16. schôdza

20.10.2020 - 5.11.2020
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.10.2020 o 12:01 hod.

Mgr.

Juraj Šeliga

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 11:41

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani ministerka, vážený pán predseda Národnej rady, kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som podľa § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky vystúpil v prvom čítaní ako spravodajca určený ústavnoprávnym výborom k uvedenému návrhu zákona.
Vládny návrh ústavného zákona spĺňa z formálnoprávnej stránky náležitosti uvedené v rokovacom poriadku a v legislatívnych pravidlách tvorby zákonov.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky vo svojom rozhodnutí navrhol, aby návrh ústavného zákona prerokoval Ústavnoprávny výbor Národnej rady, ktorý navrhol aj ako gestorský výbor s tým, aby gestorský výbor prerokoval návrh ústavného zákona do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní.
Zo znenia návrhu ústavného zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Ako spravodajca určený navrhnutým gestorským výborom odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že vládny návrh ústavného zákona prerokuje v druhom čítaní.
Odporúčam zároveň návrh ústavného zákona prideliť ústavnoprávnemu výboru vrátane jeho určenia ako gestorského výboru a lehoty na prerokovanie návrhu ústavného zákona vo výbore v zmysle uvedeného rozhodnutia predsedu Národnej rady.
Pán predseda, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

