58. schôdza

10.11.2015 - 15.12.2015
 
 
This video file cannot be played.(Error Code: 102630)

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

20.11.2015 o 10:43 hod.

Ing. CSc.

Ľubomír Petrák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Uvádzajúci uvádza bod 10:43

Ľubomír Petrák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Keďže pravdepodobne bude moje reakcia trošku dlhšia ako dve minúty, tak využívam možnosť vystúpiť v rozprave, aby sme mohli tieto otázky prediskutovať.
Pán kolega, v zásade o tom, čo ste vy povedali, sa dá diskutovať, ale v tom prípade existujú len dve možné riešenia. Jedno riešenie je to, ktoré predkladám ja teraz s pánom poslancom Chomom a ktoré reflektuje aj názory Združenia miest a obcí Slovenska, alebo druhé riešenie je, tie samosprávy, ktoré to dnes používajú a využívajú ustanovenia kolektívnej zmluvy a iných zákonov, to znamená, dávajú starostom obedy, stravujú sa tam. Je umožnená možnosť aj iným osobám poskytnúť príspevok na stravovanie, využívajú to. To znamená, že povedať, že ustanovenia kolektívnej zmluvy a všetkých ostatných vecí budú naformulované tak, aby tieto kroky neumožňovalo. Ale dnes tu máte dve kategórie občanov alebo dve kategórie volených funkcionárov, aby sme boli úplne presní. Jedna kategória, ktorá na niečo má nárok, využíva to, my môžeme v žiadnom prípade povedať slovo, že zneužíva. Využíva to, čo existuje, a využívajú to predovšetkým tí, ktorí sú veľkí, lebo odborové orgány existujú pri veľkých samosprávach. Väčšie mestá, krajské mestá, okresné mestá. Malé obce s 200, 300 obyvateľmi, ktorých tu je možno 500, možno 1000, tieto výhody nemajú. To znamená práve tí, ktorí sú veľkí, majú väčšie platy, majú výhody. Tí, ktorí sú malí, robia možno na polovičný, možno na tretinový úväzok, možno berú symbolickú odmenu za výkon svojej práce a robia to sedem dní v týždni, lebo nemajú žiadnu skupinu zamestnancov, ktorá by to za nich vykonávala, tí tieto možnosti nemajú. To znamená, ja to vnímam ľudsky ako nespravodlivý stav, ktorý v tomto právnom systéme existuje, a preto sa ho nejakým spôsobom snažíme riešiť.
Ak ste povedali vy, že by ste sa hrdo prihlásili a povedali, že sa vzdávate týchto práv, ja ako starosta, ktorý vykonáva funkciu siedme volebné obdobie, tu prehlasujem, že nikdy za šesť volebných období, ani v tomto siedmom, som nezobral jeden stravný lístok, ani v ďalšom pôsobení nezoberiem.
Prehlasujem, že prvé tri volebné obdobia som vykonával funkciu, lebo som sa živil z podnikateľskej činnosti, som vykonával volebnú funkciu bezplatne a dnes idem na minimálny tridsaťpercentný úväzok. Ja s tým nemám absolútne žiadne problémy a myslím si, že to je na posúdenie voličov, akým spôsobom ohodnotia pôsobenie toho alebo oného starostu, či ide o racionálne kroky, ktoré robí, alebo ide o zneužívanie systému. Ale myslím si, že je vrcholne nespravodlivé, ak veľkí s veľkými platmi to môžu využívať. Malí, ktorí to robia sami na úkor rodiny, na úkor vlastných záujmov, tieto práva nemajú. Toto je podstata tohto návrhu.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

20.11.2015 o 10:43 hod.

Ing. CSc.

Ľubomír Petrák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:43

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Na vystúpenie pána Petráka jedna faktická, nech sa páči, Jozef Mihál.
Skryt prepis

20.11.2015 o 10:43 hod.

Dr. h. c. Ing. PhD.

