10. schôdza

11.10.2016 - 27.10.2016
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

14.10.2016 o 10:11 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Uvádzajúci uvádza bod 9:54

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Prepáčte, som sa zarozprával s kolegami na chvíľu. Ja by som chcel zareagovať ešte v rámci rozpravy, aby ste mohli aj vy na mňa ešte reagovať. Je to tak, áno? Nebudem hovoriť dlho.
Chcem vám len povedať, že je to, tak jak som v úvode poznamenal, ťažký zákon, veľmi ťažká oblasť regulácie. V danom prípade naozaj nejde len o fiškálne ciele, ale o celkový pohľad štátu, ktorý si plní svoje úlohy regulácie, ako ďalej. Chcem zároveň povedať, že táto legislatíva nie je uzavretá, to znamená, budeme na nej spolupracovať ďalej.
Bol by som rád, keby počas rokovania gestorského výboru, v danom prípade je to pre financie a rozpočet, sme sa dohodli na pozmeňovacích návrhoch, keďže ide o agendu, ktorá, ak má prejsť, teraz hovorím aj vo vzťahu k vám, kolegovia z opozície, sú prirodzené záujmy sebaprezentácie, ktoré sa dejú tuto z tohto miesta. Ale ak chceme robiť skutočné zmeny, urobme ich na výbore. Lebo to je proste podaná ruka z pohľadu toho, že poďme to urobiť. Samozrejme, môžte to tu potom odprezentovať, samozrejme, aj z tohto miesta, ale nespoliehajme sa na posledný moment druhého čítania, lebo v zásade to nie je možné. Viete to veľmi dobre, že nemôžme potom proste pripúšťať zásahy do takej ťažkej legislatívy, ak ju nepoznáme. Tak ak sú návrhy – a v zásade sú – a sčasti, nehovorím, že by sme o nich nevedeli, tak poďme precizovať ten legislatívny text počas rokovania výboru.
Opakujem ešte raz, že urobíme zmenu z pohľadu podmienok na prípadný zákaz gamblingu v nejakej mestskej časti alebo v nejakej obci. To znamená, pripomienka alebo podmienka, ktorá je tam dnes na základe pripomienkového konania, ktorú tam vlastne pretlačila zásadným spôsobom prokuratúra, ale aj ZMOS, tak tú dáme von. To je tá podmienka dokazovania narušenia verejného poriadku. Čiže nebudú sa sprísňovať podmienky na organizovanie petície alebo rozhodovanie zastupiteľstva o tejto veci. V žiadnom prípade to nedovolíme. Zároveň ale môžme zvážiť, že by sme možnosť dokazovania narušenia verejného poriadku dali ako ďalšiu alternatívu bez petície na to, aby zastupiteľstvo pri dokázanom opakovanom narušení mohlo dať návrh na ministerstvo financií, aby zrušilo licenciu, resp. povolenie hrania v danej obci. Hej, čiže ako keby taký adresný trest. Teraz nehovorím o zákaze v celom meste alebo v celom katastri obce, ale danej herne. Čiže ak zvážime, že toto by bolo schopné zastupiteľstvo dokázateľne a nevyvrátiteľne v podstate doručiť rezortu, ktorý potom by musel vlastne konať.
Ja sa chcem k tejto veci, v tejto veci by som sa chcel absolútne vyhnúť alternatívam nejakého výkladu, kde bude nejaký úradník rozhodovať o tom, áno alebo nie. Pretože potvrdzujem, a to je pravda, je tu obrovský lobing a ten lobing nemôžme dovoliť, aby tlačil na úradníka, či je na ministerstve, na zastupiteľstve, alebo v meste niekde. Musí to byť jasné a vykonateľné. To znamená, ak sa naplnia nejaké okolnosti, musí tam byť vlastne povinnosť nejakým spôsobom konať a tak musíme nastaviť legislatívu.
Toto je ináč aj druhá strana veci, ktorá vás trápi, ale v legislatíve je to vyše 10 rokov a je to vlastne stav nastavenia našej slovenskej legislatívy, kde licencia na gambling je nárokovateľná. Nárokovateľná je nielen počas fungovania SMER-u od roku 2006, ale dávno-dávno dopredu a dávno-dávno dozadu. To znamená, ak sa splnia nejaké podmienky. A ten úmysel bol podľa mňa rovnaký, nedávať možnosť vplyvu rozhodovania nejakej fyzickej osoby alebo skupiny osôb o tom, či áno alebo nie. Čiže ak sa splnia nejaké podmienky, tá licencia je nárokovateľná, ale vytvára to aj tie problémy, o ktorých vy hovoríte a ktorými svedkami tu sú.
