4. schôdza

1.4.2020 - 3.4.2020
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.4.2020 o 16:05 hod.

Ing. Mgr.

Marian Kotleba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 15:28

Juraj Gyimesi
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dnes tu už zaznelo toho mnoho o tom, že prečo treba schvaľovať tieto zákony, prečo ich treba schvaľovať v zrýchlenom legislatívnom konaní, že sa už nebudem opakovať. Na tomto základe predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 33 z 1. apríla 2020 pridelil návrh vlády na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19, tlač 39, na prerokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet s tým, že o výsledku prerokovania uvedeného návrhu bude informovať Národnú radu Slovenskej republiky.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet prerokoval návrh vlády na skrátené legislatívne konanie na svojej 3. schôdzi dňa 1. apríla 2020 a prijal uznesenie č. 6, ktorým odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vysloviť súhlas s prerokovaním vládneho návrhu zákona o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19, tlač 40, v skrátenom legislatívnom konaní na 4. schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Vážený pán predseda, prosím, otvorte rozpravu.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

1.4.2020 o 15:28 hod.

Juraj Gyimesi

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:40

Milan Krajniak
Skontrolovaný text
Prepáčte, dámy a páni, ja som si to pomýlil, myslel som, že teraz bude nasledovať rokovanie na výbore. Ospravedlňujem sa. Čiže keďže som vo svojom tom úvodnom vystúpení k skrátenému legislatívnemu konaniu predstavil aj ten zákon ako celok, tak týmto vás len chcem poprosiť o jeho podporu v prvom čítaní a som pripravený diskutovať potom na výboroch o prípadných pozmeňujúcich návrhoch, doplneniach a vylepšeniach. Ďakujem.
Skryt prepis

1.4.2020 o 15:40 hod.

Bc.

Milan Krajniak

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 15:41

Jana Žitňanská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci. Vážené kolegyne, kolegovia, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bola určená za spravodajkyňu k návrhu zákona, ktorý je uvedený pod tlačou 36. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona. Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov.
V zmysle oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 30 z 1. apríla 2020 navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre sociálne veci a odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 2. apríla 2020 vrátane gestorského výboru.
Prosím, pán predsedajúci, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie

1.4.2020 o 15:41 hod.

Mgr.

