúceho roku a že vlastne ide o nejaké časové predsunutie zavedenia tejto dane zhruba o päť mesiacov skôr.
Takže napriek tomu, že aj ja fajčím, ale teraz naozaj neholdujem a nelobujem ani za nejaké tabakové monopoly, pravdou je, že výnos z tejto dane, myslím, že to hovorí dôvodová správa, toto opatrenie prinesie v rádoch jednotiek miliónov, neviem, niekde dvanásť alebo koľko miliónov, osem dokonca miliónov, čiže v rádoch jednotiek miliónov eur. A rovnako vieme, že na tento budúci rok sa hľadajú 2 mld. eur v rozpočte.
Takže fajn, keď sme povinní splniť to, čo nám prikazuje smernica Európskej komisie od apríla budúceho roka, tak to urobme od apríla budúceho roka. Nevidím najmenší dôvod, aby sme boli opäť rýchlejší ako všetci ostatní. Presne tak ako to bolo aj v prípade eurovalu, kedy sme sa ponáhľali naozaj takým tým šprintérskym tempom, aby sme boli medzi prvými, aby sme si tú domácu úlohu voči Bruselu splnili, a dnes všetci s prekvapením a počudovaním čakáme, čo urobí nemecký Ústavný súd v Karlsruhe. Vo svojom vystúpení k eurovalu som presne o tomto hovoril, že to takto dopadne. A koniec-koncov k dnešnému dňu nebol trvalý euroval ratifikovaný ešte vo viacerých členských krajinách. Toto je opäť taký príklad, že poďme rýchlo, rýchlo získame do rozpočtu možno 8 mil. eur.
Ale skúsil som si pozrieť nejaké údaje dozadu, ako sa vyvíjala spotreba cigariet v Slovenskej republike, a zistil som zaujímavé čísla. Ako jediná krajina z európskej dvadsať sedmičky vykazuje Slovensko najostrejšiu sínusoidu, kedy medziročne spotreba cigariet alebo množstvo kusov, ktoré sú uvoľnené do spotreby, kolíše niekde dvojnásobne, dokonca trojnásobne medziročne. Uvediem len dva príklady. Medzi rokmi 2006 a 2005 medziročne, a teraz dobre počúvajte, poklesol počet kusov cigariet daných do spotreby v Slovenskej republike z 9,5 mld. na 4,7 mld. kusov. Je predsa nemysliteľné, že počet fajčiarov na Slovensku klesol o polovicu medziročne, medzi tými rokmi 2006 a 2005. Ale čuduj sa svete, o rok na to, medzi rokmi 2007 a 2006 počet kusov cigariet daných do spotreby zo 4,7 mld. narástol na 12,8 mld., takmer trojnásobne.
No a tieto sínusoidy, ako hovorím, pokračujú od roku 2002 do dnes. Naposledy výkyvy medzi rokmi 2009 a 2010 z 11 mld. na 7 miliárd. No celkom prirodzene všetci prítomní sa zhodneme asi na tom, že to nemá absolútne nič spoločné s nárastom alebo poklesom spotreby cigariet, ale za tým všetkým treba hľadať, tiež som to veľakrát spomínal, v daných neoptimálnych podmienkach každý daňový subjekt aj spotrebiteľ optimalizuje svoju vlastnú pozíciu. No a keďže sú tie daňové podmienky neoptimálne v tom zmysle, že sa hýbe celkom volatilne spotrebnými daňami, tak tí veľkoobchodníci s cigaretami sa veselo predzásobujú a predzásobujú sa vždy na konci roka v tých mesiacoch október, november, december. Ja viem, že na kolku, ktorý je nalepený na každej krabičke cigariet, je uvedená aj cena. To znamená, že ten veľkoobchodník, ktorý sa predzásobí, tak nemôže tie cigarety pustiť po 1. januári do obehu s tou vyššou cenou, ale práve preto, že ich bude mať za nižšiu cenu lebo nakúpil ešte v starom roku, keď platili staré spotrebné dane, tak dokáže tie cigarety po 1. januári predávať lacnejšie a bude konkurenčnejší voči ostatným obchodníkom s cigaretami. Sám viem z vlastnej skúsenosti, do roku 2006, kedy komerčné banky na Slovensku poskytovali stámiliónové, v korunách to bolo vtedy, stámiliónové úvery práve veľkoobchodníkom s cigaretami, práve na takéto predzásobovacie manévre, aby sa v maximálnej možnej miere tomuto vyhli. To je prvý argument, prečo celý klub Slobody a Solidarity nepodporí túto legislatívnu normu alebo túto novelu zákona, aj keď musím povedať, tým hlavným argumentom je to, čo som povedal na úvod, že konsolidačné úsilie vlády by sa malo naozaj ďaleko, ďaleko vo väčšej miere koncentrovať práve na spomínanú výdavkovú stranu a nie na príjmovú stranu rozpočtu.
A na záver mi dovoľte uviesť ešte jednu informáciu, aké sú v súčasnosti minimálne sadzby dane z cigariet v eurách na tisíc kusov v okolitých štátoch. Na Slovensku je to, budem hovoriť len celé čísla bez centov, na Slovensku je to 88 eur, v Maďarsku 75, v Poľsku 74 a v Českej republike 84. Nebudem spomínať ostatné krajiny, len konštatujem, že všetky okolité krajiny okolo Slovenska majú výrazne v súčasnosti, výrazne nižšiu daň, minimálnu daň z cigariet v eurách v prepočte na tisíc kusov. Čo sa stane? Pán minister financií, stane sa buď to, že objavíte ďalšie tunely, ako ste objavili medzi Ukrajinou a Slovenskom. Stane sa to, že v prihraničných oblastiach Slovenska bude ďalej prekvitať nákupná turistika smerom do susedných krajín a môže sa kľudne stať, že celkový efekt výberu tejto spotrebnej dane, tak ako je navrhnutý, nebude ani spomínaných 8 mil. eur.
Takže naozaj nevidíme v túto chvíľu najmenší dôvod sa takto ponáhľať, byť opäť pápežskejší ako pápež a viesť nejaké preteky a zavádzať takéto opatrenia päť mesiacov v predstihu, pred tým, než to budeme musieť v apríli budúci rok tak či tak urobiť, keď príde spomínané nové usmernenie v tejto veci zo strany Európskej komisie. Takže preto SaS tento návrh nepodporí.
Ďakujem pekne.
Autorizovaný
Vystúpenia
14:17
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:17
Alojz HlinaVystúpenie s faktickou poznámkou
25.7.2012 o 14:17 hod.
Alojz Hlina
Videokanál poslanca
Áno.
Autorizovaný
14:34
Vystúpenie v rozprave 14:34
Zuzana ZvolenskáFúú, rozhodne mi to prospelo, ďakujem. Už som to...
Fúú, rozhodne mi to prospelo, ďakujem. Už som to potrebovala, sa trošku prebehnúť. (Smiech v sále.) Predmetom návrhu zákona je upraviť nový spôsob... (Vystúpenie prerušené predsedajúcou.)
Jurinová Erika, podpredsedníčka NR SR
Pani ministerka, chcete si trochu, sa vydýchať?
Ďakujem pekne, ja to zvládnem, ďakujem pekne. (Hlasy v sále.) V pohodičke.
