4. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie v rozprave
1.4.2020 o 14:18 hod.
Mgr. PhD.
Lucia Drábiková
Videokanál poslanca
Vážené dámy, vážení páni, zápisnica o výsledku tajného hlasovania o návrhu na voľbu predsedu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny, ktoré sa konalo 1. apríla 2020. (Zaznievanie gongu.)
Na tajné hlasovanie o návrhu na voľbu predsedu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny bolo vydaných a poslanci si osobne prevzali 139 hlasovacích lístkov, teda na voľbe bolo prítomných 139 poslancov. Po vykonaní tajného hlasovania overovatelia Národnej rady Slovenskej republiky spočítali hlasy a zistili, že v tajnom hlasovaní o návrhu na voľbu predsedu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny všetci poslanci odovzdali hlasovacie lístky. Zo 139 odovzdaných hlasovacích lístkov boli dva neplatné a 137 bolo platných.
Podľa platných hlasovacích lístkov overovatelia zistili, že za Ľuboša Blahu hlasovalo za 53 poslancov, hlasovalo proti 78 poslancov a zdržalo sa hlasovania 6 poslancov.
Na voľbu predsedu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov. Overovatelia konštatujú, že v tajnom hlasovaní nebol za predsedu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny zvolený Ľuboš Blaha.
Keďže predseda Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny nebol zvolený, vykoná sa nová voľba. Overovatelia poverujú svojho člena Luciu Drábikovú oznámiť výsledok hlasovania Národnej rade Slovenskej republiky.
Dovoľte mi prečítať aj zápisnicu o výsledku tajného hlasovania o návrhu na voľbu predsedu Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva, ktoré sa konalo 1. apríla 2020. Na tajné hlasovanie o návrhu na voľbu predsedu Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva bolo vydaných a poslanci si osobne prevzali 139 hlasovacích lístkov, teda na voľbe bolo prítomných 139 poslancov. Po vykonaní tajného hlasovania overovatelia Národnej rady Slovenskej republiky spočítali hlasy a zistili, že v tajnom hlasovaní o návrhu na voľbu predsedu Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva všetci poslanci odovzdali hlasovacie lístky. Zo 139 odovzdaných hlasovacích lístkov boli 2 neplatné a 137 lístkov boli platné.
Podľa platných hlasovacích lístkov overovatelia zistili, že za Mariana Kotlebu hlasovalo za 54 poslancov, proti hlasovalo 71 poslancov, zdržalo sa hlasovania 12 poslancov.
Na voľbu predsedu Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov. Overovatelia konštatujú, že v tajnom hlasovaní nebol za predsedu Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva zvolený Marian Kotleba.
Keďže predseda Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva nebol zvolený, vykoná sa nová voľba. Overovatelia poverujú svojho člena Luciu Drábikovú oznámiť výsledok hlasovania Národnej rade Slovenskej republiky.
Ďakujem.
Rozpracované
Vystúpenia
13:06
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 13:06
Robert FicoA, pán predseda Kollár, blahoželám Vám k svetovému rekordu. Ešte sa nikdy nestalo zvolať schôdzu Národnej rady dve a pol hodiny pred rokovaním Národnej rady. Je to hanba. Ak chcete byť vy slúžkami Matoviča, buďte. My slúžkami Matoviča nebudeme. Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Vystúpenie s procedurálnym návrhom
1.4.2020 o 13:06 hod.
doc. JUDr. CSc.
Robert Fico
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Dámy a páni, navrhujem - procedurálny návrh som podal aj v písomnej podobe -, aby sme o bodoch z programu 2, to je tlač 35, skrátené konanie o Zákonníku práce a bod číslo 5, tlač 36, to už je samotný návrh zákona, prerokovali až potom, čo vláda bude rokovať o týchto návrhoch v rámci tripartity so sociálnymi partnermi. Je nemožné, dámy a páni, nemožné, aby bol predložený Zákonník práce do parlamentu bez toho, aby o tom sociálni partneri vedeli. Je to obrovská neúcta k sociálnemu dialógu, preto podávame tento pozmeňujúci návrh alebo procedurálny návrh.
A, pán predseda Kollár, blahoželám Vám k svetovému rekordu. Ešte sa nikdy nestalo zvolať schôdzu Národnej rady dve a pol hodiny pred rokovaním Národnej rady. Je to hanba. Ak chcete byť vy slúžkami Matoviča, buďte. My slúžkami Matoviča nebudeme. Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Rozpracované
13:09
Vystúpenie 13:09
Igor MatovičKollár, Boris, predseda NR SR
Vážení poslanci, prosím!
Matovič, Igor, predseda vlády SR
Váš prístup, ktorý ste zvolili, mi pripadá, čím horšie pre Slovensko, tým horšie pre vás, či tým lepšie pre vás. (Reakcie z pléna.) Nech urobíme čokoľvek, všade potrebujete si len prezentovať výmysly a útočíte proti nám. Ani raz sme nezaregistrovali žiadnu pomocnú ruku od vás a veľmi ma to mrzí. V tejto ťažkej chvíli pre Slovensko by sme mali stáť všetci na jednej lodi, mali by sme stáť za ľuďmi, ktorí dnes trpia kvôli tomu, že sem prišiel nepriateľ, ktorého nikto z nás dovtedy nepoznal, a ktorého my sme vyfasovali do vienka bez toho, aby sme ho chceli. Áno, sľúbili sme ľuďom, že budeme bojovať proti korupcii a dostali sme do vienka aj koronu.
Teraz by sme od vás očakávali, páni zo SMER-u, vy, ktorí ste zhumpľovali, rozkradli krajinu, ktorí ste nám nechali vykradnutú špajzu, že budete stáť pri týchto opatreniach za nami, ale hlavne, že budete stáť za ľuďmi tejto krajiny, že nebudete sabotovať kroky vlády, ktorá sa snaží byť zodpovedná a odstraňovať chyby, ktoré ste vy napáchali, že nebudete len prvoplánovo politikárčiť, ale že nám pomôžete a budete sa snažiť možno aj vašim ľuďom, vašim voličom vysvetľovať, že naozaj teraz je chvíľa, aby sme odložili politiku bokom. Prišiel som sem, lebo ma mrzel tento váš prístup a mrzí ma, že teraz v situácii, kedy sa parlamenty krížom po celom svete spájajú dokopy a odkladajú nejaké politické zbytočné politikárčenie, odkladajú politické tričká a všetci si uvedomujú, že sú na jednej lodi, že vy ako hyeny sa správate k nám. Ale keď vy nám hádžete polená pod nohy, keď nás bez akýchkoľvek dôkazov a s výmyslami konfrontujete, bez akýchkoľvek dôkazov toho, že niečo robíme zle, len si vymýšľate a prezentujete, tak ubližujete nie nám, ubližujete v prvom rade vašim voličom. Ubližujete občanom tejto krajiny a považoval som za dôležité, aby som prišiel na začiatok tejto schôdze vás vyzvať, aby ste sa správali zodpovedne.
Zodpovednosť teraz káže, že odložíme politické tričká. My ich vieme odložiť. Ale urobte to, prosím vás, aj vy. Je to v záujme vašich voličov. Je to v záujme tých starých ľudí, ktorých dnes ohrozuje nepriateľ, voči ktorému sa nedá brániť.
Kolega Blaha, prosím vás, nevykrikujte. Správate sa mimoriadne nezodpovedne. Tie bludy, tie konšpirácie, ktoré šírite, ubližujú voličom SMER-u. Ste maximálne nezodpovedný voči ľuďom, ktorí vás volili, ste maximálne nezodpovedný, voči občanom tejto krajiny. (Reakcia z pléna.) Ste maximálne nezodpovedný voči osudu tejto krajiny. Tá choroba si nevyberá nikoho z nás podľa toho, kto koho volil, alebo či niekoho volil. Tá choroba si vyberie... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Kollár, Boris, predseda NR SR
Pán poslanec Blaha, prosím pekne, dodržujte rokovací poriadok.
Matovič, Igor, predseda vlády SR
Tá choroba je z tohto pohľadu voči všetkým nám spravodlivá či nespravodlivá. Nepozerá na farbu politického trička a bol by som veľmi rád, aby ste sa vy, poslanci v opozícii, najmä poslanci SMER-u, správali zodpovedne. A z tohto miesta musím povedať, že je veľká hanba politickej strany SMER - sociálna demokracia, ktorá dvanásť rokov tu vykrádala špajzu, kde dnes nie sú peniaze na to, aby sme mohli ľuďom pomôcť a musíme si požičiavať v Európskej centrálnej banke, aby sme boli schopní udržať ekonomiku a zamestnanosť. Že dnes sa omnoho viac zodpovednejšie voči tejto krajine správajú poslanci a politická strana Kotlebovcov, jako SMER - sociálna demokracia. Je to veľká hanba a bol by som veľmi rád, aby ste zmenili štýl vašej politiky. Očakávame od vás pomoc, očakávame od vás korektné informácie, očakávame menej nenávisti a naozaj ste potom kedykoľvek vítaní aj na Úrade vlády. Verím, že dokážete aj pri prerokovávaní týchto zákonov sa správať korektne. Korektne nielen voči sebe, ale v prvom rade korektne voči voličom bez ohľadu na to, koho volili. Aj voči nevoličom, voči každému jednému občanovi Slovenskej republiky.
Sme vo veľmi ťažkej situácii. Nebudem to opakovať, že ste nám vykradli naše spoločné peniaze. Dobre, berme čo bolo, bolo z tohoto pohľadu. Ale pozerajme sa spoločne v tomto boji pred seba a snažme sa chrániť ľudské životy. Budem veľmi rád, ak rokovanie o týchto zákonoch, ktoré ako vláda predkladáme, bude konštruktívne a s jediným cieľom - chrániť ľudí, chrániť životy a pomôcť tým, ktorým pomôcť môžme my ako zákonodarci alebo ako vy zákonodarci. Vašou úlohou ako parlamentu je kontrolovať vládu. Kontrolujte nás. Hovorte, kde robíme chyby, ale buďme voči sebe korektní.
