12. schôdza

16.9.2020 - 30.9.2020
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

23.9.2020 o 17:48 hod.

JUDr. PhD.

Boris Susko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vstup predsedajúceho 17:34

Ján Budaj
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Samozrejme, že neprišiel by som pred vás, vážené poslankyne a poslanci, ak by to nebolo naliehavé. Toto nie je príjemný zákon ani tu nie je prezentácia pre nejakú volebnú skupinu. Pani poslankyňa, ktorá je bývalou primátorkou, dobre vie, že aká je situácia, a spomínať, že, že sa majú obce vyskladať dve-tri, ona by najlepšie mala vedieť, že to majú v zákone zakázané. Vôbec sa nemôžu vyskladať na žiadne odpady.
Mali by ste stáť aj vy, opoziční poslanci, na strane verejného záujmu. A verejným záujmom, ja verím, že vy nerobíte politiku, že čím horšie, tým pre nás lepšie. Verejným záujmom nie je, aby pred Vianocami zasypalo Slovensko ako Neapol odpadky, preto aj 400 obcí volá po tom, aby mohli uzavrieť znovu zmluvy.
Na uzatváranie zmlúv s organizáciami zodpovednosti výrobcu, tak aby aj mohlo prísť k rokovaniam a k dohodnutiam, pán Dostál, naozaj je treba čas a nie je možné obce postaviť niekedy pred Vianocami dajme tomu, ak by sa stihol iný spôsob prijímania zákona, pred otázku, že teraz, občania, si choďte riešiť odpady. Je to naozaj nepríjemná vec, nerobí mi to radosť dávať, dávať skrátené konanie, ale máloktorý z tých covidových zákonov, ktoré tu boli, bol tak jednoznačným dôsledkom krízy, v tomto prípade to, tie, tie obrovské množstvá, ktorými boli zasypané zberné dvory, a ten nedostatok financií, ktorý neprichádzal, lebo boli zatvorené obchody, tak jednoznačne ako tento zákon. Málokedy sa dalo tak štatisticky presne ukázať, málokedy to prinieslo takú jednoznačnú, taký jednoznačný problém, ako je rozpad odpadového hospodárstva v 400 obciach Slovenska.
Dámy a páni, slovenské skládky sa naozaj zavážajú v týchto mesiacoch extrémne rýchle a tam je hospodárske riziko infringementu a vysokých, miliónových pokút za to, že my nebudeme môcť zatvárať skládky, ale zároveň budú plné. Nové otvárať nie sú pripravené a ani nevidím, že by sme si mali dať za cieľ otvárať nové skládky a ísť naozaj do rizika infringementu. Tu je treba pokračovať v separácii, ktorá bola naštartovaná a ktorú poškodili okolnosti COVID-19. Máloktorý zákon tak jasne odpovedá na túto krízu COVID-u.
A to, že táto kríza v odpadovom hospodárstve istú dobu čakala, možno nás ešte čakajú iné nečakané a nepredvídané dôsledky toho, že boli obchody zavreté, toho, že ľudia neboli v práci. Však nakoniec všetky dôsledky, ktoré aj vy ako poslanci riešite v rozpočte, ten deficit, ktorý Slovenská republika nikdy nemala, je takisto odloženým dôsledkom, veď ten deficit nebol v marci, ten deficit bude na konci roku. A takisto na konci roku, ak neprijmete navrhovanú novelu, budú ťažkosti, veľké ťažkosti s odpadmi. Preto na vás apelujem, aby ste ju prijali, nie preto, že by som rád predkladal takéto novely alebo že by to snáď prospievalo nejakej voličskej skupine, ktorej sa chcem zapáčiť. Tu slúžime verejnej potrebe a ideme odstrániť hrozbu pre radových občanov miest a obcí Slovenska.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

23.9.2020 o 17:34 hod.