Ja sa naozaj snažím nedívať na to len cez oči peňazí. Myslím si, že oveľa vážnejší problém z hľadiska možných finančných dopadov ako štát majú obce. Pretože pre obce, či sa vám to páči alebo nie, pre niektoré obce je to vážny, je to významný príjem. A myslím si, že v tomto prípade obce sa tak trošku správajú aj pokrytecky. Hej, takže stavajú sa, keď treba proti, ale zase nie až tak úplne, aby to tak úplne neskončilo. Česť ale tým, ktorí rozhodli sami z vlastnej iniciatívy, lebo aj také prípady tu sú. Koniec koncov vidíte to z tej pripomienky, ktorá prišla zo ZMOS-u. To znamená, to, dodatočná podmienka o dokazovaní verejného poriadku prišla práve od našich vážených konšelov, primátorov a starostov. Buďme k sebe otvorení v tejto veci.
Takže vieme urobiť poriadok v týchto oblastiach, vieme sa ešte rozprávať o posunutí účinnosti, pretože ten zákon má mnoho posunutých účinností a prechodných ustanovení. Poďme sa aj o tom rozprávať. Tie odložené účinnosti sú tam z klasických dôvodov, legisvakácie a takej proste technickej prípravy, ale môžme aj o týchto veciach hovoriť.
A v závere chcem povedať a chcem reagovať na unikátnu situáciu v Bratislave. To, čo sa stalo v Bratislave, je naozaj za hranicou akejkoľvek slušnosti a akejkoľvek vymožiteľnosti práva, ak to chceme o tom hovoriť, a rešpektovaní nejakých pravidiel. Ale je to zrejme aj následok nejakej atmosféry na bratislavskom magistráte a inak ako bordel sa to podľa mňa nedá nazvať. Nehnevajte sa, alebo nech sa nehnevá ani pán primátor. Ale my mu podáme pomocnú ruku tu spolu, lebo si myslím, že by sme mali vytvoriť také právne prostredie, aby mohlo zastupiteľstvo Bratislavy postupovať ďalej bez ohľadu na to, čo sa stalo, hej?
To znamená, sme pripravení hovoriť o tom, že znížime pre mesto Bratislavu a mesto Košice, je to aj z technických dôvodov, lebo sa ich týkajú tak zákony o meste Bratislave, o Košiciach, že by sme to kvórum znížili na takú hranicu, aby magistrát v pohode prešiel s tým, čo mu zostalo, akože s tým počtom hlasov, ktoré mu zostali. A zároveň by sme chceli reagovať aj na tie pripomienky, ktoré spomínal pán poslanec Budaj. To znamená, dať možnosť týmto dvom veľkým mestám robiť petície aj po mestských častiach a zároveň dať zrejme aj kompetenciu potom zastupiteľstvu po úspešnej petícii adresne rozhodovať. To znamená, aby to nebol taký en bloc zákaz, hej? To znamená, lebo gambling je, to je, najširšia definícia gamlingu je aj stávkovanie, sú aj stávkové hry, ktoré si nemyslím, že sú predmetom tohto, takého ataku, ale sú aj naozaj, nechcem sa teraz zastávať kasín, ja nie som tiež, nehlásim sa ku kasínovým typom ľudí, ale je to proste nejaký typ spoločensky akceptovanej zábavy. Takže nemusela by nastať potom situácia, ako hovoril pán poslanec Budaj, že rozhodnutie sa bude týkať všetkého gamblingu, hej? Takže toto sú možnosti, o ktorých môžeme hovoriť.
Máme relatívne málo času. Keby sme to nejak úplne nestíhali, tak môžme možno posunúť aj legislatívny proces s tou jednou výhradou, že sú tam, ide tam aj o peniaze a tie potrebujeme od 1. januára. Čiže potom by sme ten zákon museli nejak rozdeliť v podstate. A všetko sa pri dobrej vôli dá a snáď tak to základné oznámenie, som presvedčený, že Bratislava bude môcť podľa práva, Boha a práva, organizovať zastupiteľstvo, na ktorom budú rozhodovať o osude gamblingu v Bratislave. A tým len spĺňam verejný sľub, ktorý som dal po tom, čo sa táto vec udiala, že urobíme všetko preto, aby sme to mohli urobiť. Nástroje na to máme.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