Jana Žitňanská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:43

Jana Cigániková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Ja som si nestihla dať faktickú poznámku v predošlej diskusii, tak to bude veľmi rýchlo z mojej strany. Ja mám v podstate na teba, pán minister, len jednu otázku a mám jednu radu. Rada sa týka seniorov, o ktorých ste hovorili, ale nielen seniorov, ale napríklad problémovými skupinami sú, ja neviem, bezdomovci, kamionisti, ktorí nám chodia cez hranice, lodníci, my poslanci tu, ktorí musíme pracovať, hasiči, policajti. Všetkých týchto by sa mohlo týkať tzv. poolingové testovanie. Viem, že je to problém možno trošku distribučne, logisticky zvládnuť, ale je to riešenie problému, ktorý hovorí o tom, že máme málo testov, resp. obmedzený počet. Ja totiž súhlasím s tebou, čo si hovoril, že nemôžme, a hlavne pri senioroch, ktorí sú naozaj že riziková skupina, nemôžme si dovoliť podľa mňa taký luxus, že púšťať tých seniorov naspäť do tých domovov dôchodcov, keď teda naozaj korona má práve vážne dopady pre túto skupinu. A zároveň máme teda obmedzený počet testov, čiže nemôžme si ani dovoliť testovať niekoho, kto nemá naozaj žiadne príznaky. To by bolo tiež ľahkovážne.
A preto myslím si, že riešením by bolo tzv. poolingové testovanie, ktoré v podstate robí to, že na, podľa toho, koľko ľudí dáte na kopu, či desať, či 50, či 100, ale zoberiete tých, tých x-y vzoriek a vlastne iba jeden test zničíte, iba, iba jedno vyhodnotenie, ktoré vám povie potom o tom, že či celá tá skupina má v sebe zahrnutý ten vírus alebo nemá. Znižuje sa tam senzibilita, ale nie je to až tak vážne, aby sme to nevedeli použiť a práve v prípade seniorov by to bolo riešenie. Problém logisticky bude len, samozrejme, ich dať do, nejakým spôsobom na kopu, ale myslím si, že aj oni sami budú teda spoluúčinní a myslím si, že na toto by si ministerstvo zdravotníctva mohol určite ukecať a budem ti nápomocná, ak budem vedieť.
No a tá otázka, ktorú na teba mám, mňa naozaj zaujíma z pohľadu toho, že ja sa venujem zdravotníctvu, či tieto opatrenia, pretože každý, každý, nemám pocit, že úplne v tom má jasno. Chcem na rovinu vedieť, či sa tieto opatrenia týkajú aj zdravotníkov. Množstvo zdravotníkov, lekárov je eseročiek, neziskové organizácie, občianske združenia, niektorí sa dajú nazvať aj SZČO, resp. sú teda povolania, ktoré sa dajú takto nazvať, čiže zaujíma ma toto, či všetky tieto, a nielen tie, ktoré si dnes menoval, ale ten záchranný balíček, či rátate s tým, že, že teda aj zdravotníci budú mať, ja neviem, preplácané mzdy svojim zamestnancom a aj to, čo si dnes hovoril, nakoľko je to v dnešnej dobe veľmi dôležité vedieť, pretože dnes oni rokujú s poisťovňami, pretože im k 1. 4. končili zmluvy. A ako ste už určite počuli, sú rôzne požiadavky na, na úhrady od zdravotných poisťovní, aj také odvážne, ako napríklad, že uhraďte nám 100 % oproti, od lekárov, oproti našim bežným vlastne výkonom, čo je pochopiteľné z jednej strany, ale v momente, keď sa dostaneme k tomu, že tí istí lekári by potom mali mať zároveň aj nejaké úľavy ako podnikatelia a zároveň by im bolo hradených 100 %, jednoducho by zdravotný systém, ktorý asi vám je všetkým jasné, že teda naozaj melie z posledného a bude to ešte horšie, si nemôže dovoliť prísť o žiadne peniaze navyše.
Ja by som chcela veľmi pekne poprosiť, keby tieto opatrenia sa mohli týkať aj zdravotníkov, aby v zdravotnom systéme zostali peniaze, ktoré naši ľudia budú potrebovať, pretože ak raz sa toto zaplatí zo zdravotných poistení, teda z odvodov nás všetkých, lebo zdravotné poisťovne nemajú svoje vlastné peniaze, tak to už nikdy tomu zdravotníctvu nikto nevráti. A bohužiaľ, bývalá vláda nastavila zdravotnícky rozpočet tak, že tam chýba miliarda už teraz bez nejakej korony, čiže ešte tieto dopady k tomu. Ešte keby sme mali zo zdravotníckeho rozpočtu sanovať vyšetrenia, ktoré sa vlastne vôbec neudiali, ale zdravotníci v tej prvej línii naozaj sú dokonca často bez ochranných prostriedkov, nakoľko, bohužiaľ, v štáte sme ich nemali dostatok a musíme to riešiť, treba na nich myslieť, ale prosím pekne, pán minister, odkazujem aj ostatným ministrom, skúsme na nich myslieť rovnako, ako na iných pracovníkov, aby sa tieto, tieto teda záchranné balíky vzťahovali aj na zdravotníkov bez toho, aby sa siahlo na rozpočty poisťovní, a teda na rozpočet zdravotníctva, ktorému by to potom veľmi chýbalo.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.4.2020 o 15:43 hod.

