4. schôdza

24.7.2012 - 2.8.2012
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.7.2012 o 15:05 hod.

Mgr. MBA M.A.

Juraj Droba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vstup predsedajúceho 14:47

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne pani spravodajkyni. Zaujmite, prosím, svoje miesto.
Otváram týmto všeobecnú rozpravu. Do rozpravy som nedostala žiadnu písomnú prihlášku. Pýtam sa, či sa chce niekto prihlásiť do rozpravy ústne. Pán Brocka, vy ste procedurálny, alebo...? Uzatváram možnosť prihlásiť sa do rozpravy.
Teraz prosím pána Brocku, aby procedurálny návrh podal.
Môžete, prosím, zapnúť pána Brocku? On procedúru chce len.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

25.7.2012 o 14:47 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 14:54

Július Brocka
Skontrolovaný text
Neviem, či môžeme pokračovať v rokovaní, lebo nevidím tu pána poslanca Hlinu. (Smiech v sále.)
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

25.7.2012 o 14:54 hod.

Ing.

Július Brocka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 14:54

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Ďakujeme za pripomienku. Nežiadate, aby sme dali hlasovať? Ďakujem.
Nech sa páči, pán poslanec Kollár, ako jediný prihlásený do rozpravy.
Ďakujem, pani Vaľová, za upozornenie. Prosím vás, nechajte si poznámky pre seba.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