Predmetom návrhu zákona je upraviť novým spôsobom ustanovenie o dohľade nad humánnymi liekmi v súlade so smernicou Európskeho parlamentu a Rady. Pravidlá dohľadu nad humánnymi liekmi sú potrebné na ochranu záujmov verejného zdravotníctva, aby bolo možné zisťovať... (Hlasy v sále.) Ďakujem, ja naozaj sa cítim dobre, ďakujem veľmi pekne. Aby bolo možné zisťovať, posudzovať a zabraňovať nežiaducim účinkom humánnych liekov uvedených na trh v Európskej únii, pretože celkový bezpečnostný profil humánnych liekov je možné spoznať až pri ich registrácii a po ich uvedení na trh.
Záverom si dovoľujem uviesť, že všetky...
(Hlasy v sále. Jeden z pánov poslancov kladie pohár vody na rečnícku tribúnu pred pani ministerku.) Ďakujem, ste láskavý.
Záverom si dovoľujem uviesť, že všetky relevantné podmienky uvedené v časti A a B stanoviska odboru legislatívy, aproximácie práva Kancelárie Národnej rady Slovenskej republiky, k vládnemu návrhu zákona sú premietnuté do pozmeňovacích návrhov k platnému návrhu zákona. Pripomienky z časti C stanovisko ministerstvo akceptuje v plnom rozsahu.
Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľujem si vás týmto požiadať o podporu predloženého vládneho návrhu.
Ďakujem veľmi pekne.
Vážená pani predsedajúca, panie poslankyne, páni poslanci, účelom predloženého vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov, je prebratie Smernice Európskeho parlamentu a Rady z 15. decembra 2010, ktorou, pokiaľ ide o dohľad nad liekmi, sa mení a dopĺňa smernica z roku 2001.
Fúú, rozhodne mi to prospelo, ďakujem. Už som to potrebovala, sa trošku prebehnúť. (Smiech v sále.) Predmetom návrhu zákona je upraviť nový spôsob... (Vystúpenie prerušené predsedajúcou.)
Jurinová Erika, podpredsedníčka NR SR
Pani ministerka, chcete si trochu, sa vydýchať?
Ďakujem pekne, ja to zvládnem, ďakujem pekne. (Hlasy v sále.) V pohodičke.
Predmetom návrhu zákona je upraviť novým spôsobom ustanovenie o dohľade nad humánnymi liekmi v súlade so smernicou Európskeho parlamentu a Rady. Pravidlá dohľadu nad humánnymi liekmi sú potrebné na ochranu záujmov verejného zdravotníctva, aby bolo možné zisťovať... (Hlasy v sále.) Ďakujem, ja naozaj sa cítim dobre, ďakujem veľmi pekne. Aby bolo možné zisťovať, posudzovať a zabraňovať nežiaducim účinkom humánnych liekov uvedených na trh v Európskej únii, pretože celkový bezpečnostný profil humánnych liekov je možné spoznať až pri ich registrácii a po ich uvedení na trh.
Záverom si dovoľujem uviesť, že všetky...
(Hlasy v sále. Jeden z pánov poslancov kladie pohár vody na rečnícku tribúnu pred pani ministerku.) Ďakujem, ste láskavý.
Záverom si dovoľujem uviesť, že všetky relevantné podmienky uvedené v časti A a B stanoviska odboru legislatívy, aproximácie práva Kancelárie Národnej rady Slovenskej republiky, k vládnemu návrhu zákona sú premietnuté do pozmeňovacích návrhov k platnému návrhu zákona. Pripomienky z časti C stanovisko ministerstvo akceptuje v plnom rozsahu.
Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľujem si vás týmto požiadať o podporu predloženého vládneho návrhu.
Ďakujem veľmi pekne.
Autorizovaný
14:36
Vystúpenie v rozprave 14:36
Emília MüllerováVýbor...
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo ako gestorský výbor pri rokovaní o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 362/2011 Z. z. o liekoch a o zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 60, podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 71 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného návrhu zákona:
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 55 z 26. júna 2012 po prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov, v prvom čítaní rozhodla, že podľa § 73 ods. 3 písm. c) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky prerokuje uvedený návrh zákona v druhom čítaní a prideľuje návrh podľa § 74 ods. 1 citovaného zákona na prerokovanie: Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo.
Gestorský výbor nedostal žiadne stanoviská poslancov, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol navrhovaný zákon pridelený. Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol návrh zákona pridelený, zaujali k nemu nasledujúce stanoviská: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky prerokoval vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač č. 60, dňa 17. júla 2012 a odporučil Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi, uznesenie č. 35 zo 17. júla 2012; Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo prerokoval vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač č. 60, dňa 24. júla 2012 a odporučil Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Spoločná správa obsahuje 54 pozmeňujúcich návrhov, ktoré sú obsiahnuté v štvrtej časti materiálu, ktoré máte rozdané vo svojich laviciach, preto ich nebudem podrobne čítať.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov, schváliť s odporúčanými pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Pani predsedajúca, skončila som, otvorte, prosím, rozpravu.
Vystúpenie v rozprave
25.7.2012 o 14:36 hod.
MUDr.
Emília Müllerová
Videokanál poslanca
Vážená pani predsedajúca, vážená pani podpredsedníčka parlamentu, vážení kolegovia, kolegyne, vážená pani ministerka, dovoľte mi, aby som predniesla spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač č. 60), vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo ako gestorský výbor pri rokovaní o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 362/2011 Z. z. o liekoch a o zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 60, podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 71 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného návrhu zákona:
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 55 z 26. júna 2012 po prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov, v prvom čítaní rozhodla, že podľa § 73 ods. 3 písm. c) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky prerokuje uvedený návrh zákona v druhom čítaní a prideľuje návrh podľa § 74 ods. 1 citovaného zákona na prerokovanie: Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo.
Gestorský výbor nedostal žiadne stanoviská poslancov, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol navrhovaný zákon pridelený. Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol návrh zákona pridelený, zaujali k nemu nasledujúce stanoviská: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky prerokoval vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač č. 60, dňa 17. júla 2012 a odporučil Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi, uznesenie č. 35 zo 17. júla 2012; Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo prerokoval vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač č. 60, dňa 24. júla 2012 a odporučil Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Spoločná správa obsahuje 54 pozmeňujúcich návrhov, ktoré sú obsiahnuté v štvrtej časti materiálu, ktoré máte rozdané vo svojich laviciach, preto ich nebudem podrobne čítať.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov, schváliť s odporúčanými pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Pani predsedajúca, skončila som, otvorte, prosím, rozpravu.
Autorizovaný
14:47
Vystúpenie v rozprave 14:47
Peter KažimírV súlade s nevyhnutnosťou zabezpečiť pre strednodobú konsolidáciu zvýšenie podielu verejných príjmov na hrubom domácom produkte, pričom dôraz sa kladie...
V súlade s nevyhnutnosťou zabezpečiť pre strednodobú konsolidáciu zvýšenie podielu verejných príjmov na hrubom domácom produkte, pričom dôraz sa kladie na tie dane, ktoré čo najmenej znižujú disponibilné príjmy nízkopríjmových občanov, ako aj s ohľadom na ochranu verejného zdravia, sa navrhuje posunúť zvýšenie sadzby spotrebnej dane z tabakových výrobkov, a to z marca budúceho roku na október roku tohto. Ďalej navrhujeme mierne zvýšiť sadzbu spotrebnej dane z tabakových výrobkov a ustanoviť lehotu na dopredaj cigariet zdanených súčasnou sadzbou spotrebnej dane.
