28. schôdza

4.5.2021 - 28.5.2021
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.5.2021 o 19:08 hod.

Ing. arch.

Zita Pleštinská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:00

Marek Šefčík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Pán poslanec Urban, my sa stretávame na zdravotníckom výbore a ja už som vám párkrát povedal, že vy do tej strany podľa mňa nepatríte. Na jednej tlačovke, si pamätám, ste stáli úplne mimo nich. Sú fotky, ako stojíte mimo so sklonenou hlavou, a oni tam burcujú - v úvodzovkách - davy pred televíznymi kamerami a vy pokorne stojíte niekde bokom. To je váš obraz. Áno, ja si vás vážim ako odborníka, ale nerozumiem tomu, že ste vstúpili medzi týchto ľudí. Vy ste povedali, že nebudete ukazovať prstom a nebudete odsudzovať, lebo nie ste psychológ alebo psychiater. No lenže predkladateľ zákona išiel jednoznačne po jednej osobe, odsudzoval napriek tomu, že nemám takú vedomosť, že by bol psychiater alebo psychológ.
No a ešte, ešte by som sa dotkol toho, že, že ako v súvislosti s tým, čo tu bolo spomenuté, že niektorí ľudia by, by mali tie psychotesty a na tie, na tie miesta by sa nedostali, a ako príklad bol spomenutý ešte predtým aj Ján Budaj, tak dovoľte mi len krátko zareagovať, že nebyť Jána Budaja, nikdy by ste tu takého veci nemohli slobodne hovoriť.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.5.2021 o 19:00 hod.

Mgr.

Marek Šefčík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:03

Miroslav Urban
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Ja by som teda reagoval na kolegu Šefčíka. Ja sa naozaj nedávam do tej pozície, že som odborník.
Ale podľa mňa tie psychotesty nie je nič v zlom. Však to neni cielené len na jednu osobu. To je cielené aj na nás – aj na opozičných, aj na koaličných, lebo predsa len sme zodpovední za Slovensko, za obyvateľov, a z tohto pohľadu podľa mňa na to nie je nič zlé. Možno sa to odfiltruje, možno tí ľudia, ktorí majú duševné poruchy alebo by cítili sa nejako nekomfortne, by sa do takýchto vysokých pozícií nepechorili. Možnože by to bolo dobré. A to platí pre nás všetkých, tak pre koalíciu, aj opozíciu. Ja s tým problém nemám naozaj.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.5.2021 o 19:03 hod.

MUDr.