Zároveň dovoľte nakoniec iba, aby som vám oznámil a z tohto miesta vás aj poprosil alebo požiadal. Na Úrade vlády sme zriadili fond vzájomnej pomoci. Tí ľudia to od nás chcú vidieť, že im dokážeme podať pomocnú ruku práve v situáciách, kde zákon na nich nemyslí. Zákony, ktoré vy prijímate, alebo ktoré aj ja keď som tu bol, sme spoločne prijímali, sú zákony, ktoré sú ku všetkým rovnaké. Všetci sme si a mali by sme si byť pred ním rovní. Ale sú životné situácie, kedy zákon na tých ľudí jednoducho nemyslí. Preto sme zriadili tento fond vzájomnej pomoci, aby sme umožnili aj vám ako zákonodarcom, ale aj členom vlády sa vzdať časti platu podľa vašej ľubovôle, podľa vášho svedomia, vášho prístupu a keď sa rozhodnete nevzdať, nevzdáte sa, je to vaše slobodné rozhodnutie a následne, ak by ste pristúpili aj vy napríklad, tá dohoda v koalícii je. Ale pozývame aj vás z opozície, ak by poslanecký klub Kotlebovcov alebo SMER-u ste sa spoločne rozhodli, že pristúpite do toho, veľmi radi budeme, aby ste mali svojho zástupcu v správnej rade, budú tam aj zástupcovia teda tým pádom všetkých poslaneckých klubov, ktoré sa rozhodnú prispievať do toho fondu, budú tam aj zástupcovia len z verejnosti, ale teda uznávané osobnosti, aby to rozhodovanie bolo čo najmenej spochybniteľné a chceme, aby sa ľudia mohli obrátiť na tento fond so žiadosťou o príspevok v ich mimoriadnej životnej situácii, na ktorú zákon, bohužiaľ, nemyslí. Lebo aj dnes, keď tu prijmete zákony, možno aj ďalšie, ktoré zajtra, pozajtra, ďalšie týždne, vždy budú diery v zákonoch, že životná situácia človeka tým nemusí byť pokrytá. Dostane sa do zúfalstva, tým pádom tento fond je určený na to, aby sme aspoň symbolicky pár tisíc eurami takejto rodine alebo jednotlivcovi pomohli.
Čiže dovolím si vás z tohto miesta požiadať, je to na vašom zvážení. Poslanci vládnej strany SMER, alebo bývalej vládnej strany, prepáčte, aj opozičnej strany Kotlebovci, aby ste sa pridali a aby ste spoločne aj vy sa do tohoto fondu skladali nejakou časťou svojho platu a aby ste boli aj súčasní potom rozhodovania, komu z tohto fondu prispejeme. Očakávam, že do tohto fondu budú prispievať aj bohatší jednotlivci alebo súkromné firmy zo Slovenska, ktoré si to dovoliť môžu. Je to veľmi dôležité, aby sme takýmto systémom alebo takýmto gestom ľuďom ukázali našu spolupatričnosť s nimi, aby sme ukázali, že nám na nich záleží, aj keď dokopy to nebudú veľké peniaze a určite to bude zlomok voči štátnemu rozpočtu a možnostiam štátu, ale tí ľudia od nás chcú vidieť, že sa dokážeme podeliť. Od nás chcú vidieť, že aj keď budeme prijímať možno niekedy aj nepopulárne opatrenia, že v prvom rade vieme sa pozrieť do zrkadla a vieme sa podieľať na nejakej pomoci konkrétnej aj my sami.
Takže budem veľmi rád možno aj tým, že by ste sa do tohto fondu pridali a rozhodli do neho prispievať a odložíme to politikárčenie bokom, že ukážeme, že naozaj v tejto kríze sme všetci na jednej lodi.
Ďakujem veľmi pekne, že som mohol vystúpiť, možno niekedy aj nabudúce. Pozdravujem našich poslancov. (Potlesk.)
Vážený pán predseda Národnej rady, kolegovia, kolegyne, dovoľte, aby som sa vám z tohto miesta pred rokovaním dnešnej schôdze prihovoril v tom, že by som vás chcel hneď na začiatok požiadať a poprosiť, aby sme odložili politikárčenie bokom. Tieto slová patria hlavne do lavíc poslancov vládnej strany SMER - sociálna demokracia. Pardon, koalič..., opozičnej strany. Dúfam, že dlho to nebude vládnej strany. A že už to bolo naposledy. (Reakcie z pléna.) Lebo váš prístup... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Kollár, Boris, predseda NR SR
Vážení poslanci, prosím!
Matovič, Igor, predseda vlády SR
Váš prístup, ktorý ste zvolili, mi pripadá, čím horšie pre Slovensko, tým horšie pre vás, či tým lepšie pre vás. (Reakcie z pléna.) Nech urobíme čokoľvek, všade potrebujete si len prezentovať výmysly a útočíte proti nám. Ani raz sme nezaregistrovali žiadnu pomocnú ruku od vás a veľmi ma to mrzí. V tejto ťažkej chvíli pre Slovensko by sme mali stáť všetci na jednej lodi, mali by sme stáť za ľuďmi, ktorí dnes trpia kvôli tomu, že sem prišiel nepriateľ, ktorého nikto z nás dovtedy nepoznal, a ktorého my sme vyfasovali do vienka bez toho, aby sme ho chceli. Áno, sľúbili sme ľuďom, že budeme bojovať proti korupcii a dostali sme do vienka aj koronu.
Teraz by sme od vás očakávali, páni zo SMER-u, vy, ktorí ste zhumpľovali, rozkradli krajinu, ktorí ste nám nechali vykradnutú špajzu, že budete stáť pri týchto opatreniach za nami, ale hlavne, že budete stáť za ľuďmi tejto krajiny, že nebudete sabotovať kroky vlády, ktorá sa snaží byť zodpovedná a odstraňovať chyby, ktoré ste vy napáchali, že nebudete len prvoplánovo politikárčiť, ale že nám pomôžete a budete sa snažiť možno aj vašim ľuďom, vašim voličom vysvetľovať, že naozaj teraz je chvíľa, aby sme odložili politiku bokom. Prišiel som sem, lebo ma mrzel tento váš prístup a mrzí ma, že teraz v situácii, kedy sa parlamenty krížom po celom svete spájajú dokopy a odkladajú nejaké politické zbytočné politikárčenie, odkladajú politické tričká a všetci si uvedomujú, že sú na jednej lodi, že vy ako hyeny sa správate k nám. Ale keď vy nám hádžete polená pod nohy, keď nás bez akýchkoľvek dôkazov a s výmyslami konfrontujete, bez akýchkoľvek dôkazov toho, že niečo robíme zle, len si vymýšľate a prezentujete, tak ubližujete nie nám, ubližujete v prvom rade vašim voličom. Ubližujete občanom tejto krajiny a považoval som za dôležité, aby som prišiel na začiatok tejto schôdze vás vyzvať, aby ste sa správali zodpovedne.
Zodpovednosť teraz káže, že odložíme politické tričká. My ich vieme odložiť. Ale urobte to, prosím vás, aj vy. Je to v záujme vašich voličov. Je to v záujme tých starých ľudí, ktorých dnes ohrozuje nepriateľ, voči ktorému sa nedá brániť.
Kolega Blaha, prosím vás, nevykrikujte. Správate sa mimoriadne nezodpovedne. Tie bludy, tie konšpirácie, ktoré šírite, ubližujú voličom SMER-u. Ste maximálne nezodpovedný voči ľuďom, ktorí vás volili, ste maximálne nezodpovedný, voči občanom tejto krajiny. (Reakcia z pléna.) Ste maximálne nezodpovedný voči osudu tejto krajiny. Tá choroba si nevyberá nikoho z nás podľa toho, kto koho volil, alebo či niekoho volil. Tá choroba si vyberie... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Kollár, Boris, predseda NR SR
Pán poslanec Blaha, prosím pekne, dodržujte rokovací poriadok.
Matovič, Igor, predseda vlády SR
Tá choroba je z tohto pohľadu voči všetkým nám spravodlivá či nespravodlivá. Nepozerá na farbu politického trička a bol by som veľmi rád, aby ste sa vy, poslanci v opozícii, najmä poslanci SMER-u, správali zodpovedne. A z tohto miesta musím povedať, že je veľká hanba politickej strany SMER - sociálna demokracia, ktorá dvanásť rokov tu vykrádala špajzu, kde dnes nie sú peniaze na to, aby sme mohli ľuďom pomôcť a musíme si požičiavať v Európskej centrálnej banke, aby sme boli schopní udržať ekonomiku a zamestnanosť. Že dnes sa omnoho viac zodpovednejšie voči tejto krajine správajú poslanci a politická strana Kotlebovcov, jako SMER - sociálna demokracia. Je to veľká hanba a bol by som veľmi rád, aby ste zmenili štýl vašej politiky. Očakávame od vás pomoc, očakávame od vás korektné informácie, očakávame menej nenávisti a naozaj ste potom kedykoľvek vítaní aj na Úrade vlády. Verím, že dokážete aj pri prerokovávaní týchto zákonov sa správať korektne. Korektne nielen voči sebe, ale v prvom rade korektne voči voličom bez ohľadu na to, koho volili. Aj voči nevoličom, voči každému jednému občanovi Slovenskej republiky.
Sme vo veľmi ťažkej situácii. Nebudem to opakovať, že ste nám vykradli naše spoločné peniaze. Dobre, berme čo bolo, bolo z tohoto pohľadu. Ale pozerajme sa spoločne v tomto boji pred seba a snažme sa chrániť ľudské životy. Budem veľmi rád, ak rokovanie o týchto zákonoch, ktoré ako vláda predkladáme, bude konštruktívne a s jediným cieľom - chrániť ľudí, chrániť životy a pomôcť tým, ktorým pomôcť môžme my ako zákonodarci alebo ako vy zákonodarci. Vašou úlohou ako parlamentu je kontrolovať vládu. Kontrolujte nás. Hovorte, kde robíme chyby, ale buďme voči sebe korektní.
Zároveň dovoľte nakoniec iba, aby som vám oznámil a z tohto miesta vás aj poprosil alebo požiadal. Na Úrade vlády sme zriadili fond vzájomnej pomoci. Tí ľudia to od nás chcú vidieť, že im dokážeme podať pomocnú ruku práve v situáciách, kde zákon na nich nemyslí. Zákony, ktoré vy prijímate, alebo ktoré aj ja keď som tu bol, sme spoločne prijímali, sú zákony, ktoré sú ku všetkým rovnaké. Všetci sme si a mali by sme si byť pred ním rovní. Ale sú životné situácie, kedy zákon na tých ľudí jednoducho nemyslí. Preto sme zriadili tento fond vzájomnej pomoci, aby sme umožnili aj vám ako zákonodarcom, ale aj členom vlády sa vzdať časti platu podľa vašej ľubovôle, podľa vášho svedomia, vášho prístupu a keď sa rozhodnete nevzdať, nevzdáte sa, je to vaše slobodné rozhodnutie a následne, ak by ste pristúpili aj vy napríklad, tá dohoda v koalícii je. Ale pozývame aj vás z opozície, ak by poslanecký klub Kotlebovcov alebo SMER-u ste sa spoločne rozhodli, že pristúpite do toho, veľmi radi budeme, aby ste mali svojho zástupcu v správnej rade, budú tam aj zástupcovia teda tým pádom všetkých poslaneckých klubov, ktoré sa rozhodnú prispievať do toho fondu, budú tam aj zástupcovia len z verejnosti, ale teda uznávané osobnosti, aby to rozhodovanie bolo čo najmenej spochybniteľné a chceme, aby sa ľudia mohli obrátiť na tento fond so žiadosťou o príspevok v ich mimoriadnej životnej situácii, na ktorú zákon, bohužiaľ, nemyslí. Lebo aj dnes, keď tu prijmete zákony, možno aj ďalšie, ktoré zajtra, pozajtra, ďalšie týždne, vždy budú diery v zákonoch, že životná situácia človeka tým nemusí byť pokrytá. Dostane sa do zúfalstva, tým pádom tento fond je určený na to, aby sme aspoň symbolicky pár tisíc eurami takejto rodine alebo jednotlivcovi pomohli.