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na príjmy štátneho rozpočtu. V roku 2012 sa predpokladá neutrálny vplyv na rozpočet z dôvodu opatrnosti výrobcov tabakových výrobkov a z toho vyplývajúceho nižšieho uvoľneného množstva tabakových výrobkov do daňového voľného obehu pred dátumom zvýšenia sadzby.
V roku budúcom sa predpokladá dodatočný príjem do štátneho rozpočtu vo výške 8,147 mil. eur, v roku 2014 vo výške 8,514 mil. eur a v roku 2015 vo výške 8,871 mil. eur a v roku 2016 až vyše 9 mil. eur. Návrh zákona bol schválený na rokovaní vlády 27. júna tohto roku. Účinnosť zákona sa navrhuje od 30. septembra 2012.
Na základe uvedeného žiadam o prerokovanie predloženého vládneho návrhu zákona.
Ďakujem.
Ďakujem, pani podpredsedníčka. Prajem vám príjemný dobrý deň, páni poslanci, dovoľte mi predstúpiť pred vás s návrhom zákona, ktorý sa predkladá na základe programového vyhlásenia vlády. Ide o zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov.
V súlade s nevyhnutnosťou zabezpečiť pre strednodobú konsolidáciu zvýšenie podielu verejných príjmov na hrubom domácom produkte, pričom dôraz sa kladie na tie dane, ktoré čo najmenej znižujú disponibilné príjmy nízkopríjmových občanov, ako aj s ohľadom na ochranu verejného zdravia, sa navrhuje posunúť zvýšenie sadzby spotrebnej dane z tabakových výrobkov, a to z marca budúceho roku na október roku tohto. Ďalej navrhujeme mierne zvýšiť sadzbu spotrebnej dane z tabakových výrobkov a ustanoviť lehotu na dopredaj cigariet zdanených súčasnou sadzbou spotrebnej dane.
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na príjmy štátneho rozpočtu. V roku 2012 sa predpokladá neutrálny vplyv na rozpočet z dôvodu opatrnosti výrobcov tabakových výrobkov a z toho vyplývajúceho nižšieho uvoľneného množstva tabakových výrobkov do daňového voľného obehu pred dátumom zvýšenia sadzby.
V roku budúcom sa predpokladá dodatočný príjem do štátneho rozpočtu vo výške 8,147 mil. eur, v roku 2014 vo výške 8,514 mil. eur a v roku 2015 vo výške 8,871 mil. eur a v roku 2016 až vyše 9 mil. eur. Návrh zákona bol schválený na rokovaní vlády 27. júna tohto roku. Účinnosť zákona sa navrhuje od 30. septembra 2012.
Na základe uvedeného žiadam o prerokovanie predloženého vládneho návrhu zákona.
Ďakujem.
Autorizovaný
14:47
Vystúpenie v rozprave 14:47
Eva HufkováUvedený návrh bol doručený poslancom Národnej rady v stanovenej lehote, čím boli splnené podmienky určené § 72 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku, t. j. doručenie návrhu najmenej 15 dní pred schôdzou Národnej rady Slovenskej republiky, na ktorej sa uskutoční jeho prvé čítanie. Predseda Národnej rady Slovenskej republiky posúdil uvedený návrh podľa § 70 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku a podľa legislatívnych pravidiel ho zaradil na rokovanie 4., teda dnešnej schôdze Národnej rady Slovenskej republiky.
Ako spravodajca v prvom čítaní si osvojujem stanovisko, že predmetný návrh zákona spĺňa po formálno-právnej stránke všetky náležitosti návrhu zákona uvedené v § 67 a § 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách. Z hľadiska vecného zastávam stanovisko, že predložený návrh zákona rieši závažnú problematiku a je zrejmý aj jej účel. Všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje informáciu o jej cieli a že je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Jej osobitná časť obsahuje odôvodnenie jednotlivých ustanovení návrhu.
Po rozprave odporučím, aby po prvé, podľa § 73 ods. 3 písm. c) zákona o rokovacom poriadku Národná rada Slovenskej republiky uvedený návrh zákona prerokovala v druhom čítaní; po druhé, v súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky č. 112 zo 4. júla 2012 a podľa § 71 zákona o rokovacom poriadku návrh zákona prerokovali výbory, a to: Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet, Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do tridsať dní a gestorský výbor do tridsať dva dní od jeho prerokovania v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Pani predsedajúca, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Ďakujem pekne. Vážená pani predsedajúca, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážený pán minister, dovoľte mi, aby som v zmysle zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky vystúpila k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov (tlač 125), ako spravodajca Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet.
Uvedený návrh bol doručený poslancom Národnej rady v stanovenej lehote, čím boli splnené podmienky určené § 72 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku, t. j. doručenie návrhu najmenej 15 dní pred schôdzou Národnej rady Slovenskej republiky, na ktorej sa uskutoční jeho prvé čítanie. Predseda Národnej rady Slovenskej republiky posúdil uvedený návrh podľa § 70 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku a podľa legislatívnych pravidiel ho zaradil na rokovanie 4., teda dnešnej schôdze Národnej rady Slovenskej republiky.
Ako spravodajca v prvom čítaní si osvojujem stanovisko, že predmetný návrh zákona spĺňa po formálno-právnej stránke všetky náležitosti návrhu zákona uvedené v § 67 a § 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách. Z hľadiska vecného zastávam stanovisko, že predložený návrh zákona rieši závažnú problematiku a je zrejmý aj jej účel. Všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje informáciu o jej cieli a že je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Jej osobitná časť obsahuje odôvodnenie jednotlivých ustanovení návrhu.
Po rozprave odporučím, aby po prvé, podľa § 73 ods. 3 písm. c) zákona o rokovacom poriadku Národná rada Slovenskej republiky uvedený návrh zákona prerokovala v druhom čítaní; po druhé, v súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky č. 112 zo 4. júla 2012 a podľa § 71 zákona o rokovacom poriadku návrh zákona prerokovali výbory, a to: Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet, Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do tridsať dní a gestorský výbor do tridsať dva dní od jeho prerokovania v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Pani predsedajúca, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Autorizovaný
14:54
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 14:54
Július BrockaVystúpenie s procedurálnym návrhom
25.7.2012 o 14:54 hod.
Ing.
Július Brocka
Videokanál poslanca
Neviem, či môžeme pokračovať v rokovaní, lebo nevidím tu pána poslanca Hlinu. (Smiech v sále.)
Autorizovaný
14:55
Vystúpenie v rozprave 14:55
Jozef KollárJe pravdou, že konsolidačné úsilie vládnej strany SMER-u je chvályhodné, že SMER sa prihlásil k cieľom, ku ktorým sme sa nakoniec naprieč všetkými...
Je pravdou, že konsolidačné úsilie vládnej strany SMER-u je chvályhodné, že SMER sa prihlásil k cieľom, ku ktorým sme sa nakoniec naprieč všetkými parlamentnými stranami dohodli v uplynulom volebnom období, znížiť deficit verejných financií v roku 2013 pod 3 %. Potiaľ je to v poriadku. Trošku menej sa zhodujeme, pokiaľ ide o spôsob ako ozdravovať verejné financie. A vieme veľmi dobre a myslím, že to dokumentujú aj čísla Inštitútu finančnej politiky, že takmer 4/5 konsolidačného úsilia vlády sa koncentruje na príjmovej strane rozpočtu. To znamená, že socialistická vláda SMER-u naozaj nevie šetriť, nevie šetriť verejné výdavky a konsolidačné úsilie koncentruje na zvyšovanie príjmov. A čo je už menej potešiteľné, že zďaleka, nielen tak ako to bolo sľúbené pred parlamentnými voľbami, že bude svojimi opatreniami hlavne sa dotýkať bohatých a silných, ale naozaj jedno opatrenie po druhom, tak ako sú prezentované už teraz aj v paragrafovaných zneniach v návrhoch zákonov postihnú naozaj všetkých.