21.10.2020 o 11:41 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:43

Juraj Šeliga
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážená pani ministerka, panie poslankyne, páni poslanci, v prvom rade sa veľmi teším, že tento návrh novely ústavy je dnes v pléne a že ho práve predkladá Mária Kolíková, ktorá má trekrekord v tom, že bojuje za spravodlivejšie Slovensko To je veľká vec, myslím si, že to je pre ňu osobne, a preto to takto artikulujem, veľká vizitka, že Mária roky sa pokúša opraviť slovenské súdnictvo. A dnes, dovoľte mi povedať, že máme historickú šancu. Historickú šancu po 30 rokoch opäť opraviť to, čo bolo pokazené, a skúsiť vrátiť naplno spravodlivosť do slovenského súdnictva.
Ja by som veľmi rád si dovolil z tejto novely ústavy vypichnúť jednu vec aj z celého toho balíka zákonov, a to sú previerky sudcov, na ktorých sa viažu podozrenia na korupčné správanie, na majetky sudcov a na ich rozhodovaciu činnosť ako takú. Toto považujem za úplne kľúčové a za absolútne dôležité. Hovoria o tom fakty, to nie je žiadny politický program, ktorá tu, ktorý tu chce nejaká strana nasilu presadzovať. My sme sa dostali do situácie, že máme 15 sudcov vo väzbe, ďalších obvinených, stíhaných na slobode. Dostali sme sa do situácie, že sudcovia na Slovensku majú najnižšiu dôveru v rámci celej Európskej únie. Dlhodobo, to nie je fenomén niekoľkých dní alebo mesiacov.
Môžeme sa pýtať, prečo to tak je. Samozrejme, zo súdu vždy odchádzajú jeden spokojný, jeden nespokojný z povahy veci. No opäť, fakty a čísla nás nepustia. My dnes vieme, že niektorí sudcovia, niektorí sudcovia, ktorí boli prepojení aj na bývalú vládnu stranu SMER, majú majetky, aké si nemôžu dovoliť ľudia, aj keby si odkladali celý život celý svoj plat. Môžem hovoriť o sudcovi, ktorý ma prerušený výkon funkcie, pánovi Lintnerovi, ktorý len v Rakúsku má dom údajne za 500-tisíc eur. Môžem hovoriť o Monike Jankovskej, to meno je symbolom toho, akým spôsobom bola unesená spravodlivosť na Slovensku. Je symbolom toho, akým spôsobom vládna strana SMER cez bývalú štátnu tajomníčku, cez bývalú sudkyňu korumpovala prostredie, pomáhala Kočnerovi a ďalším mafiánom, aby bola unesená spravodlivosť, aby boli vydávané rozsudky na objednávku, aby tu jednoducho kategória "našich ľudí" dominovala nad všetkými ostatnými. A toto je potrebné zastaviť. A je to potrebné zastaviť inštitucionálne, nielen tým, že budú potrestaní ľudia ako Jankovská, Lintner, Truban, ale aj prokurátor Trnka a ďalší. A to inštitucionálne zastavenie spočíva v tom, že každý sudca musí byť schopný vysvetliť svoj majetok. Nie je to žiadny zásah do jeho ústavného práva.
Ja poviem na rovinu, že nesúhlasím s tým rozsudkom, ktorý vydal Ústavný súd, ktorý si trúfol pozastaviť účinnosť ústavného zákona. A myslím si, a tu naozaj veľmi oceňujem a vyzdvihujem odbornosť Márie Kolíkovej, jej tímu, že našli také riešenie, ktoré je plne v súlade s ústavou a zároveň bude mať aj praktický dopad na týchto sudcov. Že to neskončí ako nemohúci a bezzubý zákon o preukazovaní pôvodu majetku, ktorý je tu roky a na základe ktorého nemožno nič dosiahnuť.
Sudcovia a aj prokurátori, samozrejme, musia byť schopní povedať, odkiaľ majú svoj majetok. Musia byť podrobení určitému typu bezpečnostného preverenia. Nie je možné, že sudcovia, ktorí vstupujú do systému, alebo sudcovia, ktorí sú v systéme, majú kontakty na závadové osoby ako Kočner, ako Bödör a ďalší, a navyše tieto kontakty ich ovplyvňujú pri ich rozhodovacej činnosti. Veď o tom budeme ešte počuť, koniec koncov včera doktor Hrubala a profesor Mazák podali návrh na disciplinárne konanie pána sudcu Trubana, ktorý rozhodoval o väzbe Bödöra v kauze Dobytkár. Dnes vyšli informácie o tom, ako advokát Gajan, ktorý sa pozná s Trubanom, je, respektíve NAKA voči nemu robí vyšetrovacie úkony, pretože je podozrivý z masívnej korupcie. A takto by som mohol pokračovať: Jankovská, Kičura, Truban, Lintner, Maruniaková a ďalší sú symbolmi toho, akým spôsobom bola na Slovensku ukradnutá a korumpovaná justícia.
Tento ústavný zákon, tento ústavný zákon má šancu zvrátiť tento stav. Má šancu dať reštart slovenskej justícii. A nie politický reštart, ale systémový reštart, ktorý umožní tým, ktorí súdia dobre, ktorí súdia kvalitne, aby ľudia mohli opäť veriť, a zároveň vyhodí zo systému tých alebo umožní vyhodenie zo systému tých, ktorí nevedia preukázať svoj majetok, ktorí korumpujú, ktorí nevedia odôvodniť svoje rozhodnutie tak, aby tomu aj bežný človek pochopil, aby tomu právnici pochopili, a ktorí nevedia jednoducho to, ako sa má správať jeden čestný sudca alebo sudkyňa. To je prvý dôležitý moment, ktorý chceme artikulovať. Preukazovanie pôvodu majetku, respektíve bezpečnostné previerky sú úplne kľúčovým prvkom, pretože korupcia, korupcia, žiaľbohu, ovládla v mnohom slovenské súdnictvo a spôsobila, že sme v situácii, že máme 15 sudcov vo väzbe, ďalších obvinených a ľudia neveria súdom na Slovensku.
Druhý dôležitý moment, opäť s týmto súvisí, je zriadenie Najvyššieho správneho súdu. Táto diskusia sa tu vedie posledných 20 rokov a ja opäť oceňujem to, že práve Mária Kolíková našla aj politickú, ale aj odbornú odvahu na to, že tu s tým medzi nás prišla a že konečne na Slovensku máme šancu mať Najvyšší správny súd. A to nie je len nejaká nová inštitúcia pre inštitúciu. To je systémová vec, systémový postih alebo možnosť spravodlivosti pre sudcov, ktorí sú podozriví z toho, že nesúdia alebo nevykonávajú svoju činnosť tak, ako majú, pre prokurátorov a ďalšie právnické povolania. Najvyšší správny súd bude dávať pozor na to, aby tí, ktorí majú dodržiavať spravodlivosť, konali naozaj spravodlivo.
A posledná vec je Súdna rada. V mnohom, a tu opäť oceňujem ten prístup. Mnohí sudcovia hovoria, my nie sme rovnakí ako všetci ostatní. Prečo kvôli jednej-dvom čiernym ovciam, prečo kvôli Jankovskej hovoríte všetci o nás, že my všetci sme zlí. My máme nejaké zastúpenie a viete, ako je to s tými voľbami, nemáme to podelené regionálne, môže rozhodnúť väčší súd, menší súd, rôzne skupiny sudcov a podobne.
Ja veľmi vítam a oceňujem ten prvok, že konečne vzniknú akési volebné obvody pre voľby do Súdnej rady. Že sudcovia budú regionálne zastúpení tak, aby nikto nemohol povedať, že ho prevalcovala Bratislava alebo Košice, alebo nejaká skupina v Banskej Bystrici a podobne. Tento ústavný zákon naozaj ponúka šancu na historický systémový reštart justície na Slovensku s tým, že konečne môžu alebo budú môcť ľudia začať veriť v to, že pre všetkých platí rovnaký systém. Tento ústavný zákon; systém spravodlivosti, samozrejme. Tento ústavný zákon má šancu raz a navždy sa vysporiadať s justičnou mafiou na Slovensku. A to, čo sme sa my dozvedeli za posledné tri roky – aj z Threemy, aj počas pojednávania o vražde Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej, aj v kauze Dobytkár, aj v ďalších prepisoch – nám ukazuje, že tu bol jeden skorumpovaný systém, ktorý ovládala Jankovská, Kočner v prepojení na stranu SMER, na bývalú vládu a takto korumpovali súdy, vydierali sudcov a prijímali a tlačili na prijímanie rozsudkov, ktoré sa hodia len im.
Ono to má, samozrejme, aj praktické dopady, to nie je téma, ktorá je odtrhnutá od reality. Keď sa pozriete na to, akým spôsobom hodnotia Slovensko aj vo svete, a teraz nielen v prieskumoch dôveryhodnosti justície, ale aj v kvalite podnikateľského prostredia, tak každý investor vám povie, že jeden z najväčších problémov Slovenska je nepredvídateľnosť práva a zlý systém justície, respektíve dlhé čakanie na rozsudky, zlá vymožiteľnosť práva, zlý prístup sudcov, lehoty, ktoré trvajú nekonečne a podobne. Myslím si, že toto v balíku ďalších noviel, ktoré pripravuje ministerstvo spravodlivosti, je kľúčom pre to, aby sa ľuďom na konci dňa na Slovenku naozaj žilo lepšie. Aby, keď im niekto ukrivdí na ich právach, aby súd rýchlo, efektívne a spravodlivo rozhodol, a to, samozrejme, súvisí s tým, kto bude rozhodovať.
Ja som veľmi rád, že pani ministerka Kolíková, prichádza s týmto ústavným návrhom do Národnej rady, pretože je to historická šanca, opakujem to, historická šanca na reštart justície. Mária, veľmi ti ďakujem. Verím, kolegyne, kolegovia, že tento návrh získa vašu podporu a že spoločne splníme to, za čo sme stáli na námestiach, za čo sme kandidovali a čo sme voličom sľúbili. Lebo spravodlivosť a boj za spravodlivé Slovensko je úplne kľúčové pre túto vládnu koalíciu.
Ďakujem vám a verím, že tento návrh podporíte. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