Mgr. MBA

Jana Cigániková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 15:47

Milan Krajniak
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pani poslankyňa Cigániková, veľmi krátko. O poolingu vieme, tam je problém iba v tom, že ako to alebo teda a plánuje sa využívať. Tam je jediný problém v tom, že ako to technicky zrealizovať, pretože to chce istý čas a teraz to tak poviem, tá vzorka ľudí, na ktorom sa to robí, musí byť nejako k dispozícii. My sme napríklad uvažovali len, že to by sa dalo robiť napríklad v prípade parlamentu alebo nejakých krajských obecných zastupiteľstiev, pretože keby sa tá vzorka odobrala 150 ľudom, alebo dajme tomu a plus zamestnancom Národnej rady a tí, čo sa tu pohybujú, a vyšla by negatívne, tak je jasné, že môžme zasadať, pretože nikto nemá. Ak by, pre vysvetlenie kolegov, ak by sa ukázalo, že tá vzorka je pozitívna, no tak by sme sa rozdelili na dve polky a otestovala by sa iba, a takto by sme vylučovali vlastne tých, ktorí s istotou pozitívne testovaní nie sú, a ušetrili by sme veľa testov. Je to jednoduchšie, ako keby sa išlo, že 150. Áno, uvažuje sa nad tým, ale kolegovia na tom permanentnom krízovom štábe uvažujú, vypracovávajú analýzy, v akých prípadoch by sa to používalo.
Čo sa týka toho druhého, rád by som ti vedel odpovedať veľmi presne. To, čo som mohol urobiť ja, je, že teda tých 80 % v prípade prekážok v práci, keďže podľa nášho názoru teda by nespadali tí lekári, ktorí majú tie ľudovo povedané pohotovosti, alebo ako by som to povedal, nemali by byť dotknuté týmto, čo som, čo som predložil, ale aby sme si boli stopercentne istí, tak sme ich z toho vyňali, aby proste dostávali aj v tomto prípade 100 % mzdy. Zdravotníci a pracov..., a lekári atď. To ti viem povedať, lebo sa to týka tohto návrhu zákona.
Ale o tých problémoch, ktoré si spomínala, že samozrejme, že lekárom, najmä ambulantným poklesli teraz výkony, oni sú tak isto zasiahnutí, lebo od nich chceme, aby pokiaľ možno čo najviac úkonov robili telefonicky alebo elektronicky, tie, ktoré sa dajú, aby tí pacienti nemuseli prísť, tak tam sa uvažuje o dvoch možnostiach, ale to pani poslankyňa ber iba ako informáciu, keďže sa zúčastňujem na rokovaniach krízového, Ústredného krízového štábu a na rokovaniach vlády. Má to na starosti pán minister Krajčí, ale teda hovorím iba informáciu, že sa ide dvomi cestami.
Jedna je, že by každý lekár dostával od poisťovne istú paušálnu platbu v závislosti od toho, že aké má tie priemerné, teraz to tak ľudovo poviem, že fakturácie alebo, alebo to, čo je v nejakej úrovni, aby vedel s istotou, že prežije, bude môcť vyplatiť pani sestričku, nájmy, atď. atď.
A druhá cesta, ktorou sa, ktorou sa ide, ale v akom stave to aktuálne je, sa treba naozaj opýtať pána ministra Krajčího, je, že sa uvažuje, ešte povedal by som, o individu..., o nejakom individuálnejšom prístupe založenom na tom, že podľa jednoty jednotlivých, teraz ako to poviem, ako sa to povie, odborov(?) alebo lekár, ale teraz nemyslím odborového zväzu, ale akoby špecializácií, že ako sa to stanoví, aby tie náklady boli prekryté, pretože samozrejme je záujmom nás všetkých, aby každý z tých lekárov špecialistov, všeobecných lekárov proste vedel, že prežije toto obdobie, tých pár týždňov, maximálne pár mesiacov bez toho, aby musel tú ordináciu zavrieť. Rokuje o tom pán minister Krajčí, presnejšie to povedať neviem, momentálne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

1.4.2020 o 15:47 hod.

Bc.

