44. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
5.4.2019 o 11:47 hod.
MUDr.
Tibor Bastrnák
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Vážená pani poslankyňa, zase sme počuli veľa, veľa poloprávd, takže upriamim na vašu pozornosť na maličký detail. A aby sme boli presní, spoločnosti postupne prestávali na Višňovom pracovať preto, lebo im zhotoviteľ neplatil. Napriek tomu, že NDS-ka všetky faktúry načas uhrádzala, zhotoviteľ postupne od roku 2017 začal dlhovať, začal dlhovať zhotoviteľom, ktorí postupne strácali trpezlivosť.
Takže ešte raz pre všetkých konšpirátorov. Zhotoviteľ pravdepodobne zle odhadol cenu, postupne navyšoval svoju stratu, pričom prehlbujúcu stratu sa snažil eliminovať aj neuhrádzaním svojich záväzkov voči podzhotoviteľom. Toto sa začalo prejavovať od roku 2017. Viaceré subdodávateľské spoločnosti preto postupne začali odchádzať zo stavby, najprv menší a potom aj tí väčší. Vyvrcholilo to v druhej polovici roku 2018 po prerazení tunela. Do prerazenia tunela bolo tempo výstavby uspokojivé, august, september 2018, to je pravda, odvtedy sa stroje na personálne; nasadené na stavbe začalo znižovať. Znamenalo to radikálne spomalenie výstavby, ktorá sa začiatkom roka de facto zastavila.
Zdôrazňujem, že zhotoviteľ dal výpoveď 118 pracovníkom s uskutočneným; ukončením pracovných pomerov k 30. 11. 2018 a pán minister bol s pánom premiérom na stavbe začiatkom decembra, keď už na stavbe pracovalo iba niekoľko desiatok ľudí. Takže je to jednoznačné, že kým NDS-ka plnila svoje záväzky, plnila všetko, na druhej strane zhotoviteľ pravdepodobne kvôli tomu, lebo zle odhadol cenu, začal prácu a potom on prišiel... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
Vystúpenia
10:59
Vystúpenie 10:59
Tibor BastrnákTakže musím začať s tým, že pozorne som prečítal návrh opozície na odvolanie pána ministra a musím povedať, že už dlho som nevidel na jednom papieri tak veľa poloprávd. Viem, že je to asi strata času, pretože vy si svoje chyby nepriznáte, podľa mňa je dôležité, ale je to podľa mňa dôležité, aby to tu všetko odznelo. Tvrdíte, že všetky úseky na diaľniciach meškajú. Okrem toho, že to nie je pravda a napríklad úsek pri Žiline bol dokončený včas, vás chcem upozorniť, že by ste sa mali pozrieť na úseky, ktoré súčasný minister podpisoval a nielen na tie, ktoré zdedil.
Z troch diaľničných stavieb, ktoré sa začali stavať za éry ministra Árpáda Érseka, nemešká ani jedna. Dokonca aj problémy, ktoré zdedil, vyriešil, ako jasne dokazuje napríklad obnovenie výstavby pri Ružomberku alebo dokončená EIA na D1 pri Prešove. Takže vy ho idete odvolávať za to, čo zdedil, a nie za to, čo urobil.
Takisto vyslovene musím povedať, že klamete, ak tvrdíte, že na opravu a údržbu ciest išlo napríklad v minulom roku 50 mil. eur. Aj keby sme akceptovali vašu nesprávnu fixáciu iba na štátny rozpočet, tak do opravy a výstavby ciest I. triedy išlo v minulom roku dodatočných 30 mil. eur, ktoré minister v priebehu roka vyrokoval. Takže zase to nie je pravda, nie je to 50, ale 80. Navyše by ste mali vedieť, že minister rokuje s ministerstvom financií o programovej obnove ciest I. triedy za 200 mil. eur nad rámec bežného rozpočtu. A to nie iba pre seba, aby zbieral politické body, ale myslí aj na ďalšie štyri roky po voľbách.
Úplné klamstvo je aj vaše tvrdenie, že minister mohol využiť iné možnosti, ako identifikovať zahraničných vodičov, ktorí jazdia po diaľniciach bez zaplateného poplatku. Súčasný minister pohol celou Európskou úniou, aby sa prijalo jediné možné riešenie a na základe iniciatívy, jeho iniciatívy sa menili pravidlá v celej Európe. Vy asi netušíte, ako tento proces prebieha, ale podarilo sa mu to relatívne rýchlo, ak si uvedomíte, čo všetko bolo treba spraviť. Samozrejme, mohol by som sa opýtať, že čo pre to urobili vaši europoslanci, ktorí sedia v Bruseli, ale je to asi zbytočné. Okrem toho v spolupráci s políciou, ministerstvom vnútra zintenzívnil i kontroly priamo na mieste, ktoré teraz prirodzene chytajú hlavne cudzincov. Neexistuje žiadny iný legálny spôsob, ako získavať dáta o vodičoch z iných krajín za nezaplatenú diaľničnú nálepku. To, čo robia Maďari ako asi jediní, je podľa viacerých odborníkov na hrane zákona a iné krajiny to nerobia vôbec.
Klamanie pokračuje aj v stati o tom, že rezort dopravy neakceptoval odporúčanie IFB, ako ušetriť na železniciach. Napríklad pri nákupe trakčnej energie sa ušetrili státisíce eur, ktoré ostali v sektore. A len tak pre zaujímavosť by ste mali vedieť, že z troch rezortov, ktoré boli v pilotnom programe projektu hodnota za peniaze, mal po prvom riadnom hodnotení najviac splnených úloh práve rezort ministra Érseka.
Čo sa týka liberalizácie vlakových služieb, tak minister Érsek zrušil súťaž na rýchliky, kde by štát, štátu ostal v rukách čierny Peter. Kým by súkromník zarábal na rýchlikoch, štát by mu zvážal ľudí z regionálnych tratí, ktoré sú oveľa viac stratové. Ale ministerstvo pod vedením súčasného ministra pokračuje v liberalizácii oveľa rozumnejšie. Už sú vypísané tri súťaže na trate naprieč celým Slovenskom. Aj u nás tak budeme mať prvýkrát dopravcu, ktorý zíde z ozajstnej súťaže a štát na to nebude doplácať. Ale, naopak, z toho niečo získa.
Veľmi som bol zvedavý, ako pristúpite k oblasti mimoriadnych udalostí na železniciach, ako som si čítal, prečítal, tak to bol zase iba populizmus. Žiadny minister nezabráni mimoriadnym udalostiam na železnici, hlavne ak sa železniciam v minulosti nevenovalo dosť pozornosti. V tom máte pravdu. Rád by som upozornil, že vlaky horia aj v Nemecku. Dôležité je, či minister reagoval, a to tento minister urobil. Tým najzásadnejším opatrením boli zmeny v oblasti starostlivosti o ľudí v prípade mimoriadnych udalostí, ktoré minister nakázal hneď, akonáhle sa ukázali zlyhania v tejto oblasti. To znamená, že nie on je za to zodpovedný, on konal aj v tejto oblasti.
Ako som sa dočítal, tak najväčšie, nehovorím, že klamstvo, ale nepravda je, že ste sa nechali; to, čo ste nechali na záver. Minister dopravy nikdy nebral situáciu na úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala na ľahkú váhu a pravidelne chodil stavbu kontrolovať. O stave, ktorý tam bol, informoval verejnosť a pravidelne tlačil na zhotoviteľa, aby prijal nápravné opatrenie. Takisto je úplné klamstvo, že NDS nedáva zhotoviteľom pokuty. Práve naopak, NDS pokutoval každé porušenie zmluvy a zhotoviteľ bude musieť zaplatiť pokuty v miliónoch eur.
Ani to nie je úplne v poriadku, čo tvrdíte, že štát dohodol odstúpenie od zmluvy. Fakt, že neviete alebo; neviete o tom, že s týmto návrhom prišiel zhotoviteľ po tom, ako si aj on uvedomil, že stavbu nevie dokončiť, je škandál. Zhotoviteľ zaplatí zmluvné pokuty, tak ako tu už zaznelo, za zmeškané termíny do momentu, kedy bola zmluva rozviazaná. Štát si v rámci zmluvy od zhotoviteľa odkúpi iba to vybavenie, ktoré bude potrebovať, a predovšetkým zhotoviteľ vyplatí všetkých svojich subdodávateľov, teda tu nevznikne žiadny ďalší VÁHOSTAV, ale aj už o tom bola reč.
A to, čo vy označujete za najhoršie, a teda že prípadné spory posúdi nestranná komisia, neznamená to, že štát niečo bude musieť platiť, pretože štát si vždy plnil všetky svoje náležitosti. Ale vďaka tomuto kroku sa môže už o pár týždňov začať súťažiť firma, ktorá úsek dostavia. Inak by nám hrozilo predbežné opatrenie a zastavenie výstavby na roky, a pritom to tempo, ktoré, s ktorým zhotoviteľ posledné týždne pracoval, tak pravdepodobne by dokončil tú stavbu po roku 2030.
Vaše argumenty sú absolútne neodborné alebo nepresvedčivé, dokazujú iba to, že buď nerozumiete problematike, alebo úmyselne klamete či zavádzate. Jasným dôkazom je celý tento návrh na odvolanie, za ktorý by sa nehanbili ani konšpiračné médiá a za ktorý by ste sa mali ospravedlniť vy pánovi ministrovi, a nie ho odvolávať.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Ďakujem pekne, dobrý deň. Vážený pán podpredseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, v prvom rade by som sa chcel poďakovať opozícii, že dneska už prišli na túto schôdzu a môžeme rokovať o tom, čo oni chceli. Fakt, ale aj tak ja im veľmi pekne ďakujem, lebo potom by sme zase museli tento bod odložiť na budúci týždeň. Takže aj ja si myslím, že to, aj to je veľmi veľký pokrok.
Takže musím začať s tým, že pozorne som prečítal návrh opozície na odvolanie pána ministra a musím povedať, že už dlho som nevidel na jednom papieri tak veľa poloprávd. Viem, že je to asi strata času, pretože vy si svoje chyby nepriznáte, podľa mňa je dôležité, ale je to podľa mňa dôležité, aby to tu všetko odznelo. Tvrdíte, že všetky úseky na diaľniciach meškajú. Okrem toho, že to nie je pravda a napríklad úsek pri Žiline bol dokončený včas, vás chcem upozorniť, že by ste sa mali pozrieť na úseky, ktoré súčasný minister podpisoval a nielen na tie, ktoré zdedil.
Z troch diaľničných stavieb, ktoré sa začali stavať za éry ministra Árpáda Érseka, nemešká ani jedna. Dokonca aj problémy, ktoré zdedil, vyriešil, ako jasne dokazuje napríklad obnovenie výstavby pri Ružomberku alebo dokončená EIA na D1 pri Prešove. Takže vy ho idete odvolávať za to, čo zdedil, a nie za to, čo urobil.