21.10.2020 o 11:43 hod.

Mgr.

Juraj Šeliga

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:53

Tomáš Valášek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vďaka, pán predsedajúci. Dovoľte mi podčiarknuť, čo práve odznelo od pána podpredsedu, a touto cestou mu zároveň poďakovať za jeho slová. Je to tak presne, ako popísal. Je pre nás všetkých Slovákov smutnou a veľmi nedôstojnou vizitkou, že reputácia a efektivita súdnictva padla tak nízko, ako padla, a som nekonečne rád, že práve obnova súdnictva je v rukách tak kompetentnej osoby ako ministerka Kolíková, ktorú zároveň týmto vítam medzi nami.
Chcem však podčiarknuť ešte jednu vec z toho, čo odznelo od teba, pán podpredseda. Je viacero vecí, ktoré v súdnictve pokrivkávajú, a sú veci, ktoré pokrivkávajú v súdnictve, ale aj mimo súdnictva. Tie majetkové priznania a doskumávanie majetkových pomerov je niečo, čo treba napraviť, samozrejme, nielen v kontexte reformy a očisty súdnictva, ale myslím si, že nás čaká aj širšia konverzácia o tom, ako okrem iného rozumne, efektívne a zmysluplne nastaviť aj majetkové priznania pre politikov. Áno, vrátane nás všetkých, pretože navrátenie nejakej dôvery v tú vec verejnú sa nemôže zastaviť len reformou súdnictva. Vďaka za to.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.10.2020 o 11:53 hod.

