3. schôdza

28.4.2016 - 28.4.2016
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.4.2016 o 10:04 hod.

Ing.

Zsolt Simon

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:48

Anna Verešová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vidím, že máme úplne rovnaké zmýšľanie aj s pani poslankyňou Kačšákovou, aj s Jurinovou. Presne to som chcela pripomenúť. A ja si myslím, že všetkým nám tu treba pripomenúť rokovací poriadok, že skrátené legislatívne konanie je možné za mimoriadnych okolností, keď môže dôjsť k ohrozeniu základných ľudských práv a slobôd alebo bezpečnosti alebo ak hrozia štátu značné hospodárske škody. Ja teda ako nová ten rokovací poriadok naozaj čítam a teraz vnímam, že naozaj vláda tu pripomína alebo dokladuje, že implementácia programového obdobia 2014 až ´20 je v druhom kvartáli roku 2016 ešte len na začiatku. Ale veď vládli ste vy. Takže naozaj ste takto ohrozili krajinu a zdôvodňujete tu, že existuje finančná hrozba v podobe nevyčerpania prostriedkov z európskych štrukturálnych a investičných fondov. Však je to vláda kontinuity a pokračujete vo vládnutí. Veľmi sa čudujem, že sa vám toto mohlo stať.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.4.2016 o 9:48 hod.

Mgr.

Anna Verešová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:49

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Ja súhlasím s pánom poslancom Lipšicom, že návrhy treba posudzovať predovšetkým podľa ich obsahu, nie podľa toho, kto ako hlasoval v minulosti. Áno, my sme v roku 2010 hlasovali v podobnom prípade za skrátené legislatívne konanie, tiež som si to našiel, že aj ja som tak hlasoval a vy ste boli vtedy proti. Čo z toho teda vyplýva? Že teraz my máme hlasovať za vládny návrh a nekritizovať ho a poslanci SMER-u ho budú kritizovať tak, ako ho kritizovali v roku 2010? Ak sme v minulosti postupovali zle, nemali by sme postupovať zle aj teraz. To nie je predsa argument. Keď sme sa pomýlili alebo porušili nejaké pravidlá, tak to nie je dôvod, aby sme sa mýlili a porušovali pravidlá aj teraz.
Áno, aj Radičovej vláda presadila v parlamente nie 123, ale 25 skrátených legislatívnych konaní. Neviem, nakoľko potom bol pravdivý ten výrok pána poslanca Číža? To si môže každý percentuálne vyčísliť. Ale to bolo zlé. Však to nebolo dobré. Ak tam neboli dôvody, tak to bolo zlé. Minulý rok sa schvaľoval zákon o tvorbe právnych predpisov a menil sa aj rokovací poriadok Národnej rady Slovenskej republiky. Ja som sa k tomu vyjadroval, pretože som bol spoluiniciátorom hromadnej pripomienky k tomu návrhu, a potom sme v tejto súvislosti rokovali aj s pánom Pellegrinim, ktorý bol vtedy predsedom Národnej rady, a snažili sme sa ho presvedčiť, že treba upraviť legislatívne pravidlá okrem iného aj v tom, aby sa sprísnili podmienky pre zneužívanie a využívanie skrátených foriem legislatívneho konania. Oba zákony boli prijaté, ale v tomto smere, žiaľ, žiadna zmena nenastala. A teraz tu máme ovocie.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.4.2016 o 9:49 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:51