Čiže dovolím si vás z tohto miesta požiadať, je to na vašom zvážení. Poslanci vládnej strany SMER, alebo bývalej vládnej strany, prepáčte, aj opozičnej strany Kotlebovci, aby ste sa pridali a aby ste spoločne aj vy sa do tohoto fondu skladali nejakou časťou svojho platu a aby ste boli aj súčasní potom rozhodovania, komu z tohto fondu prispejeme. Očakávam, že do tohto fondu budú prispievať aj bohatší jednotlivci alebo súkromné firmy zo Slovenska, ktoré si to dovoliť môžu. Je to veľmi dôležité, aby sme takýmto systémom alebo takýmto gestom ľuďom ukázali našu spolupatričnosť s nimi, aby sme ukázali, že nám na nich záleží, aj keď dokopy to nebudú veľké peniaze a určite to bude zlomok voči štátnemu rozpočtu a možnostiam štátu, ale tí ľudia od nás chcú vidieť, že sa dokážeme podeliť. Od nás chcú vidieť, že aj keď budeme prijímať možno niekedy aj nepopulárne opatrenia, že v prvom rade vieme sa pozrieť do zrkadla a vieme sa podieľať na nejakej pomoci konkrétnej aj my sami.
Takže budem veľmi rád možno aj tým, že by ste sa do tohto fondu pridali a rozhodli do neho prispievať a odložíme to politikárčenie bokom, že ukážeme, že naozaj v tejto kríze sme všetci na jednej lodi.
Ďakujem veľmi pekne, že som mohol vystúpiť, možno niekedy aj nabudúce. Pozdravujem našich poslancov. (Potlesk.)
Rozpracované
13:19
Vystúpenie v rozprave 13:19
Peter PellegriniVážený pán premiér, práve ste pred malou chvíľkou nám všetkým ukázali ten rozsah vašej vlastnej schizofrénie, pretože ste nás tu prišli vyzvať na kultúrny politický dialóg, ale najprv ste nám tu poriadne nabrýzgali všetkým. To je pre vás typické. (Potlesk.) To je pre vás typické a aj som videl, že vám toto miesto chýbalo, lebo tu to...
Vážený pán premiér, práve ste pred malou chvíľkou nám všetkým ukázali ten rozsah vašej vlastnej schizofrénie, pretože ste nás tu prišli vyzvať na kultúrny politický dialóg, ale najprv ste nám tu poriadne nabrýzgali všetkým. To je pre vás typické. (Potlesk.) To je pre vás typické a aj som videl, že vám toto miesto chýbalo, lebo tu to bolo pre vás také, také bezpečné, také bez zodpovednosti, tu ste si žili niekoľko rokov, kričali, nadávali, okydávali, nemuseli nič riešiť, tu sa vám dobre žilo. A ja viem, že ste dnes extrémne nervózny, lebo dnes musíte robiť, ale to ste chceli. Vy ste vyhrali voľby. Tak nám tu, prosím, nechoďte vstupovať do svedomia, ale robte, čo máte robiť. (Potlesk.)
Viete, neviem, tak sa spýtajte pána predsedu parlamentu Kollára, či pristupujeme zodpovedne alebo nie k rokovaniu. Pokiaľ viem, tak okrem jednej spornej novely, ktorá sa týkala zásahu, extrémneho zásahu do súkromia ľudí, v tomto parlamente prechádzajú zákony vlády, pán premiér, jednomyseľne. Tak ja vôbec netuším, o čom ste tu dnes prišli rozprávať. Pretože my sa k veciam správame zodpovedne a hlasujeme všetci za každý dobrý návrh. (Potlesk.)
Ale musím vám povedať aj druhú vec, že očakávame a budeme tu aj budúci týždeň, aj ďalší týždeň, keď bude treba, ale očakávame trochu vyššiu kvalitu legislatívy, ktorú nám sem prinášate. Aj to, čo tu máme dnes na stole, to nie je žiaden zázrak, ani žiaden nejaký balík, ktorý extrémnym spôsobom ide zachrániť Slovensko. Na to stále čakáme. Vy o tom veľa rozprávate na tlačových konferenciách, len už by sme boli radi, keby sa to pretavilo aj do zákonov a legislatívy a my si tu na to počkáme, lebo je to naša robota. A verte, že o tom budeme diskutovať korektne a nikto tu nerobí z ničoho politiku. Žiaľ, jediný, kto tú politiku znovu vniesol, ste jedine a jedine vy. (Potlesk.) A mňa to naozaj extrémne mrzí, pretože máte plné reči Slovenska, plné reči ľudí, ale nie som si istý a prejavili ste to aj teraz, nie som si istý, či na to máte a či túto situáciu zvládnete. Ale za parlament vám chcem garantovať, že všetky dobré návrhy, ktoré majú pomôcť Slovensku, za všetky dobré návrhy, ktoré majú pomôcť Slovenskej republike, budú aj poslanci opozície a minimálne môžem hovoriť za stranu SMER - sociálna demokracia, vždy hlasovať za, vždy hlasovať za. Ale nemôžte nám upierať právo, ak chceme niektoré veci vylepšiť, ak chceme na niektoré veci poukázať, je to normálne.
A na záver, pán premiér, teraz si zvykajte vy. Teraz sa vy zodpovedáte tomuto plénu a nie my vám.
Ďakujem. (Potlesk.)
Vystúpenie v rozprave
1.4.2020 o 13:19 hod.
Ing.
Peter Pellegrini
Videokanál poslanca
Pán predseda parlamentu má pravdu, na vystúpenie pána premiéra sa nedá reagovať faktickými poznámkami.
Vážený pán premiér, práve ste pred malou chvíľkou nám všetkým ukázali ten rozsah vašej vlastnej schizofrénie, pretože ste nás tu prišli vyzvať na kultúrny politický dialóg, ale najprv ste nám tu poriadne nabrýzgali všetkým. To je pre vás typické. (Potlesk.) To je pre vás typické a aj som videl, že vám toto miesto chýbalo, lebo tu to bolo pre vás také, také bezpečné, také bez zodpovednosti, tu ste si žili niekoľko rokov, kričali, nadávali, okydávali, nemuseli nič riešiť, tu sa vám dobre žilo. A ja viem, že ste dnes extrémne nervózny, lebo dnes musíte robiť, ale to ste chceli. Vy ste vyhrali voľby. Tak nám tu, prosím, nechoďte vstupovať do svedomia, ale robte, čo máte robiť. (Potlesk.)
Viete, neviem, tak sa spýtajte pána predsedu parlamentu Kollára, či pristupujeme zodpovedne alebo nie k rokovaniu. Pokiaľ viem, tak okrem jednej spornej novely, ktorá sa týkala zásahu, extrémneho zásahu do súkromia ľudí, v tomto parlamente prechádzajú zákony vlády, pán premiér, jednomyseľne. Tak ja vôbec netuším, o čom ste tu dnes prišli rozprávať. Pretože my sa k veciam správame zodpovedne a hlasujeme všetci za každý dobrý návrh. (Potlesk.)
Ale musím vám povedať aj druhú vec, že očakávame a budeme tu aj budúci týždeň, aj ďalší týždeň, keď bude treba, ale očakávame trochu vyššiu kvalitu legislatívy, ktorú nám sem prinášate. Aj to, čo tu máme dnes na stole, to nie je žiaden zázrak, ani žiaden nejaký balík, ktorý extrémnym spôsobom ide zachrániť Slovensko. Na to stále čakáme. Vy o tom veľa rozprávate na tlačových konferenciách, len už by sme boli radi, keby sa to pretavilo aj do zákonov a legislatívy a my si tu na to počkáme, lebo je to naša robota. A verte, že o tom budeme diskutovať korektne a nikto tu nerobí z ničoho politiku. Žiaľ, jediný, kto tú politiku znovu vniesol, ste jedine a jedine vy. (Potlesk.) A mňa to naozaj extrémne mrzí, pretože máte plné reči Slovenska, plné reči ľudí, ale nie som si istý a prejavili ste to aj teraz, nie som si istý, či na to máte a či túto situáciu zvládnete. Ale za parlament vám chcem garantovať, že všetky dobré návrhy, ktoré majú pomôcť Slovensku, za všetky dobré návrhy, ktoré majú pomôcť Slovenskej republike, budú aj poslanci opozície a minimálne môžem hovoriť za stranu SMER - sociálna demokracia, vždy hlasovať za, vždy hlasovať za. Ale nemôžte nám upierať právo, ak chceme niektoré veci vylepšiť, ak chceme na niektoré veci poukázať, je to normálne.
A na záver, pán premiér, teraz si zvykajte vy. Teraz sa vy zodpovedáte tomuto plénu a nie my vám.
Ďakujem. (Potlesk.)
Rozpracované
13:23
Vystúpenie v rozprave 13:23
Boris KollárĎakujem pekne. Vážené dámy, vážení páni, veľmi ma mrzí, že to začalo takýmto konfrontačným tónom. A vychádzame naozaj a vysielame medzi ľudí veľmi zlý signál. (Zaznievanie gongu.) Bolo by dobré, keby sme teraz sa vrátili k práci, prestali sa osobne urážať, napádať. Chcel by som všetkých poslancov vyzvať, ako opozičných, tak aj koaličných, aby neprekrikovali sa, na to sú tunak faktické poznámky, počkajte, môžete potom reagovať. Rovnako vás žiadam, prestaňte používať nadávky, vulgarizmy, je to veľmi, veľmi zlý signál hlavne v tejto veľmi ťažkej dobe. Ľudia sa na nás pozerajú a my keď takýmto spôsobom budeme viesť schôdzu, tak ako nám môžu veriť, že spolu s nami prejdú touto ťažkou životnou skúškou, touto krízou, ktorou prechádzame. Takže ešte raz vás naprieč všetkých, aj opozičných aj koaličných, buďte takí láskaví a dodržiavajte program a buďte k sebe navzájom slušní. Ďakujem. (Potlesk.)
Rozpracované
13:24
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 13:24
Anna ZemanováBoris Kollár, predseda NR SR
Nejedná sa o procedurálny návrh, pani poslankyňa.
Zemanová, Anna, poslankyňa NR SR
Ide o to, o uvedenie schôdze, som...
Boris Kollár, predseda NR SR
Nejedná sa o procedurálny návrh, pani poslankyňa.
Zemanová, Anna, poslankyňa NR SR
Ide o to, o uvedenie schôdze, som myslela s tým, že akceptujeme, že môžu poslanci sledovať rokovanie Národnej rady zo svojich kancelárií, aby sme tuná nesedeli pohromade celý deň 150 ľudí s tým, že aby aj vo verejnosti bolo akceptované, že teda keď nesedíme na tejto stoličke, že sme prítomní a sledujeme schôdzu a hlasovanie, aby bol čas, dostatok času sa pripojiť potom k hlasovaniu. Ja len tuto som chcela tú organizačnú stránku, ktorú sme si dohodli, aby sme to všetci počuli, viacerí. Aj čo sú v strednom a vyššom veku poslanci, majú o takéto niečo záujem, takže som to chcela pripomenúť, že sme sa na tom dohodli na grémiu.