14.10.2016 o 9:54 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:03

Veronika Remišová
Skontrolovaný text
Ďakujem veľmi pekne pánu ministrovi za vystúpenie. A za seba len by som chcela povedať, že veľmi vítam tieto návrhy a nehovorím to síce často, ale ak všetko to, čo pán minister hovoril, sa do toho zákona skutočne dostane, tak s radosťou budem hlasovať za tento zákon.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.10.2016 o 10:03 hod.

Mgr. art. M.A.ArtD.

Veronika Remišová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:04

Ján Budaj
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Vidím, že naozaj pán minister vnikol do celej tej problematiky. Požiadavky ZMOS-u skutočne vnášajú ďalší nevyskúšaný a relatívne dosť subjektívny prvok do problematiky a dosť nečakaný prvok, ktorý iste dáva samospráve ešte jednu páku akoby v celom tom procese. Som veľmi rád, že ste to odlíšili. A pokiaľ by sa riešila Bratislava a Košice separátne, samozrejme, ja sa poradím s poslancami, ktorí sú z Banskej Bystrice, ako vidia tú situáciu. Ale je pravda, že zákony sú špecifické, lex specialis sú o týchto dvoch mestách, čiže tam by to umožňovalo určite znižovať to kvórum nešťastnej petície.
Ja prinášam návrh s nulovou petíciou, čiže tak, aby mestá si mohli samy rozhodovať, ale veľmi špecificky, lebo naozaj v živote som nehral ruletu, ale chápem, že k istej noblese a k istej európskej úrovni hotelov patrí aj možnosť ponúknuť takúto zábavu. Čiže ja som vedený snahou skutočne obmedziť špinavý gambling, ktorý ohrozuje vlastne chudobných alebo mladých ľudí. Nepoškodiť obchod v tomto meste alebo v mestách Slovenska. A, samozrejme, máte pravdu, že to potom tie mestá si budú mať na vážkach príjem do kasy verzus záujem občanov. Ale tak je to pri každej dani alebo pri každom rozhodovaní v samospráve. Musia si potom pred občanmi obhájiť, že na niektoré veci peniaze nezostanú.
A v každom prípade aj ďakujem za túto podanú ruku, by som povedal, podanú ruku k dialógu nad týmto zákonom. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.10.2016 o 10:04 hod.

Ján Budaj

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:06

Milan Krajniak
Skontrolovaný text
Chcel by som tiež oceniť prístup pána ministra Kažimíra k problematike hazardu a po tých jeho stanoviskách, ktoré práve predniesol, my sme za náš klub pripravení tento návrh tak isto, ako povedala kolegyňa Remišová, s radosťou podporiť. Kiež by sme mali v tejto tretej Ficovej vláde viac takýchto korektných a konštruktívnych ministrov.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.10.2016 o 10:06 hod.

Bc.