25.7.2012 o 14:54 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 14:55

Jozef Kollár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážená pani podpredsedníčka, vážený pán minister, dámy a páni, veľmi stručne, keďže ideme teraz v takom trošku väčšom zhone, ja som očakával, že tie zdravotnícke zákony potrvajú aspoň hodinu, ale stihol som to. Aj pán minister mal podobný problém. Teraz úplne vážne.
Je pravdou, že konsolidačné úsilie vládnej strany SMER-u je chvályhodné, že SMER sa prihlásil k cieľom, ku ktorým sme sa nakoniec naprieč všetkými parlamentnými stranami dohodli v uplynulom volebnom období, znížiť deficit verejných financií v roku 2013 pod 3 %. Potiaľ je to v poriadku. Trošku menej sa zhodujeme, pokiaľ ide o spôsob ako ozdravovať verejné financie. A vieme veľmi dobre a myslím, že to dokumentujú aj čísla Inštitútu finančnej politiky, že takmer 4/5 konsolidačného úsilia vlády sa koncentruje na príjmovej strane rozpočtu. To znamená, že socialistická vláda SMER-u naozaj nevie šetriť, nevie šetriť verejné výdavky a konsolidačné úsilie koncentruje na zvyšovanie príjmov. A čo je už menej potešiteľné, že zďaleka, nielen tak ako to bolo sľúbené pred parlamentnými voľbami, že bude svojimi opatreniami hlavne sa dotýkať bohatých a silných, ale naozaj jedno opatrenie po druhom, tak ako sú prezentované už teraz aj v paragrafovaných zneniach v návrhoch zákonov postihnú naozaj všetkých.
Ja celkom nerozumiem tomu zámeru byť opäť pápežskejší ako pápež a rozumiem tomu, že smernica hovorí, Európskej komisie, o tom, že takúto spotrebnú daň z tabakových výrobkov budeme musieť zaviesť od, myslím, apríla budúceho roku a že vlastne ide o nejaké časové predsunutie zavedenia tejto dane zhruba o päť mesiacov skôr.
Takže napriek tomu, že aj ja fajčím, ale teraz naozaj neholdujem a nelobujem ani za nejaké tabakové monopoly, pravdou je, že výnos z tejto dane, myslím, že to hovorí dôvodová správa, toto opatrenie prinesie v rádoch jednotiek miliónov, neviem, niekde dvanásť alebo koľko miliónov, osem dokonca miliónov, čiže v rádoch jednotiek miliónov eur. A rovnako vieme, že na tento budúci rok sa hľadajú 2 mld. eur v rozpočte.
Takže fajn, keď sme povinní splniť to, čo nám prikazuje smernica Európskej komisie od apríla budúceho roka, tak to urobme od apríla budúceho roka. Nevidím najmenší dôvod, aby sme boli opäť rýchlejší ako všetci ostatní. Presne tak ako to bolo aj v prípade eurovalu, kedy sme sa ponáhľali naozaj takým tým šprintérskym tempom, aby sme boli medzi prvými, aby sme si tú domácu úlohu voči Bruselu splnili, a dnes všetci s prekvapením a počudovaním čakáme, čo urobí nemecký Ústavný súd v Karlsruhe. Vo svojom vystúpení k eurovalu som presne o tomto hovoril, že to takto dopadne. A koniec-koncov k dnešnému dňu nebol trvalý euroval ratifikovaný ešte vo viacerých členských krajinách. Toto je opäť taký príklad, že poďme rýchlo, rýchlo získame do rozpočtu možno 8 mil. eur.
Ale skúsil som si pozrieť nejaké údaje dozadu, ako sa vyvíjala spotreba cigariet v Slovenskej republike, a zistil som zaujímavé čísla. Ako jediná krajina z európskej dvadsať sedmičky vykazuje Slovensko najostrejšiu sínusoidu, kedy medziročne spotreba cigariet alebo množstvo kusov, ktoré sú uvoľnené do spotreby, kolíše niekde dvojnásobne, dokonca trojnásobne medziročne. Uvediem len dva príklady. Medzi rokmi 2006 a 2005 medziročne, a teraz dobre počúvajte, poklesol počet kusov cigariet daných do spotreby v Slovenskej republike z 9,5 mld. na 4,7 mld. kusov. Je predsa nemysliteľné, že počet fajčiarov na Slovensku klesol o polovicu medziročne, medzi tými rokmi 2006 a 2005. Ale čuduj sa svete, o rok na to, medzi rokmi 2007 a 2006 počet kusov cigariet daných do spotreby zo 4,7 mld. narástol na 12,8 mld., takmer trojnásobne.
No a tieto sínusoidy, ako hovorím, pokračujú od roku 2002 do dnes. Naposledy výkyvy medzi rokmi 2009 a 2010 z 11 mld. na 7 miliárd. No celkom prirodzene všetci prítomní sa zhodneme asi na tom, že to nemá absolútne nič spoločné s nárastom alebo poklesom spotreby cigariet, ale za tým všetkým treba hľadať, tiež som to veľakrát spomínal, v daných neoptimálnych podmienkach každý daňový subjekt aj spotrebiteľ optimalizuje svoju vlastnú pozíciu. No a keďže sú tie daňové podmienky neoptimálne v tom zmysle, že sa hýbe celkom volatilne spotrebnými daňami, tak tí veľkoobchodníci s cigaretami sa veselo predzásobujú a predzásobujú sa vždy na konci roka v tých mesiacoch október, november, december. Ja viem, že na kolku, ktorý je nalepený na každej krabičke cigariet, je uvedená aj cena. To znamená, že ten veľkoobchodník, ktorý sa predzásobí, tak nemôže tie cigarety pustiť po 1. januári do obehu s tou vyššou cenou, ale práve preto, že ich bude mať za nižšiu cenu lebo nakúpil ešte v starom roku, keď platili staré spotrebné dane, tak dokáže tie cigarety po 1. januári predávať lacnejšie a bude konkurenčnejší voči ostatným obchodníkom s cigaretami. Sám viem z vlastnej skúsenosti, do roku 2006, kedy komerčné banky na Slovensku poskytovali stámiliónové, v korunách to bolo vtedy, stámiliónové úvery práve veľkoobchodníkom s cigaretami, práve na takéto predzásobovacie manévre, aby sa v maximálnej možnej miere tomuto vyhli. To je prvý argument, prečo celý klub Slobody a Solidarity nepodporí túto legislatívnu normu alebo túto novelu zákona, aj keď musím povedať, tým hlavným argumentom je to, čo som povedal na úvod, že konsolidačné úsilie vlády by sa malo naozaj ďaleko, ďaleko vo väčšej miere koncentrovať práve na spomínanú výdavkovú stranu a nie na príjmovú stranu rozpočtu.
A na záver mi dovoľte uviesť ešte jednu informáciu, aké sú v súčasnosti minimálne sadzby dane z cigariet v eurách na tisíc kusov v okolitých štátoch. Na Slovensku je to, budem hovoriť len celé čísla bez centov, na Slovensku je to 88 eur, v Maďarsku 75, v Poľsku 74 a v Českej republike 84. Nebudem spomínať ostatné krajiny, len konštatujem, že všetky okolité krajiny okolo Slovenska majú výrazne v súčasnosti, výrazne nižšiu daň, minimálnu daň z cigariet v eurách v prepočte na tisíc kusov. Čo sa stane? Pán minister financií, stane sa buď to, že objavíte ďalšie tunely, ako ste objavili medzi Ukrajinou a Slovenskom. Stane sa to, že v prihraničných oblastiach Slovenska bude ďalej prekvitať nákupná turistika smerom do susedných krajín a môže sa kľudne stať, že celkový efekt výberu tejto spotrebnej dane, tak ako je navrhnutý, nebude ani spomínaných 8 mil. eur.
Takže naozaj nevidíme v túto chvíľu najmenší dôvod sa takto ponáhľať, byť opäť pápežskejší ako pápež a viesť nejaké preteky a zavádzať takéto opatrenia päť mesiacov v predstihu, pred tým, než to budeme musieť v apríli budúci rok tak či tak urobiť, keď príde spomínané nové usmernenie v tejto veci zo strany Európskej komisie. Takže preto SaS tento návrh nepodporí.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

25.7.2012 o 14:55 hod.

