31. schôdza

9.5.2018 - 29.5.2018
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Zodpovedanie otázky

10.5.2018 o 14:06 hod.

Ing.

Peter Pellegrini

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:53

Zuzana Zimenová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Ďakujem ti, pán poslanec, za tvoj vstup do odborného vzdelávania a duálneho systému, tak ako ty to dávno sleduješ a aké máš ty k tomu aj návrhy. Sme veľmi radi, že si urobil práve ty tento úvod.
Ja sa dotknem len tej záverečnej veci, ktorú si už ty možno nestihol a hovoríš, že vystúpiš k nej ešte v ústnej rozprave, a to sa týka prognózovania a plánovania tzv. voľných pracovných miest, ktoré sa z dlhodobého alebo strednodobého hľadiska otvoria na trhu práce a spomenul si aj toto modelovanie cez Treximu.
Ja si dovolím povedať aj pri tejto príležitosti a zopakujem to potom ešte aj v ústnej rozprave, že tento model prognózovania, naozaj ten makromodel, ktorý nemá všetky vstupné dáta vhodné na to, aby sme sa my mohli teraz oňho opierať ako o ten určujúci model, na základe ktorého do posledného počtu sa musia naplniť takéto prognózy. My vieme veľmi dobre, že nám tam chýbajú napríklad údaje o skutočnej uplatniteľnosti absolventov na trhu práce. My vychádzame v tomto modeli najmä z dát, ktoré hovoria o nezamestnaných absolventoch, a to je nedostatočné z môjho pohľadu.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.5.2018 o 11:53 hod.

Mgr.

Zuzana Zimenová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vstup predsedajúceho 11:54

Andrej Danko
Skontrolovaný text
Poslanec Baška.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

10.5.2018 o 11:54 hod.

JUDr.

Andrej Danko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:54

Jaroslav Baška
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Ja sa vyjadrím len k jednej veci, ktorú spomínal pán poslanec, pretože chcem aj vystúpiť tiež v rozprave poobede.
Čo sa týka krátenia normatívu, áno, ten zákon, ktorý bol schválený v roku 2015, myslím si, že to bolo možno aj z vôle ministerstva financií, skôr sa na to pozerali naozaj cez peniaze, keď krátili tento normatív stredným odborným školám. A čím viac mala žiakov stredná odborná škola v systéme duálneho vzdelávania, tým viac bola potrestaná, pretože sa jej krátil tento normatív a bolo to, dotklo sa to aj našich škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti Trenčianskeho samosprávneho kraja. Tak ja veľmi rád vítam to, čo pani ministerka prináša, že stredné odborné školy, ktoré majú viac žiakov v systéme duálneho vzdelávania alebo vôbec majú, tak sa im tento normatív nebude krátiť. A skôr naopak, aj my na Trenčianskej župe sme skôr ocenili tie školy, ktoré mali najviac žiakov v systéme duálneho vzdelávania, robili sme veľmi veľa ďalších krokov, ktoré sa netýkajú, podporných krokov, ktoré sa netýkajú práve novely tohto zákona o odbornom vzdelávaní a príprave, a o tom chcem hovoriť aj v rozprave poobede. A myslím, že tie kroky, ktoré sme urobili ako Trenčianska župa, jednoznačne hovoria o tom, že Trenčiansky samosprávny kraj je lídrom v systéme duálneho vzdelávania. Máme zapojených najviac žiakov, najviac stredných odborných škôl a najviac zamestnávateľov.
Takže toľko z mojej strany teraz v tejto faktickej a ja potom vystúpim poobede normálne v rozprave.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.5.2018 o 11:54 hod.

Ing.

Jaroslav Baška

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 11:56

Andrej Danko
Skontrolovaný text
Poslanec Bublavý.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

10.5.2018 o 11:56 hod.

JUDr.

Andrej Danko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:56

Dušan Bublavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Aj ja by som sa chcel pridať do diskusie a chcel by som kolegovi dať na vedomie, že Trenčiansky samosprávny kraj, kde som aj poslancom, je naozaj veľmi aktívny a máme zapojených aj 20 stredných škôl, 600 študentov, ktorí sú pripravení a budú do života pripravení tak, čo sú profesie potrebné. Pre zamestnávateľov v našom kraji, kde je spolupráca so 68 firmami, 68 zamestnávateľov, ktorí budú mať pripravených študentov pre svoje firmy. Pevne verím, že budeme úspešní v budúcnosti a že so zamestnávateľmi bude tá spolupráca ešte v budúcnosti čím ďalej, tým lepšia. A to je naša vízia do budúcnosti, čo je potrebné.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.5.2018 o 11:56 hod.

Mgr.

Dušan Bublavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 11:57

Andrej Danko
Skontrolovaný text
S reakciou na faktické poslanec Gröhling.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

10.5.2018 o 11:57 hod.

JUDr.