Miroslav Urban

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 19:04

Eduard Kočiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. Milé kolegyne, vážení kolegovia, zostalo nás tu už pár, ale dovoľte aj mne sa troška vyjadriť k tomuto nášmu predkladanému návrhu zákona.
Začnem úplne vecne a vôbec bez nejakých emócií alebo bez nejakých osobných útokov, pretože táto debata s týmito osobnými útokmi by absolútne nemusela ani vzniknúť, ani, ani zájsť, ak by pán kolega Šefčík troška emotívne, troška viac ako emotívne nevystúpil a nepourážal tuná všetkých a všetko, ale má na to právo, ja to rešpektujem, vyjadril sa, ako sa vyjadril. Ja skúsim úplne ináč.
Nie je absolútne hanbou, ak kandidát na vstup do Policajného zboru alebo do Ozbrojených síl Slovenskej republiky, alebo Zboru záchrannej služby absolvuje pred svojím nástupom povinné psychotesty. Je to úplný štandard, je to úplne holý fakt. A my sa tu ideme teraz baviť, či by nebolo vhodné, aby ústavní činitelia, ktorí majú zodpovednosť za riadenie a za chod štátu, absolvovali takého psychotesty tiež. Nevidím na tom absolútne nič zlé, práve naopak, takýmito psychotestami by sme dokázali vyfiltrovať ľudí, ktorí majú nejakú rozdvojenú, roztrojenú alebo inú poruchu osobnosti. Jednoducho sú takíto jedinci v našej populácii a stáva sa to. Stáva sa to, tak ako to povedal vo svojej rozprave veľmi odborne a veľmi fundovane kolega Urban. Čiže nie je to naozaj hanbou, nepovažujem to za nejaký zločin, prečin voči ľudskosti, aby takíto občania, ktorí z ničoho, z ničoho nič, nejakou úplnou náhodou budú nominovaní na zaujímajú alebo lukratívnu ústavnú funkciu, prešli aj takýmto určitým sitom.
Na druhej strane nemal by som žiadny problém, aby sa to týkalo aj poslancov Národnej rady Slovenskej republiky, pretože aj tuná sú jedinci, o ktorých duševnom stave mám naozaj veľké pochybnosti.
Tiež nie som odborník ani na psychológiu, ani na psychiatriu, ale stačí len z úplného laického pozorovania, hoci sa za úplného laika nepovažujem, nakoľko v každom semestri na vysokej škole, či už jednej, alebo druhej, som absolvoval skúšku zo psychológie, a dosť ťažkú, takže nebolo by to na škodu to aplikovať aj na parlament. Prečo nie? Tak ako človek má právo voliť, má právo byť aj volený. Ale zároveň má právo vykonávať svoju funkciu pri plnom duševnom zdraví. Ak to niekoho z opozičných lavíc urazilo, tak je nám to veľmi ľúto, naozaj sme nikoho uraziť nechceli. Chceli sme len vecne argumentovať, prečo tento náš návrh zákona predkladáme a prečo ho považujeme za dobrý, správny a dokonca nutný.
Takže na záver, vážené dámy, vážení páni, žiadam vás o podporu tohto nášho predkladaného návrhu zákona, pretože si naozaj myslím, že tento zákon nikomu neubližuje, tento zákon je, naopak, na veľký osoh a na zlepšenie fungovania štátu, pretože ak je kamión v rukách vodiča veľmi silnou zbraňou, ktorou môže ublížiť, dokonca zabiť, tak aj zriadenie a uvedenie človeka, ktorý dostane do rúk v podstate celý štát, celú republiku s 5,5 mil. obyvateľov a vyjadruje sa, ako sa vyjadruje, a tvári sa, ako sa tvári, tak tiež dokáže veľmi ublížiť. A tento náš návrh zákona je naozaj vecný, je faktický a skúsme sa o ňom pobaviť. Môžme vaše pripomienky akceptovať alebo prijať v druhom čítaní, ak ho posuniete cez prvé čítanie.
Takže ešte raz, skúste sa na to pozrieť nie krvavými očami, nie cez červené súkno, ale naozaj vecne, prakticky a zhodnotiť svoj možno nie príliš tomuto zákonu, tomuto zákonu pridelený úsudok, aký máte. Takže ďakujem pekne, že som vás okrádal o čas a skúsme sa na to ešte zamyslieť.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie

11.5.2021 o 19:04 hod.

Mgr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:08

Zita Pleštinská
Skontrolovaný text
Ďakujem, pán predsedajúci. Pán kolega Kočiš, keď niekto predkladá takýto neštandardný zákon, asi tie testy potrebuje sám. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.5.2021 o 19:08 hod.

Ing. arch.

Zita Pleštinská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 19:09

Miroslav Suja
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené pani poslankyne dve a vážení páni poslanci ôsmi, ktorí sme tu, návrhom tohto zákona chceme len zabezpečiť jednu vec, aby osoba, ktorá je duševne nespôsobilá, nemohla sa dostať do vedenia štátu a ohroziť s tým celý štát, len to.
Ak vám vyhovuje, že takáto osoba by sa tam mohla dostať, tak potom by ste mali sedieť niekde inde, vážení kolegovia, a nie tu. Ak vám vyhovuje, že vo vedení štátu, pán poslanec Šefčík, že vo vední štátu je osoba, ktorá viditeľne verejne prehlási, že jej vzorom je NSDAP a že chcel by mať toľko členov ako NSDAP, tak potom sa nečudujte, že sa prichádza aj s takýmto návrhom, lebo toto sú vyjadrenie Igora Matoviča. On chce mať toľko miliónov členov ako NSDAP a tí sú jeho vzorom.
Je to ťažké počúvať, ja viem, že sedíte tu, pani poslankyňa, za takúto stranu. Ministerka fašistka, predseda vlády bývalý, predseda strany, jeho vzorom sú fašisti, že? Nejde vám to tak do toho vášho obrazu? Ale si vy myslíte, že normálne zdravý človek by si mal brať príklad z NSDAP?
Vážení kolegovia, takže tí, čo majú zdravý rozum, apelujem na tých, poprosím vás, podporte tento zákon. Týmto zákonom môžme jedine pomôcť a eliminovať jedincov, ktorí dokážu spôsobiť rozvrat štátu.
Skryt prepis

Vystúpenie

11.5.2021 o 19:09 hod.