Ja celkom nerozumiem tomu zámeru byť opäť pápežskejší ako pápež a rozumiem tomu, že smernica hovorí, Európskej komisie, o tom, že takúto spotrebnú daň z tabakových výrobkov budeme musieť zaviesť od, myslím, apríla budúceho roku a že vlastne ide o nejaké časové predsunutie zavedenia tejto dane zhruba o päť mesiacov skôr.
Takže napriek tomu, že aj ja fajčím, ale teraz naozaj neholdujem a nelobujem ani za nejaké tabakové monopoly, pravdou je, že výnos z tejto dane, myslím, že to hovorí dôvodová správa, toto opatrenie prinesie v rádoch jednotiek miliónov, neviem, niekde dvanásť alebo koľko miliónov, osem dokonca miliónov, čiže v rádoch jednotiek miliónov eur. A rovnako vieme, že na tento budúci rok sa hľadajú 2 mld. eur v rozpočte.
Takže fajn, keď sme povinní splniť to, čo nám prikazuje smernica Európskej komisie od apríla budúceho roka, tak to urobme od apríla budúceho roka. Nevidím najmenší dôvod, aby sme boli opäť rýchlejší ako všetci ostatní. Presne tak ako to bolo aj v prípade eurovalu, kedy sme sa ponáhľali naozaj takým tým šprintérskym tempom, aby sme boli medzi prvými, aby sme si tú domácu úlohu voči Bruselu splnili, a dnes všetci s prekvapením a počudovaním čakáme, čo urobí nemecký Ústavný súd v Karlsruhe. Vo svojom vystúpení k eurovalu som presne o tomto hovoril, že to takto dopadne. A koniec-koncov k dnešnému dňu nebol trvalý euroval ratifikovaný ešte vo viacerých členských krajinách. Toto je opäť taký príklad, že poďme rýchlo, rýchlo získame do rozpočtu možno 8 mil. eur.
Ale skúsil som si pozrieť nejaké údaje dozadu, ako sa vyvíjala spotreba cigariet v Slovenskej republike, a zistil som zaujímavé čísla. Ako jediná krajina z európskej dvadsať sedmičky vykazuje Slovensko najostrejšiu sínusoidu, kedy medziročne spotreba cigariet alebo množstvo kusov, ktoré sú uvoľnené do spotreby, kolíše niekde dvojnásobne, dokonca trojnásobne medziročne. Uvediem len dva príklady. Medzi rokmi 2006 a 2005 medziročne, a teraz dobre počúvajte, poklesol počet kusov cigariet daných do spotreby v Slovenskej republike z 9,5 mld. na 4,7 mld. kusov. Je predsa nemysliteľné, že počet fajčiarov na Slovensku klesol o polovicu medziročne, medzi tými rokmi 2006 a 2005. Ale čuduj sa svete, o rok na to, medzi rokmi 2007 a 2006 počet kusov cigariet daných do spotreby zo 4,7 mld. narástol na 12,8 mld., takmer trojnásobne.
No a tieto sínusoidy, ako hovorím, pokračujú od roku 2002 do dnes. Naposledy výkyvy medzi rokmi 2009 a 2010 z 11 mld. na 7 miliárd. No celkom prirodzene všetci prítomní sa zhodneme asi na tom, že to nemá absolútne nič spoločné s nárastom alebo poklesom spotreby cigariet, ale za tým všetkým treba hľadať, tiež som to veľakrát spomínal, v daných neoptimálnych podmienkach každý daňový subjekt aj spotrebiteľ optimalizuje svoju vlastnú pozíciu. No a keďže sú tie daňové podmienky neoptimálne v tom zmysle, že sa hýbe celkom volatilne spotrebnými daňami, tak tí veľkoobchodníci s cigaretami sa veselo predzásobujú a predzásobujú sa vždy na konci roka v tých mesiacoch október, november, december. Ja viem, že na kolku, ktorý je nalepený na každej krabičke cigariet, je uvedená aj cena. To znamená, že ten veľkoobchodník, ktorý sa predzásobí, tak nemôže tie cigarety pustiť po 1. januári do obehu s tou vyššou cenou, ale práve preto, že ich bude mať za nižšiu cenu lebo nakúpil ešte v starom roku, keď platili staré spotrebné dane, tak dokáže tie cigarety po 1. januári predávať lacnejšie a bude konkurenčnejší voči ostatným obchodníkom s cigaretami. Sám viem z vlastnej skúsenosti, do roku 2006, kedy komerčné banky na Slovensku poskytovali stámiliónové, v korunách to bolo vtedy, stámiliónové úvery práve veľkoobchodníkom s cigaretami, práve na takéto predzásobovacie manévre, aby sa v maximálnej možnej miere tomuto vyhli. To je prvý argument, prečo celý klub Slobody a Solidarity nepodporí túto legislatívnu normu alebo túto novelu zákona, aj keď musím povedať, tým hlavným argumentom je to, čo som povedal na úvod, že konsolidačné úsilie vlády by sa malo naozaj ďaleko, ďaleko vo väčšej miere koncentrovať práve na spomínanú výdavkovú stranu a nie na príjmovú stranu rozpočtu.
A na záver mi dovoľte uviesť ešte jednu informáciu, aké sú v súčasnosti minimálne sadzby dane z cigariet v eurách na tisíc kusov v okolitých štátoch. Na Slovensku je to, budem hovoriť len celé čísla bez centov, na Slovensku je to 88 eur, v Maďarsku 75, v Poľsku 74 a v Českej republike 84. Nebudem spomínať ostatné krajiny, len konštatujem, že všetky okolité krajiny okolo Slovenska majú výrazne v súčasnosti, výrazne nižšiu daň, minimálnu daň z cigariet v eurách v prepočte na tisíc kusov. Čo sa stane? Pán minister financií, stane sa buď to, že objavíte ďalšie tunely, ako ste objavili medzi Ukrajinou a Slovenskom. Stane sa to, že v prihraničných oblastiach Slovenska bude ďalej prekvitať nákupná turistika smerom do susedných krajín a môže sa kľudne stať, že celkový efekt výberu tejto spotrebnej dane, tak ako je navrhnutý, nebude ani spomínaných 8 mil. eur.
Takže naozaj nevidíme v túto chvíľu najmenší dôvod sa takto ponáhľať, byť opäť pápežskejší ako pápež a viesť nejaké preteky a zavádzať takéto opatrenia päť mesiacov v predstihu, pred tým, než to budeme musieť v apríli budúci rok tak či tak urobiť, keď príde spomínané nové usmernenie v tejto veci zo strany Európskej komisie. Takže preto SaS tento návrh nepodporí.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie v rozprave
25.7.2012 o 14:55 hod.
Ing. PhD.
Jozef Kollár
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Vážená pani podpredsedníčka, vážený pán minister, dámy a páni, veľmi stručne, keďže ideme teraz v takom trošku väčšom zhone, ja som očakával, že tie zdravotnícke zákony potrvajú aspoň hodinu, ale stihol som to. Aj pán minister mal podobný problém. Teraz úplne vážne.