Ján Budaj

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:41

Ján Budaj
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dámy a páni, v skrátenom konaní som cítil povinnosť odôvodniť význam tohoto zákona, čiže nebudem veľmi predlžovať uvádzanie tohoto zákona. Snáď môžem pridať ako argument, že skutočne Slovensko potrebuje vyrovnať ten, ten, tú neharmóniu, ktorú máme v odpadovom hospodárstve. Až 700 ton odpadov sa ročne dováža a spaľuje na území Slovenska, pretože obce a mestá, respektíve príslušné OZV-čka nemajú prostriedky na to, aby, aby zhodnocovali odpad takzvane energeticky.
Odpadové hospodárstvo veľmi naliehavo potrebuje injekcie na nové technológie, na to, aby začali vyrábať u nás aj napríklad z bioodpadu budúce palivo pre energetické zhodnotenie. Musíme naliehavo dosiahnuť, aby sa tie kopy smetí, ktoré zapáchajú, z ktorých lietajú odpadky, ktoré sa často počas leta stávajú aj zdrojom požiaru, aby tieto smetiská boli minulosťou. Možno to pre mnohých z nás môže znieť neuveriteľne, ale v takom Rakúsku sú zakázané. Táto naša susedná krajina si dokázala poradiť s odpadom a nedá sa povedať, že ho majú menej, majú ho viac než my. Dokázala si pora; myslím na jedného obyvateľa. Dokázala si excelentne poradiť s odpadom.
Ja budem ešte tento rok vás obťažovať aj informáciami o opatreniach smerujúcich k separácii odpadov, lebo tiež to bude vyžadovať spoločné úsilie, separáciu kuchynského odpadu, aby sme našej pôde začali vracať to, čo z nej už desiatky rokov berieme, ale živočíšne hnojivo sa nevracia. Vracia sa nanajvýš NPK, chemikálie, dusíkaté hnojivá, ktoré stláčajú pôdu aj spolu, samozrejme, s ťažkými mechanizmami a z ornej pôdy, ktorá kedysi bola ako kyprý koláč, je dneska tenká kôra, síce stále černozem, ale kôra, v ktorej je oveľa menej priestoru pre dôležité živočíchy, pre dôležité prvky, pre vzduch a vodu, ktorá je všetka nevyhnutná k tomu, aby rastlinná výroba prosperovala, aby sa dosahovali výnosy nie zvyšovaním chemikálií, ale výnosy skutočne zdravých a človeku, človeku užitočných rastlín.
Mám veľké, veľkú nádej, že vláda Slovenskej republiky bude prihliadať na odpadové hospodárstvo aj pri obnove, z ktorej má byť najmenej 38 prostriedkov zelená obnova. Viem, že aj minister Mičovský veľmi si uvedomuje chudobnosť pôdy alebo jej neustále ochudobňovanie nielen eróziou, ale práve nedostatkom živín, a diskutujeme spolu veľa o tom, ako vrátiť na Slovensko aj prírode blízke hospodárenie v pôdohospodárstve a v lesníctve.
Odpadové hospodárstvo s týmto zákonom naozaj nekončí, toto je havarijný, havarijné skrátené konanie, ktorým reagujeme na to, že naši predchodcovia trestuhodne nehali všetko ležať. Nielenže nefunguje ISOH, teda informačný systém odpadového hospodárstva, ktorý, do ktorého naliali desiatky miliónov, ale nefunguje, ako vidíte, ani OZV, teda systém zodpovednosti výrobcov, pretože je zle vybalansovaný. Nemyslí na to, že keď systém vypovie obec, čo má tá obec robiť, keď nesmie financovať ona odpady. Ja viem o starostoch, ktorí to všelijak rafinovane obchádzajú a pomaly z vlastných peňazí prispievajú, aby tá obec nebola zasypaná odpadkami, a zúfalo sa snažia vyhovieť svojim občanom a nejak to zachrániť.
Dámy a páni, ešte raz sa ospravedlňujem za skrátené konanie, nerád to robím, neni to prezentačné, je to nevyhnutnosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

23.9.2020 o 17:41 hod.

Ján Budaj

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:46

Vladimír Zajačik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Kolegyne, kolegovia, vážení hostia, predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby Národná rada sa uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady, Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti a Výbor Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali ihneď.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

23.9.2020 o 17:46 hod.

Vladimír Zajačik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:48

Boris Susko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, téma odpadového hospodárstva je naozaj široká a veľmi ťažká a nastavenie správnej a zodpovedajúcej legislatívy je ešte o to ťažšie, a preto si dovoľujem vysloviť pochybnosť o tom, že takto rýchlo predkladaný návrh zákona bez diskusie so všetkými zainteresovanými subjektami, ako ich nazval pán minister, stakeholdrami, v rámci odpadového hospodárstva, to znamená, výrobcami, združeniami výrobcov, teda tými tzv. OZV, organizáciami zodpovednosti výrobcov, zberovými spoločnosťami a samotnými recyklátormi je možné, je možné nastaviť tak, aby to v praxi fungovalo, aby to všetci rešpektovali a nejakým spôsobom to neobchádzali, tak ako to v minulosti bolo zvykom.
Keďže tento návrh prišiel pred piatimi minútami, naozaj nebolo možné si z neho spraviť nejakú podrobnejšiu analýzu. Čo však, by som na čo chcel upozorniť, je jedna vec, ktorú som zachytil pri tomto rýchlom skríningu tohto návrhu zákona, je cenová regulácia. Zavádza sa týmto návrhom cenová regulácia sadzieb pre určenie nákladov na zabezpečenie triedeného zberu a zhodnocovania odpadov bez zase nejakej podrobnejšej diskusie s stakeholdermi v odpadovom hospodárstve, ktorí, pokiaľ mám správne informácie, toto aj namietali a písali otvorené listy aj pánovi ministrovi s tým, že nesúhlasia s takýmto legislatívnym postupom. A ja chcem len upriamiť pozornosť na, na vôbec ústavnosť a na, na splnenie základných princípov na to, aby mohlo k cenovej regulácii dôjsť. Pretože nejde tu o cenovú reguláciu samoúčelnú, respektíve cenovú reguláciu štátu, ale ide tu o cenovú reguláciu, ktorú, kde štát zasahuje do súkromnoprávnych vzťahov.
Treba si uvedomiť, že výrobcovia, ako aj OZV, ako aj zberové spoločnosti a spracovatelia odpadu sú súkromné spoločnosti, teda medzi nimi sú uzatvorené súkromnoprávne vzťahy. A zaviesť cenovú reguláciu do súkromnoprávnych vzťahov je možné, ak existuje na trhu buď nejaký podnik, ktorý má monopolné postavenie alebo významné postavenie na trhu a podobné podmienky. V tomto prípade však žiaden takýto subjekt na trhu v odpadovom hospodárstve nie je. Preto ja sa domnievam a obávam sa, že zavedenie cenovej regulácie v týchto vzťahoch môže byť dosť problematické a môže byť spochybnené.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