Takisto vyslovene musím povedať, že klamete, ak tvrdíte, že na opravu a údržbu ciest išlo napríklad v minulom roku 50 mil. eur. Aj keby sme akceptovali vašu nesprávnu fixáciu iba na štátny rozpočet, tak do opravy a výstavby ciest I. triedy išlo v minulom roku dodatočných 30 mil. eur, ktoré minister v priebehu roka vyrokoval. Takže zase to nie je pravda, nie je to 50, ale 80. Navyše by ste mali vedieť, že minister rokuje s ministerstvom financií o programovej obnove ciest I. triedy za 200 mil. eur nad rámec bežného rozpočtu. A to nie iba pre seba, aby zbieral politické body, ale myslí aj na ďalšie štyri roky po voľbách.
Úplné klamstvo je aj vaše tvrdenie, že minister mohol využiť iné možnosti, ako identifikovať zahraničných vodičov, ktorí jazdia po diaľniciach bez zaplateného poplatku. Súčasný minister pohol celou Európskou úniou, aby sa prijalo jediné možné riešenie a na základe iniciatívy, jeho iniciatívy sa menili pravidlá v celej Európe. Vy asi netušíte, ako tento proces prebieha, ale podarilo sa mu to relatívne rýchlo, ak si uvedomíte, čo všetko bolo treba spraviť. Samozrejme, mohol by som sa opýtať, že čo pre to urobili vaši europoslanci, ktorí sedia v Bruseli, ale je to asi zbytočné. Okrem toho v spolupráci s políciou, ministerstvom vnútra zintenzívnil i kontroly priamo na mieste, ktoré teraz prirodzene chytajú hlavne cudzincov. Neexistuje žiadny iný legálny spôsob, ako získavať dáta o vodičoch z iných krajín za nezaplatenú diaľničnú nálepku. To, čo robia Maďari ako asi jediní, je podľa viacerých odborníkov na hrane zákona a iné krajiny to nerobia vôbec.
Klamanie pokračuje aj v stati o tom, že rezort dopravy neakceptoval odporúčanie IFB, ako ušetriť na železniciach. Napríklad pri nákupe trakčnej energie sa ušetrili státisíce eur, ktoré ostali v sektore. A len tak pre zaujímavosť by ste mali vedieť, že z troch rezortov, ktoré boli v pilotnom programe projektu hodnota za peniaze, mal po prvom riadnom hodnotení najviac splnených úloh práve rezort ministra Érseka.
Čo sa týka liberalizácie vlakových služieb, tak minister Érsek zrušil súťaž na rýchliky, kde by štát, štátu ostal v rukách čierny Peter. Kým by súkromník zarábal na rýchlikoch, štát by mu zvážal ľudí z regionálnych tratí, ktoré sú oveľa viac stratové. Ale ministerstvo pod vedením súčasného ministra pokračuje v liberalizácii oveľa rozumnejšie. Už sú vypísané tri súťaže na trate naprieč celým Slovenskom. Aj u nás tak budeme mať prvýkrát dopravcu, ktorý zíde z ozajstnej súťaže a štát na to nebude doplácať. Ale, naopak, z toho niečo získa.
Veľmi som bol zvedavý, ako pristúpite k oblasti mimoriadnych udalostí na železniciach, ako som si čítal, prečítal, tak to bol zase iba populizmus. Žiadny minister nezabráni mimoriadnym udalostiam na železnici, hlavne ak sa železniciam v minulosti nevenovalo dosť pozornosti. V tom máte pravdu. Rád by som upozornil, že vlaky horia aj v Nemecku. Dôležité je, či minister reagoval, a to tento minister urobil. Tým najzásadnejším opatrením boli zmeny v oblasti starostlivosti o ľudí v prípade mimoriadnych udalostí, ktoré minister nakázal hneď, akonáhle sa ukázali zlyhania v tejto oblasti. To znamená, že nie on je za to zodpovedný, on konal aj v tejto oblasti.
Ako som sa dočítal, tak najväčšie, nehovorím, že klamstvo, ale nepravda je, že ste sa nechali; to, čo ste nechali na záver. Minister dopravy nikdy nebral situáciu na úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala na ľahkú váhu a pravidelne chodil stavbu kontrolovať. O stave, ktorý tam bol, informoval verejnosť a pravidelne tlačil na zhotoviteľa, aby prijal nápravné opatrenie. Takisto je úplné klamstvo, že NDS nedáva zhotoviteľom pokuty. Práve naopak, NDS pokutoval každé porušenie zmluvy a zhotoviteľ bude musieť zaplatiť pokuty v miliónoch eur.
Ani to nie je úplne v poriadku, čo tvrdíte, že štát dohodol odstúpenie od zmluvy. Fakt, že neviete alebo; neviete o tom, že s týmto návrhom prišiel zhotoviteľ po tom, ako si aj on uvedomil, že stavbu nevie dokončiť, je škandál. Zhotoviteľ zaplatí zmluvné pokuty, tak ako tu už zaznelo, za zmeškané termíny do momentu, kedy bola zmluva rozviazaná. Štát si v rámci zmluvy od zhotoviteľa odkúpi iba to vybavenie, ktoré bude potrebovať, a predovšetkým zhotoviteľ vyplatí všetkých svojich subdodávateľov, teda tu nevznikne žiadny ďalší VÁHOSTAV, ale aj už o tom bola reč.
A to, čo vy označujete za najhoršie, a teda že prípadné spory posúdi nestranná komisia, neznamená to, že štát niečo bude musieť platiť, pretože štát si vždy plnil všetky svoje náležitosti. Ale vďaka tomuto kroku sa môže už o pár týždňov začať súťažiť firma, ktorá úsek dostavia. Inak by nám hrozilo predbežné opatrenie a zastavenie výstavby na roky, a pritom to tempo, ktoré, s ktorým zhotoviteľ posledné týždne pracoval, tak pravdepodobne by dokončil tú stavbu po roku 2030.
Vaše argumenty sú absolútne neodborné alebo nepresvedčivé, dokazujú iba to, že buď nerozumiete problematike, alebo úmyselne klamete či zavádzate. Jasným dôkazom je celý tento návrh na odvolanie, za ktorý by sa nehanbili ani konšpiračné médiá a za ktorý by ste sa mali ospravedlniť vy pánovi ministrovi, a nie ho odvolávať.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Rozpracované
11:07
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:07
Miroslav IvanPán kolega Bastrnák, identifikácia vodičov. Pán minister mal naozaj dva a pol roka, aby s tým niečo robil. Vy hovoríte, že teraz po dohode s ministerstvom vnútra zvýšil kontroly, fyzické kontroly tých, ktorí nezaplatili. Tie kontroly mohol...
Pán kolega Bastrnák, identifikácia vodičov. Pán minister mal naozaj dva a pol roka, aby s tým niečo robil. Vy hovoríte, že teraz po dohode s ministerstvom vnútra zvýšil kontroly, fyzické kontroly tých, ktorí nezaplatili. Tie kontroly mohol zaviesť okamžite, mohol všetkých tých, ktorí nemajú zaplatenú diaľničnú známku, odchytávať na hraničných prechodoch a nepustiť takého motoristu von zo Slovenska. Ak, a nemusel identifikovať držiteľa vozidla, stačilo, a to vedeli, a to systém vedel, aká ŠPZ-ka to je. A takú ŠPZ-ku odchytiť na hraničnom prechode a nepustiť takého šoféra. Neviem, prečo toto sme nerobili od začiatku, ak aj hovoríte, že možno je na hranici ústavnosti použiť povedzme nejakú právnickú firmu, ktorá by to robila.
Čo sa týka tej súťaže na liberalizáciu, tak ja som to povedal, ako pustiť na trh 21 km alebo Žilina – Rajec, alebo na východe 31 km, tak to ja vám tu hovorím, že na toto sa nikto okrem ŽSSK neprihlási, to musíte vedieť. Ak budete sa rozprávať s firmami, ktoré robia v železničnej doprave, tak každý z nich vám povie, ak majú zabezpečiť všetko, čo zabezpečiť majú, všetky tie služby pre tých ľudí, zamestnancov a čo sa aj servisu vozového parku týka, tak toto nie je možné prevádzkovať. Alebo teda nech minister ponúkne uzly, viaceré regióny, aby tam si to vedel on zorganizovať, tú dopravu, ale nie jednu odtrhnutú trasu, ktorá má 21 kilometrov. To vám hovorím, že to tak bude, nikto sa tam neprihlási okrem štátneho monopolu.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
5.4.2019 o 11:07 hod.
Ing.
Miroslav Ivan
Videokanál poslanca
Ja by som len v krátkosti, potom zase radšej v rozprave, do ktorej sa prihlásim.
Pán kolega Bastrnák, identifikácia vodičov. Pán minister mal naozaj dva a pol roka, aby s tým niečo robil. Vy hovoríte, že teraz po dohode s ministerstvom vnútra zvýšil kontroly, fyzické kontroly tých, ktorí nezaplatili. Tie kontroly mohol zaviesť okamžite, mohol všetkých tých, ktorí nemajú zaplatenú diaľničnú známku, odchytávať na hraničných prechodoch a nepustiť takého motoristu von zo Slovenska. Ak, a nemusel identifikovať držiteľa vozidla, stačilo, a to vedeli, a to systém vedel, aká ŠPZ-ka to je. A takú ŠPZ-ku odchytiť na hraničnom prechode a nepustiť takého šoféra. Neviem, prečo toto sme nerobili od začiatku, ak aj hovoríte, že možno je na hranici ústavnosti použiť povedzme nejakú právnickú firmu, ktorá by to robila.
Čo sa týka tej súťaže na liberalizáciu, tak ja som to povedal, ako pustiť na trh 21 km alebo Žilina – Rajec, alebo na východe 31 km, tak to ja vám tu hovorím, že na toto sa nikto okrem ŽSSK neprihlási, to musíte vedieť. Ak budete sa rozprávať s firmami, ktoré robia v železničnej doprave, tak každý z nich vám povie, ak majú zabezpečiť všetko, čo zabezpečiť majú, všetky tie služby pre tých ľudí, zamestnancov a čo sa aj servisu vozového parku týka, tak toto nie je možné prevádzkovať. Alebo teda nech minister ponúkne uzly, viaceré regióny, aby tam si to vedel on zorganizovať, tú dopravu, ale nie jednu odtrhnutú trasu, ktorá má 21 kilometrov. To vám hovorím, že to tak bude, nikto sa tam neprihlási okrem štátneho monopolu.
Rozpracované
11:09
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:09
Anna ZemanováZareagujem na jednu vec, čo ste chválili pána ministra, veď chodil na kontroly. Nuž ale vám poviem, že práve jeho prelet vrtuľníkom ponad diaľnicu s vtedajším, neviem, s kým to bol, ale bol na stavbe, tak práve vtedy začal problém medzi komunikáciou so zhotoviteľom a s ministerstvom. Pretože začal škandalizovať zhotoviteľa, ktorý má veľké, renomované meno po celom svete, ako naozaj veľký dodávateľ s významnými...