Daniel Lipšic
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za všetky faktické pripomienky. Budem reagovať len na pána poslanca Číža. Vidím, že už vybehol von. To je tiež prejav veľkej odvahy počúvať argumenty. On tu spomínal, že problém je, že nemáme mechanizmus na také rýchle zmeny, ktoré sú potrebné. Neviem, či si to uvedomuje, že ako právnik hovorí, tak tým pádom použime mechanizmus, ktorý nesmieme použiť. Čo to je za, za idiotský nápad? Teraz ja musím povedať, že, že už len to, čo spomínal pán poslanec Číž, že Radičovej vláda mala 127 skrátených konaní. Neviem, či mu to naozaj pán Kaliňák povedal túto informáciu, lebo on je tak vierohodný v poskytovaní informácií. Nakoniec ich bolo 25. Čiže tak na 20 percent. Čiže vierohodnosť vašich informácií, čo tu posúvate, je tak 20-percentná. Nie je to zlé. Mohla by byť aj 10-percentná. Ale teda je to akože riadne klamstvo za klamstvom.
A musím povedať, že áno, každá vláda, aj vlády, ktorých som bol členom, majú alebo mali takú tendenciu rozširovať možnosti na skrátené legislatívne konanie. A ja som opakovane na vládach, niekedy aj úspešne, zablokoval, aby sa rokovalo, lebo, ako viete, je to na návrh vlády, aby sa rokovalo v skrátenom legislatívnom konaní. Niekedy nie, niekedy áno a niekedy som sa mohol aj mýliť, samozrejme. Ale aj pri životnom prostredí, pán predsedajúci Bugár to asi bude vedieť, koľko mesiacov bol pán Nagy štátnym tajomníkom, kým sa stal ministrom životného prostredia? Štyri, päť mesiacov? To sa dá ľahko zistiť. Podľa mňa určite toľko. A tuná o jeden, o pár hodín po schválení programu o tom, aká bude vláda dôsledná pri legislatíve, aká bude pekná a transparentná a otvorená, šupnete sem zákon, ktorý zjavne parametre skráteného konania nespĺňa. Blahoželám. Čo sa dá k tomu povedať?
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.4.2016 o 9:51 hod.

JUDr. LL.M.