PaedDr. Mgr.

Miroslav Suja

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
28. schôdza NR SR - 6.deň - A. dopoludnia
 

Uvádzajúci uvádza bod 9:02

Milan Mazurek

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:03

Matúš Šutaj Eštok
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi, aby som podľa § 73 ods. 1 rokovacieho poriadku vystúpil v prvom čítaní ako spravodajca určený ústavnoprávnym výborom k uvedenému návrhu ústavného zákona.
Návrh ústavného zákona spĺňa z formálnoprávnej stránky náležitosti uvedené v rokovacom poriadku a v legislatívnych pravidlách tvorby zákonov.
Predseda Národnej rady vo svojom rozhodnutí navrhol, aby návrh ústavného zákona prerokoval ústavnoprávny výbor, ktorý navrhol aj ako gestorský výbor s tým, aby gestorský výbor prerokoval návrh ústavného zákona do 14. júna 2021.
Zo znenia návrhu ústavného zákona je zrejmý účel navrhovanej právnej úpravy. Ako spravodajca určený navrhnutým gestorským výborom odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh ústavného zákona prerokuje v druhom čítaní.
Zároveň odporúčam návrh ústavného zákona prideliť ústavnoprávnemu výboru vrátane jeho určenia ako gestorského výboru a lehoty na prerokovanie návrhu ústavného zákona vo výbore v zmysle uvedeného rozhodnutia predsedu Národnej rady.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

12.5.2021 o 9:03 hod.

Mgr.