Zareagujem na jednu vec, čo ste chválili pána ministra, veď chodil na kontroly. Nuž ale vám poviem, že práve jeho prelet vrtuľníkom ponad diaľnicu s vtedajším, neviem, s kým to bol, ale bol na stavbe, tak práve vtedy začal problém medzi komunikáciou so zhotoviteľom a s ministerstvom. Pretože začal škandalizovať zhotoviteľa, ktorý má veľké, renomované meno po celom svete, ako naozaj veľký dodávateľ s významnými referenciami, a odvtedy začala vlastne zlá komunikácia. Namiesto toho, aby nepočítal pán minister počet zamestnancov v stavbe tunela, ale tak sa mal pýtať Národnej diaľničnej spoločnosti, čo robila, ako, aké pokyny na zmenu dávala, ako ich schvaľovala, či ich schvaľovala v lehote, či boli podpísané, či nemenila náhodou práve NDS-ka projektanta napríklad na stavebný objekt 204, čo je vlastne mostový oblúk nad zosuvným územím. Či náhodou práve NDS-ka nebola tá, ktorá blokovala a spôsobila to, že bolo len na 15 stavbách možné naozaj reálne pracovať napriek tomu, čo pán Hrnčiar povie, že mali 200 stavebných objektov povolených a pracovali na pätnástich. Nuž preto asi, treba sa na to spýtať NDS-ky.
A pán minister nech zodpovie, koľko pokynov na zmeny bolo vydaných, koľko dodatočných požiadaviek, ktoré menili vydané stavebné povolenia, či mali tieto stavebné povolenia dodatočné zmeny stavby povolené, či prešli posudzovaním vplyvov na životné prostredie a prečo. A akým spôsobom a akým harmonogramom boli tieto zmeny posunuté, či náhodou práve slovenská strana nebola tá, ktorá spôsobila obštrukcie, meškanie na stavbe.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
5.4.2019 o 11:09 hod.
RNDr.
Anna Zemanová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo.
Zareagujem na jednu vec, čo ste chválili pána ministra, veď chodil na kontroly. Nuž ale vám poviem, že práve jeho prelet vrtuľníkom ponad diaľnicu s vtedajším, neviem, s kým to bol, ale bol na stavbe, tak práve vtedy začal problém medzi komunikáciou so zhotoviteľom a s ministerstvom. Pretože začal škandalizovať zhotoviteľa, ktorý má veľké, renomované meno po celom svete, ako naozaj veľký dodávateľ s významnými referenciami, a odvtedy začala vlastne zlá komunikácia. Namiesto toho, aby nepočítal pán minister počet zamestnancov v stavbe tunela, ale tak sa mal pýtať Národnej diaľničnej spoločnosti, čo robila, ako, aké pokyny na zmenu dávala, ako ich schvaľovala, či ich schvaľovala v lehote, či boli podpísané, či nemenila náhodou práve NDS-ka projektanta napríklad na stavebný objekt 204, čo je vlastne mostový oblúk nad zosuvným územím. Či náhodou práve NDS-ka nebola tá, ktorá blokovala a spôsobila to, že bolo len na 15 stavbách možné naozaj reálne pracovať napriek tomu, čo pán Hrnčiar povie, že mali 200 stavebných objektov povolených a pracovali na pätnástich. Nuž preto asi, treba sa na to spýtať NDS-ky.
A pán minister nech zodpovie, koľko pokynov na zmeny bolo vydaných, koľko dodatočných požiadaviek, ktoré menili vydané stavebné povolenia, či mali tieto stavebné povolenia dodatočné zmeny stavby povolené, či prešli posudzovaním vplyvov na životné prostredie a prečo. A akým spôsobom a akým harmonogramom boli tieto zmeny posunuté, či náhodou práve slovenská strana nebola tá, ktorá spôsobila obštrukcie, meškanie na stavbe.
Rozpracované
11:11
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:11
Tibor BastrnákNa druhej strane pre pána Ivana len toľko chcem povedať, že viete dobre, že takáto iniciatíva vždy trvá nejaký čas a hlavne čo sa týka v Európskej únii. Ale pán minister okamžite po nástupe na ministerstvo inicioval stretnutie v Bruseli, kde rozprával a inicioval rozpravu o tomto probléme. Lebo to, čo niektoré krajiny, čo ste aj vy spomínali, lebo to nie je legálne, keď v Maďarsku dostanete akúkoľvek pokutu, nezaplatíte, nič sa nestane kvôli tomu, lebo to nie je legálne vymožiteľné napríklad. Takže práve môžeme ďakovať pánovi ministrovi, že otvoril túto tému na európskej pôde a že bol prijatý zákon, vďaka ktorému bude možné poslať pokuty aj do zahraničia. Takže možnože to meškal, ale robil na tom a vyrokoval také veci, ktoré sú aj vydobyteľné, nielen niekde v oblakoch.
Ďakujem veľmi pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
5.4.2019 o 11:11 hod.
MUDr.
Tibor Bastrnák
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Začínam odzadu. Samozrejme, je to veľmi populárne, obviňovať pána ministra za všetko, čo sa deje v tejto krajine. Samozrejme, na tie konkrétne otázky vám iste odpovie. Viete dobre, že skôr môj prejav bol politický, nie som odborník k tejto téme. Ale som o tom presvedčený a vnímal som aj ja to, že fakt chodil na tieto stavby, nielen tam, ale všade chodí po Slovensku. Kontroluje tieto stavby a vždy tlačil na zhotoviteľov, aby tie stavby nemeškali. A práve tu táto stavba zmeškala toľko, že podľa mojich informácií by zhotoviteľ mohol dokončiť najskorej po roku 2035/6. Takže ako veľmi, veľmi, veľmi. Takže to bol škandál, a preto ani nechápem, že prečo bránite zhotoviteľa, prečo nebránite záujem Slovenskej republiky a daňových poplatníkov.
Na druhej strane pre pána Ivana len toľko chcem povedať, že viete dobre, že takáto iniciatíva vždy trvá nejaký čas a hlavne čo sa týka v Európskej únii. Ale pán minister okamžite po nástupe na ministerstvo inicioval stretnutie v Bruseli, kde rozprával a inicioval rozpravu o tomto probléme. Lebo to, čo niektoré krajiny, čo ste aj vy spomínali, lebo to nie je legálne, keď v Maďarsku dostanete akúkoľvek pokutu, nezaplatíte, nič sa nestane kvôli tomu, lebo to nie je legálne vymožiteľné napríklad. Takže práve môžeme ďakovať pánovi ministrovi, že otvoril túto tému na európskej pôde a že bol prijatý zákon, vďaka ktorému bude možné poslať pokuty aj do zahraničia. Takže možnože to meškal, ale robil na tom a vyrokoval také veci, ktoré sú aj vydobyteľné, nielen niekde v oblakoch.
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
11:13
Vystúpenie 11:13
Anna ZemanováŽiaľ, minister Érsek nás...
Žiaľ, minister Érsek nás však zadlžil mimoriadne a na všetkých frontoch – na bezpečí, zdraví aj životnom prostredí. A to nečinnosťou ohrozil zásoby podzemnej vody v chránenej vodohospodárskej oblasti Žitný ostrov. Nezabránil totiž, aby sa pod výstavbu nedovážala kontaminovaná zemina, a nezabránil nelegálnej ťažbe štrkopiesku pre výstavbu diaľnice. Nezabránil tomu, že sa diaľnica D4 stavia bez platného stavebného povolenia, pretože zmeny stavby diaľnice neprešli zákonným procesom posudzovania vplyvov na životné prostredie.
Nechceme, aby sme našim deťom odovzdali takéto dlhy. Namiesto toho chceme dať zelenú férovej krajine, kde platí jeden meter a rovnaké pravidlá pre všetkých. Toto minister Érsek nevie zabezpečiť, a preto nemá našu dôveru.
Pán minister, pripomeniem vám teraz veci, za ktoré ste priamo zodpovedný. Pre obmedzený čas sa budem venovať významným stavbám v okolí hlavného mesta, a to diaľnici D4 a rýchlostnej ceste R7, machináciám s pozemkami pod rúškom ochrany prírody, rekonštrukcii diaľnice D1, kolektorom, križovatke Triblavine a jej zmenám, rozširovaniu Seneckej cesty a s tým súvisiacimi procesmi posudzovania vplyvov na životné prostredie.
Diaľnica D4 a rýchlostná cesta R7. Všetci sme svedkami tomu, akému megaškandálu v ohrození životného prostredia čelí táto stavba. A to je medializovaný škandál s navážaním kontaminovanej zeminy a iného odpadu.
Pán minister, nedodržali ste podmienky koncesnej zmluvy, kde vo viacerých bodoch máte uložené povinnosti aj možnosti, ako ste mali konať a stavbu kontrolovať. Vy ste priamo, osobne zodpovedný za to, že nezávislý dozor alebo vami poverení ľudia z ministerstva nedostatočne kontrolovali stavbu, hoci v čase, kedy sa začala navážka týchto materiálov, boli ste na to upozorňovaný prostredníctvom tlače, médií, ale aj samostatnej tlačovej konferencie napríklad, ktorú sme mali my strana SaS. Mali ste hneď urobiť kroky, ako sa objavili tieto prvé mediálne správy. Ste za to priamo zodpovedný. Nemali by ste sa chodiť vyzvedať po polícii, ale mali by ste naháňať práve zodpovedné osoby, ktoré ma veľmi zaujíma, kto sú to tie poverené osoby, ktoré vám vyplývali z koncesnej zmluvy, aby ste ich menovali, ktoré mali chodiť na stavbu. Mali sledovať konkrétne analýzy, mali sledovať statické skúšky, mali sledovať, aký materiál sa tam dováža. Robili ste to? Keby ste to robili, neboli by ste taký prekvapený tomu, čo sa deje.
Ja sama som dala trestné oznámenie na činnosti, ktoré sa tam konajú. Ale to trestné oznámenie by malo byť aj na nečinnosť orgánov štátnej správy a vás a ministerstva životného prostredia z dôvodu ľahostajnosti a nekonania. Pretože tie obrovské škody, ktoré následne sa môžu nastať na stavbe a na životnom prostredí, budú také a možno aj nenapraviteľné. Tu nejde len o stavebný odpad, o ktorom sa hovorilo, že je to drvený kameň z nejakých stavieb. To by bol najmenší problém. Ale tu môže ísť aj o kontaminovanú zeminu z výkopov po bývalej Apolke pre výstavbu Digital Parku, zemina, ktorá čaká na pochovanie pod diaľnicou a leží na skládkach prevádzkovaných odpadovým mafiánom M. G. A to nielen pod teleso diaľnice, ale hroby a budúce hroby sú vykopané po celom Žitnom ostrove ako nezákonné ťažobné jamy a o ktorých veľmi dobre viete a s vaším kolegom z politickej strany, podpredsedom vlády, ministrom Sólymosom ste nekonali a nekonáte a nechali ste veci dôjsť až takto ďaleko. Tie hroby vykopané sú dnes otvorené a čakajú na to, aby sa práve touto zeminou kontaminovanou zaviezli a navždy pochovali na Žitnom ostrove.
Pán minister, veľmi dobre viete alebo mali by ste vedieť, že akákoľvek ťažba podlieha povoľovaciemu konaniu. Ako je možné, že vaše kontrolné mechanizmy nezachytili nezákonnú činnosť na stavbe diaľnice D4 a R7? Priamym dopadom nezákonnej ťažby je nebezpečenstvo ohrozovania, poškodzovania životného prostredia. Spoločnosti, ktoré ťažia štrkopiesok kazetovým spôsobom na území Žitného ostrova, neberú ani ohľad na to, že okolité obce nesúhlasia s ťažbou štrkopiesku.