Daniel Lipšic

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:53

Zsolt Simon
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán podpredseda vlády. Pán minister a podpredseda vlády sa vyjadril hneď na samý úvod, že opozícia, prečo chce kritizovať, však vy ste menili tiež kompetenčný zákon v skrátenom konaní. Ale pravda je, že kompetenčný, teda rokovací poriadok hovorí, že kedy je možné prijať zákon v skrátenom konaní, keď hrozia značné hospodárske škody.
Pán minister, je treba povedať občanom tejto krajiny a kolegom, kolegyniam v Národnej rade, že paradoxne nie odmietnutie skráteného konania tohto návrhu spôsobí škody, ale jeho prijatie. Jeho prijatie spôsobí škodu, a to z toho dôvodu, že vláda kontinuity, v ktorej pokračujete, Roberta Fica v 2012., 2013. pripravila spôsob, ako bude čerpať eurofondy v 2014 až 2020. Stanovili ste pravidlá, stanovili ste riadiace orgány, stanovili ste manuály, stanovili ste celý ten postup. Dnes hovoríte, že ten postup je treba zmeniť. Ja nehovorím, že tam je všetko v poriadku. Len tá zmena si vyžaduje také hlboké zmeny v jednotlivých operačných programoch a schválenie v Bruseli, že to bude mať za následok obmedzenie a zastavenie čerpania eurofondov ako takých na prechodné obdobie.
Keď ste tu kritizovali, že je alarmujúci, citujem, "alarmujúci stav na niektorých rezortoch". Pán minister, bol by som nesmierne rád, keby ste pomenovali na ktorých rezortoch? Pretože keď je alarmujúci stav na ktoromkoľvek rezorte, tak je to alarmujúci stav, ktorý v tejto krajine navodila politická strana SMER. Vy ste tam sedeli, boli to vaši nominanti, ktorí tam sedeli. A keď tam urobili prúser, tak prosím, keď ste to takto skryto pomenovali, tak buďte chlap, postavte sa sem a povedzte, že je to rezort ministerstva pôdohospodárstva, kde nám hrozí medzinárodná blamáž, pretože cezhraničné projekty nefungujú. Rakúska strana sa už sťažovala, stali sme sa riadiacim orgánom a doteraz už nemáme jeden mesiac, nemáme dvanásť mesiacov, máme už viac ako dva roky za sebou a nemáme vypísanú ani jednu jedinú výzvu. Európska komisia sa už dotazovala oficiálne listom pred voľbami, čo ste sa snažili veľmi úspešne ututlať. Cezhraničná spolupráca Slovensko – Maďarsko je rovnako totálny prepad. Pomenujte to, postavte sa sem a povedzte, že tento môj bývalý kolega to dosral! Povedzte to! Nielen tak skryto, že alarmujúcu stav.
Slovenská republika – Česká republika, opäť riadiaci orgán ministerstvo pôdohospodárstva, ani jedna výzva vypísaná. Vysvetlite mi, ako je možné, že cezhraničná spolupráca Poľsko – Slovenská republika už beží, pomaly sa dokončieva vyhodnotenie druhej výzvy. To sú stovky miliónov eur, ktoré Slovenská republika nečerpá. Ale tento systém ste nastavili. Idete v systéme kontinuity.
Pán minister, to, čo idete robiť teraz, je dokončenie zosmiešnenia podľa mňa svojich koaličných partnerov. Pri delení moci a výkone ste sa dohodli na tom, že ktorá strana ktoré rezorty bude zastávať. SIEŤ dostala rezort dopravy. Dosť veľký balík eurofondov. MOST dostal životné prostredie. SNS dostala školstvo. Kde chcete použiť tieto peniaze? Ministerstvo pôdohospodárstva dostali, regionálny rozvoj. Dnes SMER a vláda, ktorá predkladá sem návrh, hovorí, že ani jeden z nich nebude mať právo rozhodovať a riadiť, lebo ho bude mať, právo, len pán minister, podpredseda vlády Pellegrini. Vyjadrím sa potom v samotnom materiáli, ktorý sem predkladáte.
Pán minister, máte právo a možnosť vystúpiť. A ja by som vás vyzval, vystúpte za týmto rečníckym pultom! A keď ste povedali, že je alarmujúci stav na niektorých rezortoch, tak pomenujte, ktorý z vašich kolegov zanechal alarmujúci stav na rezorte, ktorý doteraz viedli, lebo vy pokračujete v kontinuite. Celý systém ste tam nastavili.
Nesmierne ma potešilo aj pobavilo, že celá vládna koalícia odmietla predložiť návrh, ktorý som navrhol zaradiť do programu, aby vláda pripravila a vy ste predložili sem správu a vyhodnotenie čerpanie eurofondov 2007 – 2013 vrátane korekcií, ktoré boli uplatnené. Pýtam sa kolegov zo SIET-e, z MOST-u aj SNS, prečo to urobili? Vy nechcete vedieť, ako sme dopadli s čerpaním 2007 – 2013? Nechcete vedieť, aké tam boli chyby? Nechcete z tých chýb sa poučiť a napraviť ich v rozpočtovom období 2014 – 2020? Nechcete ich tam zapracovať, aby sme mohli tomu predísť? Je to úsmevné pred vami. Toto nie je spôsob, ako chcete bojovať proti korupcii a klientelizmu. Toto je spôsob, ako chcete v tom pokračovať tak, ako ste v programovom vyhlásení povedali, chcete byť vládou kontinuity. To, čo navrhujete, je zmena manuálov, systémov riadenia operačných programov a je treba to schváliť a dohodnúť v Bruseli.
Centrálny koordinačný orgán, ktorý doteraz riadil pán minister Vážny, má dostatočné kompetencie na to, aby metodicky mohlo riadiť, zasahovať do spôsobu výkonu jednotlivých operačných programov. Ale vám to nestačí. Vy chcete viac. Vy chcete rozhodovať o jednotlivých operačných programov aj u koaličných partnerov. Keby ste mali záujem o to, že chcete riešiť skutočný problém, tak by ste prišli s návrhmi, ako znížiť byrokraciu, ako zjednodušiť spôsob čerpania eurofondov, aby naozaj čerpanie eurofondov bolo efektívnejšie, lepšie a účinnejšie. Aby Slovenská republika nedopadla tak, ako za 2007 – 2013, za ktorý ste v plnej miere zodpovední, lebo od roku 2007 do roku 2015 aj s tými dodatočnými rokmi na dočerpávanie, s výnimkou 1,5 roku, keď vládla Radičovej vláda, keď sa zintenzívnilo čerpanie eurofondov, ste boli zodpovední za čerpanie celého operačného programu. Vy ste to nastavili, povedali ste, ako to chcete vykonať a aj ste to dotiahli. Výsledok je, že Slovenská republika, ekonomika prišla viac ako o jednu miliardu a o stovky miliónov len vďaka tomu, že ste mali chyby a boli tam korekcie. Keby ste chceli vyriešiť skutočný problém, tak navrhujete, že pri eurofondoch je treba odstrániť subjektívny spôsob hodnotenia a klientelizmu, lebo tým by sa odstránila aj korupcia, ktorá sa rozmohla práve v týchto oblastiach. Vy toto nechcete riešiť. Vy chcete riešiť to, že kto bude riadiť, kto bude určovať, kto bude vyhodnocovať a kto bude podpisovať. Treba povedať, že v programovom vyhlásení vlády ste povedali, že budete šetriť, že budete dbať na efektívnu štátnu správu. Dbanie na efektívnu štátnu správu podľa toho, čo v skrátenom konaní predkladáte, je jednoznačne vytvoriť nový ústredný orgán štátnej správy. Ďalší chlievik, ďalších ľudí, ďalšie výdavky. To znamená, pre občanov tejto krajiny treba dodať, že občania budú musieť platiť viac úradníkov. Nie menej, viac.
Pán minister, podpredseda vlády, myslím si, že práve z týchto dôvodov, ktoré som pomenoval, by stálo za to, aby ste pristúpili za mnou k tomuto rečníckemu pultu a v mene vlády tento návrh zobrali späť.
Ďakujem pekne za pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