Ing. PhD.

Jozef Kollár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

14:56

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Ďakujem pánovi Kollárovi.
S faktickými poznámkami sa prihlásili dvaja poslanci, pán Viskupič a pán Droba. Uzatváram možnosť prihlásiť sa s faktickou poznámkou.
Nech sa páči, pán poslanec Viskupič.
Skryt prepis

25.7.2012 o 14:56 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:04

Jozef Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Pán poslanec Kollár, škoda, že si nespomenul, možno som iba nezachytil, ak by sa dalo doplniť tú mieru zaťaženia práve pre Ukrajinu, pretože schengenská hranica môže byť aj pri takto rýchlom prijímaní a predbiehaní procesu rozvŕtaná ako ementál, keďže vieme v posledných časoch, že existujú obrovské snahy a veľmi sofistikované metódy na to, ako práve ohroziť možný zámer výberu dane, ktorý hovorí o 8 mil. eur. Myslím si, že týmto pádom napriek tomu ja tento zámer podporím, i keď som skeptický, či k takémuto výraznému naplneniu príde a či sme nemohli chvíľku počkať, aby sme boli aspoň vyrovnaní s okolitými krajinami.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.7.2012 o 15:04 hod.

Mgr.

Jozef Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 15:04

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne.
Ďalej pán poslanec Droba.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

25.7.2012 o 15:04 hod.

Dr. h. c. Ing. PhD.

Ján Figeľ

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:05

Juraj Droba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja budem reagovať na kolegu Kollára z môjho klubu. To predzásobovanie samozrejme je problém z hľadiska oscilácie a tých výkyvov, veľkých, vo výbere spotrebnej dane, ale je to v podstate prirodzená reakcia trhu, a to sa vždy bude diať pri zvyšovaní, ešte ak je to zvyšovanie cien, samozrejme, vo výške spotrebnej dane ohlasované, plánované vopred.
Väčším problémom je to, čo pomenoval aj kolega Viskupič vo svojej faktickej poznámke, a to je pašeráctvo. Ja sa chcem spýtať, viem, že vedúci tabakoví výrobcovia na Slovensku si robia tzv. trasch can rischers. Je to veľmi jednoduchý výskum, kde v podstate zo smetiakov vyberajú cigaretové krabičky a pozerajú, že aké percento vysoké z týchto cigaretových krabičiek má kolok so potrebnou daňou a aké nemá. Takže tieto dáta výrobcovia majú, oni podľa toho presne vedia, že aký je asi objem čierneho trhu, percentuálne v porovnaní s celkovým predajom cigariet na Slovensku.
Tak chcem sa spýtať aj pána ministra, že či má tieto dáta a aký je trend, či sa zvyšuje, alebo sa čierny trh znižuje. Myslím si, že jednou z ciest, ako by sa maximalizovalo, alebo zvyšovalo revenue, alebo výber spotrebnej dane z tabaku a tabakových výrobkov, je zamerať sa naozaj formou a cestou colnej správy, ktorá spadá pod rezort financií, zamerať sa na marginalizáciu čierneho trhu.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.7.2012 o 15:05 hod.

Mgr. MBA M.A.

Juraj Droba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 15:05

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne.
Týmto bolo vyčerpaný priestor pre všeobecnú rozpravu.
Predpokladám, že pán navrhovateľ sa aj vo forme záverečného vyjadrenia asi vyjadrí.
Nech sa páči.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

25.7.2012 o 15:05 hod.

Dr. h. c. Ing. PhD.