Máte tam aj spoluvinníka, vášho ministra životného prostredia pána Sólymosa, pretože už niekoľko mesiacov mu leží na stole podnet nielen odo mňa, ale aj z príslušných okresných úradov v Dunajskej Strede a okresu Senec, kde je dotaz práve na spôsob tejto ťažby a povinnosť posudzovania. Ľahostajnosť a nekonanie spôsobilo to, že do dnešného dňa v týchto dňoch pokračuje táto ťažba. Dochádza tam ku krádeži nerastného bohatstva, dochádza tam k odhaleniu hladiny podzemnej vody. Aj na toto je podané trestné oznámenie. A preto vás prosím, aby ste nechodili sa vyzvedať na políciu, ale počkali, kým si vás zavolajú.
Pán minister, určite viete o tom, že stavebné povolenie, ktoré bolo vydané na diaľnicu pre úsek Jarovce – Ivanka sever, je neplatné, pretože vám bolo doručené rozhodnutie krajského súdu, ktoré rozhodlo o tom, že všetky zmeny stavby, ktoré boli vykonané na plánovanom stavebnom úseku, boli vykonané v rozpore so zákonom. A tak záverečné stanovisko, ktoré bolo k týmto zmenám vydané, je nezákonné a neplatné. A dané bolo pokyn na obnovu celého konania. Zo zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a z medzinárodných a ruského dohovoru vyplýva, že v prípade, že stavba, na ktorú je povinné posudzovanie vplyvov na životné prostredie, nemá záverečné stanovisko, všetky rozhodnutia, ktoré boli vydané bez neho, sú neplatné.
Pán minister, leží vám na stole rozklad pre stavebné povolenie pre úsek Ivanka sever – Rača, tzv. vajnorský úsek. Aj tu vám chcem pripomenúť, že práve tento vajnorský úsek, ktorý nemá oporu v žiadnom strategickom dokumente, ktorý je 80 mil. vyhodených v lufte, pretože nemá dopravné opodstatnenie pre túto výstavbu a spôsobuje práve križovatka medzi diaľnicou D4 a diaľnicou D1 najväčší problém pre celú stavbu, táto stavba beží. Sú tam, stoja tam piliere, hoci na túto, na tento úsek nie je vydané stavebné povolenie, resp. je, ale na ktoré vám leží na stole rozklad a práve z titulu toho, že tam bolo vykonaných toľko zmien, že neboli posudzované podľa zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie.
Ste priamo zodpovedný za to, za tento proces, pretože rezort, váš rezort je navrhovateľom a váš spolustranícky minister zodpovedá za správnosť celého procesu. Zrušením hoci len jedného rozhodnutia vydaného v procese posudzovania sa stal celý proces v stavebnom konaní nezákonný, a teda nezákonnými sú aj rozhodnutia vydané v rámci takéhoto stavebného konania. Na toto chcem obzvlášť upozorniť, pretože to sa netýka len stavby diaľnice D4. Pán minister, toto sa týka každej jednej diaľnice, na ktorej boli vykonané zmeny, ktoré neboli posúdené úplným procesom posudzovania vplyvov na životné prostredie.
Rozhodnutie krajského súdu je pre vás záväzné. Pre vás aj pre ministra životného prostredia. A žiadam vás, aby ste si na toto urobili právnu analýzu a nenavyšovali milióny eur, státisíce eur od poradcov na to, ako teraz máte riešiť diaľnicu D4, pretože ste spôsobili vy vašou ľahostajnosťou problémy na tejto stavbe.
Pán minister, chcem vám pripomenúť aj ďalšie kauzy, ktoré sa týkajú diaľnice D4. A týka sa to machinácií s pozemkami a znaleckými posudkami Národnej diaľničnej spoločnosti. V lete 2017 sme verejnosť informovali o výkupoch pozemkov pre náhradné plochy pre lacné druhy, chránené druhy vtáctva, ktorých podmienky majú byť alebo sú diaľnicou výstavby ohrozené. Pozemky sú pre kompenzačné opatrenia z titulu zásahu do chránených území NATURA 2000 a tieto plochy boli určené na základe územného rozhodnutia z roku 2014 a boli na základe výsledkov posudzovania vplyvov na životné prostredie. Len čo sa stalo? V roku 2016 došiel pokyn, že tieto chránené územia do plochy majú byť navýšené. Pýtam sa, od koho ten pokyn prišiel. Prečo Národná diaľničná spoločnosť začala zrazu chrániť prírodu a navyšovať plochy pre ochranu prírody? Tie plochy, ktoré boli dohodnuté a určené Národnej diaľničnej spoločnosti prakticky všetky, tie plochy, ktoré boli pôvodne určené v územnom rozhodnutí, boli určené, prakticky väčšina z nich vykúpená.
Nuž, pýtame sa, že prečo. Asi preto, že práve spriaznená spoločnosť ROT, s. r. o., prišla do hry a pozemky, ktoré boli navýšené, patrili tejto spoločnosti. Národná diaľničná spoločnosť namiesto toho, aby dotiahla vyvlastnenie pozemkov pre kompenzačné opatrenia za 4 eurá za meter štvorcový v lokalitách, ktoré boli v súlade s územným rozhodnutím, tak odkúpila od spoločnosti ROT plochy za cenu viac ako 20 eur na meter štvorcový. A tak spoločnosť ROT dostala viac ako 5 mil. za pozemok, ktorý ani vlastne celý nevlastnila, pretože tam bola len spolupodielnickým vlastníctvom. Vykúpila takto Národná diaľničná spoločnosť pozemky, ktoré nemajú žiaden súvis s diaľnicou ani s vydaným územným rozhodnutím pre diaľnicu D4. A tých pozemkov na výkup za ďalších sedem eur, 7 mil. eur je na spadnutie a čaká.
Na základe týchto skutočností som podala teda spoločne s Ivanom, s kolegom Mirom Ivanom podanie na Generálnu prokuratúru. Podali sme trestné oznámenie z podozrenia z viacerých trestných činov, a to z trestného činu porušovania povinností pri správe cudzieho majetku, podozrenia z podvodu a konania organizovanej skupiny. Opakujem, že akcia sa udiala na základe tzv. aktualizácie kompenzačných opatrení už za vášho pôsobenia.
Takže Národná diaľničná spoločnosť odkúpila niektoré pozemky určené podľa tejto aktualizácie a uvedeným konaním na úkor financií na NDS a sekundárne aj na úkor štátu Slovenská republika ako jediného akcionára sa takto obohatili viaceré subjekty. Napríklad realizácia nového riešenia sa stala zámienkou pre výkup parciel za päťkrát vyššiu sumu na násobne väčších plochách, ako boli schválené pôvodné opatrenia. Došlo napríklad aj k výkupu pozemkov, napríklad v obci Veľké Kosihy, kde starosta je Ing. Lajos Csóka, kandidát č. 42 za stranu MOST – HÍD v parlamentných voľbách 2016, zakladajúci člen strany a predseda okresnej organizácie. Takto obec získala 452-tisíc eur, čo predstavuje pre obec 74 % ročných príjmov, pričom pozemky boli vykúpené na základe práve spomínanej aktualizácie a v kúpnej zmluve je odvolávka na územné rozhodnutie pre diaľnicu D4, kde však nefigurujú.
Vrátim sa k podozrivému výkupu pozemku ornej pôdy od spoločnosti ROT s výmerou 36 hektárov, ktorá bola v podiele 70 stotín v vlastníctve spoločnosti a podielnického družstva Dunaj. Spoločnosti ROT bola vyplatená suma 5 mil. 209-tisíc. A ďalší podozrivý kšeft, ako som spomínala, je určený, teší sa na prídel ďalších 7,2 mil. eur.
V časopise Plus 7 dní sa nachádza vyjadrenie konateľa spoločnosti; pána; spoločnosti ROT, ale aj ministra životného prostredia pána Sólymosa. Machinácie sa začali na jar 2017 po nástupe súčasného riaditeľa NDS Jána Ďurišina. V apríli 2017 ministerstvo životného prostredia vydalo rozhodnutie o nových kompenzačných opatreniach na ďalších 100 hektárov, z čoho vo vlastníctve ROT je viac ako 50 hektárov, pričom, ako som povedala, bola už veľká časť vyplatená. Dôležité sú prepojenia riaditeľa NDS a spoločnosti KFU, ktorá svoj, práve tieto pozemky vložila do majetku ROT-u práve tesne pred aktualizáciou spomínanej, spomínaných kompenzačných opatrení. A tam už sú prepojenia priame, osobné.
Trestné oznámenie sa týka, ktoré bolo podané, aj manipulácii účelových znaleckých posudkov, s ktorým sa pravidelne stretávame pri výkupoch pozemkov v Národnej diaľničnej spoločnosti. Posudkov, na základe ktorých sa vykupujú a vyvlastňujú pozemky pod cestnú infraštruktúru na celom Slovensku. Pán minister, aj za toto ste zodpovedný.
Idem k ďalšej, k ďalšej stavbe, a to rekonštrukcia diaľnice D1, kolektory, križovatka Triblavina. Rekonštrukcia diaľnice D1 a mimoúrovňová križovatka Ivanka sever, kde sa križuje diaľnica D1 a D4. Termín – a teraz, prosím pekne, počúvajte – termín dodania stavebných prác v koncesnej zmluve 31. januára 2019. Pán minister, máme apríl. Máme apríl 2019 a so stavbou sa ani nezačalo, a pritom veľmi dobre ste vedeli, že ide o zložitú križovatku, pretože už štúdiu uskutočniteľnosti pre túto stavbu poradca uviedol, že z hľadiska realizácie projektu je táto križovatka kritická, pretože vyžaduje koordináciu medzi realizáciou projektu D4 a rozšírením D1 na šesťpruh, pričom presne tento dátum, ktorý som povedala, sa nachádza aj v koncesnej zmluve. To znamená neplnenie zo strany, zo strany verejného obstarávateľa a bude to kompenzačnou udalosťou, ktorá je definovaná v celej koncesnej zmluve a ktorá bude postihovať Slovensko minimálne s tým, že bude celý termín diaľnice, výstavby diaľnice posunutý.
Uskutočnenie križovatky malo byť pred plánovanou výstavbou ešte diaľnice D4. V koncesnej zmluve sa jednoznačne uvádza, že túto zodpovednosť má verejná, má verejný, verejný obstarávateľ. A ide o križovatku, ktorú, ako som v úvode povedala, napája, je to kvôli napájaniu na úsek Ivanka sever – Rača, ktorý nemá dôvod, ani strategický dôvod, pretože končí na ceste II. triedy, na Púchovskej ceste a nemá pokračovanie cez Karpaty, pretože tzv. tunel Karpaty, ktorý má byť jedenásťkilometrovým tunelom, Višňové má sedem, nemá pokračovanie na druhú stranu, pretože Rakúšania do dnešného dňa nepovedali, či vôbec S8 idú stavať, a požadovali posudzovanie vplyvov na životné prostredie ako celku. Tunel Karpaty nemá odporúčanie ani v rámci procesu EIA, kedy sa táto varianta posudzovala. A bolo povedané, treba hľadať iné, nové riešenie. A my tu dnes kvôli tomuto úseku 80 mil. eur na výstavbu úseku diaľnice, ktorý nemá opodstatnenie dopravné, nie je v strategických dokumentoch, spôsobuje krízu na diaľnici D1, spôsobuje absolútny kolaps dopravy do budúcnosti v Bratislave. Naťahovali ste, naťahovali ste, vy ste naťahovali osobne v rámci rokovaní o zmene diaľnice D1, kedy mali byť priľahlé, vybudované priľahlé kolektory ako dopravná obslužnosť pre D1 a celý región, tak ako je to v zmluve koncesnej, ako je to v zmluve s Bratislavským samosprávnym krajom. A neustálymi zmenami zo strany Národnej diaľničnej spoločnosti došlo k tomu, že roky sa s touto stavbou mešká a spôsobuje ohromné materiálne škody všetkým ľuďom, ktorí tam žijú, a neistotu, ako bude ďalej.