27.4.2016 o 9:53 hod.

Ing.

Zsolt Simon

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:02

Martin Fecko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán kolega. Ja zareagujem iba na tú záverečnú časť tvoju, kde si povedal, že ako sa tu šetrí na úradníkoch na štátnej správe. Včera to povedal pán Kaliňák, že 1 miliarda a 3-tisíc úradníkov bolo ušetrených. No, chcem vidieť kde, aby nám to ukázal, na ktorých postoch? Pretože ja ako chodím po tých úradoch, tak chodím, stále tam mám viacej vedúcich, jak sme mali doteraz. A musím povedať, že je to, keď si pozriete do terénu, či sa ľuďom ten život zjednodušil, tak iďte sa opýtať, čo vám povedia. Takže to je jedna vec.
A druhá vec. Rozoberal si ten alarmujúci stav, ktorý aj oni konštatujú v odôvodnení, a sú vládou kontinuity. Prakticky, a budem stále hovoriť to, čo povedal Braňo Škripek, vykrádanie obsahu významu slov. Lebo niekto povie, že neni alarmujúci, o dva mesiace povie, že je alarmujúci stav. Nepriznajú si to. Stále sa odvolávajú, že aj Radičová. Ale myslíte si, že tých 15 mesiacov, čo sme mali tú výkonnú moc, bola tá Radičovej partia až taká výkonná, že zvládla to, čo mala zvládnuť za štyri roky? Tak potom sa jej treba pokloniť, keď takto bola až výkonná.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.4.2016 o 10:02 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:03

Milan Laurenčík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Pán poslanec Simon, vo svojom príspevku ste dával otázky, že či poslanci koalície nechcú vedieť, ako dopadlo čerpanie eurofondov v minulom období. Ja si myslím, že oni to vedia, ale nechcú, aby sa o tom verejne hovorilo, aby sa občania dozvedeli, že máme napríklad zablokované platby a priamo sú ohrozované obce, ktoré čerpali eurofondy, ktoré zrealizovali projekty a ktoré teraz čakajú na preplatenie už schválených žiadostí o platbu, keď peniaze na obce nechodia, pretože vláda nedostane tieto peniaze, pretože sú zablokované.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.4.2016 o 10:03 hod.

Ing.

Milan Laurenčík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:04

Zsolt Simon
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Kolegovia, naozaj mojím cieľom bolo len otvoriť a pomenovať otázky, ktoré sú potrebné. A keď samotný podpredseda vlády, minister Pellegrini hovorí o tom, že je na niektorých rezortoch alarmujúci stav, tak o to viac by sme mali dostať túto správu do Národnej rady, ako stojíme. Ale vy ste, ale vládna koalícia túto možnosť totálne odmietla. A je mi z toho nesmierne smutno. Dúfam, že pán minister Pellegrini vystúpi a odôvodní a pomenuje svojich kolegov, ktorí zlyhali, a na ktorých rezortoch je alarmujúci stav.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.4.2016 o 10:04 hod.

Ing.