Vystúpenie s procedurálnym návrhom
1.4.2020 o 13:24 hod.
RNDr.
Anna Zemanová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Pán predseda, ja by som ešte chcela pripomenúť jenu vec, na ktorej sme sa dohodli na grémiu v súvislosti s chodom tejto schôdze s tým, že bolo viacero požiadaviek... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Boris Kollár, predseda NR SR
Nejedná sa o procedurálny návrh, pani poslankyňa.
Zemanová, Anna, poslankyňa NR SR
Ide o to, o uvedenie schôdze, som myslela s tým, že akceptujeme, že môžu poslanci sledovať rokovanie Národnej rady zo svojich kancelárií, aby sme tuná nesedeli pohromade celý deň 150 ľudí s tým, že aby aj vo verejnosti bolo akceptované, že teda keď nesedíme na tejto stoličke, že sme prítomní a sledujeme schôdzu a hlasovanie, aby bol čas, dostatok času sa pripojiť potom k hlasovaniu. Ja len tuto som chcela tú organizačnú stránku, ktorú sme si dohodli, aby sme to všetci počuli, viacerí. Aj čo sú v strednom a vyššom veku poslanci, majú o takéto niečo záujem, takže som to chcela pripomenúť, že sme sa na tom dohodli na grémiu.
Rozpracované
14:18
Vystúpenie v rozprave 14:18
Lucia DrábikováNa tajné hlasovanie o návrhu na voľbu predsedu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny bolo vydaných a poslanci si osobne prevzali 139 hlasovacích lístkov, teda na voľbe...
Na tajné hlasovanie o návrhu na voľbu predsedu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny bolo vydaných a poslanci si osobne prevzali 139 hlasovacích lístkov, teda na voľbe bolo prítomných 139 poslancov. Po vykonaní tajného hlasovania overovatelia Národnej rady Slovenskej republiky spočítali hlasy a zistili, že v tajnom hlasovaní o návrhu na voľbu predsedu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny všetci poslanci odovzdali hlasovacie lístky. Zo 139 odovzdaných hlasovacích lístkov boli dva neplatné a 137 bolo platných.
Podľa platných hlasovacích lístkov overovatelia zistili, že za Ľuboša Blahu hlasovalo za 53 poslancov, hlasovalo proti 78 poslancov a zdržalo sa hlasovania 6 poslancov.
Na voľbu predsedu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov. Overovatelia konštatujú, že v tajnom hlasovaní nebol za predsedu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny zvolený Ľuboš Blaha.
Keďže predseda Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny nebol zvolený, vykoná sa nová voľba. Overovatelia poverujú svojho člena Luciu Drábikovú oznámiť výsledok hlasovania Národnej rade Slovenskej republiky.
Dovoľte mi prečítať aj zápisnicu o výsledku tajného hlasovania o návrhu na voľbu predsedu Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva, ktoré sa konalo 1. apríla 2020. Na tajné hlasovanie o návrhu na voľbu predsedu Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva bolo vydaných a poslanci si osobne prevzali 139 hlasovacích lístkov, teda na voľbe bolo prítomných 139 poslancov. Po vykonaní tajného hlasovania overovatelia Národnej rady Slovenskej republiky spočítali hlasy a zistili, že v tajnom hlasovaní o návrhu na voľbu predsedu Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva všetci poslanci odovzdali hlasovacie lístky. Zo 139 odovzdaných hlasovacích lístkov boli 2 neplatné a 137 lístkov boli platné.
Podľa platných hlasovacích lístkov overovatelia zistili, že za Mariana Kotlebu hlasovalo za 54 poslancov, proti hlasovalo 71 poslancov, zdržalo sa hlasovania 12 poslancov.
Na voľbu predsedu Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov. Overovatelia konštatujú, že v tajnom hlasovaní nebol za predsedu Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva zvolený Marian Kotleba.
Keďže predseda Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva nebol zvolený, vykoná sa nová voľba. Overovatelia poverujú svojho člena Luciu Drábikovú oznámiť výsledok hlasovania Národnej rade Slovenskej republiky.
Ďakujem.
Vystúpenie v rozprave
1.4.2020 o 14:18 hod.
Mgr. PhD.
Lucia Drábiková
Videokanál poslanca
Vážené dámy, vážení páni, zápisnica o výsledku tajného hlasovania o návrhu na voľbu predsedu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny, ktoré sa konalo 1. apríla 2020. (Zaznievanie gongu.)
Na tajné hlasovanie o návrhu na voľbu predsedu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny bolo vydaných a poslanci si osobne prevzali 139 hlasovacích lístkov, teda na voľbe bolo prítomných 139 poslancov. Po vykonaní tajného hlasovania overovatelia Národnej rady Slovenskej republiky spočítali hlasy a zistili, že v tajnom hlasovaní o návrhu na voľbu predsedu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny všetci poslanci odovzdali hlasovacie lístky. Zo 139 odovzdaných hlasovacích lístkov boli dva neplatné a 137 bolo platných.
Podľa platných hlasovacích lístkov overovatelia zistili, že za Ľuboša Blahu hlasovalo za 53 poslancov, hlasovalo proti 78 poslancov a zdržalo sa hlasovania 6 poslancov.
Na voľbu predsedu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov. Overovatelia konštatujú, že v tajnom hlasovaní nebol za predsedu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny zvolený Ľuboš Blaha.
Keďže predseda Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny nebol zvolený, vykoná sa nová voľba. Overovatelia poverujú svojho člena Luciu Drábikovú oznámiť výsledok hlasovania Národnej rade Slovenskej republiky.
Dovoľte mi prečítať aj zápisnicu o výsledku tajného hlasovania o návrhu na voľbu predsedu Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva, ktoré sa konalo 1. apríla 2020. Na tajné hlasovanie o návrhu na voľbu predsedu Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva bolo vydaných a poslanci si osobne prevzali 139 hlasovacích lístkov, teda na voľbe bolo prítomných 139 poslancov. Po vykonaní tajného hlasovania overovatelia Národnej rady Slovenskej republiky spočítali hlasy a zistili, že v tajnom hlasovaní o návrhu na voľbu predsedu Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva všetci poslanci odovzdali hlasovacie lístky. Zo 139 odovzdaných hlasovacích lístkov boli 2 neplatné a 137 lístkov boli platné.
Podľa platných hlasovacích lístkov overovatelia zistili, že za Mariana Kotlebu hlasovalo za 54 poslancov, proti hlasovalo 71 poslancov, zdržalo sa hlasovania 12 poslancov.
Na voľbu predsedu Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov. Overovatelia konštatujú, že v tajnom hlasovaní nebol za predsedu Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva zvolený Marian Kotleba.
Keďže predseda Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva nebol zvolený, vykoná sa nová voľba. Overovatelia poverujú svojho člena Luciu Drábikovú oznámiť výsledok hlasovania Národnej rade Slovenskej republiky.
Ďakujem.
Rozpracované
14:18
Vystúpenie v rozprave 14:18
Milan KrajniakAko taká prvá oblasť, ktorú meníme, je Zákonník práce. Ktoré zmeny navrhujeme? Všetky tieto opatrenia, ktoré dnes predkladám, sú viazané iba na čas mimoriadnej situácie, čiže na čas krízy.
V odseku 2 zavádzame možnosť prikázať prácu z domu, ale súčasne právo zamestnanca na prácu z domu, ak pociťuje obavy o to, že by mohlo dôjsť k zhoršeným hygienickým podmienkam, čiže je to súčasne právo zamestnanca o to, aby mohol požiadať o prácu z domu, ak takáto práca z domu je možná.
V odseku 3 riešime to, čo by sa zjednodušene dalo povedať, to je to konto pracovného času alebo flexikonto, ako majú zavedené v rôznych firmách. Dnes je to tak, že pokiaľ sú prekážky v práci na strane zamestnávateľa, tak v kolektívnych zmluvách, ktoré budú týmto nedotknuté, je to väčšinou dohodnuté tak, že pri prekážkach v práci je zamestnanec doma na 60 % hrubej mzdy. My navrhujeme, keďže dávame príspevok pre zamestnávateľa, 80 % hrubej mzdy, aby aj v tomto prípade, pokiaľ nebola uzavretá kolektívna zmluva, bola tá minimálna úroveň mzdy na úrovni 80 % hrubej mzdy. Čo ale robíme ako výnimku, sú pracovníci organizácií, v ktorých bola vyhlásená hospodárska mobilizácia, v ktorých je núdzový stav. Zjednodušene povedané, lekári, zdravotnícki pracovníci, tam ponechávame 100 % hrubej mzdy. Keďže pracujú v prvej línii, chceme to takýmto spôsobom zachovať.
V článku 4 meníme iba po dobu krízy povinnosť oznámiť zmenu v organizácii práce nie sedem dní vopred, ale dva dni vopred. O čo sa jedná? Ide nám o to, že v sobotu vláda a Ústredný krízový štáb alebo Ústredný krízový štáb rozhodol, že nejaké prevádzky sa môžu otvoriť. Ale ak by mal zamestnávateľ možnosť prikázať teda, aby nastúpili do práce za sedem dní, no tak by tie prevádzky nemohli otvoriť. Čiže na dobu krízy to skracujeme, túto lehotu, na dva dni.
V § 5 alebo teda v odseku 5 - čerpanie dovolenky. Dnes je to tak, že nariadiť čerpanie dovolenky musí zamestnávateľ 14 dní vopred. Skracujeme túto lehotu na 7 dní. A čo sa týka starej dovolenky, na 2 dni práve kvôli tomu, aby zamestnávateľ nemusel riešiť to, že vyhodí pracovníka z práce, ale radšej v týchto prípadoch mohol nariadiť čerpanie dovolenky, najmä starej dovolenky.
Odsek 6. Toto je veľmi dôležité opatrenie. Zavádzame moratórium na výpovede pre tých zamestnancov a tie osoby, ktoré sú na OČR a ktoré sú v karanténe alebo v izolácii, aby nebolo možné, s výnimkou teda porušenia pracovných povinností, dať výpoveď takémuto človeku. Dávame moratórium, aby títo ľudia boli chránení pred výpoveďou.
Samozrejme v odseku 7 zavádzame, že tých 80 %, ktoré má pracovník pri prekážkach v práci, musí byť minimálne minimálnou mzdou. Čiže nemôže to ísť ešte pod úroveň minimálnej mzdy.
V zákone o sociálnom poistení v článku 2 meníme to, aby keď niekomu skončí počas krízového obdobia, počas mimoriadnej situácie - zjednodušene budem hovoriť krízové obdobie, rozumieme si, čo tým myslím - by mu skončila tá lehota čerpania podpory v nezamestnanosti, tak automaticky sa mu predĺži o jeden mesiac a súčasne splnomocňujeme vládu, aby v závislosti od toho, koľko bude trvať mimoriadna situácia, mohla predlžovať to čerpanie podpory v nezamestnanosti.