Milan Krajniak

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:06

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Ja tiež nestíham otvárať oči a veľmi sa teším prístupu pána ministra, kedy možno väčšinu alebo viac, väčšiu polovicu tých zásadných pripomienok je ochotný akceptovať. Ja budem veľmi veriť a dúfať, že sa to podarí nakoniec.
Ja by som iba pripomenula ešte jednu vec, aj som to povedala vo svojom príspevku. Možnože mnohokrát majú obce problém aj s tým, že je napadnutý samotný verejný poriadok, že či by naozaj nestálo za to aj v úvode zákona vydefinovať, čo je pre účely tohto zákona verejný poriadok. A ešte pripomeniem, že veľmi vítam, a teda neviem, či to naozaj bolo myslené vážne, ale veľmi ma prekvapil aj pozitívny prístup k možnosti petícií v jednotlivých mestských častiach. Toto bolo tiež pre mňa veľké prekvapenie a veľmi sa z toho teším.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.10.2016 o 10:06 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:07

Gábor Grendel
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Pán minister, tak ako v niektorých bodoch je ten predložený návrh nepríjemným prekvapením, tak je pre mňa vaše vystúpenie tiež prekvapením, ale príjemným. Som veľmi rád, že ste ochotný počúvať kritiku, námety a návrhy opozície. To naozaj zatiaľ v tomto volebnom období nie je úplne tradíciou v Národnej rade, takže ďakujem vám za to. A som rád, že ste spomenuli Bratislavu, pretože naozaj najväčšia obava organizátorov tej petície a najväčšia obava aj nás mestských poslancov spočívala v tom, že ak po krádeži hárkov bude táto petícia zmarená, tak nové pravidlá v zmysle toho návrhu, ktorý je zatiaľ v prvom čítaní, by prakticky nebolo možné zopakovať takúto istú petíciu, pretože tie podmienky sa sprísňujú. Som naozaj príjemne prekvapený z toho, čo hovoríte, pretože naozaj ak v druhom čítaní sa tieto bariéry odstránia a či už táto petícia, ktorá bola takmer zmarená, zostane platná, alebo bude minimálne možné ju zopakovať za tých istých podmienok, tak ja tak isto za tento návrh s radosťou zahlasujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.10.2016 o 10:07 hod.

Mgr.

Gábor Grendel

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:09

Dušan Bublavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán minister, aj ja veľmi pekne ďakujem za konštruktívny prístup. Ale ja si myslím, že pri pánovi ministrovi Kažimírovi je to zakaždým, keď predkladá zákon, že naozaj pristupuje veľmi zodpovedne a je korektný a rokuje aj s opozíciou, aj s koalíciou, takže tu ma ani neprekvapil, lebo má to v DNA. Ale zníženie kvóra len pre Bratislavu, si myslím, že by nebolo vhodné, že by to bolo vhodné pre všetky samosprávy. To by som privítal, lebo by to pomohlo všetkým samosprávam na Slovensku, lebo veľakrát aj prijaté VZN-ko napáda prokurátora. Je tam tiež problematické 30 % vyzberanie. Takže si myslím, ak by sa dalo, aby sme všetky samosprávy mohli to zníženie kvóra využiť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.10.2016 o 10:09 hod.

Mgr.

Dušan Bublavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:10

Jaroslav Paška
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, vážená pani predsedajúca.
Vážený pán minister, ja by som sa chcel pridať k pochvalám opozície na vašu osobu a na vašu ochotu dopracovať alebo vyjsť v ústrety pozmeňovacím návrhom aj zo strany opozície.
Pani poslankyňa Grausová sa zmienila o čestnosti alebo nečestnosti podnikania v oblasti hazardu a myslím, že to je taký jeden z vážnych dôvodov, podľa ktorého by sme mali posudzovať aj zmeny v tomto zákone. Priznám sa, že mne osobne nevadí, keď bohatí Európania prehrávajú svoje majetky v Monte Carle alebo v Las Vegas, rovnako mi nevadí, keď športovci, fanúškovia svojich športových klubov občas tipujú výsledky stretnutí futbalových, hokejových, prípadne iných. Čo začne byť pre mňa problémom, to je naozaj, keď herné automaty v chudobných obciach oberajú najchudobnejších občanov tohto štátu a ich rodiny o príjmy sociálnych dávok. Tam je, myslím, že priestor, do ktorého by sme sa mali predovšetkým orientovať. A pokiaľ sa nám podarí vytláčať hazard z obcí, chudobných obcí, z chudobných regiónov a dostať ten hazard pod kontrolu, povedal by som, v tých bohatších zariadeniach, v bohatších podnikoch, hoteloch a podobne, tak myslím, že urobíme hodne pre túto spoločnosť.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.10.2016 o 10:10 hod.