Matúš Šutaj Eštok

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 9:05

Milan Mazurek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené dámy, vážení páni, dlhodobo na Slovensku počúvame o tom, ako je potrebné zaviesť hmotnú zodpovednosť politikov, ktorí pri výkone svojich funkcií vo verejnej moci častokrát spôsobujú obyvateľom Slovenskej republiky svojimi rozhodnutiami naozaj nemalé škody. Situácia, v ktorej sa Slovenská republika nachádza a po všetkých tých opatreniach, ktoré prijala táto vláda, ukázala na akútnu potrebu prijatia takejto novely zákona a rozhodli sme sa, že chceme hmotnú zodpovednosť politikov a vysokých štátnych úradníkov zakomponovať priamo do Ústavy Slovenskej republiky po vzore Fínska. Vo Fínsku to takto funguje, majú to priamo v ústave, aby žiadna garnitúra, ktorá príde po tej, ktorá... aby žiadna garnitúra... ďakujem, že ma necháte hovoriť, ... aby žiadna garnitúra skrátka nemohla len tak jednoducho prísť a hmotnú zodpovednosť politikov si odstrániť a tým pádom sa rozhodnúť kšeftovať, rozkrádať verejný majetok a tak ďalej a tak ďalej.
Na Slovensku máme príklad úplného, zásadného plytvania a porušovania právomocí verejného činiteľa, ktorým sú vyhlášky Úradu verejného zdravotníctva. Úrad verejného zdravotníctva vedený pánom Mikasom prijal na Slovensku v roku 2020 niekoľko zásadných vyhlášok, ktorými obmedzil ľudské práva a slobody miliónov obyvateľov Slovenskej republiky. Tento úrad prijal vyhlášky, ktoré neboli dostatočne odôvodnené a ktoré nemal vo svojej kompetenčnej pôsobnosti, a teda ich nemohol vyhlásiť, a spôsobil nimi zavretie obrovského množstva podnikov, spôsobil nimi krach obrovského množstva podnikateľov a strádanie desaťtisícov rodín na Slovensku.
Pán Mikas bol konfrontovaný generálnym prokurátorom, ešte vtedy Čižnárom, že vyhlášky jeho úradu nie sú v súlade so zákonmi Slovenskej republiky, že nemá kompetenciu na to, aby tieto vyhlášky mohol vydávať. A Národná rada túto skutočnosť dosvedčila, keď vzápätí prišla a musela schvaľovať zmenu zákona o bezpečnosti štátu a zákona o ochrane verejného zdravia len preto, aby tieto kompetencie Mikasovi dodatočne dala. To znamená, potvrdila a spečatila skutočnosť, že pán Mikas vydával vyhlášky, ktorými zruinoval tisíce rodín na Slovensku, zruinoval celé podnikania, zruinoval ľudské životy a pripravil Slovenskej republike, samosprávam, obyvateľom, podnikateľom obrovské škody, a robil to všetko v rozpore so zákonmi.
Ak by v tej dobe bola v ústave zavedená veta, ktorú my navrhujeme, že každý z týchto ľudí je zodpovedný za škodu, ktorá vznikne ich nezákonným alebo nesprávnym úradným postupom, tak by pán Mikas musel všetky tieto škody následne ľuďom, ktorých zruinoval, preplatiť. A to je jedno, či ide o reštaurácie, či ide o fitnescentrá, či ide o podniky, ako sú wellness, hotely a tak ďalej, penzióny, ktorým boli zatvárané alebo ktorým bolo prikazované, že nemôžu podnikať v rozpore s tým, že by tu bola nejaká zásadná situácia, ktorá by oprávňovala tieto skutočnosti, pretože dáta týmto ľuďom poskytované neboli, štúdie neboli vykonávané, žiadne trasovanie a zmysluplné dokazovanie, kde k čomu došlo, taktiež vykonávané nebolo a zakazovalo sa to len tak halabala. Dnes sa povedalo, zatvoríme fitnescentrá, zajtra sa povedalo, zatvoríme reštaurácie, pozajtra sa zatvorili hotely. A prečo? No, lebo to takto vychádza, že by to mohlo dobre byť. A keď sa pýtali Mikasa, na základe čoho zatvoril fitnescentrá, kde má nejaké dôkazy o tom, že ľudia umierajú na základe toho, že sa nakazili vo fitnescentrách, tak citoval nejakú štúdiu mesiace dozadu pred týmto rozhodnutím z Južnej Kórey. To znamená, že na Slovensku žiadne dáta, ktoré by ich oprávňovali k takémuto kroku, nemali a aj napriek tomu vedome, uvedomujúc si, že tým ruinujú celé toto podnikanie a spôsobujú obrovské, devastačné škody na životoch a majetkoch týchto ľudí, to vykonali. Vykonali to a o nejakom odškodnení, ktoré je hádam na poslednom mieste v celej Európskej únii, v rámci Slovenskej republiky v pomere percent k HDP, o ktorom Igor Matovič systematicky opakovane klamal, sa už vyjadrovať, podľa môjho názoru, netreba.
Lenže pán Mikas sa nepoučil. Opätovne vydával vyhlášky aj v rozpore s novým, už vtedy prijatým zákonom a ďalší novozvolený generálny prokurátor ho opäť upozornil, že jeho vyhlášky a výnimky jeho úradom poskytované konkrétnym ľuďom, ktoré diskriminujú všetkých ostatných na Slovensku, sú zase v rozpore so zákonmi Slovenskej republiky. Tento človek v prípade platného zákona o hmotnej zodpovednosti politikov a vysokých štátnych úradníkov by musel za všetky tieto škody zodpovedať. A, vážené dámy, vážení páni, to nie je nič zlé, lebo ak som vo výkone verejnej moci a poviem, ty nebudeš podnikať, ty nebudeš zarábať peniaze, a budem konkrétnym ľuďom určovať podmienky, na základe ktorých môžu zarábať peniaze, a následne im takýmto rozhodnutím potenciálne ničiť ich život a spôsobovať stratu ich príjmov, tak musím byť za nezákonný postup alebo nesprávny úradný postup aj hmotne a trestnoprávne zodpovedný. Veď to je úplne legitímna požiadavka.