Pán minister, týmto ste dostali Slovensko a váš rezort do hlbokej krízy. Vymklo sa vám to spod rúk. Chlapsky si to priznajte, prosím, a odstúpte. Sám. Bez toho, aby sme museli my tu takto rozprávať, pretože táto schôdza nie je nudná, keď dôsledne počúvate to, čo vám tu hovoríme, tie habaďúry, ktoré sa tu udiali, tie veci, o ktorých tu hovorí kolega Miro Ivan, keď ste ma dobre počúvali nielen vy, ale aj kolegovia, ktorí vás obhajujú, že čo sa tu deje za vášho vedenia, tak je to jedna veľká hanba.
Križovatka Triblavina, tiež stavba, ktorá bola mimoriadne medializovaná, kde došlo k opakovaným procesným pochybeniam a dnes na základe krajského, rozhodnutia krajského súdu k procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie treba povedať, že jednoznačne vyplýva, že aj stavebné povolenie vydané na túto križovatku je neplatné, pretože tam toľko zmien stavieb bolo, ktoré neprešli úplným procesom posudzovania vplyvov na životné prostredie, a keďže vyjadrenie krajského, rozsudok krajského súdu je záväzný pre orgány štátnej správy, tak platí to aj pre tento úsek.
Tie zmeny stavby boli na základe pokynu stavebného dozoru. Bez akéhokoľvek vysvetlenia, bez zdôvodnenia dopravných, dopravných zmien. Tá stavba mala už dnes stáť a nestojí nám z diaľnic, zmeny diaľnice D1, nestoja kolektory, nestojí, nestojí diaľnica D4 ani tie úseky, ktoré sú.
Stavba; vrátim sa do minulosti. Stavba, stavba, ktorá bola začatá v pôvodnom projekte, ohľadom Triblaviny hovorím, bola zastavená bez vysvetlenia. Národná diaľničná spoločnosť len príkazom stavebného dozora vypracovala, dala pokyn na zmeny a došlo aj k preceneniu celej, celej stavby. Aké máme záruky, kedy a v akom, v akej podobe sa tieto stavby postavia? Zhotoviteľ pre D4, ale aj zhotoviteľ PORR pre Triblavinu stavia niečo, o čom nikto nevie vlastne, ako bude vyzerať. Nuž, treba sa ísť pozrieť, pán minister, ja si myslím, že nie aby sme čakali, čo nám postaví zhotoviteľ, aký most cez Dunaj nám postaví, v akej kvalite, či sa po ňom nebudeme báť chodiť, keď počúvame, čo sa deje na stavbe, keď ste nedokázali zabezpečiť dostatočný dozor z vašej strany vašimi auditmi a vašimi kontrolnými mechanizmami, tak je vysoká, vysoko riziko, že kvalita dodávaných stavieb nebude, nebude v poriadku.
Rozširovanie Seneckej cesty tiež patrí do vašej, do vašej kompetencie. Jej sklz je enormný. A zase to aj tu chcem poukázať na negatívnu súčinnosť s vaším spolustraníckym ministrom, ministrom životného prostredia, kde práve stavba logistického parku hneď vedľa jabĺčkového sadu, kde sú navozené práve tieto kontaminované zeminy, na plochách pozemkov, ktoré boli nezákonným spôsobom získané akože reštituentom Sýkorom, sa stavia obrovské logistické centrum bez toho, aby boli posúdené jeho vplyvy na životné prostredie a dopadov na dopravu. Pretože ohľadom životného prostredia má, by tu mal sedieť aj pán minister Sólymos. Ale ohľadom toho, že keď toto logistické centrum, ktoré tam rastie ako huby po daždi, začne fungovať, tak ten dopravný kolaps, ktorý nastane v uzli Zlaté Piesky – Ivanka pri Dunaji – Vajnory – Ružinov – letisko, tak prosím, mali by ste asi tam postaviť stánok s kávičkou, aby všetci, čo tam budú stáť, si stihli zobrať kávičku.
Pán minister, uplynie, končí mi čas v tomto úvode, dúfam, že ste ma dobre počúvali a že budete mať odvahu vystúpiť v rozprave, aby sme, aby sme mohli prípadne diskutovať. Ste povedali včera, že včera ste boli nabudený, mali ste tú energiu debatovať, že dnes už to také isté nebude. Neviem, či preto, že boli medializované aj nejaké reportáže v televízii, či už RTVS, alebo na Markíze, ohľadom škandálu, ktorý sa deje na diaľnici D4, a to je váš škandál. Samozrejme, aj škandál podvodníkov a zločincov, ktorí tie veci, ak sa preukážu ako pravdivé, vykonávajú. Ale je to aj váš škandál, pretože ste nezabezpečili kontrolu, nezabezpečili ste audit, nezabezpečili ste to, aby mal občan Slovenskej republiky garanciu, že táto stavba, keď sa raz postaví, bude dlhodobo slúžiť pre dopravu, dopravnú obsluhu Slovenska. Že bude kvalitná a hlavne nebude ohrozovať životné prostredie, zásoby kvalitnej pitnej vody, ktoré na Žitnom ostrove sú. Pretože keď raz tie hroby sa zabetónujú, tak neviem si predstaviť, akým spôsobom ich odtiaľ budú vykopávať. Dnes mafiánov vykopávajú bagrami. Ale kto vykope tieto, tieto mŕtvoly zakopané pod diaľnicou v podobe kontaminovanej zeminy? Tak to bude naozaj veľmi ťažké a nebude to také jednoduché.
Ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán minister, vážený pán podpredseda, kolegovia, kolegyne, výstavba diaľnic je kľúčová pre všetkých Slovákov, ktorí sa na ňu, a teda na nej podieľajú a platia ju, a teda je prirodzené, že chceme garancie, že budú postavené poriadne a za férovú cenu. My občania potrebujeme garancie, že sa pre diaľnice nedostaneme do hlbokého dlhu. Do dlhu na bezpečnosti, do dlhu na zdraví, do dlhu na životnom prostredí.
Žiaľ, minister Érsek nás však zadlžil mimoriadne a na všetkých frontoch – na bezpečí, zdraví aj životnom prostredí. A to nečinnosťou ohrozil zásoby podzemnej vody v chránenej vodohospodárskej oblasti Žitný ostrov. Nezabránil totiž, aby sa pod výstavbu nedovážala kontaminovaná zemina, a nezabránil nelegálnej ťažbe štrkopiesku pre výstavbu diaľnice. Nezabránil tomu, že sa diaľnica D4 stavia bez platného stavebného povolenia, pretože zmeny stavby diaľnice neprešli zákonným procesom posudzovania vplyvov na životné prostredie.
Nechceme, aby sme našim deťom odovzdali takéto dlhy. Namiesto toho chceme dať zelenú férovej krajine, kde platí jeden meter a rovnaké pravidlá pre všetkých. Toto minister Érsek nevie zabezpečiť, a preto nemá našu dôveru.
Pán minister, pripomeniem vám teraz veci, za ktoré ste priamo zodpovedný. Pre obmedzený čas sa budem venovať významným stavbám v okolí hlavného mesta, a to diaľnici D4 a rýchlostnej ceste R7, machináciám s pozemkami pod rúškom ochrany prírody, rekonštrukcii diaľnice D1, kolektorom, križovatke Triblavine a jej zmenám, rozširovaniu Seneckej cesty a s tým súvisiacimi procesmi posudzovania vplyvov na životné prostredie.
Diaľnica D4 a rýchlostná cesta R7. Všetci sme svedkami tomu, akému megaškandálu v ohrození životného prostredia čelí táto stavba. A to je medializovaný škandál s navážaním kontaminovanej zeminy a iného odpadu.
Pán minister, nedodržali ste podmienky koncesnej zmluvy, kde vo viacerých bodoch máte uložené povinnosti aj možnosti, ako ste mali konať a stavbu kontrolovať. Vy ste priamo, osobne zodpovedný za to, že nezávislý dozor alebo vami poverení ľudia z ministerstva nedostatočne kontrolovali stavbu, hoci v čase, kedy sa začala navážka týchto materiálov, boli ste na to upozorňovaný prostredníctvom tlače, médií, ale aj samostatnej tlačovej konferencie napríklad, ktorú sme mali my strana SaS. Mali ste hneď urobiť kroky, ako sa objavili tieto prvé mediálne správy. Ste za to priamo zodpovedný. Nemali by ste sa chodiť vyzvedať po polícii, ale mali by ste naháňať práve zodpovedné osoby, ktoré ma veľmi zaujíma, kto sú to tie poverené osoby, ktoré vám vyplývali z koncesnej zmluvy, aby ste ich menovali, ktoré mali chodiť na stavbu. Mali sledovať konkrétne analýzy, mali sledovať statické skúšky, mali sledovať, aký materiál sa tam dováža. Robili ste to? Keby ste to robili, neboli by ste taký prekvapený tomu, čo sa deje.
Ja sama som dala trestné oznámenie na činnosti, ktoré sa tam konajú. Ale to trestné oznámenie by malo byť aj na nečinnosť orgánov štátnej správy a vás a ministerstva životného prostredia z dôvodu ľahostajnosti a nekonania. Pretože tie obrovské škody, ktoré následne sa môžu nastať na stavbe a na životnom prostredí, budú také a možno aj nenapraviteľné. Tu nejde len o stavebný odpad, o ktorom sa hovorilo, že je to drvený kameň z nejakých stavieb. To by bol najmenší problém. Ale tu môže ísť aj o kontaminovanú zeminu z výkopov po bývalej Apolke pre výstavbu Digital Parku, zemina, ktorá čaká na pochovanie pod diaľnicou a leží na skládkach prevádzkovaných odpadovým mafiánom M. G. A to nielen pod teleso diaľnice, ale hroby a budúce hroby sú vykopané po celom Žitnom ostrove ako nezákonné ťažobné jamy a o ktorých veľmi dobre viete a s vaším kolegom z politickej strany, podpredsedom vlády, ministrom Sólymosom ste nekonali a nekonáte a nechali ste veci dôjsť až takto ďaleko. Tie hroby vykopané sú dnes otvorené a čakajú na to, aby sa práve touto zeminou kontaminovanou zaviezli a navždy pochovali na Žitnom ostrove.
Pán minister, veľmi dobre viete alebo mali by ste vedieť, že akákoľvek ťažba podlieha povoľovaciemu konaniu. Ako je možné, že vaše kontrolné mechanizmy nezachytili nezákonnú činnosť na stavbe diaľnice D4 a R7? Priamym dopadom nezákonnej ťažby je nebezpečenstvo ohrozovania, poškodzovania životného prostredia. Spoločnosti, ktoré ťažia štrkopiesok kazetovým spôsobom na území Žitného ostrova, neberú ani ohľad na to, že okolité obce nesúhlasia s ťažbou štrkopiesku.