Andrej Danko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:57

Branislav Gröhling
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za pripomienky. Ja vo všeobecnosti ich iba zhrniem. Návrh zákona sa má alebo zákon sa má pripravovať tak, aby pomáhal, a nie tak, aby jednotlivé župy museli rozmýšľať, akým spôsobom budú suplovať jednotlivé veci. Takže aj ja oceňujem to odstránenie krátenia normatívu. Hovorili sme to už veľmi dlho, verím, že to pomôže veľmi veľa župám a v rámci toho, v rámci tej podpory a rozvoja.
Čo sa týka tej Treximy, ja pôjdem teda ešte do ústnej rozpravy, naozaj môžme debatovať veľmi dlho o tom, ako teda tie dáta sa získavajú, ako sa spracovávajú. A úplne súhlasím s tebou, Zuzka, s jednotlivými vecami, ktoré si ty hovorila. Ja s tou Treximou aj komunikujem, aby sme naozaj sa dostali čo najďalej, aby tie dáta boli také, že poviem, že áno, na základe tohto môžme ich zverejniť, môžme dať nejaké odporúčania, ale stále budem hovoriť, že nerozhodujme a nechajme to rozhodovanie v podstate na rodičov, že oni sú jediní tí, ktorí môžu rozhodnúť, že ako to má byť.
A čo sa týka ešte tej ústnej rozpravy, podľa mňa asi všetci by sme mali vystupovať k tomu odstráneniu správneho konania, lebo to sa tak linie jednotlivými tými vládnymi návrhmi alebo poslaneckými a podľa mňa to nie je správny smer takej tej centralizácie moci do rúk ministerstva školstva. Ono by skôr to malo decentralizovať a uvoľňovať a určovať iba nejaký veľký rámec, ale nie rozhodovať a zasahovať. Ja aj vysvetlím, že ako to bude fungovať v praxi a čo sa vlastne môže udiať aj v takej Nitre, kde potrebujeme automechanikov, ako to ministerstvo bude vedieť veľmi rýchlo ovplyvniť.
A posledná vec je, my tu diskutujeme o duálnom vzdelávaní ako jedinej záchrane odborného vzdelávania, ale podľa mňa to je iba čiastka toho odborného vzdelávania, akože nemali by sme sa veľmi tak fokusovať iba na duálne vzdelávanie, pretože ten život plynie aj okrem tohto systému a tí mladí ľudia, resp. školy si vedia nájsť aj iný spôsob.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.5.2018 o 11:57 hod.

Mgr.

Branislav Gröhling

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vstup predsedajúceho 11:59

Andrej Danko
Skontrolovaný text
Ďakujem pánovi poslancovi.
Do rozpravy je prihlásená pani poslankyňa Zimenová, ale, samozrejme, z logiky veci prerušujem schôdzu, pokračujeme v poobedňajšom rokovaní o 14. hodine. Prajem dobrú chuť.

(Prerušenie rokovania o 12.01 hodine.)

(Pokračovanie rokovania o 14.00 hodine.)
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

10.5.2018 o 11:59 hod.

JUDr.

Andrej Danko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
31. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludní
 

Zodpovedanie otázky 14:04

Peter Pellegrini
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážení páni podpredsedovia Národnej rady, vážené panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi, aby som podľa rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky ospravedlnil z dnešnej hodiny otázok neprítomných členov vlády a oznámil ministrov poverených ich zastupovaním.
Neprítomná kvôli zahraničnej pracovnej ceste je pani podpredsedníčka vlády a ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Gabriela Matečná, zastupuje ju pani ministerka školstva, vedy, výskumu a športu Martina Lubyová. Nie je prítomný ani minister dopravy a výstavy Árpád Érsek, zastupuje ho takisto pani ministerka školstva, vedy, výskumu a športu Martina Lubyová. Ministerku zdravotníctva Andreu Kalavskú pre pracovné povinnosti ospravedlňujem, ale nie sú na ňu položené žiadne otázky. Takisto nie sú položené otázky ani na pána ministra hospodárstva Petra Žigu, ministra práce, sociálnych vecí a rodiny Jána Richtera. A nie sú otázky ani na pána ministra Gábora Gála, ktorých týmto z hodiny otázok ospravedlňujem.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

10.5.2018 o 14:04 hod.

Ing.

Peter Pellegrini

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:06

Peter Pellegrini
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán poslanec, určite je potrebné na úvod pripomenúť, že reforma verejnej správy spojená s decentralizáciou moci v prospech občanov a samospráv je zdĺhavým a náročným procesom, ktorý v mnohých štátoch Európskej únie trval aj niekoľko desaťročí.
Primárny cieľ uskutočnených procesov je pomerne jasný. To znamená presun rozhodovacích právomocí na úroveň, ktorá je schopná konkrétnu kompetenciu vykonávať čo najefektívnejšie a najúčinnejšie. Reformu verejnej správy tak nikdy nie je možné úplne dokončiť, pretože je to proces neustále otvorený novým trendom, požiadavkám a nárokom, ktoré kladú občania ako koneční užívatelia výhod na štát a na vyššie územné celky.
Na Slovensku sa tieto procesy začali v období pred vstupom do Európskej únie ako náš osobný záväzok k dobrému vládnutiu a v neposlednom rade aj k efektívnejšiemu čerpaniu fondov Európskej únie na úrovni nad 3, čo sú vyššie územné celky, a nad 5, čiže na úrovni obcí. Je prirodzené, že s nárastom kompetencií jednotlivých územných celkov reforma verejnej správy od roku 2005 počítala s fiškálnou decentralizáciou, ktorá od roku 2016 stanovila princíp prerozdeľovania podielových daní, kedy na rozdiel od pôvodných 97,7 % zverila obciam 70 % príjmov z daní fyzických osôb a 30 % z tohto výnosu vyšším územným celkom, čo dnes sumárne tvorí viac ako 2,7 mld. eur. Ešte raz opakujem, 2,7 mld. eur v rozdelení 70 % obciam, 30 % vyšším územným celkom.
V rámci pravidelných rokovaní, napríklad k návrhu rozpočtu verejnej správy na príslušné obdobie, samospráva oceňuje dynamický rast daňových príjmov v posledných rokoch. A len medzi rokom ´16 a ´17 tento rast predstavoval 7,7 % a v absolútnom vyjadrení našim obciam a mestám a vyšším územným celkom vzrástli ich príjmy o 183 mil. eur oproti roku predchádzajúcemu. Ešte raz, o 183 mil. eur majú obce a mestá viac. Samozrejme, prispelo k tomu aj napravenie toho nespravodlivého zníženia podielu samospráv na výnose dane z príjmov fyzických osôb predošlou pravicovou vládou, kedy im Ivan Mikloš znížil podiel na výnose z daní z príjmov fyzických osôb a povedal im, že to, čo som vám zobral, nahraďte si od občanov príjmami z daní z nehnuteľností. My sme tento pomer vrátili naspäť. Dali sme obciam 70 a VÚC-kam 30.
Dobrú finančnú kondíciu našich miest a obcí, pán poslanec, potvrdzujú aj nárasty na zostatkoch účtov, ktoré vykázali naše obce a mestá na Slovensku a ku koncu roku 2017 suma na účtoch samosprávy, ich prebytky predstavovali sumu vyššiu ako 900 mil. eur a vyššie územné celky mali na účtoch viac ako 257 mil. eur. Preto nemôžem súhlasiť s vaším názorom, že mestá a obce nemajú dostatok prostriedkov na to, aby si plnili svoje povinnosti, keď každý rok im rastú príjmy a každý rok sa ešte aj zvyšujú prebytky hospodárenia jednotlivých obcí.
Samozrejme, že musíme hovoriť aj o tom, že dnes máme 2 900 aj niečo obcí, z ktorých niektoré majú 40 obyvateľov, 50 obyvateľov, 120 obyvateľov. Takéto obce asi ťažko z podielových daní vzhľadom na svoju veľkosť a rozpočet budú schopné plniť si všetky svoje povinnosti, a preto sa veľmi nádejam, že naše mestá a obce pristúpia k spolčovaniu jednotlivých obecných úradov a k poskytovaniu služieb v tých menších obciach naozaj spoločne v rámci nielen jednotných úradovní, ale aj jednotného poskytovania mestských a komunálnych služieb.
Samozrejme, že primárne nemusím pripomínať, že reforma, ktorá bola konštituovaná v roku 2002, obciam zverila okrem pôvodných kompetencií aj školstvo, dopravu, opatrovateľskú službu, vyšším územným celkom zase okrem školstva a sociálnych vecí aj kultúru, dopravu a starostlivosť o prvej; cesty II. a III. triedy. Ale pri napríklad vyšších územných celkoch sme dospeli do štádia, kedy originálne zverená kompetencia v oblasti zriaďovateľskej pôsobnosti odborných škôl napríklad dnes nezaisťuje adekvátnu efektivitu a neprodukujú nám odborné školy pod gesciou vyšších územných celkov takú kvalifikovanú pracovnú silu, akú potrebujeme v slovenskom hospodárstve, a častokrát potom sanujeme tieto nedostatky tým, že využívame obrovské množstvo zdrojov na to, aby sme rekvalifikovali ľudí, ktorí sa takýmto spôsobom pomýlili vo svojom vzdelávaní.
Chcem uviesť, že samotná samospráva a ZMOS ako jednu z priorít svojho nadchádzajúceho zjazdu považuje zachovať súčasný systém financovania miestnej územnej samosprávy vrátane nastavenia parametrov dane z príjmov fyzických osôb a miestnych daní s cieľom posilňovať jej finančnú stabilitu.
Chcem vás ubezpečiť, že vláda Slovenskej republiky venuje tejto problematike vážnu pozornosť a sme si vedomí, že iba základné princípy, na ktorých bola reforma spúšťaná, to znamená spravodlivosť, transparentnosť, ale najmä samostatnosť a zodpovednosť, môžu prispieť k efektívnemu a otvorenému vládnutiu tak na centrálnej, ako aj samosprávnej úrovni.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

10.5.2018 o 14:06 hod.

Ing.

Peter Pellegrini

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video