M. A.

Tomáš Valášek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:55

Boris Susko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán podpredseda, no, ja nemôžem úplne súhlasiť so všetkým, čo ste povedali, pretože ako sa už ľudovo hovorí, nehádžme všetkých do jedného vreca. Samozrejme, pochybenia niektorých jednotlivcov sú nespochybniteľné, ale tým nemôžme povedať, že všetci sudcovia sú skorumpovaní alebo všetci sudcovia, sudcovia sú zlí. S týmto by ste asi ani vy nesúhlasili, s takýmto, s takýmto konštatovaním. Čiže určite nejakú reformu urobiť treba. Otázka je, že či táto reforma je nastavená vo všetkých svojich bodoch správne; k tomu sa ešte pokúsim neskôr vyjadriť.
A pokiaľ sa týka toho, čo ste povedali ohľadom preverenia majetkových pomerov sudcov, áno. Na druhej strane nemôžte sa tváriť, že ste teraz objavili Ameriku a že idete urobiť niečo, čo sa tu predtým nesnažilo spraviť. Ak si spomeniete na volebné obdobie 2012 – ´16, tak my sme prijali zákon, ktorý riešil preverenie majetkových pomerov sudcov. Žiaľbohu, dopadol na Ústavnom súde tak, ako dopadol, ale tie, ten pokus na práve túto otázku, ktorú ste zvýraznili ako najpodstatnejšiu, sme sa už pokúšali zaviesť v rokoch 2012 až ´16.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.10.2020 o 11:55 hod.

JUDr. PhD.

Boris Susko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:55

Jozef Pročko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
No, ja musím povedať, že som ja vôbec nepočul, že by pán Šeliga bol povedal, že všetci sudcovia sú kriví. Práve naopak, on poukázal na tých, ktorí sú kriví, a mne sa to absolútne páči a skvelé, pretože to fakt, to súdnictvo je niečo neskutočné. A krásny príkladom je aj pani Ľubomíra Hnatič, ktorej v júli súd pridal dieťa, súdne rozhodnutie má, od júla sa tá žena nevie dopátrať k dieťaťu, dieťa má v Rusku. A ja vás chcem, pani, pani ministerka, ste matka dvoch detí, tiež vás chcem poprosiť veľmi o pomoc, aby súdy v Košiciach začali konať. To je niečo katastrofálne. Je tam podozrenie, že jedna, jedna advokátka tam ovplyvňuje aj súdy, aj prokuratúru.
Chcem nadviazať na pána Šeligu a naozaj povedať, že toto je niečo katastrofálne. My sme horší ako, ako štáty v Afrike. My sme sa dostali do situácie, kde ľudia neveria súdom, kde, kde prokurátori, ako povedal pán Šeliga, majú obrovské majetky. A trojuholník advokát, prokurátor a sudca, to je taká skorumpovaná záležitosť, kde si dohadzujú veci.
Takže ešte raz, ja chcem poprosiť za tú Ľubomíru Hnatič, ktorá sa nevie dopátrať dieťaťa, je tam podozrenie, že otec chce prijať ruské občianstvo, to je zúfalá matka, zúfalá, a ja by som chcel aj po tejto rozprave sa s vami, pani ministerka, porozprávať veľmi úprimne. A ja ďakujem pánovi Šeligovi za jeho vystúpenie a absolútne podporujem a budem podporovať pani Kolíkovú v ústavných zmenách, ktoré sa naozaj dotknú celej našej spoločnosti, a verím, že, verím, že raz sa dožijem toho, že súdy budú spravodlivé.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.10.2020 o 11:55 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:56

Boris Kollár
Skontrolovaný text
Pán poslanec Svrček.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.10.2020 o 11:56 hod.