Je pravdou, že konsolidačné úsilie vládnej strany SMER-u je chvályhodné, že SMER sa prihlásil k cieľom, ku ktorým sme sa nakoniec naprieč všetkými parlamentnými stranami dohodli v uplynulom volebnom období, znížiť deficit verejných financií v roku 2013 pod 3 %. Potiaľ je to v poriadku. Trošku menej sa zhodujeme, pokiaľ ide o spôsob ako ozdravovať verejné financie. A vieme veľmi dobre a myslím, že to dokumentujú aj čísla Inštitútu finančnej politiky, že takmer 4/5 konsolidačného úsilia vlády sa koncentruje na príjmovej strane rozpočtu. To znamená, že socialistická vláda SMER-u naozaj nevie šetriť, nevie šetriť verejné výdavky a konsolidačné úsilie koncentruje na zvyšovanie príjmov. A čo je už menej potešiteľné, že zďaleka, nielen tak ako to bolo sľúbené pred parlamentnými voľbami, že bude svojimi opatreniami hlavne sa dotýkať bohatých a silných, ale naozaj jedno opatrenie po druhom, tak ako sú prezentované už teraz aj v paragrafovaných zneniach v návrhoch zákonov postihnú naozaj všetkých.
Ja celkom nerozumiem tomu zámeru byť opäť pápežskejší ako pápež a rozumiem tomu, že smernica hovorí, Európskej komisie, o tom, že takúto spotrebnú daň z tabakových výrobkov budeme musieť zaviesť od, myslím, apríla budúceho roku a že vlastne ide o nejaké časové predsunutie zavedenia tejto dane zhruba o päť mesiacov skôr.
Takže napriek tomu, že aj ja fajčím, ale teraz naozaj neholdujem a nelobujem ani za nejaké tabakové monopoly, pravdou je, že výnos z tejto dane, myslím, že to hovorí dôvodová správa, toto opatrenie prinesie v rádoch jednotiek miliónov, neviem, niekde dvanásť alebo koľko miliónov, osem dokonca miliónov, čiže v rádoch jednotiek miliónov eur. A rovnako vieme, že na tento budúci rok sa hľadajú 2 mld. eur v rozpočte.
Takže fajn, keď sme povinní splniť to, čo nám prikazuje smernica Európskej komisie od apríla budúceho roka, tak to urobme od apríla budúceho roka. Nevidím najmenší dôvod, aby sme boli opäť rýchlejší ako všetci ostatní. Presne tak ako to bolo aj v prípade eurovalu, kedy sme sa ponáhľali naozaj takým tým šprintérskym tempom, aby sme boli medzi prvými, aby sme si tú domácu úlohu voči Bruselu splnili, a dnes všetci s prekvapením a počudovaním čakáme, čo urobí nemecký Ústavný súd v Karlsruhe. Vo svojom vystúpení k eurovalu som presne o tomto hovoril, že to takto dopadne. A koniec-koncov k dnešnému dňu nebol trvalý euroval ratifikovaný ešte vo viacerých členských krajinách. Toto je opäť taký príklad, že poďme rýchlo, rýchlo získame do rozpočtu možno 8 mil. eur.
Ale skúsil som si pozrieť nejaké údaje dozadu, ako sa vyvíjala spotreba cigariet v Slovenskej republike, a zistil som zaujímavé čísla. Ako jediná krajina z európskej dvadsať sedmičky vykazuje Slovensko najostrejšiu sínusoidu, kedy medziročne spotreba cigariet alebo množstvo kusov, ktoré sú uvoľnené do spotreby, kolíše niekde dvojnásobne, dokonca trojnásobne medziročne. Uvediem len dva príklady. Medzi rokmi 2006 a 2005 medziročne, a teraz dobre počúvajte, poklesol počet kusov cigariet daných do spotreby v Slovenskej republike z 9,5 mld. na 4,7 mld. kusov. Je predsa nemysliteľné, že počet fajčiarov na Slovensku klesol o polovicu medziročne, medzi tými rokmi 2006 a 2005. Ale čuduj sa svete, o rok na to, medzi rokmi 2007 a 2006 počet kusov cigariet daných do spotreby zo 4,7 mld. narástol na 12,8 mld., takmer trojnásobne.
No a tieto sínusoidy, ako hovorím, pokračujú od roku 2002 do dnes. Naposledy výkyvy medzi rokmi 2009 a 2010 z 11 mld. na 7 miliárd. No celkom prirodzene všetci prítomní sa zhodneme asi na tom, že to nemá absolútne nič spoločné s nárastom alebo poklesom spotreby cigariet, ale za tým všetkým treba hľadať, tiež som to veľakrát spomínal, v daných neoptimálnych podmienkach každý daňový subjekt aj spotrebiteľ optimalizuje svoju vlastnú pozíciu. No a keďže sú tie daňové podmienky neoptimálne v tom zmysle, že sa hýbe celkom volatilne spotrebnými daňami, tak tí veľkoobchodníci s cigaretami sa veselo predzásobujú a predzásobujú sa vždy na konci roka v tých mesiacoch október, november, december. Ja viem, že na kolku, ktorý je nalepený na každej krabičke cigariet, je uvedená aj cena. To znamená, že ten veľkoobchodník, ktorý sa predzásobí, tak nemôže tie cigarety pustiť po 1. januári do obehu s tou vyššou cenou, ale práve preto, že ich bude mať za nižšiu cenu lebo nakúpil ešte v starom roku, keď platili staré spotrebné dane, tak dokáže tie cigarety po 1. januári predávať lacnejšie a bude konkurenčnejší voči ostatným obchodníkom s cigaretami. Sám viem z vlastnej skúsenosti, do roku 2006, kedy komerčné banky na Slovensku poskytovali stámiliónové, v korunách to bolo vtedy, stámiliónové úvery práve veľkoobchodníkom s cigaretami, práve na takéto predzásobovacie manévre, aby sa v maximálnej možnej miere tomuto vyhli. To je prvý argument, prečo celý klub Slobody a Solidarity nepodporí túto legislatívnu normu alebo túto novelu zákona, aj keď musím povedať, tým hlavným argumentom je to, čo som povedal na úvod, že konsolidačné úsilie vlády by sa malo naozaj ďaleko, ďaleko vo väčšej miere koncentrovať práve na spomínanú výdavkovú stranu a nie na príjmovú stranu rozpočtu.
A na záver mi dovoľte uviesť ešte jednu informáciu, aké sú v súčasnosti minimálne sadzby dane z cigariet v eurách na tisíc kusov v okolitých štátoch. Na Slovensku je to, budem hovoriť len celé čísla bez centov, na Slovensku je to 88 eur, v Maďarsku 75, v Poľsku 74 a v Českej republike 84. Nebudem spomínať ostatné krajiny, len konštatujem, že všetky okolité krajiny okolo Slovenska majú výrazne v súčasnosti, výrazne nižšiu daň, minimálnu daň z cigariet v eurách v prepočte na tisíc kusov. Čo sa stane? Pán minister financií, stane sa buď to, že objavíte ďalšie tunely, ako ste objavili medzi Ukrajinou a Slovenskom. Stane sa to, že v prihraničných oblastiach Slovenska bude ďalej prekvitať nákupná turistika smerom do susedných krajín a môže sa kľudne stať, že celkový efekt výberu tejto spotrebnej dane, tak ako je navrhnutý, nebude ani spomínaných 8 mil. eur.