Milan Krajniak

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 15:52

Roman Mikulec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán podpredseda. Vážený pán podpredseda, vážené dámy poslankyne, páni poslanci, návrh zákona o niektorých opatreniach pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19 sa predkladá v nadväznosti na vyhlásenie mimoriadnej situácie a vyhlásenia núdzového stavu vládou Slovenskej republiky. Návrh zákona obsahuje zmeny v šestnástich vybraných zákonoch, ktoré sú v pôsobnosti ministerstva. Tieto zmeny sú zakotvené v prechodných ustanoveniach jednotlivých zákonov a majú upraviť právne vzťahy na obdobie krízovej situácie spôsobenej ochorením COVID-19.
V zákone o obecnom zriadení sa navrhuje prerušenie niektorých lehôt, napr. lehoty na uskutočnenie miestneho referenda alebo konania zasadnutia zastupiteľstva alebo obecnej rady a umožňuje sa uskutočniť rokovanie zastupiteľstva prostredníctvom videokonferencie a hlasovať spôsobom per rollam. V zákone o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave a v zákone o meste Košice sa navrhuje prerušiť minimálnu lehotu na konanie zasadnutia mestskej a miestnej rady. Na úseku živnostenského podnikania sa navrhuje skrátiť minimálnu lehotu na pozastavenie živnosti zo šiestich mesiacov na jeden mesiac. Výška pokuty, ktorú je možné uložiť v blokovom konaní za priestupky na úseku civilnej ochrany v čase mimoriadnej situácie, sa zvyšuje na 1 000 eur a umožňuje sa, aby niektoré z týchto priestupkov mohli v blokovom konaní ukladať aj orgány policajného zboru a obecné mestské polície. Ide najmä o priestupky spáchané neuposlúchnutím pokynov a výziev orgánov verejnej moci, ktoré vyhlasujú alebo vydávajú v súvislosti s plnením úloh podľa tohto zákona. Príslušníkom policajného zboru, hasičského a záchranného zboru a horskej záchrannej služby, ktorí sú v nariadenej karanténe, sa upravuje poskytovanie služobného voľna počas krízovej situácie. Na úseku samosprávnych krajov sa navrhuje prerušenie lehoty na uskutočnenie referenda na základe petície obyvateľov alebo minimálnej lehoty na uskutočnenie zasadnutia zastupiteľstva. Rovnako ako v zákone o obecnom zriadení sa umožní uskutočniť rokovanie zastupiteľstva prostredníctvom videokonferencie.
Osobám s odbornou spôsobilosťou na úseku požiarnej ochrany počas krízovej situácie nezanikne odborná spôsobilosť z dôvodu skončenia platnosti osvedčenia o odbornej spôsobilosti. Lehoty na vykonanie osobitnej odbornej prípravy na získanie odbornej spôsobilosti pre horských záchranárov, horských vodcov a sprievodcov ani lehoty na účasť na školení pre výkon záchrannej činnosti v rámci pôsobenia v horskej záchrannej službe počas krízovej situácie nebudú plynúť.
Na úseku strelných zbraní a streliva sa predĺži doba platnosti zbrojných preukazov vybraných povolení a dokladov, ktorým platnosť uplynie počas a po odvolaní krízovej situácie. Taktiež sa preruší plynutie niektorých lehôt na plnenie povinností držiteľmi zbrojných preukazov a zbrojných licencií. Na úseku poskytovania služieb v oblasti súkromnej bezpečnosti sa okrem predlžovania platnosti niektorých dokladov a pozastavenia plynutia niektorých lehôt navrhuje umožniť počas krízovej situácie vykonávať fyzickú ochranu osobám už po absolvovaní odbornej prípravy bez preukazu, vykona..., bez preukazu odbornej spôsobilosti. Vykonanie odbornej prípravy sa umožní prostredníctvom elektronických prostriedkov.
Platnosť občianskych preukazov, ktorým uplynula časová platnosť, sa predĺži v závislosti od toho, kedy počas krízovej situácie má uplynúť. Občianske preukazy sa budú doručovať priamo na adresu občana, aby sa znížilo riziko ohrozenia zdravia a táto služba, služba bude oslobodená od správneho poplatku.
V zákone o cestnej premávke sa zavádza možnosť požiadať o dočasné vyradenie vozidla z evidencie elektronicky. Platnosť dokladov o zdravotnej a psychickej spôsobilosti, ako aj niektorých vodičských preukazov sa predĺži. Návrhom sa prerušia niektoré lehoty súvisiace so skúškou z odbornej spôsobilosti a lehoty v oblasti evidovania vozidiel. Umožní sa ponechať si osvedčenie o evidencii, ak bola podaná žiadosť o dočasné vyradenie vozidla z evidencie prostredníctvom elektronickej služby. Opätovné zaradenie vozidla do evidencie bude oslobodené od správneho poplatku.
Na úseku pobytu cudzincov sa navrhuje, aby štátny príslušník tretej krajiny, ktorý legálne vstúpil na územie Slovenskej republiky, bol oprávnený sa tu zdržiavať až, až do jedného mesiaca od skončenia krízovej situácie. Všetky pobyty, ktorých časová platnosť končí počas krízovej situácie alebo do jedného mesiaca po jej skončení, zostanú v platnosti do dvoch mesiacov od jej skončenia. Štátny príslušník tretej krajiny, ktorý sa v čase krízovej situácie zdržiava mimo územia Slovenskej republiky, si bude môcť podať žiadosť o obnovenie prechodného pobytu alebo žiadosť o udelenie trvalého pobytu na zastupiteľskom úrade Slovenskej republiky. Výkon rozhodnutia o administratívnom vyhostení sa počas krízovej situácie odloží, to však nebude dôvodom na prepustenie štátneho príslušníka tretej krajiny zo zaistenia.
Návrh zákona tiež umožňuje, aby sa v záujme ochrany zdravia v nevyhnutnom rozsahu obmedzilo prijímanie niektorých žiadostí v rámci správnych agend vykonávaných v pôsobnosti ministerstva vnútra. U občianskych preukazov môže ísť napríklad o prípady, keď výmena nie je potrebná z dôvodu ich neplatnosti, v prípade zbrojných preukazov sa prijímanie žiadostí môže obmedziť, keď nebude možné zabezpečiť posudky o zdravotnej alebo psychickej spôsobilosti, ak je to podmienkou na vydanie alebo obnovenie zbrojného preukazu. Takéto možné obmedzenia sú však do značnej miery konvalidované zákonným predĺžením platnosti vybraných dokladov.
Vážený pán podpredseda, vážené dámy poslankyne, páni poslanci, zároveň si vás dovoľujem požiadať o podporu predloženého návrhu zákona.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