Boris Kollár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:58

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predseda. Pán podpredseda, ďakujem ti za tvoje vystúpenie a za tvoje slová a ja by som chcel ešte nadviazať na teba. Mňa fakt zaujala aj tá tvoja myšlienka, že justícia na Slovensku má najnižšiu dôveru. A ja by som v podstate upriamil aj pozornosť na výsledky Európskej komisie z júna tohto roka, kedy zverejnila porovnávací prehľad v Európskej únii v oblasti justície za rok 2020 a tam výsledky jasne ukázali, že vnímanie nezávislosti súdnictva v našej krajine sa naďalej zhoršuje.
Samozrejme, zhodneme sa na tom, že nezávislosť súdnictva je považovaná za základný prvok účinného justičného systému a predstavuje jeden zo základných prvkov právneho štátu, spravodlivosti súdneho konania, ale aj dôvery občanov a podnikov v právny systém. A práve tento záver je pre naše súdy najviac znepokojujúci pri hodnotení nezávislosti súdov zo strany verejnosti. Slovenská republika spolu s Chorvátskom obstáli najhoršie. Len dve percentá opýtaných respondentov považuje mieru nezávislosti justície za veľmi dobrú. Dve percentá! To je šialené číslo. A tento pokles však nie je zazname... objektívne poviem; nie je zaznamenaný len u nás, ale vnímanie nezávislosti sa znížilo vo všetkých štátoch Európskej únie. Zničený právny štát priamo ohrozuje záujmy Slovenska ako členského štátu Európskej únie a bráni, samozrejme, aj plneniu medzinárodných záväzkov a vytvárania oblasti nedôvery.
Veľmi vnímam aj to, ako si spomínal zriadenie Najvyššieho správneho súdu. Ten bol v podstate avizovaný aj v programovom vyhlásení v časti obnova dôvery v právny štát a zabezpečenie toho, aby zákonná spravodlivosť platili pre všetkých. Ja preto chcem veľmi poďakovať, že táto súčasná vláda predkladá tento návrh zákona do čítania.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.10.2020 o 11:58 hod.

JUDr. Bc. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:00

Tomáš Lehotský
Skontrolovaný text
Juraj, ďakujem za príspevok. Mária, ďakujem veľmi pekne za tento návrh zákona.
Juraj, spomínal si, že súdnictvo patrí medzi najmenej dôveryhodné v rámci Európskej únie. Samozrejme, s tým sa dá len súhlasiť, je to vizitka bývalých vlád SMER-u, ľudí okolo SMER-u a ľudí okolo HLAS-u. Ja sa len chcem spýtať, že koľko z nich tu teraz sedí a počúva.
Ďakujem. (Reakcia z pléna.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.10.2020 o 12:00 hod.

Ing.

Tomáš Lehotský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:01

Juraj Šeliga
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za vaše faktické poznámky. Dovoľte mi zvýrazniť jednu vec, a to je to, že tým, že my chceme očistiť slovenskú justíciu, ako keby nejako podprahovo nahovárame ľuďom, že každý sudca je zlý, že každý prokurátor je zlý. Alebo, ak by som to rozšíril, že každý policajt je zlý. To je jeden populistický politický blud. (Potlesk.) Sú sudcovia, ktorí absolútne zlyhali a ich kráľovnou je Monika Jankovská, nominantka SMER-u. Ide o systémové zlyhanie, ide o väzby, ktoré pripomínajú nejakú taliansku mafiu, ktorá sa snažila ovládnuť justíciu. Ale stále, stále ich je, chvalabohu, menšina, týchto čiernych oviec, akurát sa dostali do vrcholných pozícií. A my sa môžme pýtať, ako sa tam dostali. Dostali sa tam vďaka politickým konexiám a prepojeniam.
To znamená, nie, vôbec nie je pravda, že všetci sudcovia, všetci prokurátori alebo všetci policajti sú zlí. Práve naopak, je tam mnoho a mnoho statočných mužov a žien, ktoré robia svoju robotu, ktorí sa neboja robiť svoju robotu a trpia kvôli tomu, že systém bol pokrivený z tých najvrchnejších poschodí. A toto treba opraviť. Toto treba zmeniť, aby každý bol braný na zodpovednosť bez toho, bez ohľadu na to, koho pozná, na koho je prepojený alebo kto ho nominoval. A toto je úplne kľúčové na tejto novele ústavy a toto je vlajková loď tejto vládnej koalície. Očista justície, boj za spravodlivosť.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.10.2020 o 12:01 hod.