Takže naozaj nevidíme v túto chvíľu najmenší dôvod sa takto ponáhľať, byť opäť pápežskejší ako pápež a viesť nejaké preteky a zavádzať takéto opatrenia päť mesiacov v predstihu, pred tým, než to budeme musieť v apríli budúci rok tak či tak urobiť, keď príde spomínané nové usmernenie v tejto veci zo strany Európskej komisie. Takže preto SaS tento návrh nepodporí.
Ďakujem pekne.
Autorizovaný
15:04
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:04
Jozef ViskupičĎakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
25.7.2012 o 15:04 hod.
Mgr.
Jozef Viskupič
Videokanál poslanca
Ďakujem. Pán poslanec Kollár, škoda, že si nespomenul, možno som iba nezachytil, ak by sa dalo doplniť tú mieru zaťaženia práve pre Ukrajinu, pretože schengenská hranica môže byť aj pri takto rýchlom prijímaní a predbiehaní procesu rozvŕtaná ako ementál, keďže vieme v posledných časoch, že existujú obrovské snahy a veľmi sofistikované metódy na to, ako práve ohroziť možný zámer výberu dane, ktorý hovorí o 8 mil. eur. Myslím si, že týmto pádom napriek tomu ja tento zámer podporím, i keď som skeptický, či k takémuto výraznému naplneniu príde a či sme nemohli chvíľku počkať, aby sme boli aspoň vyrovnaní s okolitými krajinami.
Ďakujem.
Autorizovaný
15:05
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:05
Juraj DrobaVäčším problémom je to, čo pomenoval aj kolega Viskupič vo svojej faktickej poznámke, a to je...
Väčším problémom je to, čo pomenoval aj kolega Viskupič vo svojej faktickej poznámke, a to je pašeráctvo. Ja sa chcem spýtať, viem, že vedúci tabakoví výrobcovia na Slovensku si robia tzv. trasch can rischers. Je to veľmi jednoduchý výskum, kde v podstate zo smetiakov vyberajú cigaretové krabičky a pozerajú, že aké percento vysoké z týchto cigaretových krabičiek má kolok so potrebnou daňou a aké nemá. Takže tieto dáta výrobcovia majú, oni podľa toho presne vedia, že aký je asi objem čierneho trhu, percentuálne v porovnaní s celkovým predajom cigariet na Slovensku.
Tak chcem sa spýtať aj pána ministra, že či má tieto dáta a aký je trend, či sa zvyšuje, alebo sa čierny trh znižuje. Myslím si, že jednou z ciest, ako by sa maximalizovalo, alebo zvyšovalo revenue, alebo výber spotrebnej dane z tabaku a tabakových výrobkov, je zamerať sa naozaj formou a cestou colnej správy, ktorá spadá pod rezort financií, zamerať sa na marginalizáciu čierneho trhu.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
25.7.2012 o 15:05 hod.
Mgr. MBA M.A.
Juraj Droba
Videokanál poslanca
Ja budem reagovať na kolegu Kollára z môjho klubu. To predzásobovanie samozrejme je problém z hľadiska oscilácie a tých výkyvov, veľkých, vo výbere spotrebnej dane, ale je to v podstate prirodzená reakcia trhu, a to sa vždy bude diať pri zvyšovaní, ešte ak je to zvyšovanie cien, samozrejme, vo výške spotrebnej dane ohlasované, plánované vopred.
Väčším problémom je to, čo pomenoval aj kolega Viskupič vo svojej faktickej poznámke, a to je pašeráctvo. Ja sa chcem spýtať, viem, že vedúci tabakoví výrobcovia na Slovensku si robia tzv. trasch can rischers. Je to veľmi jednoduchý výskum, kde v podstate zo smetiakov vyberajú cigaretové krabičky a pozerajú, že aké percento vysoké z týchto cigaretových krabičiek má kolok so potrebnou daňou a aké nemá. Takže tieto dáta výrobcovia majú, oni podľa toho presne vedia, že aký je asi objem čierneho trhu, percentuálne v porovnaní s celkovým predajom cigariet na Slovensku.
Tak chcem sa spýtať aj pána ministra, že či má tieto dáta a aký je trend, či sa zvyšuje, alebo sa čierny trh znižuje. Myslím si, že jednou z ciest, ako by sa maximalizovalo, alebo zvyšovalo revenue, alebo výber spotrebnej dane z tabaku a tabakových výrobkov, je zamerať sa naozaj formou a cestou colnej správy, ktorá spadá pod rezort financií, zamerať sa na marginalizáciu čierneho trhu.
Ďakujem.
Autorizovaný
15:06
Ja by som veľmi rád predstupoval pred verejnosť so zákonmi, ktoré by zvyšovali popularitu vlády, alebo moju osobnú, a verte mi, že mi nerobí žiadny plezír tu stráviť s vami celé hodiny tým, aby som sa sporil o to, či to alebo ono opatrenie donesie naozaj toľko a toľko peňazí do príjmov štátneho rozpočtu a akým spôsobom ovplyvní životy ľudí, podnikateľské prostredie, zamestnanosť a ďalšie všetky tieto faktory, ktoré ovplyvňujú vôbec životnú úroveň na Slovensku. Zvyšovanie spotrebnej dane z tabaku bolo vnímané aj predchádzajúcou vládou ako dovolené, ak to mám tak nazvať. A ja nemôžem si odpustiť, samozrejme, od pána poslanca Kollára tú reakciu na poznámku o tom šetrení a nešetrení. Ja musím povedať to, že návrh zvýšenia spotrebnej dane z tabaku bol prijatý minulým parlamentom a hlasoval zaňho aj klub SaS, akurát s účinnosťou od marca budúceho roku, čím samozrejme na základe efektov predzásobenia, ktoré tu boli veľmi odborne popísané, by ten príjem bol nižší. Tým, že ho predsúvame do tohto roku a nie, ak ste si všimli, na ultimum roku, na december, v tom sme už poučení zo zvyšovaní daní v predchádza..., za posledných šesť rokov je to tuším štvrté zvýšenie. Sme poučení tým, aby sa to nerobilo k ultimu roku, pretože sú tam efekty predzásobenia. Tiež historicky si môžete všimnúť, že od šesťmesačnej lehoty sme došli až na mesačnú lehotu, to znamená, minimalizujeme objem predzásobenia a motivujeme predajcov k tomu, aby to tak nekonali, pretože ak sa predzásobia viac, tak majú proste problém s predajom, musia likvidovať takýto tovar a prebaľovať ho a preceňovať, čo je pre nich nákladné. Čiže opatrenia tu sú, každý, podľa mňa, kto teraz tu bude hrať nejakú politiku ľúbivosti a hlasoval za tento návrh zákona predtým a teraz má s tým nejaký problém, tak nech sa vysporiada s vlastným svedomím, ale podľa mňa je to dosť veľká pretvárka. Ale v politike je asi všetko možné.
Chcem povedať aj to, že áno, na základe vývoja rozpočtu aj v tomto roku o pár dní budeme verejne deklarovať, v akom bode sa nachádzame a spravíme inventúru za rok 2012. Bohužiaľ, naozaj potvrdzujem správy, že bez toho, aby sme niečo urobili, by dosiahol deficit tohto roku vyše 5 % hrubého domáceho produktu, čo je teda vo vážnom rozpore s tým, čo predchádzajúca vláda, a Slovensko ako také, sľúbila v rámci konsolidácie. Čiže robiť niečo musíme a robíme to aj takýmto spôsobom.