V zákone o službách zamestnanosti v § 70 ods. 9 rušíme niektoré povinnosti, ktoré musia najmä národné úrady práce, Sociálna poisťovňa a tak ďalej overovať zo zákona dnes a nahrádzame ich čestným prehlásením práve kvôli tomu, aby sa stíhali administrovať tie rýchlorastúce žiadosti o rôzne podpory, dávky a tak ďalej.
V § 72 vzhľadom na to, že to, čo sme schvaľovali minulý týždeň, budú státisíce SZČO a zamestnávateľov žiadať o tú podporu na udržanie pracovných miezd, podľa súčasne platného zákona by každý z nich sa musel najskôr zapísať do Registra partnerov verejného sektora, čo je nemožné, to nezadministrujeme. Pre tieto prípady dávame výnimku. To znamená, nevzťahuje sa na nich táto povinnosť.
Máme, potom máme ďalšiu časť - zákon o BOZP článok 4. Zjednodušujeme niektoré veci, ktoré nie sú, netýkajú sa ani zdravia, ani života, ani konkrétnej bezpečnosti práce, ale zjednodušujeme niektoré veci napríklad rekondičné pobyty a poučenia o tom, že ako ho majú absolvovať, neabsolvovať. To je momentálne bezpredmetné v čase krízy. Rovnako sú tam rôzne oboznamovania, ktoré zamestnávateľ pravidelne musí svojim, vykonať so svojimi zamestnancami. V čase krízy na to dávame v úvodzovkách, hovoríme tomu, že proste "zastavujeme čas", aby sa to posunulo potom, keď kríza skončí. Ale nezrušujeme žiadnu povinnosť vykonávať podľa predpisu údržbu akýchkoľvek technických zariadení. To sa musí robiť aj počas krízy tak, aby zdravie a životy zamestnancov boli zachované.
Potom upravujeme čl. 5 zákon o sociálnych službách. Tým, že sme vyhlásili núdzový stav v zariadeniach sociálnych služieb, tak samozrejme vznikajú také situácie, že mnohé tieto zariadenia dostávali finančný príspevok napríklad na základe toho, že koľko majú klientov, koľko majú naplnených postelí, teraz, alebo lôžok alebo miest. Teraz, samozrejme, ten počet bude nižší, lebo my napríklad sme dočasne pozastavili prijímanie nových klientov, lebo odporúčame, nevieme to nariadiť, odporúčame pozastaviť prijímanie nových klientov do zariadení sociálnych služieb, dokiaľ nebudú tí noví klienti testovaní, či sú alebo nie sú pozitívni. Máme veľký spor - to vás len chcem informovať - s ministerstvom zdravotníctva. My teda trváme na tom, že je veľkým hazardom, pretože v zariadeniach sociálnej starostlivosti sú na 90 % tie najrizikovejšie skupiny obyvateľstva vekovo a zdravotne a my odmietame súhlasiť s tým, aby mohli bez testovania byť prijímaní noví klienti. Pre vašu informáciu je to zhruba približne 800 ľudí mesačne. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že - čo je pravda, len vás chcem informovať -, že pokiaľ je človek bezpríznakový, tak účinnosť aj toho najkvalitnejšieho testu je iba 50 %. Takže oni vravia, že v zásade je to zbytočné. My si to nemyslíme, pretože aj keby sme odchytili iba 50 % akoby tých potenciálnych, teraz to nazvime prenášačov, tí ľudia sú bezpríznakoví. Samozrejme, pokiaľ má človek akúkoľvek, teraz akoby som to povedal, že akýkoľvek príznak, on ide na testovanie, ale máme ľudí, ktorí sú úplne bezpríznakoví, nemajú zvýšenú teplotu, nekašlú, nemajú ani nádchu, my trváme na tom, aby aj takíto ľudia boli otestovaní, pretože minimálne 50 % potencionálnych prenášačov takýmto spôsobom vieme identifikovať vopred.
No ale v tomto zákone je tá úprava, prípadne ak vás budú zaujímať k tomu otázky, rád zodpoviem, ale tá úprava je v tomto zákone práve kvôli tomu, aby sme mohli pre tie zariadenia, ktoré teraz budú trpieť, povedal by som, že náporom, veľkým náporom a dokonca v nich bude musieť byť aj, zatiaľ ešte nie, ale máme pripravenú možnosť, ak by sa situácia zhoršila, aj nariadenie pracovnej povinnosti. To znamená, že pracovníci dajme tomu z denného stacionáru, ktorý je uzavretý, v prípade, že bude problém v domove dôchodcov, tak ich presunieme, tak chceme, aby mohli mať vyššie príspevky od štátu, od VÚC-iek atď. Ale na to, aby sme to mohli operatívne robiť, my teraz nevieme predvídať, akobyže od schôdze parlamentu do schôdze parlamentu, že keď to príde, tak by sme prišli do parlamentu a navrhli, navrhli nejaký vyšší príspevok, aby to mohla urobiť vláda svojím nariadením. Tu ide o toto, aby vláda mohla pružne reagovať a povedať okej, tak v týchto zariadeniach zvyšujeme príspevok.
My sa snažíme k tomu, čo som v tejto kapitolke teraz hovoril, urobiť to, že vytypujeme v každom kraji tie, v spolupráci s VÚC-kami, samozrejme, tie zariadenia sociálnych služieb, ktoré budú, berte to, že chcem to povedať ľudovo, akoby evakuovaní tí klienti do tých ostatných a tieto budú slúžiť na to, že keď budeme musieť nejakých klientov nových prijať, tak oni tam strávia, uvažujeme dokonca, že až mesiac v karanténe. Štrnásť dní je tá lehota, čo sa pripúšťa. Pokiaľ som informovaný, 5,6 dňa je priemerná doba, kedy sa prejavia príznaky u infikovaného, ale máme už preukázané prípady aj, že je to 27 dní - myslím zo sveta, u nás ešte nie - a keďže tu sa jedná o starších a chorších a menej zdravých, neviem, ako sa to povie, chorejších (reakcia z pléna), chorľavejších klientov, tak chceme pripraviť tú lehotu tak, že aby sme si boli istí, že keď niekto absolvuje tú 28-dňovú, nazvime to, karanténu alebo dokonca až izoláciu v niektorých prípadoch, tak potom, keď ho zaradíme medzi ostatných klientov, tak je už asi istota, že nemôže byť nosičom nákazy. Iná možnosť je, ak by sa podarilo zvýšiť testovanie. My na to teda veľmi tlačíme, tak tam sa to dá urobiť, myslím, tak, že tá technika, algoritmus je taký, že po týždni prvý test, po pár dňoch druhý, prípadne tretí a vtedy je istota tej pravdepodobnosti, že človek by nemal byť nosičom.
Máme tu jeden otáznik, ktorý chcem otvorene povedať, ale ja som teda za to, aby sme to vyriešili a už som to avizoval, myslíme si, že tí pracovníci nemocníc, čiže najmä, ale aj ambulancií, najmä lekári a zdravotné sestry a zdravotnícky personál by mal mať tú výnimku z týchto opatrení, že budú dostávať aj pri prekážkach v práci. Oni robia tie tímy, neviem, či som to spomínal, lebo to vysvetľujem už veľakrát, aby sa nestalo, že jedno celé oddelenie je vyblokované, keď náhodou je jeden pozitívne testovaný, tak robia akoby rovnocenné tímy, pričom jeden s druhým sa nestýka, jeden je väčšinou doma, druhý má službu, keď sa náhodou preukáže, že niekto je pozitívne testovaný, tento tím sa sťahuje do karantény a povoláva sa ten ďalší, aby aj tí, ktorí sú takpovediac na čakačke, dostávali 100 % mzdy, ak to bude ich zamestnávateľ kvalifikovať ako prekážku v práci. Môže sa to teoreticky stať. Niektorí zamestnávatelia to tak môžu formulovať a my chceme mať istotu, že títo ľudia v prvej línii proste budú dostávať plnú mzdu. Aspoň toto si myslím, že je niečo, čo im dlžíme pri ich práci.
Vzhľadom na to, že tá situácia sa rýchlo mení a máme tu podnety napríklad od Sociálnej poisťovne, od občanov, od rôznych záujmových skupín, tak máme pripravený, a prejdeme to, chcel by som upozorniť členov sociálneho výboru, máme pripravený pozmeňovák, v ktorom by sme ešte chceli riešiť niekoľko technických vecí. Ja ich skúsim teraz povedať, poviem to vopred, aby ste sa na to mohli pripraviť. Prvá vec je, že tieto opatrenia, čo sa týka podpory v nezamestnanosti, chceme posunúť aj trochu ďalej v čase do minulosti v tom zmysle, aby bola dobou účinnosti nielen to, že kedy tento zákon podpíše pani prezidentka a bude zverejnený v Zbierke zákonov, ale aby sa to vzťahovalo od 12. 3., kedy boli vyhlásené prvé tie opatrenia, ktoré zavádzali na Slovensku mimoriadnu situáciu, aby teda aj táto časť marcového obdobia bola započítaná a riešená.
Po ďalšie, čo sa týka Sociálnej poisťovne, tam na základe podnetov od pána generálneho riaditeľa Vážneho a od občanov robíme toto. Pokiaľ niekto má splátkové kalendáre v Sociálnej poisťovni a dôjde k omeškaniu, tak z 10-percentného minimálneho úroku z omeškania ho rušíme pre dobu krízovej situácie na nulový. Čiže za to, čo nezaplatí v splátkach počas tohto krízového obdobia, nebude platiť žiadne úroky z omeškania.
Po ďalšie. Pracovníci sociálnych pobočiek, pobočiek Sociálnej poisťovne sú vo väčšine prípadov teda ženy a ako ženy veľká časť z nich je na tých karanténnych OČR-kach, pretože ich deti nechodia do školy. Pracuje momentálne zhruba 75 % pracovníkov Sociálnej poisťovne, myslím tých ľudí na pobočkách, a robíme tam tie opatrenia, o ktorých som hovoril pred týždňom, aby dochádzali čo najmenej k fyzickému styku s klientami, aby tá možnosť nákazy bola čo najnižšia. Preto chceme dočasne obmedziť, aby ľudia mohli platiť odvody v hotovosti na účty alebo priamo do pokladne Sociálnej poisťovne. Môžu zaplatiť v hotovosti na pošte, môžu zaplatiť v hotovosti na pobočkách bánk, môžu zaplatiť prevodom z účtu na účet, ale chceme chrániť, aby tá Sociálna poisťovňa ako mohla fungovať, tak chceme chrániť tých zamestnancov, aby nemuseli ešte prísť do styku s hotovosťou a s klientami v tomto. Čiže na dočasné obdobie. Na pobočkách Sociálnej poisťovne nebudú môcť byť odvody uhrádzané cash, ale budú môcť byť cash vložené na účet v banke alebo poslané z účtu na účet alebo poslané cez poštu.