Mgr.

Juraj Šeliga

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
16. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludní
 

Uvádzajúci uvádza bod 14:01

Roman Mikulec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predseda. Vážený pán predseda, vážené dámy poslankyne, vážení páni poslanci, predložený návrh zákona je novelizáciou troch zákonov.
Článok I plní záväzok implementovať nariadenia Európskej únie, konkrétne je to nariadenie č. 880/2019 o vstupe a dovoze tovaru kultúrnej hodnoty, ktoré sleduje cieľ zabrániť dovozu tohto tovaru, ak bol odcudzený v iných štátoch, na územie Únie.
Popri tom sú v návrhu novely zapracované aktuálne poznatky a požiadavky vyplývajúce z uplatňovania zákona v praxi. Na úseku povinnosti pôvodcov registratúr prináša novela zmenu najmä pre podnikateľské prostredie nahradením doterajšej povinnosti žiadať o povolenie na vývoz registratúry len jeho oznámením a aj to len pri prvom vývoze, čo je výsledok vývoja na úseku informačných technológií. V súvislosti s vývozom registratúr novela výslovne ustanovuje aj zákaz ich trvalého vývozu, ktorý vyplýva z toho, že registratúry sú zdrojom archívnych dokumentov.
Úpravami ustanovení o prístupe k archívnym dokumentom sa rozširuje okruh subjektov, pre ktorých neplatí obmedzenie prístupu, o bádateľov žiadajúcich o prístup na účely historického alebo iného vedeckého výskumu. Súčasne sa na tomto úseku posilňuje ochrana osobných údajov uvádzaných v archívnych dokumentoch.
Okrem toho sa zákon dopĺňa o ďalšie činnosti, ktoré archívy v praxi vykonávajú, a podrobnejšie sa upravujú podmienky pre vystavovanie archívnych dokumentov, ktoré zohľadňujú bežnú prax.
Nadväzne na novelizované ustanovenia sa v čl. I dopĺňajú aj ustanovenia o sankciách za porušenie zákonných povinností.
V čl. II predloženého návrhu sa novelizuje zákon o ochrane utajovaných skutočností. Zriaďuje sa centrálne úložisko utajovaných skutočností v správe Národného bezpečnostného úradu, do ktorého budú môcť ústredné orgány štátnej správy, v pôsobnosti ktorých sú subjekty produkujúce záznamy obsahujúce utajované skutočnosti, uložiť archívne dokumenty obsahujúce utajované skutočnosti, a to do doby ich odtajnenia. Táto možnosť ústredným orgánom prináša uľahčenie plnenia povinností zabezpečiť ich ochranu. Všetky podmienky pre plnenie tejto úlohy má Národný bezpečnostný úrad už vytvorené.
Článok III návrhu obsahuje novelu zákona o registri mimovládnych neziskových organizácií. Reaguje na nevyhnutnosť ďalšieho časového priestoru potrebného pre uskutočnenie verejného obstarávania na digitalizáciu dokumentov desiatok tisíc týchto organizácií, ktorou sa vytvorí elektronická zbierka listín ako povinná súčasť registra. Z uvedeného dôvodu posúva účinnosť povinnosti viesť v registri začínajúcom svoju prevádzku 1. januára 2021 elektronickú zbierku listín mimovládnych neziskových organizácií na 1. január 2023.
Žiaden z uvedených novelizačných návrhov nebude znamenať nároky na verejný rozpočet ani iné výdavky.
Vážený pán predseda, dámy poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľujem si vás požiadať o prerokovanie uvedeného návrhu zákona. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

21.10.2020 o 14:01 hod.

Ing.

Roman Mikulec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video