Zsolt Simon

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:05

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán podpredseda vlády, kolegyne, kolegovia, je priam symbolické, že tretia vláda Roberta Fica začína svoje legislatívne pôsobenie pokusom o znásilnenie legislatívnych pravidiel, konkrétne znásilnením zákona o rokovacom poriadku. Prvé dva návrhy zákonov, ktoré nová vláda posunula do parlamentu, majú byť prerokované v skrátenom legislatívnom konaní. Ani v jednom prípade pritom nie sú splnené podmienky, ktoré pre skrátené legislatívne konanie zákon vyžaduje.
Zvlášť do oči bijúce je to predovšetkým pri návrhu novely zákona o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy, ktorého skrátené legislatívne konanie máme práve teraz na stole. Podľa § 89 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky za mimoriadnych okolností, keď môže dôjsť k ohrozeniu základných ľudských práv a slobôd alebo bezpečnosti alebo ak hrozia štátu značné hospodárske škody, Národná rada sa môže na návrh vlády uzniesť na skrátenom legislatívnom konaní o návrhu zákona. Vláda sa nám pokúša nahovoriť, že existuje možnosť, že štátu hrozia značné hospodárske škody. Možnosť. Nijako však nevysvetľuje, v čom by tie hospodárske škody mali spočívať a ako by k nim bez skráteného legislatívneho konania mohlo prísť.
Zámer vlády posilniť právomoci podpredsedu vlády a zriadiť mu samostatný úrad vyplýva z jej rozhodnutia a z dohody politických strán, ktoré vytvorili vládnu koalíciu. Bez ohľadu na to, čo si o tomto rozhodnutí a o tej dohode myslíme, treba rešpektovať, že je právom vlády predložiť takýto návrh do parlamentu, a mala by ho však predložiť spôsobom, ktorý rešpektuje platné pravidlá, dokonca pravidlá zakotvené vo forme zákona. Vláda však v tomto prípade postupuje iným spôsobom a platné pravidlá porušuje. To, že tak robili aj predchádzajúce vlády, nie je žiadnym argumentom. Ak niekto spraví niečo zlé, neoprávňuje to predsa iných, aby robili to isté zlé, robili rovnaké chyby a rovnakým spôsobom porušovali pravidlá, či dokonca zákon. Ani v jednom z tých dvoch prípadov, ktorými sa dnes zaoberáme alebo budeme zaoberať, vláda svoj návrh náležite neodôvodnila, hroziace škody nešpecifikovala, ani nekvantifikovala. Dokonca v doložke vplyvov oboch predkladaných noviel zákonov uvádza, že nebudú mať žiadny vplyv na rozpočet verejnej správy. Ak štátu hrozia značné hospodárske škody a odvrátiť ich je možné iba prostredníctvom schválenia navrhovaných zákonov a iba v prípade, že budú schválené v skrátenom legislatívnom konaní, vplyv na rozpočet verejnej správy nemôže byť žiadny, ale evidentne by mal byť pozitívny, a ak je tá hroziaca škoda značná, nemal by byť problém vyčísliť ten vplyv.
Aké hospodárske škody však hrozia z toho, že pán podpredseda vlády Pellegrini bude mať svoj úrad nie od 1. júna, ako je uvedené v návrhu zákona, ale až od 1. júla, čo je termín, v ktorom by mohol byť navrhovaný zákon schválený a nadobudnúť účinnosť v prípade, že by sme postupovali štandardným legislatívnym procesom? Na májovej schôdzi prvé čítanie, na júnovej schôdzi druhé a tretie čítanie a zákon by bol účinný od 1. júla 2016. Čo také strašné sa môže za ten jeden, jediný mesiac stať? Skutočným dôvodom pre zrýchlené prijímanie oboch noviel je dlhodobé zlé manažovanie práce vlády v oboch oblastiach, ktorých sa tieto zákony týkajú. Po viac než dvoch rokoch programovacieho obdobia 2014 – 2020 je percento zazmluvňovania a čerpania mnohomiliardového balíka eurofondov blízke nule a zodpovednosť za tento stav nesie v plnej miere Ficova vláda. Priznáva to napokon aj samotný návrh