23.9.2020 o 17:48 hod.

JUDr. PhD.

Boris Susko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:51

Radovan Kazda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán Susko, za veľmi konštruktívnu poznámku, ktorú veľmi oceňujem, lebo, lebo výhrady, ktoré ste spomenuli, sú naozaj, identifikujem ich aj ja ako veľmi, veľmi významné a značné a týka sa to práve toho stanovenia, práve toho stanovenia tzv. sadzieb na určenie nákladov na zabezpečenie triedeného zberu a zhodnotenia odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov.
Mám jednu technickú poznámku, ktorú, myslím, dúfam, že ešte doladíme, a to je tá, že nie je vlastné, nie je z toho, z toho návrhu jasné, že či ide o sadzby pre vzťah OZV-čky s výrobcom, alebo vzťah OZV-čky so zberovou spoločnosťou, čo je veľmi podstatné.
A tá druhá vec je, že naozaj akákoľvek cenová regulácia predstavuje vážny zásah do odvetvia a musí byť dobre odôvodnená. Ten vážny zásah znamená, že ono v podstate tento, tento systém veľmi vážne zasahuje do konkurencie, do možnosti OZV-čiek nejakým spôsobom tlačiť na efektívnu mieru zhodnotenia za efektívnu cenu. Môže to vytvoriť, predstavuje to veľmi vysoké riziko pre isté bujnenie vstupov, vstupov do jedného segmentu odpadového hospodárstva, a preto mne je tiež veľmi ľúto, že toto neprešlo ešte tým pripomienkovým konaním, kde by sa vyjasnili tieto, tieto mechanizmy.
A súhlasím s vami, že tento mechanizmus cenový považujem za veľmi nešťastný, a verím, že sa nám ho podarí pri vykonávacej vyhláške, pri rokovaniach o vykonávacej vyhláške minimálne nejakým spôsobom urobiť protrhový a, alebo ho nejakým spôsobom až znefunkčniť.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.9.2020 o 17:51 hod.

Ing.

Radovan Kazda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:53

Marek Hattas
Skontrolovaný text
Ďakujem za slovo. Chcel by som, vážené kolegyne, vážení kolegovia, chcel by som ešte predložiť doplňujúci návrh poslanca a to, aby tento zákon bol prerokovaný aj vo výbore pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

23.9.2020 o 17:53 hod.

Marek Hattas

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:54

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec Hattas, no, aj teraz z tohto návrhu vyplýva, že teda potreba diskusie o tom je asi väčšia, ako sú tie možnosti skráteného konania. A rešpektujem, že Národná rada sa uzniesla na tom, že budeme rokovať v skrátenom konaní, len by som teda opäť pripomenul rád, že skrátené konanie neznamená, že ten zákon prišiel do parlamentu dnes poobede a zajtra o jedenástej musí byť schválený v treťom čítaní. Tak ja by som sa opätovne prihovoril za to, aby sme dali nejaký priestor pre to, aby bol ten zákon prerokovaný vo výboroch, no, v normálnom konaní to už nebude, ale, ale vo výboroch, nie, nie v takom strese, že budeme dnes večer o ňom rokovať vo výboroch bez toho, aby sme si ho stihli normálne preštudovať. Národná rada bude rokovať aj zajtra, Národná rada bude rokovať aj v piatok, tak neviem, či dnes budeme schvaľovať, kedy pokračujeme v druhom čítaní v pléne, ale, ale teda prihováral by som sa za to, aby to nebolo zajtra ráno o deviatej, ale aby to bolo teda prinajlepšom alebo prinajhoršom, čo ja viem, po hodine otázok a interpeláciách, alebo až v piatok, aby sa vytvoril aspoň aký-taký priestor na normálne rokovanie výborov.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.9.2020 o 17:54 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 17:55