Máte tam aj spoluvinníka, vášho ministra životného prostredia pána Sólymosa, pretože už niekoľko mesiacov mu leží na stole podnet nielen odo mňa, ale aj z príslušných okresných úradov v Dunajskej Strede a okresu Senec, kde je dotaz práve na spôsob tejto ťažby a povinnosť posudzovania. Ľahostajnosť a nekonanie spôsobilo to, že do dnešného dňa v týchto dňoch pokračuje táto ťažba. Dochádza tam ku krádeži nerastného bohatstva, dochádza tam k odhaleniu hladiny podzemnej vody. Aj na toto je podané trestné oznámenie. A preto vás prosím, aby ste nechodili sa vyzvedať na políciu, ale počkali, kým si vás zavolajú.
Pán minister, určite viete o tom, že stavebné povolenie, ktoré bolo vydané na diaľnicu pre úsek Jarovce – Ivanka sever, je neplatné, pretože vám bolo doručené rozhodnutie krajského súdu, ktoré rozhodlo o tom, že všetky zmeny stavby, ktoré boli vykonané na plánovanom stavebnom úseku, boli vykonané v rozpore so zákonom. A tak záverečné stanovisko, ktoré bolo k týmto zmenám vydané, je nezákonné a neplatné. A dané bolo pokyn na obnovu celého konania. Zo zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a z medzinárodných a ruského dohovoru vyplýva, že v prípade, že stavba, na ktorú je povinné posudzovanie vplyvov na životné prostredie, nemá záverečné stanovisko, všetky rozhodnutia, ktoré boli vydané bez neho, sú neplatné.
Pán minister, leží vám na stole rozklad pre stavebné povolenie pre úsek Ivanka sever – Rača, tzv. vajnorský úsek. Aj tu vám chcem pripomenúť, že práve tento vajnorský úsek, ktorý nemá oporu v žiadnom strategickom dokumente, ktorý je 80 mil. vyhodených v lufte, pretože nemá dopravné opodstatnenie pre túto výstavbu a spôsobuje práve križovatka medzi diaľnicou D4 a diaľnicou D1 najväčší problém pre celú stavbu, táto stavba beží. Sú tam, stoja tam piliere, hoci na túto, na tento úsek nie je vydané stavebné povolenie, resp. je, ale na ktoré vám leží na stole rozklad a práve z titulu toho, že tam bolo vykonaných toľko zmien, že neboli posudzované podľa zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie.
Ste priamo zodpovedný za to, za tento proces, pretože rezort, váš rezort je navrhovateľom a váš spolustranícky minister zodpovedá za správnosť celého procesu. Zrušením hoci len jedného rozhodnutia vydaného v procese posudzovania sa stal celý proces v stavebnom konaní nezákonný, a teda nezákonnými sú aj rozhodnutia vydané v rámci takéhoto stavebného konania. Na toto chcem obzvlášť upozorniť, pretože to sa netýka len stavby diaľnice D4. Pán minister, toto sa týka každej jednej diaľnice, na ktorej boli vykonané zmeny, ktoré neboli posúdené úplným procesom posudzovania vplyvov na životné prostredie.
Rozhodnutie krajského súdu je pre vás záväzné. Pre vás aj pre ministra životného prostredia. A žiadam vás, aby ste si na toto urobili právnu analýzu a nenavyšovali milióny eur, státisíce eur od poradcov na to, ako teraz máte riešiť diaľnicu D4, pretože ste spôsobili vy vašou ľahostajnosťou problémy na tejto stavbe.
Pán minister, chcem vám pripomenúť aj ďalšie kauzy, ktoré sa týkajú diaľnice D4. A týka sa to machinácií s pozemkami a znaleckými posudkami Národnej diaľničnej spoločnosti. V lete 2017 sme verejnosť informovali o výkupoch pozemkov pre náhradné plochy pre lacné druhy, chránené druhy vtáctva, ktorých podmienky majú byť alebo sú diaľnicou výstavby ohrozené. Pozemky sú pre kompenzačné opatrenia z titulu zásahu do chránených území NATURA 2000 a tieto plochy boli určené na základe územného rozhodnutia z roku 2014 a boli na základe výsledkov posudzovania vplyvov na životné prostredie. Len čo sa stalo? V roku 2016 došiel pokyn, že tieto chránené územia do plochy majú byť navýšené. Pýtam sa, od koho ten pokyn prišiel. Prečo Národná diaľničná spoločnosť začala zrazu chrániť prírodu a navyšovať plochy pre ochranu prírody? Tie plochy, ktoré boli dohodnuté a určené Národnej diaľničnej spoločnosti prakticky všetky, tie plochy, ktoré boli pôvodne určené v územnom rozhodnutí, boli určené, prakticky väčšina z nich vykúpená.
Nuž, pýtame sa, že prečo. Asi preto, že práve spriaznená spoločnosť ROT, s. r. o., prišla do hry a pozemky, ktoré boli navýšené, patrili tejto spoločnosti. Národná diaľničná spoločnosť namiesto toho, aby dotiahla vyvlastnenie pozemkov pre kompenzačné opatrenia za 4 eurá za meter štvorcový v lokalitách, ktoré boli v súlade s územným rozhodnutím, tak odkúpila od spoločnosti ROT plochy za cenu viac ako 20 eur na meter štvorcový. A tak spoločnosť ROT dostala viac ako 5 mil. za pozemok, ktorý ani vlastne celý nevlastnila, pretože tam bola len spolupodielnickým vlastníctvom. Vykúpila takto Národná diaľničná spoločnosť pozemky, ktoré nemajú žiaden súvis s diaľnicou ani s vydaným územným rozhodnutím pre diaľnicu D4. A tých pozemkov na výkup za ďalších sedem eur, 7 mil. eur je na spadnutie a čaká.
Na základe týchto skutočností som podala teda spoločne s Ivanom, s kolegom Mirom Ivanom podanie na Generálnu prokuratúru. Podali sme trestné oznámenie z podozrenia z viacerých trestných činov, a to z trestného činu porušovania povinností pri správe cudzieho majetku, podozrenia z podvodu a konania organizovanej skupiny. Opakujem, že akcia sa udiala na základe tzv. aktualizácie kompenzačných opatrení už za vášho pôsobenia.
Takže Národná diaľničná spoločnosť odkúpila niektoré pozemky určené podľa tejto aktualizácie a uvedeným konaním na úkor financií na NDS a sekundárne aj na úkor štátu Slovenská republika ako jediného akcionára sa takto obohatili viaceré subjekty. Napríklad realizácia nového riešenia sa stala zámienkou pre výkup parciel za päťkrát vyššiu sumu na násobne väčších plochách, ako boli schválené pôvodné opatrenia. Došlo napríklad aj k výkupu pozemkov, napríklad v obci Veľké Kosihy, kde starosta je Ing. Lajos Csóka, kandidát č. 42 za stranu MOST – HÍD v parlamentných voľbách 2016, zakladajúci člen strany a predseda okresnej organizácie. Takto obec získala 452-tisíc eur, čo predstavuje pre obec 74 % ročných príjmov, pričom pozemky boli vykúpené na základe práve spomínanej aktualizácie a v kúpnej zmluve je odvolávka na územné rozhodnutie pre diaľnicu D4, kde však nefigurujú.
Vrátim sa k podozrivému výkupu pozemku ornej pôdy od spoločnosti ROT s výmerou 36 hektárov, ktorá bola v podiele 70 stotín v vlastníctve spoločnosti a podielnického družstva Dunaj. Spoločnosti ROT bola vyplatená suma 5 mil. 209-tisíc. A ďalší podozrivý kšeft, ako som spomínala, je určený, teší sa na prídel ďalších 7,2 mil. eur.
V časopise Plus 7 dní sa nachádza vyjadrenie konateľa spoločnosti; pána; spoločnosti ROT, ale aj ministra životného prostredia pána Sólymosa. Machinácie sa začali na jar 2017 po nástupe súčasného riaditeľa NDS Jána Ďurišina. V apríli 2017 ministerstvo životného prostredia vydalo rozhodnutie o nových kompenzačných opatreniach na ďalších 100 hektárov, z čoho vo vlastníctve ROT je viac ako 50 hektárov, pričom, ako som povedala, bola už veľká časť vyplatená. Dôležité sú prepojenia riaditeľa NDS a spoločnosti KFU, ktorá svoj, práve tieto pozemky vložila do majetku ROT-u práve tesne pred aktualizáciou spomínanej, spomínaných kompenzačných opatrení. A tam už sú prepojenia priame, osobné.
Trestné oznámenie sa týka, ktoré bolo podané, aj manipulácii účelových znaleckých posudkov, s ktorým sa pravidelne stretávame pri výkupoch pozemkov v Národnej diaľničnej spoločnosti. Posudkov, na základe ktorých sa vykupujú a vyvlastňujú pozemky pod cestnú infraštruktúru na celom Slovensku. Pán minister, aj za toto ste zodpovedný.
Idem k ďalšej, k ďalšej stavbe, a to rekonštrukcia diaľnice D1, kolektory, križovatka Triblavina. Rekonštrukcia diaľnice D1 a mimoúrovňová križovatka Ivanka sever, kde sa križuje diaľnica D1 a D4. Termín – a teraz, prosím pekne, počúvajte – termín dodania stavebných prác v koncesnej zmluve 31. januára 2019. Pán minister, máme apríl. Máme apríl 2019 a so stavbou sa ani nezačalo, a pritom veľmi dobre ste vedeli, že ide o zložitú križovatku, pretože už štúdiu uskutočniteľnosti pre túto stavbu poradca uviedol, že z hľadiska realizácie projektu je táto križovatka kritická, pretože vyžaduje koordináciu medzi realizáciou projektu D4 a rozšírením D1 na šesťpruh, pričom presne tento dátum, ktorý som povedala, sa nachádza aj v koncesnej zmluve. To znamená neplnenie zo strany, zo strany verejného obstarávateľa a bude to kompenzačnou udalosťou, ktorá je definovaná v celej koncesnej zmluve a ktorá bude postihovať Slovensko minimálne s tým, že bude celý termín diaľnice, výstavby diaľnice posunutý.
Uskutočnenie križovatky malo byť pred plánovanou výstavbou ešte diaľnice D4. V koncesnej zmluve sa jednoznačne uvádza, že túto zodpovednosť má verejná, má verejný, verejný obstarávateľ. A ide o križovatku, ktorú, ako som v úvode povedala, napája, je to kvôli napájaniu na úsek Ivanka sever – Rača, ktorý nemá dôvod, ani strategický dôvod, pretože končí na ceste II. triedy, na Púchovskej ceste a nemá pokračovanie cez Karpaty, pretože tzv. tunel Karpaty, ktorý má byť jedenásťkilometrovým tunelom, Višňové má sedem, nemá pokračovanie na druhú stranu, pretože Rakúšania do dnešného dňa nepovedali, či vôbec S8 idú stavať, a požadovali posudzovanie vplyvov na životné prostredie ako celku. Tunel Karpaty nemá odporúčanie ani v rámci procesu EIA, kedy sa táto varianta posudzovala. A bolo povedané, treba hľadať iné, nové riešenie. A my tu dnes kvôli tomuto úseku 80 mil. eur na výstavbu úseku diaľnice, ktorý nemá opodstatnenie dopravné, nie je v strategických dokumentoch, spôsobuje krízu na diaľnici D1, spôsobuje absolútny kolaps dopravy do budúcnosti v Bratislave. Naťahovali ste, naťahovali ste, vy ste naťahovali osobne v rámci rokovaní o zmene diaľnice D1, kedy mali byť priľahlé, vybudované priľahlé kolektory ako dopravná obslužnosť pre D1 a celý región, tak ako je to v zmluve koncesnej, ako je to v zmluve s Bratislavským samosprávnym krajom. A neustálymi zmenami zo strany Národnej diaľničnej spoločnosti došlo k tomu, že roky sa s touto stavbou mešká a spôsobuje ohromné materiálne škody všetkým ľuďom, ktorí tam žijú, a neistotu, ako bude ďalej.