na skrátené legislatívne konanie, keď uvádza: "Potreba zahájiť výkon reálnych opatrení smerujúcich k pozitívnemu vplyvu na štátny rozpočet bez akéhokoľvek odkladu, implementácia programového obdobia 2014 – 2020 v podmienkach Slovenskej republiky je aktuálne, t. j. v druhom kvartáli roku 2016 ešte len na začiatku. Alarmujúci stav na niektorých rezortoch je doplnený aj aktuálnou situáciou pozastavenia implementácie národných projektov. Oneskorený začiatok môže mať výrazne negatívny vplyv na možnosť Slovenskej republiky vyčerpať všetky poskytované prostriedky. Akýkoľvek ďalší odklad len zvyšuje riziko, že navrhované opatrenia nebudú tak účinné, aby mohli reálne napomôcť k dosahovaniu definovaného cieľa."
A toto, prosím, netvrdí vláda, ktorá sa práve chopila moci a ktorú vytvorili politické strany, ktoré uplynulé štyri roky strávili v opozícii a idú naprávať to, čo predchádzajúca vláda zanedbala. Na alarmujúci stav na niektorých ministerstvách sa vyhovára vláda, ktorá sama seba označuje za vládu kontinuity, vláda, ktorá má toho istého predsedu, toho istého ministra financií, aj takmer polovicu rovnakých členov ako jej predchodkyňa, a vláda, v ktorej väčšina členov zastupuje tú istú politickú stranu, ktorá tu uplynulé štyri roky vládla sama. A keby aj hneď platilo, že navrhované zmeny sú potrebné, sú dokonca nevyhnutné pre lepšie manažovanie čerpania eurofondov, o čom môžme mať pochybnosť, ale aj keď toto pripustíme, nie je a nemôže byť pravda, že štátu hrozia značné hospodárske škody, keď sa tieto zmeny nezavedú od 1. júna, ale až od 1. júla. Tomu snáď nikto nemôže veriť. Ani vláda, ani poslanci vládnej koalície.
Zlý manažment práce vlády potvrdzuje aj druhý z expresne menených návrhov zákonov. Odloženie vydávania zdravotných preukazov s elektronickým čipom občanom je dôsledkom spackaného projektu eHealths, ktorý bol schválený ešte za prvej Ficovej vlády, neoživili ho ani desiatky miliónov eur z eurofondov a štátneho rozpočtu počas druhej Ficovej vlády a tak sa ho urýchlene snaží resuscitovať tretia Ficova vláda. Ale návrh na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení zákon o zdravotnom poistení, o ktorom budeme rokovať v nasledujúcom bode programu, aspoň reaguje na skutočnosť, že niektoré z dotknutých ustanovení, pri ktorých chce vláda posunúť účinnosť, majú nadobudnúť účinnosť už 1. mája 2016. Vládu to nijako, nijako neospravedlňuje, nesníma za to z nej zodpovednosť, za tento stav, ani za to, že s takýmto návrhom neprišla skôr. Ale, ak ale je aspoň jasné, že ak chce vláda dosiahnuť cieľ, ktorý deklaruje, tak to nemôže urobiť bez kráteného legislatívneho konania. V tejto chvíli sa to už totiž inak stihnúť nedá, aby ten zákon platil od 1. mája 2016.
Pri novele kompetenčného zákona, ktorého skrátením sa zaoberáme teraz, však neexistuje ani takáto minimálna štipka vnútornej logiky. Jediné, o čom budeme hlasovaním o tomto návrhu na skrátené legislatívne konanie rozhodovať, je to, či pán podpredseda vlády Pellegrini dostane svoj vlastný úrad už v júni alebo sa, alebo bude musieť nielen máj, ale aj jún stráviť na Úrade vlády a svoj vlastný úrad dostane až od júla. A podobne, či pár ľudí dostane fleky tretích štátnych tajomníkov na niektorých ministerstvách od júna alebo od júla. To je všetko.
Naozaj vám, kolegyne a kolegovia z vládnej koalície, tieto drobnosti stoja za znásilnenie pravidiel a zákona o rokovacom poriadku?
A, pán spravodajca, chcel by som navrhnúť, aby sme zmenili uznesenie, aby Národná rada vrátila návrh na skrátenie legislatívne konanie vláde na dopracovanie.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

