88.
Ďakujem pekne, pán predseda. Dovoľte mi, vážené dámy, vážení páni, milé kolegyne, kolegovia, aby som, tak ako som v tej prvej časti pri uvedení tohto návrhu zákona už povedal, máme záujem serióznym spôsobom a konzistentne pokračovať v riešení problému neplatenia faktúr. Samozrejme následne z toho čo vyplýva, tá druhotná platobná neschopnosť. Pretože povedzme, niekto si myslí, že je za tým, sú tu určite nejaké ekonomické vzťahy, ako keby sa to nedotýkalo bežných ľudí. Môžem vám garantovať, že z tých všetkých podnetov, ktoré dostávam, sú ich desiatky a už môžem počítať na stovky. Okrem iného ja som etabloval práve preto, aby sme zachytávali tie podnety, taký internetovský portál nezaplatilimifaktúru.sk, kde skutočne dostávame desiatky takýchto podnetov, a nie sú to čiste problémy, aj keď z toho to vyplýva, len určitých ekonomických vzťahov, ale sú to problémy, ktoré doliehajú už na konkrétne rodiny. A mnohé, mnohí takíto živnostníci, žiaľ, musia podliehať exekúcii alebo podliehajú exekúcii, keďže nie sú schopní po tom, ak nedostanú zaplatené, riešiť svoje ďalšie záväzky. A, samozrejme, takéto rodiny sa skutočne dostávajú do veľmi ťažkých sociálnych podmienok.
Tak ešte na úvod, aby sme si uvedomili, že má to skutočne nielen ekonomický aspekt, ekonomický dopad na firmy, spoločnosti, ktoré sú subdodávateľmi v rámci verejného obstarávania, ale že je to vážny sociálny aspekt celého tohto procesu.
Už ako som spomínal, vlastne my sme konzistentní v tomto procese, to znamená, že vlastne sme upravili určité riešenie, ktoré tu bolo doteraz. Tým, že štát prostredníctvom verejného obstarávateľa, či už sú to ministerstvá, či už sú to štátne, resp. verejné inštitúcie, alebo sú to miestna alebo regionálna samospráva, môže vstupovať do týchto procesov v prípade, ak generálny dodávateľ alebo v reťazci subdodávateľov niektorý z tých väčších, silnejší subdodávateľ nezaplatí v tom reťazci tomu nižšiemu subdodávateľovi, aby jednoducho mohol reagovať, aby ten verejný obstarávateľ mohol urobiť nápravu. Tá náprava je, samozrejme, v určitom upozornení týchto, či už generálneho dodávateľa alebo týchto subdodávateľov, aby si plnili svoje záväzky. Ak nie, potom, samozrejme, môže nastať zablokovanie platieb. To je po prvé.
Po druhé, ak aj napriek tomu si ten generálny dodávateľ alebo subdodávateľ v tom reťazci subdodávateľov nebude naďalej plniť svoje záväzky, tak môže byť vyškrtnutý cez Úrad pre verejné obstarávanie zo zoznamu podnikateľov. To znamená, že je diskvalifikovaný pre ďalšiu možnosť účasti na verejnom obstarávaní.
Čiže sú to také významné nástroje na to, aby sme konečne urobili na trhu v súvislosti s verejnými zákazkami poriadok. Žiaľ, tento návrh zákona už štyrikrát neprešiel a ja si myslím, že ak tento návrh zákona by bol schválený už v roku 2012, som presvedčený, že nejaká kauza Váhostav, Doprastav a ďalšie kauzy, ktoré súvisia s neplatením faktúr v rámci verejných zákaziek, by tu momentálne už neexistovali a posunuli by sme sa ďaleko dopredu, čo sa týka určitej finančnej disciplíny v tých ekonomických alebo teda podnikateľských aktivitách.
My naviac v súčasnosti sme upravili tento návrh zákona o zavedenie povinnej elektronickej fakturácie o všetkých ekonomických vzťahoch, ktoré sú súčasťou plnenia zákazky, ak bola predmetom verejného obstarávania. To znamená, že skutočne všetky subjekty, ktoré sú súčasťou toho verejného obstarávania, od generálneho dodávateľa, resp. od obstarávateľa cez generálneho dodávateľa až po posledného subdodávateľa, musia, obligatórne musia v podstate svoje faktúry vystavovať aj elektronicky.
