112.
Ja chcem poďakovať v prvom rade pánu poslancovi Kadúcovi, ktorý pochopil, na čo som tu, pretože tu sa prejednávala správa o činnosti prokuratúry a podľa mňa to je niečo iné, ako rozoberať konkrétne kauzy.
Viete, nehnevajte sa, v niektorých veciach mi to príde dosť ako neseriózne, keď sa niekto pýta na konkrétne veci, o ktorých ja teda síce mám nejaký prehľad, ale nie som pripravený na to, aby som vás informoval aktuálne.
Správa o činnosti prokuratúry má ukazovať výsledky prokuratúry, vývoj, stav, tendencie kriminality a podobne, ale tá debata v tej druhej polovici sa zvrhla už, prepáčte za výraz, zvrhla už tak, že k veciam, ktorým ja nerozumiem osobne. Takže ja ako nemienim tu reagovať a nemôžem reagovať na tie konkrétne kauzy, alebo na tie výmeny, ktoré tu boli, lebo to nepovažujem za vhodné vymenovať.
Ale stručne, rýchlo k niektorým kauzám.
Dali ste mi za pravdu v dvoch veciach, síce možno niektorí nepriamo. Áno, potrebujeme trestnú zodpovednosť právnických osôb, ktorú ste mi tu, lebo kauzy, ktoré tu boli, tie veľké kauzy, hej, ktoré ešte nie sú doriešené, tak tie kauzy by sa ľahšie, rýchlejšie a operatívnejšie riešili, keby tento inštitút bol zavedený. To je za prvé, lebo to sú kauzy, ktoré sa tu spomínali, nie sú to malé kauzy.
Za druhé, dali ste mi za pravdu, že pán špeciálny prokurátor si bude zrejme musieť vypracovať správu sám, nech si obhajuje tu, pretože kauzy, ktoré ste mi zase dávali, boli na 90 % kauzy, ktoré robí špeciálny prokurátor. To len toľko k tomu.
Pokiaľ ide o pána Lipšica, áno, súhlasím s tým, že trestná zodpovednosť právnických osôb je nevyhnutná podľa mňa. Pokiaľ ide o to nedorozumenie, ktoré tu vzniklo o tej náhrade škody pri trestných stíhaniach, no pravdu mal v tom, že pokiaľ to trestné stíhanie je nezákonné alebo nedôvodné od počiatku, tak tam prichádza tá náhrada škody. A hlavne prípady, keď to trestné stíhanie spĺňa všetky atribúty začatia obvinenia a tá dôkazná situácia sa potom časom zmení. Tak ja neviem prečo, a ešte keď to je napríklad iba vo veci, tak neviem, prečo by tam mala byť nejaká náhrada škody, keď to je vo veci. Potom sa stáva to, čo sa stane, že máte trestný čin zanedbania povinnej výživy, kde zaniká trestná činnosť tým, že niekto zaplatí to výživné. Stíhali sme človeka, a to je konkrétny prípad, stíhali sme človeka, ktorý neplatil, potom zaplatil a na súd, zaviazal náhradu škody, že sme nedôvodne stíhali. Tak toto sa má diať?! Tak to ako...
Ďalej, pán Mikloško tu nie je, bohužiaľ, tak neviem, veľmi rýchlo iba.
Pokiaľ ide, ešte na reakciu pána Lipšica, áno, má pravdu, európsky verejný prokurátor, absolútne nesúhlasím s tým, čo je teraz pripravené. A to tá smernica, ak by mala v takomto stave prejsť, budeme to ľutovať všetci. Tá smernica nie je dopracovaná, tá smernica sa podľa mňa tlačí nasilu, len aby bola rýchlo prijatá, lebo to chce Lisabonská zmluva. Nie. Tá smernica, tam nie je nejaký termín, dokedy má byť prijatá, podľa mňa má byť prijatá vtedy, keď ukáže, ukáže svoju opodstatnenosť.
101-ku som vám povedal.
No, pokiaľ ide o, pán Galko, škoda, tu nie je, no tak ja si akože teda minimálne vyprosujem, aby tu bolo naznačované, že ja informujem opakovane v médiách o kauze, ktorú robí pán Čentéš. Ja som tú kauzu pánovi Čentéšovi nedal. A vzhľadom k tomu, že tam bolo opakovane prisľúbené, že tá kauza bude skončená, tie lehoty si vybral on, no tak je asi mojím právom a povinnosťou sa pýtať, prečo tá kauza, ktorú mal niekto predtým a on ju mal dokončiť, nie je skončená. To je snáď moja, to je moje právo snáď ako. A ja s tým nikdy nechodím ako na bubon, ani pána Čentéša tu nejako nedehonestujem, takže to som nepochopil celkom, čo mi to pán Galko povedal.
Ale pokiaľ ide o meno prokurátora, tak ja som ho nezverejnil a dokonca to meno som nepovedal ani pánu ministrovi obrany, keď sa bol informovať, prečo to trvá tak dlho. Takže neviem, kto ho zverejnil, ale určite ja nie, tak...
Pokiaľ ide o kauzu Grendel, ktorú mi vytýkali, no ak mu ušlo, tak tú kauzu Grendel zrušila Generálna prokuratúra. Generálny prokurátor to zrušil, celé to obvinenie, takže ako ja si pripadám, ako keby som mal mať prehľad o celej republike. No tak nie je, preboha!