Ďalšia vec. Nevieme dokedy, už dnes je problém, nevieme dokedy pošta bude schopná aj vzhľadom možno trochu na obavy zamestnancov pošty doručovať dôchodky včas a všetkým dôchodcom takpovediac z ruky do rúk, čiže priamo v hotovosti. Chceme preto zaviesť možnosť, nie je to povinnosť, možnosť pre dôchodcu, ktorý nemá zriadený účet v banke, ale dajme tomu jeho dieťa má účet v banke a tomuto dieťaťu dôveruje, môže dať proste povolenie alebo príkaz alebo súhlas Sociálnej poisťovni, aby ten dôchodok bol poslaný na účet, teraz to zjednodušene poviem, toho, koho dôchodca určí, znovu iba na toto prechodné obdobie, aby s istotou ten človek dostal dôchodok v čo najkratšom termíne.
Ďalej zavádzame možnosť, aby žiadosť o nemocenské, ošetrovné, materskú, podporu v nezamestnanosti, aby mohla byť podávaná elektronicky bez zaručeného elektronického podpisu. Aby teda aj tí, ktorí nemajú zaručený elektronický podpis mohli túto žiadosť podať elektronicky. Znovu to slúži na zvládnutie tých státisícov žiadostí, ktoré tam chodia.
Potom chceme urobiť ešte jednu vec. Máme tu prípad mamičiek, je ich zhruba 5 000 mesačne, ktoré v čase trvania tejto krízy im skončí rodičovský príspevok, oni by mohli nastúpiť do zamestnania, mohli by prihlásiť deti do škôlky, ale oni nenastúpia v tomto čase do škôlky, pretože škôlky sú zavreté. Je to zhruba 5 000 mamičiek a chceme, aby mali možnosť aspoň takú, že budú dostávať OČR-ku, na čo by za súčasnej legislatívy nemali nárok, lebo ich dieťa formálne do škôlky nenastúpilo. Čiže máme tu taký, takú skupinu, skupinu ľudí, ktorú doteraz tie opatrenia nepokrývali. Chceme pomôcť aj tomuto typu mamičiek.
Posledná taká záležitosť je to, čo som vravel, že aby tie odvody nemuseli byť platené v Sociálnej poisťovni cash, ale aby boli platené prostredníctvom bánk, pošty alebo teda prevodom. Chceme zaviesť aj pri druhej časti poistenia, a to je tzv. druhý pilier. To je analogické ako to, čo som hovoril pred chvíľkou.
Dámy a páni, to je, dúfam, že som, myslím, že som prešiel akoby v tých odrážkach všetko, čo touto novelou riešime. Ako ste si všimli, také asi najzásadnejšie je teda, aby ľudia neprišli o podporu v nezamestnanosti v čase, keď reálne si nemôžu hľadať prácu, lebo tie podmienky na trhu práce sú momentálne veľmi krízové. To ja považujem za také akoby najvšeobecnejšie opatrenie, ale priebežne riešime akúkoľvek požiadavku a podnet, ktorý k nám prichádza jednak od pracovníkov Národného úradu práce, Sociálnej poisťovne, zamestnávateľov, zamestnancov. Snažíme sa to riešiť priebežne, aby sme čo najširším skupinám občanov uľahčili prísun nejakej finančnej hotovosti práve v týchto najkrízovejších časoch.
Chcel by som sa z tohto miesta veľmi poďakovať pracovníkom Sociálnej poisťovne, národných alebo regionálnych pobočiek úradov práce, ale aj ústredia ministerstva práce, sociálnych vecí za to, že v týchto dňoch naozaj idú, povedal by som, na doraz a patrí im za to veľká vďaka, pretože takýto nápor činnosti, ako aj mnohí iní v mnohých iných sektoroch štátu proste takýto ešte nezažili. Čiže naozaj každý, kto je aspoň trochu zdravý a kto môže aspoň nejakým spôsobom nastúpiť do práce, pretože má postarané o deti, tak každý je v práci bez ohľadu na to, či je sviatok, piatok, víkend. Chcel by som im veľmi pekne poďakovať. Veľmi si to vážim.
Ďakujem pekne, som pripravený zodpovedať vaše otázky.
Vážený pán podpredseda, vážené dámy a páni, ak dovolíte, chcem si vyžiadať taký neformálny súhlas, aby som nemusel najskôr odôvodňovať skrátené legislatívne konanie a potom v prvom čítaní ten návrh zákona, skúsim to povedať, ak je taký všeobecný súhlas, všetko naraz, aby ste mali potom čas si prípadne premyslieť a keď bude prvé čítanie, tak sa, tak sa pýtať. Môžem postupovať takým spôsobom? Kvôli skráteniu času nás všetkých. Odôvodňovať mimoriadnu situáciu asi nemá zmysel. S ňou počítame všetci a vieme, že tá mimoriadna situácia je. Takže skúsim povedať, o čo všetko sa v tejto novele zákona jedná.
Ako taká prvá oblasť, ktorú meníme, je Zákonník práce. Ktoré zmeny navrhujeme? Všetky tieto opatrenia, ktoré dnes predkladám, sú viazané iba na čas mimoriadnej situácie, čiže na čas krízy.
V odseku 2 zavádzame možnosť prikázať prácu z domu, ale súčasne právo zamestnanca na prácu z domu, ak pociťuje obavy o to, že by mohlo dôjsť k zhoršeným hygienickým podmienkam, čiže je to súčasne právo zamestnanca o to, aby mohol požiadať o prácu z domu, ak takáto práca z domu je možná.
V odseku 3 riešime to, čo by sa zjednodušene dalo povedať, to je to konto pracovného času alebo flexikonto, ako majú zavedené v rôznych firmách. Dnes je to tak, že pokiaľ sú prekážky v práci na strane zamestnávateľa, tak v kolektívnych zmluvách, ktoré budú týmto nedotknuté, je to väčšinou dohodnuté tak, že pri prekážkach v práci je zamestnanec doma na 60 % hrubej mzdy. My navrhujeme, keďže dávame príspevok pre zamestnávateľa, 80 % hrubej mzdy, aby aj v tomto prípade, pokiaľ nebola uzavretá kolektívna zmluva, bola tá minimálna úroveň mzdy na úrovni 80 % hrubej mzdy. Čo ale robíme ako výnimku, sú pracovníci organizácií, v ktorých bola vyhlásená hospodárska mobilizácia, v ktorých je núdzový stav. Zjednodušene povedané, lekári, zdravotnícki pracovníci, tam ponechávame 100 % hrubej mzdy. Keďže pracujú v prvej línii, chceme to takýmto spôsobom zachovať.
V článku 4 meníme iba po dobu krízy povinnosť oznámiť zmenu v organizácii práce nie sedem dní vopred, ale dva dni vopred. O čo sa jedná? Ide nám o to, že v sobotu vláda a Ústredný krízový štáb alebo Ústredný krízový štáb rozhodol, že nejaké prevádzky sa môžu otvoriť. Ale ak by mal zamestnávateľ možnosť prikázať teda, aby nastúpili do práce za sedem dní, no tak by tie prevádzky nemohli otvoriť. Čiže na dobu krízy to skracujeme, túto lehotu, na dva dni.
V § 5 alebo teda v odseku 5 - čerpanie dovolenky. Dnes je to tak, že nariadiť čerpanie dovolenky musí zamestnávateľ 14 dní vopred. Skracujeme túto lehotu na 7 dní. A čo sa týka starej dovolenky, na 2 dni práve kvôli tomu, aby zamestnávateľ nemusel riešiť to, že vyhodí pracovníka z práce, ale radšej v týchto prípadoch mohol nariadiť čerpanie dovolenky, najmä starej dovolenky.
Odsek 6. Toto je veľmi dôležité opatrenie. Zavádzame moratórium na výpovede pre tých zamestnancov a tie osoby, ktoré sú na OČR a ktoré sú v karanténe alebo v izolácii, aby nebolo možné, s výnimkou teda porušenia pracovných povinností, dať výpoveď takémuto človeku. Dávame moratórium, aby títo ľudia boli chránení pred výpoveďou.
Samozrejme v odseku 7 zavádzame, že tých 80 %, ktoré má pracovník pri prekážkach v práci, musí byť minimálne minimálnou mzdou. Čiže nemôže to ísť ešte pod úroveň minimálnej mzdy.
V zákone o sociálnom poistení v článku 2 meníme to, aby keď niekomu skončí počas krízového obdobia, počas mimoriadnej situácie - zjednodušene budem hovoriť krízové obdobie, rozumieme si, čo tým myslím - by mu skončila tá lehota čerpania podpory v nezamestnanosti, tak automaticky sa mu predĺži o jeden mesiac a súčasne splnomocňujeme vládu, aby v závislosti od toho, koľko bude trvať mimoriadna situácia, mohla predlžovať to čerpanie podpory v nezamestnanosti.
V zákone o službách zamestnanosti v § 70 ods. 9 rušíme niektoré povinnosti, ktoré musia najmä národné úrady práce, Sociálna poisťovňa a tak ďalej overovať zo zákona dnes a nahrádzame ich čestným prehlásením práve kvôli tomu, aby sa stíhali administrovať tie rýchlorastúce žiadosti o rôzne podpory, dávky a tak ďalej.
V § 72 vzhľadom na to, že to, čo sme schvaľovali minulý týždeň, budú státisíce SZČO a zamestnávateľov žiadať o tú podporu na udržanie pracovných miezd, podľa súčasne platného zákona by každý z nich sa musel najskôr zapísať do Registra partnerov verejného sektora, čo je nemožné, to nezadministrujeme. Pre tieto prípady dávame výnimku. To znamená, nevzťahuje sa na nich táto povinnosť.
Máme, potom máme ďalšiu časť - zákon o BOZP článok 4. Zjednodušujeme niektoré veci, ktoré nie sú, netýkajú sa ani zdravia, ani života, ani konkrétnej bezpečnosti práce, ale zjednodušujeme niektoré veci napríklad rekondičné pobyty a poučenia o tom, že ako ho majú absolvovať, neabsolvovať. To je momentálne bezpredmetné v čase krízy. Rovnako sú tam rôzne oboznamovania, ktoré zamestnávateľ pravidelne musí svojim, vykonať so svojimi zamestnancami. V čase krízy na to dávame v úvodzovkách, hovoríme tomu, že proste "zastavujeme čas", aby sa to posunulo potom, keď kríza skončí. Ale nezrušujeme žiadnu povinnosť vykonávať podľa predpisu údržbu akýchkoľvek technických zariadení. To sa musí robiť aj počas krízy tak, aby zdravie a životy zamestnancov boli zachované.