Pán minister, týmto ste dostali Slovensko a váš rezort do hlbokej krízy. Vymklo sa vám to spod rúk. Chlapsky si to priznajte, prosím, a odstúpte. Sám. Bez toho, aby sme museli my tu takto rozprávať, pretože táto schôdza nie je nudná, keď dôsledne počúvate to, čo vám tu hovoríme, tie habaďúry, ktoré sa tu udiali, tie veci, o ktorých tu hovorí kolega Miro Ivan, keď ste ma dobre počúvali nielen vy, ale aj kolegovia, ktorí vás obhajujú, že čo sa tu deje za vášho vedenia, tak je to jedna veľká hanba.
Križovatka Triblavina, tiež stavba, ktorá bola mimoriadne medializovaná, kde došlo k opakovaným procesným pochybeniam a dnes na základe krajského, rozhodnutia krajského súdu k procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie treba povedať, že jednoznačne vyplýva, že aj stavebné povolenie vydané na túto križovatku je neplatné, pretože tam toľko zmien stavieb bolo, ktoré neprešli úplným procesom posudzovania vplyvov na životné prostredie, a keďže vyjadrenie krajského, rozsudok krajského súdu je záväzný pre orgány štátnej správy, tak platí to aj pre tento úsek.
Tie zmeny stavby boli na základe pokynu stavebného dozoru. Bez akéhokoľvek vysvetlenia, bez zdôvodnenia dopravných, dopravných zmien. Tá stavba mala už dnes stáť a nestojí nám z diaľnic, zmeny diaľnice D1, nestoja kolektory, nestojí, nestojí diaľnica D4 ani tie úseky, ktoré sú.
Stavba; vrátim sa do minulosti. Stavba, stavba, ktorá bola začatá v pôvodnom projekte, ohľadom Triblaviny hovorím, bola zastavená bez vysvetlenia. Národná diaľničná spoločnosť len príkazom stavebného dozora vypracovala, dala pokyn na zmeny a došlo aj k preceneniu celej, celej stavby. Aké máme záruky, kedy a v akom, v akej podobe sa tieto stavby postavia? Zhotoviteľ pre D4, ale aj zhotoviteľ PORR pre Triblavinu stavia niečo, o čom nikto nevie vlastne, ako bude vyzerať. Nuž, treba sa ísť pozrieť, pán minister, ja si myslím, že nie aby sme čakali, čo nám postaví zhotoviteľ, aký most cez Dunaj nám postaví, v akej kvalite, či sa po ňom nebudeme báť chodiť, keď počúvame, čo sa deje na stavbe, keď ste nedokázali zabezpečiť dostatočný dozor z vašej strany vašimi auditmi a vašimi kontrolnými mechanizmami, tak je vysoká, vysoko riziko, že kvalita dodávaných stavieb nebude, nebude v poriadku.
Rozširovanie Seneckej cesty tiež patrí do vašej, do vašej kompetencie. Jej sklz je enormný. A zase to aj tu chcem poukázať na negatívnu súčinnosť s vaším spolustraníckym ministrom, ministrom životného prostredia, kde práve stavba logistického parku hneď vedľa jabĺčkového sadu, kde sú navozené práve tieto kontaminované zeminy, na plochách pozemkov, ktoré boli nezákonným spôsobom získané akože reštituentom Sýkorom, sa stavia obrovské logistické centrum bez toho, aby boli posúdené jeho vplyvy na životné prostredie a dopadov na dopravu. Pretože ohľadom životného prostredia má, by tu mal sedieť aj pán minister Sólymos. Ale ohľadom toho, že keď toto logistické centrum, ktoré tam rastie ako huby po daždi, začne fungovať, tak ten dopravný kolaps, ktorý nastane v uzli Zlaté Piesky – Ivanka pri Dunaji – Vajnory – Ružinov – letisko, tak prosím, mali by ste asi tam postaviť stánok s kávičkou, aby všetci, čo tam budú stáť, si stihli zobrať kávičku.
Pán minister, uplynie, končí mi čas v tomto úvode, dúfam, že ste ma dobre počúvali a že budete mať odvahu vystúpiť v rozprave, aby sme, aby sme mohli prípadne diskutovať. Ste povedali včera, že včera ste boli nabudený, mali ste tú energiu debatovať, že dnes už to také isté nebude. Neviem, či preto, že boli medializované aj nejaké reportáže v televízii, či už RTVS, alebo na Markíze, ohľadom škandálu, ktorý sa deje na diaľnici D4, a to je váš škandál. Samozrejme, aj škandál podvodníkov a zločincov, ktorí tie veci, ak sa preukážu ako pravdivé, vykonávajú. Ale je to aj váš škandál, pretože ste nezabezpečili kontrolu, nezabezpečili ste audit, nezabezpečili ste to, aby mal občan Slovenskej republiky garanciu, že táto stavba, keď sa raz postaví, bude dlhodobo slúžiť pre dopravu, dopravnú obsluhu Slovenska. Že bude kvalitná a hlavne nebude ohrozovať životné prostredie, zásoby kvalitnej pitnej vody, ktoré na Žitnom ostrove sú. Pretože keď raz tie hroby sa zabetónujú, tak neviem si predstaviť, akým spôsobom ich odtiaľ budú vykopávať. Dnes mafiánov vykopávajú bagrami. Ale kto vykope tieto, tieto mŕtvoly zakopané pod diaľnicou v podobe kontaminovanej zeminy? Tak to bude naozaj veľmi ťažké a nebude to také jednoduché.
Ďakujem pekne za slovo.
Rozpracované
11:42
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:42
Ján MaroszA mám ale takú jednu...
A mám ale takú jednu možno aj otázku na vás a nepriamo aj na pána ministra, že keď sa robil PPP projekt Pribina, tak štát tam mal nejaký svoj že nezávislý kontrolný dozor na tej stavbe. Pán minister spomína aj na tej Markíze, že však máme tu kdesi vo Viedni, koncesionár má nejaký dozor. Moja otázka je jednoduchá: Má vôbec štát kontrolný dozor nad kvalitou toho vykonávaného diela? Lebo ja sa obávam, že nie. A potreboval by som mať zodpovedanú túto otázku v týchto rozpravách.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
5.4.2019 o 11:42 hod.
Mgr.
Ján Marosz
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pani kolegyňa. Ja som si pozrel aj tie reportáže na Markíze, aj som sa stretol s aktivistami a to, čo sa tu deje, to je obrovská ekologická, ale môže to byť aj ľudská katastrofa, tá D4, lebo bežne sa naváža tona toho materiálu za 3 eurá štrku na diaľničný obchvat, tam za 5 eur navážajú doslova bordel, ktorý valce nedokážu uvalcovať, svedčia o tom robotníci, sú o tom, dá sa to veľmi jednoducho dokázať.
A mám ale takú jednu možno aj otázku na vás a nepriamo aj na pána ministra, že keď sa robil PPP projekt Pribina, tak štát tam mal nejaký svoj že nezávislý kontrolný dozor na tej stavbe. Pán minister spomína aj na tej Markíze, že však máme tu kdesi vo Viedni, koncesionár má nejaký dozor. Moja otázka je jednoduchá: Má vôbec štát kontrolný dozor nad kvalitou toho vykonávaného diela? Lebo ja sa obávam, že nie. A potreboval by som mať zodpovedanú túto otázku v týchto rozpravách.
Ďakujem.
Rozpracované
11:43
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:43
Irén SárközyČo sa týka environmentálnych opatrení pri výstavbe D4, R7, prosím, zistite si vyjadrenia ochranárov, ktorí jasne povedali, že tento projekt bol...
Čo sa týka environmentálnych opatrení pri výstavbe D4, R7, prosím, zistite si vyjadrenia ochranárov, ktorí jasne povedali, že tento projekt bol priam ukážkový a takto má vyzerať spolupráca štátu a enviroorganizácií. Takže nešlo o žiadny biznis, ale o ochranu životného prostredia. A práve kvôli ochrane životného prostredia sa vykupovali aj pozemky mimo trasy diaľnice, pretože počas výstavby bude zničený biotop napríklad pre orliaka morského. Ak ste proti tomu, aby sme tieto živočíchy chránili, je to vaše rozhodnutie. Dokonca sa vám nepáčilo, že štát kupoval pôdu od samosprávy, ktoré tieto peniaze mohli použiť na rozvoj, teda pre občanov.
Pani poslankyňa, prosím vás, naozaj chcete tvrdiť, že pán minister dopravy Árpád Érsek, bytom v Šamoríne, kde žije so svojou rodinou, úmyselne dovoľuje znečisťovať životné prostredie na Žitnom ostrove? To nemyslíte vážne!
Len musíte riešiť veci na základe faktov. Pamätáte si škandál okolo zhynutého bobra a ako vtedy opozícia kričala, že sa znečisťuje voda. A ten bobor bol, prosím pekne, zastrelený. Preto musíte poznať fakty a nie hovoriť na základe toho, čo sa dočítate v novinách. Naopak, súčasný minister v tejto veci bol aktívny a spolu s pánom ministrom životného prostredia tento problém riešili. Aj riešia teraz. Rezort dopravy už viackrát odobral kontrolné vzorky, tie posledné dokonca len pár dní pred tým, ako na stavbe zasahovala polícia.
A ešte keď mám čas, aj k tým... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
5.4.2019 o 11:43 hod.
Ing. JUDr.
Irén Sárközy
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Pani poslankyňa, prosím vás, pred vystúpením v parlamente by ste si mohli overiť rozdiel medzi stavebným povolením a procesom EIA, lebo je to dosť veľký rozdiel.
Čo sa týka environmentálnych opatrení pri výstavbe D4, R7, prosím, zistite si vyjadrenia ochranárov, ktorí jasne povedali, že tento projekt bol priam ukážkový a takto má vyzerať spolupráca štátu a enviroorganizácií. Takže nešlo o žiadny biznis, ale o ochranu životného prostredia. A práve kvôli ochrane životného prostredia sa vykupovali aj pozemky mimo trasy diaľnice, pretože počas výstavby bude zničený biotop napríklad pre orliaka morského. Ak ste proti tomu, aby sme tieto živočíchy chránili, je to vaše rozhodnutie. Dokonca sa vám nepáčilo, že štát kupoval pôdu od samosprávy, ktoré tieto peniaze mohli použiť na rozvoj, teda pre občanov.