Súčasne sa v návrhu počíta s tým, že subdodávateľ vo verejnom obstarávaní elektronickú faktúru odošle nielen príjemcovi tovaru alebo služby, ale jej kópiu pošle aj verejnému obstarávateľovi, aby v prípade, že nejde o priameho subdodávateľa, tak aj úspešnému uchádzačovi.
Čo to znamená? To znamená, že ktorýkoľvek subdodávateľ, ak teda splnil si svoju zákazku a vystaví faktúru, tak ju vystaví v tomto prípade už elektronicky a tú kópiu nezašle len svojmu odberateľovi, prípadne generálnemu dodávateľovi, ale pošle ju v podstate aj generálnemu dodávateľovi, ak medzitým bol subdodávateľ v tom reťazci, alebo aj verejnému obstarávateľovi. Čo to znamená? Znamená to, že ten verejný obstarávateľ má konkrétny prehľad o tom, v akom stave sú toky tých verejných zdrojov, ktoré boli uplatnené v rámci verejného obstarávania, a jednoducho môže konať. Môže absolútne bez nejakého časového omeškania, môže intervenovať do tohto procesu a môže hneď v prípade, ak tento generálny dodávateľov alebo niektorý subdodávateľ nesplnil si svoje záväzky: tak prečo si ich nesplnil? Čiže tam nedochádza k žiadnemu časovému oneskoreniu. Takže hovorím, že prakticky transparentným spôsobom môže vstupovať do týchto procesov a môže eliminovať vlastne neplatenie týchto faktúr.
Ja si myslím, že je to veľmi dobrý spôsob na to, aby sme na jednej strane aj motivovali tieto subjekty pre v podstate, by som povedal, serióznejšie konanie, ale na druhej strane prípadne, ak sa stanú prípady, že ten generálny dodávateľ, lebo niektorý podnikateľ v rámci toho reťazca, subdodávateľ si nesplní svoje povinnosti, aby tento verejný obstarávateľ mohol účinne konať.
Zaviesť povinnú elektronickú fakturáciu vo verejnom obstarávaní do roku 2016 vyzval členské štáty Európskej únie vo svojom uznesení z roku 2012 už Európsky parlament a podrobnejšie sa ním zaoberá Smernica Európskeho parlamentu a Rady o elektronickej fakturácii vo verejnom obstarávaní z roku 2014. Čiže my prakticky zároveň vlastne vstupujeme alebo sa snažíme uplatniť aj európsku legislatívu v súvislosti s využívaním elektronických faktúr aj do nášho právneho poriadku. Ale to nie je samoúčelné. (Ruch v pléne.) Pán predseda, skúste povedať...
Pellegrini, Peter, predseda NR SR
Páni kolegovia, poprosím, keby ste nerušili pána navrhovateľa.
Hudacký, Ján, poslanec NR SR
Nie je to samoúčelné, pretože len naplniť, len naplniť ako keby európsku legislatívu implementovaním do našej legislatívy ešte nemusí nič znamenať. Ja si myslím, že v tomto prípade, keď sa týka takýchto vážnych problémov v rámci obchodných vzťahov medzi podnikateľmi vo verejnom obstarávaní, ja si myslím, že je najvyšší čas, aby sme aj takúto povinnú elektronickú fakturáciu zaviedli aj v našej legislatíve.
Nebudem sa ďalej rozširovať, mohli by sme tu hovoriť o konkrétnych prípadoch. Mohli by sme tu hovoriť o tom, ako tento problém je naďalej vážnym, ako sme nedoriešili tento problém, lebo po kauze Váhostav, ešte raz opakujem, ako keby sa zdalo, že všetko je v najlepšom poriadku v tejto krajine. Vôbec tomu nie je tak, a preto aj chcem vás vyzvať, vážení kolegovia, kolegyne, aby ste podporili tento návrh zákona. Myslím si, že urobíte dobrú službu nielen tým dotknutým podnikateľom, ale aj tým dotknutým rodinám, ktoré, žiaľ, v prípade, že ich, že teda tí živnostníci alebo malé firmy nedostali zaplatené, v podstate musia znášať vážne sociálne dopady.
Ďakujem pekne.