Potom upravujeme čl. 5 zákon o sociálnych službách. Tým, že sme vyhlásili núdzový stav v zariadeniach sociálnych služieb, tak samozrejme vznikajú také situácie, že mnohé tieto zariadenia dostávali finančný príspevok napríklad na základe toho, že koľko majú klientov, koľko majú naplnených postelí, teraz, alebo lôžok alebo miest. Teraz, samozrejme, ten počet bude nižší, lebo my napríklad sme dočasne pozastavili prijímanie nových klientov, lebo odporúčame, nevieme to nariadiť, odporúčame pozastaviť prijímanie nových klientov do zariadení sociálnych služieb, dokiaľ nebudú tí noví klienti testovaní, či sú alebo nie sú pozitívni. Máme veľký spor - to vás len chcem informovať - s ministerstvom zdravotníctva. My teda trváme na tom, že je veľkým hazardom, pretože v zariadeniach sociálnej starostlivosti sú na 90 % tie najrizikovejšie skupiny obyvateľstva vekovo a zdravotne a my odmietame súhlasiť s tým, aby mohli bez testovania byť prijímaní noví klienti. Pre vašu informáciu je to zhruba približne 800 ľudí mesačne. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že - čo je pravda, len vás chcem informovať -, že pokiaľ je človek bezpríznakový, tak účinnosť aj toho najkvalitnejšieho testu je iba 50 %. Takže oni vravia, že v zásade je to zbytočné. My si to nemyslíme, pretože aj keby sme odchytili iba 50 % akoby tých potenciálnych, teraz to nazvime prenášačov, tí ľudia sú bezpríznakoví. Samozrejme, pokiaľ má človek akúkoľvek, teraz akoby som to povedal, že akýkoľvek príznak, on ide na testovanie, ale máme ľudí, ktorí sú úplne bezpríznakoví, nemajú zvýšenú teplotu, nekašlú, nemajú ani nádchu, my trváme na tom, aby aj takíto ľudia boli otestovaní, pretože minimálne 50 % potencionálnych prenášačov takýmto spôsobom vieme identifikovať vopred.
No ale v tomto zákone je tá úprava, prípadne ak vás budú zaujímať k tomu otázky, rád zodpoviem, ale tá úprava je v tomto zákone práve kvôli tomu, aby sme mohli pre tie zariadenia, ktoré teraz budú trpieť, povedal by som, že náporom, veľkým náporom a dokonca v nich bude musieť byť aj, zatiaľ ešte nie, ale máme pripravenú možnosť, ak by sa situácia zhoršila, aj nariadenie pracovnej povinnosti. To znamená, že pracovníci dajme tomu z denného stacionáru, ktorý je uzavretý, v prípade, že bude problém v domove dôchodcov, tak ich presunieme, tak chceme, aby mohli mať vyššie príspevky od štátu, od VÚC-iek atď. Ale na to, aby sme to mohli operatívne robiť, my teraz nevieme predvídať, akobyže od schôdze parlamentu do schôdze parlamentu, že keď to príde, tak by sme prišli do parlamentu a navrhli, navrhli nejaký vyšší príspevok, aby to mohla urobiť vláda svojím nariadením. Tu ide o toto, aby vláda mohla pružne reagovať a povedať okej, tak v týchto zariadeniach zvyšujeme príspevok.
My sa snažíme k tomu, čo som v tejto kapitolke teraz hovoril, urobiť to, že vytypujeme v každom kraji tie, v spolupráci s VÚC-kami, samozrejme, tie zariadenia sociálnych služieb, ktoré budú, berte to, že chcem to povedať ľudovo, akoby evakuovaní tí klienti do tých ostatných a tieto budú slúžiť na to, že keď budeme musieť nejakých klientov nových prijať, tak oni tam strávia, uvažujeme dokonca, že až mesiac v karanténe. Štrnásť dní je tá lehota, čo sa pripúšťa. Pokiaľ som informovaný, 5,6 dňa je priemerná doba, kedy sa prejavia príznaky u infikovaného, ale máme už preukázané prípady aj, že je to 27 dní - myslím zo sveta, u nás ešte nie - a keďže tu sa jedná o starších a chorších a menej zdravých, neviem, ako sa to povie, chorejších (reakcia z pléna), chorľavejších klientov, tak chceme pripraviť tú lehotu tak, že aby sme si boli istí, že keď niekto absolvuje tú 28-dňovú, nazvime to, karanténu alebo dokonca až izoláciu v niektorých prípadoch, tak potom, keď ho zaradíme medzi ostatných klientov, tak je už asi istota, že nemôže byť nosičom nákazy. Iná možnosť je, ak by sa podarilo zvýšiť testovanie. My na to teda veľmi tlačíme, tak tam sa to dá urobiť, myslím, tak, že tá technika, algoritmus je taký, že po týždni prvý test, po pár dňoch druhý, prípadne tretí a vtedy je istota tej pravdepodobnosti, že človek by nemal byť nosičom.
Máme tu jeden otáznik, ktorý chcem otvorene povedať, ale ja som teda za to, aby sme to vyriešili a už som to avizoval, myslíme si, že tí pracovníci nemocníc, čiže najmä, ale aj ambulancií, najmä lekári a zdravotné sestry a zdravotnícky personál by mal mať tú výnimku z týchto opatrení, že budú dostávať aj pri prekážkach v práci. Oni robia tie tímy, neviem, či som to spomínal, lebo to vysvetľujem už veľakrát, aby sa nestalo, že jedno celé oddelenie je vyblokované, keď náhodou je jeden pozitívne testovaný, tak robia akoby rovnocenné tímy, pričom jeden s druhým sa nestýka, jeden je väčšinou doma, druhý má službu, keď sa náhodou preukáže, že niekto je pozitívne testovaný, tento tím sa sťahuje do karantény a povoláva sa ten ďalší, aby aj tí, ktorí sú takpovediac na čakačke, dostávali 100 % mzdy, ak to bude ich zamestnávateľ kvalifikovať ako prekážku v práci. Môže sa to teoreticky stať. Niektorí zamestnávatelia to tak môžu formulovať a my chceme mať istotu, že títo ľudia v prvej línii proste budú dostávať plnú mzdu. Aspoň toto si myslím, že je niečo, čo im dlžíme pri ich práci.
Vzhľadom na to, že tá situácia sa rýchlo mení a máme tu podnety napríklad od Sociálnej poisťovne, od občanov, od rôznych záujmových skupín, tak máme pripravený, a prejdeme to, chcel by som upozorniť členov sociálneho výboru, máme pripravený pozmeňovák, v ktorom by sme ešte chceli riešiť niekoľko technických vecí. Ja ich skúsim teraz povedať, poviem to vopred, aby ste sa na to mohli pripraviť. Prvá vec je, že tieto opatrenia, čo sa týka podpory v nezamestnanosti, chceme posunúť aj trochu ďalej v čase do minulosti v tom zmysle, aby bola dobou účinnosti nielen to, že kedy tento zákon podpíše pani prezidentka a bude zverejnený v Zbierke zákonov, ale aby sa to vzťahovalo od 12. 3., kedy boli vyhlásené prvé tie opatrenia, ktoré zavádzali na Slovensku mimoriadnu situáciu, aby teda aj táto časť marcového obdobia bola započítaná a riešená.
Po ďalšie, čo sa týka Sociálnej poisťovne, tam na základe podnetov od pána generálneho riaditeľa Vážneho a od občanov robíme toto. Pokiaľ niekto má splátkové kalendáre v Sociálnej poisťovni a dôjde k omeškaniu, tak z 10-percentného minimálneho úroku z omeškania ho rušíme pre dobu krízovej situácie na nulový. Čiže za to, čo nezaplatí v splátkach počas tohto krízového obdobia, nebude platiť žiadne úroky z omeškania.
Po ďalšie. Pracovníci sociálnych pobočiek, pobočiek Sociálnej poisťovne sú vo väčšine prípadov teda ženy a ako ženy veľká časť z nich je na tých karanténnych OČR-kach, pretože ich deti nechodia do školy. Pracuje momentálne zhruba 75 % pracovníkov Sociálnej poisťovne, myslím tých ľudí na pobočkách, a robíme tam tie opatrenia, o ktorých som hovoril pred týždňom, aby dochádzali čo najmenej k fyzickému styku s klientami, aby tá možnosť nákazy bola čo najnižšia. Preto chceme dočasne obmedziť, aby ľudia mohli platiť odvody v hotovosti na účty alebo priamo do pokladne Sociálnej poisťovne. Môžu zaplatiť v hotovosti na pošte, môžu zaplatiť v hotovosti na pobočkách bánk, môžu zaplatiť prevodom z účtu na účet, ale chceme chrániť, aby tá Sociálna poisťovňa ako mohla fungovať, tak chceme chrániť tých zamestnancov, aby nemuseli ešte prísť do styku s hotovosťou a s klientami v tomto. Čiže na dočasné obdobie. Na pobočkách Sociálnej poisťovne nebudú môcť byť odvody uhrádzané cash, ale budú môcť byť cash vložené na účet v banke alebo poslané z účtu na účet alebo poslané cez poštu.
Ďalšia vec. Nevieme dokedy, už dnes je problém, nevieme dokedy pošta bude schopná aj vzhľadom možno trochu na obavy zamestnancov pošty doručovať dôchodky včas a všetkým dôchodcom takpovediac z ruky do rúk, čiže priamo v hotovosti. Chceme preto zaviesť možnosť, nie je to povinnosť, možnosť pre dôchodcu, ktorý nemá zriadený účet v banke, ale dajme tomu jeho dieťa má účet v banke a tomuto dieťaťu dôveruje, môže dať proste povolenie alebo príkaz alebo súhlas Sociálnej poisťovni, aby ten dôchodok bol poslaný na účet, teraz to zjednodušene poviem, toho, koho dôchodca určí, znovu iba na toto prechodné obdobie, aby s istotou ten človek dostal dôchodok v čo najkratšom termíne.
Ďalej zavádzame možnosť, aby žiadosť o nemocenské, ošetrovné, materskú, podporu v nezamestnanosti, aby mohla byť podávaná elektronicky bez zaručeného elektronického podpisu. Aby teda aj tí, ktorí nemajú zaručený elektronický podpis mohli túto žiadosť podať elektronicky. Znovu to slúži na zvládnutie tých státisícov žiadostí, ktoré tam chodia.
Potom chceme urobiť ešte jednu vec. Máme tu prípad mamičiek, je ich zhruba 5 000 mesačne, ktoré v čase trvania tejto krízy im skončí rodičovský príspevok, oni by mohli nastúpiť do zamestnania, mohli by prihlásiť deti do škôlky, ale oni nenastúpia v tomto čase do škôlky, pretože škôlky sú zavreté. Je to zhruba 5 000 mamičiek a chceme, aby mali možnosť aspoň takú, že budú dostávať OČR-ku, na čo by za súčasnej legislatívy nemali nárok, lebo ich dieťa formálne do škôlky nenastúpilo. Čiže máme tu taký, takú skupinu, skupinu ľudí, ktorú doteraz tie opatrenia nepokrývali. Chceme pomôcť aj tomuto typu mamičiek.