Ján Figeľ

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:46

Jozef Mihál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobre, pán kolega, dobre, pán kolega. Ten súčasný stav je taký, že fakticky tá samospráva a odborári, ktorí sú tam, uzatvoria kolektívnu zmluvu, tam, kde teda sú, a rozhodnú tak, dohodnú sa tak, rozhodnú tak, že starosta bude mať nárok na príspevok na stravovanie. No, ale vtip je práve v tom, že občan v tej obci si vyhodnotí pôsobenie starostu aj na tom vašom príklade, to ste veľmi pekne povedali, ďakujem za to, či sa, s prepáčením, pachtí ešte aj za tými stravnými lístkami alebo či ich odmietne, hoci by si cez tie odbory, cez tú kolektívnu zmluvu túto výhodu vydobyť mohol. To je prvý rozmer, ktorý jednoducho namietam a hovorím, že nechajme to na občanov a na tú samosprávu, nech si v tom rozhodnú, ako uznajú za vhodné, a nech to voliči v tej obci zhodnotia. A druhá vec je, v tých malých obciach, kde jednoducho asi nie sú odbory, a tým pádom nie je možnosť uzatvoriť kolektívnu zmluvu, tak tam aj ten starosta zrejme ani nevykonáva, veď sám ste to povedali, tú funkciu tak, aby sedel v úrade najmenej tie štyri hodiny, kedy podľa Zákonníka práce je nárok na príspevok. Čiže o tých malých obciach sa jednoducho v tomto nebavme preto. Ony by vlastne toto si nárokovať nemali, tak ako tak.
A ešte jeden rozmer, hovorili ste vo vašom príspevku výlučne o príspevku na stravovanie, ale tam je ešte dovolenka. Veď ten najväčší náklad je mesačná dovolenka, ktorú dostane starosta zaplatenú bez toho, že by v tom úrade bol. Veď o tom sa bavme. To je náklad. Plus ten sociálny fond ešte, to ste vôbec nekomentovali.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.11.2015 o 10:46 hod.

RNDr.

Jozef Mihál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:46

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Nech sa páči, s reakciou pán Ľubomír Petrák.
Skryt prepis

20.11.2015 o 10:46 hod.

Dr. h. c. Ing. PhD.

Ján Figeľ

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:48

Ľubomír Petrák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán kolega, nesúhlasím s vami, lebo dovolenka je pseudoargument. Lebo ak ste volený funkcionár, ak budete vykladať zákon týmto spôsobom, že nemáte právo na dovolenku, tak vám počas celého kalendárneho obdobia, 365 dní v roku, patrí odmena, ktorú máte schválenú. Bez ohľadu na to, či robíte, ste na dovolenke alebo ste niekde inde. Týmto spôsobom nikto nebude mať jedno euro zvýšených nákladov, nikto nebude mať žiadne zvýšené náklady, akurát sa vyrieši problém, že v niektorých samosprávach sa kolegovia možno správajú tým spôsobom, že nerozlišujú medzi osobným časom alebo časom stráveným na výkon funkcie a časom, ktorý strávia na výkon verejnej, teda pre vlastné blaho, a jednoducho sa zavedie do tohto poriadok. Bude povedané, v týchto dňoch starosta vykonáva funkciu starostu a má sedieť na obecnom úrade. V týchto dňoch starosta je na dovolenke, to znamená, občania, nesťažujte sa, že vám nebol dvadsaťštyri hodín denne k dispozícii. To je celá logika tohto návrhu. A hovorím, nemá to žiadne zvýšené nároky na rozpočty obcí a miest, len znovu dáva nejaký, systematickosť a nejaký prehľad.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.11.2015 o 10:48 hod.

Ing. CSc.

Ľubomír Petrák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:48

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vyhlasujem týmto rozpravu za skončenú.
Chcete, pán navrhovateľ, sa ešte... Nie? Vyjadriť? Pán spravodajca? Nie. Ďakujem pekne.
Prerušujem rokovanie o tomto bode programu.
Pristúpime ešte k druhému čítaniu o

návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Otta Brixiho, Antona Martvoňa na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Tento návrh je pod tlačou 1748 a spoločná správa z výborov má označenie 1748a.
Pán poslanec Brixi, nech sa páči, odôvodnite návrh zákona. Martvoň, pardon.
Skryt prepis

20.11.2015 o 10:48 hod.

Dr. h. c. Ing. PhD.