Ak tu pán poslanec Kollár poukazoval na výkyvy v spotrebe, tak tam sú tie dôvody dva, v zásade ich tiež správne pomenoval. Jedno je predzásobenie, to sú presne roky, keď sa ešte, v podstate sme išli cestou možnosti niekoľkomesačného predzásobenia, taký, fatálne predzásobenie bolo v roku 2007, ak si dobre pamätám, a následná reakcia bola to, že sme to predzásobenie skracovali. A to robili obe vlády bez toho, akú mali farbu, lebo to je technická vec. Každá zmena takejto legislatívy sa robí v úzkej súčinnosti s kľúčovými hráčmi na trhu, dokonca aj návrh sadzieb sa robí, nehovorím, že po dohode, ale po vzájomnej konzultácii s kľúčovými hráčmi na trhu, takže predzásobenie je jeden dôvod. A druhý dôvod je pašovanie. Lebo áno, ako základným limitom do neba zvyšovania spotrebných daní je možnosť vyhýbania sa plateniu takýchto daní, nakupovanie čiernych tovarov. Viete, že ten fenomén na Slovensku je, pretože máme síce schengenskú, ale hranicu reálnu, zelenú hranicu s Ukrajinou. Viete, že je aj pravdou, že Slovensko je viac tranzitnou krajinou ako krajinou, ktorá je miestom určenia. A viete aj posledný prípad z minulého týždňa, odhalenie schengenského tunela, podľa wikipédie druhého najdlhšieho pašeráckeho tunela na svete, po mexickom. Za geniálnych technických podmienok vystavaného, kde pri, ak by si pašeráci mali trojdňový pracovný týždeň a ak ho používali rok, tak mohli teoreticky v podstate na spotrebnej dani na Slovensku, hovorím len na Slovensku a to nebolo určené na Slovensku, dôjsť k 50 mil. eur. Čiže to je únik, daňový únik, možný potenciálny, pri trojdňovom pracovnom týždni pašerákov, upozorňujem, pri tom objeme, ktorý bol nájdený pri odhalení tohto pašovacieho miesta.
Potvrdzujem aj to, že kľúčoví hráči a kľúčové krajiny vo výrobe tabaku a tabakových výrobkov koordinujú politiky kontroly hraníc a potlačovania pašeráctva v celej Európe, že na týchto témach spolupracujú so Scotland Yardom, lebo Veľká Británia je veľmi veľkou, zväčša je miestom, je adresátom týchto gangov, pretože rozdiel v cene týchto výrobkov je tam kľúčový, niekde až trojnásobný oproti ukrajinským cenám.
Takže všetky tieto genomény, ak dáme dohromady, tak sú limity zvyšovania spotrebných daní z tabaku. Preto taký mierny nárast, preto tie dopady a preto aj tie, neustála, neustála pohotovosť z hľadiska výkonu práce colnej správy. Aj v situácii, ktorá, a po kríze, ktorá nastala vo finančnej celkovej správe, vo finančnej správe na začiatku tohto roku, ktorá paralyzovala, samozrejme, aj výkon colnej správy. Ale myslím si, že výsledok práce Kriminálneho úradu finančnej správy z minulého týždňa v spolupráci s políciou potvrdzuje, že sa finančná správa dostáva späť do svojej kondície, aby kľúčove riešila to, čo potrebuje.
Takže ja ďakujem za pripomienky, sú relevantné, sú relevantné. Ak hovoríme... Dobre, pán poslanec Droba, ešte tá otázka z hľadiska percenta pašovania. Prebieha pilot, pilotný projekt označovania známok, kontrolných známok neviditeľným kódom. To znamená, to je v spolupráci s kľúčovými výrobkami a distributérmi cigariet na Slovensku. Na základe toho ten objem pašovaných výrobkov by som povedal je stabilný, čo nás nemôže uspokojovať, lebo nedochádza k poklesu, ale nárast nemôžem potvrdiť v posledných obdobiach. Ale potvrdzujem jednu vec, ja som sám zažil vo vláde roku 2006 až ´10 dvakrát zvyšovanie spotrebných daní, predchádzajúca vláda tak isto. Myslím, že stačilo z hľadiska, z hľadiska stresovania toho trhu, teraz hovorím aj za spotrebiteľov, aj za distributérov, aj za tú situáciu, ktorá tu je. Je to výnosný obchod, je to výnosný obchod pre tých, ktorí sa tým živia. Je to zaujímavý príjem štátneho rozpočtu, poškodzuje to, samozrejme, má to obrovské negatívne externality z hľadiska starostlivosti o zdravie občanov. A je to veľmi lepkavá téma pre všetkých tých, ktorí chcú obchádzať zákony. Čiže hýbeme sa naozaj v takom, v takom prostredí krištáľových figuriek.
Opakujem, nemyslím si, že by bolo rozumné, a dúfam, že to nebudem musieť poprieť o nejaký rok, alebo o dva, že by malo dôjsť k ďalšiemu navyšovaniu spotrebnej dane z tabaku. Už aj preto, že plníme minimálne hranice minimálnych sadzieb tabaku z hľadiska európskej smernice týmto práve navýšením, dokonca ho mierne prekračujeme, a sme oproti ďalším krajinám, ktoré si vyrokovali výnimky, sme trošku vpredu. Čiže naozaj Maďarsko a Poľsko má nižšie spotrebné dane a tým pádom aj nižšie ceny. Čo je zase príťažlivé aj pre cezhraničnú turistiku. A o tom sa inokedy môžeme baviť. O tom, aký to má dopad na výber príjmov.
Záver, prosím vás o podporu tohto zákona do druhého čítania, pretože to pomôže príjmom štátneho rozpočtu tejto krajiny.
Ďakujem.
Ďakujem, pán predsedajúci, za slovo. V krátkej reakcii by som povedal nasledovné: Áno, konsolidácia je tŕnistá cesta a tu je dôkazom toho, je aj to, že pred vás predstupujem so zákonom, ktorý má doniesť, tak ako to povedal pán poslanec Kollár, rádovo do desať miliónov eur v rozpočtoch verejnej správy v ďalších rokoch. Čo sa vám môže zdať a každému, kto proste trochu s politikou niečo má spoločné, príliš veľké náklady za ten efekt. Bohužiaľ, sme v situácii a, dámy a páni, a tu môžeme spolu plakať pri takom alebo onakom hrobe, sme v situácii, že musíme, naozaj musíme znížiť deficit aj v tomto, aj v budúcom roku.