27.4.2016 o 10:05 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:15

Renáta Kaščáková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Áno. Ďakujem poslancovi kolegovi Dostálovi, pretože zdieľam presne tie isté názory. A ja mám celý, z tohto celého taký dojem, že ide viac menej o marketingový ťah, pretože je jedno, či sa tento úrad vytvorí v júni alebo v júli. Podľa môjho názoru jeho vytvorenie vôbec nič nezlepší. Som o tom presvedčená na základe doterajších skúseností. A pokiaľ ide o nejaké hospodárske, alebo vyčíslenie nejakých škôd alebo hospodárskych dopadov, ja by som upriamila vašu pozornosť len na správu o stave implementácie európskych štrukturálnych a investičných fondov k 31. 12. 2015, ktorý vzala vláda na vedomie 6. 4. 2016 a ktorý hovorí o tom, aké štruktúry na jednotlivých ministerstvách boli použité na prípravu eurofondov. A príklad nesystémového rozdelenia riadiacich úloh iba v jednom operačnom programe IROP ukazuje, aké zbytočné štruktúry na centrálnej a súčasnej regionálnej úrovni boli vytvorené s množstvom zmätkov. Tak napríklad na ministerstve pôdohospodárstva pracovalo na týchto fondoch 120 ľudí, na ministerstve zdravotníctva 45 ľudí, na ministerstve kultúry 21 ľudí, na VÚC-kach spolu 82 ľudí, na krajských mestách 25 ľudí. Už len, už len tieto kapacity, ktoré sme využili alebo nevyužili za tri roky, svedčia o tom, koľké prostriedky už sme vynaložili na prípravu týchto eurofondov a úplne zbytočne. Ak sa to porovná s minulým programovacím obdobím, tak podľa správy Centrálneho koordinačného orgánu Úradu vlády pracovalo dokopy 300 ľudí na tých bývalých fondoch 2007 – 2013. A ako boli využité? Pozrite, koľké korekcie z nich plynú a koľko peňazí musíme vracať, o koľké peniaze prídeme. Čiže ja neverím tomu, že tento úrad niečo zlepší. Bodaj by to tak bolo, ale naozaj je jedno, či vznikne v júni alebo v júli, pretože nezlepší podľa môjho názoru nič.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.4.2016 o 10:15 hod.

Mgr.

Renáta Kaščáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:17

Daniel Lipšic
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Pán poslanec, podľa mňa tu nejde o marketingový ťah, tam sú dve veci. Táto vláda tvrdí, že je to o zodpovednosti. Len si pozrite, akým spôsobom sa rozmnožil počet štátnych tajomníkov. Nikdy v histórii Slovenska nemalo každé ministerstvo dvoch štátnych tajomníkov, aby sa mohli uspokojiť ambície, personálne, vládneho zlepenca. Nikdy v histórii. Na každom jednom ministerstve. To je tá štíhla a transparentná pekná vláda. Najviac vysokých úradníkov, najviac sekretáriek, najviac sekretariátov, najviac limuzín. To je proste fakt. Overiteľný fakt, nie taký, aké tuná súkajú predstavitelia vládnej koalície.
A dôvod podľa mňa vzniku toho úradu je, je, sú dva dôvody. Je koaličná vláda, predsedu parlamentu obsadila SNS-ka, ministra školstva obsadila SNS-ka. Pán Pellegrini nemal kam ísť, bolo treba vytvoriť nový úrad podpredsedu vlády. A už keď vznikla vláda, ja som tipoval dávno predtým, že podpredseda vlády nebude, samozrejme, pán Vážny. Však kam by išiel pán Pellegrini? Ale veď nech ide, ja mu to akože ešte raz úprimne želám. Ale to je jeden dôvod, proste vznik umelého úradu.
A druhý dôvod podľa mňa, ktorý až tak neželám nikomu, je, že bolo treba centralizovať posudzovanie a distribúcie eurofondov, a to sa mi zdá, že už nie je ani záujem niekoho priamo z politikov, ale skôr niekoho z oligarchov v pozadí SMER-u. A môžme tipovať. Miroslav Výboch? Otázka. Alebo niekto iný? Však myslím si, že aj to sú témy, o ktorých v parlamente budeme musieť hovoriť, lebo ja som nehovoril ani pejoratívne, ani zo srandy, že je to, je to zlepenec oligarchov. A myslím si, že aj tá novela kompetenčného zákona trochu naznačuje, že kvôli čomu je tuná záujem centralizovať eurofondy. Nie je to záujem krajiny, ubezpečujem vás, je to záujem ľudí, ktorí túto krajinu riadia, a to nie sú bežní ľudia.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.4.2016 o 10:17 hod.

JUDr. LL.M.

Daniel Lipšic

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video