4. schôdza

1.4.2020 - 3.4.2020
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

2.4.2020 o 14:18 hod.

JUDr.

Ján Richter

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 14:18

Ján Richter
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán podpredseda Národnej rady.
Vážené panie poslankyne, páni poslanci, priznám sa, že som mal pripravené úplne iné vystúpenie, a som veľmi rád, že ho nemusím použiť, že sme našli pochopenie a dohodu, vážim si to, oceňujem to a bol by som rád, keby sme takto pokračovali aj v tom budúcom období.
Zákonník práce. Každopádne treba povedať, že to je základný legislatívno-právny nástroj na obhajovanie práv zamestnanca. Je to "biblia", do ktorej sa môže zasahovať až po rokovaniach a rozhodnutiach sociálnych partnerov. To platí v reálnej, štandardnej dobe a možno v dobe takejto krízy, ktorú žijeme teraz, ešte viac.
Sociálna demokracia ako najbližší programový partner odborov musí na tieto veci upozorňovať, preto možno aj to tvrdé kritické tlačové vyhlásenie konferencie, ktoré strana SMER - sociálna demokracia v kontexte návrhu, ktorý sme tu mali, prezentovala.
Dennodenná metóda, pán minister, vás čaká, a to je hľadanie kompromisov, to je rokovanie so sociálnymi partnermi, a to nielen tými tripartitnými, základnými, zamestnanci - zamestnávatelia, ale veľmi ťažké rokovania vás budú čakať so zdravotne ťažko postihnutými. V kontexte Zákonníka práce treba hovoriť aj o dôchodcoch, štvrť milióna ich pracuje v nejakej forme, treba hovoriť aj o študentoch, 60-tisíc ich pracuje a viacerí z nich pracujú preto, aby mohli študovať, jednoducho aby sa v živote mohli posunúť niekde ďalej a my ich v tom musíme v maximálnej miere podporovať a, samozrejme, že aj počúvať a dať im aj isté úľavy. A som rád, možno dozrel čas, aby sme po kríze sa zamysleli, či tých 200 eur odpustenia odvodov, prípadne daní aj pre tých študentov, aj pre tých dôchodcov je dosť. A hlavne pre tých študentov. Môže tam byť väčšia motivácia, keď pôjdeme dajme tomu na 300, na 300 eur.
To znamená, že základom bol, je a bude dobrý dialóg, v ktorom treba a musíme jednoducho pokračovať.
Potvrdili sa naše výhrady a najmä požiadavka, ktorú prezentoval pri otvorení tejto schôdze Národnej rady pán poslanec Fico, keď jasne povedal, že bez sociálneho dialógu to nepôjde. A som veľmi rád, že ten sociálny dialóg nastal. Možno je to aj isté poučenie pre budúcnosť, že sociálni partneri sa pri takto zložitých veciach nemôžu obchádzať. Za celé jestvovanie Slovenskej republiky, to znamená tých tridsať rokov za nami, sa raz nestalo, žeby vláda bola išla do parlamentu s novelou Zákonníka práce bez toho, žeby sa k nej nemali možnosť vyjadriť sociálni partneri, zamestnávatelia a zamestnanci. Jednoducho to je alfa a omega a v tomto je potrebné pokračovať aj v týchto zlých časoch, aj v budúcnosti, pretože táto norma vyjadruje základné pracovnoprávne a legislatívne otázky, ktoré sa týkajú bezprostredne toho pracovného prostredia, a je a bude veľmi dôležitá.
Som rád, že pán minister včera v noci absolvoval to rokovanie s predstaviteľmi Konfederácie odborových zväzov a problémové, ja si dovolím povedať, že neprijateľné časti novely boli vypustené. Opakujem ešte raz, boli vypustené. To dáva aj nám úplne iný priestor postaviť sa k tomuto návrhu zákona aj z hľadiska nášho konečného vyjadrenia.
Samozrejmá vec, že nemôže pokračovať debata, diskusia, návrhy vo forme pokus - omyl, omyl - pokus. Tomu je treba predchádzať. Ďaleko väčšia dôveryhodnosť potom bude a sme pripravení sa v tomto prípade v maximálnej miere do toho zapájať.
Pre nás bolo absolútne neprijateľné, treba povedať, že doslova otrocké opatrenie, ktoré bolo v tomto návrhu zákona pripravené, a to je otázka predĺženia počtu nadčasových hodín rozhodnutím v kontexte obdobia, ktoré žijeme, o 400, o 400 hodín.
Treba povedať, že súčasný Zákonník práce hovorí o 150 hodinách a ďalších 250 hodinách, na ktorých sa môžu dohodnúť partneri. To znamená zamestnávatelia a zamestnanci. To je spolu 400 hodín. Štyristo hodín je dva aj pol mesiaca v časovom vyjadrení. Ďalších 400 hodín, ktorých sa navrhovalo, by bolo päť mesiacov. A to myslím si, že tu netreba žiadne nejaké veľké matematické znalosti, tu sa len treba nad tým zamyslieť, čo znamená päť mesiacov. Nás čaká ťažké obdobie aj po tejto kríze. Robíme všetko pre to a dávame aj isté návrhy a chceme spolupracovať, aby sme čo najviac udržali zamestnanosť, aby čo najmenej ľudí pribudlo na úrady práce.