Ján Figeľ

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

15:06

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci, za slovo. V krátkej reakcii by som povedal nasledovné: Áno, konsolidácia je tŕnistá cesta a tu je dôkazom toho, je aj to, že pred vás predstupujem so zákonom, ktorý má doniesť, tak ako to povedal pán poslanec Kollár, rádovo do desať miliónov eur v rozpočtoch verejnej správy v ďalších rokoch. Čo sa vám môže zdať a každému, kto proste trochu s politikou niečo má spoločné, príliš veľké náklady za ten efekt. Bohužiaľ, sme v situácii a, dámy a páni, a tu môžeme spolu plakať pri takom alebo onakom hrobe, sme v situácii, že musíme, naozaj musíme znížiť deficit aj v tomto, aj v budúcom roku.
Ja by som veľmi rád predstupoval pred verejnosť so zákonmi, ktoré by zvyšovali popularitu vlády, alebo moju osobnú, a verte mi, že mi nerobí žiadny plezír tu stráviť s vami celé hodiny tým, aby som sa sporil o to, či to alebo ono opatrenie donesie naozaj toľko a toľko peňazí do príjmov štátneho rozpočtu a akým spôsobom ovplyvní životy ľudí, podnikateľské prostredie, zamestnanosť a ďalšie všetky tieto faktory, ktoré ovplyvňujú vôbec životnú úroveň na Slovensku. Zvyšovanie spotrebnej dane z tabaku bolo vnímané aj predchádzajúcou vládou ako dovolené, ak to mám tak nazvať. A ja nemôžem si odpustiť, samozrejme, od pána poslanca Kollára tú reakciu na poznámku o tom šetrení a nešetrení. Ja musím povedať to, že návrh zvýšenia spotrebnej dane z tabaku bol prijatý minulým parlamentom a hlasoval zaňho aj klub SaS, akurát s účinnosťou od marca budúceho roku, čím samozrejme na základe efektov predzásobenia, ktoré tu boli veľmi odborne popísané, by ten príjem bol nižší. Tým, že ho predsúvame do tohto roku a nie, ak ste si všimli, na ultimum roku, na december, v tom sme už poučení zo zvyšovaní daní v predchádza..., za posledných šesť rokov je to tuším štvrté zvýšenie. Sme poučení tým, aby sa to nerobilo k ultimu roku, pretože sú tam efekty predzásobenia. Tiež historicky si môžete všimnúť, že od šesťmesačnej lehoty sme došli až na mesačnú lehotu, to znamená, minimalizujeme objem predzásobenia a motivujeme predajcov k tomu, aby to tak nekonali, pretože ak sa predzásobia viac, tak majú proste problém s predajom, musia likvidovať takýto tovar a prebaľovať ho a preceňovať, čo je pre nich nákladné. Čiže opatrenia tu sú, každý, podľa mňa, kto teraz tu bude hrať nejakú politiku ľúbivosti a hlasoval za tento návrh zákona predtým a teraz má s tým nejaký problém, tak nech sa vysporiada s vlastným svedomím, ale podľa mňa je to dosť veľká pretvárka. Ale v politike je asi všetko možné.
Chcem povedať aj to, že áno, na základe vývoja rozpočtu aj v tomto roku o pár dní budeme verejne deklarovať, v akom bode sa nachádzame a spravíme inventúru za rok 2012. Bohužiaľ, naozaj potvrdzujem správy, že bez toho, aby sme niečo urobili, by dosiahol deficit tohto roku vyše 5 % hrubého domáceho produktu, čo je teda vo vážnom rozpore s tým, čo predchádzajúca vláda, a Slovensko ako také, sľúbila v rámci konsolidácie. Čiže robiť niečo musíme a robíme to aj takýmto spôsobom.
Ak tu pán poslanec Kollár poukazoval na výkyvy v spotrebe, tak tam sú tie dôvody dva, v zásade ich tiež správne pomenoval. Jedno je predzásobenie, to sú presne roky, keď sa ešte, v podstate sme išli cestou možnosti niekoľkomesačného predzásobenia, taký, fatálne predzásobenie bolo v roku 2007, ak si dobre pamätám, a následná reakcia bola to, že sme to predzásobenie skracovali. A to robili obe vlády bez toho, akú mali farbu, lebo to je technická vec. Každá zmena takejto legislatívy sa robí v úzkej súčinnosti s kľúčovými hráčmi na trhu, dokonca aj návrh sadzieb sa robí, nehovorím, že po dohode, ale po vzájomnej konzultácii s kľúčovými hráčmi na trhu, takže predzásobenie je jeden dôvod. A druhý dôvod je pašovanie. Lebo áno, ako základným limitom do neba zvyšovania spotrebných daní je možnosť vyhýbania sa plateniu