Pani poslankyňa, prosím vás, naozaj chcete tvrdiť, že pán minister dopravy Árpád Érsek, bytom v Šamoríne, kde žije so svojou rodinou, úmyselne dovoľuje znečisťovať životné prostredie na Žitnom ostrove? To nemyslíte vážne!
Len musíte riešiť veci na základe faktov. Pamätáte si škandál okolo zhynutého bobra a ako vtedy opozícia kričala, že sa znečisťuje voda. A ten bobor bol, prosím pekne, zastrelený. Preto musíte poznať fakty a nie hovoriť na základe toho, čo sa dočítate v novinách. Naopak, súčasný minister v tejto veci bol aktívny a spolu s pánom ministrom životného prostredia tento problém riešili. Aj riešia teraz. Rezort dopravy už viackrát odobral kontrolné vzorky, tie posledné dokonca len pár dní pred tým, ako na stavbe zasahovala polícia.
A ešte keď mám čas, aj k tým... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
11:45
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:45
Eduard HegerKolegyňa Zemanová, ja oceňujem toto vystúpenie aj z toho dôvodu, že naozaj sa vnáša do celej tejto problematiky taký hlbší pohľad a prepojenosť akejkoľvek výstavby z dielne ministerstva dopravy na životné prostredie. Pretože toto je niečo, čo možno si nie vždy uvedomujeme, a preto je dôležité prinášať veľmi konkrétne informácie o to viac, keď sme napríklad teraz videli práve tú kauzu okolo D4, R7,...
Kolegyňa Zemanová, ja oceňujem toto vystúpenie aj z toho dôvodu, že naozaj sa vnáša do celej tejto problematiky taký hlbší pohľad a prepojenosť akejkoľvek výstavby z dielne ministerstva dopravy na životné prostredie. Pretože toto je niečo, čo možno si nie vždy uvedomujeme, a preto je dôležité prinášať veľmi konkrétne informácie o to viac, keď sme napríklad teraz videli práve tú kauzu okolo D4, R7, že problémy môžu nastať, či už je spolupráca vyznačovaná za najlepšiu alebo nie, a ak takéto veci sa nastanú, tak vidíme, že niečo zlyhalo. Že to, že niekto niečo deklaruje, ešte neznamená úplnú záruku toho, že veci nezlyhajú. A na takéto veci si musíme dať pozor o to viac, keď sa to deje pri Bratislave, o to viac, keď sa to deje v Žitnom alebo pri Žitnom ostrove, kde naozaj zdroj vody je úplne unikátny možno aj celosvetovo, takže preto by to mal byť naozaj veľký zreteľ a nemôžme si dovoliť zanedbať akékoľvek ani maličkosti, ktoré môžu mať naozaj veľký dopad na Slovensko.
Takže ja oceňujem aj tie informácie, ktoré zazneli, a tiež ma bude veľmi zaujímať argumentácia pána ministra. Predpokladám, že si nenechá ujsť tú príležitosť vysvetliť veci, takže tiež očakávam, že vystúpi, čím ho týmto povzbudzujem.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
5.4.2019 o 11:45 hod.
Ing.
Eduard Heger
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Kolegyňa Zemanová, ja oceňujem toto vystúpenie aj z toho dôvodu, že naozaj sa vnáša do celej tejto problematiky taký hlbší pohľad a prepojenosť akejkoľvek výstavby z dielne ministerstva dopravy na životné prostredie. Pretože toto je niečo, čo možno si nie vždy uvedomujeme, a preto je dôležité prinášať veľmi konkrétne informácie o to viac, keď sme napríklad teraz videli práve tú kauzu okolo D4, R7, že problémy môžu nastať, či už je spolupráca vyznačovaná za najlepšiu alebo nie, a ak takéto veci sa nastanú, tak vidíme, že niečo zlyhalo. Že to, že niekto niečo deklaruje, ešte neznamená úplnú záruku toho, že veci nezlyhajú. A na takéto veci si musíme dať pozor o to viac, keď sa to deje pri Bratislave, o to viac, keď sa to deje v Žitnom alebo pri Žitnom ostrove, kde naozaj zdroj vody je úplne unikátny možno aj celosvetovo, takže preto by to mal byť naozaj veľký zreteľ a nemôžme si dovoliť zanedbať akékoľvek ani maličkosti, ktoré môžu mať naozaj veľký dopad na Slovensko.
Takže ja oceňujem aj tie informácie, ktoré zazneli, a tiež ma bude veľmi zaujímať argumentácia pána ministra. Predpokladám, že si nenechá ujsť tú príležitosť vysvetliť veci, takže tiež očakávam, že vystúpi, čím ho týmto povzbudzujem.
Ďakujem.
Rozpracované
11:47
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:47
Tibor BastrnákTakže ešte raz pre všetkých konšpirátorov. Zhotoviteľ pravdepodobne zle odhadol cenu, postupne navyšoval svoju stratu, pričom prehlbujúcu stratu sa snažil eliminovať aj neuhrádzaním svojich záväzkov voči podzhotoviteľom. Toto sa začalo prejavovať od roku 2017. Viaceré subdodávateľské spoločnosti preto postupne začali odchádzať zo stavby, najprv menší a potom aj tí väčší. Vyvrcholilo to v druhej polovici roku 2018 po prerazení tunela. Do prerazenia tunela bolo tempo výstavby uspokojivé, august, september 2018, to je pravda, odvtedy sa stroje na personálne; nasadené na stavbe začalo znižovať. Znamenalo to radikálne spomalenie výstavby, ktorá sa začiatkom roka de facto zastavila.
Zdôrazňujem, že zhotoviteľ dal výpoveď 118 pracovníkom s uskutočneným; ukončením pracovných pomerov k 30. 11. 2018 a pán minister bol s pánom premiérom na stavbe začiatkom decembra, keď už na stavbe pracovalo iba niekoľko desiatok ľudí. Takže je to jednoznačné, že kým NDS-ka plnila svoje záväzky, plnila všetko, na druhej strane zhotoviteľ pravdepodobne kvôli tomu, lebo zle odhadol cenu, začal prácu a potom on prišiel... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
5.4.2019 o 11:47 hod.
MUDr.
Tibor Bastrnák
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Vážená pani poslankyňa, zase sme počuli veľa, veľa poloprávd, takže upriamim na vašu pozornosť na maličký detail. A aby sme boli presní, spoločnosti postupne prestávali na Višňovom pracovať preto, lebo im zhotoviteľ neplatil. Napriek tomu, že NDS-ka všetky faktúry načas uhrádzala, zhotoviteľ postupne od roku 2017 začal dlhovať, začal dlhovať zhotoviteľom, ktorí postupne strácali trpezlivosť.
Takže ešte raz pre všetkých konšpirátorov. Zhotoviteľ pravdepodobne zle odhadol cenu, postupne navyšoval svoju stratu, pričom prehlbujúcu stratu sa snažil eliminovať aj neuhrádzaním svojich záväzkov voči podzhotoviteľom. Toto sa začalo prejavovať od roku 2017. Viaceré subdodávateľské spoločnosti preto postupne začali odchádzať zo stavby, najprv menší a potom aj tí väčší. Vyvrcholilo to v druhej polovici roku 2018 po prerazení tunela. Do prerazenia tunela bolo tempo výstavby uspokojivé, august, september 2018, to je pravda, odvtedy sa stroje na personálne; nasadené na stavbe začalo znižovať. Znamenalo to radikálne spomalenie výstavby, ktorá sa začiatkom roka de facto zastavila.
Zdôrazňujem, že zhotoviteľ dal výpoveď 118 pracovníkom s uskutočneným; ukončením pracovných pomerov k 30. 11. 2018 a pán minister bol s pánom premiérom na stavbe začiatkom decembra, keď už na stavbe pracovalo iba niekoľko desiatok ľudí. Takže je to jednoznačné, že kým NDS-ka plnila svoje záväzky, plnila všetko, na druhej strane zhotoviteľ pravdepodobne kvôli tomu, lebo zle odhadol cenu, začal prácu a potom on prišiel... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
11:49
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:49
Anna ZemanováČo sa týka kompenzačných opatrení, pani kolegyňa, viete, ja naozaj veľmi dobre to mám naštudované a som si vedomá, že dochádza k poškodeniu naturovských území, chránených území. To však neznamená, že niekto sa bude tváriť ako ochranár a pod rúškom ochrany prírody ukradne štátu milióny eur. Pritom z pozemkov, ktoré vôbec, ale vôbec nesúvisia s poškodením biotopu pre diaľnicu, pretože práve pozemok, o ktorom som hovorila, je pozemok pre, z úplne iného chráneného vtáčieho územia, a to Sysľovské polia.
Nuž a čo sa týka monitoringu, tak tu by som len chcela povedať, pre diaľnicu D4, tak, pán minister, vyplýva, jednoznačne je to v zmluve povedané, technický zástupca. To znamená, nie nezávislý dozor. Technický zástup u verejného obstarávateľa, môže kedykoľvek vstupovať na stavbu a robiť tam úkony a požadovať odoberanie vzoriek a iných analýz.
Pán Bastrnák, nuž, k vám môžem len toľko povedať, že svedčí to o tom, ako ste ma počúvali, pretože ja som v svojom vystúpení o Višňovom nepovedala ani slovo.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
5.4.2019 o 11:49 hod.
RNDr.
Anna Zemanová
Videokanál poslanca
No, chcela by som krátko zareagovať. Pani poslankyňa, nuž, ja veľmi dobre viem, aký je rozdiel medzi stavebným povolením a procesom EIA, ale môžem vám aj vysvetliť, že stavebné povolenie nemôže byť vydané bez EIA. A keď je vydané alebo je záverečné stanovisko z procesu EIA zrušené, tak vlastne má neplatné a ako také zo zákona, vlastne všetky následné správne akty sú neplatné. To znamená zrušením záverečného stanoviska pre diaľnicu D4, úsek Jarovce – Ivanka pri Dunaji sever, všetky stavebné a iné správne rozhodnutia sú neplatné, pretože nemajú platné záverečné stanovisko.
Čo sa týka kompenzačných opatrení, pani kolegyňa, viete, ja naozaj veľmi dobre to mám naštudované a som si vedomá, že dochádza k poškodeniu naturovských území, chránených území. To však neznamená, že niekto sa bude tváriť ako ochranár a pod rúškom ochrany prírody ukradne štátu milióny eur. Pritom z pozemkov, ktoré vôbec, ale vôbec nesúvisia s poškodením biotopu pre diaľnicu, pretože práve pozemok, o ktorom som hovorila, je pozemok pre, z úplne iného chráneného vtáčieho územia, a to Sysľovské polia.
Nuž a čo sa týka monitoringu, tak tu by som len chcela povedať, pre diaľnicu D4, tak, pán minister, vyplýva, jednoznačne je to v zmluve povedané, technický zástupca. To znamená, nie nezávislý dozor. Technický zástup u verejného obstarávateľa, môže kedykoľvek vstupovať na stavbu a robiť tam úkony a požadovať odoberanie vzoriek a iných analýz.
Pán Bastrnák, nuž, k vám môžem len toľko povedať, že svedčí to o tom, ako ste ma počúvali, pretože ja som v svojom vystúpení o Višňovom nepovedala ani slovo.
Rozpracované