A v OĽANO mu musíte rozumieť úplne najlepšie, pretože vy ste toto mali ako ťahák vášho volebného programu. Celý čas sme počúvali od Igora Matoviča, aj keď som tu bol opozičný poslanec, že potrebujeme na Slovensku zaviesť skutočne efektívnu hmotnú zodpovednosť politikov. Nie to, čo je teraz napísané v zákone o zodpovednosti za škodu pri výkone verejnej moci. Tam je totiž napísané, áno, že keď nejaký úradník alebo nejaký politik, nejaký minister spôsobí škodu, tak ten poškodený si to vymáha od štátu, následne štát si to vymáha od konkrétnych inštitúcií, ja neviem, kraja, mesta, obce, úradu, ministerstva a toto ministerstvo, úrad, kraj a tak ďalej si to následne vymáha od konkrétneho človeka, ktorý je za toto zodpovedný. Lenže ak to tento človek urobil z nedbanlivosti, čo, samozrejme, nikto neurobil úmyselne na Slovensku, kto sa k tomu prizná, tak ak to urobil z nedbanlivosti, to najhoršie, čo mu hrozí, je, že musí uhradiť škodu do výšky troch svojich mesačných platov. Čiže podľa legislatívy súčasnej aj preto je Mikas taký vysmiaty, aj keby musel odškodňovať týchto obyvateľov, tak on to, samozrejme, urobil z nedbanlivosti a to najhoršie, čo mu za to všetko hrozí, je strata troch mesačných platov. Taký je súčasný zákon o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci. A toto je, samozrejme, potrebné novelizovať taktiež aj v spojitosti s týmto našim návrhom na zmenu ústavy.
A prečo to dávame do ústavy? Úplne z jednoduchého dôvodu. Nielen preto, že v niektorých európskych štátoch to už tak majú, ale práve preto, že zmeniť zákon o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci je síce jednoduché, ale na to, aby Národná rada opätovne potom zmenila tento zákon a zase to nastavila tak, aby konkrétny politik alebo vysoký úradník mohol ručiť za škodu spôsobenú pri výkone jeho moci maximálne do výšky troch platov alebo možno ešte jemnejšiu podmienku si tam dať, tak na to stačí naozaj len nadpolovičná väčšina prítomných poslancov uznášaniaschopnej Národnej rady a to je veľmi slabé. Lenže ak to zakomponuje do ústavy, ak bude priamo v ústave napísaná hmotná zodpovednosť politikov a vysokých úradníkov, no, tak to už žiadna garnitúra potom len tak jednoducho zmeniť nemôže a bude sa jednať o veľmi závažnú a zodpovednú politickú tému na to, aby si ktorýkoľvek politik dokázal hľadať dôveru pre to, aby menil ústavu v takejto závažnej veci. Pretože ktorý politik by menil ústavu v texte, kde je zodpovedný za škody, ktoré spôsobí pri výkone svojej moci? No len ten, ktorý chce klamať, kradnúť a podvádzať. A do toho sa pred verejnosťou hádam nikto nepustí. A z tohto dôvodu je to úplne správny a legitímny návrh, ktorý by v ústave zakomponovaný byť mal.
Nehovorím, ako som to spomínal, bude potrebné potom novelizovať aj ten citovaný zákon o zodpovednosti za škodu pri výkone verejnej moci, ale toto je taký ten prvý zásadný krok. A urobili sme to preto, navrhli sme to preto, pretože od OĽANO počúvame už od volieb, ako tu bude nejaký zákon o hmotnej zodpovednosti politikov. Potom poslali Joža Pročka do debaty v Smečku a dozvedeli sme sa všeličo možné, ale o tom zákone nič, tak sme si povedali, že už to nemá skrátka zmysel čakať. Nemá zmysel čakať, ale treba poukázať na to, či to títo ľudia myslia vážne, alebo je to také farizejstvo, či je to taká dvojtvárnosť. Či naozaj chcú, aby na Slovensku platila hmotná a trestnoprávna zodpovednosť politikov a úradníkov vo výkone verejnej moci, alebo to boli len marketingové politické heslá pred voľbami, ktoré sa po vstupe do vládnej koalície veľmi rýchlo rozplynuli.
A musíme o tom hovoriť čoraz častejšie, musíme o tom hovoriť čoraz hlasnejšie, pretože situácia, v ktorej sa nachádzame, a ten stav, ktorý spôsobili vaše vládne rozhodnutia a rozhodnutia vašich nominantov a ľudí, ktorí na slovo počúvajú Igora Matoviča, je na Slovensku katastrofálny. Nebudem sa opakovať o tých tisícoch zničených rodín, o tom zničenom podnikaní, o tých ľuďoch bez príjmu, o tých ľuďoch, ktorí spáchali sociálne samovraždy, ale je potrebné na to myslieť vždy, keď budete prijímať ďalší a ďalší zákon, ktorý bude dávať tejto vláde kompetencie na to, aby mohla ľuďom obmedzovať ich ústavné práva, aby mohla ľuďom obmedzovať ich život a normálne, bežné každodenné fungovanie.
Čiže s týmto návrhom zákona, s touto novelou ústavy podľa môjho názoru nemôže mať problém nikto, kto si úprimne praje, aby politici prestali kradnúť, a kto si praje, aby politici a úradníci zodpovedali za to, čo vo výkone verejnej moci urobia. Nejde o to, že by teraz sme chceli trestať politikov a úradníkov úplne za všetko, ale pri jasne definovanom nezákonnom alebo nesprávnom úradnom postupe, ktoré definície sú vo všetkých zákonoch, pri tomto skrátka politik alebo úradník musí za tieto svoje rozhodnutia zodpovedať. To je úplne celé. Preto budem veľmi rád a ďakujem za podporu tejto našej novely ústavy.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