akad. arch. Ing. arch.

Jaroslav Paška

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:11

Peter Kažimír

Vystúpenie v rozprave 10:11

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Pri tomto návrhu zákona už nebude panovať taká predvianočná nálada ako pri tom zákone o hazarde.
Takže si dovolím predložiť novelu zákona, ktorou sa navrhuje spravodlivejšie nastavenie kritérií pre výpočet registračného poplatku za zápis držiteľa do evidencie vozidiel v Slovenskej republike. Suma registračného poplatku sa bude po novom odvíjať nielen od výkonu motoru vozidla, ale aj od veku vozidla v čase jeho registrácie. Navrhované sadzby na nové vozidlá sú oproti súčasnému stavu spravidla nižšie. V ďalších rokoch v prípade preregistrácie staršieho vozidla sa uplatňujú sadzby vypočítané podľa koeficientu zostatkovej hodnoty.
Z celkového počtu registrácií v jednom roku sa pre 67 % poplatníkov výška poplatku nezmení, pre 17 % poplatníkov sa poplatok zníži a pre 16 % sa poplatok zvýši. Zvýšenie poplatku sa bude dotýkať predovšetkým majiteľov vozidiel s vyšším výkonom, a teda aj s vyššou hodnotou vozidla.
Súčasne sa zavádza 50-percentné zníženie sadzieb poplatku na vozidlá s alternatívnym pohonom, ide o vozidlá s pohonom na CNG, LNG alebo vodík alebo tzv. hybridy. Cieľom tohto zníženia sadzieb je podporiť, samozrejme, znižovanie tvorby emisií v doprave.
Pre výrobcu, zástupcu výrobcu vozidiel alebo zazmluvneného predajcu sa navrhuje možnosť zápisu držiteľa novovyrobeného vozidla za poplatok, pôvodný poplatok 33 eur s podmienkou, že toto vozidlo sa v lehote do jedného roka predá konečnému zákazníkovi. Ide o tzv. predvádzacie vozidlá. Po nesplnení ročnej lehoty na predaj vozidla je takáto osoba povinná poplatok zaplatiť v plnej sume, zodpovedajúcej prvej evidencii, najneskôr pri ďalšej zmene v evidencii k tomuto vozidlu. Ostatné oslobodenia od platenia poplatku, ako aj zníženie sadzieb poplatkov sa naďalej zachovávajú.
Navrhuje sa zaviesť aj oslobodenie od platenia poplatku pre vozidlá, ktoré sa trvalo vyradia z evidencie, ak sa zlikvidujú podľa zákona o odpadoch.
Návrhom sa tiež zavádza zvýšenie poplatkov za udelenie a zmenu licencie na prevádzkovanie hazardných hier; to je ďalší článok tohto zákona.
A môj bonus, slovom povedaný komentár k tejto novele je taký, aký som ho už aj v médiách niekoľkokrát prezentoval. Kľúčovým dôvodom, prečo prichádzam s novelou tohto zákona, je infringement alebo konanie nesúladu našej legislatívy s legislatívou Európskej únie, čiže Komisia nás na základe niektorých dobrovzdaní z tejto našej krajiny začala riešiť kvôli tomuto, kvôli hlavne dovozu automobilov zo zahraničia. Takže toto je výsledok tohto konania, preto sme museli v podstate prísť s touto zmenou.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

14.10.2016 o 10:11 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video