Ján Budaj
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Páni poslanci, ktorí ste diskutovali na tému ceny, určovania ceny, mýlite sa. Neprichádza k určovaniu cien, ale k určeniu minimálneho poplatku pre tých, ktorí vytvárajú odpady. Ja viem, že nie je príjemné niekomu povedať, že to pero, ktoré vyrába, je odpad, ale tak to je. To pero, tá chladnička aj tento pult sa skôr či neskôr stane odpadom, a preto ten poplatok je práve rovnaký poplatok, ako je povedzme za vytváranie emisií. A že máme poplatky za emisie, páni poslanci aj koaliční, to ste nenapadli, že by bolo určovanie cien.
Navyše nemusím ani hovoriť, že príprava tejto novely vychádza z toho, že ide o minimálny poplatok a samotnú cenu si určujú účastníci trhu. Tí majú možnosti, keď budú poplatky minimálne určené, dohadovať si ceny a získavať tieto druhotné suroviny aj za vyššiu cenu, než je minimálny poplatok. Čiže, žiaľ, naozaj myslím, že v tomto prípade aj ten príklad s emisiami dokazuje, že nikoho v Európe ešte nenapadlo, že určenie poplatkov za emisie je určenie cien za emisie a že tým sa zasiahlo do slobodného trhu.
Napokon ešte dodám, že ako aj povedal pán poslanec Dostál, veru je pravda, že tento návrh zákona nie je známy deň ani hodinu, ako tu viacerí hovorili, nakoniec jedna poslankyňa z opozície hovorila, že už týždeň idú protesty, tak ako to, že idú protesty, keď ona tvrdí, že to pred desiatimi minútami počula. Nie, zákon bol publikovaný a hlavne tá jeho hlavná zložka, a to bude určenie týchto minimálnych poplatkov za odpady určené na separáciu. Tá hlavná zložka bude predmetom medzirezortného pripomienkovacieho konania, bude – a to vám sľubujem – predmetom otvoreného okrúhleho stola, ku ktorému každého z poslancov pozývam, kde budú účastníci tohto trhu, ale kde budú aj zástupcovia miest a obcí a kde budú aj zástupcovia občianskych združení, ktoré roky bojujú za čistú krajinu. Lebo toto nie je len o biznise. Toto nie je len o tom, že niekto si chce ušetriť výdaje tým smerom, že nezaplatí potrebné poplatky za separáciu jeho vlastných predmetov, ktoré vyrába. Toto je aj o budúcnosti mladých ľudí, ktorí sa pozerajú na krajinu trochu menej hmotársky a nielen ako na biznis, ale ako aj na čistú prírodu, čistú krajinu, čisté Slovensko.
Srdečne vás pozývam, tí, ktorí by ste nemohli ísť, nech sa páči, určite to pôjde online, pretože my dnes, ktorí navrhujeme tento zákon, aj vy, ktorí zaňho budete hlasovať, nepresadzujeme žiadny lobistický záujem. A tí, ktorí prídu presadzovať lobistický záujem reťazcov, výrobcov, nech sa páči, prídite, páni! O niektorých je to roky známe, že presadzujete lobistický záujem, prídite a presadzujte ho! Bude to online, ľudia si pozrú, pre koho pracuje kto, a preto si, sa neobávajte, že nebude verejná diskusia. Už beží. Aj tie útoky, rôzne tlaky, vyhrážky, že bude stúpať cena. A prosím vás, v Rakúsku sú niektoré toky tovaru sedemkrát viacej dotované výrobcom a tú Coca Colu alebo prací prášok si tam, pani poslankyňa, chodia ženy kupovať, lebo je dokonca ešte lacnejšia. Ako je to možné, kde bude to zdražovanie? No ja som presvedčený, že toto je len strašenie a odpadový systém nastavíme k spokojnosti všetkých.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

23.9.2020 o 17:55 hod.

Ján Budaj

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 18:05

Milan Vetrák
Skontrolovaný text
Zvolávam schôdzu ústavnoprávneho výboru dnes o siedmej hodine, teda hneď po skončení dnešného rokovania, v zasadačke ústavnoprávneho výboru.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

23.9.2020 o 18:05 hod.

JUDr. PhD.

Milan Vetrák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 18:05

Jozef Lukáč
Skontrolovaný text
Chcem oznámiť členom výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj, že výbor zasadne zajtra 8.30.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

23.9.2020 o 18:05 hod.

PhDr.

Jozef Lukáč

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video