12.5.2021 o 9:05 hod.

Milan Mazurek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:16

Miroslav Suja
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán podpredseda. Ďakujem Milanovi Mazurekovi, môjmu kolegovi z hnutia REPUBLIKA, ktorý veľmi trefne pomenoval problémy, ktoré tu máme pre absenciu tohto zákona.
Viete, vážený kolegovia, kolegyne, za tieto škody, ktoré momentálne sa napáchali, sú zodpovední súčasní politici, ktorí sú vo vláde. A, samozrejme, nehovorme, že sa aj predtým takéto škody nepáchali, ale vy, vážení kolegovia, ste to mali v programovom vyhlásení vlády. A nielen naši vládni činitelia, lebo tí by nedokázali nič bez podpory 93 alebo 95 koaličných poslancov. To znamená, že, vážení kolegovia, ste spoluvinníci za to, že tento zákon tu ešte nie je. Si myslím, že nebudete mať problém ho podporiť, lebo za to všetko, čo sa rozkradlo za ten rok vašej vlády a čo ešte rozkradnete do predčasných volieb, vy nemôžete, za to môže Fico. Takže kľudne tento zákon môžte schváliť. Vy nie ste za to zodpovední, ako vždy za to môže Fico, takže na vašom mieste bezproblémovo by som za tento zákon zahlasoval.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.5.2021 o 9:16 hod.

PaedDr. Mgr.

Miroslav Suja

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:17

Eduard Kočiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. Pre predkladateľov tohto návrhu zákona, tejto zmeny ústavy je úplne neprijateľné, aby za škody spôsobené nezákonnými rozhodnutiami orgánov verejnej správy, či už je to vláda, či už je to parlament, či už je to Najvyšší kontrolný úrad, alebo nikým nevolená osoba, akou je hlavný hygienik, zodpovedali občania Slovenskej republiky, ktorí sú takýmito nezákonnými rozhodnutiami najviac postihovaní a tieto nezákonné opatrenia na nich dopadajú úplne najviac. Za tieto škody spôsobené týmito rozhodnutiami vydanými v mene Slovenskej republiky musí byť zodpovedná osoba alebo kolektívny orgán – vláda, parlament, rôzne vládne inštitúcie, rôzna štátna správa, a nie občania. Čiže tak ako v rozprave povedal Milan Mazurek, ideme podľa vzoru Fínska, ktoré, si dovolím povedať, je naozaj výstavnou skriňou v rámci ústavnosti a demokracie.
Takže apelujem najmä na poslancov vládneho hnutia OĽANO, ktoré sa hrdí tým, že je hnutie protikorupčné, hnutie, ktoré vždy bojovalo a chce bojovať proti korupcii, proti rozkrádaniu. Toto je krásny príklad, ako môžu podporiť jeden úžasný zákon, ktorý bude meniť Ústavu Slovenskej republiky. Hmotná zodpovednosť politikov. Bez výhovoriek, bez nejakého politického trička, jednoducho ideme bojovať spoločne za veľmi úžasnú vec.
Rok už tuná počúvame najmä z úst bývalého premiéra Igora Matoviča, ako on ide presadzovať hmotnú zodpovednosť politikov. Ale ja sa pýtam, vážené kolegyne, vážení kolegovia, kde je tá hmotná zodpovednosť politikov, keď tento zákon bola jeho priorita a do dnešného dňa nebol predložený v pléne Národnej rady Slovenskej republiky?
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.5.2021 o 9:17 hod.

Mgr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video