Ja by som veľmi rád predstupoval pred verejnosť so zákonmi, ktoré by zvyšovali popularitu vlády, alebo moju osobnú, a verte mi, že mi nerobí žiadny plezír tu stráviť s vami celé hodiny tým, aby som sa sporil o to, či to alebo ono opatrenie donesie naozaj toľko a toľko peňazí do príjmov štátneho rozpočtu a akým spôsobom ovplyvní životy ľudí, podnikateľské prostredie, zamestnanosť a ďalšie všetky tieto faktory, ktoré ovplyvňujú vôbec životnú úroveň na Slovensku. Zvyšovanie spotrebnej dane z tabaku bolo vnímané aj predchádzajúcou vládou ako dovolené, ak to mám tak nazvať. A ja nemôžem si odpustiť, samozrejme, od pána poslanca Kollára tú reakciu na poznámku o tom šetrení a nešetrení. Ja musím povedať to, že návrh zvýšenia spotrebnej dane z tabaku bol prijatý minulým parlamentom a hlasoval zaňho aj klub SaS, akurát s účinnosťou od marca budúceho roku, čím samozrejme na základe efektov predzásobenia, ktoré tu boli veľmi odborne popísané, by ten príjem bol nižší. Tým, že ho predsúvame do tohto roku a nie, ak ste si všimli, na ultimum roku, na december, v tom sme už poučení zo zvyšovaní daní v predchádza..., za posledných šesť rokov je to tuším štvrté zvýšenie. Sme poučení tým, aby sa to nerobilo k ultimu roku, pretože sú tam efekty predzásobenia. Tiež historicky si môžete všimnúť, že od šesťmesačnej lehoty sme došli až na mesačnú lehotu, to znamená, minimalizujeme objem predzásobenia a motivujeme predajcov k tomu, aby to tak nekonali, pretože ak sa predzásobia viac, tak majú proste problém s predajom, musia likvidovať takýto tovar a prebaľovať ho a preceňovať, čo je pre nich nákladné. Čiže opatrenia tu sú, každý, podľa mňa, kto teraz tu bude hrať nejakú politiku ľúbivosti a hlasoval za tento návrh zákona predtým a teraz má s tým nejaký problém, tak nech sa vysporiada s vlastným svedomím, ale podľa mňa je to dosť veľká pretvárka. Ale v politike je asi všetko možné.
Chcem povedať aj to, že áno, na základe vývoja rozpočtu aj v tomto roku o pár dní budeme verejne deklarovať, v akom bode sa nachádzame a spravíme inventúru za rok 2012. Bohužiaľ, naozaj potvrdzujem správy, že bez toho, aby sme niečo urobili, by dosiahol deficit tohto roku vyše 5 % hrubého domáceho produktu, čo je teda vo vážnom rozpore s tým, čo predchádzajúca vláda, a Slovensko ako také, sľúbila v rámci konsolidácie. Čiže robiť niečo musíme a robíme to aj takýmto spôsobom.
Ak tu pán poslanec Kollár poukazoval na výkyvy v spotrebe, tak tam sú tie dôvody dva, v zásade ich tiež správne pomenoval. Jedno je predzásobenie, to sú presne roky, keď sa ešte, v podstate sme išli cestou možnosti niekoľkomesačného predzásobenia, taký, fatálne predzásobenie bolo v roku 2007, ak si dobre pamätám, a následná reakcia bola to, že sme to predzásobenie skracovali. A to robili obe vlády bez toho, akú mali farbu, lebo to je technická vec. Každá zmena takejto legislatívy sa robí v úzkej súčinnosti s kľúčovými hráčmi na trhu, dokonca aj návrh sadzieb sa robí, nehovorím, že po dohode, ale po vzájomnej konzultácii s kľúčovými hráčmi na trhu, takže predzásobenie je jeden dôvod. A druhý dôvod je pašovanie. Lebo áno, ako základným limitom do neba zvyšovania spotrebných daní je možnosť vyhýbania sa plateniu takýchto daní, nakupovanie čiernych tovarov. Viete, že ten fenomén na Slovensku je, pretože máme síce schengenskú, ale hranicu reálnu, zelenú hranicu s Ukrajinou. Viete, že je aj pravdou, že Slovensko je viac tranzitnou krajinou ako krajinou, ktorá je miestom určenia. A viete aj posledný prípad z minulého týždňa, odhalenie schengenského tunela, podľa wikipédie druhého najdlhšieho pašeráckeho tunela na svete, po mexickom. Za geniálnych technických podmienok vystavaného, kde pri, ak by si pašeráci mali trojdňový pracovný týždeň a ak ho používali rok, tak mohli teoreticky v podstate na spotrebnej dani na Slovensku, hovorím len na Slovensku a to nebolo určené na Slovensku, dôjsť k 50 mil. eur. Čiže to je únik, daňový únik, možný potenciálny, pri trojdňovom pracovnom týždni pašerákov, upozorňujem, pri tom objeme, ktorý bol nájdený pri odhalení tohto pašovacieho miesta.
Potvrdzujem aj to, že kľúčoví hráči a kľúčové krajiny vo výrobe tabaku a tabakových výrobkov koordinujú politiky kontroly hraníc a potlačovania pašeráctva v celej Európe, že na týchto témach spolupracujú so Scotland Yardom, lebo Veľká Británia je veľmi veľkou, zväčša je miestom, je adresátom týchto gangov, pretože rozdiel v cene týchto výrobkov je tam kľúčový, niekde až trojnásobný oproti ukrajinským cenám.
Takže všetky tieto genomény, ak dáme dohromady, tak sú limity zvyšovania spotrebných daní z tabaku. Preto taký mierny nárast, preto tie dopady a preto aj tie, neustála, neustála pohotovosť z hľadiska výkonu práce colnej správy. Aj v situácii, ktorá, a po kríze, ktorá nastala vo finančnej celkovej správe, vo finančnej správe na začiatku tohto roku, ktorá paralyzovala, samozrejme, aj výkon colnej správy. Ale myslím si, že výsledok práce Kriminálneho úradu finančnej správy z minulého týždňa v spolupráci s políciou potvrdzuje, že sa finančná správa dostáva späť do svojej kondície, aby kľúčove riešila to, čo potrebuje.
Takže ja ďakujem za pripomienky, sú relevantné, sú relevantné. Ak hovoríme... Dobre, pán poslanec Droba, ešte tá otázka z hľadiska percenta pašovania. Prebieha pilot, pilotný projekt označovania známok, kontrolných známok neviditeľným kódom. To znamená, to je v spolupráci s kľúčovými výrobkami a distributérmi cigariet na Slovensku. Na základe toho ten objem pašovaných výrobkov by som povedal je stabilný, čo nás nemôže uspokojovať, lebo nedochádza k poklesu, ale nárast nemôžem potvrdiť v posledných obdobiach. Ale potvrdzujem jednu vec, ja som sám zažil vo vláde roku 2006 až ´10 dvakrát zvyšovanie spotrebných daní, predchádzajúca vláda tak isto. Myslím, že stačilo z hľadiska, z hľadiska stresovania toho trhu, teraz hovorím aj za spotrebiteľov, aj za distributérov, aj za tú situáciu, ktorá tu je. Je to výnosný obchod, je to výnosný obchod pre tých, ktorí sa tým živia. Je to zaujímavý príjem štátneho rozpočtu, poškodzuje to, samozrejme, má to obrovské negatívne externality z hľadiska starostlivosti o zdravie občanov. A je to veľmi lepkavá téma pre všetkých tých, ktorí chcú obchádzať zákony. Čiže hýbeme sa naozaj v takom, v takom prostredí krištáľových figuriek.
Opakujem, nemyslím si, že by bolo rozumné, a dúfam, že to nebudem musieť poprieť o nejaký rok, alebo o dva, že by malo dôjsť k ďalšiemu navyšovaniu spotrebnej dane z tabaku. Už aj preto, že plníme minimálne hranice minimálnych sadzieb tabaku z hľadiska európskej smernice týmto práve navýšením, dokonca ho mierne prekračujeme, a sme oproti ďalším krajinám, ktoré si vyrokovali výnimky, sme trošku vpredu. Čiže naozaj Maďarsko a Poľsko má nižšie spotrebné dane a tým pádom aj nižšie ceny. Čo je zase príťažlivé aj pre cezhraničnú turistiku. A o tom sa inokedy môžeme baviť. O tom, aký to má dopad na výber príjmov.
Záver, prosím vás o podporu tohto zákona do druhého čítania, pretože to pomôže príjmom štátneho rozpočtu tejto krajiny.
Ďakujem.
Autorizovaný