Ján Figeľ

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:50

Anton Martvoň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Dovoľte, aby som iba v krátkosti zdôvodnil náš návrh zákona, ktorý je nasmerovaný proti pretáčaniu kilometrov na tachometroch alebo teda na odometroch motorových vozidiel, zároveň je proti montovaniu antiradarov a majákov a samozrejme cez pozmeňujúci návrh, ktorý sme dali v ústavnoprávnom výbore a ktorý sme konzultovali aj, samozrejme, potom na výbore pre hospodárstvo, sme to rozšírili aj o zákaz predaja motorových vozidiel s pretočenými kilometrami v autobazároch podnikateľmi, fyzickými osobami-podnikateľmi.
V úvode chcem povedať, že na Slovensku sú to desiatky tisíc, ak nie už niekoľko stoviek tisíc áut, ktoré chodia a sú na trhu s pretočenými kilometrami, čím je, samozrejme, ohrozovaná bezpečnosť premávky na pozemných komunikáciách a sú klamaní spotrebitelia ako takí, ktorí v domnení, že si kupujú auto, povedzme, iba s 50-tisíc kilometrami, sú oklamaní, a to auto je vo veľmi zlom stave kvôli tomu, že bolo pretočené o 100-tisíc kilometrov.
Predmetný pozmeňujúci návrh, ktorým sme doplnili po odbornej diskusii, či už na Slovenskej obchodnej inšpekcii, ministerstve vnútra, ministerstve dopravy, taktiež na úseku ministerstva hospodárstva, po rozhovore a diskusii s pánom poslancom Zajacom z opozície, ale aj s odborníkmi z praxe, sme teda v ústavnoprávnom výbore doplnili cez pozmeňujúci návrh do nášho návrhu zákona aj to, kto bude oprávnený subjekt na pretočenie alebo nastavenie kilometrov do pôvodného stavu alebo približne pôvodne zistiteľného stavu, kde sme to zverili výrobcovi, zástupcovi výrobcu alebo autorizovanému servisu. Zároveň sme upresnili to oprávnenie Slovenskej obchodnej inšpekcie, kde Slovenská obchodná inšpekcia bude môcť dať pokutu od 3- do 50-tisíc eur za, teda pre osobu, ktorá pretáča kilometre. Zároveň sme doplnili zákaz predávania takýchto motorových áut s pretočenými kilometrami v autobazároch a podnikateľmi, čo znamená, že Slovenská obchodná inšpekcia v prípade, že autobazár bude predávať motorové vozidlá s pretočenými odometrami, alebo teda kilometrami na odometroch, bude môcť uložiť pokutu od 3- do 50-tisíc eur. Pri opakovanom zistení to bude až do dvojnásobku a sa zároveň, pokiaľ sa to bude opakovať neustále, že pôjde o chronického porušovateľa zákona zo strany autobazáru, tak bude môcť dať Slovenská obchodná inšpekcia podnet na živnostenský úrad na odobratie živnostenského oprávnenia takémuto autobazáru, ktorý v podstate klame spotrebiteľa a našich občanov.
V podstate zároveň sme doplnili, že Slovenská technická kontrola každú neoprávnenú manipuláciu, ktorú zistí, zaznamená do centrálneho informačného systému technickej kontroly. Taktiež sme zakotvili, že každá právnická osoba, ktorá teda zistí, že došlo k neoprávnenému pretočeniu kilometrov, či to už bude pri dovoze, stanica kontroly originality alebo to bude autorizovaný servis, alebo iný servis, bude mať povinnosť to oznámiť Slovenskej obchodnej inšpekcii, ktorá bude potom samozrejme môcť začať konanie na ochranu spotrebiteľa, našich občanov. V prípade, že tak neurobí tá právnická osoba, tak bude môcť uložiť takej právnickej osobe SOI-ka pokutu do 300 euro.
Taktiež v podstate sme do predmetného zákona doplnili alebo zapracovali všetky pripomienky, ktoré nám dala aj Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky. Toľko z mojej strany, v krátkosti.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

20.11.2015 o 10:50 hod.

Mgr. PhD.

Anton Martvoň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:54

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Dávam ešte slovo spoločnému spravodajcovi z výboru pre hospodárske záležitosti, pánovi poslancovi Michalovi Bagačkovi, aby informoval parlament o výsledku rokovania výborov a o stanovisku gestorského výboru. Nech sa páči. Poprosím trošku o kľud v sále.
Skryt prepis

20.11.2015 o 10:54 hod.

Dr. h. c. Ing. PhD.

Ján Figeľ

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:54

Michal Bagačka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Dámy a páni, podávam spoločnú správu výborov Národnej rady Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu poslancov Národnej rady Otta Brixiho a Antona Martvoňa na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1748), v druhom čítaní.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením zo 7. októbra 2015 č. 2055 pridelila predmetný návrh zákona týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru a Výboru Národnej rady pre hospodárske záležitosti. Určila zároveň Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch. Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť: ústavnoprávny výbor uznesením č. 711 z 3. novembra 2015 a Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti uznesením č. 513 z 5. novembra 2015. Z uznesení výborov Národnej rady pod bodom III tejto správy vyplývajú pozmeňujúce a doplňujúce návrhy. Gestorský výbor odporúča hlasovať o všetkých bodoch spoločnej správy spoločne s odporúčaním schváliť. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach pod bodom III tejto správy odporúča Národnej rade návrh poslancov Národnej rady Otta Brixiho a Antona Martvoňa na vydanie zákona schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením č. 526 z 10. novembra 2015. Týmto uznesením ma výbor poveril predložiť na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Ďakujem, pán predsedajúci, skončil som, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

20.11.2015 o 10:54 hod.

Mgr.

Michal Bagačka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:54

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Ďakujem obidvom, pánovi Martvoňovi aj Bagačkovi za predloženie návrhu aj správy, ale vzhľadom na čas prerušujem rokovanie o tomto bode. Budeme pokračovať po hlasovaní. A teraz prestávka na prípravu hlasovania o návrhu štátneho rozpočtu. Ďakujem pekne.

(Prestávka. Zaznievanie gongu.)

(Po prestávke.)
Skryt prepis

20.11.2015 o 10:54 hod.

Dr. h. c. Ing. PhD.

Ján Figeľ

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video