1.4.2020 o 15:52 hod.

Ing.

Roman Mikulec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:59

Jozef Lukáč
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj ma určil za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona o niektorých opatreniach v pôsob..., v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19. V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom vládnom návrhu zákona.
Skrátené legislatívne konanie k predmetnému návrhu zákona bolo schválené uznesením Národnej rady Slovenskej republiky. Návrh spĺňa všetky náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidlách tvorby zákonov. Zo znenia vládneho návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby Národná rada po všeobecnej rozprave sa uzniesla na tom, že vládny návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby vládny návrh zákona prerokovali výbory: ústavnoprávny výbor, Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti, Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj a Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Odporúčam, aby určené výbory predmetný návrh, predmetný vládny návrh zákona prerokovali ihneď.
Pán predsedajúci, skončil som, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.4.2020 o 15:59 hod.

Mgr.

Jozef Lukáč

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:01

Juraj Gyimesi
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení pani poslanci, dovoľte mi, aby som sa vyjadril k niektorým návrhom, ktoré sa týkajú zákona o obecnom zriadení.
Zákon o obecnom zriadení bol prijímaný v porevolučných časoch v roku 1990 a ako je vám to iste známe, bol postavený na tom, alebo tá filozofia toho zákona bola postavená na tom, že každý má chrbtovú kosť. Čas od prijatia až do dnešných dní nám dal za pravdu, že to tak nebolo. Tento zákon bol veľmi často zneužívaný, dokonca aj znásilňovaný a spôsobovala to najmä jeho nejednoznačnosť.
Tento zákon bol alebo sa skúšal byť konvalidovaný mnohými, mnohými novelami, bolo ich dokopy 52, ak som to dobre počítal, a nie všetky boli šťastné. Za všetky spomeniem tú poslednú novelizáciu z minulého roka, kde sa do zákona o obecnom zriadení dostala aj časť o nefunkčných obciach. Rozumiem legitimite tohto návrhu, rozumiem tomu, aký problém chcela táto novela vyriešiť, ale sa jej to nepodarilo. My máme osemstoročné obce, ktoré chceme, alebo ktoré sme v zákone dali zrušiť len preto, že si dvakrát nevedia zvoliť svoje zastupiteľstvo a starostu obce. Tento, táto novela priniesla mnoho aplikačných problémov. Nerieši absolútne to, čo sa stane s katastrálnym územím tejto obce, čo sa stane s občianskymi preukazmi ľudí v tej obci. A najmä nerieši to, že čo sa stane potom, ak niekto v tej obci bude chcieť byť starostom alebo poslancom obecného zastupiteľstva.
Ale vrátim sa späť k tomu, o čom jednáme dnes. Tento návrh nebyť koronavírusu, by som určite nikdy nepodporil. Osobne si myslím, že tento zákon, táto novela zákona porušuje minimálne dva ústavné princípy, a to ústavný princíp rovnosti a ústavný princíp verejnej kontroly.
Dámy a páni, my máme vyše 2 700 obcí, drvivá väčšina z nich je do tisíc obyvateľov, ktoré majú päť, sedem, maximálne deväť poslancov. Nevidím dôvod na to, aby sa títo poslanci nemohli stýkať. Nie všetky obce si môžu dovoliť robiť videokonferencie, nie všetky obce si môžu dovoliť, alebo tento zákon vykonať rovnakým spôsobom. Ďalším problémom je verejná kontrola. Týmto ľuďom my neumožníme, aby sa zúčastňovali zastupiteľstva, neumožníme byť prítomným na rokovaní, dávať svoje návrhy, resp. svoje, nejaké svoje postrehy. Ešte raz, rozumiem tomu, že je to len v súlade s problémami koronavírusu. Ale mám problém s vetou, že obce môžu rokovať len o veciach, ktoré sú neodkladné. Kto to určí, kto to povie, asi sa budem opakovať, ale predpokladám, že všetky takéto uznesenia budú neskôr, alebo môžu byť napádané prokurátorským dozorom.
Chcem povedať ešte jedu vec, ja za tento zákon hlasovať budem, pokúsime sa na výboroch niektoré veci odstrániť z neho, respektíve ho nejak doladiť, budem zaňho hlasovať v gumených rukaviciach, lebo koronavírus.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.4.2020 o 16:01 hod.