takýchto daní, nakupovanie čiernych tovarov. Viete, že ten fenomén na Slovensku je, pretože máme síce schengenskú, ale hranicu reálnu, zelenú hranicu s Ukrajinou. Viete, že je aj pravdou, že Slovensko je viac tranzitnou krajinou ako krajinou, ktorá je miestom určenia. A viete aj posledný prípad z minulého týždňa, odhalenie schengenského tunela, podľa wikipédie druhého najdlhšieho pašeráckeho tunela na svete, po mexickom. Za geniálnych technických podmienok vystavaného, kde pri, ak by si pašeráci mali trojdňový pracovný týždeň a ak ho používali rok, tak mohli teoreticky v podstate na spotrebnej dani na Slovensku, hovorím len na Slovensku a to nebolo určené na Slovensku, dôjsť k 50 mil. eur. Čiže to je únik, daňový únik, možný potenciálny, pri trojdňovom pracovnom týždni pašerákov, upozorňujem, pri tom objeme, ktorý bol nájdený pri odhalení tohto pašovacieho miesta.
Potvrdzujem aj to, že kľúčoví hráči a kľúčové krajiny vo výrobe tabaku a tabakových výrobkov koordinujú politiky kontroly hraníc a potlačovania pašeráctva v celej Európe, že na týchto témach spolupracujú so Scotland Yardom, lebo Veľká Británia je veľmi veľkou, zväčša je miestom, je adresátom týchto gangov, pretože rozdiel v cene týchto výrobkov je tam kľúčový, niekde až trojnásobný oproti ukrajinským cenám.
Takže všetky tieto genomény, ak dáme dohromady, tak sú limity zvyšovania spotrebných daní z tabaku. Preto taký mierny nárast, preto tie dopady a preto aj tie, neustála, neustála pohotovosť z hľadiska výkonu práce colnej správy. Aj v situácii, ktorá, a po kríze, ktorá nastala vo finančnej celkovej správe, vo finančnej správe na začiatku tohto roku, ktorá paralyzovala, samozrejme, aj výkon colnej správy. Ale myslím si, že výsledok práce Kriminálneho úradu finančnej správy z minulého týždňa v spolupráci s políciou potvrdzuje, že sa finančná správa dostáva späť do svojej kondície, aby kľúčove riešila to, čo potrebuje.
Takže ja ďakujem za pripomienky, sú relevantné, sú relevantné. Ak hovoríme... Dobre, pán poslanec Droba, ešte tá otázka z hľadiska percenta pašovania. Prebieha pilot, pilotný projekt označovania známok, kontrolných známok neviditeľným kódom. To znamená, to je v spolupráci s kľúčovými výrobkami a distributérmi cigariet na Slovensku. Na základe toho ten objem pašovaných výrobkov by som povedal je stabilný, čo nás nemôže uspokojovať, lebo nedochádza k poklesu, ale nárast nemôžem potvrdiť v posledných obdobiach. Ale potvrdzujem jednu vec, ja som sám zažil vo vláde roku 2006 až ´10 dvakrát zvyšovanie spotrebných daní, predchádzajúca vláda tak isto. Myslím, že stačilo z hľadiska, z hľadiska stresovania toho trhu, teraz hovorím aj za spotrebiteľov, aj za distributérov, aj za tú situáciu, ktorá tu je. Je to výnosný obchod, je to výnosný obchod pre tých, ktorí sa tým živia. Je to zaujímavý príjem štátneho rozpočtu, poškodzuje to, samozrejme, má to obrovské negatívne externality z hľadiska starostlivosti o zdravie občanov. A je to veľmi lepkavá téma pre všetkých tých, ktorí chcú obchádzať zákony. Čiže hýbeme sa naozaj v takom, v takom prostredí krištáľových figuriek.
Opakujem, nemyslím si, že by bolo rozumné, a dúfam, že to nebudem musieť poprieť o nejaký rok, alebo o dva, že by malo dôjsť k ďalšiemu navyšovaniu spotrebnej dane z tabaku. Už aj preto, že plníme minimálne hranice minimálnych sadzieb tabaku z hľadiska európskej smernice týmto práve navýšením, dokonca ho mierne prekračujeme, a sme oproti ďalším krajinám, ktoré si vyrokovali výnimky, sme trošku vpredu. Čiže naozaj Maďarsko a Poľsko má nižšie spotrebné dane a tým pádom aj nižšie ceny. Čo je zase príťažlivé aj pre cezhraničnú turistiku. A o tom sa inokedy môžeme baviť. O tom, aký to má dopad na výber príjmov.
Záver, prosím vás o podporu tohto zákona do druhého čítania, pretože to pomôže príjmom štátneho rozpočtu tejto krajiny.
Ďakujem.
Skryt prepis

25.7.2012 o 15:06 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom