Vážený pán podpredseda, kolegyne, kolegovia, predkladáme vám návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe. Podnetom na predloženie návrhu zákona je nečinnosť úradov nielen vo veci pravdivého vyšetrenia banského nešťastia v Bani Handlová, ale aj nečinnosť ministerstva hospodárstva a Hlavného banského úradu realizovať kroky k náprave, aby sa obdobné nešťastie, ako sa stalo pred deviatimi rokmi, už nikdy nezopakovalo.
Deväť rokov uplynulo od nešťastia na ťažobnom úseku Baňa Handlová, kedy dvadsať uhorených baníkov a záchranárov zaživa a deväť zranených ľudí utrpelo takéto nešťastie v bani. Ale máme tu aj ďalšie. Nedávne poleptanie baníkov pri uzatváraní šachty G, poleptanie a napokon aj znečistenie prítoku rieky Nitra, potok Ťakov. To znamená, že účelom tohto návrhu je upraviť najmä niektoré ustanovenia v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a bezpečnosti prevádzky. Ako aj skúsenosti a zistenia pri vyšetrovaní mimoriadnych udalostí posledného obdobia a pri vyšetrovaní havárií a závažných pracovných úrazov boli podnetom na tie konkrétne ustanovenia paragrafového znenia.
Totižto ak by boli dodržané všeobecné záväzné právne predpisy, technické predpisy, technické normy, interné predpisy, tak tragickej havárii, tragickému nešťastiu s následkom 20 smrteľných pracovných úrazov baníkov a záchranárov v Bani Handlová nemuselo dôjsť. Totižto išlo najmä o absolútne nedostatočné protipožiarne zabezpečenie bane. Chýbajúci banský požiarny vodovod, chýbajúce vetracie plachty v hodnote pár tisíc eur, čo pri miliónových dotáciách pre tieto bane je bagateľ. Pri činnosti v bani bol identifikovaný neodborný a neprofesionálny, nesprávny postup pri likvidácii jednotlivých mimoriadnych udalostí. Keby sa predpisy dodržiavali, tak by k explozívnemu vyhoreniu plynov, následkom čoho bola smrť 20 ľudí, nemohlo dôjsť.
Pripomeniem, ako to bolo. Došlo vtedy k trestuhodným pochybeniam. V prvom rade sa ťažilo v časti, kde sa ťažiť nemalo, kde na ťažbu nebol schválený plán otvárky a dobývania, čo je základný legislatívny rámec na ťažbu. Okrem toho došlo k závaru, ktorý nikto neriešil, a následne z neho vznikol požiar. Ten sa nedal hasiť, pretože v bani nefungovalo protipožiarne čerpadlo. To bolo buď rozobraté, alebo nebolo pripojené k prítoku vody. Hasilo sa provizórne kalnou odpadovou vodou v malom objeme. Rovnako vážnym pochybením bolo, že nebola k dispozícii špeciálna hasičská celtovina, ktorá mohla v podzemí zmeniť tok vzduchu, čím by sa požiar ľahšie izoloval a hasil. Z bezpečnostného hľadiska toto všetko musí byť k dispozícii v každej bani, to je povinnosť. Ale stal sa opak a chybným rozhodnutím v podzemí sa stalo to, že prúdenie ohňa zmenilo smer a všetkých 20 hasičov zahynulo. Nie však pri výbuchu, ale sa zadusilo kysličníkom uhoľnatým. Až následne boli zasiahnutí požiarom a následne tlakovou vlnou výbuchu.
Je absurdné, že mohol byť banský požiarny vodovod nefunkčný a základňa pre baníkov nebola v bani zriadená. Došlo úplne k podhodnoteniu preventívnych opatrení zo strany spoločnosti. Pár tisíc eur na zabezpečenie bezpečnosti v porovnaní so stomiliónovou dotáciou pre bane.
Dnes som sa dočítala, dnes som čítala článok, ktorý vypublikovala pani riaditeľka Greenpeacu, kde sú údaje o dopade ťažby hnedého uhlia na okolie a o cene, ktorú platíme za uhlie. Spaľovanie vyťaženého hnedého uhlia stálo v roku 2015 219-tisíc dní pracovnej neschopnosti ľudí žijúcich v okolí, až 712 predčasných úmrtí a 14 727 zbytočných astmatických záchvatov. To všetko sú údaje za jeden jediný rok. Dovoľujem si to tu citovať, pretože je v tom článku uvedený aj zdroj týchto dát.
Ak hovoríme o baníkoch na Hornej Nitre, ktorí sú nútení pracovať v bani za podmienok, ktoré nenapĺňajú dostatočné bezpečnostné požiadavky, tak môžme hovoriť aj o mnohých prípadoch zlynčovaného zdravia baníkov, ktorí sa boja o svoju prácu, lebo ich nikto nezamestná. Neboja sa ale preto, že by nebolo dostatok miesta na trhu práce, ale preto, lebo s ich poškodeným zdravím by nemali pracovné príležitosti, pretože mnohí majú tak zničené zdravie, že by nespĺňali ani kritériá zamestnanca v administratíve. Avšak naďalej pracujú vo veľmi, veľmi v rizikových ťažkých podmienkach hlboko v bani.
Tu sa pýtame taktiež, ako je to možné, aké sú tu dodržiavané bezpečnostné predpisy? Dohromady sa to týka len na Hornej Nitre 1 260 baníkov pracujúcich v podzemí a 145 na povrchu.
Návrh nášho zákona vyplýva zo záverov kontroly postupu vyšetrovania mimoriadnej udalosti, ktorá sa stala pred deviatimi rokmi, presne 10. augusta 2009 v organizácii v Hornonitrianske bane Prievidza na ťažobnom úseku Baňa Handlová. Došlo tam ešte k ďalším pochybeniam ako k tým, ktoré som vám spomenula. Pracovníci, ktorí tam pôsobili, nemali osvedčenie o odbornej spôsobilosti vedúceho bane. Nevykonávala sa kontrola správnosti ťažby a je pravdepodobné, že sa ťažilo tam, kde to nebolo povolené obvodným banským úradom. Na základe skutočností, ktoré boli zadokumentované, zistené, tak je možné vyvodiť záver, že niektoré udalosti by sa neboli stali, keby príslušné opatrenia boli zahrnuté v záväzných právnych predpisoch a teda aj za predpokladu, že by boli dodržiavané.
Prvou okolnosťou, na ktorú poradná komisia narazila, je rozpor medzi znením v zákone, § 7, konkrétne odsek 2 zákona, banského zákona a príslušnej vyhlášky, kde sa definujú úlohy, ktoré má vykonávať banská záchranná služba.
Ďalšou okolnosťou, ako sa ukázalo v tomto konkrétnom prípade, bola nejasnosť vo vymenovávaní zodpovedného vedúceho zamestnanca a jeho zástupcu pri zaisťovaní odberného a bezpečného riadenia banskej činnosti. Preto náš návrh hovorí o tom, aby v organizácii bol vymenovaný len jeden zodpovedný vedúci zamestnanec tak, ako je to ustanovené v § 6 ods. 1 tohto zákona a navrhujeme, aby toto ustanovenie bolo doplnené o povinnosť organizácii vymenovať na priame riadenie zástupcu s tou istou odbornou spôsobilosťou.
Navrhujeme, aby sa zamedzilo, resp. aspoň obmedzilo viacnásobné vymenovanie zodpovedného vedúceho zamestnanca pre viaceré organizácie či prevádzky. Totižto stáva sa to, že je jeden, takáto zodpovedná osoba na viacerých prevádzkach, kde vlastne on je povinný byť prítomný a samozrejme nemôže byť na viacerých miestach naraz. Že toto jednoznačne musí, nemôže ďalej takto fungovať.
Úpravou, našou úpravou sa definuje vedúci bane, vedúci lomu a vedúci inej banskej činnosti alebo činnosti vykonávanej banským spôsobom ako zodpovedného vedúceho zamestnanca. Úpravou sa zabezpečí, aby každá baňa, lom a prevádzka mala svojho zodpovedného vedúceho zamestnanca alebo jeho zástupcu. Týmto sa dosiahne zvýšenie odbornej spôsobilosti zamestnancov, odstráni sa kľúčový problém so zaistením odborného a bezpečného riadenia banskej činnosti a činnosti vykonávanej banským spôsobom. Ide o zásadnú zmenu, ktorá bude mať pozitívny dopad na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a bezpečnosti prevádzky.
Technická dokumentácia, podľa ktorej je banská činnosť povolená, je kľúčovým dokumentom na vykonávanie povolenej banskej činnosti. Naša novela zabezpečuje, aby o zmenách v technickej dokumentácii bol obvodný banský úrad minimálne informovaný. A preto je tento návrh previazaný aj s § 5 ods. 5, kde je povinnosť informovať obvodný banský úrad o prijatých zásadných opatreniach. Zmena totižto v technickej dokumentácii patrí medzi zásadné opatrenia.
Je samozrejme dôležité, aby bola činnosť vykonávaná banským spôsobom riadne preverená aj podľa zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie. Tuná tiež dochádza k nejasnostiam, ale to už bude vlastne novela zákona, ktorá bude premietnutá v zákone o posudzovaní vplyvov na životné prostredie.
Chcela by som požiadať toto ctené plénum o podporu tohto zákona, pretože ide naozaj o veci, ktoré sú identifikované pracovníkmi banskej inšpekcie, sú identifikované na základe konkrétnych nešťastí, ktoré, ak by bol prevádzkovateľ baní povinný dodržiavať, mohlo zabrániť ľudským tragédiám, mohlo zabrániť nešťastiam, poškodeniu zdravia a podobne.
Tento návrh zákona predkladáme s kolegom Karolom Galekom v tomto pléne druhýkrát, ale vzhľadom na to, že nič sa nezmenilo a deväť rokov po tragédii, keď ešte nie je ani ukončené, definitívne ukončenie, určenie zodpovednej osoby za smrť 20 ľudí, ich rodiny do dnešného dňa nevedia, čo sa stalo, ako sa stalo a kto bol zodpovedný, tak to, čo môžme urobiť my, je urobiť preventívne opatrenia, aby sa takéto nešťastia nestávali, respektíve aspoň legislatíva aby ich neumožňovala.
Ďakujem pekne.