Juraj Gyimesi

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:05

Marian Kotleba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán kolega, ja musím oceniť naozaj váš kultivovaný prejav, ale nielen to, ale ako poslanec zastupiteľstva samosprávneho kraja musím povedať, že naozaj ste vystihli vo svojom príspevku problémy, s ktorými bojujú hlavne malé obce. Obce, ktoré sú aj rozpočtovo veľmi na tesno alebo sú dokonca na hrane nútenej správy a oceňujem, že ste vecne, vecne pomenovali slabé stránky, slabé stránky tohto vládneho návrhu zákona, lebo naozaj my nemôžme dnes len pozerať, že korona sem, korona tam, ale musíme pozerať aj na dopady, dopady tých noriem, ktoré tú prijímame, aké budú na život celej spoločnosti v čase, keď povedzme tá korona odznie, alebo keď jednoducho budeme riešiť praktické otázky, ktoré sa riešiť musia bez ohľadu na to, či tu nejaký vírus je, alebo nie je. Takže z mojej strany to berte tak, že som veľmi pozitívne prekvapený a oceňujem to a samozrejme my tiež podporíme tento návrh, ale niektoré nedostatky na ňom cítime a vidíme. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.4.2020 o 16:05 hod.

Ing. Mgr.

Marian Kotleba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:06

Peter Osuský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Samozrejme podporím tento návrh zákona vzhľadom na všeobecnú situáciu, ale dovolím si k nemu poznamenať zopár vecí. Všetci ľudia máme 46 chromozómov, máme istú imunitnú výbavu a zároveň istú vnímavosť na infekcie. Všetci sme teda istým spôsobom ohrození, keď sa zhromažďujeme v uzavretých priestoroch za účelom napríklad zastupiteľskej demokracie. Tu sa zhromažďuje 150 ľudí, plus desiatky pracovníkov Národnej rady. Samozrejme, je na pováženie, aký je rozdiel medzi mojou imunitou a imunitou poslanca vo Fekišovciach a starostky, v zmysle, že tí jedni by mohli per rollam a my tu teda veľmi správne podľa mňa zasadáme. A mali by sme zasadať, až kým budeme uznášaniaschopní. Inými slovami, nevidím rozdiel v imunitnej výbave nás, poslancov obcí, poslancov župy, poslancov mestských častí. Nechápem teda tú logiku, podľa ktorej by niektorí hlasovali per rollam, elektronicky, tak-onak a my tu budeme zasadať. Ja sa sám nebojím a budem tu zasadať, vonkoncom nežiadam žiadnu úľavu ako kedysi kolega Vážny, keď navrhoval, aby sme presunuli rozhodovacie práva na vládu. Robí sa to v Maďarsku. Urobil to slovenský štát a urobil to 24. marca ´33 Reichstag, keď zveril moc vláde a kancelárovi ríšskemu Adolfovi Hitlerovi. Nie. My sme zvolení a máme tu hlasovať a ja mám hlasovať v Starom meste tiež.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.4.2020 o 16:06 hod.

MUDr. CSc.

Peter Osuský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video