A skúsme sa pozrieť veľmi pragmaticky k tomuto. Jeden a pol človeka v tomto prípade pri tých 800 hodinách by bol býval v priebehu toho roka pracoval. No a my navrhujeme veľmi konkrétne namiesto tých dvoch, ktorí dajú spolu tie tri čísla, treba zamestnať troch a každý v základnej norme, ktorá súvisí so Zákonníkom práce. To je jeden človek navyše hneď z troch. To je veľmi dôležité, aby sme takýmto spôsobom k tomu pristupovali. Nikoho neklameme. Dávame šancu, priestor aj ponuku zamestnávateľom a jednoducho tak to bude pri každej jednej položke potrebné zvažovať. A keď sa možno posudzujú dopady sociálne, rodinné a iné, bude sa musieť takto v každom jednom prípade, pokiaľ to bude pracovnoprávna norma, posudzovať, čo to dá, čo to uberie z hľadiska zamestnanosti, resp. vývoja, vývoja nezamestnanosti.
Áno, preto môj záver, a som rád, že to je premietnuté aj v zákone, preč s povinným nadpracovaním 400 hodín za tie úľavy, ktoré sú prezentované v jednotlivých zákonoch. Tých 80 % je už kompromis zo strany zamestnancov, pretože prekážka na strane zamestnávateľa je 100 %. Dnes je tá deľba taká: 6, 2, 2; 6 častí platí štát, 2 časti platí zamestnávateľ a ďalšie 2 časti platí zamestnanec. Myslím si, že v danej situácii je to veľmi ústretové aj zo strany zamestnancov, že nenamietajú a sú pripravení za takýchto okolností jednoducho ďalej pôsobiť.
My sme na tlačovej konferencii ponúkli aj ďalšie opatrenia. Aj tu chcem poďakovať, pretože hlavnú časť týchto opatrení pán minister zapracoval do toho návrhu zákona. Samozrejmá vec, najlepší náš, najväčšia priorita bol Zákonník práce a tých 400 hodín, ktorých je jasne zapracovaných.
Ďalej podpora v nezamestnanosti. To znamená predĺženie doby 6 mesiacov na dlhšie obdobie. Navrhovali sme 3, možno 6 mesiacov. Je to v takej podobe, že pokiaľ bude kríza, je otvorený priestor, aby mohla vláda tieto veci riešiť, predlžovať. Dôležité je to, že je presne v zákone v prechodnom období zadefinované, pokiaľ bude kríza. To znamená, to krízové obdobie je tam pokryté a o to nám išlo.
Som rád, že sa objavil v tomto materiáli istý návrh, nazvem to, moratória na výpovede zamestnancov. Znova je definované celé do obdobie krízy, to bola ďalšia požiadavka.
No a celkom iste sa budeme baviť aj v súvislosti s jednotlivými projektami o udržateľnosti toho miesta, aby sa nestalo, že skončí podpora zamestnávateľa a na druhý deň toho zamestnanca prepustí.
To znamená, z tohto pohľadu oceňujem, že sme sa vedeli dohodnúť. Máme otvorené dve veci, na ktoré nás dnes na výbore pán minister ubezpečil, že myslí a do istej miery sú pripravované riešenia, a to je rodičovský príspevok, aby matka, ktorej končia teraz tri roky podpory, bola ďalej zabezpečená, aby sa nemusela prihlásiť na úrad práce. Lebo do zamestnania sa vlastne vrátiť nemôže, pretože ten zamestnávateľ, tá práca nefunguje.
A druhá otázka, ktorá ešte ostala otvorená, ale dostali sme prísľub, že bude riešená, je ochrana nájomníkov. Aby sa nestalo, že tí vychytralci, ktorí čakajú na prvú príležitosť, a to nebolo len pri šmejdoch, pri akýchkoľvek príležitostiach so starými ľuďmi doslova vykývajú a zoberú im byty len preto, že mesiac, dva nezaplatil nájomné, ktoré možno má isté objektívne dôvody v týchto časoch. A preto je veľmi dôležité aj túto otázku riešiť.
My sme na Dozornej rade Sociálnej poisťovne pri rokovaniach mávali bežné čísla, 40-tisíc dôchodcov bolo pod exekúciou, pod hrozbou, že skončí pod mostom a že im zoberú byt. Prijali sme isté opatrenia ochranné, ale v tejto situácii a v tejto dobe je dvojnásobne potrebné na to myslieť.
A samozrejmá vec, že táto oblasť sa môže dotýkať aj takého problému, ku ktorému môže prísť živnostník, malá prevádzka v prenájme. Myslím, že to je obdobný problém, kde treba byť maximálnej miere ústretový.
Preto ešte raz, oceňujem prístup pána ministra, ale zároveň hovorím, že aj to naše vystúpenie, tie kritické slová asi našli svoju úrodnú pôdu a pre budúcnosť možno treba urobiť všetko tomu, aby sme tomu radšej predišli a riešili tu veci, ktoré sa týkajú možno vylepšenia materiálu ako takého.
Preto úplne na záver, milé dámy, vážení páni, pán minister, po týchto zásadných zmenách v návrhu novely zákona Zákonníka práce je pripravený klub strany Smer - sociálna demokracia návrh podporiť.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

2.4.2020 o 14:18 hod.

JUDr.

Ján Richter

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:29

Erik Tomáš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán kolega Richter, chcem ťa absolútne podporiť v tom postoji, že diskusia v parlamente, ako ukazuje aj ten príklad, má zmysel aj v čase mimoriadnej situácie. Napriek tomu, že včera, najmä zo strany niektorých koaličných poslancov, padali výhrady, že načo o tom diskutujeme, načo zdržujeme a podobne. Ukázalo sa, že naša kritika, náš doslova odpor padol na úrodnú pôdu a takto, páni poslanci, pani poslankyne, budeme robiť vždy, keď budeme vidieť nejakú krivdu v zákone.
A ak by sme nezasiahli, tak by sme pokojne mohli túto novelu Zákonníka práce označiť za otrockú, bez ohľadu na to, že je mimoriadny stav. Sme radi, že sa našiel zdravý rozum a začalo sa rokovať aj so sociálnymi partnermi, aj keď zatiaľ je to len také ad hoc rokovanie, že teda prebehlo rokovanie ministra s odborármi. Pevne veríme, že sa opäť obnoví tripartita a bude riadne fungovať tak, ako má.
Sme radi, že vypadlo 400 hodín povinnej nadpráce, pretože skutočne nerozumiem, čo by potom tí ľudia s tým robili, najmä ak by sa ešte k tomu pripočítali nadčasy v počte 400 hodín, čo už by bolo naozaj 800 hodín absolútne neúnosných.
Takže ďakujeme, pán minister, že ste vypočuli naše hlasy. Ja len chcem zopakovať a pripomenúť aj to, že my budeme naďalej brániť akejkoľvek liberalizácii Zákonníka práce, je to pre nás hodnotová otázka, absolútne tabu a vždy, keď bude takýto pokus, tak podobným spôsobom budeme protestovať.
A teda môžem rovnako ako pán Richter potvrdiť, že za takúto podobu Zákonníka práce, takúto upravenú a vylepšenú, bude poslanecký klub SMER - SD hlasovať.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.4.2020 o 14:29 hod.

Mgr.

Erik Tomáš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:31

Marian Kotleba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Pán bývalý minister Richter, ja si myslím, že ste to povedali celkom dobre a trefne, ale musím to tak trošku doplniť, alebo dovolím si trošku doplniť.
Náš kolega na hospodárskom výbore veľmi jasne definoval a prezentoval naše výhrady voči tomu, aby ľudia, ktorí si nejakým spôsob nezapríčinili to, že nebudú môcť chodiť do práce, boli nútení potom odpracovať 400 hodín zadarmo.
A tá vec, čo chcem povedať, je nasledovná. Na ľudí dnes dopadá tá korona a hlavne opatrenia, opatrenia s týmto vírusom spojené ako kladivo. Ničím si to nespôsobili, ničím si to nejako negatívnom zmysle slova nezaslúžili, napriek tomu musia trpieť a trpia. A ak by týchto 400 hodín tam zostalo, táto podmienka, tak vlastne by štát tým kladivom udrel na týchto ľudí znova druhýkrát, keby museli následne vec, ktorú nezapríčinili, zadarmo si odpracovať.
Toto bolo naozaj neakceptovateľné, bolo to cez čiaru a my sme tiež veľmi radi, že to vypadlo.
Len by som chcel využiť tento priestor a poprosiť aj pána ministra, aby možno sa viacej rozmýšľalo nad tým, keď sa v budúcnosti takéto veľmi nešťastné ustanovenia budú zapracovávať v týchto chvíľach do týchto balíčkov, lebo zbytočne tu naťahuje celý proces, zbytočne to robí emócie a hlavne ľudia majú potom obavy.
Takže ďakujem pekne a, pán minister, vám ďakujem za ústretovosť, že to stade bez väčším problémov vypadlo.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.4.2020 o 14:31 hod.

Ing. Mgr.

Marian Kotleba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:32

Ján Richter
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Ja chcem len poďakovať kolegom za podporu toho môjho vystúpenia a som presvedčený, že v tom ďalšom období budeme vždy nachádzať vzájomnú podporu aj s predkladateľmi zákonov. Hlavne by som bol rád, keby sa to týkalo rezortu práce, sociálnych vecí a rodiny. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.4.2020 o 14:32 hod.

JUDr.

Ján Richter

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 14:33

Milan Krajniak
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážené dámy a páni, najskôr krátko k pánovi poslancovi Kotlebovi. Tam zrejme došlo k nedorozumeniu z vašej strany. Neodpracovali by to zadarmo, dostali by to zaplatené. To znamená, že ten princíp bol, že ak prišli o 20 % svojho príjmu teraz, ale chceli by si zarobiť ďalších 100 % za ten čas, ktorý neodpracovali, mohli by. Ale aby neboli žiadne rozpory, tak som to stiahol.
K pánovi poslancovi Richterovi, povedali ste, že za 30 rokov sa nestalo, aby neboli prerokované zmeny v Zákonníku práce so sociálnymi partnermi. To je pravda, ale za 30 rokov sa nestalo, že by sme tu mali takúto koronakrízu, akú tu máme dnes.
Po druhé, povedali ste, že by sa to nemalo robiť, tie naše opatrenia, metódou pokus a omyl. No, nemyslím si, že postupujeme metódou pokus a omyl. My postupujeme tak, že akonáhle máme nejakú časť opatrení pripravenú, tak ju dávame do vlády a do parlamentu. Ja chápem, že by bolo najjednoduchšie a najprehľadnejšie, keby sme všetky tie opatrenia dali vcelku ako jeden veľký zákon. Ale pýtam sa, to máme čakať, keď vieme, že máme možnosť pomôcť, čo ja viem, ľuďom, ktorí sú na OČR-ke, ktorí sú na karanténnej PN-ke, tak budeme čakať, kým sa to všetko zabalí a kým prídeme a vyladíme úplne všetky prípady, a na týchto ľudí, necháme ich dva týždne čakať? Čiže my postupujeme nie metódou pokus a omyl, ale priebežne tak, ako veci sú pripravené, tak ich dávame do vlády a do parlamentu, aby sme vždy ďalšej a ďalšej skupine obyvateľov pomohli.
Ak by ste mali pocit, pán poslanec Richter, že by snáď tie návrhy boli nekvalitne pripravené, tak len by som chcel upozorniť na to, že šéfka sekcie legislatívy na ministerstve, šéfka sekcie práce, šéfka sekcie dôchodkov, riaditelia odborov na ministerstve sú tí istí ľudia, ktorých ste mi tam, pán minister, pred dvomi týždňami zanechali a je nepredpo... (Reakcia z pléna.) Prosím? (Reakcia z pléna.) A ja nepredpokladám, že by ste tam osem rokov mali ľudí, ktorí by vám osem rokov predkladali nekvalitné návrhy.
Platí moje slovo, že nevyhodím z ministerstva nikoho, kto si bude robiť svoju prácu, a je mi jedno, dokonca, aby ste vedeli, dokonca jedna vysokopostavená pracovníčka ministerstva je predstaviteľ samosprávy, takto by som to povedal, priamo nominovaný za SMER. A je mi to jedno, pán poslanec, či je za SMER, alebo za OĽANO, alebo za hocikoho. Pokiaľ si bude robiť svoju prácu, nemám s ňou žiaden problém.
Tie kritické slová, o ktorých ste hovorili, pán poslanec Richter a pán poslanec Tomáš, to je dobýjanie sa do otvorených dverí. Keď sme prišli pred štyrmi rokmi do parlamentu ako hnutie SME RODINA a hovorili sme, že keď niečo sľúbime, tak to dodržíme, tak to mnohí brali ako frázu. Za tie štyri roky si, myslím, všetci zvykli na to, že keď niečo sľúbime, a keď pán predseda Kollár povie, že to urobíme takto, tak to vždy platilo. Môžete s nami súhlasiť alebo nesúhlasiť, ale viete a každý občan tohto štátu vie, na čom je.
Keď som tu sľúbil pred týždňom a sľúbil som to aj včera, že budem počúvať akékoľvek rozumné pripomienky zo strany vládnych poslancov aj zo strany opozičných poslancov a som ich pripravený zapracovať do každého návrhu zákona, možno to niekto znovu bral, akože to je taká fráza, že to sa hovorí. Lebo aby som bol teda úprimný, my sme to tiež štyri roky počúvali zo strany bývalej vlády, a teda veľmi sa to nerealizovalo. Ale u nás si, prosím, zvyknite, že keď niečo sľúbime, tak to aj dodržíme. A keď som sľúbil, že to tak budem robiť, tak to tak aj robím a budem to tak robiť aj do budúcnosti. A je mi jedno, či ten dobrý návrh dá poslanec vlády alebo poslanec opozície. Myslím si, že dnešok je príkladom toho, že to naozaj myslíme vážne.
Ďakujem pekne. Želám pekný deň. (Potlesk.)
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

2.4.2020 o 14:33 hod.

Bc.

Milan Krajniak

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 14:38

Roman Mikulec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predseda. Vážený pán predseda, vážené dámy poslankyne, vážení páni poslanci, návrh zákona o niektorých opatreniach v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19 sa predkladá v nadväznosti na vyhlásenie mimoriadnej situácie a vyhlásenia núdzového stavu vládou Slovenskej republiky.
V súvislosti s touto krízovou situáciou je žiaduce upraviť niektoré zákony v pôsobnosti ministerstva vnútra tak, aby sa pri ich aplikácii v čo najväčšej miere znížilo riziko ohrozenia verejného zdravia a zároveň aby boli čo najmenej dotknuté práva občanov pri možnom obmedzenom režime niektorých orgánov verejnej moci.
Predložený návrh je súhrnom priamych noviel niektorých zákonov v pôsobnosti ministerstva vnútra. V týchto zákonoch sa navrhuje v oblasti územnej samosprávy umožniť počas krízovej situácie alternatívne spôsoby rokovania obecného, resp. mestského zastupiteľstva a zastupiteľstva samosprávneho kraja a prerušiť plynutie niektorých lehôt. V oblasti živnostenského podnikania sa navrhuje skrátiť minimálnu lehotu na pozastavenie živnosti. Návrh zákona tiež predlžuje platnosť niektorých dokladov vydávaných v pôsobnosti ministerstva vnútra. Odkladá sa plnenie niektorých povinností na úseku evidencie vozidiel a plynutie niektorých lehôt súvisiacich s výkonom štátnej správy v pôsobnosti ministerstva vnútra. Navrhovaným zákonom sa upravuje tiež zákon o pobyte cudzincov tak, aby cudzinci, ktorí nemôžu z dôvodu krízovej situácie vycestovať a uplynie im pobyt na území Slovenskej republiky, boli chránení pred dôsledkami, ktoré by inak neoprávnený pobyt vyvolal.
Vážený pán predseda, vážené dámy poslankyne, vážení páni poslanci, vzhľadom na vyššie uvedené si vás dovoľujem požiadať o podporu predloženého návrhu.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

2.4.2020 o 14:38 hod.

Ing.

Roman Mikulec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 14:41

Zita Pleštinská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán minister, vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona o niektorých opatreniach v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19 (tlač 38) podáva Národnej rade v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady spoločnú správu výborov Národnej rady.
Národná rada uznesením č. 43 z 1. apríla 2020 pridelila vládny návrh zákona na prerokovanie týmto výborom: Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady, Výboru Národnej rady pre hospodárske záležitosti, Výboru Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj a Výboru Národnej rady pre obranu a bezpečnosť. Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady.
Výbory Národnej rady, ktorým bol návrh zákona pridelený, zaujali k nemu nasledovné stanoviská: Ústavnoprávny výbor Národnej rady uznesením č. 10 z 2. apríla 2020 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade schváliť s pripomienkami. Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti uznesením č. 5 z 2. apríla 2020 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade schváliť. Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 5 z 2. apríla 2020 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade schváliť s pripomienkami. Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť uznesením č. 3 z 2. apríla 2020 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade schváliť s pripomienkami.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III tejto správy vyplývajú pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ktoré nebudem čítať, nakoľko máte spoločnú správu k dispozícii. Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady, ktoré sú uvedené v spoločnej správe, hlasovať takto:
a) hlasovať spoločne o bodoch 1, 4, 5, 6, 7, 8 až 15 s odporúčaním gestorského výboru schváliť,
b) hlasovať spoločne o bodoch 2 a 3 s odporúčaním gestorského výboru neschváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov odporúča Národnej rade predmetný návrh zákona schváliť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady bola schválená uznesením gestorského výboru č. 6 z 2. apríla 2020.
Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril ako spoločnú spravodajkyňu, aby som na schôdzi Národnej rady pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona predkladala návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady v znení neskorších predpisov.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

2.4.2020 o 14:41 hod.

Ing. arch.

Zita Pleštinská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:46

Michal Šipoš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobrý deň, ďakujem veľmi pekne. Pán predsedajúci, drahé kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som vám predstavil pozmeňujúci návrh a vysvetlil vám, o čo ide.
Pozmeňujúcim návrhom sa navrhuje explicitne uviesť, že služobné voľno s nárokom na služobný príjem vo výške 100 % sa poskytne policajtovi iba v prípade, ak mu bola karanténa nariadená v súvislosti s výkonom jeho štátnej služby. Navrhuje sa, aby policajtom, rovnako ako hasičom a príslušníkom Horskej záchrannej služby, sa poskytovalo služobné voľno s nárokom na služobný príjem počas krízovej situácie aj v prípadoch, kedy sa osobne a celodenne starajú o dieťa do 11 rokov veku alebo o rodinného príslušníka, manžela alebo manželku, v súvislosti s riadenou karanténou.
Na základe takto poskytnutého služobného voľna sa navrhuje, aby sa policajtovi poskytol služobný plat vo výške 75 % z posledného priznaného služobného platu.
Zároveň sa navrhuje vylúčiť súbeh poskytovania služobného voľna alebo pracovného voľna, resp. vyplácanie ošetrovného inej oprávnenej osobe z toho istého dôvodu v tom istom prípade.
Taktiež sa navrhuje, aby počas krízovej situácie mohol nadriadený nariadiť policajtovi nástup do výkonu štátnej služby, ak budú vyhlásené bezpečnostné opatrenia, a takýto nástup do služby je v dôležitom záujme výkonu štátnej služby.
Aj v prípade hasičov a príslušníkov Horskej záchrannej služby sa navrhuje poskytovať platené služobné voľno vo výške 100 % iba v prípade, ak mu bola karanténa nariadená v súvislosti s výkonom jeho štátnej služby, a aby v prípade osobnej a celodennej starostlivosti o dieťa a rodinného príslušníka dostávali rovnako ako policajti 75 % služobného platu.
Teraz prečítam pozmeňujúci návrh. Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Michala Šipoša k vládnemu návrhu zákona o niektorých opatreniach v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19 (tlač 38).
1. V čl. VI v druhom bode § 287 sa v texte ustanovenia za slová „COVID-19" vkladajú slová „(ďalej len „krízová situácia")" a za slovo „karantény" sa vkladajú slová „v súvislosti s výkonom štátnej služby".
2. V čl. VI v druhom bode § 287 sa doterajší text § 287 označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa odsekmi 2 až 7, ktoré znejú:
"(2) Policajtovi počas krízovej situácie nadriadený poskytne služobné voľno s nárokom na služobný plat od prvého dňa potreby osobnej a celodennej starostlivosti o dieťa do dovŕšenia jedenásteho roku veku, ak detské výchovné zariadenie, v ktorého starostlivosti dieťa inak je, alebo škola, do ktorej chodí, boli uzatvorené podľa nariadenia príslušných orgánov, a to najdlhšie do dňa ich opätovného otvorenia, alebo ak dieťa nemôže byt' pre nariadenú karanténu v súvislosti" (v starostlivosti, pozn. red.) "detského výchovného zariadenia alebo dochádzať do školy, a to najdlhšie do dňa ukončenia nariadenej karantény, alebo ak osoba, ktorá sa inak o takéto dieťa stará, ochorela alebo jej bola nariadená karanténa, a to najdlhšie do dňa ukončenia nariadenej karantény alebo do dňa ukončenia ochorenia.
(3) Policajtovi počas krízovej situácie nadriadený poskytne služobné voľno s nárokom na služobný plat od prvého dňa potreby osobnej a celodennej starostlivosti o dieťa, manžela alebo manželku, ak zariadenie sociálnych služieb, v ktorom sa takejto osobe poskytuje sociálna služba ambulantnou formou alebo pobytovou formou, bolo rozhodnutím príslušných orgánov uzavreté alebo v ňom bolo nariadené karanténne opatrenie.
(4) Policajtovi, ktorému bolo poskytnuté služobné voľno podľa odsekov 2 a 3, patrí služobný plat vo výške 75 % z posledného priznaného služobného platu.
(5) Služobné voľno podľa odsekov 2 a 3 sa policajtovi neposkytne, ak sa za starostlivosť o člena rodiny uvedeného v odsekoch 2 a 3 vypláca ošetrovné podľa osobitného predpisu alebo poskytuje služobné voľno alebo pracovné voľno inej osobe, ktorá sa o takého člena rodiny v tomto čase a z tohto dôvodu stará; splnenie podmienky nároku na služobné voľno policajt preukáže čestným vyhlásením.
(6) Policajtovi, ktorému vznikol nárok na služobné voľno z dôvodu podľa odseku 2 pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona, tento nárok zanikol počas krízovej situácie pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona a potreba starostlivosti o dieťa trvá aj po nadobudnutí účinnosti tohto zákona, vzniká nárok na služobné voľno s nárokom na služobný plat podľa tohto zákona aj za obdobie potreby starostlivosti, za ktoré nevznikol nárok na služobné voľno pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona.
(7) Policajtovi, ktorému bolo poskytnuté služobné voľno podľa odsekov 2 a 3, môže nadriadený po vyhlásení bezpečnostného opatrenia v súvislosti s krízovou situáciou prerušiť čerpanie služobného voľna a nariadiť nástup do výkonu štátnej služby, ak je to v dôležitom záujme výkonu štátnej služby. Nadriadený oznámi policajtovi nástup do výkonu štátnej služby podľa predchádzajúcej vety najneskôr 24 hodín vopred."
3. V čl. IX druhom bode § 209j ods. 1 sa za slovo „karantény" vkladajú slová „v súvislosti s výkonom štátnej služby".
4. V čl. IX druhom bode § 209j sa za odsek 3 vkladá nový odsek 4, ktorý znie:
"(4) Príslušníkovi, ktorému bolo poskytnuté platené služobné voľno podľa odsekov 2 a 3, patrí služobný plat vo výške 75 % z posledného priznaného služobného platu podľa § 103 ods. 4."
Pán predsedajúci, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

2.4.2020 o 14:46 hod.

Mgr.

Michal Šipoš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:53

Marián Saloň
Skontrolovaný text
Ďakujem veľmi pekne. Ja by som sa chcel predkladateľa pozmeňovacieho návrhu spýtať, že ako sme prišli na vek dieťaťa 11 rokov, že prečo to nie je napríklad 12 alebo 15.
A druhá otázka je, že čo v prípade, ak policajt odmietne nastúpiť do výkonu služby, ktorý mu dal príkaz jeho nadriadený, či už bezdôvodne, alebo uvedie dôvod, že sa stará o nezaopatrené dieťa doma.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.4.2020 o 14:53 hod.

Ing.

Marián Saloň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:54

Michal Šipoš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Je to hlavne kvôli tomu, aby sme to prispôsobili, aby neboli len hasiči a Záchranná horská služba, ale aby aj policajti mali rovnaké pravidlá a rovnaké teda tie výhody alebo jednoducho, aby mohli aj oni využívať to, čo som čítal.
A čo sa týka tej druhej otázky, že čo sa stane, ak teda sa rozhodne nenastúpiť, tak potom tu musí v zákone, ktorý je platný podľa legislatívy, teda ak určite sa myslia na tieto veci podľa toho, čo som počul pána ministra, keď som si to preveroval, takže pôjde sa normálne podľa zákona.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.4.2020 o 14:54 hod.

Mgr.

Michal Šipoš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video