Ďalej sa tu spomínali aj tie veľké kauzy v súvislosti s tým, že sa tam ako pomaly koná. Tu si totiž zvykol pomaly každý už, že niečo sa stane a vybaví vec tým, podal som podnet na Generálnu prokuratúru. No tak ako to ťažko, to už ako začína mať neúnosnú mieru. Viete, možno v mojom, neviem, či spore, ale trošku nedorozumenie s pánom ministrom zdravotníctva, ktorému som ja slušne odpísal, že to, čo bolo podané, tak to nemá atribúty, základné atribúty trestného oznámenia. Pričom som len vysvetlil tam, že pokiaľ on zistil nejaké nezrovnalosti, to bol celý podnet, pri verejnom obstarávaní, no tak má tu nejaké úrady, ktoré to majú skontrolovať, má tu na to ÚVO, prípadne NKÚ, a potom, keď zistia, majú nejaké závery, potom nech to dajú na prokuratúru.
My nebudeme robiť už pomaly tu za všetkých, ako aj za ÚVO, aj za NKÚ. Ja som potom musel ten podnet postúpiť, aby ste vedeli, išiel do Košíc, a zároveň som požiadal o spoluprácu ÚVO, čo mal spraviť pán minister. Čo je na tom zlé?! Keď ja poviem, že za desať rokov sme mali, teraz aby som neklamal, 7 alebo 9 podaní od NKÚ. Za desať rokov? Tak potom to ako táto republika je v absolútnom poriadku, hej? Ďalší nezmysel, ktorý, ja tvrdím, ale snáď z tých kontrol za desať rokov muselo niečo vyplynúť a ja verím tomu, že vyplynulo. Keď sa ozve v médiách, že toľkoto (rečník rukami naznačil rozsah), to nie je žiadna spolupráca, oni sú nám povinní posúvať tieto veci, tak potom som ešte zožal kritiku, že ja niekomu ubližujem.
Tak potom k pánu Galkovi, pán Mikloško už tu neni, škoda.
Pokiaľ ide o previerku ešte, tak pán Galko si asi pomýlil, lebo previerky pre pána prokurátora robí NBÚ a nie ja. A ja som sa osobne stretol s pánom riaditeľom NBÚ, písal som mu. Pán riaditeľ NBÚ mi odpísal, že tento pán má previerku v poriadku. Je otázka, že on sa akože vyhrážal, že on bude žalovať tých, ktorí to o ňom tvrdili, doteraz to nespravil, ja mu to nemôžem, ja som sa, hovorím, stretol s pánom riaditeľom NBÚ, písomne som ho požiadal a on mi odpísal, že tento človek má previerku v poriadku a nie sú dôvody na jej odňatie. Tak potom neviem, čo, ako, prečo ja sa mám starať o previerky.
Pán Novotný, vy ste tam, hovorím, to rozoberáme tú kauzu, sme riešili, Váhostav. Tá kauza ešte nie je doriešená, tá kauza ešte tam sa robí, ako dopredu niečo uzatvárať, to nie je mojím zvykom, pokiaľ neviem, ako tie úkony dopadnú, to sme sa aj rozprávali, keď ste boli u nás. Tam sa koná, tam sa momentálne, to vám môžem povedať, došlo do štádia, keď sa budú priberať znalci, lebo je to obrovské znalecké dokazovanie, ale tam sú úkony v desiatkach, ak nie v stovkách už porobené. Boli tam dožiadania, je tam, tieto informácie vám mohol povedať špeciálny prokurátor kľudne, to vám hovorím teraz ja, je to takto. Teraz tam bude na mieste znalecké dokazovanie.
Pokiaľ ide, že nech zbankrotuje, no to by teraz nebol dobrý krok, keby to zbankrotovalo, pretože ak sa vyplatia tie štátne peniaze, na čo ja mám svoj názor, hej, ale ak sa vyplatia, no a potom by niekto zbankrotoval, tak tie peniaze v živote neuvidíme. Tak my ako len sa modlime, aby teda tie peniaze aspoň boli k tomu, aby sa mohli vrátiť. To je môj názor, hej, zatiaľ tak, ale...
V tejto súvislosti ďalší a ďalší návrh na zmenu, a to už bude posledné, zmeňme zákon o reštrukturalizácii. Ten zákon je akože pre toho sudcu, ak si pozriete, lebo prokurátor tam mal oprávnenia, nemá už oprávnenia, pretože novelou, neviem, z ktorého to bolo roku, mu boli skoro všetky oprávnenia vzaté – a mal tam oprávnenia veľké – neviem z akého dôvodu, lebo to bolo vtedy to ťaženie proti prokuratúre, aby bola štátne zastupiteľstvo a podobne. Oprávnenie nám bolo odňaté, my tam teraz máme minimum, skoro žiadne oprávnenie. Dokonca sudca, keď schvaľuje, tak sudca nemá právo ani posudzovať ekonomickú výhodnosť alebo ekonomickú realitu toho projektu. To je čo za nezmysel? Prečo by sudca nemohol si pozrieť ten plán a pribrať si k tomu znalca, nech povie, či to je reálne možné, aby takto ten podnik mohol ďalej fungovať. To dnes nie je, prečo? A to je znovu to, ideme prijímať nové zákony. Načo ideme prijímať nové zákony? Spravme tie, ktoré máme, ale tak, aby fungovali.
To je z mojej strany asi všetko, lebo ja by som si tiež teda... Ja vám všetkým pekne ďakujem. Ďakujem za slová uznania, ďakujem vám za to, že ste brali tú správu tak, ako ste ju brali. A prajem vám príjemné dovolenky, všetko dobré a v septembri sa, dúfam, my neuvidíme... (Zasmiatie sa rečníka. Potlesk.)
Ďakujem ešte raz, všetko dobré vám prajem. (Potlesk.)