Posledná taká záležitosť je to, čo som vravel, že aby tie odvody nemuseli byť platené v Sociálnej poisťovni cash, ale aby boli platené prostredníctvom bánk, pošty alebo teda prevodom. Chceme zaviesť aj pri druhej časti poistenia, a to je tzv. druhý pilier. To je analogické ako to, čo som hovoril pred chvíľkou.
Dámy a páni, to je, dúfam, že som, myslím, že som prešiel akoby v tých odrážkach všetko, čo touto novelou riešime. Ako ste si všimli, také asi najzásadnejšie je teda, aby ľudia neprišli o podporu v nezamestnanosti v čase, keď reálne si nemôžu hľadať prácu, lebo tie podmienky na trhu práce sú momentálne veľmi krízové. To ja považujem za také akoby najvšeobecnejšie opatrenie, ale priebežne riešime akúkoľvek požiadavku a podnet, ktorý k nám prichádza jednak od pracovníkov Národného úradu práce, Sociálnej poisťovne, zamestnávateľov, zamestnancov. Snažíme sa to riešiť priebežne, aby sme čo najširším skupinám občanov uľahčili prísun nejakej finančnej hotovosti práve v týchto najkrízovejších časoch.
Chcel by som sa z tohto miesta veľmi poďakovať pracovníkom Sociálnej poisťovne, národných alebo regionálnych pobočiek úradov práce, ale aj ústredia ministerstva práce, sociálnych vecí za to, že v týchto dňoch naozaj idú, povedal by som, na doraz a patrí im za to veľká vďaka, pretože takýto nápor činnosti, ako aj mnohí iní v mnohých iných sektoroch štátu proste takýto ešte nezažili. Čiže naozaj každý, kto je aspoň trochu zdravý a kto môže aspoň nejakým spôsobom nastúpiť do práce, pretože má postarané o deti, tak každý je v práci bez ohľadu na to, či je sviatok, piatok, víkend. Chcel by som im veľmi pekne poďakovať. Veľmi si to vážim.
Ďakujem pekne, som pripravený zodpovedať vaše otázky.
Rozpracované
14:40
Vystúpenie spoločného spravodajcu 14:40
Jana ŽitňanskáPán predsedajúci, skončila som. Prosím, otvorte rozpravu.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
1.4.2020 o 14:40 hod.
Mgr.
Jana Žitňanská
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, ctené kolegyne, kolegovia, predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 29 z 1. apríla 2020 pridelil návrh vlády na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tlač 35, na prerokovanie ihneď Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci s tým, že o výsledku prerokovania uvedeného návrhu vlády bude informovať Národnú radu Slovenskej republiky. Výbor pre sociálne veci predložený návrh vlády na skrátené legislatívne konanie prerokoval na svojej 4. schôdzi a uznesením č. 7 z 1. apríla 2020 odporúča Národnej rade Slovenskej republiky schváliť návrh vlády na skrátené legislatívne konanie o predmetnom vládnom návrhu zákona s tým, že prvé, druhé a tretie čítanie sa uskutoční na 4. schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, skončila som. Prosím, otvorte rozpravu.
Rozpracované
14:42
Vystúpenie v rozprave 14:42
Ondrej DostálJa viem, že je tam to splnomocnenie pre vládu, aby nariadením ustanovila ďalšie podmienky poberania, poberania dávky v nezamestnanosti, takže zrejme sa predpokladá, že vláda to bude aj ďalej predlžovať, len teda mi nie je celkom jasné, že prečo sa zvolil tento spôsob, že parlament zákonom zmení to obdobie alebo predĺži, predĺži to obdobie poberania dávky v nezamestnanosti iba o jeden mesiac, ak lehota uplynie počas trvania krízovej situácie a potom vlastne bude o tom rozhodovať vláda nariadením, keď ak bude potreba to predlžovať alebo ďalej upravovať, tak predpokladám, že parlament je schopný zísť sa aj v skrátenom konaní upraviť ten zákon.
Takže len táto otázka z mojej strany.
Vážený pán podpredseda Národnej rady, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, ja jednak chcem povedať, že samozrejme v tomto prípade sú dané dôvody na skrátené legislatívne konanie a teda tie sú dané aj pri všetkých nasledujúcich návrhoch zákonov, o ktorých budeme rokovať na tejto schôdzi, ale teda keď už pán minister išiel aj do obsahu, tak by som sa chcel spýtať na jedno ustanovenie, na ten - alebo možno dve ustanovenia -, na ten článok, ktorý sa týka novely zákona o sociálnom poistení a predĺžení lehoty poberania dávky v nezamestnanosti o jeden mesiac. Prečo je to teda riešené, že iba jeden mesiac, keď vieme, že v tomto krízovom období budú, budú ľudia, ktorí sú dnes nezamestnaní, ťažko si hľadať novú prácu, skôr teda ďalší ľudia, ľudia prídu o prácu, či by nebolo, nebolo systematickejšie a logickejšie v tejto situácii predĺžiť tú dobu poberania dávky v nezamestnanosti na celé, na celé krízové obdobie a prípadne mesiac po alebo tak, tak je to riešené vo vzťahu k iným lehotám, ktoré, ktoré plynú a ktoré sa riešia v zákonoch, ktoré, o ktorých budeme dnes rokovať alebo sme už rokovali minulý týždeň.
Ja viem, že je tam to splnomocnenie pre vládu, aby nariadením ustanovila ďalšie podmienky poberania, poberania dávky v nezamestnanosti, takže zrejme sa predpokladá, že vláda to bude aj ďalej predlžovať, len teda mi nie je celkom jasné, že prečo sa zvolil tento spôsob, že parlament zákonom zmení to obdobie alebo predĺži, predĺži to obdobie poberania dávky v nezamestnanosti iba o jeden mesiac, ak lehota uplynie počas trvania krízovej situácie a potom vlastne bude o tom rozhodovať vláda nariadením, keď ak bude potreba to predlžovať alebo ďalej upravovať, tak predpokladám, že parlament je schopný zísť sa aj v skrátenom konaní upraviť ten zákon.
Takže len táto otázka z mojej strany.
Rozpracované
14:44
Vystúpenie v rozprave 14:44
Monika KozelováChcela som sa spýtať, či by nebolo možné pripraviť, alebo resp. zriadiť nejakú karanténu práve pre ľudí, ktorí budú takýmto spôsobom v styku s niekým, kto je pozitívny na COVID-19 a vlastne ho udržať tam dovtedy, kým, ako keby v nejakej karanténe, aby skutočne neprišlo k tomu, k čomu prišlo v Čechách, že sú tam nakazené celé domovy dôchodcov. A to je jedna vec.
A druhá vec, ktorú tiež priniesol život, je fakt, že tak ako skončili školy, skončili aj školy, ktoré sú pre deti, alebo resp. mladých ľudí, ktorí sú aj psychicky v neporiadku. Teraz hovorím o prípade chlapca, 16-ročného chlapca, má osamelú matku, má dve malé dcéry, chlapec je autista, ale, bohužiaľ, je ten typ autistu, ktorý je agresívny. Agresívny až tak, že by dokázal sestry zabiť, hej? Problém je, že tá mama, ktorá je osamelá, nemôže chodiť do obchodu, pretože buď, buď teda zoberie tie dve dcéry a nemôže nechať toho chlapca samého doma, alebo nechá dve dcéry doma a nevie, či teda ich nájde v poriadku.
Takýto istý problém je aj s psychiatrickou pani, ktorá je schizofrenička, stará sa o ňu celý panelák, ale dokedy, to ťažko povedať.
Chcem sa spýtať, či by nebolo možné aspoň pre tieto najťažšie prípady a v podstate svojím spôsobom neriešiteľné prípady tak isto otvoriť aspoň jedno zariadenie, kde by sa sústredili aspoň po tú dobu, kým karanténa bude, kým sa neotvoria riadne, riadne domovy.
To je všetko, ďakujem veľmi pekne.
Vystúpenie v rozprave
1.4.2020 o 14:44 hod.
Mgr.
Monika Kozelová
Videokanál poslanca
Vážený podpredsedajúci, vážený pán minister, ja by som chcela upozorniť - kolegyne, kolegovia, prepáčte - ja by som chcela upozorniť na dve veci, ktoré jednoducho priniesol život v rámci tejto situácie. Ten, poviem to na konkrétnych prípadoch, ten prvý prípad sa stal v Ružinove a ide o dôchodkyňu, ktorá jednoducho padla, padla v domove dôchodcov, rozbila si hlavu, zobrala ju rýchla zdravotná pomoc a keď sa vrátila naspäť do domova dôchodcov už po ošetrení, po všetkom, tak ošetrovateľka, ktorá išla skontrolovať, aké lieky jej má dať, zistila, že v papieroch, do ktorých v podstate ošetrovateľka ani nemala prístup, ale jednoducho musela, ak jej chcela dať, dať lieky, lebo je, lebo sú tie DSS-ky poddimenzované, zistila, že pani bola pri ošetrení v styku s osobou nakazenou COVID-19 a že je dali robiť testy. Bez toho, aby sme vedeli, aké, aký výsledok je tých testov, ju vrátili naspäť do domova dôchodcov. Našťastie tie testy sú negatívne, čiže je v poriadku, ale môže sa stať, že jednoducho budú pozitívne a nakazí 124 pacientov, teda resp. klientov domova sociálnych služieb, plus celé osadenstvo.
Chcela som sa spýtať, či by nebolo možné pripraviť, alebo resp. zriadiť nejakú karanténu práve pre ľudí, ktorí budú takýmto spôsobom v styku s niekým, kto je pozitívny na COVID-19 a vlastne ho udržať tam dovtedy, kým, ako keby v nejakej karanténe, aby skutočne neprišlo k tomu, k čomu prišlo v Čechách, že sú tam nakazené celé domovy dôchodcov. A to je jedna vec.
A druhá vec, ktorú tiež priniesol život, je fakt, že tak ako skončili školy, skončili aj školy, ktoré sú pre deti, alebo resp. mladých ľudí, ktorí sú aj psychicky v neporiadku. Teraz hovorím o prípade chlapca, 16-ročného chlapca, má osamelú matku, má dve malé dcéry, chlapec je autista, ale, bohužiaľ, je ten typ autistu, ktorý je agresívny. Agresívny až tak, že by dokázal sestry zabiť, hej? Problém je, že tá mama, ktorá je osamelá, nemôže chodiť do obchodu, pretože buď, buď teda zoberie tie dve dcéry a nemôže nechať toho chlapca samého doma, alebo nechá dve dcéry doma a nevie, či teda ich nájde v poriadku.
Takýto istý problém je aj s psychiatrickou pani, ktorá je schizofrenička, stará sa o ňu celý panelák, ale dokedy, to ťažko povedať.
Chcem sa spýtať, či by nebolo možné aspoň pre tieto najťažšie prípady a v podstate svojím spôsobom neriešiteľné prípady tak isto otvoriť aspoň jedno zariadenie, kde by sa sústredili aspoň po tú dobu, kým karanténa bude, kým sa neotvoria riadne, riadne domovy.
To je všetko, ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované